“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Haha ja, Apple Care.. altijd weer de twijfel he. Ik wacht de eerste ervaringen wel even af… MacBook Pro 2015 vibes met loslatende coating.mprkooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
[...]
Apple Care. Nee heb hem zonder besteld.

Have you tried turning it off and on again?
Dit schijnt minder te spelen bij de MacBooks vanwege de hoge helderheid? Meen ergens gelezen/gezien te hebben dat de eerste indruk reuze meeviel.Greatsword schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:04:
[...]
Heb je het in het echt ook weleens gezien? Vindt kleuren e.d er namelijk echt dof uitzien. Beetje als je matte foto’s bekijkt ipv glans.
Vraag me af hoe betrouwbaar dat dan is.Mike P schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:27:
Upgreatest heeft al best fijne kortingen. Base M4 (16/512) voor 1769 euro en Base M4 Pro (24/512) voor 2239 euro.
Zou graag eerst een handson willen voordat ik mijn keuze maak.
Hmm, het begint een beetje te jeuken. Afgelopen week heb ik van Upgreatest de M3 Pro 11 CPU, 14 GPU, 18/512 ontvangen (nieuw voor EUR 1799,-).Mike P schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:27:
Upgreatest heeft al best fijne kortingen. Base M4 (16/512) voor 1769 euro en Base M4 Pro (24/512) voor 2239 euro.
Het werkt allemaal prima, en ik was vrij zeker van mijn aankoop, aangezien de basisversie van de M4 MBP bij Apple nu EUR 1930,- kost. Maar nu de prijzen bijna gelijk zijn, zouden jullie dan toch voor de nieuwere M4 kiezen?
Naast huis-tuin-keuken activiteiten zal er ook af en toe op gegamed worden liefst aan zo hoog mogelijke speelbare grafische settings.
Bij Coolblue heb ik ze vandaag niet gezien. Waren nog M3-modellen. Bij de Apple Store heb je de grootste kans op dit moment (denk ik).HEY_DUDE schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:47:
Weet iemand of de reflectieve coating al te bewonderen is bij de apple store? Of een andere keten?
Zou graag eerst een handson willen voordat ik mijn keuze maak.
Azerty heeft dezelde kortingen.
Ja, alleen wel lange levertijden. Uiteindelijk toch besteld bij upgreatest, ben benieuwd de korting was toch te goed tegenover andere leveranciers
Prima winkel hoor, krijg je geen spijt van.Mizojojo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:49:
[...]
Ja, alleen wel lange levertijden. Uiteindelijk toch besteld bij upgreatest, ben benieuwd de korting was toch te goed tegenover andere leveranciers
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de alu variant omdat het zwart mij iets te zwart was. Daar ben ik te snel op uitgekeken vermoed ik. Bovendien heb ik liever een laptop die slijtvast is dan iets met een "hip" kleurtje. Dat gezegd, als hij in iets echt keks zou komen (groen, geel oid) dan zou ik daar misschien wel voor gegaan zijn.
Ik heb niet gekeken naar de nano displays, had ik achteraf natuurlijk even moeten uitproberen.
[ Voor 36% gewijzigd door Oosthoek op 09-11-2024 11:01 ]
Hmm, ze maken wel behoorlijk wat herrie. De normale M4 blijkbaar nog meer dan de M4 Pro, omdat ie maar één ventilator heeft.
Als ik dan een vrij zware workload ga uitvoeren, vind ik het persoonlijk geen groot probleem dat er veel geluid van de fan afkomt. Zolang dit maar zo snel als mogelijk na de taak weer verminderd. Maar wel goed om bij stil te staan dus, afhankelijk van hoe je de machine gaat gebruiken.
I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself
Upgreatest is prima te vertrouwen. Heb daar mijn huidige M3 Max ook vandaan. Aardige kerels. Gewoon netjes nieuw in doos, tenzij het een open box is. Mijn vaste go-to voor nieuwe MBP’s.
Ik wil met BF een nieuwe MacBook kopen en word over het algemeen een beetje argwanend als een website een stuk goedkoper is dan de rest.Dennisweb schreef op zondag 10 november 2024 @ 01:55:
[...]
Upgreatest is prima te vertrouwen. Heb daar mijn huidige M3 Max ook vandaan. Aardige kerels. Gewoon netjes nieuw in doos, tenzij het een open box is. Mijn vaste go-to voor nieuwe MBP’s.
Enig idee waarom ze zoveel goedkoper zijn? (Grijze import oid)?
Ik weet wel dat die modellen vaak al een tijdje op de plank liggen. Waarom de nieuwe modellen zoveel goedkoper zijn, weet ik niet. Maar ze leveren snel en ik heb er totaal geen problemen mee gehad. Zijn ook gewoon Nederlandse modellen.JimmyJoness schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:00:
[...]
Ik wil met BF een nieuwe MacBook kopen en word over het algemeen een beetje argwanend als een website een stuk goedkoper is dan de rest.
Enig idee waarom ze zoveel goedkoper zijn? (Grijze import oid)?
Had ik ook, wat vragen gesteld op release dag via het web formulier. En ondanks de melding dat ze het druk hadden iedere keer binnen 30 min een reactie. Ook dezelfde dag verstuurd echter dhl kiest ervoor pas maandag te leveren dus dan kan ik verder verslag doen. Maar gezien de communicatie en de effort die ze doen verwacht ik at het wel goed zit!Dennisweb schreef op zondag 10 november 2024 @ 01:55:
[...]
Ja, die verlengkabel past volgens mij wel gewoon op de stroomadapter. Zonde dat ze die niet meer standaard erbij leveren.BasGenk schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:03:
[Afbeelding]
Kan ik deze kabel gebruiken voor men nieuwe MacBook? Deze was van men oude MacBook van 10 jaar oud en was een tussenstuk tot aan het blokje..
[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 10-11-2024 18:39 ]
Jawel. Deze kabel is het verlengstukje, dit werkt ook met de nieuwe opladers.Greatsword schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:36:
[...]
Nee, dat is een verouderde MagSafe kabel en die is niet compatible.
🌞🍃
Ja, zag het net pas dat het om de verlengkabel gingkamerplant schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:37:
[...]
Jawel. Deze kabel is het verlengstukje, dit werkt ook met de nieuwe opladers.

🌞🍃
Volgens mij in de review van dave2dkamerplant schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:48:
Ik ben wel heel benieuwd naar de webcam beelden ten opzichte van de M1 Pro. Heeft iemand al reviews gezien, of kan iemand wat plaatjes en ervaringen delen?
YouTube: M4 MacBook Pro Review - Things to Know
[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 12-11-2024 11:57 ]
Tot op heden heb ik altijd met Windows desktop PC's en laptops gewerkt en ik heb de nodige systemen zelf gebouwd. Mijn huidige desktop PC stamt alweer uit december 2018 en einde zomer 2022 heb ik daarbij een Asus Studiobook 16 gekocht die helaas niet zo goed bevalt. Het doel is om uitsluitend nog met een laptop te gaan werken vanwege de mobiliteit en een nieuwe 16" Macbook Pro m4 heeft mijn aandacht.
Het zal even omschakelen zijn naar Mac OS, maar aangezien ik voor 99% met Adobe software werk en daarnaast eigenlijk alleen maar een beetje aan het browsen ben zal het wel loslopen allemaal. En ik kan de Asus Studiobook er altijd naast houden.
De vraag is vooral waar ik verstandig aan doe. Een M4 Pro met 48GB ram of een M4 Max met 48GB ram? Het scheelt € 1.110,- en hoewel ik het niet erg vind om wat te betalen voor mijn 'gereedschap', kan het nooit kwaad om even te informeren of het echt nodig is om tot de max te gaan (badum tssss).
Ik heb eigenlijk geen relevante benchmarks kunnen vinden voor mijn use case en ook de meningen online zijn nogal verdeeld. Enerzijds lees je dat een M4 Pro meer dan snel genoeg is, anderzijds lijkt de GPU van de M4 Max echt een stuk sneller te zijn wat kan helpen nu veel Adobe software ook ondersteuning biedt voor berekeningen vanuit de GPU.
Wat is wijsheid? Alle inzichten zijn welkom. Bedankt!
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Ik doe zelf ook veel met Photoshop, Capture One en DaVinci Resolve, heb een Pro gehad en nu een M1 Max en merk in de praktijk ook echt verschil met renderen, exports, scrubben etc.
Ik verwacht dat ArtIsRight op Youtube nog wel meer video’s hierover gaat posten, hij zit ook in die wereld.
Hier alvast wat M4/Pro en M2 Studio Max vergelijkingen
En hier nog 1 van de vorige generatie
[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 12-11-2024 13:12 ]
Nice thanks! Het verschil is superklein ten opzicht evan de M3 in ieder geval. Ok, Center Stage is beschikbaar, maar dat leidt niet tot beter kwaliteit. Dan gók ik dat het verschil met M1 ook niet zo groot is.Greatsword schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:55:
[...]
Volgens mij in de review van dave2d
YouTube: M4 MacBook Pro Review - Things to Know
[ Voor 8% gewijzigd door kamerplant op 12-11-2024 13:49 ]
🌞🍃
Holy cr*p, dit is goud. Bedankt!!
[ Voor 6% gewijzigd door Major_ton op 14-11-2024 17:08 ]
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Momenteel bezit ik een Macbook Pro 16" M1 Max (die met meeste cores) 32GB memory.
En moet zeggen het blijft een bakbeest van een machine en heb qua snelheid eigelijk niets te wensen.
Momenteel gebruik ik de laptop voor 3 use-cases
1. Day to day programmeren. (Zowel back-end development, php, node enz) als front-end Vue, React wat react native dingen enz. Dit doe ik met 2x 27" 4k monitoren dichtgeklapt naast mij.
2. Thuis op de bank of aan de keuken tafel wat werke n sporadisch onderweg.
3. Als sportfotograaf langs het veld editen en zenden van beeld, al werk ik 9 van de 10x met een externe editor waardoor de laptop niet altijd nodig is
Vanwegen #2 en #3 opteer ik voor een 14" Handzamer makkelijker meenemen en vind die 16 toch wel een bakbeest. Omdat ik zeer sporadisch aan beeld werk in de buitenlucht denk ik aan een nano display al is dit zeer sporadisch en is voor al het andere werk een nano display minder mooi (denk ik)
Voor nu had ik een zakelijke offerte lopen voor 14" Pro met 48GB ram en nano display.
Maar de geschatte levertijd van 5 weken vind ik ook wel een ding.
Alternatief. is een 14" max (kleine chipset) met 36GB zonder nano. is +/- 200 euro duurder maar wel dikkere chipset alleen iets minder geheugen. al heb ik geen moeite met de huidige 32gb.
Het geen waar ik het meest mijn performance merk is Lightroom (sport wedstrijd is al snel een beeldje of 1000) en grote phpstorm projecten indexatie (neem aan puur cpu en memory)
Twijfels twijfels twijfels. Eigelijk is de voornaamste keuze. dikkere chip iets minder geheugen of meer geheugen en iets mindere chipset.
Pak bijv. de Export 1K dan is de M4M met 48GB in 9m57s klaar, de M4M 36GB in 11m56s en de M4P 24GB in 16m42s.
HDR Merge is CPU gebaseerd en daar zie je met 24s voor beide M4M's geen verschil in geheugen, de M4P is 25s, dus nauwelijks verschil, echt compleet verwaarloosbaar.
Panorama 314MP is CPU+RAM based en de M4M 48GB doet er 1m over precies, de M4M 36GB 1m33s en de M4P 24GB 2m25s, flinke verschillen dus.
AI Noise Reduction is GPU based en de M4M 48GB doet er 16sec over, de M4M 36GB 19sec (weinig verschil), maar de M4P 24GB 31sec, hier zit dus overduidelijk weinig verschil tussen RAM, wel tussen de chips zelf.
AI Noise Reduction 10X is GPU based en de M4M 48GB doet er 3m19s over, de M4M 36GB 3m55sec, vrij klein verschil alsnog. De M4P 24GB doet er 6m 21sec over, duidelijk aan de GPU te wijten dus.
En de Lightroom CC Export 1K is CPU+GPU+RAM en daar zie je de M4M 48GB met 5m38s en M4M 36GB met 5m50s (amper verschil( en de M4P 24GB 9m42s, dat is wel flink.
Wat ik eruit haal is dat met name wanneer je met hele grote bestanden werkt, zoals de 314MP Panorama van tientallen GB's, heeft meer RAM bij Lightroom zeer weinig nut. Je kan dan beter voor een M4 Max met 36GB gaan dan een M4 Pro met 48GB.
Want de verschillen zijn tussen de M4 Max onderling echt zeer minimaal te noemen, terwijl deze ook nog eens in cores verschillen, moet je nagaan. Maar de M4 Pro loopt duidelijk achter en daarbij is de chip vrijwel altijd de beperkende factor. Je gaf zelf ook nog eens aan aan je huidige 32GB voldoende te hebben, dus dan zou ik altijd voor de M4 Max optie gaan, daar heb jij veel meer aan dan 48GB met een M4 Pro gecombineerd.
Het lijkt erop dat het grootste verschil tussen de M4 Pro en M4 Max bij de GPU vandaan komt. Zo interpreteer ik het tenminste. Als je een M4 Pro met een RTX 4090 kon krijgen...MooDyBLueS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:25:
@mr3000 Als ik de video die direct boven je post staat bekijk en dan focus op Lightroom, dan zijn er een aantal benchmarks waarin je de effecten van meer geheugen kan merken. Helaas zit er geen M4 Pro met 48 GB in het vergelijk, maar wel een M4 Max met 36 en met 48 GB. Door die te vergelijken en ook de M4 Pro met 24 GB erin mee te nemen, krijg je als het goed is wel een idee wat bij je past.
Pak bijv. de Export 1K dan is de M4M met 48GB in 9m57s klaar, de M4M 36GB in 11m56s en de M4P 24GB in 16m42s.
HDR Merge is CPU gebaseerd en daar zie je met 24s voor beide M4M's geen verschil in geheugen, de M4P is 25s, dus nauwelijks verschil, echt compleet verwaarloosbaar.
Panorama 314MP is CPU+RAM based en de M4M 48GB doet er 1m over precies, de M4M 36GB 1m33s en de M4P 24GB 2m25s, flinke verschillen dus.
AI Noise Reduction is GPU based en de M4M 48GB doet er 16sec over, de M4M 36GB 19sec (weinig verschil), maar de M4P 24GB 31sec, hier zit dus overduidelijk weinig verschil tussen RAM, wel tussen de chips zelf.
AI Noise Reduction 10X is GPU based en de M4M 48GB doet er 3m19s over, de M4M 36GB 3m55sec, vrij klein verschil alsnog. De M4P 24GB doet er 6m 21sec over, duidelijk aan de GPU te wijten dus.
En de Lightroom CC Export 1K is CPU+GPU+RAM en daar zie je de M4M 48GB met 5m38s en M4M 36GB met 5m50s (amper verschil( en de M4P 24GB 9m42s, dat is wel flink.
Wat ik eruit haal is dat met name wanneer je met hele grote bestanden werkt, zoals de 314MP Panorama van tientallen GB's, heeft meer RAM bij Lightroom zeer weinig nut. Je kan dan beter voor een M4 Max met 36GB gaan dan een M4 Pro met 48GB.
Want de verschillen zijn tussen de M4 Max onderling echt zeer minimaal te noemen, terwijl deze ook nog eens in cores verschillen, moet je nagaan. Maar de M4 Pro loopt duidelijk achter en daarbij is de chip vrijwel altijd de beperkende factor. Je gaf zelf ook nog eens aan aan je huidige 32GB voldoende te hebben, dus dan zou ik altijd voor de M4 Max optie gaan, daar heb jij veel meer aan dan 48GB met een M4 Pro gecombineerd.
@mr3000 Op basis van de benchmarks uit de video zou ik persoonlijk voor de M4 Max gaan, juist omdat zoveel elementen tegenwoordig op de GPU leunen. Nano coating is ook wel iets wat ik zou willen. 5 weken wachten is natuurlijk een bummer, maar zet dat eens af tegenover hoelang je ermee wilt gaan doen. Overigens past een 16" laptop goed in mijn cameratas. Als je met telelenzen langs het sportveld staat, zal je toch ook al aardig wat volume meeslepen? Is het verschil tussen 16" en 14" dan nog wel van enige waarde? Ik moet er niet aan denken om een 14" laptop als daily driver te hebben, ook niet met een extra extern scherm erbij. Uiteraard is dat ook persoonlijk.
De duurdere M4 Max heeft een significant hogere memory bandwidth. Maar blijkbaar heb je daarvoor dit werk/benchmarks blijkbaar weinig aan.[b]
546GB/s om 410GB/s
Klopt, maar of de A2 nu een 5-baans of 15-baans snelweg is, als er maar 3 auto's op rijden heb je er inderdaad weinig aan.HEY_DUDE schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:56:
[...]
De duurdere M4 Max heeft een significant hogere memory bandwidth. Maar blijkbaar heb je daarvoor dit werk/benchmarks blijkbaar weinig aan.
546GB/s om 410GB/s
Toepassingen zoals Lightroom die met name op CPU+GPU leunen voor bewerkingen en exports en pas bij zeer grote bestanden tegen een RAM limiet aanlopen, hebben er weinig tot niks aan.
Ja dat is ook precies hoe ik hem interpreteer.Major_ton schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:27:
[...]
Het lijkt erop dat het grootste verschil tussen de M4 Pro en M4 Max bij de GPU vandaan komt. Zo interpreteer ik het tenminste. Als je een M4 Pro met een RTX 4090 kon krijgen...
En nee, ik zou absoluut geen M4 Pro/Max met RTX 4090 willen, de Apple SoC's hebben by far de beste performance per Watt van de prosumer industrie. Een RTX 4090 alleen al heeft een TGP van 450 Watt. Dat zou de gehele laptop compleet onderuit trekken in algehele beleving. Mijn 2018 Core i9 MacBook Pro met Radeon 560X GPU is by far de allerslechtste laptop geweest die ik ooit heb gehad, dat ding was door alle thermal throttling zelfs op stroom gewoon niet sustained te houden, hij brandde bij wijze van onder mijn vingers weg, accu hield het bij een beetje load niet meer dan 2-3 uurtjes uit als je geluk had en performance was gewoon niet te vertrouwen waardoor zelfs basic taken een drama konden worden.
Er is een reden dat we geen Intel + nVidia chips meer in Apple apparaten hebben en die stap is zo gigantisch geweest dat zelfs fervente Windows gebruikers steeds vaker naar Mac overstappen.
Ik ben dat laatste met je eens. Ja, de 14" is draagbaarder, maar ik zweer ook bij 16". Met of zonder extra scherm (ik heb thuis een redelijk kleurechte gekalibreerde BenQ 4K monitor met USB-C PD), 16" hoort erbij voor mij.@mr3000 Op basis van de benchmarks uit de video zou ik persoonlijk voor de M4 Max gaan, juist omdat zoveel elementen tegenwoordig op de GPU leunen. Nano coating is ook wel iets wat ik zou willen. 5 weken wachten is natuurlijk een bummer, maar zet dat eens af tegenover hoelang je ermee wilt gaan doen. Overigens past een 16" laptop goed in mijn cameratas. Als je met telelenzen langs het sportveld staat, zal je toch ook al aardig wat volume meeslepen? Is het verschil tussen 16" en 14" dan nog wel van enige waarde? Ik moet er niet aan denken om een 14" laptop als daily driver te hebben, ook niet met een extra extern scherm erbij. Uiteraard is dat ook persoonlijk.
Vergelijk het eens met vroeger: 2,1kg was de gemiddelde 15" laptop van Dell/HP/IBM. En dan dat giga blok voor stroom erbij.
Nu werk ik in de IT (en ben hobbyfotograaf), maar mijn adapter hoef ik vaak niet eens mee te nemen naar klanten of kantoor, vrijwel overal zijn er USB-C PD monitors te bekennen maar ook een USB-C stroomadapter van een HP laptop werkt gewoon. En door de zuinigheid van de chip trek ik in ieder geval nooit meer dan zelfs de 60-65W die die dingen vaak zijn.
Dus die 0,6kg extra van een 16" vs 14" is in mijn ogen ook een no-brainer. Beetje waarom je als (hobby)fotograaf ook voor de paar gram extra kiest van een a7 serie tov een A6x00 serie camera zeg maar.
Heb je dezelfde config als ik ontvangen?begintmeta schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:52:
De MBP 14C 48GB is hier inmiddels aangekomen. Heb er nog weinig tijd aan kunnen besteden. Mooi apparaat, een stuk sneller dan mijn 2017 MBP, maar wel een stuk groter en zwaarder ook. Heb een beetje spijt dat ik geen nanocoating heb gekozen, maar het is een prima scherm. Hoop het ding de komende dagan wat aan de tand te kunnen voelen.
14c, 48GB, 512GB opslag. Normaal scherm.
Heb hem sinds vandaag ontvangen, even snel wat applicaties erop gezet en naar smaak afstellen. WiFi snelheid is echt dikke prima want ik haal tegen de gigabit met een 6E access point.
Het scherm kan wel serieus helder
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Op mijn 16" M1 Pro met WiFi 6 haal ik ook zonder problemen 1200 Mbps op een WiFi 6/7 AP, dus dat is niet heel bijzonder op zich, wel lekker natuurlijk.Beerkeeper schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:24:
[...]
Heb je dezelfde config als ik ontvangen?![]()
Heb hem sinds vandaag ontvangen, even snel wat applicaties erop gezet en naar smaak afstellen. WiFi snelheid is echt dikke prima want ik haal tegen de gigabit met een 6E access point.
Ik had zelf stiekem juist gehoopt dat Apple naar WiFi 7 zou overstappen wat ze wel met de iPhones hebben gedaan, maar helaas. Heb namelijk een half jaar geleden in WiFi 7 geïnvesteerd alvast en met name MLO (multi-link operation, gelijktijdig 2.4+5+6 GHz) kan een gigantische boost opleveren. In theorie zou je met genoeg antennes en geschikte AP's dan richting de 5 Gbps moeten kunnen komen op relatief korte afstanden.
En ik krijg al pijn aan mijn ogen als ik 's avonds mijn M1 Pro scherm op meer dan 2/3e helderheid zet.Het scherm kan wel serieus helder
Als je de reviews leest is de M4 Pro echt veel sneller, denk dat een Max pas rendabel wordt als je heel video doet met animaties overgangen etc, en zelfs dan kan je de render laten draaien en op je windows machine verder gaan met ander werk.;-)
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
@MooDyBLueS @Major_ton Dank voor jullie reactie en herken mij in jullie beargumentatie.
Reden dat ik 14" overwoog is het lekker werken op de bank / laptop op schoot en onderweg.
Ja het scherm is zeker kleiner maar om nou te zeggen wereldschokkend resolutie verlies valt het me die 2"
Al heb ik meer issues met het feit dat de 16 een betere/grotere accu heeft en meer thermal mass waardoor de 16" beter zal presteren ivm tempratuur dan de 14" en de 14 zal ook luider zijn qua fans bij hoge load verwacht ik.
Mijn 16 m1 max heb ik nog nooit gehoord. (wel bijzondere ervaring die i7 steeg altijd op)
Zo heb ik voor mijn huidige iPhone 15 Pro een 12 mini gehad, ik zweerde qua telefoon bij iets kleins en compacts (en als een 12 mini pro bestond had ik die gekozen), dus het was zeker wennen toen ik van telefoons van 120-135g die met één hand te bedienen waren naar een 187g wegend bakbeest ging waarbij ik tot op de dag van vandaag nog weleens baal dat hij niet met één hand te bedienen is (behalve het toetsenbord wat je naar links/rechts kan laten inkrimpen). Los daarvan ben ik er echter heel erg aan gewend inmiddels (jaar later) en met name de gigantische toename in accuduur is erg fijn.
Wereldschokkend is het verschil zeker niet tussen 14 en 16" maar het is wel aanzienlijk. En ik heb daar het kleine beetje extra gewicht en ongemak qua formaat wel voor over. Maar goed, ik koop elke 3 jaar een nieuwe MacBook en sinds de 2015 versie zit ik op 15,6/16", daarvoor had ik een Air. En ook mijn M4 Max gaat een 16" worden.
Over de prestaties en accu: accu heb je zeker gelijk in. Maar als je dat heel belangrijk vind kan het ook een reden zijn om niet voor een M4 Max te gaan, die zijn ook in idle net wat onzuiniger (relatief gezien) waardoor de accuwaardes die Apple opgeeft ook afwijken van de M4 Pro modellen. Dus als je dan 14" én M4 Max kiest, dan houdt het niet enorm over nee:
- 14" M4 Max = 18u video streamen / 13u internetten
- 14" M4 Pro = 22u video streamen / 14u internetten
- 16" M4 Max = 21u video streamen / 14u internetten
- 16" M4 Pro = 24u video streamen / 17u internetten
De 14" M4 Pro en 16" M4 Max komen dus op dat ene uurtje video streamen na aardig overeen. Als je dan even logisch nadenkt: het 14" scherm compenseert niet genoeg voor de kleinere accu die erin zit (100Wh bij 16" en 72,4Wh bij 14") en dus zie je dat als je dat terugrekent:
- 14" M4 Max = 72,4 Wh / 18u = 4,0 W per uur
- 14" M4 Pro = 72,4 Wh / 22u = 3,3 W per uur
- 16" M4 Max = 100 Wh / 21u = 4,7 W per uur
- 16" M4 Pro = 100 Wh / 24u = 4,2 W per uur
Je ziet dat als je beide Pro's bekijkt er 0,9W/u verschil tussen zit en bij beide Max modellen zit er 0,7W/u verschil in. De Max neemt dus een aanzienlijker deel van het verbruik in. Goed, dit zijn door Apple opgegeven waardes maar komen wel grofweg overeen met de werkelijkheid.
Alsnog als je het vergelijkt met menig x64 laptop is dit sowieso al mijlen beter, maar je ziet dat het grotere scherm weinig extra verbruik met zich meebrengt, dat is 0,7-0,9W volgens Apple en dat blijft natuurlijk redelijk stabiel terwijl de chip en dan met name de Max flink van leer kan trekken.
De Max is dan ook een beetje een gekke, want wie kiezen voor een Max? Mensen die regelmatig veel performance nodig hebben, als je dat maar 1 uurtje per dag nodig hebt, is de Max onzin en is de Pro net zo goed, maar als jij continu met zware workloads te maken hebt, dan is de Max een goede keuze. Maar die trekt zowel in idle al meer stroom (veel meer transistors, chip is fysiek veel groter ook) en gaat onder load ook nog veel verder dan een M4 Pro doet en als je dus laten we zeggen met enige regelmaat de 30W aantikt (wat ik met mijn M1 Pro al kan halen, dus geen gek getal), dan kijk je in zo'n geval bij sustained workloads aan tegen 72,4/30=2,4 uur of 100/30=3,3 uur. Dat lijkt niet veel, maar bijna 1 uur (of bijna 50%) meer is dan ineens een heel groot gat.
- 16‑inch MacBook Pro - Zilver
- Apple M4 Pro‑chip met 14‑core CPU, 20‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- Display met nanotextuur
- 48 GB centraal geheugen
- 1 TB SSD‑opslag
- Keyboard - Engels (VS)
🌞🍃
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Als ik de schermen kantelde naar de grote spots boven de tafels zag ik pas het verschil in weerkatsing en die is echt wel heel heel heel erg groot.
Ik wilde door de langere levertijd eigelijk gewoon voor de stock modellen gaan maar ben eigelijk best wel overtuigd.
Nu alleen nog de keuze voor 14" vs 16" Ook omdat ik voor en max wilde gaan en 14" minder prestaties heeft door thermal effect... poeh dilemmas
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision
De hoogste haalbare M4 PRO
-1 TB SSD‑opslag
Ik denk dat een aardig goed beestje is.
Echter voor 445 euros meer heb je de M4 MAX
- Apple M4 Max‑chip met 14‑core CPU, 32‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- 36 GB centraal geheugen
- 1 TB SSD‑opslag
Is het die 445 extra waard? Voor veel zaken zijn ze beide overkill.
Mijn use case:
- Photoshop in combinatie met mijn Wacom Cntiq voor digitale art work/ painting en comics
- Wat 3D werk. Nu niet heel zwaar. Maar misschien later wel meer ingewikkelde zaken.
- After effects/ animatie en wat video editing.
- Muziek. Diverse programma's
- Wil misschien weer wat gaan gamen, omdat ik dan weer een wat krachtigere machine in huis heb.
Het enige wat ik weet is dat de maxed out M4 PRO al zeer zeer goed is. Is het dan enkel fomo, of ga je het echt nodig hebben?
Echt nodig hebben is nogal relatief, het duurt misschien ietsjes langer, maar alles wat een Max kan kan een Pro ook. Ik ben zelf eerder wat geneigd meer geheugen te nemen. Met al dat VRAM vretende AI gebeuren kan dat nog wel eens handig zijn in de toekomst.4acesNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:57:
Ik ben in de markt voor een nieuwe Macbook Pro. Echter is informatie zoeken hierover lastig ivm de verschillende configuraties. Ik was van plan om de volgende Macbook Pro te halen:
De hoogste haalbare M4 PRO
-1 TB SSD‑opslag
Ik denk dat een aardig goed beestje is.
Echter voor 445 euros meer heb je de M4 MAX
- Apple M4 Max‑chip met 14‑core CPU, 32‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- 36 GB centraal geheugen
- 1 TB SSD‑opslag
Is het die 445 extra waard? Voor veel zaken zijn ze beide overkill.
Mijn use case:
- Photoshop in combinatie met mijn Wacom Cntiq voor digitale art work/ painting en comics
- Wat 3D werk. Nu niet heel zwaar. Maar misschien later wel meer ingewikkelde zaken.
- After effects/ animatie en wat video editing.
- Muziek. Diverse programma's
- Wil misschien weer wat gaan gamen, omdat ik dan weer een wat krachtigere machine in huis heb.
Het enige wat ik weet is dat de maxed out M4 PRO al zeer zeer goed is. Is het dan enkel fomo, of ga je het echt nodig hebben?
Verwacht morgen mijn M4 Pro met zelfde specs maar alleen de 12 core GPU omdat deze in bench marks nauwelijks onderdeed voor de M4 Pro 14 core (~10% verschil). Kon de Max niet rechtvaardigen financieel
Apple M4 Pro‑chip met 12‑core CPU, 16‑core GPU en 16‑core Neural Engine
en
Apple M4 Pro‑chip met 14‑core CPU, 20‑core GPU en 16‑core Neural Engine
[ Voor 59% gewijzigd door 4acesNL op 17-11-2024 21:37 ]
Ik had uiteindelijk een upgrade van de opslag naar 1000GB meebesteld, 512GB kan voor mij soms net wat krap zijn (al is het meenemen van een extra schijf meestal ook geen probleem). Ik heb de boel net geïnstalleerd, in totaal pakweg 200GB aan software, maar dat is inclusief de complete set samples etc voor Logic Pro (er is alleen een klein foutje, Logic denkt dat niet de complete set is gedownload, terwijl die dat wel is (of 59(4 of 6)kB na, volgens het downloadvenster).Beerkeeper schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:24:
[...]
Heb je dezelfde config als ik ontvangen?![]()
Het scherm kan wel serieus helder
Mooi apparaat, en ook behoorlijk snel. Ik heb net even wat benchmarks/belastingstests gedraaid (stockfish en wat R en Julia benchmarks voor de CPU, hashcat voor de GPU, iets om de neural engine te testen moet ik nog even vinden). Volgens "powermetrics" in de terminal kwam de totale energie die naar de SOC gaat soms ruim boven de 50W (meestal tussen de 46 en 50), het ding begint dan ook nogal te blazen. Echt een burn-in test is dat natuurlijk nog niet (ga ik ook niet doen).
Met het niet-matte scherm kan ik als liefhebber van matte schermen toch goed leven. Op het bureau gebruik ik toch een groter en niet-reflecterend scherm, en onderweg en buiten kan ik storende reflecties wel vermijden, zeker omdat het ook niet zo'n heel groot scherm is.
Ik moet nog steeds het een en ander installeren en instellen...
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 17-11-2024 23:12 ]
De 12-core CPU en 16-core GPU is ook een beest hoor. Zelf hanteer ik deze volgorde voor upgrades:4acesNL schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:23:
Ik denk dat ik dat ook ga doen. 14 inch M4 PRO. Nu breng je me aan het twijfelen tussen,:
Apple M4 Pro‑chip met 12‑core CPU, 16‑core GPU en 16‑core Neural Engine
en
Apple M4 Pro‑chip met 14‑core CPU, 20‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- RAM
- Processor variant
- Processor upgrade
- SSD
Zo kijk ik er naar. Ga het lijstje af met je budget in je achterhoofd en je komt uit op een mooie MacBook (ze zijn allemaal mooi).
Ik denk dat ik graag het Nano Textured scherm zou willen hebben. Dat betekent dan dat ik naar 512GB SSD moet 😅
Dit omdat ik plots besloten had om toch voor de 16 inch te gaan. Keuzes. Keuzes. 🙈
Tsja... het gevaar is een beetje dat ik/we je ga/gaan sturen naar een keuze. Jij bent uiteindelijk de enige die kan kiezen. Die Nano-texture is tof, maar heb echt nog nooit iemand horen klagen over spiegelingen in het scherm op een MacBook. Nu met 1000 nits helderheid zal dat helemaal zelden tot nooit gebeuren. Daar komt bovenop dat ik het zelf nogal spannend vindt hoe die coating zich gaat houden de komende jaren.4acesNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:31:
Zo kijk ik er ook naar idd. SSD is tegenwoordig het niet echt waard. Ik heb de juiste configuratie gevonden. Zit wel aan de max met mijn uitgaven.
Ik denk dat ik graag het Nano Textured scherm zou willen hebben. Dat betekent dan dat ik naar 512GB SSD moet 😅
Dit omdat ik plots besloten had om toch voor de 16 inch te gaan. Keuzes. Keuzes. 🙈
- edit - en wat houd ik van Tweakers. Anders hand ik bijna een besteld met NL toetsenbord. 😅
[ Voor 11% gewijzigd door 4acesNL op 18-11-2024 08:41 ]
Snap je...4acesNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:39:
Ah! Daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik gebruik hem toch het meest aangesloten aan een 4K scherm en mijn Wacom Cintiq. Die al een mat scherm heeft. Af een toe mee naar werk of elders werken. En soms een gaming lan party Ik wil er wel lang mee doen met deze MacBook. Ik heb ook nooit hinder ondervonden. Al s er reflecties zijn, dan kantel je het scherm gewoon ietwat.
[ Voor 13% gewijzigd door 4acesNL op 18-11-2024 08:45 ]
Het is geen coating, maar het zit daadwerkelijk in het oppervlak verwerkt van je scherm.Gr4mpyC3t schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:35:
[...]
Daar komt bovenop dat ik het zelf nogal spannend vindt hoe die coating zich gaat houden de komende jaren.
Ah ja, thanks voor die verduidelijking. Maar dan nog, dat je er een apart poetsdoekje bij krijgt geeft mij de kriebels. Misschien onterecht, maar toch.Tom schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:02:
[...]
Het is geen coating, maar het zit daadwerkelijk in het oppervlak verwerkt van je scherm.
Heb je een creditcard van dezelfde bank? Dan gaat het wel met een paar klikken.4acesNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:52:
De spanning stijgt. Ik doe weinig zulke dure aankopen. Blijkt dat ik mijn limiet moet verhogen van mijn bank. Dit duurt 4u. Sjonge.
Blijft toch een van de prettigere reviews om op je gemak even te kijken. Niet allerlei benchmarks er door duwen of een simpele saaie opsomming van alle specificaties, maar gewoon even rustig uitleggen wat dit inhoud en wat zijn persoonlijke mening er over is.
Ik ben inmiddels ook om. Nu nog een Windows HP ZBook uit 2017 in gebruik die een beetje aan zijn einde begint te raken. Gisteren de MBP M4 Pro (12/16 cores) 24GB 1TB met US keyboard besteld. Nog even twee weekjes geduld. Daar hoop ik wel weer minimaal 7 jaar mee vooruit te kunnen.
Vast een mooie upgrade voor met name development werk. Wordt wel mijn eerste kennismaking met MacOS, spannend!
Mooie aankoop en die 2 weken wachten door alleen al het US Keyboard meer dan waardHathi schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:59:
[...]
Gisteren de MBP M4 Pro (12/16 cores) 24GB 1TB met US keyboard besteld. Nog even twee weekjes geduld. Daar hoop ik wel weer minimaal 7 jaar mee vooruit te kunnen.
Vast een mooie upgrade voor met name development werk. Wordt wel mijn eerste kennismaking met MacOS, spannend!
Geef jezelf echt even een week fulltime de tijd om er aan te wennen, aan de ene kant zal MacOS fantastisch aanvoelen en aan de andere kant zal je waarschijnlijk wat zaken missen die gelukkig op te lossen zijn met 3rd party software.
Ik zou persoonlijk adviseren om na 5 jaar te upgraden, want dan krijg je er nog wat restwaarde voor terug. Richting de 7 jaar bestaat de mogelijkheid dat hij geen nieuwe MacOS versie meer krijgt (maar wel gewoon beveiligingsupdates e.d.
Ik adviseer om iedere 3 jaar te upgraden zodat je altijd nieuwe mooie spullen hebt 😁Greatsword schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:
[...]
Ik zou persoonlijk adviseren om na 5 jaar te upgraden, want dan krijg je er nog wat restwaarde voor terug. Richting de 7 jaar bestaat de mogelijkheid dat hij geen nieuwe MacOS versie meer krijgt (maar wel gewoon beveiligingsupdates e.d.
🌞🍃
Het is de volgende configuratie geworden:
MacBook Pro 16 inch. Apple M4 Pro‑chip met 14‑core CPU, 20‑core GPU en 16‑core Neural Engine. 48 GB centraal geheugen. 1 TB SSD‑opslag.
Er is een mooie prijs met onderwijskorting voor 2139 eur.
Echter, ik kan niet zo goed zien wat de voorwaarden zijn voor onderwijskorting, behalve dat je een onderwijsinstelling moet opgeven.
Ik heb er een MacBook besteld en dat was de volgende dag binnen. Goede afhandeling en een sympathiek bedrijf voor zover ik kan beoordelen.
Je kan ze altijd even contacten.
Ik heb even nog een paar benchmarks gedraaid (voor de cpu: 7z, stockfish, openssl, R; voor de gpu: hashcat en OpenCL-Benchmark) mocht iemand geinteresseerd zijn:begintmeta schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:08:
...
Mooi apparaat, en ook behoorlijk snel.
...
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
| CPU: M4 Pro p7zip Version 17.05 (locale=utf8,Utf16=on,HugeFiles=on,64 bits,14 CPUs LE) RAM size: 49152 MB, # CPU hardware threads: 14 RAM usage: 3088 MB, # Benchmark threads: 14 Compressing | Decompressing Dict Speed Usage R/U Rating | Speed Usage R/U Rating KiB/s % MIPS MIPS | KiB/s % MIPS MIPS 22: 123466 1314 9144 120108 | 1007491 1350 6364 85937 23: 114493 1310 8903 116655 | 1007703 1372 6356 87188 24: 111074 1336 8936 119427 | 987176 1374 6307 86647 25: 108928 1356 9169 124370 | 963514 1376 6234 85748 ---------------------------------- | ------------------------------ Avr: 1329 9038 120140 | 1368 6315 86380 Tot: 1349 7677 103260 p7zip Version 17.05 (locale=utf8,Utf16=on,HugeFiles=on,64 bits,14 CPUs LE) RAM size: 49152 MB, # CPU hardware threads: 14 RAM usage: 435 MB, # Benchmark threads: 1 Compressing | Decompressing Dict Speed Usage R/U Rating | Speed Usage R/U Rating KiB/s % MIPS MIPS | KiB/s % MIPS MIPS 22: 12613 100 12272 12270 | 97968 100 8365 8365 23: 9734 100 9919 9918 | 97521 100 8442 8441 24: 7781 100 8367 8366 | 96987 100 8515 8515 25: 6915 100 7897 7895 | 93224 100 8299 8298 ---------------------------------- | ------------------------------ Avr: 100 9614 9613 | 100 8405 8405 Tot: 100 9009 9009 Stockfish bench 1024 1 16 =========================== Total time (ms) : 4669 Nodes searched : 5594984 Nodes/second : 1198325 Stockfish bench 1024 14 16 =========================== Total time (ms) : 3011 Nodes searched : 51089843 Nodes/second : 16967732 openssl speed -evp aes-128-ecb type 16 bytes 64 bytes 256 bytes 1024 bytes 8192 bytes 16384 bytes AES-128-ECB 2046754.20k 6514657.13k 15170827.64k 22262625.78k 24336199.06k 24054417.01k R-benchmark-25.R (10 runs) I. Matrix calculation --------------------- Trimmed geom. mean (2 extremes eliminated): 0.0532794326623631 ===================== II. Matrix functions -------------------- Trimmed geom. mean (2 extremes eliminated): 0.0532794326623631 ==================== III. Programmation ------------------ Trimmed geom. mean (2 extremes eliminated): 0.0560353132924272 ================== Overall mean (sum of I, II and III trimmed means/3)_ (sec): 0.0602107673341241 ++++++++++ GPU: M4 Pro hashcat -b ------- 0 MD5 11101.9 MH/s ------- 17600 SHA3-512 376.5 MH/s ------- 23400 Bitwarden 7111 H/s ------- 25800 bcrypt(sha1($pass)) / bcryptsha1 16237 H/s ------- 22100 Bitlocker 11 H/s ------- OpenCL-benchmark .-----------------------------------------------------------------------------. |----------------.------------------------------------------------------------| | Device ID 0 | Apple M4 Pro | |----------------'------------------------------------------------------------| |----------------.------------------------------------------------------------| | Device ID | 0 | | Device Name | Apple M4 Pro | | Device Vendor | Apple | | Device Driver | 1.2 1.0 (macOS) | | OpenCL Version | OpenCL C 1.2 | | Compute Units | 20 at 1000 MHz (2560 cores, 5.120 TFLOPs/s) | | Memory, Cache | 36864 MB RAM, 0 KB global / 32 KB local | | Buffer Limits | 6912 MB global, 1048576 KB constant | |----------------'------------------------------------------------------------| | Info: OpenCL C code successfully compiled. | | FP64 compute not supported | | FP32 compute 2.758 TFLOPs/s (1/2 ) | | FP16 compute not supported | | INT64 compute 0.601 TIOPs/s (1/8 ) | | INT32 compute 1.998 TIOPs/s (1/3 ) | | INT16 compute 1.985 TIOPs/s (1/3 ) | | INT8 compute 1.984 TIOPs/s (1/3 ) | | Memory Bandwidth ( coalesced read ) 249.23 GB/s | | Memory Bandwidth ( coalesced write) 201.13 GB/s | | Memory Bandwidth (misaligned read ) 252.77 GB/s | | Memory Bandwidth (misaligned write) 198.21 GB/s | |-----------------------------------------------------------------------------| '-----------------------------------------------------------------------------' |
met ter vergelijking ook dezelfde benchmarks op een AMD Ryzen 9 7950X & Radeon Pro VII
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
| CPU: 7950X p7zip Version 17.05 (locale=en_NL.UTF-8,Utf16=on,HugeFiles=on,64 bits,32 CPUs x64) RAM size: 63860 MB, # CPU hardware threads: 32 RAM usage: 7060 MB, # Benchmark threads: 32 Compressing | Decompressing Dict Speed Usage R/U Rating | Speed Usage R/U Rating KiB/s % MIPS MIPS | KiB/s % MIPS MIPS 22: 178623 3073 5654 173764 | 1960728 3055 5474 167209 23: 162783 3011 5508 165857 | 1950511 3091 5460 168780 24: 154545 2979 5578 166167 | 1891714 3064 5419 166041 25: 149008 2974 5722 170132 | 1917071 3174 5376 170607 ---------------------------------- | ------------------------------ Avr: 3009 5616 168980 | 3096 5432 168159 Tot: 3053 5524 168570 p7zip Version 17.05 (locale=en_NL.UTF-8,Utf16=on,HugeFiles=on,64 bits,32 CPUs x64) RAM size: 63860 MB, # CPU hardware threads: 32 RAM usage: 435 MB, # Benchmark threads: 1 Compressing | Decompressing Dict Speed Usage R/U Rating | Speed Usage R/U Rating KiB/s % MIPS MIPS | KiB/s % MIPS MIPS 22: 11466 100 11171 11154 | 85169 100 7282 7272 23: 10094 100 10299 10285 | 84573 100 7329 7321 24: 8211 100 8838 8829 | 83986 100 7383 7373 25: 7340 100 8391 8381 | 83317 100 7425 7416 ---------------------------------- | ------------------------------ Avr: 100 9675 9662 | 100 7355 7345 Tot: 100 8515 8504 Stockfish bench 1024 1 16 =========================== Total time (ms) : 3053 Nodes searched : 5594984 Nodes/second : 1832618 Stockfish bench 1024 32 16 =========================== Total time (ms) : 2156 Nodes searched : 103374751 Nodes/second : 47947472 openssl speed -evp aes-128-ecb type 16 bytes 64 bytes 256 bytes 1024 bytes 8192 bytes 16384 bytes AES-128-ECB 1642993.78k 6932641.05k 15594601.73k 17245937.32k 17321055.21k 17180874.07k R-benchmark-25.R (10 runs) I. Matrix calculation --------------------- Trimmed geom. mean (2 extremes eliminated): 0.102041147310053 ===================== II. Matrix functions -------------------- Trimmed geom. mean (2 extremes eliminated): 0.0474851351454739 ==================== III. Programmation ------------------ Trimmed geom. mean (2 extremes eliminated): 0.0723891017650638 ================== Overall mean (sum of I, II and III trimmed means/3)_ (sec): 0.0705237504017869 ++++++++++ GPU: AMD Radeon Pro VII OpenCL hashcat -b ------- 0 MD5 32350.6 MH/s ------- 17600 SHA3-512 844.8 MH/s ------- 23400 Bitwarden 19528 H/s ------- 25800 bcrypt(sha1($pass)) / bcryptsha1 23013 H/s ------- 22100 Bitlocker 1504 H/s ------- OpenCL-benchmark .-----------------------------------------------------------------------------. |----------------.------------------------------------------------------------| | Device ID | 0 | | Device Name | gfx906:sramecc+:xnack- | | Device Vendor | Advanced Micro Devices, Inc. | | Device Driver | 3625.0 (HSA1.1,LC) (Linux) | | OpenCL Version | OpenCL C 2.0 | | Compute Units | 60 at 1700 MHz (3840 cores, 13.056 TFLOPs/s) | | Memory, Cache | 16368 MB VRAM, 16 KB global / 64 KB local | | Buffer Limits | 16368 MB global, 16760832 KB constant | |----------------'------------------------------------------------------------| | Info: OpenCL C code successfully compiled. | | FP64 compute 5.981 TFLOPs/s (1/2 ) | | FP32 compute 11.337 TFLOPs/s ( 1x ) | | FP16 compute 22.264 TFLOPs/s ( 2x ) | | INT64 compute 0.829 TIOPs/s (1/16) | | INT32 compute 4.084 TIOPs/s (1/3 ) | | INT16 compute 10.296 TIOPs/s (2/3 ) | | INT8 compute 5.654 TIOPs/s (1/2 ) | | Memory Bandwidth ( coalesced read ) 649.41 GB/s | | Memory Bandwidth ( coalesced write) 552.01 GB/s | | Memory Bandwidth (misaligned read ) 664.72 GB/s | | Memory Bandwidth (misaligned write) 340.37 GB/s | | PCIe Bandwidth (send ) 26.92 GB/s | | PCIe Bandwidth ( receive ) 27.43 GB/s | | PCIe Bandwidth ( bidirectional) (Gen4 x16) 27.02 GB/s | |-----------------------------------------------------------------------------| '-----------------------------------------------------------------------------' |
Komt op veel punten toch aardig dicht bij elkaar, hier en daar is de M4 Pro ook sneller (en op een aantal natuurlijk ook helemaal niet). (maar gezien het verschil in energiegebruik...)
[ Voor 100% gewijzigd door begintmeta op 20-11-2024 09:01 ]
Ik heb nog een Intel MBP 15 inch met een i7 8750H dus 6 cores en 12 threads met 16 GB RAM en de super langzame Radeon Pro X555 en ik wilde eens kijken hoe ik er op prestaties op vooruit zou gaan en ik moet zeggen alleen al in Cinebench 2024 is het echt indrukwekkend:
Single Core voor mn Intel Mac: 41 punten
Multi Core Core mn Intel Mac: 308
Single Core m4 Pro: +- 176 punten
Multi Core m4 Pro +- 1728
GeekBench 6:
Single Core voor mn Intel Mac: 1344 punten
Multi Core voor mn Intel Mac: 5220
Single Core m4 pro: 3940 punten
Multi Core m4 Pro: 22903 punten.
Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat ik er echt flink op vooruit ga qua performance en dat het tijd wordt om mn intel Mac officieel met pensioen te sturen.
En trouwens. 3409 voor die 14 Inch MBP is "maar" 600+- euro duurder dan wat ik voor mn huidige Intel MBP heb betaald in 2018. Ik vind het geen slechte deal.
[ Voor 9% gewijzigd door Snowfall op 20-11-2024 02:54 ]
Kortom super tevreden denk dat je een Max echt nodig moet hebben, denk aan 3D modelling en Video productie met complexe lagen overgangen animaties etc anders is het zonde van het geld.
Heb bewust voor 512 opslag gekozen omdat ik het meeste in de Cloud of eigen server heb staan.
Het lukte gisteren zelfs om via wifi vanaf mijn server filmpjes te monteren in Resolve en de export liep acht lekker soepel en snel.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ja nogal logischFrogmen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:19:
denk aan 3D modelling en Video productie met complexe lagen overgangen animaties etc anders is het zonde van het geld.
🌞🍃
Wat een fijn apparaat
Ik heb de nanocoating erbij genomen. En ik vind het echt een meerwaarde. Vooral naast mijn oude glossy intel Mac is het verschil goed zichtbaar. Ik heb matte schermen altijd al veel prettiger gevonden, dus voor mij geen verassing. Maar wel blij dat apple nu ook de optie biedt. Heb de indruk dat ik de laptop minder fel hoef te zetten, waardoor het een stuk prettiger kijken is.
Heb hem ook wat geprobeerd te stressen, geen benchmarks maar wat nummer crunching in Python. En de fans blijven nauwelijks hoorbaar. In ieder geval veel stiller dan mijn oude MacBook. De batterij gaat wel heel hard als je nummers gaat crunchen. Bij browsen en internetten zakt de batterij nauwelijks in.
Vind space black wel een stuk meer gevoelig voor vingerafdrukken dan mijn oude space grey.
Het 14 inch scherm kijkt veel prettiger dan mijn oude 13 inch scherm. Meer ruimte op het scherm.
De MacBook is wel wat zwaarder, de 14 inch is wel de max wat ik mee wil slepen.
Toetsenbord tikt ook echt veel beter dan mijn 13 inch.
Moet even wennen aan die rare notch in het scherm.
Levering was een drama. Rechtstreeks bij Apple bestelt en het apparaat zou afgeleverd worden in een afleverkluis. Binnen 2 dagen is mijn MacBook versleept van Shang Hai naar een UPS faciliteit in de buurt. Daarna heeft het 5 dagen geduurd om de laatste 5 km af te leggen. Nou ja maandag kreeg ik een bericht dat hij was afgeleverd in de kluis, maar kreeg geen afhaalcode. Een uur later een bericht van Apple dat hij was afgehaald. WTF! Geprobeerd te bellen met UPS maar die waren al dicht. Gebeld met Apple en volgens Apple was ie toch niet opgehaald. Voor het afhaal bericht moest ik een case aanmaken. Dag later en weer bellen met UPS kreeg ik de afhaalcode.
Bottomline: Maak geen gebruik van een afhaalkluis.
pffff, ik zou een hartverzakking krijgenHEY_DUDE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:35:
Inmiddels een dag gewerkt op mijn M4 Pro 48GB 14 inch, 10 Core.
Wat een fijn apparaat
Ik heb de nanocoating erbij genomen. En ik vind het echt een meerwaarde. Vooral naast mijn oude glossy intel Mac is het verschil goed zichtbaar. Ik heb matte schermen altijd al veel prettiger gevonden, dus voor mij geen verassing. Maar wel blij dat apple nu ook de optie biedt. Heb de indruk dat ik de laptop minder fel hoef te zetten, waardoor het een stuk prettiger kijken is.
Heb hem ook wat geprobeerd te stressen, geen benchmarks maar wat nummer crunching in Python. En de fans blijven nauwelijks hoorbaar. In ieder geval veel stiller dan mijn oude MacBook. De batterij gaat wel heel hard als je nummers gaat crunchen. Bij browsen en internetten zakt de batterij nauwelijks in.
Vind space black wel een stuk meer gevoelig voor vingerafdrukken dan mijn oude space grey.
Het 14 inch scherm kijkt veel prettiger dan mijn oude 13 inch scherm. Meer ruimte op het scherm.
De MacBook is wel wat zwaarder, de 14 inch is wel de max wat ik mee wil slepen.
Toetsenbord tikt ook echt veel beter dan mijn 13 inch.
Moet even wennen aan die rare notch in het scherm.
Levering was een drama. Rechtstreeks bij Apple bestelt en het apparaat zou afgeleverd worden in een afleverkluis. Binnen 2 dagen is mijn MacBook versleept van Shang Hai naar een UPS faciliteit in de buurt. Daarna heeft het 5 dagen geduurd om de laatste 5 km af te leggen. Nou ja maandag kreeg ik een bericht dat hij was afgeleverd in de kluis, maar kreeg geen afhaalcode. Een uur later een bericht van Apple dat hij was afgehaald. WTF! Geprobeerd te bellen met UPS maar die waren al dicht. Gebeld met Apple en volgens Apple was ie toch niet opgehaald. Voor het afhaal bericht moest ik een case aanmaken. Dag later en weer bellen met UPS kreeg ik de afhaalcode.
Bottomline: Maak geen gebruik van een afhaalkluis.

Zie sowieso alleen airs waar een cadeaukaart bij komtInspired schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:59:
Neem even aan dat de aanstaande BF acties niet op aankopen gelden via de Apple Business Store? Kan hier niet echt wat over vinden maar zal wel alleen voor particulieren zijn.
:strip_exif()/f/image/gVsbtGpR0O1jW6E1Bf2mHMAO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door doebbalapoent11 op 22-11-2024 10:13 ]
Ah, niet goed gekeken..doebbalapoent11 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:10:
[...]
Zie sowieso alleen airs waar een cadeaukaart bij komt
[Afbeelding]
smokes!
Even een testje gedaan.
Benchmark scores van min Mac Mini 2018 32GB werkgeheugen.
1343 single core. 4763 multicore.
GPU score 4061
Nieuwe MacBook Benchmark scores.
3855 single core. 22460 multicore.
GPU score 70136
Dat is me nogal wat. 😱
Ik ben wel benieuwd naar wat meer gebruikerservaringen! Twijfel hier zelf om van windows over te stappen naar mac deze ronde.
Als je er geld mee verdiend en de snelheid qua export tijd een belangrijke factor is kan je voor de Max gaan anders is de Pro (met 20 core GPU) de beste keuze.MonsieurGiraffe schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:41:
Zijn hier mensen die de m4 pro gebruiken voor foto- en videobewerken? Zo ja, hoe bevalt dat? Of zou je in dat geval toch kiezen voor de m4 max?
Ik ben wel benieuwd naar wat meer gebruikerservaringen! Twijfel hier zelf om van windows over te stappen naar mac deze ronde.
Het is allemaal een kwestie van hoe belangrijk zijn die paar extra minuten t.o.v de meerprijs die je daarvoor moet neerleggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 23-11-2024 11:05 ]
en als je gewoon een mooi scherm wilt voor content met goeie speakers en (in tegenstelling tot de air) een fan, dan is de base m4 meer dan voldoendeGreatsword schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:55:
[...]
Als je er geld mee verdiend en de snelheid qua export tijd een belangrijke factor is kan je voor de Max gaan anders is de Pro (met 20 core GPU) de beste keuze.
Het is allemaal een kwestie van hoe belangrijk zijn die paar extra minuten t.o.v de meerprijs die je daarvoor moet neerleggen.
[YouTube: Testing All M4 SoC MacBook Pro, Which one is best for Pro Photo/Video Workflow?]
Meteen aangezet (uiteraard) en gekozen voor een nieuwe installatie. Ik begin graag 'schoon', want ik installeer best wat software via Homebrew om iets te testen of te configureren. Wat opvalt: razendsnel, in alles. De out-of-the-box setup was zo gepiept en voor ik het wist zat ik al op de desktop. Alles wat ik opstart en is er direct. Je zou kunnen zeggen dat de snelheid me niet opvalt, wat juist goed is. Verder:
- De processor lijkt voor mijn werk meer dan voldoende, dat vooral bestaat uit ontwikkelen (VS Code, Docker, enz.).
- 48GB RAM heb ik niet constant nodig, maar het is prettig om hier en daar VM's, Docker en AI-modellen zonder moeite te gebruiken. Blij dat ik daar voor gekozen heb.
- De SSD is de standaard 512GB. Meer dan voldoende voor nu. Als er ooit extra opslag nodig is, dan kijk ik wel naar een Thunderbolt 4 of 5 SSD.
- De ProMotion display is prachtig. Mijn vorige MacBook Pro was nog een M1 uit 2020. Prachtig apparaat, maar het verschil tussen LCD met 60Hz en Mini LED met 120Hz is dan wel te merken. Erg blij mee!
- Batterijduur is niet slecht, maar ook niet exceptioneel. Wederom in vergelijking met de overstap naar de M1 destijds, waar je echt een 'wow-gevoel' had, heb ik dat nu niet. Het is gewoon goed zeg maar.
[ Voor 0% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 23-11-2024 13:11 . Reden: Spelfoutjes ]
De MacBook Pro M1 heeft ook ProMotion en 120Hz toch?Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:14:
Morgen heb ik de MacBook Pro, M4 Pro (12-core) en 48GB RAM precies een week in gebruik. Het moment dat je de doos openmaakt is toch altijd wel een mooi moment. Zo elegant en je ziet de MacBook in een staat waar het nooit meer naar terug zal keren. ;-)
Meteen aangezet (uiteraard) en gekozen voor een nieuwe installatie. Ik begin graag 'schoon', want ik installeer best wat software via Homebrew om iets te testen of te configureren. Wat opvalt: razendsnel, in alles. De out-of-the-box setup was zo gepiept en voor ik het wist zat ik al op de desktop. Alles wat ik opstart en is er direct. Je zou kunnen zeggen dat de snelheid me niet opvalt, wat juist goed is. Verder:
- De processor lijkt voor mijn werk meer dan voldoende, dat vooral bestaat uit ontwikkelen (VS Code, Docker, enz.).
- 48GB RAM heb ik niet constant nodig, maar het is prettig om hier en daar VM's, Docker en AI-modellen zonder moeite te gebruiken. Blij dat ik daar voor gekozen heb.
- De SSD is de standaard 512GB. Meer dan voldoende voor nu. Als er ooit extra opslag nodig is, dan kijk ik wel naar een Thunderbolt 4 of 5 SSD.
- De ProMotion display is prachtig. Mijn vorige MacBook Pro was nog een M1 uit 2020. Prachtig apparaat, maar het verschil tussen LCD met 60Hz en Mini LED met 120Hz is dan wel te merken. Erg blij mee!
- Batterijduur is niet slecht, maar ook niet exceptioneel. Wederom in vergelijking met de overstap naar de M1 destijds, waar je echt een 'wow-gevoel' had, heb ik dat nu niet. Het is gewoon goed zeg maar.
Ja en nee. Mijn model was uit 2020 en echt de allereerste Apple Silicon MacBook Pro. Een jaar later kwamen de M1 Pro en M1 Max pas uit. Het design van de 2020-variant was ook nog gebaseerd op de Intel Macs._AN schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:05:
[...]
De MacBook Pro M1 heeft ook ProMotion en 120Hz toch?
14" wel, 13,3" niet._AN schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:05:
[...]
De MacBook Pro M1 heeft ook ProMotion en 120Hz toch?
Ah, check. Helemaal vergeten dat er nog een eerder model was.Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:25:
[...]
Ja en nee. Mijn model was uit 2020 en echt de allereerste Apple Silicon MacBook Pro. Een jaar later kwamen de M1 Pro en M1 Max pas uit. Het design van de 2020-variant was ook nog gebaseerd op de Intel Macs.
Eerste indruk: Snel. Nano texture is zoals ik had verwacht. Geen swappen meer
:strip_exif()/f/image/cn5C1cZJvUpWb7wyONe1KnYH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door kamerplant op 25-11-2024 14:17 ]
🌞🍃
doebbalapoent11 schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:36:
Hmm met de 3 jaar garantie deal bij upgreatest en onderwijskorting begint het toch te jeuken, basemodel 14 inch in zilver mag 't dan worden. Voor die 1699 is de base m4 zelfs goedkoper dan menig 2e hands m2 en m3 model. Base m4 moet meer dan zat zijn voor mijn gebruik, kan ik er een hoop jaar mee vooruit, nu al een jaar spijt dat ik mijn originele 8gb ram air m1 heb verkocht... maarja achteraf gezien, dat beperkte geheugen was ook wel irrirant.
[ Voor 10% gewijzigd door angelico66 op 25-11-2024 20:08 ]
doebbalapoent11 schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:49:
Ik heb gemist wat je zei
wellicht ken je iemand die wel bij een juiste instelling zitangelico66 schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:15:
Jammer dat ROC Mondriaan niet onder de kortingsregeling valt.
[...]
Ben toch voor de mobielere 14" gegaan voor het onderweg en langs het sportveld werken met de macbook.
Verder voor day to day werk altijd hooked aan een monitor.
De testen met thermal issues zijn vooral bij lange render projecten en dat doe ik toch niet echt.
Volgens mij een besst die weer lang mee moet.
Uiteraard met nano display dat is echt wel een game changer.
Benieuwd naar de levertijd. (bij amac) zeggen zelf dat ze niet zo goed kunnen zeggen. maar hoop toch wel ruim voor kerst binnen te hebben.
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires