Niets gehoord. Wel eerder deze maand de bandenwissel gehad, dit scheelt veel in het trillen gelukkig. Houd ons op de hoogte.JosTM schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:41:
Afgelopen week gebeld door de dealer voor een afspraak in verband met een terugroepactie.
Onze Inster Pulse is eind januari geleverd en dit is nog niet eerder gebeurd.
Dit staat in de afspraakbevestiging:
"Werkzaamheden
Overige reparaties / diagnose / terugroepactie
Opmerking
[Overige reparaties / diagnose / terugroepactie]: kk 2 x tra 50D075 en 50D067"
Heeft één van jullie dit ook gehad?
ieder vorm van omzetten van energie van AC naar DC of viceversa kost stroom.Nanuk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:25:
[...]
Voorlopig blijf ik even de granny gebruiken, in ieder geval de zomer door met volledig salderen zonder terugleverkosten. In september loopt mijn energie contract af en dat lijk mij het juiste moment om ook deze laadmethode te evalueren. Tevens is de vergunning voor een kabel over de stoep slechts tot december, dus moet ik ook even zien of dat niet opeens veranderd.
De verliezen moeten dan in de auto zelf ontstaan want de granny zelf wordt niet heel erg warm. Tien graden boven de omgeving heb je het wel gehad, met de genoemde verliezen zou het als strijkijzer bruikbaar moeten zijn. Hij staat nu te laden, zal ff aan de motorkap voelen... die is dus niet werkelijk hoger (gemeten) dan de omgevings temperatuur. Geen idee waar die 600/800 watt energie dan blijft.
Maar dat gebeurt onder de motorkap en hoewel ik die niet open heb gehad meet ik nergens dat die kap warmer is dan de omgeving. Als daar 600 tot 800 watt verstookt wordt had dat toch een graad of wat moeten schelen.Aedriaen1 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:14:
[...]
ieder vorm van omzetten van energie van AC naar DC of viceversa kost stroom.
Verliezen heb je in elk component van het traject. Mijn zigbee switch wordt inderdaad een graad of wat warmer en ook de granny vat geen kou. Bekabeling is 2.5 mm2 over 8 meter van groepenkast tot wcd dus dat zal ook wel los lopen. De laadkabel zelf is dan nog eens vijf meter.
Maar goed, al deze verliezen zijn wat je overal in huis ga tegen komen. Het verschil is dat je hier gedurende langere tijd redelijk forse stroom hebt. Dat neem ik tot het najaar voor lief, dan heb ik met een en ander meer ervaring en bovendien loopt dan mijn vast energiecontract af, tot dan geen terugleverkosten.
Die is verkeerde kant op. maar deze zou het wel zijn.Lex15 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:29:
Verloop steker van K naar F.
https://image.allekabels....ar-europa-stopcontact-c-f
https://www.onlinekabelsh...5qTvrNXUzxP8aAhz4EALw_wcB
:strip_exif()/f/image/LpCuCASL426OXTrpOrQqcDKd.png?f=user_large)
Je vraagt het te lief, dit is overduidelijk een fout in de levering die de dealer op moet lossen.Nanuk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:49:
Ik heb wel bij de dealer de vraag neergelegd waarom er een Deens wcd (type K) in de auto zelf zit. Is dit niet een fout tijdens de productie? Dat het wel werkt me type F maar dan zonder aarde ben ik niet helemaal gerust op namelijk. Gelukkig kom ik over een paar weken door Denemarken dus kan ik waarschijnlijk wel een verloop scoren of minimaal een losse stekker.
Heeft hij al een nieuwe schuko wcd voor je besteld?
50D067 staat voor Herprogrammeren ICCU en 50D075 staat voor herprogrammeren BMSJosTM schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:41:
Afgelopen week gebeld door de dealer voor een afspraak in verband met een terugroepactie.
Onze Inster Pulse is eind januari geleverd en dit is nog niet eerder gebeurd.
Dit staat in de afspraakbevestiging:
"Werkzaamheden
Overige reparaties / diagnose / terugroepactie
Opmerking
[Overige reparaties / diagnose / terugroepactie]: kk 2 x tra 50D075 en 50D067"
Heeft één van jullie dit ook gehad?
Ik heb deze updates ook net laten uitvoeren.
Het enige verschil wat ik merkte is dat de achteruitrijden functie iets is veranderd:
Voor de update moest je na de auto in z'n achteruit te hebben gezet altijd even het gas pedaal aantikken om werkelijk achteruit te gaan rijden, en dan weer op de rem om langzamer te gaan.
Na de update begint de auto meteen te rijden zodra je het rempedaal loslaat na hem in z'n achteruit te hebben gezet. Nog steeds met de rem de snelheid regelen.
Ik vind de nieuwe manier iets handiger, je kunt je voet bij het rempedaal houden in z'n achteruit.
Op een Duits forum meer info:Roland63 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:11:
[...]
50D067 staat voor Herprogrammeren ICCU en 50D075 staat voor herprogrammeren BMS
Ik heb deze updates ook net laten uitvoeren.
Het enige verschil wat ik merkte is dat de achteruitrijden functie iets is veranderd:
Voor de update moest je na de auto in z'n achteruit te hebben gezet altijd even het gas pedaal aantikken om werkelijk achteruit te gaan rijden, en dan weer op de rem om langzamer te gaan.
Na de update begint de auto meteen te rijden zodra je het rempedaal loslaat na hem in z'n achteruit te hebben gezet. Nog steeds met de rem de snelheid regelen.
Ik vind de nieuwe manier iets handiger, je kunt je voet bij het rempedaal houden in z'n achteruit.
https://www.insterforum.d...are-update-fuer-2-fehler/
@Stef87, ik heb zeker TPMS-sensoren, die werken, heb al een keer een waarschuwing van "lage bandenspanning" gehad, en heb mijn Inster ook van Hyundai Oostendorp in HelmondStef87 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 01:46:
hebben jullie TPMS sensoren die werken?? Ik lijk noirmael ventielen te hebben, zonder TPMS (welke standaard moeten zijn..) gaat om LR met winterpakket!
Helaas slechte ervaringen bij Hyundai Helmond tot nu toe... Moet voor paar (kleine)dingen terug
Nanuk schreef,
Ik heb wel bij de dealer de vraag neergelegd waarom er een Deens wcd (type K) in de auto zelf zit. Is dit niet een fout tijdens de productie? Dat het wel werkt me type F maar dan zonder aarde ben ik niet helemaal gerust op namelijk. Gelukkig kom ik over een paar weken door Denemarken dus kan ik waarschijnlijk wel een verloop scoren of minimaal een losse stekker.
Zover ik het begrijp zit er geen randaarde in de auto(staat op rubber en dus geen aarding zoals in de meterkast,waterleiding/aardleidig)
Zover ik het begrijp zit er geen randaarde in de auto(staat op rubber en dus geen aarding zoals in de meterkast,waterleiding/aardleidig)
Veel apparaten zijn überhaupt niet geaard maar dubbel geïsoleerd, dus dan maakt het niet uit.Lex15 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:13:
En het is niet hetzelfde als randaarde, maar het is toch fijn dat je geen schok kan krijgen omdat je gelijktijdig metalen delen van de auto en een onder spanning staande (defect) apparaat zou aanraken.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Een ‘Ai’ antwoord op mijn vraag waarom er geen randaarde in de V2L contactdoos van mijn elektrische auto zit luidt :Lex15 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 23:13:
Nanuk schreef,
” Bij V2L is er geen directe verbinding met het aardsysteem, dus er is geen noodzaak voor een aarding. De energie wordt rechtstreeks uit de accu van de auto gepakt, dus er is geen lekstroom die af gevoerd moet worden”.
Tweede antwoord :
”V2L is zo ontworpen dat het veilig is te gebruiken, zonder de noodzaak voor een aarding. De auto heeft interne veiligheidsmechanismen die ervoor zorgen dat de energie op een veilige manier wordt afgegeven”.
[ Voor 10% gewijzigd door Megat op 27-05-2025 10:19 ]
Dat vrijwel alles dubbel geïsoleerd is kwam ik ook al achter.HandyLumberjack schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 06:26:
[...]
Veel apparaten zijn überhaupt niet geaard maar dubbel geïsoleerd, dus dan maakt het niet uit.
En het is niet hetzelfde als randaarde, maar het is toch fijn dat je geen schok kan krijgen omdat je gelijktijdig metalen delen van de auto en een onder spanning staande (defect) apparaat zou aanraken.
De aarde in een los systeem is inderdaad absoluut geen aarde zoals in een huis. De auto en spul wat er aan vast zit is een 'geïsoleerd/losstaand' systeem. Maar bij een lekstroom kan het natuurlijk wel een 'aardlek' laten trippen. Dat voelt voor mij echt wel veiliger.
Daarnaast heeft op google elke laadpoort oplossing wel een aarde. Dat zal ook niet geheel voor de show zijn. De monteur heeft geconstateerd dat er van de aarde pin een dun draadje zit. Ik vermoed dat het dus inderdaad bedoeld is om een 'aardlek' te laten trippen of en vergelijkbare regeling.
Ik kom ook regelmatig de opmerking tegen dat er slechts een apparaat gelijktijdig aangesloten mag zijn. Die neem ik ook ter harte al was het verleidelijk er wel een verdeeldoos achter te zetten.
De verkoper heeft contact gehad met de importeur:
Ik laat het hierbij in de zin van dat ik de eerder genoemd verloop heb besteld en over een paar weken in Denemarken wel een paar losse stekkers ga scoren voor nader te bepalen spul die ik in uitsluitend de auto ga gebruiken.Een aarde is niet nodig. Het voertuig is als energiebron volledig
geïsoleerd van de grond waardoor deze niet nodig is.
220V in huis is niet geïsoleerd van de grond en daarom
is een aarde noodzakelijk. Vergelijk het als de HV-batterij
je kan hier gewoon de plus pakken zonder probleem.
De carrosserie is van de voedingsbron geïsoleerd waardoor er geen stroom is.
Voor de V2L aansluiting is hetzelfde verhaal.
Maar het meeste is toch dubbel geïsoleerd inderdaad dus komt het wel goed. Zelf het inductie plaatje van mijn autokeuken in aanbouw is dubbel geïsoleerd.
Iedereen bedankt voor de input.
@Gunirus, jij hebt dat slim gedaan - meteen bij de bestelling de 15"-inch velgen verlangen! Ik ben er ook pas later, zoals Megat ook, maar gelukkig nog voor de aflevering, achter gekomen, dat ik 15"-wielen wilde i.p.v. 17"-wielen. Ik moest toen wel stevig onderhandelen en € 250,- extra voor het omsteken, inregelen bandenspanningsmeters en (opnieuw) uitbalanceren van de wielen betalen, maar kreeg mijn Inster Evolve daarna wel met het 15"-wielset van een Demonstratie-Inster-Pulse afgeleverd. :-) (Bijkomend voordeel was dat de Inster Evolve uit de eerste batch wel meteen bijna trillingsvrij afgeleverd werd en nu, na 2.357 km helemaal trillingsvrij is). Gemiddeld heb ik daarmee een verbruik van 12,02 kWh per 100 km, waarbij ik een groot deel in de koude maanden ben gereden. Ik ben echter ook een zuinige rijder, kom op de snelweg niet boven de 100 km/h en rij het meeste op provinciale wegen (dus 80 km/h) en bijna altijd i-Pedal.Gunirus schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:01:
[...]
Hier ook een evolve,de dealer heeft gewoon zelf geruild. Op de CoC staat ook 17 dus.
Ik heb beetje een rare situatie op dit moment. Vrijdag is de aflevering van mijn Inster Evolve + W&T, maar de kenteken die ik heb binnengekregen is voor een Evolve Sky(????)
Catalogus prijs op de kenteken is ook inderdaad die van een Evolve Sky, dus ik ben een beetje door de war hier. Wanneer ik een verzekering wil afsluiten staat daar ook dat de kenteken voor een Evolve Sky is met een hogere catalogus waarde dan wat op mijn overeenkomst staat voor de normale Evolve.
Dealer opgebeld en hij dismist het gewoon een beetje en zegt dat ze niet kunnen aanpassen hoe dingen bij de RDW staan.
Heeft iemand anders zoiets eerder meegemaakt?
Catalogus prijs op de kenteken is ook inderdaad die van een Evolve Sky, dus ik ben een beetje door de war hier. Wanneer ik een verzekering wil afsluiten staat daar ook dat de kenteken voor een Evolve Sky is met een hogere catalogus waarde dan wat op mijn overeenkomst staat voor de normale Evolve.
Dealer opgebeld en hij dismist het gewoon een beetje en zegt dat ze niet kunnen aanpassen hoe dingen bij de RDW staan.
Ik heb inderdaad hetzelfde. Mijn Evolve Sky staat bij de RDW als "Sky Plus", net als bij de verzekering. Desondanks kwamen de cataloguswaarde op de factuur en bij de RDW/verzekering wel overeen. Bij mij gaf de dealer aan dat de RDW maar een type Evolve kent. Gezien het bedrag bij cataloguswaarde hetzelfde was, ben ik er verder niet achter aan gegaan.arunesh90 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:11:
Ik heb beetje een rare situatie op dit moment. Vrijdag is de aflevering van mijn Inster Evolve + W&T, maar de kenteken die ik heb binnengekregen is voor een Evolve Sky(????)
Ik zou bij afhalen in ieder geval even controleren of het VIN nummer op auto en kentekenbewijs overeen komen.arunesh90 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:11:
Ahh ik heb net eventjes weer opnieuw gekeken, en was vergeten om nog de kleur/interieur met de catalogusprijs op te tellenmarzman95 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:22:
[...]
Ik heb inderdaad hetzelfde. Mijn Evolve Sky staat bij de RDW als "Sky Plus", net als bij de verzekering. Desondanks kwamen de cataloguswaarde op de factuur en bij de RDW/verzekering wel overeen. Bij mij gaf de dealer aan dat de RDW maar een type Evolve kent. Gezien het bedrag bij cataloguswaarde hetzelfde was, ben ik er verder niet achter aan gegaan.

Inderdaad als ik die twee samen optel dan komt het wel overeen met wat de RDW en verzekering zegt

Toch beetje verwarrend nog dat RDW kennelijk alleen de Sky Plus uitvoering kent, maar ja tenminste is de waarde dan toch inderdaad correct. Bedankt voor de reacties!
Ik heb een Vattenfall-laadpas aangeschaft, omdat Vattenfall in de omgeving waar ik woon (Noord-Brabant) de meeste en goedkoopste laadstations heeft (ca. € 0,37,- per kWh en geen starttarief). Voor buitenlandse reizen heb ik daarbij ook nog een Chargemap-pas en specifiek voor Oostenrijk een Salzburg-Energie--pas aangeschaft. Ik weet echter niet of er in Noord-Holland veel Vattenfall-laadstations zijn, zodat je misschien naar een andere laadpas moet kijken.Inster schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:30:
[...]
Ik denk dat dat per persoon zal verschillen welke handig zijn. Ik heb gekeken naar de laadpalen waar ik waarschijnlijk het meeste zal laden en op basis daarvan de voordeligste laadpassen gekozen. Zonder abonnement was voor mij het voordeligste.
Ik heb ook Vattenfall.Hannah-Raisa schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:26:
[...]
Ik heb een Vattenfall-laadpas aangeschaft, omdat Vattenfall in de omgeving waar ik woon (Noord-Brabant) de meeste en goedkoopste laadstations heeft (ca. € 0,37,- per kWh en geen starttarief). Voor buitenlandse reizen heb ik daarbij ook nog een Chargemap-pas en specifiek voor Oostenrijk een Salzburg-Energie--pas aangeschaft. Ik weet echter niet of er in Noord-Holland veel Vattenfall-laadstations zijn, zodat je misschien naar een andere laadpas moet kijken.
In de Vattenfall app kan je de laadstations zien en het tarief per laadpaal. Er zijn ook een paar duizend laadpalen in Noord Holland waar je met je Vattenfall laadpas terecht kan. Mocht je bij een andere laadpaal aanbieder je Vattenfall pas aanbieden bij het laden betaal je een hoger (start)tarief, dat is dus inzichtelijk in de Vattenfall app.
Meer..... VEEL meer, over laden in Nederland --> [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Wij gaan in september naar EuroParcs Kohnenhof in Luxemburg. In dit park zijn er laadpalen, maar ik weet nog steeds niet of je met een Vattenfall laadpas daar kunt laden; EuroParcs blijft hierover vaag in hun reactie dat je met een gewone laadpas kunt laden. Wat is 'gewoon' ... Heeft iemand ervaring met het laden in EuroParcs Kohnenhof?
De Vattenfall-laadpas werkt in het buitenland vaak niet. De ANWB-pas is veel breder inzetbaar. Een uitgebreid overzicht van alle beschikbare laadpassen levert de website http://www.laadpastop10.nlMath58 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:46:
Wij gaan in september naar EuroParcs Kohnenhof in Luxemburg. In dit park zijn er laadpalen, maar ik weet nog steeds niet of je met een Vattenfall laadpas daar kunt laden; EuroParcs blijft hierover vaag in hun reactie dat je met een gewone laadpas kunt laden. Wat is 'gewoon' ... Heeft iemand ervaring met het laden in EuroParcs Kohnenhof?
Voor buitenlandse laadpassen is https://allchargecards.com/ wellicht meer geschikt.
Voor een kostenvergelijk in de meest gebruikte laadpassen binnen Nederland is de app go-charge erg geschikt. Deze app toont de prijzen per aanbieder. Let op! Die prijzen kunnen enorm verschillen.
Verder kennen de meeste laadpasaanbieders hun eigen app.
Daarin is goed terug te vinden wat de prijzen zijn die gelden voor die laadpas aan een bepaald laadpunt.
Zorg ervoor in het buitenland dat je meerdere laadpassen hebt.
Dan is de kans dat je voor vervelende verassingen komt te staan het kleinst.
Voor snelladen is het vaak interessant een kort abonnement (maand) op IONITY te nemen.
Dan betaal je vaak maar 30 ct/kWh aan de snellader.
Na het nemen van het abonnement, direct weer opzeggen.
Dan blijft het voor een maand geldig.
[ Voor 31% gewijzigd door Mario3 op 29-05-2025 08:08 ]
Ik heb EuroParcs Kohnenhof in de Vattenfall-app bekeken.Math58 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:44:
Bedankt voor de uitgebreide info.
Daar lijkt geen ondersteuning door Vattenfall te zijn.
Waarom Europarcs zelf zo vaag blijft komt waarschijnlijk omdat zij de details van de laadpalen niet weten.
De laadpalen worden doorgaans geëxploiteerd door de laadpaalaanbieder en dat is niet zelden een geheel andere partij dan de eigenaar van het grondgebied.
[ Voor 34% gewijzigd door Mario3 op 29-05-2025 11:49 ]
Ik heb inmiddels duidelijkheid over laden in EuroParcs Kohnenhof: met de Vattenfall-laadpas kan het, maar niet met de laadpas van de ANWB. De receptie van het park heeft hierover contact gehad met de provider van de laadpalen. Vreemd dat de ANWB-laadpas niet geaccepteerd wordt; ook vreemd dat deze palen niet zichtbaar zijn op de kaart in de Vattenfall app.
Toch zou ik naar het buitenland altijd minimaal twee laadpassen meenemen. Het kost niks, maar als je die extra pas een keer nodig hebt is het onbetaalbaar.Math58 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 19:21:
Ik heb inmiddels duidelijkheid over laden in EuroParcs Kohnenhof: met de Vattenfall-laadpas kan het, maar niet met de laadpas van de ANWB. De receptie van het park heeft hierover contact gehad met de provider van de laadpalen. Vreemd dat de ANWB-laadpas niet geaccepteerd wordt; ook vreemd dat deze palen niet zichtbaar zijn op de kaart in de Vattenfall app.
Ik heb zelf altijd standaard twee laadpassen bij me. Ondanks dat ik tot nu toe met de Inster in 5500km slechts 3 kWh uit een openbare laadpaal heb gehaald, en dat was voornamelijk om de laadpas en DC-lader te testen.
[ Voor 14% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-05-2025 20:37 ]
Vandaag is de Evolve Bijarim Khaki matte W&T afgeleverd deze rijd nog better dan ik had verwacht, verder alles nog instellen en dan genieten.
Dat is eigenlijk wel het laatste wat ik zou verwachten : een Inster ingezet als taxi ?[b]
Gespot als taxi in Belgisch Limburg. Foto van een kennis van me.
Maar misschien nog geen eens zo gek.Megat schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:13:
[...]
Dat is eigenlijk wel het laatste wat ik zou verwachten : een Inster ingezet als taxi ?
Met de bank naar achteren zitten passagiers zeer ruim En de Inster is goedkoop in aanschaf en gebruik. Door het kleine formaat handig in de stad, en met veel ritjes binnen de bebouwde kom kun je waarschijnlijk wel een hele dag rijden op een volle batterij.
Plus een ruime en relatief hoge instap voor je passagiers.
Ik denk alleen niet dat je het met een keer laden per dag gaat redden maar ook de chauffeur wil wel een keer pauze.
Ik denk alleen niet dat je het met een keer laden per dag gaat redden maar ook de chauffeur wil wel een keer pauze.
Heb mijn Inster sinds vrijdag en de glass coating die nog aan het uitharden is begint me nu al hoofdpijn te geven. Gisteravond regende het eventjes, en daardoor zijn meteen allemaal mineraal ringetjes ontstaan over de hele auto. Nu heb ik absoluut geen idee wat ik moet doen, want omdat de coating nog niet volledig is uitgehard mag ik het niet poetsen of schoonmaken. Ook geen doekje mag eroverheen, maar dat terwijl de hele auto is gedekt is met zulke stipjes.
Morgen is de dealer bereikbaar en dan hopelijk dat hun een antwoord voor me hebben of dat ik eventjes langs kan rijden.
:strip_exif()/f/image/NSAYGsLnzsZqXH9X2hEGBYz1.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen is de dealer bereikbaar en dan hopelijk dat hun een antwoord voor me hebben of dat ik eventjes langs kan rijden.
:strip_exif()/f/image/NSAYGsLnzsZqXH9X2hEGBYz1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kvJnAuqjfgMqcGAdxHvJYkdO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door arunesh90 op 01-06-2025 17:46 . Reden: typo ]
Waarom zou de lak niet volledig uitgehard zijn? Voordat een Inster hier in NL is, ben je wel een paar maanden verder. Wat is je productiedatum?arunesh90 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:17:
Heb mijn Inster sinds vrijdag en de glass coating die nog aan het uitharden is begint me nu al hoofdpijn te geven. Gisteravond regende het eventjes, en daardoor zijn meteen allemaal mineraal ringetjes ontstaan over de hele auto. Nu heb ik absoluut geen idee wat ik moet doen, want omdat de lak nog niet volledig is uitgehard mag ik het niet poetsen of schoonmaken. Ook geen doekje mag eroverheen, maar dat terwijl de hele auto is gedekt is met zulke stipjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee dit is de glass coating, niet de lak. De glasscoating die de dealer voor mij heeft ingezet (tegen een extra prijs) hoort de matte lak extra te beschermen en regendruppeltjes eraf te laten glijden, maar nu het nog niet volledig is uitgehard gebeurt er dit.turkeyhakan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:17:
[...]
Waarom zou de lak niet volledig uitgehard zijn? Voordat een Inster hier in NL is, ben je wel een paar maanden verder. Wat is je productiedatum?
Update: Ah Ik zie idd nu dat ik perongeluk later in mijn eerdere bericht lak had gezegd. Dat klopt inderdaad niet, dit gaat over de coating die niet volledig is uitgehard
[ Voor 14% gewijzigd door arunesh90 op 01-06-2025 17:46 ]
Als de auto absoluut niet nat mocht worden voor volledig uitharden had de dealer dat wel verteld. Maar bel ze inderdaad morgen even. Ik geef het grote kans dat je het er naderhand zo weer af veegt.
Geen probleem! Mogelijk anders met gedestilleerd water je auto afspoelen?arunesh90 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:45:
[...]
Nee dit is de glass coating, niet de lak. De glasscoating die de dealer voor mij heeft ingezet (tegen een extra prijs) hoort de matte lak extra te beschermen en regendruppeltjes eraf te laten glijden, maar nu het nog niet volledig is uitgehard gebeurt er dit.
Update: Ah Ik zie idd nu dat ik perongeluk later in mijn eerdere bericht lak had gezegd. Dat klopt inderdaad niet, dit gaat over de coating die niet volledig is uitgehard
Yep had inderdaad ook dat idee. Heb vandaag ongeveer 2-3 liter gedestilleerd water over de auto zachtjes gesproeid met een schone plantenspray en daarna met een krachtige blazer eraf gehaald, maar dat heeft maar minimaal geholpen. Gek genoeg is dit probleem ook op mijn ramen, terwijl ik dacht dat de coating alleen voor de lak bedoelt was.turkeyhakan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:30:
[...]
Mogelijk anders met gedestilleerd water je auto afspoelen?
Maar ja hopelijk dat de dealer morgen kan helpen hiermee. Opzich stress ik er niet zoveel over, maar tegelijkertijd heb ik we beetje zorgen of de mineraal ringetjes niet samen gaat hechten met de coating
Wellicht een troost, onze Unbreached Ivory kleur heeft ook vlekken gehad na het regenen. Mogelijk iets met het weer te maken? Jij hebt een donkere kleur, wellicht dat al het viezigheid op je coating is achter gebleven?arunesh90 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:54:
[...]
Yep had inderdaad ook dat idee. Heb vandaag ongeveer 2-3 liter gedestilleerd water over de auto zachtjes gesproeid met een schone plantenspray en daarna met een krachtige blazer eraf gehaald, maar dat heeft maar minimaal geholpen. Gek genoeg is dit probleem ook op mijn ramen, terwijl ik dacht dat de coating alleen voor de lak bedoelt was.
Maar ja hopelijk dat de dealer morgen kan helpen hiermee. Opzich stress ik er niet zoveel over, maar tegelijkertijd heb ik we beetje zorgen of de mineraal ringetjes niet samen gaat hechten met de coating
De afgelopen maanden is Nederland ten prooi gevallen aan een overmaat aan saharazand dat via regenbuien ons land binnenkwam en met de regen naar beneden viel.
Alle auto’s waren hierdoor meerdere keren besmeurd met een forse laag geel poeder.
Ook zonnepanelen vertonen hetzelfde euvel.
Ook de vlekken op de foto’s lijken dezelfde oorzaak te hebben, veroorzaakt door een kleine regenbui.
Dus gewoon even rustig afwachten tot een forse regenbui passeert zonder zand.
Dat verklaart ook de vlekken op de ramen.
Alle auto’s waren hierdoor meerdere keren besmeurd met een forse laag geel poeder.
Ook zonnepanelen vertonen hetzelfde euvel.
Ook de vlekken op de foto’s lijken dezelfde oorzaak te hebben, veroorzaakt door een kleine regenbui.
Dus gewoon even rustig afwachten tot een forse regenbui passeert zonder zand.
Dat verklaart ook de vlekken op de ramen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mario3 op 02-06-2025 22:12 ]