Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 18:57
Base model lijkt 2x128gb nands te bevatten en hiermee geen performance penalty tov upgraded storage. Ben benieuwd naar de prestatie reviews van de base model met 256. Het enige wat mij nog heeft weerhouden te bestellen.

https://www.reddit.com/r/macmini/s/naD1t3ftOY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
spectator schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:34:
Base model lijkt 2x128gb nands te bevatten en hiermee geen performance penalty tov upgraded storage. Ben benieuwd naar de prestatie reviews van de base model met 256. Het enige wat mij nog heeft weerhouden te bestellen.

https://www.reddit.com/r/macmini/s/naD1t3ftOY
Ik vraag mij bij dit soort berichten altijd af: waarom?
Op YouTube maken ze vaak een punt van de snelheid van een SSD enz maar in de echte wereld is dat toch helemaal geen issue voor iemand die het basis model koopt?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
Donstil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:05:
[...]

Ik vraag mij bij dit soort berichten altijd af: waarom?
Op YouTube maken ze vaak een punt van de snelheid van een SSD enz maar in de echte wereld is dat toch helemaal geen issue voor iemand die het basis model koopt?
Dat idd. In de echte wereld met echte belastingen merk je hier vrij weinig van. Plus, je hebt geen twee apparaten naast elkaar om te vergelijken dus wat maakt het uit? Ik zou eerder kijken naar prestaties met een ‘volle’ schijf tov een met ruimte over ivm caching. Daar merk je in het echt wel iets van.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:03
Donstil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:17:
[...]

Kan je überhaupt iets met een vesa mount op die dingen eigenlijk?
Gezien de locatie van de power-knop zou dat me verwonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidfreaker
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-04 11:02
Hoi,

Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op de basismodel. Maar vraag me af of je ook vanuit een externe Ssd met Thunderbolt kan werken. Stel dat je een game of een programma op de externe Ssd zet kun je die vanuit daar ook openen of moet je dat dan exporteren om het teaten werken? Kom zelf van Windows af. Maar voor muziek doeleinden lijkt mij een m4 mini ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Kenhas schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:17:
[...]

Gezien de locatie van de power-knop zou dat me verwonderen
Ah ja dat is ook zo natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommie007
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-11-2024
androidfreaker schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:29:
Hoi,

Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op de basismodel. Maar vraag me af of je ook vanuit een externe Ssd met Thunderbolt kan werken. Stel dat je een game of een programma op de externe Ssd zet kun je die vanuit daar ook openen of moet je dat dan exporteren om het teaten werken? Kom zelf van Windows af. Maar voor muziek doeleinden lijkt mij een m4 mini ideaal
Geen probleem. Werkt probleemloos met een snelle SSD. Ook voor eventuele (Steam) games.
Standaard zet ik altijd grote bestanden, zoals foto's video e.d. op de externe SSD.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Blijkbaar heeft Apple goed geluisterd naar alle eerdere kritiek over tot 50% trager enkele SSD. Het basismodel heeft sneller dubbele SSD en niet gesoldeerd. Zelf upgraden lijkt mogelijk.

Met een link naar een tear down video.

https://www.macrumors.com...mac-mini-modular-storage/

Mooie koeling. :)

Afbeeldingslocatie: https://photos5.appleinsider.com/gallery/61689-127595-macministoragem4-xl.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Corrigan op 08-11-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23
Donstil schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:17:
[...]

Het is voor mij alleen de download “bak”, dus niet aan een monitor oid alleen de tv.

Denk niet dat het fraai is om hem achter een monitor te bevestigen. Daar is hij net te dik voor.

Kan je überhaupt iets met een vesa mount op die dingen eigenlijk?
Vesa mount niet nee, maar gewoon met klittenbandtape of tyraps prima te doen. Maar wel alleen naar de muur toe, anders ziet het er niet uit.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Corrigan schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:56:
Blijkbaar heeft Apple goed geluisterd naar alle eerdere kritiek over tot 50% trager enkele SSD. Het basismodel heeft sneller dubbele SSD en niet gesoldeerd. Zelf upgraden lijkt mogelijk.

Met een link naar een tear down video.

https://www.macrumors.com...mac-mini-modular-storage/

Mooie koeling. :)

[Afbeelding]
Haha daar zit je dan als koper van een 512 GB of hoger model :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:01
Heee. Er komt hartstikke leuk geluid uit de Mac mini! Echt veel beter dan uit de m2 mini. Gewoon acceptabel, helder geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:10
Zo, net klaar met de setup van de basis Mini :) Helemaal tevreden mee, ook mooi geluid voor zo'n doosje.
Komt op zich wel nog goed tot zijn recht op mijn 'goedkope' 34" Philips curved monitor.

Voor 599 is het dus wel een hele goeie zet denk ik. En als de post van hierboven klopt ivm met de SSD dan hoor je mij zeker niet klagen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:00
Ik sta op het punt om mijn eerste Mac aan te schaffen en zit een beetje te twijfelen. Aanvankelijk wilde ik wachten op de nieuwe Mac Studio met M4, die waarschijnlijk rond de zomer van 2025 uitkomt. Maar nu overweeg ik om alvast een Mac Mini M4 in de basisversie te nemen om de Mac-ervaring eens uit te proberen. De basisversie lijkt me een mooie instap; de upgrades zijn wel interessant, maar prijzig, dus ik houd het voorlopig simpel.

Ik werk veel met AI en fotografie, en mijn huidige pc is zo’n 4-5 jaar oud met 32GB RAM. Ik ben benieuwd of ik het verschil zou merken met 16GB RAM op de Mac Mini M4, vooral omdat ik vaak multitask met tientallen Chrome-tabbladen open. Voor scherm gebruik ik een LG OLED42C2 (eigenlijk een tv), dus ik ben benieuwd hoe dat zal werken met de Mac Mini.

Qua opslag wil ik de interne SSD alleen voor het OS en basisprogramma’s gebruiken en verder alles opslaan op een snelle externe NVMe SSD van 4TB, zoals de Samsung 990 Pro. Verder twijfel ik nog tussen een NAS/DAS of een externe HDD voor extra opslag. Misschien kan ik van de Mac Mini later ook een soort NAS maken, dus ik denk erover om 10-Gigabit Ethernet te kiezen voor een makkelijke koppeling met een toekomstige Mac Studio.

Ook fijn: oudere Mac Mini’s lijken goed hun waarde te behouden en worden nog voor een mooie prijs verkocht. Mocht ik dus later toch voor een Mac Studio willen gaan, kan ik de Mini waarschijnlijk nog prima verkopen zonder al te veel verlies. Benieuwd naar jullie tips en ervaringen met een vergelijkbare setup!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DVTgvyGqJ668D28QuNcAVB4Bnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdljQENHttgt05wFB1OI0ZZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen om 11.30 uur het basismodel Mac mini besteld en kon deze gelijk al ophalen bij Apple Store Amsterdam. Perfect geregeld met een incheck en wachtruimte. Na een paar minuten al in ontvangst genomen na felicitaties en een hand van de Apple Store medewerker. Goed geholpen.

Vanavond de Time Machine back-up van mijn Mac mini M1 overgezet en de externe SSD's opnieuw verbonden. Was na een paar minuten al up-and-running. Het meeste werk was de migratie van de VM's in VMware Fusion. Weer de juiste MAC adressen aan de DHCP server toevoegen en hop draaien maar.

Ik gebruik de Mac mini als webserver, fileserver, PLEX server, Tailscale VPN, Home Assistant, etc. Het verschil in snelheid is eigenlijk gelijk al merkbaar. De interne SSD is supersnel en 16GB ram is ook mooi meegenomen. Al met al heel enthousiast na deze upgrade.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb een Mac Mini besteld voor mijn moeder, het basismodel. Ze klaagde al langer over haar trage pc. Vandaag binnengekomen. Prachtig klein apparaat, mooi afgewerkt en razendsnel. Prijs-kwaliteit verhouding is werkelijk ongeëvenaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 11:30
WouterL schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:48:
Heee. Er komt hartstikke leuk geluid uit de Mac mini! Echt veel beter dan uit de m2 mini. Gewoon acceptabel, helder geluid.
Haha ja, ik schrok er van, wist niet dat er een speaker in zat :P

Fijn apparaatje. Lekker stil en snel. Heel tevreden mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaquzai
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-03 10:27
Laten we niet te snel juichen betreft het upgraden van de SSD. Dit is geen traditionele SSD, maar een op maat gemaakte PCB (Printed Circuit Board) met NAND-flashgeheugen, zonder geïntegreerde controller of DRAM-cache, aangezien deze functies zijn geïntegreerd in de SoC (System on a Chip). Na het programmeren van de firmware op de NAND-chips in de fabriek, worden ze cryptografisch gekoppeld aan de controller in de SoC. Deze binding is permanent en kan niet worden verbroken, wat betekent dat de opslagfunctionality hardwarematig is gelimiteerd. In feite fungeert deze oplossing als gesoldeerde opslag met enkele extra stappen.

Hetzelfde ontwerpprincipe geldt voor de Mac Studio. Hoewel de opslagmodule fysiek losgekoppeld kan worden, blijft deze niet upgradebaar vanwege de firmware-lock. De firmware is cryptografisch beveiligd en zorgt ervoor dat alleen de originele pairing met de SoC functioneert. Hierdoor is het onmogelijk om modules uit andere systemen te gebruiken.

We moeten niet vergeten dat Apple een commercieel bedrijf blijft. Als we kijken naar de prijzen voor upgrades (zowel SSD als RAM), lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Apple een Mac Mini zal uitbrengen waarbij je de SSD eenvoudig kunt upgraden met SSD’s van derde partijen voor slechts een vijfde van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 10:38
Ik heb ook de Mac mini instapmodel. Omdat het zo compact is leek het me handig om het een beetje portable af en toe mee te nemen. Ik zag deze portable touchscreen die compatible is met Mac OS na het installeren van drivers. Zou het ook op de Mac mini werken? betreft: ViewSonic 16 TD1655.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowfall
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 01-04 22:32
Max Tech heeft hem volledig ontleed. ik moet zeggen dat Apple ook altijd van binnen er super goed uitzien, in hoeverre het uitmaakt natuurlijk.

YouTube: M4 Mac mini FULL Teardown - Apple Finally FIXED IT?!

[ Voor 25% gewijzigd door Snowfall op 09-11-2024 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:26
Yaquzai schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:21:
Laten we niet te snel juichen betreft het upgraden van de SSD. Dit is geen traditionele SSD, maar een op maat gemaakte PCB (Printed Circuit Board) met NAND-flashgeheugen, zonder geïntegreerde controller of DRAM-cache, aangezien deze functies zijn geïntegreerd in de SoC (System on a Chip). Na het programmeren van de firmware op de NAND-chips in de fabriek, worden ze cryptografisch gekoppeld aan de controller in de SoC. Deze binding is permanent en kan niet worden verbroken, wat betekent dat de opslagfunctionality hardwarematig is gelimiteerd. In feite fungeert deze oplossing als gesoldeerde opslag met enkele extra stappen.

Hetzelfde ontwerpprincipe geldt voor de Mac Studio. Hoewel de opslagmodule fysiek losgekoppeld kan worden, blijft deze niet upgradebaar vanwege de firmware-lock. De firmware is cryptografisch beveiligd en zorgt ervoor dat alleen de originele pairing met de SoC functioneert. Hierdoor is het onmogelijk om modules uit andere systemen te gebruiken.

We moeten niet vergeten dat Apple een commercieel bedrijf blijft. Als we kijken naar de prijzen voor upgrades (zowel SSD als RAM), lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Apple een Mac Mini zal uitbrengen waarbij je de SSD eenvoudig kunt upgraden met SSD’s van derde partijen voor slechts een vijfde van de prijs.
Nou dat upgraden is echt een eitje, kijk maar. :+

Wel gaaf dat het hem alweer gelukt is, al is het proces redelijk vergelijkbaar. Gaat nog wel even duren voordat, en of dat, we dit gaan krijgen als makkelijke upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 22:24
Electromonkey schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:24:
[...]

Nou dat upgraden is echt een eitje, kijk maar. :+

Wel gaaf dat het hem alweer gelukt is, al is het proces redelijk vergelijkbaar. Gaat nog wel even duren voordat, en of dat, we dit gaan krijgen als makkelijke upgrade.
Kan je heel lang wachten, gaat nooit meer gebeuren. We raken er met z’n allen langzaam gewend aan. De volgende generaties zullen niets eens meer weten dat het vroeger wel kon. ;)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 11:55
Denk dat dat wel mee kan vallen. Er loopt al een Kickstarter voor Mac Studio SSD’s. Als dat een succes is zal het mij niets verbazen als de nieuwe Mac Mini daarna aan de beurt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
UPGRADING a Brand NEW M4 Mac mini

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Yaquzai schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:21:

Klopt. De dure upgrades alleen bij aanschaf vind ik ook een lelijke kant aan Apple.

Maar nu de interne modules verwisselbaar zijn is de kans een stuk groter geworden voor meer 3rd party aanbod. Er is nu een partij die replacement SSD aanbiedt.

https://www.howtogeek.com/m4-mac-mini-modular-storage/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:22
Ik ben op zoek naar een kabel om mijn mac mini vanuit thunderbolt aan te sluiten op de display port van mijn 2e monitor. Zou deze werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:33
Haas schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:08:
[Afbeelding]

Vanmorgen om 11.30 uur het basismodel Mac mini besteld en kon deze gelijk al ophalen bij Apple Store Amsterdam. Perfect geregeld met een incheck en wachtruimte. Na een paar minuten al in ontvangst genomen na felicitaties en een hand van de Apple Store medewerker. Goed geholpen.

Vanavond de Time Machine back-up van mijn Mac mini M1 overgezet en de externe SSD's opnieuw verbonden. Was na een paar minuten al up-and-running. Het meeste werk was de migratie van de VM's in VMware Fusion. Weer de juiste MAC adressen aan de DHCP server toevoegen en hop draaien maar.

Ik gebruik de Mac mini als webserver, fileserver, PLEX server, Tailscale VPN, Home Assistant, etc. Het verschil in snelheid is eigenlijk gelijk al merkbaar. De interne SSD is supersnel en 16GB ram is ook mooi meegenomen. Al met al heel enthousiast na deze upgrade.
Heb je een DAS ivm meerdere schijven? Ik denk er namelijk aan om mijn NAS eruit te doen en ook gebruik te maken van een DAS ivm Mac Mini. Of heb je de SSD’s op een andere manier gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
KraveN schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:03:
[...]

Heb je een DAS ivm meerdere schijven? Ik denk er namelijk aan om mijn NAS eruit te doen en ook gebruik te maken van een DAS ivm Mac Mini. Of heb je de SSD’s op een andere manier gekoppeld?
Toevallig heb ik gisteravond naar een DAS oplossing gekeken. Ik maak nu nog gebruik van externe SATA en NVMe SSD's. Meestal permanent aangesloten. Als je een leuke en snelle oplossing tegenkomt hou ik mij aanbevolen. :)

Bij mijn Mac mini M1 heb ik altijd gebruik gemaakt van dit dock:
https://tweakers.net/pric...h-nvme-ssd-enclosure.html

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
cracking cloud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:01:
Ik ben op zoek naar een kabel om mijn mac mini vanuit thunderbolt aan te sluiten op de display port van mijn 2e monitor. Zou deze werken?
Ik gebruik daar al heel wat jaren deze kabels voor:
https://www.amazon.nl/Kab...hones/dp/B08NTNKLFN/?th=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkemhvbEcwVrD9teCT5epIb15HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAZkiSk9FJMGf7WhsEmwDrnk.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik 2x 27" 1440p op 120hz op de Mac mini aangesloten. Het derde 25" 1440p scherm via HDMI. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Haas op 09-11-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KraveN
Haas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:22:
[...]

Toevallig heb ik gisteravond naar een DAS oplossing gekeken. Ik maak nu nog gebruik van externe SATA en NVMe SSD's. Meestal permanent aangesloten. Als je een leuke en snelle oplossing tegenkomt hou ik mij aanbevolen. :)

Bij mijn Mac mini M1 heb ik altijd gebruik gemaakt van dit dock:
https://tweakers.net/pric...h-nvme-ssd-enclosure.html
Ik heb nog niet concreet een oplossing. Toevallig zitten kijken naar wat oplossingen van terramaster. Naast nas ook das in het portfolio ook combinatie van nvme en normale schijven. Je bent dan echter wel gebonden aan de doorvoer van usb of Thunderbolt. Voor mij vaak snel zat. Maar iedereen heeft een andere usecase.

Ontopic iemand al ergens een review gevonden van het stroomverbruik van de nieuwe Mac mini m4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Mac mini M4 (16GB RAM) - Testing 10 Mac games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:03
KraveN schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb nog niet concreet een oplossing. Toevallig zitten kijken naar wat oplossingen van terramaster
Als je naar een TB4/10GBE DAS/NAS kijkt is deze misschien ook handig:
Asustor AS6804T Lockerstor 4 Gen 3 NAS Review – 10GbE and TB4/USB4 Tests
https://nascompares.com/2...gen-3-nas-review-as6804t/

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cappuccino
Mac Mini als NAS.
Lijkt handig artikel mocht iemand interesse hebben: https://www.michaelstinke...i-as-a-low-idle-home-nas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzotje1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-01 09:30
Haas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:27:
[...]

Ik gebruik daar al heel wat jaren deze kabels voor:
https://www.amazon.nl/Kab...hones/dp/B08NTNKLFN/?th=1

[Afbeelding]

Zo heb ik 2x 27" 1440p op 120hz op de Mac mini aangesloten. Het derde 25" 1440p scherm via HDMI. :)
Welke schermen zijn dit? Ik zoek nog nieuwe schermen en hoef niet persee 4K. Al zijn de LG 4K schermen ook de duurste niet meer tegenwoordig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Klopt het dat je met HDMI andere schermresoluties krijgt dan met de TB poort?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
(jarig!)
Nijl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:27:
Klopt het dat je met HDMI andere schermresoluties krijgt dan met de TB poort?
DisplayPort (over Thunderbolt, wat jij waarschijnlijk bedoelt) kan meer datadoorvoer hebben dan HDMI, afhankelijk van welke versie. Waardoor resoluties en refreshrates hoger kunnen zijn, maar dat hangt dus helemaal af van welke versies je vergelijkt.

Maar 'andere' resoluties zijn het niet per se, alleen hoger/meer. Maar een stuk makkelijker is om te beginnen met de vraag: welke monitor, resolutie en refreshrate wil je erop aansluiten? Hele dikke kans dat het geen reet uitmaakt of je daarvoor HDMI of DisplayPort gebruikt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Mooi dat het steeds beter word. Ik las dat er ook beginstappen gemaakt zijn om Half Life Alyx (VR) werkend te krijgen. Dat zou voor mij het punt kunnen zijn om te upgraden naar een snellere Apple Silicon chip. Zou wel tof zijn als dat op een gegeven moment kan met een Mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Cappuccino schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:39:
Mac Mini als NAS.
Lijkt handig artikel mocht iemand interesse hebben: https://www.michaelstinke...i-as-a-low-idle-home-nas/
Klopt, die had ik ook gelezen. Maar die heeft zelf wat in elkaar geknutseld! Knap, maar ik ben meer van de plug en play met dit soort dingen.
Ro_meo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:36:
[...]

Als je naar een TB4/10GBE DAS/NAS kijkt is deze misschien ook handig:
Asustor AS6804T Lockerstor 4 Gen 3 NAS Review – 10GbE and TB4/USB4 Tests
https://nascompares.com/2...gen-3-nas-review-as6804t/
Een mooi ding! Maar ik denk overkill voor mijn situatie. Plus veel functionaliteiten die ik niet nodig heb. Maar ga toch even de review lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Welke monitor gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
Ik gebruik 2x de 24” LG Ultrafine monitoren gemaakt voor Apple.

Hele fijne monitoren, wel al wat verouderd. Maar daardoor soms voor een leuke prijs te vinden op MP.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:47
Wat vinden jullie van de speaker van de Mac Mini? :p
Heb hem nog niet gehoord, die van de M2 was echt mega slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
mprkooij schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:09:
Luid en duidelijk! Een hele vooruitgang t.o.v. het oude model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Niet online
Tony schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:48:
[...]

Ik gebruik 2x de 24” LG Ultrafine monitoren gemaakt voor Apple.

Hele fijne monitoren, wel al wat verouderd. Maar daardoor soms voor een leuke prijs te vinden op MP.
Mooi design. Zelfde als de 5k 27" ultrafine. Hoelang gebruik je ze al? Zit zelf even te kijken naar de mogelijkheden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
enzotje1 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:37:
[...]

Welke schermen zijn dit? Ik zoek nog nieuwe schermen en hoef niet persee 4K. Al zijn de LG 4K schermen ook de duurste niet meer tegenwoordig :P
Ik heb deze schermen sinds februari van dit jaar en ben erg te spreken over IPS Black en 120Hz. Alles voelt daardoor nog sneller aan:
https://tweakers.net/pric...rasharp-u2724d-zwart.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
mprkooij schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:09:
Het was bij de M1 mini echt heel slecht maar met de speakers van de M4 mini is bijvoorbeeld prima YouTube te bekijken zonder irritaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Wat voor beeldscherm zouden jullie erbij adviseren? Minimaal 27” is mijn voorkeur en verder scherp beeld en een goede kleuren benadering. (Geen geld voor de overpriced Apple beeldscherm dus laat dat advies maar achterwege).

Een top 5 zou wel voldoende zijn, denk dat andere gegadigden ook baat kunnen hebben bij zo’n advies.

TIA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
(jarig!)
McGarrett schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:05:
Wat voor beeldscherm zouden jullie erbij adviseren? Minimaal 27” is mijn voorkeur en verder scherp beeld en een goede kleuren benadering. (Geen geld voor de overpriced Apple beeldscherm dus laat dat advies maar achterwege).

Een top 5 zou wel voldoende zijn, denk dat andere gegadigden ook baat kunnen hebben bij zo’n advies.

TIA
Dit topic gaat over de Mac Mini, monitoren zijn offtopic. Als je een monitor zoekt, voel je vrij om een nieuw topic te openen, met gedegen eigen onderzoek.

The devil is in the details.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• McGarrett
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:15:
[...]

Dit topic gaat over de Mac Mini, monitoren zijn offtopic. Als je een monitor zoekt, voel je vrij om een nieuw topic te openen, met gedegen eigen onderzoek.
Een monitor voor de Mac mini lijkt me niet echt offtopic, maar goed als je niet bereid bent om te helpen dan hoef je ook niet te reageren hoor!
Overigens is die vraag al eerder gesteld hier in deze topic en werd er niet met zo’n sneer gereageerd, dus ik zou niet weten waarom nu ineens wel.

Als iemand het offtopic vindt laat de vraag maar links liggen en ga verder met leven!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:47
McGarrett schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:17:
[...]

Een monitor voor de Mac mini lijkt me niet echt offtopic, maar goed als je niet bereid bent om te helpen dan hoef je ook niet te reageren hoor!
Overigens is die vraag al eerder gesteld hier in deze topic en werd er niet met zo’n sneer gereageerd, dus ik zou niet weten waarom nu ineens wel.

Als iemand het offtopic vindt laat de vraag maar links liggen en ga verder met leven!
Zie mijn eerdere post over een monitor met 5K resolutie. :) (iets naar boven scrollen).

Als ik je een tip mag geven zijn 5K resolutie monitoren wel heel erg nice i.c.m. MacOS.

Wat kan de Mac Mini met M4 - M4 Pro aan qua displays?

De Mac mini met de M4-chip ondersteunt verschillende configuraties voor externe displays, afhankelijk van het model:
Mac mini met M4-chip:
Tot drie displays:
- Twee displays met een resolutie tot 6K bij 60Hz via Thunderbolt.
- Eén display met een resolutie tot 5K bij 60Hz via Thunderbolt of 4K bij 60Hz via HDMI.

Tot twee displays:
- Eén display met een resolutie tot 5K bij 60Hz via Thunderbolt.
- Eén display met een resolutie tot 8K bij 60Hz of 4K bij 240Hz via Thunderbolt of HDMI.
Mac mini met M4 Pro-chip:
Tot drie displays:
- Drie displays met een resolutie tot 6K bij 60Hz via Thunderbolt of HDMI.

Tot twee displays:
- Eén display met een resolutie tot 6K bij 60Hz via Thunderbolt.
- Eén display met een resolutie tot 8K bij 60Hz of 4K bij 240Hz via Thunderbolt of HDMI.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Handige app, om meer resoluties af te dwingen.
Liep zelf te prutsen met een 2540x1440 Philips monitor, dan wordt alles wel erg klein. Hiermee op 1920x1080 HiDPI te zetten:
https://github.com/waydabber/BetterDisplay

Mocht iemand een tip hebben om alsnog iets leesbaars met 2540x1440 te doen (behalve een bril opzetten) dan hoor ik het graag :)

[ Voor 58% gewijzigd door matthijst op 10-11-2024 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bekijk op YouTube
M4 Mac mini 16GB is AMAZING! 8 games tested

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Niet online
McGarrett schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:05:

TIA
misschien heb je wat aan deze reddit thread

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
cracking cloud schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:01:
Zou volgens mij moeten/kunnen werken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@McGarrett Asus heeft net in de US een 5K scherm uitgebracht. uitvoering: ASUS ProArt PA27JCV Zwart. Vraag is wanneer deze naar EU komt.

Wil je iets meer gedoe voor een scherpere prijs, dan een 27"4K en finetunen met betterdisplaytool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:03
Mooi artikel over hoe de M4 chip/cores zijn opgebouwd :
https://eclecticlight.co/2024/11/11/inside-m4-chips-p-cores/

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGarrett
  • Niet online
Top daar heb ik zeker wat aan! Dank daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Het is mij gelukt de MM4 te laten crashen! Het kan dus wel! Ik had bij mijn profiel het pad voor data aangepast naar een netwerk drive. Na de reboot kon ik dus niet meer inloggen. De mogelijkheden voor her-installtie zijn wel heel erg fijn! Het was allemaal zo weer klaar.

Afgelopen nacht dachten we dat er een vreemd persoon in huis was, bleek het dus van de MM4 te komen die elke half uur de tijd aan het omroepen was. Die optie staat vanaf nu dus uit :P

Tot nu toe erg onder de indruk!

[ Voor 99% gewijzigd door Nijl op 11-11-2024 20:05 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakino
  • Niet online
McGarrett schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:08:
[...]

Top daar heb ik zeker wat aan! Dank daarvoor!
succes! in die subreddit zijn er verder ook veel threads mbt monitoren dus daar zou je dan ook nog even naar kunnen kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:54
Prachtig machientje hoor die nieuwe Mini, maar wat een saaie bedoening weer zo’n overstap van Mini M1 naar Mini M4….. het is bijna nog makkelijker dan van een oude naar nieuwe iPhone.

Ik had al ervaring met Time Machine wat altijd prima werkt maar heb het nu eens anders gedaan, nieuwe M4 aangesloten, migratie assistent gestart deze ziet dan ook de oude M1 in het netwerk, zet maar over en klaar :Y)

Dat wij op Tweakers dit leuk vinden zeg, geen gedoe en door……..

Volgende stap (want ik moet wat te knutselen hebben) een externe ssd behuizing met een rappe 2 of 4TB ssd aanschaffen, de interne ssd clonen naar de externe en dan vanaf die booten….. moet lukken toch? Maar dat is nieuw voor mij dus we gaan het meemaken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2UfP5YJHGJt--l4QI9NDLbehI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fddxUCe888SANSsMDqfRx2au.jpg?f=fotoalbum_large
Foto voor de likes, M1 -> M4

ps het scherm dat ik gebruik LG 32-UN880P-B is ook een aanrader voor een laag bedrag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy2uzkELwQQ3az0jwEFD2-RRWRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl92lPst1kzHnBiW73UMLeSL.jpg?f=fotoalbum_large
Let niet op het “rommelige” bureau

[ Voor 7% gewijzigd door Cardwizard op 12-11-2024 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door derhenno op 12-11-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik heb wel een mooie dongle gevonden voor 2.5 Gbit er zit wel een 5K monitor aan vast uitvoering: Dell UltraSharp U4025QW Zilver, Zwart

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cardwizard schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 05:44:

Volgende stap (want ik moet wat te knutselen hebben) een externe ssd behuizing met een rappe 2 of 4TB ssd aanschaffen, de interne ssd clonen naar de externe en dan vanaf die booten….. moet lukken toch? Maar dat is nieuw voor mij dus we gaan het meemaken..
Let op:

Apple Intelligence disabled when booting from external drive

https://forums.macrumors....m-external-drive.2442678/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQZ0cVPjStn7Pl8p5g4H0YYo5zc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/jBh3FackZSJ6maThdK7uJyDL.webp?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 12-11-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mop5253
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik overweeg eindelijk eens over te stappen naar de Mac wereld.
Een van de dingen die ik altijd bij Apple kon appreciëren was de fluisterstille werking van hun toestellen.
Nu lees ik overal dat de mini met M4 pro een (erg) luide fan heeft bij zware belasting. Maar ik wou gaan voor de basis M4 en voor deze vind ik bijna geen info over het geluidsniveau. (Spijtig dat Tweakers enkel de pro heeft getest.)
Wat is jullie ervaring met geluidsproductie bij de basis M4? Bij zware belasting?
Het is redelijk belangrijk voor mij omdat ik met muziek bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Let niet op het “rommelige” bureau
Ik zie daar op je mm4 desktop een paar dingen staan helemaal links, wat zijn dat voor -tooltjes- en hoe krijg ik die er ook op! :P

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Greatsword schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:51:
[...]

Let op:

Apple Intelligence disabled when booting from external drive

https://forums.macrumors....m-external-drive.2442678/

[Afbeelding]
Het ging ook te makkelijk allemaal :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Nijl schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:35:
[...]

Ik zie daar op je mm4 desktop een paar dingen staan helemaal links, wat zijn dat voor -tooltjes- en hoe krijg ik die er ook op! :P
Dat zijn gewoon widgets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:30
Mop5253 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:06:
Ik overweeg eindelijk eens over te stappen naar de Mac wereld.
Een van de dingen die ik altijd bij Apple kon appreciëren was de fluisterstille werking van hun toestellen.
Nu lees ik overal dat de mini met M4 pro een (erg) luide fan heeft bij zware belasting. Maar ik wou gaan voor de basis M4 en voor deze vind ik bijna geen info over het geluidsniveau. (Spijtig dat Tweakers enkel de pro heeft getest.)
Wat is jullie ervaring met geluidsproductie bij de basis M4? Bij zware belasting?
Het is redelijk belangrijk voor mij omdat ik met muziek bezig ben.
Ik heb geen idee wat betreft de Mac Mini.
Maar mocht dat toch een ding blijken te zijn, je zou ook een macbook air kunnen overwegen. Die hebben alleen passieve koeling en zijn zo stil als boterham met kaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
Gratz!
Waarom zou je willen booten van een snelle externe SSD als er reeds een snelle SSD in deze nieuwe Mini zit? Mocht je de Pro M4 hebben met thunderbolt 5 en een OWC Envoy ultra dan kan ik het misschien wel begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Cappuccino schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:53:
[...]

Gratz!
Waarom zou je willen booten van een snelle externe SSD als er reeds een snelle SSD in deze nieuwe Mini zit? Mocht je de Pro M4 hebben met thunderbolt 5 en een OWC Envoy ultra dan kan ik het misschien wel begrijpen...
Vrij simpel, opslagruimte … intern is krap en extern kan veel groter voor minder geld dan wat Apple durft te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
Het leuke prijsje van de Mac mini m4 <3 heeft mij ook overtuigd om eens te kijken of ik helemaal over wil gaan naar het ecosysteem van Apple. Ik heb daarom het basismodel gekocht met slechts 256GB SSD.

Mijn plan was om hier een TB4 externe behuizing plus 4TB nvme ssd aan te hangen en vanaf te booten. Maar goed, geen Apple intelligence is wel een no-go :( .

Ik neem aan dat het verder wel mogelijk is om je profiel inclusief iCloud backup kunt overzetten naar je externe SSD, en daarnaast je programma’s als office? MacOS is nieuw voor mij en op basis van online info krijg ik wel de indruk dat dit mogelijk moet zijn. Maar dat Apple Intelligence ding was ik niet tegengekomen en ik hoop niet meer van dat soort dingen over het hoofd te zien?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
PrimusIP schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:44:
[...]

Ik heb geen idee wat betreft de Mac Mini.
Maar mocht dat toch een ding blijken te zijn, je zou ook een macbook air kunnen overwegen. Die hebben alleen passieve koeling en zijn zo stil als boterham met kaas.
Ligt eraan welke kaas, want als je last hebt van lactose intolerantie dan is het echt zo stil niet! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Cardwizard schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:01:
[...]

Vrij simpel, opslagruimte … intern is krap en extern kan veel groter voor minder geld dan wat Apple durft te vragen
Ja, maar waarom booten van een externe schijf is denk ik waar op gedoeld wordt. Ik snap dat ook niet. Daar is de interne schijf toch juist perfect voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Redondo1982 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:12:
[...]

Ja, maar waarom booten van een externe schijf is denk ik waar op gedoeld wordt. Ik snap dat ook niet. Daar is de interne schijf toch juist perfect voor?
Dat is lekker makkelijk als je een snelle schijf hebt, net als @Radiodurans wil ik ook een TB4 nvme er aan hangen. maar moet eens kijken hoe ik dat ga aanvliegen nu

[ Voor 7% gewijzigd door Cardwizard op 12-11-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 16:01
Aanvullend op de vorige reactie: MacOS gaat best wel zuinig met de schijfruimte om, dus die interne 256GB SSD zit echt niet binnen no-time vol.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cappuccino
Cardwizard schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:01:
[...]
Je kan toch gewoon booten van interne SSD met 256GB en hierop je 'main' programma's zetten, en dan de rest, alles van files waar je op werkt etc op een snelle externe SSD?
Ben zelf aan het bekijken hoe dit te doen, maar dit lijkt me zelfs de beste manier van werken om je systeem 'fresh' te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Cappuccino op 12-11-2024 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
Cardwizard schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:16:
[...]

Dat is lekker makkelijk als je een snelle schijf hebt, maar moet eens kijken hoe ik dat ga aanvliegen nu
Ja, ik heb vroeger ook veel klootvioolt (geen Van Dale denk ik) maar booten zou ik nooit meer anders doen dan van de interne schijf. Het geeft altijd issues als je dat niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Cappuccino schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:17:
[...]

Je kan toch gewoon booten van interne SSD met 256GB en hierop je 'main' programma's zetten, en dan de rest, alles van files waar je op werkt etc op een snelle externe SSD?
Ja, mijn idee ook. Al het andere is omslachtig en onnodig. Het is problemen zoeken, al is rommelen soms wel leuk haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 11:30
MichelKlok schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:16:
Aanvullend op de vorige reactie: MacOS gaat best wel zuinig met de schijfruimte om, dus die interne 256GB SSD zit echt niet binnen no-time vol.
Ik ben blij dat ik de 256gb heb gekozen. Nu alles erop geïnstalleerd en nog 200gb over..

offtopic: gebruiken jullie ook Time Machine? Mijn plan is een externe HD die ik over heb aan de router te hangen voor Time Machine. Is dat wel 'gezond' voor een externe HD, om die continu aan te laten staan? Een NAS is overkill vind ik namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

MacOS + benodigde programma's nemen inderdaad niet heel veel in beslag.

Zie hier een voorbeeld en ik heb best wel wat grote programma's er op staan.

Private en User zouden in principe allemaal op een externe SSD kunnen. Wel iets meer gedoe, maar 1x instellen en je hebt geen omkijken meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-HGxpQGRdue2YD2FCZuFUaVpMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5trgxFeWhLaAyyMRJLiiV6l0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVl-6xXncqojx3AHWoQ7vxujHlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmZ033riCVe2Ql8bDolteUgb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Vanmiddag kan ik eindelijk mijn nieuwe mac mini ophalen bij Apple store. Ik kijk er naar uit. ;)

Nu de volgende vraag: ik heb een ipad pro11" m1. Dus ik zit met 1 voet al in het apple -ecosysteem. 8) Nu wil ik de ipad en de mac mini verbinden met een usb-c kabeltje, om bestanden over te zetten. Daarbij denk ik niet alleen aan foto's, muziekbestanden en documenten maar ook aan wachtwoorden en inloggegevens van het mailprogramma en andere apps. En liefst wil ik ook de ipad-widgets op mijn scherm zien! Dat zou me enorm helpen om een vliegende start te maken! Is dit een droom of is het toch mogelijk?

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:04

alienfruit

the alien you never expected

Ik overweeg om OWC Ultra te kopen voor de MacMini omdat het een Thunderbolt 5 SSD is en goedkoper was dan een SSD upgrade in de Mac Mini: https://www.owc.com/solutions/envoy-ultra

Hebben mensen hier ervaring met OWC? Het lijkt mij een goed merk. Alleen jammer dat ik nog geen Thunderbolt 5 SSD enclosures tegengekomen ben die ook echt verkocht worden. Ik kwam deze tegen https://www.winstars.com/en_us/product/WS-UTE50.html maar die is nergens te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Merlijn_merlin schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:28:
Vanmiddag kan ik eindelijk mijn nieuwe mac mini ophalen bij Apple store. Ik kijk er naar uit. ;)

Nu de volgende vraag: ik heb een ipad pro11" m1. Dus ik zit met 1 voet al in het apple -ecosysteem. 8) Nu wil ik de ipad en de mac mini verbinden met een usb-c kabeltje, om bestanden over te zetten. Daarbij denk ik niet alleen aan foto's, muziekbestanden en documenten maar ook aan wachtwoorden en inloggegevens van het mailprogramma en andere apps. En liefst wil ik ook de ipad-widgets op mijn scherm zien! Dat zou me enorm helpen om een vliegende start te maken! Is dit een droom of is het toch mogelijk?
Ja dat moet kunnen, maar je kunt ook vrij eenvoudig dingen syncen (wachtwoorden bv) via iCloud natuurlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16:14
Merlijn_merlin schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:28:

Als je iCloud-opslag hebt, kun je die gebruiken om foto's, muziek en inloggegevens in de cloud op te slaan. Zo zijn deze gegevens toegankelijk op elk Apple-apparaat dat met hetzelfde Apple ID is ingelogd.

Daarnaast is het zeker mogelijk om widgets toe te voegen aan het scherm op je Mac. Simpelweg op de rechtermuisknop klikken en vervolgens widgets toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cariernb op 12-11-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
@alienfruit mocht je wat nuttigs vinden in dat topic van 2017 over Thunderbolt 3 voor een M4 Mac mini van 2024 met Thunderbolt 4 of 5 dan hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door Cardwizard op 12-11-2024 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, niks daar te vinden. Maar op mijn oude M2 Pro Mac Mini gebruik ik deze enclosures: https://www.aliexpress.com/item/1005006068683971.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12
alienfruit schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:46:
Ja, niks daar te vinden. Maar op mijn oude M2 Pro Mac Mini gebruik ik deze enclosures: https://www.aliexpress.com/item/1005006068683971.html
Ik heb deze ook besteld maar dan wel de versie met fan van de web store van de fabrikant. Sommige snelle nvme ssd’s kunnen nog wel eens heet worden. Mocht het ding toch irritant zijn dan kan ik het kabeltje van de fan altijd nog loshalen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Je kan de fan via een knopje uit of aanzetten :)

Ik haalde een ander merk door elkaar
Mocht het ding toch irritant zijn dan kan ik het kabeltje van de fan altijd nog loshalen.
Volgens mij worden ze allemaal wel heet 10-40gbps

[ Voor 77% gewijzigd door alienfruit op 12-11-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 13:39
Momenteel heb ik een dilemma; ik gebruik nu een Windows 10 desktop-machine met 2 monitoren die binnenkort aan vervanging toe is. Deze gebruik ik privé voor wat lichte toepassingen en zakelijk draai ik er een telefonie-programma en MS Teams op. Verder maak ik gebruik van een RDP-verbinding en kan ik 2 monitoren benutten.

Kan ik een MacMini met een M3/M4 processor aanschaffen en Windows daarop zetten en nog steeds diezelfde RDP-verbinding gebruiken? En evt. die 2 schermen tonen(splitscreen) op 1 nieuw aan te schaffen groter display?
Wat is jullie advies? Of is het dan toch het handigst een Windows 11-machine aan te schaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Vic83 Dit zou ik enkel doen als je bereid bent over te stappen naar MacOS. (wat kan), maar hecht je waarde aan Windows 11 als hoofdOS, dan raak ik je dit echt af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Vic83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:52:
Momenteel heb ik een dilemma; ik gebruik nu een Windows 10 desktop-machine met 2 monitoren die binnenkort aan vervanging toe is. Deze gebruik ik privé voor wat lichte toepassingen en zakelijk draai ik er een telefonie-programma en MS Teams op. Verder maak ik gebruik van een RDP-verbinding en kan ik 2 monitoren benutten.

Kan ik een MacMini met een M3/M4 processor aanschaffen en Windows daarop zetten en nog steeds diezelfde RDP-verbinding gebruiken? En evt. die 2 schermen tonen(splitscreen) op 1 nieuw aan te schaffen groter display?
Wat is jullie advies? Of is het dan toch het handigst een Windows 11-machine aan te schaffen?
Dit gaat erg goed met VMware Fusion. Zie laatste nieuws:
nieuws: VMware maakt Fusion en Workstation volledig gratis beschikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jljH2cV_l1vm9h4AUbqQOaHil5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IR3EVj4vbcAfImcg5b7ikNKI.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 22:24
Tuurlijk, maar wat heb je aan een Mac Mini met macOS om er vervolgens (virtueel) Windows op te zetten?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:37:
[...]

Tuurlijk, maar wat heb je aan een Mac Mini met macOS om er vervolgens (virtueel) Windows op te zetten?
Ik gebruik het zelf voor wat oude software van Adobe zoals InDesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
RoRoNL schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:18:
@Vic83 Dit zou ik enkel doen als je bereid bent over te stappen naar MacOS. (wat kan), maar hecht je waarde aan Windows 11 als hoofdOS, dan raak ik je dit echt af.
Dankje! Reden dat ik het overweeg is dat ik verder aardig ingeburgerd ben in het Apple-ecosysteem. (iPhone, iPad, Apple watch, Apple TV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
Dankjewel!
Splitscreen is hiermee ook mogelijk? En werkt dit als dualboot, of blijft MacOS gewoon als standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Vic83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:38:
[...]

Dankjewel!
Splitscreen is hiermee ook mogelijk? En werkt dit als dualboot, of blijft MacOS gewoon als standaard?
Je kunt dit in venster of volledig scherm draaien binnen macOS. Werkt soepel na installatie van VMware tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca92
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-02 10:49
Kan iemand hier mij mee helpen? heb zojuist de externe ssd geformatteerd naar APFS en GUID.

ik kan nu alleen niks op de harde schijf zetten. Wel kon er een backup gemaakt worden met Time Machine.

probeerde de bevoegdheden te wijzigen maar de enige optie is LezenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmhbxGZKLMkThkpZIStdNFBzwbY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sX6QhgXfc8mvX4ugEoohHkfO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Luca92 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:13:
Kan iemand hier mij mee helpen? heb zojuist de externe ssd geformatteerd naar APFS en GUID.

ik kan nu alleen niks op de harde schijf zetten. Wel kon er een backup gemaakt worden met Time Machine.

probeerde de bevoegdheden te wijzigen maar de enige optie is Lezen[Afbeelding]
Je moet de harde schijf in schijfhulpprogramma even formatteren in 2 partities. De helft gebruik je dan bijvoorbeeld voor TimeMachine en de andere helft voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
iFixit heeft een 256GB en 512GB ssd omgewisseld in een M4 Mac mini en dat schijnt gewoon te werken

YouTube: M4 Mac mini Teardown - UPGRADABLE SSD, Powerful, and TINY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca92
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-02 10:49
Greatsword schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:22:
[...]

Je moet de harde schijf in schijfhulpprogramma even formatteren in 2 partities. De helft gebruik je dan bijvoorbeeld voor TimeMachine en de andere helft voor opslag.
Top dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@Luca92
Luca92 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:13:

ik kan nu alleen niks op de harde schijf zetten. Wel kon er een backup gemaakt worden met Time Machine...
Je kunt, volgens Apple: "Je kunt met Time Machine ook nog steeds back‑ups maken op schijven met de structuur 'Mac OS Uitgebreid (journaled)". https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh15139/mac

Voordeel is dan dat je de schijf in 1 partitie kunt laten én je kan er handmatig nog naar wens bestanden op zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 12-11-2024 21:59 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste