Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:59

Apple lanceert de nieuwe Mac mini met M4 en M4 Pro: krachtiger, compacter en nu volledig CO2-neutraal

Apple heeft vandaag de volledig nieuwe Mac mini aangekondigd, uitgerust met de krachtige M4- en M4 Pro-chips en gebouwd voor Apple Intelligence. Deze compacte desktop biedt indrukwekkende prestaties in een handzaam ontwerp van slechts 5 bij 5 inch. Daarnaast is dit de eerste CO2-neutrale Mac ooit.
Krachtige prestaties dankzij M4 en M4 Pro
De Mac mini met M4 levert tot 1.8x snellere CPU-prestaties en 2.2x snellere GPU-prestaties dan de M1-versie. De M4 Pro-chip brengt nog meer kracht en biedt professionele prestaties met onder andere hardware-versnelde ray tracing en ondersteuning voor Thunderbolt 5, wat dataoverdrachtssnelheden enorm verhoogt.
Prestatievergelijkingen:
M4 versus M1: tot 1.7x snellere spreadsheetberekeningen in Excel, en tot 4.9x snellere beeldverwerking in Lightroom.
M4 Pro versus Intel Core i7: tot 26x snellere DNA-sequentie-analyse in Oxford Nanopore MinKNOW en tot 13.3x snellere gamingprestaties in World of Warcraft.
Innovatieve thermische architectuur en compacte vormfactor
Met een ontwerp van slechts 5 bij 5 inch past de nieuwe Mac mini gemakkelijk op elk bureau en neemt hij nauwelijks ruimte in beslag. De efficiënte thermische architectuur zorgt ervoor dat luchtstromen strategisch door het systeem worden geleid voor optimale prestaties zonder oververhitting.
Vergelijking grootte en prestaties:
In vergelijking met de bestverkochte PC in deze prijsklasse biedt de Mac mini tot 6x betere prestaties, terwijl het apparaat slechts een fractie van de grootte heeft.
Apple Intelligence voor persoonlijke AI-functionaliteit
Met Apple Intelligence introduceert Apple krachtige AI-functies die je ondersteunen bij het schrijven, communiceren en werken, terwijl je privacy gewaarborgd blijft. De nieuwe macOS Sequoia voegt AI-gestuurde schrijfhulpmiddelen toe, en Siri biedt nu verbeterde spraak- en tekstdialoogopties. Vanaf december komt ChatGPT beschikbaar voor Siri en de schrijfhulpmiddelen.
Hoogtepunten van Apple Intelligence:
Schrijfhulpmiddelen: tekst herschrijven, samenvatten en grammatica corrigeren.
Genmoji: creëer gepersonaliseerde emoji in een handomdraai.
Siri integratie met ChatGPT: versnelt workflows en biedt AI-ondersteunde antwoorden.
Milieubewust ontwerp: eerste CO2-neutrale Mac
De nieuwe Mac mini markeert een mijlpaal als Apple’s eerste CO2-neutrale computer, dankzij 100% gerecycled aluminium, goud en zeldzame aardmetalen. Apple maakt gebruik van 100% hernieuwbare energie tijdens de productie en heeft duurzame transportmethoden geïmplementeerd, waardoor de CO2-uitstoot met meer dan 80% is verminderd.
Beschikbaarheid en prijs
De nieuwe Mac mini kan nu worden gepre-ordered vanaf €719,- (599,- met studentenkorting) en zal beschikbaar zijn vanaf 8 november. Het model met M4 Pro begint bij €1669,-. Daarnaast zijn er nieuwe accessoires zoals de Magic Keyboard met Touch ID en de Thunderbolt 5 Pro-kabel verkrijgbaar.

Wat vinden jullie van de nieuwe Mac mini met de kracht van de M4- en M4 Pro-chips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhDyTO8CH4fpk3j0fZ8nGfo2Kw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6b8FvXyRSXiHhNHNc9Cniral.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3qdmge1rM1OL5FwxqebcqywcaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6YV9Ixo6PtPMFPA3XN1Mu0tM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mprkooij op 29-10-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
De nieuwe Mac Mini is te koop vanaf 599,- inclusief studentenkorting :D Ik zeg doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Nette prijzen zeg!

Nog geen 1200 piek voor 24gb ram met 512gb opslag. Dat word denk ik mijn configuratie.

Moet wel wennen aan het design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:12

Cordon

Lievelings jankert

So smöl.

Wat een mooie prijs, voor best een bak kracht. Leuk ding hoor!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:21
Ik hoopte echt op een verplaatsing van de powerbutton van de achterkant naar de voorkant. Hij is inderdaad verplaatst, maar naar de onderkant...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzXujq-fbduv2G25uF1SuW4HeGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/muC9n5E2QC4vBUrOTBV9srWl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan nog niet goed zien of het de voor of achterkant is aan de onderkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hansie_P schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:22:
Ik hoopte echt op een verplaatsing van de powerbutton van de achterkant naar de voorkant. Hij is inderdaad verplaatst, maar naar de onderkant...

[Afbeelding]

Ik zet dat soort apparaten echt nooit uit, gewoon in sluimer dus knop boeit me niet.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@mprkooij Lekker snel bezig en gelukkig zijn we allemaal studenten van het leven toch ;)

Ook hier nog even dan ter vergelijking:
  • Mac Mini M1 instapmodel (8GB) was 799,-.
  • Mac Mini M2 instapmodel (8GB) was 719,-
  • Mac Mini M2 pro (16GB) was 1569,-
  • Mac Mini M4 instapmodel (16GB) is 719,-
  • Mac Mini M4 Pro (24GB) is 1669,-
nieuws: Mac mini met M2-soc is nu te koop voor 719 euro en M2 Pro-versie kost...

Het instapmodel blijft dus goedkoop, de Pro is wat duurder geworden maar je krijgt er ook o.a. meer RAM voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:41

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Eigenlijk wel benieuwd wie hem gaat aanschaffen en wat je er voornamelijk mee gaat doen.

Die dingen worden steeds beter/sneller dat zelfs het instapmodel voor veel simpele zaken al overkill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkRaHFcuv4amAvbxb_448qpxqyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRgogjxqWdXZXYoXt6Mu5luu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 12:03
Ik probeer te bekijken of het voor mij een upgrade waard is vanaf de mac mini m2 pro.

Waar ik tegenaan loop is het display support, ik heb 3 schermen waarvan 2 4k60 en 1 4k120.
Met de m2 pro ben ik beperkt in resoluties en hz.

Als ik kijk naar de informatie van apple is het niet volledig duidelijk of dit nu een verbetering gaat geven:
Tot drie displays: drie displays met een resolutie tot 6K bij 60 Hz via Thunderbolt of HDMI

Wilt dit zeggen als ik 2 4k60 en 1 40k120 wil ik moet wachten tot de nieuwe Mac Studio er is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonbors
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-04 14:17
Met alle kortingen en btw teruggave is de 16 gb en 512 hardisk versie erg goedkoop. 690 euro, dus dat is erg mooi en genoeg voor mij. Dan alleen nog een goede monitor zoeken. 4 k 120.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

M1 vs. M2. vs. M4 Mac Mini Buyer's Guide: 25+ Upgrades Compared

https://www.macrumors.com/guide/m1-vs-m2-vs-m4-mac-mini/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
*snip* we gaan niet helpen met fraude

[ Voor 84% gewijzigd door Daedalus op 29-10-2024 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 10:56

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bRrGZVWTMnh_G4P1D6YhA7zGiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ehTGD79Q21Z6lxfLGyCd7oYn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-04 22:01
Heerlijk. Een met 10gbit onboard graag. Hebben zelfs de 800 euro Intel/AMD mobos niet. De rest is eigenlijk gratis. Zou ook een basis kunnen zijn voor een energiezuinige NAS/Media Server, maar dan moet je wel disk units eraan willen hebben hangen met een thunderbolt kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-04 22:57
Ik heb er 2 zakelijk besteld, erg blij mee. 591 euro per stuk (excl. btw). Hij is nu ook écht mini. Ik ben benieuwd naar de nieuwe dock stations. Heb sowieso 2 adapters nodig voor USB 3.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Als er weer wat geld beschikbaar komt, zal ik deze ook zeker aanschaffen. Standaard 16GB is een mooie plus!

Keep on running

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-04 11:32
Greatsword schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:55:
Eigenlijk wel benieuwd wie hem gaat aanschaffen en wat je er voornamelijk mee gaat doen.

Die dingen worden steeds beter/sneller dat zelfs het instapmodel voor veel simpele zaken al overkill is.
Instapmodel gekocht als vervanger van m’n raspberry pi 5 die nu gebruikt wordt als (docker) Plex Media Server / (misschien) Home assistant / Sabnzbd / transmission / sonarr / radarr server. Vooral PMS zal een verademing zijn.
Daarnaast zal ie ook fungeren als m’n thuiswerkplek.

Zat al erg lang te oogballen naar de mini maar nu de knoop doorgehakt. Hij is gewoon te schattig 🥰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

wes- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Instapmodel gekocht als vervanger van m’n raspberry pi 5 die nu gebruikt wordt als (docker) Plex Media Server / (misschien) Home assistant / Sabnzbd / transmission / sonarr / radarr server. Vooral PMS zal een verademing zijn.
Daarnaast zal ie ook fungeren als m’n thuiswerkplek.

Zat al erg lang te oogballen naar de mini maar nu de knoop doorgehakt. Hij is gewoon te schattig 🥰
Ik heb dat grotendeels op mijn Synology draaien, behalve Plex Server die staat op mijn Mac.

Waar sla jij al je films/series straks op dan?

@DBreda Je had toch een paar M2 Mini's? Ga je die upgraden of gewoon weer wat extra nieuwe Mini's voor nieuwe medewerkers?

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 29-10-2024 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-04 11:32
Greatsword schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb dat grotendeels op mijn Synology draaien, behalve Plex Server die staat op mijn Mac.

@DBreda Je had toch een paar M2 Mini's? Ga je die upgraden of gewoon weer wat extra nieuwe Mini's voor nieuwe medewerkers?
Ik heb een oude Synology nas die geen docker ondersteund dus echt een NAS :). Die gebruik ik nog totdat ik een 4TB SSD betaalbaar ga vinden (4TB is genoeg voor mij, verzamel niet veel films / series)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBreda
[...]

Haha je hebt een goed geheugen. Die heb ik uiteindelijk retour gestuurd omdat de update echt tegenviel, minimale upgrade van M1 naar M2 + de trage SSD. Dus vandaag voelt een beetje als een overwinning :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DBreda schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:59:
[...]

Haha je hebt een goed geheugen. Die heb ik uiteindelijk retour gestuurd omdat de update echt tegenviel, minimale upgrade van M1 naar M2 + de trage SSD. Dus vandaag voelt een beetje als een overwinning :9
Even over deze:

"M4 versus M1: tot 1.7x snellere spreadsheetberekeningen in Excel"

Ben benieuwd of Office Applicaties nu ook sneller starten. Laatst in het Seqouia topic besproken dat het soms wel 12x of meer bounces duurt voordat Word/Excel eindelijk opstart.

Misschien gelijk een test die je kan uitvoeren als je ze binnen hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:52
Greatsword schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Even over deze:

"M4 versus M1: tot 1.7x snellere spreadsheetberekeningen in Excel"

Ben benieuwd of Office Applicaties nu ook sneller starten. Laatst in het Seqouia topic besproken dat het soms wel 12x of meer bounces duurt voordat Word/Excel eindelijk opstart.

Misschien gelijk een test die je kan uitvoeren als je ze binnen hebt ;)
Geen idee welke M1 je dan hebt maar de (destijds dikste) M1 pro macbook hier doet 1 bounce voor ie is gestart. Zowel word als excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-04 22:38
Is er behalve de schijfgrootte nog meer verschil tussen de 256 en 512gb? Zit te twijfelen welke ik nodig heb voor wat simpel .net core / vue3 werk/hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

cracking cloud schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:21:
Is er behalve de schijfgrootte nog meer verschil tussen de 256 en 512gb? Zit te twijfelen welke ik nodig heb voor wat simpel .net core / vue3 werk/hobby.
Mogelijk de snelheid maar dat weten we pas als de reviews er zijn. De vraag is echter of je daarvan iets in de praktijk merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Cute ding. Met inruilkorting van een 2018 mini is de instapper 584 euro. Heel interessant.

"Maximaal continu vermogen: 150 W"
Ik ben wel benieuwd naar het gemiddeld energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:16

alienfruit

the alien you never expected

Mooi hoor, zit te overwegen om de Mac Mini M4 Pro / 48Gb / 20 Cpu cores / 1TB te kopen voor €2.000,— (in Hong Kong omgerekend). Lijkt mij wel een aardige deal, zit alleen te wachten hoeveel de MacBook Pro M4 Pro gaat kosten. Of misschien maar wachten op de M4 Max? Ik zou graag willen spelen met text-to-image AI modellen.

[ Voor 4% gewijzigd door alienfruit op 29-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
Greatsword schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Mogelijk de snelheid maar dat weten we pas als de reviews er zijn. De vraag is echter of je daarvan iets in de praktijk merkt.
Bij de M3 zat daar in ieder geval verbetering in: https://9to5mac.com/2024/03/09/macbook-air-m3-storage-speeds/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-01 08:36
Ik zie hier meerdere mensen het hebben over de studentenkorting. Ook in het begin van het topic. Zijn jullie allemaal studenten of hoe moet ik dat zien, haha. Ik ga in ieder geval de 512GB aanschaffen, Windows bak eruit. Daarnaast overweeg ik ook om m'n MacBook Pro M1 Pro de deur uit te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:14
JayJavier schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:50:
Ik zie hier meerdere mensen het hebben over de studentenkorting. Ook in het begin van het topic. Zijn jullie allemaal studenten of hoe moet ik dat zien, haha.
(...)
Nou, ik vroeg me dit ook af, want ik ben zelf al lang geen student meer, maar je kunt bij Apple wel "onderwijskorting" krijgen als je ouder bent die het product koopt voor een studerend kind (Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjgWlYQd14Qc5pQfSSmmGX7rPKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrIs2RYqYMWvKdrSoO3Y0XDp.png?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met hoe ze dit controleren? Sowieso kunnen ze natuurlijk niet controleren of ik het echt voor mijn studerende kind koop of niet, maar ik heb een studerend kind en wil het best voor haar kopen, als ik het maar 99% van de tijd kan gebruiken. ;)
Maar moet ik daarvoor mijn studerende kind met heel veel dingen lastig (qua bewijslast) vallen?

-edit: dit is eigenlijk off-topic, besef ik me nu, dus hou het antwoord kort. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dextertje op 29-10-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456976

Misschien is dit een gekke vraag, maar weet iemand van jullie ook of je op een dergelijke Mac Mini ook een beetje fatsoenlijk kunt gamen? Zoals World of Warcraft bijvoorbeeld? 10 core GPU zegt mij namelijk niet zoveel.

Heb nu een desktop pc staan ( Veriton X2680G Desktop ) waar een Intel® UHD Graphics 730 kaart in zit. Stelt weinig voor, dat weet ik, maar is zo'n Mac Mini veruit superieur aan zoiets of is dat lastig te vergelijken?

Mijn huidige desktop: https://www.acer.com/nl-n...eriton-x/pdp/DT.VV1EH.00C

Wil gewoon de goedkoopste Mac Mini halen. Die lijkt me voldoende om fatsoenlijk alles op te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco8264
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:14
dextertje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

Nou, ik vroeg me dit ook af, want ik ben zelf al lang geen student meer, maar je kunt bij Apple wel "onderwijskorting" krijgen als je ouder bent die het product koopt voor een studerend kind ([Afbeelding]

Iemand ervaring met hoe ze dit controleren? Sowieso kunnen ze natuurlijk niet controleren of ik het echt voor mijn studerende kind koop of niet, maar ik heb een studerend kind en wil het best voor haar kopen, als ik het maar 99% van de tijd kan gebruiken. ;)
Maar moet ik daarvoor mijn studerende kind met heel veel dingen lastig (qua bewijslast) vallen?

-edit: dit is eigenlijk off-topic, besef ik me nu, dus hou het antwoord kort. ;)
Mijn laatste ervaring (vorig jaar): geen enkele controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toets23
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-04 14:57
Ik ben hem ook van plan om de Mac mini aan te schaffen, iemand een valide situatie voor een upgrade naar 48gb geheugen?

Zero to hero, just like that!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 1456976 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:27:
Misschien is dit een gekke vraag, maar weet iemand van jullie ook of je op een dergelijke Mac Mini ook een beetje fatsoenlijk kunt gamen? Zoals World of Warcraft bijvoorbeeld? 10 core GPU zegt mij namelijk niet zoveel.
Kijk eens naar deze YouTuber zou ik zeggen, die post altijd video’s over dit soort dingen.

https://m.youtube.com/@Andytizer

Ook is er een apart topic Games op de Mac

Heroic_Nonsense in "Games op de Mac"

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 29-10-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Mooi ding, zeker voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heb er ook maar eentje besteld, met studenten korting is 600,- echt een no brainer.
Ik gebruik dat ding als Radarr/Sonarr/Plex/Sabnzbd machine onder de TV en in het tv meubel is kleiner altijd beter.

De inruil van mijn M2 vond ik op zich ook niet verkeerd dus dat heb ik er voor de zekerheid bij genomen, al lijken ze op MP wel voor een stuk meer te gaan dus misschien dat ik die ellende toch eens induik.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

[Afbeelding]

Wel de onderkant aan de voorkant, dus je hebt toch wat gewonnen :P Edit: Ooh nee toch niet, de tekst zit "verkeerd om"

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 29-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-04 21:16
Hier ook net afgerekend voor €599. Ben benieuwd.

Ik kan nu wel zeggen dat het voor mijn dochter is van 7 jaar, maar wie gaat dat nu geloven? Die is nog ver van een student :9
Zit daar dan helemaal geen controle op?

[ Voor 63% gewijzigd door PrettigGestoord op 29-10-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Ik heb dat ook op mijn Nas gehad maar merkte dat mijn Nas mijn internet lijn niet volledig kan dicht trekken.
Dus daarom nu allemaal naar een MacMini verplaatst en dan gaat het downloaden met 100MB/s+ (grote M grote B ), de files zelf download ik naar een externe SSD en zodra dat klaar is worden ze verplaatst naar de nas in de juiste folders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
PrettigGestoord schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:49:

Ik kan nu wel zeggen dat het voor mijn dochter is van 7 jaar, maar wie gaat dat nu geloven? Die is nog ver van een student :9
Is op steekproef zover ik weet, maar goed het ergste wat er kan gebeuren is dat ze je order annuleren.
(@ Apple, niet voor mij van toepassing hoor, ik studeer gewoon :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-04 21:16
Donstil schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Is op steekproef zover ik weet, maar goed het ergste wat er kan gebeuren is dat ze je order annuleren.
(@ Apple, niet voor mij van toepassing hoor, ik studeer gewoon :+ )
Nuja, in mijn Apple account staan er 2 kids met hun iPad dus misschien glip ik zo wel door de mazen van het net als het erop aan komt :*)

We zien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind een Mac mini ook wel erg interessant worden zo. Maar wat voor straks scherm hebben jullie daar dan bij? Want met een toetsenbord, muis en goed scherm kun je onderhand net zo goed een iMac M4 kopen?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:30:
Ik vind een Mac mini ook wel erg interessant worden zo. Maar wat voor straks scherm hebben jullie daar dan bij? Want met een toetsenbord, muis en goed scherm kun je onderhand net zo goed een iMac M4 kopen?
Nee want een iMac is 24 inch, dat is veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:17

Bestel echt al jaren met deze korting (begonnen toen ik nog wel studeerde ergens in 2011) en ik heb nog nooit iets hoeven laten zien. Lekker bestellen dus!

On-topic: ik twijfel er toch sterk aan om er eentje te bestellen. Wat een kracht voor die prijs. Ik ben nog op zoek naar een een goede reden want de 16 inch MBP M1 doet het echt nog prima. Iemand ideeën? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Nee want een iMac is 24 inch, dat is veel te klein.
Oké, daar heb je een punt, maar het oog wil ook wat en dan zie ik alleen Samsung met een beetje strakke monitoren.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het lijkt me dat de (tweedehands) prijzen van de M2 Pro per direct nu onder de nieuwprijs van de instap M4 gaan zakken, is er 1 aspect waar de M4 niet beter is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:30:
LG UltraFine monitor, speciaal voor de Mac. Minimalisch ontwerp, heeft geen enkele knop. Metalen voet. Prachtig scherm. https://www.lg.com/nl/mon...-5k-monitoren/27md5klp-b/

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/Dfjv8z1GqAw/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Corrigan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:39:
[...]

LG UltraFine monitor, speciaal voor de Mac. Minimalisch ontwerp, heeft geen enkele knop. Metalen voet. Prachtig scherm. https://www.lg.com/nl/mon...-5k-monitoren/27md5klp-b/

[Afbeelding]
Die wordt toch allang niet meer verkocht. Qua design ook niet wat ik op m’n bureau zou zetten. Dan toch maar een iMac.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Oké, daar heb je een punt, maar het oog wil ook wat en dan zie ik alleen Samsung met een beetje strakke monitoren.
Als het oog ook wat wilt is er wat mij betreft alleen een Studio Display of XDR.

Al die wiebelende plastic schermen vindt ik echt 3x niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Die wordt toch allang niet meer verkocht. Qua design ook niet wat ik op m’n bureau zou zetten. Dan toch maar een iMac.
De Mac versie zie je nog wel eens op Marktplaats. De standaard LG Ultrafine serie wordt nog steeds verkocht.

Smaken verschillen, ik vind het een prachtig minimalistisch ontwerp. Met een solide metalen voet en ingebouwde voeding wat je niet vaak meer tegenkomt.

Afbeeldingslocatie: https://9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2019/05/LG-UltraFine-Display-Powered-On.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje

Op sommige pagina's op apple.com, staat dat de korting ook geldt voor mensen die thuisonderwijs geven, bijvoorbeeld hier. :+
Dus als je je dochter nu af toe thuis onderwijst, dan kom je volgens sommige pagina's ook in aanmerking. O-)

Weer ontopic, ik was eigenlijk helemaal niet van plan om een Mac Mini te kopen (ben aan het wachten op de nieuwe MacBooks), maar die korting maakt het wel verleidelijk. Moet alleen nog een goede reden vinden (en rekening houden met de WAF). Misschien is het wel iets voor onder de tv of zo, net als mijn eerste Mac, dat was ook een Mac Mini, die gebruikte ik ook op de tv (ergens rond 2008).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowfall
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-04 22:32
Ik was eigenlijk happily surprised met de nieuwe Mac mini. Ik vond de Studio qua design al mooi en moet eerlijk zeggen dat het prachtig is hoe ze het ook hebben toegepast voor de Mac mini M4.

Ik ben wel in de markt voor een Mac mini met de M4 pro, 48 GB RAM en 1 TB SSD voor mn nieuwe home office volgend jaar als ik eindelijk een appartement gevonden heb. Dan ben ik zeker wel een jaartje of 5 tevreden.

Ik rock op het moment nog een Mac Studio met de M2 Max maar die moet ik binnenkort teruggeven en dan val ik terug op mijn MacBook Pro late 2018 met een Intel chip en super trage AMD X555 graphics :(. Even een Xcode project builden duurt soms 6-10 minuten.

Ik moet nog even kijken. Als alles meezit wordt in maart-april ook de nieuwe MacBook Air M4 aangekondigd dus ik upgrade waarschijnlijk alles in 2025. Mac mini voor thuis op kantoor en MacBook Air voor onderweg of tijdens mn reizen. Want zn 15 inch Intel Mac meezeulen is echt vermoeiend.

Enige dat ik wel weet is dat voor mijn workloads de M4 Pro meer dan voldoende is, en dat ik eigenlijk niet meer verder hoef te kijken naar de Max of de Ultra. Dat is trouwens 1 ding dat ze al sinds de eerste M1 Max niet nog steeds niet hebben opgelost. Het lijkt soms dat echt de software en macOS de limiterende factor is in Apple producten als we ze met de chips vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Snowfall Waarom zou je 2 Mac’s willen? Is helemaal niet handig qua workflow.

Als je dan toch gecharmeerd bent van het Studio Display zou ik er gewoon een MacBook bij doen. Dan ben je mobiel waar nodig en thuis sluit je hem dan gewoon aan op je scherm.

Ik doe het zelf ook al jaren zo en zou echt niet anders meer willen. Altijd gedoe met synchroon houden, bestanden overzetten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

THE_BASE schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

De apple studio display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Prachtig, maar voor dat geld koop je dan weer een iMac. Voordeel is dat ik een MacBook eraan kan hangen en portable ben wanneer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

THE_BASE schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

Prachtig, maar voor dat geld koop je dan weer een iMac. Voordeel is dat ik een MacBook eraan kan hangen en portable ben wanneer nodig.
Haha, maar dan heb je toch weer 24 inch? Dan heb je een mooi gespecte mac, maar zit je voorgoed vast aan een 24 inch scherm. Ik vind die iMacs echt waardeloos voor alles behalve een beetje huishoudelijk computerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 20:30
[...]

En is voor de gewone thuiswerker ook eigenlijk niet te verantwoorden, toch? Prachtig ding maar kan het voor mezelf op geen enkele manier verantwoorden om er eentje aan te schaffen. -O-

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Haha, maar dan heb je toch weer 24 inch? Dan heb je een mooi gespecte mac, maar zit je voorgoed vast aan een 24 inch scherm. Ik vind die iMacs echt waardeloos voor alles behalve een beetje huishoudelijk computerwerk.
Persoonlijk geen probleem met 24" en kom best in de buurt van huishoudelijk computerwerk.

Misschien ergens een refurbished Studio Display op de kop tikken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:49

Ik was net hetzelfde aan het 'onderzoeken' Ik heb hier 2 kinderen in het basisonderwijs die regelmatig de pc dienen te gebruiken voor school. Komt die onderwijskorting hiervoor in aanmerking?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

THE_BASE schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Persoonlijk geen probleem met 24" en kom best in de buurt van huishoudelijk computerwerk.

Misschien ergens een refurbished Studio Display op de kop tikken. :)
Als 24 inch geen probleem is, dan is een iMac m4 de best bang for your buck t.o.v. een mac mini met los scherm.

Bedenk dat een iMac een toetsenbord en muis twv 280 euro heeft. Bij een mac mini moet je dat nog kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
Vergeet niet dat de iMac gewoon een nette all-in-one is + ruimtebesparend, met een prachtig display en ingebouwde (naar mijn mening) premium speakers, wat overigens ook een goed pluspunt is voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Maar een apple studio display is wel een veel beter scherm dan wat er in de iMac zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Corrigan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

De Mac versie zie je nog wel eens op Marktplaats. De standaard LG Ultrafine serie wordt nog steeds verkocht.

Smaken verschillen, ik vind het een prachtig minimalistisch ontwerp. Met een solide metalen voet en ingebouwde voeding wat je niet vaak meer tegenkomt.

[Afbeelding]
Ooh ja idd, ik heb die mac versie nog op zolder staan. Jammer van het formaat maar verder nog steeds een fijn scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
CK3v1N schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:55:
[...]
Ik was net hetzelfde aan het 'onderzoeken' Ik heb hier 2 kinderen in het basisonderwijs die regelmatig de pc dienen te gebruiken voor school. Komt die onderwijskorting hiervoor in aanmerking?
Er staat in de voorwaarden dat je o.a. in aanmerking kan komen als je een medewerker in het onderwijs bent.
Er staat niet wat een medewerker precies is, in de VS komen namelijk ook bestuursleden van de oudervereniging in aanmerking. Zie hier:
K12 - Any employee of a public or private K-12 institution in the United States is eligible, including homeschool teachers. In addition, school board members who are currently serving as elected or appointed members are eligible. PTA or PTO executives currently serving as elected or appointed officers are eligible.
En in de VS komen dus ook ouders die hun kinderen thuis les geven, in aanmerking...
Maar goed, als je overblijfmoeder/-vader bent, of vrijwillig helpt op school, kun je bepleiten dat je medewerker bent. Als Apple dat controleert en het toch niet met je eens is, dan is het ergste wat je kan overkomen dat je alsnog de normale consumentenprijs betaalt (zie onderste stukje van de voorwaarden, onder 'Betalingscontrole'.

Dus als je de normale consumentenprijs van de Mac Mini kunt betalen, kun je het altijd proberen om met onderwijskorting te kopen. Als Apple het met je eens is dat je vrijwillige medewerker bent (of het niet controleert), dan krijg je een mooie korting. En anders betaal je niet meer dan een 'normale' consument. ;)

Weet iemand trouwens wat de audio-output mogelijkheden zijn over HDMI bij de nieuwe Mac Mini? Kan ik er gewoon Netflix, Disneyplus, HBO Max etc streamen met Dolby Atmos uitvoer over HDMI?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:59:
[...]

Als 24 inch geen probleem is, dan is een iMac m4 de best bang for your buck t.o.v. een mac mini met los scherm.

Bedenk dat een iMac een toetsenbord en muis twv 280 euro heeft. Bij een mac mini moet je dat nog kopen.
Met een beeldscherm kun je veel langer doen. Je daarbij alle keuze welk scherm, toetsenbord of muis. Je zit niet vast aan alleen Apple spullen.

Beste bang for your buck is de mac mini. De iMac koop je vooral voor een mooie all in one oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 20:30
Corrigan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Met een beeldscherm kun je veel langer doen. Je daarbij alle keuze welk scherm, toetsenbord of muis. Je zit niet vast aan alleen Apple spullen.

Beste bang for your buck is de mac mini. De iMac koop je vooral voor een mooie all in one oplossing.
Zo’n iMac is altijd wel handig in winkels en zo. Zie je ook veel terug. Neemt weinig ruimte in beslag en geen gedoe.

Een Mac Mini is toch meer voor thuis of juist als flexwerkplek. Daar heb je vaak andere eisen en wensen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-03 15:18
Corrigan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:06:
[...]

[Afbeelding]
Bij de Mac mini heb je toch geen ingebouwde voeding nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mprkooij
Kon het niet laten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_fzQHa4iVtKsKUxT8iXo0V-EUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NXRKMRtfga2KIUeAYd2DzHw.png?f=fotoalbum_large

Kreeg trouwens net een melding (gisteren besteld) dat nu het geld is afgeschreven. Normaal gesproken pas na verzenden. Misschien wordt de status zomaar binnenkort al aangepast.

[ Voor 20% gewijzigd door mprkooij op 30-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Electromonkey schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Bestel echt al jaren met deze korting (begonnen toen ik nog wel studeerde ergens in 2011) en ik heb nog nooit iets hoeven laten zien. Lekker bestellen dus!

On-topic: ik twijfel er toch sterk aan om er eentje te bestellen. Wat een kracht voor die prijs. Ik ben nog op zoek naar een een goede reden want de 16 inch MBP M1 doet het echt nog prima. Iemand ideeën? :P
Ik koop niet snel een tweede Mac, mijn MacBook Air M1 werkt nog prima. Maar het lijkt me al langere tijd interessant om Mac mini op de tv aan te sluiten en dan voornamelijk als een soort home server te gebruiken. Gebruiken voor Time Machine backups. Opslag voor films en die afspelen via de Apple TV. Maar zou ook fijn zijn dat ik er meer mee kan qua gamen, maar op dat gebied kijk ik het liever nog even aan. Verder lijkt me persoonlijk een tweede Mac gewoon overbodig en dan leg ik het geld liever opzij totdat het tijd is voor een nieuwe Macbook. Maar €599 is een mooie prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik twijfel, 16 of 24gb. Iemand advies?

Mijn werkzaamheden:

- Webbrowsen, Word, Excel, Teams
- Windows in Parallels met een SQL server en Power BI
- Af en toe wat native games, niet te zwaar
- Af en toe wat GoPro beelden verwerken van vakanties
- Af en toe wat foto's bewerken van vakanties.

Ik ben een echte desktop gebruiker, vind laptops maar onhandig. Zit nu op een windows game PC van 6 jaar oud die aan vervanging toe is, alleen game ik niet meer zo fanatiek en hecht meer waarde aan een minimalistische werkomgeving. Ik wil ook een studio display aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:39:

Mijn werkzaamheden:

Ik ben een echte desktop gebruiker, vind laptops maar onhandig. Zit nu op een windows game PC van 6 jaar oud die aan vervanging toe is, alleen game ik niet meer zo fanatiek en hecht meer waarde aan een minimalistische omgeving. Ik wil ook een studio display aanschaffen :)
Ik zou vanuit het oogpunt van future proofing zelf 24gb kiezen. Kan geen kwaad om extra RAM te hebben, te weinig daarentegen kan wel hinderlijk zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:39:

Mijn werkzaamheden:

Ik ben een echte desktop gebruiker, vind laptops maar onhandig. Zit nu op een windows game PC van 6 jaar oud die aan vervanging toe is, alleen game ik niet meer zo fanatiek en hecht meer waarde aan een minimalistische werkomgeving. Ik wil ook een studio display aanschaffen :)
Gezien jouw gebruik en de software die je noemt, zou 16GB RAM meestal voldoende moeten zijn voor je dagelijkse taken en lichte tot middelzware bewerkingen, zoals het verwerken van GoPro-video's en foto’s.

Echter, omdat je ook werkt met Parallels (met Windows en SQL Server) en Power BI, kan extra geheugen goed van pas komen. Power BI heeft ook baat bij voldoende geheugen. Met 24GB heb je extra marge, wat handig is als je vaker grote datasets gebruikt of meerdere intensieve apps tegelijkertijd wilt draaien en je de Mac Mini "Future-Proof" wilt maken.

Aangezien je ook investeert in een nieuwe setup met een Studio Display, is het misschien verstandig om direct te kiezen voor 24GB RAM. Dit voorkomt dat je in de nabije toekomst tegen beperkingen aanloopt, zeker als je werklast verandert of zwaarder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@Anoniem: 36835 absoluut 24. Ik weet niet welke versie van Parallels je gebruikt. Maar ik verwacht dat je daar zeker 8gb voor wil reserveren. En voor de goedkoopste versie van Parallels is dat ook de max.

Ik zit met vergelijkbaar gebruik zonder Parallels structureel op 12 a 14gb ram gebuik. En dan wordt er geen swap of iets gebruikt. Ding gaat weer een jaar of zes, zeven mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hieronimus
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-03 23:14
Hier staat nog een Mac Mini uit 2012, ondertussen traag als ingedroogde appelstroop.
Omdat ik ‘m zelden gebruik heb ik geen zin om alle randapparatuur te vervangen, maar weet iemand zo gauw of de oude Magic Keyboard + Magic Trackpad nog steeds aan te sluiten zijn op de nieuwe Mini?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowfall
Greatsword schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:55:
@Snowfall Waarom zou je 2 Mac’s willen? Is helemaal niet handig qua workflow.

Als je dan toch gecharmeerd bent van het Studio Display zou ik er gewoon een MacBook bij doen. Dan ben je mobiel waar nodig en thuis sluit je hem dan gewoon aan op je scherm.

Ik doe het zelf ook al jaren zo en zou echt niet anders meer willen. Altijd gedoe met synchroon houden, bestanden overzetten etc.
Omdat ik veel werk offload naar in dit geval mn Mac Studio. Bijvoorbeeld met Davinci resolve laat ik mn Studio al het render werk doen.

Verder is het gewoon fijn als je een Pc of Mac hebt staan voor wat zwaarder werk. Ik draai wel eens meerdere Docker containers met verschillende Databases of meerdere simulators in Xcode en dan is het gewoon lekker als je wat extra power hebt. Nu kan je het argument maken dat ik dan een MacBook Pro 14 of 16 inch zou kunnen halen. Maar die zijn dus vreselijk bulky en als je ent als ik regelmatig maand of 2 onderweg bent met een backpack dan is een Air gewoon de beste oplossing.

En ik snap het probleem met synchroniseren niet zo. Ik heb letterlijk alles op iCloud staan en alles synchroniseert gewoon instant. En voor programmeerwerk heb je gewoon Git. Het synchroniseren van bestanden is vooral in het Apple environment gewoon een non issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Snowfall Ah zo, ik heb iets meer dan een jaar de M2 Air gebruikt en dat was echt een genot qua vormfactor en gewicht, het is dat de Macbook Pro met 2TB een keer in de aanbieding was anders had ik die nog steeds gehad.

Toen ik nog met 2 Mac's werkte gebruikte ik voornamelijk Synology Drive om bijvoorbeeld 2 foto/video mappen synchroon te houden, echter traden daar soms wel eens conflicten mee op als een bestand bijvoorbeeld nog in gebruik was of niet goed opgeslagen werd in Lr/PS/C1/DR etc.

Vandaar toen maar besloten om voor 1 Mac te gaan, maar ik snap dat als je echt performance wilt een Studio natuurlijk een top apparaat is ter aanvulling of tijdsbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:24
mprkooij schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:12:
De nieuwe Mac Mini is te koop vanaf 599,- inclusief studentenkorting :D Ik zeg doen.
Hee dank je voor die studentenkorting, ik heb daadwerkelijk een studerende dame hier :)

Dit wordt mijn eerste Mac, ben echt heel benieuwd. Was altijd een PC gamer maar doe dat steeds minder en ben eigenlijk meer op zoek naar betere intergratie met mijn iPhone en iPad. Plus dat mijn AirPods het dan automatisch doen. En Apple Music werkt dan op mijn desktop. Heb de Mini met 24GB/512GB besteld, die moet het wel even gaan doen. Nu op zoek naar een behuizing voor mijn SSD’s uit de oude Windows bak :)

[ Voor 42% gewijzigd door Kassad op 30-10-2024 15:03 ]

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
mprkooij schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:28:
Kon het niet laten :)

[Afbeelding]

Kreeg trouwens net een melding (gisteren besteld) dat nu het geld is afgeschreven. Normaal gesproken pas na verzenden. Misschien wordt de status zomaar binnenkort al aangepast.
Ja hier ook al direct belast inderdaad, voor het volledige studenten korting bedrag 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 16:03

fjs

PSN: ftltc

Zit enorm te twijfelen tussen de pro en de normale m4.
Hebben jullie al benchmarks voorbij zien komen wat het verschil werkelijk is?

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

fjs schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:44:
Zit enorm te twijfelen tussen de pro en de normale m4.
Hebben jullie al benchmarks voorbij zien komen wat het verschil werkelijk is?
Wat ga je er mee doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zit met hetzelfde!

Ga voornamelijk webdevelopment doen met de Mac, twijfel om de Pro te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:24:
Ik zit met hetzelfde!

Ga voornamelijk webdevelopment doen met de Mac, twijfel om de Pro te halen.
Volgens mij doen heel veel mensen dat zelfs op een Macbook Air, dus zie niet echt een reden waarom je een Pro zou halen voor dit soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Greatsword schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Volgens mij doen heel veel mensen dat zelfs op een Macbook Air, dus zie niet echt een reden waarom je een Pro zou halen voor dit soort werk.
Ja probably overkill hoor! Kan het beter in RAM steken denk ik, Docker slurpt een heleboel. Maar goed, wil niet achteraf denken van goh, heb wel wat bespaard maar ik had toch liever ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 525104 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:32:
[...]

Ja probably overkill hoor! Kan het beter in RAM steken denk ik, Docker slurpt een heleboel. Maar goed, wil niet achteraf denken van goh, heb wel wat bespaard maar ik had toch liever ...
Ja als je bij de M4 RAM zou upgraden naar 24GB / 512GB dan kost hij 1179,-
Ga je voor de M4 Pro zit je al weer op 1669,- is echt een behoorlijk verschil en zonde als je de grafische kracht niet echt nodig hebt of benut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Greatsword schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Ga je voor de M4 Pro zit je al weer op 1669,- is echt een behoorlijk verschil en zonde als je de grafische kracht niet echt nodig hebt of benut.
Ja ik zat al te kijken naar de 24gb/512g inderdaad.
Ik heb op het moment een Windows machine met 32gb en die gaan al aardig hard.

Denk dat ik verstandiger doe om de M4 met 32 te nemen dan een M4 Pro met 24.
Ben je nog steeds goedkoper uit dan een M4 Pro met 24gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Laatst online: 18:24
Greatsword schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Als je iemand in huis hebt/kent/verzint die studeert is de 24/512 €1059 zelfs.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kassad schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Als je iemand in huis hebt/kent/verzint die studeert is de 24/512 €1059 zelfs.
Ja en als je cadeaukaarten koopt kan het nog goedkoper en als je met cashback koopt nog minder en als je even wacht zijn ze op Tweakers/Marktplaats nog voordeliger.

Voor ieder wat wils oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowfall
Greatsword schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:48:
@Snowfall Ah zo, ik heb iets meer dan een jaar de M2 Air gebruikt en dat was echt een genot qua vormfactor en gewicht, het is dat de Macbook Pro met 2TB een keer in de aanbieding was anders had ik die nog steeds gehad.

Toen ik nog met 2 Mac's werkte gebruikte ik voornamelijk Synology Drive om bijvoorbeeld 2 foto/video mappen synchroon te houden, echter traden daar soms wel eens conflicten mee op als een bestand bijvoorbeeld nog in gebruik was of niet goed opgeslagen werd in Lr/PS/C1/DR etc.

Vandaar toen maar besloten om voor 1 Mac te gaan, maar ik snap dat als je echt performance wilt een Studio natuurlijk een top apparaat is ter aanvulling of tijdsbesparing.
Daarom heb ik dus alles via iCloud lopen :) Maar voor Synology zou je ipv Synology eigen tool ook Apple Script kunnen gebruiken om alles te automatiseren. Ik heb dat eens met mijn NAS gedaan en dat werkte wel goed.

Ja ik moet even kijken. Zolang ik geen appartement heb komt dat Home Office er toch niet dus is de Mini niet nodig. Maar ik heb dus de M2 MacBook Air paar keer mogen gebruiken van een bekende van mij en het is echt fantastisch apparaat. Dus ik zit met smart te wachten op de M4 versie. Gewoon volledig speccen en er weer paar jaar tegen aan.

Maar ik heb net de aankondiging van de M4 Pro MBP zitten kijken en daar jeukt ook wel, vooral omdat mn Intel MBP gewoon zo traag is als klei door een trechter. Maar ze zijn zu bulky :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Zo, mijne is ook besteld: 24GB memory en 512GB SSD :D
Lang geleden dat ik op een Mac werkte, maar ik kijk er weer naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

2 grote schermen en veel office en af en toe video bewerken.
Denk dat de duurste m4 configuratie goed genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door fjs op 30-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Nemen jullie ook de AppleCare+ erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
fjs schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

2 grote schermen en veel office en af en toe video bewerken.
Denk dat de duurste m4 configuratie goed genoeg is.
Tenzij je echt veel opslag nodig hebt is de basis m4 100% de beste koop voor 599

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjs

fjs

Heb hem besteld. m4 24 geheugen en 512ssd.
Kunnen we weer een aantal jaren vooruit. En dat vanaf een MacBook Air m1 met 8 gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-04 09:58

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Zijn er al hubs en standaards voor de m4 mini?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Hieronimus schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:28:
Hier staat nog een Mac Mini uit 2012, ondertussen traag als ingedroogde appelstroop.
Omdat ik ‘m zelden gebruik heb ik geen zin om alle randapparatuur te vervangen, maar weet iemand zo gauw of de oude Magic Keyboard + Magic Trackpad nog steeds aan te sluiten zijn op de nieuwe Mini?
Bluetooth is bluetooth, dat maakt niet uit. Heb ook een oude trackpad gepaird gehad aan een M1 Mini :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
nelizmastr schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Bluetooth is bluetooth, dat maakt niet uit. Heb ook een oude trackpad gepaird gehad aan een M1 Mini :)
Ik weet niet of dat altijd helemaal opgaat: mijn oude bluetooth toetsenbord die ik in 2008 voor mijn MacMini had gekocht, kon ik niet zomaar pairen met mijn MacBook mid 2015. Ik moest daar best veel moeite voor doen (na wat geGoogle lukte het pairen me in een terminal venster).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32
Kassad schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Hee dank je voor die studentenkorting, ik heb daadwerkelijk een studerende dame hier :)

Dit wordt mijn eerste Mac, ben echt heel benieuwd. Was altijd een PC gamer maar doe dat steeds minder en ben eigenlijk meer op zoek naar betere intergratie met mijn iPhone en iPad. Plus dat mijn AirPods het dan automatisch doen. En Apple Music werkt dan op mijn desktop. Heb de Mini met 24GB/512GB besteld, die moet het wel even gaan doen. Nu op zoek naar een behuizing voor mijn SSD’s uit de oude Windows bak :)
Ik heb dezelfde redenering, minder gamer en meer integratie ipad/iphone gewenst.

Nog even de besluitvorming voor mezelf afronden;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 18:39

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik krijg het idee, dat apple enigszins gamen steed meer lichtelijk aan pushen is. Alleen niet hard genoeg.
Maximaal pushen is triple A large scope exclusive zo push je hardware.
Mac mini hebben dit met consoles gemeen snel low latency high bandwide memory unified.
Als er Mac studio M4- ultra komen heb je top high-end achtige game console waar je enorm veel memory hebt als base model tot grotes waar compleet triple A game in memory past.
Igpu 10 cores is leuke instap dan krijg je met elke tier hoger meer cpu en vooral gpu cores , meer mem ,meer membandbreedte.
Ik code in xcode C++ en swift op niveau dat ouwe macmini nog zat is met x86.
Maar ik kijk dus uit naar M4pro en dan toch de full chip.
Ook de enorme single tread performance is ideaal om slecht MT schalende games te kunnen verwerken
Naast Macmini en ouwe treadripper waar linux op komt in plaats van Win10. Zal ernaast ook windows W11 gamebak komen. Ik wacht dat mac mini gewoon in winkel te krijgen zijn. Geen haast ondanks dat al mijn computer zooi oud is. Main game platform is PS5.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste