Ik herken mij deels in de ervaringen zoals hierboven beschreven over stuurgedrag
(LR in 60 mnd Lease met nu 1.500 km gereden):
Mijn ervaring qua stuurgedrag:
- Tot ongeveer 120/125 km/u stabiel
- Boven 125 km/u voel je de wegligging/stuurgedrag lichter instabieler worden.
- Ook inderdaad soms een trilling voorwielen/stuur als je (gewoon normaal) versnelt tot 130 km/u. Die trilling verdwijnt na 2 seconden, maar stuurgedrag blijft licht
- Middenstand iets te zwaar als je kleine correcties moet maken, vooral op hoge snelheden. Lijkt tegenstrijdig met mijn opmerking over licht stuurgedrag. Maar toch voelt dit zo. Dus je moet relatief veel kracht zetten rond middenstand, maar tegelijkertijd lijkt er weinig gewicht op de voorwielen te zitten bij hoge snelheden.
- Bij mij geen afwijking naar rechts of links, maar kost het meer moeite om rechtdoor te rijden (vergeleken met mijn oude v70 III 2.5ft). Het gaat niet vanzelf. Misschien windgevoelig?
Verder in willekeurige volgorde:
- Auto rijdt wel erg lekker en comfortabel, zeker bij constante snelheden tot 125 km/u
- Luxueus en rustgevend (groene kleur ledbalken heeft mijn voorkeur

)
- Veel opties. Maar moet af en toe nog wel zoeken in menu
- Auto is stil, weinig windgeruis. Behalve banden bij slecht wegdek (20 inch 265mm Michelin pilot sport ev)
- Panorama dak is geweldig
- Radio: hardware van 21 speakers lijkt meer potentie te hebben dan er nu uitkomt. Hopelijk wordt software aangepast. Subwoofer klinkt nu te aanwezig/wollig/dreunerig/uit fase. Ik zet 40hz op -5 db en hoge freq op +2db. AI-stand uit (kies hele auto) en hifi stand aan. Verder mis ik radio zoek-functionaliteit.
- Stoelen zitten goed (heb de nappa stoelen zonder luchtventilatie)
- Airco werkt prima
- Scherm is groot en fijn
- HUD werkt prima. Is helder en positionering is goed
- Navigatie: hopelijk wordt de losse app snel de standaard navigatie en zijn de kinderziektes eruit. Nu moet ik elke keer schakelen naar Apple carplay en dan Waze/Google/Kaarten aanzetten
- Cruise control en afstand bewaren werkt redelijk goed. File rijden werkt zelfs prima. Afstand die hij aanhoudt (minimaal 2 seconden) is in NL te groot aangezien wij compact rijden en auto's in het gat spingen. Dan remt hij telken wat abrupt af.
- Functie om in midden rijbaan te blijven werkt beroerd, niet soepel. Zet ik altijd uit. Ik verwacht niet dat ze dit nog gaan aanpassen met updates. Chineze auto's lopen hier gewoon achter op Duitsers.
- Knoppen voor electrische ramen zijn nog steeds wennen na 3 weken
- Ik gebruik Iphone 14 Plus als wifi hotspot (heb geen databundel in auto). Ik moet alleen elke keer weer opnieuw verbinden door hotspot uit en aan te zetten voordat de auto de wifi ziet en ik hem kan selecteren. Best irritant
- Ik wil best het data abonnement afsluiten, maar nu krijg je 5 GB. Dat is belachelijk weinig. Betaal dan liever nog iets meer zodat je bv 30Gb of fair use krijgt. Hier is niet over nagedacht bij Zeekr & Vodafone
- Bekleding is fijn, luxe en zacht. Ben wel benieuwd of dit 5 jaar goed blijft
- LR (421 PK) is snel zat, altijd vermogen om makkelijk en comfortabel te versnellen. Het voelt alsof het vermogen wordt opgebouwd als je snelheid toeneemt. Dus 6s 0-100 is niet supersnel, maar tussensprints zijn in verhouding wel snel. 60-120 bijvoorbeeld is zo gepiept. Invoegen altijd snel en makkelijk, ook als je met 5 personen in de auto zit met bagage. Auto is niet gebouwd om goed om te gaan met nog meer vermogen (vind ik)
- Erg veel ruimte achterin (fijn!). Hierdoor wel relatief kleine kofferbak. Zou mooi zijn geweest als zitting achterbank verstelbaar zou zijn. Realistisch gezien is dit alleen een issue als je op vakantie gaat met veel bagage. Bovendien zal ik een dakkoffer aanschaffen
- Airco luchtstroom komt soms tegen mijn ogen aan. Mijn vrouw klaagt hier als pasagier ook over. Dit moet je telkens opnieuw instellen. Auto lijkt luchtstroominstellingen niet te onthouden. Misschien nog eens goed uittesten hoe dit werkt
- Mensen uit mijn omgeving reageren niet direct heel enthausiast op mijn auto. Het is "gewoon weer een Chinese auto". Als ze echter goed en wat langer kijken (en vooral als ze mee hebben gereden) dan raken ze onder de indruk.
- 7X is geen auto voor statusgevoelige mensen. Die nemen een Audi Q4 e-tron / kale Q6/A6 of BMW IQ1 /kale IQ3/i5 (of saaie maar veilige keuze VW Id7). Het is een auto voor mensen die zich verdiept hebben in de kwaliteiten, niet bang zijn om iets nieuws te proberen en veel voor relatief weinig geld willen hebben.
[
Voor 12% gewijzigd door
Nacho1978 op 08-07-2025 09:42
]