Na ongeveer 4.000 km gereden te hebben, hier mijn ervaringen met
OS 2.2.
Eerst de positieve punten:
- Echt een heerlijke rijervaring, met ontzettend veel vermogen.
- Zeer goede en efficiënte laadcurve.
- Supercomfortabel op lange afstanden en vooral heerlijk stil.
Dan de minder goede punten.
LCC:- Als LCC net wordt ingeschakeld, trekt de auto vaak veel te ver naar rechts in de rijstrook, zelfs als daar een andere auto rijdt. In sommige situaties slingert hij zelfs zo erg dat hij buiten de rijstrook komt en daarna weer naar het midden corrigeert.
- Als er een auto voor je invoegt, remt hij soms veel te abrupt.
- Ik krijg heel vaak de melding dat ik het stuur moet vasthouden, terwijl ik mijn handen gewoon aan het stuur heb.
CarPlay is er tijdens de reis helemaal mee opgehouden. Omdat ik onderweg was had ik geen zin om allerlei resets uit te proberen, maar wat ik ook deed: ik kreeg CarPlay niet meer aan de praat.
Ook bij muziek via
Bluetooth heb ik meerdere keren problemen gehad. Muziek viel soms even weg, of een nummer begon ineens versneld af te spelen en herstelde zich daarna vanzelf.
Navigatie werkte over het algemeen prima. Alleen bij alternatieve routes kloppen de tijdsberekeningen soms totaal niet. Op een rit van in totaal ongeveer 3 uur stelde hij bijvoorbeeld een route voor die zogenaamd
2 uur en 50 minuten sneller zou zijn ツ
De actieradiusvoorspelling vind ik echt slecht. Bij een laadstation heb ik de accu tot 95% geladen en de auto gaf daarna een bereik van
637 km aan. Mijn gemiddelde verbruik tot dat moment was ongeveer
20 kWh/100 km, dus dat sloeg sowieso nergens op. Niet lang daarna zakte de geschatte actieradius ineens flink.
Ook de voorspelling van het accupercentage bij aankomst klopt bij mij eigenlijk nooit.
En nog één laatste tip: laat, net als ik, geen tas of ander spul op de achterbank liggen. De auto kan anders de hele buurt wakker maken omdat hij denkt dat er nog iemand in de auto zit ツ. Je kunt die functie wel uitschakelen, maar dat moet je blijkbaar iedere keer opnieuw doen als je uitstapt.