Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-07 19:15
turkeyhakan schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:25:

@rettok zou je eens kunnen kijken op deze website https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/ en je VIN nummer kunnen invoeren? Komen daar updates naar boven? Of had je deze al gehad?
Ik vind het een beetje raar, dat wij in Nederland en wellicht ook in Vlaanderen, op een Duitse site moeten kijken of er mogelijk issues zijn bij onze Insters, die interventie van de dealer wenselijk maken, of zoek ik spijkers op laag water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 08:29
Megat schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:33:
[...]
Ik vind het een beetje raar, dat wij in Nederland en wellicht ook in Vlaanderen, op een Duitse site moeten kijken of er mogelijk issues zijn bij onze Insters, die interventie van de dealer wenselijk maken, of zoek ik spijkers op laag water ?
In principe zijn het updates/fixes die beschikbaar zijn en bij je volgende beurt worden geïnstalleerd. En hebben in principe dus ook geen haast. Voor merendeel van de rijders dus ook helemaal niet interessant.
Als ze heel heftig zijn en gevaar opleveren dan komt er een terugroepactie via rdw. Die informeert je dan via een brief.
Dan staan ze alsnog wel eerder op de duitse site voordat RDW in actie schiet en je informeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JtHam
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-07 10:29
Voor zover mij bekend is een oproep via RDW alleen in het geval van betrekking op veiligheid en/of milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
[...]
Mogelijk heeft dit er mee te maken dat Hyundai Europe in Duitsland is gevestigd en dat ze vanuit daar de regie houden op dit soort zaken? Geen idee en deel je mening. Maar nog belangrijker: er is tenminste een officiële mogelijkheid om zelf te kijken of er een terugroepactie (het zijnde sw update) voor je auto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:02
[...]
Je MOET helemaal niks.

Hyundai Nederland kiest ervoor om dit soort updates zoveel mogelijk gewoon bij de beurtjes uit te voeren, zonder dat de klant er iets van merkt.

Als die ICCU's echt op grote schaal zouden uitvallen dan hadden ze ons wel verzocht om even langs te komen voor een update.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:42
HandyLumberjack schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:34:
[...]

Je MOET helemaal niks.

Hyundai Nederland kiest ervoor om dit soort updates zoveel mogelijk gewoon bij de beurtjes uit te voeren, zonder dat de klant er iets van merkt.

Als die ICCU's echt op grote schaal zouden uitvallen dan hadden ze ons wel verzocht om even langs te komen voor een update.
Nu is het natuurlijk wel zo dat de INSTER vrij lange onderhoudsintervallen heeft, 2 jaar of 30.000km, het gevolg is dat de dealer de auto niet zo vaak zal zien indien de eigenaar niet zelf eerder een afspraak maakt. Daarom kan het naar mijn mening geen kwaad af en toe op de Duitse site te controleren of er een software update voor jouw VIN beschikbaar is. De INSTER is een nieuw model voor een deel gebaseerd op nieuwe technologie, dan heb je een hogere kans op meer updates t.o.v. een EV model dat wat langer op de markt is. Mijn 2 cnts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Gaan we elkaar nu op een woordje - in hoofdletters geciteerd - aanspreken?
Alleen een antwoord in de geest van mijn opmerking had ook volstaan denk ik en zou op mij wat vriendelijker overgekomen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasbommel
  • Laatst online: 00:36
Het volume van veiligheidsalarmen aanpassen in de Hyundai Inster

(heb Gemini AI gebruikt om Hyundai Manual te gebruiken om deze samenvatting te maken)

Deze procedure helpt diegene die graag de waarschuwing signalen zo laag mogelijk willen zetten....

Bezitters van de nieuwe Hyundai Inster kunnen het volume van diverse veiligheidswaarschuwingen aanpassen naar hun persoonlijke voorkeur. Het infotainmentsysteem van de auto biedt toegang tot deze instellingen, wat zorgt voor een meer gepersonaliseerde rijervaring.

Gebaseerd op de standaard-procedure in de Nederlandse handleidingen van Hyundai, kan het volume van de akoestische signalen van de rijhulpsystemen als volgt worden aangepast:

Open het Instellingenmenu: Ga via het infotainmentscherm naar het menu Instellingen.

Selecteer Voertuiginstellingen: Kies binnen het instellingenmenu de optie Voertuig.
Navigeer naar Bestuurdersassistentie: Selecteer in de voertuiginstellingen de optie Bestuurdersassistentie.
Open Waarschuwingsmethoden: Zoek naar en selecteer Waarschuwingsmethoden.
Pas het Waarschuwingsvolume aan: Hier vindt u de optie Waarschuwingsvolume. Als u deze selecteert, kunt u het volume aanpassen, doorgaans met keuzes als Hoog, Gemiddeld of Laag.
Het is belangrijk om te weten dat het om veiligheidsredenen over het algemeen niet mogelijk is om de waarschuwingen volledig uit te schakelen. De handleiding specificeert dat zelfs als het volume op de laagste stand is ingesteld, er bij activering van een veiligheidssysteem nog steeds een minimaal waarschuwingsgeluid hoorbaar zal zijn.

Bovendien zullen bestuurders binnen het menu "Waarschuwingsmethoden" waarschijnlijk de optie Prioriteit rijveiligheid vinden. Wanneer deze functie is ingeschakeld, wordt het volume van andere audiobronnen, zoals muziek of navigatie-instructies, automatisch verlaagd zodra er een veiligheidswaarschuwing wordt gegeven. Dit zorgt ervoor dat de waarschuwing altijd duidelijk hoorbaar is.

De veiligheidssystemen waarvan het alarmvolume met deze instelling wordt geregeld, omvatten onder andere:

Autonome noodremassistentie (Forward Collision-Avoidance Assist)
Actieve rijbaanassistentie (Lane Keeping Assist)
Bestuurdersmoeheidsherkenning (Driver Attention Warning)
Intelligente snelheidslimietassistentie (Intelligent Speed Limit Assist)

Door deze stappen te volgen, kunnen bestuurders van de Hyundai Inster de auditieve feedback van de veiligheidsfuncties van het voertuig eenvoudig aanpassen aan hun eigen comfortniveau, terwijl een veilig bewustzijnsniveau behouden blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:32
sv7088 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:27:
[...]

Nu is het natuurlijk wel zo dat de INSTER vrij lange onderhoudsintervallen heeft, 2 jaar of 30.000km, het gevolg is dat de dealer de auto niet zo vaak zal zien indien de eigenaar niet zelf eerder een afspraak maakt. Daarom kan het naar mijn mening geen kwaad af en toe op de Duitse site te controleren of er een software update voor jouw VIN beschikbaar is. De INSTER is een nieuw model voor een deel gebaseerd op nieuwe technologie, dan heb je een hogere kans op meer updates t.o.v. een EV model dat wat langer op de markt is. Mijn 2 cnts
De inster heeft volgens mij 0,0 nieuwe EV technologie, het is een budget auto die ontworpen is op bestaande technologie die hier en daar al iets achterloopt.

In de nieuwere, duurdere modellen van Hyundai word 800V gebruikt en een nieuw computersysteem wat veel meer power heeft en dus ook meer mogelijkheden.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rvdgaag schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:56:
[...]

De inster heeft volgens mij 0,0 nieuwe EV technologie, het is een budget auto die ontworpen is op bestaande technologie die hier en daar al iets achterloopt.

In de nieuwere, duurdere modellen van Hyundai word 800V gebruikt en een nieuw computersysteem wat veel meer power heeft en dus ook meer mogelijkheden.
De gebruikte BorgWarner iDM 146 aandrijflijn (motor, controller en reductie) in de Inster is wel degelijk nieuw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:56
Met dank aan @LV1 , die mij erop wees dat de in de spreadsheet weergegeven afstand van het BP-station naar het Tesla-laadstation in Ugchelen (nr. 22) iets verder is, heb ik de spreadsheet aangepast.
Tevens nog wat andere dingen aangepast, zoals de weergave van een versienummer met datum en de stationsnummering ook aan de rechterzijde van de adressen.
Ook extra bladen toegevoegd voor de landen Belgie/Luxemburg, Duitsland (noord en zuid) en Frankrijk (noord en zuid.
Zij moeten nog wel gevuld worden.
Ook een extra blad waarin je de zelf de stations naar een plaats van bestemming kunt opnemen en aangeven (b.v. naar je vakantieadres).
Opslaan als PDF van het bestand gebeurt nu met weergave van versienummer en datum.

Het downloadadres blijft hetzelfde:
https://mario60.stackstorage.com/s/F6A6KDmn6sZSjith

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
HandyLumberjack schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:00:
[...]

De gebruikte BorgWarner iDM 146 aandrijflijn (motor, controller en reductie) in de Inster is wel degelijk nieuw.
Niet helemaal waar, al vanaf midden 2023 bij Hyundai in gebruikt, de Inster is van Q4 2024

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 61,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:16
Mario3 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Op mijn IPad (Firefox) opent de link prima. Ik zie dan de 3 bestanden. Op mijn PC (Windows 10 met Firefox) opent de link ook gewoon. Misschien heb je een extra firewall draaien? Dan die even uitzetten.

Ik heb nog even met Edge geprobeerd, en die opent ook gewoon.
Dus een wat duistere situatie.
Het is jammer dat dit forum het (volgens mij) niet mogelijk maakt bestanden te uploaden dan behalve foto’s en video’s.
Anders had ik dat zeker gedaan.
Ja het is gelukt via Ipad maar ook met mijn Android telefoon bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
rvdgaag schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Niet helemaal waar, al vanaf midden 2023 bij Hyundai in gebruikt, de Inster is van Q4 2024
Gelukkig lijkt de INSTER niet de eerste Hyundai EV te zijn met een BorgWarner aandrijving, zie onder een door AI gegenereerd antwoord: De Hyundai IONIQ 6 beschikt over een BorgWarner motoren. Het gaat hier om de 'integrated drive module' (iDM) die BorgWarner levert aan Hyundai voor zijn nieuwe A-segment EV's. De productie van deze A-segment EV's is gepland voor midden 2023. Deze iDM kan een piekvermogen van 135kW leveren en is geschikt voor 400V.
Ik twijfel wel of de IONIQ 6 een A segmenter is, BorgWarner zelf heeft het in een persbericht dat ze voor een tweede EV design door Hyundai Motors geselecteerd zijn, waarvan de productie in 2024 zou starten
https://www.borgwarner.co...ith-hyundai-motor-company
Dit 2e EV ontwerp zal de INSTER zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
sv7088 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Gelukkig lijkt de INSTER niet de eerste Hyundai EV te zijn met een BorgWarner aandrijving, zie onder een door AI gegenereerd antwoord: De Hyundai IONIQ 6 beschikt over een BorgWarner motoren. Het gaat hier om de 'integrated drive module' (iDM) die BorgWarner levert aan Hyundai voor zijn nieuwe A-segment EV's. De productie van deze A-segment EV's is gepland voor midden 2023. Deze iDM kan een piekvermogen van 135kW leveren en is geschikt voor 400V.
Ik twijfel wel of de IONIQ 6 een A segmenter is, BorgWarner zelf heeft het in een persbericht dat ze voor een tweede EV design door Hyundai Motors geselecteerd zijn, waarvan de productie in 2024 zou starten
https://www.borgwarner.co...ith-hyundai-motor-company
Dit 2e EV ontwerp zal de INSTER zijn
Volgens mij is dit niet juist.
Mijn Ioniq 6 heeft een piekvermogen van 168kW en staat op een 800V platform ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht7GJ0VXr2t7yz_2UAez6WxfmRU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gVMxQoAwvGInGIqGZi5WCQwa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kan zo maar zijn dat BW verschillende aandrijvingen levert. Bovendien zijn het AC motoren dus er zit een converter tussen die van 800V of 400V AC maakt.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Maakt het veel uit welk merk aandrijflijn gemonteerd wordt ?
Borg Warner was een gerenommeerd merk, waarvan ik weet dt ze in het verleden transmissies en stuurhuizen voor auto’s maakten. Hoe de huidige stand van zaken is en of ze zich kwalitatief gezien kunnen meten met Koreaanse fabrikanten, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Megat schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:05:
Maakt het veel uit welk merk aandrijflijn gemonteerd wordt ?
Borg Warner was een gerenommeerd merk, waarvan ik weet dt ze in het verleden transmissies en stuurhuizen voor auto’s maakten. Hoe de huidige stand van zaken is en of ze zich kwalitatief gezien kunnen meten met Koreaanse fabrikanten, weet ik niet.
Denk niet dat dat uitmaakt. Bovendien kunnen we toch niet goed beoordelen welk merk en type "goed" is. BW is een bekend merk maar er zijn er nog een paar. Weet trouwens niet of er een Koreaans merk in die markt is. Bovendien zijn al die merken multinationals dus is het dan nog wel Koreaans of Duits etc?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2lions
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 10:28
Een aantal dagen de Inster in ons bezit en we zijn zeer enthousiast.
Gekozen is de Inster in Pulse uitvoering 49 Kw met winterpakket in een Unbleached Ivory jasje gegoten. Productiedag voor zover belangrijk 07-01-2025. Afgeleverd 11 juni.

We laden thuis met onze eigen zonnestroom op 8 of 10 Amp. Auto wordt niet elke dag gebruikt.
Vraag aan andere Inster bezitters?: De Samsung Ultra wordt van stroom voorzien met een USB kabeltje en in het oplaadvak gelegd, en wordt daar nog al warm.
Is het mogelijk dat de telefoon nu ook gelijktijdig in het oplaadvak meegeladen wordt? en zo ja kan ik dit laadvak ook uitschakelen. Zijn er meer bezitters dit tegengekomen, ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JtHam
  • Laatst online: 11-07 10:29
Je kunt het opladen uitschakelen, ik dacht bij instellingen telefoon.
Als je zonder kabeltje verbonden wilt zijn, kun je een p[roduct als CarPlay gebruiken. Bij mij werkt het prima.

Overigens proficiat met je aankoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

2lions schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:31:
Gekozen is de Inster in Pulse uitvoering 49 Kw met winterpakket in een Unbleached Ivory jasje gegoten. Productiedag voor zover belangrijk 07-01-2025. Afgeleverd 11 juni.

We laden thuis met onze eigen zonnestroom op 8 of 10 Amp. Auto wordt niet elke dag gebruikt.
Vraag aan andere Inster bezitters?: De Samsung Ultra wordt van stroom voorzien met een USB kabeltje en in het oplaadvak gelegd, en wordt daar nog al warm.
Is het mogelijk dat de telefoon nu ook gelijktijdig in het oplaadvak meegeladen wordt? en zo ja kan ik dit laadvak ook uitschakelen. Zijn er meer bezitters dit tegengekomen, ik ben benieuwd.
Exact de uitvoering die ik heb besteld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inster045
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10-07 20:49
2lions schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:31:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xs0N2-VHvLwPUszkxnr28u0DDS4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nbTDLWwdLhOL3Am7mqB6AAGW.jpg?f=user_large

Pagina 5-85 handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonne 123
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19-06 19:01
Ik verbaas me er over dat ik de auto kan opladen tot bijvoorbeeld 98% en dat hij dan aangeeft dat ik er zo'n 440 km mee kan rijden. Ik rij voornamelijk in de eco stand en bij 50% geeft hij het aantal gereden kilometers en het aantal nog te gaan rond de 400 aan. Ik weet dat auto's vaak minder rijden dan aangegeven maar niet dat de actieradius bijna 70km meer kan zijn.
Zijn er meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonne 123
Deze hebben wij óók :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
yvonne 123 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:40:
Ik verbaas me er over dat ik de auto kan opladen tot bijvoorbeeld 98% en dat hij dan aangeeft dat ik er zo'n 440 km mee kan rijden. Ik rij voornamelijk in de eco stand en bij 50% geeft hij het aantal gereden kilometers en het aantal nog te gaan rond de 400 aan. Ik weet dat auto's vaak minder rijden dan aangegeven maar niet dat de actieradius bijna 70km meer kan zijn.
Mijn 42kWh Inster geeft ook meestal rond 400km range aan. Maar ik heb ook een keertje 414 km zien staan.

Waarschijnlijk rij jij ook relatief weinig op de snelweg en veel op lagere snelheid (50/60/70/80). Dan is een elektrische auto enorm zuinig, en kom je dus (veel) verder dan de opgegeven range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HRM69
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-07 22:28
yvonne 123 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:40:
Ik heb een emotion met 42 kWh accu en ik laad m op tot 100% en dan staat er een range van 390 km.
Gemiddeld verbruik over 3700km is 12 kWh/100km
Binnendoor rond de 10 en snelweg rond de 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonne 123
HandyLumberjack schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Mijn 42kWh Inster geeft ook meestal rond 400km range aan. Maar ik heb ook een keertje 414 km zien staan.

Waarschijnlijk rij jij ook relatief weinig op de snelweg en veel op lagere snelheid (50/60/70/80). Dan is een elektrische auto enorm zuinig, en kom je dus (veel) verder dan de opgegeven range.
klopt, ik rij veel woon werkverkeer en dat is stukje stad, klein stukje 100 (echt klein stukje hoor) en 80 km. dit zijn ritten van ongeveer 15 kilometer. ik moet zeggen dat op dit stuk regelmatig file rij en ook dan is ie echt lekker zuinig. ik zit regelmatig onder en rond de 10 kwh. Wel rij ik bijna altijd op stand eco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvonne 123
HRM69 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Ik heb een emotion met 42 kWh accu en ik laad m op tot 100% en dan staat er een range van 390 km.
Gemiddeld verbruik over 3700km is 12 kWh/100km
Binnendoor rond de 10 en snelweg rond de 13
wij hebben de 49 kwh accu en ik haal nu ook makkelijk over de 400, dat vind ik echt lekker zuinig. In het begin was dat een stukje minder, maar goed dat was ook eind januari, dus logisch. ;) als ik nu op de app kijk dan zit ie op 88% en nog 399 km bereik. ik zit nu op 11,68 kwh/100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBakker
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 22:27
Het hoogst aangegeven bereik wat ik kreeg te zien direct na het laden was 430km. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook 430km zou kunnen halen. Het bereik loopt altijd sneller terug naar mate je meer naar de 0% gaat dan het werkelijk aantal gereden kilometers. Het daadwerkelijke bereik is ruim 5% minder dan het bereik aangegeven na 100% laden.

Bijvoorbeeld:
Aangeven na 100% laden: bereik 400km. Na 308km rijden stond er nog 71km bereik, samen dus 379km.
Nieuw bereik na 100% laden was 430km. Wat moet betekenen dat ik die 308km zuiniger zou moeten hebben gereden (warmer weer) dan eerder. En toch zakte mijn werkelijk bereik ten op zichtte van het aangegeven bereik na 100% laden.

Maar dan nog zou het werkelijke bereik i.p.v. 430km, 408km zijn geweest, wat hoger is dan de beloofde 370km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
PBakker schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:07:
Het hoogst aangegeven bereik wat ik kreeg te zien direct na het laden was 430km. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook 430km zou kunnen halen. Het bereik loopt altijd sneller terug naar mate je meer naar de 0% gaat dan het werkelijk aantal gereden kilometers. Het daadwerkelijke bereik is ruim 5% minder dan het bereik aangegeven na 100% laden.

Bijvoorbeeld:
Aangeven na 100% laden: bereik 400km. Na 308km rijden stond er nog 71km bereik, samen dus 379km.
Nieuw bereik na 100% laden was 430km. Wat moet betekenen dat ik die 308km zuiniger zou moeten hebben gereden (warmer weer) dan eerder. En toch zakte mijn werkelijk bereik ten op zichtte van het aangegeven bereik na 100% laden.

Maar dan nog zou het werkelijke bereik i.p.v. 430km, 408km zijn geweest, wat hoger is dan de beloofde 370km.
Rijdt je dat soort afstanden dan in een keer?

Meestal als ik lange stukken rijdt, is het namelijk op hogere snelheden, en dan ligt het verbruik hoger en heb ik daarom een lagere range.

Als het verdeeld over meerdere dagen is, heb je waarschijnlijk ook last van sluipverbruik, @turkeyhakan gaf laatst ook al aan dat hij soms een paar procent kwijt was, ik ben soms ook al een procentje verloren. En ik vermoed dat de Inster daar geen rekening mee houdt in de rangevoorspelling, om dat die het niet als verbruik lijkt te registreren.

Na 6000km gereden te hebben was mijn gemiddeld verbruik 11,7kWh/100km volgens de boordcomputer, maar volgens mijn laadpaal (3f 11kW) had ik aanzienlijk meer kWh geladen, omgerekend 13,3kWh/100km of bijna 14% meer. (Terwijl 6,3 tot 9,7% laadverlies gebruikelijk schijnt te zijn). Dus ergens verdwijnen er kWh-en, en ik vermoed dat dat verliezen tijdens stilstand zijn. (Ik maar geen gebruik van V2L, of conditioneren, dus dat kan het extra verbruik niet verklaren).

Onder de streep komt het er op neer dat ik 7,5km kan afleggen per kWh daadwerkelijk verbruik, en daar ben ik zeer tevreden mee.

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-06-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Bijzonder om te zien dat vanzelfsprekend uitgegaan wordt van de betrouwbaarheid van de geleverde gegevens.
Zou een autofabrikant er niet voordeel bij hebben de waarden per 100 kWh iets lager dan werkelijk te tonen?
Zou de stroomleverancier er geen voordeel bij hebben de geleverde hoeveelheid iets hoger dan werkelijk te berekenen?
Ik herinner mij onjuiste kassabonnen van een grote supermarkt-keten in NL.
Wonderbaarlijk genoeg heb ik nooit gelezen dat het totaal ook wel eens minder is.
Ik herinner mij ook het sjoemelsoftwareschandaal van een aantal jaren geleden.
Het bleek in het laatste voorbeeld niet om slechts 1 autofabrikant te gaan, maar om vele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Mario3 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:42:
Bijzonder om te zien dat vanzelfsprekend uitgegaan wordt van de betrouwbaarheid van de geleverde gegevens.

Zou de stroomleverancier er geen voordeel bij hebben de geleverde hoeveelheid iets hoger dan werkelijk te berekenen?
De comptabele elektriciteitsmeters worden in Nederland gecontroleerd door het Nederlandse Meetinstituut ( het vroegere IJkwezen ). Er worden jaarlijks duizenden meters uit het net gehaald, om te onderzoeken of ze nog steeds binnen de toleranties blijven. Ik meen te weten dat dit instituut onafhankelijk is. Afgezien van een exemplarische fout, denk ik dat aan de afgelezen meterstanden niet hoeft te worden getwijfeld.
Bij gasmeters kan er wel een verschil zijn tussen de gemeten en de berekende kubieke meters, omdat de gastemperatuur niet constant is en daarmee ook het volume wijzigt. Bij grote gasmeters kan er ook een drukcompensatie worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Hoe kan het dan dat pas na vele jaren de fraude met de sjoemelsoftware boven tafel kwam?
En is meten en weergeven niet iets anders?

Nog een ander voorbeeld.
Mijn andere EV geeft een verbruik aan van 15,5 kWh/100 km.
De auto heeft een bruikbare accu van 74 kWh.
74/15,5 =4,774.
Ik zou dan 4,774 x 100 =477,4 km moeten kunnen rijden.

En toch, als de accu nog maar voor 33% geladen is, geeft hij een resterend aantal kilometers van 100.
Het is geen hogere wiskunde uit te rekenen dat 3 x 100 maar 300 km is.
O, en bij een geheel gevulde accu geeft hij aan dat 540 km mogelijk moet kunnen zijn.
Dus ergens klopt iets niet….

[ Voor 68% gewijzigd door Mario3 op 15-06-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThermoVolt
  • Laatst online: 11:01
Die netjes in het portier zijn handig voor de laadpasjes! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBgh_eOjmUNWvaeRdGQ1vyWcPn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo4W1D50LtBJLwUbfQ59E99n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Ja, prima!
Houd er wel rekening mee dat als het voertuig gestolen wordt, de dief ook gebruik kan maken van de laadpas.
En niet alleen met de Inster.
Dus bij uitstappen wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Mario3 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:08:
Hoe kan het dan dat pas na vele jaren de fraude met de sjoemelsoftware boven tafel kwam?
En is meten en weergeven niet iets anders?

Nog een ander voorbeeld.
Mijn andere EV geeft een verbruik aan van 15,5 kWh/100 km.
De auto heeft een bruikbare accu van 74 kWh.
74/15,5 =4,774.
Ik zou dan 4,774 x 100 =477,4 km moeten kunnen rijden.

En toch, als de accu nog maar voor 33% geladen is, geeft hij een resterend aantal kilometers van 100.
Het is geen hogere wiskunde uit te rekenen dat 3 x 100 maar 300 km is.
O, en bij een geheel gevulde accu geeft hij aan dat 540 km mogelijk moet kunnen zijn.
Dus ergens klopt iets niet….
We hebben het hier niet over een andere EV, maar de Inster. Zie onderstaande foto, die ik gemaakt heb na een lange retour rit, auto was 100% geladen bij vertrek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1MgYIcyKrHbVSXSM1gXHScxe6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/277C2DoeEWuNq7R7K2PZ5gnl.jpg?f=fotoalbum_large

De bruikbare capaciteit van de Inster 42kWh is 39kWh.

294,6 km maal 119W/km=35kWh. Dat is 90% van de bruikbare capaciteit, ik zou dus nog 10% over moeten hebben, maar volgens de boordcomputer is het 15%.

Dus als de boordcomputer ook nog eens minder verbruik aangeeft dan de werkelijkheid, dan is de batterij echt flink groter dan hij volgens opgave van de fabrikant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunirus
  • Laatst online: 11-07 23:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-9zC1RutRL5CTLryowhPPqc99U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pk6nyD1lPIgA3tUPOn43L5Uk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aNkMMMIRCR5x61woh3sc98-cxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHcDOT65XSHgdPhCOFmYtnm0.jpg?f=fotoalbum_large

Dakje wat minder kleur gegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Gunirus op 15-06-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Mario3 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 10:42:
Zou een autofabrikant er niet voordeel bij hebben de waarden per 100 kWh iets lager dan werkelijk te tonen?
Omdat wij weinig kilometers rijden en zonnepanelen hebben, is het verbruik voor ons niet zo spannend.
Om toch ook een duit in het zakje te doen, stel ik mij ook nog wel een vraag als het over het exacte verbruik gaat. Niet omdat ik de fabrikant van kwade opzet verdenk, maar gewoon omdat er misschien minder aandacht voor is, terwijl het voor het gepresnteerde verbruik wel relevant kan zijn.
Van de snelheidsmeter weten we, dat deze een afwijking naar boven mag hebben, onder andere om discussies bij vermeende snelheidsovertredingen te voorkomen. Echter, hoe zit het met de kilometerteller, zijn die redelijk accuraat ? Fietsen zijn in dat opzicht onvergelijkbaar met auto’s denk ik, maar de kilometerteller van mijn vrouw haar fiets geeft steevast een procent of tien meer afgelegde kilometers aan dan die van mij, terwijl we samen achter of naast elkaar dezelfde routes fietsen. Wellicht ten overvloede : Die van mijn vrouw heeft Shimano ondersteuning en mijn fiets Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Megat schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Omdat wij weinig kilometers rijden en zonnepanelen hebben, is het verbruik voor ons niet zo spannend.
Om toch ook een duit in het zakje te doen, stel ik mij ook nog wel een vraag als het over het exacte verbruik gaat. Niet omdat ik de fabrikant van kwade opzet verdenk, maar gewoon omdat er misschien minder aandacht voor is, terwijl het voor het gepresnteerde verbruik wel relevant kan zijn.
Van de snelheidsmeter weten we, dat deze een afwijking naar boven mag hebben, onder andere om discussies bij vermeende snelheidsovertredingen te voorkomen. Echter, hoe zit het met de kilometerteller, zijn die redelijk accuraat ? Fietsen zijn in dat opzicht onvergelijkbaar met auto’s denk ik, maar de kilometerteller van mijn vrouw haar fiets geeft steevast een procent of tien meer afgelegde kilometers aan dan die van mij, terwijl we samen achter of naast elkaar dezelfde routes fietsen. Wellicht ten overvloede : Die van mijn vrouw heeft Shimano ondersteuning en mijn fiets Panasonic.
Je kunt de wielmaat (wielomtrek) instellen bij kilometertellers voor fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThermoVolt
  • Laatst online: 11:01
Mario3 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:35:
Ja, prima!
Houd er wel rekening mee dat als het voertuig gestolen wordt, de dief ook gebruik kan maken van de laadpas.
En niet alleen met de Inster.
Dus bij uitstappen wel meenemen.
In dat geval wanneer de dief de pasjes gebruikt dan weet je ook waar de Inster staat.. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Stond. En weer niet als de kaart voor een ander voertuig gebruikt is/ wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-07 23:59
arunesh90 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:17:
Heb mijn Inster sinds vrijdag en de glass coating die nog aan het uitharden is begint me nu al hoofdpijn te geven. Gisteravond regende het eventjes, en daardoor zijn meteen allemaal mineraal ringetjes ontstaan over de hele auto. Nu heb ik absoluut geen idee wat ik moet doen, want omdat de coating nog niet volledig is uitgehard mag ik het niet poetsen of schoonmaken. Ook geen doekje mag eroverheen, maar dat terwijl de hele auto is gedekt is met zulke stipjes.
Morgen is de dealer bereikbaar en dan hopelijk dat hun een antwoord voor me hebben of dat ik eventjes langs kan rijden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na ~2 weken heb ik 2x de included 'Ceramic' schampoo gebruikt en ook nog een keertje de auto in de wasbox gezet, en absoluut niks heeft geholpen om de stipjes die overal op de auto zijn weg te halen. Het lijkt er echt op alsof ze in de coating zijn gaan etchen.
Vandaag dealer gebeld, moet binnenkort eventjes de auto langsbrengen zodat ze zelf een kijkje kunnen nemen in de garage en eventueel de auto eventjes houden om het te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
Ik ben erg benieuwd naar hun bevindingen.
De Inster van mijn vrouw (blue matte) vertoont ook van die stofplekjes op de ceramische coating.
Afgelopen donderdag opgehaald.
Vrijdag stoffige regenbui.
Dus ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Mijn voorspelling, de lak is een reactie aangegaan met de coating, de auto kan niet gepolijst worden dus zal overgespoten moeten worden.

Dealers zijn idioten als ze coating op matte lak verkopen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
rvdgaag schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:41:

Dealers zijn idioten al ze coating op matte lak verkopen !
Ik heb er totaal geen ervaring mee en heb er ook geen verstand van, maar https://nanocoating.nl/bl...%20look%20te%20veranderen. pretendeert dat het een toegevoegde waarde heeft, ook op matte auto’s. Het bedrijf heeft commerciële belangen natuurlijk, maar als ze veel claims krijgen zouden ze het niet promoten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Megat schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Ik heb er totaal geen ervaring mee en heb er ook geen verstand van, maar https://nanocoating.nl/bl...%20look%20te%20veranderen. pretendeert dat het een toegevoegde waarde heeft, ook op matte auto’s. Het bedrijf heeft commerciële belangen natuurlijk, maar als ze veel claims krijgen zouden ze het niet promoten denk ik.
Zo'n zolderkamer webshop zou ik niet op zijn blauwe ogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
rvdgaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:54:
[...]

Zo'n zolderkamer webshop zou ik niet op zijn blauwe ogen geloven.
Ik plaatste de eerste link die ik in Google vond, maar er staan meerdere links die pretenderen dat glascoating mogelijk is op matte lak, maar zoals eerder gezegd : ik weet niets van matte lak, laat staan over wat er daarmee mogelijk is.
Wat daarbij wel opvalt is dat ‘ Autoweek’ met geen woord rept over glascoating in hun artikel over matte lak en het onderhoud daarvan. https://www.autoweek.nl/o...-je-matte-lak-op-je-auto/

[ Voor 23% gewijzigd door Megat op 17-06-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 23:26
Vandaag in Frankrijk een demo Inster gekocht met 2000 km op de teller;
49 kW, Creative (Franse equivalent van de Evolve)
Buttercream Yellow
Tech en Winterpacks

Staat al op kenteken en kan m vrijdag ophalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
CEdS schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:00:
Vandaag in Frankrijk een demo Inster gekocht met 2000 km op de teller;

Staat al op kenteken en kan m vrijdag ophalen!
Gefeliciteerd ! Dat is nog eens ‘quick service’

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yvonne 123
Vandaag weer geladen en nu 465 km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbeCwuoX24GDYqL4BwrPpaO_17c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmZHFAmfchoyCDpSeDSQFApV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbKF8YruB2Fy2y9G7sqUi9zHW68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbWxF3Z4AbQQnJJ7w6snTgFG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonne 123
Hij stond op 99% bij die 465
Ik laad gewoon bij mijn werk aan dezelfde laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yvonne 123
Hij stond op 98% bij die 465
Ik laad gewoon bij mijn werk aan dezelfde laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
arunesh90 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Na ~2 weken heb ik 2x de included 'Ceramic' schampoo gebruikt en ook nog een keertje de auto in de wasbox gezet, en absoluut niks heeft geholpen om de stipjes die overal op de auto zijn weg te halen. Het lijkt er echt op alsof ze in de coating zijn gaan etchen.
Vandaag dealer gebeld, moet binnenkort eventjes de auto langsbrengen zodat ze zelf een kijkje kunnen nemen in de garage en eventueel de auto eventjes houden om het te fixen.
Net bij de garage geweest. Initieel was er tegen mij gezegd dat het waarschijnlijk "kalkvlekken" zijn, en na ~2 uur wachten kreeg ik de sleutels van een leenauto in mijn hand en werd er nog steeds gezegd dat het mogelijk kalkvlekken zijn, maar dat ze pas in de middag een mannetje hebben die chemische spullen heeft om te testen... Dus waarvoor ik precies 2 uren heb gewacht is een beetje onduidelijk.

Ben er ook compleet mee oneens dat het kalkvlekken zijn, want dit is al een probleem sinds dag 2 na een korte regenbuitje, plus het zit compleet over de hele auto. Je zou verwachten van een glasscoating dat dit niet zo makkelijk zou gebeuren, en vooral niet dat het zo enorm zichtbaar zou zijn....
Ben benieuwd wat ik vanmiddag zal horen erover. Ik ben ieder geval nog steeds ervan overtuigd dat deze vlekken etched in de coating zelf zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
Net belletje gekregen dat het hun is gelukt met chemicalien de "kalk" weg te halen, maar daardoor moeten ze wel de coating opnieuw aanbrengen, en kan ik dus maandag de auto ophalen.
Duur geintje, zal maandag wel met ze bespreken of het wel of niet onder de garantie van de coating valt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-07 22:45
…en dan eerst 2 week in een stofarme ruimtelaten uitharden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
Hendrik Keizer schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:29:
…en dan eerst 2 week in een stofarme ruimtelaten uitharden?
Heb helaas geen binnenruimte/garage waar ik het 2 weken kan laten uitharden. Dealer zegt ook dat na een paar dagen uitharden bij hun het eigenlijk gewoon meteen gebruikt kan worden, dus beetje raar dan hoe er opeens kalkvlekken in de coating zijn gekomen die alleen met sterke chemicalien weggestript kan worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
In regenwater zit sowieso geen kalk, dus vreemd als het kalkvlekken zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Nou, ik ben benieuwd. Good luck!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-07 18:52
Na 1500 km gaf de ICCU van mijn Inster de geest. Laden ging niet meer, snelladen ook niet. De dealer heeft dit goed aangepakt, kreeg een [benzine] leenwagen en een week later [en 7 uur sleutelen] zat de nieuwe ICCU er weer in. Benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden. Voor alle duidelijkheid, mijn Inster had de ICCU update gehad voordat tie de geest gaf. Voor de rest fijne praktische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akuno
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-07 21:32
Aedriaen1 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:05:
Na 1500 km gaf de ICCU van mijn Inster de geest. Laden ging niet meer, snelladen ook niet. De dealer heeft dit goed aangepakt, kreeg een [benzine] leenwagen en een week later [en 7 uur sleutelen] zat de nieuwe ICCU er weer in. Benieuwd hoe lang deze het vol gaat houden. Voor alle duidelijkheid, mijn Inster had de ICCU update gehad voordat tie de geest gaf. Voor de rest fijne praktische auto.
Jep lees het vaker in dit forum en zelfs andere hyundai modellen, naar dat het jou ook gebeurd is. Ik heb net de mijne besteld. Hopelijk heeft de min er geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik ben vooral benieuwd of Hyundai inmiddels al een nieuwe versie van de ICCU gebruikt, want de software update werkt blijkbaar onvoldoende.

En of het soort laadpaal een effect erop heeft, want met andere Hyundai modellen lees ik dat sommige gebruikers nooit problemen met de ICCU hebben, terwijl er bij andere er meerdere malen een ICCU defect gaat (terwijl ze de update wel hebben gehad).

[ Voor 47% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-06-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:52:
Ik ben vooral benieuwd of Hyundai inmiddels al een nieuwe versie van de ICCU gebruikt, want de software update werkt blijkbaar onvoldoende.
Ik ben ook wel benieuwd of er nu andere ICCU's worden gebruikt; maar dat de software update niet werkt, kan natuurlijk ook zijn omdat 'de schade al is aangericht' voordat de update was uitgevoerd.

Ik heb ook defecte ICCU gehad, maar ik weet niet 100% zeker of de update al was uitgevoerd (ik heb eerlijk gezegd vermoeden van niet). Ik had gevraagd: zijn alle recalls uitgevoerd en dat werd wel beantwoord met een variant op "dat doen we altijd standaard als we de auto binnen hebben gehad". Direct na het defect heb ik hier gekeken:
rvdgaag schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:33:
Als je een VIN nummer van je auto hebt kun je op deze site kijken of er een update voor je auto is:

https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
En toen stond er nog wel een recall open, geen idee hoe snel dat wordt bijwerkt (al zou ik denken: vrij snel), maar het laatste garagebezoek vóór defect was 1,5 week eerder.

Nu staat er bij die check niets meer open.

Bij ging het als volgt: auto stopte met laden, gaf een foutmelding daarop. Verder werkte alles helemaal normaal, pas toen de 12V accu le(e)g(er) was, ging het mis. Auto kon nog maar 40 km/h (wat 'minder' is als je op snelweg rijdt...).

Maar daarvoor zou ik ruimschoots genoeg tijd/afstand hebben gehad om naar de garage te rijden (ik was ook van plan om direct aansluitend aan mijn rit naar garage te gaan), maar ik had de storing "kan niet laden" niet echt gelinkt aan "kan (straks) niet meer rijden", helemaal omdat snel-laden nog wél ging (wel langzamer, maar dat kan ook omdat én geen voorconditionering én nog te vol > 50%).

Hopelijk geen volgende keer, maar dan ga ik wel direct naar garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag

En of het soort laadpaal een effect erop heeft, want met andere Hyundai modellen lees ik dat sommige gebruikers nooit problemen met de ICCU hebben, terwijl er bij andere er meerdere malen een ICCU defect gaat (terwijl ze de update wel hebben gehad).
Voor de Ioniq 9 heeft Hyundai bevestigd dat ze een nieuw ICCU ontwikkeld hebben die straks ook in andere modellen te vinden zal zijn.

Ik denk dat het Inster dezelfde issues zal kunnen hebben als de Ioniq5.

De laadpaal, merk/type, maakt kein flaus aus. Een laadpaal is een dom ding wat met behulp van een contactor 230V (3x) naar je auto doorlaat. De standaard die gehanteerd wordt door allemaal zorgt ervoor dat de "laadpaal" rustig start en netjes afsluit. Enige intelligentie in de laadsturing biedt wellicht solar laden, load balancing etc maar dat heeft niets met betere kwaliteit of wat dan ook te maken.

Killing is een slechte electrische installatie, blikseminslag en de stommiteit door wanneer er geladen wordt niet netjes het laadproces te beindigen maar de kabel er gewoon uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rvdgaag schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Voor de Ioniq 9 heeft Hyundai bevestigd dat ze een nieuw ICCU ontwikkeld hebben die straks ook in andere modellen te vinden zal zijn.

De laadpaal, merk/type, maakt kein flaus aus. Een laadpaal is een dom ding wat met behulp van een contactor 230V (3x) naar je auto doorlaat. De standaard die gehanteerd wordt door allemaal zorgt ervoor dat de "laadpaal" rustig start en netjes afsluit. Enige intelligentie in de laadsturing biedt wellicht solar laden, load balancing etc maar dat heeft niets met betere kwaliteit of wat dan ook te maken.

Killing is een slechte electrische installatie, blikseminslag en de stommiteit door wanneer er geladen wordt niet netjes het laadproces te beindigen maar de kabel er gewoon uit te trekken.
Het merk/type laadpaal zal weinig uitmaken, maar 1 of 3 fase en het maximale amperage kan wel degelijk uitmaken. De ICCU wordt dan anders belast, en bij sommige auto's kan dat op de langere termijn problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:36
HandyLumberjack schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Het merk/type laadpaal zal weinig uitmaken, maar 1 of 3 fase en het maximale amperage kan wel degelijk uitmaken. De ICCU wordt dan anders belast, en bij sommige auto's kan dat op de langere termijn problemen veroorzaken.
Maakt het wat uit of je met de granny laadt of gewoon met een 3 fase laadpaal ? De ICCU is daar voor gemaakt toch ? Ik denk persoonlijk dat het weer een tekortkoming van Hyundai is, net als het probleem met de banden...

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
de schompen schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Maakt het wat uit of je met de granny laadt of gewoon met een 3 fase laadpaal ? De ICCU is daar voor gemaakt toch ? Ik denk persoonlijk dat het weer een tekortkoming van Hyundai is, net als het probleem met de banden...
Het is zeker een tekortkoming van Hyundai. En of het uit maakt weet ik niet, maar bij sommige andere auto's wel, vandaar de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 13:53
de schompen schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:32:
[...]

Check op mijn naam in het ioniq5 forum.
In het kort:
1/ we weten het allemaal niet precies dus het is gissen
2/ iccu gaat eigenlijk altijd kapot bij het eind van een laadcyclus, bij het uitschakelen dus
3/ waarschijnlijk komt dat door een spannings piek in de iccu bij het afschakelen (reverse current inductie stroom), analyse staat ergens in februari 2024 in het forum.
4/ dat betekent dat het een idee kan zijn om met lagere stroom te laden, 12 a 14A (ik laad zelf op 14A).
5/ 3 fase of 1 fase maakt niet echt veel uit, een 3 fase systeem heeft 3 aparte 1 fase groepen.
6/ granny zou dan in principe beter moeten zijn omdat die niet op de volle maximale 16A laadt maar recentelijk heeft iemand een ioniq5 met kapotte iccu van een granny dus dat spreekt het dan weer tegen. Dat granny 1fase is is dus niet relevant.
7/ sowieso gaat de aardlekautomaat er bij sommigen met enige regelmaat uit bij afschakelen van laden op 16A en niet bij lagere laadstroom. Dat suggereert een piek als oorzaak maar is niet zeker
8/ persoonlijk stuur ik mijn lader via home automation en zorg dat ik aan het eind van de laadcyclus naar 6A terug regel zodat hij enkel bij 6A afschakelt, of dat helpt weet ik niet maar het is in ieder geval iets.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sv7088
rvdgaag schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Netjes beëindigen van het laadprocess, doe je dat bijvoorkeur op de laadpaal of door het laden te stoppen vanuit de auto mbv de Bluelink app?
Ik laad zelf op 9,6A om meer van een overschot aan solar energie te gebruiken voor het opladen van de INSTER. Ik heb een Peblar Home 11kW lader en puur solar laden over 3 fasen werkt daar nog niet, dat werkt nu alleen over 1 fase, vandaar mijn gewijzigde laadstroom van 16A naar 9,6A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Bij mij ging het toch ruim voordat de auto zou moeten stoppen met laden stuk (bijna 80%, terwijl naar 90 moest), was op 1x16A. Wel ging de automaat eruit, maar aardlek niet (ik heb laadpaal al vrij lang, aardlek is apart).

Wat moet ik me voorstellen bij "reverse current inductie stroom"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-07 18:52

In de VS zijn 200.000 Hyundai's en Kia's teruggeroepen vanwege de ICCU problemen. Voor wat ik tot nu toe begrepen heb is er maar 1 ICCU versie en die wordt er gewoon in gepoot. De Hyundai group zou ivm het feit dat slechts 1% van hun auto's "last" krijgt met de ICCU en de prijs van het onderdeel [duur] ervoor gekozen hebben om niet te modificeren. In de VS zijn mensen die al meer als 1x de ICCU van hun auto hebben moeten vervangen. Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Maar bij die recall is dan alleen software 'vervangen'? Dan is er hier toch een 'recall' (alleen geen spoed).

Als het 1% is, en het inderdaad hetzelfde onderdeel is, dan is kan op 2x nog altijd 1 op 10.000. Maar mag hopen dat de software update de faalkans verlaagd (anders heeft update niet zoveel zin).

Sowieso is 1% eigenlijk best hoge kans, voor toch vrij ernstig gebrek. Maar als je melding krijgt, gewoon direct naar garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Jake schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:58:
Bij mij ging het toch ruim voordat de auto zou moeten stoppen met laden stuk (bijna 80%, terwijl naar 90 moest), was op 1x16A. Wel ging de automaat eruit, maar aardlek niet (ik heb laadpaal al vrij lang, aardlek is apart).

Wat moet ik me voorstellen bij "reverse current inductie stroom"?
Mhh… dat hoor ik niet bij de ioniq5.
“Reverse current inductie stroom”:
Ah… moet reverse voltage zijn foutje.
Bij afschakelen blijft er in de spoel die in de inverter zit nog stroom lopen door het magnetisch veld.
Dat wekt dan een tegen spanning op.
In principe moet die afgevoerd worden door een sper diode maar dat is kennelijk niet helemaal netjes ontworpen.
Ergens februari 2024 in het ioniq5 forum staat een meer gedetailleerde uitleg. Zelf opzoeken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Jake schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:07:
Maar bij die recall is dan alleen software 'vervangen'? Dan is er hier toch een 'recall' (alleen geen spoed).

Als het 1% is, en het inderdaad hetzelfde onderdeel is, dan is kan op 2x nog altijd 1 op 10.000. Maar mag hopen dat de software update de faalkans verlaagd (anders heeft update niet zoveel zin).

Sowieso is 1% eigenlijk best hoge kans, voor toch vrij ernstig gebrek. Maar als je melding krijgt, gewoon direct naar garage.
Wat ik ervan begrijp zou die software het probleem niet oplossen, maar de faalkans zou verlagen. Er zijn ook de nodige meldingen van problemen na de software update.

Dat ze niet bij alle auto's de hardware preventief vervangen snap ik gezien de kosten wel. Maar het lijkt me toch niet meer dan logisch dat je op een gegeven moment wel verbeterde hardware gaat installeren bij nieuwe auto's en reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
sv7088 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Netjes beëindigen van het laadprocess, doe je dat bijvoorkeur op de laadpaal of door het laden te stoppen vanuit de auto mbv de Bluelink app?
Ik laad zelf op 9,6A om meer van een overschot aan solar energie te gebruiken voor het opladen van de INSTER. Ik heb een Peblar Home 11kW lader en puur solar laden over 3 fasen werkt daar nog niet, dat werkt nu alleen over 1 fase, vandaar mijn gewijzigde laadstroom van 16A naar 9,6A
Dat maakt niet uit. Alleen de stekker van de granny uit het stopcontact trekken of groep in de meterkast uitzetten is "niet netjes". In nagenoeg alle andere gevallen zal de auto netjes zijn afschakelprotocol volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:33:
Mhh… dat hoor ik niet bij de ioniq5.
We weten natuurlijk ook niet of mijn specifieke geval hetzelfde is (al lijkt het er wel vrij veel op).
“Reverse current inductie stroom”:
Ah… moet reverse voltage zijn foutje.
Bij afschakelen blijft er in de spoel die in de inverter zit nog stroom lopen door het magnetisch veld.
Dat wekt dan een tegen spanning op.
In principe moet die afgevoerd worden door een sper diode maar dat is kennelijk niet helemaal netjes ontworpen.
Ergens februari 2024 in het ioniq5 forum staat een meer gedetailleerde uitleg. Zelf opzoeken.
Interessant leesvoer.

Maar als er begin 2024 al problemen zijn, die in principe ook (deels?) zijn opgelost in juni 2024, dan is het toch wel beetje 'raar' dat de Inster zonder die updates zou zijn geleverd. Mijn Inster is van de "de eerste lading" maar ook die zal ruim ná juni op de boot gezet zijn.

Lijkt logischer dat er e.e.a. "in het verlengde" van deze problemen nog speelt bij de Inster, dan dat het exact hetzelfde is (als het wel exact hetzelfde probleem, dan is het natuurlijk amateurisch van Hyundai; tenzij het 'gewoon' een update is die bij aflevering moe(s)t worden gedaan, maar dan is het wel heel 'slordig' van de garagebedrijven).
HandyLumberjack schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:19:
Wat ik ervan begrijp zou die software het probleem niet oplossen, maar de faalkans zou verlagen. Er zijn ook de nodige meldingen van problemen na de software update.

Dat ze niet bij alle auto's de hardware preventief vervangen snap ik gezien de kosten wel. Maar het lijkt me toch niet meer dan logisch dat je op een gegeven moment wel verbeterde hardware gaat installeren bij nieuwe auto's en reparaties.
Dat je voor 1% kans op problemen, die niet direct leiden tot gevaar, niet kiest voor een (vrij) dure vervanging. Maar het zou inderdaad wel logisch zijn als het vervangende onderdeel niet alleen in de software, maar ook hardware-matig verbeterd wordt.

Wat ik las in Ioniq5 topic, was dat het niet extreem lastig lijkt dat te doen (want er zouden een aantal componenten zijn gebruikt die met een beetje meer kosten verbeterd zouden kunnen worden). En als de kans dan van 1 op 100 naar 1 op 10.000 of 1 op 100.000 gaat, dan heb je het natuurlijk over substantiële verbeteringen (en 1 op 100.000 vind ik als het over "life-time" gaat een redelijke faalkans).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvdgaag
Jake schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:31:
[...]
En als de kans dan van 1 op 100 naar 1 op 10.000 of 1 op 100.000 gaat, dan heb je het natuurlijk over substantiële verbeteringen (en 1 op 100.000 vind ik als het over "life-time" gaat een redelijke faalkans).
Als elektrotechnisch ingenieur met 35 jaar ervaring in dat veld kan ik je verzekeren dat iedere fabrikant trots is op een faalpercentage onder de 1,5%. Dat geldt in de regel als topkwaliteit.

Die forum/facebook raket geleerden die je overal hebt en dan zeggen dat met component x de kans op uitval naar 1 op 10.000 gaat zijn van een andere planeet. Wishfull thinking noemen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
Ik gebruik alleen DC laders. Thuis en onderweg. Is het uitvallen van de ICCU ook dan geconstateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Niet online
@rvdgaag Eens met je punt, maar ik vind 1 tot 1,5% kans op een schade van 4k toch wel vrij hoog.

De truc is om het "binnen de levensduur van de auto" ruim lager te krijgen, bijv. door het component dat defect gaat over te dimensioneren of (heel) makkelijk vervangbaar te maken.

Wellicht hebben ze 1e gedaan en gaat nu iets anders stuk; logischer is, is dat inster al ver in ontwikkeling was en dezelfde fout heeft (maar dan je die software update bij aflevering verwacht; maar wellicht dat nu ook een ander probleem).
CEdS schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:58:
Ik gebruik alleen DC laders. Thuis en onderweg. Is het uitvallen van de ICCU ook dan geconstateerd?
Ben wel benieuwd nu hoeveel kW je thuis DC laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
CEdS schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:58:
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Jake schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:31:
Maar als er begin 2024 al problemen zijn, die in principe ook (deels?) zijn opgelost in juni 2024, dan is het toch wel beetje 'raar' dat de Inster zonder die updates zou zijn geleverd. Mijn Inster is van de "de eerste lading" maar ook die zal ruim ná juni op de boot gezet zijn.
Tja, ik werk niet bij Hyundai dus heb geen inside info.
In eerste instantie hebben ze een software fix uitgebracht. Die verandert niks aan de electronica maar ik gok dat ze “langzamer afschakelen”. Dan heb je minder piek.
Electronica aanpassing kost gauw een jaar (ik zat ook in electronica industrie) zelfs als het redelijk simpel is. Je moet een dergelijke fix heel goed testen. Niet alleen componenten aanpassen, ook de printplaat waardoor er weer andere componenten moeten verplaatsen en dat moet je dan ook weer testen. Op levensduur dus daar gaat wel wat tijd overheen. Dan oude voorraad wegwerken, die heb je vrij zeker nog omdat je pas overgaat op nieuw model nadat alle testen klaar zijn. En als je dan gaat inbouwen komt de auto productie en verschepings tijd er nog bij.

Software update dus zeker doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Jake schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:02:
@rvdgaag Eens met je punt, maar ik vind 1 tot 1,5% kans op een schade van 4k toch wel vrij hoog.

De truc is om het "binnen de levensduur van de auto" ruim lager te krijgen, bijv. door het component dat defect gaat over te dimensioneren of (heel) makkelijk vervangbaar te maken.
1,5% faalkans gedurende de levensduur van de auto (10-15 jaar)zou erg netjes zijn. Een moderne ICE heeft een grotere kans op een flinke motorschade. De gemiddelde Inster rijder zou er dan ook nauwelijks kosten aan hebben. (1,5% maal 4k = €60,- en een groot deel daarvan valt onder garantie)

Maar, de 2385 Insters in Nederland zijn gemiddeld maar een paar maanden oud, en in die tijd hebben er hier al een stuk of 5 gemeld met ICCU problemen en lang niet iedere Inster rijder is ook Tweaker. Dus ik verwacht dat de faalkans uiteindelijk aanzienlijk hoger ligt dan 1,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2lions
Onze Inster wordt vrijwel uitsluitend thuis geladen bij voldoende stroomaanbod van de zonnepanelen.
Dit alles op 8 Amp of 10 Amp. Ook de hele nacht door als overdag een rit gepland staat.
Eenmaal aan de openbare laadpaal gestaan om te testen. Van de 22 Kw die de paal kon leveren werd slechts 9 Kw doorgeven aan de Inster
Het lijkt erop dat de software update ervoor bedoeld is de ICCU te beschermen. Ik was de enige auto aan de laadpaal dus er werd niets gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:31
2lions schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:29:
Onze Inster wordt vrijwel uitsluitend thuis geladen bij voldoende stroomaanbod van de zonnepanelen.
Dit alles op 8 Amp of 10 Amp. Ook de hele nacht door als overdag een rit gepland staat.
Eenmaal aan de openbare laadpaal gestaan om te testen. Van de 22 Kw die de paal kon leveren werd slechts 9 Kw doorgeven aan de Inster
Het lijkt erop dat de software update ervoor bedoeld is de ICCU te beschermen. Ik was de enige auto aan de laadpaal dus er werd niets gedeeld.
Er zijn niet zo veel auto's die die 22 kW dan ook daadwerkelijk kunnen ontvangen. De huidige Renault Megane E Tech, en Scenic E Tech bijvoorbeeld wel maar de Inster niet en kan max 11 kW bij AC-laden ontvangen. En dat is nog eens afhankelijk van een aantal factoren. Hier in mijn dorp behoren de Vattenfall-laadpunten 11 kW te leveren volgens de Vattenfall (en andere) app maar heb er nog nooit meer dan 8 a 9 zien in gaan om maar een voorbeeld van een factor te noemen.

Zie ook: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 voor meer info aangaande laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Zjanzjak op 23-06-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2lions
Dank voor het duiden, ik had niet afdoende in de handleiding gelezen. Zoals gezegd laden we vrijwel uitsluitend thuis. Maar als je echt kilometers wilt maken ben je eigenlijk voornamelijk aangewezen op DC laadstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
2lions schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:06:
Dank voor het duiden, ik had niet afdoende in de handleiding gelezen. Zoals gezegd laden we vrijwel uitsluitend thuis. Maar als je echt kilometers wilt maken ben je eigenlijk voornamelijk aangewezen op DC laadstations.
Als je echt naar lange ritten (naar Frankrijk o.i.d) wilt maken is DC laden handig. Maar de lol van die 3fase 11kW AC lader zit er juist in dat je in vaak op de plaats van bestemming relatief snel de batterij weer vol krijgt. Terwijl een auto met 1 fase laden bijna niet de moeite waard is om aan te sluiten.

In het verleden reed ik voor mijn werk met enige regelmaat 300 tot 500 km op een dag, ook met de Inster en bijna alleen AC laden had dat prima gekund, en dan is mijns inziens fijner dan wachten bij de DC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winand1
  • Laatst online: 11-07 16:18
tijdje hier niet geweest, nog steeds tevreden over onze inster.
Vraagje: heeft iemand al de definitieve oplossing voor het bandenprobleem gekregen van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:31
2lions schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:06:
Misschien ten overvloede maar de Inster kan natuurlijk wel max 85 kW snelladen (DC).
Ligt er ook aan hoeveel kilometers je moet/wilt maken, is het 1000, ja dan meerdere snellaad-stations, maar als je bestemming met 1 lading te halen valt en je ter plekke relatief goedkoop kan AC-laden is dat dan ook weer een afweging. Zo reed ik laatst naar Limburg en ter plekke ging hij aan een AC-laadpunt want had de wagen toch een poosje niet nodig, zodat ik de terugreis zonder bij te laden ook weer kon aanvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
arunesh90 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:12:
Net belletje gekregen dat het hun is gelukt met chemicalien de "kalk" weg te halen, maar daardoor moeten ze wel de coating opnieuw aanbrengen, en kan ik dus maandag de auto ophalen.
Duur geintje, zal maandag wel met ze bespreken of het wel of niet onder de garantie van de coating valt...
Net de auto opgehaald bij de dealer, en gelukkig hebben ze het als een service allemaal kunnen oplossen, dus geen kosten.
Oude coating volledig weggestript, nieuwe erop gedaan en rest van het weekend bij hun eventjes goed laten uitharden binnen.
Vanwege de rare omstandigheden hebben ze het als een service gedaan, omdat dit ook voor hun de eerste keer is dat er opeens (kalk)vlekken in/onder de coating terecht zijn gekomen, en dat over de hele auto. Dus er waren wat vermoedens dat het product niet goed was gesloten.
Dus uiteindelijk heel tevreden met hoe het allemaal is opgelost.

Wel heeft de auto meteen wat vlekken/zand opgepakt toen het vandaag buiten de garage was gezet voor ruimte, maar dat is wel te verwachten met de regen met sahara zand, en ze zeggen dat ik het over een weekje gewoon eraf kan wassen (deja vu?). Nu maar hopen dat over een week ik het in een wasbox kan gooien en dat het mooi eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HRM69
  • Laatst online: 10-07 22:28
Winand1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:37:
tijdje hier niet geweest, nog steeds tevreden over onze inster.
Vraagje: heeft iemand al de definitieve oplossing voor het bandenprobleem gekregen van de dealer.
Ja, we hebben uiteindelijk nieuwe Vredestein banden onder onze Inster gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arunesh90
Zie net pas dat er een voelbare krasje in de lak zit aan de passagiers kant en heb geen idee of het al zo was toen ik de auto bij de garage ophaalde :|
Morgen maar even bellen om te vragen wat ik eraan kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Winand1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:37:

Bij ons zijn er ondertussen zo’n 3500 km onder de originele Nexen 17” banden doorgegaan. In mijn beleving worden gaandeweg de trillingen minder. Bij de huidige kilometerstand is het zo, dat je nog wel wat voelt als je erop let, maar wij vinden het goed genoeg zo.
P.s. We hebben destijds wel een melding gedaan bij de dealer mbt het trillen, maar zijn er nooit mee terug gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Megat op 23-06-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
HandyLumberjack schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:09:
[...]

1,5% faalkans gedurende de levensduur van de auto (10-15 jaar)zou erg netjes zijn. Een moderne ICE heeft een grotere kans op een flinke motorschade. De gemiddelde Inster rijder zou er dan ook nauwelijks kosten aan hebben. (1,5% maal 4k = €60,- en een groot deel daarvan valt onder garantie)

Maar, de 2385 Insters in Nederland zijn gemiddeld maar een paar maanden oud, en in die tijd hebben er hier al een stuk of 5 gemeld met ICCU problemen en lang niet iedere Inster rijder is ook Tweaker. Dus ik verwacht dat de faalkans uiteindelijk aanzienlijk hoger ligt dan 1,5%.
De levensduur van een auto is 10 jaar gemiddeld, althans op die basis worden ze ontwikkeld. De genoemde 1,5% uitval is in de eerste levensfase van de electronica, dus na ingebruikname gedurende het eerste jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CEdS
Jake schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:02:

Ben wel benieuwd nu hoeveel kW je thuis DC laadt.
Ik heb een 12,5 kW DC lader en met die snelheid laad ik ook maximaal, als er voldoende zon van het dak komt en met 25000 Wp lukt dat vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Een Duitstalige video over de ICCU en de problemen daarmee, bij vooral Kia. Er staan ook een aantal reacties bij van getroffen berijders

YouTube: Das ICCU Problem der E-GMP Modelle der Hyundai Motor Group. Was Kia ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Yariva schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:14:
Ik heb mij afgelopen tijd ook verdiept in deze auto. Zelf rijd ik een Kia eNiro en ben dan ook wel bekend met de accu kwaliteit van de Kia's en Hyundai's van de wereld. Wat dat betreft ben ik ook erg enthousiast over de auto maar wel met de (dubbele) subsidie die nu geld. Zeker binnen het segment waar de auto in valt moet je concurreren met een vrij drukke markt waar de marges niet bijzonder hoog zijn. O.a. in vergelijking met een Renault 5, Dacia Spring etc. komt de Inster nu als een hele goede deal naar voren. Plus dat je met een gunstige levering geen BPM hoeft te betalen.

Helaas gaan de vrienden waarmee ik de auto heb besproken toch niet voor deze auto. Dus tot zover mijn onderzoek. Mogelijk is een collega geïnteresseerd maar dat is echt aan hem. Zelf ga ik nog lekker door rijden met de eNiro.

Persoonlijk charmeert mij de Pulse versie met winterpakket het meest (als ik toch iets zou moeten kiezen.) Grootste batterij pakket, 50/50 split met de bank en stoelverwarming / warmtepomp om zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan.

Echter: wanneer die dubbele (of volledige afhankelijk van het kabinet?) subsidie verdwijnt zal de auto toch wel wat euro's moeten dalen om te concurreren. Nog bovenop de BPM en MBR die eraan komt (niet dat de Inster daar zelf iets aan kan doen). Ook zal hij het dan meer van de looks moeten hebben en slimmigheden zoals die 50/50 bank wat wel uniek is binnen het segment.
Nou het is even geleden! Maar vandaag een proefrit gemaakt met de Inster met mijn moeder. Pulse met warmtepakket en eventueel een kek kleurtje, eigenlijk niks veranderd sinds ik mijn huiswerk heb gedaan in destijds oktober :)

Heel, heel erg enthosiaste moeder ervoor terug gekregen. En ikzelf eigenlijk ook. Het feit dat ik achterin kan zitten met mijn 1,95m, je zo veel hoofdruimte heb vind ik erg indrukwekkend.

Verder rijd ik al elektrisch dus waren er niet bijster veel verassingen voor mij. Maar voor moeders die maandag een Fiat panda hybrid probeerde was dit echt een ware oase en verademing van rust. En dat terwijl ze (helaas door wat nare ervaringen in het verleden met een automaat) met veel stress de auto in ging. Ze rijd nu in een Hyundai i10 benzine met handmatige versnellingsbak. Tja dat elektrisch rijden is dan toch heerlijk stil, soepel, geen trillingen. En dat met een hoge instap en zit maakte dit wel een groot succesverhaaltje zeg.

Ohja en gemakkelijk om de piepjes voor de snelheid uit te schakelen door de mute knop 3 seconden in te drukken! Dat bleek gewoon goed te werken en was een klacht met andere auto's. Toegegeven, de piepjes in de auto waren nog erg mild maar alsnog fijn dat met een enkele handeling het alsnog kan worden uitgeschakeld,

Nog niks gekocht en ondanks dat ik ook enthosiast ben over de auto vind ik het niet netjes om iets te pushen tot aanschaf. Al helemaal niet met dure dingen zoals een auto. Ik ben vooral blij dat de proefrit zo goed is bevallen :)

Ohja en ze vond de auto spuuglelijk maar goed daar zie je toch niks meer van zodra je er in zit :+ < directe quote. Mooi toch.

[ Voor 5% gewijzigd door Yariva op 25-06-2025 21:33 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:10
Yariva schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:13:
[...]

Nou het is even geleden! Maar vandaag een proefrit gemaakt met de Inster met mijn moeder. Pulse met warmtepakket en eventueel een kek kleurtje, eigenlijk niks veranderd sinds ik mijn huiswerk heb gedaan in destijds oktober :)

Heel, heel erg enthosiaste moeder ervoor terug gekregen. En ikzelf eigenlijk ook. Het feit dat ik achterin kan zitten met mijn 1,95m, je zo veel hoofdruimte heb vind ik erg indrukwekkend.

Verder rijd ik al elektrisch dus waren er niet bijster veel verassingen voor mij. Maar voor moeders die maandag een Fiat panda hybrid probeerde was dit echt een ware oase en verademing van rust. En dat terwijl ze (helaas door wat nare ervaringen in het verleden met een automaat) met veel stress de auto in ging. Ze rijd nu in een Hyundai i10 benzine met handmatige versnellingsbak. Tja dat elektrisch rijden is dan toch heerlijk stil, soepel, geen trillingen. En dat met een hoge instap en zit maakte dit wel een groot succesverhaaltje zeg.

Nog niks gekocht en ondanks dat ik ook enthosiast ben over de auto vind ik het niet netjes om iets te pushen tot aanschaf. Al helemaal niet met dure dingen zoals een auto. Ik ben vooral blij dat de proefrit zo goed is bevallen :)

Ohja en ze vond de auto spuuglelijk maar goed daar zie je toch niks meer van zodra je er in zit :+ < directe quote. Mooi toch.
De Inster is echt een heerlijke auto. Ik rijd zelf Tesla, maar pak ook regelmatig de Inster om even een stukje te gaan rijden :-) Heerlijk.

PS: ik weet niet of jullie de auto willen financieren, maar Hyundai heeft tot eind deze maand een hele interessante financieringsoptie. 0,99% rente met een financieringsvorm (huurkoop) die je helemaal zelf kunt samenstellen. Genaamd Hyundai Continu plan.

Je kunt zelf de aanbetaling en het slottermijn bepalen en dus uiteindelijk het maandbedrag. De looptijd is 4 jaar.

Na 4 jaar kun je bepalen:

1) Ik lever de auto in en betaal de slottermijn niet. Je zit dan zonder auto en hebt dan 48 maanden x maandbedrag betaald om in de auto te mogen rijden.

2) Ik neem de auto over door het betalen van de slottermijn. Je blijft dan doorrijden en de economische eigendom gaat over op jou. Of je verkoopt de auto privé met winst.

3) Je kiest een nieuwe auto uit bij Hyundai (nieuwe Continu Plan) en ruilt de auto in tegen de marktwaarde. Het bedrag hoger dan de slottermijn wordt als aanbetaling gezien op de nieuwe overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Van de hyundai site.

Kenmerken & voordelen Hyundai Continu Plan:
Je betaalt een vast maandbedrag
Je hebt een vast, laag rentepercentage van 5,99% over de gehele looptijd
Keuze uit 24, 36 of 48 maanden contractduur
Keuze uit 10.000, 20.000 of 30.000 kilometers per jaar
De gegarandeerde restwaarde (HTGMW) beschermt je tegen onverwachte waardedalingen in de occasionmarkt
Je hebt de mogelijkheid om jouw Hyundai Continu Plan-contract tussentijds geheel of gedeeltelijk in te lossen tegen lage kosten
Je hebt de optie om een aanbetaling doen
Aan het einde van je contract heb je drie opties: je contract vernieuwen met een nieuwe Hyundai, je Hyundai teruggeven om van alle verplichtingen af te zijn óf blijven rijden in jouw vertrouwde Hyundai tegen betaling van de gegarandeerde restwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hendrik Keizer schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:36:
Van de hyundai site.

Kenmerken & voordelen Hyundai Continu Plan:
Je betaalt een vast maandbedrag
Je hebt een vast, laag rentepercentage van 5,99% over de gehele looptijd
Keuze uit 24, 36 of 48 maanden contractduur
Keuze uit 10.000, 20.000 of 30.000 kilometers per jaar
De gegarandeerde restwaarde (HTGMW) beschermt je tegen onverwachte waardedalingen in de occasionmarkt
Je hebt de mogelijkheid om jouw Hyundai Continu Plan-contract tussentijds geheel of gedeeltelijk in te lossen tegen lage kosten
Je hebt de optie om een aanbetaling doen
Aan het einde van je contract heb je drie opties: je contract vernieuwen met een nieuwe Hyundai, je Hyundai teruggeven om van alle verplichtingen af te zijn óf blijven rijden in jouw vertrouwde Hyundai tegen betaling van de gegarandeerde restwaarde
En er staat bij acties dat de rente tijdelijk 0,99% is bij de Inster, en dat maakt het interessant. Als dat eind vorig jaar een mogelijk was had ik dat gedaan, ookal was ik niet op zoek naar financiering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roland63
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-07 13:08
Rijden met open achterklep.

Laatst moest ik iets langs vervoeren, en kon de achterklep daardoor niet dicht. De Inster vond dat helemaal niet leuk, gaf een continue waarchuwing tijdens het rijden, en na het stoppen voor een stoplicht gooide hij de handrem erop, zodat ik niet meer kon wegrijden. Na de auto uitgezet en weer aangezet te hebben kon ik verder rijden, maar bij het volgende stoplicht was het weer raak. :(
In de handleiding staat dat je niet met open achterklep mag rijden vanwege gevaarlijke uitlaatgassen, niet echt relevant met een electrische auto.
Het is echter makkelijk om de auto voor de gek te houden, door een karabijnhaak oid in het slot van de achterklep te plaatsen. Even helemaal door klikken en de auto denkt dat de achterklep is gesloten.
Zie bijgevoegde fotos. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eX4CVr-Aii6gecOVfP0Zpn_9ZY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nterg4r9qR7mJWURHGOq63k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_eEJJZySpCyQ8zREMA-ZnAOBKU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8bWKktxAX5ZOPzB7QECKZXUQ.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 36 37 Laatste