Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Cardwizard schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:31:
iFixit heeft een 256GB en 512GB ssd omgewisseld in een M4 Mac mini en dat schijnt gewoon te werken

YouTube: M4 Mac mini Teardown - UPGRADABLE SSD, Powerful, and TINY
Een Frans bedrijf heeft een SSD ontworpen voor de Mac studio, werkt zonder problemen.

Dus verbaast me niks dat dit ook op de mini kan.

Gek genoeg heeft M4 mini pro een andere ssd dan zijn broers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:44
@rtxxx ik ga die ontwikkeling even afwachten voor ik met een externe oplossing aan de slag ga.

Ik denk dat de M4 Mac mini behoorlijk populair is of gaat worden dat gaat zeker helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtxxx
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Cardwizard schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:11:
@rtxxx ik ga die ontwikkeling even afwachten voor ik met een externe oplossing aan de slag ga.

Ik denk dat de M4 Mac mini behoorlijk populair is of gaat worden dat gaat zeker helpen
Het is geen externe oplossing, studio drive heeft de ssd's van apple gekopieerd en verbeterd.

Je hebt wel een tweede M Mac nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door rtxxx op 12-11-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:58
Zijn er hier mensen die Linux (virtueel) draaien op een Mac Mini?

Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn home server, en (gek genoeg) is de prijs/kwaliteit verhouding van de Mac Mini echt fantastisch. Maar hoe meer ik zoek over MacOS als server OS hoe minder aantrekkelijk het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 00:52
Route 1 :
Je zou docker kunnen installeren en daarin bijv. Ubuntu of enig ander Linux kunnen draaien.
code:
1
docker run -it ubuntu

Route 2 :
Je kan ook afhankelijk van je use-case bijv MAMP of wat je ook nodig hebt de OSX variant hiervan kunnen draaien.

Wat ikzelf doe :
Ik heb nog een Nuc en paar rpi5's. Daar draai ik de meeste dockers op.

[ Voor 14% gewijzigd door Ro_meo op 13-11-2024 12:10 ]

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:11
ApexAlpha schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:23:

Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn home server, en (gek genoeg) is de prijs/kwaliteit verhouding van de Mac Mini echt fantastisch. Maar hoe meer ik zoek over MacOS als server OS hoe minder aantrekkelijk het wordt.
Ik heb twee Linux Debian VM's in VMware Fusion op de Mac mini M4 draaien voor Home Assistant en HestiaCP voor webhosting. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook ik sta te wachten op Black Friday om na jaren weer over te stappen van Windows naar een Mac. Mijn Windows PC begint zijn einde te behalen en dan is dit een mooie opvolger. In het basismodel.

In eerste instantie zit ik te kijken om mijn huidige monitor te houden. En maar even aankijken hoe dat werkt. Misschien wel de HDMI kabel vervangen door een USB-C -> DisplayPort? Door deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80613138

Mijn toetsenbord wel vervangen door een Logitech MX Keys

Muis houd ik nog wel even.
En mijn webcam kan ik via de interne monitor Hub nog aangesloten houden.
Alleen mijn headset moet ik een USB verloopje voor kopen (2,- bij de Action om uit te testen).

Dan nog een https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it kopen om de huidige SSID met het complete foto archief van mijn vrouw aan te sluiten.

Volgens mij zou ik er dan moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Xavier op 13-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:19
Xavier schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:29:
Ook ik sta te wachten op Black Friday om na jaren weer over te stappen van Windows naar een Mac. Mijn Windows PC begint zijn einde te behalen en dan is dit een mooie opvolger. In het basismodel.

In eerste instantie zit ik te kijken om mijn huidige monitor te houden. En maar even aankijken hoe dat werkt. Misschien wel de HDMI kabel vervangen door een USB-C -> DisplayPort? Door deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80613138

Alleen mijn headset moet ik een USB verloopje voor kopen (2,- bij de Action om uit te testen).

Dan nog een https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it kopen om de huidige SSID met het complete foto archief van mijn vrouw aan te sluiten.

toon volledige bericht
Wacht je op aanbiedingen voor de Mac Mini M4? Weet niet of je veel korting kan verwachten hoor…

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Haas schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb twee Linux Debian VM's in VMware Fusion op de Mac mini M4 draaien voor Home Assistant en HestiaCP voor webhosting. :)
Ah dit zou inderdaad goed kunnen. Dit is wel Debian ARM dan neem ik aan?

De reden voor mij is vooral ook Home Assistant, de M4 chip heeft een zéér degelijke neural engine die je gewoon niet in andere chips vindt voor die prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:32:
[...]

Wacht je op aanbiedingen voor de Mac Mini M4? Weet niet of je veel korting kan verwachten hoor…
Ik verwacht eigenlijk geen korting op een nieuw model en de studentenprijs is al scherp. Maar in het verleden kon je nog wel eens een AppleStore bon erbij krijgen. Ik heb ook geen bloedspoed met bestellen, dus probeer eerst alles uit te vogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Xavier schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:10:
[...]

Ik verwacht eigenlijk geen korting op een nieuw model en de studentenprijs is al scherp. Maar in het verleden kon je nog wel eens een AppleStore bon erbij krijgen. Ik heb ook geen bloedspoed met bestellen, dus probeer eerst alles uit te vogelen.
Nee precies. Kortingsbon zou best kunnen. En anders met de kerstdagen wel geloof ik. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-05 09:56
Xavier schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:29:

toon volledige bericht
Ik heb redelijk dezelfde setup als jij. MX keys werd tijdens setup gewoon gedetecteerd. Was in het begin nog even bang dat ik eerst een bedraad toetsenbord moest aansluiten. Muis zelfde verhaal. Ben erg blij met de mini. Doe er voornamelijk development werk op (shopify, .net core en vue) en dat lukt perfect met het basismodel. Was wel even wennen aan de nieuwe toetsencombinaties (kom ook vanaf Windows). Maar na bijna een week gaat dat ook beter :)
Gebruik nu ook een D6000 docking van Dell in combinatie met de mini. Dat werkt prima, maar ik moest wel eerst nog de displaylink software installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
ApexAlpha schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:37:
[...]

Ah dit zou inderdaad goed kunnen. Dit is wel Debian ARM dan neem ik aan?

De reden voor mij is vooral ook Home Assistant, de M4 chip heeft een zéér degelijke neural engine die je gewoon niet in andere chips vindt voor die prijs.
Ja alles op Debian ARM. Gaat als een speer.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Haas schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:33:
[...]

Ja alles op Debian ARM. Gaat als een speer.
Thanks, ga eens kijken of mijn docker stack ook voor ARM beschikbaar is.

Heb je toevallig al iets van local LM geprobeerd op de M4 chip? Ben erg benieuwd hoe whisper of llama gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door ApexAlpha op 13-11-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
ApexAlpha schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:50:
[...]

Thanks, ga eens kijken of mijn docker stack ook voor ARM beschikbaar is.

Heb je toevallig al iets van local LM geprobeerd op de M4 chip? Ben erg benieuwd hoe whisper of llama gaan.
Nee nog niet, LM Studio is wel beschikbaar voor Mac M.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:42
Greatsword schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:55:
Eigenlijk wel benieuwd wie hem gaat aanschaffen en wat je er voornamelijk mee gaat doen.

Die dingen worden steeds beter/sneller dat zelfs het instapmodel voor veel simpele zaken al overkill is.
Ik heb een paar dagen terug de Mac mini M4 512GB versie binnengekregen. Ruim 8 jaar geleden heb ik zelf nog een Windows PC in elkaar geknutseld. Met een Skylake processor, dat was toen hip.

Nu 8 jaar ouder, kinderen, geen tijd meer voor dagelijks spelletjes etc. gebruik ik de pc voor browsen, boekhouding, mailen, muziek afspelen, wat domotica etc. En af en toe een spelletje.

Aangezien ik al op het Apple systeem was overgestapt met een iPhone en iPad was het overgaan naar een Mac mini voor mij een logische keuze. Ik hang er mijn eigen 4k scherm aan, een eigen ramplank en gaan!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:42

Ik draai Windows 11 via Parallels virtueel op mijn Mac mini. Draait naadloos, merk totaal geen vertraging. Je kunt via Parallels ook Linux installaties draaien.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
(Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, anders graag verhuizen naar een los topic)

Ik heb een M4 device op het oog. Even voor het beeld, ik heb nu 2 machines:

Een desktop met 3900X/32GB RAM/RTX3080. Deze draait Arch (software & hardware hobby, en lichte games zoals Factorio of Oxygen Not Included) en W11 (gaming). Ik wil deze bak in een simrig vasthangen, dus hier "moet" Arch van af. Ik zoek dus een zuinige machine om op te nerden.

En ik heb nog een 16" MBP uit 2018, met i7/16GB RAM, 256GB SSD en AMD 555X GPU. Accu en toetsenbord is nog goed. Ik merk alleen dat die wat traag word zodra ik wat lui wordt met taakbeheer (ik betrap mijzelf vaak op veel browser tabs + KiCad + 2x JetBrains (C# en C++ ofzo) tegelijk open). Ook is zo'n Intel chip simpelweg oud..

Nu twijfel ik wat te kopen. Mijn eerste intuitie is: vervang de MBP met een 14" M4 model. Overal mijn 'werk' mee kunnen nemen is fijn. Maar als ik een dergelijke machine spec dan kom ik uit bij 14", M4, 32GB RAM, 512GB SSD => ruim 2500 euro. Of M4 Pro, 24GB RAM en 512GB SSD (ongeveer even duur).
Dat is mij iets teveel van het goede voor een machine dat ik buiten de deur enkel gebruik voor F1 kijken bij familie, en in een hackerspace wat C# en/of Arduino's programmeren.

De MBP behouden en aanvullen met een Mac Mini voor thuis lijkt dan meer interessant. Ik denk dat wat betreft CPU kracht die snel zat is (evensnel als 3900X, maar dan met uitmuntende single core scores, wat mij naast OS X het meest aantrekt tov Linux DIY bak). 256GB SSD is voor vaste machine voorlopig ook genoeg.. ik heb een vlotte NAS en bovendien komt er vast wel een nette dock uit die er onder schuift.

Maar ik twijfel wederom aan een RAM upgrade. Weet iemand of Apple per toeval hun Apple silicon efficienter om laat gaan met RAM dan hun Intel systemen? Of doen beide platformen aan geheugen compressie in OS X? Liefst iets met harde cijfers, want anekdotisch hoor ik genoeg verhalen hoe goed het wel niet werkt (ondanks dat de SSD het zwaar heeft). Ik ben namelijk niet zo'n fan om mijn systeem de hele dag te RAM laten swappen naar de SSD.

Nu zal ik gezien de prijs van een Mac Mini er iets minder moeite mee hebben deze iets te underspec'en (2e hands waarde zal waarschijnlijk wel overeind blijven). Maar toch, ik koop liever direct 1 macine die goed is voor 4 jaar. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40
Wat ik wel weet ondertussen is dat Apple met deze move veel Windows gebruikers gaat aantrekken naar MacOS. Alsof ze gewacht hebben op het juiste moment. Iedereen heeft het over dit ding, althans als je ermee bezig bent.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardwizard
@Hans1990 Mac mini en een MacBook Air voor portabiliteit mocht je dat willen houden, ben je nog steeds goedkoper uit, ik zou voor het basismodel gaan.

Mijn M1 Mac mini met 8GB geheugen heeft mij nooit teleurgesteld dus die 16GB is (zeker voor mij) voldoende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 06:03
Net aan het migreren van mijn MacBook Pro met M1 Max en 32GB ram naar de Mini Pro met 64GB -- wat is dat ding -ongelofelijk- snel wat disk snelheid betreft. Bestanden moven, grote bestanden .. in een wip. 5.5GB/s bij momenten.

This space intentionally left blank.

• Corrigan
  • Niet online
Hans1990 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:24:
(Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen, anders graag verhuizen naar een los topic)

Ik heb een M4 device op het oog. Even voor het beeld, ik heb nu 2 machines:

Een desktop met 3900X/32GB RAM/RTX3080. Deze draait Arch (software & hardware hobby, en lichte games zoals Factorio of Oxygen Not Included) en W11 (gaming). Ik wil deze bak in een simrig vasthangen, dus hier "moet" Arch van af. Ik zoek dus een zuinige machine om op te nerden.

En ik heb nog een 16" MBP uit 2018, met i7/16GB RAM, 256GB SSD en AMD 555X GPU. Accu en toetsenbord is nog goed. Ik merk alleen dat die wat traag word zodra ik wat lui wordt met taakbeheer (ik betrap mijzelf vaak op veel browser tabs + KiCad + 2x JetBrains (C# en C++ ofzo) tegelijk open). Ook is zo'n Intel chip simpelweg oud..

Nu twijfel ik wat te kopen. Mijn eerste intuitie is: vervang de MBP met een 14" M4 model. Overal mijn 'werk' mee kunnen nemen is fijn. Maar als ik een dergelijke machine spec dan kom ik uit bij 14", M4, 32GB RAM, 512GB SSD => ruim 2500 euro. Of M4 Pro, 24GB RAM en 512GB SSD (ongeveer even duur).
Dat is mij iets teveel van het goede voor een machine dat ik buiten de deur enkel gebruik voor F1 kijken bij familie, en in een hackerspace wat C# en/of Arduino's programmeren.

De MBP behouden en aanvullen met een Mac Mini voor thuis lijkt dan meer interessant. Ik denk dat wat betreft CPU kracht die snel zat is (evensnel als 3900X, maar dan met uitmuntende single core scores, wat mij naast OS X het meest aantrekt tov Linux DIY bak). 256GB SSD is voor vaste machine voorlopig ook genoeg.. ik heb een vlotte NAS en bovendien komt er vast wel een nette dock uit die er onder schuift.

Maar ik twijfel wederom aan een RAM upgrade. Weet iemand of Apple per toeval hun Apple silicon efficienter om laat gaan met RAM dan hun Intel systemen? Of doen beide platformen aan geheugen compressie in OS X? Liefst iets met harde cijfers, want anekdotisch hoor ik genoeg verhalen hoe goed het wel niet werkt (ondanks dat de SSD het zwaar heeft). Ik ben namelijk niet zo'n fan om mijn systeem de hele dag te RAM laten swappen naar de SSD.

Nu zal ik gezien de prijs van een Mac Mini er iets minder moeite mee hebben deze iets te underspec'en (2e hands waarde zal waarschijnlijk wel overeind blijven). Maar toch, ik koop liever direct 1 macine die goed is voor 4 jaar. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen ? :*)
toon volledige bericht
Voor een M4 is 16 GB voor dit gebruik meer dan genoeg. Apple alloceert het geheugen efficienter dan op Windows systemen. Wanneer je toch Linux wilt blijven gebruiken zijn energiezuinige mini pc's een alternatief zoals bijvoorbeeld de Asus NUC 14 Pro met Intel Lunar Lake of Raptor Lake CPU. Het gaat eigenlijk vooral om je voorkeur van welk OS.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:47
Ik heb de M4 nu twee dagen en ik moet zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben. Ik vind vooral scrollen in bijvoorbeeld webpagina’s met een muis heel schokkerig waardoor het systeem langzaam aan voelt. Heeft iemand hier iets voor? Ik gebruik een MX Master 3s met Logitech options geïnstalleerd, smooth scrolling aan of uit doet niet zoveel.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Kassad schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:17:
Ik heb de M4 nu twee dagen en ik moet zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben. Ik vind vooral scrollen in bijvoorbeeld webpagina’s met een muis heel schokkerig waardoor het systeem langzaam aan voelt. Heeft iemand hier iets voor? Ik gebruik een MX Master 3s met Logitech options geïnstalleerd, smooth scrolling aan of uit doet niet zoveel.
Welke browser gebruik je? Probeer eens in een andere browser en kijk of je hetzelfde ervaart.

• Cardwizard
@Kassad wel je scherm en MacOs op 60Hz staan?

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-05 23:27
Nou de versie mét fan is geen overbodige luxe, dat ding wordt heet }) Verder wel een mooi doosje, super simpele installatie, fannetje is hoorbaar maar gaat gelukkig vanzelf helemaal uit als 'ie weer afgekoeld is.

Helaas met geen mogelijkheid m'n iCloud locatie naar toe te schuiven. Vooralsnog maar accepteren en nog niet klooien met de hele user verplaatsen of de externe disk als boot disk te installeren.

Het haperende scroll dingetje van @Kassad is mij ook opgevallen trouwens. Daarbij maakt het niet uit of je 'm op 'Natural scrolling' zet of niet (hah, wat je maar 'natural' vindt, dat scrollt precies de verkeerde kant op :+ ). Ik heb gewoon een Logitech muisje gekoppeld via USB.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 09:16

Nitai

Live the life you love.

Kassad schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:17:
MenN in "Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7"

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Er is een test tussen de diverse nuc-achtigen vs de mac mini
Misschien interessant t.ov. de intel en de AMD's van deze tijd.

Doe er je voordeel mee.
Disclaimer : Testen moet je bewust doen en aangeven onder welke criteria je wat aan het testen bent.
Bijv. Mac heeft bepaalde apps heel goed geoptimaliseerd (verticale automatisering) terwijl de niet-Mac's niet per se goed of beter hoeven te zijn. Of dat iets wel sneller kan zijn maar bijv. niet zuiniger -> dan zou je de performance per Watt moeten inzien. Of dat is helemaal niet relevant omdat je dat niet belangrijk vindt.. zoiets :)

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
Grappig, ik heb dit nooit opgemerkt en toch even die app geïnstalleerd.... toch beter zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Werkt bij mij al zo'n tien jaar prima als server OS, wat werkt er niet? Je kan idd met VMs en/of Docker gaan klooien, maar dat brengt m.i. voornamelijk extra complexiteit in je stack.

Ander verhaal natuurlijk als je specifieke software nodig hebt waar geen macOS binary voor is, dan moet je wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 15-11-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
MCFS schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:52:
[...]

Welke browser gebruik je? Probeer eens in een andere browser en kijk of je hetzelfde ervaart.
Gewoon in Safari, dat wil ik ook zou houden, synct lekker met mijn iPhone/iPad.
75Hz, dat doet de monitor ook. Ik hoop bij Black Friday op een goede deal voor een nieuwe monitor zodat ik naar 100Hz+ kan. En hogere resolutie :)
Die ga ik doorlezen, dank!
Dank! Dat helpt idd iets.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:16
Inmiddels ook in het bezit van een M4 Mac mini(kom van de M1). Gewoon de base variant met 256/16.

Eigenlijk werkt alles goed maar heb ik 1 dingetje waar ik niet uit kom. Mijn M1 Mac zette ik altijd uit. Maar omdat nu de powerbutton aan de onderkant zit wil ik dus meer gebruik maken van de slaapstand. In principe gaat dit goed maar om de x aantal minuten springt mijn monitor aan, staat er "dp no input found" en schakelt weer uit.

Ik heb deze monitor: uitvoering: MSI MAG 345CQR Zwart.

Aangesloten rechtstreeks van dp naar dp. In de settings heb ik auto scan al uitgezet onder input source.

Verdere settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBmR0Z-Alq2mCLB_-DNmftj_2lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWZjWGNngnLHHQgQGCiuTIVi.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee waardoor mijn monitor af en toe aanspringt?

PSN Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
@Royy90 ik heb dat ook gehad, bij mij was de oorzaak mijn Logitech MX muis en toetsenbord die via Bluetooth verbonden waren met de Mac, de Logitech dongle heeft dat probleem toen verholpen bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Cardwizard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:41:
@Royy90 ik heb dat ook gehad, bij mij was de oorzaak mijn Logitech MX muis en toetsenbord die via Bluetooth verbonden waren met de Mac, de Logitech dongle heeft dat probleem toen verholpen bij mij
Interessant! Zelf net de MX Masters 3S for Mac gekocht bij aanschaf van de M4... Daar zit natuurlijk ook geen dongle bij. Ik weet uberhaupt nog niet hoe tevreden ik ben over deze muis want soms lijkt het scrollen een soort van "terugslag" te doen wanneer ik stop met scrollen... dus dat deze dan weer een klein stukje omhoog gaat. Sowieso voelt het scrollen minder natuurlijk als bij mijn vorige muis ondanks dat ik de software goed heb geïnstalleerd naar wens(en ook de software van hierboven heb geprobeerd). Ach misschien is het even wennen.

Ik ga binnenkort eens ff de muis uitzetten bij sluimer mode en kijken wat er gebeurd. Bedankt voor de tip!

to be continued...

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Royy90 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:57:
[...]

Interessant! Zelf net de MX Masters 3S for Mac gekocht bij aanschaf van de M4... Daar zit natuurlijk ook geen dongle bij. Ik weet uberhaupt nog niet hoe tevreden ik ben over deze muis want soms lijkt het scrollen een soort van "terugslag" te doen wanneer ik stop met scrollen... dus dat deze dan weer een klein stukje omhoog gaat. Sowieso voelt het scrollen minder natuurlijk als bij mijn vorige muis ondanks dat ik de software goed heb geïnstalleerd naar wens(en ook de software van hierboven heb geprobeerd). Ach misschien is het even wennen.

Ik ga binnenkort eens ff de muis uitzetten bij sluimer mode en kijken wat er gebeurd. Bedankt voor de tip!

to be continued...
In ieder geval exact dezelfde set als bij mij >:) dus……
Heb contact gehad met Logitech en het voorgelegd en gevraagd om een dongle omdat de Windows variant deze er wel bij heeft zitten, maar nee F you en koop maar zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:32
Cardwizard schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 05:33:
[...]

In ieder geval exact dezelfde set als bij mij >:) dus……
Heb contact gehad met Logitech en het voorgelegd en gevraagd om een dongle omdat de Windows variant deze er wel bij heeft zitten, maar nee F you en koop maar zelf.
Tip: bij Logitech zelf te koop voor 12 knaken ofzo. Ik raak die dingen nog wel eens kwijt zeg maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 18:26
Ik wil een Mac mini M4 gaan kopen, en twijfel heel sterk tussen het meteen kopen met volle benodigde SSD capaciteit, of er vanuit gaan dat er tzt upgrades komen, op basis van wat Dosdude voor elkaar heeft gekregen.

Na alle positieve verhalen over de Mac mini M4 wil ik deze ook uitproberen en naast mijn Windows PC zetten om af te kunnen wisselen en te kijken of ik aan MacOS kan wennen.

In mijn usecase is een ruime SSD heel praktisch. Ik gebruik dropbox en heb ongeveer 1,2 TB aan data. Mijn andere devices hebben dan ook meestal tussen de 2 tot 4 TB ssd's. Dit zou ik graag ook in mijn Mac mini hebben, maar dat is een best duur grapje. Uiteraard, als het niet anders is, zal ik die upgrade gewoon betalen, maar als er een alternatief is, wil ik dat wel serieus bekijken.

Op de dropbox website raden ze aan geen externe SSD's te gebruiken, omdat dat instabiliteitsproblemen kan geven als de SSD niet op elk moment beschikbaar is, zoals bij het booten. Nu was ik sowieso van plan de M4 versie van de Satechi Stand & Hub For Mac Mini With NVMe SSD Enclosure te kopen op het moment dat die uit komt. Maar voor dropbox weet ik dus niet of dit stabiel genoeg is. Zonder positieve ervaringen, durf ik de gok niet te nemen.

Dosdude heeft pas succesvol een SSD ge'upgrade, en omdat de Mac mini nu net als de Mac studio een eenvoudig vervangbare SSD heeft, zou in potentie een bedrijf dit soort vervangings SSD's specifiek voor de Mac mini M4 kunnen maken. In het verleden heeft het Franse polysoftservices met een kickstarter campange voor de Mac studio M2 gedaan.

Ik heb dus twee keuze's. Of op safe spelen en 690 euro uitgeven aan de upgrade naar een 2 TB ssd, of gokken dat 1 van de 2 alternatieven gaat lukken. Succesvol dropbox op een SSD draaien, die in de externe hub zit. Of dat er straks een aanbieder komt die aftermarket upgrade SSD's maakt voor de Mac Mini M4.

Hoe denken jullie er over?
Iemand ervaring met dropbox op externe SSD?
Kan iemand inschatten hoe waarschijnlijk het is dat er straks aftermarket upgrades komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Emielio op 16-11-2024 20:23 ]

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Emielio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:20:
Ik wil een Mac mini M4 gaan kopen, en twijfel heel sterk tussen het meteen kopen met volle benodigde SSD capaciteit, of er vanuit gaan dat er tzt upgrades komen, op basis van wat Dosdude voor elkaar heeft gekregen.

Na alle positieve verhalen over de Mac mini M4 wil ik deze ook uitproberen en naast mijn Windows PC zetten om af te kunnen wisselen en te kijken of ik aan MacOS kan wennen.

In mijn usecase is een ruime SSD heel praktisch. Ik gebruik dropbox en heb ongeveer 1,2 TB aan data. Mijn andere devices hebben dan ook meestal tussen de 2 tot 4 TB ssd's. Dit zou ik graag ook in mijn Mac mini hebben, maar dat is een best duur grapje. Uiteraard, als het niet anders is, zal ik die upgrade gewoon betalen, maar als er een alternatief is, wil ik dat wel serieus bekijken.

Op de dropbox website raden ze aan geen externe SSD's te gebruiken, omdat dat instabiliteitsproblemen kan geven als de SSD niet op elk moment beschikbaar is, zoals bij het booten. Nu was ik sowieso van plan de M4 versie van de Satechi Stand & Hub For Mac Mini With NVMe SSD Enclosure te kopen op het moment dat die uit komt. Maar voor dropbox weet ik dus niet of dit stabiel genoeg is. Zonder positieve ervaringen, durf ik de gok niet te nemen.

Dosdude heeft pas succesvol een SSD ge'upgrade, en omdat de Mac mini nu net als de Mac studio een eenvoudig vervangbare SSD heeft, zou in potentie een bedrijf dit soort vervangings SSD's specifiek voor de Mac mini M4 kunnen maken. In het verleden heeft het Franse polysoftservices met een kickstarter campange voor de Mac studio M2 gedaan.

Ik heb dus twee keuze's. Of op safe spelen en 690 euro uitgeven aan de upgrade naar een 2 TB ssd, of gokken dat 1 van de 2 alternatieven gaat lukken. Succesvol dropbox op een SSD draaien, die in de externe hub zit. Of dat er straks een aanbieder komt die aftermarket upgrade SSD's maakt voor de Mac Mini M4.

Kan iemand inschatten hoe waarschijnlijk het is dat er straks aftermarket upgrades komen?
toon volledige bericht
Heb je die volle 1,2TB op Dropbox volledig lokaal staan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Vroeger : Mac book air 2012 gehad met Ubuntu er op met vele docker containers op een externe losse SSD op een vast plek naast de switch en NAS in de kast (via ssh/web/vnc inloggen en zo)

Nu : M2 Pro Mini met een externe 2.5" SSD 4TB al jaren op mijn bureau met alles wat ik sync/download en voor videobewerking. Gaat "gewoon" goed.

Straks : M4 Pro Mini met USB4/TB SSD en als interne mac SSD max. 1TB (voor OS en Apps, libraries etc.)

Dingen die ik niet snel nodig heb staan op de NAS. De rest "in de buurt" van de Mac waar het nodig is (ivm snelheid van inladen in de apps)

[ Voor 4% gewijzigd door Ro_meo op 16-11-2024 21:06 ]

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ro_meo schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:06:
Vroeger : Mac book air 2012 gehad met Ubuntu er op met vele docker containers op een externe losse SSD op een vast plek naast de switch en NAS in de kast (via ssh/web/vnc inloggen en zo)

Nu : M2 Pro Mini met een externe 2.5" SSD 4TB al jaren op mijn bureau met alles wat ik sync/download en voor videobewerking. Gaat "gewoon" goed.

Straks : M4 Pro Mini met USB4/TB SSD en als interne mac SSD max. 1TB (voor OS en Apps, libraries etc.)

Dingen die ik niet snel nodig heb staan op de NAS. De rest "in de buurt" van de Mac waar het nodig is (ivm snelheid van inladen in de apps)
Ik ben wel benieuwd hoeveel opslag intern handig zou zijn. Ik ben zelf ook naar de nieuwe Mac Mini aan het kijken als Windows-gebruiker en heb op het moment een pc met al bijna zeven jaar 128GB. Deze is na een paar jaar al bijna volgelopen en ik moet nu continu dingen verwijderen. Dingen zoals iPhone back-up en Spotify-cache kwamen intern op de SSD terecht. Uiteindelijk via een bepaalde command de iPhone back-up naar m'n externe schijf weten te verplaatsen gelukkig. Ik lees dat MacOS anders omgaat met opslag en RAM. Kan iemand hier wellicht wat meer over vertellen?
Ik zat zelf te denken aan 512GB maar als 256GB kan zou dat natuurlijk een stuk schelen qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Dat laatste klinkt vrij riskant voor iemand die nog nooit MacOS heeft gebruikt maar misschien heb ik het mis. Ik kan natuurlijk ook het instapmodel kopen en weer verkopen als ik het niks vind of de Mac Mini eerder vervangen omdat hij eerder verouderd is door mindere specs.Moet nog even kijken wat ik ga doen. €599 is heel goedkoop, met 24GB RAM is het ook nog te doen maar ook nog de SSD naar 512GB upgraden is al bijna twee Mac Mini's bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Upgraden is 2x een instapmodel : dit hoor je heel vaak en ik denk dat men gelijk heeft. Het "verdienmodel" is ook aan de upgrade-kant (een soort fuik)

Wat ik een mooie zin/stelling vindt van de reviewers is : "...als je niet weet waarom of of je een ander model nodig hebt neem dan het instapmodel..."

Vwb single-core performance en een hoop huis-tuin-en-keuken zaken zoals browsen,media consumeren en kantoorwerkzaamheden doen was toendertijd de M1 (tov de intels van toen) ook goed.
De M4 zijn al +3 generaties verder (sort-of) en alle specs zijn al omhoog zeker nu de RAM ook minimaal 16GB is.

Dus ja : het instapmodel is erg aantrekkelijk. En als je wilt upgraden in specs : check dan of je het zeker nodig hebt.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Ik doe nu nog wel eens fotobewerking met Photoshop, de Elements versie en daar loopt m'n pc behoorlijk mee vast. Ik moet echt seconden wachten per bewerking, dat moet eigenlijk instant gaan. Adobe specificeert nog steeds maar 8GB RAM minimaal voor zowel Windows als MacOS.
Vraag me meer af of zware fotobewerkingsprogramma's goed gaan met 16GB RAM + achtergrondprogramma's. Aan de andere kant, als het na vijf jaar niet meer goed werkt kun je weer een nieuwe halen (al zal die Apple kennende nog steeds 16GB RAM standaard zijn) die weer sneller is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Photoshop werkt al jaren prima op instap Macs en Macbooks. En met de M4 enn16GB hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Apple heeft dat allemaal prima voor elkaar. Zorgen maken om te weinig geheugen is schijnbaar nog een PC ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Laatst online: 13:40
matthijst schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:38:
Photoshop werkt al jaren prima op instap Macs en Macbooks. En met de M4 enn16GB hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Apple heeft dat allemaal prima voor elkaar. Zorgen maken om te weinig geheugen is schijnbaar nog een PC ding.
Denk dat veel Windows gebruikers (van het eerste uur of bij eerste aanraking) dit nog hebben ja, niet gek hoor. Bij een Windows bak kost het zo weinig itt bij Apple dat je het er maar bij gooit (later). Bij Apple moet je nu direct een keus maken voor meerdere jaren en kost het ook nog eens flinke pegels terwijl je weet dat het geen drol kost. Ik denk daarom dat Apple dit niet alleen bewust doet voor de pegels, maar ook om de discussie op gang te houden dat MacOS beter met het geheugen omgaat dan Windows. Dat is een sterk punt die je graag levend wilt houden als software-ontwikkelaar.

Ik vergelijk dit altijd met de discussie rond iPhones en in mindere mate de iPads, te weten de keus voor hoeveelheid opslag (128, 256, 1TB etc).

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielio
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:32:
[...]

Heb je die volle 1,2TB op Dropbox volledig lokaal staan dan?
Ja dat heb ik, en dat vind ik ook erg praktisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-05 09:16

Nitai

Live the life you love.

Ik vond deze review wel interessant met dagelijkse werkzaamheden die ik ook doe.

YouTube: M4 Mac Mini 1 Week Later - REGRETTING 16 GB RAM on the Base Model.....

Titel is clickbait trouwens. Gewoon negeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Nitai op 17-11-2024 13:47 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:54
Ik overweeg ook een Mac Mini aan te schaffen. Het liefst ga ik voor de Base Mac Mini + externe SSD.
Ik twijfel nog of ik de interne SSD niet naar 512GB moet upgraden. Ik gebruik namelijk veel Lightroom en heb na sommige shoots al gauw 128 tot 175 GB aan foto's. Gaat dit problemen opleveren wanneer ik voor de 256 GB variant kies?

Voor de enclosure heb ik na research m'n oog laten vallen op de OWC Express 1M2 enclosure.
uitvoering: OWC Express 1M2 Zilver

Ik kan alleen weinig vinden over welke M2 SSD (2TB) een goede combinatie zou vormen met de MAC/OWC Express 1M2. Is er een M2 SSD die jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05

Thandor

SilverStreak

tim.w schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:39:
Ik overweeg ook een Mac Mini aan te schaffen. Het liefst ga ik voor de Base Mac Mini + externe SSD.
Ik twijfel nog of ik de interne SSD niet naar 512GB moet upgraden. Ik gebruik namelijk veel Lightroom en heb na sommige shoots al gauw 128 tot 175 GB aan foto's. Gaat dit problemen opleveren wanneer ik voor de 256 GB variant kies?
Dan zou ik voor de 512GB versie kiezen. Met het besturingssysteem en links en rechts applicaties en andere data hebt die ruimte nodig hebben zit je dan zit je snel over de 256GB aan. Niets is zo vervelend wanneer je halverwege data moet opruimen op zoek naar de laatste GB's.
Voor de enclosure heb ik na research m'n oog laten vallen op de OWC Express 1M2 enclosure.

Ik kan alleen weinig vinden over welke M2 SSD (2TB) een goede combinatie zou vormen met de MAC/OWC Express 1M2. Is er een M2 SSD die jullie aanraden?
Als ik review: Lexar NM790 Quicktest - Hoge snelheid, lage prijs bekijk dan zit je met Lexar, Samsung en Kingston wel snor. Ik zou het niet te gek maken v.w.b. de duurste SSD. Je hebt ook nog een Thunderbolt connectie er tussen zitten van 40Gb/s (max. ~5GB per seconden) dus een SSD die een file-copy van 7GB/s kan doen wordt sowieso gelimiteerd door de Thunderbolt connectie.

De behuizing van de OWC ziet er uit alsof 'ie redelijk goed koelt. Wellicht doe je er alsnog voordeel mee om te zoeken naar een energiezuinige SSD. Bij mijn Satechi USB-dongle (met M2 S-ATA SSD) merk ik dat hij handwarm wordt en de accuduur (bij jou niet aan de orde natuurlijk) significant daalt. Alles is relatief natuurlijk maar het zou mij niet verbazen dat de Satechi net zoveel, zo niet meer, energie verbruikt dan mijn Macbook Air in totaal :P .

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berenkoud
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-04 09:07
Komend van een MBP 14 M1 Pro met 32GB Ram heb ik een Mac Mini M4 Pro 24GB aangeschaft.
Voornamelijk omdat mijn MPB toch in 99 van de 100 gevallen gewoon aan het scherm hing en er weinig remote gewerkt wordt.

Nu heb ik toch mijn twijfel bij de 24GB van de M4 Pro. Terwijl ik had gedacht met de 32GB op de MBP een aardige overkill te hebben.
Voornamelijk draai ik Figma, Photoshop, Indesign, Illustrator en MJ/ChatGPT en +- 20 tabs open.

Als ik op beide machines dezelfde apps laadt en 'simpele' handelingen uitvoer dan gaat de 24GB van de M4 Pro toch gestaag naar het oranje qua memory pressure. Tevens geeft hij een hogere memory used af dan de MBP.

Verder geen hinder dat de boel vastloopt. Iemand met dezelfde/vergelijkbare use case, die toch heeft geswapped voor een 48 GB ;) ?

PS2 Snow White SRSM 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@tim.w Aangezien de Mini een Desktop PC is het geen probleem om gewoon je hele foto bibliotheek op je externe SSD te zetten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Misschien een mooie optie om als extra opslag te gebruiken, de Samsung T9 2 en 4TB zijn bij Samsung in de aanbieding voor 99 en 159 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:19
Emielio schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:20:

toon volledige bericht
Dropbox en extern werkt niet prettig. Je koopt een mini neem ik aan voor de form factor, externe ssd doen dat leuke kastje beetje teniet. De aftermarket ssd zal vast iets goedkoper zijn maar dan moet je ook denken aan 200 ofzo. Maw ik zou dat ding lekker upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
giantgiantus schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:26:
[...]

Dropbox en extern werkt niet prettig. Je koopt een mini neem ik aan voor de form factor, externe ssd doen dat leuke kastje beetje teniet. De aftermarket ssd zal vast iets goedkoper zijn maar dan moet je ook denken aan 200 ofzo. Maw ik zou dat ding lekker upgraden.
Sorry @giantgiantus, ik kaap jouw post even. Vergeten te reageren op @Emielio. :Y)

Als je die 1,2TB echt lokaal wil hebben dan is een SSD-upgrade wel noodzakelijk inderdaad. Helemaal eens op dat gebied. Als er een externe SSD aanhangt die even niet verbonden is dan gaat Dropbox over de zeik. Dan mag alles weer opnieuw gesynchroniseerd worden. Doe het jezelf niet aan.

Al snap ik persoonlijk niet waarom je alle bestanden vanuit Dropbox lokaal wil houden. Dropbox is juist gemaakt voor het synchroniseren van benodigde bestanden on-demand. Net zoals alle andere clouddiensten. Het voelt alsof het moeilijker wordt gemaakt dan dat het is, maar misschien zie ik iets over het hoofd. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:19
Gr4mpyC3t schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:30:
[...]

Sorry @giantgiantus, ik kaap jouw post even. Vergeten te reageren op @Emielio. :Y)

Als je die 1,2TB echt lokaal wil hebben dan is een SSD-upgrade wel noodzakelijk inderdaad. Helemaal eens op dat gebied. Als er een externe SSD aanhangt die even niet verbonden is dan gaat Dropbox over de zeik. Dan mag alles weer opnieuw gesynchroniseerd worden. Doe het jezelf niet aan.

Al snap ik persoonlijk niet waarom je alle bestanden vanuit Dropbox lokaal wil houden. Dropbox is juist gemaakt voor het synchroniseren van benodigde bestanden on-demand. Net zoals alle andere clouddiensten. Het voelt alsof het moeilijker wordt gemaakt dan dat het is, maar misschien zie ik iets over het hoofd. :D
Dropbox is niet heel prettig wat dat betreft. Ik heb een foto library van 500gb. Als je geen enkel ander device hebt met voldoende ruimte is het praktisch onmogelijk om dat er op te krijgen. Wat dat betreft vind ik bv iCloud veruit superieur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cardwizard schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:33:
Misschien een mooie optie om als extra opslag te gebruiken, de Samsung T9 2 en 4TB zijn bij Samsung in de aanbieding voor 99 en 159 euro
Holy shit wat een goede deal, dacht eerst dat je een typefout had gemaakt en dat het om de 1 en 2 TB ging.

Helaas de 4TB wel uitverkocht anders had ik daar echt een paar van ingeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Cardwizard De SSD zijn inmiddels door Samsung geannuleerd :(

Op Pepper ook veel boze reacties nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:38
Smerige Bait & Switch tactieken van Samsung. Hier is mijn order ook gewoon ongevraagd geannuleerd....

[/quote]
Beste...,
Jammer dat je de bestelde product(en) hebt geannuleerd!
Wij hebben de annulering goed ontvangen en gaan die zo snel mogelijk voor je verwerken. Het kan enkele dagen duren voordat je het betaalde bedrag terugkrijgt.
[quote]

Tssssk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
Greatsword schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:05:
@Cardwizard De SSD zijn inmiddels door Samsung geannuleerd :(

Op Pepper ook veel boze reacties nu.
Verder niet zo van belang in dit topic maar die van mij staat op verzenden voorbereiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:49
tim.w schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:39:

Vergelijkbaar, kost alleen de helft ik weet het is Ali maar ik overweeg deze ook wel. https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emielio

Dat vermoeden had ik inderdaad al.
Nou dat Dropbox bedoelt is om online te gebruiken is niet helemaal zo, want die functie dat je iets alleen online gebruikt is pas veel later gekomen na de start van het bedrijf. Ik vind het fijne van Dropbox juist het lokaal kunnen gebruiken. Ik gebruik Dropbox dus ook absoluut niet als een verlenging van mijn opslag. Met Dropbox zorg ik er voor dat mijn data op alle apparaten staat.

Hier heb ik ook een aantal concrete redenen voor:
Door kunnen werken zonder internet, zoals in het vliegtuig, en in landen waar dekking slecht is;
Het goed kunnen openen van grote bestanden. Ik heb veel boeken (Word doc) die heel groot zijn, en waar de PC totaal op vastloopt als je die wil openen vanuit dropbox en het staat online.

Ik werk dagelijks, met grote hoeveelheden data.
giantgiantus schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:26:
[...]

Ik kijk nu naar de prijsverschillen: €690 vanuit Apple, of €399 met een aftermarket-oplossing met alle risico's van dien, wellicht beter gewoon vanuit Apple doen.

Wellicht dat er vanmiddag een bestelling uitgaat :D : Mac mini M4 Pro 14c/20c/16c, 64GB, 2 TB. Nog even wennen aan die prijs... maar goed, dan heb ik ook een toekomst bestendig apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Emielio schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:37:
[...]
Mac mini M4 Pro 14c/20c/16c, 64GB, 2 TB. Nog even wennen aan die prijs... maar goed, dan heb ik ook een toekomst bestendig apparaatje.
Ik denk na over hetzelfde maar dan met 1TB SSD
Als ik naar de prijs kijk...twijfel ik of ik niet wil/moet wachten tot de Mac Studio Max met 64GB en zo :-(

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Nice, gebruik je de Mini ook nog om op te werken of puur alleen als server? Vraag mij af of 16 GB daarvoor voldoende is, aangezien HA vast ook graag 4 GB wil. 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 09-05 22:35
[...]

In het kader van efficiëntie toch helemaal niet handig om dat in een virtuele machine te draaien? 8)7 Wat mis je in macOS om een web server zonder virtualisatie te draaien? Want zover ik weet werkt alle webserver software daar prima op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
JPtjeeNL schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:43:
[...]

Nice, gebruik je de Mini ook nog om op te werken of puur alleen als server? Vraag mij af of 16 GB daarvoor voldoende is, aangezien HA vast ook graag 4 GB wil. 😄
Ik gebruik hem ook nog om op te werken. Afgelopen weekend wat 4K 60 HDR Dolby Vision footage in iMovie bewerkt. Mac mini M4 gaat als een speer. Ik ben helemaal verliefd geworden op dit Macje. :)

Verbruik in idle is een paar watt en ben je bezig kom ik op ongeveer 20 watt. Bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:16:
[...]

In het kader van efficiëntie toch helemaal niet handig om dat in een virtuele machine te draaien? 8)7 Wat mis je in macOS om een web server zonder virtualisatie te draaien? Want zover ik weet werkt alle webserver software daar prima op.
Ik snap je punt maar maak nog weleens gebruik van snapshots, etc.
Welke software adviseer jij voor hosting via macOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Haas schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:54:
[...]

Denk alleen al aan isolatie en security. Als iemand je web server hackt zitten ze nog steeds alleen in de VM. Als die web server rechtstreeks op je MacOS machine draait, zijn ze binnen. Als je privileged processen moet draaien en er vindt een kernel panic plaats, is meteen je Mac Mini offline. Met een VM zal de VM herstarten.
Haas schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:53:
[...]

Ik gebruik hem ook nog om op te werken. Afgelopen weekend wat 4K 60 HDR Dolby Vision footage in iMovie bewerkt. Mac mini M4 gaat als een speer. Ik ben helemaal verliefd geworden op dit Macje. :)

Verbruik in idle is een paar watt en ben je bezig kom ik op ongeveer 20 watt. Bizar!
Nice, dat is niet gek zeg! Dat wil ik misschien ook gaan doen. Hoeveel GB heb je je VMs gegeven? Welke VMs heb je draaien als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Iemand hier al wat gegamed op de Mini met Crossover > Steam

Ben wel benieuwd of hij stil blijft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb ook een Mini met 256GB aan storage gekocht en een externe SSD er aan gehangen maar het bevalt me toch vrij slecht. De permissions op macOS voor toegang tot removable storage werken niet helemaal lekker. E.g. nzbget spint elke keer een nieuwe daemon op en ik kan die geen toegang geven tot removable storage; Plex vroeg geen permissie en dat duurde een half uur voor ik door had dat ik die handmatig aan moest zetten. En betaalbare SSDs zijn ontzettend veel trager dan de built-in SSD. Wil je iets wat in de buurt komt met een Thunderbolt aansluiting ben je niet heel veel goedkoper uit (of ik kan niet zoeken). Kan mijn 1gbps lijn niet dichttrekken nu als ik naar SSD schrijf.

Wordt gebruikt als server, dus boeit allemaal niet heel veel - maar als workstation zou ik gewoon een grotere interne SSD nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door creator1988 op 19-11-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 09-05 22:35
Haas schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:54:
[...]

Hangt er vanaf wat je wilt doen natuurlijk. Voor static file hosting zou ik nginx gebruiken. Als je ook nog een programmeertaal wilt gebruiken zou ik node.js gebruiken en via de nginx server bereikbaar maken via proxy_pass. Zo hoef je slechts 1 poort open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
Greatsword schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:39:
Iemand hier al wat gegamed op de Mini met Crossover > Steam

Ben wel benieuwd of hij stil blijft ;)
Ik heb zowel via Crosover als via PortingKit gegamed maar alleen Command&Conquer Remastered. Dan hoor je de Mini helemaal niet. Ik speel ook Diablo 3 (jaja) direct op de Mini en ook dan hoor je helemaal niets. Er staan wat zwaardere games op de lijst, ik ga rustig testen wat-ie aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Cardwizard schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:41:
Afgelopen dagen de muis eens echt uitgedaan met het schuifje onderop wanneer de Mac in slaapstand ging. Helaas bleef de monitor om de x aantal minuten aangaan en zeggen dat er geen signaal was.

PSN Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Zojuist heeft de man van Mac Sounds Solutions een tweede YouTube video gemaakt over hoe je een externe drive kunt gebruiken voor je home en applicatie folders.

Zelfs voor een MacOS newbie als ik goed te volgen. Ik ben van plan om alleen de home folder te verplaatsen. De apps ga ik laten beheren door de MacOS optie om alle apps >1GB naar je externe drive te verplaatsen.

Let wel, op dit moment is het niet compatibel met encryptie van je externe disk. Mocht je het risico lopen dat je externe drive meegenomen wordt en/of dat je je significant other niet vertrouwt, wacht dan nog even op een oplossing hiervoor ;). Een mogelijke work-around is dat je bij een reboot inlogt met een tweede user met admin rechten en dan je externe drive mount. Dan kun je daarna weer inloggen met je hoofd user met de home folder op de externe drive.

[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 20-11-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:45
Kassad schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:04:
[...]

Ik heb zowel via Crosover als via PortingKit gegamed maar alleen Command&Conquer Remastered. Dan hoor je de Mini helemaal niet. Ik speel ook Diablo 3 (jaja) direct op de Mini en ook dan hoor je helemaal niets. Er staan wat zwaardere games op de lijst, ik ga rustig testen wat-ie aan kan.
Toevallig ook World of Warcraft classic cataclysm gedaan?

Dit is eigenlijk de enige game die ik speel en was benieuwd hoe die hier op zou presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Rotinomm schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:22:
[...]

Toevallig ook World of Warcraft classic cataclysm gedaan?

Dit is eigenlijk de enige game die ik speel en was benieuwd hoe die hier op zou presteren?
Helaas, dat heb ik nog nooit gespeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Weet iemand hoe ik HDMI-CEC uitzet toevallig?
Ik vond het de eerste dagen wel handig maar de TV (en dus hele set-up) springt ook aan/over als ik er via VNC op inlog 8)7

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
creator1988 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:01:
Ik heb ook een Mini met 256GB aan storage gekocht en een externe SSD er aan gehangen maar het bevalt me toch vrij slecht. De permissions op macOS voor toegang tot removable storage werken niet helemaal lekker. E.g. nzbget spint elke keer een nieuwe daemon op en ik kan die geen toegang geven tot removable storage; Plex vroeg geen permissie en dat duurde een half uur voor ik door had dat ik die handmatig aan moest zetten. En betaalbare SSDs zijn ontzettend veel trager dan de built-in SSD. Wil je iets wat in de buurt komt met een Thunderbolt aansluiting ben je niet heel veel goedkoper uit (of ik kan niet zoeken). Kan mijn 1gbps lijn niet dichttrekken nu als ik naar SSD schrijf.

Wordt gebruikt als server, dus boeit allemaal niet heel veel - maar als workstation zou ik gewoon een grotere interne SSD nemen.
Dat laatste vind ik een vaag verhaal, ik heb ook een 1Gb/s lijntje en die kan je op de Mac prima dichttrekken met externe storage hoor. Dat is immers maar 125 MB/s en trekken externe SSD’tjes prima.

De snelheid van de interne SSD is uiteraard wel sneller maar of je dat verschil merkt in de praktijk met downloaden/uitpakken durf ik te betwijfelen.

Ik gebruik mijn Mini daar ook voor namelijk, SabNzbd, Sonarr, Radarr en Plex en merk eigenlijk nooit iets van de problemen die jij beschrijft en heb er permanent 3 Samsung SSD’s aan hangen.

Ook niet op de M2 en Intel variaties die ik hiervoor had overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Radiodurans schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:56:
Zojuist heeft de man van Mac Sounds Solutions een tweede YouTube video gemaakt over hoe je een externe drive kunt gebruiken voor je home en applicatie folders.

Zelfs voor een MacOS newbie als ik goed te volgen. Ik ben van plan om alleen de home folder te verplaatsen. De apps ga ik laten beheren door de MacOS optie om alle apps >1GB naar je externe drive te verplaatsen.

Let wel, op dit moment is het niet compatibel met encryptie van je externe disk. Mocht je het risico lopen dat je externe drive meegenomen wordt en/of dat je je significant other niet vertrouwt, wacht dan nog even op een oplossing hiervoor ;). Een mogelijke work-around is dat je bij een reboot inlogt met een tweede user met admin rechten en dan je externe drive mount. Dan kun je daarna weer inloggen met je hoofd user met de home folder op de externe drive.
Ik heb de video niet gekeken dus misschien ga ik nu iets zeggen wat hij uitlegt. Maar waarom niet gewoon symbolic link gebruiken?

Dan heb je in de praktijk niet door dat de data extern staat en werkt ook gewoon met encryptie op je externe schijven, iets wat je minimaal wel moet willen natuurlijk.

Ik heb bijvoorbeeld de folder waar Finder de iOS/ipadOS backups bewaard, ergens diep in Application Support, aangepast naar mijn nas via symbolic link en de Mac heeft dat niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Donstil schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:55:
[...]
Ik heb de video niet gekeken dus misschien ga ik nu iets zeggen wat hij uitlegt. Maar waarom niet gewoon symbolic link gebruiken?
Klinkt ook als een goede oplossing maar ik heb te weinig MacOS kennis om daar voors en tegens van te vertellen. De M4 Mini is mijn introductie in de wondere wereld van MacOS (vandaag heel trots op het feit dat ik mijn email domein heb overgezet van een externe host naar iCloud+) :o

[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 20-11-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Voor de power-button criticasters zie filmpje met een smart WCD/remote en de bijbehorende system settings om het aan te kunnen zetten via een remote of wcd.

Uit zetten zou ik gewoon via het system-menu doen (appeltje - shutdown)

YouTube: Power button FIXED!

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhr27
  • Niet online
Op Windows was ik steeds gewend om alles op de slaapstand/sluimerstand te zetten. Maar op den duur waren mijn tabbladen soms allemaal weg in de browser en dat was erg vervelend. Nu doe ik dat alleen nog als ik de dag erna ergens specifiek mee verder werk. Voor de rest sluit ik altijd af en is de pc weer clean na het opstarten. Maar kennelijk is dat bij MacOS heel anders?

Als de Mac Mini uit staat verbruikt hij 0,1 watt, bij idle 12 watt. Ik ben erg benieuwd wat hij verbruikt in de slaapstand. Als ik een Mac Mini zou halen zou ik hem denk ik nog steeds via de powerknop aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro_meo
Zowel de macbook air, pro en de mac mini's zet ik nooit uit..
Laptop scherm dichtklappen (sleep)
Macmini's staan op lock, scherm in sleep en/of sleep van de mac mini zelf.

de nieuwe zal ik ook altijd in sleep zetten en bijna nooit herstarten tenzij er iets echt aan de hand is zoals bijv. een OS update.

iOS N3rd

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 10:38
voor de geïnteresseerden een case voor de mini m4:
https://www.amazon.nl/des...H3/ref=sr_1_6?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=11XW131A4Z8GA&dib=eyJ2IjoiMSJ9.hRyXeRJjd-DdqDXObaHWh4icqOpfH6WCfe3kpOuuH1xiFZ4lORzDQz-BrsaNB3oloW4emhyiG5AKXcK80_dc7_ZguEhnEWve5GW3rUxPpyrbP4O6rTA0Jb-ZqxqRZf5tSVFDMW4G_WIm3M6A1Web7OQtTTXpT6EDkyK3o3UD7zJDaRdVB_TXjjhyHXs8axoVfmxsun58S2-oFaACD_GkpDABZQ04-Pt-nbXHwJ5DIEScE5JfxNP9py4xnlCdqoFMlvirLksY3xZZVXWNebEt8EgU_InrSBwntaexW49eOZE.MadQazXyZdCxcAodrbwiw2TeWGOdZ4TmtjmGj_MI4yc&dib_tag=se&keywords=mac+mini+m4&qid=1732177995&sprefix=mac+mini+m4%2Caps%2C81&sr=8-6

en een verhoger voor de power button:

https://www.amazon.nl/dp/B0DN1CD1JF/ref=sr_1_7?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=11XW131A4Z8GA&dib=eyJ2IjoiMSJ9.hRyXeRJjd-DdqDXObaHWh4icqOpfH6WCfe3kpOuuH1xiFZ4lORzDQz-BrsaNB3oloW4emhyiG5AKXcK80_dc7_ZguEhnEWve5GW3rUxPpyrbP4O6rTA0Jb-ZqxqRZf5tSVFDMW4G_WIm3M6A1Web7OQtTTXpT6EDkyK3o3UD7zJDaRdVB_TXjjhyHXs8axoVfmxsun58S2-oFaACD_GkpDABZQ04-Pt-nbXHwJ5DIEScE5JfxNP9py4xnlCdqoFMlvirLksY3xZZVXWNebEt8EgU_InrSBwntaexW49eOZE.MadQazXyZdCxcAodrbwiw2TeWGOdZ4TmtjmGj_MI4yc&dib_tag=se&keywords=mac%2Bmini%2Bm4&qid=1732177995&sprefix=mac%2Bmini%2Bm4%2Caps%2C81&sr=8-7&th=1

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-05 09:56
Ben ook op zoek naar een case, maar die is net iets te groot. Zonder dat gedeelte voor de oplader of wat het ook is zou perfect zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Kassad schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:04:
[...]

Ik heb zowel via Crosover als via PortingKit gegamed maar alleen Command&Conquer Remastered.
Bedankt, goeie tip, ook aan het spelen :D

• spectator
  • Laatst online: 05-05 16:25
kwam deze tb3/4 nvme enclosure tegen voor een redelijke prijs.
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3F15JLGZV8ZKH&psc=1

maar vermoed dat er geen nvme's zijn die 40gbps halen en volstaat een usb3.2 prima?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

spectator schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:33:
kwam deze tb3/4 nvme enclosure tegen voor een redelijke prijs.
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3F15JLGZV8ZKH&psc=1

maar vermoed dat er geen nvme's zijn die 40gbps halen en volstaat een usb3.2 prima?
Ik ben echt een sucker voor design, dus dat soort dingen zouden bij mij echt onder het bureau weggewerkt moeten worden of zo ;)

Als geld niet de belangrijkste factor is, vind ik de uitvoering: OWC Express 1M2 Zilver en de uitvoering: Sabrent Thunderbolt 3 to M.2 NVMe SSD Tool-Free Enclosure Aluminium er nog wel redelijk uitzien.

• spectator
  • Laatst online: 05-05 16:25
Greatsword schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:39:
[...]

Ik ben echt een sucker voor design, dus dat soort dingen zouden bij mij echt onder het bureau weggewerkt moeten worden of zo ;)

Als geld niet de belangrijkste factor is, vind ik de uitvoering: OWC Express 1M2 Zilver en de uitvoering: Sabrent Thunderbolt 3 to M.2 NVMe SSD Tool-Free Enclosure Aluminium er nog wel redelijk uitzien.
hah, had in gedachte het met velcro achter aan de onderkant van het buro weg te werken. zal ook als permanente storage uitbreiding dienen. los van de aesthetics, die tb/usb4 dingen zijn toch puur overkil voor een enkele nvme.

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-04 12:03
Kopen er veel mensen direct bij apple?

Ik vind 1 jaar garantie voor een duur apparaat best wel een ding 🤷

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

joey82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:11:

2de jaar en daarna gaat gewoon via winkel van aankoop.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:20
En als je echt zekerheid wil als jezelf een keer klunzig was, sluit je binnen 60 dagen AppleCare+ af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killer61
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-04 10:38
joey82 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:11:

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/

Als je de website van apple leest geven ze een toelichting op de wettelijke regels in Nederland. De 2 jaar wordt in de wetgeving niet specifiek genoemd, zie ook de website van apple. Als je van apple een product een Mac mini koopt heb je in ieder geval minimaal recht op de 2 jaar, als het niet meer is. Van een product van 2k kan je verwachten dat het langer dan 2 jaar mee gaat. Het lastige is alleen dat ze direct moeilijk doen na 2 jaar. Als je een beetje doorzet en laat zien dat je verstand van zaken hebt krabbelen ze terug.

Alle producten gekocht van Apple, inclusief niet-Apple producten, vallen onder de wettelijke
garantie van 2 jaar van de verkoper tot levering van een goed dat met de overeenkomst in
overeenstemming is, bepaald bij de artikelen 1649bis tot 1649octies van het oud Burgerlijk
Wetboek, en de wettelijke waarborg voor verborgen gebreken, bepaald bij de artikelen 1641
tot 1649 van het oud Burgerlijk Wetboek.
Op grond van de artikelen 1649bis tot 1649octies van het oud Burgerlijk Wetboek hebben
consumenten onder meer het recht om van de verkoper de gratis herstelling of vervanging
te bekomen van producten die een gebrek aan overeenstemming vertonen binnen 2 jaar
vanaf de levering, mits de rechtsvordering wordt ingesteld binnen 1 jaar na de ontdekking
van het gebrek.

Bovenop de wettelijke garantie biedt Apple als fabrikant nog steeds op alle Apple producten
een commerciële garantie van één jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Killer61 op 21-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Killer61 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:30:
[...]

https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/

Als je de website van apple leest geven ze een toelichting op de wettelijke regels in Nederland. De 2 jaar wordt in de wetgeving niet specifiek genoemd, zie ook de website van apple. Als je van apple een product een Mac mini koopt heb je in ieder geval minimaal recht op de 2 jaar, als het niet meer is. Van een product van 2k kan je verwachten dat het langer dan 2 jaar mee gaat. Het lastige is alleen dat ze direct moeilijk doen na 2 jaar. Als je een beetje doorzet en laat zien dat je verstand van zaken hebt krabbelen ze terug.

Alle producten gekocht van Apple, inclusief niet-Apple producten, vallen onder de wettelijke
garantie van 2 jaar van de verkoper tot levering van een goed dat met de overeenkomst in
overeenstemming is, bepaald bij de artikelen 1649bis tot 1649octies van het oud Burgerlijk
Wetboek, en de wettelijke waarborg voor verborgen gebreken, bepaald bij de artikelen 1641
tot 1649 van het oud Burgerlijk Wetboek.
Op grond van de artikelen 1649bis tot 1649octies van het oud Burgerlijk Wetboek hebben
consumenten onder meer het recht om van de verkoper de gratis herstelling of vervanging
te bekomen van producten die een gebrek aan overeenstemming vertonen binnen 2 jaar
vanaf de levering, mits de rechtsvordering wordt ingesteld binnen 1 jaar na de ontdekking
van het gebrek.

Bovenop de wettelijke garantie biedt Apple als fabrikant nog steeds op alle Apple producten
een commerciële garantie van één jaar.
toon volledige bericht
Wat een gedrocht die pagina :S

Wat er staat is juist, maar je proeft de tegenzin die er was tijdens het uitschrijven.

Kort gezegd: je hebt met de garantie die Apple geeft, in Nederland eigenlijk maar weinig van doen. De normale consumentenbescherming is van toepassing (mits je als consument koopt natuurlijk - b2b gelden andere regels), waarbij Apple (in deze casus de verkoper enn iet alleen de fabrikant) moet zorgen voor een deugdelijk product, die naar behoren functioneert gedurende de te verwachten levensduur van dat product. Als de leverancier geen levensduur specificeert, mag je uitgaan van het voor jou meest gunstige geval. Voor een computer zal dat al snel meer dan 5 jaar zijn (ik heb hier computers en andere apparaten staan die veel ouder zijn en nog goed werken).

Sommige leveranciers (zo te zien niet Apple overigens) gooien nog wel eens een lijst op tafel van Techniek Nederland, met daarin een tabel van de verwachte economische levensduur van een product in een bepaalde categorie en bepaalde prijsstaffel. Die lijst mag je meteen weer teruggooien, want die slaat op hoe snel de gemiddelde Nederlander een apparaat in een bepaalde categorie vervangt, waarbij geen onderscheid is gemaakt in de reden waarom iemand dat doet. Specifiek voor computers zal vervanging eerder te maken hebben met de wens om iets nieuwers en snellers te bezitten, dan met het defect gaan van een computer.

Ook is de lijst ooit eens opgesteld na een onderzoek onder een relatief klein aantal respondenten (ik heb het aantal even niet bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat men 1000 Nederlanders heeft ondervraagd), waarbij geen openheid wordt gegeven in ondervraagde leeftijdscategorieën, inkomen en andere aspecten die van belang kunnen zijn in een beslissing om een nieuw apparaat te kopen.

De lijst wordt gebruikt om consumenten de mond te snoeren, en dat hoef je niet te pikken.

Maar goed, we dwalen af :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
De eerste docks voor de m4 mac mini komen er ook aan..
https://www.raycue.com/pr...-c-hub-stand-for-mac-mini

iOS N3rd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Satechi komt ook met een M4 DOCK. Inschrijven op de notificatie geeft straks een 20% korting!
https://satechi.net/landi...ub-m4-mac-mini#SlimSignUp

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-05 13:17
Nijl schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:19:
Satechi komt ook met een M4 DOCK. Inschrijven op de notificatie geeft straks een 20% korting!
https://satechi.net/landi...ub-m4-mac-mini#SlimSignUp
'blazing 10Gbps speeds' op men TB5 poorten ;)
Die satechi's altijd al mooi gevonden maar hopelijk komt er ene met meer snelheid (ongeacht fabrikant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:46
De ray cue variant is wel betaalbaar, als de rest dat ook maar is. Voor je het weet heb je een dock die de helft kost van de Mac mini :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
mprkooij schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:25:
De ray cue variant is wel betaalbaar,
Met de code raycue20 krijg je 20% korting.

Disclaimer: ik heb geen aandelen etc van raycue.
Ik weet ook niet hoe lang de code geldig is.

iOS N3rd

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste