Per ongeluk de bootloader verwijderd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik heb een computer met windows 10. Eerst had deze 1 schijf, later heb ik er een ssd bijgeprikt.
Nu wilde ik linux installeren op de oude windows schijf, dus heb ik deze geformateerd en ubuntu erop gezet.
Hierbij heb ik mezelf niet gerealiseerd dat de bootloader nog op die schijf stond.
Inmiddels heb ik een windows 10 usb installatie stick. Hiermee heb ik windows weer op de schijf gezet waar ik ubuntu op had geinstalleerd. Ik heb momenteel dus 2 windows installaties.
De nieuwe installatie werkt, maar ik wil graag terug in mijn normale installatie (op de SSD). Die werkt nog steeds niet, ondanks er nu weer een bootloader op de schijf staat die ik geformateerd had.
Ik vind software hartstikke interresant alleen mijn kennis en begrip van sommige dingen blijft een beetje achter. Wat moet/kan ik nu nog doen om mijn normale windows 10 weer werkend te krijgen, zonder dat ik alles kwijt ben?

Beste antwoord (via SannedeR op 13-03-2024 16:08)

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 21:01

GeeBee

Oddball

Heb je hier iets aan?

https://superuser.com/que...-boot-loader-from-windows

Kort gezegd:
Boot windows (bv met een live CD)
bootsect /nt60 drive_letter: /mbr

[ Voor 27% gewijzigd door GeeBee op 13-03-2024 10:21 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 13:17
Wat is het verschil met dit topic?
Linux uitgeprobeerd en direct in de problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Dat dat over linux ging, toen had ik het nog beide. En nu heb ik linux er af gegooid en heb ik alleen nog windows op mijn systeem staan. Ik dacht dan houd ik het relevant per forumdeel? Of is dat niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Ik ben geen moderator, dus kan niet oordelen over waar het thuis hoort. Maar dat topic stond vol met relevante informatie. Als iemand je hier wil helpen zal die vragen gaan stellen die daar waarschijnlijk al beantwoord waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Opifex schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:59:
Ik ben geen moderator, dus kan niet oordelen over waar het thuis hoort. Maar dat topic stond vol met relevante informatie. Als iemand je hier wil helpen zal die vragen gaan stellen die daar waarschijnlijk al beantwoord waren.
Ja dat ging voornamelijk over linux terminal commandos. En ik heb nu ook geen linux meer dus ik kan die niet gebruiken haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
Jij niet, maar voor anderen is het nuttig om te weten wat je al hebt geprobeerd. Die commando's hebben de toestand van je machine mogelijks aangepast, wat een invloed kan hebben op de toekomstige suggesties.

Anyways, terug on-topic:

Het is misschien een open deur intrappen, maar heb je al geprobeerd om met een Windows-CD de recovery procedure te doorlopen?

Overigens zou ik sowieso proberen om die bootloader opnieuw op je SSD te krijgen, en niet op de harde schijf die je geformatteerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Opifex schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:03:
Jij niet, maar voor anderen is het nuttig om te weten wat je al hebt geprobeerd. Die commando's hebben de toestand van je machine mogelijks aangepast, wat een invloed kan hebben op de toekomstige suggesties.

Anyways, terug on-topic:

Het is misschien een open deur intrappen, maar heb je al geprobeerd om met een Windows-CD de recovery procedure te doorlopen?

Overigens zou ik sowieso proberen om die bootloader opnieuw op je SSD te krijgen, en niet op de harde schijf die je geformatteerd hebt.
Ja de recovery tool werkt niet.
En de bootloader heeft nooit daar op gestaan blijkt dus. Die is op de oude schijf gebleven (en op die oude schijf heb ik nu opnieuw een windows installatie gezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
SannedeR schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Ja de recovery tool werkt niet.
En de bootloader heeft nooit daar op gestaan blijkt dus. Die is op de oude schijf gebleven (en op die oude schijf heb ik nu opnieuw een windows installatie gezet)
Ik heb je vorige topic ook gelezen, maar waarom nou een tweede Windows installatie op die oude schijf? :P
Het lijkt mij dat je nu even klaar bent met die tweede schijf, want alles is overschreven. Ik zou die er dus gewoon uithalen, want het voegt op dit moment helemaal niks toe, behalve verwarring.

On-topic: Gebruik je UEFI of nog Legacy BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
dehardstyler schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb je vorige topic ook gelezen, maar waarom nou een tweede Windows installatie op die oude schijf? :P
Het lijkt mij dat je nu even klaar bent met die tweede schijf, want alles is overschreven. Ik zou die er dus gewoon uithalen, want het voegt op dit moment helemaal niks toe, behalve verwarring.

On-topic: Gebruik je UEFI of nog Legacy BIOS?
Als ik kies voor UEFI staat de goede schijf er niet tussen, wel de nieuwe. Bij LEGACY+UEFI wel, dus ik denk dan legacy?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 21:01

GeeBee

Oddball

Heb je hier iets aan?

https://superuser.com/que...-boot-loader-from-windows

Kort gezegd:
Boot windows (bv met een live CD)
bootsect /nt60 drive_letter: /mbr

[ Voor 27% gewijzigd door GeeBee op 13-03-2024 10:21 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
SannedeR schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Als ik kies voor UEFI staat de goede schijf er niet tussen, wel de nieuwe. Bij LEGACY+UEFI wel, dus ik denk dan legacy?
Dan heb ik goede hoop voor de tip van @GeeBee, die maar even proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannedeR
Opgelost! Topic mag dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Mooi!
Maar hoe is het nu opgelost dan??
Altijd interessant/leerzaam/nuttig om te weten. :)
Pagina: 1