Ruben_sim schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:09:
Rij-impressie: Zeekr 7X Privilege – Luxe, comfort en (heel) veel pit
Proefritlocatie: Zeist – Model: Zeekr 7X Privilege
Mijn proefrit met de Zeekr 7X Privilege begon met een korte wachttijd, maar gaf me daardoor wél de kans om alvast kennis te maken met het infotainmentsysteem en de eerste indrukken van de auto op te doen.
Infotainment en gebruiksgemak
De multimedia draaide op softwareversie 2.0, die al redelijk compleet aanvoelt. Er is naar mijn weten geen youtube en netflix beschikaar nog. Al is er wel een zeekr store, waarvan mij onbekend is welke apps hierin beschikbaar zijn.
Volgens de medewerker komt versie 2.0.1 binnenkort beschikbaar, maar wat daarin verandert is nog niet duidelijk.
Het scherm is razendsnel, haarscherp en heeft uitstekend contrast. De menustructuur is even wennen, met meerdere hoofdmenu’s: voor voertuiginstellingen, voertuigvisualisatie en toegang tot Android Auto via meerder knoppen. Helemaal tijdens het rijden soms zoeken door de menu's (uiteraard gewenning) . Het draadloos koppelen van android auto ging vlekkeloos. Google Maps instructies zijn tevens geïntegreerd in het head-up-display. Spotify-integratie via android verliep ook soepel (je kan ook direct in het infotainmentsysteem inloggen met je Spotify account, niet gedaan). Een klein 'pre-production model'-watermerk viel op, maar had verder geen invloed op de werking.
Tijdens het draadloos laden werd mijn telefoon wel warm, misschien omdat ik ook flitsmeister aan had en mijn scherm daardoor aan stond. Ligt meer aan mijn telefoon waarschijnlijk.
Eerste indruk en ergonomie
Het instellen van stoelen, spiegels en HUD ging vlot. Slim detail: stel je de stoel bij tijdens het rijden, dan vraagt het systeem of je deze positie wilt opslaan. De spiegels reageren wel wat grof op kleine aanpassingen, maar voor mij niet storend.
Het stuur ligt stevig in de hand, al voelt het aan de forse kant en is de vlakke bovenkant even wennen – zeker op rotondes.
Stoelen zijn misschien achter bij het zitvlak iets smal. Met mij 75 kg ben ik vrij smal, maar denk als je wat forser bent dit mogelijk minder prettig is. Toch gemaakt voor Chineze billetjes denk ik...
Rijervaring en prestaties
De Zeekr 7X rijdt direct comfortabel en soepel weg. In Comfort en Normaal is de vermogensopbouw keurig beheerst, met een prettig voelend gaspedaal en goed gedoseerde remmen. In Sport-modus schiet de auto er echt vandoor – krachtig en responsief, zonder dat je direct met slippende banden wegrijdt. Vermogen komt in sport modus niet direct vrij, had misschien wel iets aggressiver gemogen zelfs.
Tijdens een scherpe bocht kon ik de ESP kort laten ingrijpen; dat gebeurde soepel en snel, in contrast met bijvoorbeeld mijn huidige Kia, waarbij het vermogen dan te lang wordt afgeknepen.
De verschillende stuur- en dempinginstellingen zijn duidelijk merkbaar en geven voldoende range van confort naar sportief. Echt stug wordt hij nooit. Ook vond ik het stuur op sport wel redelijk direct maar gaf niet enorm veel feedback. Op de snelweg is sport modus minder geschikt, te zwaar naar mijn voorkeur.
Wat minder opviel, waren de verschillen in rijhoogte – mogelijk subtieler of juist beïnvloed door de omstandigheden.
Luchtvering
De luchtvering voelt in de meeste situaties erg comfortabel aan – zeker als je de auto normaal gebruikt (90% vd tijd). Ook op een klinkerweg presteerde de vering de uitstekend. Toch heb ik HEEL af en toe een wat ‘bootachtig’ gevoel ervaren, al is het lastig te zeggen of dit door mijn gebrek aan ervaring met dit type vering komt, of doordat ik met mijn aandacht afgeleid was door het infotainmentsysteem. Het was in geen enkel geval storend, maar vooral 'anders' dan ik gewend ben.
Drempels heb ik helaas niet kunnen testen.
Verbruik
Verbruik stond op 24,7kwh de laatse 135km. Met een zware rechtervoet
Visualisatie en afleiding
De auto toont verkeersvisualisaties op zowel het centrale scherm als het head-up-display. In de praktijk vond ik het soms afleidend. Tegenliggers werden vertraagd weergegeven, en het systeem reageerde soms net iets te laat op de omgeving. Zo zie je de voorligger erg laat op de snelweg in het scherm verschijnen. Ook flikkeren de auto's of personen en zebrapaden en verkeerslichten te pas en te onpas in je zicht. Weet nog niet helemaal hoe dit mij helpt tijdens het rijden, zie de autos ook als ik gewoon door de voorruit kijk.
Tesla-rijders, herkennen jullie dit? Aangezien ook daar een visualisatie van de omgeving wordt getoond op het scherm. In de Zeekr krijg je het op meerdere plekken tegelijk, wat in druk verkeer – zeker gecombineerd met regen en onbekendheid met de bediening – eerder onrustig dan rustgevend kan werken. Mogelijk als je wat meer vertrouwd bent met wat je allemaal ziet, sluit je je vanzelf meer af voor de extra prikkels.
Rijhulpsystemen - ADAS
Kort de LCC getest. Dit werkte eigenlijk erg goed, ondanks dat het erg druk was op de weg. Stuurt goed en blijft keurig in het midden van de baan. Persoonijk vind ik cruise control niet fijn als het druk is op de weg omdat de afstand tot de voorganger vrij groot is.
1x weigerde hij in te halen, wat eigenlijk terecht was. Ik reed 95 op de middelste baan en het snelheidsverechil met de auto in de linkerbaan was te groot. Als je zelf rijdt geef je gas bij om er toch even voor in te voegen. Als het wat rustiger is denk ik een prima systeem.
Lane assist (zonder LLC aan) houdt je vrij, maar niet te, stevig midden in de baan als je richting de lijntjes dreigt te rijden. Merkte echt dat hij mee stuurde in flauwe bochten.
Audio
Geluidsinstallatie meer dan voldoende, maar heb ik niet uitgebreid getest. Had wel een paar keer het idee dat het heel even haperde, misschien een connectivity dingetje...
Te korte testtijd - spits
Een uur bleek eigenlijk veel te kort voor een serieuze proefrit, zeker met zoveel instellingen, rijmodi en technologieën om te ontdekken. Voor een auto als deze zou je eigenlijk wat meer tijd moeten krijgen om echt vertrouwd te raken met het geheel. Het hielp ook zeker niet mee dat het over super druk op de weg was...
Conclusie
De Zeekr 7X Privilege is een moderne, verfijnde elektrische SUV die luxe, comfort en een sportief randje goed weet te combineren. De auto is geen uitgesproken sportwagen (daar zou je hem ook niet voor moeten aanschaffen en is hij niet voor gemaakt), maar biedt genoeg punch en controle. Voor een solo rit op een rustige weg is hij zeker voldoende sportief om heeel snel je rijbewijs kwijt te raken. Voor gezinsgebruik is het een comfortabele en goed uitgeruste alleskunner die van alle gemakken is voorzien.
Ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn keuze en denk dat de liefde alleen maar groter gaat worden naarmate ik meer kilometers ga maken vanaf 27 mei!