• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 11:25
Ik zou toch een keer een Apple Store afspraak maken en zo een super genius jouw probleem voorleggen.
Hier met 3 talen w.o. niet Europese talen etc. al 30 jaar geen problemen mee

iOS N3rd

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 19:35
Aansluiting en bijgeleverde stekker zijn idd niet uitgerust met randaarde, dit in tegenstelling tot de meeste pc’s met stalen kasten en eerdere IMac’s. Geaard stopcontact gaat de zoemende trafo dan ook zeker niet oplossen.

Zag een mooie oplossing voorbij komen mbt inschakelen.
in menu kun je instellen dat de mini terug opstart na power dip, icm verdeelblok met schakelaar kun je dus eenvoudig de mini starten zonder op te tillen etc. Ideaal als de mini bv onder je buro hangt/staat.

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04:16
Nu een paar weken met de base model m4 die ik naast een PC gebruik. Keyboard en muis worden gedeeld middels een usb switch (die helaas de speakers niet doorgeeft via usb). Niet zo veel op aan te merken behalve wat muis en keyboard perikelen. Bijvoorbeeld erg irritant dat de keyboard (Logitech G413se) backlight elke keer aanspringt nadat ik de mac in slaap heb gezet. De g502 deed ook oplichten maar het licht daarvan heb ik met de G hub suite uitgezet. De G502 heeft daarnaast allerlei apps nodig voor basic functionaliteit (heen en terug tijdens het browsen bijv). Nu vertoonde de muis al wat kuren (scrollt niet lekker meer, rechtermuisknop heeft soms veel kliks nodig voor een contextmenu dat steeds gelijk verdwijnt) dus zit te denken aan vervanging die zowel goed gamet als productiviteit kan doen. The MX Master 3s is een vaakgenoemde en eentje dat ik aan het onderzoeken ben maar het liefst werk ik bedraad.

Had ook nog een magic mouse liggen die erg fijn scrollt maar niet fijn is voor langdurig gebruik.

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:02
Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:40:
[...]

Daar staat die van mij ook op, maar werkt toch niet zo.

Mijn Mac mini maakt ook wel een heel licht geluid maar ik hoor het zelf niet bij normaal gebruik en ben iemand die daar best gevoelig voor is.

Maak me meer zorgen om de fan die 24u per dag draait, ook in suspended mode.
Bijzonder, bij mij heeft fan nog niet gedraaid, ook niet bij gamen.

quote]Jikan schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:10:
Nu een paar weken met de base model m4 die ik naast een PC gebruik. Keyboard en muis worden gedeeld middels een usb switch (die helaas de speakers niet doorgeeft via usb). Niet zo veel op aan te merken behalve wat muis en keyboard perikelen. Bijvoorbeeld erg irritant dat de keyboard (Logitech G413se) backlight elke keer aanspringt nadat ik de mac in slaap heb gezet. De g502 deed ook oplichten maar het licht daarvan heb ik met de G hub suite uitgezet. De G502 heeft daarnaast allerlei apps nodig voor basic functionaliteit (heen en terug tijdens het browsen bijv). Nu vertoonde de muis al wat kuren (scrollt niet lekker meer, rechtermuisknop heeft soms veel kliks nodig voor een contextmenu dat steeds gelijk verdwijnt) dus zit te denken aan vervanging die zowel goed gamet als productiviteit kan doen. The MX Master 3s is een vaakgenoemde en eentje dat ik aan het onderzoeken ben maar het liefst werk ik bedraad.

Had ook nog een magic mouse liggen die erg fijn scrollt maar niet fijn is voor langdurig gebruik.
[/quote]
Ik kan je de MX Master aanraden. Ik had er een uit de eerste serie, die heeft het 7 jaar intensief gebruik volgehouden. Heb nu de 3s en die is nog iets beter, echt een top muis.

[ Voor 57% gewijzigd door Kassad op 19-12-2024 16:26 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58
Kassad schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:23:
[...]

Bijzonder, bij mij heeft fan nog niet gedraaid, ook niet bij gamen.
Heb je al eens gevoeld aan de onderkant? Zeg niet dat je hem hoort. Maar hij draait continu.

De hele mini voelt ook lauw aan zelfs in suspend mode als hij al uren niet aan geweest is.

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2024 16:26 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Kassad
Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:26:
[...]

Heb je al eens gevoeld aan de onderkant? Zeg niet dat je hem hoort. Maar hij draait continu.

De hele mini voelt ook lauw aan zelfs in suspend mode als hij al uren niet aan geweest is.
Dat nog niet, zal straks eens voelen, ik ging idd uit van het geluid, of de afwezigheid daarvan. Ik gamede eerder op een Windows pc met een 2080ti erin dus nu is eigenlijk alles heel stil :+

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:23:
Waar ik maar niet aan kan wennen op de Mac is hoe je accenten typt.

Ik ben gewend een ' te typen en dan een e voor é.

Op de Mac is er geen snelle manier voor, buiten alle shortcuts met soms wel 4 knoppen uit je hoofd leren? Of de letter ingedrukt houden en dan een selectie maken...
Precies hetzelfde hier. Netzoals dat de Home en End toetsen niet naar begin of eind van de regel springen.
Wel wat gevonden zoals https://discussions.apple.com/thread/251108215?sortBy=rank
Maar die " standaard" oplossing werkt niet.
Ik heb nu maar Karabiner geinstalleerd staan. Dat werkt prima. Maar ik snap niet waarom ik voor 2 toetsen een heel programma moet draaien.

[edit] Karabiner verwijderd en eens naar het toetsenbord instellingen gekeken. Die stond op Of NL of op VS. Voeg een extra toetsenbord toe en zoek op internationaal. Dan moet je VS internationaal kiezen. Die toevoegen, rest verwijderen. Daarna werkt alles zoals ik gewend was.

Mijn MX Keys vind ik trouwens ook niet het beste toetsenbord. Nu in 3 weken tijd al de spatiebalk uit elkaar gehaald. Hij blijft haperen/hangen. Na in en uit elkaar werkt het weer even.

Zojuist een 4K LG Ergo 32" scherm aangesloten. Stuk meer beeldscherm. Maar op 4K is alles wel heel klein. Dus hij draait nu op 2560*1440 Dat is nog te doen. Maar voelt alsof het niet optimaal is.

[ Voor 10% gewijzigd door Xavier op 20-12-2024 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Xavier schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:32:
[...]

Precies hetzelfde hier. Netzoals dat de Home en End toetsen niet naar begin of eind van de regel springen.
Wel wat gevonden zoals https://discussions.apple.com/thread/251108215?sortBy=rank
Maar die " standaard" oplossing werkt niet.
Ik heb nu maar Karabiner geinstalleerd staan. Dat werkt prima. Maar ik snap niet waarom ik voor 2 toetsen een heel programma moet draaien.
Mijn MX Keys vind ik trouwens ook niet het beste toetsenbord. Nu in 3 weken tijd al de spatiebalk uit elkaar gehaald. Hij blijft haperen/hangen. Na in en uit elkaar werkt het weer even.

Zojuist een 4K LG Ergo 32" scherm aangesloten. Stuk meer beeldscherm. Maar op 4K is alles wel heel klein. Dus hij draait nu op 2560*1440 Dat is nog te doen. Maar voelt alsof het niet optimaal is.
Ja scaling op een mac is niet zo goed als windows. Je moet of native draaien of de helft van de native resolutie (en dus retina), maar dan hou je weinig werkruimte over.

Heel veel apps schalen ook crap vind ik waardoor tekst minder duidelijk is zoals WhatsApp en MS Teams.

• Kassad
Phusebox schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:34:
[...]

Ja scaling op een mac is niet zo goed als windows. Je moet of native draaien of de helft van de native resolutie (en dus retina), maar dan hou je weinig werkruimte over.

Heel veel apps schalen ook crap vind ik waardoor tekst minder duidelijk is zoals WhatsApp en MS Teams.
Ja dit is inderdaad best een issue. Scaling werkt op Windows zoveel beter. Het zal vast zo zijn dat op Apple hardware alles er helemaal fantastisch uitziet maar op de rest is dat nogal minder. Windows is daar flexibeler in.

• Phusebox
Hmm ik ga binnenkort mijn infrarood thermometer er eens bij pakken want de mini voelt echt aan als 35 a 40 graden in suspend.

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
best bizar, ik heb nu mijn Mini binnen...en had daar gelijk een toetsenbord bij gedaan met trackpad...
deze gebruik ik naast mijn iMac..

maar wat blijkt nu....ik kan gewoon met mijn oude toetsenbord en trackpad...op zowel iMac als Mini
het werkt vlekkeloos...en ga met mijn cursor van scherm iMac naar scherm Mini...

kortom, ik kan dat nieuwe toetsenbord net zo goed terug sturen...toch?

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:08
Kassad schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:23:
Ik kan je de MX Master aanraden. Ik had er een uit de eerste serie, die heeft het 7 jaar intensief gebruik volgehouden. Heb nu de 3s en die is nog iets beter, echt een top muis.
Ligt het dan echt aan mij? Ik heb deze muis dus ook en ik erger mij helemaal dood aan het scrollen wat gewoon niet werkt. Prima muis in de hand, sidescroll is heerlijk voor volume beheren, klikken is erg prettig en zacht, maar scrollen is een drama. Het voelt gewoon niet natuurlijk aan... soms reageert het niet, soms te snel, soms te langzaam, soms gewoon wisselend(eerst snel dan langzaam), dan zit er een gekke terugslag in. Had hiervoor een simpelere Logitech muis en daarmee 0 problemen.

Ik snap echt niet hoe dit een muis voor de Mac kan zijn zoals geadverteerd. Enige dat ik nog zou kunnen doen is een fysiek bluetooth adaptertje halen die bij de Windows variant zit. Werkt dit dan beter? Iemand ervaring? Zou het wel jammer vinden want het moet toch ook gewoon goed werken via de ingebouwde bluetooth zou je zeggen... Ze leveren hem er bewust niet bij(itt de Windows variant).

Side note; Poosje geleden ervaringen gevraagd voor de MX Keys S for Mac vs de Magic Keyboard... vanwege het financiële plaatje toch voor de MX gegaan en hier super blij mee! Werkt geweldig.

[ Voor 7% gewijzigd door Royy90 op 19-12-2024 22:51 ]

PSN Profile

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
wwwmarcel schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:15:
best bizar, ik heb nu mijn Mini binnen...en had daar gelijk een toetsenbord bij gedaan met trackpad...
deze gebruik ik naast mijn iMac..

maar wat blijkt nu....ik kan gewoon met mijn oude toetsenbord en trackpad...op zowel iMac als Mini
het werkt vlekkeloos...en ga met mijn cursor van scherm iMac naar scherm Mini...

kortom, ik kan dat nieuwe toetsenbord net zo goed terug sturen...toch?
Als je altijd beide systemen tegelijk aan hebt, dan wel. Maar ik gok dat als je je iMac (waar de toetsenbord en muis mee verbonden zijn) uitzet, ze het ook niet meer doen op de Mac Mini.

Mocht mijn gok fout zijn, en ze doen het volledig los op je iMac en Mac Mini, dan kan je je nieuwe toetsenbord en muis zeker terugsturen :P Mits je beide systemen nooit tegelijk wilt gebruiken natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 19-12-2024 22:55 ]

The devil is in the details.

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
thanx, beide systemen, staan eigenlijk altijd aan...
of en toe een reset, maar eigenlijk nooit uit.

ik zal meer gaan werken op de m4 mini pro...en de iMac er naast houden voor lichter werk.
en vond het wel erg fijn, 1x toetsenbord en trackpad...

denk dat ik het nwe toetsenbord maar terug stuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Na wat reviews gelezen te hebben heb ik toch maar besloten dat ik voor een Mac mini m4 basis model ga. Nu zag ik alleen dat de levering pas in het nieuwe jaar gaat plaatsvinden. Enerzijds begrijpelijk maar wilde eigenlijk de komende feestdagen er al mee aan de slag. Nu is er wel voorraad in Amsterdam, maar het zou voor mij handiger zijn om naar Duitsland te rijden. Iemand daar ervaring mee? Online bestellen met onderwijs korting en dan ophalen in Duitsland? Of kom ik dan voor een aantal verrassingen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Royy90 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:50:
[...]

Ligt het dan echt aan mij? Ik heb deze muis dus ook en ik erger mij helemaal dood aan het scrollen wat gewoon niet werkt. Prima muis in de hand, sidescroll is heerlijk voor volume beheren, klikken is erg prettig en zacht, maar scrollen is een drama. Het voelt gewoon niet natuurlijk aan... soms reageert het niet, soms te snel, soms te langzaam, soms gewoon wisselend(eerst snel dan langzaam), dan zit er een gekke terugslag in. Had hiervoor een simpelere Logitech muis en daarmee 0 problemen.

Ik snap echt niet hoe dit een muis voor de Mac kan zijn zoals geadverteerd. Enige dat ik nog zou kunnen doen is een fysiek bluetooth adaptertje halen die bij de Windows variant zit. Werkt dit dan beter? Iemand ervaring? Zou het wel jammer vinden want het moet toch ook gewoon goed werken via de ingebouwde bluetooth zou je zeggen... Ze leveren hem er bewust niet bij(itt de Windows variant).

Side note; Poosje geleden ervaringen gevraagd voor de MX Keys S for Mac vs de Magic Keyboard... vanwege het financiële plaatje toch voor de MX gegaan en hier super blij mee! Werkt geweldig.
Scrollen ging bij mij eerst ook niet lekker. Ik ben van Bluetooth naar Bolt gegaan en heb dat programmaatje geïnstalleerd dat hier genoemd werd voor smooth scrolling en dat heeft het bij mij opgelost. Eerlijk is eerlijk, de muis werkt onder Windows beter, daar werkt-ie gewoon als je em aansluit.
En dat is best jammer aan MacOS, door de slechte scaling en een haperende muis had ik de eerste dagen het idee dat het apparaat niet ok was. Je kan merken dat Windows is in- en afgesteld op apparatuur van andere fabrikanten, de driversupport voor niet-Microsoft producten is veel beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Kassad op 20-12-2024 06:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ro_meo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:08:
heb je niet last van dit ? (aardlus of iets anders ? ben geen electronica expert)
PC aarden -> brom in het geluid
Een aardlus resulteert in een hoorbare brom uit je speakers, niet uit de voeding van de computer.

Moderne computervoedingen hebben geen trafo aan boord. Het zijn tegenwoordig allemaal schakelende voedingen, die de binnenkomende stroom razendsnel aan-en-weer-uitschakelen, en via wat componenten er daardoor een lagere spanning van weten te maken. Als een schakelende voeding niet helemaal in orde is, dan zorgt dat in-en-weer-uitschakelen voor een hoorbare brom.

Een geaard stopcontact gaat dat niet verhelpen.

Wat wel vervelend kan zijn, is dat je bij een ongeaarde computer een potentiaalverschil kunt voelen als je de behuizing aanraakt. Je voelt dan een lichte tinteling in je vingertoppen, en het lijkt alsof de behuizing heel stroef is. Haal je de stroom van de mac af, dan voelt de behuizing weer glad aan.

Voor een Mac mini lijkt me dat een minder groot probleem dan bij een laptop, omdat je de Mac mini niet de hele tijd aanraakt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Kassad schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 06:08:
[...]

Scrollen ging bij mij eerst ook niet lekker. Ik ben van Bluetooth naar Bolt gegaan en heb dat programmaatje geïnstalleerd dat hier genoemd werd voor smooth scrolling en dat heeft het bij mij opgelost. Eerlijk is eerlijk, de muis werkt onder Windows beter, daar werkt-ie gewoon als je em aansluit.
En dat is best jammer aan MacOS, door de slechte scaling en een haperende muis had ik de eerste dagen het idee dat het apparaat niet ok was. Je kan merken dat Windows is in- en afgesteld op apparatuur van andere fabrikanten, de driversupport voor niet-Microsoft producten is veel beter.
Oke... nou als het echt beter zal gaan dan moet ik die misschien maar eens bestellen... heb jij toevallig een linkje welke jij hiervoor hebt besteld?

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Royy90 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:42:
[...]

Oke... nou als het echt beter zal gaan dan moet ik die misschien maar eens bestellen... heb jij toevallig een linkje welke jij hiervoor hebt besteld?
Een linkje voor een muis? Sure: Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Kassad schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:45:
[...]

Een linkje voor een muis? Sure: Pricewatch
Nee nee niet de muis... de adapter die jij gebruikt bij de Master 3s MX for Mac. De muis is al in bezit.

PSN Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
Royy90 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:49:
[...]

Nee nee niet de muis... de adapter die jij gebruikt bij de Master 3s MX for Mac. De muis is al in bezit.
Er zit als het goed is een logibolt reciever bij. dacht ik. Maar misschien niet bij de mac versie.

https://www.logitech.com/...i4URl6Mx528_jb200n2R_Kce2

Ik gebruik hier ook de MX Master 3s icm Mx Keys S via dezelfde reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
KraveN schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:54:
[...]

Er zit als het goed is een logibolt reciever bij. dacht ik. Maar misschien niet bij de mac versie.

https://www.logitech.com/...i4URl6Mx528_jb200n2R_Kce2

Ik gebruik hier ook de MX Master 3s icm Mx Keys S via dezelfde reciever.
Dankjewel! Ga ik die bestellen... €14 excl verzending tho 8)7 Maargoed als dat het oplost is dat natuurlijk mooi. Hij zat inderdaad niet in de doos, deze wordt niet meegeleverd bij de 'for Mac' variant. Vandaar dat ik het ook zo krom vind dat het waardeloos werkt.

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Royy90 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:49:
[...]

Ooh aha, ik had niet door dat het over de Bolt receiver ging. Die zit bij de normale versie idd in de doos. Let op dat het een usb-a aansluiting is, je hebt dus ook iets nodig om te converten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royy90
Kassad schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:58:
[...]

Ooh aha, ik had niet door dat het over de Bolt receiver ging. Die zit bij de normale versie idd in de doos. Let op dat het een usb-a aansluiting is, je hebt dus ook iets nodig om te converten..
Ai nou die ook nog maar even mee besteld voor €12,99... duur grapje weer op deze manier zeg. Maargoed, als dit het oplost meer dan waard.

Bedankt beide en ik kom erop terug!

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
Ik heb zelf gisteren de G502 X (wired) besteld. Vond de G502 prima werken tot hij dat niet meer deed. Prio is ook meer gamen dan productiviteit al sprak die tweede scroll-wheel op de MX Master 3S mij wel aan. Heb ook liever bedraad dan draadloos.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Zijn er hier mensen die een DS1817 (10GBE) aan de mac mini's (ook 10GBE) hebben en alles wel correct en snel werkt ?

Context:
Ik heb smb signing_on op false staan en verwacht de volle snelheid maar krijg een hele vage langzame verbinding terug en heb al de kabels stp 6a en zo vernieuwd. Heb een USG router en USG 10GBE switch er tussen en nog valt het tegen.
(voorbeeld : 1.2GB kopieren in 30 minuten etc. -> kan ik net zo goed 1GBE of WIFI gebruiken)

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Ro_meo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:49:
Zijn er hier mensen die een DS1817 (10GBE) aan de mac mini's (ook 10GBE) hebben en alles wel correct en snel werkt ?

Context:
Ik heb smb signing_on op false staan en verwacht de volle snelheid maar krijg een hele vage langzame verbinding terug en heb al de kabels stp 6a en zo vernieuwd. Heb een USG router en USG 10GBE switch er tussen en nog valt het tegen.
(voorbeeld : 1.2GB kopieren in 30 minuten etc. -> kan ik net zo goed 1GBE of WIFI gebruiken)
Zit je mini rechtstreeks aan de synology of zit er nog wat tussen wat misschien de beperkende factor is? Waardoor je van 10 naar 1 gaat? En welke schijven zitten er in je synology en wat voor modus zijn je schijven? 1.2 gb in 30 min is wel heel langzaam, met 1 gbit zou dit zelfs al sneller moeten gaan. Haal je met een ander apparaat wel hogere snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
1,2 GB zou maximaal 15 seconden mogen duren als je 1 Gb verbinding zou hebben. De schijven kunnen bijna geen invloed hebben of het moeten wel hele oude schijven zijn en dan zeker niet als ze in RAID/SHR staan. Ik haal met een 1621+, met een 10 GB pcie kaart erin, in een 2,5 Gb netwerk 280 MB/s (Mac Mini met een USB-2.5 Gb adapter die ik nog had liggen). Ik heb geen speciale instellingen voor SMB gedaan.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
KraveN schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:30:
[...]

Zit je mini rechtstreeks aan de synology of zit er nog wat tussen
De DS1817 heeft 2x10GBE en 2x1GBE poorten en ik heb ze zowel direct aan een van de 10GBE aangesloten als via 10GBE aan USG Flex switch (10GBE) en de DS1817 ook aan de switch (dus mini -> USG 10GBE <- DS1817)

Ik denk er over na om alles los te halen, alleen op wifi te zetten en opnieuw rustig op te bouwen.
Kennelijk is er ergens wat aan de hand maar is niet direct zichtbaar.

Ander plan is dat ik een collega lief ga aankijken :)

(BTW internet is 1GBE glasvezel en die gaat als een speer, van/naar i7 NUC [linux] or rpi5 gaat vlotter)

[ Voor 7% gewijzigd door Ro_meo op 21-12-2024 19:18 ]

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04:49
Ik heb een vraagje als de interne SSD kapot is kan je dan nog met externe SSD booten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Havelock schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:23:
Ik heb een vraagje als de interne SSD kapot is kan je dan nog met externe SSD booten ?
Nee, tenzij je altijd alles vanaf externe SSD hebt gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:30:
[...]

Nee, tenzij je altijd alles vanaf externe SSD hebt gedraaid.
Ja dit vind ik zo jammer van de Apple silicon modellen. Op de intels kon dat ten allen tijde wel. MacOS werkte (in tegenstelling tot Windows) uit de kunst vanaf USB. Heb jaren zo gedraaid op mijn werk op een iMac 2018 die maar een draaiende HDD had (Apple 8)7 )

Wat ik ook mis is target disk mode waarbij je vaak van een falende drive die niet meer wou opstarten toch nog veel info kon achterhalen.

Nou heb ik de bovenste 2 scenario's niet zelf geprobeerd maar het dichttimmeren van de Mac met Apple silicon stoort me behoorlijk. Ik gebruik ze nu nog vooral voor werk (ik kijk even de kat uit de boom hier voor ik een M4 Mini bestel).

[ Voor 29% gewijzigd door Llopigat op 22-12-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
(waar ik SSD of chips zeg kan je ook NAND-chips lezen omdat dat is wat je kan vervangen)

Wat ik dan verwarrend vind : Je kan de chips intern volledig vervangen en hiervoor moet je de Mac in DFU mode zetten en met een TB-kabletje kan je vanaf een andere Mac deze Mac c.q. de de net geplaatste chips bekend maken.

Op dat moment heb je ook geen SSD's of NAND-chips van "voorheen"

Ergens moet het dus wel kunnen volgens mij.. echter niet zo "simpel" als in de intel tijd.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Op AliExpress zag ik al vervangende SSD's langskomen? Of zijn het enkel de NAND chips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:04
Ik zou trouwens niet van die ge-3D-printe kruisvormige hulpstukken voor de power button kopen. Ik was vandaag even aan het gamen waardoor de Mac mini behoorlijk heet werd met als gevolg dat het ding van vorm veranderde en permanent de power button in ging drukken |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 19:35
Is er dus het Verkeerde materiaal gebruikt voor de print, ws PLA kan niet erg goed tegen warmte.
Zoals eerder gemeld, als je met stekkerdoos met schakelaar kunt werken en in de instellingen het automatisch opstarten na powerdip aanzet, heb je geen geprinte kruisvorm nodig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft iemand al geprobeerd een Windows 11 VM op een base model te draaien? Ik krijg helaas met 4 CPU en 8 of 12 GB geheugen niet fatsoenlijke performance in zowel VMWare Fusion als UTM. Merk dat zodra ik meerdere apps tegelijk open heb, het systeem traag wordt. (E.g. Teams en Outlook) CPU staat ook vaak maxed out op 100 % in de VM. Misschien is het base model daar toch niet voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
nwnc schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:42:
Ik heb zelf gisteren de G502 X (wired) besteld. Vond de G502 prima werken tot hij dat niet meer deed. Prio is ook meer gamen dan productiviteit al sprak die tweede scroll-wheel op de MX Master 3S mij wel aan. Heb ook liever bedraad dan draadloos.
Wat een goedkope prul zeg die G502X. In tegenstelling tot de originele G502 erg licht, kan er geen gewichtjes in doen (want is 1 stuk, onderkant gaat er niet af zoals bij de OG G502). Scroll-wheel voelt los aan en is van plastic. Gelijk retour gedaan. En daar vragen ze 50 plus euro voor. Voor iets van 80 euro ga ik toch maar voor de witte MX Master 3S PC versie, oftewel met usb dongle (ga met PC en Mac gebruiken).

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:11:
Heeft iemand al geprobeerd een Windows 11 VM op een base model te draaien? Ik krijg helaas met 4 CPU en 8 of 12 GB geheugen niet fatsoenlijke performance in zowel VMWare Fusion als UTM. Merk dat zodra ik meerdere apps tegelijk open heb, het systeem traag wordt. (E.g. Teams en Outlook) CPU staat ook vaak maxed out op 100 % in de VM. Misschien is het base model daar toch niet voor geschikt.
Heb je Windows voor arm? Zijn je apps ook ARM?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
kamerplant schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:05:
[...]

Heb je Windows voor arm? Zijn je apps ook ARM?
Beide een ‘ja’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
JPtjeeNL schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:11:
Hm, wat vreemd. Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, want ik heb een M4 Pro-chip. Toch interessant. Ik gebruik overigens VMware Fusion. Het valt me wel op dat ik in VMware geen keuze kan maken tussen de efficiency- en performance-cores.

Heb je Parallels al eens geprobeerd? Zij bieden de beste Windows-ervaring op een Mac. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen. Misschien sluit dat nog het een en ander uit.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jeweetje schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:07:
Is er dus het Verkeerde materiaal gebruikt voor de print, ws PLA kan niet erg goed tegen warmte.
Zoals eerder gemeld, als je met stekkerdoos met schakelaar kunt werken en in de instellingen het automatisch opstarten na powerdip aanzet, heb je geen geprinte kruisvorm nodig 😉
Snapt de klok van de Mac Mini dat? Mijn Dell blijft dan hangen op het tijdstip van uitschakelen, synced wel na 1 of 2 minuten na opstarten in een kloppende tijd dus het boeit me ook niet heel erg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:32:
[...]

Hm, wat vreemd. Mijn situatie is niet helemaal vergelijkbaar, want ik heb een M4 Pro-chip. Toch interessant. Ik gebruik overigens VMware Fusion. Het valt me wel op dat ik in VMware geen keuze kan maken tussen de efficiency- en performance-cores.

Heb je Parallels al eens geprobeerd? Zij bieden de beste Windows-ervaring op een Mac. Je kunt het 14 dagen gratis uitproberen. Misschien sluit dat nog het een en ander uit.
Inderdaad je kunt daarin niet kiezen. Ik denk omdat je überhaupt de efficiency cores niet voor VMs kunt gebruiken? Voor m’n gevoel werkt Windows wel het beste in Fusion vs UTM, maar zal Parallels ook eens proberen. Daar hoor ik ook goede verhalen over. Kom ik op terug!

Had verwacht dat de M4 chip en de snelheid van het geheugen met een VM het verschil zou maken met een 4 jaar oude laptop. Maar moet toch naar meer geheugen en misschien de M4 Pro gaan kijken om een ‘native’ Windows ervaring te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
JPtjeeNL schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:16:
[...]

Inderdaad je kunt daarin niet kiezen. Ik denk omdat je überhaupt de efficiency cores niet voor VMs kunt gebruiken? Voor m’n gevoel werkt Windows wel het beste in Fusion vs UTM, maar zal Parallels ook eens proberen. Daar hoor ik ook goede verhalen over. Kom ik op terug!

Had verwacht dat de M4 chip en de snelheid van het geheugen met een VM het verschil zou maken met een 4 jaar oude laptop. Maar moet toch naar meer geheugen en misschien de M4 Pro gaan kijken om een ‘native’ Windows ervaring te hebben.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met Parallels. Gisteravond heb ik nog even naar VMware Fusion gekeken. Ik zie dat Windows rapporteert dat er vier vCPU’s actief zijn, elk met een kloksnelheid van 2 GHz. Dat lijkt me niet kloppen, aangezien de performance-cores sowieso een hogere kloksnelheid hebben. Als ik het CPU-gebruik op de Mac bekijk, kan ik niet duidelijk zien welke cores worden benut. Wat me wel opvalt, is dat het CPU-gebruik ook bij mij snel richting de 100% gaat. Dat was me eerder nog niet opgevallen.

Ik ben nooit echt fan geweest van VMware Fusion of UTM. Voorheen heb ik altijd Parallels gebruikt op een MacBook Pro M1, en dat werkte echt uitstekend met vier cores.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUzJcECpun7mV_gyeVNk_Dd0eJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z5kILhhpMiPYnBArpKGijnRU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:00:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met Parallels. Gisteravond heb ik nog even naar VMware Fusion gekeken. Ik zie dat Windows rapporteert dat er vier vCPU’s actief zijn, elk met een kloksnelheid van 2 GHz. Dat lijkt me niet kloppen, aangezien de performance-cores sowieso een hogere kloksnelheid hebben. Als ik het CPU-gebruik op de Mac bekijk, kan ik niet duidelijk zien welke cores worden benut. Wat me wel opvalt, is dat het CPU-gebruik ook bij mij snel richting de 100% gaat. Dat was me eerder nog niet opgevallen.

Ik ben nooit echt fan geweest van VMware Fusion of UTM. Voorheen heb ik altijd Parallels gebruikt op een MacBook Pro M1, en dat werkte echt uitstekend met vier cores.

[Afbeelding]
Thanks voor je reactie! Die 2 GHz is mij ook opgevallen maar ben er niet 100% zeker van of dat klopt. In UTM is het bij mij zelfs 1 GHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
JPtjeeNL schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:15:
[...]

Thanks voor je reactie! Die 2 GHz is mij ook opgevallen maar ben er niet 100% zeker van of dat klopt. In UTM is het bij mij zelfs 1 GHz.
Naar aanleiding van jouw bericht Parallels geïnstalleerd. Ik merk direct verschil. Windows rapporteert nu ook 3.5 GHz. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:02:
[...]

Naar aanleiding van jouw bericht Parallels geïnstalleerd. Ik merk direct verschil. Windows rapporteert nu ook 3.5 GHz. 8)7
Hoe merk je verschil? Vond dit draadje ook wel interessant: https://forums.macrumors....an-we-save-money.2427076/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Bijvoorbeeld, CPU-verbruik komt niet langer boven de 20% en het geheel loopt vloeiend. Geen vertraging in Windows Explorer of stotterende vensters.

Windows gebruik ik niet veel en daarom leek VMWare Fusion een goed idee, Parallels kost wel wat. Maar ik weet nu weer waarom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:31
Had je binnen je vmware fusion VM de vmware tools geïnstalleerd? Performance van grafische zaken wordt er wel beter van, geen idee of dat jouw specifieke probleem ook verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Robsta86 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:49:
Had je binnen je vmware fusion VM de vmware tools geïnstalleerd? Performance van grafische zaken wordt er wel beter van, geen idee of dat jouw specifieke probleem ook verhelpt.
Zeker, zelfs nog eens opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:27:
[...]

Bijvoorbeeld, CPU-verbruik komt niet langer boven de 20% en het geheel loopt vloeiend. Geen vertraging in Windows Explorer of stotterende vensters.

Windows gebruik ik niet veel en daarom leek VMWare Fusion een goed idee, Parallels kost wel wat. Maar ik weet nu weer waarom. :)
Ook even Parallels gebruikt. Het verschil is gigantisch met m'n base model! Alles voelt inderdaad vloeiend en heb geen haperingen meer gezien. Zelfs al staat de VM op 100 % CPU of 80 % MEM, dan nog blijft de VM werkbaar. Ik vond VMware Fusion en UTM echt behelpen met Windows 11, maar Parallels lijkt voor nu prima te werken. Hoef ik ook niet naar een duurder model. Komende dagen even wat meer uittesten. :)

Iemand enig idee waarom Parallels zo goed werkt? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Parallels het Virtualization Framework gebruikt van Apple: https://developer.apple.c...virtualize_macos_on_a_mac (niet relevant want AVF wordt volgens mij alleen gebruikt om macOS te virtualiseren)

Als ik dus UTM en VMware Fusion kan afstrepen, moet ik dus eigenlijk op zoek naar een hypervisor die net zo goed draait als Parallels. Wellicht is daar een gratis variant van. En anders een licentie voor Parallels aftikken.

[ Voor 25% gewijzigd door JPtjeeNL op 24-12-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
djeck schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb deze gekocht op Ali , voor iets van 55 Euro. https://tinyurl.com/hagibisnvmeenclosure
4TB Lexar NM790 erin. echt wel een stuk goedkoper dam de mac voorzien van een interne 4TB en de snelheid is echt meer dan prima.

[Afbeelding]
Mijn externe schijf die ik al jaren heb en die mijn vrouw gebruikt voor haar foto archief maar eens getest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQ79noiG3nv5E8P-lFeDqDEt93E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZDynaaIs4Wkwnx3MPOo84cGr.png?f=fotoalbum_large

Misschien wordt het tijd voor een upgrade als ik onze schijven vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Xavier schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:05:
[...]

Mijn externe schijf die ik al jaren heb en die mijn vrouw gebruikt voor haar foto archief maar eens getest.
[Afbeelding]

Misschien wordt het tijd voor een upgrade als ik onze schijven vergelijk.
Haha, ja daar kan je nog wel wat winst pakken :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Parallels 100 euro per jaar?
Wat een mafketels.

[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 24-12-2024 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
matthijst schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:37:
Wat een mafketels.
Vind je? Parallels biedt dus echt wel wat meerwaarde ten opzicht van UTM (en VMWare Fusion):
  1. Het integreert naadloos in macOS, met de Coherence functionaliteit.
  2. Voordat de nieuwe macOS-versie er is, hebben ze er al ondersteuning voor. En mocht je toch een probleem hebben, dan reageren ze ontzettend snel.
  3. Er is ondersteuning voor DirectX en OpenGL.
  4. Met één klik installeer je Windows 11, om vervolgens je iCloud documenten naadloos te integreren met Windows.
  5. Drag and drop van bestanden tussen macOS en Windows.
En dat is nog lang niet alles. Kijk, ik ben het met je eens dat het niet goedkoop is, maar voor al die functionaliteit en een stabiel stukje software vond ik het de investering toch waard. Zoals ik hierboven al schreef had ik er eerder afscheid van genomen. Maar nu ik er weer mee heb gewerkt, heb ik met veel plezier die 100 euro overgemaakt. Ontwikkelaars zoals deze verdienen zeker waardering en steun voor het werk dat ze doen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:52
matthijst schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:37:
Wat een mafketels.
VMware Fusion is tegenwoordig gratis volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Ah standaard is nog wel als 1 time purchase te koop:
Parallels Desktop
Standard Edition
Voor: thuisgebruik en persoonlijk gebruik €129.99

Ben niet te beroerd om te betalen voor software maar die subscriptiononzin hoeft voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
matthijst schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:13:
Parallels Desktop
Standard Edition

Ben niet te beroerd om te betalen voor software maar die subscriptiononzin hoeft voor mij niet.
Goed verhaal, maar dat maakt het nog geen oplichters. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Heb even naar de VM config gekeken. Parallels doet onder 'Automatic' het volgende aanraden voor mijn VM op een base model M4: 4 CPUs, 6 GB RAM, 3 GB for graphics.

Ik heb deze settings ook doorgevoerd op VMware Fusion en hoewel Parallels echt smoother werkt, lijkt dit nu met Fusion ook wat stabieler te werken. Memory pressure blijft nu ook netjes in het groen. Ben benieuwd hoe andere Tweakers dat ervaren.

Heb deze policies ook nog toegepast op de Fusion VM: https://github.com/The-Vi...Desktop-Optimization-Tool

[ Voor 20% gewijzigd door JPtjeeNL op 24-12-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Nu online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:14:
[...]

Goed verhaal, maar dat maakt het nog geen oplichters. ;)
Ik noemde ze mafketels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Nou, de Logitech bluetooth dongle is binnen, muis en toetsenbord gekoppeld... en de muis lijkt nog meer kuren dan voorheen te hebben. Het scrollen is nog steeds niet zoals het hoort en nu is de aanwijzer ook nog eens schokkerig geworden. Toetsenbord bevalt echt heel goed, de muis is tot nu toe waardeloos... en dat noemt zich een "for Mac" muis.

Daarnaast ook direct de slaapstand geprobeerd want sommige gaven hier het advies dat dit wellicht aan de mx muis/tobo combinatie kon komen met de bluetooth van de MacMini. Helaas blijft het scherm aanspringen en zoeken naar Signal om de zoveel minuten(totaal random). Voor dit probleem zijn ook alle suggesties welkom, het zou fijn zijn om de Mac in slaapstand te hebben ipv uit te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Royy90 op 24-12-2024 21:35 ]

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Royy90 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:34:
Nou, de Logitech bluetooth dongle is binnen, muis en toetsenbord gekoppeld... en de muis lijkt nog meer kuren dan voorheen te hebben. Het scrollen is nog steeds niet zoals het hoort en nu is de aanwijzer ook nog eens schokkerig geworden. Toetsenbord bevalt echt heel goed, de muis is tot nu toe waardeloos... en dat noemt zich een "for Mac" muis.

Daarnaast ook direct de slaapstand geprobeerd want sommige gaven hier het advies dat dit wellicht aan de mx muis/tobo combinatie kon komen met de bluetooth van de MacMini. Helaas blijft het scherm aanspringen en zoeken naar Signal om de zoveel minuten(totaal random). Voor dit probleem zijn ook alle suggesties welkom, het zou fijn zijn om de Mac in slaapstand te hebben ipv uit te doen.
De logibolt dongle toch? Logitech software geïnstalleerd, de muis switch gezet op de onderkant op logibolt en je weet zeker dat je niet verbonden bent via Bluetooth? Muis ook verwijderd?

Anders heb ik geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29
matthijst schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:13:
Parallels Desktop
Standard Edition

Met de subscription heb je automatisch toegang tot de laatste versie als ik me niet vergis, terwijl je met de 1-time purchase elke keer opnieuw moet (vaak met een korting) als er een nieuwe release van MacOS komt.

Ik heb parallels altijd gebruikt, maar omdat mijn windows gebruikt echt minimaal was geworden (pak mijn werklaptop wel als het echt nodig is) onlangs opgezegd en voor vmware gegaan. Met black friday een crossover ook gekocht maar tot nu toe nog niets mee gedaan.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
KraveN schreef op woensdag 25 december 2024 @ 00:43:
[...]

De logibolt dongle toch? Logitech software geïnstalleerd, de muis switch gezet op de onderkant op logibolt en je weet zeker dat je niet verbonden bent via Bluetooth? Muis ook verwijderd?

Anders heb ik geen idee.
check check dubbelcheck(had gelukkig nog een tweede muis liggen anders is dat onmogelijk haha). Nu kwam ik gister nog de tip tegen om hand-off uit te schakelen, en dit heeft de aanwijzer wel weer smooth gemaakt. Bizarre setting dat dat zo invloed heeft maargoed. Ik gebruikte het toch weinig(maar wel soms).

Qua beeldscherm dat steeds aanspringt twijfel ik nu of het misschien komt omdat deze op displayport is aangesloten ipv hdmi. Maar aangezien mijn scherm 180hz is gaat een hdmi kabel niet werken. Het is nu in elk geval uitgesloten dat het door de randapparatuur komt. In de settings van de monitor staat het auto zoeken naar input Signal wel uit dus ik snap er niks van.

PSN Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
Royy90 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:10:
[...]

check check dubbelcheck(had gelukkig nog een tweede muis liggen anders is dat onmogelijk haha). Nu kwam ik gister nog de tip tegen om hand-off uit te schakelen, en dit heeft de aanwijzer wel weer smooth gemaakt. Bizarre setting dat dat zo invloed heeft maargoed. Ik gebruikte het toch weinig(maar wel soms).

Qua beeldscherm dat steeds aanspringt twijfel ik nu of het misschien komt omdat deze op displayport is aangesloten ipv hdmi. Maar aangezien mijn scherm 180hz is gaat een hdmi kabel niet werken. Het is nu in elk geval uitgesloten dat het door de randapparatuur komt. In de settings van de monitor staat het auto zoeken naar input Signal wel uit dus ik snap er niks van.
Nou hopelijk is het nu werkbaar, ik heb volgens mij destijds ook nog wel iets gedaan met de snelheid van de cursor. Heb momenteel geen mac om het exact voor je op te zoeken welke setting het exact was. In het nieuwe jaar komt als het goed is de mac mini en kan dan het één en ander testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Royy90 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:10:
[...]

Maar het scherm zoekt input?
Bij mij gaat de mac weer uit slaapstand. Heel vaag als ik dan later de kamer in kom en hij staat weer aan. Ik verdenk de Logitech Mx master 2s die beweegt of te gevoelig is. Toetsenbord heb ik wel eens uitgezet maar hielp niks.
Dat is dus niet het scherm wat signaal zoekt maar de mac die aan staat.
Die van mij zit met USBC aangesloten het scherm.

Muis via een dongle (oudere model geen Bolt) en toetsenbord via BT.

Nu zet ik hem elke keer uit. Maar dat is toch best vervelend met die knop onderop.

Voor smooth scrollen even zoeken in dit topic. Dit lostte het voor mij op.

[ Voor 6% gewijzigd door Xavier op 25-12-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Xavier schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:25:
[...]

Maar het scherm zoekt input?
Bij mij gaat de mac weer uit slaapstand. Heel vaag als ik dan later de kamer in kom en hij staat weer aan. Ik verdenk de Logitech Mx master 2s die beweegt of te gevoelig is. Toetsenbord heb ik wel eens uitgezet maar hielp niks.
Dat is dus niet het scherm wat signaal zoekt maar de mac die aan staat.
Die van mij zit met USBC aangesloten het scherm.

Muis via een dongle (oudere model geen Bolt) en toetsenbord via BT.

Nu zet ik hem elke keer uit. Maar dat is toch best vervelend met die knop onderop.

Voor smooth scrollen even zoeken in dit topic. Dit lostte het voor mij op.
Yes correct, het scherm springt om de x aantal minuten aan met de melding no input, en gaat weer uit.

Hmm je kan je muis ook gewoon eens uitzetten natuurlijk! Gewoon om uit te sluiten of dat het is. Ik heb mijn muis+toetsenbord ook al eens uit gezet na de slaapstand maar ook toen ging het scherm helaas nog aan. Ik ben het helemaal met je eens dat het steeds aandoen van de Mac beetje irritant begint te worden met die knop daaronder.

Ik vond dat linkje gister... alleen deze deed het niet meer. Dus als je nog een andere link hebt dan graag!

PSN Profile

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Royy90 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:22:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat het steeds aandoen van de Mac beetje irritant begint te worden met die knop daaronder.
Kun je hem eigenlijk niet gewoon anders neerleggen ipv 3d geprinte knoppen kopen? Op zijn zij, op zijn kop? ;)

/▌

• Kassad
Royy90 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:22:
[...]

Yes correct, het scherm springt om de x aantal minuten aan met de melding no input, en gaat weer uit.

Hmm je kan je muis ook gewoon eens uitzetten natuurlijk! Gewoon om uit te sluiten of dat het is. Ik heb mijn muis+toetsenbord ook al eens uit gezet na de slaapstand maar ook toen ging het scherm helaas nog aan. Ik ben het helemaal met je eens dat het steeds aandoen van de Mac beetje irritant begint te worden met die knop daaronder.

Ik vond dat linkje gister... alleen deze deed het niet meer. Dus als je nog een andere link hebt dan graag!
Je kan natuurlijk ook je scherm uitzetten :)

• Royy90
Kassad schreef op donderdag 26 december 2024 @ 08:40:
[...]

Je kan natuurlijk ook je scherm uitzetten :)
Jet scherm is dus uit wanneer de Mac in standby gaat. Of nja, niet stekker eruit, maar wel gewoon uit. En dan elke minuut gaat ie ff weer aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Royy90 op 26-12-2024 10:01 ]

PSN Profile

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:26
Marzman schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:02:
[...]

Kun je hem eigenlijk niet gewoon anders neerleggen ipv 3d geprinte knoppen kopen? Op zijn zij, op zijn kop? ;)
Zoiets als dit https://zeerawireless.com...orge-aluminium-alloy-case, maar die zou ik persoonlijk niet kiezen omdat er een stuk plastic om de mac gaat waardoor ie z'n warmte via de behuizing niet kwijt kan.

• Kassad
Royy90 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:01:
[...]

Jet scherm is dus uit wanneer de Mac in standby gaat. Of nja, niet stekker eruit, maar wel gewoon uit. En dan elke minuut gaat ie ff weer aan.
Dat klinkt meer alsof je scherm in stand-by gaat. Ik doelde op de aan/uit knop indrukken van je scherm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Royy90
Scrollprobleem gefixt. Hopelijk kan ik iemand helpen mocht iemand tegen precies hetzelfde probleem aanlopen.

Ik heb de muis/tobo weer via de Mac bluetooth verbonden want de muis was verschrikkelijk schokkerig en reageerde tot 2x toe niet. Hiernaast het programma Mos geïnstalleerd en de volgende settings gebruikt (Mos links, Logi+ rechts).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnR1wCTAkRWUzE7Wqnp8muZycSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X605pqIzfYGsF9JQbuGWNdVM.png?f=fotoalbum_large
Belangrijk is dat je in Logi+ scrollsnelheid op 0 zet en soepel scrollen en smartshift uit zet.
In Mos zet je smooth scrolling aan gebruik ik zelf de settings zoals in de afbeelding. Maar dit kan je naar wens aanpassen. Het scrollen gaat soepel, er is geen terugslag/sprong meer.

Nou, iemand nog een Bolt receiver tegen lage prijs kopen?
Kassad schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:45:
[...]

Dat klinkt meer alsof je scherm in stand-by gaat. Ik doelde op de aan/uit knop indrukken van je scherm.
Ja dat zou ik in theorie kunnen doen... blijft nog steeds een workaround ipv een oplossing. Ik ga er komende tijd nog eens mee bezig. Het moet toch een oorzaak hebben zou je denken.

[ Voor 4% gewijzigd door Royy90 op 26-12-2024 22:58 ]

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
even een update over mijn "brakke" 10GBE :
Blijkt dat de interne SSD doet wat je kan verwachten => snel doch ergens in de keten is er een bottleneck maar dit kan/mag.
Als ik naar de externe SSD schrijf dan is het instabiel als maar zijn kan => dit is op zich niet erg. Ik heb liever een extern SSD of USB verbinding die brak is dan de internals van een gloednieuwe M4 Pro Mac Mini.

Voor nu : de externe SSD zal ik wel blijven gebruiken maar meer als scratch disk en niet als OS of App disk.

Heb ik weer iets om voor te sparen en te vervangen voor de volgende keer :)

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ro_meo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:30:
Blijkt dat de interne SSD doet wat je kan verwachten => snel doch ergens in de keten is er een bottleneck maar dit kan/mag.
Als ik naar de externe SSD schrijf dan is het instabiel als maar zijn kan => dit is op zich niet erg. Ik heb liever een extern SSD of USB verbinding die brak is dan de internals van een gloednieuwe M4 Pro Mac Mini.

Voor nu : de externe SSD zal ik wel blijven gebruiken maar meer als scratch disk en niet als OS of App disk.

Hmm, wat voor snelheden haal je ongeveer met die 10 GBE dan? Zit er ook aan te denken om de 10 GBE te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-07 19:32
Een tikje zinloos...... hier kan toch niemand iets mee, natuurlijk werkt de interne SSD zoals het hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 28-12-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:48

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ro_meo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:49:

Context:
Als je je netwerksnelheid wilt testen is iperf3 de beste optie.
Kan zowel op Synology als MacOS gebruikt word en dan test je je netwerk ipv je diskspeed.

Voorbeeld (dit is mijn MBA M1 via WiFi naar mijn router)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
iperf3 -c 192.168.1.1 -p 5201
Connecting to host 192.168.1.1, port 5201
[  5] local 192.168.1.23 port 52127 connected to 192.168.1.1 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.01   sec  36.4 MBytes   304 Mbits/sec                  
[  5]   1.01-2.01   sec  7.25 MBytes  60.8 Mbits/sec                  
[  5]   2.01-3.00   sec  29.0 MBytes   244 Mbits/sec                  
[  5]   3.00-4.01   sec  39.4 MBytes   329 Mbits/sec                  
[  5]   4.01-5.00   sec  38.8 MBytes   326 Mbits/sec                  
[  5]   5.00-6.00   sec  45.9 MBytes   384 Mbits/sec                  
[  5]   6.00-7.00   sec  46.6 MBytes   393 Mbits/sec                  
[  5]   7.00-8.01   sec  41.4 MBytes   346 Mbits/sec                  
[  5]   8.01-9.00   sec  47.0 MBytes   396 Mbits/sec                  
[  5]   9.00-10.01  sec  46.1 MBytes   386 Mbits/sec                  
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-10.01  sec   378 MBytes   317 Mbits/sec                  sender
[  5]   0.00-10.00  sec   377 MBytes   316 Mbits/sec                  receiver

[ Voor 46% gewijzigd door Tomba op 28-12-2024 11:30 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ligt dat niet aan de externe schijf/ssd. Ik heb er ook een besteld, maar ben voor Samsung t7 gegaan omdat ik bij de kingston xs2000 die in theorie sneller is dezelfde recensies zag. Het begint snel, maar kakt in.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Marzman schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:37:
[...]

Ligt dat niet aan de externe schijf/ssd.
Ja. Echter toen dit nog aan de m2 pro mac mini hing was het nog redelijk snel. Op de een of ander manier moest ik hem opnieuw formatteren (SMART had niets vermeld) en de snelheid op de m4 pro mac mini is weer wat het was.

Nu is mijn bedoeling om een DAS of all-SSD NAS met TB4 of 10GBE er naast te hebben en dit alles was ter voorbereiding op dat : zolang de bottleneck aan de (huidige) NAS-zijde zit is het goed.
Want die ga ik uiteindelijk vernieuwen en dan is de hele keten weer pico bello.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Tomba schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:10:
[...]

Als je je netwerksnelheid wilt testen is iperf3 de beste optie.
Kan zowel op Synology als MacOS gebruikt word en dan test je je netwerk ipv je diskspeed.
Dit zag er altijd goed uit.
Echter het probleem was een van de tig andere dingen in de keten van source naar destination : dat kon ik niet direct herleiden.
Ik heb wel stuk voor stuk tot aan de kabels, switch, NAS(-poorten) etc. 1-voor-1 aangepast tot ik uit kwam bij de externe SSD.

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
JPtjeeNL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:37:
[...]

Hmm, wat voor snelheden haal je ongeveer met die 10 GBE dan? Zit er ook aan te denken om de 10 GBE te halen.
Het gaat om de keten dus : alleen met een 10GBE netwerk, switch, of mac kom je er niet.
De rest moet het ook aan kunnen : anders is het "net zo snel" als de zwakste schakel in je keten.

zie dit filmpje
YouTube: 10GbE - The COMPLETE upgrade guide

[ Voor 16% gewijzigd door Ro_meo op 28-12-2024 14:02 ]

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:48

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ro_meo schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:58:
[...]

Dit zag er altijd goed uit.
Echter het probleem was een van de tig andere dingen in de keten van source naar destination : dat kon ik niet direct herleiden.
Ik heb wel stuk voor stuk tot aan de kabels, switch, NAS(-poorten) etc. 1-voor-1 aangepast tot ik uit kwam bij de externe SSD.
Als iperf3 er goed uit zag hoef je niet met kabels, switches en NAS-poorten aan de gang, want dan is het netwerk stuk gewoon goed.

Een goede SSD (zoals in de MAC Mini zit) kan sequential makkelijk 10Gb saturaten. Of je Syno dat ook kan weet ik niet. Zelfs de 256GB kan al over de 2000 MB/s, zie https://www.reddit.com/r/...ini_256gb_ssd_benchmarks/

Aangezien je een DS1817+ hebt, heb ik wel een idee waar je bottleneck ligt ;) Die haalt zo'n 250MB/s write (mits je alle slots vol hebt)

[ Voor 26% gewijzigd door Tomba op 28-12-2024 16:54 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Tomba schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:45:
[...]

Als iperf3 er goed uit zag hoef je niet met kabels, switches en NAS-poorten aan de gang, want dan is het netwerk stuk gewoon goed.
..
Aangezien je een DS1817+ hebt, heb ik wel een idee waar je bottleneck ligt ;) Die haalt zo'n 250MB/s write (mits je alle slots vol hebt)
iperf3 zag er dus goed uit...

Die 250MB/s zou ik ook kunnen "overbruggen" door SSD voor read/write cache support toe te voegen. Alleen ik wil opslag van data (mirroring, backups van timecapsule en zo) los zien van deze workflow voor de diverse macs.

Ik neig nu naar zoiets : Asustor Lockerstor 4 Gen3 AS6804T of een all SSD met Thunderbolt voor de mac's + 10GBE voor de rest zoals : UGREEN NASync DXP480T Plus

Een andere optie is wachten op de aftermarket SSD oplossingen maar ik hoef niet in elke mac die ik ga kopen bergen opslag nodig. Dit regel ik liever centraal en goed in de backup en toegang.

iOS N3rd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16
Voor iedereen die een Dock overweegt. Pas op met deze modellen. WiFi is compleet onbruikbaar zodra hij erop staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EemRrXqnmM4g6ANRGsy4s6hX5VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiYfCF8SbwbNK8Xa11VSMcIo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Nu online
mprkooij schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:46:
Voor iedereen die een Dock overweegt. Pas op met deze modellen. WiFi is compleet onbruikbaar zodra hij erop staat.

[Afbeelding]
Goed om te weten. Is er een reden waarom je deze hebt gekozen en niet bv de Raycue?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP

[Afbeelding]
Daar geloof ik helemaal niets van... de wifi antenne zit gewoon bovenin de Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 22:06
Heb het base model in de bestelling staan bij Apple (levertijd 8 jan). Ben wel benieuwd welke Hub / Dock jullie gebruiken, dan wel gaan gebruiken? Ik wacht op deze van Satechi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-07 22:06
TweakGP schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:56:
[...]

Daar geloof ik helemaal niets van... de wifi antenne zit gewoon bovenin de Mini.
Nee die zit onderaan in de M4. Dat zorgt ook voor de problemen, de antennes zitten precies daar.
Zie deze video, YouTube: This M4 Mac Mini Stand Dock Has A MAJOR FLAW!

[ Voor 18% gewijzigd door pjotrski71 op 30-12-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Wat zou er gebeuren als je tussen de 2 machines afstandhoudertjes van ca. 2-3 cm zet ?
Puur wifi-technisch bedoel ik ?

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
pjotrski71 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:16:
[...]
Nee die zit onderaan in de M4. Dat zorgt ook voor de problemen, de antennes zitten precies daar.
Zie deze video, YouTube: This M4 Mac Mini Stand Dock Has A MAJOR FLAW!
Wat een irritant K filmpje.... maar hij geeft na wat langdradig gebrabbel aan dat het niets te maken heeft met de antenne maar dat de wifi verstoord wordt als de hub is aangesloten, zelf als die ernaast staat. Dat is informatie die het waard is om te posten, niets de eerder nietszeggende opmerking.

Waarschijnlijk dus gewoon een cheap-ass hub met een fabricagefout.

De antennes zitten aan de koelingsring. Vergeten dat bij die demontage filmpjes de mini op zijn kop ligt 8)7 .

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 30-12-2024 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16
TweakGP schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:56:
[...]

De wifi antennes zitten onderaan. Dus wat jij beweert geloof ik helemaal niets van :+

Je kunt natuurlijk zelf onderzoek doen, maar ik heb het met eigen ogen ervaren. Kijk ook eens naar reviews zou ik zeggen. Het is meer een “waarschuwing” voor mensen die wifi gebruiken. Gebruik je een ethernet kabel, dan is er niets aan de hand.
Ro_meo schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:19:
[...]

Wat zou er gebeuren als je tussen de 2 machines afstandhoudertjes van ca. 2-3 cm zet ?
Puur wifi-technisch bedoel ik ?
Ik heb er even wat tussen gestopt (5-6 cm) en dan is er niets aan de hand. Ook als ik hem erboven houd of ernaast zet, maar dat ziet er niet uit natuurlijk en dan heeft zo’n Dock ook geen zin.
ronaldvs schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:53:
[...]

Goed om te weten. Is er een reden waarom je deze hebt gekozen en niet bv de Raycue?
Al eerder gekocht van dit merk en had toen goede ervaring met andere producten.

[ Voor 53% gewijzigd door mprkooij op 30-12-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
Vraagje voor de MX Master 3(s) gebruikers die al langer de muis gebruiken. Hoe presteert de batterij? Moet ik na pakweg twee jaar op zoek naar een compatibele batterij op ebay omdat het teveel is gedegradeerd?

Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
nwnc schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:33:
Vraagje voor de MX Master 3(s) gebruikers die al langer de muis gebruiken. Hoe presteert de batterij? Moet ik na pakweg twee jaar op zoek naar een compatibele batterij op ebay omdat het teveel is gedegradeerd?
Ik kan alleen iets zeggen over MX Master 1, die batterij ging na 7 jaar nog steeds meer dan een maand mee. Ik heb de 3s nu een paar maanden dus daar is nog weinig over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb mijn MX Master 3 sinds maart 2021 in gebruik, voor 40+ uur per week (muv vakanties, dan iets minder), en ik merk persoonlijk niets van degradatie van de batterij.

Ik houd niet bij hoe vaak ik hem op moet laden maar dat is incidenteel, vaak denk ik als ik een pop-up krijg om te laden: “oh ja, hij was draadloos” :+

Echt een top aankoop! Enige nadeel wat ik zelf ervaar is dat het materiaal bovenop de muis wat zachter is en daardoor erg gevoelig is voor beschadigingen als je hem zonder bescherming in je rugtas gooit bij andere kabeltjes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08:30
Robsta86 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Ik heb mijn MX Master 3 sinds maart 2021 in gebruik, voor 40+ uur per week (muv vakanties, dan iets minder), en ik merk persoonlijk niets van degradatie van de batterij.

Ik houd niet bij hoe vaak ik hem op moet laden maar dat is incidenteel, vaak denk ik als ik een pop-up krijg om te laden: “oh ja, hij was draadloos” :+

Echt een top aankoop! Enige nadeel wat ik zelf ervaar is dat het materiaal bovenop de muis wat zachter is en daardoor erg gevoelig is voor beschadigingen als je hem zonder bescherming in je rugtas gooit bij andere kabeltjes etc.
Ik sluit me aan bij de reactie van @Robsta86. Ik gebruik de MX Master 3 voor Mac nu al twee jaar intensief, ongeveer 40 uur per week. De batterij gaat nog steeds opvallend lang mee. Wanneer ik merk dat de batterij bijna leeg is, sluit ik de muis tijdens een pauze aan op de oplader, waarna ik weer geruime tijd verder kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hier ook een MX 3S (Mac-versie) in gebruik sinds 2021, 50-60 uur in de week. Batterij is nog perfect, wel begint de coating wat te slijten

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Ik (of mijn vrouw) blijven problemen met de Logitech randapparatuur hebben (MX Keys en MX Master 2).
Toetsenbord zit via BT verbonden. Muis via een Lightning dongle.
Logi+ is geinstalleerd en https://github.com/Caldis/Mos/releases/

Rare lijkt erop dat diegene die na een herstart als eerste inlogt nergens last van heeft. Maar de ander die dan wisselt van inlog dat die alle issues heeft.
- Muis scrolt soms uit het niets niet meer.
- Muis hapert soms, dan doet hij helemaal niks en moet je even wachten.
- Muis beweegt met haperingen.
- Muis lijkt weer te scrollen zoals hij is zonder Mos.

Beide accounts zijn hetzelfde ingesteld met Logi+ en Mos. Maar toch werkt het niet hetzelfde.

Zelfde probleem lijkt wel met F.lux. Staat ingesteld dat hij automatisch moet opstarten. Bij mijn vrouw was hij gestart. Ik log later in en is hij niet gestart... Als ik hem handmatig start werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik lees hier super veel verhalen over (problemen) met Logitech muizen. Wat is eigenlijk de reden dat jullie geen Magic Trackpad gebruiken? Dat ding werkt fantastisch, MacOS heeft er super handige gestures voor gemaakt en als je hem gebruikt met BetterTouchTool kan je er nog veel meer mee doen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Greatsword schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:05:
Ik lees hier super veel verhalen over (problemen) met Logitech muizen. Wat is eigenlijk de reden dat jullie geen Magic Trackpad gebruiken? Dat ding werkt fantastisch, MacOS heeft er super handige gestures voor gemaakt en als je hem gebruikt met BetterTouchTool kan je er nog veel meer mee doen.
Wat is de reden dat jij een trackpad gebruikt? Waarom geen muis die iedereen toch al in huis heeft en een fractie kost van een Trackpad? Beproefd concept sinds vele decennia, werkt sneller en accurater, geschikt om te gamen, staan veel knopjes op voor shortcuts.

Misschien ligt het aan de bewoording, maar w.m.b. een beetje een rare vraag hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 04-01-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Slonzo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:34:
[...]

Wat is de reden dat jij een trackpad gebruikt? Waarom geen muis die iedereen toch al in huis heeft en een fractie kost van een Trackpad? Beproefd concept sinds vele decennia, werkt sneller en accurater, geschikt om te gamen, staan veel knopjes op voor shortcuts.

Misschien ligt het aan de bewoording, maar w.m.b. een beetje een rare vraag hoor ;)
Omdat Apple juist de beste trackpad ervaring bied zoals ik net heb omschreven.

Ik heb daardoor ook geen andere muis in huis en over dit soort bedragen hoef ik niet 2x na te denken.

Daarnaast hoef je de trackpad ook niet fysiek te verplaatsen dus sneller en accurater valt te betwisten, het ligt er denk een beetje aan wat je er dagelijks mee moet doen. En voor de keren dat ik game op een Mac gebruik ik gewoon een PS4/5 Controller.

Qua shortcuts ben ik ervan overtuigd dat je icm BetterTouchTool meer kan dan de standaard functies die op een muis / Logitech software zitten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste