(Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, anders graag verhuizen naar een los topic)
Ik heb een M4 device op het oog. Even voor het beeld, ik heb nu 2 machines:
Een desktop met 3900X/32GB RAM/RTX3080. Deze draait Arch (software & hardware hobby, en lichte games zoals Factorio of Oxygen Not Included) en W11 (gaming). Ik wil deze bak in een simrig vasthangen, dus hier "moet" Arch van af. Ik zoek dus een zuinige machine om op te nerden.
En ik heb nog een 16" MBP uit 2018, met i7/16GB RAM, 256GB SSD en AMD 555X GPU. Accu en toetsenbord is nog goed. Ik merk alleen dat die wat traag word zodra ik wat lui wordt met taakbeheer (ik betrap mijzelf vaak op veel browser tabs + KiCad + 2x JetBrains (C# en C++ ofzo) tegelijk open). Ook is zo'n Intel chip simpelweg oud..
Nu twijfel ik wat te kopen. Mijn eerste intuitie is: vervang de MBP met een 14" M4 model. Overal mijn 'werk' mee kunnen nemen is fijn. Maar als ik een dergelijke machine spec dan kom ik uit bij 14", M4, 32GB RAM, 512GB SSD => ruim 2500 euro. Of M4 Pro, 24GB RAM en 512GB SSD (ongeveer even duur).
Dat is mij iets teveel van het goede voor een machine dat ik buiten de deur enkel gebruik voor F1 kijken bij familie, en in een hackerspace wat C# en/of Arduino's programmeren.
De MBP behouden en aanvullen met een Mac Mini voor thuis lijkt dan meer interessant. Ik denk dat wat betreft CPU kracht die snel zat is (evensnel als 3900X, maar dan met uitmuntende single core scores, wat mij naast OS X het meest aantrekt tov Linux DIY bak). 256GB SSD is voor vaste machine voorlopig ook genoeg.. ik heb een vlotte NAS en bovendien komt er vast wel een nette dock uit die er onder schuift.
Maar ik twijfel wederom aan een RAM upgrade. Weet iemand of Apple per toeval hun Apple silicon efficienter om laat gaan met RAM dan hun Intel systemen? Of doen beide platformen aan geheugen compressie in OS X? Liefst iets met harde cijfers, want anekdotisch hoor ik genoeg verhalen hoe goed het wel niet werkt (ondanks dat de SSD het zwaar heeft). Ik ben namelijk niet zo'n fan om mijn systeem de hele dag te RAM laten swappen naar de SSD.
Nu zal ik gezien de prijs van een Mac Mini er iets minder moeite mee hebben deze iets te underspec'en (2e hands waarde zal waarschijnlijk wel overeind blijven). Maar toch, ik koop liever direct 1 macine die goed is voor 4 jaar. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ?