“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Wat betreft usb-c, de poort met het spanningssymbooltje kan worden gebruikt als lader (meer vermogen). Die ubs-c kun je willekeurig in en uitpluggen, er gaat enkel dat overheen. Maar je Mac niet uitzetten, lost het probleem al grotendeels op.R.G schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 00:52:
update over mijn mac m4 met een probleem:
Ik heb een displaylink module tussen de monitoren en de mac mini.
Nu krijg ik alleen beeld of verbinding met keyboards als de mac helemaal opgestart is en dat ik dan hotplug usb-c van displaylink naar de mac erin eruit doet. Dit is bedoeld om meerdere beeldschermen te gebruiken. Het is ook erg lastig om in het scherm opstartschijf te komen in pre-boot
Is dit veilig? om dit altijd te doen?
Het lijkt mij zelf beter om de verbinding te laten zitten en niet constant bij booten erin eruit te halen?
Er gaat best wat stroom over de usb-c kabel? ik bedoel hiermee ook de usb-c poort met een electrisch teken erboven.
Daarnaast ben ik tegen een vervelend eigenschap aangelopen van mac osx.
de / toets verschuift of verplaatst mijn venster omhoog of scroll bar.
Terwijl ik apps heb waarbij als ik de / slashcommand ingeef ik dan bepaalde commands snel kan invullen maar dat werkt nu dus niet.
Als ik het doe in een webbrowser dan is het geen probleem en verschijnt er een /
Is dit bekend?
Toetsenbord weet ik niet, waarschijnlijk kun je het wel ergens definiëren.
Zijn er hier menesn die de Mac Mini hebben voorzien van een grotere SSD? Ik heb een 2 tb besteld en na het open schroeven van de Mac Mini kwam ik erachter dat de schroef van de ssd zo vast zat dat ik deze 'dol' heb gedraaid. Iemand een idee hoe deze er toch uit te krijgen?:strip_exif()/f/image/tPpzULucZs20iIxFnll87d9X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tPpzULucZs20iIxFnll87d9X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kb746oQCfHCcsA3hYwqlT6Bo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Jasper1975 op 03-10-2025 08:21 ]
Plat elastiekje erop en de juiste schroefkop erop zetten. Even voorzichtig draaien en je pakt hem vast mee. Anders een klein beetje (seconde) lijm op de schroefkop, plaatsen op de schroef, even wachten en draaien.Jasper1975 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:46:
Zijn er hier menesn die de Mac Mini hebben voorzien van een grotere SSD? Ik heb een 2 tb besteld en na het open schroeven van de Mac Mini kwam ik erachter dat de schroef van de ssd zo vast zat dat ik deze 'dol' heb gedraaid. Iemand een idee hoe deze er toch uit te krijgen?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eerste geprobeerd maar werkte niet. (waar vind je tegenwoordig nog een elastiekje, vroeger la vol postbode elastieken nu nergens meer te vinden ;-) )mprkooij schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:07:
[...]
Plat elastiekje erop en de juiste schroefkop erop zetten. Even voorzichtig draaien en je pakt hem vast mee. Anders een klein beetje (seconde) lijm op de schroefkop, plaatsen op de schroef, even wachten en draaien.
Laatste maar eens proberen.
THANX!!!
Wordt nu vanuit EU verzonden, dus zonder importkosten. Ik heb er zojuist een besteld.Ro_meo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 00:54:
Zag zojuist een TB5 dock voor de m4 mac mini van Beelink.
Nu in de preorder voor 139 waarbij je een TB5 dock kan krijgen in 2 varianten (Model A = plek voor 2x SSD of Model B = 1x maar plek voor een snellere SSD)
[Afbeelding]
edit: Krijg net in de orderbevestiging dat het excl. belastingen is en dat dat er nog bij komt (wel gratis verzending naar NL)
Iemand die ervaring heeft met world of warcraft op een m4 mini? Ben benieuwd naar 1440p en hoeveel fps je kunt verwachten met redelijk goede settings. Ik speel vooral classic atm…
Retail is gratis t/m level 20, dus je kan eventueel zelf even testen.rhjgiesen schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:20:
Iemand die ervaring heeft met world of warcraft op een m4 mini? Ben benieuwd naar 1440p en hoeveel fps je kunt verwachten met redelijk goede settings. Ik speel vooral classic atm…
Maar geen idee hoe het dan met raiden en mythic dungeons zit.
Ongeveer een week na bestelling de Bee-link Mate mini (https://www.bee-link.com/products/beelink-mate-mini-dock) binnen gekregen. Duurde ongeveer 5 minuten om de Samsung 990 Pro 4TB (met 30 euro korting gekocht tijdens de Amazon Prime dagen) te plaatsen. Mijn Mac mini (basisversie) is nu een echt powerhouse geworden. Eerder had ik de 256GB interne SSD al vervangen voor een 2TB versie (https://m4-ssd.com).
:strip_exif()/f/image/PYqA8Up6e4HbNhxS54P0fxMK.jpg?f=fotoalbum_large)
Later vandaag komt nog een kort Thunderbolt kabel binnen om de wat onhandige, onbuigzame verbinding te vervangen. Met de Bee-link onder de Mac mini kan ik nu de aan/uitknop niet bedienen. Niet dat ik die vaak nodig heb, maar toch.
:strip_exif()/f/image/PYqA8Up6e4HbNhxS54P0fxMK.jpg?f=fotoalbum_large)
Later vandaag komt nog een kort Thunderbolt kabel binnen om de wat onhandige, onbuigzame verbinding te vervangen. Met de Bee-link onder de Mac mini kan ik nu de aan/uitknop niet bedienen. Niet dat ik die vaak nodig heb, maar toch.
Mooie oplossing!coinman63 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:08:
Ongeveer een week na bestelling de Bee-link Mate mini (https://www.bee-link.com/products/beelink-mate-mini-dock) binnen gekregen. Duurde ongeveer 5 minuten om de Samsung 990 Pro 4TB (met 30 euro korting gekocht tijdens de Amazon Prime dagen) te plaatsen. Mijn Mac mini (basisversie) is nu een echt powerhouse geworden. Eerder had ik de 256GB interne SSD al vervangen voor een 2TB versie (https://m4-ssd.com).
[Afbeelding]
Wordt de bovenkant van de BeeLink nog enigszins warm, of in het geheel niet?
Even wachten tot mijn Thunderbolt kabel er is, ik kan nu de Mac mini niet optillen ;-) De zij- en onderkant zijn lauwwarm. Er zit overigens een fan in de Bee-link.
@coinman63 Hoeveel ben je nou in totaal kwijt geweest voor alles dus Mac mini + 2TB upgrade + Beelink Dock + 4TB SSD.
En waar gebruik je hem precies voor dat je zoveel opslag nodig hebt?
En waar gebruik je hem precies voor dat je zoveel opslag nodig hebt?
Mac mini standaard €599,
2TB interne ssd €278,
Bee-link €122,
Samsung 990 Pro 4TB €255,
€1254 totaal dus, ongeveer net zo veel als een Mac mini met 1TB bij Apple zelf.
Op de 2TB intern kan ik ruim alle apps, foto’s en muziek kwijt. De 4TB extern is dan voor videobewerking etc.
Ik heb nog een losse 2TB externe ssd voor backup van de interne.
2TB interne ssd €278,
Bee-link €122,
Samsung 990 Pro 4TB €255,
€1254 totaal dus, ongeveer net zo veel als een Mac mini met 1TB bij Apple zelf.
Op de 2TB intern kan ik ruim alle apps, foto’s en muziek kwijt. De 4TB extern is dan voor videobewerking etc.
Ik heb nog een losse 2TB externe ssd voor backup van de interne.
[ Voor 4% gewijzigd door coinman63 op 10-10-2025 14:02 ]
Mijn 990 pro werd bloedheet en warmde ook de mac mini behoorlijk op. Uiteindelijk de ssd maar in externe behuizing geplaatst.coinman63 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:08:
[Afbeelding]
Hopelijk heb je daar geen last van?
Ik heb er ook 1 in mijn NAS zitten, maar die kwam gelukkig met een thermal pad van een cm dik of zo, volgens mij zit dat er bij die beelink niet bij of wel @coinman63DennisD1973 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Mijn 990 pro werd bloedheet en warmde ook de mac mini behoorlijk op. Uiteindelijk de ssd maar in externe behuizing geplaatst.
Hopelijk heb je daar geen last van?
Heb dat ook nog geprobeerd met een pad er op maar dock wordt warm en voedt die warmte direct de mac mini in via de onderkant.Greatsword schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Ik heb er ook 1 in mijn NAS zitten, maar die kwam gelukkig met een thermal pad van een cm dik of zo, volgens mij zit dat er bij die beelink niet bij of wel @coinman63
De 990 Pro zit in het dock, niet in de Mac mini (voor de volledigheid). In de Bee-link wordt de ssd met een pad aan een koellichaam gekoppeld dat weer door een ventilator wordt gekoeld. Tot nu toe wordt het dock niet meer dan handwarm.
Ik heb precies dezelfde setting.
M4 Pro Mac Mini heeft 1TB en in de Beelink zit de Samsung 4TB via de TB aansluiting.
Snelheid is puik en je "mist" niks.
M4 Pro Mac Mini heeft 1TB en in de Beelink zit de Samsung 4TB via de TB aansluiting.
Snelheid is puik en je "mist" niks.
update:pegagus schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:01:
[...]
Wat betreft usb-c, de poort met het spanningssymbooltje kan worden gebruikt als lader (meer vermogen). Die ubs-c kun je willekeurig in en uitpluggen, er gaat enkel dat overheen. Maar je Mac niet uitzetten, lost het probleem al grotendeels op.
Toetsenbord weet ik niet, waarschijnlijk kun je het wel ergens definiëren.
Het ging mis, de pcie adapter met usb-c data/video is nu kapot ..
hotpluggen is killing voor de pcie adapter.
maar ja hoe los ik dit nu op..
Ik zie geen andere pci adapter als dit en waarom moet ik dan ook hotpluggen om beeld te krijgen.
Je mag toch verwachten dat als je een mac mini m4 pakt daarin een usb-c video/data kabel verbindt met een hub dat je dan beeld krijgt en niet totdat de mac helemaal opgestart is en dan pas de usb-c stekker in.
Blijkbaar vinden de hubs en pcie kaarten het niet leuk of fijn als je er zo even een usb-c met hoge wattage / spanning erop gooit.
Vreemde is het heeft het wel bijna 3 maanden gedaan en gisteren opeens niet meer.
Via usb-c data aansluiten werkt nog wel maar geen beeld..
Dus dit killed het alt display mode circuit , erg gevaarlijk
USB-C kan heel veel verschillende zaken afhandelen op heel veel verschillende vermogens (van 5 watt tot 130 watt). Bij default moet er eerst communicatie plaats vinden, voordat er data of vermogen wordt uitgewisseld. In den beginne (30 jaar geleden of zo) heet USB al plug and play, en in de praktijk plug and pray. Kortom, USB is met dit doel ontworpen.
Dat het bij jou mis is gegaan en het toch al niet werkte, zegt mij dat het apparaat wat je wilt aansluiten, gewoon niet goed functioneert. Ik had recent zelf ook een displaylink naar usb-c gekocht (als kabel naar de laptop), en ik heb hem geeneens aan de praat gekregen. Ik kwam er achter dat één van mijn monitoren een USB-C aansluiting heeft en die gebruik ik als extra kabel voor mijn laptop. Bij default loopt het signaal van de Mac-Mini via USB-C naar de hub en van de hub via HDMI naar het scherm. En als ik de USB-C van het scherm pak en die inplug in de laptop, schakelt het scherm automatisch over.
Als je scherm geen HDMI heeft, wordt het wellicht gewoon tijd om afscheid te nemen van het scherm. In een traditionele kast is genoeg ruimte voor heel oude aansluitingen als Displayport, DVI en D-sub. Mijn Dell-laptop van dit jaar heeft zelfs al geen HDMI meer. Enkel USB-C.
Dat het bij jou mis is gegaan en het toch al niet werkte, zegt mij dat het apparaat wat je wilt aansluiten, gewoon niet goed functioneert. Ik had recent zelf ook een displaylink naar usb-c gekocht (als kabel naar de laptop), en ik heb hem geeneens aan de praat gekregen. Ik kwam er achter dat één van mijn monitoren een USB-C aansluiting heeft en die gebruik ik als extra kabel voor mijn laptop. Bij default loopt het signaal van de Mac-Mini via USB-C naar de hub en van de hub via HDMI naar het scherm. En als ik de USB-C van het scherm pak en die inplug in de laptop, schakelt het scherm automatisch over.
Als je scherm geen HDMI heeft, wordt het wellicht gewoon tijd om afscheid te nemen van het scherm. In een traditionele kast is genoeg ruimte voor heel oude aansluitingen als Displayport, DVI en D-sub. Mijn Dell-laptop van dit jaar heeft zelfs al geen HDMI meer. Enkel USB-C.
Oke dus eigenlijk is het apparaat dat usbc van de Mac mini ontvangt gewoon slecht tegen usbc hot plugging bescherm.pegagus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:18:
USB-C kan heel veel verschillende zaken afhandelen op heel veel verschillende vermogens (van 5 watt tot 130 watt). Bij default moet er eerst communicatie plaats vinden, voordat er data of vermogen wordt uitgewisseld. In den beginne (30 jaar geleden of zo) heet USB al plug and play, en in de praktijk plug and pray. Kortom, USB is met dit doel ontworpen.
Maar vind het gewoon niet oke dat het video signal pas over wordt gebracht bij booten in het os..
Ik zie dus nooit het apple laadscherm of pre-boot selectie scherm..
Ik moet Al's Ik van usb nvme Wil opstarten een hdmi scherm pakken dan aanpassen Dan laten opstarten en Dan een hot plug usb c doen.
Dat killed dan zomaar mijn hub pcie kaart of hub..
Dit Is nu de 2e keer. Ik Kan een nieuwe krijgen maar moet zelf versturen op eigen kosten en denk dat het dan weer gebeurt..
Dus tjah..
Het Apple-logo zie ik op het scherm wat op de hdmi van de Mac Mini is aangesloten. Beeld over usb-c gaat via thunderbolt en daar zal je toch drivers voor nodig hebben. Dat zit niet in de bios van de Mac, vermoed ik.
Als je een serieuze poort replicator aanschaft, is hot pluggen echt geen probleem (standaard kantoorpraktijk tegenwoordig, eigen laptop en schermen op een bureau), maar voor dat geld heb je ook een monitor met HDMI en USB-C.
Als je een serieuze poort replicator aanschaft, is hot pluggen echt geen probleem (standaard kantoorpraktijk tegenwoordig, eigen laptop en schermen op een bureau), maar voor dat geld heb je ook een monitor met HDMI en USB-C.
Oke voor de lolz:
Namens Alle Mac M4 users:
Waarvoor gebruiken jullie de Mac mini
Wat voor software draai je erop
Gebruik je het als vm?
Bevalt het nog goed?
Wat voor nadelen en of voordelen ondervinden jullie?
Gebruik je het als vm?
Bevalt het nog goed?
Heb je als hobby enquêtes te maken met algemene vragen over device-gebruik?R.G schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:04:
Oke voor de lolz:
Gebruik je het als vm?
Bevalt het nog goed?
Misschien kan je hier meer vertellen waar jij de Mac voor wil gebruiken en waar je eventueel tegenaan loopt, dan gaan we met alle plezier in op je concrete vragen.