Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
Technician- schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:53:
Gefeliciteerd dan krijg je dus andere afgifte en een grotere warmtepomp?
Een SUZ-SWM40VA2 levert meer dan 5 kW bij -10 en zelfs nog 6 kW bij A-7W45. Die is echt meer dan groot genoeg.
De grafiekjes uit deze post zeggen eigenlijk alles:
ottop in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
Dat ding liep zo'n beetje op minimum vermogen. Hij trekt maar net meer dan 500W, en dat was bij temperaturen net boven het vriespunt. Die WP kan meer dan 2.5 kW opnemen op vol vermogen.
Dit oplossen met een grotere WP slaat gewoon helemaal nergens op. In plaats van "gefeliciteerd" lijkt "gecondoleerd" mij meer van toepassing...

En dit begrijp ik helemaal niet:
Het type 40 leek me voor jouw woning en met radiatoren ook wel klein.
Erg vreemd dit. Juist met radiatoren wil je niet een te grote WP, want dan is het minimum vermogen erg belangrijk. Dat je in zo'n geval een grotere WP zou voorstellen begrijp ik totaal niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2025 20:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:19
ik snap echt niks van dit topic en de acties van TS. het spijt me @ottop maar je gaat er niet op vooruit met een grotere unit, tenzij jij of de installateur gewoon die instellingen goed gaat zetten. Dat je rechtsbijstand miept dat je beter geen instellingen kunt aanpassen is onzin en kun je naast je neerleggen, zij zullen logischerwijs niks van de materie weten.

zet dat ding nou gewoon eens op een vaste Ta van 40 graden en kijk dan welke flow en dT je krijgt. dan kun je zien hoeveel vermogen er geleverd wordt. Je kunt ook voor max honderd euro van markplaats wat radiatorboosters halen, dan verhoog je je afgifte ook al met een factor 2 a 3. Veel minder gedoe dan wat je nu probeert te bereiken.

Het startpunt lag helaas al vast aan het begin "nee die WP is te klein en dus moet er een grotere". Nou is het duidelijk dat daar niet het probleem ligt dus je kunt een grotere proberen te laten plaatsen maar je huis zal niet warmer worden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb wel hoop dat met een grotere warmtepomp er ook een nieuwe kans voor de installateur is om het inregelen af te maken en dat TS nu de juiste vragen gaat stellen aan de monteur voordat die naar huis mag.
Meer afgifte is altijd meer beter.
En anders gaat dit topic verder met klachten over hoog stroomverbruik en pendelen :)

Teruglezend was hier het probleem al duidelijk, 500W elektrisch en koude radiatoren.
ottop in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik vind het verhaal nog steeds zo op mijn verhaal lijken dat ik een rotte firmware/mb nog steeds een heel aannemelijk scenario vindt.

Als dat zo is dan gaat de upgrade zeker wel helpen als de verse buitenunit niet dat probleem heeft.

Over ander minimaal vermogen zou ik mij niet zoveel zorgen maken.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-04 23:00
Andrehj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:20:
[...]

Een SUZ-SWM40VA2 levert meer dan 5 kW bij -10 en zelfs nog 6 kW bij A-7W45. Die is echt meer dan groot genoeg.
Waar staat die data, kan deze niet vinden.
Alklima heeft mij per mail verteld dat de SUZ 40 bij Tb -10 graden en Ta 55 graden max 3,8Kw kan leveren.
Staat ook in de performance data van de SUZ-SWM40VA van ME. Deze had Alklima in de mail bijgevoegd.
In de performance data staat ook dat bij Tb -7 graden en Ta 45 graden max 5,7Kw gehaald kan worden.
De grafiekjes uit deze post zeggen eigenlijk alles:
ottop in "Warmtepomp van woningstichting krijgt huis niet warm"
Dat ding liep zo'n beetje op minimum vermogen. Hij trekt maar net meer dan 500W, en dat was bij temperaturen net boven het vriespunt. Die WP kan meer dan 2.5 kW opnemen op vol vermogen.
Dit oplossen met een grotere WP slaat gewoon helemaal nergens op. In plaats van "gefeliciteerd" lijkt "gecondoleerd" mij meer van toepassing...
Bij 2 graden kan de WP het wel halen. Dat ontken ik ook niet.
Dat de WP bij mij met een Ta van 32 en Tr van 30 de ruimte niet op temperatuur krijgt bij buitentemperatuur van 2 en lager, is ook logisch.
Dat de Ta omhoog zou moeten ivm het te behalen binnentemperatuur van 19 graden, klopt ook.
Mijn handen waren en zijn tot op heden nog steeds 'gebonden'

Zelf wel verheugd dat men er nu serieus mee bezig is! En stappen onderneemt (Installateur en woningstichting) Dat stemt mij vrolijk.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:33
ottop schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:35:
[...]

Waar staat die data, kan deze niet vinden.
Alklima heeft mij per mail verteld dat de SUZ 40 bij Tb -10 graden en Ta 55 graden max 3,8Kw kan leveren.
Staat ook in de performance data van de SUZ-SWM40VA van ME. Deze had Alklima in de mail bijgevoegd.
In de performance data staat ook dat bij Tb -7 graden en Ta 45 graden max 5,7Kw gehaald kan worden.

[...]

Bij 2 graden kan de WP het wel halen. Dat ontken ik ook niet.
Dat de WP bij mij met een Ta van 32 en Tr van 30 de ruimte niet op temperatuur krijgt bij buitentemperatuur van 2 en lager, is ook logisch.
Dat de Ta omhoog zou moeten ivm het te behalen binnentemperatuur van 19 graden, klopt ook.
Mijn handen waren en zijn tot op heden nog steeds 'gebonden'

Zelf wel verheugd dat men er nu serieus mee bezig is! En stappen onderneemt (Installateur en woningstichting) Dat stemt mij vrolijk.

.
Het is een onzichtbaar touwtje, je kunt gewoon de Stooklijn omhoog (laten) zetten. (Dat een monteur dat niet heeft gedaan?)
Maar je hebt wat je wil, gratis meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Toch geloof ik niet dat die Stooklijn het (alleen) was.
Als de stooklijn verkeerd stond, dan zou die dus te lage Ta temperaturen aanmaken.

Slecht voor de temperatuur in je huis, want te laag, maar goed voor je COP.

Echter die COP is bij @ottop ook al dramatisch.

Daarom vind ik het zo om mijn issue lijken. Mijn pomp leek wel in een soort "noodloop" te zitten waardoor die op laag vermogen heel inefficient zijn ding aan het doen was. Gevolg lage cop en woning die met moeite op 19 graden kon blijven.

Ter referentie (2023 slecht werkende buitenunit (binnen in winter max 19 graden), 2024 goede buitenunit (binnen in winter 22-23 graden))
Heating:
2023: 3.6
2024: 5.17

SWW:
2023: 2
2024: 2.8

Ik weet dat het allemaal lastig te vergelijken is, TS heeft hele andere woning, maar ik vind de COP icm het vermogen/TA waar de pomp op draait bij TS echt opvallend.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 09-01-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Goedemorgen,

Nieuwe ontwikkelingen!

De installateur wil de sd-card die er nu in zit uitwisselen om de data vanaf eind november tot nu te bekijken.
Dat is uiteraard mooi dat ze dat gaan doen,
Heb zelf aangegeven: Graag goede stap, geef mij daar dan op het moment van uitwisselen het kopie van de sd-card. Installateur zou overleggen met woningstichting.
Na een uur werd ik teruggebeld met als antwoord:
Jij mag geen kopie van de SD-card hebben daar wij discussies over welles nietes willen hebben.
De waardes zouden verkeerd uitgelegd kunnen worden.

Alklima heeft begin november geen problemen gehad om de data op SD-card te delen.
Heb ze zelf destijds zelf de inhoud van de SD-card (met medewerking van installateur) doorgestuurd naar Alkima.

Wat moet ik van het gezamenlijk antwoord van woningstichting en installateur vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@ottop geheel in lijn met de verwachting, toch? Vanaf het begin is er gewerkt op basis van wantrouwen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Geen idee hoe dat bij een huurwoning werkt, maar ik zou zeggen (voordat de installateur komt):
- zet pomp uit (spanning er af)
- kopieer sd-kaart
- zet pomp weer aan

De data zelf is niet spannend. Er staat van de laatste 6 maanden keurig in mapjes per datum 1 bestandje van 512 bytes per minuut.
Je hebt wel een tool (staat meen ik op de site van Alklima) nodig om de data te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou goed nadenken wat je doel is :)

Als je doel is dat de pomp vervangen gaat worden (wat ze hebben toegezegd) dan zou ik mij er zo min mogelijk mee bemoeien. Ik zou niet eens in de SD kaart geinteresseerd zijn.

Als het doel is ze in beweging te brengen, wat eerst niet was, dan zou ik mij er wel mee bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@ocaj
@laurens0619

Heb gisteren de data van de SD-card (na beide units uitgezet te hebben) er uit gehaald, gekopieerd en teruggeplaatst.
Heb daar de installateur en woningstichting van op de hoogte gebracht met mijn excuses.
Heb ze de data ook gezipt doorgestuurd.

Nu gaan ze de huidige kaart a,s, donderdag uitwisselen.

Gisteren heb ik de Ta zelf op 37 graden gezet in het ''normale'' menu. (dus niet achter de code)
De Ta word op dit moment niet hoger dan 35 met een Tr van 32 en pompsnelheid 16L
Uiteraard vanwege Tb -1 veel defrosts (elke 50min)

[ Voor 4% gewijzigd door ottop op 11-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
Pompsnelheid 16:
Ta: 35
Tr: 32

16/60 * 4,2 = 1,12
1,12 X 3 = 3,36kw

Nou dat is iig al stuk meer dan de max van 2,2kw die ik eerder voorbij heb zien komen maar nog steeds niet vol vermogen.
Ik draai momenteel op 5,39kW vermogen met een suv40.

Feit blijft, je Ta moet omhoog.
Vind het overigens wel bijzonder dat je niet je warmtepomp op vaste Ta wilt instellen vanwege conflict maar wel een kast openmaakt en een SD van een printplaat maakt ter kopie :D

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@laurens0619

Kan het zijn dat mijn radiatoren bij die temperaturen niet meer vermogen kunnen afgeven?

Heb daar wel een grafiek van.
De grafiek gaat uit van buiten 2 graden. het is nu -1

Rode lijn geeft maximaal vermogen door WP bij Tb 2 graden bij huidige radiatoren van 55/50/20
Gele lijn geeft het vermogen weer van de radiatoren Bij Tb 2graden
Kruising rood/geel: geeft aan dat ik minimaal 42 graden nodig heb om binnen 20 graden te krijgen,
Bruin = SUZ 40
Grijs = SUZ 60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOfc1cyw7Amtd48-10Eix43tG1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4b1kWWsBy4aDv5yQNMbgRGTJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ottop op 11-01-2025 12:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:38
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:21:
Ik zou goed nadenken wat je doel is :)
Het doel van @ottop is een grotere WP. En daarmee krijgt ie zometeen het deksel op zijn neus, want die grotere WP heeft in dit geval ook een flink hoger minimum vermogen, wat vooral bij zijn afgiftesysteem (radiatoren) extreem belangrijk is.
En dat terwijl uit de plaatjes al lang duidelijk is dat zijn WP zo'n beetje op minimum vermogen de keet warm (of lauw) houdt, en daar dus heel het probleem niet zit.

Het echte probleem is ook al lang duidelijk: namelijk een afgiftesysteem wat aan de kleine kant is, gecombineerd met onwil om de watertemperatuur hoger te zetten.

Moeilijker is het niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt 0 verstand heb van die grafieken en radiatoren...

Wat ik wel, begin, te snappen is hoe het met de warmtepomp werkt.
Die kan een bepaald vermogen aan en de delta icm de pompsnelheid beinvloedt op welk vermogen die zit.
Jouw pomp zit nog niet op de max van zijn vermogen. Dat komt voornamelijk door de lage delta van 3.

Zou die delta hoger zijn? Dan zou het vermogen met dezelde pompsnelheid ook hoger zijn.

Als jij je Ta instelt op 36 dan groeit je delta naar 4:
1,12 X 4 = 4,48kw

Ik denk dat Ta van 37, delta 5, ook wel moet lukken:
1,12 X 5 = 5,6kw

Veel hoger lukt denk ik niet. Als het goed is groeit je Tr mee omhoog en kan je Ta uiteindelijk hoger :)

Vaste Ta is geen monteursinstelling of wat dan ook. Dat is gewoon in het menu de verwarmingsmodus omzetten naar temp "zonder het huisje". Hierna stel je vast de Ta in. Dit schermpje, geen huisje gewoon waterdruppel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EskmbyJHVXqjV58FQoYdHnGR7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1wU1jE2jyfY4VukDa77p9bU.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Discalimer voor de WP experts, ik weet dat het niet precies zo werkt maar ik probeer het gesimplicifeerd uit te leggen :)

[ Voor 33% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Andrehj schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Het doel van @ottop is een grotere WP. En daarmee krijgt ie zometeen het deksel op zijn neus, want die grotere WP heeft in dit geval ook een flink hoger minimum vermogen, wat vooral bij zijn afgiftesysteem (radiatoren) extreem belangrijk is.
En dat terwijl uit de plaatjes al lang duidelijk is dat zijn WP zo'n beetje op minimum vermogen de keet warm (of lauw) houdt, en daar dus heel het probleem niet zit.

Het echte probleem is ook al lang duidelijk: namelijk een afgiftesysteem wat aan de kleine kant is, gecombineerd met onwil om de watertemperatuur hoger te zetten.

Moeilijker is het niet.
Mij doel is om samen met mijn kind in een huis te zitten die wel comfortabel is volgens de richtlijnen waar ik recht op heb.
Ik heb zelf geen bijdrage aan de geleverde instellingen van de pomp.(sd-card)

Aangezien nu zowel de installateur al de woningstichting in het bezit zijn van de gegevens van de sd-card kan ik iets doen met de normale instellingen. Wat ik vanaf gisteravond dus wel doe.
Mijn watertemperatuur heb ik hoger gezet.
Naar min mening moet hij nu ongeveer 44 graden zijn om het binnen 19 graden te krijgen.

Het is mij ook duidelijk dat jij niet begrijpt dat een persoon die behoorlijk afhankelijk is van zijn omgevingstemperatuur, niets liever wil dan een minimale binnentemperatuur van 19 graden.
19 Graden is mijn minimale grens. Dar is 1 van mijn gebreken.
Ik zou het netjes van jou vinden als jij nu niet meer mij aanvalt op onwil.
Ik wil niets anders dan dat de situatie veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:32:
@ottop
Ik moet eerlijk bekennen dat ik echt 0 verstand heb van die grafieken en radiatoren...

Wat ik wel, begin, te snappen is hoe het met de warmtepomp werkt.
Die kan een bepaald vermogen aan en de delta icm de pompsnelheid beinvloedt op welk vermogen die zit.
Jouw pomp zit nog niet op de max van zijn vermogen. Dat komt voornamelijk door de lage delta van 3.

Zou die delta hoger zijn? Dan zou het vermogen met dezelde pompsnelheid ook hoger zijn.

Als jij je Ta instelt op 36 dan groeit je delta naar 4:
1,12 X 4 = 4,48kw

Ik denk dat Ta van 37, delta 5, ook wel moet lukken:
1,12 X 5 = 5,6kw

Veel hoger lukt denk ik niet. Als het goed is groeit je Tr mee omhoog en kan je Ta uiteindelijk hoger :)

Vaste Ta is geen monteursinstelling of wat dan ook. Dat is gewoon in het menu de verwarmingsmodus omzetten naar temp "zonder het huisje". Hierna stel je vast de Ta in. Dit schermpje, geen huisje gewoon waterdruppel

[Afbeelding]

edit: Discalimer voor de WP experts, ik weet dat het niet precies zo werkt maar ik probeer het gesimplicifeerd uit te leggen :)
Heb sinds gisteravond de Ta al op 37 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F84o6Ecq8Ktdqq74rNOHgUIsRQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aakHcBq3V8QP6AVO4l9I1wWn.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen wordt het nu niet warmer dan 18,6 graden max.
temperatuur zit gemiddeld op 18,3 graden

Zal hem nu op 42 zetten? Lijkt mij te proberen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Kijk goed bezig :)
Je kan hem gewoon op 42 zetten dat zou geen kwaad kunnen.
Tegelijk is het interessant om bv 30 minuten erna een foto te maken van de inbedrijfsstellingwizzard.
Dan kun je opnieuw de rekensom maken welk vermogen die maakt.

Dat vermogen moet echt veel hoger kunnen. De vraag is alleen waarom de pomp dat niet haalt.
Jammergenoeg kun je met jouw unit niet de frequentie uitlezen, dat lukt alleen via melcloud/procon.
Bij mij was het , bij de defecte unit, namelijk zo dat deze vast op een lage frequentie bleef hangen.
Hoor je hem beetje, buiten de defrost(!), in hoge toeren draaien?

Zie hier hoe die van mij draait
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeUr2j2C4sEL3esIpKgq6R3KE0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TECclGKcv9eAZo2vAG4BMtR0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Fr33z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:30:
Dat je rechtsbijstand miept dat je beter geen instellingen kunt aanpassen is onzin en kun je naast je neerleggen, zij zullen logischerwijs niks van de materie weten.
Ja op Duurzame energie en installaties heb je gelijk, maar het is een huurwoning - TS heeft eigenlijk een juridisch vraagstuk wat hier puur praktisch wordt aangevlogen. TS mag verwachten dat zijn verhuurder het mogelijk maakt dat hij comfortabel kan wonen. Eigenlijk is het enige wat je als huurder hierin verplicht bent naar de verhuurder: zeggen dat het niet werkt. En dan moeten ze het oplossen.

Als TS nu wat gaat aanpassen kan de verhuurder stellen: ja je hebt dingen aangepast en daarom werkt het niet meer, nu laten we de installateur het aanpassen en hier brengen we kosten voor in rekening. Juridisch wordt dit glad ijs. En ik geloof direct dat 90% van de posters in dit topic het beter weten dan de verhuurder en er zullen er ook wel een aantal hier zijn die het ook beter weten dan de installateur.

TS heeft recht op woning die te verwarmen is. Ik meen 21C voor de woonkamer, 22C voor de badkamer en 18C moet haalbaar zijn voor slaapkamers (pin mij hier niet op vast en als iemand hier bronnen voor heeft lees ik ze graag).

Om terug te komen op mijn punt:
  • praktische oplossing is instellingen aan te passen en te werken met bijv. heatboosters
  • juridisch moet TS het comfortabel warm kunnen krijgen zonder HB en moet de installateur het netjes ingesteld opleveren
Dat dit tweede vroeger bij CV-installaties niet een probleem was met de stooktemperatuur op 70C staat hier helemaal los van en ontheft de de installateur niet van het doen van zijn werk en de verhuurder niet van geven van de juiste opdracht: ontwerpen WP installatie, installatie WP en bijbehorende LTV radiatoren én correct instellen zodat temperaturen gehaald kunnen worden die de huurder mag verwachten.

Ik zou ten zeerste afraden het advies van de rechtsbijstandsverzekering in de wind te slaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@laurens0619

Heb hem nu net op 44 graden gezet.
Buiten de defrost weet ik het niet of dat de WP bromt.

Hoor net dat de WP de radiatoren (waterpomp) uitgeschakeld heeft, waarschijnlijk defrost? (normaal bij defrost draait de waterpomp wel door meen ik)
De WP buitenunit gaat nu naar 2100Watt en bromt behoorlijk hard. (nog nooit zo erg geweest)
Nu 5 minuten later, hoor ik niets meer en de buitenunit vraagt nog steeds 2180W.

Weet nu even niet of dat wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Schadelijk is het sowieso niet :)

Het is nuttig om tegelijk de inbedrijfsstellingwizard open te hebben staan, dan kun je zien of er een defrost gaande is of niet.

2100 watt is flink! Zo hoog kom ik niet.
Ben ik erg benieuwd naar de Ta/Tr en pomp waardes

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
True schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Ja op Duurzame energie en installaties heb je gelijk, maar het is een huurwoning - TS heeft eigenlijk een juridisch vraagstuk wat hier puur praktisch wordt aangevlogen. TS mag verwachten dat zijn verhuurder het mogelijk maakt dat hij comfortabel kan wonen. Eigenlijk is het enige wat je als huurder hierin verplicht bent naar de verhuurder: zeggen dat het niet werkt. En dan moeten ze het oplossen.

Als TS nu wat gaat aanpassen kan de verhuurder stellen: ja je hebt dingen aangepast en daarom werkt het niet meer, nu laten we de installateur het aanpassen en hier brengen we kosten voor in rekening. Juridisch wordt dit glad ijs. En ik geloof direct dat 90% van de posters in dit topic het beter weten dan de verhuurder en er zullen er ook wel een aantal hier zijn die het ook beter weten dan de installateur.

TS heeft recht op woning die te verwarmen is. Ik meen 21C voor de woonkamer, 22C voor de badkamer en 18C moet haalbaar zijn voor slaapkamers (pin mij hier niet op vast en als iemand hier bronnen voor heeft lees ik ze graag).

Om terug te komen op mijn punt:
  • praktische oplossing is instellingen aan te passen en te werken met bijv. heatboosters
  • juridisch moet TS het comfortabel warm kunnen krijgen zonder HB en moet de installateur het netjes ingesteld opleveren
Dat dit tweede vroeger bij CV-installaties niet een probleem was met de stooktemperatuur op 70C staat hier helemaal los van en ontheft de de installateur niet van het doen van zijn werk en de verhuurder niet van geven van de juiste opdracht: ontwerpen WP installatie, installatie WP en bijbehorende LTV radiatoren én correct instellen zodat temperaturen gehaald kunnen worden die de huurder mag verwachten.

Ik zou ten zeerste afraden het advies van de rechtsbijstandsverzekering in de wind te slaan.
Dankjewel
Precies dat.....!
Heb het al meerdere keren proberen uit te leggen. Jij kan dat beter uitleggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ottop schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Heb sinds gisteravond de Ta al op 37 staan.
[Afbeelding]

Binnen wordt het nu niet warmer dan 18,6 graden max.
temperatuur zit gemiddeld op 18,3 graden

Zal hem nu op 42 zetten? Lijkt mij te proberen, toch?
Met (ongebooste) radiatoren en dit weer mag die wel op 47 tot 50C.
Als het aangenaam 21C kan die wel terug naar zo’n 38C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@laurens0619
@Technician-

Op het moment staat Ta op 44. Binnen is het nu 19,2 graden, dat is voor mij net voldoende.
Momenteel is binnen de Ta Max 40 en Tr 36 met de pomp op 16L. Buitentemperatuur nu 0 graden.
Om de 50 min. flinke defrost (elke keer max 2130Watt) gemiddeld 1,2Kw opgenomen vermogen p/u.

Weet ook niet of dat veel is voor verwarmen van max. 40m2 vloer. (heb geen vergelijking)
Op zolder is het inmiddels weer 21,2 graden, vanwege WP-binnenunit en 200Ltr boiler.
Ook het leidingwerk van de zolder naar beneden is 24meter x2 = 48meter ongeisoleert, daar zal ook wel veel warmteverlies op zijn. Het zijn oude dikwandige leidingen van ongeveer 22mm en 28mm.
1e verdieping is lekker fris met 15,4 graden. (slaap zelf beneden).

Merk wel dat de WP er flink aan moet trekken.
Wordt helaas met deze installatie een dure stookrekening. Is helaas op het moment niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ottop schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:59:
@laurens0619
@Technician-

Op het moment staat Ta op 44. Binnen is het nu 19,2 graden, dat is voor mij net voldoende.
Momenteel is binnen de Ta Max 40 en Tr 36 met de pomp op 16L. Buitentemperatuur nu 0 graden.
Om de 50 min. flinke defrost (elke keer max 2130Watt) gemiddeld 1,2Kw opgenomen vermogen p/u.

Weet ook niet of dat veel is voor verwarmen van max. 40m2 vloer. (heb geen vergelijking)
Op zolder is het inmiddels weer 21,2 graden, vanwege WP-binnenunit en 200Ltr boiler.
Ook het leidingwerk van de zolder naar beneden is 24meter x2 = 48meter ongeisoleert, daar zal ook wel veel warmteverlies op zijn. Het zijn oude dikwandige leidingen van ongeveer 22mm en 28mm.
1e verdieping is lekker fris met 15,4 graden. (slaap zelf beneden).

Merk wel dat de WP er flink aan moet trekken.
Wordt helaas met deze installatie een dure stookrekening. Is helaas op het moment niet anders.
Zo werkt het niet.
Je stookt niet meer dan anders. Je stookt nu met een warmtepomp ipv gas. (En dat is sowieso goedkoper)

Je cv ketel had dezelfde leiding afgifte, wat geen verlies is want binnen de thermische schil (die bovendien nu veel beter geïsoleerd is)
Ps wat behoed je daar wat isolatie omheen te doen?

Maar de warmtepomp zit nog steeds niet op zijn maximum vermogen. Zet deze maar nog hoger op 46-47 C
Je zult zien dat je dan naar de 20,5-21c gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
4,48kW vermogen als ik het goed bereken? Dat gaat de goede kant op maar kan idd hoger zoals @Technician-

Ja dat kost stroom maar dat kost stoken met gas ook.
Zie je geen gekke booster icoontjes oid? (Bliksem icoontjes)

Woonkamer 19,2 zeg je, hoeveel was die vanochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Technician- schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Zo werkt het niet.
Je stookt niet meer dan anders. Je stookt nu met een warmtepomp ipv gas. (En dat is sowieso goedkoper)

Je cv ketel had dezelfde leiding afgifte, wat geen verlies is want binnen de thermische schil (die bovendien nu veel beter geïsoleerd is)
Ps wat behoed je daar wat isolatie omheen te doen?

Maar de warmtepomp zit nog steeds niet op zijn maximum vermogen. Zet deze maar nog hoger op 46-47 C
Je zult zien dat je dan naar de 20,5-21c gaat
Woon hier inmiddels 8 jaar.
De 1e 2 jaar op gas met max 1100m3 gas per jaar.
Daarna met airco-unit, die ook verwarmt. Het verbruik hiervan op jaarbasis 1000Kw max.
Als het buiten beneden de 0 graden kwam gebruikte ik een gaskacheltje op propaan. Max. 3 flessen per jaar kosten daarvan max 100 Euro
Douchen ging nog wel op gas, max.36m3 gas per jaar.

Voor mij wordt het wel kostbaarder op dit moment.

Binnentemperatuur voor mij met 19,2 tot 19,5 is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:17:
4,48kW vermogen als ik het goed bereken? Dat gaat de goede kant op maar kan idd hoger zoals @Technician-

Ja dat kost stroom maar dat kost stoken met gas ook.
Zie je geen gekke booster icoontjes oid? (Bliksem icoontjes)

Woonkamer 19,2 zeg je, hoeveel was die vanochtend?
Vanochtend was het continue schommelen tussen de 18,6 en 19,5.
De 19,5 uitschieters waren elke keer van korte duur, 5 min. de 18,6 waren langer, ongeveer 20 min.

Nu schommelt de temperatuur tussen de 19,3 en 19,5 graden. Daardoor voelt het ook comfortabeler aan.
Elke 3 uur stijgt de temp volgens data met 0,1 graden.

Bliksempje bedoel je elektrisch verwarmen (hulpverwarming) via buitenunit of binnenunit?
Heb daar niet op gelet, Dat zou ik moeten zien tijdens de piek van 2100Watt, toch?

Kan helaas niet elke keer naar boven om te checken indien nodig (display in binnenunit op zolder)
Beneden alleen de par thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik knal er nu ook ~15-30kwh per dag in voor heating maar per jaar is het slechts 1200.

Mijn huis zal wss wel stukken beter geisoleerd zijn maar het is ook wel groter.

Maar feit blijft wel: onder de 4 graden is een warmtepomp met defrost gewoon vrij vervelend. En dan helemaal als je een suz en klein (40) model heeft. Kleine condensator zorgt voor snelle ijsvorming en de suz series is soms iets te enthiousast met defrost.

Zodra het weer wat beter weer is dan komen er wss betere getallen uit. Deze periode is (gelukkig!) niet representatief.

Als je andere verwarmingsmiddelen hebt en je wilt graag geld besparen dan zou de wp even afschakelen tot het weer 4 graden is ook een optie kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:49:
Ik knal er nu ook ~15-30kwh per dag in voor heating maar per jaar is het slechts 1200.

Mijn huis zal wss wel stukken beter geisoleerd zijn maar het is ook wel groter.

Maar feit blijft wel: onder de 4 graden is een warmtepomp met defrost gewoon vrij vervelend. En dan helemaal als je een suz en klein (40) model heeft. Kleine condensator zorgt voor snelle ijsvorming en de suz series is soms iets te enthiousast met defrost.

Zodra het weer wat beter weer is dan komen er wss betere getallen uit. Deze periode is (gelukkig!) niet representatief.

Als je andere verwarmingsmiddelen hebt en je wilt graag geld besparen dan zou de wp even afschakelen tot het weer 4 graden is ook een optie kunnen zijn.
Ja, daar heb je gelijk in. Zou dat kunnen en ook willen doen. Eerst kijken wat de WP op langere termijn doet.
Vind dat best wel interessant en leerzaam.

Heb net kunnen kijken op moment van boven 2100Watt opgenomen vermogen. Geen bliksem, gewoon dikke radiator zonder uitroepteken. dan draait de WP op verwarmen met waterpomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ottop schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:33:
[...]

Woon hier inmiddels 8 jaar.
De 1e 2 jaar op gas met max 1100m3 gas per jaar.
Daarna met airco-unit, die ook verwarmt. Het verbruik hiervan op jaarbasis 1000Kw max.
Als het buiten beneden de 0 graden kwam gebruikte ik een gaskacheltje op propaan. Max. 3 flessen per jaar kosten daarvan max 100 Euro
Douchen ging nog wel op gas, max.36m3 gas per jaar.

Voor mij wordt het wel kostbaarder op dit moment.

Binnentemperatuur voor mij met 19,2 tot 19,5 is ok.
Hier kan ik niks mee. Haha :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Vanochtend was het continue schommelen tussen de 18,6 en 19,5.
De 19,5 uitschieters waren elke keer van korte duur, 5 min. de 18,6 waren langer, ongeveer 20 min.

Nu schommelt de temperatuur tussen de 19,3 en 19,5 graden. Daardoor voelt het ook comfortabeler aan.
Elke 3 uur stijgt de temp volgens data met 0,1 graden.

Bliksempje bedoel je elektrisch verwarmen (hulpverwarming) via buitenunit of binnenunit?
Heb daar niet op gelet, Dat zou ik moeten zien tijdens de piek van 2100Watt, toch?

Kan helaas niet elke keer naar boven om te checken indien nodig (display in binnenunit op zolder)
Beneden alleen de par thermostaat.
Ja ik vraag mij even of wat die piek is. Ik denk gewoon vol vermogen, vlak voor/na de defrost.
Als ik het goed begrepen heb krijg je namelijk tijdens de defrost namelijk juist een drop in stroomverbruik.

Zie onder een stukjje uit mijn energieverbruik. Is van mijn hele woning dus ik trek overal even 250 af
Ieder uurt hetzelfde:
1. Bij het witte cirkeltje zit ik op de piek, 1815watt. Hierna begint de defrost
2. Tijdens de defrost zakt het opgenomen vermogen naar 670watt bij het gele cirkeltje.
3. Als de defrost weer klaar is spint die weer vol op richting 1815watt bij het rode cirkeltje
4. Na het opspinnen gaat die wat zoeken.moduleren richting de 1300watt
5. Na tijdje moduleren gaat die langzaam steesd sneller opnieuw naar de top van ~1800 watt. Hierna start de defrost weer.

Ik heb natuurlijke botte bijl methode omn kWh te meten en jij een aparte meter maar qua sinusgolf is dit beetje wat je kunt verwachten tijdens defrostweer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYbIWPoZ7BEyAEnljX-NZJYadVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KMG48Rzof7Sth1eMzpv0wypZ.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in. Zou dat kunnen en ook willen doen. Eerst kijken wat de WP op langere termijn doet.
Vind dat best wel interessant en leerzaam.

Heb net kunnen kijken op moment van boven 2100Watt opgenomen vermogen. Geen bliksem, gewoon dikke radiator zonder uitroepteken. dan draait de WP op verwarmen met waterpomp?
Ja, dikke radiator in het zwart == verwarmen, is die wit dan == defrost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@ottop vergeet je niet dat 1000 m³ gas net zoveel kost als 4000 kWh elektriciteit (ongeveer €1300) ?

Als je warmtepomp op jaarbasis minder dan 2000 kWh verbruikt ben je dus aanzienlijk goedkoper uit.
En dat kan op ongeveer 15-20 kWh komen op dagen zoals dit, maar hij heeft iets in te halen dus zal nu meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Ja ik vraag mij even of wat die piek is. Ik denk gewoon vol vermogen, vlak voor/na de defrost.
Vraag mij wel af waarom dat hoger is dan bij mij.
Als ik het goed begrepen heb krijg je namelijk tijdens de defrost namelijk juist een drop in stroomverbruik. Ik heb een willekeurige defrost gepakt van 21:35 tot 21:45. Je ziet dus dat die op dat moment minder stroom verbruikt en daarna weer opspint naar vol vermogen. Dit plaatje is van mn hele huis dus laten we zeggen dat de piek 1700 is op zijn hoogst van de warmtepomp.

[Afbeelding]
Bij mij blijft op dit moment de piek bij het verwarmen boven de 2100Watt uitkomen.
Zal wel zo horen, maar vind het voor wel veel.
Zou de WP dit blijven volhouden tot deze zijn 44 graden Ta heeft bereikt?

Hieronder zie je de grafiek van alleen de buitenunit. Het 1e lage gedeelte is van Ta van 37, daarna met een Ta van 44. Brede piek is van een lange ontdooistand van de buitenunit, op dat moment draaide de waterpomp niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuwvd9TdiDRi3Cd32dfIce2m9hA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2H78zPcPeZGVRt8AqKzwuVm9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik vind het lastig. Als ik het vergelijk met mijn energieverbruik ziet het er toch anders uit.
Vraag mij af of jouw defrost nu iedere keer op die hoogste piek begint (2100 watt) of bij het knikje rond 1500 wat.

Als al die hoogste pieken eraf waren geweest dan was de grafiek herkenbaarder geweest voor mij. Maar misschien komt dit omdat jij een aparte kwh meter hebt en jij detail ziet die ik niet zie.
Of het komt omdat jij met hogere Ta werkt? Bij mij defrostt die vlak nadat die op de top is geweest. Bij jou lijkt die eerst naar de top te gaan, qua verbruik, daarna terug te schakelen en pas daarna de defrost in te gaan.

Lastig te zeggen, andere kunnen dat wss beter zien. Grote kans dat het doodnormaal is

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2025 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:56:
Ik vind het lastig. Als ik het vergelijk met mijn energieverbruik ziet het er toch anders uit.
Vraag mij af of jouw defrost nu iedere keer op die hoogste piek begint (2100 watt) of bij het knikje rond 1500 wat.

Als al die hoogste pieken eraf waren geweest dan was de grafiek herkenbaarder geweest voor mij. Maar misschien komt dit omdat jij een aparte kwh meter hebt en jij detail ziet die ik niet zie.
Of het komt omdat jij met hogere Ta werkt? Bij mij defrostt die vlak nadat die op de top is geweest. Bij jou lijkt die eerst naar de top te gaan, qua verbruik, daarna terug te schakelen en pas daarna de defrost in te gaan.

Lastig te zeggen, andere kunnen dat wss beter zien. Grote kans dat het doodnormaal is
Heb net ook even naar de buitenunit gekeken tijdens de klim naar de piek. De WP is de zichtbare ijsaanslag/vorst aan het weghalen. Vorstaanslag is aan het smelten.
Ga morgen overdag wel kijken hoe dat deze WP zijn defrost doet. Er zit qua tijd een voorspelbare cyclus in.
Op naar morgen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:56:

Ja, da’s normaal als je geen vloerverwarming hebt, hij haalt snel z’n gewenste temperatuur omdat de retour snel meestijgt en heeft daarna gemiddeld gesproken minder vermogen nodig om het zo te houden.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
Nieuwe update

Afgelopen nacht en ochtend continue Ta via instellingen op 44 graden gestaan.
Pomp heeft moeite om het bij te houden. Gelukkig wel 0,1 graden per 2,5 uur stijging van binnentemperatuur.
Binnentemperatuur stond om 10 uur op 19,9 max.(buitentemperatuur is afgelopen nacht gestegen tot 0,5graden)

Heb de Ta daarom net na 10 uur verlaagd naar 42 graden.

Buiten is het nu 2,8 graden. De pomp gaar steeds beter doen. Opgenomen vermogen gaat nu richting stabiele lijn.
Binnentemperatuur is nu 20,3 graden. De zon op het zuiden schijnt ook recht de kamer binnen, dat werkt allemaal in positieve zin mee.

Over 2 uurtjes kijken wat het resultaat is, en eventueel Ta naar 40 zetten?
Of is dat te positief gedacht? Kunnen er nog andere aanpassingen gedaan worden?
Zelf heb ik voldoende aan 19,5 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 18:10
Waarom de ta telkens aanpassen? Het is een maximum instelling als de doeltemperatuur is bereikt loopt de ta als het goed is vanzelf terug. Ik zou de ta gewoon op max 50 instellen en laten staan. Overigens nu dus ook geen nacht verlaging meer toepassen gewoon 24/7 op de gewenste binnentemperatuur laten staan.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop had jij geem externe thermostaat eraan? Dan zou ik verwachten dat hij de gele pomp uitzet bij doeltemp bereikt.

Maar in dit weer zou ik dat afraden, beter idd ta omlaag en kijken met welke ta je hem stabiel kunt houden

0.1 per 2.5 klinkt niet slecht. Ik ben ongeveer een halve graad omhoog gegaan in afgelopen 24 uur

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:23
@ottop ik zou de Ta hoog houden.
Kan je ook een stooklijn instellen?
Dus bv 35 graden bij 10 graden of meer
, 45 graden bij -5 of lager.

En dan ALS de wp regelmatig uit gaat omdat de kamertemperatuur op z’n doel komt deze stooklijn iets verlagen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:18
@ottop ik heb het een tijdje niet gevolgd, naar nu zie ik je topic weer.

Ik ben blij dat je het nu iets warmer krijg.

Dit is de periode waarbij ik ook 60% aan verwarmen in het jaar kwijt ben. Het verbruik zal hoop zijn maar die heb je veel minder in lente en herfst en niet in de zomer.

Als je je de WP de de hele dag wil laten draaien kun je de Ta verlagen naar 39 bijvoorbeeld. Maar zolang het vriest moet je het niet met meer dan 1 graad per dag verlagen.

Het duurt echt lang voordat je huis weer warmer wordt als de zon niet schijnt en het hard waait.

Ale je een thermostaat hebt schakelt die toch de WP in die paar uurtjes dat het warm genoeg is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
BarryH schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:20:
@ottop ik zou de Ta hoog houden.
Kan je ook een stooklijn instellen?
Dus bv 35 graden bij 10 graden of meer
, 45 graden bij -5 of lager.

En dan ALS de wp regelmatig uit gaat omdat de kamertemperatuur op z’n doel komt deze stooklijn iets verlagen
Mag niet de instellingen achter de code veranderen. (Eerder al uitgelegd)
Bij normale instellingen weet ik het niet. Kan op dit moment alleen maar de vaste Ta instellen.
Of op de oude manier met de thermostaat via de stooklijn. Maar deze staat compleet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:27:
@ottop had jij geem externe thermostaat eraan? Dan zou ik verwachten dat hij de gele pomp uitzet bij doeltemp bereikt.

Maar in dit weer zou ik dat afraden, beter idd ta omlaag en kijken met welke ta je hem stabiel kunt houden

0.1 per 2.5 klinkt niet slecht. Ik ben ongeveer een halve graad omhoog gegaan in afgelopen 24 uur
Ja, wel kamerthermostaat.
Ner wat je zegt, kijken bij welke Ta de binnentemperatuur gehaald kan worden.
Op dit moment Ta 42, kamertemperatuur is nu 20,5 met een Tbuiten van 5,0 graden.
Zal de Ta straks naar 40 zetten. Kijken wat de resultaten zijn. En hoe lang deze het volhoud, want de buitentemperatuur zakt vanavond/vannacht hier naar -2.

Kan nu redelijk veel uitproberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:25:
@ottop ik heb het een tijdje niet gevolgd, naar nu zie ik je topic weer.

Ik ben blij dat je het nu iets warmer krijg.

Dit is de periode waarbij ik ook 60% aan verwarmen in het jaar kwijt ben. Het verbruik zal hoop zijn maar die heb je veel minder in lente en herfst en niet in de zomer.

Als je je de WP de de hele dag wil laten draaien kun je de Ta verlagen naar 39 bijvoorbeeld. Maar zolang het vriest moet je het niet met meer dan 1 graad per dag verlagen.

Het duurt echt lang voordat je huis weer warmer wordt als de zon niet schijnt en het hard waait.

Ale je een thermostaat hebt schakelt die toch de WP in die paar uurtjes dat het warm genoeg is.
Dank voor de info.
Nu is het wel mooi om data te verzamelen met betrekking tot hoe de binnentemperatuur en de Ta zich verhouden t.o.v, de buitentemperatuur

[ Voor 6% gewijzigd door ottop op 12-01-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
Djvdb schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:10:
Waarom de ta telkens aanpassen? Het is een maximum instelling als de doeltemperatuur is bereikt loopt de ta als het goed is vanzelf terug. Ik zou de ta gewoon op max 50 instellen en laten staan. Overigens nu dus ook geen nacht verlaging meer toepassen gewoon 24/7 op de gewenste binnentemperatuur laten staan.
Maak geen gebruik van nachtverlaging.
De instellingen achter de code zijn veel te laag met Ta, en zelf mag ik ze niet veranderen. (zie voorgaande berichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Mag niet de instellingen achter de code veranderen. (Eerder al uitgelegd)
Bij normale instellingen weet ik het niet. Kan op dit moment alleen maar de vaste Ta instellen.
Of op de oude manier met de thermostaat via de stooklijn. Maar deze staat compleet verkeerd.
Je kunt ook op de WAR draaien. Dat zit niet achter code, is gewoon verwarmen op stooklijn :)

Maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen nu. Gewoon goede TA kiezen nu en dan lekker aanlaten en lekker warmpjes erbij zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Je kunt ook op de WAR draaien. Dat zit niet achter code, is gewoon verwarmen op stooklijn :)

Maar persoonlijk zou ik er niet aan beginnen nu. Gewoon goede TA kiezen nu en dan lekker aanlaten en lekker warmpjes erbij zitten :)
Ja, lijkt mij ook het beste.
Weet jij of dit normaal is bij de SUZ 40:
Ta staat sinds vanochtend op 42 graden.
In display komt deze nier hoger dan 39 graden. (met een Tr van 36) en pomp14L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@ottop

Met die buiten temperatuur kan het blijkbaar niet warmer stoken en komt de Ta niet boven de 39.

Bij die buiten temperatuur en zon inval is 39 genoeg om het huis op te warmen verwacht ik.

Als het buiten minder koud is zal de Ta wel hoger komen.

Ben je al meer in staat om naar boven te gaan en fotos te maken van inbedrijfstelling wizard?

Dat wij het ook kunnen zien van de laatste 2 tot 3 uur?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Ja, lijkt mij ook het beste.
Weet jij of dit normaal is bij de SUZ 40:
Ta staat sinds vanochtend op 42 graden.
In display komt deze nier hoger dan 39 graden. (met een Tr van 36) en pomp14L
14/60 * 4,2 = 0,98
0,98 X 3 = 2,94kW

Das niet vol vermogen dus de TR zou hoger moeten kunnen komen. Echter je ta die je noemt is een moment opname, beter om een log te hebben.

Losse kwh en kamstra meters zijn leuk maar ik zou eerder een melcloud installeren (goedkoper en nuttiger imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:57:
@ottop

Met die buiten temperatuur kan het blijkbaar niet warmer stoken en komt de Ta niet boven de 39.
Dat zou toch raar zijn?? Werk momenteel buiten de thermostaat om (heb deze op 22 staan)
[quote

Bij die buiten temperatuur en zon inval is 39 genoeg om het huis op te warmen verwacht ik.
[/quote]
Dat weet ik, maar dan nog, vraag een Ta van 42 graden zonder belemmering van thermostaat.
Als het buiten minder koud is zal de Ta wel hoger komen.
Begrijpelijk.
Ben je al meer in staat om naar boven te gaan en fotos te maken van inbedrijfstelling wizard?
Vanmiddag gedaan, zal ze zo doorzetten naar @laurens0619 Deze heeft exact dezelfde pomp. De SUZ40
Hij kan mij misschien vertellen of er bij hem standaard verschil verschil zit tussen Ta vraag en Ta display
Dat wij het ook kunnen zien van de laatste 2 tot 3 uur?
Je ziet ze zo zien verschijnen. Het mooiste zou zijn dat er bij @laurens0619 ook een verschil in zit.
Dan is dat niet iets om zorgen over te maken
Heb gisteren overigens bij -1 buiten (meen ik) en Ta handmatig op 44 graden een Ta van 41 gehaald met een Tr van 37 met pomp op 15L.
Die gegevens waren al gedeeld hier met @laurens0619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:30:
[...]

14/60 * 4,2 = 0,98
0,98 X 3 = 2,94kW

Das niet vol vermogen dus de TR zou hoger moeten kunnen komen. Echter je ta die je noemt is een moment opname, beter om een log te hebben.

Losse kwh en kamstra meters zijn leuk maar ik zou eerder een melcloud installeren (goedkoper en nuttiger imho)
Zijn deze beter? 2 uurtjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baP7TyqAaI6cJRW-fzKweZpvALE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7yLj9t3lTy7l41cMwDefroB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8NAyM00XE_0j0gXjDJQ6jaczIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8BNSpjpwkpEiWSa0T3VCXd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkyxzVOtRdsudlTipqjxsFgJOhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEdH4N7fVbbbxav0KK3LF6o3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pz9SK-q8Ry-QGNQEV6xf-_tG-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Lw6nRh2bH73V4R1sjcbnK4N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz272O3yWDgwHT4m-aLQ1oZQCtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTzG7Wvbfd0Em9R4ACuKBkAc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v0lrdJUe7AW0HCChi9m9ugXEro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2M2SU9k5BcNnyBzQYQOslJIT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ok,
Als je dat wel eerder haalde weet ik niet waarom.

Je hebt de afgelopen tijd elke keer hetzelfde vermogen als output.

@ottop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
gr8-jen schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:01:
Ok,
Als je dat wel eerder haalde weet ik niet waarom.

Je hebt de afgelopen tijd elke keer hetzelfde vermogen als output.

@ottop
Is daar een voorzichtige conclusie uit te trekken?
Capaciteit pomp t.o.v max. te leveren vermogen radiatoren in combinatie met warmtevraag te verwarmen ruimtes door WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
ottop schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Dat zou toch raar zijn?? Werk momenteel buiten de thermostaat om (heb deze op 22 staan)
[quote

[/quote]
Dat weet ik, maar dan nog, vraag een Ta van 42 graden zonder belemmering van thermostaat.

[...]

Begrijpelijk.

[...]

Vanmiddag gedaan, zal ze zo doorzetten naar @laurens0619 Deze heeft exact dezelfde pomp. De SUZ40
Hij kan mij misschien vertellen of er bij hem standaard verschil verschil zit tussen Ta vraag en Ta display

[...]

Je ziet ze zo zien verschijnen. Het mooiste zou zijn dat er bij @laurens0619 ook een verschil in zit.
Dan is dat niet iets om zorgen over te maken
Heb gisteren overigens bij -1 buiten (meen ik) en Ta handmatig op 44 graden een Ta van 41 gehaald met een Tr van 37 met pomp op 15L.
Die gegevens waren al gedeeld hier met @laurens0619
Dat ie niet naar 42 graden gaat als je dat instelt is “normaal” voor mijn wp , ook suz 40va en gaat naar 2 of meer graden onder de wenstemperatuur. Als je hem even uit zet met de knop (niet spanningsloos) en dan weer aan,gaat ie misschien wel naar 42 voor een tijdje, tenminste zo gaat dat bij mij.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
joezzt schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Dat ie niet naar 42 graden gaat als je dat instelt is “normaal” voor mijn wp , ook suz 40va en gaat naar 2 of meer graden onder de wenstemperatuur. Als je hem even uit zet met de knop (niet spanningsloos) en dan weer aan,gaat ie misschien wel naar 42 voor een tijdje, tenminste zo gaat dat bij mij.
Dank voor je info. Dan is daar niks mis mee gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat hij niet altijd op zn ingestelde temp komt is wel herkenbaar. Zit ene hele “black box” engine achter die uiteindelijk bepaalt.

Maar dat je slechts op 2,2kw draait blijf ik wel laag vinden. Hier zit ik nu op de piek op 6,37kW afgegeven vermogen (als dat uberhaupt kan).

Zelf wil mn Ta momenteel niet hoger dan 29.5 maar das ook wel logisch, mn Tr is namelijk 22.5.
Beetje bij beetje kruipt mn Tr omhoog met een afgegeven vermogen tussen de 3,92 en 6,37.
Maar misschien komt dat door mn lage Ta.

Je kunt proberen je Ta naar 40 of 50 te zetten, uur om te kijken of die op meer vermogen gaat draaien

Maar samengevat draait dit denk ik wel ok.
Ben wel Benieuwd welk probleem je eerst had, nu niet meer en wat je nu anders doet

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 12-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
laurens0619 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:05:
Dat hij niet altijd op zn ingestelde temp komt is wel herkenbaar. Zit ene hele “black box” engine achter die uiteindelijk bepaalt.

Maar dat je slechts op 2,2kw draait blijf ik wel laag vinden. Hier zit ik nu op de piek op 6,37kW afgegeven vermogen (als dat uberhaupt kan).

Zelf wil mn Ta momenteel niet hoger dan 29.5 maar das ook wel logisch, mn Tr is namelijk 22.5.
Beetje bij beetje kruipt mn Tr omhoog met een afgegeven vermogen tussen de 3,92 en 6,37.

Je kunt proberen je Ta naar 40 of 50 te zetten, uur om te kijken of die op meer vermogen gaat draaien

Ben wel Benieuwd welk probleem je eerst had, nu niet meer en wat je nu anders doet
Komt gewoon omdat Ta nog hoger moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online

Die piek kan zeker, want na een defrost is het even lente voor de buitenunit, dan is ie flink opgewarmd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop

Voorheen (voor uithalen sd-card afgelopen donderdagavond) werd de Ta niet hoger dan 33 graden. Veel te weinig voor deze radiatoren. Zo was/is het op dit moment nog steeds het geval.

Mijn vermoeden is dat ze de capaciteit van de radiatoren niet goed hebben berekend. Iemand heeft het vermogen van de radiatoren gezien voor stooklijn 55/50/20. Maar deze radiatoren worden uitgegeven met het vermogen van een stooklijn van 75/65/20. En dan komen ze net iets meer dan de helft van het vermogen tekort. Daardoor zijn de verkeerde gegevens ingevoerd op de sd-card.
Anders zou ik het ook niet weten.

Maar omdat ze nu de gegevens hebben van de afgelopen (bijna) 2 maanden, staat voor mij de weg vrij om van alles uit te proberen. Maar wel zonder gebruik te maken van de instellingen achter de code 0000.
Met als doel om te zorgen dat het hier weer fatsoenlijk te leven is met temperaturen niet lager dan 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:18:
[...]

Voorheen (voor uithalen sd-card afgelopen donderdagavond) werd de Ta niet hoger dan 33 graden. Veel te weinig voor deze radiatoren. Zo was/is het op dit moment nog steeds het geval.

Mijn vermoeden is dat ze de capaciteit van de radiatoren niet goed hebben berekend. Iemand heeft het vermogen van de radiatoren gezien voor stooklijn 55/50/20. Maar deze radiatoren worden uitgegeven met het vermogen van een stooklijn van 75/65/20. En dan komen ze net iets meer dan de helft van het vermogen tekort. Daardoor zijn de verkeerde gegevens ingevoerd op de sd-card.
Anders zou ik het ook niet weten.

Maar omdat ze nu de gegevens hebben van de afgelopen (bijna) 2 maanden, staat voor mij de weg vrij om van alles uit te proberen. Maar wel zonder gebruik te maken van de instellingen achter de code 0000.
Met als doel om te zorgen dat het hier weer fatsoenlijk te leven is met temperaturen niet lager dan 19 graden.
Als je een externe thermostaat gebruikt, zoals jij, dan stel je de pomp in op WAR of Vaste Ta.De modus met "het huisje" gebruik je dan niet want dat is als je de remote zelf als thermostaat gebruikt.

Op welke modus stond die eerst ingesteld? Vaste Ta of WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Als je een externe thermostaat gebruikt, zoals jij, dan stel je de pomp in op WAR of Vaste Ta.De modus met "het huisje" gebruik je dan niet want dat is als je de remote zelf als thermostaat gebruikt.

Op welke modus stond die eerst ingesteld? Vaste Ta of WAR?
Ik gebruikte (voor afgelopen vrijdag) de thermostaat die in verbinding staat met de display. De PAR-WT50R-E
Deze gaf de info door aan de display.
Mijn WP werd aangestuurd door deze thermostaat. Was de temperatuur 1 graad boven de ingestelde waarde dan stopte de verwarming (pomp). Dat is dan toch geen WAR of vaste Ta???
Hieronder de display ecodan. ( hier was de binnentemperatuur 17,7 graden, en gevraagd 19 graden. Dat waren koude tijden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15IeV9OwRRai6NDJDHKZ8RGpLA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptX8nKmInkXqAMDaXwMb8zRq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met een externe thermostaat maar ik had begrepen dat je een externe thermostaat modus altijd gebruikt icm een vaste Ta of WAR.

[quote]Andrehj schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Maar even een reactie in het juiste topic ;)

Er zijn twee mogelijkheden:
[list=1]
• Je werkt met de adaptieve ruimteregeling. Die doet iets intelligents met de buitentemperatuur en de ruimtetemperatuur. Dat werkt eigenlijk best prima, maar ik vond hem iets te veel gas geven na een defrost, en ik vond de temperatuurschommelingen wat te groot óf:
• Je werkt met de WAR-curve (of constante Ta) en een externe thermostaat. Ik gebruik de thermostaat van Panasonic. Dan maakt de warmtepomp gewoon water volgens die WAR-curve zolang de thermostaat daarom vraagt. En aangezien de thermostaat van Panasonic instelbaar is op een hysterese van slechts 0.2K werkt dat uit de kunst.
[/list]
[/quote]

De modus die jij op het plaatje laat zien is adaptieve ruimteregeling maar afaik gebruikt die dan niet de externe thermostaat maar meet die de temp vanuit dat schermpje. De externe thermostaat wordt dan genegeerd.
Maar dit kan beter beantwoord door mensen die wel externe thermostaat ervaring hebben.

Edit:
ah ik denk dat ik hem snap. Die post gaat op voor een, reguliere, externe thermostaat maar met jouw genoemde mitsu externe thermostaat kun je wel nog steeds de auto adaptive modus gebruiken, getuige deze post
ocaj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 13-01-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
die warmte[omp is 1 ding maar hoe zit het met de radiatoren? je schrijft bijv. in de woonkamer 2 LTV-radiatoren te hebben, heb je daar een foto van? want als er nog geen ventilatoren op zitten is daar nog een wereld te winnen. Je koopt voor 100 euro op markplaats een paar radiator-boosters en je afgifte gaat keer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Fr33z schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:24:
die warmte[omp is 1 ding maar hoe zit het met de radiatoren? je schrijft bijv. in de woonkamer 2 LTV-radiatoren te hebben, heb je daar een foto van? want als er nog geen ventilatoren op zitten is daar nog een wereld te winnen. Je koopt voor 100 euro op markplaats een paar radiator-boosters en je afgifte gaat keer 2.
Zoals eerder vermeld:

Dit is een sociale huurwoning.
Deze woning word gebruikt als en pilot voor een warmtepomp.
Mag alleen maar meldingen maken als er iets niet ok is met de verwarming of tapwater.
Heb dit meerdere keren gedaan. Ben er al 2 jaar mee bezig om het hier naar behoren warm te krijgen. Vraag maar 19 graden in mijn leefgedeelte. Als de buitentemperatuur 1 graad is, haalt de WP de gevraagde temperatuur niet.

Heb inmiddels al een behoorlijk bedrag besteed aan externe meetapparatuur.
Het is aan de woningstichting om te zorgen dat ik wooncomfort heb, daar betaal ik nu ook dik voor.
Ze moeten er zorg voor dragen dat tot een buitentemperatuur van -10 graden, er een binnentemperatuur gehaald kan worden van 20 graden (22 graden?). Zoals het nu is, haalt deze WP in combinatie met de radiatoren en de warmtevraag dat nog niet eens bij een buitentemperatuur van 1 graad!!
Ook de vaste instellingen op sd-card geplaatst door de installateur werken daar niet aan mee.
Indien de instellingen wel ok zouden zijn dan word de binnentemperatuur van 20 graden niet gehaald bij een buitentemperatuur van -4 graden

Bovenstaand houdt in dat de woningstichting er alles aan moet doen om te zorgen dat ze zelf alle middelen gebruiken om te zorgen dat bij -10 graden de woonkamer 20 graden kan worden.
Wat nu dus na 2 jaar nog steeds niet is.

Nu heb ik even de vrije hand om (buiten de instellingen achter de 0000 code) de WP alleen op de Ta te laten werken.

En zoals eerder vermeld heeft de installateur door laten schemeren dat ze de WP gaan vervangen voor 1 type zwaarder. (Maar dat zal zijn tijd wel weer duren. Pffffffff)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:23:

Edit:
ah ik denk dat ik hem snap. Die post gaat op voor een, reguliere, externe thermostaat maar met jouw genoemde mitsu externe thermostaat kun je wel nog steeds de auto adaptive modus gebruiken, getuige deze post
ocaj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ja, dat is m.

En aangezien de huidige ''vaste'' instellingen die op de sd-card staan niet ok zijn (Ta33 Tr30 pomp 16 bij 2 graden buiten). Ben ik nu, zolang de sd-card niet is gewisseld, aan het ''toveren'' in het normale menu met de Ta. Zo leer ik ook wat de WP allemaal doet bij bepaalde instellingen.

En leer ook veel van jullie/jou hier op tweakers.

Maar ben er wel van bewust dat bij -3 graden buiten de woonkamer geen 19 graden zal halen. Maar dan zet ik wel de airco en of het gaskacheltje er bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou dat weet ik zo net niet.
Dat hangt allemaal van je warmteverlies/afgifte af.
Vannacht is het -3 toch? Mooie test om te kijken of die op temp blijft

Vergeet niet dat er ook nog een booster in zit. Ook al is het devies hier om die uit te zetten, ding zit er ook in om in de uitzonderlijke temperaturen (die bv slechts 10% van de tijd optreden dat je wp nodig hebt) je woning toch op temp te krijgen.
Die booster geeft je dus de mogelijkheid een kleinere pomp te kopen waarmee je het 90% van de tijd kan redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:21:
Nou dat weet ik zo net niet.
Dat hangt allemaal van je warmteverlies/afgifte af.
Vannacht is het -3 toch? Mooie test om te kijken of die op temp blijft

Vergeet niet dat er ook nog een booster in zit. Ook al is het devies hier om die uit te zetten, ding zit er ook in om in de uitzonderlijke temperaturen (die bv slechts 10% van de tijd optreden dat je wp nodig hebt) je woning toch op temp te krijgen.
Die booster geeft je dus de mogelijkheid een kleinere pomp te kopen waarmee je het 90% van de tijd kan redden.
Vraag: Deze booster zit toch in de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Vraag: Deze booster zit toch in de binnenunit?
Jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
Deze is maar 2Kw. Heb zelf de EHSD-WM2D voor alleen te verwarmen

Is het zo dat deze inschakelt op het moment dat de buitenunit ook blijft draaien (max 2200W)??
Of komt deze booster in werking en houd dan de buitenunit er mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ottop schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:15:

Is het zo dat deze inschakelt op het moment dat de buitenunit ook blijft draaien (max 2200W)??
Goede vraag. Heb m zelf nooit aangehad maar ik verwacht dat het vermogen er bovenop komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@laurens0619

Poeh,

Dan ga ik morgen kijken in de groepenkast.
Als deze 2 op dezelfde fase zitten, en op deze fase ook nog grootverbruikers zitten dan kan dat problemen geven. De WP binnen en buitenunit nemen gezamenlijk dan max. 4200W op. Blijft dan nog maar 1550W over, bij mij. Heb 3-fasen met 3 x 25A.

Indien ze netjes de binnen en buitenunit verdeeld hebben over 2 fasen is er niks aan de hand.
Maar ja, de installateurs van tegenwoordig! Om te :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
ottop schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:15:

De booster komt erbij, bij het begin van een defrost meestal, als ie tegen het max vermogen zit.

[ Voor 8% gewijzigd door joezzt op 13-01-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
joezzt schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:46:
[...]

De booster komt erbij, bij me
Dank voor info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Heb je de vaste Ta (aanvoertemperatuur) al eens naar 50C gezet? (Knal d’r’op die temperatuur)
Dan weet je of de pomp te klein is.
Of dat echt eerst je radiatoren aangepakt moeten worden.
Want dan zit je met een 6kw die je ook op 50C moet zetten. Al is dat niet heel erg.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 13-01-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
@laurens0619
@Technician-

Heb vanaf gisteravond 6 uur m'n daurerlufters/luchtroosters dicht moeten doen en de ventilatie op afwezig i.v.m. zakken binnentemperatuur. (Ta op 40). En tot vanochtend is de binnentemperatuur gezakt.
Dit met een daling per 2 uur van 0,1 graden.
Maar gelukkig kan ik altijd nog mijn gaskacheltje bijzetten. :*)

Nu is het puur aan de installateur en woningstichting om deze problemen op te lossen.

Tussen de defrosts in een Ta 37 en Tr 34, de pomp op 15L
Zie de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF2j0vHjndXhRMVuXZyd3MbAPJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNCN16iysTbEGgU9SWlDP9vG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnRzg4tKGWTmCNbfn62xyOgBl7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xNcW3IbdPrvwuVdgbEV0ctt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBdnIpNPQAYMO7XlbmCLbhPMslU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELbHWcqmTbHdxsyZIUusov5I.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RgBfj2fYY7cdkMVw0OUJEGKB20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxEULzy0ZG2iOdMTNhTeWI60.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJRBdNhSS2ath272UnDZR5J8BkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYeyy8zDRPWlokqDqeGoaESP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U63IQvG4n7J32BtXEJKtbJPEWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPhzqH6v6bOnmuAq1MfIyrNW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIi-N09XKiFmPxlzy9F1EQ7rhVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzUc6wFEM52UtAVXXKbHnjVD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOyN_v_dE_AkF3CgVaz8dxhJPg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB6VPfHul1LjvBFjPU0uRhBk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGbecSapLmvcz5bTtufiHWdZfXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBNbAPfv2leTWIOfh9uCh7gq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ124FfbzFq43L4k8lEHkrOK50I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVqOJfVHqWuwMnPxIkHkwIRp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
ottop schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:41:
@laurens0619
@Technician-

Heb vanaf gisteravond 6 uur m'n daurerlufters/luchtroosters dicht moeten doen en de ventilatie op afwezig i.v.m. zakken binnentemperatuur. (Ta op 40). En tot vanochtend is de binnentemperatuur gezakt.
Dit met een daling per 2 uur van 0,1 graden.
Maar gelukkig kan ik altijd nog mijn gaskacheltje bijzetten. :*)

Nu is het puur aan de installateur en woningstichting om deze problemen op te lossen.

Tussen de defrosts in een Ta 37 en Tr 34, de pomp op 15L
Zie de foto's:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Koude nacht he?

Maar zo te zien werkt de warmtepomp prima maar staat je Ta te laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Inderdaad, Ta gewoon te laag. Ik zou hem eens op 50 zetten zoals hierboven al voorgesteld.
Misschien heb je het niet nodig maar dan weet je iig hoe hoog de pomp kan met deze temperaturen.

En dan niet voor een minuutje op 50, gewoon voor 3 volle dagen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Hoe loopt het nu? De dagen zijn een stuk milder dus mijn pomp is eindelijk van zijn defrost gedrag af en draait nu een stuk zuiniger. Zie jij hetzelfde terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:54:
@ottop
Hoe loopt het nu? De dagen zijn een stuk milder dus mijn pomp is eindelijk van zijn defrost gedrag af en draait nu een stuk zuiniger. Zie jij hetzelfde terug?
De WP is nadat het warmer werd dan 2 graden uit zijn defrost gekomen, dat is ok.
Kwam nog steeds vermogen tekort om 20 graden binnen te krijgen bij Tbuiten 4 graden en Ta op 40
Het is hier een behoorlijke tijd buiten 4 graden geweest (5 uurtjes)
Bij Tbuiten 5 graden ging binnen de temp binnen hoger.

Bij 6 graden buiten werd het max. 20,2 binnen. Heb gelijk de dauerlufters op stand normaal gezet. (verse lucht :) )
En de Ta op 39. verbruik schommelt tussen de 590W en 680W
Nu is Tbuiten 5 graden en zakt gestaag.

Straks zet ik de Ta op 41. Komende nacht wordt het minimaal 1 graden.

Jij hebt een SUZ 40. Wat is bij jou de warmtevraag van de te verwarmen ruimtes door de WP??
Had jij nou vvw of rad.? (informatieve interesse vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi :)
Wat bedoel je met vermogen tekort? Klinkt vooral alsof je ta te laag staat.
Ik zou hem echt fr als test paar dagen op 50 graden zetten kijken hoe warm je het krijgt

Wat bedoel je met warmtevraag?
Ik heb 172m2 vvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:48:
Mooi :)
Wat bedoel je met vermogen tekort? Klinkt vooral alsof je ta te laag staat.
Dat de WP bij Ta 40 zonder problemen (bij 4 graden buiten) de binnentemperatuur op 20 graden zou moeten kunnen houden, met de dauerlufters op normale stand en de afzuiging op standaard. Dat gebeurd hier niet.
Ik zou hem echt fr als test paar dagen op 50 graden zetten kijken hoe warm je het krijgt
Als de Ta hier op 50 staat geven de radiatoren 5,4Kw af. Dan zou het hier nu veel te warm worden.
Bij -5 tot -6 heeft dat zin. Met ook alle dauerlufters op normale stand, en de afzuiging op standaard.
Wat bedoel je met warmtevraag?
Ik heb 172m2 vvw
Als het goed is staat dat in je warmteverliesberekening. Onder de noemer: Aansluitvermogen verwarmingssystemen (ISSO 51). Aangegeven in [W]
Daarin hebben ze berekent wat je huis vraagt om het binnen 20 graden te krijgen bij een buitentemperatuur van -10 graden. Ze hebben dan met alle factoren rekening gehouden (isolatie, afzuiging, vloerisolatie, buitendeuren, ramen, muren,etc etc)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Als jij met ta40 niet je woning warm kan houden en je ta kan hoger? Dan kom je geen vermogen tekort, dan staat je ta te laag.

Je moet hem dus echt richting 50 graden zetten wil je de vermogens tekort conclusie kunnen trekken

Warmteverlies van mijn woning is 5.73 kW

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 15-01-2025 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:52
Je probleem is dus dat het systeem niet genoeg warmte afgeeft, maar je wilt niet aan de oplossing omdat je systeem dan meer warmte afgeeft? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:10:
Als jij met ta40 niet je woning warm kan houden en je ta kan hoger? Dan kom je geen vermogen tekort, dan staat je ta te laag.
Dan ben ik niet duidelijk genoeg.

Mijn huurhuis heeft een warmtevraag (alleen beneden) van 5,8Kw.

De radiatoren zullen het altijd kunnen halen die kunnen samen hier iets meer dan 11.700 watt leveren bij 75/65/20.
Bij 55/50/20 leveren ze nog 6700 Watt. Deze radiatoren zijn berekend op een stooklijn van 55/50/20 met een afgifte van 6700 Watt (iets minder omdat ze in de hal een overbemeten radiator hebben gehangen.)
Bij een radiator telt: Hoe hoger de Ta hoe hoger het afgegeven vermogen.

Mijn radiatoren hebben bij -10 graden 51,6 graden nodig (dat is bij deze radiatoren 5,8Kw) om het binnen 20 graden te krijgen.
De WP zakt in vermogen bij hogere Ta. De SUZ 40 kan bij -10 graden i.c.m. de huidige radiatoren maar max Ta 46,7 graden leveren, dat staat gelijk aan 4,7Kw aan radiatoren.

Deze gegevens zijn (met veel moeite) te krijgen bij Alklima en bij de producent van de radiatoren.

En wat ook meetelt: In mijn huis is de warmteverliesberekening alleen gemaakt voor de woonkamer, keuken en halletje Dat zijn de enigste ruimtes die door de WP worden verwarmt. Daarom heb ik ook al het berekende vermogen nodig.

Dat bij jou de temperaturen gehaald worden met de SUZ 40 is naar mijn mening verklaarbaar
1: Jij werkt bij -10 graden buiten met een veel lagere Ta om aan je vermogen van 5,7Kw te komen.
2: Niet alle ruimtes zullen op gevraagde vermogen staan om ze op temperatuur te houden die in de warmteverliesberekening staan vermeld. (hier in huurhuis wel)

Mocht mijn uitleg niet kloppen of niet duidelijk zijn laat het dan weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ottop
@laurens0619
@svenk91

Wat betreft die Ta verhogen naar 50 graden:
Ik haal momenteel de gradens (Tbinnen 20) wel. Als ik dan de Ta maar hoger zet in combinatie met daling van de buitentemperatuur, de dauerlufters grotendeels dichtzet en de afzuiging op vakantiestand.
Dat zal goed gaan tot het moment van -5,5 graden (en lager) buiten. Dan haalt de WP het niet meer. De radiatoren moeten meer vermogen hebben dan dat de WP kan geven om het hier vanaf -5,5 warm te krijgen.(20 graden).
Dan kan ik nu wel de Ta omhoog gooien, maar dat is dan geen realistische vergelijking.
Vanaf de -5,5 is dat pas zinvol. Ook omdat bij deze hogere Ta de WP een lage COP heeft.

Maar voor nu is het goed te doen. Kan zelf de Ta handmatig veranderen. Dan haal ik de door mij gevraagde 19 graden in de woonkamer wel.
Maar vanaf -5,5 graden buiten krijg ik de woonkamer met deze middelen niet op 20 graden.

En dit is een probleem van de verhuurder van deze sociale huurwoning. De woningstichting dient dit op te lossen. Het vervelende is dat ik de dupe ben van de lange lijst van tekortkomingen van de woningstichting en installateur met betrekking tot alleen de WP. Wel hebben ze door laten ''schemeren'' dat ze de WP zullen vervangen.

Wat wel fijn is, is dat ik dank zij jullie nu niet in de kou zit.
O.a. jij (@laurens0619) hebt mij er op gewezen dat je de Ta kon veranderen zonder in het menu achter de 0000 code te komen. Daarom zit ik er op het moment warmpjes bij.
Weet alleen niet wanneer de installateur mij ook gaat verbieden om in het normale menu aanpassingen te doen

Ik hou jullie op de hoogte van de gedragingen van de WP t.o.v. de Ta en buitentemperatuur, en andere updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:52
Opzich heb je natuurlijk helemaal gelijk dat een woningstichting verantwoordelijk is voor een adequate warmtepomp. Maar is het alle moeite wel waard? Die berekening dat je bij -5,5 pas tekort komt zal ook zijn op dat het een aantal dagen -5,5 graden is gemiddeld (de warmteverliesberekeningen nemen als het goed is de thermische massa van je huis mee die als buffer werkt). Een situatie die we sinds 2012 niet meer hebben gehad in Nederland geloof ik. Voor die zeldzaam koude dagen een simpel convector kacheltje bijplaatsen van 20 euro en je bespaard jezelf een hoop tijd en moeite. Principieel heb je natuurlijk wel gelijk, maar heb je niet vooral jezelf ermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
ottop schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 02:44:
[...]

Dan ben ik niet duidelijk genoeg.

Mijn huurhuis heeft een warmtevraag (alleen beneden) van 5,8Kw.

De radiatoren zullen het altijd kunnen halen die kunnen samen hier iets meer dan 11.700 watt leveren bij 75/65/20.
Bij 55/50/20 leveren ze nog 6700 Watt. Deze radiatoren zijn berekend op een stooklijn van 55/50/20 met een afgifte van 6700 Watt (iets minder omdat ze in de hal een overbemeten radiator hebben gehangen.)
Bij een radiator telt: Hoe hoger de Ta hoe hoger het afgegeven vermogen.

Mijn radiatoren hebben bij -10 graden 51,6 graden nodig (dat is bij deze radiatoren 5,8Kw) om het binnen 20 graden te krijgen.
De WP zakt in vermogen bij hogere Ta. De SUZ 40 kan bij -10 graden i.c.m. de huidige radiatoren maar max Ta 46,7 graden leveren, dat staat gelijk aan 4,7Kw aan radiatoren.

Deze gegevens zijn (met veel moeite) te krijgen bij Alklima en bij de producent van de radiatoren.

En wat ook meetelt: In mijn huis is de warmteverliesberekening alleen gemaakt voor de woonkamer, keuken en halletje Dat zijn de enigste ruimtes die door de WP worden verwarmt. Daarom heb ik ook al het berekende vermogen nodig.

Dat bij jou de temperaturen gehaald worden met de SUZ 40 is naar mijn mening verklaarbaar
1: Jij werkt bij -10 graden buiten met een veel lagere Ta om aan je vermogen van 5,7Kw te komen.
2: Niet alle ruimtes zullen op gevraagde vermogen staan om ze op temperatuur te houden die in de warmteverliesberekening staan vermeld. (hier in huurhuis wel)

Mocht mijn uitleg niet kloppen of niet duidelijk zijn laat het dan weten.
De praktijk is weerbarstig, je gaat de woningstichting nu lastig vallen met theoretische berekeningen terwijl je weigert te accepteren dat de natuur en techniek niet doen wat berekend is. Als ik woningstichting was en ik las je verhaal hier dan zou ik eigenlijk neigen om te zeggen, mooi , de huurder krijgt het warm met 600 W electrisch verbruik, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Tel jij nu wel of niet de booster mee in je berekeningen?
Een installateur telt hem namelijk wel mee, icm de beta factor (link die ik eerder postte)

Verder dank voor je uitleg.
Ik denk dat je probeert te zeggen dat je bij -10 theoretisch vermogen tekort komt en vanuit de getallen kan ik dat rijmen.

maa/r je zin "Kwam nog steeds vermogen tekort om 20 graden binnen te krijgen bij Tbuiten 4 graden en Ta op 40" snap ik nog steeds niet tenzij je erop doelt op dat je te weinig afgifte/teveel warmteverlies hebt. dat stuk klopt wel.

Overigens vind ik mijn pomp wel onderbemeten voor mijn woning. Vanuit de warmteverliesberekening maar ook vanuit de praktijk, het is rond het vriespunt allemaal net aan en als het hier weken -10 is dan gaat het echt krap worden. Ik heb in de topics ook niemand anders gezien met half vrijstaand huis van 170m2+ met een 4kw warmtepomp :P
Maar ik heb dus gelezen dat de bouwer rekening mag houden met de booster in de berekening. Als het weer wat kouder is ga ik die eens inzetten, kijken wat het doet.

[ Voor 73% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
svenk91 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:25:
Opzich heb je natuurlijk helemaal gelijk dat een woningstichting verantwoordelijk is voor een adequate warmtepomp. Maar is het alle moeite wel waard? Die berekening dat je bij -5,5 pas tekort komt zal ook zijn op dat het een aantal dagen -5,5 graden is gemiddeld (de warmteverliesberekeningen nemen als het goed is de thermische massa van je huis mee die als buffer werkt). Een situatie die we sinds 2012 niet meer hebben gehad in Nederland geloof ik. Voor die zeldzaam koude dagen een simpel convector kacheltje bijplaatsen van 20 euro en je bespaard jezelf een hoop tijd en moeite. Principieel heb je natuurlijk wel gelijk, maar heb je niet vooral jezelf ermee?
Daar kan ik jou alleen maar gelijk in geven.
Principieel wel.

Maar bij een sociale huurwoning zijn er regels en daar dient de woningstichting aan te houden.
Het niet behalen van de temperatuur van een verwarmde ruimte staat in het beleidsboek onder categorie C, ernstige gebreken. (Bij gebrek categorie C kan de verhuurder een boete opleveren van max 65% van de huur, voor een periode van max. 6mnd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIr7gaECKHnyvhEFKInF1eJpcD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxwr167IFH8HhVxPuSBg9BZo.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds juli 2023 (installatie WP) heeft mijn verwarming slecht tot niet gewerkt. Bij buitentemperaturen onder de 0 graden werd mijn benedenverdieping maar 18 graden
Nu (sinds deze week) krijg ik zelf de ruimte redelijk goed warm. (Dank aan jullie)
Dit is niet dankzij woningstichting en installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:09:
@ottop
Tel jij nu wel of niet de booster mee in je berekeningen?
Een installateur telt hem namelijk wel mee, icm de beta factor (link die ik eerder postte)

Verder dank voor je uitleg.
Ik denk dat je probeert te zeggen dat je bij -10 theoretisch vermogen tekort komt en vanuit de getallen kan ik dat rijmen.

maa/r je zin "Kwam nog steeds vermogen tekort om 20 graden binnen te krijgen bij Tbuiten 4 graden en Ta op 40" snap ik nog steeds niet tenzij je erop doelt op dat je te weinig afgifte/teveel warmteverlies hebt. dat stuk klopt wel.

Overigens vind ik mijn pomp wel onderbemeten voor mijn woning. Vanuit de warmteverliesberekening maar ook vanuit de praktijk, het is rond het vriespunt allemaal net aan en als het hier weken -10 is dan gaat het echt krap worden. Ik heb in de topics ook niemand anders gezien met half vrijstaand huis van 170m2+ met een 4kw warmtepomp :P
Maar ik heb dus gelezen dat de bouwer rekening mag houden met de booster in de berekening. Als het weer wat kouder is ga ik die eens inzetten, kijken wat het doet.
Met de booster red ik het niet. Dat weet ik nu zeker.
Op het moment dat dan de booster bij verwarmt en het tapwater is te koud dan kom je tekort.
Tapwater dient op temperatuur te blijven vanwege legionella.
Als tapwater verwarmt word bij -6 buiten, (en dat duurt minimaal 1,5 uur) zakt je binnentemperatuur in.
Zie dan de verloren energie maar terug te halen als het -6 blijft of zelfs lager.
Nu zul jij daar minder last van hebben dan ik. Jouw huis is een stuk beter geïsoleerd.
Hier zakt de binnentemperatuur (19) al snel bij 0 graden buiten als het tapwater word verwarmd.

Overrigens bij rappertage van miin enerlabel had men al vermeld dat mijn woning niet geschikt is voor een all-electric WP. Zie tekst hieronder

Warmtebehoefte
in de wintermaanden
Voldoet aan de Standaard
voor woningisolatie?

nee
De warmtebehoefte is de hoeveelheid warmte die gemiddeld per jaar nodig is om uw woning voldoende
warm te krijgen. Een woning die goed geïsoleerd en kierdicht is, en een energiezuinig ventilatiesysteem
heeft, heeft een lage warmtebehoefte. De warmtebehoefte van uw woning is 135,00 kWh per vierkante
meter vloeroppervlakte. Bij een warmtebehoefte van maximaal 80 kWh per vierkante meter
vloeroppervlakte voldoet de woning aan de Standaard voor woningisolatie. Uw woning is dan in veel
gevallen klaar voor de overstap naar een duurzame warmtevoorziening die warmte levert op ongeveer
50 graden in de woning, zoals warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Ok helder. Vanuit de theorie is het niet mogelijk om met een WP je huis op 20 graden te houden bij -10.
Je punt mbt SWW klopt ook, als ie draait mis je verwarming en zakt je huis temperatuur.

Mijn woning is misschien wel goed geisoleerd maar hij is ook vrij groot en staat vrij. Ik moet echt anticiperen op koud weer als in: Als ik weet dat het -10 gaat worden, dan moet ik ervoor zorgen dat mijn woning buffer heeft. Ik stook hem dan pro-actief op naar 22-23 graden.

Totale onzin natuurlijk, had gewoon grotere pomp in gemoeten. Ik heb alleen besloten de discussie niet aan te gaan omdat de kans bij mijn bouwer, ook al sta je 100% in je recht, enorm klein is om te winnen.
Tapwater dient op temperatuur te blijven vanwege legionella.
Nee andersom :) Legionella gedijt het best bij temperaturen tussen 25 en 55 graden Celsius.
Je vat continue op 50 graden is dus een walhalla voor Legionella.
Als je hem altijd op 60 graden zou houden, waar je een booster voor nodig hebt, dan klopt je punt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:09:
@ottop

Nee andersom :) Legionella gedijt het best bij temperaturen tussen 25 en 55 graden Celsius.
Je vat continue op 50 graden is dus een walhalla voor Legionella.
Als je hem altijd op 60 graden zou houden, waar je een booster voor nodig hebt, dan klopt je punt wel
Dat klopt.
Wat ik bedoelde was dat er tijdens de legionella-run (1x per week) en het normaal op temperatuur houden van tapwater (ongeveer 2x per dag) vanwege de driewegklep het water van de radiatoren niet verwarmd kan worden.
De driewegklep staat bij verwarmen van het tapwater naar de boiler gericht, waardoor de radiatoren in Ta zakken.
Althans zo is het bij mij het geval. (Dat meen ik te hebben waargenomen).
Mocht dat niet zo zijn dan laat dat even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt helemaal
De warmtepomp is OF de woning aan het verwarmen of je tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
joezzt schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:56:
[...]

De praktijk is weerbarstig, je gaat de woningstichting nu lastig vallen met theoretische berekeningen terwijl je weigert te accepteren dat de natuur en techniek niet doen wat berekend is. Als ik woningstichting was en ik las je verhaal hier dan zou ik eigenlijk neigen om te zeggen, mooi , de huurder krijgt het warm met 600 W electrisch verbruik, klaar.
Het zijn geen theoretische berekeningen gemaakt door mijzelf.
De berekeningen komen uit de praktijk van Mitsubishi-electric en de producent van de radiatoren.

''Als ik woningstichting was en ik las je verhaal hier dan zou ik eigenlijk neigen om te zeggen, mooi , de huurder krijgt het warm met 600 W electrisch verbruik, klaar.''
Dat zouden ze kunnen doen, mits het maar tot -10 graden, ten alle tijden, de verwarmde ruimtes de voorgeschreven minimale temperaturen kunnen behalen.

Het enigste wat ze dan in de weg staat is dat bij een sociale huurwoning de lasten voor de huurder niet buitenproportioneel worden. Dat is wel het geval als je een sociale huurwoning alleen elektrisch zou gaan verwarmen.

Men heeft als huurder van een sociale huurwoning veel plichten, maar gelukkig ook rechten.

[ Voor 7% gewijzigd door ottop op 16-01-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottop
laurens0619 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:09:
@ottop

Mijn woning is misschien wel goed geisoleerd maar hij is ook vrij groot en staat vrij. Ik moet echt anticiperen op koud weer als in: Als ik weet dat het -10 gaat worden, dan moet ik ervoor zorgen dat mijn woning buffer heeft. Ik stook hem dan pro-actief op naar 22-23 graden.

Totale onzin natuurlijk, had gewoon grotere pomp in gemoeten. Ik heb alleen besloten de discussie niet aan te gaan omdat de kans bij mijn bouwer, ook al sta je 100% in je recht, enorm klein is om te winnen.
Vind dat wel vervelend voor jou.

Waarschijnlijk heeft het bij jou al in je hoofd rond gedwarreld:
Rechtsbijstand vragen om hulp bij deze uitdaging.

Weet uiteraard ook niet de ins en outs van je contract met de installateur van de WP. (Gaat mij ook niks aan :) )

Het lijkt mij wel logisch als je een WP installatie aanschaft, dat je deze wilt laten werken op een ''normale'' manier waarbij de WP niet te zwaar belast wordt. Het heet niet voor niets verduurzamen.
Op het moment dat je WP meer tegen de grens van zijn maximaal vermogen moet gaan draaien, is deze niet duurzaam bezig is.

Als je het nog niet gedaan hebt: Lees je contract met de installateur van je WP installatie eens aandachtig door.

Misschien kun je in het uiterste geval een compromis sluiten om de WP te vervangen voor 1 type zwaarder waarbij de gemaakte kosten gedeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@ottop
Ik heb geen contract met de installateur, alleen met de bouwer (nieuwbouw).
Rechtbijstand doet die gasten helemaal niets.

Maar ik heb al besloten om het erbij te laten:
- De kans op overlast is klein (hoe vaak gaat het nou echt zo koud worden)
- de kans op success is laag (ik ken ze....)
- De hoeveel energie voor de strijd is is te hoog.

Pick your battles :)
Maar dat is voor een ieder zelf te bepalen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
ik snap echt niks van dit topic. Er is een pilotproject blijbkaar, das mooi, maar waarom evalueert er dan niemand en lijkt het op "We've tried nothing and are all out of ideas" ? Let op, dit ligt niet bij @ottop maar bij de woningstichting en hun installateur. Ik snap niet dat TS hier heel erg induikt maar de partijen niks lijken te doen of lijken te kunnen. Waar zit de fout in dit pilot-project?

Als ik @ottop was zou ik zelf die Ta allang op 50 hebben gezet en dan lekker daar mee draaien. Boeiend dat je theoretisch dan bij -10 te weinig vermogen hebt maar dat is een theoretisch probleem voor een dag die niet voorkomt(of in elk geval nog niet is opgetreden). En die uitkomst is van belang voor de pilot maar niet voor jou. Jij wilt je huis warm hebben.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste