Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirinR
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:14
Ik ga ‘m ook kopen, maar wacht nog even op Black Friday! Vorig jaar gaf Apple een cadeaubon van €100, en die kan ik goed gebruiken voor een nieuwe Apple TV 4K :)

Mijn M1 Mac Mini (8GB/512GB) gebruik ik amper meer, vooral omdat hij geen drie schermen ondersteunt. Toen ik nog online colleges volgde, was hij ideaal. Daarna heb ik een M1 MacBook Air gekocht voor colleges op de universiteit, maar de Mini bleef handig voor thuis met twee schermen. Voor werk heb ik nu een setup met drie schermen.

Voor de nieuwe M4 Mac Mini (512GB) betaal ik na onderwijskorting €829. Als ik mijn oude Mac Mini inruil krijg ik €260 korting, wat uitkomt op €569 netto. Dit vind ik al erg netjes vindt maar alle korting is mooi meegenomen :P

[ Voor 52% gewijzigd door VirinR op 04-11-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

VirinR schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:00:

Mijn M1 Mac Mini (8GB/512GB)

Als ik mijn oude Mac Mini inruil krijg ik €260 korting, wat uitkomt op €569 netto. Dit vind ik al erg netjes vindt maar alle korting is mooi meegenomen :P
Als je hem zelf zou verkopen met die opslag upgrade van 512GB denk ik dat je er nog wel minimaal 399,- voor zou krijgen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca92
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-02 10:49
Hi,

even advies gevraagd mbt overstap van windows naar een Macmini.

nu heb ik momenteel 16gb ram op mijn asus tuf A17.
Zouden jullie in dit geval alsnog de base 16gb macmini nemen met 256ssd? of toch gaan voor de 24gb/512ssd? of 24GB ram/ 256ssd met een externe SSD?.

bvd

bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20
RAM : is niet achteraf uitbreidbaar -> 16GB is vaak voldoende afhankelijk van wat je er mee wilt doen :
Bijv: meer RAM als je LLM of software development doet - grafische en andere use-cases ben ik niet erg in bedreven.

SSD : 256GB is genoeg voor de niet Tweaker en goed voor alledaagse zaken : mail lezen, beetje browsen, Netflixen etc. Heb je een NAS of extern SSD die je er aan wilt sluiten : prima.

Anders SSD ook uitbreiden. Echter - als voorbeeld - ik werk voor mijn werk ook veel met MS cloud en heel veel zo niet bijna alle documenten zitten wel ergens in de cloud bij MS in Azure of op mijn NAS (meestal media en dan pas alle andere documenten die ik nog ooit wil gebruiken)
Anders gezegd : als je je machine gebruikt om puur mee te consumeren dan is weinig SSD te doen.

Twijfel je : neem "gewoon" 512GB of 1TB
Maar in de volgorde eerst 16GB of meer afhankelijk van je use-cases en dan pas meer SSD.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:33
Luca92 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:27:
Hi,

even advies gevraagd mbt overstap van windows naar een Macmini.

nu heb ik momenteel 16gb ram op mijn asus tuf A17.
Zouden jullie in dit geval alsnog de base 16gb macmini nemen met 256ssd? of toch gaan voor de 24gb/512ssd? of 24GB ram/ 256ssd met een externe SSD?.

bvd

bvd.
Als je wat meer context geeft over waar je de Mac Mini voor gaat gebruiken en wat je verwachtte gebruiksduur gaat zijn dan is het voor ons wat makkelijker om een inschatting te maken. Een 16GB/256GB model zal voor gewone huis, tuin en keuken werkzaamheden prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Ik heb van de week een Mini pre-ordered maar heb nu toch wat twijfels omdat ik 1x per week de Mac zou moeten meenemen. Op dinsdag werk ik altijd bij een maatje. Daar gebruik ik gewoon een scherm die hij heeft staan, dus die hoef ik niet zelf mee te nemen.

Voor die ene keer in de week vond ik het een beetje onzin om ongeveer het dubbele uit te geven voor een MBP met exact dezelfde specs. Alleen nu begin ik toch wat te twijfelen vanwege cable management :+

Hadden jullie een Mini gekocht als je hem elke week 1x moest meenemen of zouden jullie dan voor een Macbook gegaan zijn? Kan natuurlijk ook nog een tweede adapter kopen, draadloze muis/toetsenbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 04-11-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro_meo
Misschien nog een toevoeging in het algemeen voor het verschil tussen Linux, Mac en Windows.

Onder Mac OS'en zijn alle applicaties statically linked. Dat wil zeggen dat een app "erg groot" is maar op zich altijd werkt en het voorkomt de z.g. dependency hell met (dll's/libraries)

Linux is meestal dynamically linked (want minder ruimte nodig) of kan alsnog statically linked apps hebben.

Windows heeft doorgaans dynamicalliy linked libraries in gebruik (de dll's en zo)

Toch merk ik onder Mac OS dat ik niet veel kwijt ben omdat ik ook snel iets kan installeren en de-installeren. Waardoor ook alle andere prut (in 99% van de gevallen ) ook weg is.

Met RAM doet MAC OS iets "geks" waarbij als er minder RAM steeds overblijft het wordt gecompressed als het ware en voor de niet aktief ingebruik zijnde apps in je geheugen wordt de RAM naar de SSD verplaatst.
Er zijn vele tests die enerzijds iets over de veroudering van de SSD behandelen en ook tests die laten zien dat de M-series Mac's dit heel snel doen en zeer efficient zijn.

Dus : RAM heb je nodig voor aktief apps eigenlijk. En SSD die heel snel is heb je nodig voor het off-loaden van niet aktieve apps in geheugen en voor je documenten en apps.

WIl je meer weten dan kan je op het web zoeken naar M1 Mac-tests met 8GB en 256GB SSD getest tov de wat ruimer geconfigureerde machines.
Resultaat was bijna altijd : het werkt - zij het ietsje langzamer maar dat was niet hinderlijk.

In deze tests laten ze ook zien dat (vroeger?) de 256GB SSD versies in de instapmodellen ook zelf al trager waren. En daardoor dat men sneller de 1 hogere SSD's adviseerden.
Tip: wacht voor performance tests de bekende testers op youtube af.

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca92
mprkooij schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:32:
[...]

Als je wat meer context geeft over waar je de Mac Mini voor gaat gebruiken en wat je verwachtte gebruiksduur gaat zijn dan is het voor ons wat makkelijker om een inschatting te maken. Een 16GB/256GB model zal voor gewone huis, tuin en keuken werkzaamheden prima zijn.
werk momenteel veel met excel. muziek staat er bij aan. surf op het internet. Wil nog wel eens wat gamen(wat oudere games). niks geks.

maar merk dat mijn laptop vaak al 14gb ram gebruik zit als ik een beetje bezig ben met van alles. Vandaar mijn vraag. aangezien ik lees dat het ramgebruik op mac blijkbaar anders werkt dan op windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Luca92 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:45:
[...]

werk momenteel veel met excel. muziek staat er bij aan. surf op het internet. Wil nog wel eens wat gamen(wat oudere games). niks geks.

maar merk dat mijn laptop vaak al 14gb ram gebruik zit als ik een beetje bezig ben met van alles. Vandaar mijn vraag. aangezien ik lees dat het ramgebruik op mac blijkbaar anders werkt dan op windows?
Dat zou zelfs met 8GB geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Luca92 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:45:
[...]

Over de RAM-werking : zie mijn uitleg boven.
Office : standaard instapmodel is uitstekend.
Games : check of ze het doen op de Mac. Worst case is dat je misschien (Windows) emulatie of wellicht Steam ?? (geen ervaring) moet draaien en dan heb je wel veel ruimte en wat meer RAM nodig (minimaal 16GB)

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Anoniem: 525104 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:40:

Hadden jullie een Mini gekocht als je hem elke week 1x moest meenemen of zouden jullie dan voor een Macbook gegaan zijn? Kan natuurlijk ook nog een tweede adapter kopen, draadloze muis/toetsenbord.
Als verplaatsen/mobiliteit belangrijk is :

Heb zelf 1x een macbook air gehad in 2012 en sindsdien altijd verbaasd waarom machines zo dik en zwaar moesten zijn. Later nog een keer blijvend verbaasd met de silicon versies van de macbook air.

Wilde suggestie : wat als je checkt voor een M1 MacBook Air - hetzij 2de hands of nieuwe M2/M3 (als je student bent heb je ook studentkorting)

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Ro_meo schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:06:
[...]

Als verplaatsen/mobiliteit belangrijk is :

Heb zelf 1x een macbook air gehad in 2012 en sindsdien altijd verbaasd waarom machines zo dik en zwaar moesten zijn. Later nog een keer blijvend verbaasd met de silicon versies van de macbook air.

Wilde suggestie : wat als je checkt voor een M1 MacBook Air - hetzij 2de hands of nieuwe M2/M3 (als je student bent heb je ook studentkorting)
Hmm ik draai behoorlijk wat docker containers en wil graag een m4 (of m3), daarnaast vind ik het scherm van een air meh. Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:27
Anoniem: 525104 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:40:
Ik heb van de week een Mini pre-ordered maar heb nu toch wat twijfels omdat ik 1x per week de Mac zou moeten meenemen. Op dinsdag werk ik altijd bij een maatje. Daar gebruik ik gewoon een scherm die hij heeft staan, dus die hoef ik niet zelf mee te nemen.

Voor die ene keer in de week vond ik het een beetje onzin om ongeveer het dubbele uit te geven voor een MBP met exact dezelfde specs. Alleen nu begin ik toch wat te twijfelen vanwege cable management :+

Ik zou voor de Mac Mini gaan en een tweede adapter plus draadloze keyboard en muis kopen. Scheelt je idd het dubbele aan geld. En voor de MBP heb je om lekker te werken ook een tobo en muis nodig, er zit ook een adapter bij dus die moet je ook meenemen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
Corrigan schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:18:
[...]

Rtings heeft er een mooi overzicht van gemaakt. :)

Best Monitors For Mac Mini - Fall 2024 https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini
Super bedankt voor deze link, het geeft goede informatie en geeft een fijn overzicht. Helaas werken de linkjes niet allemaal meer (en is het niet 1 2 3 duidelijk welke versie welke is als je (een gedeelte) van de adviezen opzoekt in de pricewatch hier.

Maar ik heb mijzelf alweer heerlijk kunnen informeren het afgelopen half uur met jouw tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca92
Hoe zit het dan met de 256gb opslag? Dat nemen en uitbreiden met externe of die juist wel upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:05
Luca92 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:14:
Hoe zit het dan met de 256gb opslag? Dat nemen en uitbreiden met externe of die juist wel upgraden?
Uitbreiden met externe opslag. Kan de cloud, een NAS of een externe SSD zijn. Meerprijs voor extra opslag is het mijns inziens nooit echt waard bij Apple.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ro_meo schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:43:
Onder Mac OS'en zijn alle applicaties statically linked. Dat wil zeggen dat een app "erg groot" is maar op zich altijd werkt en het voorkomt de z.g. dependency hell met (dll's/libraries)
Het is niet voor alle applicaties het geval. Dynamisch geladen libraries bestaan gewoon op Mac, dat zijn de .dylib files. Shared modules ook (.so). Apps kunnen die ook buiten de bundle installeren.

Maar het is inderdaad wel veel minder gebruikelijk, zelfs als een app die libraries nodig heeft, worden ze vaak meegeleverd in de .app bundle (die eigenlijk gewoon een directory is!)

Daardoor heb je inderdaad wel meer geheugengebruik dan op Linux omdat je vaak meerdere versies van dezelfde library in het geheugen hebt (met uitzondering van dingen als snaps die hetzelfde doen).

Maar over de mini, ze worden pas geleverd vanaf vrijdag he? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. De M1 mini van mijn werk loopt nu elke paar minuten spontaan te rebooten (het scherm flitst even paars en dan reboot hij) dus ik denk dat ik snel een nieuwe moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca92
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:34:
[...]

Uitbreiden met externe opslag. Kan de cloud, een NAS of een externe SSD zijn. Meerprijs voor extra opslag is het mijns inziens nooit echt waard bij Apple.
Ja snap je punt. Ik vraag dit omdat ik ergens had gelezen dat de basis 256gb sneller achteruitgaat en langzamer is dan de grotere versies. Of is dat niet merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Luca92 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:30:
[...]

Ja snap je punt. Ik vraag dit omdat ik ergens had gelezen dat de basis 256gb sneller achteruitgaat en langzamer is dan de grotere versies. Of is dat niet merkbaar?
Het hele internet staat inderdaad vol met dat soort constateringen. Dat is grotendeels waar, maar in het dagelijks gebruik nauwelijks merkbaar.

Wat ga je er mee doen? Dan kunnen we nog even vaststellen of dit een ‘probleem’ gaat zijn voor jouw doeleinde (ik gok van niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Llopigat schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:13:
[...]

Maar over de mini, ze worden pas geleverd vanaf vrijdag he? Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen. De M1 mini van mijn werk loopt nu elke paar minuten spontaan te rebooten (het scherm flitst even paars en dan reboot hij) dus ik denk dat ik snel een nieuwe moet hebben.
In een ander draadje hier op het forum is de verwachting dat vandaag de eerste video’s over de nieuwe Mac-modellen online komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca92
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:41:
[...]

Het hele internet staat inderdaad vol met dat soort constateringen. Dat is grotendeels waar, maar in het dagelijks gebruik nauwelijks merkbaar.

Wat ga je er mee doen? Dan kunnen we nog even vaststellen of dit een ‘probleem’ gaat zijn voor jouw doeleinde (ik gok van niet).
Waarschijnlijk heb je wel gelijk😂 die er geen gekke dingen mee verder. Soms nog indesign erbij voor het ontwerp van de menukaarten etc. Verder veel foto’s van gerechten voor de zaak, gezin etc. Game nog wel eens. Maar heeft geen prioriteit eigenlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Luca92 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:13:
[...]

Waarschijnlijk heb je wel gelijk😂 die er geen gekke dingen mee verder. Soms nog indesign erbij voor het ontwerp van de menukaarten etc. Verder veel foto’s van gerechten voor de zaak, gezin etc. Game nog wel eens. Maar heeft geen prioriteit eigenlijk
Dan lijkt me 256GB meer dan voldoende. ;)

Je gaat er echt niets van merken. Steek het geld voor 512GB lekker in eigen zak. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:46
Met die Mini onderweg een praktische vraag: is het ook mogelijk om in 1x een backup van mn Mac te maken en de hele bende te restoren op de Mini?
Zodat je niet alle software opnieuw moet installeren?
En bv aangepaste hosts file?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:53
matthijst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:37:
Met die Mini onderweg een praktische vraag: is het ook mogelijk om in 1x een backup van mn Mac te maken en de hele bende te restoren op de Mini?
Time Machine back-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
OK, wist niet zeker of die alles bevat, ga t gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca92
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:58:
[...]

Dan lijkt me 256GB meer dan voldoende. ;)

Je gaat er echt niets van merken. Steek het geld voor 512GB lekker in eigen zak. (y)
Top😉

Wat RAM betreft gewoon ook 16gb houden dus met wat ik vertelde?

Bedankt voor je advies. Wou in eerste instantie meer ram doen vanwege de Mac meerdere jaren te houden. Maar kan altijd ergens nog een keer upgraden dacht ik zo mocht het niet meer voldoende zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-01 08:36
Luca92 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:57:
[...]

Top😉

Bedankt voor je advies. Wou in eerste instantie meer ram doen vanwege de Mac meerdere jaren te houden. Maar kan altijd ergens nog een keer upgraden dacht ik zo mocht het niet meer voldoende zijn
Je kunt natuurlijk kiezen om iets future-proof te kopen of, als je de resources niet nodig hebt, bijvoorbeeld ieder jaar/twee jaar te upgraden.

Ik heb bijv. mijn MacBook Pro M1 Pro als main device en heb nu de Mac Mini in 16/256GB besteld. Als volgend jaar of het jaar daarop weer een nieuwe uitkomt ga ik die gewoon vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:04

Nitai

Live the life you love.

Migration assistent, kan je alles overhevelen van Mac naar Mac (ook hosts files)
https://support.apple.com/en-us/102613

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
matthijst schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:51:
OK, wist niet zeker of die alles bevat, ga t gewoon proberen.
Ja, die bevat alles. Je kan je systeem compleet restoren vanaf TimeMachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-05 17:27
Ik vind dat net heerlijk zo’n ‘verse’ Mac :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Ik ga mijn Mac Mini M4 aansluiten op een 114hz Ultrawide monitor. Raden jullie aan hier USB-C/Thunderbolt voor te gebruiken of de HDMI poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

mprkooij schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:55:
Ik ga mijn Mac Mini M4 aansluiten op een 114hz Ultrawide monitor. Raden jullie aan hier USB-C/Thunderbolt voor te gebruiken of de HDMI poort?
Ik zou voor HDMI gaan zodat je de USB-C poorten vrij kan houden voor andere zaken en omdat je waarschijnlijk al wel een HDMI kabel hebt liggen i.t.t. een (duurdere) USB-C / Thunderbolt kabel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
Mijn monitor heeft een usb-hub erin. Daar kan ik dan nog de usb-a dingen insteken, die de mini niet heeft. Dan is het wel handig om met usb-c aan te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ik zou USB-C naar Displayport gebruiken want dan heb je RGB color output ipv YCbCr over HDMI. Je verliest wel een usb-c port dat wel, maar dan kan je wel gebruik maken van de hogere refreshrate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nitai schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:30:
[...]

Ik zou USB-C naar Displayport gebruiken want dan heb je RGB color output ipv YCbCr over HDMI. Je verliest wel een usb-c port dat wel, maar dan kan je wel gebruik maken van de hogere refreshrate.
Was niet bekend met deze verschillen, waar haal je die info/kennis precies vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Greatsword schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:42:
[...]

Was niet bekend met deze verschillen, waar haal je die info/kennis precies vandaan?
Trial en error helaas (ik heb zo veel kabels en combinaties oled tv, 144hz schermen etc geprobeerd), Reddit staat er ook vol mee sinds de introductie van de m1 mini icm meerdere schermen.

Deze gebruik ik nu met een MBP 16” M1 en een Mac Mini M1 icm 2x een LG 4K monitor:
https://www.amazon.nl/uni...compatibel/dp/B09HKL7M2N/

En deze met een LG 48” OLED CX tv:
https://www.amazon.nl/dp/B075V5JK36

[ Voor 23% gewijzigd door Nitai op 05-11-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Luca92 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:57:
[...]

Top😉

Graag gedaan! RAM kan je niet upgraden. Maar na een jaar of 5 naar een nieuwe Mini upgraden kan natuurlijk wel. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:53:
Maar na een jaar of 5 naar een nieuwe Mini upgraden kan natuurlijk wel. ;)
Eerder ook!

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Ja oke oke, eerder ook! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:42:
[...]
Die technieken worden vaak gebruikt bij TV's omdat bij TV beeld de kleuren minder belangrijk zijn dan het detail (voor onze ogen ook overigens). Maar met computerbeelden met felle contrasterende kleuren en gedetailleerde letters, wordt dit een veel groter probleem als de kleurinformatie minder resolutie heeft. Met video/film beelden zie je dit niet, maar op computerbeelden wel. En op die manier kan je met een lagere HDMI standaard af, dus goedkoper.

Ziehier het probleem als je chroma subsampling gebruikt:

4:4:4, full RGB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIIbwOJeJ46bTavohDR8AXloASE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOGX5ZA0qkcAak6sPyXqTQTT.png?f=fotoalbum_large

4:2:2 subsampling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkW60XU6BYePUVsDNrb9zcqjUxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oUbOe5gs8Jld8qfVvYM6UjJ7.png?f=fotoalbum_large

4:2:0 subsampling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgd9DpnjA9g3H071cNK5Aigk3zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDucgEc0cgtnzrUevthMRS5g.png?f=fotoalbum_large

De voorbeelden komen van deze pagina.

En dit is niet alleen een dingetje met TV's! Zelfs op mijn gewone 4k PC monitor moest ik in het menu rommelen om de subsampling uit te zetten ("HDMI ULTRA HD Deep Color" heet die optie).

[ Voor 8% gewijzigd door Llopigat op 05-11-2024 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
Ook de instap mini bestelt.
Mijn derde Mac (macbookpro, macbookair, mac mini). Sinds 2009 geen windows meer aangeraakt, ...behalve voor werk natuurlijk. Windows associeer ik ook meteen met werken merk ik, haha ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 22:40
Uiteindelijk voor €552 de instapversie besteld. Studentenprijs en cadeaubonnen van wissel.nl (%). De cadeaubonnen komen om de zoveel tijd met 5% tot 8% korting. Dus af en toe de site verversen. Ik had 2 cadeaubonnen van 250 en eentje van 100. Let op dat je maar maximaal 8 kan inwisselen.

[ Voor 8% gewijzigd door Killer61 op 06-11-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456976

Killer61 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:36:
Uiteindelijk voor €552 de instapversie besteld. Studentenprijs en cadeaubonnen van wissel.nl (%). De cadeaubonnen komen om de zoveel tijd met 5% tot 8% korting. Dus af en toe de site verversen. Ik had 2 cadeaubonnen van 250 en eentje van 100. Let op dat je maar maximaal 8 kan inwisselen.
En als je hem online besteld in de Apple Store kun je hem gewoon laten bezorgen zonder ook maar iets van bewijs te tonen dat je iets met het onderwijs te maken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:01:
[...]

En als je hem online besteld in de Apple Store kun je hem gewoon laten bezorgen zonder ook maar iets van bewijs te tonen dat je iets met het onderwijs te maken hebt?
Laten bezorgen geen controle. Dat las ik ook bij anderen. Ophalen weet ik niet. Ben zelf wel een student. Maar hele proces nergens iets om gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:01:
[...]

Ik zit al 15 jaar niet meer op school, en ik bestel tot op vandaag nog steeds alles op de edu store. Nooit bewijs moeten leveren.

Hier ook de mac mini besteld, wel met 512gig.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

4bit schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:12:
[...]

Ik zit al 15 jaar niet meer op school, en ik bestel tot op vandaag nog steeds alles op de edu store. Nooit bewijs moeten leveren.

Hier ook de mac mini besteld, wel met 512gig.
Als iedereen dat maar blijft roepen houdt het feest natuurlijk een keer op. Iets met slapende honden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Greatsword schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:13:
[...]

Als iedereen dat maar blijft roepen houdt het feest natuurlijk een keer op. Iets met slapende honden 8)7
Nou met hun marges op hun producten zullen ze niet wakker van liggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Killer61 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:15:
[...]

" Lesson number one: Dont underestimate the other guys greed "

Frank Lopez (Scarface)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 06-11-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:00
Iemand een idee of je als 'student via de edu shop' ook kan aankopen op factuur met BTW nummer?
Zijn toch veel studenten met eigen online zaak tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Cappuccino schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:02:
Iemand een idee of je als 'student via de edu shop' ook kan aankopen op factuur met BTW nummer?
Zijn toch veel studenten met eigen online zaak tegenwoordig?
Ja je kan bijna op het eind een btw nummer invoeren, bij betaalproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-05 19:00
Killer61 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:15:
[...]

De aandeelhouders van Apple wellicht wel en de reguliere detailhandel zal ook niet blij zijn als er massaal misbruik gemaakt wordt van die korting.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayJavier
Killer61 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:01:
[...]

Ja je kan bijna op het eind een btw nummer invoeren, bij betaalproces.
Ik neem aan dat je ook gewoon een factuur krijgt zonder dat je een BTW nummer invult. Dan kun je die gewoon inboeken.

Als je een BTW nummer invult en daarmee dus aangeeft zakelijk te kopen vervalt het consumentenrecht en heb je dus minder lang garantie. Als je een eenmanszaak of VOF hebt kun je gewoon op je eigen naam bestellen en factuur inboeken in de administratie. Normale garantie, student prijs en BTW terug ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killer61
Lekker Ventje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:29:
[...]

De aandeelhouders van Apple wellicht wel en de reguliere detailhandel zal ook niet blij zijn als er massaal misbruik gemaakt wordt van die korting.
Dit speelt al jaren en wordt jaren gebruik (misbruik) van gemaakt. Ik weet niet hoe massaal dat is maar niemand die er van wakker ligt. Anders hadden ze daar wel een scherpere controle op toegepast. Netto winst van Apple in 2023 was 23 miljard dollar overigens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca92
Macmini besteld in basis configuratie. Dacht wordt morgen wel geleverd maar wordt dus 12nov.

Aanvullen met 1Tb SSD met enclosure leek me een betere optie dan de €230 voor extra ssd😅

[ Voor 35% gewijzigd door Luca92 op 07-11-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-11-2024
Luca92 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:41:
Aanvullen met 1Tb SSD met enclosure leek me een betere optie dan de €230 voor extra ssd😅
Goeie keus. Heb ik toen ook gedaan met m’n Mini M2 (pas verkocht). Ook handig voor gebruik TimeMachine. Zit nu te wachten op m’n M4 basis.

Ben benieuwd of we vandaag een bericht van verzending krijgen voor morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer61
Thommie007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:57:
[...]

Goeie keus. Heb ik toen ook gedaan met m’n Mini M2 (pas verkocht). Ook handig voor gebruik TimeMachine. Zit nu te wachten op m’n M4 basis.

Waar moet ik op letten als ik een ssd ga kopen voor de mac mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
Killer61 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:38:
[...]

Waar moet ik op letten als ik een ssd ga kopen voor de mac mini?
Om hier geen nieuwe discussie te beginnen verwijs ik gemakshalve naar dit artikel van eind vorig jaar. De genoemde externe ssd’s zijn nog altijd zeer populair. Ik heb zelf al 1,5 jaar de 1 TB Samsung T7.
review: Externe ssd's - Nieuw: Crucial, Kingston, Samsung, Transcend en WD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killer61
Thommie007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:01:
[...]

Om hier geen nieuwe discussie te beginnen verwijs ik gemakshalve naar dit artikel van eind vorig jaar. De genoemde externe ssd’s zijn nog altijd zeer populair. Ik heb zelf al 1,5 jaar de 1 TB Samsung T7.
review: Externe ssd's - Nieuw: Crucial, Kingston, Samsung, Transcend en WD
https://www.amazon.nl/min...tlezer/dp/B0CY5CWTXZ?th=1

Is zo iets een alternatief om interne ssd te gebruiken? Of is het in de praktijk niet heel veel verschil met een externe ssd wat betreft snelheid? Ga het voor kantoor werkzaamheden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Killer61 Let op dat die qua vorm voor de oude Mini's is. Verder nog een handig topic USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:02
Luca92 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:41:
Macmini besteld in basis configuratie. Dacht wordt morgen wel geleverd maar wordt dus 12nov.

Puur financieel gekeken wel. Voor de rest vind ik het allemaal 'net niet', tenzij je hem als backup gebruikt. Maar wordt het een basisonderdeel om je Mac Mini te draaien dan heb ik liever alles intern.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luca92
Ik heb deze enclosure

Acasis 40Gbps Tool-free M.2 NVMe Thunderbolt 3/4 USB 4 SSD Enclosure × 1. Deze heeft een ventilator om te koelen

Met deze ssd

WD Black SN770 1TB M.2 SSD
Western Digital

[ Voor 10% gewijzigd door Luca92 op 07-11-2024 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Killer61 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:12:
[...]

https://www.amazon.nl/min...tlezer/dp/B0CY5CWTXZ?th=1

Is zo iets een alternatief om interne ssd te gebruiken? Of is het in de praktijk niet heel veel verschil met een externe ssd wat betreft snelheid? Ga het voor kantoor werkzaamheden gebruiken.
Ik gebruik al jaren een SanDisk externe 1TB SSD die standaard achter de mac mini hangt. Je hebt ook de SanDisk Extreme of Extreme Pro tot 2 GB/s.

Werkt perfect en is een heel stuk goedkoper dan een Apple upgrade. :)
https://www.amazon.nl/San...sleuteling/dp/B0C5JQ68FY/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca92
Thommie007 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:57:
[...]

Wat is TimeMachine voor programma?😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Luca92 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:03:
[...]

Wat is TimeMachine voor programma?😅
1 van de beste ingebouwde progamma's van de Mac.

1x in stellen en daarna maakt het voor jou dagelijks een copy van je Mac ;)

https://support.apple.com/nl-nl/104984

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 07-11-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 13:11
In afwachting op de M4 binnenkort ben ik nog op zoek naar een vervanger van m'n standaard LG 4K 27 inch 60Hz monitor. Eerste gedachte was een Studio Display omdat deze een camera, mic en speakers bevat (handig voor meetings)

Maar zit ook te denken aan iets breders (lijkt mij fijner werken en uiteindelijk komt er ook een gaming pc ooit) zoals bijvoorbeeld: uitvoering: Samsung Odyssey G9 G95C 49" (CG954EUXEN) Zwart icm met m'n iphone als mic / camera

Zijn er al mensen die met ultra-wides + mac mini combi werken? Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
wes- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:18:
In afwachting op de M4 binnenkort ben ik nog op zoek naar een vervanger van m'n standaard LG 4K 27 inch 60Hz monitor. Eerste gedachte was een Studio Display omdat deze een camera, mic en speakers bevat (handig voor meetings)

Maar zit ook te denken aan iets breders (lijkt mij fijner werken en uiteindelijk komt er ook een gaming pc ooit) zoals bijvoorbeeld: uitvoering: Samsung Odyssey G9 G95C 49" (CG954EUXEN) Zwart icm met m'n iphone als mic / camera

Zijn er al mensen die met ultra-wides + mac mini combi werken? Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten?
In 2025 schijnt er een nieuwe Studio Display te komen. Eentje met meer hz. Misschien dat je het nog even uit kan stellen. Anders zou ik 100% de huidige kopen of iets van een Dell 4025wq oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Redondo1982 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:20:
[...]

In 2025 schijnt er een nieuwe Studio Display te komen. Eentje met meer hz. Misschien dat je het nog even uit kan stellen. Anders zou ik 100% de huidige kopen of iets van een Dell 4025wq oid.
Van alleen 90hz wordt ik persoonlijk niet warm, als er nou minimaal MiniLED of OLED in zou zitten zou het voor mij een instant upgrade zijn.

Tweedehands zie ik ze regelmatig voor <1250,- voorbij komen.

https://www.macrumors.com...io-display-imac-ipad-air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:28
Verzendbevestiging voor mijn m4pro/24/512 zojuist ontvangen. Nog even geduld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thommie007
derhenno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:35:
Verzendbevestiging voor mijn m4pro/24/512 zojuist ontvangen. Nog even geduld!
Ja ik ook net om 12.30 voor de standaard m4!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:35:
[...]

Van alleen 90hz wordt ik persoonlijk niet warm, als er nou minimaal MiniLED of OLED in zou zitten zou het voor mij een instant upgrade zijn.

Tweedehands zie ik ze regelmatig voor <1250,- voorbij komen.

https://www.macrumors.com...io-display-imac-ipad-air/
Nee, begrijp ik. Echter 90hz is al heel fijn hoor tov 60hz. Ik heb nu een 75hz scherm en dat verschil is al best groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

[ Voor 38% gewijzigd door Donstil op 07-11-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
wes- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:18:

Ik heb twee monitoren:
LG 38WN95C-W (thuis)
Dell UltraSharp U4919DW (werk)

Beiden worden aangesloten op mijn MacBook Pro M1 Pro aangesloten. Als ik NU een keuze zou moeten maken dan zou ik persoonlijk voor de Dell UltraSharp U4025QW gaan. Nieuw model. 120Hz. 5K. Met Thunderbolt direct aan te sluiten. Top.

[ Voor 4% gewijzigd door JayJavier op 07-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
JayJavier schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:00:
[...]

Ik heb twee monitoren:
LG 38WN95C-W (thuis)
Dell UltraSharp U4919DW (werk)

Beiden worden aangesloten op mijn MacBook Pro M1 Pro aangesloten. Als ik NU een keuze zou moeten maken dan zou ik persoonlijk voor de Dell UltraSharp U4025QW gaan. Nieuw model. 120Hz. 5K. Met Thunderbolt direct aan te sluiten. Top.
Grappig om te lezen. Ik overweeg in de toekomst hetzelfde. Heb nu een 38WN95CP, echt een heel fijne monitor. De 40 inch 5K variant zal perfect schalen met de Mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
mprkooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:06:
[...]

Grappig om te lezen. Ik overweeg in de toekomst hetzelfde. Heb nu een 38WN95CP, echt een heel fijne monitor. De 40 inch 5K variant zal perfect schalen met de Mac.
Ja, de 38WN95CP bevalt goed. Deze zal de komende jaren nog wel blijven staan en de Mac Mini zal hieraan gekoppeld worden. Maar als ik nu nog geen monitor zou hebben zou ik toch voor de Dell gaan. Een beest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lw.keizer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 19:10
Ik heb nog maar weinig directe vergelijkingen (liefst real-world benchmarks) gezien tussen de M4 en de M4 Pro-versies van de Mini, ik ben erg benieuwd of de Pro zijn meerprijs waard is of dat het marginaal is. Iemand al zoiets tegengekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
lw.keizer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:02:
Ik heb nog maar weinig directe vergelijkingen (liefst real-world benchmarks) gezien tussen de M4 en de M4 Pro-versies van de Mini, ik ben erg benieuwd of de Pro zijn meerprijs waard is of dat het marginaal is. Iemand al zoiets tegengekomen?
Alles hangt af van je budget en waarvoor je de mini wilt gebruiken. Voor de meeste gebruikers is de nieuwe niet pro mini meer dan genoeg. Regelmatig video editing met grote bestanden kan een overweging zijn.
Ik vond deze man wel objectief hierover (aan het eind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:53
Ik was gisteren ook een review aan het kijken met duidelijk statement:
"Voor een consumer, neem de basis versie. Voor een pro-user, upgrade zover je budget dat toelaat".

In de review van Marquez wordt ook benadrukt dat vooral de baseline mac mini een goede deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
mprkooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:06:
[...]

Ik heb nog een U3821DW staan op de zaak, enigszins op de nominatie om te vervangen. Dit schaalt goed met een Mac Mini (MacOS)? Dan kan ik daar een beetje mee klootviolen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thommie007
Yes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxjArQykxJQYevLBDRHJV4il86g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fc9bmm7OcV0TOkhVSnNPBvgR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Husam40
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-03 10:36
heb dat de basemodel besteld voor €659 inclusief BTW en zonder studentenkorting.
Als je ziet wat je ervoor terugkrijgt is het een koopje.

Ik krijg hem morgen binnen dus ben benieuwd,

Bewust gekozen voor de 256GB versie aangezien er geen snelheidsverschillen zijn met de 512GB.
Genoeg usb-c ssd's liggen waar ik alles kwijt kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 20:18

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Hier is hij ook binnen. Het ziet er allemaal prachtig uit. Dit is mijn 1e mac!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-03 14:54
Nijl schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:04:
Hier is hij ook binnen. Het ziet er allemaal prachtig uit. Dit is mijn 1e mac!
Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-03 14:54

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mprkooij
Redondo1982 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb nog een U3821DW staan op de zaak, enigszins op de nominatie om te vervangen. Dit schaalt goed met een Mac Mini (MacOS)? Dan kan ik daar een beetje mee klootviolen.
De U3821DW waar jij het over hebt heeft een resolutie van 3840 x 1600.

Native Resolutie vs. Geschaalde Resolutie
- Bij HiDPI schaling rendert macOS alles op een hogere resolutie en schaalt dit terug om scherpte te behouden.
- Bijvoorbeeld: een 5K-display (5120 x 2880) kan perfect worden geschaald naar een effectieve 2560 x 1440 HiDPI-resolutie. Je krijgt dan een beeld dat "2x" wordt gerenderd, waardoor het scherp oogt.

Optimalisatie voor PPI
MacOS is ontworpen om het best te werken bij een **PPI rond de 220** (bijvoorbeeld op een Retina MacBook). Schermresoluties die HiDPI-schaling mogelijk maken, zoals 5K, werken daarom beter.

Problemen bij lagere PPI
- Bij monitoren met een lagere PPI (zoals 3840 x 1600 op een 38-inch ultrawide) kunnen geschaalde resoluties minder scherp zijn.
- Een niet-HiDPI resolutie (bijvoorbeeld 1920 x 1080) wordt geschaald, maar kan wazig worden.

Dit scherm heeft een relatief lage PPI (~110). Dit is ideaal voor Windows, maar niet optimaal voor macOS.

HiDPI werkt hier niet goed omdat de native resolutie geen exacte 2x-schaling biedt.
Bij macOS zal de effectieve resolutie vaak op iets zoals 1920 x 800 HiDPI worden geschaald, wat een lager werkoppervlak oplevert.

[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 08-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Husam40 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:44:
Bewust gekozen voor de 256GB versie aangezien er gene snelheidsverschillen zijn met de 512GB.
Bron?

[ Voor 24% gewijzigd door MCFS op 08-11-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
mprkooij schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:32:
[...]

De U3821DW waar jij het over hebt heeft een resolutie van 3840 x 1600.

Native Resolutie vs. Geschaalde Resolutie
- Bij HiDPI schaling rendert macOS alles op een hogere resolutie en schaalt dit terug om scherpte te behouden.
- Bijvoorbeeld: een 5K-display (5120 x 2880) kan perfect worden geschaald naar een effectieve 2560 x 1440 HiDPI-resolutie. Je krijgt dan een beeld dat "2x" wordt gerenderd, waardoor het scherp oogt.

Optimalisatie voor PPI
MacOS is ontworpen om het best te werken bij een **PPI rond de 220** (bijvoorbeeld op een Retina MacBook). Schermresoluties die HiDPI-schaling mogelijk maken, zoals 5K, werken daarom beter.

Problemen bij lagere PPI
- Bij monitoren met een lagere PPI (zoals 3840 x 1600 op een 38-inch ultrawide) kunnen geschaalde resoluties minder scherp zijn.
- Een niet-HiDPI resolutie (bijvoorbeeld 1920 x 1080) wordt geschaald, maar kan wazig worden.

Dit scherm heeft een relatief lage PPI (~110). Dit is ideaal voor Windows, maar niet optimaal voor macOS.

HiDPI werkt hier niet goed omdat de native resolutie geen exacte 2x-schaling biedt.
Bij macOS zal de effectieve resolutie vaak op iets zoals 1920 x 800 HiDPI worden geschaald, wat een lager werkoppervlak oplevert.
Zo! _/-\o_

Dit was het antwoord dat ik zocht. Zag vaak issues over de scaling bij MacOS en nu snap ik ook waarom.

Is dit een bewuste keus van Apple ivm koppelverkoop van de beste schermen óf heeft Apple zijn zaakjes gewoon niet zo goed op orde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Zo de mijne is er ook en hij wel sexy hoor, normaal staat dat ding in het tv meubel weg gestopt maar ga deze een plekje in het zicht geven denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmZICndU92ku0Qa4uKkaWgVdPwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRO6GBUFh2d737oOCZUdgORC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Donstil op 08-11-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Donstil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:03:
Zo de mijne is er ook en hij wel sexy hoor, normaal staat dat ding in het tv meubel weg gestopt maar ga deze een plekje in het zicht geven denk ik.

[Afbeelding]
Ja, mooi klein geworden. Echter vond ik de oude ook mooi hoor. Alleen ik wil sowieso nooit wat in het zicht hebben dus zou hem altijd verstoppen. Dit soort dingen kunnen prima achter een monitor als die met de rug naar de muur staat en anders met een mount onder het bureau (wat ik altijd doe met NUC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:55
Toch bijzonder dat apple de AppleCare begint te tellen vanaf besteldatum (1 november) in plaats van leverdatum (8 november)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Hier ook binnen.
Geinig ding en inderdaad, met zon timemachinebackup in no time up and running :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
WouterL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:09:
Toch bijzonder dat apple de AppleCare begint te tellen vanaf besteldatum (1 november) in plaats van leverdatum (8 november)
Denk je? Je Mac is nog niet geactiveerd, dus kan me niet voorstellen dat het al ingegaan is. Is het niet de factuurdatum waar je naar kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:12:
[...]

Denk je? Je Mac is nog niet geactiveerd, dus kan me niet voorstellen dat het al ingegaan is. Is het niet de factuurdatum waar je naar kijkt?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Gekkigheid hoor. Ben benieuwd wat je straks op de Mac zelf terugziet. Ga je er nog wat mee doen richting Apple? Of laat je het er bij zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:14:
[...]

Gekkigheid hoor. Ben benieuwd wat je straks op de Mac zelf terugziet. Ga je er nog wat mee doen richting Apple? Of laat je het er bij zitten?
Dit is dus op mijn Mac mini :) Ik vind het niet boeiend genoeg, maar het is wel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Redondo1982 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:05:
[...]

Ja, mooi klein geworden. Echter vond ik de oude ook mooi hoor. Alleen ik wil sowieso nooit wat in het zicht hebben dus zou hem altijd verstoppen. Dit soort dingen kunnen prima achter een monitor als die met de rug naar de muur staat en anders met een mount onder het bureau (wat ik altijd doe met NUC).
Het is voor mij alleen de download “bak”, dus niet aan een monitor oid alleen de tv.

Denk niet dat het fraai is om hem achter een monitor te bevestigen. Daar is hij net te dik voor.

Kan je überhaupt iets met een vesa mount op die dingen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Donstil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:17:
[...]

Het is voor mij alleen de download “bak”, dus niet aan een monitor oid alleen de tv.

Denk niet dat het fraai is om hem achter een monitor te bevestigen. Daar is hij net te dik voor.

Kan je überhaupt iets met een vesa mount op die dingen eigenlijk?
Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Hier ook binnen en hij is al bezig met nieuwe MacOS update binnen te halen. In het verleden ook een Mac Mini gehad (kort) maar dit is toch wel echt een klein formaat. Indrukwekkend welke prestaties ze hebben weten te behalen hiermee.
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste