Jim423 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:56:
Leuk verhaal, en je staat vrij het uit te voeren met een C40A remautomaat natuurlijk, maar het is in mijn ogen verspilde moeite in deze situatie. Het klopt inderdaad dat je met een C40 hoofdautomaat niets meer kan invoeden maar we hebben het hier over een C25. In mijn voorbeeld van de C40 1-fase installatie is daarin geen opwekeenheid aanwezig voor de duidelijkheid.
Ik dacht inderdaad dat je met de C40 een installatie met opwekeenheid bedoelde.
De tijden dat je rekent met de waarde die ergens op gedrukt staat lijkt overigens wel een beetje voorbij gezien er massaal 800Watt batterijen bij een groep op mogen
Of dat
mag ligt nogal aan welke versie van de NEN 1010 je hanteert, en welke regels je daarbij negeert. In nieuwe versies is verduidelijkt dat invoeding alleen mag op een eigen groep, met een toegevoegde opmerking. Maar in de oude kan 't volgens mij ook niet, simpelweg omdat de andere contactdozen op de groep niet meer correct worden beveiligd.
Je moet ook dan nog steeds rekenen met wat ergens op gedrukt staat. Stel, op die accu van 800 W staat een maximum opgewekte stroom van 4 A. De aanname wordt gedaan dat het op een of andere magische wijze niet meer kan worden dan dat, en dus dat I
nomvormer = I
g. Dat doet niks af aan de regel I
n ≤ I
Z (de nominale stroom van de beveiliging moet niet meer zijn dan hoeveel de geleiders mogen hebben), je moet alleen de I
n nu een optelling maken van wat er op de automaat staat en wat er op de opwekeenheid staat: I
n = I
nautomaat + I
nomvormer = 16 A + 4 A = 20 A.
Oftewel I
Z moet ≥ 20 A zijn, als die 800 W opwekeenheid wordt toegevoegd aan een groep die met een B16 of C16 wordt beveiligd. Voor de bedrading kan dit al lastig zijn, maar zijn er zat situaties waarbij het wel zou moeten kunnen met 2,5 mm². In het algemeen houdt dat in dat je geen kabel in buis in thermische isolatie (installatiemethode A2) mag hebben, dat je een correctiefactor nodig hebt voordat draad in buis in thermische isolatie (installatiemethode A1) weer mag (want met de gebruikelijke reken-omgevingstemperatuur van 30 °C is het maar 1,5 A), en dat je in de meeste gevallen geen 3e actieve geleider mag hebben (oftewel niet invoeden op een kookgroep). De meeste andere situaties zouden met 2,5 mm² die 20 A wel moeten kunnen hebben.
Maar voor contactdozen is het simpeler en beperkter: die mogen 16 A hebben, en moeten dus beveiligd worden met maximaal dat.
Het is nog twijfelachtiger om dit te doen als je geen B16 of C16 hebt, maar een L16 of een smeltzekering. Dan kan draad in buis in isolatiemateriaal al helemaal niet meer volgens de tabellen van 52.B. Dat is welliswaar niet normatief, maar als je hier overheen gaat, heb je wel wat uit te leggen.
Het is ook direct twijfelachtig als je parallel invoedt via een wcd van een gemengde groep, en ergens op die groep wordt een stekkerdoos gebruikt. Zelfs een nette 1,5 mm² 3680 W stekkerdoos kun je nu makkelijk overbelasten.
Ik ben nog steeds benieuwd op welke NEN1010-logica die 800 W gebaseerd is, want 800 W op een gedeelde algemene groep invoeden lijkt steeds meer een uit iemands duim gezogen "zal vast wel goed gaan" ipv iets dat binnen de norm daadwerkelijk wordt toegestaan.
[
Voor 16% gewijzigd door
Juerd op 09-04-2026 03:00
]