GadgetKoen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:51:
7X nu paar weken op mijn radar. Qua hardware ben ik wel om, deze auto loopt op heel veel specs voor op de markt. Qua leasebudget kom ik er ook wel uit, voor de Performance 50/mnd bij betalen is overheen te komen. Toch blijf ik door grote twijfel achtervolgt worden, door aantal mijn insziens kritieke zaken.
1)
Opties voor toegang tot de auto cq Digital key/KeyFob
Dit is voor mij een zeer fundamenteel ding; iets wat betrouwbaar moet zijn en ALTIJD moet werken.
- Er wordt 1 keyfob meegeleverd waarvan geruchten heel sterk zijn dat de batterij duur vrij belabberd is (1 maand ofzo). Geen pasje zoals in 001, Tesla etc.
- Digital Key is niet op alle telefoons ondersteund maar niet helder welke wel/niet
- Verder lijkt er dataverbinding nodig om digital key te gebruiken. Dus als je een keer geen verbinding hebt (parkeergarage of in de middle of nowhere in Frankrijk) dan bestaat de kans dat het niet werkt.
De Zeekr app op je telefoon is in sommige gevallen een mogelijk battery drainer gebleken
2)
Kofferbak is kleiner dan verwacht, de geclaimde 660liter schijnt niet volgens de standaard normen bepaald te zijn maar door lxbxh tot en met het dak te meten. Las een post op reddit dat hij ca 1meter diep is. Daar komt dan een riante interieur ruimte voor terug natuurlijk maar mijn huidige Skoda Kodiaq heeft beide in balans en ben niet opzoek naar de helft van wat ik nu heb :-)
3)
Service netwerk. Als je onverhoopt een keer aan issue in het buitenland hebt is er verdomd weinig dekking van het service netwerk. Haast niemand die die auto kent, laat staan iemand die je kan helpen als het wat moeilijker wordt. Je kan altijd op je leasemaatschappij /roadassitance terugvallen maar ben niet opzoek naar een auto die gerepatrieerd moet worden omdat niemand dat ding kent.
Wellicht zie ik teveel beren op de weg, zou kunnen. Maar er zitten toch wat fundamentele zaken waar teveel onduidelijkheid over is, en geen goede informatie over beschikbaar is om deze weg te nemen.
4)
Rijhulpsystemen
LIDAR is erafgesloopt voor de EU markt, waardoor rijhulp systemen via de camera draaien. Prima, doet Tesla ook alleen de software en alles eromheen moet dan dus wel voor EU (en wellicht andere markten) daavoor aangepast worden. Vraag is hoeveel Prio China/Geely daarmee maakt aangezien de thuismarkt vele malen groter is.
Kortom:
Mijn hart zegt: kies die 7x ziet er echt tof uit zeker binnen z'n klasse + loaded met luxe en vermogen. Mijn ratio zegt, doe het niet teveel fundamentele zaken die niet gegarandeed op orde zijn of gaan komen waar je je of kapot aan gaat ergeren of heel veel last van gaat krijgen.
Alternatief is de nieuwe MY die overigens flink aan de prijs wordt (vanaf 61K, alleen AWD LR beschikbaar) leaseprijzen daarvoor zijn nu al beschikbaar bij Ayvens en Alphabet dus launch is aanstaande.
Een auto waarvan je weet dat hij goed ontwikkeld is met goede software waarvoor een zeer groot wereldwijd belang achter zit en camera's de primaire voeding voor rijhulp systemen zijn, Car access goed is geregeld tm je applewatch aan toe, Service netwerk in EU zeer groot is, Kofferbak vs Interieur ruimte mooi in balans zijn.
Zo dat moest mij even van het hart
Reacties zeer welkom