Je schrijft zelf al, 'het kwam er op neer'. Het woord 'zeuren' hebben ze vast niet letterlijk gezegd. Anders zou dat heel slecht zijn en reden voor een pittig gesprek met de leidinggevende.
Zelf stap ik ieder jaar over, dan krijg je de beste deals omdat je een nieuwe klant bent. Dat zou je ook kunnen doen, het scheelt honderden euro's per jaar. Daarnaast heb ik ook ervaring als callcenter medewerker, ik weet ook hoe het aan de andere kant van de lijn werkt.
Laten we eens kijken. Je schrijft dat je al 15 jaar trouwe klant bent. Het woord 'trouwe' geeft al aan dat je een zekere band voelt met Ziggo, misschien nog net geen kerstkaartje van de directeur himself, maar je voelt wel een zekere loyaliteit. Verder ben je kennelijk tevreden over de kwaliteit die Ziggo biedt, de snelheid van het internet, de beeldkwaliteit van de tv, de mogelijkheden die de software je biedt, de hoeveelheid zenders, de hardware enzovoort.
Maar voor Ziggo ben en blijf je gewoon een klantnummer die nooit overstapt, de ideale klant dus. Waarom zouden ze je ook maar iets moeten bieden, je blijft toch wel? Zij staan er anders in dan jij.
In de topics over providers staan relatief veel berichten waaruit een hoop emotie en frustatie blijkt. Het zijn vuile oplichters die de mensen afzetten en die ze geen eerlijke korting willen geven, maar dat is echt onzin. Je hebt toch een contract gesloten, een klein jaar geleden of iets langer? Daar hebben beide partijen zich aan te houden, de provider levert het produkt en de klant betaalt daarvoor het afgesproken bedrag.
Het wordt spannend tegen de tijd dat je contract afloopt, wil je blijven of is een andere provider ook goed? Daarbij, heb je zowel glasvezel als coax? Een prima positie om ze tegen elkaar te kunnen uitspelen. Tijd om je huiswerk te doen dus. De klantenservice heeft een script, dan moet jij die ook maken anders sta je al met 1-0 achter.
Een script is een flowchart waarmee de medewerkers op de klantenservice ieder antwoord kunnen pareren. Zegt de klant dit, dan zegt de medewerker dat. Dus verzamel argumenten die jij kunt aanvoeren. Glasvezel heeft een hogere upload bijvoorbeeld. Latency is vaak beter dan coax, belangrijk bij gaming. Gaat al tot 4K snelheid. Zo zijn er wel meer dingen, doe je huiswerk en schrijf die op. Dat kun je gebruiken tijdens het gesprek.
Bel met de juiste afdeling, dat is de afdeling opzeggen of retentie (=klantbehoud). Dus niet met de gewone klantenservice, die zijn minder ervaren en mogen ook minder. En doe dat alleen als je ook bereid bent om daadwerkelijk over te stappen. Meestal doen ze pogingen om je te behouden maar als je blufpoker speelt en de verkeerde treft, dan zit je straks zonder internet/tv.
En vergeet het belangrijkste niet: korting is geen recht maar coulance. Ze hoeven je geen cent korting te geven. Laat emoties achterwege, niet bellen met een slok op, of in een kwade bui. Niet schelden, het is gewoon onderhandelen en een zakelijk gesprek. En zeg tot slot: bedankt voor uw aanbod, ik ben er blij mee. Of: ik zeg niet vaarwel, maar tot ziens over een jaar. Fijne dag verder.