Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02
Preorders voor de 2TB zijn dus al mogelijk. Het staat er een beetje raar maar volgens mij moeten ze 500+ pre-orders hebben om de 8-layer PCB te laten maken.

Hun huidige product heeft een 6-layer PCB, de originele van Apple heeft 10 layers. Wat ik van hun filmpje begrijp geeft meer layers minder EMI. Maar het is technisch lastiger om dat op 6mm te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Radiodurans op 27-03-2025 08:06 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Jikan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:05:
YouTube: We Finally Beat Apple’s M4 SSD – Faster, Bigger, Cheaper!

2 TB inmiddels uitverkocht (260 USD). 1 TB kost 170 USD. Best makkelijk te doen allemaal maar heb zelf helaas geen extra Mac(book) om de nieuwe drive te activeren/herstellen.
Qua kosten vindt ik het juist helemaal niet interessant, onderstaande is bijvoorbeeld regelmatig in de aanbieding voor rond de 200,- uiteraard moet er dan ook nog een Thunderbolt 4 behuizing bij maar dan ben je totaal rond de 250-300 kwijt en dan heb je maar liefst 4TB.

De 2TB versie is vaker in de aanbieding geweest voor ~120,-

uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Mja, ik heb nu een externe 4TB in een Thunderbolt 4 behuizing waar ik m’n home plus data naar heb verhuisd. Ik vind het toch te veel gedoe met kleine dingetjes die niet lekker werken.

Zo werkt Spotlight nu weer niet in Outlook, hierdoor kan ik niet zoeken in m’n mail. Ik ben niet vies van een beetje tweaken voor de hobby maar het is ook m’n werkmachine, die moet het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Radiodurans schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:28:
Mja, ik heb nu een externe 4TB in een Thunderbolt 4 behuizing waar ik m’n home plus data naar heb verhuisd. Ik vind het toch te veel gedoe met kleine dingetjes die niet lekker werken.

Zo werkt Spotlight nu weer niet in Outlook, hierdoor kan ik niet zoeken in m’n mail. Ik ben niet vies van een beetje tweaken voor de hobby maar het is ook m’n werkmachine, die moet het gewoon doen.
Je kan MacOS natuurlijk ook volledig installeren op de externe SSD. Zo heb ik vroeger jaren gewerkt vanaf een iMac 5K en ieder jaar draai ik zo ook de MacOS Beta's.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 27-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Radiodurans schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:28:
Voor een werkmachine koop je dan toch gewoon wat meer opslagruimte voor je apps. Zo spannend is het bij zakelijk gebruik dan toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
TweakGP schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:32:
[...]
Voor een werkmachine koop je dan toch gewoon wat meer opslagruimte voor je apps. Zo spannend is het bij zakelijk gebruik dan toch ook niet?
Had ik achteraf moeten doen, dit is helaas damage control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:05

R.G

Iedereen tevreden met De Mac mini 4?

Ik kijk net wat reviews en men zegt is 600 USD?

Waarom Dan bij cool blue bijna 700? Euros?

Wordt de Mac mini heet?

Is dit sterk genoeg voor 4k premiere pro?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:59
R.G schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:41:
Iedereen tevreden met De Mac mini 4?

Ik kijk net wat reviews en men zegt is 600 USD?

Waarom Dan bij cool blue bijna 700? Euros?

Wordt de Mac mini heet?

Prijsverschil tussen VS en Nederland:

De Amerikaanse prijs van de Mac mini M4 begint bij $599. In Nederland ligt de prijs hoger vanwege factoren zoals 21% btw, invoerrechten en bijkomende kosten. Dit verklaart waarom de prijs bij retailers zoals Coolblue bijna €700 bedraagt. Koop hem gewoon als student (check de comments eerder in dit topic)

Warmteontwikkeling van de Mac mini M4:

De Mac mini M4 heeft een nieuw ontworpen thermisch systeem met een enkele ventilator en een aluminium warmteverspreider. Dit zorgt ervoor dat het apparaat efficiënt gekoeld wordt en niet overmatig warm wordt, zelfs bij intensief gebruik.

Geschiktheid voor 4K videobewerking in Premiere Pro:

De Mac mini met de M4-chip beschikt over een 10-core CPU en 10-core GPU, terwijl de M4 Pro-variant een 12-core CPU en 16-core GPU biedt. Beide modellen zijn uitgerust met een 16-core Neural Engine, wat ze zeer geschikt maakt voor veeleisende taken zoals 4K videobewerking in Adobe Premiere Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:41:

Première Pro draait prima, maar als je dit dagelijks gaat gebruiken (voor werk) o.i.d. dan zou ik wel wat upgrades aanraden of zelfs een tweedehands Mac Studio overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Maar als ik extern SSD 200gb aan film heb geschoten met red camera 3d scenes

Gaat dat lukken met 16gb ram?
Tijd maakt niet uit voor mij, maar moet Wel kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:33:
Maar als ik extern SSD 200gb aan film heb geschoten met red camera 3d scenes

Gaat dat lukken met 16gb ram?
Tijd maakt niet uit voor mij, maar moet Wel kunnen?
Dan zou ik sowieso zorgen voor een snelle externe SSD, bij voorkeur Thunderbolt 4 en ik zou zo min mogelijk andere programma's open laten staan om resources te besparen, maar het is inderdaad wel te doen.

Als je dit echter vaak wilt gaan doen, zou ik zoals ik al eerder zei investeren in een Mac Studio.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 27-03-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ik las vandaag dat de m4 basic 16gb thunderbolt 4 heeft en geen 5?

Als ik een 2tb SSD nvme haal en extern gebruik voor gebruik. Is dat even snel als de interne SSD?

Ook vraag ik mij af wanneer komen ze met de m5-6?

Want we zitten wel vast met gesoldeerde chips dus upgraden haast onmogelijk..

Tegenwoordig is 16gb Al minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
R.G schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:17:
Ik las vandaag dat de m4 basic 16gb thunderbolt 4 heeft en geen 5?
Oké. En wat is je vraag precies? :P
Als ik een 2tb SSD nvme haal en extern gebruik voor gebruik. Is dat even snel als de interne SSD?
Hangt af van de SSD.
Ook vraag ik mij af wanneer komen ze met de m5-6?
Volgend jaar, en het jaar erna, hoogstwaarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 28-03-2025 19:21 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
ismael86 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:21:
[...]

De PA27JCV is mondjesmaat wel leverbaar geweest. Ik heb hem sinds begin december in gebruik en hij bevalt prima (stock alert en hij was direct leverbaar bij redshell).
Sinds een paar dagen ook in combinatie met de Mac Mini M4.
Ik heb vandaag deze combinatie binnen. Hoe heb jij de mac mini aangesloten? Ik heb nog niet kunnen vinden wat de beste aansluiting is bij deze set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:39
Ik heb de Mac Mini via HDMI aangesloten op de PA27JCV, en dan de USB-C upstream poort t.b.v. data overdracht. Macbook van het werk via USB-C voor video, stroom & data. Werkt beiden even goed, 5K 60hz geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ik heb even nagevraagd het gaat om video editing met:

S log profile
10bit
4k 140fps

Video bestanden welke met 100-200gb files seamless ingeladen worden.

Gaat de default Mac mini M4 16gb dat trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Stel het werkt totaal niet Kan ik het Dan terug doen naar apple en Dan geld terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
R.G schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:32:
Ik heb even nagevraagd het gaat om video editing met:

S log profile
10bit
4k 140fps

Video bestanden welke met 100-200gb files seamless ingeladen worden.

Gaat de default Mac mini M4 16gb dat trekken?
Dat ligt er natuurlijk aan hoe belangrijk tijd/wachten is en hoe soepel alles moet gaan. Maar met zulke grote bestanden kan het wel een verstandig zijn om naar een stapje hoger te gaan kijken.

Het bewerken van 4K-video's met een S-Log-profiel, 10-bit kleurdiepte en hoge framerates zoals 140fps, vooral met bestanden van 100-200 GB, is een veeleisende taak voor elke computer... De standaard Mac mini M4 met 16 GB RAM biedt zoals hier is terug te lezen in het topic en te zien is op o.a. YouTube, indrukwekkende prestaties.

Voor dergelijke intensieve videobewerkingstaken kan het wel zomaar zijn dat dit mogelijk niet voldoende is. Het upgraden naar een model met een krachtigere processor, zoals de M4 Pro, en meer RAM.

Wat betreft het retourbeleid: als je een Mac mini rechtstreeks bij Apple hebt gekocht, maar ook bij andere retailers, en deze niet aan je verwachtingen voldoet, kun je het product binnen 14 kalenderdagen (soms 30) na ontvangst retourneren voor een volledige terugbetaling. Het is belangrijk om het product in de originele verpakking te retourneren, inclusief alle accessoires.

Ik zou het gewoon uitzoeken of het kan met de M4 16GB. Zo niet, doorsparen en voor een wat betere uitrusting gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

mprkooij schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan hoe belangrijk tijd/wachten is en hoe soepel alles moet gaan. Maar met zulke grote bestanden kan het wel een verstandig zijn om naar een stapje hoger te gaan kijken.

Het bewerken van 4K-video's met een S-Log-profiel, 10-bit kleurdiepte en hoge framerates zoals 140fps, vooral met bestanden van 100-200 GB, is een veeleisende taak voor elke computer... De standaard Mac mini M4 met 16 GB RAM biedt zoals hier is terug te lezen in het topic en te zien is op o.a. YouTube, indrukwekkende prestaties.

Voor dergelijke intensieve videobewerkingstaken kan het wel zomaar zijn dat dit mogelijk niet voldoende is. Het upgraden naar een model met een krachtigere processor, zoals de M4 Pro, en meer RAM.

Wat betreft het retourbeleid: als je een Mac mini rechtstreeks bij Apple hebt gekocht, maar ook bij andere retailers, en deze niet aan je verwachtingen voldoet, kun je het product binnen 14 kalenderdagen (soms 30) na ontvangst retourneren voor een volledige terugbetaling. Het is belangrijk om het product in de originele verpakking te retourneren, inclusief alle accessoires.

Ik zou het gewoon uitzoeken of het kan met de M4 16GB. Zo niet, doorsparen en voor een wat betere uitrusting gaan.
Thx het maakt mij nieuwsgierig ik ga het proberen voor de 600,- versie ik update zodra ik het heb..

Kan ik trouwens de keyboard en muis van een iMac 2011 hierop gebruiken?

Of ook een gewoon keyboard en muis van een windows pc zal dat werken?

Ik ga het eigenlijk gebruiken als vervanging van een laptop omdat het zo Klein en robuust is.

Ben benieuwd of dat goed werkt..

Dus op Kantoor een docking station met scherm en elke dag usb c en power aansluiten thats it..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
R.G schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Thx het maakt mij nieuwsgierig ik ga het proberen voor de 600,- versie ik update zodra ik het heb..

Kan ik trouwens de keyboard en muis van een iMac 2011 hierop gebruiken?

Of ook een gewoon keyboard en muis van een windows pc zal dat werken?

Ik ga het eigenlijk gebruiken als vervanging van een laptop omdat het zo Klein en robuust is.

Ben benieuwd of dat goed werkt..

Dus op Kantoor een docking station met scherm en elke dag usb c en power aansluiten thats it..
Zou in principe gewoon moeten werken. Let wel op dat je geen USB-A meer op de Mac Mini hebt. Dus als het geen bluetooth set is, heb je een verloopje van USB-A naar C nodig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:43
Afgelopen donderdag de knoop doorgehakt en een M4 Mac mini besteld. Wel nog lang nagedacht over welke specs. Ik wilde in eerste instantie een M4 Pro pakken. Maar ik heb gewoon geen business case daarvoor. Ik heb geen enkele use case die zoveel workload zou veroorzaken.

Ik ben uiteindelijk voor de M4, 24GB, 512GB gegaan. Omdat ik toch een Windows VM wil kunnen draaien ben ik gegaan voor het extra RAM en SSD. SSD had ik misschien niet moeten doen aangezien die waarschijnlijk straks zelf te vervangen zijn. Maar dan heb ik voor nu i.i.g. geen stress qua opslag.

Het installeren was super simpel. Had wel al gelezen her en der dat als je tijdens het installeren van de Mac mini een Bluetooth keyboard en muis wilt gebruiken dat je deze gewoon in paring modus kunt zetten. De Max mini pikt ze dan uiteindelijk ook gewoon op. Dat was dus ook zo. Geen bedraad of Apple randapparatuur voor nodig.

Ik ben enorm blij met mijn keuze voor een Mac mini. Lang getwijfeld over een MacBook Air of MacBook Pro. Maar ik zou deze dan bijna toch 90% van de tijd aan mijn schermen hangen. Daarnaast heb ik een iPad met toetsenbord en die kan prima mee on the road.

Ik heb bijna 10 jaar géén MacOS meer gebruikt. Dus het was weer even wennen. Met name omdat ik op mijn werk Windows gebruik. Dan raak ik toch een beetje in de knoei met de toetsencombinaties. Dus ik heb wel wat instellingen veranderd zodat o.a. ctrl, Option en cmd zich meer gedragen als Windows. (Ja ik weet foei, maar ik kan er echt niet aan wennen anders).

Ik heb onder Systeeminstellingen, Toetsenbord, Toetscombinaties..., Speciale toetsen:
Control veranderd in Command en andersom.

Voor de rest ben ik enorm tevreden. Het is een super kleine krachtige rakker. Ongelofelijk hoe stil die is en hoe weinig plek die inneemt. Mijn twee Dell monitors heb ik via USB-C naar HDMI braided kabels van UNI aangesloten. De schermen ga ik in de toekomst wellicht nog vervangen door Thunderbolt schermen zodra die wat breder beschikbaar zijn.

Misschien leuk om te delen maar ik heb dus de volgende accessoires zonder problemen aangesloten:
Dell U2421HE
Dell U2419H
Logitech MX Keys
Logitech Mx Master 3

Het heeft de nodige jaren geduurd. Maar ik ben nu dus 100% om naar Apple. En het is nu al echt genieten. Van iMessages op de desktop tot PassKeys uit de wachtwoorden app die naadloos gesynced zijn. Ook AirPlay en AirDrop is toch wel mega fijn. Daar heeft Apple toch echt, nog steeds, een streepje voor. Dat heb ik toch wel gemist.

Happy camper hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:32
Alpha89 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:25:
Afgelopen donderdag de knoop doorgehakt en een M4 Mac mini besteld. Wel nog lang nagedacht over welke specs. Ik wilde in eerste instantie een M4 Pro pakken. Maar ik heb gewoon geen business case daarvoor. Ik heb geen enkele use case die zoveel workload zou veroorzaken.

Ik ben uiteindelijk voor de M4, 24GB, 512GB gegaan. Omdat ik toch een Windows VM wil kunnen draaien ben ik gegaan voor het extra RAM en SSD. SSD had ik misschien niet moeten doen aangezien die waarschijnlijk straks zelf te vervangen zijn. Maar dan heb ik voor nu i.i.g. geen stress qua opslag.

Het installeren was super simpel. Had wel al gelezen her en der dat als je tijdens het installeren van de Mac mini een Bluetooth keyboard en muis wilt gebruiken dat je deze gewoon in paring modus kunt zetten. De Max mini pikt ze dan uiteindelijk ook gewoon op. Dat was dus ook zo. Geen bedraad of Apple randapparatuur voor nodig.

Ik ben enorm blij met mijn keuze voor een Mac mini. Lang getwijfeld over een MacBook Air of MacBook Pro. Maar ik zou deze dan bijna toch 90% van de tijd aan mijn schermen hangen. Daarnaast heb ik een iPad met toetsenbord en die kan prima mee on the road.

Ik heb bijna 10 jaar géén MacOS meer gebruikt. Dus het was weer even wennen. Met name omdat ik op mijn werk Windows gebruik. Dan raak ik toch een beetje in de knoei met de toetsencombinaties. Dus ik heb wel wat instellingen veranderd zodat o.a. ctrl, Option en cmd zich meer gedragen als Windows. (Ja ik weet foei, maar ik kan er echt niet aan wennen anders).

Ik heb onder Systeeminstellingen, Toetsenbord, Toetscombinaties..., Speciale toetsen:
Control veranderd in Command en andersom.

Voor de rest ben ik enorm tevreden. Het is een super kleine krachtige rakker. Ongelofelijk hoe stil die is en hoe weinig plek die inneemt. Mijn twee Dell monitors heb ik via USB-C naar HDMI braided kabels van UNI aangesloten. De schermen ga ik in de toekomst wellicht nog vervangen door Thunderbolt schermen zodra die wat breder beschikbaar zijn.

Misschien leuk om te delen maar ik heb dus de volgende accessoires zonder problemen aangesloten:
Dell U2421HE
Dell U2419H
Logitech MX Keys
Logitech Mx Master 3

Het heeft de nodige jaren geduurd. Maar ik ben nu dus 100% om naar Apple. En het is nu al echt genieten. Van iMessages op de desktop tot PassKeys uit de wachtwoorden app die naadloos gesynced zijn. Ook AirPlay en AirDrop is toch wel mega fijn. Daar heeft Apple toch echt, nog steeds, een streepje voor. Dat heb ik toch wel gemist.

Happy camper hier.
veel plezier ermee. ik heb eerst een Macbook pro 2024 16" gekocht, voor onderweg. En neig ook naar de MAC mini base voor thuis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alpha89 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:25:

Zelf vervangen is allemaal zeer lastig gemaakt, dus je hebt waarschijnlijk de juiste keuze gemaakt.

Ik gebruik een externe ssd voor opslag.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

Nice, enjoy

Trouwens net dus of vandaag een bericht dat M5 niet voor Mac mini komt misschien Pas m6 , dus prima Om te halen.

Zit trouwens het geheugen in de chip? Dus de M4 of losse modules?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
R.G schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:53:
Nice, enjoy

Trouwens net dus of vandaag een bericht dat M5 niet voor Mac mini komt misschien Pas m6 , dus prima Om te halen.

Zit trouwens het geheugen in de chip? Dus de M4 of losse modules?

Zie video op 04:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

Oh wow ik dacht Los op bord soldered maar zit echt op xr chip module damn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Stel ik haal de 16 gb en voldoet niet?
Kan ik hem terug sturen en Dan de 24 of 32gb?

Vind alleen de prijs voo meer ram echt teveel

Maar aan de andere kant denk ik soms moet je investeren in jezelf voor een hoger doel?

Ipv van uitgeven aan andere meuk of uitgaan drank, tijdsverdrijf.. Dan beter wat goeds en toekomst bestendig en bijvoorbeeld om juist iets te maken ermee zoals iOS app of Andere leuke tech..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:30
R.G schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:25:
Stel ik haal de 16 gb en voldoet niet?
Kan ik hem terug sturen en Dan de 24 of 32gb?

Vind alleen de prijs voo meer ram echt teveel

Maar aan de andere kant denk ik soms moet je investeren in jezelf voor een hoger doel?

Ipv van uitgeven aan andere meuk of uitgaan drank, tijdsverdrijf.. Dan beter wat goeds en toekomst bestendig en bijvoorbeeld om juist iets te maken ermee zoals iOS app of Andere leuke tech..
Ja. Omruilen bedoel ik dan. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een aantal reacties zijn verplaatst naar TC. Dit topic gaat over ervaringen met en discussie over de Mac Mini. Vragen over hoe je studentenkorting kunt claimen zonder daar recht op te hebben horen hier niet thuis.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ontvangen,
De chauffeur was verbaasd dat ik niet moest tekenen.
Hij zei, dit pakket was gevaarlijk, extra voorzichtig zijn speciale lading.

Pakket uitgepakt, bijzondere ervaring mooi ingepakt , slim gedaan voelt echt premium experience.

Uurtje mee gespeelt, grote video bestanden erop gezet via externe SSD en Adobe online subscription etc.

Toen begon de ellende..

Adobe servers eruit waardoor ik niet kon inloggen.

Opeens reageert muis en keyboard niet meer en begon de Mac mini M4 zich te rebooten in total iets van 4x , toen Ben ik maar gaan slapen.

Flinke tegen valler dus tot nu toe..
Kan dit komen omdat de interne schijf totaalvol is?

Misschien vanavond nog eens proberen updates binnen te halen.

Reddit en ifixit geeft aan soms zitten er batches bij met defect ram op de soc..

Kan ik apple diagnostics daarvoor draaien en waar Kan ik dat krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
R.G schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:16:
Ontvangen,
De chauffeur was verbaasd dat ik niet moest tekenen.
Hij zei, dit pakket was gevaarlijk, extra voorzichtig zijn speciale lading.

Pakket uitgepakt, bijzondere ervaring mooi ingepakt , slim gedaan voelt echt premium experience.

Uurtje mee gespeelt, grote video bestanden erop gezet via externe SSD en Adobe online subscription etc.

Toen begon de ellende..

Adobe servers eruit waardoor ik niet kon inloggen.

Opeens reageert muis en keyboard niet meer en begon de Mac mini M4 zich te rebooten in total iets van 4x , toen Ben ik maar gaan slapen.

Misschien vanavond nog eens proberen updates binnen te halen.

Reddit en ifixit geeft aan soms zitten er batches bij met defect ram op de soc..

Kan ik apple diagnostics daarvoor draaien en waar Kan ik dat krijgen?
Als je belt met Apple (Care) support, dan kunnen ze diagnostics live met je draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:16:

Toen begon de ellende..

Een totaal volle interne SSD is inderdaad niet verstandig. Als je namelijk hele zware taken doet en RAM tekort hebt wilt hij die namelijk ook gebruiken om te swappen.

Open Activiteitweergave eens en kijk bij geheugen. Als je daar continu in het oranje/rood zit vraag je mogelijk te veel van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Greatsword schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:41:
[...]

Een totaal volle interne SSD is inderdaad niet verstandig. Als je namelijk hele zware taken doet en RAM tekort hebt wilt hij die namelijk ook gebruiken om te swappen.

Open Activiteitweergave eens en kijk bij geheugen. Als je daar continu in het oranje/rood zit vraag je mogelijk te veel van het systeem.
Dit was inderdaad de issue denk ik,
Ik moet zeggen de default mac mini m4 is ene beest de vorige genoemde video edits zonder proxy..

Werken gewoon soepel en goed echt uitstekend apparaat.

Wordt nog verder getest,

Dus > 16gb is indien nog niet nodig, ik heb nog een oude 1tb nvme liggen dacht iets van samsung ssd 980 1tb schijfje zou dit snel genoeg zijn voor te gebruiken als apple apps als interne ssd maar dan van buitenaf met een usb c kabel natuurlijk. maar niet als externe opslag maar als intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:41:
[...]

Dit was inderdaad de issue denk ik,
Ik moet zeggen de default mac mini m4 is ene beest de vorige genoemde video edits zonder proxy..

Werken gewoon soepel en goed echt uitstekend apparaat.

Wordt nog verder getest,

Dus > 16gb is indien nog niet nodig, ik heb nog een oude 1tb nvme liggen dacht iets van samsung ssd 980 1tb schijfje zou dit snel genoeg zijn voor te gebruiken als apple apps als interne ssd maar dan van buitenaf met een usb c kabel natuurlijk. maar niet als externe opslag maar als intern.
Ik werk zelf voornamelijk met Davinci Resolve en zonder proxy’s werken is inderdaad ideaal.

Die NVME heb ik toevallig in mijn PlayStation zitten en die is zelfs sneller dan de SSD in de Mac volgens mij. Belangrijkste is dat je dan wel een Thunderbolt 4 behuizing haalt om die snelheid ook te behalen.

Je kan in principe MacOS volledig op die externe SSD installeren en dan de Mini daarvandaan booten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:21
Gisteren ook maar de Mac Mini M4 gekocht voor mijn kantoor zodat ik minder afhankelijk ben mijn van mijn MacBook Air en mijn ruimte kwijt op mijn bureau. Prachtig apparaat en de setup met mijn Magic Keyboard en Mouse liep als een zonnetje. Ik heb voor het basis apparaat gekozen, mijn MacBook Air M2 met 8 GB geheugen en 256 GB harde schijf werkt na meer dan twee jaar nog als een zonnetje.

Nu alleen nog een goede webcam uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:02
Talkshowhost schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:20:
Gisteren ook maar de Mac Mini M4 gekocht voor mijn kantoor zodat ik minder afhankelijk ben mijn van mijn MacBook Air en mijn ruimte kwijt op mijn bureau. Prachtig apparaat en de setup met mijn Magic Keyboard en Mouse liep als een zonnetje. Ik heb voor het basis apparaat gekozen, mijn MacBook Air M2 met 8 GB geheugen en 256 GB harde schijf werkt na meer dan twee jaar nog als een zonnetje.

Ik gebruik al jaren naar tevredenheid de Logitech Streamcam op Windows en nu sinds een paar maanden op de Mac Mini, werkt goed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Talkshowhost schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:20:

Je weet dat je tegenwoordig ook je iPhone daarvoor kunt gebruiken?

https://support.apple.com...mac-help/mchl77879b8a/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Bottleneck gevonden:

Al's je effecten toevoegt of de video 200% sneller wilt laten lopen Dan heeft de mac het heel moeilijk.

Software:
Adobe premiere pro:
4k video, zonder proxies oke
4k video zonder proxies met effecten is zwaar.

Waarom zijn effecten zo game changer op de Mac?

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:03:
Bottleneck gevonden:

Al's je effecten toevoegt of de video 200% sneller wilt laten lopen Dan heeft de mac het heel moeilijk.

Software:
Adobe premiere pro:
4k video, zonder proxies oke
4k video zonder proxies met effecten is zwaar.

Waarom zijn effecten zo game changer op de Mac?

Enig idee?
Ik weet dat veel mensen helemaal klaar zijn met Premier Pro. Vaak vastlopers, crashes, problemen bij export etc.

Misschien Davinci Resolve eens proberen? Ze hebben ook een gratis versie waar je super veel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Gaaf typ nu vanaf:

een mac mini wel lastig dat keyboard.

De mac mini zit aangesloten op een oude imac 2009 met een mini display naar usb c kabel.

Jammer genoeg is de essentie weg:
want ik moet de imac geheel opstarten en op big sur zitten en dan wanneer ik ingelogd ben kan ik cmd f2 drukken dan krijg ik beeld , vind het wel mooi en gaaf, het scherm is alleen 2k dus geen 4k jammer genoeg.

Wat wel een pijn moment is.
Ik heb een oude keyboard mac en apple van de imac 2009, maar deze zijn dus gekoppeld aan de imac..

Wat kan ik hier nog aan veranderen, wat ik nu deed is:

imac muis zetten op verwijderen keyboard dan snel cmd f2 dan met muis klikken op posities waar ik stond daardoor ontkoppeld het keyboard en dan keyboard in pairing mode zetten en dan krijg ik een popup van mac mini met keyboard found dan koppel ik.

Dit moet telkens bij afsluiten weer opnieuw..

Het opstarten van de imac zelf duurt bijna 5-10 minunten.. dus ja misschien imac maar wegdoen en dan een apart 4k scherm halen met usb -c?

Wat vinden jullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@R.G Na meer dan 15 jaar is die iMac wel afgeschreven hoor 😉.

Als je weer zo lang met iets gaat doen zou ik gelijk een 5K scherm halen, zeker bij videobewerking erg nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Greatsword schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:23:
@R.G Na meer dan 15 jaar is die iMac wel afgeschreven hoor 😉.

Als je weer zo lang met iets gaat doen zou ik gelijk een 5K scherm halen, zeker bij videobewerking erg nice.
Heb jij een scherm in gedachte?

Of een usb c scherm 5k? Portable?

Wat is wijsheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mm mijn mini is ineens helemaal dood, vanmorgen gingen alle iOT dingen erop offline, iets later de netwerk poort en nu knippert er een oranje lampje op.

Oranje lampje zou betekenen dat hij in recovery mode staat, alle opties hiervoor werken helaas niet, zowel recoveren als opnieuw installeren via deze stand eindigen in Error 21.

Error 21 geeft online een wildgroei aan mogelijkheden maar het meerendeel lijkt onzin (kabel, geen internet, dat soort spul).

Dat wordt weer wat uurtjes Apple chat dus 8)7

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Donstil schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:44:
Mm mijn mini is ineens helemaal dood, vanmorgen gingen alle iOT dingen erop offline, iets later de netwerk poort en nu knippert er een oranje lampje op.

Oranje lampje zou betekenen dat hij in recovery mode staat, alle opties hiervoor werken helaas niet, zowel recoveren als opnieuw installeren via deze stand eindigen in Error 21.

Error 21 geeft online een wildgroei aan mogelijkheden maar het meerendeel lijkt onzin (kabel, geen internet, dat soort spul).

Bijzonder, dat Mac-spullen echt stuk gaan lees/hoor je niet vaak meer. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

Donstil schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:44:

Hoelang heb je hem?
Welke versie?
Wat draaide je erop
Hoeveel uur per dag aan
Hoe warm liet je de Mac worden?

Wat waren je temps en CPU % gebruik.

Kan zijn dat jij de m4 CPU bug hebt.

Als je geen garantie meer hebt kan je proberen CPU te resetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:16
Hij zal best nog wel garantie hebben, ze zijn pas een paar maanden op de markt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:43:
[...]

Bijzonder, dat Mac-spullen echt stuk gaan lees/hoor je niet vaak meer. :?
Ja balen, ik heb inmiddels met Apple Support gesproken, ik had graag een "send-in" gedaan maar dat ondersteunen ze voor de MacMini nog niet. Ik ga nu zondag naar de Apple Store in Amsterdan.

Niet ideaal (uurtje heen, uurtje terug, etc) maar voor nu even de snelste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.G

R.G

Laat even weten wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Wat is een goede aanrader als externe 1tb nvme ssd met usbc op de mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:51:
Wat is een goede aanrader als externe 1tb nvme ssd met usbc op de mac?
Zie ook de Awards. Heb zelf een Samsung 980/990 en een Lexar NM790, beide aan te bevelen categorie: SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Ik heb een vraagje. Als jullie Mac mini aanstaat horen jullie dan zacht de fan lopen als de ruimte totaal stil is? Ik hoor dan een zachte merkbare ruis op de achtergrond. An sich lijkt me dat logisch want de Mac mini staat aan.

Maar nu komt het... Als ik de Mac mini uitschakel via de optie "Zet uit..." blijf ik dit geluid horen. Trek ik de stekker uit het stopcontact dan stopt het. Het lijkt net of de fan permanent blijft lopen of de Mac mini nu aanstaat of niet. Zo raar. Dacht eerst dat ik gek aan het worden was. Maar als ik hem uittrek stopt het.

Als ik mijn hand op de Mac mini leg en ik druk er zacht op is dit geluid overigens ook weg. Geeft mij een beetje het idee dat er iets niet helemaal goed is aangedraaid. Maar dat iets ook blijft lopen als de Mac mini helemaal uitstaat vind ik ook raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Alpha89 Met een programma als iStatMenus kan je de snelheid van de fans inzien. Wat zie je daar? https://bjango.com/mac/istatmenus/

Hoe zit het verder qua isolatie? Staat hij gewoon vrij op je bureau of ergens in gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Goeie Tip! Fan zit op een 1000RPM momenteel. En dat is soort van idle met alleen wat websites bezoeken.

Hij staat op een voet van een monitor. Maar als ik hem daar van af til en op het bureau zelf zet hoor ik hetzelfde.

Nu haal ik wel net de HDMI naar USB-C kabels uit de Mac mini en dan stopt het geluid... Zou het dan misschien meer een spanningsgeluid zijn wat ontstaat door de kabels? Dat zou ook wel maf zijn.

edit:
Okay net een HDMI naar HDMI kabel geprobeerd. Zodra ik die inplug is het gebrom ook terug. Misschien dat de Mini de fan uitzet zodra de schermen uitgetrokken zijn. Maf hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door Alpha89 op 10-04-2025 15:09 . Reden: andere kabel geprobeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:24
Vreemd hoor, ik heb de fans van mijn mini nog niet gehoord, ook niet als ik aan het gamen ben

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Ik ben niet alleen blijkbaar:

https://zeerawireless.com...connecting-power-and-hdmi

https://forums.macrumors....nd-even-when-off.2442655/

https://discussions.apple.com/thread/255838373?sortBy=rank

https://www.reddit.com/r/..._noise_problem/?rdt=40634

Schijnt dus toch wat te zijn met voeding i.r.t. aarding van de stroom. Ik heb weer een lijstje met dingen die ik kan uitproberen.

Ben dus gelukkig niet gek aan het worden haha!

[ Voor 14% gewijzigd door Alpha89 op 10-04-2025 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:24
ik had iets raars vandaag, ik had mijn Mac naar 15.4 geüdate en had ineens geen beeld meer op USB-C. Mac een paar keer herstart maar beeld bleef weg. Ik heb er toen een HDMI kabel ingestoken en ik had weer beeld. Ingelogd in MacOS en daarna deed het beeld het weer via USB-C. Heel raar allemaal.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
R.G schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:02:
Laat even weten wat het is.
Nou kleine status update, vandaag bij de Apple Store in Amsterdam geweest, anderhalf uur heen, lang wachten op mijn beurt (ik was optijd) en ook relatief lang wachten op de "reparatie" en toen weer anderhalf uur terug.

Ze hebben hem kunnen recoveren, hardwarematig is hij "getest" en is hij "helemaal goed". Nou vol goeie moed maar met gepaste argwaan thuis aangezet en........
spoiler:
PRECIES HETZELFDE PROBLEEM

Inmiddels weer met een senior gesproken maar ze doen niets, moet er weer heen. Ben er wel een beetje klaar mee, afspraak staat voor vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Donstil schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:54:
[...]

Nou kleine status update, vandaag bij de Apple Store in Amsterdam geweest, anderhalf uur heen, lang wachten op mijn beurt (ik was optijd) en ook relatief lang wachten op de "reparatie" en toen weer anderhalf uur terug.

Ze hebben hem kunnen recoveren, hardwarematig is hij "getest" en is hij "helemaal goed". Nou vol goeie moed maar met gepaste argwaan thuis aangezet en........
spoiler:
PRECIES HETZELFDE PROBLEEM

Inmiddels weer met een senior gesproken maar ze doen niets, moet er weer heen. Ben er wel een beetje klaar mee, afspraak staat voor vrijdag.
Ga je echt accepteren dat je nogmaals terugkan naar Amsterdam? Een ezel stoot zichzelf geen twee keer, toch?

Valt er niet te onderhandelen met als inzet een vervangend model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:35:
[...]

Ga je echt accepteren dat je nogmaals terugkan naar Amsterdam? Een ezel stoot zichzelf geen twee keer, toch?

Valt er niet te onderhandelen met als inzet een vervangend model?
Makkelijker gezegd dan gedaan ik heb helaas geen andere optie, heb telefonisch met Apple en een “senior” gesproken maar krijg niets voor elkaar.

Enige wat ik kan is daarheen en daar blijven tot het is opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 13-04-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Donstil schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:40:
[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan ik heb helaas geen andere optie, heb telefonisch met Apple en een “senior” gesproken maar krijg niets voor elkaar.

Enige wat ik kan is daarheen en daar blijven tot het is opgelost.
Snap ik wel, maar je staat best sterk omdat je nog in het eerste jaar van je garantieperiode zit. In de consumentenwet staat het een en ander over 'redelijkheid' als je aankoop stuk is. Als je voor de tweede keer daar in Amsterdam staat mag je jezelf best hardop afvragen of het redelijk is dat je daar wederom staat. :+

Apple is in mijn ervaring best gevoelig (geweest) voor lichte druk op een degelijke oplossing. Daar betaal je premium voor. Ach ja, misschien makkelijk gezegd dan gedaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:02:
[...]

Snap ik wel, maar je staat best sterk omdat je nog in het eerste jaar van je garantieperiode zit. In de consumentenwet staat het een en ander over 'redelijkheid' als je aankoop stuk is. Als je voor de tweede keer daar in Amsterdam staat mag je jezelf best hardop afvragen of het redelijk is dat je daar wederom staat. :+

Apple is in mijn ervaring best gevoelig (geweest) voor lichte druk op een degelijke oplossing. Daar betaal je premium voor. Ach ja, misschien makkelijk gezegd dan gedaan. :P
De wet schrijft echter ook voor dat je de verkopende partij (in dit geval ook Apple) de kans moet geven het op te lossen. Apple bied ook aan om naar een APR te gaan, daar kies ik bewust niet voor en daarom kom ik in Amsterdam terecht.

Ik ben al een tijdje weg uit retail maar volgens mij doen ze op dit moment nog niets wat tegen de wet ingaat. Dat wordt echter een ander verhaal als ze vrijdag niet kunnen repareren en mij later willen laten terugkomen, of als het product na vrijdag nog eens kapot gaat. Pas dan kan ik een vervangend product eisen en/of de koop ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Donstil schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:54:
[...]
Wat idioot. Klinkt alsof ze hem niet eens op een scherm aangesloten gehad hebben (en zelfs dan hadden ze het oranje lampje moeten zien 8)7)

Volgende keer misschien ff daar in prikken als je het snoer meeneemt. Of een snoer uit een demo Mac Mini trekken en in de jouwe steken. Immers zie je al aan het lampje of hij het doet of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

Ongelovelijk.. ze gaan het niet fixen, beter meteen nieuwe vragen. Dit lijkt op de m4 CPU bug.. kunnen ze niet fixen..

Sorry man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Ik had dus vrijdag ook contact opgenomen met support over het gezoem van mijn voeding. Omdat hij binnen de 2 weken zat wilde ze hem vervangen. Anders was het reparatie. Een nadeel eerst huidige opsturen dan nieuwe retour... Heb uiteindelijk besloten het maar niet te doen. Kan hem nu even niet missen. Blijkbaar bieden ze niet meer aan borg op je creditcard te zetten en eerst een nieuwe te sturen... Beetje jammer.

Daarnaast ga ik nog even verder op onderzoek uit. Het schijnt zich soms ook op te lossen met andere kabels die beter geaard zijn. Het feit dat het gezoem weggaat zodra ik de schermen uittrek bevestigd dat gevoel een beetje bij mij. Ik vind het sowieso raar dat de mini niet voorzien is van randaarde. Zou dit soort gedonderd sowieso voorkomen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Alpha89 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:07:
Ik had dus vrijdag ook contact opgenomen met support over het gezoem van mijn voeding. Omdat hij binnen de 2 weken zat wilde ze hem vervangen. Anders was het reparatie. Een nadeel eerst huidige opsturen dan nieuwe retour... Heb uiteindelijk besloten het maar niet te doen. Kan hem nu even niet missen. Blijkbaar bieden ze niet meer aan borg op je creditcard te zetten en eerst een nieuwe te sturen... Beetje jammer.

Daarnaast ga ik nog even verder op onderzoek uit. Het schijnt zich soms ook op te lossen met andere kabels die beter geaard zijn. Het feit dat het gezoem weggaat zodra ik de schermen uittrek bevestigd dat gevoel een beetje bij mij. Ik vind het sowieso raar dat de mini niet voorzien is van randaarde. Zou dit soort gedonderd sowieso voorkomen in mijn ogen.
Dat bieden ze nog wel aan, maar vermoedelijk alleen als je Apple Care hebt afgesloten. Recent nog gelukt bij iemand die ik ken met zijn iPhone.

Ik heb er zelf bij mijn Mini geen last van overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Fijn om te lezen dat jij er geen last van hebt @mprkooij !

Dan wellicht een vraagje aan jullie allemaal. Welk merk en type kabel gebruiken jullie om jullie Mini's aan te sluiten op jullie monitoren? Ik gebruik nu USB-C naar HDMI kabels van Uni. Deze waren geschikt voor Thunderbolt 4 aansluitingen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
mprkooij schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:45:
[...]

Dat bieden ze nog wel aan, maar vermoedelijk alleen als je Apple Care hebt afgesloten. Recent nog gelukt bij iemand die ik ken met zijn iPhone.

Mij is gisteren verteld door de senior dat Express Replacement geen feature is van AppleCare+ op macOS apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Alpha89 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:56:
Welk merk en type kabel gebruiken jullie om jullie Mini's aan te sluiten op jullie monitoren? Ik gebruik nu USB-C naar HDMI kabels van Uni. Deze waren geschikt voor Thunderbolt 4 aansluitingen.
Alleen de Mini met M4 Pro beschikt over Thunderbolt 5 maar is ook gewoon backwards compatible met Thunderbolt 4 dus geen reden om de kabels te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
mprkooij schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:45:
[...]

Op de Service en ondersteuning-pagina zie ik voor Mac alleen 'Service ter plaatse' en 'Wereldwijd lokale Apple reparatiepunten voor hardware' als je AppleCare+ hebt.

In het Nederlands is 'Service ter plaatse' een beetje gek geformuleerd, maar betekent niets anders dat je een afspraak kan maken om de reparatie bij jou thuis of kantoor in te plannen. Express replacement lijkt er voor Mac dus inderdaad niet (meer) te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Ah, dan zal het wel gevalletje niet meer zijn. Zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

mprkooij schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:23:
Ah, dan zal het wel gevalletje niet meer zijn. Zonde!
Zegt dus ook iets over mac mini en de kwaliteit, vreemd dat ze dit uitsluiten toch?

Begin me nu wel beetje zorgen te maken lol..
Dit is niet zo best eerlijk gezegd.

Alsof ze voorkennis hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
R.G schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:38:
[...]

Zegt dus ook iets over mac mini en de kwaliteit, vreemd dat ze dit uitsluiten toch?

Waarom zegt dat volgens jou iets over de kwaliteit? En waar komen de zorgen opeens vandaan?

Een Mac is een ander type product dan een iPhone. Het kan best dat er andere voorwaarden of eisen zitten aan het omwisselen van een Mac dan bij een iPhone. Wellicht is de optie er ooit geweest maar was het niet kostendekkend?

Geen dingen zoeken die er niet zijn. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 15-04-2025 21:55 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
R.G schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 00:38:
[...]

Nee hoor dat zegt helemaal niets over de Mac Mini en de kwaliteit. Express replacement is nooit een optie geweest voor “desktop” en “laptop” machines.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Haha wat een gedoe weer, ik dacht “ik sluit hem nog eens aan voor ik morgen naar de store ga”, doet hij het gewoon. Heel het OS kunnen installeren terwijl ik allemaal video’s heb gemaakt dat hij uitvalt tijdens het booten van recovery mode, enz.

Laat hem maar even een nachtje aan voor de zekerheid. Moet er morgen ochtend eigenlijk heen maar twijfel nu of het zin heeft.

Edit: Oké never mind. Hij kwam nu door de installatie maar een half uur in de restore van de Time Machine backup valt hij weer uit 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Donstil op 17-04-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Wat is een beetje een goede nvme ssd closure?

Thunderbolt 4 met 40gbps is minimaal denk ik
Maar lees veel over, disconnects en oververhitting..

Ligt natuurlijk ook nog aan welke nvme je Erin doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:17:
Wat is een beetje een goede nvme ssd closure?

Thunderbolt 4 met 40gbps is minimaal denk ik
Maar lees veel over, disconnects en oververhitting..

Ligt natuurlijk ook nog aan welke nvme je Erin doet.
Ik heb/gebruik deze naar alle tevredenheid uitvoering: OWC Express 1M2 Zilver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:14
Donstil schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:26:
Haha wat een gedoe weer, ik dacht “ik sluit hem nog eens aan voor ik morgen naar de store ga”, doet hij het gewoon. Heel het OS kunnen installeren terwijl ik allemaal video’s heb gemaakt dat hij uitvalt tijdens het booten van recovery mode, enz.

Laat hem maar even een nachtje aan voor de zekerheid. Moet er morgen ochtend eigenlijk heen maar twijfel nu of het zin heeft.

Edit: Oké never mind. Hij kwam nu door de installatie maar een half uur in de restore van de Time Machine backup valt hij weer uit 8)7
En wat doet het apparaat met alleen een schone installatie, dus geen restore? Misschien zit het probleem wel in je backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Malandro schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:42:
[...]

En wat doet het apparaat met alleen een schone installatie, dus geen restore? Misschien zit het probleem wel in je backup.
Toevallig ook geprobeerd. Dan valt hij ook uit.
Lijkt toch wel op een voeding probleem of iets.

11:00 heb ik de afspraak dus misschien weet ik dan meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:37:
[...]

Hopelijk heb je vandaag duidelijkheid over wat het is Mochten ze hem weer teruggeven met de boodschap hij werkt, dan daar nog even testen alvorens je weer met een teleurstelling thuis komt.

Je hebt het waarschijnlijk al getest, maar als je het hebt over voeding misschien een ander stopcontact / groep proberen. Waarschijnlijk zit het daar niet in, maar heb ooit in het verleden ook wel eens problemen gehad door een kapotte stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:37:
[...]

Dus de enige echte @Donstil is live te aanschouwen in de Apple Store waar hij met zorgvuldig gekozen woorden een nieuwe Mac Mini probeert te regelen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
KraveN schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:48:
[...]

Hopelijk heb je vandaag duidelijkheid over wat het is Mochten ze hem weer teruggeven met de boodschap hij werkt, dan daar nog even testen alvorens je weer met een teleurstelling thuis komt.

Je hebt het waarschijnlijk al getest, maar als je het hebt over voeding misschien een ander stopcontact / groep proberen. Waarschijnlijk zit het daar niet in, maar heb ooit in het verleden ook wel eens problemen gehad door een kapotte stekkerdoos.
Goeie tip maar inderdaad al geprobeerd.

Locatie, stopcontact, monitor, kabel, backup, ook allemaal zonder of met een andere geprobeerd.

Nu ga ik hem zeker in de winkel aansluiten als hij weer “goed” is.
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:58:
[...]

Dus de enige echte @Donstil is live te aanschouwen in de Apple Store waar hij met zorgvuldig gekozen woorden een nieuwe Mac Mini probeert te regelen? :)
Hahaha zeker!

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 18-04-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:05

Toshirou

Vinyl Surfer

Hallo allen,

Na een aantal jaar geen eigen computer gehad te hebben (wel een M1 pro MacBook van werk, ook privé gebruikt), wil ik toch een eigen computer aanschaffen. Nu doe ik illustratie, dtp/design werk (o.a. banners van 4 x 6 meter bijvoorbeeld) en ik zat te kijken naar een Mac Mini M4 Pro met de CPU/GPU upgrade optie, 24GB en 512GB opslag.

Mijn werk sla ik op externe drives als de cloud op. Dus die 512GB is alleen voor de applicaties en daar blijft het wel bij. Maar is deze voor deze werkzaamheden en met name het interne geheugen toereikend?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Toshirou schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:10:
Hallo allen,

Na een aantal jaar geen eigen computer gehad te hebben (wel een M1 pro MacBook van werk, ook privé gebruikt), wil ik toch een eigen computer aanschaffen. Nu doe ik illustratie, dtp/design werk (o.a. banners van 4 x 6 meter bijvoorbeeld) en ik zat te kijken naar een Mac Mini M4 Pro met de CPU/GPU upgrade optie, 24GB en 512GB opslag.

Mijn werk sla ik op externe drives als de cloud op. Dus die 512GB is alleen voor de applicaties en daar blijft het wel bij. Maar is deze voor deze werkzaamheden en met name het interne geheugen toereikend?
Hoe doe je het nu? Op de M1 Pro MacBook? Dan zou een M4 Pro met vergelijkbare specificaties het minimaal net zo goed moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ja, alle werkzaamheden doe ik nu op de MacBook. Alles verloopt nog echt soepel, ook bestanden op hoge resolutie maken en bijwerken. Maar de Macbook heeft 32GB intern geheugen tov de 24GB die de MacMini M4 Pro heeft. En de upgrade naar 48GB vind ik absurd om hierbij nog eens een €500,- extra erbij te betalen.

Maar is een M4 Pro echt zoveel als een M1 Pro of ontloopt dit zich niet veel als er wordt gekeken naar het aantal cores tussen de processors?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Je kan kijken via activiteitenweergave hoeveel geheugen de betreffende applicaties innemen tijdens jouw workflow, om op die manier een inschatting te maken hoeveel je nodig hebt. Kans is klein dat de volledige 32GB door applicaties wordt gebruikt.

Het performanceverschil tussen de M1 Pro en M4 Pro lijkt me prima te googlen, net als de schaling van de applicaties die je gebruikt over cores. De M1 Pro heeft 6+2 cores, de M4 Pro 8+4. Maar als jouw applicaties sowieso maar bijvoorbeeld maximaal 2 of 4 cores gebruiken gaan die extra cores je niet zoveel opleveren (anders dan de single thread perfomance verbeteringen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Toshirou schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:19:
Ja, alle werkzaamheden doe ik nu op de MacBook. Alles verloopt nog echt soepel, ook bestanden op hoge resolutie maken en bijwerken. Maar de Macbook heeft 32GB intern geheugen tov de 24GB die de MacMini M4 Pro heeft. En de upgrade naar 48GB vind ik absurd om hierbij nog eens een €500,- extra erbij te betalen.

Maar is een M4 Pro echt zoveel als een M1 Pro of ontloopt dit zich niet veel als er wordt gekeken naar het aantal cores tussen de processors?
Single core:
  • MacBook Pro M1 Pro (10CPU/8GPU): 2386 punten
  • Mac Mini M4 (10CPU/10GPU): 3796 punten
  • Mac Mini M4 Pro (12CPU/16GPU): 3846 punten
Multi core:
  • MacBook Pro M1 Pro (10CPU/8GPU): 12346 punten
  • Mac Mini M4 (10CPU/10GPU): 14601 punten
  • Mac Mini M4 Pro (12CPU/16GPU): 20193 punten
Metal (GPU performance):
  • MacBook Pro M1 Pro (10CPU/8GPU): 63421 punten
  • Mac Mini M4 (10CPU/10GPU): 57041 punten
  • Mac Mini M4 Pro (12CPU/16GPU): 97280 punten
Bron: Geekbench Mac Benchmark Chart

Conclusie: Als je de MacBook Pro M1 nu al niet op zijn staart trapt, dan durf ik wel te beweren dat een Mac Mini M4 al voldoende is voor je werkzaamheden. De normale M4-chip is als het op CPU-performance aankomt sowieso sneller dan de M1 Pro die je nu al hebt. Voor de GPU-performance zit de M4-chip net iets onder een M1 Pro (10 procent langzamer), maar dat verschil is echt verwaarloosbaar.

Als ik jou was zou ik dan het geld eerder in de upgrade naar 24GB geheugen steken dan in een M4 Pro. Of als je het geld hebt gewoon allebei de upgrades. Welke chip je ook kiest, het wordt sowieso beter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Bedankt voor de informatie. Ik heb besloten te gaan voor de M4 14‑core CPU, 20‑core GPU, 16‑core npu mét 32 GB ram. Ik zag in de activiteitenweergave dat ik gemiddeld qua geheugengebruik op de 24~27GB zit als ik veel open heb staan. Dit lijkt voor mijn dagelijkse werkzaamheden meer dan voldoende als ik zo moet inschatten.

Dan heb ik nog een punt wat ik dan heb met mijn MacBook (denk dat niet anders is bij de MacMini?). Ik heb een Dell Ultrasharp U2723QE een tijd geleden gekregen. Op het 4K LG scherm (LG 27UL550) dat ik op werk gebruik kan ik de grootte schalen zodat de teksten niet onleesbaar klein worden. Nu op het Dell scherm heb ik deze opties niet, is dit scherm niet ondersteund door MacOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Wat vind je hiervan?
https://amzn.eu/d/f2oB3D9

Heeft fan.. claimt 40gbps en easy install.
Heeft ook kleurtjes..

Kan hem nu bestellen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Toshirou schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:03:
Ik heb besloten te gaan voor de M4 14‑core CPU, 20‑core GPU, 16‑core npu mét 32 GB ram.
Bestaat dat wel? Volgens mij kun je bij een M4 Pro alleen voor: 24, 48 en 64GB RAM gaan.
R.G schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:15:
[...]

Wat vind je hiervan?

Heeft ook kleurtjes..

Heeft wel maar 1 review van 5 sterren... Weet niet, maar daar zou ik al suspicious van worden haha :|

[ Voor 28% gewijzigd door Alpha89 op 18-04-2025 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

Alpha89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
[...]

Heeft wel maar 1 review van 5 sterren... Weet niet, maar daar zou ik al suspicious van worden haha :|
Ja maar wel goede review en uitgebreidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Alpha89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:21:
[...]

Bestaat dat wel? Volgens mij kun je bij een M4 Pro alleen voor: 24, 48 en 64GB RAM gaan.
Wel voor het non-pro model ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

R.G schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:15:
[...]

Wat vind je hiervan?

Heeft ook kleurtjes..

Ik zou iets bijleggen en voor een premium merk gaan of voor een budget oplossing kiezen op AliExpress zie je best veel opties met goede reviews, sommige staan ook op Amazon maar dan wat duurder.

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €121,45 | Hagibis 40Gbps USB4 M.2 NVMe SSD-behuizing met LED-display USB4-kabel voor Thunderbolt 4/3 USB 3.2/3.1/3.0 B+M M-Key SSD-behuizing
https://a.aliexpress.com/_EGCytVE

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €36,79 | ORICO NVMe M.2 SSD-behuizing USB4 40Gbps PCIe3.0x4 20Gbps 10Gbps M.2 externe behuizing compatibel met Thunderbolt 3/4
https://a.aliexpress.com/_EjzsYri

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €67,25 | 40Gbps M.2 NVMe USB 4.0 SSD Behuizing Thunderbolt USB-C SSD Case Compatibel met USB 3.2/3.1/3.0 Voor Macbook iPad iPhone Case
https://a.aliexpress.com/_EJpxQA0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
Toshirou schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:32:
[...]

Wel voor het non-pro model ;)
Euhm maar waar ga je die 14 core CPU en 20 core GPU dan vandaan toveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Never mind... Ik keek verkeerd 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:58:
[...]

Goeie tip maar inderdaad al geprobeerd.

Locatie, stopcontact, monitor, kabel, backup, ook allemaal zonder of met een andere geprobeerd.

Nu ga ik hem zeker in de winkel aansluiten als hij weer “goed” is.

[...]

Hahaha zeker!
En? Hoe is het afgelopen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Greatsword schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:57:
[...]

Ik zou iets bijleggen en voor een premium merk gaan of voor een budget oplossing kiezen op AliExpress zie je best veel opties met goede reviews, sommige staan ook op Amazon maar dan wat duurder.

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €121,45 | Hagibis 40Gbps USB4 M.2 NVMe SSD-behuizing met LED-display USB4-kabel voor Thunderbolt 4/3 USB 3.2/3.1/3.0 B+M M-Key SSD-behuizing
https://a.aliexpress.com/_EGCytVE

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €36,79 | ORICO NVMe M.2 SSD-behuizing USB4 40Gbps PCIe3.0x4 20Gbps 10Gbps M.2 externe behuizing compatibel met Thunderbolt 3/4
https://a.aliexpress.com/_EjzsYri

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €67,25 | 40Gbps M.2 NVMe USB 4.0 SSD Behuizing Thunderbolt USB-C SSD Case Compatibel met USB 3.2/3.1/3.0 Voor Macbook iPad iPhone Case
https://a.aliexpress.com/_EJpxQA0
Thanks maar levertijden zijn wel enorm lang like 28 mei :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
NaN schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:34:
[...]

En? Hoe is het afgelopen? :?
Niet, althans ik ben dus geweest. Probleem speelde daar gelukkig ook op, geen leven in te krijgen meer.

Alleen heb met de genius gesproken en er zijn seniors en managers bij geweest maar kreeg niets voor elkaar. Behalve dat nu op papier staat dat ze hem innemen voor reparatie en als het probleem dan alsnog terug komt (zoals afgelopen week) ik een nieuwe krijg of de koop mag ontbinden.

Al met al wordt het nog vervolgd.

Wettelijk gezien staan ze hiermee wel in hun recht overigens, dit is de tweede reparatie en die moet je ze bieden. Dat ik heen en weer moet staat daar helaas los van.

Donderdag schijn ik hem weer te kunnen halen, al moet ik dat nog zien met de Pasen ertussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:31:
[...]

Niet, althans ik ben dus geweest. Probleem speelde daar gelukkig ook op, geen leven in te krijgen meer.

Alleen heb met de genius gesproken en er zijn seniors en managers bij geweest maar kreeg niets voor elkaar. Behalve dat nu op papier staat dat ze hem innemen voor reparatie en als het probleem dan alsnog terug komt (zoals afgelopen week) ik een nieuwe krijg of de koop mag ontbinden.

Wettelijk gezien staan ze hiermee wel in hun recht overigens, dit is de tweede reparatie en die moet je ze bieden. Dat ik heen en weer moet staat daar helaas los van.

Donderdag schijn ik hem weer te kunnen halen, al moet ik dat nog zien met de Pasen ertussen.
Toch altijd ‘fijn’ als een apparaat bij de ‘verkoper’ ook niet doet wat het moet doen, althans dat vind ik dan.

Een hoop gezeur, maar het komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Donstil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:31:
[...]

Het is eigenlijk gewoon schande..

Eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jikan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:21
Wat voor model heb je? @Donstil Beetje bezorgd hier aangezien ik mijn base een tijdje niet gebruikt heb. Zal je net zien dat ik tegen de tijd dat ik er wat actiever mee aan de haal ga de garantie is verlopen en hij dezelfde kuren gaat vertonen.

Inventaris

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste