back up windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08 21:15
Mijn vraag
...
hallo, ik probeer over te stappen op linux, maar dat zal even duren voordat dat lukt, daarom probeer ik dat met dual boot. ik begrijp dat dat mis kan gaan, en een herstelpunt maken of een systeem kopie dan geen zin heeft, is er een andere manier om een backup te maken van windows 10
Relevante software en hardware die ik gebruik
...ik gebruik Windows 10 Home 64-bit, op een dell vostro 3000 serie laptop

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

ik had dus bovenstaande optie's bedacht, maar ik begrijp dat dat niet werkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

De gratis Veeam Agent gebruiken. Hele systeem backuppen naar een USB schijf en op een aparte USB stick recovery media (lees: bootable USB met Veeam ) maken.

Je kunt dan zelfs je Windows installatie op een ander systeem (of VM) recoveren.

De backup file is ook los als te openen om de flat files te bekijken (of restoren).

Mijn pa’s desktop wordt elke nacht gebackupped met Veeam naar de NAS. Scheelde een hoop werk toen die kapot ging. Andere desktop naar binnen geschoven, backup teruggezet en binnen uurtje weer in de lucht.

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 16-12-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Super, dank je wel!! hoe groot moet de usb zijn die ik daarvoor nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Een ander populaire backup oplossing is Macrium Reflect.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste versie daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.

Zie ook dit topic met wat extra info/discussie/links, ook nog wat over Veeam Agent.
SSD plaatsen en clonen oude SSD

In deze video wordt de laatste Macrium Reflect X gebruikt, maar het werkt net zo met versie 8.

YT: How to Create & Restore a Windows Backup Image in Macrium Reflect Using the Recovery Media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
nou nog een keer dankjewel! doe ik dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik was per ongeluk de 32bits versie aann het instaleren, maar heb 64 bit, instalatie werd afgebroken, ik zie dat de 64 bit er onder staat, ik kan de setup verwijderen, maar half geinstaleerde programma's op mijn laptop wordt het ook niet beter van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik geloof dat ik iets niet goed doe? zie afbeeldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9-Ok56_Xztbw5T0DYTFUXKDovA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PaDED7pyxDsw9w8Bb4ns0Io0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:37:
ik was per ongeluk de 32bits versie aan het installeren, maar heb 64 bit, installatie werd afgebroken, ik zie dat de 64 bit er onder staat, ik kan de setup verwijderen, maar half geïnstalleerde programma's op mijn laptop wordt het ook niet beter van?
Als je de installatie afbreekt worden normaal gesproken de tijdelijke setup bestanden weer opgeruimd.
l.vaneijck schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:37:
ik geloof dat ik iets niet goed doe? zie afbeelding
Dat zijn opties hoe om te gaan met opeenvolgende backup images. (Incremental / Differential Backup).
Macrium Software: Techie Tuesday: Differential and incremental disk images
Ik maak altijd volledige losstaande image backups om het zo eenvoudige mogelijk te houden.
Je kan die opties dan gewoon afvinken/negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ok, bij bewaarregels definieren vink ik alles uit, maar wat selecteer ik bij 1 sjabloon selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:11:
ok, bij bewaarregels definieren vink ik alles uit, maar wat selecteer ik bij 1 sjabloon selecteren?
Niets/default, is alleen van toepassing als je automatische backup schema's gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
schrijven naar een cd is mislukt, volgens mij omdat de cd te klein is, tenminste, volgens mij was de cd 500 mb, en ik zie hieronder 158 gb voor windows, klopt het dat ik hier ook externe opslag van 158 gb voor nodig heb? maar wat is dan het verschil met de post van Freak nl?
hij zegt ook iets over Rufus, dat programma heb ik, maar hellemaal snappen doe ik dit niet. Verder: als ik als bestemming een externe harde schijf op geef, overschrijft ie dan wat er op staat, of plaats ie het er bij?
Image-identificator - 5024C9555B8586AD

--------------------------------------------------------------------------------
Samenvatting image

--------------------------------------------------------------------------------
Back-updefinitiebestand: C:\Users\iemand\Documents\Reflect\Mijn Back-up.xml
Automatisch verifiëren: N
Bestandssysteem verifiëren: J
Maximale bestandsgrootte: Automatisch
Compressie: Medium
Wachtwoord: N
Intelligent kopiëren: J
Energiebesparing: N
E-mail bij succes: N
E-mail bij waarschuwing: N
E-mail bij fout: N
Totaal geselecteerd: 158,62 GB
Datum en tijdstip: 17-12-2024 11:35:45

Bestemming
Back-uptype: Volledig
Bestandsnaam: D:\5024C9555B8586AD-00-00.mrimg

Bewerking 1 van 6
Harde schijf: 1
Stationsletter: is niet beschikbaar
Volume: \??\Volume{6871f128-2e8a-41d8-85d9-91d14edb1a58}
Bestandssysteem: FAT32 (LBA)
Label: ESP
Grootte: 496,0 MB
Vrij: 456,1 MB
Gebruikt: 39,9 MB

Bewerking 2 van 6
Bestandssysteem: Ongeformatteerd
Label:
Grootte: 128,0 MB
Vrij: 0 B
Gebruikt: 128,0 MB

Bewerking 3 van 6
Stationsletter: C
Volume: \??\Volume{816c2878-9795-450b-ac2d-774bdf363643}
Bestandssysteem: NTFS
Label: OS
Grootte: 450,34 GB
Vrij: 304,85 GB
Gebruikt: 145,49 GB

Bewerking 4 van 6
Volume: \??\Volume{34a398cc-0013-436d-9c0f-40ac0565bf4d}
Label:
Grootte: 795,0 MB
Vrij: 169,1 MB
Gebruikt: 625,9 MB

Bewerking 5 van 6
Volume: \??\Volume{73406526-def3-49d6-b446-e3642b246642}
Label: Image
Grootte: 12,96 GB
Vrij: 642,3 MB
Gebruikt: 12,33 GB

Bewerking 6 van 6
Volume: \??\Volume{6415b774-52bc-440d-8631-35c32081bb36}
Label: DELLSUPPORT
Grootte: 1,06 GB
Vrij: 1,04 GB
Gebruikt: 20,5 MB

Image aanmaken is gestart op: dinsdag 17 december 2024 11:35
Initialiseren
Bestemmingsstation: Macrium (D:) - Vrije ruimte 697,1 MB
Volumesnapshot wordt aangemaakt - Even wachten...
Volumesnapshots zijn aangemaakt

Voortgang van verifiëren:
\??\Volume{6871f128-2e8a-41d8-85d9-91d14edb1a58}
C:\ \??\Volume{816c2878-9795-450b-ac2d-774bdf363643}
\??\Volume{34a398cc-0013-436d-9c0f-40ac0565bf4d}
\??\Volume{73406526-def3-49d6-b446-e3642b246642}
\??\Volume{6415b774-52bc-440d-8631-35c32081bb36}

Partitie die opgeslagen moet worden: ESP
Bitmap van het bestandssysteem lezen
Partitie opslaan

Partitie die opgeslagen moet worden: <GEEN NAAM>
Partitie opslaan

Partitie die opgeslagen moet worden: OS (C:)
Partitie opslaan
Windows gebeurtenissen verzamelen - Even wachten...

I/O prestaties: lezen 171,4 Mb/s - schrijven 12,2 Mb/s

Back-uppen is afgebroken! - Schrijfbewerking is mislukt - Toegang geweigerd.

Macrium Reflect Free - Niet voor commercieel gebruik - v8.0.7783 - 75-URNZ-Y5RS-RVCA-SZPZ-8CMH-PKR1YV5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:30:
schrijven naar een cd is mislukt, volgens mij omdat de cd te klein is? tenminste, volgens mij was de cd 500 mb, en ik zie hieronder 158 gb voor windows, klopt het dat ik ook eerst naar een map kan schrijven, en daarna naar een medium kan kopieren?
Schrijven/backuppen naar CD/DVD? :?
Dat is in deze tijd meestal een hopeloze onderneming.
Je kan eventueel wel een herstel ISO naar CD/DVD branden maar dat kan je beter naar een (kleine) USB stick doen.
Dan kan onder andere met behulp van het veel gebruikte Rufus tool.
Google: Rufus ISO USB maken
Backuppen doe je dan normaal gesproken naar een image bestand op een andere, extern, disk (USB) station met genoeg ruimte daarop.
Dus niet naar een disk/partitie(s) die je gaat backuppen!
Zolang je niet de clone/copy disk functies gebruikt maar een image backup wordt de externe schijf niet overschreven maar alleen het image backup bestand erop geplaatst.
Daar moet je dus wel genoeg ruimte op hebben, minimaal dus de ruimte die het Windows systeem inneemt.

Maar zorg vooral eerst dat je een goed werkende/geteste opstart herstel USB (eventueel DVD) hebt.

Al die extra partities die voorbijkomen bij het starten van de backup zijn de Windows systeem/recovery partities en extra Dell herstel partities neem ik aan.

Bestudeer eerst nog een de diverse voorbeeld/instructie/filmpjes die op vele plekken zijn te vinden.
maar wat is dan het verschil met de post van Freak nl??
Dat is een ander programma en manier van back-uppen, deze kan geen direct image maken van je systeem drive(s), maar werkt op bestand basis wat ik begrijp.
Je kan er wel je computer weer mee herstellen, ook dan met behulp ven een herstel/recovery ISO/USB.

Maar ik heb er verder geen ervaring mee om er veel over te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
[quote]The_Doman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:27:

Je kan eventueel wel een herstel ISO naar CD/DVD branden maar dat kan je beter naar een (kleine) USB stick doen.

[...]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgTCA3P7acsS6LPL8LxfqT3faY0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VJ0O2CMxU45fzvkvO5PxxcSn.png?f=user_large
volgens mij doe ik iets fout, ik kan partitie niet aanklikken, ik heb er wel een lege usb stick inzitten, maar die is misschien ook te klein?

[ Voor 12% gewijzigd door l.vaneijck op 17-12-2024 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:14:
volgens mij doe ik iets fout, ik kan partitie niet aanklikken, ik heb er wel een lege usb stick inzitten, maar die is misschien ook te klein?
Mja, te kleine USB stick?
Ik weet natuurlijk niet bij welke stap je hier nu vastloopt?
Wil je nu een herstel USB stick maken of een backup daar naartoe schrijven?
Als je een (image) backup van je Windows systeem wilt maken heb je om te beginnen natuurlijk een extra (USB) opslag disk nodig met voldoende capaciteit waar je de backup (image) naartoe kan schrijven.
Een gewone USB stick is daar (meestal) niet groot genoeg voor.

Maar voordat je hier verder serieus mee aan de gang gaat zou ik mezelf eerst nog extra verdiepen/inlezen wat betreft het backuppen/imagen/herstellen van Windows systemen.
Dat geldt ook voor experimenteren met Linux installaties.
Je hebt anders grote kans dat er wat mis gaat en je je hele systeem niet meer kan starten of kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

[quote]The_Doman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:27:

[...][Afbeelding]
Wat ben je nu precies aan het doen, rufus is om een Linux installer image, meestal een .ISO, naar een USB schrijven zodat je daarvan kan booten en Linux kan installeren. Wat wil je betreft partities doen daar?

Als je een citaat trouwens gewoon netjes afsluit
code:
1
 [/quote]
dan zien je posts er wat leesbaarder uit. Makkelijkste is de tags gewoon intakt houden als je iemand citeert.
schrijven naar een cd is mislukt, volgens mij omdat de cd te klein is, tenminste, volgens mij was de cd 500 mb, en ik zie hieronder 158 gb voor windows, klopt het dat ik hier ook externe opslag van 158 gb voor nodig heb?
158 GB = 161792 MB dus nee, dat gaat niet op een CD.

[ Voor 19% gewijzigd door silverball op 18-12-2024 13:42 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
silverball schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:39:rufus is om een Linux installer image, meestal een .ISO, naar een USB schrijven zodat je daarvan kan booten en Linux kan installeren.
Rufus is uiteraard niet specifiek voor Linux ISO's maar een generiek USB installatie tool voor diverse ISO/images.
Afbeelding]
Ik had deze even niet helemaal goed gelezen.
Ik neem aan dat je bij deze stap de Macrium Reflect herstel USB/ISO op USB wilt zetten?
Zorg dan eerst dat je vanuit Macrium Reflect de Herstel/Rescue ISO maakt.
Als je deze gereed hebt kan je de Herstel/Rescue ISO in Rufus inladen en naar je USB stick wegschrijven.
Daarna kan je de USB testen of deze goed opstart en eventueel ook daarvandaan een backup/Image maken naar een externe disk met voldoende ruimte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Als ik het zo lees is het in dit geval misschien niet zo handig om met dual boot aan de slag te gaan. Een mogelijk alternatief: Download Virtualbox en installeer in Virtualbox een virtuele Linux machine. Dan kan je daarmee binnen je Windows omgeving eens testen/leren/werken met een Linux machine zonder gevaar dat je iets kapot maakt.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ResuCigam schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:26:
Als ik het zo lees is het in dit geval misschien niet zo handig om met dual boot aan de slag te gaan. Een mogelijk alternatief: Download Virtualbox en installeer in Virtualbox een virtuele Linux machine. Dan kan je daarmee binnen je Windows omgeving eens testen/leren/werken met een Linux machine zonder gevaar dat je iets kapot maakt.
Dat is een super idee, dat ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
virtual box is niet gelukt helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuLU6JqHXfvlX97rZEPtyCnt3Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cg4TclEL4jWcTHDMK57j5Bu7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door l.vaneijck op 27-12-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:08:
[

[...]

Ik had deze even niet helemaal goed gelezen.
Ik neem aan dat je bij deze stap de Macrium Reflect herstel USB/ISO op USB wilt zetten?
Zorg dan eerst dat je vanuit Macrium Reflect de Herstel/Rescue ISO maakt.
Als je deze gereed hebt kan je de Herstel/Rescue ISO in Rufus inladen en naar je USB stick wegschrijven.
Daarna kan je de USB testen of deze goed opstart en eventueel ook daarvandaan een backup/Image maken naar een externe disk met voldoende ruimte.
Ik ga hier ook maar even verder: wat ik dus wil: ik begrijp dat als ik over ga tot het instaleren van linux met een dual boot, dat ik dan kans heb dat ik windows kwijt ben, er niks meer opstart, dus ik wil eerst een kopie van windows maken, ik heb hier een externe harde schijf met 618 gb beschikbaar, dus dat moet lukken neem ik aan, ik moet dan eerst vanuit Macrium reflect de herstel Rescue maken lees ik hier, hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Even helemaal terug naar het begin: wat wil je backuppen? Het hele OS image, of je data? Ik zou denken dat je dat laatste wilt.

Denk aan documenten, foto’s, contactpersonen, licentie informatie, video’s, installatie bestanden die je niet kan downloaden.

Kopieer alles dat je wilt bewaren naar twee USB schijven. Twee. Eén backup is géén backup. Check dat die data okay is. Dan ben je er.

Als je niet 100% zeker weet dat je weet wat de data is die je wilt bewaren, dan pas wil j́e twee full disk images maken

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Het gaat er om dat ik linux wil instaleren met dual boot, en dat kan mis gaan, en dan ben ik windows kwijt, hierboven zijn een heel aantal optie's genoemd hoe ik dat kan doen, en daar ging mijn vraag over, het gaat dus niet om documenten en foto's

ik ben het nu aan het proberen met macrium image creeeren

[ Voor 10% gewijzigd door l.vaneijck op 27-12-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Het is niet duidelijk wat hier nu mis gaat?
Ik zie een 7Zipextractor en hoop vreemde foutmeldingen?
Dat is toch niet de VirtualBox installer? :?
l.vaneijck schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:37:
Ik heb hier een externe harde schijf met 618 gb beschikbaar, dus dat moet lukken neem ik aan, ik moet dan eerst vanuit Macrium reflect de herstel Rescue maken lees ik hier, hoe doe ik dat?
Om een gemaakte (image) backup terug te plaatsen indien je systeem niet meer kan starten heb je inderdaad een (geteste!) rescue/USB/disk nodig.

Je kan dat vanuit Macrium Reflect doen direct naar USB/DVD of via een ISO die je zelf op USB zet of met iets al Ventoy kan starten.
Ik heb geen rescue DVD getest, misschien weer eens interessant om hier met een DVDRW te testen. :)

Macrium Reflect Rescue Media:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9vMsa4CE2EluQuH_O_1_-SvcyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfczy9TwIDWuGjTp61aafZ1L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:14:
[...]

Het is niet duidelijk wat hier nu mis gaat?
Ik zie een 7Zipextractor en hoop vreemde foutmeldingen?
Dat is toch niet de VirtualBox installer? :?

[...]
ik had idd de link van de installer gebruikt die hierboven stond https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik dacht dus laat ik het zelf proberen, gaat dit goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ye3BLoBqnUQ1IMNPc7mXM8rjgbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lA7kqxkAnJTeDbCNP9knatXO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msuPJuRM-LrEWhbdTcTfMiBd7gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAxM1O30I3VFGUzHSyv94dvJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
letter niet beschikbaar staat er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beste @l.vaneijck ik denk ook dat je het beste met Virtualbox kan gaan experimenteren.

Je moet dan Virtualbox voor Windows hosts downloaden en installeren, daarna een Linux installatie iso downloaden en dan een virtuele machine maken en daarin de iso installeren.

Edit: als je toch dualboot wil en eerst een backup wil maken dan heb je inderdaad een opslagmedium nodig waar de volledige 150Gb op past.

[ Voor 20% gewijzigd door Diederik op 27-12-2024 22:41 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik had nu een schijf er in gedaan waar 600 gb op vrij was, ik had op maken geklikt, en ging er van uit dat hij toen overnieuw begon, maar klopt het dat hij toch verder ging met het oude proces?

wat virtual box betreft: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads dit is niet de goede link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:27:
ik dacht dus laat ik het zelf proberen, gaat dit goed?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien wordt er inderdaad een image aangemaakt.
Dat je een melding krijgt van partities die geen letter toegewezen hebben klopt wel, dat zijn dan (verborgen) boot/recovery (Windows) en herstel partities zoals de Dell partitie.
Wat ik zelf wel altijd doe als ik een backup zo maak is een herstart en zo weinig mogelijk programma's open.

Maar nogmaals, zolang je niet zeker bent van wat je precies aan het doen bent helemaal nog niet zomaar beginnen aan Linux /multi boot installaties.
Ook omdat er waarschijnlijk een Dell herstel partities aanwezig is maakt dit het mogelijk weer extra lastig.
En nogmaals, zorg dat je een werkende herstel USB/Disk hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
oeps, ik heb een heleboel programma's open, idd zal ik niet zomaar aan linux zelf instaleren beginnen, die herstel usb (in dit geval externe hd) ben ik nu aan het maken toch? als het goed is,

hier de log, zouden jullie er naar willen kijken of het goed is? zou super fijn zijn
Image-identificator - E5DDF2D6C70B179D

Samenvatting image

Back-updefinitiebestand: C:\Users\iemand\Documents\Reflect\Mijn Back-up(1).xml
Automatisch verifiëren: N
Bestandssysteem verifiëren: J
Maximale bestandsgrootte: Automatisch
Compressie: Medium
Wachtwoord: N
Intelligent kopiëren: J
Energiebesparing: N
E-mail bij succes: N
E-mail bij waarschuwing: N
E-mail bij fout: N
Totaal geselecteerd: 157,06 GB
Datum en tijdstip: 27-12-2024 21:23:59

Bestemming
Back-uptype: Volledig
Bestandsnaam: I:\E5DDF2D6C70B179D-00-00.mrimg

Bewerking 1 van 6
Volume: \??\Volume{6871f128-2e8a-41d8-85d9-91d14edb1a58}
Bestandssysteem: FAT32 (LBA)
Label: ESP
Grootte: 496,0 MB
Vrij: 456,1 MB
Gebruikt: 39,9 MB

Bewerking 2 van 6
Bestandssysteem: Ongeformatteerd
Label:
Grootte: 128,0 MB
Vrij: 0 B
Gebruikt: 128,0 MB

Bewerking 3 van 6
Stationsletter: C
Volume: \??\Volume{816c2878-9795-450b-ac2d-774bdf363643}
Label: OS
Grootte: 450,34 GB
Vrij: 306,41 GB
Gebruikt: 143,93 GB

Bewerking 4 van 6
Volume: \??\Volume{34a398cc-0013-436d-9c0f-40ac0565bf4d}
Label:
Grootte: 795,0 MB
Vrij: 169,1 MB
Gebruikt: 625,9 MB

Bewerking 5 van 6
Volume: \??\Volume{73406526-def3-49d6-b446-e3642b246642}
Label: Image
Grootte: 12,96 GB
Vrij: 642,3 MB
Gebruikt: 12,33 GB

Bewerking 6 van 6
Volume: \??\Volume{6415b774-52bc-440d-8631-35c32081bb36}
Label: DELLSUPPORT
Grootte: 1,06 GB
Vrij: 1,04 GB
Gebruikt: 20,5 MB

Image aanmaken is gestart op: vrijdag 27 december 2024 21:23
Initialiseren
Schrijfsnelheid van de schijf aan het testen
Schrijfmethode: Cache van het bestandssysteem gebruiken
Bestemmingsstation: Vrije ruimte 698,00 GB
Drempel voor vrije ruimte: Oudste back-upsets verwijderen als de vrije ruimte minder is dan 5,00 GB

Volumesnapshot wordt aangemaakt - Even wachten...
Volumesnapshots zijn aangemaakt

Voortgang van verifiëren:
\??\Volume{6871f128-2e8a-41d8-85d9-91d14edb1a58}
C:\ \??\Volume{816c2878-9795-450b-ac2d-774bdf363643}
\??\Volume{34a398cc-0013-436d-9c0f-40ac0565bf4d}
\??\Volume{73406526-def3-49d6-b446-e3642b246642}
\??\Volume{6415b774-52bc-440d-8631-35c32081bb36}

Partitie die opgeslagen moet worden: ESP
Partitie opslaan

Partitie opslaan

Partitie die opgeslagen moet worden: OS (C:)
Partitie opslaan

Partitie opslaan

Partitie die opgeslagen moet worden: Image
Partitie opslaan

Partitie die opgeslagen moet worden: DELLSUPPORT
Partitie opslaan

Index opslaan
Nieuw bestand: 202,90 GB E5DDF2D6C70B179D-00-00.mrimg

Bewaarregels
Bewaarregels worden toegepast op alle overeenkomende back-upsets in de bestemmingsmap

Volledig: 12 volledige back-up(s) bewaren
Gekoppelde incrementele en differentiële back-ups worden ook verwijderd

Back-up sets: 1 set(s) gevonden
Er valt niets te verwijderen

Differentieel: 4 differentiële back-up(s) bewaren
Gekoppelde incrementele back-ups worden ook verwijderd

Differentiële back-ups: 0 gevonden
Er valt niets te verwijderen

I/O prestaties: lezen 458,7 Mb/s - schrijven 311,7 Mb/s

Image aanmaken is succesvol voltooid in 01:55:00.

Macrium Reflect Free - Niet voor commercieel gebruik - v8.0.7783 - 75-URNZ-Y5RS-RVCA-SZPZ-8CMH-PKR1YV5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:25:
oeps, ik heb een heleboel programma's open, idd zal ik niet zomaar aan linux zelf instaleren beginnen, die herstel usb (in dit geval externe hd) ben ik nu aan het maken toch? als het goed is,
Je bent nu een backup IMAGE bestand aan het maken naar je externe USB schijf.
Dat is allemaal gelukt zo te zien.
Je kan de backup image nog controleren/verifiëren, dat moet je eigenlijk altijd doen voor de zekerheid.

Een (Macrium Reflect) herstel/recovery USB/Disk heb je nodig om daarvan op te kunnen starten om in geval van nood de backup weer te kunnen herstellen.
Hiervoor heb je dus een andere (kleine) USB stick/disk nodig, deze zal dan worden gewist, let daar dus goed op!

Dat er programma's openstaan is niet direct een probleem, maar ik probeer tijdens het maken van backups het systeem altijd zoveel mogelijk met rust te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ok, dankjewel, hoe moet ik dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

The_Doman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:27:
[...]

Backuppen doe je dan normaal gesproken naar een image bestand op een andere, extern, disk (USB) station met genoeg ruimte daarop.
Dus niet naar een disk/partitie(s) die je gaat backuppen!
Zolang je niet de clone/copy disk functies gebruikt maar een image backup wordt de externe schijf niet overschreven maar alleen het image backup bestand erop geplaatst.
Daar moet je dus wel genoeg ruimte op hebben, minimaal dus de ruimte die het Windows systeem inneemt.

Maar zorg vooral eerst dat je een goed werkende/geteste opstart herstel USB (eventueel DVD) hebt.

Al die extra partities die voorbijkomen bij het starten van de backup zijn de Windows systeem/recovery partities en extra Dell herstel partities neem ik aan.

Bestudeer eerst nog een de diverse voorbeeld/instructie/filmpjes die op vele plekken zijn te vinden.

[...]

Dat is een ander programma en manier van back-uppen, deze kan geen direct image maken van je systeem drive(s), maar werkt op bestand basis wat ik begrijp.
Je kan er wel je computer weer mee herstellen, ook dan met behulp ven een herstel/recovery ISO/USB.

Maar ik heb er verder geen ervaring mee om er veel over te vertellen.
De veeam agent maakt ook gewoon een image.

Ik snap het probleem van de TS niet.

Installeer Veaam agent
Hang een usb schijf aan je PC
Maak backup van je PC

Het zijn echt een paar klikjes en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@l.vaneijck Sommige vragen zijn makkelijker om op internet op te zoeken. Dan kom je bij de bronnen uit: https://knowledgebase.mac...ng+image+and+backup+files

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Beste TS (topic starter) en iedereen die hem probeert te helpen: Als het je al zoveel moeite kost om een backup van de harde schijf te maken en het installeren van virtualbox is kennelijk ook al te hoog gegrepen, is het dan slim om met dual boot installaties aan de slag te gaan?

Ik bedoel dit niet vervelend of negatief maar waar ik bang voor ben is dat als TS straks problemen heeft met de dual boot setup, bijvoorbeeld Windows start niet meer of de Linux installatie heeft de Windows partitie overschreven dan zit TS met de gebakken peren. Dan moet hij een werkende rescue/backup USB stick hebben (en dat wordt weer een verhaal apart) en zijn disk op de juiste manier restoren.

Om eens met Linux te experimenteren zou ik geen dual boot adviseren: Gebruik virtualbox, download de juiste versie (Windows host!), rechtsklik op dat bestand en kies Run as Administrator. Download daarna de ISO van de Linux die je wilt proberen en gebruik die om Linux als virtuele machine te installeren. Als er dan iets misgaat kan je de virtuele machine weggooien en opnieuw beginnen zonder dat je Windows installatie kapot gaat.

Een paar (willekeurig gekozen) Youtube video's die je kunnen helpen:
Hoe installeer ik virtualbox
Hoe installeer ik Ubuntu Linux in virtualbox

Succes!

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
FreakNL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:30:
[...]

Installeer Veaam agent
Maak backup van je PC

er waren verschillende optie's om een back up van windows te maken, ik had er 1 gekozen, en nu de back up gemaakt, zou kunnen dat de andere optie makkelijker was geweest, maar ik stel voor om het nu bij deze te houden? ik kreeg hierboven nog de tip om te testen of deze back up goed was, ik zie dat de andere post antwoord geeft hoe, de restore tap heet dan "" terug zetten" in deze versie? ziet er anders uit dan op het voorbeeld https://knowledgebase.mac...ng+image+and+backup+filesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPsA_vsFFUsbk_PCSuPLJMjDzbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Twwa5HCi8bcoozEG8ebsZWN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door l.vaneijck op 28-12-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

In het geval van Veeam zou ik de backup terugzetten op een VM of andere PC/LAPTOP.. Dan weet je vanzelf of de backup gelukt is..

Macrium geen idee van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
aangezien ik de back up al gemaakt heb, de log goed was, en alleen de vraag nog was hoe ik kan checken of die echt goed was lijkt me overstappen op een ander back up systeem nu niet mijn keuze, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:11:
ik kreeg hierboven nog de tip om te testen of deze back up goed was, ik zie dat de andere post antwoord geeft hoe, de restore tap heet dan "" terug zetten" in deze versie? ziet er anders uit dan op het voorbeeld https://knowledgebase.mac...ng+image+and+backup+files[Afbeelding]
Zoals aangegeven in die link kan de gemaakte image backup file openen en verifiëren of deze correct, zonder fouten, is geschreven naar je externe schijf.

De echte test is natuurlijk als je een gemaakte backup ook daadwerkelijk gaat terugzetten.
Maar dat moet je helemaal niet zomaar zonder dringende reden gaan doen!
Ook moet je daarvoor een rescue/herstel USB gemaakt hebben.

En nogmaals, zomaar dingen uitproberen zonder helemaal zeker te weten wat je aan het doen bent kan je al snel in de grootste problemen brengen.

Zie bijvoorbeeld:

Linux uitgeprobeerd en direct in de problemen
Windows 11 boot kapot na installatie van Fedora 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
virtual box is inmiddels geluktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doIJCTYeKAV-JwXUoUc3H01-sjY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JVQ5zrCcubqMhhygdNLUMHE3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:56:
[...]

Zoals aangegeven in die link kan de gemaakte image backup file openen en verifiëren of deze correct, zonder fouten, is geschreven naar je externe schijf.

dit scherm heb ik dus niet: de tab restore zou hier terugzetten kunnenn zijn? hier de 4e tab ipv de 2e?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sAD4-LLtX7NNHKf296KzZbntuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JgsVl1AD1ce9TrHZLpZ6Y7b6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
als ik daar selecteer: image verkennen, krijg ik een lijst: daar kan ik image aanklikken, dat kom ik bij het bestand in het verkennerscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:09:
dit scherm heb ik dus niet: de tab restore zou hier terugzetten kunnenn zijn? hier de 4e tab ipv de 2e?
Ja,
Restore = Terugzetten (niet doen)!
Verify = Controleren/Verifiëren backup bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:14:
[...]

Ja,
Restore = Terugzetten (niet doen)!
Verify = Controleren/Verifiëren backup bestand.
verify heb ik dus niet, heb niet taal gewisseld naar engels, ligt het daar niet aan, ik heb wel: open image backupfile in windows explorerer, moet ik die hebben?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IszeZtwMXXXH-EqvKpTPWJ0pKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mU3tIAZeCtDb2h7BGVOKPzT5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door l.vaneijck op 28-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x_-MbZqGKpzSJmjQIn3m238mJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aDicIGFUH2rVttQyZKW63Gj8.png?f=fotoalbum_large

gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:56:
[...]

De echte test is natuurlijk als je een gemaakte backup ook daadwerkelijk gaat terugzetten.
Maar dat moet je helemaal niet zomaar zonder dringende reden gaan doen!
Ook moet je daarvoor een rescue/herstel USB gemaakt hebben.

En nogmaals, zomaar dingen uitproberen zonder helemaal zeker te weten wat je aan het doen bent kan je al snel in de grootste problemen brengen.

Zie bijvoorbeeld:

voor de herstel usb kan ik deze gebruiken?: https://www.schoonepc.nl/...cd.html#installatiemedium ze hebben het hier ook over een image, dus misschien is het dan dubbelop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op maandag 30 december 2024 @ 06:32:voor de herstel usb kan ik deze gebruiken?: https://www.schoonepc.nl/...cd.html#installatiemedium ze hebben het hier ook over een image, dus misschien is het dan dubbelop?
Hoe je dat kan doen met Macrium Reflect is hier al eerder aangegeven.
Ook bij je eigen schermafbeeldingen zie je linksboven toch optie Rescue/Reddingsmedium staan?
The_Doman schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:14:
Om een gemaakte (image) backup terug te plaatsen indien je systeem niet meer kan starten heb je inderdaad een (geteste!) rescue/USB/disk nodig.

Je kan dat vanuit Macrium Reflect doen direct naar USB/DVD of via een ISO die je zelf op USB zet of met iets al Ventoy kan starten.
Ik heb geen rescue DVD getest, misschien weer eens interessant om hier met een DVDRW te testen. :)

Macrium Reflect Rescue Media:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9vMsa4CE2EluQuH_O_1_-SvcyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nfczy9TwIDWuGjTp61aafZ1L.png?f=fotoalbum_large

Maar nogmaals, aangezien dit al zo moeizaam gaat allemaal, lees je goed in/bekijk de diverse instructiefilmpjes voordat je in de problemen beland bij het (per ongeluk) terugzetten van een backup of wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kk7rF72WE898431Mw-RD2_lmwQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cv0VXDmAN2VQBzZAkl8XJNNq.png?f=user_large

gelukt, bedankt voor jullie hulp, ik ben idd niet de handigste met dit soort dingen, dus ik probeer jullie raad goed op te volgen, en doe niet zo maar dingen

[ Voor 29% gewijzigd door l.vaneijck op 30-12-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
https://www.virtualbox.org/ is niet bereikbaar, heb meerdere browsers geprobeerd,

[ Voor 26% gewijzigd door l.vaneijck op 30-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:48
FreakNL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:30:
[...]

Installeer Veaam agent
Maak backup van je PC

Wat het probleem is? TS is overduidelijk niet technisch aangelegd. Oplossingen als veeamagent, image backup, linux dualboot zijn niet voor hem. Al heeft die nu een image backup (maar hoe betrouwbaar?) weet TS deze te gebruiken indien nodig? Doubt jt

Zie je dat nou niet in?

TS moet iemand inschakelen met kennis voor zijn wensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aschtra op 30-12-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
het klopt dat ik niet technisch ben aangelegd, bij deze sluit ik dit topic, iedereen tot zo ver bedankt voor alle hulp,

[ Voor 72% gewijzigd door l.vaneijck op 30-12-2024 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:06:
het klopt dat ik niet technisch ben aangelegd, bij deze sluit ik dit topic, iedereen tot zo ver bedankt voor alle hulp,
We zijn natuurlijk allemaal ook zonder kennis/ervaring ergens mee begonnen.
Maar zomaar beginnen met multiboot-Linux en andere experimenten op je (enige) PC systeem is gewoon te risicovol.
Eerder stond hier nog wat over een externe partij een Linux Multiboot installatie te laten uitvoeren?
Ook dat is zonder kennis/ervaring heel onverstandig lijkt mij.

Wat ik inplaats daarvan zou aanraden is om ergens een goedkoop PC/Laptopje te halen uit bijvoorbeeld V/A en daarmee te gaan experimenteren.
Je loopt dan geen risico als er wat mis gaat en het is zoveel makkelijker.
Dat doe ik hier zelf ook altijd als ik wat wil uitproberen/testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:59:
[...]

We zijn natuurlijk allemaal ook zonder kennis/ervaring ergens mee begonnen.
Maar zomaar beginnen met multiboot-Linux en andere experimenten op je (enige) PC systeem is gewoon te risicovol.
Eerder stond hier nog wat over een externe partij een Linux Multiboot installatie te laten uitvoeren?
Ook dat is zonder kennis/ervaring heel onverstandig lijkt mij.

Wat ik inplaats daarvan zou aanraden is om ergens een goedkoop PC/Laptopje te halen uit bijvoorbeeld V/A en daarmee te gaan experimenteren.
Je loopt dan geen risico als er wat mis gaat en het is zoveel makkelijker.
Dat doe ik hier zelf ook altijd als ik wat wil uitproberen/testen. :)
heb even gegoogled naar laptop VA kwam hier uit: [UPS] met 325 VA, pc slechts 1 min kunnen laten draaien je bedoelt een tweedehands laoptop via marktplaats?
mi loop ik niet zo veel risico, als ik heel veel pech heb moet ik een nieuwe laptop kopen, en deze komt uit 2016 dus die heeft dan zijn werk gedaan. ik heb uiteraard alle files op externe schijfen staan (dat zou een risico zijn als ik die kwijt zou raken)

Wat ik mij afvraag: als het lukt met linux binnen virtualbox, dan kan ik toch mijn laoptop naar de winkel brengen en er zonder dual boot linux op laten zetten klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:48:
heb even gegoogled naar laptop VA kwam hier uit: [UPS] met 325 VA, pc slechts 1 min kunnen laten draaien je bedoelt een tweedehands laptops via marktplaats?
Ik weet niet hoe je op die link bent gekomen maar ik bedoelde inderdaad iets als (tweakers) markplaats.
Tweakers V/A: categorie: Laptops
Of kennissen die nog wat hebben staan/wegdoen.
Ik heb zelf hier diverse 2e hands PC's/Laptops in gebruik en/of om mee te testen/experimenteren.
l.vaneijck schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:48:
mi loop ik niet zo veel risico, als ik heel veel pech heb moet ik een nieuwe laptop kopen, en deze komt uit 2016 dus die heeft dan zijn werk gedaan. ik heb uiteraard alle files op externe schijven staan (dat zou een risico zijn als ik die kwijt zou raken)
Een backup van je gegevens is natuurlijk heel goed en essentieel.
Maar het is gewoon vervelend (voor sommigen gewoon dramatisch) als je (enige) PC door een of andere oorzaak niet meer kan starten.
l.vaneijck schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:48:Wat ik mij afvraag: als het lukt met linux binnen virtualbox, dan kan ik toch mijn laoptop naar de winkel brengen en er zonder dual boot linux op laten zetten klaar?
Dat is zeker geen klusje waarbij je bij een willekeurige winkel mee kan aankomen denk ik zo,
De meeste standaard computershops doen een schone installatie en hopelijk back-uppen/importeren je oude gegevens.
Zelf leuk experimenteren op een 2e PC/Laptop is dan heel veel beter/leerzamer en vooral veiliger.

Daarnaast is Virtualbox ook heel goed om te testen, ik gebruik het zelf ook heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon een laptop scoren bij de kringloop en daarmee experimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Ik heb dit topic doorgelezen en hulde voor de TS dat deze met weinig kennis zo ver is gekomen. We zijn allemaal ergens begonnen en ik kan me nog herinneren dat op mijn server de eerste schijven problemen begonnen te geven en die heb gebackupped middels DDrescue en dat soort dingen. Het is heel veel inlezen en heel veel proberen.

Ik merk vooral op dat TS de ene na de andere optie aangrijpt en probeert. Prima mogelijkheden natuurlijk, maar maakt het wel verwarrend voor TS zelf.

De laatste opties om Linux te proberen is een oude laptop en ik zou TS ook aanraden om dat te doen. Als je er dan uiteindelijk voldoende vertrouwen in hebt, kun je altijd overstappen met je huidige laptop.

Ik vraag me alleen af (wellicht toch gemist) waarom TS naar Linux over wil stappen. Zeker met alle problemen waar TS nu tegenaan aan het lopen is.
Daarbij, welke Linux distro wil je gaan gebruiken? Dat lijkt me zeker met Linux wel een belangrijke keuze te zijn. Er is niet 1 Linux variant zeg maar. Hele bossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
The_Doman schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:14:

[...]
Dat is zeker geen klusje waarbij je bij een willekeurige winkel mee kan aankomen denk ik zo,
De meeste standaard computershops doen een schone installatie en hopelijk back-uppen/importeren je oude gegevens.
ik heb er dus wel eentje, dual boot 99, gewoon linux E69,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l.vaneijck
Arunia schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:39:
Ik heb dit topic doorgelezen en hulde voor de TS dat deze met weinig kennis zo ver is gekomen. We zijn allemaal ergens begonnen en ik kan me nog herinneren dat op mijn server de eerste schijven problemen begonnen te geven en die heb gebackupped middels DDrescue en dat soort dingen. Het is heel veel inlezen en heel veel proberen.

Ik merk vooral op dat TS de ene na de andere optie aangrijpt en probeert. Prima mogelijkheden natuurlijk, maar maakt het wel verwarrend voor TS zelf.

De laatste opties om Linux te proberen is een oude laptop en ik zou TS ook aanraden om dat te doen. Als je er dan uiteindelijk voldoende vertrouwen in hebt, kun je altijd overstappen met je huidige laptop.

Ik vraag me alleen af (wellicht toch gemist) waarom TS naar Linux over wil stappen. Zeker met alle problemen waar TS nu tegenaan aan het lopen is.
Daarbij, welke Linux distro wil je gaan gebruiken? Dat lijkt me zeker met Linux wel een belangrijke keuze te zijn. Er is niet 1 Linux variant zeg maar. Hele bossen.
nou dankjewel! ik wil overstappen op linux omdat mijn laptop windows 10 heeft, en bij instellingen staat dat ik niet kan overstappen op 11, ik geloof dat er ook andere manieren zijn om dat omzeilen (misschien een idee om dat hier niet te gaan bespreken, wordt het nog verwarrender?) idd weet ik zelf niet welke linux te kiezen, iemand zei: mx linux lijkt het meeste op windows, andere lijken ubuntu te adviseren als meest eenvoudige, als jullie tips hebben hoe ik kan kiezen hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik snap niet goed wat ik dan aan virtualbox heb als ik een tweede laptop koop, maar goed, jullie zeggen het allemaal, heb E20,- geboden voor een laptop in mijn woonplaats

[ Voor 150% gewijzigd door l.vaneijck op 01-01-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
l.vaneijck schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:02:
ik heb er dus wel eentje, dual boot 99, gewoon linux E69,-
Ah, ok, maar dan nog is het makkelijker/leerzamer om dat (zelf) te doen op een extra/reserve systeempje.
l.vaneijck schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:08:
nou dankjewel! ik wil overstappen op linux omdat mijn laptop windows 10 heeft, en bij instellingen staat dat ik niet kan overstappen op 11, ik geloof dat er ook andere manieren zijn om dat omzeilen (misschien een idee om dat hier niet te gaan bespreken, wordt het nog verwarrender?)
Inderdaad wordt druk om over te moeten stappen naar nieuwere Windows 11 geschikte systemen natuurlijk steeds opgevoerd.
Linux gaan gebruiken zoals vaak wordt aangegeven is voor velen helemaal geen serieus werkbare oplossing is als je Windows gewend bent,
Maar zoals al je opmerkte zijn er veel alternatieve oplossingen voor beschikbaar om Windows toch te kunnen gebruiken. .
Zie bijvoorbeeld deze recente topics:

vervangen processor voor windows 11
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
Windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025

Ook hierbij is een extra PC/Laptopje makkelijk om op te experimenteren/testen met Windows 11 :)
l.vaneijck schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:39:
ik snap niet goed wat ik dan aan virtualbox heb als ik een tweede laptop koop, maar goed, jullie zeggen het allemaal, heb E20,- geboden voor een laptop in mijn woonplaats.
Geen idee natuurlijk wat voor laptop dat is, Linux kan werken op (zeer) oude hardware, maar het is natuurlijk wel prettig om een niet te oude laptop daarvoor te gebruiken.
UEFI ondersteuning en een SSD maakt het allemaal wel veel plezieriger/interessanter om dingen uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
dus ik heb oa de volgende opties:

1 onderdelen van mijn laptop te vervangen zodat ie wel windows 11 kan, (in dat geval heb ik volgens mij niks aan een andere laptop erbij, ik moet dit systeem upgraden toch?) ik zal zo de specs van mijn systeem posten, misschien willen jullie kijken wat er dan vervangen moet worden, en of dit een werkbare optie is?

2 Als je nu Windows 10 hebt en je zet Windows Insider aan, (Dev-kanaal) dan krijg je automagisch een update naar Windows 11. Ook op een niet ondersteunde machine. Dat is mij tenminste overkomen.

3 linux (met windows skin)

4Chrome OS Flex

5 windows 10 blijven gebruiken (lijkt me geen optie?)

ik heb verder geen speciale wensen rond gamen etc. kijk wel graag films op mijn laptop (niet fijn als die blijft hangen door een traag systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
voor optie 1

PC: Vostro 3559 - Dell Inc. - IdNumber: DXVQGC2 - UUID: 4C4C4544-0058-5610-8051-C4C04F474332
System: Microsoft Windows 10 Home - - (10.0.19045) - BuildType: Multiprocessor Free - OSLanguage: 1043 (0413)
System: AutoReboot: True - DebugFilePath: %SystemRoot%\MEMORY.DMP - KernelDumpOnly: False - OverwriteExistingDebugFile: True - WriteDebugInfo: True - WriteToSystemLog: True
Boot : Microsoft Windows 10 Home|C:\WINDOWS|\Device\Harddisk0\Partition3
Boot : Normal boot
RAM = Total (MB) : 16666 | Free (MB) : 7839
Pagefile = Total (MB) : 22171 | Free (MB) : 7536
Virtual = Total (MB) : 4194 | Free (MB) : 3994

DIMM A (1315) - Capacity: 8589934592 - Speed: 1600 - Posit.: 1 - PartNumber: CT102464BF160B.C16 - SerialNumber: 12151215
DIMM B (1315) - Capacity: 8589934592 - Speed: 1600 - Posit.: 2 - PartNumber: CT102464BF160B.C16 - SerialNumber: 12121212

---------- | Audio

Intel(R) Display Audio - Status: OK - Manufacturer: Intel(R) Corporation - PNPDeviceID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_8086&DEV_2809&SUBSYS_80860101&REV_1000\4&805F85C&0&0201
Realtek Audio - Status: OK - Manufacturer: Realtek - PNPDeviceID: HDAUDIO\FUNC_01&VEN_10EC&DEV_0255&SUBSYS_102806C2&REV_1000\4&805F85C&0&0001

---------- | Video

Intel(R) HD Graphics 520 - Resolution: 1366x768 - Colors: 4294967296 - RefreshRate: 60 - 32 Bits Per Pixel - DeviceID: VideoController1 - Drivers: C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\igdlh64.inf_amd64_763182f3860a4408\igdumdim64.dll,C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\igdlh64.inf_amd64_763182f3860a4408\igd10iumd64.dll,C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\igdlh64.inf_amd64_763182f3860a4408\igd10iumd64.dll,C:\WINDOWS\System32\DriverStore\FileRepository\igdlh64.inf_amd64_763182f3860a4408\igd12umd64.dll - PNPDeviceID: PCI\VEN_8086&DEV_1916&SUBSYS_06C21028&REV_07\3&11583659&0&10 - AdapterCompatibility: Intel Corporation - RAM: 1073741824
Algemeen PnP-beeldscherm - (DesktopMonitor1) - Status: OK - PNPDeviceID: DISPLAY\AUO71EC\4&118030D1&0&UID265988
Integrated Video Chipset DeviceName: Intel(R) HD Graphics 520 - DriverVersion: 26.20.100.8142 - SpecificationVersion: 1025

---------- | CPU

Processor : X64 - 2400 Mhz - Intel(R) Core(TM) i5-6200U CPU @ 2.30GHz
Purpose: L1 Cache - Status: OK - NumberOfBlocks: 64 - MaxCacheSize: 64 - CacheType: 4
Purpose: L1 Cache - Status: OK - NumberOfBlocks: 64 - MaxCacheSize: 64 - CacheType: 3
Purpose: L2 Cache - Status: OK - NumberOfBlocks: 512 - MaxCacheSize: 512 - CacheType: 5
Purpose: L3 Cache - Status: OK - NumberOfBlocks: 3072 - MaxCacheSize: 3072 - CacheType: 5
Win32_CacheMemory.DeviceID="Cache Memory 0" - BusSpeed: - Dependent: Win32_Processor.DeviceID="CPU0"
Win32_CacheMemory.DeviceID="Cache Memory 1" - BusSpeed: - Dependent: Win32_Processor.DeviceID="CPU0"
Win32_CacheMemory.DeviceID="Cache Memory 2" - BusSpeed: - Dependent: Win32_Processor.DeviceID="CPU0"
Win32_CacheMemory.DeviceID="Cache Memory 3" - BusSpeed: - Dependent: Win32_Processor.DeviceID="CPU0"
ActiveCooling: True - 3 - Status: OK - - PNPDeviceID:
CPU #1 value:38 %
CPU #2 value:38 %
CPU #3 value:50 %
CPU #4 value:38 %
Total Overall CPU Usage value:41 %

---------- | Network

Realtek PCIe GBE Family Controller : SENT:470 bytes/sec / RECVD:470 bytes/sec
Intel[R] Dual Band Wireless-AC 3160 : SENT:0 bytes/sec / RECVD:0 bytes/sec

Overall -> SEND Maxium:470 bytes/sec, / RECEIVE Maximum:470 bytes/sec

Microsoft Kernel Debug Network Adapter - - Microsoft - Status: - PnPID : ROOT\KDNIC\0000
Realtek PCIe GBE Family Controller - Ethernet 802.3 - Realtek - Status: - PnPID : PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_06C21028&REV_0C\4&3715F690&0&00E5
Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160 - Ethernet 802.3 - Intel Corporation - Status: - PnPID : PCI\VEN_8086&DEV_08B3&SUBSYS_84708086&REV_83\4&19E7C6F&0&00E0
Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #5 - Ethernet 802.3 - Microsoft - Status: - PnPID : {5D624F94-8850-40C3-A3FA-A4FD2080BAF3}\VWIFIMP_WFD\5&107BEFCE&3&11
Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #6 - Ethernet 802.3 - Microsoft - Status: - PnPID : {5D624F94-8850-40C3-A3FA-A4FD2080BAF3}\VWIFIMP_WFD\5&107BEFCE&3&12
WAN Miniport (SSTP) - - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_SSTPMINIPORT
WAN Miniport (IKEv2) - - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_AGILEVPNMINIPORT
WAN Miniport (L2TP) - - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_L2TPMINIPORT
WAN Miniport (PPTP) - - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_PPTPMINIPORT
WAN Miniport (PPPOE) - - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_PPPOEMINIPORT
WAN Miniport (IP) - Ethernet 802.3 - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_NDISWANIP
WAN Miniport (IPv6) - Ethernet 802.3 - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_NDISWANIPV6
WAN Miniport (Network Monitor) - Ethernet 802.3 - Microsoft - Status: - PnPID : SWD\MSRRAS\MS_NDISWANBH
Bluetooth Device (Personal Area Network) - - - Status: - PnPID :
VirtualBox Host-Only Ethernet Adapter - Ethernet 802.3 - Oracle Corporation - Status: - PnPID : ROOT\NET\0000

Description: @%SystemRoot%\system32\drivers\tcpip.sys,-10001 - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 16/16 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: @%SystemRoot%\system32\drivers\tcpip.sys,-10001 - Delivery: False - Sequencing: False - Max/MinAdressSize: 16/16 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: @%SystemRoot%\system32\drivers\tcpip.sys,-10001 - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 28/28 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: @%SystemRoot%\system32\drivers\tcpip.sys,-10001 - Delivery: False - Sequencing: False - Max/MinAdressSize: 28/28 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: AF_UNIX - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 110/2 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: RSVP TCPv6-serviceprovider - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 28/28 - SupportsEncryption: True - SupportsQualityofService: True
Description: RSVP TCP-serviceprovider - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 16/16 - SupportsEncryption: True - SupportsQualityofService: True
Description: RSVP UDPv6-serviceprovider - Delivery: False - Sequencing: False - Max/MinAdressSize: 28/28 - SupportsEncryption: True - SupportsQualityofService: True
Description: RSVP UDP-serviceprovider - Delivery: False - Sequencing: False - Max/MinAdressSize: 16/16 - SupportsEncryption: True - SupportsQualityofService: True
Description: Hyper-V RAW - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 36/36 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: MSAFD L2CAP [Bluetooth] - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 30/30 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False
Description: @tdibth.inf,%RFCOMM.DisplayName%;Bluetooth Device (RFCOMM Protocol TDI) - Delivery: True - Sequencing: True - Max/MinAdressSize: 30/30 - SupportsEncryption: False - SupportsQualityofService: False

---------- | Drives

C:\ -> [Fixed] | [OS] | Total : 450.34 Go | Free : 217.68 Go -> NTFS [SATA]
E:\ -> [Removable] | [MX-LIVE] | Total : 14.39 Go | Free : 2.86 Go -> FAT32 [USB]
F:\ -> [Fixed] | [Image] | Total : 12.96 Go | Free : 0.65 Go -> NTFS
G:\ -> [Fixed] | [TOSHIBA EXT] | Total : 465.76 Go | Free : 49.24 Go -> NTFS [USB]

Disk Usage Information [3 total Physical Disks]

Physical Drive #0 [C:] : Read:0 bytes/sec, Written:0 bytes/sec Max Read:0 bytes/sec, Max Write:0 bytes/sec
Physical Drive #1 [E:] : Read:0 bytes/sec, Written:0 bytes/sec Max Read:0 bytes/sec, Max Write:0 bytes/sec
Physical Drive #2 [G:] : Read:0 bytes/sec, Written:0 bytes/sec Max Read:0 bytes/sec, Max Write:0 bytes/sec

Overall - Read Maximum:0 bytes/sec, Write Maximum:0 bytes/sec

DeviceID: \\.\PHYSICALDRIVE1 - Status: OK - USB - Removable Media - 1 Part. - PnPID : USBSTOR\DISK&VEN_KINGSTON&PROD_DATATRAVELER_3.0&REV_\D067E5164FF8F131B643A56F&0
DeviceID: \\.\PHYSICALDRIVE2 - Status: OK - USB - External hard disk media - 1 Part. - PnPID : USBSTOR\DISK&VEN_TOSHIBA&PROD_EXTERNAL_USB_3.0&REV_0\20140917012823F&0
DeviceID: \\.\PHYSICALDRIVE0 - Status: OK - IDE - Fixed hard disk media - 5 Part. - PnPID : SCSI\DISK&VEN_ST500LT0&PROD_12-1DG142\4&E78A939&0&000000

DeviceID: Disk #1, Partition #0 - Bootable: False - DiskIndex: 1 - Size: 15470977024 - Type: GPT: Basic Data
DeviceID: Disk #2, Partition #0 - Bootable: False - DiskIndex: 2 - Size: 500105740288 - Type: Installable File System
DeviceID: Disk #0, Partition #0 - Bootable: True - DiskIndex: 0 - Size: 524288000 - Type: GPT: System
DeviceID: Disk #0, Partition #1 - Bootable: False - DiskIndex: 0 - Size: 483547676672 - Type: GPT: Basic Data
DeviceID: Disk #0, Partition #2 - Bootable: False - DiskIndex: 0 - Size: 833617920 - Type: GPT: Unknown
DeviceID: Disk #0, Partition #3 - Bootable: False - DiskIndex: 0 - Size: 13916700672 - Type: GPT: Unknown
DeviceID: Disk #0, Partition #4 - Bootable: False - DiskIndex: 0 - Size: 1138753536 - Type: GPT: Unknown

\\.\PHYSICALDRIVE1: - SerialNumber: #0
\\.\PHYSICALDRIVE2: - SerialNumber: F32821071904102
\\.\PHYSICALDRIVE0: - SerialNumber: WBY0GH5P
\\.\CDROM0: - SerialNumber:

---------- | LogicalDisks

DeviceID: C:\ [OS] - (Lokale harde schijf) - NTFS - DriveType: 3 - NTFS - MediaType: 12 - VolumeSerialNumber: D46F3CF4
DeviceID: D:\ [] - (Cd-rom-schijf) - - DriveType: 5 - - MediaType: 11 - VolumeSerialNumber:
DeviceID: E:\ [MX-LIVE] - (Verwisselbare schijf) - FAT32 - DriveType: 2 - FAT32 - MediaType: - VolumeSerialNumber: D0D0EA60
DeviceID: F:\ [Image] - (Lokale harde schijf) - NTFS - DriveType: 3 - NTFS - MediaType: 12 - VolumeSerialNumber: C2AC7F8E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Toch nog maar even reageren.
l.vaneijck schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:05:
dus ik heb oa de volgende opties:

1 onderdelen van mijn laptop te vervangen zodat ie wel windows 11 kan, (in dat geval heb ik volgens mij niks aan een andere laptop erbij, ik moet dit systeem upgraden toch?
Aan laptops valt niet veel te upgraden behalve geheugen en opslag (SSD!).
Die Dell heeft een i5-6200U Processor, dus wordt deze nooit officieel Windows 11 compatibel.
2 Als je nu Windows 10 hebt en je zet Windows Insider aan, (Dev-kanaal) dan krijg je automagisch een update naar Windows 11. Ook op een niet ondersteunde machine. Dat is mij tenminste overkomen.
Dat is blijkbaar ook een manier om Windows 11 te installeren op niet ondersteunde hardware.
Zelf gebruik ik altijd een aangepaste ISO/workaround.
3 linux (met windows skin)

4Chrome OS Flex
Linux en Chrome OS zie ik helemaal niet als een serieus alternatief voor gebruikers die altijd Windows gewend zijn.
5 windows 10 blijven gebruiken (lijkt me geen optie?)
Eerst maar eens afwachten wat er echt gaat gebeuren straks.
Het aantal Windows 10 gebruikers is nog steeds enorm groot natuurlijk..
En anders komen er waarschijnlijk ook nog wel "creatieve oplossingen" om Windows 10 toch langer te gebruiken.
Voor mijn Windows 7 zijn namelijk ook nog steeds updates beschikbaar. _/-\o_
ik heb verder geen speciale wensen rond gamen etc. kijk wel graag films op mijn laptop (niet fijn als die blijft hangen door een traag systeem)
Ik zie uit je geposte specificaties van je laptop dat deze nog een traditionele HDD heeft?
Deze vertraagd je systeem enorm, voor Windows 10/11 is een SSD gewoon een vereiste om vlot/prettig te kunnen werken.
Bij die Dell Vostro 3559 is zo te zien de HDD heel makkelijk vervangen, dus ik zou eerst ook eens kijken naar een (goedkope) SSD als leuke upgrade.
Je zal je laptop dan niet meer terug herkennen hoe snel deze daarvan dan wordt. :)
Ook heb je dan meteen een extra backup schijf van de systeem.

IfixIt: Dell Vostro 3559 Hard Drive Replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
hm, lastig dit, ik had komend halfjaar gepland om linux onder de knie te krijgen, en te instaleren, voor mij hoeft deze laptop niet per see sneller, dus SSD laat ik even zitten. als in oktober blijkt dat ik toch binnen een paar maanden moet over stappen gaat me dat misschien niet lukken. Als jullie mij willen helpen met windows insider en dat is wel een goed alternatief dan ga ik dat natuurlijk doen, Als jullie vinden dat de SSD daarbij helpend zou zijn wordt het natuurlijk anders.
Pagina: 1