Zeekr 7x LR | HASS | Zwave | Python | Javascript
Sinds ik er op let dat je de hendel niet te ver omhoog doet heb ik dit probleem niet mee gehad. Zelfs zo’n kleine mogelijke tik naar boven is voldoende. Ik had er ook vaak last van, nu nergens last meer van met het uitschakelen van de A/LCCjswinkels schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:17:
Ik ben ook net terug van een (vlieg)vakantie. Ik had mijn auto meer dan een week geparkeerd staan, maar hij loopt erg snel leeg. Bij 20% zet de auto zichzelf in de spaarstand (volgens mij kan je dat ook handmatig doen). Dat ga ik in het vervolg wel doen (toen ik zag dat de auto snel leeg liep heb ik mij home assistant integratie uitgezet in de hoop dat dat zou helpen, maar de auto verliest nog steeds behoorlijk veel stroom).
Omdat ik maar 20% SoC had moest ik natuurlijk al vrij snel laden. De voorgestelde laders zijn echt dramatisch, de Zeekr navigatie wilde dat ik al meteen ging laden in plaats van eerst de snelweg op en dan aan de snelweg laden (met een verwarmde accu). ik had eigenlijk verwacht dat wanneer je het percentage instelt (bij mij 10%) waarmee je thuis kan komen, hij dit percentage ook gebruikt om je laadstops te plannen. Ik ben dus vrij snel over gestapt op ABRP!
Gedurende mijn vakantie zag ik nog wat discussie over de home assistant integratie. Ik heb mijn eigen versie (waar je iedere week je token moet aanpassen https://github.com/japyjaap/Zeekr_7x_Homeassistant) al voor mezelf sinds februari aangepast. Ik heb de code van Fryyyy geïntegreerd waardoor je niet meer de codes hoeft te wijzigen. Ik heb dit niet naar GitHub gecommit omdat je veel secrets en dergelijke nodig hebt. Mocht er interesse zijn wil ik hem wel updaten (ik heb niet zoveel zin /tijd / kennis om hem te maintainen), je zult zelf wel alle keys moeten vinden. Ik heb sinds februari ergens 1 keer opnieuw moeten inloggen, maar verder werkt het perfect (mijn user cases zijn: optimaal laden met dynamische tarieven en PV via EVCC, ABRP en het automatisch activeren van Sentry mode wanneer ik op een onbekende locatie parkeer).
//edit
Hebben meer mensen ook dat het uitzetten van LCC / ACC door de hendel naar boven te duwen soms wel en soms niet werkt? Erg irritant.
Wat is erg snel leeg?jswinkels schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:17:
Ik ben ook net terug van een (vlieg)vakantie. Ik had mijn auto meer dan een week geparkeerd staan, maar hij loopt erg snel leeg. Bij 20% zet de auto zichzelf in de spaarstand (volgens mij kan je dat ook handmatig doen). Dat ga ik in het vervolg wel doen (toen ik zag dat de auto snel leeg liep heb ik mij home assistant integratie uitgezet in de hoop dat dat zou helpen, maar de auto verliest nog steeds behoorlijk veel stroom).
Omdat ik maar 20% SoC had moest ik natuurlijk al vrij snel laden. De voorgestelde laders zijn echt dramatisch, de Zeekr navigatie wilde dat ik al meteen ging laden in plaats van eerst de snelweg op en dan aan de snelweg laden (met een verwarmde accu). ik had eigenlijk verwacht dat wanneer je het percentage instelt (bij mij 10%) waarmee je thuis kan komen, hij dit percentage ook gebruikt om je laadstops te plannen. Ik ben dus vrij snel over gestapt op ABRP!
Gedurende mijn vakantie zag ik nog wat discussie over de home assistant integratie. Ik heb mijn eigen versie (waar je iedere week je token moet aanpassen https://github.com/japyjaap/Zeekr_7x_Homeassistant) al voor mezelf sinds februari aangepast. Ik heb de code van Fryyyy geïntegreerd waardoor je niet meer de codes hoeft te wijzigen. Ik heb dit niet naar GitHub gecommit omdat je veel secrets en dergelijke nodig hebt. Mocht er interesse zijn wil ik hem wel updaten (ik heb niet zoveel zin /tijd / kennis om hem te maintainen), je zult zelf wel alle keys moeten vinden. Ik heb sinds februari ergens 1 keer opnieuw moeten inloggen, maar verder werkt het perfect (mijn user cases zijn: optimaal laden met dynamische tarieven en PV via EVCC, ABRP en het automatisch activeren van Sentry mode wanneer ik op een onbekende locatie parkeer).
//edit
Hebben meer mensen ook dat het uitzetten van LCC / ACC door de hendel naar boven te duwen soms wel en soms niet werkt? Erg irritant.
Hoeveel % per dag/week?
Heb je de 2.1.2. al?Ian_ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:42:
[...]
Deze maand zou een grotere update uitgebracht worden inclusief de entertainment suite.
Ik heb deze zelf namelijk nog niet en ben benieuwd of niet iedereen tegelijk deze krijgt.
En hoe weet je dat deze maand een update komt?
[ Voor 7% gewijzigd door Soner13 op 04-05-2026 20:24 ]
Ja, 4 dagen na de release.Soner13 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:23:
[...]
Heb je de 2.1.2. al?
Ik heb deze zelf namelijk nog niet en ben benieuwd of niet iedereen tegelijk deze krijgt.
En hoe weet je dat deze maand een update komt?
Goede contacten binnen Zeekr
Het is me ‘s ochtends ook weleens opgevallen dat ik de verlichting zag knipperen. En nu kijkend naar de auto al een paar minuten geen geknipper
Had je Sentry aanstaan?jswinkels schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:17:
//edit
Sinds 22:30 vanavond werkt het weer…nikagl schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:08:
Yep, same here... mijn laatste trips zijn van 3 mei, dus heb het idee dat het bij mij op 3 mei is gestopt (Latest connected 23:55). Ook zie ik in HASS dat de laatste update van de temperatuur om 23:30 was...
Precies! 🙂Pete80 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:12:
[...]
Sinds ik er op let dat je de hendel niet te ver omhoog doet heb ik dit probleem niet mee gehad. Zelfs zo’n kleine mogelijke tik naar boven is voldoende. Ik had er ook vaak last van, nu nergens last meer van met het uitschakelen van de A/LCC
Je drive pook moet je eigenlijk zien als 3 standen:jswinkels schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:17:
//edit
:strip_exif()/f/image/htrA1wCP46DdizJUDfUywXxc.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer je naar D schakelt, voel je dat je over een soort “drempel” heen gaat, dat punt is N.
Ga je daarna naar R, dan ga je weer over diezelfde drempel.
Wat belangrijk is: Als je ACC + LCC actief hebt en je wilt dit uitschakelen, hoef je de pook niet volledig door te duwen.
Je tikt m simpelweg kort ±1 sec tegen die N drempel aan. (In het rood)
Daarmee begrijpt het systeem dat je ADAS wilt uitschakelen en krijg je ook een bevestigingsgeluid.
Zelfde principe in de wasstraat:
Je rijdt de band op en bij ±1 km/h druk je licht de rem in en houd je de pook ~2–3 sec tegen de N drempel. Dan zet hij zichzelf netjes in Neutral.
Net als bij Tesla kun je bij lage snelheid gewoon van gear wisselen zonder volledig stil te staan.
In het begin duwde ik de pook ook helemaal door tot R, maar dan pakt hij het juist niet goed.
Na wat testen kwam ik erachter dat alleen tot de N drempel aantikken voldoende isn sindsdien werkt het veel consistenter.
[ Voor 4% gewijzigd door ubzY3.eMBstiLL op 05-05-2026 00:52 ]
Zeekr 7X Core | Men and women alike. What we do, we do for the benefit of all.
RVMano schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:47:
[...]
Heb het zelfde, ook na uitloggen blijft die op 2 mei staan
Ik vermoed dat het ondertussen al weer is opgelost, zelf nergens last van.daniel223 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:59:
[Afbeelding]
Mijn auto verbind niet meer met de app sinds 2 mei. Ik heb al een hard reset gedaan via de twee knoppen op het stuur. Iemand enig idee?
Beide al een keer geprobeerd om vanaf boven omlaag te swipen om te kijken of de app weer synct met de auto?
/f/image/JkiSVnkteVBnrLV7oiFIyBs9.png?f=fotoalbum_large)
Als dit ook niet werkt dan was er mogelijk wat tijdelijks aan de hand.
[ Voor 8% gewijzigd door ubzY3.eMBstiLL op 05-05-2026 02:52 ]
Edit:
App geheel afsluiten en weer openen en alle trips van mei staan ook weer in de Journey Log.
[ Voor 31% gewijzigd door cvisser op 05-05-2026 10:28 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Ik heb even gekeken naar de home assistant statistieken. Met sentry mode aan kost het ongeveer 8% per dag (Privilege). Ik had sentrymode uitgezet op zaterdagavond (en dan loopt de auto dus maar langzaam / niet leeg), maar zoals je in het plaatje kan zien is die weer automatisch aangegaan (ik had mijn automatisering in HA niet uitgezet
En enig idee of het "normaal" is dat ik en wellicht anderen deze update nog niet hebben?Ian_ schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:03:
[...]
Ja, 4 dagen na de release.
Goede contacten binnen Zeekr
Bij mij ook, en niks wat hierboven is geadviseerd heeft gewerkt helaas..RVMano schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:58:
Die van mij staat nog steeds vast op 2 mei..
Gebaseerd op Zeekr rescue / EV‑veiligheidsdocumentatie + gangbare EV‑praktijk:
1. Auto volledig uit
Parkeerstand P
Auto afsluiten
Sleutel minimaal enkele meters weg
2. Wacht 5–10 minuten
De auto gaat “sleep mode” in
Modules worden spanningsloos
3. 12V‑accu loskoppelen
Open frunk / 12V‑accu‑compartiment
Eerst de minpool (‑) los
Laat deze 10–15 minuten losgekoppeld
4. Weer aansluiten
Minpool (‑) terug
Auto afsluiten
Nog ±2 minuten wachten
5. Auto starten
Reken op:
Klok mogelijk reset
Ramen / spiegels soms opnieuw initialiseren
Geen blijvende schade of data‑verlies
Het loskoppelen van de 12V‑accu is expliciet genoemd als methode om het voertuig elektrisch spanningsvrij te maken.
Ik kreeg daar bovendien de volgende PDF bij (interessant!):
https://euroncaprescueshe...V_2025_5d_Electric_EN.pdf
Wel echt vreemd dat wij de enige 2 zijn..daniel223 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Bij mij ook, en niks wat hierboven is geadviseerd heeft gewerkt helaas..
Je kan ook de kofferbak knop 10 seconden ingedrukt houden om de 24V te herstartennikagl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:12:
Ik heb er 3 tripjes tussendoor gehad, dus auto is meermalen aan/uitgezet en op de lader geweest... misschien aan/uit/lader een reden voor de auto om te resetten? Als laatste redmiddel is er ook nog een accupool losmaak reset methode? Vanuit AI heb ik de volgende instructie:
Gebaseerd op Zeekr rescue / EV‑veiligheidsdocumentatie + gangbare EV‑praktijk:
1. Auto volledig uit
Parkeerstand P
Auto afsluiten
Sleutel minimaal enkele meters weg
2. Wacht 5–10 minuten
De auto gaat “sleep mode” in
Modules worden spanningsloos
3. 12V‑accu loskoppelen
Open frunk / 12V‑accu‑compartiment
Eerst de minpool (‑) los
Laat deze 10–15 minuten losgekoppeld
4. Weer aansluiten
Minpool (‑) terug
Auto afsluiten
Nog ±2 minuten wachten
5. Auto starten
Reken op:
Klok mogelijk reset
Ramen / spiegels soms opnieuw initialiseren
Geen blijvende schade of data‑verlies
Het loskoppelen van de 12V‑accu is expliciet genoemd als methode om het voertuig elektrisch spanningsvrij te maken.
Ik kreeg daar bovendien de volgende PDF bij (interessant!):
https://euroncaprescueshe...V_2025_5d_Electric_EN.pdf
System reset: Knoppen op het stuur 5 seconden
Modem reset: SOS knop 5 seconden
24V reset: Kofferbak knop 10 seconden
Vreemd zou ik zeggen, support e-mailen en vragen met je VIN nummer voor een handmatige push.Soner13 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:18:
[...]
En enig idee of het "normaal" is dat ik en wellicht anderen deze update nog niet hebben?
Is dit dan de knop aan de binnenkant van de auto (kofferbak sluiten)?Ian_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:44:
[...]
Je kan ook de kofferbak knop 10 seconden ingedrukt houden om de 24V te herstarten
System reset: Knoppen op het stuur 5 seconden
Modem reset: SOS knop 5 seconden
24V reset: Kofferbak knop 10 seconden
Lock77 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:17:
[...]
Is dit dan de knop aan de binnenkant van de auto (kofferbak sluiten)?
Ik heb deze vandaag binnengekregen, maar ze lijken niet goed te passen.
Nu zie ik toevallig hier https://www.kampeerdump.nl/emuk-100857-caravanspiegels.html een leuke opmerking, namelijk: Let op! De knipperlichten moeten in de spiegelkap zelf zitten, als deze eronder zitten zal het niet passen.
Eh... bij mij zitten de knipperlichten onder de spiegel. Neem aan dat dat toch bij alle 7X het geval is?
Wat is de ervaring van anderen. Volgens mij zou dit het enige passende Emuk model moeten zijn toch?
Zeekr 7X Privilege Forest Green
Ik zag je comment onder mijn post, na jouw reactie ben ik even verder gaan zoeken en inderdaad: andere merken hebben precies hetzelfde gedrag. Weer wat geleerd.
In eerste instantie dacht ik echt van “dit klopt niet helemaal” en dat het best gevaarlijk kon zijn. Maar achteraf, zeker na mijn 2e test/update, lijkt het enigzins mee te vallen denk ik.
Ik laat het nu verder aan de devs over of ze dit alsnog fix-waardig vinden of dat het bewust zo ontworpen is vanuit veiligheidsoverwegingen.
P.S. Ik wil graag soms commenten in de BA, maar zoals vaker aangegeven duurt het "een week" voordat comments worden goed gekeurd en zichtbaar zijn, dan maar hier. 🙂
Het kan zoals je aangeeft wel echt gevaarlijk zijn. Paar jaar geleden wilde iemand voor mij in de wasstraat iets aan zijn kind geven achterin. Hij kwam van de stoel af en de auto ging in Parking. Gevolg dat ik nog net kon stoppen en mijn toeter ingrdrukt kon houden zodat alles op tijd stopte.ubzY3.eMBstiLL schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 02:42:
Hey Ian
Ik zag je comment onder mijn post, na jouw reactie ben ik even verder gaan zoeken en inderdaad: andere merken hebben precies hetzelfde gedrag. Weer wat geleerd.
In eerste instantie dacht ik echt van “dit klopt niet helemaal” en dat het best gevaarlijk kon zijn. Maar achteraf, zeker na mijn 2e test/update, lijkt het enigzins mee te vallen denk ik.
Ik laat het nu verder aan de devs over of ze dit alsnog fix-waardig vinden of dat het bewust zo ontworpen is vanuit veiligheidsoverwegingen.
P.S. Ik wil graag soms commenten in de BA, maar zoals vaker aangegeven duurt het "een week" voordat comments worden goed gekeurd en zichtbaar zijn, dan maar hier. 🙂
Het is niet mogelijk zolang de auto geen ISO-15118-2 / -20 ondersteund.Mcjack schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:51:
Heeft iemand weleens de 7X geprobeerd of zelfs werkend gekregen als thuisbatterij op je thuisnetwerk?
Inderdaad bij mij ook strenger na laatste update.nb90 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Ja, ik ervaar hier dit ook. Lijkt bij mij na de laatste update nog 'strenger' te zijn. Soms inderdaad zelfs terwijl je al met twee handen aan het stuur zit moet je soms echt hard knijpen wil die melding weg gaan. 1 hand aan het stuur lijkt mij voldoende, en dit krijg ik de laatste weken geen 1 keer meer voor elkaar dat het werkt met 1 hand. Heel irritant.
Oei, nu word ik wel huiverig voor deze update.cvisser schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:29:
[...]
Inderdaad bij mij ook strenger na laatste update.
Zijn er ook dingen in positieve zin verandert?
Betere LCCSoner13 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Oei, nu word ik wel huiverig voor deze update.
Zijn er ook dingen in positieve zin verandert?
Al iets kunnen vinden wat werkt? bij mij nog steeds vast op 2 mei. Mocht je iets weten hoor ik het graag, evt in PB omdat we blijkbaar de enige zijn..daniel223 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Bij mij ook, en niks wat hierboven is geadviseerd heeft gewerkt helaas..
YouTube: Zeekr 7X, Vehicle to home DC 27012026 testMcjack schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:51:
Heeft iemand weleens de 7X geprobeerd of zelfs werkend gekregen als thuisbatterij op je thuisnetwerk?
Met de juiste lader moet het kunnen.
Ik had hier gisteren ook naar gekeken. In de comments reageert de youtuber dat het alleen met dc lader werkt en dat ze het ook in NL hebben geprobeerd, maar dat het niet NL werkt.Karel Apple schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:45:
[...]
YouTube: Zeekr 7X, Vehicle to home DC 27012026 test
Met de juiste lader moet het kunnen.
Paar opmerkingen over het filmpje..jswinkels schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:01:
[...]
Ik had hier gisteren ook naar gekeken. In de comments reageert de youtuber dat het alleen met dc lader werkt en dat ze het ook in NL hebben geprobeerd, maar dat het niet NL werkt.
- Werkt alleen met DC en niet AC
- Volgens de wet niet toegestaan in Nederland ivm dubbele energiebelasting.
- Je hebt een EMS nodig
- Zeekr ondersteund alleen de DIN-spec en niet de ISO 15118-20 (waar de hele markt heen gaat), waardoor je heel beperkt bent in je producten maar ook je features.
https://wallbox.com/nl_nl/quasar-2-bidirectionele-ev-lader
[ Voor 12% gewijzigd door Ian_ op 06-05-2026 19:13 ]
Het is ook een grote grap, meestal rond April tot en met Oktober is ons huishouden 95% net onafhankelijk.sjakie02 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:18:
ik kan er met mijn hoofd niet bij, dat V2H/V2G niet 100% gepusht wordt vanuit overheid en/of energiemaatschappijen. Ik snap het gezeur over belasting niet. Ja je kunt bij je werkgever opladen en thuis gebruiken. Lekker belangrijk, we hebben een mega-probleem op ons energienet en we hebben massaal 100kWh batterijen voor de deur staan. Enorm onderdeel van de oplossing als je het mij vraagt, maar 0.0 aandacht voor.
12x Zonnepanelen 4800 Wp
1x Powerwall + software 13 kWh
1x DC lader 11 kW
Zou helemaal top zijn als ik nu ook nog mijn auto kan gebruiken
@nikagl Nog tevreden over je dashcam kwaliteit? En werkt alles nog goed via de FitDVR splitter die je achter de spiegel hebt gemonteerd? Ik heb namelijk nog niks gekocht, en de dashcam is nu in de aanbieding op Amazon: https://amzn.eu/d/04LdewO2nikagl schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:46:
[...]
Yes, de FitDVR werkt perfect. Niet via het 12v stekkertje op de 12v kabel (wat ik verwacht had) maar op de USB (5v) aansluiting van de FitDVR. Hier een samenvatting:
FitDVR kastje om aan te sluiten op de connector van de automatisch dimmende binnenspiegel:
https://www.amazon.nl/dp/B0DHX96JFL
De dashcam. Bizarre is dat deze bij mij 91 euro was en nu 146 euro. Geen idee waarom de prijsverhoging. Deze cam heeft 64 GB sdcard, 3 channels (voor, binnen en achter), GPS en Wifi (om makkelijk de filmpjes eraf te krijgen):
https://www.amazon.nl/dp/B0FFMVVYG4
Om te beginnen, dit is de kap die je eraf moet halen om bij de connector van de automatisch dimmende binnenspiegel te komen:
[Afbeelding]
Je haalt het kapje eraf:
[Afbeelding]
En daarna de grote kap (beginnen naar beneden trekken bij de spiegel):
[Afbeelding]
Dit is het stekkertje wat je van het klemmetje af kan trekken:
[Afbeelding]
Dit is de FitDVR, ik wilde het eerst met dat stekkertje aansluiten maar dat bleek niet te werken:
[Afbeelding]
Hier heb ik de FitDVR ertussen geplaatst (stekkertjes los en aan de FitDVR sluiten, kan niet fout gaan):
[Afbeelding]
Uiteindelijk de dashcam vlak onder de kap geplaatst en met het USB stekkertje (bijgeleverd bij de FitDVR) aangesloten:
[Afbeelding]
De FitDVR heb ik hier geplaatst (sorry, geen foto hoe hij er is geplaatst):
[Afbeelding]
Kapjes weer dicht en het zit perfect (draadjes zitten tussen kapje en ruit en gelukkig niet veel speling):
[Afbeelding]
Zo zit de cam uiteindelijk. Had ook ietsje lager gekund, dan kun je de klok erop laten zien, ik zelf vind het zelf wel fijn dat hij zo min mogelijk in de zichtlijn zit:
[Afbeelding]
De kabel naar de camera achterin was redelijk makkelijk (via het montagewiggetje dat bij de FitDVR is geleverd) achter de dakbekleding en rubbers te duwen:
[Afbeelding]
Echt goed te doen! Ik ben via rechts bij de voordeur boven, naar de achterdeur en voor de achterdeur naar beneden gegaan. Daarna via de onderkant naar achter, via de bank en weer omhoog:
[Afbeelding]
En bij de achterklep ben ik nog niet via de binnenbekleding gegaan omdat ik nog niet heb kunnen vinden hoe ik dat los kan krijgen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de klep dicht zit ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Het deel in de achterbak ben ik het minst tevreden mee, maar heb nog geen andere oplossing kunnen vinden. Het zit niet in de weg en is nauwelijks zichtbaar, maar kan echt beter. Misschien als ik de kabel wat verleng, maar weet nog niet of ik dat de moeite waard vind...
Hoop dat het jullie helpt en als je mooiere oplossingen hebt, zeker hier even melden!
Groet,
Nika.
:strip_exif()/f/image/Y0EI6wcRwwfcirxDgN6pw5lD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5OIXNJgqSte5vBG60GSmncty.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog steeds zeer content met mijn Privilege uitvoering.
Vandaag een rit Amsterdam-Gent(BE)-Amsterdam gedaan met een volle accu en 460 km gereden zonder bij te laden.
Start 100% en 7% over bij thuiskomst.
Op de heenweg reed ik op de eco-stand 100%-> 55% overal redelijk netjes gereden en terug op comfort 55%->7% over met in NL 110-120 km en iets langere route.
De airco lijkt warm te staan maar moet zeggen dat mijn auto vrij goed koelt en als ik deze op 21 graden zet bij een buiten temp van 15 graden voel ik gewoon de koude lucht blazen. Ipv uit te zetten zet ik de airco gewoon wat hoger en is het lekker. Bij koudere temperaturen is 21 graden prima en voel ik warme lucht. Klinkt allemaal een beetje onlogisch maar koelen en verwarmen doet hij wel dus hoef nooit naar low of hi te gaan.
Bandendruk tijdens het rijden was 3.0 bar.
Geen last van rechtuit stabiliteits problemen.
Heb hem ook gesproken een tijdje terug over de eventuele werking in Nederland, hieronder zijn reactie;jswinkels schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:01:
[...]
Ik had hier gisteren ook naar gekeken. In de comments reageert de youtuber dat het alleen met dc lader werkt en dat ze het ook in NL hebben geprobeerd, maar dat het niet NL werkt.
"Ik heb een Zeekr getest met een Sigenergy en dat verliep vlekkeloos. De Sigenergy TPBE staat op de lijst aanvaarde omvormers in NL. Echter konden we bij een klant de lader enkel laten ontladen door de Belgische gridcode toe te passen. De Nederlandse startte V2H niet. Dus dat doet vermoeden dat die functie 'officieel' nog niet kan in NL 🙂"
Helemaal met eens.sjakie02 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:18:
ik kan er met mijn hoofd niet bij, dat V2H/V2G niet 100% gepusht wordt vanuit overheid en/of energiemaatschappijen. Ik snap het gezeur over belasting niet. Ja je kunt bij je werkgever opladen en thuis gebruiken. Lekker belangrijk, we hebben een mega-probleem op ons energienet en we hebben massaal 100kWh batterijen voor de deur staan. Enorm onderdeel van de oplossing als je het mij vraagt, maar 0.0 aandacht voor.
Staat op de planning voor 2030, ongelooflijk !!
nikagl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 01:00:
[...]
Naast deze is er ook de integratie van Fry die ik regelmatig probeer te updaten:
https://github.com/Fryyyyy/zeekr_homeassistant/
Deze gebruikt zijn API scripts (https://github.com/Fryyyyy/zeekr_ev_api). De integratie is gemaakt door de app te tracen en de apk te decompilen. Mocht je interesse hebben, drop me een pm en kan wat info delen hoe je dit zelf kunt doen om hem werkend in Home Assistant te krijgen.
Ik zal binnenkort ook kijken hoe ik die andere integratie op de API kan aansluiten zodat we daar ook het hele login proces kunnen uitvoeren zonder steeds de token te hoeven refreshen. Let overigens op dat je hier wel een 2e/3e account voor gebruikt waar je de auto mee deelt omdat je periodiek automatisch wordt uitgelogd als je met hetzelfde (primaire) account inlogt.
Ja, absoluut, werkt helemaal perfect voor mij. Ook al nodig gehad in het buitenland toen iemand m’n spiegel eraf reed…WizzyBrown schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:13:
[...]
@nikagl Nog tevreden over je dashcam kwaliteit? En werkt alles nog goed via de FitDVR splitter die je achter de spiegel hebt gemonteerd? Ik heb namelijk nog niks gekocht, en de dashcam is nu in de aanbieding op Amazon: https://amzn.eu/d/04LdewO2
Ik snap het hele “gezeur” over V2G/V2H niet. Buiten het hele belasting verhaal, het is toch gewoon diefstal wanneer je met de tankpas van de werkgever ergens in het land gaat laden, of via de stroomaansluiting van de baas met plug & charge op het parkeerterrein van kantoor, en vervolgens thuis de stroom privé gaat gebruiken? Of zie ik iets verkeerd/mis ik iets?Mcjack schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:20:
[...]
Helemaal met eens.
Staat op de planning voor 2030, ongelooflijk !!
Wat ik me nog afvroeg voor mensen die er al lange ritten mee hebben gedaan. Tot nu toe heb ik altijd cruisecontrol bediening op het stuur gehad. In de 7X moet je naar de hendel grijpen, wordt dat nog vervelend op de lange termijn? Zeker omdat de ACC niet even soepel werkt verwacht ik toch regelmatig dit aan en uit te moeten schakelen in druk verkeer. Afgelopen week nog zat een 7x mij in de weg omdat deze een rijstrook op schoof en de auto pas na die actie begon te accelereren.
En begreep ik het goed dat er ook een normale cruise control op zit?
Zag net wel dat de prijzen hoger zijn geworden, daarmee komt de long range net op de limiet van mijn budget. De business is een stuk aantrekkelijker, maar met de afstanden die ik rij vrees ik dat het mindere bereik toch te irritant gaat worden ondanks dat je snel kan bijladen.
[ Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 07-05-2026 16:01 ]
Dat is exact waarom het hier nog niet is. De belastingdienst ziet het al gebeuren inderdaad, laden op de zaak, ex BTW, en dan super goedkoop thuis gebruiken. Er is hier ook geen oplossing voor. Dus ik zie het voorlopig nog niet komen,O-B-One schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ik snap het hele “gezeur” over V2G/V2H niet. Buiten het hele belasting verhaal, het is toch gewoon diefstal wanneer je met de tankpas van de werkgever ergens in het land gaat laden, of via de stroomaansluiting van de baas met plug & charge op het parkeerterrein van kantoor, en vervolgens thuis de stroom privé gaat gebruiken? Of zie ik iets verkeerd/mis ik iets?
15 minuten is de auto weer volgeladen bij de Long Range en korter bij de Business edition. Op dit moment samen met Xpeng zijn er geen voertuigen die sneller laden, lijkt mij dat dit het laatste is wat je irritant vindt.Southern Sun schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:01:
Ondanks enkele twijfelpunten na de proefrit laatst merk ik dat de 7X me toch niet los laat. Binnenkort nog een keer rijden voor de zekerheid. Ga ook nog even buurten bij de vag-groep, maar dat zou wel weer de veilige keuze zijn die ik eigenlijk altijd al maak.
Wat ik me nog afvroeg voor mensen die er al lange ritten mee hebben gedaan. Tot nu toe heb ik altijd cruisecontrol bediening op het stuur gehad. In de 7X moet je naar de hendel grijpen, wordt dat nog vervelend op de lange termijn? Zeker omdat de ACC niet even soepel werkt verwacht ik toch regelmatig dit aan en uit te moeten schakelen in druk verkeer. Afgelopen week nog zat een 7x mij in de weg omdat deze een rijstrook op schoof en de auto pas na die actie begon te accelereren.
Zag net wel dat de prijzen hoger zijn geworden, daarmee komt de long range net op de limiet van mijn budget. De business is een stuk aantrekkelijker, maar met de afstanden die ik rij vrees ik dat het mindere bereik toch te irritant gaat worden ondanks dat je snel kan bijladen.
Geen normale cruise control.
ja en iedereen valt ook in die exacte situatie.....O-B-One schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ik snap het hele “gezeur” over V2G/V2H niet. Buiten het hele belasting verhaal, het is toch gewoon diefstal wanneer je met de tankpas van de werkgever ergens in het land gaat laden, of via de stroomaansluiting van de baas met plug & charge op het parkeerterrein van kantoor, en vervolgens thuis de stroom privé gaat gebruiken? Of zie ik iets verkeerd/mis ik iets?
iemand die de auto prive koopt, prive laadt en prive rijdt.... waarom wordt die dan tegen gehouden om van dit gebruik te maken? slaat daan toch ook nergens op. en die heeft toch echt recht van zeuren. dat dit een belastingtechnische nachtmerrie voor zakelijke leaseauto en laadpassen e.d. is is duidelijk. maar niet iedereen valt in die situatieschets
Je moet de acc/lcc via de hendel eerst aanzetten. Je moet hem ook via de hendel of rem uitzetten. Je kunt daarna wel op het stuur acc/lcc opnieuw activeren. Ook snelheid verhogen / verlagen kan op het stuur.Southern Sun schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:01:
Ondanks enkele twijfelpunten na de proefrit laatst merk ik dat de 7X me toch niet los laat. Binnenkort nog een keer rijden voor de zekerheid. Ga ook nog even buurten bij de vag-groep, maar dat zou wel weer de veilige keuze zijn die ik eigenlijk altijd al maak.
persoonlijk had ik het fijn gevonden als je de acc/lcc kon uitzetten met de ‘recall’ knop. Als de acc actief is zorgt die knop ervoor dat je snelheid wordt aangepast aan de maximale snelheid.
En ik snap dus het hele "gezeur" over die diefstal niet. We hebben een gigantisch probleem op ons energienet. We hebben het over thuisbatterijen, wijkbatterijen etc, alles om de pieken op te vangen zodat er weer nieuwe aansluitingen gemaakt kunnen worden. Maar we maken ons druk om een paar mensen die misschien bij hun werkgever opladen. Qua verhouding van de grootte van het probleem is het denk ik 1000:1O-B-One schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:29:
[...]
On Topic: ik was naar Zeekr China en vertaal pagina aangezet, auto’s zijn wel leip daar qua features en luxe. Alcantara dakbedekking, noem het op. Lastig om te weten wat op de EU versie zit allemaal.
De 900V versie kan tot 600 kW DC snelladen.
De snelheid op cruise control automatisch laten aanpassen door de auto is bij een 7x werkelijk levensgevaarlijk als je ergens 100 mag maar de auto maximaal 60 of zelfs 10 of 30 toont en hij vol in de ankers gaat. Ik heb een 7x Privilege en in mijn leven meer dan 100 verschillende autos gereden als zoon van een autohandelaar. Maar zoals meerdere Zeekr 7x rijders erkennen is de maximale snelheid indicatie op het display en ingebouwde navigatie extreem slecht, zelfs in autos van 10 jaar terug was het vaak nog beter. Ik heb al tig keer de feedback gebruikt en weer eens gemeld in het engels dat 20km max op een weg waar je 80 mag toch echt niet klopt. Dit terwijl er in geen velden of wegen een bord met 20 te vinden is. Gewoon achterlijk. Dus ik heb altijd Flitsmeister aanstaan op mijn mobiel in een houder naast het scherm en heb ik de automatische aanpassing van de snelheid in de ACC stand uitgezet.jswinkels schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:07:
[...]
Je moet de acc/lcc via de hendel eerst aanzetten. Je moet hem ook via de hendel of rem uitzetten. Je kunt daarna wel op het stuur acc/lcc opnieuw activeren. Ook snelheid verhogen / verlagen kan op het stuur.
persoonlijk had ik het fijn gevonden als je de acc/lcc kon uitzetten met de ‘recall’ knop. Als de acc actief is zorgt die knop ervoor dat je snelheid wordt aangepast aan de maximale snelheid.
Ik ken jouw stroomcontract niet maar ik heb thuis (marginaal) goedkopere stroom dan wanneer ik privé aan een openbare laadpaal zou laden. Dan is het niet logisch om “buiten de deur” de auto vol te laden om vervolgens thuis de stroom te gaan gebruiken. Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je overdag je eigen zonnestroom in de auto kan opslaan om vervolgens ‘s avonds te gebruiken.Tvdl2000 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:46:
[...]
ja en iedereen valt ook in die exacte situatie.....
iemand die de auto prive koopt, prive laadt en prive rijdt.... waarom wordt die dan tegen gehouden om van dit gebruik te maken? slaat daan toch ook nergens op. en die heeft toch echt recht van zeuren. dat dit een belastingtechnische nachtmerrie voor zakelijke leaseauto en laadpassen e.d. is is duidelijk. maar niet iedereen valt in die situatieschets
Ik laat het hele belastingverhaal expres buiten beschouwing. Ik praat even vanuit de werkgever. Stroom laden op de zaak en thuis gebruiken om je TV, koelkast en verlichting te laten draaien is diefstal van de baas. Dat is hetzelfde als een pak kopieer papier in je tas steken of een pak koffie uit de kantine mee naar huis te nemen. Wat de fiscus daarnaast van de situatie vind boeit mij niet.sjakie02 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:09:
[...]
En ik snap dus het hele "gezeur" over die diefstal niet. We hebben een gigantisch probleem op ons energienet. We hebben het over thuisbatterijen, wijkbatterijen etc, alles om de pieken op te vangen zodat er weer nieuwe aansluitingen gemaakt kunnen worden. Maar we maken ons druk om een paar mensen die misschien bij hun werkgever opladen. Qua verhouding van de grootte van het probleem is het denk ik 1000:1
Maar het was gewoon een opmerking, geen reden om over in paniek te raden. Het is bijna weekend!
Automatische snelheidsaanpassing moet je altijd uitzetten, in elke auto. Buiten het feit dat de bebording in Nederland hier te slecht voor is worden over het algemeen de onderborden ook niet gelezen door de camera’s en software. Bord met 120 en dan op het onderbord “tussen 19:00 en 6:00” word gewoon gelezen als 120. Punt. Ander voorbeeld; ik van de week naar het milieu perron en daar geldt 5 km/h. Keurig bord bij de slagboom die door de auto gelezen wordt. Maar wanneer ik het terrein verlaat staat er nergens een bord die de 5km/h opheft. In de bebouwde kom staat ook nergens een bord 50, dus mijn auto weet pas dat ik harder mag zodra ik de provinciale weg op ga waar een bord met 80 staat.WizzyBrown schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:48:
[...]
De snelheid op cruise control automatisch laten aanpassen door de auto is bij een 7x werkelijk levensgevaarlijk als je ergens 100 mag maar de auto maximaal 60 of zelfs 10 of 30 toont en hij vol in de ankers gaat. Ik heb een 7x Privilege en in mijn leven meer dan 100 verschillende autos gereden als zoon van een autohandelaar. Maar zoals meerdere Zeekr 7x rijders erkennen is de maximale snelheid indicatie op het display en ingebouwde navigatie extreem slecht, zelfs in autos van 10 jaar terug was het vaak nog beter. Ik heb al tig keer de feedback gebruikt en weer eens gemeld in het engels dat 20km max op een weg waar je 80 mag toch echt niet klopt. Dit terwijl er in geen velden of wegen een bord met 20 te vinden is. Gewoon achterlijk. Dus ik heb altijd Flitsmeister aanstaan op mijn mobiel in een houder naast het scherm en heb ik de automatische aanpassing van de snelheid in de ACC stand uitgezet.
Ik heb er nu in bijna een jaar 55000km mee gereden. Het snelle laden is belangrijker dan de range, en snel gaat het! Langzaam laden gaat je waarschijnlijk meer tegen staan bij VAG auto’s.Southern Sun schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:01:
Wat bedoel je met "lastig om te weten wat op de EU versie zit allemaal"?Ian_ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:22:
On Topic: ik was naar Zeekr China en vertaal pagina aangezet, auto’s zijn wel leip daar qua features en luxe. Alcantara dakbedekking, noem het op. Lastig om te weten wat op de EU versie zit allemaal.
De 900V versie kan tot 600 kW DC snelladen.
İk geloof (en hoop) dat deze facelift de komende jaren nog niet deze kant op zal komen.
Wel slordig van je LM. Wanneer een auto wordt ingeleverd hoort de vorige eigenaar eigenlijk alles te wissen en een factory reset uit te voeren voordat de auto retour gaat. (Net zoals een standaard verplichting waarbij de auto schoon ingeleverd moet worden) Daarnaast hoort LM of de externe innamepartij dit ook gewoon te controleren bij ontvangst.rbisschops schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:44:
Vandaag een Zeekr 7X Privilege van de leasemaatschappij ontvangen die uit de pool komt. Dus ik ben de tweede berijder. Ik wilde de auto met de Zeekr app koppelen maar dat gaat blijkbaar niet zo maar. Nu lees ik dat dat via de dealer zou moeten - eerst moet de vorige berijder ontkoppeld worden. Heeft iemand daar ervaring mee? De leasemaatschappij is er niet bekend mee dus da’s lastig. Ienand dit eerder gedaan?
Check zelf even in: Instellingen > Algemeen > Factory Reset: doorloop die stappen even en kijk wat er precies naar voren komt. Mogelijk krijg je daar al 2 opties of meldingen te zien die meer duidelijkheid geven.
Mocht de auto nog volledig gekoppeld staan aan hun beheeromgeving, dan kunnen ze in principe ook op afstand een reset uitvoeren via een sys/sym admin user.
Anders moet je LM mogelijk zwart-op-wit akkoord geven richting Zeekr voordat zij die remote reset mogen uitvoeren.
Mocht je verder vragen hebben mbt je LM qua verwachtingen etc, stuur me even een DM. Kan ik je e.e.a. wat info meegeven wat je kan gebruiken.rbisschops schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:44:
Vandaag een Zeekr 7X Privilege van de leasemaatschappij ontvangen die uit de pool komt. Dus ik ben de tweede berijder. Ik wilde de auto met de Zeekr app koppelen maar dat gaat blijkbaar niet zo maar. Nu lees ik dat dat via de dealer zou moeten - eerst moet de vorige berijder ontkoppeld worden. Heeft iemand daar ervaring mee? De leasemaatschappij is er niet bekend mee dus da’s lastig. Ienand dit eerder gedaan?
Bij Tesla is het zo dat wanneer je hem leased jij niet meer dan een berijder bent en de leasemaatschappij eigenaar is.ubzY3.eMBstiLL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:11:
[...]
Mocht je verder vragen hebben mbt je LM qua verwachtingen etc, stuur me even een DM. Kan ik je e.e.a. wat info meegeven wat je kan gebruiken.
De LM kan dat de telefoon / bestuurder ontkoppelen en nieuwe personen ontkoppelen.
Ik zou even een e-mail sturen naar Zeekr + LM in de CC met het VIN nummer en vragen om het om te zetten.
Toen de Zeekr 7X in de EU & CHINA gelijk liepen was de informatie heel onduidelijk.Soner13 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:22:
[...]
Wat bedoel je met "lastig om te weten wat op de EU versie zit allemaal"?
İk geloof (en hoop) dat deze facelift de komende jaren nog niet deze kant op zal komen.
Denk aan dat in de EU brochure Dolby Atmos stond maar uiteindelijk alleen in CHINA erop kwam.
De update 900V was meer mooi om te zien wat er nu allemaal aan opties op de facelift zitten in CHINA
Factory reset kan alleen door de eigenaar gedaan worden (melding in scherm), helaas.ubzY3.eMBstiLL schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:04:
[...]
Mocht de auto nog volledig gekoppeld staan aan hun beheeromgeving, dan kunnen ze in principe ook op afstand een reset uitvoeren via een sys/sym admin user.
Anders moet je LM mogelijk zwart-op-wit akkoord geven richting Zeekr voordat zij die remote reset mogen uitvoeren.
Ik denk dus dat de auto nog gekoppeld staat in het Zeekr systeem. Nu is de vraag hoe en wie ik bij Zeekr moet contacteren om dat te resetten en op mijn naam te zetten. Ben bang dat de LM hier weinig benul van heeft ... Tips?
Had gisteren met Zeekr in A'dam gebeld, maar die konden/wilden me niet echt verder helpen.Ian_ schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 03:02:
[...]
Bij Tesla is het zo dat wanneer je hem leased jij niet meer dan een berijder bent en de leasemaatschappij eigenaar is.
De LM kan dat de telefoon / bestuurder ontkoppelen en nieuwe personen ontkoppelen.
Ik zou even een e-mail sturen naar Zeekr + LM in de CC met het VIN nummer en vragen om het om te zetten.
Nu dus uitvogelen hoe ik dat wel voor elkaar ga krijgen. Enig idee welk mail adres van Zeekr daarvoor te gebruiken?
Support@zeekr.eu zou ik emailenrbisschops schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:33:
[...]
Had gisteren met Zeekr in A'dam gebeld, maar die konden/wilden me niet echt verder helpen.
Nu dus uitvogelen hoe ik dat wel voor elkaar ga krijgen. Enig idee welk mail adres van Zeekr daarvoor te gebruiken?
Zeekr 7x Privilege AWD
We zitten in hetzelfde schuitje, eerste week mei ontvangen vorig jaar maar hier nog wel premium connectivity.Rioja1969 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:11:
Ik heb mijn Zeekr 7X LR vorig jaar rond 20 mei als een van de eersten in NL in ontvangst mogen nemen, inclusief gratis premium connectivity abonnement voor 1 jaar. Destijds heeft het nog 1 of 2 weken geduurd voordat de databundel via Vodafone actief was. Sinds een week heb ik geen internet meer in de auto. Volgens de app heb ik geen actieve databundel meer. Het lijkt erop dat Zeekr/Vodafone mijn abonnement 1 maand te vroeg heeft beëindigd. Hebben andere mensen die de auto in mei 2025 hebben ontvangen dit ook of is er iets anders aan de hand. Ik twijfel trouwens nog of ik opnieuw een abonnement neem voor 99 euro. Voor mijn gevoel levert het weinig meerwaarde op tov internet via mijn telefoon (hotspot). Of mis ik cruciale functionaliteit zonder Premium Connectivity?
Zelf ga ik er niks meer mee doen, over 2 maanden een Zeekr 7GT. Dat overbrug ik nog wel even.
Het is een hoop geld voor eigenlijk niks momenteel…
Mooi vooruitzicht, de GT is ook een prachtige wagen!Ian_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:20:
[...]
We zitten in hetzelfde schuitje, eerste week mei ontvangen vorig jaar maar hier nog wel premium connectivity.
Zelf ga ik er niks meer mee doen, over 2 maanden een Zeekr 7GT. Dat overbrug ik nog wel even.
Het is een hoop geld voor eigenlijk niks momenteel…
Ik ga het ook niet verlengen zie er de toegevoegde waarde niet van.Rioja1969 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:11:
Ik heb mijn Zeekr 7X LR vorig jaar rond 20 mei als een van de eersten in NL in ontvangst mogen nemen, inclusief gratis premium connectivity abonnement voor 1 jaar. Destijds heeft het nog 1 of 2 weken geduurd voordat de databundel via Vodafone actief was. Sinds een week heb ik geen internet meer in de auto. Volgens de app heb ik geen actieve databundel meer. Het lijkt erop dat Zeekr/Vodafone mijn abonnement 1 maand te vroeg heeft beëindigd. Hebben andere mensen die de auto in mei 2025 hebben ontvangen dit ook of is er iets anders aan de hand. Ik twijfel trouwens nog of ik opnieuw een abonnement neem voor 99 euro. Voor mijn gevoel levert het weinig meerwaarde op tov internet via mijn telefoon (hotspot). Of mis ik cruciale functionaliteit zonder Premium Connectivity?
Bij mij werkt de bundel nog wel, 27 mei 2025 de auto in ontvangst genomen en net als bij jou duurde het bij mij ook iets van 2 weken voordat het geactiveerd werd. Ik zal 27 mei maar even kijken of het dan nog werkt of niet.
Ik wacht wel tot Zeekr met het nieuwe 3ss infotainment systeem komt om te kjjken of het dan wel de moeite waard is.
Ja, zitten een hoop verbeteringen in ten opzichte van de 7X. Wel minder ruimte maar die heb ik momenteel niet nodig.Rioja1969 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Mooi vooruitzicht, de GT is ook een prachtige wagen!
so far, so good
[ Voor 39% gewijzigd door Ian_ op 09-05-2026 10:35 ]
Zou deze maand uitkomen…🙄clydevdl schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Ik ga het ook niet verlengen zie er de toegevoegde waarde niet van.
Bij mij werkt de bundel nog wel, 27 mei 2025 de auto in ontvangst genomen en net als bij jou duurde het bij mij ook iets van 2 weken voordat het geactiveerd werd. Ik zal 27 mei maar even kijken of het dan nog werkt of niet.
Ik wacht wel tot Zeekr met het nieuwe 3ss infotainment systeem komt om te kjjken of het dan wel de moeite waard is.
Acc/lcc opnieuw activeren via stuur? Wist ik niet. Hoe?jswinkels schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:07:
[...]
Je moet de acc/lcc via de hendel eerst aanzetten. Je moet hem ook via de hendel of rem uitzetten. Je kunt daarna wel op het stuur acc/lcc opnieuw activeren. Ook snelheid verhogen / verlagen kan op het stuur.
In de app staat mijn auto laatst verbonden sinds 4 mei. Ik kan dus niet meer vanop afstand hem los doen of iets dergelijks. Ik kan ook niks meer doen kwa navigatie in de auto want hij vindt niks meer (ondanks hij wel aangeeft dat er 5G verbinding is).
Dus als er iemand een oplossing heeft: graag!
I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670
Met een druk op de linker zwarte knop op de stuurkolom wordt de laatste instelling van ACC of LCC weer geactiveerd met de eerder ingestelde instellingen.Rickyuu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Acc/lcc opnieuw activeren via stuur? Wist ik niet. Hoe?
[ Voor 6% gewijzigd door Mario3 op 09-05-2026 16:59 ]
Wat ik ook doe.. ik krijg alleen maar dit. (Vanuit de zeekr app)Ian_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Ja, zitten een hoop verbeteringen in ten opzichte van de 7X. Wel minder ruimte maar die heb ik momenteel niet nodig.
so far, so good [Afbeelding]
Zeekr 7x Privilege AWD
Ik heb de privilige AWD gekocht en heb hem nu ruim een week... Ben al terug geweest voor de rechtuistabilteit en ze hebben hem uitgelijnd en de camera's gekalibreerd.... Het is iets beter maar ik blijf het gevoel hebben dat hij aan het zoeken is op de snelweg. Ik heb er nu 400km op staan en kan hem nog heroepen. Ik zit ontzettend te twijfelen...
Gewoon opnieuw een aantal keer proberen en dan lukt het wel.4v4t4r schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:26:
[...]
Wat ik ook doe.. ik krijg alleen maar dit. (Vanuit de zeekr app)
[Afbeelding]
Op papier of ook in de werkelijkheid?Ian_ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Ja, zitten een hoop verbeteringen in ten opzichte van de 7X. Wel minder ruimte maar die heb ik momenteel niet nodig.
so far, so good [Afbeelding]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
De eerste keer drukken gaat de deur dan op een kier, of reageert niet, na de 2e keer drukken gaat deze open.
Dit gebeurt af en toe en alleen vanuit in het voertuig op de bestuurdersstoel, de andere deuren hebben dit probleem niet en van buiten openen is ook nooit een probleem.
De algemene indruk die ze geven in hun short en review video:Over het premium gevoel vind ik persoonlijk wel terecht. Vrijwel iedere reviewer benoemt:
- extreem stille cabine
- goede materialen
- comfortabele ophanging
- luxe uitstraling
- veel ruimte
Over het laden ben ik iets genuanceerder dan de video. @Ian_ kan hier een hele boek over schrijven, ja, de 800V architectuur en de theoretische laadsnelheden zijn indrukwekkend, maar praktijk blijft praktijk. Zelf zie ik regelmatig 290+ kW en soms pieken richting ~390 kW, (zuiden hebben we hier max 400kw stations 😭) maar ook momenten waarop preheaten amper verschil maakt of de auto rond ~199 kW blijft hangen. En soms zonder preheaten komt ie met minimaal 350 kW gewoon even hallo zeggen. Dus die extreme cijfers zijn zeker haalbaar, maar niet iets wat je automatisch iedere sessie krijgt zoals sommige reviews bijna laten lijken.
Softwarematig merk je ook goed het verschil tussen een eerste persrit en dagelijks gebruik. In reviews hoor je vooral:
- scherm is snel
- UI voelt modern
- AA/CarPlay werkt
- alles reageert soepel
- hotspot reconnect issues
- Waze/Maps driver display bugs
- v2.1 regressies
- inconsistent gedrag van sommige ADAS functies
- ontbrekende UX-details
- ALCA timing (persoonlijk bij mij)
- WiFi management ontbreekt enz.
Qua rijden ben ik het ook niet volledig eens met sommige reviewers die het bijna neerzetten als een soort Duitse sport-SUV concurrent. De auto is comfortabel, stabiel, zeer snel en lekker stil.
Maar hij blijft wel aanvoelen als een zware, comfortabele SUV — niet als een Porsche Macan of een sportieve BMW qua stuurgevoel en handling. Comfort en luxe staan duidelijk hoger op de prioriteitenlijst dan pure sportiviteit.
Moet er wel meteen bij zeggen dat ie alsnog verrassend sportief mee gereden kan worden. Bepaalde snelwegbochten pakt ie zonder moeite met 140+ km/h. De 7X heeft ook geen nerveuze oversteer-neigingen, hij volgt je stuurinput gewoon netjes. Soms merk je zelfs een lichte understeer, wat ik persoonlijk juist prettiger en voorspelbaarder vind bij een SUV van dit formaat.
Al met al vind ik de video zeker niet “onzin”, want veel positieve punten kloppen gewoon. Alleen merk je dat reviewers vaak nog in de eerste wow-fase zitten, terwijl dagelijkse gebruikers na duizenden kilometers juist de kleine software-, UX- en praktijkdetails beginnen op te merken. Dat maakt de auto niet slecht, integendeel zelfs, maar het geeft wel een realistischer totaalplaatje.
Goed verwoord! Gelukkig is veel op te lossen met software updates. De grote vraag is hoe snel dat gaat én hoe lang ze ermee door gaan. Of dat het model snel vervangen wordt door een ander. We shall find out.ubzY3.eMBstiLL schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:59:
[...]
De algemene indruk die ze geven in hun short en review video:
[YouTube: Zeekr 7X Review / Analyse]
Over het premium gevoel vind ik persoonlijk wel terecht. Vrijwel iedere reviewer benoemt:En eerlijk is eerlijk, zelfs de Core voelt al behoorlijk premium aan voor zijn prijsklasse.
- extreem stille cabine
- goede materialen
- comfortabele ophanging
- luxe uitstraling
- veel ruimte
Over het laden ben ik iets genuanceerder dan de video. @Ian_ kan hier een hele boek over schrijven, ja, de 800V architectuur en de theoretische laadsnelheden zijn indrukwekkend, maar praktijk blijft praktijk. Zelf zie ik regelmatig 290+ kW en soms pieken richting ~390 kW, (zuiden hebben we hier max 400kw stations 😭) maar ook momenten waarop preheaten amper verschil maakt of de auto rond ~199 kW blijft hangen. En soms zonder preheaten komt ie met minimaal 350 kW gewoon even hallo zeggen. Dus die extreme cijfers zijn zeker haalbaar, maar niet iets wat je automatisch iedere sessie krijgt zoals sommige reviews bijna laten lijken.
Softwarematig merk je ook goed het verschil tussen een eerste persrit en dagelijks gebruik. In reviews hoor je vooral:Maar na langere tijd kom je juist de echte details tegen:
- scherm is snel
- UI voelt modern
- AA/CarPlay werkt
- alles reageert soepel
Dat zijn dingen die je niet ontdekt tijdens een paar uur reviewen.
- hotspot reconnect issues
- Waze/Maps driver display bugs
- v2.1 regressies
- inconsistent gedrag van sommige ADAS functies
- ontbrekende UX-details
- ALCA timing (persoonlijk bij mij)
- WiFi management ontbreekt enz.
Qua rijden ben ik het ook niet volledig eens met sommige reviewers die het bijna neerzetten als een soort Duitse sport-SUV concurrent. De auto is comfortabel, stabiel, zeer snel en lekker stil.
Maar hij blijft wel aanvoelen als een zware, comfortabele SUV — niet als een Porsche Macan of een sportieve BMW qua stuurgevoel en handling. Comfort en luxe staan duidelijk hoger op de prioriteitenlijst dan pure sportiviteit.
Moet er wel meteen bij zeggen dat ie alsnog verrassend sportief mee gereden kan worden. Bepaalde snelwegbochten pakt ie zonder moeite met 140+ km/h. De 7X heeft ook geen nerveuze oversteer-neigingen, hij volgt je stuurinput gewoon netjes. Soms merk je zelfs een lichte understeer, wat ik persoonlijk juist prettiger en voorspelbaarder vind bij een SUV van dit formaat.
Al met al vind ik de video zeker niet “onzin”, want veel positieve punten kloppen gewoon. Alleen merk je dat reviewers vaak nog in de eerste wow-fase zitten, terwijl dagelijkse gebruikers na duizenden kilometers juist de kleine software-, UX- en praktijkdetails beginnen op te merken. Dat maakt de auto niet slecht, integendeel zelfs, maar het geeft wel een realistischer totaalplaatje.
Ja heb ik ook.Soner13 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:47:
Zijn er meer eigenaren van de privilege waarbij je soms 2 keer op de knop moet drukken wanneer je binnen zit zodat deze volledig opent?
De eerste keer drukken gaat de deur dan op een kier, of reageert niet, na de 2e keer drukken gaat deze open.
Dit gebeurt af en toe en alleen vanuit in het voertuig op de bestuurdersstoel, de andere deuren hebben dit probleem niet en van buiten openen is ook nooit een probleem.
Ook op de long range zonder automatische deuren.
Openen gaat altijd met twee drukken, tenzij je instelt dat hij moet ontgrendelen als je hem in P zet.
From a Safety Point of View heb ik dus altijd 2x drukken! Lopen genoeg gekken op de loer tegenwoordigFreedive schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Openen gaat altijd met twee drukken, tenzij je instelt dat hij moet ontgrendelen als je hem in P zet.
Same!Ian_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:01:
[...]
From a Safety Point of View heb ik dus altijd 2x drukken! Lopen genoeg gekken op de loer tegenwoordig
Ik denk dat de komende update (May) veel zal zeggen.tbee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:39:
[...]
Goed verwoord! Gelukkig is veel op te lossen met software updates. De grote vraag is hoe snel dat gaat én hoe lang ze ermee door gaan. Of dat het model snel vervangen wordt door een ander. We shall find out.
Hoewel ze in Australië nog een update achterlopen zag ik ergens wel een post dat remote parkeren in de volgende update zou zitten.Ian_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:26:
[...]
Ik denk dat de komende update (May) veel zal zeggen.
Dat zou ik wel een serieuze upgrade vinden
Be reasonable.... do it my way
Als je naar brochure kijkt van de 7GT zie je ook dat daar nog meer functies opzitten die de 7X ook zou krijgen.fsve schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:16:
[...]
Hoewel ze in Australië nog een update achterlopen zag ik ergens wel een post dat remote parkeren in de volgende update zou zitten.
Dat zou ik wel een serieuze upgrade vinden
- Dodenhoek camera in je HUD
- Verkeerslicht herkenning
- Full and Remote parking
Misschien dat ik het niet helemaal goed begrijp maar bij mij (LR) werkt het volgens mij zo: 2x drukken als de auto niet in P staat. 1x drukken als de auto wel in P staat.Freedive schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Dan heb je het zo ingesteldFrietkot schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:40:
[...]
Misschien dat ik het niet helemaal goed begrijp maar bij mij (LR) werkt het volgens mij zo: 2x drukken als de auto niet in P staat. 1x drukken als de auto wel in P staat.
Waar kan je dit instellen? Laatst stond ik voor stoplicht en drukte mijn schoonmoeder op de openknop. Schrok me kapot de deur ging direct open. Dus twee keer drukken zou mooi zijn!Ian_ schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:01:
[...]
From a Safety Point of View heb ik dus altijd 2x drukken! Lopen genoeg gekken op de loer tegenwoordig
Bij mij moet ik sowieso altijd 2x op het deurknopje drukken voordat ik kan uitstappen:Ik heb wel deze optie aanstaan, zou dan mogelijk hierop effect hebben ivm welke deurhendels eruit poppen?
[ Voor 25% gewijzigd door ubzY3.eMBstiLL op 11-05-2026 03:24 ]
Bij mij stond het opeens weer goed, niks gedaan..Snobbieh schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:43:
Een vraagje: ik weet niet of het hier al reeds gepost is of ik lees erover maar is er al een oplossing gepost voor de auto die niet meer verbindt?
In de app staat mijn auto laatst verbonden sinds 4 mei. Ik kan dus niet meer vanop afstand hem los doen of iets dergelijks. Ik kan ook niks meer doen kwa navigatie in de auto want hij vindt niks meer (ondanks hij wel aangeeft dat er 5G verbinding is).
Dus als er iemand een oplossing heeft: graag!
Als ik inlog bij Vodafone via Vehicle Entertainment in de Zeekr app dan zie ik nog steeds de melding ‘Geen actieve bundel’ staan. Als ik rechtsboven op de steepjes klik en daarna op Mijn Auto dan is die regel leeg. Hoort daar het Vin nummer van mijn auto te staan? Dat is het enige wat ik nog kan proberen. En anders rij ik even langs bij Zeekr in Huis ter Heide, want telefonisch krijg ik niemand te pakken. Thanks voor de check!
Die Zeekr turn is wel cool. Heb je twee motoren op 1 as voor nodig, maar cool.LPiC schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:50:
Beetje offtopic, maar wel leuk :)
YouTube: China is WINNING the luxury car game!