[UPS] met 325 VA, pc slechts 1 min kunnen laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 10:43
Voor mijn verjaardag een APC UPS gekregen met 325 VA. Natuurlijk meteen getest en mijn PC (zoals hieronder in me sig staat) incl een 17 inch monitor houd het maar 1 min uit. Dus kan niet eens mijn pc afsluiten.

Ook als ik alleen mijn bureaulamp van 20 watt aansluit kan deze slecht 10 min licht blijven geven.

Dit lijkt mij absoluut te weining maar ik heb nog maar weinig verstand van UPS'en dus wilde even voorleggen of dat dit normaal is.

De UPS al paar keer leeg laten lopen en herlade (1 dag) Verder geen idee wat ik nog kan doen en de search vertelde me niks

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
Een monitor moet je zoiezo al nooit op een UPS aansluiten ;)

en 325 VA is echt niet veel. Hoe lang ie t vol (hoort) te houden? geen idee. Wat voor accucapaciteit zit erin? En is de accu nieuw of misschien inmiddels versleten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt hier:
http://www.apc.com/tools/ups_selector/index.cfm

uitrekenen welke capactiteit je nodig hebt. Voor een normaal werkstation, met een CPU > 1.5Hhz, 3 HD's en een 17 inch monitor, wordt er daar uitgerekend dat een 350VA het 7 minuten moet volhouden.

Als herconditionering van de batterij niet werkt (soms is daar een apart programma voor, maar het kan idd. door 'm goed leeg te laten lopen en daarna laden) lijkt me dat je het ding terug moet brengen naar de winkel.

20 Watt voor 10 minuten laten branden is niet normaal voor een 325VA UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
yo bedankt allemaal, ik ga er morgen maar mee terug dan. leek mij ook al niet normaal. 7 min lijkt me beter, kan ik tenmiste afsluiten

//edit hoe kom je eigenlijk aan die 7 min? Als ik dat formuliertje invul krijg ik welke ik zou kunnen kopen en niet dat ik met 325 7 min kan werken

[ Voor 37% gewijzigd door kaiiestan op 07-12-2004 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
ik snap het niet :) Je zegt dat de UPS maximaal 325 watt levert, dat is het vermogen. Maar wat is nou de _capaciteit_ van de accu's? dus hoeveel (kilo)watt-uur (of desnoords ampère-uur van de accu's)?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
325 VA is geen 325 watt maar ik weet ook niet wat het dan wel is.

Heb even met APC gesproken en ze sturen me gewoon een nieuwe (kijk dat is nou service) dan kan ik even kijken of de nieuwe beter werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

appetoe schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 09:52:
//edit hoe kom je eigenlijk aan die 7 min? Als ik dat formuliertje invul krijg ik welke ik zou kunnen kopen en niet dat ik met 325 7 min kan werken
Als je in de specs kijkt van het lijstje 'aanbevolen apparaten' staat daar in bold 'running time'. Die waarde is afhankelijk van wat voor computer je opgegeven hebt, dat is dus een berekende waarde.

Netjes van APC dat ze een ander opsturen. Tip: laat dat apparaat eerst twee dagen onbelast aan de netspanning staan, alvorens je er wat mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 16:01:
[...]

Als je in de specs kijkt van het lijstje 'aanbevolen apparaten' staat daar in bold 'running time'. Die waarde is afhankelijk van wat voor computer je opgegeven hebt, dat is dus een berekende waarde.

Netjes van APC dat ze een ander opsturen. Tip: laat dat apparaat eerst twee dagen onbelast aan de netspanning staan, alvorens je er wat mee doet.
2 hele dagen? in de handleiding stond dat ie binnen 16 helemaal opgeladen zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:19
VA == watt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

appetoe schreef op dinsdag 07 december 2004 @ 17:04:
2 hele dagen? in de handleiding stond dat ie binnen 16 helemaal opgeladen zou moeten zijn
Nou in dat geval minimaal 24 uur. 2 dagen is natuurlijk overdone, maar meer kan nooit kwaad.. minder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Volgende de meneer aan de telefoon (van APC dus) is VA niet watt.. Deze ups zou goed zijn voor 180 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, dan rekenen ze toch wel een beetje raar, want Volt x ampere = watt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 08 december 2004 @ 00:02:
Je kunt de capaciteit van een UPS niet in Watts uitdrukken (hooguit de maximale belasting van het apparaat). 1 Watt is namelijk 1 Joule per seconde. De UPS houdt het juist een x aantal seconden uit onder de belasting van y Watt. Je zou de capaciteit dus eventueel wel in Joules uit kunnen drukken. Waar die VA voor staat, zou ik zo uit mijn hoofd niet weten. Maar dat is zo op te zoeken, als je daar zin in zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

VoltAmpere?
En waarom zou dat niet in watts uit te drukken zijn... Een watt is niks meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom (amperage) die met een bepaalde kracht (voltage) ergens doorheen gepompt wordt... Zie niet in waarom dat voor een UPS niet het geval zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 08 december 2004 @ 00:02:
Dat klopt inderdaad... bij gelijkspanning of een puur resistieve belasting. Bij wisselspanning en niet zuiver resistieve belastingen komt er wel iets meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akooi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:03
MikeyMan schreef op woensdag 08 december 2004 @ 00:38:
VoltAmpere?
En waarom zou dat niet in watts uit te drukken zijn... Een watt is niks meer dan een bepaalde hoeveelheid stroom (amperage) die met een bepaalde kracht (voltage) ergens doorheen gepompt wordt... Zie niet in waarom dat voor een UPS niet het geval zou kunnen zijn...
Alleen bij een ohmse belasting... En dat zijn tegenwoordig eigenlijk alleen gloeilampen en verwarmingselementen.
Wanneer er condensatoren of spoelen worden gebruikt vind er verschuiving plaats tussen stroom en spanning. Grafisch voorgesteld liggen de sinusvormen van stroom en spanning niet op elkaar. het verschil tussen deze twee is de cos.phi. factor. Om het werkelijk vermogen (W) te weten moet je dus het schijnbaar vermogen (VA) met cos.phi vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
akooi schreef op woensdag 08 december 2004 @ 01:05:
[...]

Alleen bij een ohmse belasting... En dat zijn tegenwoordig eigenlijk alleen gloeilampen en verwarmingselementen.
Wanneer er condensatoren of spoelen worden gebruikt vind er verschuiving plaats tussen stroom en spanning. Grafisch voorgesteld liggen de sinusvormen van stroom en spanning niet op elkaar. het verschil tussen deze twee is de cos.phi. factor. Om het werkelijk vermogen (W) te weten moet je dus het schijnbaar vermogen (VA) met cos.phi vermenigvuldigen.
mooi kort samengevat ja ;)

* DJSmiley komt de theorie faseverschuivingen alweer bovendrijven uit de tijd dat ik nog "poogde" te leren. (aka: school)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Owjah... Das waar... Wisselspanning had een andere formule...

Te lang geleden, dat natuurkunde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Het werkelijke vermogen van een UPS is ongeveer 60% van het schijnbare vermogen. Grofweg, uiteraard. Dat klopt vrij aardig met die man van APC die aangaf dat de UPS van 325 VA van TS maximaal ongeveer 180 watt aan apparatuur kan hebben. Alleen klinkt een 700 VA ups voor een fabrikant/leverancier natuurlijk véél leuker dan eentje van 420 VA... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Nou ik heb dus een nieuwe ups gehad maar het probleem lijkt toch te zijn dat deze ups'en te licht zijn. Deze gaat slechts 12 min mee met een lampje van 20 watt.

Morgen nog even mijn pc proberen hoe lang deze mee gaat, maar moet em eerst weer even goed opladen.

Iemand misschien nog tips wat het nog meer kan zijn?

Pagina: 1