Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-09 02:41
Liza41 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:56:
Ik wacht op een offerte voor de evolve dusk blue matte, maar lees terug dat er meerdere kleuren niet leverbaar zijn.
Klopt, Hyundai had zo ver ik weet problemen met de matte kleuren waardoor sommige bijna totaal niet te krijgen meer zijn.
Zelf heb ik een Evolve Dusk Blue in november besteld, en als het goed is komt het ergens deze maand pas binnen. Ik heb geen idee of er extra evolve dusk blue autos erop staan die nog niet toegewezen zijn, maar zo niet, dan denk ik dat je ook waarschijnlijk lang zal moeten wachten als je echt die wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door arunesh90 op 08-05-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Wat mij opvalt:

1) De NFC ontvanger in beide voordeuren werkt niet altijd. De passagiersdeur voor doet het nog minder vaak. Herkennen jullie dit? (Digitale sleutel)

2) De hoofdaccu verliest toch wat percentages, ondanks dat de auto stil staat en niet gebruikt wordt. Zo heb ik de auto van het weekend opgeladen en was er 1 a 2 % battery drain in 3/4 dagen. Herkennen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marzman95
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:08
turkeyhakan schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:48:
Wat mij opvalt:

1) De NFC ontvanger in beide voordeuren werkt niet altijd. De passagiersdeur voor doet het nog minder vaak. Herkennen jullie dit? (Digitale sleutel)

2) De hoofdaccu verliest toch wat percentages, ondanks dat de auto stil staat en niet gebruikt wordt. Zo heb ik de auto van het weekend opgeladen en was er 1 a 2 % battery drain in 3/4 dagen. Herkennen jullie dit?
1) Ik heb ook moeite met de auto open krijgen met de NFC met de deuren. Na het openen van de 'kaart' in Wallet (Apple) en het ertegenaan houden markeert m'n telefoon hem regelmatig als gelezen en sluit hij Wallet af, terwijl de auto nog op slot zit. Dit is bij zowel m'n telefoon, als m'n Watch.

2) Dit kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan er een flink temperatuurverschil tussen dag en nacht al een percentage eraf snoepen. Maar ik zie ook in m'n Home Assistant dat de 12V accu op 'random' momenten wordt bijgeladen. Dit zal ook een procentje of twee kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
marzman95 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:41:
[...]

1) Ik heb ook moeite met de auto open krijgen met de NFC met de deuren. Na het openen van de 'kaart' in Wallet (Apple) en het ertegenaan houden markeert m'n telefoon hem regelmatig als gelezen en sluit hij Wallet af, terwijl de auto nog op slot zit. Dit is bij zowel m'n telefoon, als m'n Watch.

2) Dit kan meerdere oorzaken hebben. Zo kan er een flink temperatuurverschil tussen dag en nacht al een percentage eraf snoepen. Maar ik zie ook in m'n Home Assistant dat de 12V accu op 'random' momenten wordt bijgeladen. Dit zal ook een procentje of twee kunnen zijn.
Dank voor je ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:00
marzman95 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:41:
[...]

2) Maar ik zie ook in m'n Home Assistant dat de 12V accu op 'random' momenten wordt bijgeladen. Dit zal ook een procentje of twee kunnen zijn.
Voor zover als ik weet, is er alleen een connectie mogelijk tussen de 12V batterij en de HV batterij als de auto ‘aan’ staat. Als dit klopt kan de 12 V niet willekeurig bijgeladen worden door de hoofdaccu.

[ Voor 11% gewijzigd door Megat op 09-05-2025 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Megat schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Voor zover als ik weet, is er alleen een connectie mogelijk tussen de 12V batterij en de HV batterij als de auto ‘aan’ staat. Als dit klopt kan de 12 V niet willekeurig bijgeladen worden door de hoofdaccu.
De 12V accu in mijn Ioniq wordt regelmatig geladen en is te zien in de acccumonitor die ik heb geïnstalleerd. Waardoor dit laden wordt geïnitieerd is mij onbekend, kan met vaste intervallen of bij een laag voltage, i.i.g. zie ik regelmatig dat er even geladen wordt. Ook als de Ioniq weken stil staat. Ik ben er uiteindelijk wel achter gekomen dat het een voorwaarde is dat de Ioniq op slot moet staan. Dat deed ik nooit want eigen afgesloten terrein met als resultaat een lege/defecte accu.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
PeterZ(on) schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:15:
[...]

De 12V accu in mijn Ioniq wordt regelmatig geladen en is te zien in de acccumonitor die ik heb geïnstalleerd. Waardoor dit laden wordt geïnitieerd is mij onbekend, kan met vaste intervallen of bij een laag voltage, i.i.g. zie ik regelmatig dat er even geladen wordt. Ook als de Ioniq weken stil staat. Ik ben er uiteindelijk wel achter gekomen dat het een voorwaarde is dat de Ioniq op slot moet staan. Dat deed ik nooit want eigen afgesloten terrein met als resultaat een lege/defecte accu.
Dit lijkt interessant als dat zo is, want dan zou in principe de 12V batterij niet uitgeput kunnen raken.
Eerlijk gezegd weet ik het nu ook niet meer, mede omdat recent op dit forum nog een melding werd gedaan van een lege 12V batterij.
Voor ons zou het welkom zijn als de 12V accu willekeurig bijgeladen zou worden. Wij rijden regelmatig slechts korte stukjes en ook komt het regelmatig voor dat de Inster een paar dagen stil staat.
Van een merk dat ik hier niet mag noemen meen ik te weten dat ze - vanwege het uitgeput raken van de 12V batterij - sinds enkele jaren in plaats van een lood-zuur accu een 16V LFP accu toepassen die de kans op een lege startbatterij veel kleiner maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Megat schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:03:
[...]

Dit lijkt interessant als dat zo is, want dan zou in principe de 12V batterij niet uitgeput kunnen raken.
Eerlijk gezegd weet ik het nu ook niet meer, mede omdat recent op dit forum nog een melding werd gedaan van een lege 12V batterij.
Voor ons zou het welkom zijn als de 12V accu willekeurig bijgeladen zou worden. Wij rijden regelmatig slechts korte stukjes en ook komt het regelmatig voor dat de Inster een paar dagen stil staat.
Van een merk dat ik hier niet mag noemen meen ik te weten dat ze - vanwege het uitgeput raken van de 12V batterij - sinds enkele jaren in plaats van een lood-zuur accu een 16V LFP accu toepassen die de kans op een lege startbatterij veel kleiner maakt.
Hoe het bij de Inster gaat weet ik natuurlijk niet, bij mijn Ioniq werkt het zo als ik beschreef. Maar bij de Ioniq5 en andere 800V modellen van Hyundai en Kia is het ook weer anders. Daar wordt het bijladen door de ICCU geregeld, en daar waren/zijn problemen mee, of dat bij de Inster speelt weet ik niet. Als ik een Inster zou hebben met 12V accu problemen kocht ik voor een paar tientjes een accumonitor en dan kun je het laadproces gewoon volgen in de app. Meten is weten zeg ik dan maar en niets zo vervelend als je plotseling met pech staat want dat komt altijd ongelegen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvMouche
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 12:18
Ik had onder andere die problemen met de 12V accu, maar sinds de update niet meer. Ik lees overigens de 12V accu uit via de Bluelink API en kan daarmee nu ook zien dat er niks meer aan de hand is :-). Als dat niet mogelijk was geweest had ik inderdaad een accumonitor gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:09
Even een korte vraag, maar is het in de bluelink app mogelijk om te zien wat de auto heeft geladen per sessie? Ik kan het niet vinden en in dit forum kon ik het ook niet zo snel vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
RvMouche schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:52:
Ik had onder andere die problemen met de 12V accu, maar sinds de update niet meer. Ik lees overigens de 12V accu uit via de Bluelink API en kan daarmee nu ook zien dat er niks meer aan de hand is :-). Als dat niet mogelijk was geweest had ik inderdaad een accumonitor gekocht.
Mag ik u vragen waar in de BlueLink app de laadtoestand van de 12V batterij te zien is?
Onder de tegel ‘status’ zie ik wel de ladingstoestand van de HV batterij, maar die van de 12V startbatterij denk ik zo niet te kunnen vinden. Hopelijk ben ik niet voldoende thuis in de app en zet u mij op het juiste been😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
mtv1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:02:
Even een korte vraag, maar is het in de bluelink app mogelijk om te zien wat de auto heeft geladen per sessie? Ik kan het niet vinden en in dit forum kon ik het ook niet zo snel vinden?
In percentage van de accucapaciteit wel, maar dat bedoeld u waarschijnlijk niet. Volgens mij is het uit het net opgenomen aantal kW/h niet beschikbaar in de app, noch het aantal kW/h dat daadwerkelijk in de accu is gestroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
Megat schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:30:
[...]

In percentage van de accucapaciteit wel, maar dat bedoeld u waarschijnlijk niet. Volgens mij is het uit het net opgenomen aantal kW niet beschikbaar in de app, noch het aantal kW dat daadwerkelijk in de accu is gestroomd.
Dank je wel, ik wilde graag weten wat er is geladen. Dit info moet ik nu uit de shell-app halen, wat ook geen probleem is, maar het zou voor het overzicht fijn zijn om dit in 1 app te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Voor alle duidelijkheid, er gaat geen kW in de accu, er wordt geladen met kW. Wat in de accu geladen wordt is kWh, kW is als pk en die tank je ook niet maar liters. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manonn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 21:46
Momenteel ben ik bezig met de aanschaf van de inster. Ik wacht op een offerte voor de evolve dusk blue matte, maar lees terug dat er meerdere kleuren niet leverbaar zijn. Kan iemand mij vertellen welke kleuren niet leverbaar zijn? Als dusk blue matte niet leverbaar is, vind ik persoonlijk wel lastig worden een kleur te kiezen. Wat is jullie ervaring? Welke doet de vormgeving goed uitkomen?
@Liza41 In principe zou de dealer zou u natuurlijk gewoon moeten kunnen vertellen welke kleuren leverbaar zijn, de ervaring hier is dat de matte kleuren lastig/niet leverbaar zijn. Zelf had ik de Inster op 18-11-24 in Bijarim khaki besteld, levertijd tussen kerst en O&N, die datum is vervolgens een paar keer opgeschoven met steeds vagere bewoordingen. Als laatste hoorde ik ‘waarschijnlijk wordt het niet voor eind april’ en toen heb ik besloten een kleur te kiezen die sneller leverbaar was en rij ik sinds 14-02 in de Tomboy khaki kleur rond. Ik hou van matte (of eigenlijk satin) kleuren op mijn auto. Mijn vorige auto was ook mat. Voordat ik de auto in handen kreeg was mijn voornemen dan ook om ‘m te wrappen met matte PPF om er alsnog een matte kleur van te maken, maar daar heb ik van afgezien want ik ben super tevreden met deze kleur zoals ‘ie is, het staat ‘m echt super goed 👌🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:20
Momenteel ben ik bezig met de aanschaf van de inster. Ik wacht op een offerte voor de evolve dusk blue matte, maar lees terug dat er meerdere kleuren niet leverbaar zijn. Kan iemand mij vertellen welke kleuren niet leverbaar zijn? Als dusk blue matte niet leverbaar is, vind ik persoonlijk wel lastig worden een kleur te kiezen. Wat is jullie ervaring? Welke doet de vormgeving goed uitkomen?
Op marktplaats zie ik ze wel langs komen bij van Mossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Maar kijk je dan verder voorbij de foto’s naar de tekst, staat daar veelal wit.
Van de witte hebben ze ook wel foto’s.
#volksverlakkerij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 23:26
Hendrik Keizer schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:54:
Maar kijk je dan verder voorbij de foto’s naar de tekst, staat daar veelal wit.
Van de witte hebben ze ook wel foto’s.
#volksverlakkerij
Ze hebben ze op voorraad (in zuid-korea ;) ).

Dit is niet anders dan enkele maanden geleden waar allerlei dealers ook adverteerden met "voorraad" modellen, terwijl je dan gewoon achteraan in de wachtrij zou komen te staan.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-08 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r48kcLFyW1_ch2d1aDbmCPxRhmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CSFjeZ9viJYNJVmpmnlP12f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD82iz3yXyDsyZXGIzVDVVvfy9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RogfyesmlSRyjMVIVIbuEBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO3SIuZ_5TTAHLr0UglpagEaDXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ9eJAgJJ64Tdez36YyXWxpd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik meld mij ook even met de nieuwe aanwinst. Het betrteft de Evolve met winter /tech pack. Nu 3 dagen in het bezit. Eergisteren even wezen shoppen in Duitsland. De 130k/h aangetikt en was een leuke beleving in mijn eerste EV. Komende van een Premium Kona Hybride is het wel even wennen en een downgrade. Maar wat een leuk karretje wat voor mijn user case meer dan prima is.

Helaas ook een vibrerend stuur, niet echt storend maar de Kona was een pijl op de weg, Uiteraard al overleg gehad met de garage en de dealer zegt dat er mogelijk een terugroepactie komt voor dit probleem. Tijd onbekend.

1 ding waar ik mij wel aan stoor is het volgende. Ik moet de auto steeds weer in ECO modus zetten indien ik weg wilt rijden. Dit was met de vorige auto niet het geval. De Inster begint in mijn geval altijd in de Normal.
Ik heb het menu grondig doorzocht en de RTFM gedaan. Blijkbaar mis ik iets?

De eerst laadbeurt was bij Fastned Voorst en het tikte de 80KW aan, Na 70% zakte het af naar 45 KW omme nabij tot 80%.

AL met al een blij ei. Al baal ik wel dat ik de Matte Blue moest cancelen vanwege langere levertijden. Maar Tomboy Khaki laat ook de hoofden wel draaien.
Extra's zijn de deurpanelen. Loopt wat mooier over met al dat plastic. Rubbermatten binnenin en de afneembare trekhaak.

Goed weekend allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Sluissie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik meld mij ook even met de nieuwe aanwinst. Het betrteft de Evolve met winter /tech pack. Nu 3 dagen in het bezit. Eergisteren even wezen shoppen in Duitsland. De 130k/h aangetikt en was een leuke beleving in mijn eerste EV. Komende van een Premium Kona Hybride is het wel even wennen en een downgrade. Maar wat een leuk karretje wat voor mijn user case meer dan prima is.

Helaas ook een vibrerend stuur, niet echt storend maar de Kona was een pijl op de weg, Uiteraard al overleg gehad met de garage en de dealer zegt dat er mogelijk een terugroepactie komt voor dit probleem. Tijd onbekend.

1 ding waar ik mij wel aan stoor is het volgende. Ik moet de auto steeds weer in ECO modus zetten indien ik weg wilt rijden. Dit was met de vorige auto niet het geval. De Inster begint in mijn geval altijd in de Normal.
Ik heb het menu grondig doorzocht en de RTFM gedaan. Blijkbaar mis ik iets?

De eerst laadbeurt was bij Fastned Voorst en het tikte de 80KW aan, Na 70% zakte het af naar 45 KW omme nabij tot 80%.

AL met al een blij ei. Al baal ik wel dat ik de Matte Blue moest cancelen vanwege langere levertijden. Maar Tomboy Khaki laat ook de hoofden wel draaien.
Extra's zijn de deurpanelen. Loopt wat mooier over met al dat plastic. Rubbermatten binnenin en de afneembare trekhaak.

Goed weekend allen.
Veel plezier met je nieuwe wagen.

Grappig dat er op de foto ook een Inster E-motion staat te laden in dezelfde kleur. Ik zie de laatste tijd zelf ook steeds meer Insters op de weg.

V.z.i.w. is er geen mogelijkheid om de eco-mode als standaard in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluissie
@HandyLumberjack

Ja klopt. Was een ouder stel die ook gingen laden. De man kwam nog even langs om te vragen hoe de auto beviel. Zij hadden de meer eenvoudige versie want boodschappen auto lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
Sluissie

Downgrade?
Ik vind de inster veel mooier om te zien, laadt veel sneller, 1 pedal drive.

Ik heb er geen een, maar als ik er eentje zie, kijk ik altijd ff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertWm
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-06 14:44
Voor nieuwe INSTER eigenaren.

Een filmpje waar alle bedieningselementen eenvoudig worden besproken.

YouTube: Erklärung aller Funktionen des Hyundai INSTER – Tutorial, How-To, Ei...

en

YouTube: Hyundai INSTER: Die 5 besten Funktionen für mehr Fahrkomfort und Eff...

Deze 2 laatste komen van een dealer en die plaatst regelmatig dit soort video's met 5 tips over (soms wat verborgen) functies van de INSTER of andere Hyundai modellen. Ik kijk er graag naar.
Nog een voorbeeld filmpje

YouTube: 5 HYUNDAI INSTER TIPPS | Infotainment, OTA-Updates & Co! 💫

[ Voor 47% gewijzigd door BertWm op 11-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
@mtv1 @Megat volgens mij is dit jullie oplossing; https://github.com/Zuinig...undai_kia_connect_monitor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
Thanks, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Het liefst heb ik, dat we zorgeloos in kunnen stappen en wegrijden, zonder enige vrees dat de Inster het - om wat voor reden dan ook - niet doet. Ik gebruik de BlueLink app met plezier, maar om nou extra apparatuur of apps te installeren gaat mij echt wat ver. Voor ons is het maar een auto en het liefst heb ik dat we er geen omkijken naar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Megat schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:34:
[...]

Het liefst heb ik, dat we zorgeloos in kunnen stappen en wegrijden, zonder enige vrees dat de Inster het - om wat voor reden dan ook - niet doet. Ik gebruik de BlueLink app met plezier, maar om nou extra apparatuur of apps te installeren gaat mij echt wat ver. Voor ons is het maar een auto en het liefst heb ik dat we er geen omkijken naar hebben.
Begrijp ik. Maar in de BlueLink app ga je de status van de 12V accu niet terug kunnen vinden. Een aantal slimme mede-tweakers hebben een manier gevonden om deze via bijvoorbeeld HomeAsisstant toch uit te kunnen lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megat
turkeyhakan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Begrijp ik. Maar in de BlueLink app ga je de status van de 12V accu niet terug kunnen vinden. Een aantal slimme mede-tweakers hebben een manier gevonden om deze via bijvoorbeeld HomeAsisstant toch uit te kunnen lezen.
Als het bij de Inster hetzelfde is als bij de Ionic van @PeterZ(on), namelijk dat de 12V accu automatisch wordt bijgeladen als het nodig is, dan denk ik dat een lege 12V batterij de eerste 5 jaren of zo niet aan de orde zal zijn en laat ik het graag aan de slimme mede-tweakers om hun auto’s te monitoren met apps van derden.
Voor de goede orde : Ik vind het schitterend dat ze dit doen, maar ik vrees dat het aan mij niet is besteed, op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
ik heb er ook naar gekeken en het is wel veel aanvullende info, maar dat gaat me ook wat ver om te installeren / toe te passen.

Het mooiste zou zijn om laadgeschiedenis in de Bluelink app te krijgen, zo niet, dan haal ik die info wel uit de laadapp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Voor de liefhebbers is er nu ook een Hyundai Inster Cross Sky Plus bestelbaar in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-05-2025 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sluissie
Even ter info. Ik werd vanmiddag gebeld door de dealer in Deventer met de vraag welke banden ik onder de auto had zitten. Ik antwoordde dat het de Nexen waren. Hij wist even genoeg en zei dat de alle 4 de wielen t.z.t. vervangen zullen worden.

Nu maar afwachten wanneer en welke eronder komen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBakker
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 22:46
Bedankt. Ik heb nog nooit iets met Python gedaan maar het is gelukt.
Ik moest nog wel Cloudscraper installeren voordat het werkte. Dit werd nergens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
PBakker schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:12:
[...]

Bedankt. Ik heb nog nooit iets met Python gedaan maar het is gelukt.
Ik moest nog wel Cloudscraper installeren voordat het werkte. Dit werd nergens vermeld.
En hoe ziet het eruit? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:21:
Voor de liefhebbers is er nu ook een Hyundai Inster Cross Sky Plus bestelbaar in Nederland.
Leuk! Maar voor ons het verschil van ruim € 1.000 niet waard.

Ook een update: de Evolve Sky Plus wordt tegenwoordig niet meer standaard geleverd met tech en winter pack!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
turkeyhakan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:24:
[...]

Leuk! Maar voor ons het verschil van ruim € 1.000 niet waard.

Ook een update: de Evolve Sky Plus wordt tegenwoordig niet meer standaard geleverd met tech en winter pack!
Het zou mijn keuze ook niet zijn, voor dat geld kun je ook leukere kopen auto's.

Maar er zijn vast liefhebbers voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:20
Nanuk schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:02:
Een Inster besteld. Het aantrekkelijke is dat je met minimale aanpassing er in kan slapen en de V2L is ook erg fijn. Naast wat rondrijden in de omgeving wil ik er ook roadtrips mee gaan doen. Omdat ik dakdragers nodig heb voor mijn kanohobby kwam ik wel op een duurdere versie uit helaas. Nu geduldig wachten en hopen dat ie er voor Hemelvaart is.

Dit topic ga ik de komende week terug lezen en hoop nuttige info te vinden over laadmogelijkheden onderweg en thuis. Tevens of het zinnig is om een en ander te koppelen met Home Assistant.
De garage belde dat ik volgende week vrijdag de auto kan halen. Hoera (3x)

Inmiddels helemaal bij gelezen in dit topic. Die kampeer mogelijkheden ga ik uitwerken als de auto er is. Ik hou jullie op de hoogte.

Thuis laden ga ik (voorlopig?) gewoon met de granny lader doen zoals ik het nu zie tenminste. Het dagdagelijkse gebruik is niet zo veel dus kan ik de accu makkelijk op het gewenste peil houden. Ik wil wel een wcd voor in de tuin maken in een kastje waar dan die granny ook in moet passen. Vanmiddag maar eens spullen halen en er aan beginnen.

Wat zijn de afmetingen van de granny lader en hoeveel extra lengte heb ik nodig om snoeren niet te veel te knakken? Wat zijn globaal de lengte van de snoeren van dat ding?
Bewaren van dat ding gaat wel in de auto gebeuren maar tijdens gebruik wil ik het toch wel droog en min of meer achter slot hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:40
Nanuk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:38:
Wat zijn de afmetingen van de granny lader en hoeveel extra lengte heb ik nodig om snoeren niet te veel te knakken? Wat zijn globaal de lengte van de snoeren van dat ding?
Er zijn best veel smaken (specificaties staat er bij de meeste bij);

https://evplug.eu/collect...ad_campaignid=21911164495

Zelf ook ooit bij Evplug gekocht en ik gebruik 'em nog steeds, gemiddeld 10% laadverlies maar dan nog zit ik ver onder de prijzen van publieke laders. Ik neem aan dat je wel weet tot hoe ver je kan gaan qua belasting?
Zelf laad ik met 10A en 12A, beetje afhankelijk van wat (tijds)factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cozy59
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 11:48
Sluissie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:12:
Even ter info. Ik werd vanmiddag gebeld door de dealer in Deventer met de vraag welke banden ik onder de auto had zitten. Ik antwoordde dat het de Nexen waren. Hij wist even genoeg en zei dat de alle 4 de wielen t.z.t. vervangen zullen worden.

Nu maar afwachten wanneer en welke eronder komen _/-\o_
Mijn Evolve Sky moet de 20ste naar Herwers Deventer om het trillen op te lossen. Bij mij zitten er al wel 4 nieuwe Goodyear Eagle F1 banden onder (op eigen kosten). Het trillen is een stuk minder de auto stuurt beter en rijdt rustiger maar trillingen zijn nog aanwezig mn boven de 100. Tegelijk zou men 2 servicecalls uitvoeren.... Ik ben dus benieuwd of het volgende week eindelijk opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:27
turkeyhakan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:24:
[...]

Huhh, toen ik in oktober de auto bestelde voor mijn vrouw waren dat ook gewoon opties hoor !

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
rvdgaag schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:29:
[...]

Huhh, toen ik in oktober de auto bestelde voor mijn vrouw waren dat ook gewoon opties hoor !
Ook op de Evolve Sky Plus? Bij die van ons zitten de opties er standaard al in en zijn ze niet optioneel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megat
[...]

Thuis laden ga ik (voorlopig?) gewoon met de granny lader doen zoals ik het nu zie tenminste. Het dagdagelijkse gebruik is niet zo veel dus kan ik de accu makkelijk op het gewenste peil houden. Ik wil wel een wcd voor in de tuin maken in een kastje waar dan die granny ook in moet passen. Vanmiddag maar eens spullen halen en er aan beginnen.

Bewaren van dat ding gaat wel in de auto gebeuren maar tijdens gebruik wil ik het toch wel droog en min of meer achter slot hebben liggen.
Wij gebruiken de grannylader sinds de aanschaf van de Inster, half januari. We hebben nu ongeveer 2500 km gereden en hebben nog niet elders geladen.
Er is overal al veel geschreven over het laden met de grannylader en daar wil ik mijn ervaring graag aan toevoegen.
De originele Hyundai lader meet 215x70x50mm (LXBXH)
De lengte van de kabels is aan de 220v zijde 840 mm en aan de zijde van de laadkabel 5000 mm.
De kabel aan de laadzijde is erg soepel en hier op een ring gedraaid met een doorsnede van 350 mm. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat het stopcontact en de lader op ongeveer 70 cm van de auto geplaatst zijn, waardoor het aansluiten snel en eenvoudig kan. De lader heb ik aan een steuntje aan de muur gehangen.
Wij gebruiken de lader uitsluitend binnen en laten de stekker altijd in het stopcontact om extra slijtage door het in- en uithalen te beperken. De lader zit aangesloten op een aparte groep.
Ik laad de auto in principe op met 10 A . ( max. Laadstroom van de lader is 12A en het minimum is 6A.) Na 4 uren laden voelt de stekker niet of nauwelijks warmer aan dan de omgeving. Ook tijdens het laden is de magnetron of wasmachine nog gewoon inzetbaar.
Om de zonnepanelen maximaal te kunnen benutten, laden we nu op 8A.
Tijdens het gebruik van de kookplaat, zet ik voor de zekerheid het laden stop. Met gebruik van de BlueLink app is dat eenvoudig op afstand te doen.
Voor ons voldoet het laden met de thuislader prima, maar wij rijden natuurlijk maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Voor ons voldoet het laden met de thuislader prima, maar wij rijden natuurlijk maar weinig.
Ik denk dat dat voor de meeste Inster rijders zo is. Ik heb zelf een 3-fase lader en dan krijg ik er ca. 100km range bij in een uur. Met bijgeleverde lader zou ik er dan 25km range per uur bij krijgen (bij 12A) en daar zou ik mij ook prima redden,terwijl wij 25000-30000 km per jaar rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-05-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Heb ik ook jaren gedaan, kastje aan de muur en een dedicated WCD met eigen groep en kWh teller en de lader vast gemonteerd. Het laadverlies boeide mij niet met pv overschot, wat zeker nu niets oplevert. Pas sinds een paar jaar heb ik een normale wallbox hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Ik denk dat dat voor de meeste Inster rijders zo is. Ik heb zelf een 3-fase lader en dan krijg ik er ca. 100km range bij in een uur. Met bijgeleverde lader zou ik er dan 25km range per uur bij krijgen (bij 12A) en daar zou ik mij ook prima redden,terwijl wij 25000-30000 km per jaar rijden.
Bij 12A over 1 fase zou er ongeveer (12x230) 2760 W uit het net op genomen worden. Uitgaande van het verlies van 10% van de thuislader, zoals dat door @Zjanzjak op dit forum werd genoemd, blijft er dan zo’n 2500 W over wat de accu in gaat. Als ik goed reken komt dat op een verbruik uit van 2500 gedeeld door de door u genoemde 25 km, is voor de Inster 10kW per 100 km.
Ik kijk onder het rijden regelmatig op het klokkenspul van de Inster en lees dan steeds hogere waardes af . De 10,0 kW per 100 km heb ik nog niet gezien. Bij ons gebruik lijkt het meer in de richting van 12kW per 100km te liggen.
Wij zijn bepaald geen ‘strepentrekkers’ en 100km/uur is voor ons snel genoeg. Aan de andere kant doen wij ook geen moeite om zuinig te rijden.
Maar ook al zouden wij maar 15 of 20 km per uur met de thuislader kunnen laden, dan volstaat dat voor ons.

[ Voor 4% gewijzigd door Megat op 13-05-2025 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Bij 12A over 1 fase zou er ongeveer (12x230) 2760 W uit het net op genomen worden. Uitgaande van het verlies van 10% van de thuislader, zoals dat door @Zjanzjak op dit forum werd genoemd, blijft er dan zo’n 2500 W over wat de accu in gaat. Als ik goed reken komt dat op een verbruik uit van 2500 gedeeld door de door u genoemde 25 km, is voor de Inster 10kW per 100 km.
Ik kijk onder het rijden regelmatig op het klokkenspul van de Inster en lees dan steeds hogere waardes af . De 10,0 kW per 100 km heb ik de nog niet gezien. Bij ons gebruik lijkt het meer in de richting van 12kW per 100km te liggen.
Wij zijn bepaald geen ‘strepentrekkers’ en 100km/uur is voor ons snel genoeg. Aan de andere kant doen wij ook geen moeite om zuinig te rijden.
Maar ook al zouden wij maar 15 of 20 km per uur met de thuislader kunnen laden, dan volstaat dan voor ons.
Het verschil in verbruik komt waarschijnlijk doordat onze E-motion 42 0,8 kWh/100km minder verbruikt dan jouw Evolve volgens Hyundai. Daarnaast rijden wij relatief veel op 60 wegen met weinig overig verkeer en kruispunten, dat scheelt nogal qua verbruik.

Laatst een keer een rit van 300km met vrij veel snelweg (100) en dan was het verbruik 11,9kWh/100km.

Meestal geeft de Inster aan dat wij ca. 400km kunnen rijden op een accu, en laatst zag ik zelfs 415km voorbij komen, dat terwijl onze Inster maar 327km range heeft volgens de WLTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
HandyLumberjack schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Het verschil in verbruik komt waarschijnlijk doordat onze E-motion 42 0,8 kWh/100km minder verbruikt dan jouw Evolve volgens Hyundai. Daarnaast rijden wij relatief veel op 60 wegen met weinig overig verkeer en kruispunten, dat scheelt nogal qua verbruik.

Laatst een keer een rit van 300km met vrij veel snelweg (100) en dan was het verbruik 11,9kWh/100km.

Meestal geeft de Inster aan dat wij ca. 400km kunnen rijden op een accu, en laatst zag ik zelfs 415km voorbij komen, dat terwijl onze Inster maar 327km range heeft volgens de WLTP.
Heel netjes. Ik heb nog niet hoger dan ~ 340 km gezien, terwijl wij weer de grote accu hebben :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fardrake
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-09 08:27
Vandaag bijzondere ervaring met het verbruik. Beide vanmiddag gereden. 90% snelweg 95-105. Heenweg wind tegen denk ik met een verbruik van 14.7, terugweg 12.2. Voor de volledigheid, met de 49kwh evolve sky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
Megat schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:14:
[...]
De originele Hyundai lader meet 215x70x50mm (LXBXH)
De lengte van de kabels is aan de 220v zijde 840 mm en aan de zijde van de laadkabel 5000 mm.
De kabel aan de laadzijde is erg soepel
...
Ik laad de auto in principe op met 10 A . ( max. Laadstroom van de lader is 12A en het minimum is 6A.)
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:46:
[...]
Heb ik ook jaren gedaan, kastje aan de muur en een dedicated WCD met eigen groep en kWh teller
Dank jullie wel. Mijn plan is een groep te gebruiken waar verder alleen wat badkamer wcd op zitten, het opladen van een tandenborstel of een baardtrimmer en daarbij een auto zal elkaar niet in de weg zitten. (Was ooit de wasmachine groep maar die staat nu elders).

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb maak ik een soort holle paal met een deurtje van zeg 10 x 10 x 50 cm aan de rand van mijn tuin. Daarin een WCD en dus ruimte voor de lader. In de meterkast komt een zigby 16A schakelaar. Via Home Assistent kan ik simpel iets verzinnen dat de stroom er alleen op gaat bij laden en zelfs onderbroken wordt bij waarschijnlijk illegaal gebruik. In deze buurt ben ik daar eigenlijk niet eens bang voor maar controle is beter dan vertrouwen.

Mijn grootste stress is eigenlijk dat de gevel bij mijn meterkast 30 cm dik is en dat is meer dan de 25 cm van de boor van de benodigde dikte. Ik heb wel een dunnere boor die lang genoeg is maar ik ben er niet geheel gerust op dat ik met een 'pilot hole' een fatsoenlijk doorlopend gat kan boren van twee kanten. We gaan het zien.

toevoeg edit: In mijn gemeente mag je dus een snoer over de stoep hebben met een mat. Door het paaltje aan die stoep te zetten heb ik drie mogelijke parkeerplaatsen waar ik met die vijf meter kabel nog kan laden. Dat lukt 95% van de tijd, in noodgevallen kan ik nog altijd een langer verlengsnoer gebruiken. of buren verzoeken een auto te verplaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nanuk op 13-05-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PBakker
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-08 22:46
turkeyhakan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:22:
[...]

En hoe ziet het eruit? ;-)
Met de standaard settings kreeg ik 3 .csv bestandjes:

monitor.dailystats.csv
date, distance, distance_unit, total_consumed, regenerated_energy, engine_consumption, climate_consumption, onboard_electronics_consumption, battery_care_consumption
Over 14-4-2025 t/m 12-5-2025
Dit is de ruwe data welke de Bluelink tab "Energieverbruik" gebruikt, inclusief de getallen achter de grafiek.

monitor.tripinfo.csv
Date, Start time, Drive time, Idle time, Distance, Avg speed, Max speed
Over de week na aanschaf t/m 12-5-2025
Deze informatie is ook in de Bluelink app beschikbaar.

monitor.csv
datetime, longitude, latitude, engineOn, 12V%, odometer, SOC%, charging, plugged, address, EV range
Met alleen de data van mijn werk (vertrek informatie) gisteren, inclusief exact adres + gps. 12V% geeft 90 aan.
Dit geeft wel wat details welke niet in de Bluelink app staan. Maar alleen van de laatste rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluissie
cozy59 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:24:
[...]

Mijn Evolve Sky moet de 20ste naar Herwers Deventer om het trillen op te lossen. Bij mij zitten er al wel 4 nieuwe Goodyear Eagle F1 banden onder (op eigen kosten). Het trillen is een stuk minder de auto stuurt beter en rijdt rustiger maar trillingen zijn nog aanwezig mn boven de 100. Tegelijk zou men 2 servicecalls uitvoeren.... Ik ben dus benieuwd of het volgende week eindelijk opgelost is.
Geld voor mij dus ook want was benaderd door hetzelfde bedrijf, misschien ook Rick de dealer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marzman95
Fardrake schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:30:
Vandaag bijzondere ervaring met het verbruik. Beide vanmiddag gereden. 90% snelweg 95-105. Heenweg wind tegen denk ik met een verbruik van 14.7, terugweg 12.2. Voor de volledigheid, met de 49kwh evolve sky.
Ik merk ook dat het verbruik behoorlijk kan verschillen op de snelweg. Ik verwacht dat het vooral komt doordat de auto niet heel aerodynamisch gebouwd is, en daardoor bij tegenwind veel weerstand heeft. Voordeel is dan wel dat hij ook veel wind vangt als je wind mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvMouche
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 12:18
Megat schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Mag ik u vragen waar in de BlueLink app de laadtoestand van de 12V batterij te zien is?
Onder de tegel ‘status’ zie ik wel de ladingstoestand van de HV batterij, maar die van de 12V startbatterij denk ik zo niet te kunnen vinden. Hopelijk ben ik niet voldoende thuis in de app en zet u mij op het juiste been😏
Sorry voor de late reactie; de app toont het niet. Dit is enkel opvraagbaar via de API naar andere tools, denk aan Homeassistant en Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:53
Heeft iemand informatie wanneer er een OTA update komt voor navigatie? voor de Inster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Om nog even terug te komen op de laadstatus van de 12V accu is een usb lader die past in de 12V aansluiting een handige optie. Mits de Inster zo'n 12V aansluiting heeft. Je hebt dan gelijk een paar extra usb poorten en een display met het voltage om dat in de gaten te houden. Een voorbeeld, https://www.bol.com/nl/nl...onhEUQ.4_7.8.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cozy59
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 11:48
Sluissie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:40:
[...]

Geld voor mij dus ook want was benaderd door hetzelfde bedrijf, misschien ook Rick de dealer?
Het zou zomaar kunnen :P maar ik zal het hier natuurlijk even laten weten wat de uitkomst cq bevindingen zijn. Het heeft in mijn ogen lang genoeg geduurd (<3 mnaanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
PeterZ(on) schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:25:
Om nog even terug te komen op de laadstatus van de 12V accu is een usb lader die past in de 12V aansluiting een handige optie. Mits de Inster zo'n 12V aansluiting heeft. Je hebt dan gelijk een paar extra usb poorten en een display met het voltage om dat in de gaten te houden. Een voorbeeld, https://www.bol.com/nl/nl...onhEUQ.4_7.8.ProductTitle
Er zit standaard een controlelampje in de Inster voor de 12V accu, mocht er iets niet goed zijn terwijl het contact aan is, dan zal die aan gaan.

Het grootste risico is dat de 12v accu wordt leeggetrokken terwijl de auto stil staat. Maar dan werkt de aangedragen oplossingen ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
bour12 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:32:
Heeft iemand informatie wanneer er een OTA update komt voor navigatie? voor de Inster
Denk deze website in de gaten houden: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
HandyLumberjack schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Het grootste risico is dat de 12v accu wordt leeggetrokken terwijl de auto stil staat. Maar dan werkt de aangedragen oplossingen ook niet.
Gelukkig krijg je na een minuut of 15 wel een bericht via Bluelink als je bijvoorbeeld een portier of achterklep niet goed genoeg hebt dicht gedaan, waardoor de binnenverlichting aan bleef. Dit verkleint de kans op een lege batterij weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuntje84
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-06 14:04
Weet iemand of het mogelijk is om de automatische ontgrendeling van je Hyundai Inster uit te schakelen wanneer je met de keyfob in de buurt komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marzman95
Theuntje84 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:59:
Weet iemand of het mogelijk is om de automatische ontgrendeling van je Hyundai Inster uit te schakelen wanneer je met de keyfob in de buurt komt?
Ja, dit kan. Ergens bij de instellingen, maar ik weet zo niet precies welke het was helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mr4djzCom63OK_nnZ4mfqleUmfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWgT6sq8BRSNGsI9fTXOhcpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren de JBL speakers, spatlappen, stootstrips en nodige updates laten plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Gunirus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:58:
[Afbeelding]

Gisteren de JBL speakers, spatlappen, stootstrips en nodige updates laten plaatsen
De ‘stootstrips’ kleden de Inster wel netjes aan vind ik.
Zijn ze ook functioneel denkt u ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JtHam
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-09 14:34
Woensdag mijn nieuwe Inster ontvangen.

Vandaag bij uitgebreide controle thuis bleek, dat zich op het scheidingsvlak tussen ruiten en de wisserbladen zich vuil verzameld had en dat de bladen min of meer vastgeplakt zaten op de ruiten. :-(

Voorzichtig losgemaakt en het hard geworden vuil verwijderd van ruiten en bladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
[Afbeelding]

Merk je veel verschil tussen de JBL en OEMs? Zat zelf nog beetje te twijfelen of ik ook dezelfde upgrades wil laten uitvoeren namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arunesh90
Ik zag net toevallig op de Inster configurator dat de Aero Silver en Bijarim Khaki matte kleuren er compleet uit zijn gegooit. Dan hadden ze kennelijk toch zoveel problemen met de matte kleuren gekregen dat ze gewoon de 2 minst populaire kleuren maar weg hebben gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
[Afbeelding]

Wat is je ervaring met de JBL speakers? Welke variant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JtHam schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:00:
Woensdag mijn nieuwe Inster ontvangen.

Vandaag bij uitgebreide controle thuis bleek, dat zich op het scheidingsvlak tussen ruiten en de wisserbladen zich vuil verzameld had en dat de bladen min of meer vastgeplakt zaten op de ruiten. :-(

Voorzichtig losgemaakt en het hard geworden vuil verwijderd van ruiten en bladen.
Dat vastplakken komt wel bij meer auto’s voor ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02
marzman95 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Ja, dit kan. Ergens bij de instellingen, maar ik weet zo niet precies welke het was helaas.
Blz 5-31 gebruikershandleiding
Gebruikersinstellingen > Gemak > Welkomstspiegel/licht > Bij nadering bestuurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunirus
  • Laatst online: 01:01
arunesh90 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Merk je veel verschil tussen de JBL en OEMs? Zat zelf nog beetje te twijfelen of ik ook dezelfde upgrades wil laten uitvoeren namelijk.
turkeyhakan schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:04:
[...]

Wat is je ervaring met de JBL speakers? Welke variant ?
De duurste variant. Voorlopig absoluut niet tevreden. Telefoongesprekken hebben ruis, en bepaalde frequenties in muziek zorgen ook voor een soort elektronische ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gunirus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:23:
[...]

[...]

De duurste variant. Voorlopig absoluut niet tevreden. Telefoongesprekken hebben ruis, en bepaalde frequenties in muziek zorgen ook voor een soort elektronische ruis.
Dat is jammer om te horen! Welke uitvoering is je Inster? Ik neem aan de versie met tweeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gisterenavond iets over een 12V melding gezien, was een gele waarschuwing. Iets van dat er te veel spanning werd getrokken? Het ging ook weer snel weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
turkeyhakan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:00:
Gisterenavond iets over een 12V melding gezien, was een gele waarschuwing. Iets van dat er te veel spanning werd getrokken? Het ging ook weer snel weg.
Weliswaar andere merken auto's gereden maar bij een gele waarschuwing die snel verdwijnt maak ik mij geen zorgen (meer). Kan mij uit de Renault Megane E Tech Electric nog herinneren dat de waarschuwing 'DC Laden onmogelijk' wel eens een aantal seconden verscheen, veelal bij het starten, maar het verdween dus en DC laden is altijd gegaan, zonder problemen. Maandje geleden nog in mijn huidige wagen ineens 1 seconde lang 'Controleer voertuig' in gele letters, en weer verdween, en ik rijd nog steeds probleemloos rond.
Zo lang alles nog gaat zoals het gaat en je nergens last van hebt zou ik mij geen zorgen maken.
Blijven rijdende telefoons op wielen zeg ik altijd. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• turkeyhakan
Zjanzjak schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:40:
[...]

Weliswaar andere merken auto's gereden maar bij een gele waarschuwing die snel verdwijnt maak ik mij geen zorgen (meer). Kan mij uit de Renault Megane E Tech Electric nog herinneren dat de waarschuwing 'DC Laden onmogelijk' wel eens een aantal seconden verscheen, veelal bij het starten, maar het verdween dus en DC laden is altijd gegaan, zonder problemen. Maandje geleden nog in mijn huidige wagen ineens 1 seconde lang 'Controleer voertuig' in gele letters, en weer verdween, en ik rijd nog steeds probleemloos rond.
Zo lang alles nog gaat zoals het gaat en je nergens last van hebt zou ik mij geen zorgen maken.
Blijven rijdende telefoons op wielen zeg ik altijd. :P
Gisteren weer dezelfde melding gehad! Er stond dat de startaccu werd ontladen vanwege externe apparaten. Dat komt waarschijnlijk doordat ik Digital Key aan het gebruiken was en mijn telefoon op de oplaadpad lag. Dus no worries :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arunesh90
Na bijna 7 maanden wachten heb ik eindelijk het verlossende telefoontje vandaag gekregen dat mijn Evolve Dusk Blue bij de dealer staat 🥳

Nu alleen nog eventjes een week wachten terwijl ze het klaarmaken en een glasscoating eroverheen gooien.
Heb ook meteen gevraagd om een dashcam voor mij te laten monteren. Die lever ik wel zelf aan, aangezien de dashcam in de accessories van de configurator best slecht leek te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBKwWlFs3YlVWpNUty0tnOiAh8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP3x1LADBuntDjmE1QA9UY8j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door arunesh90 op 21-05-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
arunesh90 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:08:
Na bijna 7 maanden wachten heb ik eindelijk het verlossende telefoontje vandaag gekregen dat mijn Evolve Dusk Blue bij de dealer staat 🥳

Nu alleen nog eventjes een week wachten terwijl ze het klaarmaken en een glasscoating eroverheen gooien.
Heb ook meteen gevraagd om een dashcam voor mij te laten monteren. Die lever ik wel zelf aan, aangezien de dashcam in de accessories van de configurator best slecht leek te zijn.
Zeven maanden wachten, dat is wel heeel erg lang. Fijn dat er nu een einde aan komt. Veel plezier en veilige kilometers met uw Inster.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lex15
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:14
Niet de enigste ook telefoontje gehad na 7 maanden dat Evolve Bijarim Khaki Matte binnen is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Gaat die ook in de glansscoating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex15
Daar heb ik nog niet over gesproken is misschien wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Doe maar zonder n dan. Glasscoating. Schijnt echt een uitkomst te zijn om mat mat te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 09:33
Maandag naar de dealer kreeg de melding dat het electrische systeem moest worden nagekeken. Verder laadt de auto nu ook niet meer op de wallbox, als je het laden via de app instelt begint de auto een behoorlijke herrie te maken. Ik denk dat het de batterij koeling is. Hetgeen vreemd is daar de auto buiten staat en het niet echt warm is 's nachts. Na 1500km kreeg ik deze storing. Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
[...]

Inmiddels helemaal bij gelezen in dit topic. Die kampeer mogelijkheden ga ik uitwerken als de auto er is. Ik hou jullie op de hoogte.

Hallo, heb ook enige jaren geladen met de granny [eSoul] ook met het idee, langzaam laden is beter voor de accu. Hou er wel rekening mee dat je met de granny een verlies hebt van rond de 25 procent dus van iedere 4 kilowatt die je erin pompt is er 1 pleite. Met een wallbox kom je op rond de 10 procent uit, nog aardig wat, maar veel beter dus. Dit alles ter info en ter Leringh ende Vermaeck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Aedriaen1 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:52:
[...]
Hallo, heb ook enige jaren geladen met de granny [eSoul] ook met het idee, langzaam laden is beter voor de accu. Hou er wel rekening mee dat je met de granny een verlies hebt van rond de 25 procent dus van iedere 4 kilowatt die je erin pompt is er 1 pleite. Met een wallbox kom je op rond de 10 procent uit, nog aardig wat, maar veel beter dus. Dit alles ter info en ter Leringh ende Vermaeck.
Mag ik vragen of u het laadverlies van 25 % uit eigen waarneming hebt?
Ik lees in onderstaande publicatie van de ANWB uit 2022, dat er grote verschillen zijn in het laadverlies met een ‘granny’, variërend van 12,7 tot 24,2 %. Dat is natuurlijk nog steeds erg veel. Ik hoop dat onze Inster niet aan de kant van de Renault Zoë zit😏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKTa-YWvgAA9RPjAeiWLP1OZVmI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tcfjsHxFj5yfFrA08tiIgIZS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Megat schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Ik lees in onderstaande publicatie van de ANWB uit 2022, dat er grote verschillen zijn in het laadverlies met een ‘granny’, variërend van 12,7 tot 24,2 %. Dat is natuurlijk nog steeds erg veel. Ik hoop dat onze Inster niet aan de kant van de Renault Zoë zit😏
[Afbeelding]
Die Zoe boordladers zijn (in tegenstelling tot de 11kW van de meeste auto's, waaronder de Inster) 22kW of soms zelfs 43kW. Het is dan ook te verwachten dat het rendement tegenvalt als je op zo'n kleine deellast laadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
Megat schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]
Hallo, heb dit niet uit eigen waarneming, daar ik op zoveel mogelijk op zonnestroom kan laden maakte het me niet zoveel uit. Echter niet iedereen kan dit. Toen ik een dynamisch contract nam werd voornoemde waarde mij medegedeeld en als je gaat zoeken op internet blijkt dat je aardig wat verlies hebt met de granny lader. [Ik heb deze overigens nog steeds]. Kijk 15 procent bij de Tesla, dit blijft tot op dit moment een van de betere electrische aandrijflijnen, al komt China met grote stappen dichter bij. Ook 15 procent is nog aardig wat. Vandaar dat ik overgestapt ben op de wallbox, die tussen de 9 en de 10 procent verlies zou hebben. Ik laad hoofdzakelijk tussen 11.00 uur en 17.00 uur omdat de stroom dan [in deze tijd] veel voordeliger is en als de zon schijnt is het natuurlijk nog beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nanuk
Gister was het zover, ik mocht de Inster halen. In de week ervoor in de voortuin bij de stoep een kastje gemaakt met een wcd voor de granny lader. Wel wat last van een nieuwsgierige buurman die ik heb moeten uitleggen dat het wel volgens de regels en veilig is wat ik maakte.

In HA een automatisering gemaakt dat de spanning er af gaat als er minder dan 1 watt belasting is. Dus zo gauw de granny er uit gaat valt de spanning weg. Wel zo prettig voor te nieuwsgierige kinderen in de buurt.

Ik heb wel bij de dealer de vraag neergelegd waarom er een Deens wcd (type K) in de auto zelf zit. Is dit niet een fout tijdens de productie? Dat het wel werkt me type F maar dan zonder aarde ben ik niet helemaal gerust op namelijk. Gelukkig kom ik over een paar weken door Denemarken dus kan ik waarschijnlijk wel een verloop scoren of minimaal een losse stekker.

Na de pinkster dus op vakantie met een aantal keren in de auto slapen. Dan ook verzinnen of ik er een achter-stoel uit sleutel of domweg een matras bovenop alles leg. Tevens een keukenkist ontwerpen die op de voorstoel kan staan. Lekker veilig en schoon op inductie koken onderweg. Ik zie het nog steeds helemaal zitten.

BTW: niets gemerkt van een snelweg wobble.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Hou er wel rekening mee dat je met de granny een verlies hebt van rond de 25 procent dus van iedere 4 kilowatt die je erin pompt is er 1 pleite.
Je bent wel heel stellig met dit argument, wat niet echt op feiten is gebaseerd.
Kan mij namelijk echt niet voorstellen dat de Inster 25% laadverlies heeft met de grannycharger.
Heb weliswaar geen Inster maar bij mijn elektrische wagens is/was het laadverlies 9 a 12% als ik laad(de) met de grannycharger. Heden ten dage zijn de elektrische wagens toch wel een stukje verder geavanceerd/geëvolueerd dan de Zoe als het op laadverlies aankomt me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
[...]

Voorlopig blijf ik even de granny gebruiken, in ieder geval de zomer door met volledig salderen zonder terugleverkosten. In september loopt mijn energie contract af en dat lijk mij het juiste moment om ook deze laadmethode te evalueren. Tevens is de vergunning voor een kabel over de stoep slechts tot december, dus moet ik ook even zien of dat niet opeens veranderd.

De verliezen moeten dan in de auto zelf ontstaan want de granny zelf wordt niet heel erg warm. Tien graden boven de omgeving heb je het wel gehad, met de genoemde verliezen zou het als strijkijzer bruikbaar moeten zijn. Hij staat nu te laden, zal ff aan de motorkap voelen... die is dus niet werkelijk hoger (gemeten) dan de omgevings temperatuur. Geen idee waar die 600/800 watt energie dan blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
In de granny zit, net als in een laadpaal, alleen maar een controller die naar de auto aangeeft dat er geladen mag worden met max X Ampere, dit nadat via de control draden afgestemd is dat er een goede verbinding is en de 2 elkaar begrijpen.

De echte "lader" zit in de auto.

Hoeveel verlies er is absoluut/procentueel en hoe dat varieert per laadstroomsterkte verschilt per automodel.

Je hebt de elektronica die eea regelt met een bepaald verbruik en vervolgens de efficientie van de interne lader.

In Denemarken is er op een universiteit onderzoek gedaan, daar zat de Inster niet bij

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 00:07
Nanuk schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:25:
[...]
De verliezen moeten dan in de auto zelf ontstaan want de granny zelf wordt niet heel erg warm. Tien graden boven de omgeving heb je het wel gehad, met de genoemde verliezen zou het als strijkijzer bruikbaar moeten zijn. Hij staat nu te laden, zal ff aan de motorkap voelen... die is dus niet werkelijk hoger (gemeten) dan de omgevings temperatuur. Geen idee waar die 600/800 watt energie dan blijft.
Laadverlies ontstaat niet in de granny, en ook niet in een wallbox. Anders dan de naam doet vermoeden is een laadpaal of granny namelijk helemaal geen “lader”. Het is slechts een intelligent relais dat op basis van wat rudimentaire communicatie met de auto de spanning uit het stopcontact (granny) of meterkast (wallbox) aan de auto aanbiedt. Daarbij geeft hij via het CP draadje ook nog aan de auto door hoeveel ampere die mag trekken. Dus… een granny beperkt de laadstroom zelf niet tot maximaaal 12A. Dat doet de boordlader van de auto. De granny zet enkel een signaaltje op het CP draadje: “niet meer dan 12A gebruiken” (of een lagere waarde als je die hebt ingesteld).
Nb,… het was voor mij even een desillusie toen ik dit leerde… “dat die laadpaal waar iedereen zo gewichtig over doet zo extreem simpel is “ (daarom heb ik hem toen zelf gebouwd. Zie smartevse hier op tweakers).

Oorzaak van laadverlies is tweeërlei, beiden in de auto:
1/ efficiency van de boordlader. Oftewel “hoeveel energie er verloren gaat bij het omzetten van 230V in hoogvolt batterij spanning. Dat ligt doorgaans tussen de 5% en 10% en is niet zo heel afhankelijk van de laadstroom.
2/ stand-by gebruik van de auto. Om te laden moet de auto namelijk wel “aan” staan. Een auto die “aan staat” trekt meestal 150 tot 200 watt. Een stand-by gebruik van 200watt is bij laden met 2200watt al 9% verlies. Bij 11kW laden is dat verlies nog maar 1.5%.
Hoe deze 2 waardes bij een inster zijn weet ik niet, ik heb een ioniq5 (ik zit op dit forum uit interesse) bovenstaande zijn algemene getallen.
Maar bovenstaande verklaart waarom rond de 2000watt laden toch gauw 15% verlies of meer oplevert. Dan is het stand-by verlies nog heel dominant.

Alles bij elkaar zit je bij laden met granny nog sterk in het “stand-by gebruik dominante verlies gebied” boven de 4000w is stand-by gebruik onder de 5%.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
Stefannn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 06:52:
[...]

Laadverlies ontstaat niet in de granny, en ook niet in een wallbox. Anders dan de naam doet vermoeden is een laadpaal of granny namelijk helemaal geen “lader”. Het is slechts een intelligent relais dat op basis van wat rudimentaire communicatie met de auto de spanning uit het stopcontact (granny) of meterkast (wallbox) aan de auto aanbiedt. Daarbij geeft hij via het CP draadje ook nog aan de auto door hoeveel ampere die mag trekken. Dus… een granny beperkt de laadstroom zelf niet tot maximaaal 12A. Dat doet de boordlader van de auto. De granny zet enkel een signaaltje op het CP draadje: “niet meer dan 12A gebruiken” (of een lagere waarde als je die hebt ingesteld).
Nb,… het was voor mij even een desillusie toen ik dit leerde… “dat die laadpaal waar iedereen zo gewichtig over doet zo extreem simpel is “ (daarom heb ik hem toen zelf gebouwd. Zie smartevse hier op tweakers).

1/ efficiency van de boordlader. Oftewel “hoeveel energie er verloren gaat bij het omzetten van 230V in hoogvolt batterij spanning. Dat ligt doorgaans tussen de 5% en 10% en is niet zo heel afhankelijk van de laadstroom.
2/ stand-by gebruik van de auto. Om te laden moet de auto namelijk wel “aan” staan. Een auto die “aan staat” trekt meestal 150 tot 200 watt. Een stand-by gebruik van 200watt is bij laden met 2200watt al 9% verlies. Bij 11kW laden is dat verlies nog maar 1.5%.
Hoe deze 2 waardes bij een inster zijn weet ik niet, ik heb een ioniq5 (ik zit op dit forum uit interesse) bovenstaande zijn algemene getallen.
Maar bovenstaande verklaart waarom rond de 2000watt laden toch gauw 15% verlies of meer oplevert. Dan is het stand-by verlies nog heel dominant.

Alles bij elkaar zit je bij laden met granny nog sterk in het “stand-by gebruik dominante verlies gebied” boven de 4000w is stand-by gebruik onder de 5%.
Dit is heel nuttige informatie. Vooral dat die auto dus op standby staat tijdens het laden verklaart een hoop.

Nog een vraag die jij misschien kan beantwoorden. De verkoper claimde dat je niet de stekker er in moet laten zitten als het wcd zonder spanning komt. Nou gaat bij mij na voltooien van het laden de spanning er af (mede voor de veiligheid van al te nieuwsgierige buurkinderen). Is de aanwezigheid van een stekker in de poort al voldoende om die auto in stand-by te zetten?

Sowieso zou dat wel lastig zijn want dan gebruik je de wachtperiode voor het laden dus ook pittig stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Nanuk schreef op zondag 25 mei 2025 @ 07:28:
[...]

Dit is heel nuttige informatie. Vooral dat die auto dus op standby staat tijdens het laden verklaart een hoop.

Nog een vraag die jij misschien kan beantwoorden. De verkoper claimde dat je niet de stekker er in moet laten zitten als het wcd zonder spanning komt. Nou gaat bij mij na voltooien van het laden de spanning er af (mede voor de veiligheid van al te nieuwsgierige buurkinderen). Is de aanwezigheid van een stekker in de poort al voldoende om die auto in stand-by te zetten?

Sowieso zou dat wel lastig zijn want dan gebruik je de wachtperiode voor het laden dus ook pittig stroom.
Stekker in auto trekt als het goed is geen stroom.
Wat wel fnuikend is is “blue link updates”.
- als je in de app naar de auto kijkt zie je altijd informatie van de server (van cash). Dat kan je zo vaak doen als je wilt.
- maar als je op “refresh drukt” da; haalt hij opnieuw informatie uit de auto en gaat de auto even van de stand-by af. Dat te vaak doen kost zeer zeker accu. En bij de ioniq5 is dat een beruchte 12V accu killer. Hoe dat met de 12V van de inster zit weet ik niet. Ik hoor er op dit forum nog niet veel over.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Laatst online: 00:56
Afgelopen week gebeld door de dealer voor een afspraak in verband met een terugroepactie.
Onze Inster Pulse is eind januari geleverd en dit is nog niet eerder gebeurd.

Dit staat in de afspraakbevestiging:

"Werkzaamheden
Overige reparaties / diagnose / terugroepactie

Opmerking
[Overige reparaties / diagnose / terugroepactie]: kk 2 x tra 50D075 en 50D067"

Heeft één van jullie dit ook gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 06:52:
[...]

Dan vergeet je nog een verliespost, en dat zijn de verliezen van de meterkast tot de auto.

Met standaard installatie draad (2,5mm2) verlies je ook nog eens 0,8% per 10meter (bij 1-fase, 12A) en daar komen overgangsweerstanden van het stopcontact en eventuele lasdozen nog bij.

Bij installatie van laadpalen wordt vaak kabel gebruikt met kernen van 4mm2. Het verliespercentage is dan ongeveer de helft (bij 3-fase,16A).

Het zal niet bij iedere installatie even relevant zijn, maar in mijn geval zit er ca. 40 meter tussen de laadpaal en de meterkast, en dan tikt het behoorlijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mario3
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:28
Ik heb het artikel van de ANWB eens gelezen.
Naar mijn idee wordt een heel erg grote denkfout gemaakt.
Zoals @Stefannn ook opmerkt vindt het laden plaats door de boordlader.
Die boordlader verbruikt zelf stroom.
Dan zal bij een hoge laadspanning niet veel meer zijn dan bij een lagere spanning.
Als de boordlader (als voorbeeld) 220 watt verbruikt is dit procentueel 10% van een laadwattage van 2200 watt (2,2 kW).
Als diezelfde boordlader aangesloten wordt op een 11 kW bron is dit procentueel veel minder.
Maar de hoeveelheid verbruikte stroom door de boordlader blijft evenveel.
Het verlies wordt dus veroorzaakt door (het verbruik door) de boordlader.
Het is dus verkeerd te zeggen dat bij een laag laadwattage de accu volledig opladen meer stroom kost dan bij een hoog laadwattage.
Wel neemt het rendement af, maar dat is heel wat anders.
Verschillen treden dus op door de soort gebruikte boordlader.
Die zal bij veel merken verschillend zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Mario3 op 25-05-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JosTM
  • Laatst online: 00:56
Mario3 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:43:

Maar de hoeveelheid verbruikte stroom door de boordlader blijft evenveel.
Het is dus verkeerd te zeggen dat bij een laag laadwattage de accu volledig opladen meer stroom kost dan bij een hoog laadwattage.
Dat klopt dus niet.
Als de boordlader op een hoger wattage werkt, zal hij kortere tijd in werking zijn.
En daarmee verbruikt hij, bij eenzelfde laadhoeveelheid, dus wel degelijk minder elektriciteit (stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
HandyLumberjack schreef op zondag 25 mei 2025 @ 10:16:
[...]

Dan vergeet je nog een verliespost, en dat zijn de verliezen van de meterkast tot de auto.

Met standaard installatie draad (2,5mm2) verlies je ook nog eens 0,8% per 10meter (bij 1-fase, 12A) en daar komen overgangsweerstanden van het stopcontact en eventuele lasdozen nog bij.

Bij installatie van laadpalen wordt vaak kabel gebruikt met kernen van 4mm2. Het verliespercentage is dan ongeveer de helft (bij 3-fase,16A).

Het zal niet bij iedere installatie even relevant zijn, maar in mijn geval zit er ca. 40 meter tussen de laadpaal en de meterkast, en dan tikt het behoorlijk aan.
Klopt.
Het is een beetje filosofisch of dat een verlies van de lader is, maar het is zeer zeker een verlies tussen de meterkast en de auto (ik heb 15 meter 4mm2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op zondag 25 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Klopt.
Het is een beetje filosofisch of dat een verlies van de lader is, maar het is zeer zeker een verlies tussen de meterkast en de auto (ik heb 15 meter 4mm2).
Niet zover verlies van de ladeR, maar verlies van het ladeN van de auto.

Voorlopig is het voor mijn in ieder geval het gunstigste om zo snel mogelijk te laden.

Aan het einde van mijn energiecontract/salderen verandert dit. Dan is het vooral van belang om zoveel mogelijk zelf geproduceerde stroom te gebruiken. Ik twijfel om in eerste instantie daarvoor s"winters overdag de granny te gebruiken, omdat mij huidige laadpaal niet verder terug kan dan 6,6kW. Het extra verlies neem ik dan voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

HandyLumberjack schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Niet zover verlies van de ladeR, maar verlies van het ladeN van de auto.

Voorlopig is het voor mijn in ieder geval het gunstigste om zo snel mogelijk te laden.

Aan het einde van mijn energiecontract/salderen verandert dit. Dan is het vooral van belang om zoveel mogelijk zelf geproduceerde stroom te gebruiken. Ik twijfel om in eerste instantie daarvoor s"winters overdag de granny te gebruiken, omdat mij huidige laadpaal niet verder terug kan dan 6,6kW. Het extra verlies neem ik dan voor lief.
Die 6,6kW is 3 fasen denk ik? Je zou als work around een 1 fase laadkabel kunnen gebruiken (als je een lader met socket hebt).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
DonJuape schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:35:
[...]

Die 6,6kW is 3 fasen denk ik? Je zou als work around een 2 fase laadkabel kunnen gebruiken (als je een lader met socket hebt).
Daar had ik zelf ook aan gedacht, maar het is een lader met vaste kabel.

Pagina: 1 ... 34 ... 42 Laatste