Je hebt je eigen vraag al beantwoord.godzilla8930 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:33:
Hoi ik kocht vorige week een Mac mini + NVME enclosure. Iemand suggesties voor SSD die erin past? Ik zie door het bos de bomen niet (en de prijzen zijn sterk gestegen). Ik zie veel samsung 990 passeren... . Bedankt!
Tot dusver nog geen zwart scherm gehad met de usb-c naar dp kabel, maar nog even afwachten wat het nog gaat doen.
Vind het wel gek dat ik er niemand over hoor en pas na die vraag dat er toch best wat reacties komen met hetzelfde euvel 😎
Vind het wel gek dat ik er niemand over hoor en pas na die vraag dat er toch best wat reacties komen met hetzelfde euvel 😎
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Hoeft niet altijd Samsung te zijn.godzilla8930 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:33:
Hoi ik kocht vorige week een Mac mini + NVME enclosure. Iemand suggesties voor SSD die erin past? Ik zie door het bos de bomen niet (en de prijzen zijn sterk gestegen). Ik zie veel samsung 990 passeren... . Bedankt!
Lexar nm790 werkt perfect.
Om nog eens terug te komen op die happering van de Mac mini m4, deze hick-up van 2 seconden (alsof de resolutie veranderd maar dat gebeurt niet )heb ik op 2 verschillende samsung monitoren als ik aansluit met een HDMI kabel zowel high speed als extreme.
Het gebeurt niet heel vaak maar wel regelmatig, ik gebruik nu een usb-c naar DP kabel en daar zijn op beide monitoren geen happeringen mee.
Ik vind het toch een heel vreemd verhaal en vraag me af of dit aan het OS ligt of dat het een hardware dingetje is.
Het gebeurt niet heel vaak maar wel regelmatig, ik gebruik nu een usb-c naar DP kabel en daar zijn op beide monitoren geen happeringen mee.
Ik vind het toch een heel vreemd verhaal en vraag me af of dit aan het OS ligt of dat het een hardware dingetje is.
Ik vermoed dat het een display instelling is, misschien je monitor terug naar de fabrieksinstellingen?merlin1201 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:50:
Om nog eens terug te komen op die happering van de Mac mini m4, deze hick-up van 2 seconden (alsof de resolutie veranderd maar dat gebeurt niet )heb ik op 2 verschillende samsung monitoren als ik aansluit met een HDMI kabel zowel high speed als extreme.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Nope. beide monitoren zelfde probleem. ook terug fabriek. instellingen gedaan.Kassad schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:18:
[...]
Ik vermoed dat het een display instelling is, misschien je monitor terug naar de fabrieksinstellingen?
Er zijn er meer met een zelfde issue
[ Voor 5% gewijzigd door merlin1201 op 03-02-2026 20:02 ]
Ik twijfel welke Mac mini ik wil aanschaffen. Wat frontend werk, misschien wat docker containers. Geen zware grafische applicaties of bewerkingen, meer als basis homeserver waar ik wat frontend development werk bij doe. Ik heb een zware laptop voor dagelijks gebruik, dus die mini zal ik niet dagelijks gebruiken. Maar áls ik hem gebruik, wil ik niet met zo’n trage pony komen te zitten.
Normaal zou ik voor de m4 mini 16gb gaan, maar juist vanwege die docker containers, neig ik naar 24gb variant, eventueel met pro processor voor het gemak.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Normaal zou ik voor de m4 mini 16gb gaan, maar juist vanwege die docker containers, neig ik naar 24gb variant, eventueel met pro processor voor het gemak.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Memories of yesterday, will grow, but never die
@Bint Die upgrade naar 24GB RAM kan ik begrijpen, processor upgrade lijkt me alleen niet echt nodig, de normale M4 is standaard al echt supersnel en efficient.
Hebben jullie ervaring met 32 inch 4k monitoren en de mac mini m4? Is het beeld strak en niet zo blurry? Merk bij m’n 34 inch 1440p dat het niet altijd even scherp is.
Ik heb om deze reden mijn 34” 1440p ingeruild voor een 32” 4K en dat had ik direct moeten doen. MacOS heeft gewoon minimaal 4K nodig om er goed uit te zien. Ik ben gillend weggerend van Windows maar de scaling en lagere resoluties heeft Windows beter onder controle.Ferra schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:29:
Hebben jullie ervaring met 32 inch 4k monitoren en de mac mini m4? Is het beeld strak en niet zo blurry? Merk bij m’n 34 inch 1440p dat het niet altijd even scherp is.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Jup hier dezelfde ervaring, ik ben van een iMac M1 naar de Mac mini m4 gegaan met een 32 inch Samsung Odyssey G5 2K en vond beeld ook zeker niet geweldig, mogelijk is 32 dan wat te groot zeker als je er dichtbij op zit.Kassad schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:46:
[...]
Ik heb om deze reden mijn 34” 1440p ingeruild voor een 32” 4K en dat had ik direct moeten doen. MacOS heeft gewoon minimaal 4K nodig om er goed uit te zien. Ik ben gillend weggerend van Windows maar de scaling en lagere resoluties heeft Windows beter onder controle.
Nu gebruik ik een 27 inch Samsung 4K scherm maar dat maakt toch wel een groot verschil, de text is gewoon veel scherper en minder korrelig als die G5 en het beeldformaat is veel beter.
Ik heb de Mini ook even op mijn 32 inch MSI 4K Oled gehad en dat is helemaal top.
Ik heb twee Dell Pro Plus schermen 24 inch 1440p. Prima resolutie. Lekker scherp. Kan me wel voorstellen dat voor sommigen wellicht de lettertjes wat klein worden. Maar voor mij prima te doen. Pixels per inch is lekker hoog omdat het "maar" 24 inch is.
Gewoon zo'n tooltje gebruiken, bijvoorbeeld:Kassad schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:46:
[...]
Ik heb om deze reden mijn 34” 1440p ingeruild voor een 32” 4K en dat had ik direct moeten doen. MacOS heeft gewoon minimaal 4K nodig om er goed uit te zien. Ik ben gillend weggerend van Windows maar de scaling en lagere resoluties heeft Windows beter onder controle.
https://github.com/waydabber/BetterDisplay
Liep zelf te prutsen met een 2540x1440 Philips monitor, dan wordt alles wel erg klein. Hiermee op 1920x1080 HiDPI te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door matthijst op 07-02-2026 17:53 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Dat tooltje heb ik uiteraard geprobeerd, ik wil op een 34” scherm geen 1080HiDPI, ik wil screen-realestatematthijst schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:52:
[...]
Gewoon zo'n tooltje gebruiken, bijvoorbeeld:
Liep zelf te prutsen met een 2540x1440 Philips monitor, dan wordt alles wel erg klein. Hiermee op 1920x1080 HiDPI te zetten.
Ah, naja, smaken verschillen 
Zit zelf niet te wachten op zon bakbeest op mn buro en dan is bovenstaand tool een uitkomst
Zit zelf niet te wachten op zon bakbeest op mn buro en dan is bovenstaand tool een uitkomst
Haters everywhere but I don’t really care
Ik kan me voorstellen dat het op een 24” of 27” wel werkt maar op een 34” is 1080p gewoon te weinig.. wel heel scherp, daar heb je zeker gelijk inmatthijst schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:16:
Ah, naja, smaken verschillen
Zit zelf niet te wachten op zon bakbeest op mn euro en dan is bovenstaand tool een uitkomst
wel jammer dat deze dan weer 25,- kost vind ik het ook niet waardmatthijst schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:52:
[...]
Gewoon zo'n tooltje gebruiken, bijvoorbeeld:
Dank voor de tip voor BetterDisplay. Ik ben hem nu ook aan het gebruiken. Precies wat ik zocht. Scaling lijkt nu veel meer op "125%" van Windows. Mega scherp maar tekst wel nog leesbaar. 2048x1152 is nu de resolutie die ik gebruik op de 1440p schermen.
Ik ben ook eens gaan vergelijken met betterdisplay maar ik kan gewoon de slider "toon alle resoluties" kiezen bij beeldscherm en dan kies je degene waarbij geen lage resolutie staat. dan heb ik precies dezelfde scherpte qua text dus geen verschil met wat BD mij bied.
Misschien komt het omdat mijn display wel een 4K scherm is en het alleen verschil maakt als je een 2K scherm gebruik.
Betterdispay is denk ik verder wel gratis na de proefperiode maar dan zullen niet alle functie's beschikbaar zijn.
Wat ik wel handig vind is dat je in de app de verlichting kan aanpassen ipv op de monitor zelf maar uiteindelijk heb ik voor MonitorControl gekozen zodat ik de F1 en F2 kan gebruiken om de verlichting aan te passen en die app is zelfs geheel gratis.
2048x1152 is ook voor mijn 28 inch een fijne resolutie zodat ik geen leesbril nodig heb. 2560x1440 is dan net weer ff te klein.
Misschien komt het omdat mijn display wel een 4K scherm is en het alleen verschil maakt als je een 2K scherm gebruik.
Betterdispay is denk ik verder wel gratis na de proefperiode maar dan zullen niet alle functie's beschikbaar zijn.
Wat ik wel handig vind is dat je in de app de verlichting kan aanpassen ipv op de monitor zelf maar uiteindelijk heb ik voor MonitorControl gekozen zodat ik de F1 en F2 kan gebruiken om de verlichting aan te passen en die app is zelfs geheel gratis.
2048x1152 is ook voor mijn 28 inch een fijne resolutie zodat ik geen leesbril nodig heb. 2560x1440 is dan net weer ff te klein.
[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 08-02-2026 13:17 ]
Is 4K on macOS Actually That Bad?Ferra schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:29:
Vind dit een van de beter video's die dit issue mooi uiteenzet, van resolution dependency, HiDPI tot scaling en 'de mate van artifacting'.
Tegenwoordig kost een 27" @ 5K niet meer de wereld en 32" @ 6K wordt ook steeds betaalbaarder.
En bedenk dat het allemaal ook een beetje voor de clicks is..... een Mac mini en een 4k monitor is gewoon prima naar te kijken. Zelfs als je gewoon alleen de standaard Mac scalings opties gebruikt. En ja, 5k is nog beter.
Dat vind ik niet de discussie, het gaat m.i. om de eigenschappen van de betreffende keuze/monitor en de voor-/nadelen daarvan. En dat is wat er uiteengezet wordt in deze video.TweakGP schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:41:
En bedenk dat het allemaal ook een beetje voor de clicks is..... een Mac mini en een 4k monitor is gewoon prima naar te kijken. Zelfs als je gewoon alleen de standaard Mac scalings opties gebruikt. En ja, 5k is nog beter.
Het heeft gewoon allemaal een hoog flauwekul gehalte….. bergen goede 4k monitoren en een enkele 5k variant (waarvan waarschijnlijk in marktaandeel Apple zelf de helft heeft).
Maar dit soort filmpjes levert wel wat leuke reclame inkomsten op.
Tegen zoveel vooringenomenheid valt amper op te redeneren maar ok...TweakGP schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:08:
Het heeft gewoon allemaal een hoog flauwekul gehalte….. bergen goede 4k monitoren en een enkele 5k variant (waarvan waarschijnlijk in marktaandeel Apple zelf de helft heeft).
Die video komt nota bene tot de conclusie dat 1440P en 4K prima kan en haalt zelfs een 1440P/240Hz OLED aan om zijn punt te maken...
Ik ben zelf een andere mening toegedaan dan de eindconclusie van deze video; ik wil niet meer werken zonder een 6K scherm. Echter geeft deze video een keurig en valide use-case voor 1440P en 4K schermen, incl. de voor-/nadelen m.b.t. macOS (scaling).
Heeft de Mac Mini M4 nog steeds last van coil whine zoals bij release?
@Mahoek Jij had er ook last van als ik me goed herinner...
Bijzonder ik had een monitor aangesloten middels hdmi en dacht dat die buzz uit de monitor kwam. Ik gebruik nu usb-c naar dp kabel maar ook een andere monitor, maar die buzz was ook wel verdwenen. Ik kan het niet meer terug halen omdat ik die monitor weg hebt gedaan.MCFS schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:07:
Heeft de Mac Mini M4 nog steeds last van coil whine zoals bij release?
Dus ik denk dat coile whine nog wel aanwezig is
knip-verkeerde topic
[ Voor 164% gewijzigd door FerryHidden op 09-02-2026 15:52 ]
Ik heb hetzelfde. Door de nieuwe monitors is de coil wine weg bij mij. Kabels zijn hetzelfde. Dus gok echt dat het door andere aarding of iets dergelijks zich niet meer voordoet.
Bij mij was de coil whine icm met het Apple Studio display en meegeleverde thunderbolt kabel (usb-c), 2 x de mini besteld, 2 x terug gestuurd wegens coil whine
Ik heb hem binnen, ik ben onder de indruk. Bedankt voor je adviesGreatsword schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:24:
@Bint Die upgrade naar 24GB RAM kan ik begrijpen, processor upgrade lijkt me alleen niet echt nodig, de normale M4 is standaard al echt supersnel en efficient.
Omdat het hier werd genoemd, better display maar eens geïnstalleerd. Maar waar gebruiken jullie het eigenlijk voor. Gisteren zag ik nog een hoop mogelijkheden aangaande kleurprofielen en resoluties, die ben ik nu weer kwijt. Voor de rest is me niet echt duidelijk hoe ik eventueel een mooier beeld ga krijgen met deze app.
je kan, als je monitor het ondersteunt, een HiDPI resolutie gebruiken waardoor je beeld er veel mooier uitziet. Dat was voor mij de belangrijkste meerwaarde. Maar sinds een 4K scherm heb ik het niet meer nodig.pegagus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:03:
Omdat het hier werd genoemd, better display maar eens geïnstalleerd. Maar waar gebruiken jullie het eigenlijk voor. Gisteren zag ik nog een hoop mogelijkheden aangaande kleurprofielen en resoluties, die ben ik nu weer kwijt. Voor de rest is me niet echt duidelijk hoe ik eventueel een mooier beeld ga krijgen met deze app.
Gevonden. Was al weer vergeten dat er bovenin ook nog een icon was. Ben niet heel erg onder de indruk, maar alle beetjes helpen.
Ik heb twee 24 inch schermen met 1440p resolutie. MacOS weigert hier standaard uit de doos fatsoenlijke schalingopties te bieden. Met betterdisplay kan ik dan kiezen voor 2048x1052. Dat is dan een HiDPI resolutie die betterdisplay dan wel vrijspeelt. Daar gebruik ik het voor. Dan lijkt het, het meeste op de 125% optie die Windows biedt. Tekst en iconen zijn beter leesbaar en alles is haarscherp.
Ik zou graag remote (binnen eigen netwerk) op de mini willen inloggen, hebben jullie suggesties? Met jumpdesktop krijg ik telkens de melding dat ik moet betalen, dat doe ik uiteraard liever niet
Wil je dan met een andere Mac inloggen op je mini? Of een ander device?Bint schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:11:
Ik zou graag remote (binnen eigen netwerk) op de mini willen inloggen, hebben jullie suggesties? Met jumpdesktop krijg ik telkens de melding dat ik moet betalen, dat doe ik uiteraard liever niet
Als het Mac to Mac is dan kun je hier naar kijken:
https://support.apple.com/nl-nl/guide/remote-desktop/apdf49e03a4/mac
het liefste vanaf een windows machine. dit is mijn eerste Mac, en ik neig er eigenlijk nu al naar om ook een macbook te kopen, ik had niet verwacht dat ik er zo blij mee zou zijn tov mijn windows machine. Dit heeft voornamelijk met de performance te maken op development vlak.Maar eerst even laten bezinken, en kijken hoe ik toch vanaf een andere plek gebruik kan maken van al dit moois.Alpha89 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:50:
[...]
Wil je dan met een andere Mac inloggen op je mini? Of een ander device?
Als het Mac to Mac is dan kun je hier naar kijken:
https://support.apple.com/nl-nl/guide/remote-desktop/apdf49e03a4/mac
VNC is natuurlijk altijd mogelijk... alhoewel ik dat (zonder VPN) niet aanraad voor situaties van buiten je eigen lokale netwerk..
Sinds een paar weken eindelijk m'n basismodel m4 mini (16GB/256GB storage) met extra storage (2TB Samsung 980 (meen ik) in een Satechi dock) draaiend. De thuislaptop was al een tijdje over (m4 air met 24/512). Ik gebruik de mini vooral voor muziek (Presonus, nu Fender, Studio One Pro aan een RME Babyface FS). Scherm dat eraan hangt is een 43" Dell. Erg prettig, maar de scalingopties van windows mis ik wel. Maar da's eigenlijk het enige.
BetterDisplay vond ik het ook niet hebben eigenlijk, een soort half-oplossing.
Verder gebruik ik een 4-poorts HDMI KVM, werkt ook goed. Soms de laptop via een thunderbolt dock eraan, eigenlijk vaker de werklaptop, linux bak ook (m'n oude windowsmachine) en nog een poort over voor andere zooi.
Ik heb die mini als Black Friday aanbieding gekocht (instapmodel was $459, ik woon in de VS) en onder de kerstboom gelegd. Verder gebruik ik Karabiner (vooral om van m'n "reguliere" toetsenbord de linker ctrl naar command om te zetten eigenlijk, gebruikte ik op een ouwe werkmaclaptop ook, misschien kan het ook wel met een keyboard shortcut) en BetterTouchTool op de Mac Air. Verder relatief vanilla.
Verder gebruik ik een 4-poorts HDMI KVM, werkt ook goed. Soms de laptop via een thunderbolt dock eraan, eigenlijk vaker de werklaptop, linux bak ook (m'n oude windowsmachine) en nog een poort over voor andere zooi.
Ik heb die mini als Black Friday aanbieding gekocht (instapmodel was $459, ik woon in de VS) en onder de kerstboom gelegd. Verder gebruik ik Karabiner (vooral om van m'n "reguliere" toetsenbord de linker ctrl naar command om te zetten eigenlijk, gebruikte ik op een ouwe werkmaclaptop ook, misschien kan het ook wel met een keyboard shortcut) en BetterTouchTool op de Mac Air. Verder relatief vanilla.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.