Eindelijk (!) tijd gehad om m'n
iBoff 2TB SSD in m'n Mac Mini M4 te stoppen. Dat was verbazingwekkend makkelijker dan verwacht. Je krijgt een mooi compleet kitje (de losse schroevendraaiers zijn waardeloos, gebruik de bijgeleverde multi-tool):
Je kunt vervolgens de links naar de Apple website die op de iBoff website staan volgen maar ik vond
dit YouTube filmpje ook erg handig om te bekijken, hij geeft ook precies aan welk 5 ster T schroevendraaier je nodig hebt voor welke schroefje.
Het bijgeleverde zuignapje is wat zwak maar je hoeft ook eigenlijk maar heel weinig trekkracht te gebruiken om het randje genoeg omhoog te krijgen dat je de blauwe dingen er tussen kan krijgen. Dan netjes de rand langsgaan waarbij je de hoek van de powerknop het laatst doet omdat daar het stroomdraadje zit. De rest volgt daarna eigenlijk wel vanzelf:
Dan de nieuwe SSD er in, zorg ervoor dat je de oude SSD er zo horizontaal mogelijk uittrekt (dat gaat niet helemaal omdat 'ie op een gegeven moment in de hoek tegen iets aan komt). Maar weersta de neiging om de SSD aan één kant omhoog te trekken en de SSD er diagonaal uit te trekken. De connector is nogal kwetsbaar. Andersom de nieuwe SSD er weer zo horizontaal mogelijk in de connector duwen.
Daarna alles weer vice versa in elkaar zetten. Vergeet niet de fan even van beide kanten schoon te blazen, die was bij mij al best stoffig. De schroefjes bij de fan, vooral die kleine T3 schroefjes, hebben een rubbertje er tussen zitten, daar moet je even opletten dat die er netjes tussen de schroef en de bodem komen te zitten. En niet te vast draaien want dan heeft het rubber geen dempende werking meer.
Daarna moet je je Mac mini tot leven wekken via een andere Mac of Macbook en een USB-C data kabel. Dit wordt prima beschreven in het bovenstaande YouTube filmpje. Denk er aan om je USB-C kabel in de middelste TB4 poort aan de achterkant te stoppen (die recht onder het bliksemschichtje), die is geschikt voor restoren via het DFU process.
Ik denk dat ik ongeveer 45 minuten bezig ben geweest met het hardware gedeelte en daarna 45 minuten met de restore en eerste setup van de Mac mini.
Leuk om te doen en het resultaat is een 2TB Mac mini i.p.v. een 256GB Mac mini

Read en Write speeds zijn 3,0GB/s en 3,3GB/s respectievelijk in Blackmagic Disk Speed Test. Dat ga ik nog eens hertesten op een moment dat alles klaar is met downloaden en indexeren e.d.
[
Voor 4% gewijzigd door
Radiodurans op 05-07-2025 21:19
]