Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Begrijp ik het goed dat je deze ‘klik’ alleen hoort wanneer je het scherm dichtklapt terwijl het volledig is uitgeklapt?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 09:43
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Begrijp ik het goed dat je deze ‘klik’ alleen hoort wanneer je het scherm dichtklapt terwijl het volledig is uitgeklapt?
Begrijp je goed.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik ben in de markt voor een MacBook. Nu wil ik wel graag twee externe 4k schermen aansluiten. Bij de M3 (non pro) staat nog dat dat kan maar dat je dan de laptop dicht moet klappen, is dat bij de M4 (non pro) ook zo of kan die wel alle drie tegelijk doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Shinji schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:25:
Ik ben in de markt voor een MacBook. Nu wil ik wel graag twee externe 4 schermen aansluiten. Bij de M3 (non pro) staat nog dat dat kan maar dat je dan de laptop dicht moet klappen, is dat bij de M4 (non pro) ook zo of kan die wel alle drie tegelijk doen?
Kan alle 3 tegelijk!

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien had het toch wat meer mogen zijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dbui9YiMwU5eMMtapGbSBBktf-s=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/8NlCZyHCQyO5hFG8PiFiltE1.png?f=fotoalbum_medium

Wel grappig dat het eigenlijk ongemerkt zoveel kon oplopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:25
begintmeta schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:40:
[...]

Misschien had het toch wat meer mogen zijn...
[Afbeelding]

Wel grappig dat het eigenlijk ongemerkt zoveel kon oplopen :P
Is dit verwacht of heeft dit meer met inefficiëntie code te maken?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bossie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:46:
[...]

Is dit verwacht of heeft dit meer met inefficiëntie code te maken?
Het was onverwacht (achteraf verwacht), ik had een proef-analyse gespecificeerd om even uit te proberen, maar per ongeluk ergens een 0 teveel getypt, waardoor er 10 keer zoveel modellen in het geheugen zaten als eigenlijk de bedoeling was... R is (tenminste zoals ik het gebruik) ook een beetje inefficiënt, objecten zitten volledig in RAM, worden (onnodig) gekopieerd, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Crosspost met het M3 Air topic... maar het is inhoudelijk net wat te weinig om een eigen topic te maken en ik ben ook benieuwd naar de meningen van de M4 Pro eigenaren hier! :)

Klein dilemma hierzo! Ik overweeg een Mac te halen en daarbij overweeg ik de volgende drie:

- €1000: 14.2" MacBook Pro M4, 16 GB RAM, 512 GB
- €725 13.6" MacBook Air M3, 24 GB RAM, 512 GB
- €525 13.6" MacBook Air M3, 16 GB RAM, 256 GB
- €415 Mac Mini M4, 24 GB RAM, 256 GB... maar wel nog extra losse elementen zoals een (knap) beeldscherm

We hebben hier te maken met een luxe probleem: ik heb 'm niet nodig, want ik heb al een goede Windows laptop + iPad. Het is puur nice-to-have om ook een MacOS device erbij te hebben. De prijzen vallen misschien op... dat is vanwege een werkgeversbijdrage ;)

Gedachtegang Mac Mini: aangezien het om een 'nice-to-have' aankoop gaat, is dit gewoon een hele prettige prijs. Nadeel is dat het natuurlijk niet mobiel is. Daarnaast ben ik dan geneigd om extra randapparatuur erbij te halen waardoor je al snel richting de €750 gaat (incl. extra werkgeversbijdrage)... en dan is het 'prettige prijs'-argument onderuit gehaald. :9

Gedachtegang MacBook Air: met een M4 Air om de hoek zou ik dit normaal gesproken niet zo snel overwegen. Echter... de prijzen van de M3 Air zijn erg scherp - zeker nu alle modellen met 16 GB RAM beginnen en als je de huidige verkoopprijzen tegen de prijzen van afgelopen zomer of een jaar geleden wegzet. Een hele scherpe prijs/kwaliteitverhouding dus. Dat effect blijft bij de M4 Air natuurlijk bestaan (16 GB zal de base zijn), maar toch: die zal de eerste periode (o.b.v. van de prijsgrafieken van de M1/M2/M3 Air-modellen) gewoon voor rond de adviesprijs verkocht worden... en dan kom ik qua prijs dus bij de genoemde MacBook Pro M4 uit.

16 GB/256 GB M3 Air is prima, maar voor €200 extra ben ik bereid 'm te future proofen en voor 24 GB/512 GB te gaan.

Gedachtegang MacBook Pro: en dan kom je in de klassieke 'Apple val' terecht. Want vanaf de M3 Air 24 GB/512 GB is het 'nog maar €300' en dan heb ik een M4 MacBook Pro te pakken. Want, tja... dan heb je de nieuwste chip, prachtig MiniLED scherm, nog betere accuduur, zooitje extra aansluitingen, etc. Ergens aantrekkelijk... maar bij €1000 zit ik gevoelsmatig niet meer in een 'nice-to-have'-aankoop. :9

Jullie gedachten zijn dus welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 14:34
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:57:
Crosspost met het M3 Air topic... maar het is inhoudelijk net wat te weinig om een eigen topic te maken en ik ben ook benieuwd naar de meningen van de M4 Pro eigenaren hier! :)

Klein dilemma hierzo! Ik overweeg een Mac te halen en daarbij overweeg ik de volgende drie:

- €415 Mac Mini M4, 24 GB RAM, 256 GB... maar wel nog extra losse elementen zoals een (knap) beeldscherm

We hebben hier te maken met een luxe probleem: ik heb 'm niet nodig, want ik heb al een goede Windows laptop + iPad. Het is puur nice-to-have om ook een MacOS device erbij te hebben. De prijzen vallen misschien op... dat is vanwege een werkgeversbijdrage ;)

Gedachtegang Mac Mini: aangezien het om een 'nice-to-have' aankoop gaat, is dit gewoon een hele prettige prijs. Nadeel is dat het natuurlijk niet mobiel is. Daarnaast ben ik dan geneigd om extra randapparatuur erbij te halen waardoor je al snel richting de €750 gaat (incl. extra werkgeversbijdrage)... en dan is het 'prettige prijs'-argument onderuit gehaald. :9

Gedachtegang MacBook Air: met een M4 Air om de hoek zou ik dit normaal gesproken niet zo snel overwegen. Echter... de prijzen van de M3 Air zijn erg scherp - zeker nu alle modellen met 16 GB RAM beginnen en als je de huidige verkoopprijzen tegen de prijzen van afgelopen zomer of een jaar geleden wegzet. Een hele scherpe prijs/kwaliteitverhouding dus. Dat effect blijft bij de M4 Air natuurlijk bestaan (16 GB zal de base zijn), maar toch: die zal de eerste periode (o.b.v. van de prijsgrafieken van de M1/M2/M3 Air-modellen) gewoon voor rond de adviesprijs verkocht worden... en dan kom ik qua prijs dus bij de genoemde MacBook Pro M4 uit.

16 GB/256 GB M3 Air is prima, maar voor €200 extra ben ik bereid 'm te future proofen en voor 24 GB/512 GB te gaan.

Gedachtegang MacBook Pro: en dan kom je in de klassieke 'Apple val' terecht. Want vanaf de M3 Air 24 GB/512 GB is het 'nog maar €300' en dan heb ik een M4 MacBook Pro te pakken. Want, tja... dan heb je de nieuwste chip, prachtig MiniLED scherm, nog betere accuduur, zooitje extra aansluitingen, etc. Ergens aantrekkelijk... maar bij €1000 zit ik gevoelsmatig niet meer in een 'nice-to-have'-aankoop. :9

Ik ben bezig met dezelfde afweging, maar zie vooral ongeveer dubbele bedragen van die jij noemt. Hoe kom je aan deze bedragen als ik vragen mag? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online

Het hebben van een ‘prachtig scherm’ valt op in je post. Een Mac Mini valt dan eigenlijk al af zoals je zelf al aangeeft. Puur voor de ‘nice-to-have’ gaat de hardware niet uitmaken. De M4-chip is voldoende en 16GB dan ook wel. Dan blijven de ‘nice-to-have’ (;)) zaken over.

Het Mini-LED scherm + ProMotion op de Pro’s zijn prachtig, maar dat kost dus wel wat. Is dat het dat waard? Jij bent de enige die dat kan beantwoorden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Steven030 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Ik ben bezig met dezelfde afweging, maar zie vooral ongeveer dubbele bedragen van die jij noemt. Hoe kom je aan deze bedragen als ik vragen mag? :P
Dat kan kloppen... er is sprake van een werkgeversbijdrage dus daar heb ik een voordeel in :) Voor de 'goedkope' modellen is het ongeveer de helft, daarna schaalt het af... een M4 Max voor de helft zit er dus niet in :9 Wat is jouw gedachtegang verder?

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 01-02-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Het hebben van een ‘prachtig scherm’ valt op in je post. Een Mac Mini valt dan eigenlijk al af zoals je zelf al aangeeft. Puur voor de ‘nice-to-have’ gaat de hardware niet uitmaken. De M4-chip is voldoende en 16GB dan ook wel. Dan blijven de ‘nice-to-have’ (;)) zaken over.
Klopt! Bij de Mini zou ik waarschijnlijk dan wel een OLED monitor halen. Qua chip maakt het niet uit: wat dat betreft zijn de M2 en M3 ook nog snel zat! (Al valt de M2 af, omdat ik niet direct 2 generaties achter wil lopen). Voorheen vond ik alleen 8 GB RAM te weinig. 16 GB is prima. 24 GB is relaxed en weet je zeker dat je jaren goed zit (met het oog op, hopelijk, een uitdijend arsenaal aan AI-tools de komende jaren).
Het Mini-LED scherm + ProMotion op de Pro’s zijn prachtig, maar dat kost dus wel wat. Is dat het dat waard? Jij bent de enige die dat kan beantwoorden. :)
Klopt! Bedankt in ieder geval voor het delen van je gedachten! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 01-02-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Dat kan kloppen... er is sprake van een werkgeversbijdrage dus daar heb ik een voordeel in :) Voor de 'goedkope' modellen is het ongeveer de helft, daarna schaalt het af... een M4 Max voor de helft zit er dus niet in :9 Wat is jouw gedachtegang verder?
Ah vandaar. Ik zou als ik jou was even wachten tot maart als de M4 Air waarschijnlijk uitkomt, en dan de afweging maken. Dat is in ieder geval wat ik ga doen.

De Air is wel erg handzaam door licht en dun te zijn. De Pro is dan weer handig als je van plan bent om er buiten mee te zitten. Door de actieve koeling en de 1.000-1.600 nits is hij een stuk beter in zonnige omstandigheden. 120Hz lijkt minder een impact te hebben dan bijvoorbeeld op de iPhone of iPad omdat je die met je vingers gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:48:
[...]

Klopt! Bij de Mini zou ik waarschijnlijk dan wel een OLED monitor halen. Qua chip maakt het niet uit: wat dat betreft zijn de M2 en M3 ook nog snel zat! (Al valt de M2 af, omdat ik niet direct 2 generaties achter wil lopen). Voorheen vond ik alleen 8 GB RAM te weinig. 16 GB is prima. 24 GB is relaxed en weet je zeker dat je jaren goed zit (met het oog op, hopelijk, een uitdijend arsenaal aan AI-tools de komende jaren).

[...]

Klopt! Bedankt in ieder geval voor het delen van je gedachten! :)
Graag gedaan natuurlijk. Zelf ben ik vorig jaar voor een MacBook Pro gegaan, maar dan wel voor de M4 Pro-variant met 48GB. Niet omdat ik het per se nodig had, maar omdat ik het ‘in één keer goed wilde doen’. Ik wil je uiteraard niet op kosten jagen, maar als je er de komende (laten we zeggen) vijf jaar mee wilt doen, gaat een gewoon LCD-scherm met 60 Hz je dan gelukkig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Steven030 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:01:
[...]

Ah vandaar. Ik zou als ik jou was even wachten tot maart als de M4 Air waarschijnlijk uitkomt, en dan de afweging maken. Dat is in ieder geval wat ik ga doen.
Dat heb ik overwogen, maar:

1) Ik verwacht dat er eigenlijk vrijwel niets significants verandert los van de upgrade van M3 naar M4.

2) De prijs van nieuwe modellen zit de eerste periode vaak heel lang dicht op de adviesprijs:

uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty... --> na 6 maanden >€100 korting
uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ssd,... --> na 4 maanden >€100 korting
uitvoering: Apple MacBook Air 2024 13" M3 8-core, 8GB ram, 8-core GPU, 256GB ... --> eerste echte aanbieding na 5 maanden, €100 wel vrijwel vanaf het begin maar kan niet terugzien of dat een enkele 'vage webshop' was o.i.d.

Hoe dan ook is het beeld duidelijk: het duurt even voordat er een aanbieding is.

Ook de prijzen van de oude modellen dalen vaak niet echt. Bij introductie M2 steeg de M1 zelfs in prijs. Bij de introductie van de M3 bleef de M2 nog maanden op een min of meer gelijk niveau van de toen al geldende aanbiedingen.

Dan vind ik nu prijzen die 250-300 onder de adviesprijs liggen dus prima... en al helemaal in vergelijking met hoe de prijzen van 16 GB modellen tot een half jaar geleden waren. :)
De Air is wel erg handzaam door licht en dun te zijn. De Pro is dan weer handig als je van plan bent om er buiten mee te zitten. Door de actieve koeling en de 1.000-1.600 nits is hij een stuk beter in zonnige omstandigheden. 120Hz lijkt minder een impact te hebben dan bijvoorbeeld op de iPhone of iPad omdat je die met je vingers gebruikt
Het grootste voordeel van het scherm op de Pro vind ik de HDR-ondersteuning. Verder vind ik rond de 14" een prettig schermformaat, maar de Air zit ook dichter bij 14 dan 13 inch. 120 Hz is ook prettig, maar zoals je aangeeft minder cruciaal dan op een touchscreen. Je bent op een laptop ook vaker 'statisch' bezig en films en series zitten toch op 25/30 fps.
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Graag gedaan natuurlijk. Zelf ben ik vorig jaar voor een MacBook Pro gegaan, maar dan wel voor de M4 Pro-variant met 48GB. Niet omdat ik het per se nodig had, maar omdat ik het ‘in één keer goed wilde doen’. Ik wil je uiteraard niet op kosten jagen, maar als je er de komende (laten we zeggen) vijf jaar mee wilt doen, gaat een gewoon LCD-scherm met 60 Hz je dan gelukkig maken?
Ik snap je volledig! Ik hoef 'm voor mijn eisen echter niet zo zwaar uit te rusten. We komen dan in een prijsklasse terecht dat het financieel goedkoper is om iedere twee á drie jaar een base MacBook Pro te halen. :9

Ik heb sowieso een grote voorkeur voor OLED schermen, maar die MacBooks bestaan niet :P Het MiniLED scherm is daar een goed alternatief op.

Maar eerlijk: voor €525/€725 zou ik ook wel weer prima met het LCD scherm in de Air kunnen leven. Het is weliswaar geen OLED of MiniLED, maar de schermen die Apple in de Air plaatst zijn wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven030
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Dat heb ik overwogen, maar:

1) Ik verwacht dat er eigenlijk vrijwel niets significants verandert los van de upgrade van M3 naar M4.

2) De prijs van nieuwe modellen zit de eerste periode vaak heel lang dicht op de adviesprijs:
Ja, eens (al kunnen ze ons altijd verassen). Maar misschien dalen de prijzen van de huidige Air modellen dan ook nog verder, en/of komt er dan een daling in de prijs van de Pro.

HDR/XDR vind ik ook het grootste voordeel van de Pro. Maar de handzaamheid van de Air lijkt me ook weer fantastisch. Ik ga ze zelf ook nog even vergelijken in de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Steven030 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:56:
[...]

Ja, eens (al kunnen ze ons altijd verassen). Maar misschien dalen de prijzen van de huidige Air modellen dan ook nog verder, en/of komt er dan een daling in de prijs van de Pro.
Ik denk dus dat het meevalt, maar het zou kunnen!

Overigens hebben op de Apple site de build to order modellen (oftewel: je past iets aan, zoals RAM, opslag, etc.) in meerdere landen een leverdatum van 11-13 feb.

Hoeft niets te betekenen, maar we hebben het in het verleden vaker gezien dat dat gebeurt als Apple op het punt staat een nieuw model uit te brengen. We zouden dus zomaar komende week of de week erop een press release kunnen zien.
HDR/XDR vind ik ook het grootste voordeel van de Pro. Maar de handzaamheid van de Air lijkt me ook weer fantastisch. Ik ga ze zelf ook nog even vergelijken in de winkel
Het design heeft wat dat betreft wel wat, inderdaad! Aan de andere kant zijn de Pro modellen misschien wel net iets iets dikker en zwaarder, maar natuurlijk nog steeds ook gewoon heel mobiel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 01-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Ik denk dus dat het meevalt, maar het zou kunnen!

Overigens hebben op de Apple site de build to order modellen (oftewel: je past iets aan, zoals RAM, opslag, etc.) in meerdere landen een leverdatum van 11-13 feb.

Hoeft niets te betekenen, maar we hebben het in het verleden vaker gezien dat dat gebeurt als Apple op het punt staat een nieuw model uit te brengen. We zouden dus zomaar komende week of de week erop een press release kunnen zien.

[...]

Het design heeft wat dat betreft wel wat, inderdaad! Aan de andere kant zijn de Pro modellen misschien wel net iets iets dikker en zwaarder, maar natuurlijk nog steeds ook gewoon heel mobiel :)
Nice, ik ben benieuwd. Wat voor iPad heb je eigenlijk? Ik heb die huidige iPad Pro M4 en dat is toch wel het mooiste scherm dat ik ooit heb gezien. Jammer dat er geen MacOS op zit, anders was het i.c.m. het touch screen en het Magic Keyboard waarschijnlijk het mooiste voor onze use case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:15:
[...]
Dat is iets wat ik wel even wil testen in het echt. Hij is wel 37% dikker en 25% zwaarder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Steven030 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:20:
[...]

Nice, ik ben benieuwd. Wat voor iPad heb je eigenlijk? Ik heb die huidige iPad Pro M4 en dat is toch wel het mooiste scherm dat ik ooit heb gezien. Jammer dat er geen MacOS op zit, anders was het i.c.m. het touch screen en het Magic Keyboard waarschijnlijk het mooiste voor onze use case
Ook de iPad Pro M4!
Steven030 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:35:
[...]

Dat is iets wat ik wel even wil testen in het echt. Hij is wel 37% dikker en 25% zwaarder
Snap ik! In vergelijking met de Air zal de Pro er altijd dikker uitzien en zwaarder wegen. Maar ik denk dat dat eerder een compliment is voor hoe ze de Air hebben kunnen bouwen en dat het niet zozeer betekent dat de MacBook Pro onhandelbaar groot en zwaar is :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

1+1 = 2.. maar voor dit soort bedragen zou ik niet eens nadenken en meteen voor de M4 Pro gaan. Dat is voor 1000 euro echt een hele mooie prijs. Daar koop je een Air M3 voor.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-07 14:22

ik zat in hetzelfde dilemma, MacBook Pro 14" vs 16" vs Air15". Uiteindelijk de irrationele keuze gemaakt voor een 16". Mijn eerdere bezwaar was dat de 16" veel zwaar zou zijn, dat valt mij in de praktijk erg mee.

de keuze voor pro tov air, was deels gebaseerd op het scherm en de (on)mogelijkheid om meerdere schermen aan te sluiten.
ik werk nu 2 avonden ermee, zelfs op de schoot op de bank is het goed toeven met zo'n groot scherm.

goede keuze.
en ps de speakers zijn echt bizar goed (was geen keuzecriterium, maar toch erg fijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

@Steven030 @Gr4mpyC3t @MysticX @Rino Thanks voor het delen van jullie gedachten. Uiteindelijk toch een M3 Air 16/256 besteld!

Hoofdreden is dat het 'nice to have' is voor erbij. Het basismodel gaat prima aan mijn eisen voldoen. Het is verleidelijk om dan door te upgraden naar de Air 24/256 en voor je het weet zit je de 14" Pro te overwegen... maar inmiddels geef je al wel het dubbele uit! De hoofdreden om voor de 14" Pro te gaan zou het MiniLED scherm zijn. Dat zou dan vooral tot z'n recht komen bij het kijken van HDR content. Super, maar ik heb ook al een iPad Pro met OLED scherm... en voor mediagebruik zou ik dan eerder die gebruiken. :9

Omgekeerd denk ik dan ook: de prijs die ik - dankzij de korting - nu voor een M3 Air 16/256 betaal is erg scherp. Stel het bevalt zo goed en ik zou over een paar jaar toch willen upgraden naar een M5 of M6 model... tja, dan is de kans groot dat ik weinig verlies maak (of zelfs winst) als ik dan mijn M3 verkoop of inruil.
Rino schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:08:
[...]

ik zat in hetzelfde dilemma, MacBook Pro 14" vs 16" vs Air15". Uiteindelijk de irrationele keuze gemaakt voor een 16". Mijn eerdere bezwaar was dat de 16" veel zwaar zou zijn, dat valt mij in de praktijk erg mee.

de keuze voor pro tov air, was deels gebaseerd op het scherm en de (on)mogelijkheid om meerdere schermen aan te sluiten.
ik werk nu 2 avonden ermee, zelfs op de schoot op de bank is het goed toeven met zo'n groot scherm.

goede keuze.
en ps de speakers zijn echt bizar goed (was geen keuzecriterium, maar toch erg fijn)
Zo te horen ben je er erg tevreden mee en heb je dus de juiste keuze gemaakt! :) Ik zat er wel heel dichtbij om voor de Pro te gaan. Maar uiteindelijk: het is een nice-to-have extra apparaat voor mij. Daar komt bij dat ik ook andere apparaten zoals een iPad met OLED scherm. Uiteindelijk is het voor mij dus logischer om toch voor de Air te gaan... maar makkelijk was de keuze niet :9

Nu ik trouwens de keuze heb gemaakt voor zo wat het goedkoopste model is er nog wel een ander voordeel: ik was - los van dit Mac plan - al een tijdje van plan om ook een M2 NVMe SSD te halen en deze in een (externe) behuizing met USB4/TB4 support te proppen.

Omdat ik zoveel 'bespaar' door voor een M3 Air te gaan, mag ik de SSD + enclosure meenemen in mijn aankoop en kan ik daar nog 50% op declareren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
Uniciteit schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:03:
@Steven030 @Gr4mpyC3t @MysticX @Rino Thanks voor het delen van jullie gedachten. Uiteindelijk toch een M3 Air 16/256 besteld!

Hoofdreden is dat het 'nice to have' is voor erbij. Het basismodel gaat prima aan mijn eisen voldoen. Het is verleidelijk om dan door te upgraden naar de Air 24/256 en voor je het weet zit je de 14" Pro te overwegen... maar inmiddels geef je al wel het dubbele uit! De hoofdreden om voor de 14" Pro te gaan zou het MiniLED scherm zijn. Dat zou dan vooral tot z'n recht komen bij het kijken van HDR content. Super, maar ik heb ook al een iPad Pro met OLED scherm... en voor mediagebruik zou ik dan eerder die gebruiken. :9

Omgekeerd denk ik dan ook: de prijs die ik - dankzij de korting - nu voor een M3 Air 16/256 betaal is erg scherp. Stel het bevalt zo goed en ik zou over een paar jaar toch willen upgraden naar een M5 of M6 model... tja, dan is de kans groot dat ik weinig verlies maak (of zelfs winst) als ik dan mijn M3 verkoop of inruil.

[...]

Zo te horen ben je er erg tevreden mee en heb je dus de juiste keuze gemaakt! :) Ik zat er wel heel dichtbij om voor de Pro te gaan. Maar uiteindelijk: het is een nice-to-have extra apparaat voor mij. Daar komt bij dat ik ook andere apparaten zoals een iPad met OLED scherm. Uiteindelijk is het voor mij dus logischer om toch voor de Air te gaan... maar makkelijk was de keuze niet :9

Nu ik trouwens de keuze heb gemaakt voor zo wat het goedkoopste model is er nog wel een ander voordeel: ik was - los van dit Mac plan - al een tijdje van plan om ook een M2 NVMe SSD te halen en deze in een (externe) behuizing met USB4/TB4 support te proppen.

Omdat ik zoveel 'bespaar' door voor een M3 Air te gaan, mag ik de SSD + enclosure meenemen in mijn aankoop en kan ik daar nog 50% op declareren. :)
als je tevreden bent, heb je een goede keuze. en 't "bespaarde" geld, kan inderdaad weer goed besteed worden.
Voor mij is het geen laptop voor erbij, maar als mijn primaire werklaptop. Vandaag voor 't eerst mee naar het werk, erg fijn om met een groter scherm te werken, het gewicht voel ik wel. Maar meestal wordt de laptop eenmaal op het werk, niet meer veel verplaatst.

Nu nog wat wennen aan het iets smallere toetsenbord tov Surface Laptop Studio en de algemene macOS feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-07 08:11
Ik wil binnenkort een nieuwe MacBook Pro halen. Momenteel werk ik op een M1 Max. Nu neig ik naar een 14" M4 Pro. Hoeft niet zó krachtig te zijn, maar ik wil hem wel gebruiken voor stevigere toepassingen. Ik kan hem mogelijk zakelijk afschrijven. De prijs is wel pittig, maar prima als ik er een paar jaar op vooruit kan. Refurbished is ook een optie. Eigenlijk nog nooit gedaan, ook omdat ik destijds hoorde dat bij iPhones er nep accu's in werden gedaan bij oudere modellen.

Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Fuujii Zakelijk gewoon nieuw kopen.

Particulier zou ik alleen Apple Certified Refurbished kopen, mits de prijs beter is dan nieuw met bon via Marktplaats of Vraag en Aanbod hier op Tweakers.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:45

MazeWing

The plot thickens...

Sinds vanmiddag ook weer een Mac gebruiker.... :D

Gekozen voor de space black MBP 16 M4 pro met 48GB geheugen en 512GB SSD (en glossy scherm), gewoon de "net wat betere" instapversie van de 16 inch. Gehaald bij Coolblue voor €3149, dus wat goedkoper dan bij Apple zelf.

Waarom?
In het verleden een MBP 13 2015 en MBP 15 2017 (en in 2004 ooit een iBook G4) gehad en dat waren altijd meer laptops "voor erbij" terwijl mijn pc echt wel het snellere apparaat was. Inmiddels is mijn desktop ook alweer dik 4,5 jaar en was ik van plan om deze mogelijk te upgraden. Vanwege de absurde prijzen voor videokaarten eens de balans opgemaakt in hoeverre ik eigenlijk nog wel echt veel ga gamen op de pc en of het een upgrade van dik €2000 (top termijn) waard gaat zijn om vervolgens na 4 jaar eigenlijk weer hetzelfde te moeten doen.

Uiteindelijk toch de conclusie getrokken dat het me het allemaal niet meer waard is en ik me voor 99% qua gamen ga richten op de consoles (heb ze alledrie, dus wat dat betreft een luxe positie). Omdat ik meer en meer de behoefte heb om ook wel eens ergens anders achter de pc te zitten dan op mijn werkkamer en ik ook op vakantie, etc. " meteen" foto's wil bewerken dan 2 weken later besloten dat de meest ideale combinatie een laptop zou zijn die op veel vlakken krachtiger is dan mijn huidige pc. Een laptop die ik ook als volwaardig alternatief kan gebruiken zowel als laptop als desktop replacement.

Onder aan de streep uitgekomen op de M4 Pro omdat die voor mij de beste prijs/performance heeft. Ik doe mijn PC nog niet weg en als ik echt de GPU power nodig heb (in mijn geval eigenlijk alleen bij het gamen) dan heb ik nog mijn PC, voor al het andere is de M4 Pro echt stukken krachtiger dan de Ryzen 5800. Voor 48GB gegaan omdat ik er toch 5+ jaar mee wil doen en geen gezeik wil met mogelijk toch te weinig geheugen. De SSD van 512GB vang ik op door uiteindelijk een externe 2TB SSD te gebruiken. Qua installatie van programma's is de 512 echt meer dan genoeg...

Eerste ervaring
WOW! In elk opzicht echt een beest van een computer en alles is gewoon instant qua openen en reageren. Ook is de consistentie van MacOS echt een verademing vergeleken met het rommeltje genaamd Windows 11.

In die 4-5 jaar (nadat ik mijn MBP 2017 had verkocht) is er toch meer veranderd (lees: verbeterd) dan ik misschien gedacht had. Niet alleen qua hardware maar ook qua software. MacOS 15 voelt toch heel wat beter aan dan de laatste waarmee ik heb gewerkt (Catalina). Wat betreft hardware is er eigenlijk al genoeg over gezegd. Wat een prachtig scherm en het geluid (uit een laptop) is fenomenaal.

Maar het allerbelangrijkste is de performance en het feit dat het een waardig alternatief is voor mijn huidige pc. Ik heb inmiddels wat foto's bewerkt in Lightroom en ik heb echt het gevoel met een nieuwere en snellere computer te werken. Iets dat ik (uiteraard) nooit had bij de Intel based MBP's die ik heb gehad.

TL;DR Besloten mijn huidige pc niet meer te upgraden en volledig over te stappen op een MacBook Pro 16" M4 Pro (met 48GB geheugen). Voor gaming heb ik een PS5 Pro, Xbox series X en Switch....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:49
MazeWing schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:24:
Sinds vanmiddag ik ook weer een Mac gebruiker.... :D

TL;DR Besloten mijn huidige pc niet meer te upgraden en volledig over te stappen op een MacBook Pro 16" M4 Pro (met 48GB geheugen). Voor gaming heb ik een PS5 Pro, Xbox series X en Switch....
Welkom bij de cult club :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Dankjewel! Wat is het welkomstgeschenk deze maand?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:49
MazeWing schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Dankjewel! Wat is het welkomstgeschenk deze maand?
Hetzelfde als elke maand: betrouwbaarheid en zeer lange batterijduur! Enjoy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-07 08:11
In navolging van mijn bericht op de vorige pagina: ik wil (moet) een nieuwe MacBook Pro halen. Daarbij wil ik sowieso een nieuwe halen. Voornamelijk voor het editen van video/foto's. Wel wat zwaardere content, niet per se veel After Effects. Is een M4 Pro 14" gewoon voldoende? Of is het toch aan te raden om voor een ouder model te gaan met Max?

De M4 Pro is nu zo'n 2500 euro nieuwprijs. Liever geef ik niet veel meer uit. Ik zie nu wel het Max-model van '23 te koop staan in de aanbieding voor 3000 euro, zo'n 700 euro goedkoper dan de huidige M4 Max.

(@Greatsword, dank nog voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 22:14
Hoi, misschien dat hier mensen wat inzichten kunnen geven over mijn afwegingen.

Ik ben al lange tijd toe aan een nieuwe laptop, aangezien mijn huidige laptop een logge, 10-jaar oude Dell workstation is van bijna 3 kg. De batterij houdt het net 10 minuten vol, en het apparaat raakt al overhit in de browser. Daarnaast heb ik nog een prima Windows desktop, maar ik mis nog iets wat ik mee kan nemen.

Omdat ik batterijduur en draagbaarheid in een laptop belangrijk vind, denk ik er al jaren over om een Macbook aan te schaffen. Het lijkt mij ideaal om niet meer vastgeketend aan een stopcontact te zitten!

Ik kijk nu naar deze opties (allemaal 14 inch):

uitvoering: Apple MacBook Pro 2024 14" M4 10‑core CPU, 10‑core GPU, 24GB ram,...
uitvoering: Apple MacBook Pro 2024 14" M4 Pro 12‑core CPU, 16‑core GPU, 24GB ...
uitvoering: Apple MacBook Pro 2024 14" M4 Pro 12‑core CPU, 16‑core GPU, 24GB ...

Waar ik het voor wil gebruiken
  • Web/app development (ik gebruik ook wel eens Unity voor AR/VR toepassingen, maar ik hoef geen zware games te maken)
  • Muziek (Rekordbox, Ableton Live)
  • Kleine projectjes in Photoshop, Illustrator en InDesign (of varianten daarop zoals Affinity)
  • Amateur/hobby fotobewerking, totaal geen hoofdzaak en zal ook niet veel gebeuren
  • Netflix, browsen, films kijken
Ik wil er niet op gamen.

Hoe ik het wil gebruiken
Vooral on the go: op de bank, onderweg in de trein, in de bibliotheek. Achter mijn bureau zou ik hem ook met een scherm kunnen verbinden, maar ik heb nog een prima Windows desktop die ik dan ook kan gebruiken. Misschien zou ik hem ook op werk gebruiken, wat ook met extern beeldscherm is.

Afweging 1: opslag 512GB vs 1TB
Ik zou mijn muzieklibrary en foto's op een portable SSD doen, zodat ik ook makkelijk kan switchen tussen mijn laptop en desktop. Omdat ik hem mogelijk ook voor werk zou willen gebruiken is 1TB misschien fijner, maar 300 euro extra vind ik wel fors.

Afweging 2: M4 vs M4 Pro
In de eerste plaats, dit is wat er in mijn desktop zit waar ik nog zeer tevreden mee ben: uitvoering: AMD Ryzen 5 3600 Boxed. Zowel de M4 als M4 Pro scoren beter in benchmarks, dus ik denk dat ik met een M4 niet tekort kom.
Tweakers adviseren zelf wel voor de M4 Pro te gaan. Op zich is het wel een grote performance boost, plus Thunderbolt 5 en dubbele memory bandwidth. De reden dat ik toch een 'normale' M4 overweeg is de batterijduur: voor mij heel belangrijk, ook omdat ik er echt jaren mee wil doen (misschien wel weer 10 jaar!). De M4 Pro heeft minder efficiency cores en volgens mij gaat de M4 langer mee bij niet-intensief gebruik. Helaas heeft Tweakers hier nog geen tests voor gedaan.

Hoe zitten jullie met je opslag? Heb je 512GB gekozen en kom je daar prima mee door? En hoe hebben jullie gekozen tussen de M4 en M4 Pro? Wat voor werk doe je ermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
02Sjoerd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:57:
...De M4 Pro heeft minder efficiency cores en volgens mij gaat de M4 langer mee bij niet-intensief gebruik. Helaas heeft Tweakers hier nog geen tests voor gedaan.
Volgens Apple zelf is het bij de M4 Pro tot 22 uur video streamen en tot 14 uur draadloos internetten, terwijl het bij de M4 tot 24 uur video streamen en tot 16 uur draadloos internetten is. Ik hou bij mijn M4 Pro rekening met een tussentijdse vervanging van de accu.
Hoe zitten jullie met je opslag? Heb je 512GB gekozen en kom je daar prima mee door? En hoe hebben jullie gekozen tussen de M4 en M4 Pro? Wat voor werk doe je ermee?
Ik ben uiteindelijk wel blij met 1TB, in verband met wat VM-gebruik en af en toe opslaan van grotere bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Fuujii schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:50:
In navolging van mijn bericht op de vorige pagina: ik wil (moet) een nieuwe MacBook Pro halen. Daarbij wil ik sowieso een nieuwe halen. Voornamelijk voor het editen van video/foto's. Wel wat zwaardere content, niet per se veel After Effects. Is een M4 Pro 14" gewoon voldoende? Of is het toch aan te raden om voor een ouder model te gaan met Max?

De M4 Pro is nu zo'n 2500 euro nieuwprijs. Liever geef ik niet veel meer uit. Ik zie nu wel het Max-model van '23 te koop staan in de aanbieding voor 3000 euro, zo'n 700 euro goedkoper dan de huidige M4 Max.

(@Greatsword, dank nog voor de toelichting!
Het verschil bij foto/videobewerking ga je voornamelijk terug zien in de export tijden.

De vraag is dus best simpel, wegen die paar minuten extra wachten op tegen de meerprijs?

Voor veel mensen is een Pro zelfs al overkill, dus tenzij jij echt dagelijks met deadlines werkt zou ik gewoon voor een Pro gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@02Sjoerd Als ik jou verhaal zo lees en je zo lang met je apparatuur doet zou ik zonder twijfel voor 1TB gaan.

Die muziek en foto bibliotheek wordt vaak steeds groter en groter en juist als je mobiel wilt zijn is zo’n externe SSD toch weer iets wat je mee moet nemen, kwijt kan raken etc.

Combineer dat met een goede cloud opslag en dan zit je gebakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

@02Sjoerd Ik zou vooral kijken naar wat je nodig hebt qua SSD ruimte voor je programma’s en eventuele export.

Voor mij is 512GB voldoende en grotere documenten zoals foto’s (raw) gaan toch op een NAS en/of externe SSD. En als ik al 2-3 weken aan foto’s ga bewerken tijdens vakantie zal het ook niet 200+ GB zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:09

RnB

Heeft er iemand ervaring met het opladen van een MacBook Pro met een >100W oplader en de Thunderbolt 4 Pro kabels van Apple?

Het is mij opgevallen dat deze combinatie met maximaal 60 watts oplaad (20V/3A). Ik heb twee varianten van de Zeus 280W GaN oplader gehad en ik gebruik nu een Ugreen Nexode 160W oplader. Ik heb vier verschillende lengtes Thunderbolt 4 Pro kabels getest. De kabels laden wel met 94 watts met de originele 96W oplader van Apple.

Ik heb nog een aantal andere Thunderbolt 3 en USB-C 4 kabels liggen van oa Belkin, Anker en OWC en die laden allemaal wel op 100 watt (20V/5A) met de genoemde opladers.

Apple adverteert dat deze kabels wel 100W moeten ondersteunen, dus ik vraag me af wat er mis gaat.

Als ik even snel zoek op USB Power Delivery, zouden de Thunderbolt 4 Pro kabels dit wel moeten ondersteunen, anders zouden ze ook niet op 20V/3A laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:23
Ik heb de neiging maar gewoon een NL toetsenbord te bestellen omdat dit wel op redelijke termijn leverbaar is, en ik eigenlijk niet anders gewend ben van mijn Logitech toetsenborden die ik heb? Of is een NL toetsenbord echt nog wezenlijk anders dan een US International?

US English, dat wijkt dan wel enorm af, met een horizontale enter toets. Denk dat ik daar dan weer een half jaar aan moet wennen en met switchen tussen docked of undocked elke keer problemen krijgt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@Phusebox Bij Upgreatest kun je ook voor een andere keyboard-layout kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door syltheboy op 12-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
syltheboy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:46:
@Phusebox Bij Upgreatest kun je ook voor een andere keyboard-layout kiezen.
Yes maar langere levertijd en US Engels zoals gezegd wijkt te veel af van mijn Logitech keyboard welke ik docked gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Phusebox schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:22:
Ik heb de neiging maar gewoon een NL toetsenbord te bestellen omdat dit wel op redelijke termijn leverbaar is, en ik eigenlijk niet anders gewend ben van mijn Logitech toetsenborden die ik heb? Of is een NL toetsenbord echt nog wezenlijk anders dan een US International?

US English, dat wijkt dan wel enorm af, met een horizontale enter toets. Denk dat ik daar dan weer een half jaar aan moet wennen en met switchen tussen docked of undocked elke keer problemen krijgt.
Niets mis met een NL-layout hoor. Persoonlijk kies ik altijd voor US-variant. De horizontale entertoets en de shifttoets links (omdat deze groter is t.o.v. de NL-layout) vind ik prettiger.

• Phusebox
Ik dacht dat ik er uit was, maar even gecanceld en twijfel nu weer tussen 14 en 16 inch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rino
Phusebox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:41:
Ik dacht dat ik er uit was, maar even gecanceld en twijfel nu weer tussen 14 en 16 inch :+
Ik twijfelde ook erg tussen deze 2; uiteindelijk de portemonnee getrokken (zakelijk) en gekozen voor de 16”. Geen spijt en ook op schoot op de bank ook goed handteerbaar.

En speakers zijn top

• Phusebox
Rino schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Ik twijfelde ook erg tussen deze 2; uiteindelijk de portemonnee getrokken (zakelijk) en gekozen voor de 16”. Geen spijt en ook op schoot op de bank ook goed handteerbaar.

En speakers zijn top
De meerprijs is niet eens meteen de overweging, het is vooral hoe lomp de MBP is in 16". Doordat het zo'n rechte blok is en vrij dik voor een laptop. Nu hoef ik niet heel vaak undocked te werken, maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 13-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:50:
[...]

De meerprijs is niet eens meteen de overweging, het is vooral hoe lomp de MBP is in 16". Doordat het zo'n rechte blok is en vrij dik voor een laptop. Nu hoef ik niet heel vaak undocked te werken, maar toch.
Geen idee of je die paar mm dikker en paar honderd gram zwaarder gaat merken. Wat je wel gaat merken is wanneer je achter je 14” zit te werken en het idee krijgt dat je een groter scherm (lees: 16”) had willen hebben….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
MazeWing schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Geen idee of je die paar mm dikker en paar honderd gram zwaarder gaat merken. Wat je wel gaat merken is wanneer je achter je 14” zit te werken en het idee krijgt dat je een groter scherm (lees: 16”) had willen hebben….
Echt dikker is de 16 tov de 14 niet, maar doordat de MBP in het algemeen een nogal lompe laptop is, voelt de 16" lomper dan mijn huidige 17".

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Echt dikker is de 16 tov de 14 niet, maar doordat de MBP in het algemeen een nogal lompe laptop is, voelt de 16" lomper dan mijn huidige 17".
Huh? Is toch niet echt lomp? Bedoel je de bezels en afgeronde hoeken ofzo?

• Phusebox
MazeWing schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Huh? Is toch niet echt lomp? Bedoel je de bezels en afgeronde hoeken ofzo?
De bezels is één ding ja. Vooral de dikte. Mijn 17" i9 Windows laptop is van 8 tot 13 mm dik. En maar 2 cm breder. Diepte is gelijk.

Vergeleken met 16" dan.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ok maar hoevaak heb je 'm dicht en loop je ermee rond (dichtgeklapt)?

Als je nu een 17 inch gewend bent dan gaat 14 inch denk ik wel heel klein aanvoelen....

• Phusebox
MazeWing schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:22:
Ok maar hoevaak heb je 'm dicht en loop je ermee rond (dichtgeklapt)?

Als je nu een 17 inch gewend bent dan gaat 14 inch denk ik wel heel klein aanvoelen....
Was al naar de mediamarkt geweest maar daar hadden ze geen modellen om te vergelijken. Sowieso vastgeschroefd en enkel een 14" en 13".

• Phusebox
Naar een andere zaak geweest. Helaas enkel iMac met nano scherm, maar goed wel beetje kunnen vergelijken.

Ziet er wel mooi uit, dat matte scherm maar je hebt inderdaad wel een beetje dirty screen effect. Maar niet veel anders dan een standaard desktop scherm met matte afwerking. Tekst is iets minder scherp, en het contrast is iets lager en kleuren minder punchy. Maar allemaal redelijk minimaal.

Dus daar twijfel ik nu ook weer over.

14 vs 16 inch... tja. 14 inch is inderdaad best klein, maar niet onwerkbaar naar mijn idee. 16 inch is echt lomp zwaar.

Welke keuze ik ook ga maken, ga er altijd waarschijnlijk spijt van hebben en denken "had ik maar. "

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Phusebox Je kan altijd nog een externe monitor halen mocht je groter beeld willen hebben.

Vind de 14” al echt zwaar tov de Air dus dat was voor mij de doorslaggevende factor om voor kleiner te gaan.

• Phusebox
Greatsword schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:58:
@Phusebox Je kan altijd nog een externe monitor halen mocht je groter beeld willen hebben.

Vind de 14” al echt zwaar tov de Air dus dat was voor mij de doorslaggevende factor om voor kleiner te gaan.
Gebruik de laptop meestal docked, als ik hem on the go gebruik heb ik natuurlijk geen scherm bij me.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:04:
[...]

Gebruik de laptop meestal docked, als ik hem on the go gebruik heb ik natuurlijk geen scherm bij me.
Als je 'm meestal docked gebruikt lijkt me het verschil in formaat en "lompheid" niet echt van belang.
En als je 'm on the go gebruikt kan ik me voorstellen dat je behoefte hebt aan een zo groot mogelijk scherm = 16" Macbook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Laptop is besteld.

- 14‑inch
- Display met nanotextuur
- Apple M4 Pro‑chip met 14‑core CPU, 20‑core GPU en 16‑core Neural Engine
- 48 GB centraal geheugen
- 1 TB SSD‑opslag
- Magic Keyboard met achtergrondverlichting en Touch ID - Engels (VS)

Everything I said I didn't want. 😅 Welcome to my twisted brain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:36:
Laptop is besteld.

- 14‑inch
- Display met nanotextuur
- 1 TB SSD‑opslag
- Magic Keyboard met achtergrondverlichting en Touch ID - Engels (VS)

Everything I said I didn't want. 😅 Welcome to my twisted brain.
Nice, hopelijk krijg je geen spijt van het kleinere formaat. Wanneer komt ie binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
MazeWing schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Nice, hopelijk krijg je geen spijt van het kleinere formaat. Wanneer komt ie binnen?
Over 2 weken ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Ongeduldig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1SArqh8QxmmJtqFok1bCRZjUWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjIs3Z0rUkx2OcMrflyDptw1.png?f=fotoalbum_large

Dacht dat die dingen uit Ierland kwamen trouwens, maar tracking zegt China.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 19-02-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ik ga mijne zondag toch ruilen voor een exemplaar met nano coating. Gesproken met de chat van Coolblue en dit zou gewoon in de winkel moeten kunnen en dan hoef ik alleen het verschil (€180) bij te betalen.

Ik merk namelijk toch dat op de plaatsen waar ik zit wat meer last heb van de reflecties dan ik in eerste instantie gedacht had. En het is nogal zuur als je spijt gaat krijgen bij een uitgave van dik €3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Knoop doorgehakt om eindelijk mijn MacBook Pro met i7 (2019) met pensioen te sturen, geschatte inruilwaarde was nog best netjes maar ik houd de oude nog even om alle omgevingen goed over te zetten.

- 16 inch
- 2 TB SSD‑opslag

Omdat ik toch wil sparen voor Studio main display zonder nano gekozen, budget is nu richting extra opslag verschoven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Inmiddels de MacBook omgeruild (ging allemaal super makkelijk) voor een exemplaar met Nano texture en WOW!! Wat ben ik blij dat ik deze stap gezet heb. Het scherm heeft bij mij nog steeds dezelfde kwaliteiten, scherpte en contrast als de glossy variant alleen dan zonder de reflecties.

Zoals ik zelf her en der gelezen hebt is het nog het meest te vergelijken met "papier". Wat mij betreft is het zelfs mooier dan glossy, zeker bij foto's en video's. Zeker omdat je feitelijk geen last hebt van reflecties springt het er nog meer uit dan bij glossy. Ook had ik gelezen van mensen die een soort van regenboogeffect zagen op witte pagina's maar zelf zie ik dit niet. Het is echt gewoon de kwaliteit van het glossy scherm minus de reflecties.

Wat mij betreft zeker de meerprijs waard en iets dat ik eigenlijk gewoon vanaf het begin had moeten doen. Enkel wanneer je de laptop alleen docked gebruikt zou het wat mij betreft niet uitmaken. In alle andere gevallen is Nano echt de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Die van mij is ook vandaag binnen gekomen. De 14" maat is fijn om mee te nemen en even snel op schoot te pakken, maar ik vind het typen op de 14" minder. Denk dat het toetstenbord zelf wel hetzelfde formaat heeft maar de afstand van de rand tot de toetsen is kleiner denk ik?

Het scherm met de nano coating is prima, ziet er goed uit maar zeker geen wow factor bij mij. Vind alles best flets en ook 100% helderheid kan ik niet echt heel fel noemen. Binnen heb ik het niet nodig, maar net bij schemerlicht op 100% gezet en dan denk ik niet, wauw wat een bak licht.

Laptop voelt verder wel solide aan en tot nu toe nog stil geweest maar nog niet aan het werk gezet. Jammer is wel dat ie zo glad is, op schoot blijft ie niet echt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:36:
Die van mij is ook vandaag binnen gekomen. De 14" maat is fijn om mee te nemen en even snel op schoot te pakken, maar ik vind het typen op de 14" minder. Denk dat het toetstenbord zelf wel hetzelfde formaat heeft maar de afstand van de rand tot de toetsen is kleiner denk ik?

Het scherm met de nano coating is prima, ziet er goed uit maar zeker geen wow factor bij mij. Vind alles best flets en ook 100% helderheid kan ik niet echt heel fel noemen. Binnen heb ik het niet nodig, maar net bij schemerlicht op 100% gezet en dan denk ik niet, wauw wat een bak licht.

Laptop voelt verder wel solide aan en tot nu toe nog stil geweest maar nog niet aan het werk gezet. Jammer is wel dat ie zo glad is, op schoot blijft ie niet echt liggen.
Pas wanneer er veel licht op de sensor schijnt gaat de helderheid echt omhoog. In andere gevallen is de maximale helderheid gewoon gelimiteerd. Je hebt apps die de helderheid volledig unlocken en je dus handmatig een veel hogere helderheid kan instellen. Ik zie trouwens niet in hoe je dit scherm op welke manier dan ook "flets" zou kunnen noemen. Ik heb ervaring met glossy en nano en heb vandaag in een heldere ruimte gewerkt en de kleuren spatten ervan af. Ik heb ook even vergeleken met matte pc laptops (Dell) en het verschil is echt enorm qua coating.

Qua formaat is de 16 inch inderdaad groter rondom de toetsen en er zit meer ruimte tussen de rand van de MacBook en de onderste rij toetsen. Ook het trackpad is echt aanzienlijk groter.
De 14 inch zal in de meeste gevallen stil blijven maar de 16 inch schijnt echt stukken stiller te zijn bij volle belasting.

Mogelijk toch voor de 16 inch moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:55
MazeWing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Pas wanneer er veel licht op de sensor schijnt gaat de helderheid echt omhoog. In andere gevallen is de maximale helderheid gewoon gelimiteerd. Je hebt apps die de helderheid volledig unlocken en je dus handmatig een veel hogere helderheid kan instellen. Ik zie trouwens niet in hoe je dit scherm op welke manier dan ook "flets" zou kunnen noemen. Ik heb ervaring met glossy en nano en heb vandaag in een heldere ruimte gewerkt en de kleuren spatten ervan af. Ik heb ook even vergeleken met matte pc laptops (Dell) en het verschil is echt enorm qua coating.

Qua formaat is de 16 inch inderdaad groter rondom de toetsen en er zit meer ruimte tussen de rand van de MacBook en de onderste rij toetsen. Ook het trackpad is echt aanzienlijk groter.
De 14 inch zal in de meeste gevallen stil blijven maar de 16 inch schijnt echt stukken stiller te zijn bij volle belasting.

Bij mijn 14 inch zijn er maar enkele workloads waarin de fans gaan draaien. Dat is als ik serieus langdurig getallen ga pletten in python of Matlab. En misschien exporteren / transponeren van films ook. Maar zelfs bij een lokaal taalmodel met 16GB aan parameters gaan de fans niet aan. En zeker niet bij al het office / internetwerk. Denk dat 99% van de gebruikers de fans niet aan de gang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MazeWing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Nou, het blijft natuurlijk zo dat ik niet vaka undocked zal werken, dus de tijd dat ik verkrampt moet typen zal meevallen. Trackpad op de 14" is meer dan groot genoeg.

Verder heb ik begrepen dat er gene verschil zit tussen performance en geluid van de 14 en 16 inch.

Het scherm is prima, maar niks bijzonders vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Nou, het blijft natuurlijk zo dat ik niet vaka undocked zal werken, dus de tijd dat ik verkrampt moet typen zal meevallen. Trackpad op de 14" is meer dan groot genoeg.

Verder heb ik begrepen dat er gene verschil zit tussen performance en geluid van de 14 en 16 inch.

Het scherm is prima, maar niks bijzonders vind ik zelf.
Nou qua geluid zit er wel degelijk verschil in. Ook logisch gezien het verschil in behuizing, fans, etc.

Vanaf 2:00 begint het vergelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MazeWing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:17:
[...]

Nou qua geluid zit er wel degelijk verschil in. Ook logisch gezien het verschil in behuizing, fans, etc.
[YouTube: 16” MacBook Pro M4 Pro: The King of Laptops?]
Jammer dat dit dan pas naar voren komt nadat ik me het dilemma zat 14 of 16 inch. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Jammer dat dit dan pas naar voren komt nadat ik me het dilemma zat 14 of 16 inch. :|
Haha ik neem aan de je onderzoek hebt gedaan alvorens te beslissen?

Zeker omdat je 'm meestal docked gebruikt zou ik JUIST voor de 16 inch kiezen. Het is natuurlijk anders als je iedere dag je MacBook meeneemt, op schoot hebt, etc.

Ik zie een omruiling aankomen.... :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MazeWing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:32:
[...]

Haha ik neem aan de je onderzoek hebt gedaan alvorens te beslissen?

Zeker omdat je 'm meestal docked gebruikt zou ik JUIST voor de 16 inch kiezen. Het is natuurlijk anders als je iedere dag je MacBook meeneemt, op schoot hebt, etc.

Ik zie een omruiling aankomen.... :o :+
Haha nee omruilen doe ik niet. Het is wat het is.

En ja ik heb onderzoek gedaan en alles wat ik heb gezien waren vergelijkingen dat het geen zak uitmaakte qua performance of koeling.

En bij de 16 inch had ik waarschijnlijk 24 ipv 48 GB RAM moeten nemen ivm budget.

Ben benieuwd of ik last van de fans ga krijgen maar zelfs mijn M4 base mini hoor ik nooit. Kom van een Dell machine die continue klinkt als een robot stofzuiger, dus zal altijd beter zijn.

En ja de laptop gaat elke dag op en neer naar het werk, mee naar meetings en regelmatig in het weekend of avond op de bank.

[ Voor 19% gewijzigd door Phusebox op 24-02-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
MazeWing schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:17:
[...]

[YouTube: 16” MacBook Pro M4 Pro: The King of Laptops?]
Hij gebruikt een gemanipuleerde MacBook M4 Pro 14 inch. Temps voor een M4 gaan richting 100 graden onder full stress cine bench. Die van hem blijft hangen op 70 graden. Heb het idee dat hij moeite heeft gedaan met 3rd party software om het fanprofiel flink aan te passen voor wat kliks op YouTube . Mijn m4 Pro chip komt niet boven de 4500 rpm na 10 minuten CPU cine bench test. Bij de GPU test gaan de fans überhaupt niet aan op een hoorbaar niveau. Temp wel 90 - 100 graden, conform het thermal design van Apple.

Verder is hij de enige die meldt dat er gethrottled wordt, wat meestal wel een ding is. Lijkt me fake news deze video.

Edit: De clockspeed van de performance core droppen na een minuutje cinebench langzaam van 4500 MHz naar 3700 MHz. Dan is de vraag of de clock speeds van de 16 inch wel stabiel blijven?

[ Voor 8% gewijzigd door HEY_DUDE op 24-02-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

HEY_DUDE schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Hij gebruikt een gemanipuleerde MacBook M4 Pro 14 inch. Temps voor een M4 gaan richting 100 graden onder full stress cine bench. Die van hem blijft hangen op 70 graden. Heb het idee dat hij moeite heeft gedaan met 3rd party software om het fanprofiel flink aan te passen voor wat kliks op YouTube . Mijn m4 Pro chip komt niet boven de 4500 rpm na 10 minuten CPU cine bench test. Bij de GPU test gaan de fans überhaupt niet aan op een hoorbaar niveau. Temp wel 90 - 100 graden, conform het thermal design van Apple.

Verder is hij de enige die meldt dat er gethrottled wordt, wat meestal wel een ding is. Lijkt me fake news deze video.

Edit: De clockspeed van de performance core droppen na een minuutje cinebench langzaam van 4500 MHz naar 3700 MHz. Dan is de vraag of de clock speeds van de 16 inch wel stabiel blijven?
Mogelijk heef tie gewoon pech met zijn exemplaar. Als ik naar zijn andere filmpjes kijk en ook de titel en thumbnail van deze video dan lijkt het me allemaal wel echt. Het is namelijk geen clickbait, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
HEY_DUDE schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:38:
[...]

GPU test blijft inderdaad nagenoeg stil, bij multi CPU gaan de fans al binnen een minuut aan. Maar lang niet zo luid als mijn Windows laptop deed bij normaal gebruik, dus zonder benchmarking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Greatsword schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:13:
[...]

Het verschil bij foto/videobewerking ga je voornamelijk terug zien in de export tijden.

De vraag is dus best simpel, wegen die paar minuten extra wachten op tegen de meerprijs?

Voor veel mensen is een Pro zelfs al overkill, dus tenzij jij echt dagelijks met deadlines werkt zou ik gewoon voor een Pro gaan.
Binnenkort wil ik ook een nieuwe als vervanging van mijn Macbook Air M1 2020. Ik twijfel tussen een M4 pro of M4 Max Macbook Pro.

Hij moet weer jaren mee gaan en is bedoeld voor wat foto bewerking en ontwerpwerk. Maar daar kan de Macbook Air M1 ook nog prima mee omgaan. Soms mis ik wat geheugen.

Daarnaast wil ik hem ook gebruiken voor podcasts met audio en video bewerking. Nu heb je voor video wat meer kracht nodig. Alleen zou dit gewoon wel simpele beelden van een podcast zijn.

Ga je dan voor M4 Pro of M4 Max?
Op kantoor werk ik trouwens op een M1 Max (Mac Studio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Krijg de fans alleen aan de gang met lokale AI-modellen op een 14-inch M4 Pro. Voor de rest fluisterstil.

Wel leuk apparaat om serieus wat lokale AI-zaken te draaien. Vooral voor het transcriberen van interviews is whisper echt een uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Binnenkort wil ik ook een nieuwe als vervanging van mijn Macbook Air M1 2020. Ik twijfel tussen een M4 pro of M4 Max Macbook Pro.

Hij moet weer jaren mee gaan en is bedoeld voor wat foto bewerking en ontwerpwerk. Maar daar kan de Macbook Air M1 ook nog prima mee omgaan. Soms mis ik wat geheugen.

Daarnaast wil ik hem ook gebruiken voor podcasts met audio en video bewerking. Nu heb je voor video wat meer kracht nodig. Alleen zou dit gewoon wel simpele beelden van een podcast zijn.

Aangezien je mijn eerdere bericht gequote hebt heb je daar al je antwoord.

Ga jij echt zitten wachten op de export tijden of doe je net als iedereen gewoon even een kop koffie of wat anders als het zover is.

Qua video gebruik ik veel Davinci Resolve (4K, x265 etc) en dat werkt op een Pro meer dan prima. Op vakantie zelfs nog op een M1 Air wat drone video's in elkaar gezet en tot mijn verbazing zelfs daar niet eens vastlopers o.i.d. Voor de zekerheid toen wel gebruik gemaakt van proxies om lekker snel er doorheen te kunnen scrubben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Greatsword schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Aangezien je mijn eerdere bericht gequote hebt heb je daar al je antwoord.

Ga jij echt zitten wachten op de export tijden of doe je net als iedereen gewoon even een kop koffie of wat anders als het zover is.

Qua video gebruik ik veel Davinci Resolve (4K, x265 etc) en dat werkt op een Pro meer dan prima. Op vakantie zelfs nog op een M1 Air wat drone video's in elkaar gezet en tot mijn verbazing zelfs daar niet eens vastlopers o.i.d. Voor de zekerheid toen wel gebruik gemaakt van proxies om lekker snel er doorheen te kunnen scrubben.
Thanks. Dat dacht ik al. Maar is dat dan ook het enige verschil wat je dan merkt. Puur de export tijden, verder niet direct haperende slome software enz.

Want tussen een M4 Pro en Max zit een behoorlijk prijsverschil (met wat extra RAM erbij).

Die M1 Air werkt toch als een trein he. Haha ik verbaasde mij er ook over. Voorheen aan het werk op een iMac i7 helemaal max. En toen thuis in Macbook Air m1. Man, wat een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Citroentaart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Investeer in meer geheugen ipv snellere chip. audio en video bewerking zal ook steeds meer AI gebaseerd worden. En AI vreet geheugen. Wat betreft export kun je zoals boven rustig een kop koffie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
HEY_DUDE schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:35:
[...]

Investeer in meer geheugen ipv snellere chip. audio en video bewerking zal ook steeds meer AI gebaseerd worden. En AI vreet geheugen. Wat betreft export kun je zoals boven rustig een kop koffie doen.
Yes, dat was ik van plan. Wel weer irritant dat je dan weer meer cores moet kiezen voor meer geheugen.
48GB of toch eerder voor 64GB gaan? Vanaf 64GB ga je naar de M4 Max zag ik zojuist. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Citroentaart op 25-02-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Yes, dat was ik van plan. Wel weer irritant dat je dan weer meer cores moet kiezen voor meer geheugen.
48GB of toch eerder voor 64GB gaan?
Heb zelf 64GB maar moet eerlijk zeggen dat het voor mij echt overkill is. Ik laat echt alles op de achtergrond open staan. Photoshop, Capture One, Davinci, Muziek, Safari met 25 tabbladen, mail, notities etc. en denk dat 48GB meer dan voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Citroentaart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Thanks. Dat dacht ik al. Maar is dat dan ook het enige verschil wat je dan merkt. Puur de export tijden, verder niet direct haperende slome software enz.

Want tussen een M4 Pro en Max zit een behoorlijk prijsverschil (met wat extra RAM erbij).

Die M1 Air werkt toch als een trein he. Haha ik verbaasde mij er ook over. Voorheen aan het werk op een iMac i7 helemaal max. En toen thuis in Macbook Air m1. Man, wat een verschil.
Ja 1 ding wat op een Max wel wat beter gaat zijn zaken als Noise Reduction in Davinci Resolve omdat het echt een hele zware taak is bij video. Als je dat af en toe gebruikt is het geen probleem, maar als het echt om studio/productie werkt gaat waarbij je dit dagelijks doet maakt het wel verschil qua responsiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Citroentaart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:37:
[...]

48GB of toch eerder voor 64GB gaan? Vanaf 64GB ga je naar de M4 Max zag ik zojuist. 8)7
48GB is meer dan voldoende denk ik. Mijn onderbouwing hiervoor is dat de high end nvidia kaarten Max 32 GB hebben. Dat geeft voorlopig een harde limiet voor consumenten AI dat je lokaal draait. Heb ook 48 GB ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentaart
Greatsword schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Heb zelf 64GB maar moet eerlijk zeggen dat het voor mij echt overkill is. Ik laat echt alles op de achtergrond open staan. Photoshop, Capture One, Davinci, Muziek, Safari met 25 tabbladen, mail, notities etc. en denk dat 48GB meer dan voldoende is.
In mijn Mac Studio ook 64GB. Laat ook alles open staan. Soms wel eens in het 'oranje' met het geheugen door Photoshop. Even Ps afsluiten en weer opstarten en weer door. Maar de M1 Max is natuurlijk geen M4 chip. De M4 generaties is natuurlijk weer een stuk sneller/efficiënter.
HEY_DUDE schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:50:
[...]

48GB is meer dan voldoende denk ik. Mijn onderbouwing hiervoor is dat de high end nvidia kaarten Max 32 GB hebben. Dat geeft voorlopig een harde limiet voor consumenten AI dat je lokaal draait. Heb ook 48 GB ;)
Ik denk dat er geen andere keuze is. Anders kom je op de M4 Max uit als je 64GB wilt. En dat is dus +1200 euro ten opzichte van een M4 Pro.

[ Voor 27% gewijzigd door Citroentaart op 25-02-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Het hoge standby verbruik moet bij mij toch wel een issue zijn ergens. Klapte de laptop gisteravond dicht met 85%, vanochtend was er nog 66% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Phusebox energie tabje in de activiteitenmonitor geeft geen uitsluitsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ronwiel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:33:
@Phusebox energie tabje in de activiteitenmonitor geeft geen uitsluitsel?
Nee niks te zien. maar goed even afwachten, misschien is het ding nog in zijn "break-in period".

Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik enorm blij ben met het matte scherm, en dat ik aan de 14" ook wel gewend ben. De 16" met mat scherm zat net buiten het budget, en ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Het is echt enorm fijn om zonder reflecties op je laptop te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Phusebox schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Nee niks te zien. maar goed even afwachten, misschien is het ding nog in zijn "break-in period".

Inmiddels kan ik wel zeggen dat ik enorm blij ben met het matte scherm, en dat ik aan de 14" ook wel gewend ben. De 16" met mat scherm zat net buiten het budget, en ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Het is echt enorm fijn om zonder reflecties op je laptop te kunnen werken.
Ik ben na 5 dagen ook nog steeds heel blij met de keuzes om glossy toch in te ruilen voor de nano en de €180 meerprijs maar voor lief te nemen.

Ik heb de afgelopen dagen grotendeels gewerkt met een grote raampartij achter me en waar ik met de glossy toch vaker last had van de reflecties, het scherm moest kantelen, de helderheid verhogen of er "voor" gaan zitten, is dat nu allemaal niet meer nodig. Heerlijk! *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:38
Gisteren een Macbook Pro besteld bij Amac, maar ik twijfel nu over het scherm. De bestelling is een M4 Pro 12C-CPU & 16C-GPU, 24 GB, 1 TB met het reguliere scherm. Maar gezien de ervaringen hier twijfel ik of ik niet voor een nano moet gaan. De Macbook is overkill voor wat ik er mee doe (mail, office), maar ik wil er 5 jaar mee doen. En ik kan deze zakelijk afschrijven, waardoor ik circa 60% van de nieuwprijs terug krijg in een periode van 5 jaar. De meerprijs voor nano doet er daardoor niet zo toe.

Waarom wel nano:
- Ik werk regelmatig in de trein, waardoor ik soms last heb van zonlicht op het scherm.
- We werken soms met 2-en op dezelde Macbook, waardoor de betere viewing angles een voordeel zijn. Maar dit is een klein voordeel, aangezien het bij mijn huidige Macbook ook geen probleem is.

Waarom geen nano:
- Ik werk in de culturele sector, o.a. rond beeldende kunst en publiceren van boeken. Een kleurecht scherm is dan beter (ook al ligt de echte kleurbewerking bij collega's).
- Minder diep zwart
- Hogere prijs

De levertijd van beide modellen is 3 weken, terwijl bij Apple tussen 1 en 2 weken. Ik koop liever bij Amac, maar de levertijd staat mij tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
@L.N. tja ik heb de laptop nu een week of twee mijn M4 Pro zonder nano, zit regelmatig lekker in het zonnetje (met gezicht facing), misschien ligt het aan mij persoonlijk maar moet toch wel echt zoeken naar reflecties met zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

L.N. schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:08:
Gisteren een Macbook Pro besteld bij Amac, maar ik twijfel nu over het scherm. De bestelling is een M4 Pro 12C-CPU & 16C-GPU, 24 GB, 1 TB met het reguliere scherm. Maar gezien de ervaringen hier twijfel ik of ik niet voor een nano moet gaan. De Macbook is overkill voor wat ik er mee doe (mail, office), maar ik wil er 5 jaar mee doen. En ik kan deze zakelijk afschrijven, waardoor ik circa 60% van de nieuwprijs terug krijg in een periode van 5 jaar. De meerprijs voor nano doet er daardoor niet zo toe.

Waarom wel nano:
- Ik werk regelmatig in de trein, waardoor ik soms last heb van zonlicht op het scherm.
- We werken soms met 2-en op dezelde Macbook, waardoor de betere viewing angles een voordeel zijn. Maar dit is een klein voordeel, aangezien het bij mijn huidige Macbook ook geen probleem is.

Waarom geen nano:
- Ik werk in de culturele sector, o.a. rond beeldende kunst en publiceren van boeken. Een kleurecht scherm is dan beter (ook al ligt de echte kleurbewerking bij collega's).
- Minder diep zwart
- Hogere prijs

De levertijd van beide modellen is 3 weken, terwijl bij Apple tussen 1 en 2 weken. Ik koop liever bij Amac, maar de levertijd staat mij tegen.
Nano!

Tenzij je ALTIJD in een ruimte kan zitten waar je geen last hebt van reflecties dan is glossy beter. In praktisch alle andere gevallen is NANO echt beter. De iets mindere kijkhoek en mindere zwartwaardes zijn echt verwaarloosbaar.

Ook nu, ik zit op de bank te werken met een enorm raam achter me en de zon staat vol op de huizen en ik heb 0 reflecties. Bij de glossy versie was dit wel anders en had ik er toch wat last van. Je weet pas wat voor reflecties je had als je ze niet meer hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-07 18:16
Ik ook team nano.

Komende van een 2015 MBP, en nu een M4 zonder nano scherm, moet ik zeggen dat als ik de keuze had (ivm flex plan werk) ik ook voor de nano optie zou gaan.
Het micro-led scherm is zo veel meer zwart dat een witte spiegeling onmiddellijk opvalt, ongeacht de grotere helderheid.

Ik had verwacht dat ik, met de levendige herinnering aan de eerste 17" flatscreen crt's indertijd, dat ik altijd de scherpte van spiegeling ging verkiezen boven iets matter...
Maar nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
MazeWing schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:40:
[...]

Nano!

Tenzij je ALTIJD in een ruimte kan zitten waar je geen last hebt van reflecties dan is glossy beter. In praktisch alle andere gevallen is NANO echt beter. De iets mindere kijkhoek en mindere zwartwaardes zijn echt verwaarloosbaar.

Ook nu, ik zit op de bank te werken met een enorm raam achter me en de zon staat vol op de huizen en ik heb 0 reflecties. Bij de glossy versie was dit wel anders en had ik er toch wat last van. Je weet pas wat voor reflecties je had als je ze niet meer hebt....
Ik heb de bestelling aangepast naar een MacBook Pro met nano (MacBook Pro 14" - M4 Pro 12C-CPU &
16C-GPU - 24GB - 1TB - 70W USB-C -Nano-display - Space Black).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

L.N. schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:00:
[...]

Ik heb de bestelling aangepast naar een MacBook Pro met nano (MacBook Pro 14" - M4 Pro 12C-CPU &
16C-GPU - 24GB - 1TB - 70W USB-C -Nano-display - Space Black).
Waarom amac? Die is echt stukken minder dan Apple zelf of bijvoorbeeld Coolblue. Coolblue heeft trouwens de 14/20-1tb-nano op voorraad voor €3199

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Voor de mensen die twijfelen tussen glossy en nano kan ik de volgende video aanraden. Voor mij was dat echt DE video die voor mij de doorslag gaf. Wat mij betreft echt een super goed vergelijk in verschillende scenario's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk2cGjpJVlxLOVSKngnTv4Ky4RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29aiRpeCtRfEQHJp81sZ53EG.jpg?f=fotoalbum_large

En hier zojuist in het zonnetje in de tuin. <3 nano!!

[ Voor 38% gewijzigd door MazeWing op 07-03-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
MazeWing schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:38:
[...]

Waarom amac? Die is echt stukken minder dan Apple zelf of bijvoorbeeld Coolblue. Coolblue heeft trouwens de 14/20-1tb-nano op voorraad voor €3199
Mijn ervaringen met Amac zijn juist heel goed en de winkel is vlakbij. Ze hebben mij ook geholpen met zaken die net buiten garantie waren. Coolblue heeft geen winkel bij mij in de buurt, waardoor ik Amac prefereer. En ze leveren de MacBook met de 96W lader. Geen groot probleem, maar ik heb liever de 70W lader. Apple heeft een Iers BTW-nummer, waardoor ik wat meer moeite moet doen om de BTW terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

L.N. schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Mijn ervaringen met Amac zijn juist heel goed en de winkel is vlakbij. Ze hebben mij ook geholpen met zaken die net buiten garantie waren. Coolblue heeft geen winkel bij mij in de buurt, waardoor ik Amac prefereer. En ze leveren de MacBook met de 96W lader. Geen groot probleem, maar ik heb liever de 70W lader. Apple heeft een Iers BTW-nummer, waardoor ik wat meer moeite moet doen om de BTW terug te krijgen.
Ok, dat verklaart wel het e.e.a.
Ik heb zelf niet zo'n hele goede ervaringen met Amac (en daarvoor Ivizi). Ook bij het ruilen van een product nog binnen de termijn ging het toch een stuk lastiger dan ik had verwacht. Echt het klassieke "je kunt het beter online kopen want dan heb je wet koop op afstand"....

Daarom zelf voor CoolBlue gegaan en tot nu toe echt super tevreden. Ook toen ik 2 weken geleden de MBP heb geruild voor de versie met nano was het echt super eenvoudig. De laptop werd echt zeer vluchtig bekeken en het was goed. Ondanks de kostenderving voor CB handelde de medewerker echt volledig uit het oogpunt van de consument en niet als belangenbehartiger van CB.

Ik wens je in ieder geval alvast heel veel plezier toe en hopelijk heb je de laptop wat eerder dan over 3 weken. Ik weet zeker dat je super blij gaat zijn met je keuze om toch voor nano te gaan! Laat vooral ook weten hoe ie bevalt als je 'm eenmaal hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Haha ja je hebt gelijk! Misschien maar eens een review plaatsen daar. Ben het anno 2025 echt niet meer gewend in fysieke winkels zo goed en zo zonder "gezeik" geholpen te worden.

Wat dat betreft is de service in veel fysieke winkels gewoon echt bedroevend slecht geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@MazeWing Grappig dat we met dezelfde winkel zo’n verschillende ervaringen hebben (aangezien het om een voormalig Ivizi-winkel gaat, denk ik dat we het over dezelfde hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdVisser80
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-06 15:06
24GB vanaf de M4 Pro-modellen is wel erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-07 21:18

freddyathlon

McLaren Mercedes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl4e1cCZ0YRoMm9OE8v7uKciD0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nel4xFFcTNRgr3Bz7tXAA51J.png?f=fotoalbum_large

Ik ben in de markt voor de nieuwe MB Pro 16 inch. Nu kijk ik bij Coolblue op de website en zie deze 2 staan. De één met nano en de ander met een gewoon scherm. Degene met nano is een paar tientjes goedkoper.
Zie ik iets over het hoofd? Alle specs vergeleken, maar het is toch echt het enige verschil.
Vreemd dat dan juist de versie MET nano goedkoper is.

Ik twijfel over nano. Wil toch voor het 'gewone' scherm gaan, daar ik op mijn 'oude' MB Pro en Air M1 nooit last had van reflecties, of nooit echt op gelet.

Hoe zijn de meningen over nano nu? Iemand spijt van zijn keuze voor het gewone scherm? Of juist van de keuze voor nano?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste