Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-05 21:11
mr3000 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:42:
Kogel door de kerk vorige week M4 Max 48gb RAM versie besteld 14"
Ben toch voor de mobielere 14" gegaan voor het onderweg en langs het sportveld werken met de macbook.

Verder voor day to day werk altijd hooked aan een monitor.
De testen met thermal issues zijn vooral bij lange render projecten en dat doe ik toch niet echt.
Volgens mij een besst die weer lang mee moet.
Uiteraard met nano display dat is echt wel een game changer.

Benieuwd naar de levertijd. (bij amac) zeggen zelf dat ze niet zo goed kunnen zeggen. maar hoop toch wel ruim voor kerst binnen te hebben.
Goede keuze! Amac vind ik zelf echt altijd drama (o.a. qua levertijd), maar hoop oprecht dat je ‘m snel krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:11
Mooie MacBook Pro 14inch pro aangeschaft. Heel blij mee en een top apparaat. Ik merk wel een soort van lightbleed aan de zijkanten van het scherm waar je dan een donkere blauwe gloed ziet. Dit zie je vooral bij witte pagina’s.

Is dit een normaal verschijnsel of een defect waarvoor je hem zou omruilen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEc45zONaoCQXmk4THJHsRjziyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SvM4kBQk4tUSlS7ri3PYHZE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mizojojo op 26-11-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mizojojo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:44:
Mooie MacBook Pro 14inch pro aangeschaft. Heel blij mee en een top apparaat. Ik merk wel een soort van lightbleed aan de zijkanten van het scherm waar je dan een donkere blauwe gloed ziet. Dit zie je vooral bij witte pagina’s.

Is dit een normaal verschijnsel of een defect waarvoor je hem zou omruilen?

[Afbeelding]
Ik heb nu dus een MacBook Pro M4 Pro, en een MacBook Pro M1 Pro. Beiden schermen zijn dus gelijkwaardig. Beiden hebben dit enigszins wel. Ik heb nu net een foto gemaakt, je ziet dit ook wel enigszins, met name aan de onderkant.

Deze foto is gemaakt met een iPhone 16 Pro Max op 60% brightness. Hoe de foto is gemaakt, maar wel uit voor het beeld.

Oftewel. ik zou het zo laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LhyaV5b_Mrl62OHj22SNuAoXHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVaT5KtskGwmxVg4LzY4ySm1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUTQoB49KUw6x_okCYF4fuZG_Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCCTyg6lEYLE6ROCihBwHzbX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door kamerplant op 26-11-2024 20:02 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:11
kamerplant schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:55:
[...]

Ik heb nu dus een MacBook Pro M4 Pro, en een MacBook Pro M1 Pro. Beiden schermen zijn dus gelijkwaardig. Beiden hebben dit enigszins wel. Ik heb nu net een foto gemaakt, je ziet dit ook wel enigszins, met name aan de onderkant.

Deze foto is gemaakt met een iPhone 16 Pro Max op 60% brightness. Hoe de foto is gemaakt, maar wel uit voor het beeld.

Oftewel. ik zou het zo laten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor de moeite, dan ga ik het inderdaad gewoon laten zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn 14" M1 Pro heeft dat eveneens. Inderdaad niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:16
Ik kan niet goed achterhalen welke modellen in aanmerking komen voor onderwijskorting. Ik ben zelf geïnteresseerd in de M4 Pro basismodel 24Gb/512Gb. Deze lijkt er niet onder te vallen of ik kijk niet goed?
doebbalapoent11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:36:
Hmm met de 3 jaar garantie deal bij upgreatest en onderwijskorting begint het toch te jeuken, basemodel 14 inch in zilver mag 't dan worden. Voor die 1699 is de base m4 zelfs goedkoper dan menig 2e hands m2 en m3 model. Base m4 moet meer dan zat zijn voor mijn gebruik, kan ik er een hoop jaar mee vooruit, nu al een jaar spijt dat ik mijn originele 8gb ram air m1 heb verkocht... maarja achteraf gezien, dat beperkte geheugen was ook wel irrirant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:24
jagroep schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:38:
Ik kan niet goed achterhalen welke modellen in aanmerking komen voor onderwijskorting. Ik ben zelf geïnteresseerd in de M4 Pro basismodel 24Gb/512Gb. Deze lijkt er niet onder te vallen of ik kijk niet goed?
[...]
onderaan zie je "nieuw alternatief" onderwijskorting, net boven de bestelknop

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 15:57
Ik heb het basismodel besteld.

Meer dan genoeg voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angelico66
Mijne is verstuurd!

• Mark_1987
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 09:27
Wat zouden jullie doen?

14‑inch MacBook Pro - Apple M3 Pro (11x CPU | 14x GPU) - 18GB - 512GB - Spacezwart

of 14-inch MacBook Pro - M4 (10x CPU | 10x GPU) - 16GB - 512GB - Spacezwart

Prijs nagenoeg gelijk.
Naast de basic taken ben ik van plan af en toe GoPro filmpjes (1080p/4K) te bewerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Mark_1987 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:34:
Wat zouden jullie doen?

14‑inch MacBook Pro - Apple M3 Pro (11x CPU | 14x GPU) - 18GB - 512GB - Spacezwart

of 14-inch MacBook Pro - M4 (10x CPU | 10x GPU) - 16GB - 512GB - Spacezwart

Prijs nagenoeg gelijk.
Naast de basic taken ben ik van plan af en toe GoPro filmpjes (1080p/4K) te bewerken.
als de m3 pro nieuw is zou ik die pakken zelf. voornamelijk omdat die toch 2 fans heeft ipv 1, en een stuk meer gpu kracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
De mijne gister ontvangen, bevalt goed.
Lekker rap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timnob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-04 11:13
Hoe bevalt de nanotextuur? Ik zit er zelf te twijfelen om het aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:38
timnob schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:20:
Hoe bevalt de nanotextuur? Ik zit er zelf te twijfelen om het aan te schaffen
Super fijn :*) Vind mijn iPhone scherm nu al te veel spiegelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagroep
Ik kon de verleiding niet weerstaan en toch een M4 Pro 14" besteld.
Ik kijk er erg naar uit. Nanotextuur heb ik geskipped.

[ Voor 5% gewijzigd door jagroep op 29-11-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Is een standaard MBP M4 nu voldoende voor me?

Als amateurfotograaf werk ik al enige tijd met Photomator, i-Movie en binnenkort met Pixelmator Pro.
Mijn dagelijks werkpaard is een MacMini M2 Pro, 32gb ram en 1TB SSD met groot 40" scherm.

Aangezien ik op verplaatsing ook wat foto’s en video’s wil verwerken, gaat mijn keuze uit naar MBP M4.
Voor het zware en meeste werk blijft de Mac mini het werkpaard in huis.

Bij het kiezen van een MBP zou ik de eerste jaren niet graag tegen de limieten willen aanlopen en heb verder ook geen idee wat impact apple intelligence op de specificaties zal hebben.

Op de MBP M4 zal ik voornamelijk gecomprimeerde raw’s (+/-25MB) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal verwerken. Verder vanuit de luie stoel (zetel) film streamen, tekstverwerking, spreadsheets, YouTube en safari.

Configuratie MB Pro.
- M4
- Geheugen 16GB of 24GB
- SSD 512GB of 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Moris Als een M1 dat zonder problemen doet dan hoef je je over de M4 al helemaal geen zorgen te maken.

Zelfs mijn laatste Intel MacBook Pro uit 2020 deed dat soort taken zonder problemen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Moris schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:45:

Als amateurfotograaf werk ik al enige tijd met Photomator, i-Movie en binnenkort met Pixelmator Pro.
Mijn dagelijks werkpaard is een MacMini M2 Pro, 32gb ram en 1TB SSD met groot 40" scherm.

Aangezien ik op verplaatsing ook wat foto’s en video’s wil verwerken, gaat mijn keuze uit naar MBP M4.

Bij het kiezen van een MBP zou ik de eerste jaren niet graag tegen de limieten willen aanlopen en heb verder ook geen idee wat impact apple intelligence op de specificaties zal hebben.

Op de MBP M4 zal ik voornamelijk gecomprimeerde raw’s (+/-25MB) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal verwerken. Verder vanuit de luie stoel (zetel) film streamen, tekstverwerking, spreadsheets, YouTube en safari.

Configuratie MB Pro.
- M4
- Geheugen 16GB of 24GB
- SSD 512GB of 1TB
toon volledige bericht
Kijk vooral naar het geheugen, ik verwacht dat bij fotobewerking AI ook belangrijker wordt en AI veel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Greatsword schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:50:
@Moris Als een M1 dat zonder problemen doet dan hoef je je over de M4 al helemaal geen zorgen te maken.

Zelfs mijn laatste Intel MacBook Pro uit 2020 deed dat soort taken zonder problemen.
Het gaat me niet alleen om de processor, maar ook het geheugen en SSD, zonder dat er swap plaatsvind.
HEY_DUDE schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:55:
[...]
Kijk vooral naar het geheugen, ik verwacht dat bij fotobewerking AI ook belangrijker wordt en AI veel geheugen.
Ik heb geen enkel idee of AI veel geheugen vraagt om te kiezen tussen 16 of 24GB om toekomstbestendiger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:45
Moris schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:45:

Configuratie MB Pro.
- M4
- Geheugen 16GB of 24GB
- SSD 512GB of 1TB
toon volledige bericht
Als het zwaarste werk toch op de Mini plaatsvindt, dan ga ik er vanuit dat je onderweg misschien één of twee projecten tegelijk op de MacBook zal doen. Bij thuiskomst hevel je het project dan naar andere opslag. Dan is 512GB meer dan zat? En anders een SSD mee, die zijn ook snel genoeg.

Nu is 16GB de nieuwe 8GB. Is het voldoende? Jawel. In de toekomst ook? Geen idee. Als je budget overhoudt, ga dan voor 24GB.

Als je voor 24GB gaat, kijk dan naar de M4 Pro. Die komt standaard met 24GB maar dan heb je wel de betere chip. Prijsverschil (mijns inziens) is verwaarloosbaar.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:26:
[...]
Als het zwaarste werk toch op de Mini plaatsvindt, dan ga ik er vanuit dat je onderweg misschien één of twee projecten tegelijk op de MacBook zal doen. Bij thuiskomst hevel je het project dan naar andere opslag. Dan is 512GB meer dan zat? En anders een SSD mee, die zijn ook snel genoeg.

Nu is 16GB de nieuwe 8GB. Is het voldoende? Jawel. In de toekomst ook? Geen idee. Als je budget overhoudt, ga dan voor 24GB.

Als je voor 24GB gaat, kijk dan naar de M4 Pro. Die komt standaard met 24GB maar dan heb je wel de betere chip. Prijsverschil (mijns inziens) is verwaarloosbaar.
Klopt, voor het zwaarste werk zet ik de Mini in en zal de workflow met een MB Pro hier ook op aanpassen.

Macbook M4 met 24GB ram kost € 2.159
Macbook M4 Pro met 24GB ram kost € 2.449
Geeft een verschil van € 290

Is de meerprijs voor puur de chip M4 Pro de moeite waard tussen M4, als 24GB ram hetzelfde blijft?
Welke voordelen biedt de M4 Pro me anders nog?
Ik lees wel dat de batterijduur korter is bij een M4 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Moris schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:50:
[...]

Klopt, voor het zwaarste werk zet ik de Mini in en zal de workflow met een MB Pro hier ook op aanpassen.

Macbook M4 met 24GB ram kost € 2.159
Macbook M4 Pro met 24GB ram kost € 2.449
Geeft een verschil van € 290

Is de meerprijs voor puur de chip M4 Pro de moeite waard tussen M4, als 24GB ram hetzelfde blijft?
Welke voordelen biedt de M4 Pro me anders nog?
Ik lees wel dat de batterijduur korter is bij een M4 Pro.
Je krijgt er twee performance CPU cores, zes GPU-cores en dubbele RAM-bandbreedte voor terug. Ook heeft de M4 Pro het nieuwe Thunderbolt 5, waar de M4 nu Thunderbolt 4 heeft.

Ik kan natuurlijk eindeloos feitjes en verschillen op blijven drammen, maar de keuze is echt aan jou. Welke variant je ook kiest, je gaat er plezier van hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Moris
Ik volg het advies van deze YouTuber.
Tegen die tijd dat ik de kracht van de M4 Pro dagelijks nodig heb, zal er eerder nood zijn aan een nieuwe upgrade. Dit betekent dat ik voor onderstaande configuratie kies.

MB M4 Pro.
- M4
- Geheugen 124GB
- SSD 1TB

Reden!
Werken vanaf een laptop met externe schijven vindt ik lastig, zeker wanneer ik de MB Pro graag als laptop in mijn luie zetel of stoel gebruik. Dan investeer ik (met het zelfde budget) liever in een 1TB SSD en extra RAM ipv een M4 Pro chip. Kortom, liever een M4 en niet zitten rommelen met een externe SSD, een externe SSD gebruik ik liever als extra opslag of Backups met Time Machine of aan de Mac mini.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Don't Buy MacBook M4 Pro Over M4! - It's Not For You!

[ Voor 35% gewijzigd door Moris op 30-11-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 05-05 21:11
Moris schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:36:
Tegen die tijd dat ik de kracht van de M4 Pro dagelijks nodig heb, zal er eerder nood zijn aan een nieuwe upgrade. Dit betekent dat ik voor onderstaande configuratie kies.

MB M4 Pro.
- M4
- Geheugen 124GB
- SSD 1TB

[YouTube: Don't Buy MacBook M4 Pro Over M4! - It's Not For You!]
Ik zag deze video vandaag ook. Ik ben zelf gegaan voor de M4 Pro variant, maar heb de 'power' niet echt nodig als ik eerlijk ben. Volgend jaar weer nieuwe keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Moris schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:36:

MB M4 Pro.
- M4
- Geheugen 124GB
- SSD 1TB

Reden!
Werken vanaf een laptop met externe schijven vindt ik lastig, zeker wanneer ik de MB Pro graag als laptop in mijn luie zetel of stoel gebruik. Dan investeer ik (met het zelfde budget) liever in een 1TB SSD en extra RAM ipv een M4 Pro chip. Kortom, liever een M4 en niet zitten rommelen met een externe SSD, een externe SSD gebruik ik liever als extra opslag of Backups met Time Machine of aan de Mac mini.

[YouTube: Don't Buy MacBook M4 Pro Over M4! - It's Not For You!]
toon volledige bericht
Nou kijk aan, komt het dan toch tot een conclusie. Klinkt goed, veel plezier met je nieuwe MacBook! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timnob
@kamerplant Hoe bevalt de nanotextuur en hoe zijn de kleuren op het scherm? Ik hoorde via een youtube filmpje dat de kleuren wat minder kon zijn vooral bij zwarte teksten. Zou je het aanraden om het erbij te doen voor de 170 euro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
timnob schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:16:
@kamerplant Hoe bevalt de nanotextuur en hoe zijn de kleuren op het scherm? Ik hoorde via een youtube filmpje dat de kleuren wat minder kon zijn vooral bij zwarte teksten. Zou je het aanraden om het erbij te doen voor de 170 euro?
je vroeg het niet aan mij maar wilde toch graag antwoorden ;-)
Ik ging namelijk precies met deze vraag naar de winkel. Het bizarra was dat ik echt de medewerker moest vragen welke nou welke was. en toen ik de macbooks kantelde om weerspiegeling van de licht spots in het scherm te krijgen zag ik pas het verschil. toen ik ze daarna ging vergelijken zie je vooral bij echt heldere fotos met blauwe luchten een verschil. Waarbij het normale scherm bijna onnatuurlijk blauw was.

Dat heeft mij overtuigd dat ik er day to day geen nadelen van ga ondervinden en het verschil met reflexie was gestoord goed. Ik kan niet wachten tot die binnen is ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
timnob schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:16:
Ik gebruik de laptop nu een week. Ik vind het scherm wat minder scherp, maar dat is niet storend. Qua contrast merk ik geen nadeel. De reflecties worden inderdaad beduidend minder. Om eerlijk te zijn had ik nooit echt last van reflecties, maar nu let ik erop, en dan is het toch wel prettig.

Ik vind 170 meer of minder niet zijn big deal. Ik heb geen spijt van de nano texture scherm; maar als het niet had bestaan was het ook goed geweest.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timnob
kamerplant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:04:
[...]

Ik gebruik de laptop nu een week. Ik vind het scherm wat minder scherp, maar dat is niet storend. Qua contrast merk ik geen nadeel. De reflecties worden inderdaad beduidend minder. Om eerlijk te zijn had ik nooit echt last van reflecties, maar nu let ik erop, en dan is het toch wel prettig.

Ik vind 170 meer of minder niet zijn big deal. Ik heb geen spijt van de nano texture scherm; maar als het niet had bestaan was het ook goed geweest.
Oh thanks, ik vraag het ff, omdat de plaatselijke media markt en amac ze niet hebben staan en de apple store best ver weg is 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
timnob schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:08:
[...]

Oh thanks, ik vraag het ff, omdat de plaatselijke media markt en amac ze niet hebben staan en de apple store best ver weg is 8)7 8)7
Mijn volgende iPhone wordt ook mat :+

Vind het matte echt superfijn in gebruik. Gebruik hem vooral voor web, Office en Python number crunching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik zie dat zowel de pro als de max met 14 cores geconfigureerd kan worden.

Wat is het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

rtxxx schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:38:

Wat is het verschil?
Bij de Max krijg je o.a. veel meer GPU cores Pro = 20, Max = 32. Daarnaast standaard 32GB RAM i.p.v. 24.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 04-12-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
rtxxx schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:38:

Wat is het verschil?
Memory bandbreedte is 2x hoger dan de Pro en 4x hoger dan de base ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:12
kamerplant schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:04:
[...]

Mja, ik denk dat ik het niet doe. Bij mij zit er ook vaak een privacy screen op. Dan ben ik het voordeel toch eigenlijk altijd al kwijt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb gisteren de bestelde MBP 14" mogen ontvangen en vroeg me af hoe jullie eventuele hardware gebreken testen of aan de hand van software stressen?

Het gaat om onderstaande configuratie.

- M4 Pro
- Geheugen 24GB
- SSD 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Laatst online: 07:13

_AN

Moris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:51:
Ik heb gisteren de bestelde MBP 14" mogen ontvangen en vroeg me af hoe jullie eventuele hardware gebreken testen of aan de hand van software stressen?

- M4 Pro
- Geheugen 24GB
- SSD 1TB
Hardware gebreken? Als je MacBook goed functioneert is er geen reden om te testen op hardware gebreken toch?

https://support.apple.com/en-us/102550

[ Voor 4% gewijzigd door _AN op 04-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Moris Stressen doe ik niet aan, gewoon alles proberen testen.
  • Alle USB Poorten controleren door er iets op aan te sluiten en nagaan of je laptop wordt opgeladen.
  • Audio Afspelen
  • Camera testen met Photobooth/Facetime
  • TouchID instellen/testen
  • Alle toetsen van je toetsenbord typen in een document/notitie
  • SSD snelheid controleren met iets als AJA System Test of Black Magic
  • Helderheid van je schem testen en controleren op kleurafwijkingen/pixels etc. met https://www.eizo.eu/monitor-test/
Genieten van je Macbook!

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 04-12-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
_AN schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:56:
[...]
Hardware gebreken? Als je MacBook goed functioneert is er geen reden om te testen op hardware gebreken toch?
https://support.apple.com/en-us/102550
Deze zeer nuttige tip heb ik direct toegepast en gaf me code ADP000, wat dus betekent geen fouten gevonden :)
Greatsword schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:02:
@Moris Stressen doe ik niet aan, gewoon alles proberen testen.

Genieten van je Macbook!
Bedankt. Alles getest en goed bevonden.
Kortom, een tevreden mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-04 20:31
Moris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:51:

- M4 Pro
- Geheugen 24GB
- SSD 1TB
Ik weet dat heel veel schermen lichte krasjes of deukjes hebben die je kan zien met een zaklamp. Als je alle lichten uitdoet in de avond en alleen de zaklamp dicht bij het scherm houdt is er een kans dat je die gebreken ziet.

Ze worden geleverd met gebreken. Je kan ervoor kiezen om dit na te kijken of het bij jou ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
Mensen met de nano texture. Wat is de kana dat je dit scherm na tijd gaat schoonmaken en dat er een permanente waas blijft ivm hoe dit scherm is geproduceerd.

Mijn ervaring met matte schermen is dat het snel grof/vuil toetrekt en als je deze schoonmaakt een permanente waas blijft. Wellicht omdat er materie tussen her etched gedeelte blijft vastzitten.

Iemand hier ervaring mee wellicht iemand die een ipad en xdr scherm hebben met een nano texture?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
cl0udrado schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:59:
[...]

Ik weet dat heel veel schermen lichte krasjes of deukjes hebben die je kan zien met een zaklamp. Als je alle lichten uitdoet in de avond en alleen de zaklamp dicht bij het scherm houdt is er een kans dat je die gebreken ziet.

Ze worden geleverd met gebreken. Je kan ervoor kiezen om dit na te kijken of het bij jou ook het geval is.
Wat schrijf je nou dan… er is een ‘kans’ dat je gebreken ziet als je super veel moeite moet doen om het überhaupt op te sporen?

Dan ben je gewoon aan het zoeken naar problemen die er niet zijn. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik heb vandaag in de zon gewerkt, en dat ging eigenlijk best goed dankzij nano texture + 1000 Nits. Zie foto, ik zat pal in de zon. Dit was absoluut onmogelijk geweest met glossy / 500 Nits.

De foto is eigenlijk best brak trouwens, het lijkt als je allemaal strepen op het beeld ziet, dat was écht niet zo :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z29ctu8URLAJs_PkQwJ9UyBJpPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chhjilmu2aZSiPgyenKIXQMM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 04-12-2024 21:43 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
Iemand een built to order mac besteld bij Amac?
Mijn bestelling inmiddels 14 dagen geleden. nog geen update over levering.

Heb hem daar besteld vanwege de zakelijke propositie en ik meer zakelijke producten daar heb besteld.
Nadeel is dus deze levertijd helaas. bij Apple nu ook pro account. maar weet niet of ik nog kan annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
cl0udrado schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:05:
Mensen met de nano texture. Wat is de kana dat je dit scherm na tijd gaat schoonmaken en dat er een permanente waas blijft ivm hoe dit scherm is geproduceerd.

Mijn ervaring met matte schermen is dat het snel grof/vuil toetrekt en als je deze schoonmaakt een permanente waas blijft. Wellicht omdat er materie tussen her etched gedeelte blijft vastzitten.

Iemand hier ervaring mee wellicht iemand die een ipad en xdr scherm hebben met een nano texture?
De nano texture zit al langere tijd op de iPad Pro lijn. Daar heeft een display heel wat meer te verduren dan een MacBook (vette vingers). Tot nu toe heb ik geen berichten gezien dat er issues zijn.

Als ik google op issues vind ik eigenlijk niets. Denk dat het wel goed zit met die nano texture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cl0udrado
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:11:
[...]

Wat schrijf je nou dan… er is een ‘kans’ dat je gebreken ziet als je super veel moeite moet doen om het überhaupt op te sporen?

Dan ben je gewoon aan het zoeken naar problemen die er niet zijn. 8)7
De vraag is waar die gene op moest letten. Genoeg berichten over de beschadigingen die aanwezig zijn in de schermen. Als het er is, dan zijn er beschadigingen aanwezig. Dat is een feit. Als jijj ze niet wilt zien is dat een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 16:24
mr3000 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 22:06:
Iemand een built to order mac besteld bij Amac?
Mijn bestelling inmiddels 14 dagen geleden. nog geen update over levering.

Heb hem daar besteld vanwege de zakelijke propositie en ik meer zakelijke producten daar heb besteld.
Nadeel is dus deze levertijd helaas. bij Apple nu ook pro account. maar weet niet of ik nog kan annuleren.
Niet specifiek bij Amac. Ik heb er een bij Upgreatest besteld die ze niet op voorraad hadden (met US keyboard). Daar gaan ze uit van 21 dagen levertijd. Normaal zou dat 10 zijn, maar na de introductie van nieuwe modellen verhogen ze dat naar 21. En ik kan me voorstellen dat Black Friday en december daar ook invloed op kunnen hebben. Ze gaven daarbij ook aan dat de eerste update die Apple geeft de verzendbevestiging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:03

Major_ton

Shoot!

Een Macbook met een VS keyboard is zo te zien altijd op bestelling? Ik heb alleen maar modellen met een NL keyboard op voorraad gezien.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Major_ton schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:34:
Een Macbook met een VS keyboard is zo te zien altijd op bestelling? Ik heb alleen maar modellen met een NL keyboard op voorraad gezien.
Maar 100% het wachten waard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 14:04
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:24:
Zijn er nog meer mensen in dit topic die een VS Engels layout prefereren boven standaard Nederlands?

Die verticale enter toets is altijd een doorn in het oog :(
Zeker, ik moet altijd erg opletten om de juiste te bestelling. Noemt Apple het inderdaad "US English" keyboards met !@#$ boven de 1234 en een horizontale "return"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:03

Major_ton

Shoot!

likewise schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:31:
[...]

Zeker, ik moet altijd erg opletten om de juiste te bestelling. Noemt Apple het inderdaad "US English" keyboards met !@#$ boven de 1234 en een horizontale "return"?
Never mind..

[ Voor 14% gewijzigd door Major_ton op 07-12-2024 16:01 ]

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
likewise schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:31:
[...]

Correct! Het is Engels (VS) in het Nederlands en US English in het Engels. Het is maar net welke taal je op de Apple website hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 07-12-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 00:26
Ik heb onlangs mijn MacBook Pro 14" M4 binnen. Supertevreden mee tot nu toe! Naast alles configureren en installeren ben ik ook aan het nadenken hoe ik de laptop ook goed wil onderhouden.

Even voor wat achtergrond: mijn laatste prive MacBook Pro had ik voor het laatst circa 5 jaar geleden. Daarna altijd een Macbook gehad voor het werk. Ik moet zeggen dat ik mijn werklaptop niet heb voorzien van bescherming, hoesjes oid. Enkel vervoerd via de rugtas. Bij mijn prive lapto wil ik er iets kritischer naar kijken.
Waar ik tot nu toe op ben gekomen:
  • Wellicht ga ik voor een skin (i.p.v hardshell case) ; hiermee bescherm ik de laptop voor kleine(re) krasjes. Ook kan ik vlekken / aanslag naast de trackpad dmv het rusten van de handen kan voorkomen. Ben aan het kijken naar Dbrand skins.
  • [i]Sleeve voor bescherming van de laptop tijdens het verplaatsen[/i] [i]Microvezel doekje voor het scherm[/i]
Nu vraag ik mij het volgende af:
  • Weet iemand uit ervaring hoe het is als je na een aantal jaar de skin weg wilt halen, of dit effect heeft op de zwarte macbook? Blijft er iets achter?
  • [i]Ik lees weleens dat men een vliesje plaatst op de keyboard toetsen ter bescherming hiervan. Ik lees hier gemixte dingen over. Met name dat het meer kwaads doet dan goed, ivm de geringe marge tussen scherm en keys. Hoe kijken jullie ertegen aan?[/i]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
cacao70 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:17:
Ik heb onlangs mijn MacBook Pro 14" M4 binnen. Supertevreden mee tot nu toe! Naast alles configureren en installeren ben ik ook aan het nadenken hoe ik de laptop ook goed wil onderhouden.

Even voor wat achtergrond: mijn laatste prive MacBook Pro had ik voor het laatst circa 5 jaar geleden. Daarna altijd een Macbook gehad voor het werk. Ik moet zeggen dat ik mijn werklaptop niet heb voorzien van bescherming, hoesjes oid. Enkel vervoerd via de rugtas. Bij mijn prive lapto wil ik er iets kritischer naar kijken.
Waar ik tot nu toe op ben gekomen:
  • Wellicht ga ik voor een skin (i.p.v hardshell case) ; hiermee bescherm ik de laptop voor kleine(re) krasjes. Ook kan ik vlekken / aanslag naast de trackpad dmv het rusten van de handen kan voorkomen. Ben aan het kijken naar Dbrand skins.
  • [i]Sleeve voor bescherming van de laptop tijdens het verplaatsen[/i] [i]Microvezel doekje voor het scherm[/i]
Nu vraag ik mij het volgende af:
  • Weet iemand uit ervaring hoe het is als je na een aantal jaar de skin weg wilt halen, of dit effect heeft op de zwarte macbook? Blijft er iets achter?
  • [i]Ik lees weleens dat men een vliesje plaatst op de keyboard toetsen ter bescherming hiervan. Ik lees hier gemixte dingen over. Met name dat het meer kwaads doet dan goed, ivm de geringe marge tussen scherm en keys. Hoe kijken jullie ertegen aan?[/i]
toon volledige bericht
Geen ervaring met het weghalen van de skin, maar heb wel onderzoek gedaan naar die skins. Bij DBrand kon ik alleen skins vinden voor de achterkant van het scherm? Heb jij wel skins gevonden voor de gehele laptop?

En die vliesjes op het toetsenbord ben ik ook geen fan van. Precies om de reden die je zelf ook al aangeeft. Op een vorig model had ik dat soort vliesjes en daar zaten de toetsen in het scherm. Gelukkig nooit krassen van gehad.

TLDR: Ik heb het losgelaten en zie wel waar het schip strandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Gr4mpyC3t schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:28:
[...]

Geen ervaring met het weghalen van de skin, maar heb wel onderzoek gedaan naar die skins. Bij DBrand kon ik alleen skins vinden voor de achterkant van het scherm? Heb jij wel skins gevonden voor de gehele laptop?

En die vliesjes op het toetsenbord ben ik ook geen fan van. Precies om de reden die je zelf ook al aangeeft. Op een vorig model had ik dat soort vliesjes en daar zaten de toetsen in het scherm. Gelukkig nooit krassen van gehad.

Dankje voor je reactie.

Wat ik zie bij Dbrand is dat ze de skin hebben voor de achterkant, onderkant, de trackpad, de twee kanten naast de trackpad en het stukje boven de keyboard. Volgensmij heet dat de Deluxe set.

Zie hier als voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLpgWxQVBjXfoMr4xX6DqpIWlrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V4cuvFNsSWNJJq39DRI3qgPG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
cacao70 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:44:
[...]

Dankje voor je reactie.

Wat ik zie bij Dbrand is dat ze de skin hebben voor de achterkant, onderkant, de trackpad, de twee kanten naast de trackpad en het stukje boven de keyboard. Volgensmij heet dat de Deluxe set.

Zie hier als voorbeeld:

[Afbeelding]
Ah, cool! Die had ik nog niet gevonden. Dank! Jij twijfelt over deze set dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Gr4mpyC3t schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:41:
[...]

Ah, cool! Die had ik nog niet gevonden. Dank! Jij twijfelt over deze set dan?
Ik vind die set erg mooi. Misschien ben ik aan het overthinken, maar als de marge niet al te ruim is tussen het scherm en de andere delen, dan vraag ik mij af of die reliefstukjes (van het circuitboard) niet zullen drukken op het scherm. Denk jij dat het een issue is?

Anderzijds is de Matte Black ook een optie.

[ Voor 3% gewijzigd door cacao70 op 09-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
cacao70 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:33:
[...]

Ik vind die set erg mooi. Misschien ben ik aan het overthinken, maar als de marge niet al te ruim is tussen het scherm en de andere delen, dan vraag ik mij af of die reliefstukjes (van het circuitboard) niet zullen drukken op het scherm. Denk jij dat het een issue is?

Anderzijds is de Matte Black ook een optie.
Vind ik lastig te zeggen, ik heb geen ervaring met deze serie MacBooks. Zelf durf ik het niet aan. Het is mij het ‘risico’ niet waard.

Aan de andere kant, er zit ook een (superdun) papiertje tussen het scherm en de behuizing vanuit de doos. Ook DBrand zal wel weten wat het aanbiedt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47
Gr4mpyC3t schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:28:
[...]

ik gooi die laptop (MBP 14 inch) al drie jaar onbeschermd in mijn rugzak en heb geen krassen of slijtage die mij opvallen. Alleen de toetsen slijten en lijken vettig, maar dat komt volgens mij door het non-PBT plastic dat slijt door gebruik.

Ik vind het ook wel iets hebben als de laptop een beetje zou slijten aan de buitenkant. Het is een mobiel apparaat dus dat hoort ook wel avonturen mee te maken op vakantie en business trips :)

Zolang het scherm altijd maar spotless kan worden gemaakt met een microfiber doekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het scherm is ook het enige dat van mij vlekkeloos moet blijven... en daarover maak ik me toch een beetje zorgen, toetsenbord en scherm zitten erg dicht bij elkaar... bij best veel laptops krijg je dan uiteindelijk bij niet heel penibel zorgvuldig toch wat contactplekken van de toetsen op het scherm. Is dat met de MBP 14-inch modellen niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47
wat vlekken die je zo wegpoetst met een brillendoek.
mijn scherm is nog helemaal gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 9 december 2024 @ 16:34:
Het scherm is ook het enige dat van mij vlekkeloos moet blijven... en daarover maak ik me toch een beetje zorgen, toetsenbord en scherm zitten erg dicht bij elkaar... bij best veel laptops krijg je dan uiteindelijk bij niet heel penibel zorgvuldig toch wat contactplekken van de toetsen op het scherm. Is dat met de MBP 14-inch modellen niet het geval?
https://gouppercase.com/p...ection-liner-for-macbooks
Designed to prevent keyboard imprints and oil transfer when closed, GhostBlanket is the solution to maintaining a pristine MacBook screen. Its high-density microfiber blend offers superior tear-resistance and durability while maintaining an ultra-thin profile. Use it to easily wipe away dust and smudges and preserve the premium look of your laptop.

[ Voor 24% gewijzigd door MCFS op 09-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
1Mark schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:26:
wat vlekken die je zo wegpoetst met een brillendoek.
mijn scherm is nog helemaal gaaf
Op M’n MacBook Pro M1 Pro zag ik na 2 jaar een subtiele afdruk tevoorschijn komen in de display. Het was niet veel, maar het was er wel. (En toen ging de display stuk en mocht ik nieuwe kopen voor €1100)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-05 22:51
Hoi,
Een vraagje over: "- Tot 5x snellere simulaties in MathWorks MATLAB dan de Core i9, en tot 2.2x sneller dan de M1 Pro."
Is dit de native Matlab, dus is de M4 Pro vs M1 Pro gedaan met de native versie voor Apple silicon gedaan, of is het de windows versie en dan via Rosetta?

Weet iemand ook of de native versie veilig is, want de native versie voor Apple silicon heeft Java nodig en er was een tijdje dat Java erg gevoelig was voor virussen/malware etc?

Excuses als mijn termen voor bepaalde namen mbt software niet goed zijn, hoop dat u de vragen begrijpt.
mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
VBald schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:17:
Hoi,
Een vraagje over: "- Tot 5x snellere simulaties in MathWorks MATLAB dan de Core i9, en tot 2.2x sneller dan de M1 Pro."
Is dit de native Matlab, dus is de M4 Pro vs M1 Pro gedaan met de native versie voor Apple silicon gedaan, of is het de windows versie en dan via Rosetta?

Weet iemand ook of de native versie veilig is, want de native versie voor Apple silicon heeft Java nodig en er was een tijdje dat Java erg gevoelig was voor virussen/malware etc?

Excuses als mijn termen voor bepaalde namen mbt software niet goed zijn, hoop dat u de vragen begrijpt.
mvg
Ik heb een M4 Pro chip met 10 cores. Ik heb Matlab (helaas) weer moeten installeren. Heb alleen geen idee hoe ik die claim kan testen. Als je een test heb, dan kan ik hem draaien voor je.

Draai hem native en heb Java van Amazon, een versie die Matlab adviseert. Ik heb er verder niet naar gekeken.

Gebruik bij voorkeur Python voor wat ik vroeger in Matlab deed.

edit er zit in Matlab een ingebouwde bench:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwS5HPM6_mHeSN1OceCLLKh9VNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wdFAgfACyDYQjk1IJYB8yoMJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgtJKpTmWYwX_vryNdCxRfSSvX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d09fpT8d0D4BcBcu1iHXPIxM.png?f=fotoalbum_large

This machine is een M4Pro 12 cores (14-inch MacBook Pro - M4 Pro (12x CPU | 16x GPU)) en 48 GB intern.

[ Voor 27% gewijzigd door HEY_DUDE op 10-12-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
VBald schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:17:
Hoi,

mvg
Java is niet onveilig hoor. 😄.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
HEY_DUDE schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:26:
[...]

Ik heb een M4 Pro chip met 10 cores. Ik heb Matlab (helaas) weer moeten installeren. Heb alleen geen idee hoe ik die claim kan testen. Als je een test heb, dan kan ik hem draaien voor je.

Draai hem native en heb Java van Amazon, een versie die Matlab adviseert. Ik heb er verder niet naar gekeken.

Gebruik bij voorkeur Python voor wat ik vroeger in Matlab deed.

edit er zit in Matlab een ingebouwde bench:

This machine is een M4Pro 12 cores (14-inch MacBook Pro - M4 Pro (12x CPU | 16x GPU)) en 48 GB intern.
Super bedankt voor het reageren. Ik heb dus een M1 Pro 16GB, 8 Core en 1TB (Refurbished). Ik ben juist aan het kijken voor iets anders. Voordat ik daar verderop inga, eerst ik wil wel Matlab kunnen draaien indien nodig. Ben zeker ook van plan om Python te leren. Ik ben dus op zoek naar precies wat ik nodig heb, daar twijfel ik nog over bv Mac mini of MBP. Niet per se hoog gespect.
Heb je toevallig de nano-textuur. Zo ja, hoe is het? En hoe lang gaat de batterij mee?

Voor anderen: Over het scherm met vlekken is het simpel, koop een super zachte microvezeldoek, action verkoopt het en ga er zachtjes over heen. De vlekken verdwijnen zo.

Dan over de toetsenbord: Hier ben ik erg "...." over, ik heb nu een hoes over de toetsenbord opdat hij niet gaat glimmen. Heb met Apple erover gehad toen het begon te glimmen, ze hebben het helemaal vervangen, maar ze wilden niet er juridische ingaan, want mijn argument was dat ik het product niet had gekocht als ik wist dat de toetsenbord ging glimmen. (Dit was op dat moment niet echt kenbaar voor publiek en had echt wel onderzoek naar gedaan) Dus non-conformiteit. Ze hebben erg lang gedaan om erop te reageren en tussen oplossing was het te vervangen, gratis. Maar ben nog steeds erg teleurgesteld. Zo een duur product en dan toch een toetsenbord die te snel slijt. Als het na 3 jaar gebeurde, dan begrijp ik het sentiment van het is mijn MacBookie en de slijtage is van mij.
Ik gebruik de MacBook dus nu ook met hoes voor toetsenbord en al. Ben heel erg zuinig ermee.
Hoe zien jullie het eigenlijk? Zouden jullie meedoen met een argument zoals non-conformiteit en dan het neerleggen bij Apple als groep zijnde en hopen dat ze zich "geïnspireerd" voelen om het te veranderen.

[ Voor 4% gewijzigd door VBald op 11-12-2024 04:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
kamerplant schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:34:
[...]

Java is niet onveilig hoor. 😄.
Bedankt voor het reageren. Heb je toevallig meer informatie hierover, want ik wil het wel eerst zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 14:04
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 15:16:
[...]
Correct! Het is Engels (VS) in het Nederlands en US English in het Engels. Het is maar net welke taal je op de Apple website hebt.
Thanks, ik heb ooit de fout gemaakt de US English International te bestellen ipv US English... In NL is het niet altijd duidelijk welke je krijgt (er is nl. ook een "Dutch" layout).

Dit is handig:

https://keyshorts.com/blo...d-localization#us-english

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
upgreatest heeft onderwijskorting weggehaald?????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
VBald schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:16:
[...]

Super bedankt voor het reageren. Ik heb dus een M1 Pro 16GB, 8 Core en 1TB (Refurbished). Ik ben juist aan het kijken voor iets anders. Voordat ik daar verderop inga, eerst ik wil wel Matlab kunnen draaien indien nodig. Ben zeker ook van plan om Python te leren. Ik ben dus op zoek naar precies wat ik nodig heb, daar twijfel ik nog over bv Mac mini of MBP. Niet per se hoog gespect.
Heb je toevallig de nano-textuur. Zo ja, hoe is het? En hoe lang gaat de batterij mee?

Voor anderen: Over het scherm met vlekken is het simpel, koop een super zachte microvezeldoek, action verkoopt het en ga er zachtjes over heen. De vlekken verdwijnen zo.
Batterij gaat een hele werk dag mee inclusief een paar uur number crunchen. Als je hem continu volledig belast trek je hem wel leeg in een uur of 4 denk ik.

Nano textuur is top, daar heb ik al eerder over geschreven op dit forum.

Zou wel minimaal 32 GB RAM nemen, maar ligt er een beetje aan wat je in Python en Matlab wil doen.
Dan over de toetsenbord: Hier ben ik erg "...." over, ik heb nu een hoes over de toetsenbord opdat hij niet gaat glimmen. Heb met Apple erover gehad toen het begon te glimmen, ze hebben het helemaal vervangen, maar ze wilden niet er juridische ingaan, want mijn argument was dat ik het product niet had gekocht als ik wist dat de toetsenbord ging glimmen. (Dit was op dat moment niet echt kenbaar voor publiek en had echt wel onderzoek naar gedaan) Dus non-conformiteit. Ze hebben erg lang gedaan om erop te reageren en tussen oplossing was het te vervangen, gratis. Maar ben nog steeds erg teleurgesteld. Zo een duur product en dan toch een toetsenbord die te snel slijt. Als het na 3 jaar gebeurde, dan begrijp ik het sentiment van het is mijn MacBookie en de slijtage is van mij.
Ik gebruik de MacBook dus nu ook met hoes voor toetsenbord en al. Ben heel erg zuinig ermee.
Hoe zien jullie het eigenlijk? Zouden jullie meedoen met een argument zoals non-conformiteit en dan het neerleggen bij Apple als groep zijnde en hopen dat ze zich "geïnspireerd" voelen om het te veranderen.
Bij een refurbished model heb ik andere verwachtingen dan bij een nieuw model. Je schrijft dat jouw vorige laptop refurbished was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
HEY_DUDE schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:52:
Bij een refurbished model heb ik andere verwachtingen dan bij een nieuw model. Je schrijft dat jouw vorige laptop refurbished was.
Over het glimmen gaat het niet alleen over refurbished, zie "https://www.youtube.com/watch?v=yDccCQEYWSQ." Hij plugged ook toevallig een paar items. Voor de rest is refurbished eigelijk hetzelfde als nieuw, geen verschil behalve prijs. Ik raad het wel aan. Het is meer de gedachte: "Graag lang te doen met 1 laptop, dus duurzaamheid en daar valt een snelle slijtage van keycaps zeker niet onder, vooral niet verwacht van Apple, ook mbt hoe goed de laptop is gebouwd."
Het is trouwens mijn huidige laptop M1 Pro MacBook Pro 14" refurbished, eerst moet de oude weg voordat ik een nieuwe kan aanschaffen.

Bedankt voor het reageren en advies. Ik ga even doorbladeren naar je gedeelte over "nano-textuur.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
Donstil schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:48:
[...]

Nah dat was vroeger zo maar ik krijg op V&A al jaren ook gewoon reacties van "leden" zonder FP/Forum reacties of karma score, met alle ellende die daarbij hoort. "Wat is het uiterste prijs" en "Voor <insert bedrag wat 50% van de vraagprijs is> kom ik hem gelijk halen"

Ik heb mijn M2/8GB/256 nu via MP verkocht voor 425,- terwijl V&A niet hoger kwam dan 375,-
Ik heb op Tweakers een wat betere ervaring, met uitsluiting van recentelijk een reactie wat niet serieus was. Op MP kreeg ik juist reacties met te lage biedingen, mensen die helemaal niet serieus zijn. Je moet maar de juiste koper treffen op MP en met bepaalde dure producten als MacBook zijn mensen schuchter, wat begrijpelijk is. Maar ik, als verkoper probeer erg daarop te letten, duidelijk in te zijn en mezelf als verkoper ook te beschermen erin. Reviews zijn daarvoor toch een middel om vertrouwen te scheppen. Maar het is zoals je zegt moeilijk en je verliest vertrouwen in je medemens als ze gedragen.
Ken je trouwens nog een alternatief voor MP? Je kan niet alles op Tweakers kwijt, vandaar dat ik het vraag.
Alvast fijne feestdagen toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Is het normaal dat je van dhl whatsappjes krijgt over je bestelling bij apple???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 16:57

no comment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
doebbalapoent11 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:50:
Is het normaal dat je van dhl whatsappjes krijgt over je bestelling bij apple???
Of het normaal is weet ik niet, maar ik heb ‘m destijds ook gehad. Dacht in eerste instantie dat het spam was, maar het is track & trace. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Gr4mpyC3t schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:20:
[...]

Of het normaal is weet ik niet, maar ik heb ‘m destijds ook gehad. Dacht in eerste instantie dat het spam was, maar het is track & trace. (y)
Haha ja is voor mij nogal ongebruikelijk (nooit eerder t&t appjes gehad), ik schrok er nogal van 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zrx0
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-03 03:47
Prima, ik hoop dat alleen de notch echt verwijderd wordt uit Macbook Pro. Vind het toch hinderlijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
vanaf vanmiddag mag ik me weer trots eigenaar noemen van een macbook. vorig jaar mn air m1 met 8gb ram weggedaan omdat ik een high end windows laptop kreeg van werk. Elke dag enorm veel spijt van gehad. Van de accuprestaties tot sleep mode tot performance (of lack thereof) als niet op stroom is aangesloten... die air deed dat gewoon allemaal fantastisch. Enige kritiekpuntje van de air was 8gb ram, dat was ok maar nèt aan niet zat.
gegaan voor een base model 14 inch, 16gb/512gb is prima voor mijn gebruik, een air m3 was eigenlijk al meer dan zat met 16/512, maarja.... miniLED en voornamelijk 120hz display is voor mij echt een must have nu ik een 165hz windows apparaat (gehad) heb. Hebben mensen nog eventueel wat tips voor muizen met usb-c receivers en een laag gewicht? een beetje richting G pro wireless maar dan zonder dat ik een dongle nodig heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
bluetooth mag ook overigens*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 19:41
-- verkeerde draad, post mag weg. --

[ Voor 96% gewijzigd door Denizz op 17-12-2024 10:53 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Denizz Denk dat je hier meer succes hebt [AppleCare] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 19:41
Dank, ik zal mijn post hier leegmaken en verplaatsen naar de door jou gelinkte draad.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
Ik heb die van mij eindelijk binnen via Amac.

De 14" M4 Max met 48GB Memory en nano display.
So far impressed door de snelheid en prachtige scherm. Werken met een groot raampartij achter me werkt top.

Echt in de zon nog niet gecheckt want die schijnt al 2 weken niet haha.
Toetsenboard voelt ook echt heerlijk tov. de m1 max. kan ook wear zijn natuurlijk

Wel valt me op dat de trackpad zoom (pinch) niet heel lekker gegistreerd. weet niet of dat door droge handen komt of iets anders. maar voelt beetje onnatuurlijk/ontwerkbaar to be honest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_1987
doebbalapoent11 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:39:
upgreatest heeft onderwijskorting weggehaald?????
Huh idd? Heeft iemand al contact met ze gehad hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12:25
zrx0 schreef op maandag 16 december 2024 @ 05:04:
Prima, ik hoop dat alleen de notch echt verwijderd wordt uit Macbook Pro. Vind het toch hinderlijk..
Ik gebruik TopNotch, waarmee de balk bovenin zwart gemaakt wordt, en je de notch dus niet ziet. Werkt perfect voor mij, want ik vind de notch ook nog steeds hinderlijk, maar nu nergens meer last van :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 17-12-2024 22:51 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_1987
Mark_1987 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:49:
[...]

Huh idd? Heeft iemand al contact met ze gehad hierover?
Ik heb contact met hen gezocht:

Hoi Mark,

We onderhandelen en nieuwe contract met  en in de tussentijd bieden we geen edu korting aan. Mogelijk kan dit maanden duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mark_1987 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:54:
[...]

Ik heb contact met hen gezocht:

Hoi Mark,

We onderhandelen en nieuwe contract met  en in de tussentijd bieden we geen edu korting aan. Mogelijk kan dit maanden duren.
Waarom koop je dan niet gewoon bij Apple rechtstreeks als je studentenkorting wilt? Lijkt me sowieso het beste voor garantie na 1 jaar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagroep
Greatsword schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:44:
[...]

Waarom koop je dan niet gewoon bij Apple rechtstreeks als je studentenkorting wilt? Lijkt me sowieso het beste voor garantie na 1 jaar etc.
Upgreatest.nl heeft wel 3 jaar garantie en met destijds de onderwijskorting was het een prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

jagroep schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:52:
[...]

Upgreatest.nl heeft wel 3 jaar garantie en met destijds de onderwijskorting was het een prima deal.
Ik ken niemand die daadwerkelijk ervaring heeft met het garantie gebeuren. Als ik hun website lees lijkt het om 2 man te gaan, die ervaring hebben met het repareren van Apple producten, zoveel waarde zou ik er dus niet aan hechten in tegenstelling tot de Genius Bar van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagroep
Greatsword schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:19:
[...]

Ik ken niemand die daadwerkelijk ervaring heeft met het garantie gebeuren. Als ik hun website lees lijkt het om 2 man te gaan, die ervaring hebben met het repareren van Apple producten, zoveel waarde zou ik er dus niet aan hechten in tegenstelling tot de Genius Bar van Apple.
Je hebt vanzelfsprekend recht op je mening. Ik hecht er wel waarde aan. Het staat op de factuur, dus mocht het nodig zijn dan ga ik er wel gebruik van maken. Ik hoop natuurlijk dat het nooit zover komt.

• doebbalapoent11
ik had dus van de week mijn m4 base ontvangen, zit er een zwarte kras op de onderste behuizing :(

gelukkig na een kort telefoontje heel snel een retourlabel mogen ontvangen en krijg morgen nog een spiksplinternieuwe (hopelijk dit keer zonder kras :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een MacBook Pro M1 14", maar aangezien de 2024 versie dezelfde form factor heeft kan ik de vraag ook hier stellen (iets actiever topic). Ik zoek een goede en fijne schoudertas voor mijn MacBook Pro 14". Onlangs heb ik er een besteld die geschikt was voor 14" laptops, maar volgens mij is die nog bedoeld voor laptops met bezels van 5cm. De tas is veel en veel te groot en als ik zoek dan kom ik overal een beetje dezelfde maten tegen. Kortom, ik ben bang dat als ik weer iets bestel, hetzelfde probleem zich voordoet.

Ik wil graag een stevige schoudertas waar een 14" MacBook Pro precies in past. Een 16" moet er niet in passen. Ik heb deze tas elke dag om mijn schouders op de fiets, zo ongeveer 10km per dag. Heeft iemand hiervoor tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mr3000 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:52:
So far impressed door de snelheid en prachtige scherm. Werken met een groot raampartij achter me werkt top.

Echt in de zon nog niet gecheckt want die schijnt al 2 weken niet haha.
Hier ben ik wel benieuwd naar. Hoe is deze te gebruiken in de volle zon buiten?
Hopelijk wordt het snel zonniger en warmer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
SURFivor schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar. Hoe is deze te gebruiken in de volle zon buiten?
Hopelijk wordt het snel zonniger en warmer :-)
Echt in de volle zon nog niet veel gebruikt maar wel in fel dachtlicht. het is wel echt geweldig en ben eigelijk al enorm gewend aan het scherm. wat zeg ik. ik heb niet hoeven wennen. Ben heel tevreden met het besluit.

Kan prima nu overdag met een raam in mn rug gaan zitten. ideaal!
Overigens is het scherm zo fel dat ik savonds hem wat terug schroef dat deed ik eerder nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 23:08
Sinds vorige week in het bezig van mij nieuwe werk laptop, MBP M4 pro 16 inch. Heerlijk apparaat, nu gekozen in het zwart. Fijn dat ik weer normale functie knoppen heb ipv het oled schermpje. Ik heb wel een probleem, nl. als ik een usb stick/externe SSD in mijn laptop steek, en deze wil verwijderen lukt het nooit om deze normaal te verwijderen. Ik moet 'm altijd geforceerd verwijderen. Op mijn vorige MBP nooit last van gehad.

Komt dit bij iemand enigszins bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door HEY_DUDE op 23-01-2025 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:40

alienfruit

the alien you never expected

Blijkbaar kan je Mac niet omruilen als je ook Apple Care erbij gekocht hebt? Misschien is een HK ding maar wel vervelend. Nu zit ik met een zwarte laptop. Eens kijken of iemand wil ruilen op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
Iemand herkenning in een geluidje als je MacBook open/dicht doet? en komt een klein tikje vanuit de body, geluid dus. Er lijkt iets tegen iets anders aan te komen intern. Doet het 5 van de 10 keer zeg maar. En maakt niet uit of het die gebruikt is (dus warmer) of zo koude start. garantie gevalletje?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
Martinus schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:23:
Iemand herkenning in een geluidje als je MacBook open/dicht doet? en komt een klein tikje vanuit de body, geluid dus. Er lijkt iets tegen iets anders aan te komen intern. Doet het 5 van de 10 keer zeg maar. En maakt niet uit of het die gebruikt is (dus warmer) of zo koude start. garantie gevalletje?
dit dus: https://forums.macrumors....licking-on-m4pro.2446974/

kennelijk bezoekje Genius Bar :( :(

no comment

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste