Windows 11 boot kapot na installatie van Fedora 40

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-03 13:39
Hey allemaal!

Ik weet niet of ik hier op het goede adres ben. (Ben Linux noob) Ik heb zojuist Fedora 40 Workstation geïnstalleerd naast mijn Windows 11 installatie (ik wilde dual booten om langzaam over te stappen naar Linux). Ik heb ervoor gekozen om Fedora 40 op een andere schijf te installeren omdat ik ze op aparte schijven wilde hebben.

Na het installeren van Fedora werkt het OS perfect, maar mijn Windows 11 installatie weigert op te starten. Met een foutmelding (Secure boot signature niet gevonden). Ook verschijnt het als “UEFI OS”. Maar ik kan nog steeds bestanden zien en overzetten van mijn Windows 11 installatie.

Wat ik al heb geprobeerd;

- Opstarten met secure boot uit en aan
- Een w11 bootable maken om de boot te herstellen. (het kon zichzelf niet herstellen)

Ik wil Windows 11 niet opnieuw installeren. Dus als iemand kan helpen met mijn probleem zou dat geweldig zijn :)

Beste antwoord (via JoostvDiermen op 10-10-2024 14:53)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
JoostvDiermen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:04:
Dit is momenteel de constructie in diskpart. Weet alleen niet of volume 2 of 3 de EFI partitie is.
Misschien beginnen met niet alle essentiële HDD's af te koppelen indien mogelijk?
Dit om het overzichtelijker te houden en eventuele ongelukken te voorkomen.

Naast een Linux omgeving is een goede WinPE omgeving ook wel makkelijk om altijd achter de hand te hebben voor dit soort gevallen.
Een bekende is daarvoor Hiren’s BootCD PE.

Met de eerder gelinkte instructies van de Dell site kan je de hele EFI boot structuur opnieuw opbouwen.

Misschien kan je nog wat met deze screens?
Ik heb dit zelf op deze wijze meerdere keren getest.
Alleen weet heel zeker wat je doet om geen gegevens kwijt te raken!

Format hele EFI partitie en maak nieuwe EFI/BCD structuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPBc9fvHmqm6RuvcHX-ixXXBo2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Ojm1ulr2zr2xVSVEaRpqP1p.png?f=fotoalbum_large
(Het laatste commando bootrec /rebuildbcd is blijkbaar niet essentieel om gewoon te kunnen starten)

Als je helemaal geen EFI partitie meer hebt kan je die ook op deze wijze zelf aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivoces5OGF3HxxO5VIUF50D00cc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fibW3cwHicVP8L429ySDuUwj.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Je hebt wss de bootsector overschreven bij de installatie van Fedora.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
CrankyGamerOG schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:42:
Je hebt wss de bootsector overschreven bij de installatie van Fedora.
Dat is is niet mooi.. Is daar eventueel een oplossing voor om het problemen op te lossen in Fedora? Of is er echt een herinstallatie nodig van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 11:40

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

JoostvDiermen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:45:
[...]

Dat is is niet mooi.. Is daar eventueel een oplossing voor om het problemen op te lossen in Fedora? Of is er echt een herinstallatie nodig van Windows?
Als je nog in Windows Repair scherm komt dan kan je daaruit reparatie uitvoeren en anders repair tools (hirencd) gebruiken oid

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 17:01
Wat wil je nog met windows als je Linux hebt :+

Maar gok dat je de MBR (of equivalent) overschreven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
pOZOR jED schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:51:
Wat wil je nog met windows als je Linux hebt :+

Maar gok dat je de MBR (of equivalent) overschreven hebt.
1. Games. Niet alle spellen werken heleaas met Linux. ;( (voornaamelijk Call of Duty)

2. Is het nog op te lossen in Fedora zelf of wordt het een gevalletje Windows herinstall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 17:01
JoostvDiermen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

1. Games. Niet alle spellen werken heleaas met Linux. ;( (voornaamelijk Call of Duty)

2. Is het nog op te lossen in Fedora zelf of wordt het een gevalletje Windows herinstall?
Geen held in windows herstel, maar ik vermoed dat je met een usb/cd moet booten en daar herstel moet starten. Vast een windows kenner die hier meer van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Heb zojuist nog het volgende geprobeerd; Geprobeerd om de Bootrec / fixmbr, Bootrec / fixboot, Bootrec /rebuildbcd in de CMD installatiemedia uit te voeren. Krijg alleen Access denied bij /fixboot... Ben echt ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dezelfde situatie hier, misschien kan je er nog uithalen?

Linux uitgeprobeerd en direct in de problemen
The_Doman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:11:
Anders een speciaal tool gebruiken wat daar voor is gemaakt?
Ubuntu: Boot-Repair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Dell heeft ook wel goede instructies op hun site staan hoe je de hele UEFI boot structuur opnieuw kan aanmaken/herstellen.
Ik heb het nog even succesvol getest door de hele (U)EFI partitie te wissen/formatteren en op de aangeven wijze weer te herstellen.

Dell: How to Repair the EFI Bootloader on a GPT Hard Drive for Windows Operating Systems on your Dell Computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
The_Doman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:29:
Dezelfde situatie hier, misschien kan je er nog uithalen?

Linux uitgeprobeerd en direct in de problemen

[...]
Heb zojuist het volgende geprobeerd;
- Boot repair disk (Ubuntu) geprobeerd te herstellen
- Dell instructies gevolgd. Helaas geen resultaat.

Had nog gekeken naar de post. Alleen mijn probleem is dat Windows niet meer als Windows wordt herkent. Maar als UEFI OS. Ik weet het echt niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
JoostvDiermen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:40:

Alleen mijn probleem is dat Windows niet meer als Windows wordt herkent. Maar als UEFI OS. Ik weet het echt niet meer...
Moeilijk te zeggen wat het probleem nu precies is zonder de partitie layout te zien.
Als je een partitie tool kan opstarten en de Windows systeempartitie (C:) aanwezig is zou je de EFI boot partitie kunnen wissen/formatteren (FAT32) en dan de DELL instructies uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
The_Doman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:51:
[...]

Moeilijk te zeggen wat het probleem nu precies is zonder de partitie layout te zien.
Als je een partitie tool kan opstarten en de Windows systeempartitie (C:) aanwezig is zou je de EFI boot partitie kunnen wissen/formatteren (FAT32) en dan de DELL instructies uitvoeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_c8HEIVmyEphNh5keFgtbEyptTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C9XXTiRV8VgqOuNDolxWCVz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is momenteel de constructie in diskpart. Weet alleen niet of volume 2 of 3 de EFI partitie is.

[ Voor 3% gewijzigd door JoostvDiermen op 09-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat denk je dat je met MBR te maken hebt? Windows 11 eist, echt harde EIS, dat het systeem via UEFI start met Secure Boot (noem je ook). Het is onmogelijk om MBR én Secure Boot te hebben.

Je geeft aan dat Fedora wel gewoon start. Dat betekend dus dat Grub prima werkt. Windows is ook niet stuk, want alle benodigde partities heb je nog. Heb je al eens in je UEFI firmware gekeken naar de boot opties die het geregistreerd heeft? Boot menu dus openen, daar zal Windows gewoon tussen (moeten) staan.

Enige wat dan nog nodig is, is dat Grub fatsoenlijk de EFI loader van Microsoft aanroept zodat Windows via Grub gestart kan worden zonder te miepen over Secure Boot signatures of wat dan ook. Dit zou geen probleem moeten zijn, want Fedora is Secure Boot compatible.

Hoe je dat precies doet kan ik je niet vertellen, want ik gebruik geen dual boot noch Fedora, maar er zullen vast wel wat slimme mensen online zijn die je op weg kunnen helpen.

Al met al, veel angst die eigenlijk ongegrond is als je eenmaal weet hoe het UEFI boot proces werkt. En dat vereist wat onderzoek en technische kennis. Iets wat je gelijk weer kan/mag vergeten zolang je maar niet meer in paniek bent. ;)

Oh, en ik zie in je screenshot een dynamische schijf van 931 GB. Brrrr, dat is echt zo enorm :r Vroeger gaf het al gezeik en daar is sinds introductie niets aan verandert.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Hero of Time schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:32:
Je geeft aan dat Fedora wel gewoon start. Dat betekend dus dat Grub prima werkt. Windows is ook niet stuk, want alle benodigde partities heb je nog. Heb je al eens in je UEFI firmware gekeken naar de boot opties die het geregistreerd heeft? Boot menu dus openen, daar zal Windows gewoon tussen (moeten) staan.
Dat zou ik dus ook denken. Alleen staat Windows er niet tussen. Het engiste wat ik nu heb is Fedora OS, Manjro en UEFI OS (waarschijnlijk Windows).

GRUB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yufm0bRLd6dbcYN6GSpLGXQSpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Az85GRMCkGWlVOdCwI2dVHjS.jpg?f=fotoalbum_large

BIOS Menu;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZfDiaL33mdcvtKGv9Pa5SUqVgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnpcEdHpGEpgZBOSpsXPf8sG.jpg?f=fotoalbum_large
Enige wat dan nog nodig is, is dat Grub fatsoenlijk de EFI loader van Microsoft aanroept zodat Windows via Grub gestart kan worden zonder te miepen over Secure Boot signatures of wat dan ook. Dit zou geen probleem moeten zijn, want Fedora is Secure Boot compatible.
Had ook gelezen dat dit secure boot geen probleem moest zijn. Ookal heb ik nu problemen :(
Oh, en ik zie in je screenshot een dynamische schijf van 931 GB. Brrrr, dat is echt zo enorm :r Vroeger gaf het al gezeik en daar is sinds introductie niets aan verandert.
Zal het meenmen als in Windows weer in kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat doet 'UEFI OS' dan? En in je TS heb je het over 'dual boot tussen Windows en Fedora', nu opeens komt er Manjaro bij kijken. Waarom heb je die niet genoemd? Je geeft nu namelijk Fedora de schuld, maar kan net zo goed door Manjaro komen, of de combinatie.

Ga vanuit Linux eens kijken wat er in /boot/efi/EFI staat. Je zal hier root rechten voor nodig hebben. In deze map staan de EFI loaders. En omdat je nu opeens met Manjaro op de proppen komt, heb ik zo het vermoeden dat die doodleuk je EFI partitie heeft gewist. Dan is het zwaai zwaai naar je Windows boot loader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Hero of Time schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:23:
Wat doet 'UEFI OS' dan? En in je TS heb je het over 'dual boot tussen Windows en Fedora', nu opeens komt er Manjaro bij kijken. Waarom heb je die niet genoemd? Je geeft nu namelijk Fedora de schuld, maar kan net zo goed door Manjaro komen, of de combinatie.
Ik was vergeten dat ik een lange tijd terug Manjaro erop had staan. Is mijn tijdens het installeren van Fedora helemaal vergaan.
Ga vanuit Linux eens kijken wat er in /boot/efi/EFI staat. Je zal hier root rechten voor nodig hebben. In deze map staan de EFI loaders.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
xxx@joost-desktop:/boot$ cd /boot
xxx@joost-desktop:/boot$ ls
config-6.10.12-200.fc40.x86_64
config-6.8.5-301.fc40.x86_64
efi
grub2
initramfs-0-rescue-5292eb4512a74988a6154e9d5f265a4e.img
initramfs-6.10.12-200.fc40.x86_64.img
initramfs-6.8.5-301.fc40.x86_64.img
loader
lost+found
symvers-6.10.12-200.fc40.x86_64.xz
symvers-6.8.5-301.fc40.x86_64.xz
System.map-6.10.12-200.fc40.x86_64
System.map-6.8.5-301.fc40.x86_64
vmlinuz-0-rescue-5292eb4512a74988a6154e9d5f265a4e
vmlinuz-6.10.12-200.fc40.x86_64
vmlinuz-6.8.5-301.fc40.x86_64

Na kort opzoeken hoop ik dat het de juiste folder is. Weet anders niet hoe ik daar moet komen aangezien mijn Linux kennis niet helemaal top is :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:14

BoAC

Memento mori

Je kijkt nu alleen in boot. Daar staat ook een sub mapje: efi. Even verder kijken :)

[ Voor 3% gewijzigd door BoAC op 09-10-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
BoAC schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:37:
Je kijkt nu alleen in boot. Daar staat ook een sub mapje: efi. Even verder kijken :)
code:
1
2
3
4
5
root@joost-desktop:~# cd /boot
root@joost-desktop:/boot# cd /boot/efi
root@joost-desktop:/boot/efi# ls
'$RECYCLE.BIN'   EFI   mach_kernel   System  'System Volume Information'
root@joost-desktop:/boot/efi#

Dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:14

BoAC

Memento mori

Nee, want er werd gevraagd: /boot/efi/EFI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het enigszins bijzonder dat je überhaupt Linux hebt weten te installeren als je niet kan geven waar heel duidelijk om wordt gevraagd. Je kon het pad zo copy/pasten.

Ik denk dat je met de resultaten hier een goed eind komt: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=restore+windows+efi . Het bestaan van 'System Volume Information' en '$RECYCLE.BIN' geeft iig de hoop dat het niet geformatteerd is geweest. En er nog wel een map Microsoft in de EFI map staat. Maar dat moet je dus eerst even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
BoAC schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:01:
Nee, want er werd gevraagd: /boot/efi/EFI ;)
code:
1
2
3
root@joost-desktop:/boot/efi# cd /boot/efi/EFI
root@joost-desktop:/boot/efi/EFI# ls
BOOT  fedora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Hero of Time schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:13:
Ik denk dat je met de resultaten hier een goed eind komt: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=restore+windows+efi . Het bestaan van 'System Volume Information' en '$RECYCLE.BIN' geeft iig de hoop dat het niet geformatteerd is geweest. En er nog wel een map Microsoft in de EFI map staat. Maar dat moet je dus eerst even zeker weten.
Ik zal dit gaan proberen. Heb daarin een link gevonden waarmee ik aan de slag kan. https://woshub.com/how-to...i-partition-in-windows-7/ Ik maak wel een backup van mijn bestanden just in case.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
JoostvDiermen schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:04:
Misschien beginnen met niet alle essentiële HDD's af te koppelen indien mogelijk?

Naast een Linux omgeving is een goede WinPE omgeving ook wel makkelijk om altijd achter de hand te hebben voor dit soort gevallen.

Met de eerder gelinkte instructies van de Dell site kan je de hele EFI boot structuur opnieuw opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPBc9fvHmqm6RuvcHX-ixXXBo2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Ojm1ulr2zr2xVSVEaRpqP1p.png?f=fotoalbum_large
(Het laatste commando bootrec /rebuildbcd is blijkbaar niet essentieel om gewoon te kunnen starten)

Als je helemaal geen EFI partitie meer hebt kan je die ook op deze wijze zelf aanmaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ivoces5OGF3HxxO5VIUF50D00cc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fibW3cwHicVP8L429ySDuUwj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
The_Doman schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heeft uiteindelijk gewerkt. Windows 11 werd gelijk herkent en alles was zoals het was. Het enigste nadeel nu is dat mijn boot van Fedora en Manjaro weg is en nog steeds in mijn BIOS UEFI OS heb staan. Is het dan verstandig om in dit geval Fedora opnieuw te installeren of om het zo te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan opstarten met de Fedora installatie disk en hiermee Grub opnieuw installeren. Het zou dan de EFI loader die je hebt verwijdert, omdat je blind advies hebt gevolgd om een schijf maar te formatteren zonder door te hebben wat je nou werkelijk doet, weer moeten herstellen.

Dit hele gebeuren geeft wel aan dat je wat te leren hebt. En hoewel goed bedoelt en uiteindelijk je Windows weer laat werken, het advies dat je gevolgd hebt was destructief voor een deel dat je nog wilde behouden. Je auto rijd weer, maar je bent ondertussen wel je aanhanger en trekhaak kwijt omdat je die eraf hebt gezaagd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvDiermen
Hero of Time schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:58:
Je kan opstarten met de Fedora installatie disk en hiermee Grub opnieuw installeren. Het zou dan de EFI loader die je hebt verwijdert, omdat je blind advies hebt gevolgd om een schijf maar te formatteren zonder door te hebben wat je nou werkelijk doet, weer moeten herstellen.

Dit hele gebeuren geeft wel aan dat je wat te leren hebt. En hoewel goed bedoelt en uiteindelijk je Windows weer laat werken, het advies dat je gevolgd hebt was destructief voor een deel dat je nog wilde behouden. Je auto rijd weer, maar je bent ondertussen wel je aanhanger en trekhaak kwijt omdat je die eraf hebt gezaagd. :P
Ik ga kijken of ik later weer Fedora oppak voor de herinstallatie (denk dat het voor mij handig om even wat uitlegvideo's te gaan bekijken en meer te gaan inlezen). Voor nu werkt Windows weer. Bedankt voor alle tips en uitleg, heb zeker nog wat te leren.
Pagina: 1