Linux uitgeprobeerd en direct in de problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik lees al een tijdje mee en ik vind Linux ook heel interessant en leuk om te zien. Gisterenavond toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een usb stick gebrand met Ubuntu. Was even spannen en nieuw maar alles is gelukt. Voor een klein momentje was ik trots. Mijn pc heeft een SSD (c schijf voor windows) en HDD (d schijf voor overige bestanden, was nu leeg). Ik heb Linux geinstalleerd op de D schijf en ook dat ging goed.

Totdat ik de pc herstartte en niet meer in Windows kwam.....

Wat heb ik al geprobeerd:

- eerst had ik met RUFUS geen UEFI geinstalleerd. Dus opnieuw een USB gemaakt maar dan met UEFI

- via een grub menu de volgorde aan proberen te passen. Ik heb commandos als os-prober en update-grub maar windows verschijnt meer niet. Ik heb dit letterlijk gecopy/paste van wat ik op internet kon vinden, maar ik snap niet wat ik heb gedaan of waarom. Ik probeerde het gewoon letterlijk te doen.

- via de bios de boot volgorde aan proberen te passen maar dan krijg ik ''Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device''

- fysiek de D schijf losgekoppeld maar dan verschijnt er niks meer in de boot opties. Alleen ''Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device'' bij het opstarten

- De C schijf is wel nog intact. Via Linux kan ik alles gewoon bekijken enzo.Ik heb dus niet per ongeluk geformatteerd. Maar ik wil gewoon terug naar de windows omgeving.

Daarna ben ik maar jankend gaan slapen want het was al weer erg laat... Ik heb de pc wel nodig voor school (gelukkig heb ik ook nog een laptop waar ik nu op werk). Maar ik snap het gewoon helemaal niet meer. Ik hoop dat er iemand is die het mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen want ik snap ook gewoon niet wat ik via die tutorials allemaal doe. En het werkt niet omdat ik dus iets niet goed doe denk ik.

Beste antwoord (via SannedeR op 13-03-2024 09:55)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:59:
Oh kan dat? Heb je daar een link voor hoe dat moet? Dan kan ik dat van mijn laptop pakken
Tja alles "kan" met de juiste kennis/skills. :)
Je moet dan een partitie image/tool hebben, backuppen, partities terugzetten/overschrijven, al dan niet met behulp van een recovery WinPE omgeving.

Macrium Reflect (Free) zou dat moeten kunnen.
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

Als dat goed gaat zou Windows weer kunnen booten, eventueel via een startup herstel.

Zo niet, dan nog meer handmatig aanpassen met een tool zoals BCD tool BootICE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIl67HWUvjLK-arwyp6Aqm7Qtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVoaCRRQIHf4pUxI9wbP49HF.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Welke tutorial (link) heb je gebruikt?
Wellicht ziet 1 van ons de fout (en herstelactie) dan direct.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:15

BoAC

Memento mori

Als je in een shell het volgende commando uitvoert:
code:
1
sudo grub-mkconfig > /dev/null

Zie je daartussen ook Windows langskomen of wordt os-prober niet uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Coach4All schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:50:
Welke tutorial (link) heb je gebruikt?
Wellicht ziet 1 van ons de fout (en herstelactie) dan direct.
Ik heb zoveel linkjes aangeklikt gisteren dat ik nu de juiste niet meer kan vinden. Ook zoveel paniek zoektermen gebruikt haha. Het ging er iig om dat ik een grub visual moest installeren via de terminal en dat is gelukt. Alleen bij os-prober staat windows er niet tussen alleen ubuntu en wat memtest dingen. Sorry het is niet heel duidelijk maar het is ook 1 grote warboel wat ik heb geprobeerd.
BoAC schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:59:
Als je in een shell het volgende commando uitvoert:
code:
1
sudo grub-mkconfig > /dev/null

Zie je daartussen ook Windows langskomen of wordt os-prober niet uitgevoerd?
Nee staat die niet tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:51
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:45:
Ik lees al een tijdje mee en ik vind Linux ook heel interessant en leuk om te zien. Gisterenavond toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een usb stick gebrand met Ubuntu. Was even spannen en nieuw maar alles is gelukt. Voor een klein momentje was ik trots. Mijn pc heeft een SSD (c schijf voor windows) en HDD (d schijf voor overige bestanden, was nu leeg). Ik heb Linux geinstalleerd op de D schijf en ook dat ging goed.

Totdat ik de pc herstartte en niet meer in Windows kwam.....

Wat heb ik al geprobeerd:

- eerst had ik met RUFUS geen UEFI geinstalleerd. Dus opnieuw een USB gemaakt maar dan met UEFI

- via een grub menu de volgorde aan proberen te passen. Ik heb commandos als os-prober en update-grub maar windows verschijnt meer niet. Ik heb dit letterlijk gecopy/paste van wat ik op internet kon vinden, maar ik snap niet wat ik heb gedaan of waarom. Ik probeerde het gewoon letterlijk te doen.

- via de bios de boot volgorde aan proberen te passen maar dan krijg ik ''Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device''

- fysiek de D schijf losgekoppeld maar dan verschijnt er niks meer in de boot opties. Alleen ''Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device'' bij het opstarten

- De C schijf is wel nog intact. Via Linux kan ik alles gewoon bekijken enzo.Ik heb dus niet per ongeluk geformatteerd. Maar ik wil gewoon terug naar de windows omgeving.

Daarna ben ik maar jankend gaan slapen want het was al weer erg laat... Ik heb de pc wel nodig voor school (gelukkig heb ik ook nog een laptop waar ik nu op werk). Maar ik snap het gewoon helemaal niet meer. Ik hoop dat er iemand is die het mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen want ik snap ook gewoon niet wat ik via die tutorials allemaal doe. En het werkt niet omdat ik dus iets niet goed doe denk ik.
Ik denk dat je grub op de SSD hebt gezet ipv op de HDD en daarmee Windows' bootloader hebt overschreven (alhoewel dat in mijn hoofd niet helemaal lijkt te kloppen gezien je helemaal niets krijgt als je de HDD loskoppelt).
Je kan een Windows install USB maken en daarmee in ieder geval de Windows bootloader weer installeren (via de hulp-opties, of via een cmdnline-commando https://neosmart.net/wiki/recovering-windows-bootloader/). Als je dan weer Windows in kan, kan je via een Linux live USB grub opnieuw installeren op de HDD en via os-probe alles in grub krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Merethil schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Ik denk dat je grub op de SSD hebt gezet ipv op de HDD en daarmee Windows' bootloader hebt overschreven (alhoewel dat in mijn hoofd niet helemaal lijkt te kloppen gezien je helemaal niets krijgt als je de HDD loskoppelt).
Je kan een Windows install USB maken en daarmee in ieder geval de Windows bootloader weer installeren (via de hulp-opties, of via een cmdnline-commando https://neosmart.net/wiki/recovering-windows-bootloader/). Als je dan weer Windows in kan, kan je via een Linux live USB grub opnieuw installeren op de HDD en via os-probe alles in grub krijgen.
Ik heb gelukkig nog een laptop voor school. Vanuit windows kan ik die dan ook maken toch? Dan kan ik deze stappen volgen:
Create installation media for Windows - Microsoft Support

En als ik die windows usb heb gemaakt. Hoe zorg ik er dan voor dat ik echt alleen de bootloader herstel en hij niet alsnog mn windows formatteerd ofzo? Waar moet ik dan goed op letten? Want nu kan ik vanuit Linux nog bij mijn bestanden en als ik dadelijk wat fout doe ben ik alles kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 07:33
Dual boot? Ik denk dat je Linux bootlader wel aangeeft dat je Windows kunt laden, maar hij staat op default Linux nu.

Mogelijk kun je dit uitvoeren: https://askubuntu.com/que...-to-choose-os-during-boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:07:
Dual boot? Ik denk dat je Linux bootlader wel aangeeft dat je Windows kunt laden, maar hij staat op default Linux nu.

Mogelijk kun je dit uitvoeren: https://askubuntu.com/que...-to-choose-os-during-boot
Windows verschijnt niet als entry in die lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:44:

[...]

Nee staat die niet tussen
Wat is de output van grub-mkconfig > /dev/null?
Dan kunnen we zien of windows daar tussen staat en of os-prober wordt uitgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Windows verschijnt niet als entry in die lijst
Dan kan je het beste je Windows bootloader restoren als volgt, om weer snel bij je Windows te kunnen:

https://medium.com/hetman...7-boot-loader-59beef6a521

Is even wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Dan kan je het beste je Windows bootloader restoren als volgt, om weer snel bij je Windows te kunnen:

https://medium.com/hetman...7-boot-loader-59beef6a521

Is even wat werk.
En dat is dan dit stukje toch?

Start the computer using Windows boot disk.
In the menu that appears, go to System Restore / Troubleshooting / Advanced Options / Command Prompt.
Type in the command prompt:
bootrec.exe /FixMbr
bootrec.exe /FixBoot

Dan zou windows weer werken, maar is er een kans dat Linux niet meer start (niet mn grootste zorg nu haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:19:
[...]

En dat is dan dit stukje toch?

Start the computer using Windows boot disk.
In the menu that appears, go to System Restore / Troubleshooting / Advanced Options / Command Prompt.
Type in the command prompt:
bootrec.exe /FixMbr
bootrec.exe /FixBoot

Dan zou windows weer werken, maar is er een kans dat Linux niet meer start (niet mn grootste zorg nu haha)
Ja moet even met een Windows bootdisk, van dezelfde Windows die je nu hebt. Wb je Linux, je vraag was dat je terug naar je Windows omgeving wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Ja moet even met een Windows bootdisk, van dezelfde Windows die je nu hebt. Wb je Linux, je vraag was dat je terug naar je Windows omgeving wilde.
Ja precies dat is het belangrijkste. Dus met die media creation tool doen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:41
BoAC schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Wat is de output van grub-mkconfig > /dev/null?
Dan kunnen we zien of windows daar tussen staat en of os-prober wordt uitgevoerd :)
je doet een redirect naar je null device.
Dat geeft geen output :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Ja precies dat is het belangrijkste. Dus met die media creation tool doen he?
Ja precies, kijk hier even hoe daarmee je naar "repair your computer" of "uw computer herstellen" komt:

YouTube: How to Boot or Repair Windows 10 using the Installation Media

Vandaar kun je dan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:34:
[...]

Ja precies, kijk hier even hoe daarmee je naar "repair your computer" of "uw computer herstellen" komt:

YouTube: How to Boot or Repair Windows 10 using the Installation Media

Vandaar kun je dan weer verder.
En daarmee wordt van windows niets gewist of wel? Ik heb geen herstelpunt gemaakt (heel stom weet ik had beter moeten weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je nog in Linux bent, doe dan eens een fdisk -l /dev/sd? /dev/hd? (kleine -L) en toon de uitvoer hier.

Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden wat er mis gegaan zou kunnen zijn. En het belangrijkste is om de oorzaak even te achterhalen voor je meer schade aanricht. De windows installer KAN goed werken, maar mijn ervaring is dat het de Linux LVM partities soms niet goed herkent en je feitelijk je Linux weer om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:37:
[...]

En daarmee wordt van windows niets gewist of wel? Ik heb geen herstelpunt gemaakt (heel stom weet ik had beter moeten weten)
Niet als je niet gaan installeren natuurlijk, maar slechts computer herstel uitvoert. Wel even goed nadenken eerst voordat je stappen uitvoert, zoals gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
RiDo78 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:37:
Als je nog in Linux bent, doe dan eens een fdisk -l /dev/sd? /dev/hd? (kleine -L) en toon de uitvoer hier.

Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden wat er mis gegaan zou kunnen zijn. En het belangrijkste is om de oorzaak even te achterhalen voor je meer schade aanricht. De windows installer KAN goed werken, maar mijn ervaring is dat het de Linux LVM partities soms niet goed herkent en je feitelijk je Linux weer om zeep helpt.
Dit is onmogelijk. Of omschrijf dan even in elk geval op zijn minst hoe dat precies mis kan gaan. Vanuit Linux werken is een veel groter risico voor je *Windows.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 12-03-2024 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Waar ik in eerste instantie aan denk is dat jouw Windows de boot-partitie op de D-drive had staan. Dat verklaart namelijk waarom je UEFI/BIOS niets kan vinden als de D-drive losgekoppeld is.

Wanneer je dan Linux installeert en je zegt tijdens de installatie dat Linux de hele D-drive mag hebben (en alle aanwezige partities wist) dan wordt je boot-partitie ook verwijderd. Verderop in de installatie wordt gezocht naar startbare partities, maar die heb je net weg gegooid.

Het feit dat je de inhoud van de C-schijf onder Linux kunt zien betekent wel dat we het wellicht nog op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Wat vind jij onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
RiDo78 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Wat vind jij onmogelijk?
Ik begreep je verkeerd. Die linux was een probeersel, belangrijkste is herstel Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Ik begreep je verkeerd. Die linux was een probeersel, belangrijkste is herstel Windows.
Dat snap ik, maar ik probeer nu duidelijk te krijgen wat er mis gegaan is en hoe het systeem is ingericht. Grub is namelijk in staat om Windows op meerdere manieren te booten, maar dan moeten er wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. Zo kun je Windows booten door de juiste executable in het geheugen te laden en aan te roepen, maar dat is omslachtig en niet toekomst bestendig. Daarnaast kun je een chainboot uitvoeren waarmee je feitelijk de Windows bootloader start. Dat is de beste optie, maar daarvoor moet wel die bootloader nog ergens staan (of geplaatst kunnen worden).

En om te antwoorden op jouw edit van een paar posts terug, in een MBR-setup werd partitiecode FE (voor 1999 door LVM misbruikt) door de Windows installer gezien als een PS/2 Recovery partitie en rücksichtlos verwijderd. En ik heb ook al gezien dat een 8E partitie zonder blikken of blozen verdween. De Windows installer was vroeger echt niet zo'n lieverdje. Al zou ik wel verwachten dat Microsoft nu beter op let welke partites ze wegslopen, maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.

[ Voor 23% gewijzigd door RiDo78 op 12-03-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Nee, de windows installer is veilig voor Windows. (Zoals ik hierboven al aangaf steek ik mijn hand niet in het vuur voor de veiligheid van Linux, maar dat was sowieso een probeerseltje).

Je moet alleen wel goed lezen, de installer zal namelijk melden wat het gaat doen. Je zult waarschijnlijk in een herstel-modus komen zoals al eerder door mensen werd geopperd. Als het klopt wat ik denk dan stond je boot-partitie op de D-drive en heb je die (on)bewust door de Linux installer laten verwijderen. (Linux les 1: Linux doet wat je het vraagt en is onverbiddelijk). Je zult dus een nieuwe boot-partitie moeten maken. Daar is genoeg ongepartitioneerde ruimte voor nodig en dat heb je wellicht niet meer.

Gelukkig heeft de Windows installer een partitionerings-tool waarmee je de Linux partities kunt verwijderen. Vervolgens kun je met de Windows installer opnieuw een boot-partitie op de D-drive maken. Hoe je dat doet laat ik graag over aan mede-tweakers die meer verstand hebben van de courante Windows versies (De laatste full-install die ik heb gedaan was Windows 7, de laatste upgrade was naar 10).

Mocht je toch Linux willen proberen, let dan bij de installatie heel goed op dat je de C-drive en de boot-partitie van Windows op de D-drive ongemoeid laat. Aan het einde van de installatie zal Grub die boot-partitie herkennen (op basis van de 'bootable' vlag) en die vanzelf in de lijst met bootopties opnemen. Vervolgens zal het de 'bootable' vlag naar zijn eigen partitie verplaatsen zodat het als eerste wordt gestart.

Ben je zo erg geschrokken van dit avontuur dat je het risico niet opnieuw wilt nemen, dan kun je Linux altijd nog in een virtuele machine uitproberen. De 'disken' van Linux worden dan virtuele disken, die feitelijk grote bestanden zijn die op een Windows-partitie staan. Dan heb je niet de volledige Linux ervaring maar het komt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
RiDo78 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:47:
[...]

En ik heb ook al gezien dat een 8E partitie zonder blikken of blozen verdween.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt gelukkig. Lijkt mij dat dat niet zomaar kan gebeuren tenzij je door entert zonder dat je precies weet wat er dan gebeurt.

@SannedeR Handigste om te zorgen de boot usb in "pc herstel" te komen en daar via cmd de bootrec commndo's uit te voeren. Experimenteren met dual boot niet meer op een live pc uitvoeren, maar op een pc waarvan beide os-en stuk mogen zowel Windows als Linux, zo heb ik het ook geleerd.

Hier nog meer info en stappen: https://www.partitionwiza...oot-access-is-denied.html

Is even wat werk zoals ik al zei.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 12-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Andre_J schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:30:
[...]

je doet een redirect naar je null device.
Dat geeft geen output :)
Dan ken je dit commando niet ;)
De output van stderr krijg je wel te zien.. en daarin staat nuttige info wat hij vind en doet ;)
Bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
~$ sudo grub-mkconfig > /dev/null
[sudo] password for ...: 
Sourcing file `/etc/default/grub'
Generating grub configuration file ...
Found background image: f16.png
Found linux image: /boot/vmlinuz-6.5.0-25-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-6.5.0-25-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-6.5.0-21-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-6.5.0-21-generic
Found linux image: /boot/vmlinuz-6.5.0-17-generic
Found initrd image: /boot/initrd.img-6.5.0-17-generic
Warning: os-prober will be executed to detect other bootable partitions.
Its output will be used to detect bootable binaries on them and create new boot entries.
Found Windows Boot Manager on /dev/nvme0n1p1@/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
Found Ubuntu 22.10 (22.10) on /dev/sda11
Adding boot menu entry for UEFI Firmware Settings ...
done

[ Voor 57% gewijzigd door BoAC op 12-03-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

[ Voor 99% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 20:22
Heb je al eens geprobeerd om via de UEFI/BIOS in het bootdevice menu te komen? Dus Enter, F11 of F12 of iets indrukken tijdens het booten van je laptop? De juiste toets staat vaak even in beeld :)

De bootloader kan danwel op de disk staan, maar kan evengoed op de UEFI staan. Bij mijn laptop gebeurt het laatste, en ik kan alleen via de UEFI in Windows danwel in Linux booten. via de "ouderwetste" bootloader (GRUB) werkt het niet meer.

Bij een nieuwe laptop van mijn zoon werkt dat overigens wel feilloos. Het valt dus te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Zwartoog schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:16:
Heb je al eens geprobeerd om via de UEFI/BIOS in het bootdevice menu te komen? Dus Enter, F11 of F12 of iets indrukken tijdens het booten van je laptop? De juiste toets staat vaak even in beeld :)

De bootloader kan danwel op de disk staan, maar kan evengoed op de UEFI staan. Bij mijn laptop gebeurt het laatste, en ik kan alleen via de UEFI in Windows danwel in Linux booten. via de "ouderwetste" bootloader (GRUB) werkt het niet meer.

Bij een nieuwe laptop van mijn zoon werkt dat overigens wel feilloos. Het valt dus te proberen.
Ja daar kom ik netjes in en ik heb alle schijven behalve mijn windows schijf op disable gezet.. Als UEFI verschijnt die niet. Bij LECACY+UEFI wel, maar bij het booten roept ie ''Insert Boot Media in Selected Boot Device''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Ik krijg dan de melding access denied. Daarop heb ik het commando bcdboot c:\Windows geprobeerd omdat dat blijkbaar kritieke installatiebestanden terugzet ofzo maar daar krijg ik faillure.

[Afbeelding]
Zie https://www.partitionwiza...oot-access-is-denied.html

Je moet de juiste partitie selecteren (moet je uitvogelen welke dat is) met diskpart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:18:
[...]

Ja daar kom ik netjes in en ik heb alle schijven behalve mijn windows schijf op disable gezet.. Als UEFI verschijnt die niet. Bij LECACY+UEFI wel, maar bij het booten roept ie ''Insert Boot Media in Selected Boot Device''
Nee, niet de BIOS instellingen zelf, maar het UEFI bootmenu. Wat staat daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat wat @RiDo78 zei met RiDo78 in "Linux uitgeprobeerd en direct in de problemen" het bij het rechte eind heeft. Omdat je mogelijk de boot bestanden van Windows die op de HDD stonden zijn verwijdert, mist het wat essentiële zaken.

Als het puur het missen van de EFI loader is, is dat nog relatief simpel op te lossen door idd de boel te herstellen met de Windows installer. Het wordt een ander ding als er nog een partitie die Windows gebruikt voor opstarten/functioneren, zoals de PE Recovery partitie, ontbreekt. Die zal dan nog gemaakt moeten worden.

Je hebt nog geen overzicht gepost van je partities, dit is nog wel handig om te hebben zodat we weten of je relatief eenvoudig ruimte tussen de EFI partitie en Linux kan maken voor die PE partitie. Maar nou had je al niet echt moeite met het verwijderen van Linux.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

[ Voor 99% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, weinig om op te varen dus.

Heel misschien stond de boot partitie inderdaad op de HDD zoals @RiDo78 al meldde. Beetje apart, maar zou kunnen als de laptop origineel met een HDD is geleverd, en later met een SSD is uitgebreid. Of iemand creatief is geweest.

Ik zou dus de HDD weer aansluiten, en dan nog eens naar de UEFI bootloader gaan en kijken wat je daar nu tegen komt.

Als dat niets oplevert, zou ik toch kijken naar een Windows recovery. Op deze site staat een stappenplan, met een link naar hoe je een recovery USB kunt downloaden van Microsoft. Ik zou dat proberen (en nog geen third party tools gebruiken):
https://www.auslogics.com...ithout-installation-disk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Zie https://www.partitionwiza...oot-access-is-denied.html

Je moet de juiste partitie selecteren (moet je uitvogelen welke dat is) met diskpart.
Ik ben nu bij stap 12, maar als ik formateer ben ik toch alles kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Zwartoog schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:34:
Ok, weinig om op te varen dus.

Heel misschien stond de boot partitie inderdaad op de HDD zoals @RiDo78 al meldde. Beetje apart, maar zou kunnen als de laptop origineel met een HDD is geleverd, en later met een SSD is uitgebreid. Of iemand creatief is geweest.

Ik zou dus de HDD weer aansluiten, en dan nog eens naar de UEFI bootloader gaan en kijken wat je daar nu tegen komt.

Als dat niets oplevert, zou ik toch kijken naar een Windows recovery. Op deze site staat een stappenplan, met een link naar hoe je een recovery USB kunt downloaden van Microsoft. Ik zou dat proberen (en nog geen third party tools gebruiken):
https://www.auslogics.com...ithout-installation-disk/
Het is een desktop en ten tijde van de screenshot had ik het al weer beide aangesloten.
De windows recovery heb ik nu en ik volg het stappenplan. Alleen ik loop een beetje vast bij stap 12 (post hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Zwartoog schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:34:

Nu je het zegt, ik heb die er later bijgeprikt idd! Dan zal de bootpartitie daar nog op de oude schijf gestaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:39:
[...]

Nu je het zegt, ik heb die er later bijgeprikt idd! Dan zal de bootpartitie daar nog op de oude schijf gestaan hebben
Alle credits voor @RiDo78 hoor, het is voor mij lang geleden dat ik er zo'n zootje van gemaakt heb om dit te bedenken ;)

Ik begrijp onvoldoende wat ze op die site doen om je te adviseren over stap 12. Het lijkt erop dat de bootpartitie opnieuw wordt gemaakt, maar durf ik niet te zeggen. Persoonlijk zou ik eerst de recovery stick proberen, maar misschien dat iemand anders hier duidelijkheid kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

[ Voor 113% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:46

The Executer

Lekker belangrijk!

Kun je binnen diskpart eens het volgende doen?
Select disk 2 (omdat je aangeeft dat dit je Windows schijf is)
List partition

En van deze uitkomst (en doe ook maar van disk 0) hier een foto plaatsen?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannedeR
.

[ Voor 99% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:46

The Executer

Lekker belangrijk!

Het lijkt er haast op dat je bootgegevens inderdaad op disk 0 staan zoals door anderen werd vermoedt, die eerste partitie. Ik heb even bij mijzelf gekeken, en mijn primaire schijf heeft de volgende indeling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
DISKPART> list partition

Partition ###  Type              Size     Offset
  -------------  ----------------  -------  -------
  Partition 1    Recovery           499 MB  1024 KB
  Partition 2    System             100 MB   500 MB
  Partition 3    Reserved            16 MB   600 MB
  Partition 4    Primary            232 GB   616 MB

De recovery-partitie heb jij ook, op je Windows schijf. Daarna heb ik een System-partitie, die in Windows Schijfbeheer alszijnde EFI wordt getoond. Die staat bij jou dus op de andere schijf.

Het is mij iets te lang geleden dat ik hiermee bezig ben geweest. @RiDo78 Weet jij zo hoe hij verder kan? Of iemand anders natuurlijk.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Het lijkt me slim als @SannedeR even lang genoeg stopt met experimenteren om een backup te maken van alle belangrijke bestanden. Met opmerkingen als "nu kan ik overal nog bij" heb ik niet het idee dat er een backup is namelijk. En met alle tools waar nu naar gegrepen wordt is een foutje snel gemaakt ("formatteren?" "Welke schijf?"). Just my 2 cents.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannedeR
Reptile209 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:14:
Het lijkt me slim als @SannedeR even lang genoeg stopt met experimenteren om een backup te maken van alle belangrijke bestanden. Met opmerkingen als "nu kan ik overal nog bij" heb ik niet het idee dat er een backup is namelijk. En met alle tools waar nu naar gegrepen wordt is een foutje snel gemaakt ("formatteren?" "Welke schijf?"). Just my 2 cents.
Bedankt voor de tip. Gelukkig heb ik die al gemaakt terwijl ik aan het wachten was op antwoord (jaa ben niet helemaal dom haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Enige realistische optie om zelf uit te voeren is een startup repair via de Windows USB stick.
TheWindowsClub: How to Boot or Repair Windows computer using the Installation Media
Of nog meer geavanceerd:
TheWindowsClub: How to rebuild BCD or Boot Configuration Data file in Windows 11/10

Als dat niet lukt en je wilt toch nog in je systeem kunnen booten kan je dat nog proberen met behulp van een geavanceerde WinPe USB:

Sergei Strelec WinPE Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

Of met Ventoy (heb ik weinig success mee om zo te booten):

Ventoy USB tool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFpqYe6ktEamBiRHxeXBSHaS-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM0wnxOjTWeX30VrWIupgqaW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Hier even met foto:
[Afbeelding]

[...]

Ik krijg dan de melding access denied. Daarop heb ik het commando bcdboot c:\Windows geprobeerd omdat dat blijkbaar kritieke installatiebestanden terugzet ofzo maar daar krijg ik faillure.

[Afbeelding]
Geen idee of dit commando je probleem oplost (zoals al gezegd ben ik al wat tijd uit de WIndows hoek) maar je slash staat sowieso verkeerd om. C:/ moet C:\ zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
RiDo78 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:28:
[...]

Geen idee of dit commando je probleem oplost (zoals al gezegd ben ik al wat tijd uit de WIndows hoek) maar je slash staat sowieso verkeerd om. C:/ moet C:\ zijn.
Ook met de \ krijg ik dezelfde failure. ''failre when attempting to copy boot files''

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Waarom heb je niet gekeken naar de documentatie van os-prober?
Die had je verteld dat je in grub default configuratie die prober aan kon zetten zodat je een windows-boot entry krijgt in Grub en had je gewoon Windows daarna kunnen starten.

Zie documentatie:
https://askubuntu.com/que...ck-grub-disable-os-prober
en
https://www.omgubuntu.co....windows-linux-distros-fix

Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Je hebt de backup zeg je. Klopt dat? Kan je dan niet veel sneller gewoon Windows herinstalleren? Voor de zekerheid even disk 1 - 2 en 3 verwijderen en disk 0 gewoon formatteren tijdens de installatie - dwz alle partities verwijderen. Maar goed dan is het van belang dat je wel je backup voor elkaar hebt. En ook dat je zeker weet waar Windows op stond en weer opnieuw op mag.

Is simpeler dan Linux installeren en dat is je ook gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 12-03-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannedeR
BoAC schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:42:
[...]

Waarom heb je niet gekeken naar de documentatie van os-prober?
Die had je verteld dat je in grub default configuratie die prober aan kon zetten zodat je een windows-boot entry krijgt in Grub en had je gewoon Windows daarna kunnen starten.

Zie documentatie:
https://askubuntu.com/que...ck-grub-disable-os-prober
en
https://www.omgubuntu.co....windows-linux-distros-fix

Succes :)
Ik snap dat niet helemaal haha. Bijvoorbeeld deze stap?
and uncomment GRUB_DISABLE_OS_PROBER=false or add it if not exist then execute

Ik krijg hier error van haha
pennywiser schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:43:
Je hebt de backup zeg je. Klopt dat? Kan je dan niet veel sneller gewoon Windows herinstalleren? Voor de zekerheid even disk 2 verwijderen en disk 0 gewoon formatteren tijdens de installatie - dwz alle partities verwijderen. Maar goed dan is het van belang dat je wel je backup voor elkaar hebt.

Is simpeler dan Linux installeren en dat is je ook gelukt.
Ik heb fotos en documenten kunnen kopieren, maar opgeslagen settings in programmas niet. Dus terugkrijgen wat ik had heeft wel de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
En als je kiest voor automatic repair zoals hier ?

https://www.easeus.com/pa...s-11-uefi-bootloader.html
Advanced Recovery—Automatic Repair

When the computer boots using the USB, it will look like a Windows installation. When it appears, choose to Repair the PC to boot into Advanced Recovery.

Click on Troubleshoot > Advanced Options > Automatic Repair. It should be able to fix the corrupted EFI Bootloader issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Tja, de boel zal nu al (te veel) door de war staan om eenvoudig te kunnen herstellen.
Dan wordt het handmatig improviseren om de hele UEFI/Boot structuur te herstellen.

Wat ik in zo'n geval dan doe is de systeem/C partitie backuppen/imagen en terugzetten/overschrijven op een schoon geïnstalleerde Windows drive.

Of andersom:
UEFI/Boot partities van een ander Windows systeem backuppen en terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
The_Doman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:55:

Of andersom:
Oh kan dat? Heb je daar een link voor hoe dat moet? Dan kan ik dat van mijn laptop pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Bij de eerste stap krijg ik ook al command not found. Doe ik hier wat verkeerd? Ik dacht eerst dat na de @mijn gebruikersnaam moest, maar dat deed ie niet. En neem ik het exact over dan ook niet.

[Afbeelding]
Je kopiëert hier de prompt mee, dat hoeft niet.

code:
1
sudo nano /etc/default/grub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:58:
[...]

Bij de eerste stap krijg ik ook al command not found. Doe ik hier wat verkeerd? Ik dacht eerst dat na de @mijn gebruikersnaam moest, maar dat deed ie niet. En neem ik het exact over dan ook niet.

[Afbeelding]
Je moet niet de prompt mee kopiëren maar alleen de opdracht: sudo nano …. enz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Probeer methode 1 hier eens:

https://www.ubackup.com/a...r-windows-bootloader.html

"Run Startup Repair Automatically"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

[ Voor 99% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
.

[ Voor 99% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
The_Doman schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:55:
Tja, de boel zal nu al (te veel) door de war staan om eenvoudig te kunnen herstellen.
Dan wordt het handmatig improviseren om de hele UEFI/Boot structuur herstellen.

Wat ik in zo'n geval dan doe is de systeem/C partitie backuppen/imagen en terugzetten/overschrijven op een schoon geïnstalleerde Windows drive.

Of andersom:
Ik heb deze link gevonden maar dat is binnen dezelfde pc:
https://www.easeus.com/di...ition-to-a-new-drive.html

Is het ook mogelijk deze van een laptop op een usb te zetten (heb 8gb) en dan via de usb op de desktop?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
SannedeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:59:
Tja alles "kan" met de juiste kennis/skills. :)
Je moet dan een partitie image/tool hebben, backuppen, partities terugzetten/overschrijven, al dan niet met behulp van een recovery WinPE omgeving.

Macrium Reflect (Free) zou dat moeten kunnen.
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

Als dat goed gaat zou Windows weer kunnen booten, eventueel via een startup herstel.

Zo niet, dan nog meer handmatig aanpassen met een tool zoals BCD tool BootICE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIl67HWUvjLK-arwyp6Aqm7Qtso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVoaCRRQIHf4pUxI9wbP49HF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfjuocekr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 14:07
Je kunt met grub waarschijnlijk handmatig de Windows bootloader starten.

Je moet dan even uitvogelen, door tab te gebruiken, wat je Windows boot partitie is.

Bijvoorbeeld:

chainloader (hd0,gpt1)/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
boot

Als je ( typt en daarna op tab drukt krijg je een lijstje, het kan ook zijn dat grub niet via EFI gestart is en dat je daarom geen Windows bootloader kunt vinden met os-prober.

Oh, je komt trouwens in de grub prompt door op C te drukken en je kunt met tab ook zoeken in folders!

[ Voor 11% gewijzigd door sfjuocekr op 13-03-2024 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Anders een speciaal tool gebruiken wat daar voor is gemaakt?
Ubuntu: Boot-Repair
Boot-Repair is a simple tool to repair frequent boot issues you may encounter in Ubuntu like when you can't boot Ubuntu after installing Windows or another Linux distribution, or when you can't boot Windows after installing Ubuntu, or when GRUB is not displayed anymore, some upgrade breaks GRUB, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Bedankt iedereen. Het is me niet gelukt maar ik ben ontzettend goed geholpen. Ik zet mijn linux avontuur even op pauze. Mijn huidige vraag is niet meer relevant voor dit topic. Hier mag een slotje op.

[ Voor 6% gewijzigd door SannedeR op 13-03-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sfjuocekr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 04:00:
Je kunt met grub waarschijnlijk handmatig de Windows bootloader starten.

Je moet dan even uitvogelen, door tab te gebruiken, wat je Windows boot partitie is.

Bijvoorbeeld:

chainloader (hd0,gpt1)/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
boot
Het is wat problematisch als de EFI partitie op de andere schijf stond en deze tijdens de Linux installatie is ontdaan van alle partities en de EFI partitie opnieuw heeft gemaakt. Dan is de MS EFI loader er niet meer. Normaal gesproken zou os-prober het gewoon moeten kunnen vinden, als het bestaat.
SannedeR schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:56:
Bedankt iedereen. Het is me niet gelukt maar ik ben ontzettend goed geholpen. Ik zet mijn linux avontuur even op pauze. Mijn huidige vraag is niet meer relevant voor dit topic. Hier mag een slotje op.
Het gaat niet op slot, want dat is alleen als een topic ontspoort of niet voldoet aan de vereisten van een degelijke discussie/vraag. ;)

Er zijn hier vast een paar mensen, waaronder ik, die graag horen wat je uiteindelijk hebt gedaan om je systeem weer te krijgen naar wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Ik heb nog even over je situatie nagedacht en denk dat je het beste het volgende kan doen.

Koppel om te beginnen de disk met je Windows installatie los en installeer Windows opnieuw op de disk waar Linux op staat/stond. LET ER OP dat je zeker bent dat je de juiste disk hebt, controleer dus of je de partities ziet zoals je verwacht.
- /boot (FAT32/exFat), tussen de 256 en 512 Mb
- /boot/efi (FAT32/exFAT), ook tussen de 256 en 512 Mb (Let op, als je PC nog met een BIOS draait (ipv. UEFI) kan deze ontbreken)
- Een of meerdere grote partities (in de orde van gigabites) van het type Linux.
Ik heb geen idee hoe de Windows installer deze partities toont, maar de grootte moet wel herkenbaar zijn.

Als je een of meer NTFS partities ziet dan heb je nog een Windows-filesystem aanwezig, stop dan en laat het hier weten. (Screenshot)

Verwijder vervolgens alle partities van die drive en installeer Windows. De Windows installer zal dan alles aanmaken wat er nodig is om die nieuwe Windows te starten. Eens Windows draait zet je de PC uit (helemaal, dus geen slaapstand of hibernate) en koppel je de oude Windows drive weer aan.

Na het starten van Windows controleer je of je je oude bestanden kunt zien en of die op C of op D staan. Controleer ook of je niet toevallig in je oude Windows systeem zit. Plaats je bevindingen hier en dan kunnen we je verder helpen met het instellen van de bootloader dat hij de oude Windows weer start. (Eens de bootpartitie er weer is, is dat niet zo moeilijk meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zag pas later dat TS een nieuw topic in WOS heeft geopend en de schijf met Linux heeft gewist om daar weer Windows op te zetten zodat de juiste partities er weer zijn om ook de SSD installatie te kunnen starten.

Per ongeluk de bootloader verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:17:
Zag pas later dat TS een nieuw topic in WOS heeft geopend en de schijf met Linux heeft gewist om daar weer Windows op te zetten zodat de juiste partities er weer zijn om ook de SSD installatie te kunnen starten.

Per ongeluk de bootloader verwijderd
Mooi, daar is het probleem opgelost. Leuk dat ze dat hier even komt melden.

Tnx @Hero of Time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, net als dit topic is dat topic gemarkeerd als beantwoord, maar niet met zoveel woorden genoemd dat het ook echt is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Probleem opgelost, patient overleden... d:)b

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ElCondor schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:23:
Probleem opgelost, patient overleden... d:)b
Terwijl het eigenlijk zo eenvoudig is: „uitproberen van Linux” doe je door het te draaien vanaf een „Live USB”.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 21-03-2024 07:20 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Pagina: 1