MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik heb het niet genomen, nog geen seconde gemist of spijt van gehad.
Hou je geld gerust in je zak tenzij je goede reden hebt om het wel te willen.
Heb je er dan (langere tijd) gebruik van gemaakt? In de winkel is het namelijk heel anders dan daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk. Ik dacht in eerste aanleg dat ik het ook niet nodig had en dat het scherm helder genoeg kon. Pas toen ik thuis bij een groot raam zat merkte ik op dat er toch wel reflecties zichtbaar waren. Voorheen was het niet anders maar nu met nano is er wel degelijk een oplossing.Slonzo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:39:
Om maar even tegengeluid te geven: het hele nano-gebeuren is wat mij betreft erg overroepen.
Toen ik na 2 weken glossy naar nano ging was het echt een wereld van verschil en begreep ik pas goed alle lofzang die er op internet was.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Dus gezien het feit dat de versie MET nano een paar tientjes goedkoper is dan de versie zonder nano (bij Coolblue) zou ik absoluut de nano moeten nemen?MazeWing schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:47:
[...]
Heb je er dan (langere tijd) gebruik van gemaakt? In de winkel is het namelijk heel anders dan daadwerkelijk in de dagelijkse praktijk. Ik dacht in eerste aanleg dat ik het ook niet nodig had en dat het scherm helder genoeg kon. Pas toen ik thuis bij een groot raam zat merkte ik op dat er toch wel reflecties zichtbaar waren. Voorheen was het niet anders maar nu met nano is er wel degelijk een oplossing.
Toen ik na 2 weken glossy naar nano ging was het echt een wereld van verschil en begreep ik pas goed alle lofzang die er op internet was.
Ik kom via Google bijv tegen dat met nano zwarte kleuren wat meer grijs worden bij een andere kijkhoek. Hoe is jouw ervaring?
De Macbook ga ik veel gebruiken voor fotobewerking ook, dus wellicht is dat de doorslag.
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Afgaande op dit topic zijn mensen tevreden over nano. Zelf heb ik ‘m niet en eerlijk gezegd mis ik het nog niet. Had wel verwacht dat er een kans op loslating van de coating zou zijn, maar tot nu toe hoor je daar helemaal niets over. Ook bij de iPads niet.freddyathlon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:44:
[...]
Dus gezien het feit dat de versie MET nano een paar tientjes goedkoper is dan de versie zonder nano (bij Coolblue) zou ik absoluut de nano moeten nemen?
Ik kom via Google bijv tegen dat met nano zwarte kleuren wat meer grijs worden bij een andere kijkhoek. Hoe is jouw ervaring?
De Macbook ga ik veel gebruiken voor fotobewerking ook, dus wellicht is dat de doorslag.
Have you tried turning it off and on again?
Daar was ik ook bang voor maar de iPad Pro met nano laat zien dat die coating behoorlijk wat kan hebben.Gr4mpyC3t schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:46:
[...]
Afgaande op dit topic zijn mensen tevreden over nano. Zelf heb ik ‘m niet en eerlijk gezegd mis ik het nog niet. Had wel verwacht dat er een kans op loslating van de coating zou zijn, maar tot nu toe hoor je daar helemaal niets over. Ook bij de iPads niet.
Enige waar je voor op moet letten is waarmee en hoe je ‘m schoonmaakt.
Mag ik vragen hoe jij het scherm schoonmaakt?MazeWing schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Daar was ik ook bang voor maar de iPad Pro met nano laat zien dat die coating behoorlijk wat kan hebben.
Mag je bijv ook 'gewoon' water gebruiken? Microvezeldoek licht vochtig maken om ze vlekken te verwijderen en daarna goed drogen met een ander doekje?
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Met het meegeleverde microvezel doekje van Apple (zit er alleen bij als je de nano coating hebt). Tot nu toe door het wrijven met het doekje alles schoon gekregen. Verder gebruik ik eigenlijk alleen maar mijn adem (zoals met een bril) om iets licht vochtig te maken. Doe ik al sinds de eerste telefoon, iPad, etc.freddyathlon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:20:
[...]
Mag ik vragen hoe jij het scherm schoonmaakt?
Mag je bijv ook 'gewoon' water gebruiken? Microvezeldoek licht vochtig maken om ze vlekken te verwijderen en daarna goed drogen met een ander doekje?
Apple zelf adviseert 70% isopropyl alchohol alshet echt extreem is.
Nano texture: Unlike most non-glossy displays, Apple's nano-texture isn't a coating but rather an etching at the nanometer levelGr4mpyC3t schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:46:
[...]
Afgaande op dit topic zijn mensen tevreden over nano. Zelf heb ik ‘m niet en eerlijk gezegd mis ik het nog niet. Had wel verwacht dat er een kans op loslating van de coating zou zijn, maar tot nu toe hoor je daar helemaal niets over. Ook bij de iPads niet.
Op veel YouTube filmpjes die meer in depth gaan wordt dit ook vaak gezegd en uitgelegd.
Ik snap waar je vandaan komt. Ik heb de M1,2,3 Pro zonder coating gehad en nooit een probleem ervaren. En ik denk ook dat wanneer je nooit een nano-texture optie kiest daar ook geen last van gaat ervaren.Slonzo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:39:
Om maar even tegengeluid te geven: het hele nano-gebeuren is wat mij betreft erg overroepen.
Zelf nu voor een M4 en M4 Pro wel voor deze optie gekozen en moet zeggen dat ik het persoonlijk een vooruitgang vind. Werk ook veel in direct zonlicht, onderweg en kantoorverlichting.
Beetje hetzelfde als 60Hz vs Pro-motion 120Hz. Je merkt het niet totdat je over bent.
Inhakend op jouw bericht: Als ik het goed begrijp heb jij een M4 en M4 Pro, welke zou je voor dagelijks gebruik aanraden? Ik twijfel tussen deze 2, base M4 is denk ik wel voldoende alleen M4 Pro is wel wat meer future proof.Harrie-Handbak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:36:
[...]
Ik snap waar je vandaan komt. Ik heb de M1,2,3 Pro zonder coating gehad en nooit een probleem ervaren. En ik denk ook dat wanneer je nooit een nano-texture optie kiest daar ook geen last van gaat ervaren.
Zelf nu voor een M4 en M4 Pro wel voor deze optie gekozen en moet zeggen dat ik het persoonlijk een vooruitgang vind. Werk ook veel in direct zonlicht, onderweg en kantoorverlichting.
Beetje hetzelfde als 60Hz vs Pro-motion 120Hz. Je merkt het niet totdat je over bent.
Ik heb, mede daarom, gekozen voor de M4 Pro. Kon ook niet anders, gezien ik een 16" wil hebben. Maar ook indien 14" groot genoeg zou zijn, had ik de Pro gekozen.TNSN schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:51:
[...]
Inhakend op jouw bericht: Als ik het goed begrijp heb jij een M4 en M4 Pro, welke zou je voor dagelijks gebruik aanraden? Ik twijfel tussen deze 2, base M4 is denk ik wel voldoende alleen M4 Pro is wel wat meer future proof.
Knoop is doorgehakt; ik heb voor het standaard glossy scherm gekozen, ondanks dat bij Coolblue degene met Nano een paar tientjes goedkoper is.
Lees te vaak dat met fotobewerking het glossy scherm beter is en dieper zwart toont met meer heldere, echte kleuren. Ook wil ik gewoon wat water op een doekje kunnen doen om het scherm schoon te maken, ik ben echt allergisch voor vingerafdrukken en vuil. Ik kom met de MB Pro ook nooit buiten de deur en heb in huis geen weerkaatsend licht ofzo.
Vergelijk heb ik gemaakt met mijn Samsung S95D OLED-tv. Die heeft ook zo'n antireflectie scherm. Vergeleken met een glossy OLED heeft een glossy OLED nog diepere zwartwaarden.
Ik denk dat voor dit in het algemeen geld: alle Apple silicons voldoen, echter de laatste net wat beter. De video codecs voor de pro's geven je wel betere render tijden en voelen iets meer solide aan. Voor mij is het kopen van de laatste versie een beetje een verslaving geworden (beetje uit de hand gelopen
Maar koop vooral de laatste versie waneer je echt een nieuwe wilt. Daarna de hoogst mogelijke versie die binnen je budget past. Beste tip die ik je kan geven bespaar niet op RAM/ SSD. Mijn M4 heeft 24GB en M4 Pro 48. Met de M4 zou ik ook met gemak voor mijn privé werk kunnen gebruiken.
Je merkt na 2 dagen al niet meer het verschil met het glossy scherm, daarmee ook het gevoel van "dieper" zwart. Mits je niet beide type schermen nog hebtfreddyathlon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Lees te vaak dat met fotobewerking het glossy scherm beter is en dieper zwart toont met meer heldere, echte kleuren. Ook wil ik gewoon wat water op een doekje kunnen doen om het scherm schoon te maken, ik ben echt allergisch voor vingerafdrukken en vuil. Ik kom met de MB Pro ook nooit buiten de deur en heb in huis geen weerkaatsend licht ofzo.
Ik ervaar dat juist andersom, glossy schermen maakt het vaak veel te verzadigd en contrastrijk. Ik zou voor fotobewerking nooit een glossy scherm kiezen.freddyathlon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Lees te vaak dat met fotobewerking het glossy scherm beter is en dieper zwart toont met meer heldere, echte kleuren.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Gewoon niet schoonmakenMazeWing schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Zeker! Silver all the way!freddyathlon schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:44:
Gekozen voor de M4 Pro 16", 24GB/512GB met glossy scherm in de kleur Silver (ik hou wel van de traditionele Mac-kleur).
Zakelijk zijn wij ook voornemens om een batch aan te gaan schaffen, en dit bedrijf ziet er inderdaad interessant uit; goeie ratings (niet alleen hier op Tweakers), mooie prijzen en voorraad producten.
Ze bieden momenteel ook een garantieuitbreiding naar 3 jaar, wat voor zover ik kon zien geen enkele andere leverancier aanbiedt.
What is the catch? Zijn de Mabooks mogelijk grijze import? (dat zal dan weer problemen kunnen opleveren op het moment dat er aanspraak op de garantie gemaakt moet worden bij Apple?)
Die heb je dus zelf ook, neem ik aan?
Ik zit nog even te denken over de 'cores upgrade' van de M4 Pro. Voor 250 euro extra heb je dan '14‑core CPU, 20‑core GPU M4 Pro chip'Citroentaart schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:50:
[...]
In mijn Mac Studio ook 64GB. Laat ook alles open staan. Soms wel eens in het 'oranje' met het geheugen door Photoshop. Even Ps afsluiten en weer opstarten en weer door. Maar de M1 Max is natuurlijk geen M4 chip. De M4 generaties is natuurlijk weer een stuk sneller/efficiënter.
[...]
Ik denk dat er geen andere keuze is. Anders kom je op de M4 Max uit als je 64GB wilt. En dat is dus +1200 euro ten opzichte van een M4 Pro.
Is dit het zelfde verhaal als het verschil tussen Pro en Max chip. Mogelijk iets langer wachten bij een export?
edit: ik zie nu dat als ik voor de 16 inch ga die keuze niet hoef te maken. Ik twijfel nog tussen 14 en 16 inch. Het is een vervanger voor een m1 Air (13 inch).
[ Voor 9% gewijzigd door Citroentaart op 13-03-2025 11:10 ]
De geheugenbandbreedte is ook identiek op de M4 Pro-chips, dus daar zit ook geen verschil in. Wilde inderdaad al opperen om een 16-inch te overwegen, dan heb je standaard de ‘unbinned’ versie van de M4 Pro.Citroentaart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Ik zit nog even te denken over de 'cores upgrade' van de M4 Pro. Voor 250 euro extra heb je dan '14‑core CPU, 20‑core GPU M4 Pro chip'
Is dit het zelfde verhaal als het verschil tussen Pro en Max chip. Mogelijk iets langer wachten bij een export?
edit: ik zie nu dat als ik voor de 16 inch ga die keuze niet hoef te maken. Ik twijfel nog tussen 14 en 16 inch. Het is een vervanger voor een m1 Air (13 inch).
Wat ik al een paar jaar doe is simpel Geekbench benchmark score vergelijken. Ben zelf uiteindelijk performance / euro verhouding voor M4 Pro simpelste gegaan, over paar jaar zie ik wel weer of het moeite waard is weer qua upgrade.Citroentaart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Ik zit nog even te denken over de 'cores upgrade' van de M4 Pro. Voor 250 euro extra heb je dan '14‑core CPU, 20‑core GPU M4 Pro chip'
Kwestie van elk jaar hier even de nieuwe Apple cpu modellen opzoeken in Geekbench en single/multi core performance met prijs vergelijken, of makkelijker in ChatGPT Claude.ai gooien voor vergelijking.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| +----------+------------+---------------+----------------+----------+-------------------+ | CPU | SingleCore | MultiCore | VergelijkenMet | Prijs | PrijsVergelijking | +----------+------------+---------------+----------------+----------+-------------------+ | i7 | 1295 | 5240 | 1 | €800 | 1 | | M1 Air | 2334 | 8311 | 1.6 | €750 | 0.9 | | M2 Pro | 2640 | 12000-14000 | 2.8 | €2259 | 2.8 | | M3 Pro | 3000 | 15000 | 3 | €3739 | 4.6 | | M3 Max | 3100 | 21000 | 4 | €4899 | 6.1 | | M2 Max | 2700 | 14500 | 2.9 | €2749 | 3.4 | | M4 Pro | 3870 | 23000 | 4.6 | €4099 | 5.12 | | M4 Max | 3920 | 23000 | 4.6 | €4609 | 5.7 | +----------+------------+---------------+----------------+----------+-------------------+ |
Bij de Max heb je twee performance cores meer, dit zal het verschil niet maken. Wel heeft de Max Twee video encoding engines, en twee ProRes encoding- en decoding-engines. Dat zal wel zeker verschil maken, mocht je ook veel videos bewerken (en zeker met ProRes).Citroentaart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Daarnaast zou ik met de 14" nooit verder upgraden dan M(4) Pro chip. Pas bij de 16" zou ik de M(4) Max optie overwegen.
De nuance hierbij is wel dat de 16-inch enkel met een M4 Pro met 16CPU/20GPU te bestellen is. De 14-inch heeft de optie voor een M4 Pro met 12CPU/16GPU.Harrie-Handbak schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Bij de Max heb je twee performance cores meer, dit zal het verschil niet maken. Wel heeft de Max Twee video encoding engines, en twee ProRes encoding- en decoding-engines. Dat zal wel zeker verschil maken, mocht je ook veel videos bewerken (en zeker met ProRes).
Daarnaast zou ik met de 14" nooit verder upgraden dan M(4) Pro chip. Pas bij de 16" zou ik de M(4) Max optie overwegen.
De 14-inch is ook te krijgen in de 16/20 variant, maar dat kost je dan 500 euro extra. Dan zit je al op de helft van het prijsverschil ten opzichte van de 16-inch variant.
Dank, het zal gaan om wat video bewerking, knippen en plakken, review/video podcast video's. Geen spectaculaire video bewerking.Harrie-Handbak schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:46:
[...]
Bij de Max heb je twee performance cores meer, dit zal het verschil niet maken. Wel heeft de Max Twee video encoding engines, en twee ProRes encoding- en decoding-engines. Dat zal wel zeker verschil maken, mocht je ook veel videos bewerken (en zeker met ProRes).
Ik heb twee keer een MacBook Pro bij Upgreatest besteld. Beide keren kon er gewoon Apple Care+ op. Maar ze geven wel aan dat sommige modellen soms lang op de plank liggen. Maar heel tevreden over Upgreatest. Prima kerels, snelle levering en goede communicatie.McLambo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:04:
Ik lees hier dat veel mensen hun nieuwe Macbook Pro M4 bij Upgreatest bestellen.
Zakelijk zijn wij ook voornemens om een batch aan te gaan schaffen, en dit bedrijf ziet er inderdaad interessant uit; goeie ratings (niet alleen hier op Tweakers), mooie prijzen en voorraad producten.
Ze bieden momenteel ook een garantieuitbreiding naar 3 jaar, wat voor zover ik kon zien geen enkele andere leverancier aanbiedt.
What is the catch? Zijn de Mabooks mogelijk grijze import? (dat zal dan weer problemen kunnen opleveren op het moment dat er aanspraak op de garantie gemaakt moet worden bij Apple?)
Toen ik mijn MBP had geruild bij Coolblue had ik kennelijk een exemplaar dat eerder was geproduceerd en daardoor maar uit de doos iets van 12 dagen resterend had om Apple Care af te sluiten. Je kunt deze datum laten controleren op een website van Apple en dan geeft ie aan dat de aankoopdatum niet geverifieerd kan worden. Ik heb toen de aankoopdatum aangegeven (was op de dag zelf) en BAM! Ik had 60 dagen om Apple Care te registreren.Dennisweb schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:18:
[...]
Ik heb twee keer een MacBook Pro bij Upgreatest besteld. Beide keren kon er gewoon Apple Care+ op. Maar ze geven wel aan dat sommige modellen soms lang op de plank liggen. Maar heel tevreden over Upgreatest. Prima kerels, snelle levering en goede communicatie.
Ik neem aan dat dit op een soortgelijke manier gaat wanneer je bij Upgreatest een exemplaar koopt dat al langer op de plank ligt. In het ergste geval zal je een medewerker van Apple moeten spreken en je aankoopbewijs overleggen lijkt me...
Hoe kan het dat je nog 12 dagen had? Naar mijn weten wordt de periode van 60 dagen pas geactiveerd als de Mac ook voor de eerste wordt geactiveerd. Heb je dan wel een ongebruikte Mac ontvangen?MazeWing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:51:
[...]
Toen ik mijn MBP had geruild bij Coolblue had ik kennelijk een exemplaar dat eerder was geproduceerd en daardoor maar uit de doos iets van 12 dagen resterend had om Apple Care af te sluiten. Je kunt deze datum laten controleren op een website van Apple en dan geeft ie aan dat de aankoopdatum niet geverifieerd kan worden. Ik heb toen de aankoopdatum aangegeven (was op de dag zelf) en BAM! Ik had 60 dagen om Apple Care te registreren.
Ik neem aan dat dit op een soortgelijke manier gaat wanneer je bij Upgreatest een exemplaar koopt dat al langer op de plank ligt. In het ergste geval zal je een medewerker van Apple moeten spreken en je aankoopbewijs overleggen lijkt me...
Zoals nu, ben ik gewoon aan het typen en duurt het soms enkele secondes tot dat de letters in beeld verschijnen. De muis hapert ook regelmatig en ik vind de startup time van diverse apps ook enorm tegenvallen.
Niet alleen de muis of toetsenbord hapert overigens maar ook regelmatig het resizen van een window of een window verplaatsen.
Mijn gevoel zegt dat mijn base mini m4 sneller is dan mijn m4 pro mbp.
[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 14-03-2025 09:21 ]
Ja hij was volledig ongebruikt en ongeopend en ook verbonden met het internet. Mogelijk dat er op dat moment een time-out met de servers van apple was en de productiedatum (week) als uitgangspunt is gebruikt?Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:58:
[...]
Hoe kan het dat je nog 12 dagen had? Naar mijn weten wordt de periode van 60 dagen pas geactiveerd als de Mac ook voor de eerste wordt geactiveerd. Heb je dan wel een ongebruikte Mac ontvangen?
Wat voor muis heb je? Want als ik lees over de MX keys, master, etc. van Logitech dan lees ik aardig wat klachten. Bij de één hapert ie via bluetooth en moet de dongle gebruikt worden, bij de ander is het net andersom en weer iemand anders krijgt het alleen fatsoenlijk door Logi Options + te verwijderen....Phusebox schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:08:
Na een paar weken heb ik toch wel wat niggles met mijn MBP. Ik merk heel vaak vertragingen, vooral met typen middels mijn MX Keys toetsenbord (nee, ik ga geen Apple toetsenbord kopen, ook omdat ik dit ding ook voor Windows gebruik).
Zoals nu, ben ik gewoon aan het typen en duurt het soms enkele secondes tot dat de letters in beeld verschijnen. De muis hapert ook regelmatig en ik vind de startup time van diverse apps ook enorm tegenvallen.
Niet alleen de muis of toetsenbord hapert overigens maar ook regelmatig het resizen van een window of een window verplaatsen.
Mijn gevoel zegt dat mijn base mini m4 sneller is dan mijn m4 pro mbp.
En qua startup time, etc. zou het minstens hetzelfde moeten zijn als de Mac mini (lees: het verschil tussen M4 base en M4 Pro is op dat gebied vergelijkbaar).
Maar gezien het feit dat je praktisch met elk product de afgelopen jaren wel "iets" hebt gehad, denk ik dat het gewoon de gebruikelijke "Phusebox curse" is.....
Dit is correct. Heb ik ook eens gehad toen ik een Studio Display bij Amazon kocht. Je kunt gewoon de datum van aankoop invullen en indien nodig het bonnetje aan Apple laten zien.MazeWing schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:51:
[...]
Toen ik mijn MBP had geruild bij Coolblue had ik kennelijk een exemplaar dat eerder was geproduceerd en daardoor maar uit de doos iets van 12 dagen resterend had om Apple Care af te sluiten. Je kunt deze datum laten controleren op een website van Apple en dan geeft ie aan dat de aankoopdatum niet geverifieerd kan worden. Ik heb toen de aankoopdatum aangegeven (was op de dag zelf) en BAM! Ik had 60 dagen om Apple Care te registreren.
Ik zou zo weer bij Upgreatest bestellen. Scheelt een paar knaken en prima levering.
Kortgeleden de 16" gekocht, maar ik zou de iets kleinere voor onderweg er wel bij willen hebben.
Nu zou ik de 14" in Space Black willen bestellen. Maar via Google lees je heel wisselende verhalen. De ene heeft geen last met de kleur als het op krasjes en vingerafdrukken aankomt, de ander juist wel.
Zijn hier mensen met de Space Black die hun ervaring willen delen?
Zoals met alle spullen is het maar net hoe je er dagelijks mee om gaat. Ja er komen vingerafdrukken op, maar die veeg ik er zo weer af. Soms met een vochtige doek en dan ziet het er weer als nieuw uit.freddyathlon schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:17:
Ik overweeg een 2e MB Pro M4 aan te schaffen.
Kortgeleden de 16" gekocht, maar ik zou de iets kleinere voor onderweg er wel bij willen hebben.
Nu zou ik de 14" in Space Black willen bestellen. Maar via Google lees je heel wisselende verhalen. De ene heeft geen last met de kleur als het op krasjes en vingerafdrukken aankomt, de ander juist wel.
Zijn hier mensen met de Space Black die hun ervaring willen delen?
Over de krassen kan ik ook niet meepraten. De laptop staat voornamelijk op een bureau en met transport gaat er een hoes omheen. Als ik 'm vandaag nog terug zou brengen naar de winkel zou je er (afgezien van het toetsenbord) niets aan af zien.
Dank je wel. Dan ga ik voor de Space Black. Ik ben altijd erg zuinig op mijn spullen als Macbook, iPhone etc. De Macbook zal inderdaad ook in een goede hoes gaan voor ik 'm in de tas stop. Dan zal het wel meevallen. Vingerafdrukken kan ik slecht tegen, maar als ze eenvoudig met een microvezel weg te halen zijn, dan komt dat vast goedGr4mpyC3t schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:10:
[...]
Zoals met alle spullen is het maar net hoe je er dagelijks mee om gaat. Ja er komen vingerafdrukken op, maar die veeg ik er zo weer af. Soms met een vochtige doek en dan ziet het er weer als nieuw uit.
Over de krassen kan ik ook niet meepraten. De laptop staat voornamelijk op een bureau en met transport gaat er een hoes omheen. Als ik 'm vandaag nog terug zou brengen naar de winkel zou je er (afgezien van het toetsenbord) niets aan af zien.
Echter kijken we ook aardig wat films/series met z'n tweeën op dit scherm. Je zit dan vaak net schuin voor het scherm en op sommige foto's zie ik dan juist veel meer 'grijze waas' op het matte nano scherm. Hoe is dit in de praktijk? Kan iemand hier uit ervaring wat zeggen, over deze use-case voor het scherm?
De lokale amac had geen nano schermen staan helaas en verder niet zoveel in de buurt anders was ik zelf gaan kijken. Lastig lastig.
SolidD schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:51:
Toch weer even het nano vs. glossy debat ophalen want ik overweeg ook een upgrade van M1 naar M4. Ik werk aardig wat remote en daarvoor lijkt mat me top.
Echter kijken we ook aardig wat films/series met z'n tweeën op dit scherm. Je zit dan vaak net schuin voor het scherm en op sommige foto's zie ik dan juist veel meer 'grijze waas' op het matte nano scherm. Hoe is dit in de praktijk? Kan iemand hier uit ervaring wat zeggen, over deze use-case voor het scherm?
De lokale amac had geen nano schermen staan helaas en verder niet zoveel in de buurt anders was ik zelf gaan kijken. Lastig lastig.
![]() | ![]() |
Misschien helpt dit. Nano texture, volle bak licht. in de meest schuine positie en in de "normale" rechte positie.
Ik kan niet meer zonder, werk namelijk ook veel remote. De grijze waas die je beschrijft ervaar ik in ieder geval minimaal, Minder dan dat ik last had van reflecties.
Denk meer dat hij/zij bedoeld vanaf de zijkant (als je met ze tweeën een serie kijkt)Harrie-Handbak schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:45:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Misschien helpt dit. Nano texture, volle bak licht. in de meest schuine positie en in de "normale" rechte positie.
Ik kan niet meer zonder, werk namelijk ook veel remote. De grijze waas die je beschrijft ervaar ik in ieder geval minimaal, Minder dan dat ik last had van reflecties.
Dan ga ik op de bank voor de TV zittenElMayo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:19:
[...]
Denk meer dat hij/zij bedoeld vanaf de zijkant (als je met ze tweeën een serie kijkt)
Bij gebrek aan TV is het toch vaak de MacBook die dienst doet!
Edit: inmiddels wel iets gevonden waar ik meer naar opzoek was:
YouTube: Apple MacBook Pro M4 Max - Nano Texture vs Standard Displays - 4K HD...
Maar met de comments eronder, denk ik toch maar wachten tot een ritje naar de Apple Store.
[ Voor 57% gewijzigd door SolidD op 08-04-2025 13:29 . Reden: Youtube toegevoegd ]
Ik heb nano gepakt omdat mijn 2014 model glossy was en heb geen moment spijt gehad.
Wanneer ik aan de keukentafel zit heb ik een groot raam achter me waar de hele dag zon op staat. Ik kan hier gewoon werken met gordijnen en alles open zonder vervelende spiegelingen.
Als ik schuin kijk (links rechts zeg maar) heb ik echt wel een grote hoek waaronder alles naar mijn mening echt dikke prima is.
Ja een ritje Apple Store of soortgelijke is misschien een goed idee, maar bedenk je ook hoeveel je echt die kleuren zo hard nodig hebt dat je niet zonder kan.
Persoonlijk zal ik hierna ook echt nano blijven gebruiken omdat het zoveel comfort geeft in de zin van niet meer hoeven te wisselen van plek oid omdat er een lichtbron verkeerd valt.
Mocht je in de buurt van Utrecht wonen, of ergens in midden Brabant kan ik het je ook wel laten zien.SolidD schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:13:
Haha thanks Harrie voor de foto's, ik bedoeld inderdaad meer schuin vanaf de zijkant![]()
Bij gebrek aan TV is het toch vaak de MacBook die dienst doet!
Edit: inmiddels wel iets gevonden waar ik meer naar opzoek was:
YouTube: Apple MacBook Pro M4 Max - Nano Texture vs Standard Displays - 4K HD...
Maar met de comments eronder, denk ik toch maar wachten tot een ritje naar de Apple Store.
Eerlijk gezegd vind ik het zelf best wel knap dat je überhaupt afdrukken van het toetsenbord op je scherm ziet. Nog nooit last van gehad of meegemaakt. Wat doe je er dan mee dat jij dit wel hebt?Borkdude schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:51:
Ik heb een Macbook Pro M4 Max met nano texture besteld. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die het scherm beschermen tegen eventuele aanraking met toetsenbord. De macbooks die ik tot nu toe (sinds 2011) gehad heb vertonen allemaal een heel lichte afdruk van het toetsenbord. Iets waar ik me op zich niet aan stoor, bij normaal gebruik niet zichtbaar tenzij ik er echt op ga focussen en vanuit een bepaalde hoek naar ga kijken. Maar omdat ik nu een best wel dure M4 Max heb besteld met nano texture, vraag ik me af of ik niet iets meer moet doen aan bescherming van het scherm. Zoiets als RadTech ScreenSavrz. Of zou dit het scherm juist kunnen beschadigen aangezien je (officieel) het nano-texture scherm alleen met een speciaal doekje schoon mag maken?
Pas ontzettend op met doekjes of andere middelen die je tussen het scherm en toetsenbord gaat leggen. Er hoeft maar iets van vuil op te zitten en het wordt een groot krassen-festijn. Beter doe je dat dus niet. Apple raadt het ook af.
Kijk eerder eens naar de oorzaak van die afdrukken op het scherm. Een aantal mogelijke oorzaken:
- MacBook niet dichtklappen na gebruik. Stof landt dan vanzelf op het toetsenbord en als je 'm een keer dichtklapt plakt dat tegen het scherm aan.
- Eten boven/bij je MacBook en/of met vieze handen typen op het toetsenbord. Helpt niet mee!
- MacBook in een hoes van stof inpakken en dan lekker platdrukken in een te volle rugtas.
Ik vind dat deze persoon op Reddit het perfect samenvat:
Dat de tekst (zwart op witte achtergrond) op nano minder scherp is viel mij meteen op en vind ik een dealbreaker. Kleuren, ook op websites, poppen er nets iets minder uit en daarnaast ben ik ook echt vatbaar voor het 'premium' gevoel dat het glossy scherm geeft."I got the nano. It's a matte screen. It's not for everyone.
The short summary is that it really is as advertised. If you mostly work in bright environments like airports, cafes, outside direct sunlight, trains, bright offices, etc, then get the nano. Otherwise, the default glossy is the right choice.
Text is noticeably less sharp and softer. All the reddit comments around this are correct in that it's a potential deal breaker.
Like a subtle aliasing effect. Not "a lot" less sharp, but noticeably so if you look side by side, or go from your phone to the macbook. Constrast is also a bit worse and slightly noticeable. Even on something like email I notice it feels "less good" to look at the screen and read text, compared to glossy.
Glossy also just has that more premium feel IMO. It "feels like" I'm using a nice device whereas matte feels like a productivity device.
Those things may be a deal breaker for you.
But, what you get in return is a more consistent viewing experience, and less other distractions.
Pretty much, if I'm using my laptop purely for productivity, I prefer the nano. If I'm going to use as a media consumer and emails and paying bills, I'd get glossy. If you're somewhere in between then it's a tough choice, but glossy is the safer bet."
Ieder heeft inderdaad zijn eigen use case. Goed dat je bent weze controleren. Zoals ik had aangegeven vind ik persoonlijk van de nano de positieve eigenschappen vele malen belangrijker en dus zwaarder meewegen dan de positieve eigenschappen van de glossy, maar mijn gebruik is ook niet gefocust op entertainment.SolidD schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:08:
Na een bezoekje aan de Apple Store ben ik er toch uit: het gaat glossy worden. Hier zou ik willen meegeven dat het verhaal 'sowieso nano' echt veel te kort door de bocht is. Als je maar een beetje twijfelt dan zou ik zelf gaan kijken als het kan.
[...]
Dat de tekst (zwart op witte achtergrond) op nano minder scherp is viel mij meteen op en vind ik een dealbreaker. Kleuren, ook op websites, poppen er nets iets minder uit en daarnaast ben ik ook echt vatbaar voor het 'premium' gevoel dat het glossy scherm geeft.
Zoals je ook zelf aangeeft ben je zelf positiever over de kwaliteiten van de glossy en kan je daardoor ook minder in onze comments vinden
In ieder geval veel plezier ervan., lijkt me een beest van een machine.
Uit eigen ervaring merk ik dat dit komt door een combinatie van onderstaande:Borkdude schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:51:
Ik heb een Macbook Pro M4 Max met nano texture besteld. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die het scherm beschermen tegen eventuele aanraking met toetsenbord. De macbooks die ik tot nu toe (sinds 2011) gehad heb vertonen allemaal een heel lichte afdruk van het toetsenbord. Iets waar ik me op zich niet aan stoor, bij normaal gebruik niet zichtbaar tenzij ik er echt op ga focussen en vanuit een bepaalde hoek naar ga kijken. Maar omdat ik nu een best wel dure M4 Max heb besteld met nano texture, vraag ik me af of ik niet iets meer moet doen aan bescherming van het scherm. Zoiets als RadTech ScreenSavrz. Of zou dit het scherm juist kunnen beschadigen aangezien je (officieel) het nano-texture scherm alleen met een speciaal doekje schoon mag maken?
1. Iets in je tas drukt tegen de laptop aan.
2. Een vet toetsenbord (heel erg makkelijk met de huidige toetsenborden in de MacBooks)
Zelf heb ik hiervoor een Mous protective sleeve gekocht link
Dit in combinatie met veel poetsen voorkomt de afdrukken.
P.S. any other case will do.
De verschillen zijn vrij minimaal, die eigenlijk alleen opvallen als je een side-by-side vergelijking doet. Ik heb zelf de nano texture en ben er geen erg blij mee. De problemen met teksten en kleuren heb ik niet.SolidD schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:08:
Na een bezoekje aan de Apple Store ben ik er toch uit: het gaat glossy worden. Hier zou ik willen meegeven dat het verhaal 'sowieso nano' echt veel te kort door de bocht is. Als je maar een beetje twijfelt dan zou ik zelf gaan kijken als het kan.
[...]
Dat de tekst (zwart op witte achtergrond) op nano minder scherp is viel mij meteen op en vind ik een dealbreaker. Kleuren, ook op websites, poppen er nets iets minder uit en daarnaast ben ik ook echt vatbaar voor het 'premium' gevoel dat het glossy scherm geeft.
Het is leuk dat de glossy net iets beter is in ideale omstandigheden. Ik werk veel in open en goed verlichte ruimtes, in de trein, etc. etc. Waarbij ik niet altijd keus heb om anders te zitten. Met een glossy scherm zie ik constant de TL verlichting op m'n scherm, of als ik pech heb de hele rit zon op mijn scherm. Glossy kan dus nog zoveel beter zijn: als ik niets zie, heb Ik er niets aan.
Ik merk de (potentieel) nadelen van nano texture niet; de voordelen wél.
Nouja, hoe je de verschillen beoordeeld dat zal verschillen per persoon. Dat ze voor jou minimaal zijn wil niet zeggen dat dit voor iedereen zo is. Uit eerdere posts op het forum kreeg ik zelf de indruk dat nano eigenlijk een no-brainer is, terwijl ik dat juist probeer te nuanceren omdat het voor mij niet opgaat.ThomasG schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:30:
[...]
De verschillen zijn vrij minimaal, die eigenlijk alleen opvallen als je een side-by-side vergelijking doet. Ik heb zelf de nano texture en ben er geen erg blij mee. De problemen met teksten en kleuren heb ik niet.
Het is leuk dat de glossy net iets beter is in ideale omstandigheden. Ik werk veel in open en goed verlichte ruimtes, in de trein, etc. etc. Waarbij ik niet altijd keus heb om anders te zitten. Met een glossy scherm zie ik constant de TL verlichting op m'n scherm, of als ik pech heb de hele rit zon op mijn scherm. Glossy kan dus nog zoveel beter zijn: als ik niets zie, heb Ik er niets aan.
Ik merk de (potentieel) nadelen van nano texture niet; de voordelen wél.
Verder is het belangrijk om te beseffen dat het i.m.o. grootste nadeel, niks met 'ideale omstandigheden' te maken heeft. De tekst is namelijk gewoon zichtbaar minder scherp op een nano scherm. Dit merk je meteen bij de meest basale dingen, zoals een email schrijven of een websites browsen en dat is niet afhankelijk van de kijkhoek of de verlichting. Als je gewend bent aan die scherpte is het vermoeiender om op te werken. Het is niet iets dat (mij) alleen side-by-side opvalt.
Het klopt natuurlijk dat als je constant in hele lichte omgevingen werkt, de voordelen van het nanoscherm daar tegenop wegen. Dat is ook de conclusie uit de quote die ik aanhaal.
Maar om te doen alsof nano bijna automatisch voor iedereen de beste keuze is, dat is ongenuanceerd en onjuist en dat is ook de reden dat ik hier mijn bevindingen deelde. Met als grootstee boodschap, ga toch zelf even kijken in een Apple Store, zeker als je twijfelt.

Zwart zou niet zwart zijn en tekst wat minder scherp is?????
Dat is gewoon je reinste onzin. Ik heb beide naast elkaar staan en in een normaal verlichte kamer zonder direct licht of een volledig donkere kamer, is er geen verschil in beeldkwaliteit.
Bij direct licht of heel fel licht, dan pas ga je de verschillen merken. Het nano-texture beelscherm laat een soort waas zien, waardoor het lijkt alsof zwart minder zwart is en dat tekst (niet in mijn ogen) minder scherp is. Maar waas of niet, je kunt content op je beeldscherm wel gewoon zien in tegenstelling tot het non nano-texture beeldscherm. Ja, het zwart lijkt misschien zwarter en je tekst lijkt misschien scherper, maar je kunt niks zien.
Lastig hoor.....
Wat iedereen wilt kopen, moet ie natuurlijk zelf weten en het beste advies blijft inderdaad om even zelf naar een winkel te lopen en beide te bekijken, maar houd eens op met onwaarheden de wereld in te gooien.
Dat je het zelf niet opmerkt of er geen last van hebt is een tweede, maar het zou wel een aanleiding moeten/kunnen zijn voor mensen die twijfelen om zelf te gaan kijken.
[ Voor 14% gewijzigd door SolidD op 14-04-2025 15:59 ]
Een Apple Store is denk ik qua verlichting op geen enkel gebied vergelijkbaar met een normale situatie. Je hebt daar dus altijd "maximaal licht" op het scherm. Het beste scenario is thuis en dan is het verschil tussen Nano en Glossy, buiten de reflectie (in het voordeel van Nano) gewoon erg klein.SolidD schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:54:
Tja, als mijn ervaring in de winkel vervolgens is, dat er wel degelijk verschil zit in de scherpte van de tekst, dan kun je dat vervolgens niet afdoen als 'je reinste onzin' of een 'onwaarheid'. Ik had ook niet verwacht er zoveel woorden aan vuil te hoeven maken hier, omdat ik enkel wat eerlijke nuance wil brengen.
Dat je het zelf niet opmerkt of er geen last van hebt is een tweede, maar het zou wel een aanleiding moeten/kunnen zijn voor mensen die twijfelen om zelf te gaan kijken.
En nu ik dit typ, terwijl ik lekker in de achtertuin in het ondergaande zonnetje zit, besef ik me maar weer eens hoe fijn nano is

Je kan vrijwel overal aan wennen. Ik weet nog lang geleden (zal denk ik zo'n 15 jaar geleden zijn) toen ik voor het eerst een 27" 2560x1440 scherm kreeg en ik beetje last van m'n ogen kreeg omdat alles opeens zo klein en scherp was. Dat heeft 2-3 weken geduurd, en sindsdien weet ik niet beter en wil ik niet anders.Borkdude schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:55:
Ik heb sinds bijna een week de Macbook Pro M4 met nano binnen, maar ik ben er nog niet uit over of ik dit een verbetering vind. Ja, de reflecties zijn zeker minder, maar het lijkt alsof mijn ogen er vermoeider van worden... Het kan ook zijn dat ik er gewoon te kritisch naar kijk omdat het een nieuwe laptop is. Kan het nog zijn dat ik er aan ga wennen? Ik heb geloof ik nog de optie om de laptop retour te zenden.
Een week is niet lang genoeg om ergens echt aan te wennen.
The devil is in the details.
Grappig... je leest eigenlijk meer verhalen dat het net andersom is. Ikzelf heb qua vermoeidheid geen verschil waargenomen.Borkdude schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:55:
Ik heb sinds bijna een week de Macbook Pro M4 met nano binnen, maar ik ben er nog niet uit over of ik dit een verbetering vind. Ja, de reflecties zijn zeker minder, maar het lijkt alsof mijn ogen er vermoeider van worden... Het kan ook zijn dat ik er gewoon te kritisch naar kijk omdat het een nieuwe laptop is. Kan het nog zijn dat ik er aan ga wennen? Ik heb geloof ik nog de optie om de laptop retour te zenden.
Welke resolutie gebruik je? Ik gewoon standaard (1 na hoogste) en dat is voor mij op praktisch iedere afstand (dus ook liggen op bed/bank) een prima grootte voor alles. Als ik 'm op het hoogste zet dan wordt het allemaal "net" te klein waardoor ik meer moet inspannen. Ik kan het allemaal wel lezen en zien maar het kost wel meer energie...
Apple M4 Max‑chip met 16‑core CPU, 40‑core GPU en 16‑core Neural Engine 128 Gb centraal geheugen 1 Tb SSD:
Dollar: $4,849.00
Euro: € 5.824,00
begint gegeven de dollarkoers wel bizarre vormen aan te nemen?
Wordt wel interessant om even heen en weer te vliegen met de huidige $ koers zit je op 4220€.oks schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:24:
Het prijsverschil tussen een MacBook Pro:
Apple M4 Max‑chip met 16‑core CPU, 40‑core GPU en 16‑core Neural Engine 128 Gb centraal geheugen 1 Tb SSD:
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Is dat incl tax? Welke staat heb je genomen? Vaak ook slim om nog 2% bij op te tellen vanwege de creditcard, of iets minder met Revolut. En dan ook nog de afweging 1 vs 2 jaar garantie.oks schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:24:
De prijzen in Dollar zijn sowieso zonder BTW. Als je ter vergelijking $4,849 plus 21% rekent, kom je uit op $5,867.29.oks schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:24:
[ Voor 8% gewijzigd door ThomasG op 22-04-2025 11:34 ]
@Hahn Daar zou je gelijk in kunnen hebben, ik begin geloof ik al wat te wennen.Hahn schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:58:
[...]
Je kan vrijwel overal aan wennen. Ik weet nog lang geleden (zal denk ik zo'n 15 jaar geleden zijn) toen ik voor het eerst een 27" 2560x1440 scherm kreeg en ik beetje last van m'n ogen kreeg omdat alles opeens zo klein en scherp was. Dat heeft 2-3 weken geduurd, en sindsdien weet ik niet beter en wil ik niet anders.
Een week is niet lang genoeg om ergens echt aan te wennen.
Kan iemand een foto van dichtbij nemen van zijn/haar scherm zonder nano-texture en met? (Zonder nano-texture kan ik zelf ook fotograferen zodra ik thuis ben).
Als ik het nano-texture scherm van dichtbij fotografeer (iPhone 13 mini) dan zie ik een raster wat schuin loopt. Ik wil graag weten of dit wel klopt!
https://imgur.com/a/2nNcabk
[ Voor 37% gewijzigd door Borkdude op 22-04-2025 11:53 ]
Dat is het Moiré effect omdat jouw telefoon camera ook een raster is en jouw beeldscherm ook een raster is. Dit is artificieel en er is geen raster dat schuin loopt.Borkdude schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:52:
[...]
@Hahn Daar zou je gelijk in kunnen hebben, ik begin geloof ik al wat te wennen.
Kan iemand een foto van dichtbij nemen van zijn/haar scherm zonder nano-texture en met? (Zonder nano-texture kan ik zelf ook fotograferen zodra ik thuis ben).
Als ik het nano-texture scherm van dichtbij fotografeer (iPhone 13 mini) dan zie ik een raster wat schuin loopt. Ik wil graag weten of dit wel klopt!
https://imgur.com/a/2nNcabk
Bedankt! Leek mij ook al sterkHEY_DUDE schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:05:
[...]
Dat is het Moiré effect omdat jouw telefoon camera ook een raster is en jouw beeldscherm ook een raster is. Dit is artificieel en er is geen raster dat schuin loopt.
Wat mij ook opviel was een soort waas bij de bezel aan de linkerkant, heel licht waarneembaar, maar dat vond ik ook storend.
[ Voor 19% gewijzigd door Borkdude op 22-04-2025 19:20 ]
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires