Gr4mpyC3t schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:55:
[...]
Aan de hand van jouw vraag is het best lastig te kwantificeren of het de moeite waard is. Loop je ergens tegenaan?
Duren je exports (voor jou) te lang? Mis je bepaalde functionaliteit of is er ongemak tijdens het gebruik van accessories?
Zo niet, dan zou ik niet weten of er op inhoudelijke argumenten zijn voor een upgrade.
Neemt niet weg dat het een mooi apparaat is die M4 Mini. De upgrades die je voor ogen hebt maken ‘m duur. Zeker de storage upgrades. Er hangt al een NAS aan met 10Gbit. Waar heb je 1TB dan voor nodig?
Onderstaande overweging om mijn M2 Pro te upgraden naar M4 Pro.
- Sneller exporteren van Sony RAW-afbeeldingen en Apple ProRAW (Batch processing)
- Sneller 4K-video’s exporteren
- Pixelmator Pro (GPU accelerated)
- Verschillende geopende browsertabbladen beheren
- Verschillende programma’s (multitasking) die open staan.
- 2de 5K scherm
- Usb-C poorten vooraan
- Kleinere MM en zou perfect/beter onder de monitor passen
Hierbij de vraag of het 512Gb SSD in de M4 Pro even snel is als een 1TB SSD van de M2 Pro.
Als deze even snel is, kan ik om de prijs te drukken me wel vinden in een externe SSD.
De M2 Pro is uitgerust met 32GB geheugen, doordat men toen bij de configuratie 24GB niet kon kiezen.
Nu is de vraag of 24GB voldoende is?
Ik werk voornamelijk met gecomprimeerde raw’s (+/-25MB) vanuit een Sony A7III en in iMovie 4K videomateriaal.
Als fotobewerkingsprogramma wil ik Pixelmator Pro nog aankopen
Af en toe wat panorama of HDR bewerking en die in Photomator niet mogelijk zijn. Verder wat films converteren naar mkv, tekstverwerking, spreadsheets, YouTube en safari.
Nieuwe configuratie
- M4 Pro
- Geheugen is 24GB voldoende?
- SSD 256GB of 1TB
- 10GBE voor Nas
Oude configuratie
- M2 Pro
- Geheugen 32GB
- SSD 1TB
- 10GBE voor Nas