vervangen processor voor windows 11

Pagina: 1
Acties:
  • 2.695 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polpulle
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik heb een computer HP Pavillion 500 - 207eb
Na test niet geschikt voor windows11
Moederbord IPM87-MP Rev 1.03 - 2013
- Processor Type Intel ® Core ™
i7-4770 CPU@3.40 GHz
Processor speed: 3400 Mhz
L1/L2/L3 Cache Size: 64KBx4/256KBx4/8192KB
LGA 1150/Sockel H3

Ik zoek doch geraak niet aan de nodige info om mijn PC windows 11 mogelijk te maken.
Het zou beter zijn dat men per computerconfiguratie kenbaar maken welke onderdelen hiervoor geschikt zijn (vb moederbord, CPU enz...) Bvb Kan ik met mijn moederbord de CPU verzwaren en met welke ( naam en gegevens)
Hopelijk krijg ik goeie respons
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
Windows 11 vereist (onder meer) minimaal een Intel cpu van de 8e generatie. Deze gaat niet passen op jouw moederbord. Dan zou je onder meer ook het moederbord en mogelijk geheugen moeten vervangen, met de kans dat dit niet makkelijk in te bouwen is in je kant en klare pc. 'k Zou dus eens gaan kijken voor een heel nieuw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:23:
Windows 11 vereist (onder meer) minimaal een Intel cpu van de 7e generatie. Deze gaat niet passen op jouw moederbord. Dan zou je onder meer ook het moederbord en mogelijk geheugen moeten vervangen, met de kans dat dit niet makkelijk in te bouwen is in je kant en klare pc. 'k Zou dus eens gaan kijken voor een heel nieiw systeem.
Om aan te vullen - niet perse een nieuwe - maar check https://tweakers.net/aanbod/ voor een goedkope upgrade naar ~10de of 11de generatie Intel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Veel kans dat je je huidige Mainboard en CPU gewoon nog kunt blijven gebruiken als je de 'correcte' command-line schakeloptie " /product server" tijdens de installatie vanop een 24H2 ISO gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 10-12-2024 18:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polpulle
Will_M,
dank u, Ben echter een leek in de materie. Alleen maar een klein beetje weet.
Graag zou ik uitleg ontvangen nopens je antwoord:
Veel kans dat je je huidige Mainboard en CPU gewoon nog kunt blijven gebruiken als je de command-line schakeloptie " /product server" tijdens de installatie vanop een ISO gebruikt.
Mogelijks is dit een goedkope oplossing voor mijn probleem en voor vele anderen.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polpulle
Dag Vorkie, Interessant, maar welke onderdelen heb ik dan nodig en hoe weet ik welke onderdelen samen passen? Grtn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polpulle
Dag leden, ik ben huidig forum niet gewoon en weet niet hoe ik bij de beantwoorders een antwoord/comment kan plaatsen. Grtn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polpulle
W1ck1e, ?, Wat bedoel je met quote. Moet ik ergens nog iets aanvullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Polpulle schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:11:
W1ck1e, ?, Wat bedoel je met quote. Moet ik ergens nog iets aanvullen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMsEz_Q2OBjyt9Ewz1HpmQAQl8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qztY0KGu4qxuZCpXO75LqsZx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:14
Polpulle schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:20:
Ik zoek doch geraak niet aan de nodige info om mijn PC windows 11 mogelijk te maken.
Will_M schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:27:
Veel kans dat je je huidige Mainboard en CPU gewoon nog kunt blijven gebruiken als je de 'correcte' command-line schakeloptie " /product server" tijdens de installatie vanop een 24H2 ISO gebruikt.
Zie deze recente topics:

Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
Windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polpulle
The_Doman, dank u wel voor de info. Denk een tijdje zoet te zullen zijn om daar mijn weg in te vinden en over te gaan tot uitvoering. Zal toch een beetje tijd vergen.
Bij de hardwarmatige kant: Zou er ergens lijsten of tabellen bestaan die CPU's aan de moederborden binden?
Ik denk te mogen begrijpen dat hardwarematig het moederbord, de CPU en geheugen zou moeten vervangen.
Hopelijk kan ik dan toch verder zonder de 16 GB en ander onderdelen te moeten vervangen.
Beste grtn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Polpulle schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:56:
Bij de hardwarmatige kant: Zou er ergens lijsten of tabellen bestaan die CPU's aan de moederborden binden?
Ik denk te mogen begrijpen dat hardwarematig het moederbord, de CPU en geheugen zou moeten vervangen.
Hopelijk kan ik dan toch verder zonder de 16 GB en ander onderdelen te moeten vervangen.
Officieel zal die PC inderdaad nooit aan de Windows 11 eisen gaan voldoen zonder vrijwel alles (Moederbord/CPU/Memory) te vervangen, wat natuurlijk niet zinvol/mogelijk is, zeker niet bij een HP systeem.

Maar in neem aan dat er nog nu geen SSD in zit?
Ik zou in dat geval een leuke SSD kopen en daar eens mee gaan experimenteren en beleven hoe snel je systeem daar nog mee kan draaien.
Ook met 8 GB gaat dat nog prima werken.

Daarna kan je altijd nog een keer echt upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44
Gisteren nog een i3 6600u laptop voorzien van Windows 11.

Installatie ging zonder problemen vanaf usb stick met meest recente iso, zonder truukjes.

Na installatie kwam alleen kort een melding dat de cpu niet geschikt is. Verder kwamen alle beveiligings updates gewoon binnen.

Wel is nu 22h2 geïnstalleerd en updaten naar 24h2 lijkt niet mogelijk vanwege de cpu. Ook wou hij niet updaten van w10 naar w11 maar een schone installatie ging dus wel

Werkt prima op deze trage i3 en een stuk vlotter dan w10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
meljor schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:13:
Gisteren nog een i3 6600u laptop voorzien van Windows 11.

Installatie ging zonder problemen vanaf usb stick met meest recente iso, zonder truukjes.

Na installatie kwam alleen kort een melding dat de cpu niet geschikt is. Verder kwamen alle beveiligings updates gewoon binnen.

Wel is nu 22h2 geïnstalleerd en updaten naar 24h2 lijkt niet mogelijk vanwege de cpu. Ook wou hij niet updaten van w10 naar w11 maar een schone installatie ging dus wel

Werkt prima op deze trage i3 en een stuk vlotter dan w10.
Is 24H2 niet de meest recente iso ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
W1ck1e schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:26:
[...]

Is 24H2 niet de meest recente iso ?
Dacht ik ook maar heeft lagere geïnstalleerd.

OF.... Ik heb de verkeerde usb stick gepakt :) Zou misschien ook wel kunnen....
Hoe dan ook wil hij nu niet meer de update doen naar de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Op je huidige moederbord past geen CPU die windows 11 aankan. Dus de officiële route is het moederbord, CPU, geheugen en CPU-koeler vervangen. Het moederbord heeft een micro-ATX-formaat, elk moederbord met dat formaat zou dus fysiek moeten passen. Als je op Vraag & Aanbod een compleet micro-ATX upgrade-setje koopt hoef je je niet druk te maken of de hardware wel bij elkaar past.

Als je zelf wat bij elkaar zoekt: de CPU, koeler en moederbord moeten hetzelfde socket-type hebben, de CPU moet op de support-lijst van het moederbord staan (doorgaans wel het geval als het socket-type hetzelfde is) en het RAM-type moet door het moederbord worden ondersteund. Voordat je los iets koopt zou ik even om bevestiging in dit topic vragen, om compatibiliteitsproblemen te voorkomen.

Maar nieuwe hardware moet sowieso worden ingebouwd, als je er niks mee hebt zou ik dat laten doen. Of simpeler, de suggestie van @meljor opvolgen en toch gewoon windows 11 (laten) installeren en kijken of het werkt. Dat is een stuk minder gedoe.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 11-12-2024 13:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
meljor schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:36:
Dacht ik ook maar heeft lagere geïnstalleerd.

OF.... Ik heb de verkeerde usb stick gepakt :) Zou misschien ook wel kunnen....
Hoe dan ook wil hij nu niet meer de update doen naar de nieuwe.
Gebruik dan de laatste 24H2 ISO om te upgraden naar de laatste versie.
De topics staan hierboven hoe dat te doen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
The_Doman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:41:
[...]

Gebruik dan de laatste 24H2 ISO om te upgraden naar de laatste versie.
De topics staan hierboven hoe dat te doen:

[...]
Kan wel es kijken idd of dat wel werkt, maar denk dat het dan overnieuw moet. En het is de laptop van de vrouw, dus dit is al prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 12:50
22 en 23H2 kun je upgraden naar 24H2 met een kleine register aanpassing waardoor de setup gewoon normaal werkt op een PC die nog prima werkt en niet onnodig op een afvalberg hoeft te belanden, kijk ik morgen even wat uitgebreider naar want het is nu eigenlijk veel te laat...
De iso van Windows 11 via media creation tool kan je op een bootable USB stickje zetten met Rufus 4.6P https://rufus.ie/downloads/
Kun je meteen ook de verplichte microsoft account omzeilen en automatische BitLocker uitzetten tijdens de setup.
https://www.ghacks.net/20...-on-unsupported-hardware/

[ Voor 49% gewijzigd door Phenos2 op 15-12-2024 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 09:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Wanneer mensen die weten wat ze doen Windows 11 installeren op niet ondersteunde hardware door de LabSetup registry keys toe te passen, dan is dat zeer goed, maar ik raad toch echt af aan mensen die niet weten wat ze doen om dit snel even te doen.

Ja, het kan, ja, Windows 11 zal installeren. Tot op een dag er ineens geen updates meer binnenkomen en niemand weet wat er aan de hand is. Is dat dan zoveel beter? Microsoft blijft werken aan de veiligheid van het OS, en wil daarom meer en meer vertrouwen op functionaliteit die oude systemen simpelweg niet aan boord hebben.

En toch doen mensen maar alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je gewoon de labsetup aanzet, dat je het online account gaat overslaan enzoverder, om dan na een jaar ineens in een situatie te komen waarbij blijkt dat ze gemist hebben dat Microsoft Bitlocker heeft aangezet en door het overslaan van die online account nu geen recovery key hebben en al hun data versleuteld staat op een schijf waar ze niet meer aankunnen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Blokker_1999 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:31:
... dat je het online account gaat overslaan enzoverder, om dan na een jaar ineens in een situatie te komen waarbij blijkt dat ze gemist hebben dat Microsoft Bitlocker heeft aangezet en door het overslaan van die online account nu geen recovery key hebben en al hun data versleuteld staat op een schijf waar ze niet meer aankunnen.
Ik gebruik mijn pc's met een lokaal account vanwege redenen, maar heb je voor mij een link hoe ik het door jou geschetste probleem kan fixen (liefst indien mogelijk zonder over te gaan op online account), en achtergrond informatie over het versleutelen ?

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 15-12-2024 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43
W1ck1e schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:15:
[...]

Ik gebruik mijn pc's met een lokaal account vanwege redenen, maar heb je voor mij een link hoe ik het door jou geschetste probleem kan fixen (liefst indien mogelijk zonder over te gaan op online account), en achtergrond informatie over het versleutelen ?
Back up your BitLocker recovery key - Microsoft Support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:50
Blokker_1999 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:31:

En toch doen mensen maar alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je gewoon de labsetup aanzet, dat je het online account gaat overslaan enzoverder, om dan na een jaar ineens in een situatie te komen waarbij blijkt dat ze gemist hebben dat Microsoft Bitlocker heeft aangezet en door het overslaan van die online account nu geen recovery key hebben en al hun data versleuteld staat op een schijf waar ze niet meer aankunnen.
Inderdaad iets dat ik al meerdere keren heb zien gebeuren. Gelukkig niet heel vaak, maar wel enkele malen met 'grote' (blijft relatief) gevolgen, bijvoorbeeld kinder foto's weg e.d. Want als je zoiets gebeurt is er vaak helaas ook geen backup natuurlijk....

Het is een mooie methode om Windows draaiend te kunnen houden op oudere hardware die nog genoeg performance heeft, maar je moet wel de risico's kennen en voor jezelf afwegen en waar nodig ondervangen. En juist daar ontbreekt het nog wel eens aan. Dan doet het 'handige neefje' wat met het systeem. Gaat een tijdje goed natuurlijk, maar bij een probleem is het janken.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 15-12-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonas
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 03-02 11:45
ik heb een Acer laptop Spin 513-51-79TA uit 2017 met een processor Intel Core i7-7500U CPU 2,70 GHz. Welke vervangende processor zou ik kunnen laten installeren, geschikt voor Windows 11, zonder het moederbord en ventilatie te moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:04

br00ky

Moderator Harde Waren
@tonas zomaar een random topic pakken om je vraag te dumpen is niet de bedoeling. Open een eigen topic en laat zien wat je zelf gevonden hebt en wat er onduidelijk is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.