Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:16
Ro_meo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:37:
[...]

Met de code raycue20 krijg je 20% korting.

Disclaimer: ik heb geen aandelen etc van raycue.
Ik weet ook niet hoe lang de code geldig is.
Is dit niet gewoon zo'n ingekocht Alibaba/Aliexpress product, met eigen logo'tje d'r op? Ik houd die websites wel even in de gaten :)

https://nl.aliexpress.com...cMODJfHcZXuxoCjOAQAvD_BwE

Vast ook te koop zonder logo/brand :)

[ Voor 51% gewijzigd door mprkooij op 22-11-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
Hebben jullie ervaring met het gebruik van een camera en speakers op een Mac Mini? Dit omdat regelmatig Teams of FaceTime-gesprekken heb. Ik overweeg nl ook een Mac Mini aan te schaffen. Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:54

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Vic83 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:21:
Hebben jullie ervaring met het gebruik van een camera en speakers op een Mac Mini? Dit omdat regelmatig Teams of FaceTime-gesprekken heb. Ik overweeg nl ook een Mac Mini aan te schaffen. Bvd!
Dit werkt zoals je van andere computers ook gewend bent: inpluggen en gaan.

Je hebt geen speciale Mac-speakers of een speciale Mac-webcam nodig - alle webcams met een USB-stekker werken ook kop de Mac. Mogelijk heb je we leen USB A-naar-C-omzetstekker nodig voor de webcam, maar die heb je voor 20 cent op Temu of AliExpress.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:22
Jammer dat er geen 2,5 of 10gbit Ethernet op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:44
Je mac mini heeft 1 of 10GBE zo je wilt.
Ik heb aan de macbooks een 2.5GBE USB hangen.. werkt ook goed.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn Mac Mini is afgelopen vrijdag binnengekomen. Zou nog een week duren, maar was er binnen 24 uur.
Nu alles overzetten naar USB-C.

Enige wat me opvalt is dat de tekst niet lekker scherp is. Waarschijnlijk omdat het Full HD scherm is?
Ik twijfel of ik niet een 4K scherm moet kopen: Twijfel tussen deze modellen: categorie: Monitors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Vic83 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:21:
Je kan ook je iPhone daarvoor gebruiken met de functie continuïteitscamera (Continuity Camera). Misschien een idee, hoef je niks aan te schaffen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:05
Xavier schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:33:
Mijn Mac Mini is afgelopen vrijdag binnengekomen. Zou nog een week duren, maar was er binnen 24 uur.

Enige wat me opvalt is dat de tekst niet lekker scherp is. Waarschijnlijk omdat het Full HD scherm is?
Ik twijfel of ik niet een 4K scherm moet kopen: Twijfel tussen deze modellen: categorie: Monitors
Hey! Wat ik er van begrepen heb schaalt macOS lekker op 220 pixels per inch (ppi). Het gaat dus niet zozeer om alleen de resolutie, maar de dichtheid van pixels speelt ook een rol.

218 ppi is bijvoorbeeld ook prima, maar een getal dicht in de buurt geeft het mooiste resultaat. Voor een HD-scherm zou 110 ppi ook volstaan.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Xavier schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:33:

Full HD zegt niks, gaat ook wel een beetje om de grootte van het scherm. Nouja, full HD is wel een beetje ouderwets ondertussen. Op laptops is het al geen gemeengoed meer. Tijd voor een nieuwe monitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Gr4mpyC3t schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:48:
[...]

Hey! Wat ik er van begrepen heb schaalt macOS lekker op 220 pixels per inch (ppi). Het gaat dus niet zozeer om alleen de resolutie, maar de dichtheid van pixels speelt ook een rol.

218 ppi is bijvoorbeeld ook prima, maar een getal dicht in de buurt geeft het mooiste resultaat. Voor een HD-scherm zou 110 ppi ook volstaan.
Juist de ppi speelt een grote rol. Maarja, dat heb ik thuis op mijn Windows PC ook. Als je een iPhone of iPad hebt beet gehad en je moet naar een scherm met een lage ppi dan word je 20 jaar teruggegooid heb je het idee. Eigenlijk als je een Mac koopt dan moet je er gewoon een 5k monitor bijhebben. Al het andere is gelijk een heel stuk minder scherp. Alleen die prijzen, hè?! Dat is het bottleneck. Plus natuurlijk dat het maar 27” is. Ik werk nu al op 40” met 5120x2160 en kan niet meer kleiner werken. Zou wel graag een hogere resolutie willen op hetzelfde formaat dus een hogere ppi. Zit nu op 140 en richting 200 zou wel top zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickeyhouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 17:14
Voor de mensen die een niet Apple scherm gebruiken en graag meer controle willen over de resolutie: https://github.com/waydabber/BetterDisplay

[ Voor 4% gewijzigd door mickeyhouse op 24-11-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maar een scherm van 218 ppi of hoger ik weet niet waar die betaalbaar zijn. Maar ik kan ze niet vinden...

Mijn burea is vrij smalletjes, dus heel veel groter dan 27" is ook niet nodig. Misschien een breder scherm of net een maatje groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:36
Er zijn 2 nieuwe 5k schermen uitgebracht

1 van Asus (PA27JCV) en 1 bij Benq (PD2730S)
De Asus is voor 799 dollar te koop in de states , van de BenQ heb ik nog geen prijs gezien

In ieder geval een pak meer betaalbaarder dan het Studio display van Apple.
Hopelijk is de trend gezet en komen er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:27
Xavier schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:45:
Maar een scherm van 218 ppi of hoger ik weet niet waar die betaalbaar zijn. Maar ik kan ze niet vinden...

Mijn burea is vrij smalletjes, dus heel veel groter dan 27" is ook niet nodig. Misschien een breder scherm of net een maatje groter.
Je zit dan bijna standaard op de 27” Studio Display of de 32” Pro Display XDR (ik heb beide).

Zag op de FP dat ViewSonic later in 2025 ook nog met een 27” en 32” komt, met 220 ppi.

nieuws: ViewSonic toont matte QD-oledmonitor en Mac-schermen voor beeldbewerking

[ Voor 16% gewijzigd door Dennisweb op 24-11-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Je hebt ook een Dell U3224KBA met 223 ppi. Ook interessant om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Tot je de prijs ziet van die dell. 2400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Soulshaker schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:26:
Tot je de prijs ziet van die dell. 2400 euro
Wat kost de tegenhanger? ;)

Ik zal je de zoekactie besparen, kleine € 6500,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 10:55
Als amateurfotograaf werk ik al enige tijd met Photomator en i-movie.
Momenteel gebruik ik hiervoor een MacMini M2 Pro, 32gb ram en 1TB SSD.

Nu is mijn vraag of het de moeite waard is om up te graden naar een M4 Pro chip met meerdere usb-c poorten?

Ik werk voornamelijk met gecomprimeerde raw’s (+/-25MB) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal.
Af en toe wat panorama of HDR bewerkingen die in Photomator niet mogelijk zijn.
Verder wat films converteren naar mkv, tekstverwerking, spreadsheets, YouTube en safari.

Nieuwe configuratie .
- M4 Pro
- Geheugen 24GB
- SSD 1TB
- 10GBE voor Nas

Oude configuratie
- M2 Pro
- Geheugen 32GB
- SSD 1TB
- 10GBE voor Nas

[ Voor 4% gewijzigd door Moris op 25-11-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Moris schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:36:
Als amateurfotograaf werk ik al enige tijd met Photomator en i-movie.
Momenteel gebruik ik hiervoor een MacMini M2 Pro, 32gb ram en 1TB SSD.

Nu is mijn vraag of het de moeite waard is om up te graden naar een M4 Pro chip met meerdere usb-c poorten?

Ik werk voornamelijk met gecomprimeerde raw’s (+/-25MB) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal.
Af en toe wat panorama of HDR bewerkingen die in Photomator niet mogelijk zijn.
Verder wat films converteren naar mkv, tekstverwerking, spreadsheets, YouTube en safari.

Nieuwe configuratie .
- M4 Pro
- Geheugen 24GB
- SSD 1TB
- 10GBE voor Nas

Oude configuratie
- M2 Pro
- Geheugen 32GB
- SSD 1TB
- 10GBE voor Nas
Aan de hand van jouw vraag is het best lastig te kwantificeren of het de moeite waard is. Loop je ergens tegenaan?

Duren je exports (voor jou) te lang? Mis je bepaalde functionaliteit of is er ongemak tijdens het gebruik van accessories?

Zo niet, dan zou ik niet weten of er op inhoudelijke argumenten zijn voor een upgrade.

Neemt niet weg dat het een mooi apparaat is die M4 Mini. De upgrades die je voor ogen hebt maken ‘m duur. Zeker de storage upgrades. Er hangt al een NAS aan met 10Gbit. Waar heb je 1TB dan voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Iemand ook last van een zoomend / buzz geluid bij de Mac Mini M4? Je hoort het in een stille ruimte en ik stoor mij er mateloos aan.

Nooit last van gehad bij de Mac Mini M2 die hier nog steeds op mijn bureau staat. Ik lees dingen op reddit dat het PSU > aarding "probleem" kan zijn, maar waarom komt dit dan niet voor bij de M2?

Ik dacht misschien de koeler maar toch bizar dat je die zou horen zonder iets uit te voeren enkel safari staat open bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
MCFS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:33:

Nooit last van gehad bij de Mac Mini M2 die hier nog steeds op mijn bureau staat. Ik lees dingen op reddit dat het PSU > aarding "probleem" kan zijn, maar waarom komt dit dan niet voor bij de M2?
Omdat de Mac Mini M2 een ander apparaat is dan de Mac Mini M4, en dus ook andere onderdelen gebruikt.

Het geluid komt waarschijnlijk uit één onderdeel(tje), dus het kan het verschil zijn tussen een spoel die geluid maakt in de M4 en een spoel die minder/geen geluid maakt in de M2.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:35:
[...]

Omdat de Mac Mini M2 een ander apparaat is dan de Mac Mini M4, en dus ook andere onderdelen gebruikt.

Het geluid komt waarschijnlijk uit één onderdeel(tje), dus het kan het verschil zijn tussen een spoel die geluid maakt in de M4 en een spoel die minder/geen geluid maakt in de M2.
Snap ik, net een 2de toestel besteld. Ben benieuwd of daar ook het probleem zich voordoet. Dus een niet geaard stopcontact kan bij het ene toestel een geluid creëren, en dan weer niet bij het ander (de M2). Ben bang dat het sowieso niks uithaalt met een zelfde M4, ben benieuwd. Hopelijk heeft het gewoon weg niks te maken met de aarding en is het een faulty koeler dan stuurt ik het eerste toestel retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
MCFS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:33:
Iemand ook last van een zoomend / buzz geluid bij de Mac Mini M4? Je hoort het in een stille ruimte en ik stoor mij er mateloos aan.

Ik dacht misschien de koeler maar toch bizar dat je die zou horen zonder iets uit te voeren enkel safari staat open bvb.
Mijn Mini M4 is helemaal stil, ik heb de koeling nog niet gehoord, of iets anders.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:59
Helaas is de standby functie op mijn nieuwe m4 mini nog steeds niet wat het zijn moet. Het scherm blijft maar aanspringen op "no input" elke x minuten. Dus op dit moment schakel ik de mini maar gewoon uit... zo erg is dat ook niet maar als iemand nog een gouden tip heeft dan hoor ik dat graag.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van toetsenborden... ik heb zelf nu nog de witte variant bekabeld apple keyboard. Oud dingetje dus en wil deze graag vervangen door een zwart toetsenbord en twijfel tussen de keuzes van Apple Keyboard met Touch ID of de MX Keys for Mac. Beide zijn volgens mij prima toetsenbordjes maar ik ben benieuwd naar wat tweakers ervaringen. Prijsverschil van €100 is behoorlijk.

PSN Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:19
Royy90 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:25:
Helaas is de standby functie op mijn nieuwe m4 mini nog steeds niet wat het zijn moet. Het scherm blijft maar aanspringen op "no input" elke x minuten. Dus op dit moment schakel ik de mini maar gewoon uit... zo erg is dat ook niet maar als iemand nog een gouden tip heeft dan hoor ik dat graag.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van toetsenborden... ik heb zelf nu nog de witte variant bekabeld apple keyboard. Oud dingetje dus en wil deze graag vervangen door een zwart toetsenbord en twijfel tussen de keuzes van Apple Keyboard met Touch ID of de MX Keys for Mac. Beide zijn volgens mij prima toetsenbordjes maar ik ben benieuwd naar wat tweakers ervaringen. Prijsverschil van €100 is behoorlijk.
Tip; je kan de gewone MX mini nu voor 70 euro scoren. Deze heeft ook de Mac toetsen zoals CMD.

Ik gebruik hem zelf ook en is een fijn toetsenbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royy90
tim.w schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:47:
[...]

Tip; je kan de gewone MX mini nu voor 70 euro scoren. Deze heeft ook de Mac toetsen zoals CMD.

Ik gebruik hem zelf ook en is een fijn toetsenbord.
Ah ja thnx, maar die heeft geen keypad en die gebruik ik toch net wat te vaak. Maar ik denk dat de mini en normaal qua toetsenbord hetzelfde zijn dus bedankt voor je ervaring! Ik neig ook naar de MX vanwege het financiële plaatje.

PSN Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
Royy90 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:58:
[...]

Ah ja thnx, maar die heeft geen keypad en die gebruik ik toch net wat te vaak. Maar ik denk dat de mini en normaal qua toetsenbord hetzelfde zijn dus bedankt voor je ervaring! Ik neig ook naar de MX vanwege het financiële plaatje.
Ik gebruik de mini en de normale, ze zijn beide fantastisch. Net iets meer travel dan het toetsenbord van Apple. Ook de sneltoetsen en de programmeerbaarheid daarvan zijn erg fijn.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Kleine update, de MX Keys S for Mac gekocht. Zoveel goede ervaringen en toch €100 goedkoper dan het Apple toetsenbord. Tot nu toe werkt hij erg fijn en is het setje compleet.

Nu alleen nog uitvogelen waarom mijn Mac naar input blijft zoeken van displayport in slaapstand....

Over mijn MX muis ben ik nog niet helemaal tevreden... en dan voornamelijk het scrollen. Soms lijkt het alsof dit helemaal niet lekker werkt. Al flink in Logi Option+ lopen knoeien maar wat ik ook aanpas het blijft niet zoals ik het gewend ben. Soms lijkt het alsof hij hele stukken overslaat/negeert, weer een andere keer doet hij het helemaal niet, dan weer veel te snel, en het voelt allemaal heel onnatuurlijk. Soms ook het idee dat ik een soort "terugslag" heb, dus ik scroll, en wanneer ik het wiel loslaat gaat ie even weer een stukje terug.

[ Voor 52% gewijzigd door Royy90 op 27-11-2024 16:54 ]

PSN Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Of kijk eens op Marktplaats (of hier).
Pas een TouchId Keyboard en Magic Mouse 2 voor 100 euro kunnen kopen :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Ben sinds lange tijd toch weer aan het overwegen een Mac te kopen. Ik doe met name UI werk in Figma in combinatie met Adobe software. Heel sporadisch een video editen.

Twijfel of ik moet kiezen voor base model met 24GB ram of ipv ram upgrades de 512GB storage.

Files heb ik op een NAS. Dus heb geen grote opslag nodig maar wil wel 4 tot 5 jaar vooruit kunnen met het ding...

Iemand advies?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:53:
Ben sinds lange tijd toch weer aan het overwegen een Mac te kopen. Ik doe met name UI werk in Figma in combinatie met Adobe software. Heel sporadisch een video editen.

Twijfel of ik moet kiezen voor base model met 24GB ram of ipv ram upgrades de 512GB storage.

Files heb ik op een NAS. Dus heb geen grote opslag nodig maar wil wel 4 tot 5 jaar vooruit kunnen met het ding...

Iemand advies?
RAM kan je later niet upgraden dus als je het nodig hebt zou ik dat doen. Externe opslag is makkelijk.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:19
Royy90 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:45:
Over mijn MX muis ben ik nog niet helemaal tevreden... en dan voornamelijk het scrollen. Soms lijkt het alsof dit helemaal niet lekker werkt. Al flink in Logi Option+ lopen knoeien maar wat ik ook aanpas het blijft niet zoals ik het gewend ben. Soms lijkt het alsof hij hele stukken overslaat/negeert, weer een andere keer doet hij het helemaal niet, dan weer veel te snel, en het voelt allemaal heel onnatuurlijk. Soms ook het idee dat ik een soort "terugslag" heb, dus ik scroll, en wanneer ik het wiel loslaat gaat ie even weer een stukje terug.
Het schijnt dat die MX muis enkel op bluetooth connectie best beroerd werkt op een Mac inderdaad. Het zou wanneer je hem met een dongle gebruikt een stuk beter moeten functioneren maar die moet je wel los aanschaffen volgens mij. (Bron: Reddit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
Royy90 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:45:
Kleine update, de MX Keys S for Mac gekocht. Zoveel goede ervaringen en toch €100 goedkoper dan het Apple toetsenbord. Tot nu toe werkt hij erg fijn en is het setje compleet.

Nu alleen nog uitvogelen waarom mijn Mac naar input blijft zoeken van displayport in slaapstand....

tim.w schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:09:
[...]

Het schijnt dat die MX muis enkel op bluetooth connectie best beroerd werkt op een Mac inderdaad. Het zou wanneer je hem met een dongle gebruikt een stuk beter moeten functioneren maar die moet je wel los aanschaffen volgens mij. (Bron: Reddit)
Ik heb de MX Master 3S en die werkt in het begin niet zo lekker, tot ik dit werd aangeraden (hier overigens):
Nu is het veel beter. Ik aan het overwegen mijn usb-c-usb-a dongle te zoeken om de Logi Bolt ontvanger te proberen om het nog beter te maken maar het is 90% goed nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Kassad op 27-11-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 12-09 10:55
Gr4mpyC3t schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:55:
[...]
Aan de hand van jouw vraag is het best lastig te kwantificeren of het de moeite waard is. Loop je ergens tegenaan?

Duren je exports (voor jou) te lang? Mis je bepaalde functionaliteit of is er ongemak tijdens het gebruik van accessories?

Zo niet, dan zou ik niet weten of er op inhoudelijke argumenten zijn voor een upgrade.

Neemt niet weg dat het een mooi apparaat is die M4 Mini. De upgrades die je voor ogen hebt maken ‘m duur. Zeker de storage upgrades. Er hangt al een NAS aan met 10Gbit. Waar heb je 1TB dan voor nodig?
Onderstaande overweging om mijn M2 Pro te upgraden naar M4 Pro.

- Sneller exporteren van Sony RAW-afbeeldingen en Apple ProRAW (Batch processing)
- Sneller 4K-video’s exporteren
- Pixelmator Pro (GPU accelerated)
- Verschillende geopende browsertabbladen beheren
- Verschillende programma’s (multitasking) die open staan.
- 2de 5K scherm
- Usb-C poorten vooraan
- Kleinere MM en zou perfect/beter onder de monitor passen

Hierbij de vraag of het 512Gb SSD in de M4 Pro even snel is als een 1TB SSD van de M2 Pro.
Als deze even snel is, kan ik om de prijs te drukken me wel vinden in een externe SSD.
De M2 Pro is uitgerust met 32GB geheugen, doordat men toen bij de configuratie 24GB niet kon kiezen.
Nu is de vraag of 24GB voldoende is?

Als fotobewerkingsprogramma wil ik Pixelmator Pro nog aankopen
Af en toe wat panorama of HDR bewerking en die in Photomator niet mogelijk zijn. Verder wat films converteren naar mkv, tekstverwerking, spreadsheets, YouTube en safari.

Nieuwe configuratie
- M4 Pro
- Geheugen is 24GB voldoende?
- SSD 256GB of 1TB
- 10GBE voor Nas

Oude configuratie
- M2 Pro
- Geheugen 32GB
- SSD 1TB
- 10GBE voor Nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:56:
[...]

RAM kan je later niet upgraden dus als je het nodig hebt zou ik dat doen. Externe opslag is makkelijk.
Weet niet of ik het nodig heb. Mijn Windows machines hebben 32GB. Mijn MacBook Pro die ik al jaren niet meer gebruik uit 2014 had ook 16GB. Nu tien jaar later is dat dus pas de standaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:53:
Ik doe met name UI werk in Figma in combinatie met Adobe software. Heel sporadisch een video editen.
Phusebox schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:25:
[...]

Weet niet of ik het nodig heb. Mijn Windows machines hebben 32GB. Mijn MacBook Pro die ik al jaren niet meer gebruik uit 2014 had ook 16GB. Nu tien jaar later is dat dus pas de standaard...
Dit moet gewoon zonder problemen met 24GB lukken. Adobe houdt van veel RAM, maar vertraging / swap ga je pas merken als je echt flink aan het multitasken bent of echt geen zin hebt om (zware) programma's op de achtergrond af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:35:
[...]

[...]

Dit moet gewoon zonder problemen met 24GB lukken. Adobe houdt van veel RAM, maar vertraging / swap ga je pas merken als je echt flink aan het multitasken bent of echt geen zin hebt om (zware) programma's op de achtergrond af te sluiten.
Maar dus niet met 16GB dus... Ok dan moet ik toch maar over die drempel om 230 euro voor 8GB ramnre betalen... Bizar blijft het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:38:
[...]

Maar dus niet met 16GB dus... Ok dan moet ik toch maar over die drempel om 230 euro voor 8GB ramnre betalen... Bizar blijft het.
16GB kan ook, maar met zaken als Apple Intelligence kan het straks dus mogelijk allemaal wat langzamer aanvoelen.

Ik heb zelf echt jaren zonder problemen programma's als Photoshop, Lightroom, Capture One, Davinci etc gedraait met 16GB.

Als jij je brood verdient en dus dagelijks met die programmas werkt, dan heb je zeker baat bij een upgrade.
Gebruik jij het 1-2x in de maand voor dat soort taken dan zou ik gewoon voor de 16GB gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:44:
[...]

16GB kan ook, maar met zaken als Apple Intelligence kan het straks dus mogelijk allemaal wat langzamer aanvoelen.

Ik heb zelf echt jaren zonder problemen programma's als Photoshop, Lightroom, Capture One, Davinci etc gedraait met 16GB.

Als jij je brood verdient en dus dagelijks met die programmas werkt, dan heb je zeker baat bij een upgrade.
Gebruik jij het 1-2x in de maand voor dat soort taken dan zou ik gewoon voor de 16GB gaan.
Mja het wordt een prive machine waar ik als ik thuis ben op wil werken, omdat mijn werk laptop enorm crap is. Ook maar even afwachten of ik weer kan wennen aan MacOS.

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 27-11-2024 18:46 ]

• Ro_meo
voor degenen die last hebben van verbindingen met muizen en zo :
Je kan evt. de polling rate van je muis meten tussen soorten verbindingen (bedraad, wireless, dongle etc..)

https://devicetests.com/mouse-rate-test

Ik heb dit gebruikt om juist geen bluetooth te gebruiken met mijn muis (aan de KVM) zodat ik wel 1000Hz polling rate heb ipv rond de 100 met bluetooth.
Daarnaast heb je dan hoe de muis vanuit het OS als input wordt geregistreerd en daar kan je eerder genoemde software(s) voor gebruiken.

iOS N3rd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Handig 3D print pootje om m aan te kunnen zetten door op de hoek te drukken:
https://www.thingiverse.com/thing:6826809
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/3d/1e/d6/a7/9c/large_display_DSCF3740.jpg

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Kassad schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:15:
[...]

[...]

Ik heb de MX Master 3S en die werkt in het begin niet zo lekker, tot ik dit werd aangeraden (hier overigens):

[...]

Nu is het veel beter. Ik aan het overwegen mijn usb-c-usb-a dongle te zoeken om de Logi Bolt ontvanger te proberen om het nog beter te maken maar het is 90% goed nu.
Nou, ik heb eindelijk de moeite genomen om de Bolt ontvanger aan te sluiten en ik moet zeggen, de muis voelt soepeler nu. Het kan natuurlijk ook een gevalletje confirmation bias zijn maar tot nu toe voelt het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Zojuist de m4 pro mac mini 14/20-core 64GB/1TB SSD besteld (AI, Dev, Videoberwerken)
Later komt nog een 144Hz ultrawide (140ppi) monitor bij - nu even op de Sint of Kerstman wachten :+

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb besloten er toch maar vanaf te zien. Was heel enthousiast, maar kan er niet zoveel geld tegenaan smijten en de base uitvoering gaat denk ik al snel een bottleneck worden. Dat is een beetje een nadeel als je geen recente Mac ervaring hebt, lastig in te schatten wat je moet hebben, dat in combinatie met "je hebt maar één kans" (want upgraden kan niet meer) maakt het voor mij onmogelijk een keuze te maken.

Een 24/512 config is dus al bijna 500 euro duurder. En mijn docking station heeft geen DisplayLink dus die moet ik dan ook weer vervangen.

Blijft een mooi apparaat, lekker compact en snel, weinig minpunten die ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Helaas geen 40Gbps voor de NVME maar verder niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royy90
Hmm, update m.b.t. het monitor aanspringen in sleep mode. Ik heb gister muis en toetsenbord uitgezet tijdens sleep mode en nog steeds sprong de monitor om de haverklap ff aan. Verder geen bluetooth apparaten aangesloten.

Handig zo'n powerknop aan de onderkant en sleep dat niet optimaal werkt... Heeft iemand nog een idee wat dit kan zijn?

PSN Profile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kassad
Voor de overgestapte Windows-gamers onder ons, CrossOver van Codeweavers, waarmee je Windows programma's op Mac kan draaien, heeft een Cyber Monday deal vandaag, 70% korting.

Ik heb Portingkit geprobeerd, Whisky en CrossOver en de laatste is zonder twijfel de beste, dat werkt gewoon. Portingkit en Whisky zijn een stuk ingewikkelder om aan de praat te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door Kassad op 02-12-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 09:05
Kassad schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:01:
Voor de overgestapte Windows-gamers onder ons, CrossOver van Codeweavers, waarmee je Windows programma's op Mac kan draaien, heeft een Cyber Monday deal vandaag, 70% korting.

Ik heb Portingkit geprobeerd, Whisky en CrossOver en de laatste is zonder twijfel de beste, dat werkt gewoon. Portingkit en Whisky zijn een stuk ingewikkelder om aan de praat te krijgen.
Mooie deal! Vind ik wel het overwegen waard. Zeker als je heel veel geluk hebt de software nog een paar jaar langer werkt zonder updates. (En 12 maanden vanaf nu pak je de volgende macOS sowieso mee)

Porting kit heb ik wat tegenvallende ervaring mee.
+ Gratis!!!
+ Community driven
- Niet alles werkt, ook dingen die met Crossover wel werken.
- Het duurt best een tijd voor iets weer werkt. Dat laatste is vooral jammer als een game eerst wel werkte maar de bottle stuk is, door bijvoorbeeld een update van de game of van macOS.

Whisky ken ik sinds Apple Game Porting Kit. Opeens kon ik Cybverpunk opstarten. Alleen het niet bepaald vriendelijk. En ik zag op youtube dat mijn macbook met 8GB de game soort van kan draaien met hakken over de sloot, mods en beetje lag, maar mij is het niet gelukt (tenzij ik met 1 fr per seconde wil gamen ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 09:05
Oww, vraagje, wat bieden ze eigenlijk aan bij Crossover?
Is dit een 12 maanden abbonement, of is dit de software met 12 maanden updates?
Dus, werkt het na 12 maanden in principe nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@PrimusIP Dat laatste. Goede deal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

tim.w schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:39:
Ik overweeg ook een Mac Mini aan te schaffen. Het liefst ga ik voor de Base Mac Mini + externe SSD.
Ik twijfel nog of ik de interne SSD niet naar 512GB moet upgraden. Ik gebruik namelijk veel Lightroom en heb na sommige shoots al gauw 128 tot 175 GB aan foto's. Gaat dit problemen opleveren wanneer ik voor de 256 GB variant kies?

Voor de enclosure heb ik na research m'n oog laten vallen op de OWC Express 1M2 enclosure.
uitvoering: OWC Express 1M2 Zilver

Ik kan alleen weinig vinden over welke M2 SSD (2TB) een goede combinatie zou vormen met de MAC/OWC Express 1M2. Is er een M2 SSD die jullie aanraden?
Ik heb de uitvoering: OWC Express 1M2 Zilver inmiddels binnen en ziet er goed uit. Heb er 4TB ingestopt van Lexar en haalt zonder problemen de 3000 R/W.

2 nadelen wat mij betreft:
  • De bijgeleverde USB kabel is erg kort (gelukkig had ik nog een Thunderbolt 4 kabel liggen)
  • En het knipperende LED lampje kan storend zijn (Ook geen mogelijkheid tot uitzetten of dimmen).
Verder echt de mooiste behuizing die ik maar kon vinden en ook echt mooi bij een Mac staat.

Ik heb jaren lang de Samsung T3,T5,T7 en nu T9 gehad, maar deze combinatie is echt 3x zo snel oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Ro_meo schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:17:
Zojuist de m4 pro mac mini 14/20-core 64GB/1TB SSD besteld (AI, Dev, Videoberwerken)
Later komt nog een 144Hz ultrawide (140ppi) monitor bij - nu even op de Sint of Kerstman wachten :+
Ik wil ook dezelfde mini pro bestellen...

welke ultrawide monitor had je in gedachte of past het beste bij deze config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Mijn shortlist :
https://tweakers.net/pric...;1915848;1166193;1915846/

Zit te dubben tussen :
  1. LG 40WP95CP-W Wit (5k2k 140ppi 2xTB4 - "standaard 21:9")
  2. LG 38WN95CP-W Wit, Zilver (144Hz 110ppi qua verhouding 1600pixels verticaal)
Dat laatste is leuk voor gaming en meer screen estate (110ppi en ik zit toch 1m vandaan) voor videobewerking en af en toe een leuk spelletje.

[ Voor 19% gewijzigd door Ro_meo op 03-12-2024 13:17 ]

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ro_meo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:16:
Mijn shortlist :

Zit te dubben tussen :
Dat laatste is leuk voor gaming en meer screen estate (110ppi en ik zit toch 1m vandaan) voor videobewerking en af en toe een leuk spelletje.
Ik heb beide opties staan op kantoor, zij het andere merken (Dell en Lenovo). Optie 2 moet je echt laten varen, want die heeft een te lage ppi en is echt verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Ja : 2x TB4 en 5k2k spreken me ook echt aan..

Ik heb ook een TV (Samsung) die ik als 2de "monitor" gebruik en die is 120Hz en HDR (vooral media consumptie)

Vraagje : vind jij de 140ppi (omdat het geen 110 of 220ppi is) goed/goed genoeg ? (qua looks)

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:13
Ro_meo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:30:

Ik heb ook een TV (Samsung) die ik als 2de "monitor" gebruik en die is 120Hz en HDR (vooral media consumptie)

Vraagje : vind jij de 140ppi (omdat het geen 110 of 220ppi is) goed/goed genoeg ? (qua looks)
Ik heb zelf de Dell U4025QW. Dit scherm heeft ook een resolutie van 5K en een PPI van 140. Met scaling in macOS ziet het scherm er (naar mijn mening) goed uit. Ik denk dat dit ook geldt voor de eerder genoemde LG-monitor aangezien de resolutie en PPI hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Ro_meo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:30:

Ik wel op dit moment, maar ik moet wel zeggen dat zo'n Studio Display met 5k op 27" er super strak uitziet. Alleen als ik op kantoor met mijn U3821DW aan het werk ga dan word ik helemaal gek van de fonts. Dat is echt super merkbaar. Daar wen je wel weer aan, maar die ga ik echt zsm vervangen. Alleen de factor tijd en er moet ook direct een nieuwe computer bij dus dat maakt het niet makkelijker.

Als je 120hz wilt dan moet je gaan voor de Dell U4025QW. Die ga ik waarschijnlijk kopen als upgrade van de U3821DW. Ik heb nu de Lenovo P40W-20 en dat is ook echt een top scherm. Die gaat ook niet weg en doet al 75hz. Meer dan goed dus al.

Ik raad je dus echt af om naar een PPI van 110 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ok dus naast het feit dat ik een ander docking station nodig heb heb ik eigenlijk ook nog 2 nieuwe schermen nodig begrijp ik uit de mening van diverse mensen hier (ook al elders gelezen).

Mijn dock heeft geen DisplayLink, dus werkt niet met 2 schermen. En ik heb maar 2x 27" 2560x1440 dus dat gaat er blijkbaar ook niet uitzien qua scaling onder macOS.

Wordt het nog allemaal een duur grapje.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 03-12-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Phusebox schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:00:
...Mijn dock heeft geen DisplayLink...
Kan je wel met de applicatie Display Link Manager een extended bureaublad maken ?
Op de zaak werkten de HP docks ook niet met mijn 2 macbooks en na deze software wel.

Anders heb je een echt hardware probleem.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ro_meo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:20:
[...]

Kan je wel met de applicatie Display Link Manager een extended bureaublad maken ?
Op de zaak werkten de HP docks ook niet met mijn 2 macbooks en na deze software wel.

Als je dock geen DisplayLink ondersteunt kun je die software ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Ro_meo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:20:
[...]

Als de docking station geen DisplayLink heeft dan heb je ook niets aan de software. Die vlieger gaat dus niet op.
Phusebox schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:00:
Hmm ok dus naast het feit dat ik een ander docking station nodig heb heb ik eigenlijk ook nog 2 nieuwe schermen nodig begrijp ik uit de mening van diverse mensen hier (ook al elders gelezen).

Mijn dock heeft geen DisplayLink, dus werkt niet met 2 schermen. En ik heb maar 2x 27" 2560x1440 dus dat gaat er blijkbaar ook niet uitzien qua scaling onder macOS.

Wordt het nog allemaal een duur grapje.
Ik begrijp denk ik niet waarom jouw docking station niet werkt met twee schermen? Geen ondersteuning vanuit de docking station?

En anders plug je de monitoren toch direct in de Mini? USB-C naar DisplayPort kabeltje kost niet super veel. Mooie tussenoplossing en kan je altijd later nog eens onderzoeken of je een vervanging van de docking station ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:24:
[...]

Als de docking station geen DisplayLink heeft dan heb je ook niets aan de software. Die vlieger gaat dus niet op.

[...]

Ik begrijp denk ik niet waarom jouw docking station niet werkt met twee schermen? Geen ondersteuning vanuit de docking station?

En anders plug je de monitoren toch direct in de Mini? USB-C naar DisplayPort kabeltje kost niet super veel. Mooie tussenoplossing en kan je altijd later nog eens onderzoeken of je een vervanging van de docking station ziet zitten.
Ik heb van diverse mensen begrepen dat je DisplayLink nodig hebt voor een Mac.

Rechtstreeks aansluiten is niet ideaal, dan ben je al twee poorten van de drie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Phusebox schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:30:
[...]

Ik heb van diverse mensen begrepen dat je DisplayLink nodig hebt voor een Mac.
Dan weet ik niet waar die mensen dat vandaan halen. Ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Het hangt af van de Apple silicon die in het apparaat zit. Zie: https://support.apple.com/en-us/101571

Dus ergens klopt het wel. Meestal is er maar 1 extern mogelijk bij de basis M3-chips en ouder. Dat kan dus met DisplayLink uitgebreid worden (in combinatie met een dock die dat ondersteunt).

De basis M4-chip kan met 2 schermen (zonder DisplayLink) overweg, namelijk:
Two displays up to 6K at 60Hz (or 4K at 144Hz) over Thunderbolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
Daar wil ik toch nog even in verduidelijken.

Een usb-c docking station kan werken op een mac. Die heb je met of zonder displaylink.
De dell D6000 is er ook zo eentje bijvoorbeeld die het ondersteund.
Het nadeel wat ik met displaylink merkte is dat het beeld ietsje minder scherp toont. Iets minder kwalitatief dan dat het scherm aankon. Je merkt dat het scherm via software word aangestuurd.

Usb-c docking stations zonder displaylink komen vaker voor , die gebruiken deze software niet. Maar de displayport technolgie. Het is plug en play. Die werken perfect met 1 extern scherm aan je mac.

Een tweede scherm kan ook werken maar toont exact hetzelfde als het eerste scherm ernaast. Dat komt door de SST en MST technologie die zo een dock gebruikt. Op een mac werkt de MST jammer genoeg nog steeds niet . Op deze link word het mooi uitgelegd .

https://www.kensington.co...PLyavpZ0B2Ov1HvMmJvXjznjo

Je kan dus een gewoon usb-c dock gebruiken met 1 scherm + de HDMI poort van je mac mini voor het 2de scherm.

Wil een cleane setup waarmee je met 1 enkele kabel alles wil verbinden , dan moet je kijken naar een thunderbolt dock. Dit soort docks hebben dit probleem met MST niet . Daarop kan je meerdere schermen aansluiten. Deze docks zijn wel vaak duurder dan de andere 2 types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Ro_meo schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:16:
Mijn shortlist :

Zit te dubben tussen :
ik moest eigenlijk snel een Setup hebben en ben voor die LG 40WP95CP-W gegaan...
was dat wel goed...of had ik beter mijn huiswerk moeten doen 8)7
ik begrijp die verhoudingen niet zo...40" met standaard 21:9 en 38" 1600p verticaal

ik ga op de MM pro voornamelijk werken met after Effects en premiere

[ Voor 5% gewijzigd door wwwmarcel op 04-12-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mijn dock is de Dell WD19TB... Dus zou dan moeten werken.
Nu alleen nog de keuze 16GB of 24GB. Met 24GB (en 512 opslag) kom ik akelig dicht bij de pro, die dan ook nog TB5 heeft en veel sneller is.

En zo zit je in de Apple fuik, want een mini m4 pro komt weer akelig dichtbij een MacBook Pro waar je uiteindelijk meer aan hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 04-12-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MCFS schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:47:
[...]

Snap ik, net een 2de toestel besteld. Ben benieuwd of daar ook het probleem zich voordoet. Dus een niet geaard stopcontact kan bij het ene toestel een geluid creëren, en dan weer niet bij het ander (de M2). Ben bang dat het sowieso niks uithaalt met een zelfde M4, ben benieuwd. Hopelijk heeft het gewoon weg niks te maken met de aarding en is het een faulty koeler dan stuurt ik het eerste toestel retour.
Nieuwe al binnen? Hoe is die?

Ik ervaar hetzelfde met mijn M4 Mini helaas. Denk er ook over om hem te retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kassad schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:01:

Ik heb ook van deze aanbieding gebruik gemaakt, die twee tientjes gun ik ze wel en op deze manier kunnen ze Wine ook blijven sponsoren voor verdere ontwikkeling.

Gisteren even Elden Ring aangeslingerd op de Mini M4, 1080p, Mid Graphics waren goed voor 30-45 FPS.

Voor mij prima speelbaar en hij bleef ook best stil, lang niet zo gek als mijn M1 Max want daar gaan de fans echt flink tekeer als hij in Clamshell ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:53:
Mijn dock is de Dell WD19TB... Dus zou dan moeten werken.
Nu alleen nog de keuze 16GB of 24GB. Met 24GB (en 512 opslag) kom ik akelig dicht bij de pro, die dan ook nog TB5 heeft en veel sneller is.

En zo zit je in de Apple fuik, want een mini m4 pro komt weer akelig dichtbij een MacBook Pro waar je uiteindelijk meer aan hebt.
Haha prachtig, mooi omschreven. Zo is het uiteindelijk wel. Ik zit ook met die keuzestress haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ro_meo
wwwmarcel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:33:
[...]
ik begrijp die verhoudingen niet zo...40" met standaard 21:9 en 38" 1600p verticaal

ik ga op de MM pro voornamelijk werken met after Effects en premiere
21:9 is vooral handig als je films wilt kijken en geen zwarte randjes wil zien (dus zie je juist wel bij 16:9 films.. maar daarvoor heb ik ook een UHD TV aan de muur)
21:9 is ook handig als je meerdere vensters naast elkaar wilt openen bijv. als je code schrijft (debugger naast editor naast emulator etc)
21:9 is ook handig als je bijv bij het video editten al die knopjes/menu's en het beeld zelf wilt zien
dus een keuze die je maakt voor het niet willen hebben van 2 schermen en een "zwarte randjes: (als je 3 vensters naast elkaar wilt openen bijv)

In deze breedbeeld schermen heb je dus nu een keuze tussen 1440 of 1600 pixels verticaal : dit kan net het verschil zijn dat je paar regels meer kan zien wat misschien nodig is voor je use-case.

voor schermverhoudingen zie ook: Afbeeldingslocatie: https://www.displayninja.com/wp-content/uploads/2023/02/What-Is-Aspect-Ratio-scaled.jpg

meer plaatjes en uitleg: https://www.displayninja.com/ultrawide-vs-4k/

de verschillen tussen de 38 en 40 zitten hem daarnaast in de Thunderbold connecties (resp 1xTB3 en 2xTB4) en de ppi (resp. 110 vs 140)

Voor de rest : check in een winkel waar ze die monitoren hebben hoe ze er uit zien ?

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Redondo1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:30:
[...]

Haha prachtig, mooi omschreven. Zo is het uiteindelijk wel. Ik zit ook met die keuzestress haha.
Waar twijfel jij over?

Ik vooral of 24GB nodig is of gaat zijn. Anders zou ik de 16/512 nemen. Die is ook sneller leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:32:
[...]

Waar twijfel jij over?

Ik vooral of 24GB nodig is of gaat zijn. Anders zou ik de 16/512 nemen. Die is ook sneller leverbaar.
Voor mij is het voor mijn zoon, welke naar het VO is gegaan en ik dit wil geven voor de kerst. Ik twijfel tussen een iMac, Mac Mini / Macbook met los scherm. Tevens twijfel ik over de SSD, moet ik 256 of 512 nemen. Daarvoor heb ik zelfs nog getwijfeld over Windows of MacOS. Dus voor zover mijn pijn die ik geleden heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Ik heb paar jaar geleden mijn kinderen de basis macbook air m1 8GB/256GB gegeven (allebei Uni studenten)
Zij gebruiken hem nog steeds en de reden : "alles" werkt - net als hun iphones.

Tenzij er echt een school eis is (bijv. Autocad op de TU) dan is zelfs de basis voor de komende jaren goed genoeg. Zeker nu alles 16GB is geworden.

Voor mobiliteit zou ik een laptop geven. Voor alles in een de imac of als echte instapper de base mac mini.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Redondo1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:55:
[...]

Voor mij is het voor mijn zoon, welke naar het VO is gegaan en ik dit wil geven voor de kerst. Ik twijfel tussen een iMac, Mac Mini / Macbook met los scherm. Tevens twijfel ik over de SSD, moet ik 256 of 512 nemen. Daarvoor heb ik zelfs nog getwijfeld over Windows of MacOS. Dus voor zover mijn pijn die ik geleden heb :+
Voor je kind die naar school gaat is er geen keuze: altijd een MacBook nemen over een iMac of Mac Mini.

MacBooks zijn meer dan snel zat, en die kan je tenminste meenemen naar school, een iMac of Mac Mini niet (Mini op zich wel qua formaat, maar je snapt m'n punt ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik zou in dat geval wachten op de MacBook Air met M4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Hahn schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:00:
[...]

Voor je kind die naar school gaat is er geen keuze: altijd een MacBook nemen over een iMac of Mac Mini.

MacBooks zijn meer dan snel zat, en die kan je tenminste meenemen naar school, een iMac of Mac Mini niet (Mini op zich wel qua formaat, maar je snapt m'n punt ;)).
Hij zit op de enige school in Nederland waar ze t/m de zesde klas alles op papier en uit de boeken blijven doen, serieus. Digitaal iets meenemen is uit den boze, echt bizar. Althans, dat is nu de lijn die ze volgen. Wel hebben ze les op school digitaal, maar met eigen middelen.

Ik neig zelf naar iMac of Mac Mini met een 4k scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:12:
Ik zou in dat geval wachten op de MacBook Air met M4.
Die gaat er niet voor kerst zijn.

@Redondo1982 Ik sluit me aan bij de rest. Macbook Air is de beste keuze.

Willen ze thuiswerken, dan kan je altijd nog een monitor aanschaffen.

RAM Minimaal 16GB, en opslag is vooral een kwestie van wat je verwacht dat ze in de toekomst er vooral mee gaan doen. Denk aan hobbys als fotografie, video, muziek, gaming etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:25:
[...]

Die gaat er niet voor kerst zijn.

@Redondo1982 Ik sluit me aan bij de rest. Macbook Air is de beste keuze.

Willen ze thuiswerken, dan kan je altijd nog een monitor aanschaffen.

RAM Minimaal 16GB, en opslag is vooral een kwestie van wat je verwacht dat ze in de toekomst er vooral mee gaan doen. Denk aan hobbys als fotografie, video, muziek, gaming etc.
Ik zelf doe altijd een lappie kopen met een extern scherm, voor mij best of both worlds. Alleen hij heeft al een iPad Pro 2018 met MKB dus hij is al mobiel. Vandaar de gedachte voor een iMac of Mac Mini. Alleen dan twijfel ik weer over de keus mbt SSD. 256gb heeft hij nu meer dan voldoende aan, maar 512gb is wel de veilige keus. 16gb intern geheugen is iig voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Redondo1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:30:
[...]

Ik zelf doe altijd een lappie kopen met een extern scherm, voor mij best of both worlds. Alleen hij heeft al een iPad Pro 2018 met MKB dus hij is al mobiel. Vandaar de gedachte voor een iMac of Mac Mini. Alleen dan twijfel ik weer over de keus mbt SSD. 256gb heeft hij nu meer dan voldoende aan, maar 512gb is wel de veilige keus. 16gb intern geheugen is iig voldoende.
Dan zou ik voor 512GB gaan en voor zover belangrijk verkopen Mac Mini's (tweedehands) een stuk makkelijker dan iMac's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Redondo1982 Ik zat zelfs te twijfelen om deze te kopen, voor die prijs echt fantastisch en natuurlijk vele malen krachtiger dan een Mini M4.

v&a aangeboden: Apple Mac Studio M1 Max 10-core cpu, 24-core gpu, 32GB ram, 5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Redondo1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:22:
[...]

Hij zit op de enige school in Nederland waar ze t/m de zesde klas alles op papier en uit de boeken blijven doen, serieus. Digitaal iets meenemen is uit den boze, echt bizar. Althans, dat is nu de lijn die ze volgen. Wel hebben ze les op school digitaal, maar met eigen middelen.

Ik neig zelf naar iMac of Mac Mini met een 4k scherm.
Dat ze de laptop niet in de klas mogen gebruiken, betekent niet dat een laptop tussen de lessen door, of na school, heel handig (en/of leuk) kan zijn ;)

Maar goed, het is jouw kind, maar bij deze kan je niet meer zeggen dat je niet bent gewaarschuwd, als je kind over een tijdje bij je komt met het verzoek om toch een laptop te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Redondo1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:30:
[...]

Hij wil waarschijnlijk gamen dus 512 minimaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Hahn schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:51:
[...]

Dat ze de laptop niet in de klas mogen gebruiken, betekent niet dat een laptop tussen de lessen door, of na school, heel handig (en/of leuk) kan zijn ;)

Maar goed, het is jouw kind, maar bij deze kan je niet meer zeggen dat je niet bent gewaarschuwd, als je kind over een tijdje bij je komt met het verzoek om toch een laptop te kopen :+
Haha, duidelijk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Kassad schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:59:
[...]

Hij wil waarschijnlijk gamen dus 512 minimaal ;)
Vast wel, die optie moet je open houden. Is dat een beetje te doen op MacOS tegenwoordig? Ik ben er helemaal uit vwb de game-wereld. Hij heeft wel al een PS5 dus ik weet niet of dit nog meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik kom er maar niet uit. Ik ga echt van het ene moment de base versie, want cheap, naar een 24/512 m4 naar een m4 pro.

Heb nu al zeker twintig uur aan videos gekeken met info en vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Lekker base versie nemen. Voor die upgrades koop je over 2 jaar gewoon weer een nieuwe ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
SquareOne schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:06:
Lekker base versie nemen. Voor die upgrades koop je over 2 jaar gewoon weer een nieuwe ;).
Tenzij die base versie niet snel genoeg is en ik nooit meer een Apple wil daardoor. 🙃

En nieuw is niet altijd beter aangezien een M2 Max nog steeds sneller is dan een M4 Pro in veel dingen?
Ik snap de line up van Apple nog niet helemaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:16:
[...]

Tenzij die base versie niet snel genoeg is en ik nooit meer een Apple wil daardoor. 🙃

En nieuw is niet altijd beter aangezien een M2 Max nog steeds sneller is dan een M4 Pro in veel dingen?
Ik snap de line up van Apple nog niet helemaal denk ik.
  • De normale M1,2,3,4 = voor standaard gebruikers/consumenten en hobby gebruik.
  • De Pro = Voor mensen die dagelijkse zware programma's draaien en daar grotendeels hun geld mee verdienen
  • De Max en Ultra zijn voor mensen waarbij de snelheid belangrijker is dan de hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:20:
[...]
  • De normale M1,2,3,4 = voor standaard gebruikers/consumenten en hobby gebruik.
  • De Pro = Voor mensen die dagelijkse zware programma's draaien en daar grotendeels hun geld mee verdienen
  • De Max en Ultra zijn voor mensen waarbij de snelheid belangrijker is dan de hogere kosten.
Dus dan moet ik de base M4 dus niet nemen.

Ik ga het ding privé kopen maar voor mijn werk gebruiken omdat ik daar vastzit aan een Dell laptop die al anderhalf jaar op power saving mode moet draaien en ze hem niet willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Redondo1982 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:53:
[...]

Vast wel, die optie moet je open houden. Is dat een beetje te doen op MacOS tegenwoordig? Ik ben er helemaal uit vwb de game-wereld. Hij heeft wel al een PS5 dus ik weet niet of dit nog meespeelt.
Ja met Crossover gaat het echt prima, ik game wel vrij oude games maar dat werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:26:
[...]

Ik ga het ding privé kopen maar voor mijn werk gebruiken omdat ik daar vastzit aan een Dell laptop die al anderhalf jaar op power saving mode moet draaien en ze hem niet willen vervangen.
Als je nu op een Dell laptop werkt is de base hoogstwaarschijnlijk snel zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kassad schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:34:
[...]

Als je nu op een Dell laptop werkt is de base hoogstwaarschijnlijk snel zat ;)
Nou ja ik ga niet voor niks zelf geld uitgeven aan iets anders. Het is een i9 met 32GB RAM en RTX4000 GPU, maar aangezien die vastloopt als ie niet op battery saving mode draait blijft er weinig van die snelheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:36:
[...]

Nou ja ik ga niet voor niks zelf geld uitgeven aan iets anders. Het is een i9 met 32GB RAM en RTX4000 GPU, maar aangezien die vastloopt als ie niet op battery saving mode draait blijft er weinig van die snelheid over.
maar wat doe je met die laptop? Excel? Premiere? het gaat om wat je doet, niet om wat voor hardware je nu wel/niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
[...]

Single core zal de base en de pro sneller zijn van wat je nu hebt.
Veel applicaties die je voor kantoorwerkzaamheden gebruikt zullen de multi-core niet (zo veel) gebruiken.

Dus base is snel genoeg. Tenzij je echt heel lang veel cores in parallel wilt belasten met bijv encoden van audio/video of lokaal AI wilt draaien.
Voor AI kan je ook de kleinere modellen gebruiken of een van de vele online/cloud producten.
Zowiezo als je in Azure/MS Office/co-pilot dingen doet is dat allemaal cloud...

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kassad schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:37:
[...]

maar wat doe je met die laptop? Excel? Premiere? het gaat om wat je doet, niet om wat voor hardware je nu wel/niet gebruikt.
Figma, 30+ Chrome Tabs Open, Photoshop (vaak zware bestanden van 1 tot 2 gb), Illustrator, soms wat video bewerking, Android emulatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Voor jouw gebruik zou ik inderdaad de Pro adviseren, zeker omdat je veel met Figma en Adobe programma's werkt en ook niet het gevoel wilt hebben dat je Mac langzaam aanvoelt omdat je zoveel dingen tegelijkertijd open hebt staan of laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:40:
[...]

Figma, 30+ Chrome Tabs Open, Photoshop (vaak zware bestanden van 1 tot 2 gb), Illustrator, soms wat video bewerking, Android emulatie.
Kwestie van deze programma's doorlopen op de site van de aanbieder om te kijken wat de systeemeisen zijn. Daarop je keuze baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Phusebox Hier zie je ook dat de M4 Pro in veel van dat soort taken richting de 2x zo snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ja dat is een van de video's die ik heb bekeken. Vond de verschillen daar nog meevallen maar in zijn conclusie wordt de base m4 wel nergens aangeraden en staat de m4 pro vaak onderaan de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:14:
[...]

Ja dat is een van de video's die ik heb bekeken. Vond de verschillen daar nog meevallen maar in zijn conclusie wordt de base m4 wel nergens aangeraden en staat de m4 pro vaak onderaan de lijst.
Klopt omdat hij gewoon niet in een echte Pro workflow past. Ten opzichte van de vorige generaties Max of Ultra is hij inderdaad niet het snelste, dus je zou die eventueel (tweedehands) nog kunnen overwegen als je echt het meeste uit je geld wilt halen.

Is maar net wat je belangrijk vind maar de normale M4 in ieder geval niet meer naar kijken.

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste