Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-01 08:36
Ik heb ‘m besteld én geannuleerd (beetje impulsief). Had de 16GB/512GB besteld voor thuis. Alleen mijn MacBook gebruik ik voor werk en voor thuis. De MacBook Pro M1 Pro 16GB voldoet nu voldoende en denk dat de volgende stap een M5 is.

Maar… als je een base M1/M2/M3 hebt is denk ik de Mac Mini een bizar goede optie. Concurrenten kunnen het niet evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:51
JayJavier schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:18:

Maar… als je een base M1/M2/M3 hebt is denk ik de Mac Mini een bizar goede optie. Concurrenten kunnen het niet evenaren.
Precies de afweging die ik maar blijf maken: M1 mini met 16/512 waar ik nog jaren mee vooruit kan MAAR: nu krijg ik er nog een +/- 400 euro voor op MP. Dan is het nog "maar" 600 bijleggen voor een M4/24/512.

Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456976

Dus je kunt gewoon naar iedere willekeurige winkel gaan en een Mac kopen met onderwijskorting? Iedereen in dit topic werkt namelijk in het onderwijs of liegt aan de kassa. Hoe werkt dit proces? Willen ze geen pasje of bewijs zien als je gaat afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:51
Anoniem: 1456976 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:15:
Dus je kunt gewoon naar iedere willekeurige winkel gaan en een Mac kopen met onderwijskorting? Iedereen in dit topic werkt namelijk in het onderwijs of liegt aan de kassa. Hoe werkt dit proces? Willen ze geen pasje of bewijs zien als je gaat afrekenen?
In de winkel kan ik me voorstellen dat je iets moet laten zien van een studentenpas. Online wordt het niet gecontroleerd. Ik denk dat Apple het allemaal wel weet en dan ze het wel prima vinden. Veel Apple spul is vaak ook goedkoper te krijgen via resellers als Coolblue, met die korting kom je hier in de buurt en koop je direct bij Apple. Dit heeft ook weer voordelen met je garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:27
Niemand die voor de standaard 256gb opslag gaat? Lijkt mij eigenlijk prima voldoende. Externe ssd eraan voor de backups etc. Bij Logic hang ik bijvoorbeeld de Library er extern aan op het moment dat ik de applicatie ga gebruiken.
Teveel op de toekomst kopen met 24gb zodat je er jaren mee vooruit kan, hmm.. of over paar jaar weer het nieuwste model en deze inruilen/verkopen terwijl die nog wat waard is. Ik denk dat ik voor de basic versie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:37
Roman_Craig schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:42:
Niemand die voor de standaard 256gb opslag gaat? Lijkt mij eigenlijk prima voldoende. Externe ssd eraan voor de backups etc. Bij Logic hang ik bijvoorbeeld de Library er extern aan op het moment dat ik de applicatie ga gebruiken.
Teveel op de toekomst kopen met 24gb zodat je er jaren mee vooruit kan, hmm.. of over paar jaar weer het nieuwste model en deze inruilen/verkopen terwijl die nog wat waard is. Ik denk dat ik voor de basic versie ga.
Same en hierdoor ben ik ook voor de Basic versie gegaan. Voor mij meer dan voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Ik ga voor de standaard, voor naast mijn game PC.

Ik had voorheen een 128GB MBA. Liet niet over, maar met externe oplossingen prima werkbaar voor mij. Doe toch het meeste in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:10
Ik heb erover getwijfeld maar liep op mijn 256GB Dell laptop regelmatig tegen ruimte problemen aan. Dus voor de zekerheid 1 niveau omhoog.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
FastForwardNL schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Ik ga voor de standaard, voor naast mijn game PC.

Ik had voorheen een 128GB MBA. Liet niet over, maar met externe oplossingen prima werkbaar voor mij. Doe toch het meeste in de cloud.
Ik heb ook nog een 128gb MBA. Altijd voldoende ruimte gehad, behalve toen ik naar Sonoma moest updaten. Dat vond ik wel irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja ik, het is voor mij echt een machine voor erbij.
256 GB intern is meer dan voldoende voor mijn gebruik, heb nu een M2/8GB/256 en nog 100 GB vrij.

Al die upgrades zijn het wat mij betreft niet/zelden waard. Ik heb mijn vorige bij Amazon gekocht voor 550,- een paar maanden na release en de oude verkocht voor 400,-. Nu betaal ik 599,- en krijg ik waarschijnlijk wel weer 350/400.

Dan betaal ik liever 200,- tijdens een refresh dan 200,- extra voor (iets) betere specs :)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
Donstil schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Ja ik, het is voor mij echt een machine voor erbij.
256 GB intern is meer dan voldoende voor mijn gebruik, heb nu een M2/8GB/256 en nog 100 GB vrij.

Al die upgrades zijn het wat mij betreft niet/zelden waard. Ik heb mijn vorige bij Amazon gekocht voor 550,- een paar maanden na release en de oude verkocht voor 400,-. Nu betaal ik 599,- en krijg ik waarschijnlijk wel weer 350/400.

Dan betaal ik liever 200,- tijdens een refresh dan 200,- extra voor (iets) betere specs :)
het is mijn eerste Mac, wellicht is dit een strategie voor de volgende :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat voor toetsenbord gebruiken jullie bij de Mac Mini? Als ik kijk naar de prijzen van Apple zijn ze niet zo vriendelijke t.o.v. bijvoorbeeld Logitech MX Keys S for Mac. De Logitech variant lijkt ook gewoon beter te zijn als ik de reviews moet geloven. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:26
Anoniem: 1456976 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:05:
Wat voor toetsenbord gebruiken jullie bij de Mac Mini? Als ik kijk naar de prijzen van Apple zijn ze niet zo vriendelijke t.o.v. bijvoorbeeld Logitech MX Keys S for Mac. De Logitech variant lijkt ook gewoon beter te zijn als ik de reviews moet geloven. Iemand ervaring hiermee?
Ik heb zowel een MX keys voor thuis (niet de Mac editie, maar wel met mac/windows knoppen) en een MX keys mini voor op kantoor. Ik vind het erg fijn typen en vooral de mogelijkheid om snel te wisselen tussen systemen is erg fijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-03 14:54
Weet niet of dit on-topic genoeg is, maar ik heb zojuist de Mac Mini M4, 32 GB, 1TB & Studio Display besteld... Beste design office set up tot nu toe in mijn leven. Ben zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hansie_P schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb zowel een MX keys voor thuis (niet de Mac editie, maar wel met mac/windows knoppen) en een MX keys mini voor op kantoor. Ik vind het erg fijn typen en vooral de mogelijkheid om snel te wisselen tussen systemen is erg fijn.
Oh er is dus een Mac versie EN een versie met Mac/Windows toetsen. Daar moet ik dan even goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het is dat ik het design niks vind anders had ik die ook gehaald. Daarnaast ben ik echt gewend aan TouchID voor het ontgrendelen van je Mac, dat is iets wat ik echt meerdere keren per dag gebruik.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Greatsword schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:26:
[...]

Het is dat ik het design niks vind anders had ik die ook gehaald. Daarnaast ben ik echt gewend aan TouchID voor het ontgrendelen van je Mac, dat is iets wat ik echt meerdere keren per dag gebruik.
Met een Apple watch kun je ook ontgrendelen toch? Ik twijfel ook aangezien ik mechanische tobo's gewend ben. Ik heb wel een apple watch, dus vraag me af of die Touch ID nog iets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Met een Apple watch kun je ook ontgrendelen toch? Ik twijfel ook aangezien ik mechanische tobo's gewend ben. Ik heb wel een apple watch, dus vraag me af of die Touch ID nog iets toevoegt.
Yes dat werkt inderdaad ook, ideaal als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Kassad schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

het is mijn eerste Mac, wellicht is dit een strategie voor de volgende :)
Ja het zal vast niet voor iedereen gelden hoor! Maar ik doelde meer op de gebruikers die twijfelen tussen de basic spec en iets upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Hands-On w/ M4 Mac mini, M4 MacBook Pro & M4 iMac at Apple's LA Event!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:54
Ik twijfel om er eentje op de kop te tikken. Mijn situatie is dat ik relatief grote Excels draai voor werk. Ik heb van werk een laptop waarop Excel erg traag is. Zo nu en dan pak ik mijn Macbook Air M2 erbij om het e.e.a. in queries te doen omdat dit mij tijd scheelt. De hamvraag is: is deze Mac Mini M4 significant sneller dan mijn Macbook Air M2 als het gaat om Excel? Alvast dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:17
Kan ik zo'n Mac Mini ook vanaf Windows benaderen, en eventueel headless draaien?
Twijfel tussen een Mac Mini of toch een Macbook. Heb een prima Dell XPS laptop, dus heb niet perse een Macbook nodig kwa hardware en het scheelt behoorlijk in de prijs ten opzichte van een Mini.

Heb bovendien nog geen ervaring met Mac OS, dus weet ook niet of dit bevalt. Ik hoor wel veel positieve dingen over de integratie met andere Apple apparaten, dus wil dit wel eens gaan proberen.

Belangrijkste is dus dat ik een goede integratie heb met mijn andere Apple apparatuur (met namen overzetten van veel foto's vanaf de Iphone, met Windows levert dit een ongesorteerde bende op). Echter geen idee of dat mogelijk is via een remote sessie?

Verder zou ik hem aan mijn HP Thunderbolt Dock G4 willen hangen. Zou dit gewoon werken, incl. de in de dock ingebouwde Realtek of Intel NIC?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De studio display is nu goedkoper dan normaal trouwens, zal vast te maken hebben met de release van de m4 mini. Ik heb hem voor 1956 gekocht bij Coolblue, de versie met verstelbare voet. Bij apple +-250 euro duurder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:12
Je kan maar creatief zijn in het vinden van zulke oplossingen haha #powerbutton

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBxqItvS6zS2Oo4ZIiKFcrANnh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlRLb5ZtOJ70DbEGoTQLKiVS.jpg?f=fotoalbum_large

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

jdiezrequejo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:07:

[Afbeelding]
Gewoon in sluimer laten en met je toetsenbord ontwaken, het is geen Windows PC die je elke dag moet herstarten voor updates ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 31-10-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12:36

[Afbeelding]
Nog een reden om de Mini, met behulp van een mount, onder je bureau te monteren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:57
Cariernb schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Nog een reden om de Mini, met behulp van een mount, onder je bureau te monteren :P
Gewoon tape toch ...

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb mijn M2 Mini sinds een paar maandjes na release en de power button 2x gebruikt. De eerste keer om aan te zetten en onlangs een keertje om aan te zetten nadat ik hem verplaatst had en hij dus stroomloos geweest is.

Zou echt niet weten waarom de plaatsing van de knop een issue gaat zijn waarvoor ik dit ding zou willen gebruiken 8)7 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kassad
Ik heb de MX Keys en dat is een geweldig toetsenbord, echt heel goed. Ik heb de MX mini ook voor onderweg/kantoor, die zit in mijn tas, die is qua toetsaanslag misschien wel beter zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:45
Cariernb schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, eerste waar ik aan dacht toen ik zag dat de power button naar de onderkant is verplaatst. Mijn NUC heb ik ook zo geplaatst. Zullen wel beetje vanuit zijn gegaan dat mensen het zo doen of achter een scherm gaan plaatsen. Ik zie ook dat de meesten hem gewoon aan laten staan. Ben ik geen fan van, bij mij geen apparaten aan als ik ga slapen.

Lijkt ook beetje een signaal van Apple. Zo van: onze computer hoeft niet uit. Ook in de hoop dat erover gepraat gaat worden en zal ook wel een ontwerpvraagstuk zijn geweest.

Ik vind het wel leuk gevonden. Had alleen verwacht van Apple dat ze zelf met een constructie hadden gekomen om het onder je bureau te hangen. Nu mooi gat voor derde partijen zoals Twelvesouth oid.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Redondo1982 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Had alleen verwacht van Apple dat ze zelf met een constructie hadden gekomen om het onder je bureau te hangen. Nu mooi gat voor derde partijen zoals Twelvesouth oid.
Of gewoon 3D (laten) printen, hier staan vaak mooie designs op.

https://www.thingiverse.c...ni&page=1#google_vignette

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

[Afbeelding]
Of je legt voor wat extra ruimte een paar bierviltjes onder de mini. :P

Het blijft knap hoe mini de Mac mini is geworden.
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/oiccfh0rvyxd1.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Corrigan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:02:
[...]

[Afbeelding]
Grappig dat Pc’s dan kleiner moeten worden maar telefoons steeds groter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:30
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:39:
Ik twijfel, 16 of 24gb. Iemand advies?

Mijn werkzaamheden:

- Webbrowsen, Word, Excel, Teams
- Windows in Parallels met een SQL server en Power BI
- Af en toe wat native games, niet te zwaar
- Af en toe wat GoPro beelden verwerken van vakanties
- Af en toe wat foto's bewerken van vakanties.

Ik ben een echte desktop gebruiker, vind laptops maar onhandig. Zit nu op een windows game PC van 6 jaar oud die aan vervanging toe is, alleen game ik niet meer zo fanatiek en hecht meer waarde aan een minimalistische werkomgeving. Ik wil ook een studio display aanschaffen :)
Bedenk wel dat je met Parallels op een M4 aan de ARM versie van Windows vast zit. Het werkt wel, maar kan niet zo goed als op een Intel Windows machine. PowerBI is er niet voor ARM, wat betekent dat Windows PowerBI draait in x86 emulated mode. Dat is een stuk trager, om het een beetje werkbaar te houden zou ik voor veel geheugen gaan. Dan nog verwacht ik dat de ervaring bij grote datasets suboptimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-05 14:05
Kassad schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Ik heb de MX Keys en dat is een geweldig toetsenbord, echt heel goed. Ik heb de MX mini ook voor onderweg/kantoor, die zit in mijn tas, die is qua toetsaanslag misschien wel beter zelfs.
Ik heb dit toetsenbord ook besteld. Is dat te doen via bluetooth? Ik zag dat de dongle USB-A is maar de mini heeft alleen nog maar USB c. En is dat ding ook te connecten tijdens de setup? (heb verder geen apple toetsenbord/muis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:57
Corrigan schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:02:
[...]

Of je legt voor wat extra ruimte een paar bierviltjes onder de mini. :P

[Afbeelding]
Niet echt toch?, dezelfde hardware past ook in een iPad of Macbook Pro waarbij een groot gedeelte van de ruimte nog gebruikt word voor de batterij.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-05 19:24
Op mijn M1 mini heb ik wel liggen vloeken om tijdens de setup die te gaan connecteren met een MX keyboard, ik heb er uiteindelijk een gewoon USB keyboard moeten op aan sluiten om verder te kunnen.
Zeer vreemd maar heb er verder geen tijd in gestopt.
Nu heb ik een keychron, ben benieuwd naar de setup volgende week 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin11468
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 10:39
-

[ Voor 98% gewijzigd door Martin11468 op 01-11-2024 10:06 . Reden: Verkeerde manier gequote ]

MRTN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
PrettigGestoord schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:43:
Op mijn M1 mini heb ik wel liggen vloeken om tijdens de setup die te gaan connecteren met een MX keyboard, ik heb er uiteindelijk een gewoon USB keyboard moeten op aan sluiten om verder te kunnen.
Zeer vreemd maar heb er verder geen tijd in gestopt.
Nu heb ik een keychron, ben benieuwd naar de setup volgende week 😅
Ik hoop dat dat opgelost is want een bedraad keyboard heb ik hier niet.. Misschien kan ik mijn MX bedraad aansluiten, geen idee of dat werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-05 14:05
mx keyboard kan bedraad alleen opladen. Heb nog wel een usb-a keyboard maar daar zou ik dan een verloopje voor moeten halen

[ Voor 5% gewijzigd door cracking cloud op 01-11-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:56:
De studio display is nu goedkoper dan normaal trouwens, zal vast te maken hebben met de release van de m4 mini. Ik heb hem voor 1956 gekocht bij Coolblue, de versie met verstelbare voet. Bij apple +-250 euro duurder.
Dat is wel een mooie combinatie. Maar volgens mij werkt die niet goed met een windows pc, dat is jammer voor die keer dat ik wil thuiswerken :P

Ik zag bij tweakers nieuws de aankondiging van de Asus ProArt Display 5K. Die lijkt, op papier, perfect voor de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:19

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ze hadden wel even beetje meer het design van studio display mogen pikken.

Logo en knopjes zijn zo lelijk, nog los van materiaalgebruik :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En geen speakers/webcam :) Als je voor de minimalist look gaat is dit niet echt een optie. Wel een goede ontwikkeling overigens, we hebben meer 5k schermen nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik heb een vraagje over het MX Keys toetsenbord.
Het werkt bij al tijden prima met mijn Mac studio,
maar de toetsen Backspace en Delete werken bij mij omgekeerd.

Is dit op te lossen, zo ja , hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ah, het is nu wachten op nieuwe hubs met een power button op de top.
Als ze deze oplossing van chique materiaal met een nieuwe hub combineren, dan gaat het vast wel goed komen!

https://makerworld.com/en/models/744386#profileId-677132

[ Voor 4% gewijzigd door Nijl op 01-11-2024 13:35 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Oh god. Krijg hier nu al tesla richting aanwijzer vibes van.

Ik heb mijne inmiddels ook besteld. 24\512 M4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
wat zouden nu ongeveer realistische prijzen zijn voor gebruikte base modellen minis m1 t/m m3 nu apple 16GB RAM als standaard heeft? zie op marktplaats bijvoorbeeld prijzen van om en nabij €400-450. vind ik persoonlijk wel iets te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 15:24
tweakino schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:55:
wat zouden nu ongeveer realistische prijzen zijn voor gebruikte base modellen minis m1 t/m m3 nu apple 16GB RAM als standaard heeft? zie op marktplaats bijvoorbeeld prijzen van om en nabij €400-450. vind ik persoonlijk wel iets te hoog
Wat de gek er voor geeft is een realistische prijs. Je hebt het nu over de 8GB modellen neem ik aan?

Genoeg gebruikers die 8GB prima vinden, deze Mac Mini’s zijn niet opeens slecht of zo. En daarnaast, dat Apple nu een nieuw model heeft zegt toch niet zo veel over de restwaarde van andere modellen?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
Ik heb mijn Mac Mini met M2 en 16GB RAM/256GB SSD, verkocht voor 525 🙃 nu de MacBook nog ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mprkooij op 01-11-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:59:
[...]

Wat de gek er voor geeft is een realistische prijs. Je hebt het nu over de 8GB modellen neem ik aan?

Genoeg gebruikers die 8GB prima vinden, deze Mac Mini’s zijn niet opeens slecht of zo. En daarnaast, dat Apple nu een nieuw model heeft zegt toch niet zo veel over de restwaarde van andere modellen?
8GB idd.

oude modellen zijn zeker niet slechter, maar nieuwe modellen hebben wel degelijk invloed op de restwaarde. zie bv apple die inleverwaarde aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
tweakino schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:11:
[...]

8GB idd.

oude modellen zijn zeker niet slechter, maar nieuwe modellen hebben wel degelijk invloed op de restwaarde. zie bv apple die inleverwaarde aanpast.
Tuurlijk, maar Apple heeft het voordeel in die situatie. Jij wil (nu) iets kopen en zij spelen daarop in door je een inruilvoorstel te doen.

Meestal werkt het hier op bijvoorbeeld Vraag & Aanbod net iets anders. Iemand hoeft er vaak niet direct vanaf, dus de vraagprijs wordt bepaald aan de hand van wat iemand bereid is om ‘m voor te verkopen.

En het maakt natuurlijk totaal niet uit wie ‘m koopt, als het maar weg gaat voor het gevraagde bedrag.

Maar goed, daar gaat dit topic natuurlijk niet over. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Hands on with Apple’s new Mac Mini, MacBook Pro and iMac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
mprkooij schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:02:
Ik heb mijn Mac Mini met M2 en 16GB RAM/256GB SSD, verkocht voor 525 🙃 nu de MacBook nog ;)
Ooh netjes, ik ga inzetten op €450,- voor een M2/8/256 maar ben te vrezen met €400. ik heb de mijne alleen “nodig” tot release dus moet nog even wachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
tweakino schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:55:
Als je nu een 2023 M2 Pro Mac Mini hebt (was 1569 euro) en ziet dat de nieuwe instap M4 Mini van 719 euro vrijwel dezelfde specs heeft, dan is het wel even slikken lijkt me, die afschrijving hakt er stevig in.

Je weet nooit wat mensen willen betalen (zeker als ze nog niet door hebben dat er nieuwe Mini's uitgekomen zijn), maar dit zou de prijzen van tweedehands Mini's behoorlijk omlaag moeten drukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 01-11-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik heb al een mac mini m2 pro met 32GB -> die wordt een mooie alleskunner met asahi linux, remote toegang + servertoepassingen

De mac mini m4 pro met 24GB en 1TB HDD wordt dan mijn nieuwe daily driver
Ik zit wel te dubben of ik 64GB wil (voor LLM)...

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
mprkooij schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:02:
Goeie deal! Denk gekocht door iemand die niet begrijpt wat die heeft gekocht 🤫🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
SquareOne schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:25:
[...]

Goeie deal! Denk gekocht door iemand die niet begrijpt wat die heeft gekocht 🤫🫣
Of die niet van studentenkorting heeft gehoord. Anders is het verschil met de M4 mini nog wel wat groter dan met studentenkorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:23
Ook maar de basisversie besteld. Misschien wel geinig voor boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Hier toch maar overstag gegaan. Nu gekozen voor de 16GB/256GB variant.

Overweeg om een externe SSD met TB3/4 enclosure en daar vanaf te booten. Of denken jullie dat ik daar veel in performance ga merken tov de interne SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
JayJavier schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:07:
Hier toch maar overstag gegaan. Nu gekozen voor de 16GB/256GB variant.

Overweeg om een externe SSD met TB3/4 enclosure en daar vanaf te booten. Of denken jullie dat ik daar veel in performance ga merken tov de interne SSD?
Waarom niet gewoon OS en Apps op de interne SSD en je werkdata op het enclosure? Zo doe ik het en dat maakt het wel zo gemakkelijk. Mijn ervaring met de TB poort is dat hij best gevoelig (als in een kat die langs de kabel loopt en weg verbinding) is en ik wil mijn OS daar niet van draaien.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit te twijfelen tussen het 256gb en het 512gb model. Hoe groot is het Mac OS tegenwoordig? Ik weet nog dat ik destijds mijn Macbook Pro met 128 gb niet meer kon updaten omdat ik niet genoeg ruimte had. Of draaien jullie veelal met SSD's waar alle data op staat? Zou 256gb over 5 jaar nog genoeg zijn voor het updaten van OSX bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Anoniem: 1456976 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:59:
Zit te twijfelen tussen het 256gb en het 512gb model. Hoe groot is het Mac OS tegenwoordig? Ik weet nog dat ik destijds mijn Macbook Pro met 128 gb niet meer kon updaten omdat ik niet genoeg ruimte had. Of draaien jullie veelal met SSD's waar alle data op staat? Zou 256gb over 5 jaar nog genoeg zijn voor het updaten van OSX bijvoorbeeld?
Ligt er aan wat je er mee doet. Op zich krijg je 256GB makkelijk vol, mits je gebruik maakt van iCloud bijvoorbeeld. Dus, wat doe je er mee of wat wil je er mee gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
256gb zou ik echt nooit meer nemen. Ook al kan je er prima mee uit de voeten, het voelt gewoon niet goed. Echter het ligt ook wel beetje aan je gebruik en hoe snel je gaat upgraden. Als je elk jaar gaat upgraden met bijv. een nieuw model dan kan je makkelijk basis instappen voor een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
Wel of geen 10 Gigabit Ethernet in het kader van future proofing een machine die ik minimaal 5 jaar wil gebruiken?

Snelheden boven de 1 Gigabit bij de ISP's worden/zijn meer gangbaar/betaalbaar. Of tezijnertijd een (waarschijnlijk goedkoper) adaptertje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
Eens even gekeken naar de Storage. macOS staat hier op 14,69GB. Daarnaast valt het me op hoe snel de GB's optellen van -email en Messages, Nooit op gelet, maar Chrome is ook 1,78GB, MS Word 1,62GB. Zijn toch wel serieus grote applicaties voor wat te webbrowsen en typen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carlo_Goes
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-04 21:08
Ik gebruik de MX Key S op zowel mijn MBA M1 en voor mijn werk Windows laptop. Echt een enorm fijn toetsenbord en inderdaad makkelijk switchen. Ik heb vaker moeite om te verbinden met mijn Windows laptop dan met de Mac. Maar dat komt waarschijnlijk door alle beveiliging die er op zit vanuit werk ICT.
Overigens gebruik ik ook de Lochitech MX master S3. Beste combi ooit.
Ben ook nog in het bezit van de Apple muis en toetsenbord, maar die liggen te verstoffen in mijn la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
Welke monitor (niet van Apple vanwege de prijs) zouden jullie er op aansluiten die als het even kan ook nog een MacBook (vorige MBP) kan voorzien van genoeg stroom?

(Maw welke monitor komt qua functie en opties het dichts bij de Studio Display 27" 5k in de buurt maar voor een stuk minder centjes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
VanillaPriest schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:20:
Welke monitor (niet van Apple vanwege de prijs) zouden jullie er op aansluiten die als het even kan ook nog een MacBook (vorige MBP) kan voorzien van genoeg stroom?

(Maw welke monitor komt qua functie en opties het dichts bij de Studio Display 27" 5k in de buurt maar voor een stuk minder centjes)
3 bestaan maar 3 andere 5k schermen volgens de pricewatch.
Twee zijn er nog niet eens leverbaar (van Benq en Asus). Alleen een samsung beschikbaar. Maar daar staat TV software op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-T2XV3aGQ3DOO4huL121bmzptw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r6DHNsUwM9gLEXFaU1gyXnob.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

derhenno schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:59:
Wel of geen 10 Gigabit Ethernet in het kader van future proofing een machine die ik minimaal 5 jaar wil gebruiken?

Snelheden boven de 1 Gigabit bij de ISP's worden/zijn meer gangbaar/betaalbaar. Of tezijnertijd een (waarschijnlijk goedkoper) adaptertje?
Ligt natuurlijk volledig aan je thuisnetwerk. Heb jij of ga je binnenkort kabels leggen/trekken, 10Gbit router/switch aanschaffen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
Greatsword schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:29:
[...]
Ligt natuurlijk volledig aan je thuisnetwerk. Heb jij of ga je binnenkort kabels leggen/trekken, 10Gbit router/switch aanschaffen etc.
Via router ISP kort kabeltje naar de Mac mini (tezijnertijd). Een nieuwe NAS komt er voorlopig nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik heb er afgelopen 2 weken bijna fulltime onderzoek naar gedaan, conclusie: Niks komt op dit moment in de buurt van de Apple studio display in deze price range. Hij is duur, hij is verouderd, maar nog steeds courant gezien het aanbod.

En ik verwacht geen opvolger binnen nu en een jaar. En de opvolger kan dan wel 120hz hebben, maar de macmini M4 heeft TB4, dus dan heb je daar sowieso niks aan :+

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 02-11-2024 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Als je het geld niet hebt moet je genoegen nemen met minder en misschien gewoon voor een 27” 4K scherm gaan. Is verder qua specs natuurlijk maar net wat je belangrijk vind aan een scherm. In de pricewatch kan je o.a filteren op USB Power Delivery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nah dat laatste sowieso wel, het hele Os met de default apps etc is maar 15 GB ofz, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Ik heb ook deze generatie weer de 256 GB besteld, gaat allemaal prima, heb nog 100 GB over op mijn M2/256. Wel heb ik mijn desktop en documents in iCloud, dat is vooral handig voor op mijn iPad Pro (wat mijn main device is) maar scheelt ook nog al ruimte.

Schijfruimte is als vrije tijd, het maakt niet uit hoeveel je hebt je krijgt het altijd vol als je zou willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Je kan voor documenten en zo nog altijd een externe SSD plaatsen.
Ik heb op de M2Pro mini 4TB extern voor alles wat niet OS en Apps is. Gaat al jaren goed.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ja, maar ik denk dat veel mensen niet allemaal extra balast willen naast de Mini. Meesten willen met Apple spul toch vaak minimalistisch te werk gaan. Het is fijn dat je extern iets kan toevoegen, maar om er nu al bij voorbaat rekening mee houden zou ik nooit doen. Of je moet 2TB aan materiaal hebben om elke keer te gebruiken, maar daar heb je de cloud en een Nas al voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
M4 Pro / 24 / 512 is het geworden! En nu weer terug naar het normale leven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
derhenno schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:59:

Wat precies ga je doen met 10Gbps dan? Dat vraag ik me altijd af, heb je een 10Gbps switch? En een 10Gbps internet lijn? En als je die hebt, welke applicatie/workflow/whatever heeft 10Gbps nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
Kassad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:29:
[...]

Wat precies ga je doen met 10Gbps dan? Dat vraag ik me altijd af, heb je een 10Gbps switch? En een 10Gbps internet lijn? En als je die hebt, welke applicatie/workflow/whatever heeft 10Gbps nodig?
Als de ISP's in de toekomst standaard boven de 1Gbps gaan zitten qua snelheid was het wel handig geweest. In mijn geval een kabeltje van de router naar de mini. Heb uiteindelijk voor 1Gbps gekozen. Het was allemaal al duur genoeg. Zie wel in de toekomst hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

derhenno schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:51:
[...]

Als de ISP's in de toekomst standaard boven de 1Gbps gaan zitten qua snelheid was het wel handig geweest. In mijn geval een kabeltje van de router naar de mini. Heb uiteindelijk voor 1Gbps gekozen. Het was allemaal al duur genoeg. Zie wel in de toekomst hoe en wat.
Je kan achteraf altijd nog een USB-C naar (2,5-10Gbit) ethernet adapter halen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
derhenno schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:51:
[...]

tja, ik heb bij een ISP gewerkt en heb de gemiddelde en piek lijnbelastingen gezien, bijna niemand gebruikt meer dan 100Mbps. Men denkt van wel maar het is bijna nooit echt zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ro_meo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:55:
Je kan voor documenten en zo nog altijd een externe SSD plaatsen.
Ik heb op de M2Pro mini 4TB extern voor alles wat niet OS en Apps is. Gaat al jaren goed.
Ja eens, het is ook geen MacBook Pro die mobiel moet blijven ofz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Nou 10Gbps tussen mijn Mac en de Nas zou ik wel graag willen hoor!

De nas doet maar 2x1000 dus voor nu nog geen nut maar de volgende ga ik er zeker op uitzoeken.
Kassad schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:00:
[...]

tja, ik heb bij een ISP gewerkt en heb de gemiddelde en piek lijnbelastingen gezien, bijna niemand gebruikt meer dan 100Mbps. Men denkt van wel maar het is bijna nooit echt zo..
Ik trek met Usenet mijn 1000Mbit lijn wel helemaal dicht. Dus meer is altijd welkom :)

[ Voor 28% gewijzigd door Donstil op 02-11-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:01
IS er ergens bekend hoe snel de SSD is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
[...]

2.5 Gb/s is tegenwoordig de standaard voor routers en switches, ja. En een 10 Gb/s-netwerk is ook zeker niet duur te noemen voor iemand die bijvoorbeeld een SSD-upgrade bij Apple kan betalen. De tijd heeft niet stilgestaan in netwerkland, hoor.

En een normale SSD doet 52-60 Gb/s. Dus wat maak je de grootste bottleneck, je werkplek of de rest van je netwerk? Voor €100 zou ik het wel weten…

Je hebt nog nooit gehoord van gaming, videobewerking, astronomie, virtuele machines, data-analyse,
AI/ML of gewoon even een back up draaien? :?

Als je alleen een beetje naar kattenplaatjes op het internet kijkt merk je inderdaad niks, maar voor mensen die ook met hun pc werken is meer snelheid meer beter. Een gemiddelde Mac heeft 0 opslagruimte, dus met hoge snelheid data kunnen rondpompen is voor mij wel een vereiste.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
Ample Energy schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:51:
[...]

2.5 Gb/s is tegenwoordig de standaard voor routers en switches, ja. En een 10 Gb/s-netwerk is ook zeker niet duur te noemen voor iemand die bijvoorbeeld een SSD-upgrade bij Apple kan betalen. De tijd heeft niet stilgestaan in netwerkland, hoor.

En een normale SSD doet 52-60 Gb/s. Dus wat maak je de grootste bottleneck, je werkplek of de rest van je netwerk? Voor €100 zou ik het wel weten…

Je hebt nog nooit gehoord van gaming, videobewerking, astronomie, virtuele machines, data-analyse,
AI/ML of gewoon even een back up draaien? :?

Als je alleen een beetje naar kattenplaatjes op het internet kijkt merk je inderdaad niks, maar voor mensen die ook met hun pc werken is meer snelheid meer beter. Een gemiddelde Mac heeft 0 opslagruimte, dus met hoge snelheid data kunnen rondpompen is voor mij wel een vereiste.
Dank, daar denk ik als Windows gebruiker inderdaad niet aan, interne opslag kost daar geen zak. In professionele omgevingen snap ik 10Gbps+ netwerken helemaal, onze kantoor omgeving zat om die reden jaren geleden al op 10Gbps, ik ben altijd benieuwd waarom mensen thuis (of mobiel) denken enorme bandbreedtes nodig te hebben.
Ik zal moeten wennen aan externe opslag denk ik :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JayJavier
Voor de meeste (thuis) gebruikers is 10 Gb/s natuurlijk extreme overkill. Sterker nog. 1 Gb/s is al vaak niet-bindend gebruik.

Heel veel mensen verhogen tegenwoordig hun internetsnelheid bij hun ISP en hebben niet eens in de gaten dat router, kabels, WiFi etc die snelheden helemaal niet aankunnen…

De groep mensen die het wel nodig hebben is natuurlijk bijv op Tweakers wel aanwezig maar is niet representatief naar hoe het daadwerkelijk bij “de Nederlander” is.

Ik heb zojuist als extra opslag een 2TB WD SN850X besteld met een Acacis TB3/4 enclosure. Snelle externe opslag voor de 256GB Mac Mini die vrijdag komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
Redondo1982 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:18:
Ja, maar ik denk dat veel mensen niet allemaal extra balast willen naast de Mini. Meesten willen met Apple spul toch vaak minimalistisch te werk gaan. Het is fijn dat je extern iets kan toevoegen, maar om er nu al bij voorbaat rekening mee houden zou ik nooit doen. Of je moet 2TB aan materiaal hebben om elke keer te gebruiken, maar daar heb je de cloud en een Nas al voor.
Ik denk dat je vooral naar je use case moet kijken en dan gewoon aanschaffen wat je nodig hebt. Zo doe ik het.
Maar veel mensen gaan met een budget winkelen bij Apple en dan dingen duur vinden. Dat is niet hun doelgroep. Daardoor komt bij elk Apple topic weer die geld-discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:00
Ben er nog steeds niet over uit of ik wel of niet een Mini M4 ga kopen. Op zich wil ik het wel vanwege de looks (ook de enige reden dat ik de Watch Ultra heb) maar aan de andere kant zou de Mini voornamelijk gebruikt gaan worden als vervanger van mijn Apple TV 4K die Mywhoosh in een pixelfestijn omtovert. Op de iPad Pro M1 ziet het er op de hoogste settings gewoon strak uit. En de tweedehands prijzen van de M1 en M2 Mini;s zijn ook niet dusdanig dat ik voor tweedehands wil gaan.
Zou de basis M4 beter zijn dan een Steamdeck? Want dan zou ik nog een extra argument hebben. Want enkel als Apple TV gebruiken is prijstechnisch overkill.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Roman_Craig schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat je vooral naar je use case moet kijken en dan gewoon aanschaffen wat je nodig hebt. Zo doe ik het.
Maar veel mensen gaan met een budget winkelen bij Apple en dan dingen duur vinden. Dat is niet hun doelgroep. Daardoor komt bij elk Apple topic weer die geld-discussie.
Dat is zeker zo. Ik gebruik dagelijks voor werk en privé een MacBook Pro M1 Pro met 16GB die bij aanschaft € 2.250 gekost heeft. Dat is zeker geld, maar dubbel en dwars waard. Voor de Mac Mini ga ik nu gewoon jaarlijks of 1x per twee jaar het instap model kopen. Meer heb ik niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
[...]

Wat veel mensen ook vergeten mee te rekenen is dat er nogal wat minder van je data verkocht wordt en dat de resell waarde hoog is. Vooral dat eerste is voor mij de hogere prijs wel waard, nog los van de kwaliteit van Apple producten.
Wat bij mij de druppel was is Recall van Microsoft, als je als softwarebedrijf denkt dat dat een goed idee is, dan denk je echt heel anders over privacy dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online

Rtings heeft er een mooi overzicht van gemaakt. :)

Best Monitors For Mac Mini - Fall 2024 https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
ARStechnica heeft alle CPU-, GPU- en RAM-opties op een rijtje gezet :
https://arstechnica.com/a...-to-each-other/#gsc.tab=0

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 12:31
[...]

Op zich vind ik niet erg dat het wat duurder is, maar wel jammer dat Apple extra RAM en SSD als cashcow gebruikt. Mijn oude MacMini (2008) kon ik nog mooi zelf upgraden, maar nu gaat dat niet meer.
Mijn ervaring is dat als je nu koopt wat je nu nodig hebt, dat je dan als eerste behoefte krijgt aan extra opslag en extra RAM. Maar goed, ik doe dan ook wel >5 jaar met mijn Macs. :D
Dus dan maakt het minder erg dat het wat duurder is en daar maakt Apple wel gretig gebruik van. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Even aanvullend op het zelf kunnen uitbreiden achteraf : Ik vind het ook heel erg.

Toen ik ooit een intel NUC kocht had ik al gelijk 32GB RAM gekocht en heb nooit de behoefte gehad om dat uit te breiden. Wel heb ik een extra SSD intern bijgeplaatst.

Later heb ik tussen de NAS, NUC en de M2Pro mini alles 10GBE gemaakt en vanaf dat moment breid ik alleen aan de NAS-zijde alles uit.

Enige wat dan rest is geheugen goed kiezen en dat doe ik nu steeds bij aanschaf en verander niets meer.

Wat ik wel doe is bijv. meerdere rpi5's aanschaffen (bijv. voor Homeassistant, en andere spielerei) En hier ben ik niet verder kunnen komen dan 2 rpi5's.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 16:26

SG

SG surft naar info hardewaren

10Gbit nic houd in dat netwerk opslag kan gebruiken met ongeveer de bandbreedte van USB-C 10Gbit
Ik heb recent AMD Qnap nas met 10gb en 2 stuks 2,5Gb. Mijn x86 mac mini heeft al 10gb en nu mijn WS Threadripper ook. Isp bandbreedte maakt voor mij niet uit. Gebruik internet licht. Snelle lokale opslag vind ik wel belangrijk.
Je gebruikt NAS als gedeelde DAS.
Nog beter zou zijn een NAS met TB4 aansluiting en voldoende kracht om TB4 en 10GB te satureren .
Maar dat zijn al snel high-end Nassen.
Mijn unifi LAN heeft dus klein 10gb deel en andere switches met 10gb uplink.
Mijn volgende Mac moet dus 10gb hebben.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Als DAS is de Asustor Lockerstor 4 Gen 3 interessant omdat deze ook USB4/TB4 aansluitingen heeft (2x) naast 10GBE (2x)
Op NASCompares wordt dit "de goedkoopste" optie genoemd als je TB4 aansluitingen op een NAS/DAS zoekt.

Mijn use-case zal worden : Op de TB4 aansluitingen komen de vorige en de nieuwe mac mini's (als DAS) en de rest van het netwerk mag dan over 10GBE (als NAS)

linkje naar NasCompares : https://nascompares.com/2...gen-3-nas-review-as6804t/
(heb geen PW link maar is zichtbaar op Amazon.nl etc)

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke muis raden jullie aan? Ik lees overal horror verhalen over de Logitec MX MASTER 3S For Mac, dat deze veel lag heeft. Bijzonder gezien de naam "for Mac".

De magic mouse lijkt me ook lastig werken aangezien je je vingers niet kan laten rusten...

Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bingley1970
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-03 16:29
Anoniem: 36835 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:35:
Welke muis raden jullie aan? Ik lees overal horror verhalen over de Logitec MX MASTER 3S For Mac, dat deze veel lag heeft. Bijzonder gezien de naam "for Mac".

De magic mouse lijkt me ook lastig werken aangezien je je vingers niet kan laten rusten...

Nog tips?
Ik vind de Logitech MX Vertical Ergonomic nog steeds erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
Anoniem: 36835 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:35:

Nog tips?
Ik heb dus de magic mouse 2. Die gebruik ik voornamelijk met de gestures. Dat bevalt heel goed, omdat je niet veel hoeft te klikken, en ik vind het gewoon een mooi design. Maar.... het is natuurlijk een horror ding wat betreft ergonomie, apple marteling, dat geef ik ook toe. Als ik eens wat serieus klik-werk te doen heb, zoals gamen via GeForceNow, dan pak ik de Logitech M705 erbij. Die vind ik heel fijn en is best goedkoop. Misschien te goedkoop?
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste