alienfruit schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 04:38:
Ik draai zelf er geen NAS op maar de rest doe ik grofweg wel. Zelf ontwikkel ik in .net gewoon in macOs (middels Rider IDE) en test of het allemaal een beetje werkt in Linux (via Orbstack) en Windows (via VMWare Fusion) en dat werkt prima voor mijn home-brew voorraadbeheersysteem. Ik heb zelf alleen ervaring met DriverKit voor het schrijven van een driver voor integratie met confectiemachines. Zelf gebruik ik Affinity software en dat werkt prima, maar PhotoShop moet ook gewoon werken.
Qua draaien van LLMs werkt het prima voor de kleinere modellen Qwen/GLM Air etc werken. Zolang je maar genoeg intern geheugen hebt (ik heb zelf maar 64gb) Mac Mini M4 Pro werkt voor dit alles prima.
Erg gaaf, ik ken rider wel, is dat nu de way to go voor mac osx ontwikkeling.
Hoe test je dan je software dat het cross platform werkt?
Voorraadbeheer systeem zelf gebouwd? ik zit hier ook mee, waar ik mee zit is hoe zorg je ervoor dat je eten in je kast waar je amper iets kan vinden over datum is.
Eerste fase is handig maar als je dan een 2e keer komt met boodschappen dan pak je meestal snel de kast in en klopt het niet meer, of wat bedoel jij met vooraadbeheer.
Draai je LLm local only is dat volt dan? hoe ver kom ik met een mac mini m4 16gb geheugen lol.
Volgens mij installeer ik dan llm en openwebui op de mac of in een vm op de mac? Vervolgens model op de nas in een data map opslaan weet je of docker images of vm data kunnen benaderen op een externe host.
Want dan kost het mijn geen ruimte op de 256gb mac m4 mini..
Of gaat dit performance technisch een drama zijn? zou je met de LLM eigen data kunnen bevragen stel ik heb op een nas enorm veel data kan ik dit door de llm laten indexeren en dan vragen stellen? of hoe wekrt dit?
kan dan iedereen via https://mijndomein/ask/ in mijn huishouden hier vragen stellen zoals
Als ik daarheen ga dan zie ik een openwebui zoals gpt antwoord scherm waarin ik een vraag kan stellen zoals:
Mijn computer heeft 4 ram modules erin ik merk veel bsod problemen moet ik nu mijn voltage op de ram omhoog gooien omdat de memory controller onder stress komt te staan als ik 4 bankjes gebruik?
Krijg ik dan een anwtwoord binnen 5 seconden? Wat denk jij
nogmaals, mijn vm's hoeven niet allemaal tegelijk aan te staan. maar ik denk dat ik voor win10 vmware fusion al gauw 10gb nodig heb iets meer dan 8 toch?
Dus dan wordt het wel tussen door schakelen.
Waarmee kan ik Orbstack vergelijken , is mono nog goed voor linux these days
Affinity hier ga ik naar kijken ik vond ook wat anders maar ben de naam kwijt, is canva niet beter tegenwoordig voor bijvoorbeeld een dure photoshop..
Zelf heb ik wel eens in C++ die hard drivers geschrfeven voor custom hardware voor windows xp, win 7.
Bij 8,10 ben ik daarmee gestopt is dat nu nog te doen wat is driverkit dan is dat specifiek voor mac?
Eigenlijk wil ik migrateren naar mac osx compleet maar ik moet al mijn hobbies en werk kunnen blijven doen.
Voor mij is de mac mini m4 een leuke realtime test of ik daarmee genoeg kan.
Twijfel ook over een macbook air m4 maar dan met 24gb ram.
Eerst meer testen.
Wat ik bedoelde met een nas is :
Dedicated DNS , adguard, andere services die draaien op de mac mini dan een echte nas waar de data opstaat en dan een 10gigabit lijn aansluiten tussen mac mini, switch en nas.
De apparaten die dan de mac mini benaderen zijn dan helaas wel via wifi of 1 gigabit zou dat uitmaken?
je klinkt wel ervaren.