Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kassad schreef op woensdag 4 december 2024 @ 18:42:
[...]

Kwestie van deze programma's doorlopen op de site van de aanbieder om te kijken wat de systeemeisen zijn. Daarop je keuze baseren.
Dat vertelt in mijn ervaring precies niks. Als de specificaties al up to date zijn.

Een fabrikant heeft er baat bij om hun eisen zo laag mogelijk te houden voor zo breed mogelijke support. Als je systeemeisen moet opschrijven dan doe je dat het liefst zonder extra programma's er naast draaiende.
Voor de applicatie zelf ligt de sweet spot ligt er vaak ver boven, vooral als je ook nog eens multi tasked.

Bijvoorbeeld: JetBrains Rider heeft een System Requirements pagina waar op ze claimen dat 4GB RAM voldoende moet zijn.
In mijn ervaring verbruikt dit programma zelf al bijna 2GB RAM. Dat draait dan prima zonder Chrome o.i.d. er naast, maar als die met 30 tabs ook een gigabyte of 6 lust, dan zal een 8GB systeem veel te weinig zijn.
En ga zo verder wat je workflow vereist.

Ik heb voor mijn eigen dev situatie getest en ik tik al gauw de 16GB aan.

Ik herken het ge-jojo tussen base M4 => hm, ik gebruik "dagelijks" tot 16GB, dus liever 24GB RAM upgrade => dan liever ook een capabele M4 Pro er bij met extra schijfruimte => oh 1600 ipv 700 euro.. ach laat maar.
Het draait dan geen Mac OS en is een stuk groter/minder efficient, maar voor 1600 euro kan je ook een Ryzen 9 9900X (vergelijkbare Cinebench/Geekbench resultaten) halen met 64GB RAM, vele TB's aan SSD ruimte en een leuke AMD GPU er bij.

De hele Mac Mini is eigenlijk alleen leuk op base spec. Dus waarschijnlijk haal ik die gewoon en lijd de SSD maar eventjes als ik toch over de 16GB RAM heen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:44
Hans1990 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:21:
[...]
Dus waarschijnlijk haal ik die gewoon en lijd de SSD maar eventjes als ik toch over de 16GB RAM heen ga.
Je kan doen wat de reviewers doen : kopen, uitproberen en anders terugbrengen en dan alsnog de zwaardere nemen of niet.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Ro_meo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:23:
[...]

Je kan doen wat de reviewers doen : kopen, uitproberen en anders terugbrengen en dan alsnog de zwaardere nemen of niet.
Dan zou je ze al beide moeten kopen en naast elkaar gebruiken. Anders heb je ook geen idee hoeveel sneller de andere optie is.

Het probleem komt gewoon door het hele "buy once, regret forever" principe van Apple. Ik snap het wel, want ze dwingen je min of meer om iets duurdere te kopen dan je misschien nodig hebt, om het simpele feit dat je nooit meer iets kan upgraden.

Misschien dan toch maar weer geld in een Windows systeem steken. Dacht dan ik dan eerlijk gezegd wel 2500 tot 3000 euro kwijt zou zijn.

Edit: had nog een lijstje staan. Kwam op 1600 euro zonder GPU en maar 32 GB ram en een 7800X3D. Maar goed ga te ver offtopic...

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 04-12-2024 19:33 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hans1990 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:21:
[...]

De hele Mac Mini is eigenlijk alleen leuk op base spec.
Qua prijs/kwaliteit verhouding ben ik het daar inderdaad mee eens. Zodra je hem gaat upgraden is een tweedehands Mac Studio bijvoorbeeld al een stuk aantrekkelijker vanwege de Max chip, nog meer RAM en veel meer GPU cores.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:26:
[...]

Qua prijs/kwaliteit verhouding ben ik het daar inderdaad mee eens. Zodra je hem gaat upgraden is een tweedehands Mac Studio bijvoorbeeld al een stuk aantrekkelijker vanwege de Max chip, nog meer RAM en veel meer GPU cores.
Staan er alleen geen of nauwelijks te koop in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:26:
[...]

Staan er alleen geen of nauwelijks te koop in Nederland.
Uhh v&a aangeboden: Apple Mac Studio M1 Max 10-core cpu, 24-core gpu, 32GB ram, 5...

categorie: Pc's

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 04-12-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Voor de developers onder ons die dubben tussen interne SSD sizing en een externe (TB4/5) enclosure :
YouTube: Thunderbolt 5 BREAKS Apple’s Upcharge | Code builds FAST as internal

Voor later hoop ik wel een aftermarket 8TB NAND's in de m4 pro te stoppen als ze er zijn.
Luke Miani heeft een filmpje voor de Mac Studio hierover gemaakt.
YouTube: UPGRADE your Apple Silicon storage for HALF the cost!

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Mahoek schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:15:
[...]

Nieuwe al binnen? Hoe is die?

Ik ervaar hetzelfde met mijn M4 Mini helaas. Denk er ook over om hem te retourneren.
Hetzelfde, allebei terug gestuurd ik blijf bij mn trouwe Mac Mini M2 die fluisterstil is. Niet iedereen kan dit soort geluid opvangen, alle Mac Mini M4's hebben dit, niet iedereen is gevoelig voor dit soort van geluid, daar komt het op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
MCFS schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:26:
[...]

Hetzelfde, allebei terug gestuurd ik blijf bij mn trouwe Mac Mini M2 die fluisterstil is. Niet iedereen kan dit soort geluid opvangen, alle Mac Mini M4's hebben dit, niet iedereen is gevoelig voor dit soort van geluid, daar komt het op neer.
Is het dan coil whine en is het bij de mensen die er hier last van hebben ook de non pro m4?
Zie dat met name op Reddit en Apple forum terug

Ben nogal gevoelig voor coil whine en dat soort geluiden dus ik zou er ook helemaal gek van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:35:
[...]

Is het dan coil whine en is het bij de mensen die er hier last van hebben ook de non pro m4?
Zie dat met name op Reddit en Apple forum terug

Ben nogal gevoelig voor coil whine en dat soort geluiden dus ik zou er ook helemaal gek van worden.
Het is een soort van coil whine inderdaad, kan er ook niet tegen en word er gek van, ben er teveel op gefocust eens ik het hoor en kan het niet negeren. (Mijn vrouw die hoort het niet en verklaart mij gek.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:36
Op reddit staat ook al een heel topic
https://www.reddit.com/r/..._noise_problem/?rdt=33498

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Lijkt mij vreselijk een coil whine, maar gelukkig heb ik er geen last van (ik ben er niet gevoelig voor). Ik heb een vriend die hier wel gevoelig voor is, altijd feest met videokaarten, consoles, etc.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-09 15:01
Ik hoor een geluid/toon/high pitch als het scherm actief is via HDMI, met het scherm uit verdwijnt het.
Met mijn W11 laptop komt het niet voor.

Stoor me er op zich niet aan, er zijn ergere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-09 21:33
PrettigGestoord schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:30:
Ik hoor een geluid/toon/high pitch als het scherm actief is via HDMI, met het scherm uit verdwijnt het.

grappig ik heb dit maar dat andersom, dus als me scherm (Samsung monitor) aan staat en niet aangesloten (USB-C) dan piept die, maar zodra ik hem aansluit en beeld op zit heb ik geen gepiep. Maakt trouwens niet uit of het MAC of Windows is hoor..

kan er mee leven maar vond het interessant dat het bij jou anders om i :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Dacht dat ik de knoop had doorgehakt maar bij de reseller van mijn keuze is er niks meer op voorraad en allemaal pas levering in januari. Daar gaat mijn 2 weken vakantie om alles in te richten en te testen.

Helpt me wel mijn impulsaankoop te bedwingen en uit te stellen. Zie wel of ik in januari nog steeds interesse heb of dat ik in de tussentijd maar weer zelf een windows machine ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
... en als je nog even wacht is er de Mac Studio 😀

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-09 15:01
PrettigGestoord schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:30:

I.v.m. de laatste zin van mezelf:

Ik heb me zonet buiten gesloten op mijn eigen mac (denk ik) 7(8)7
Mijn Logi MX Keys onder garantie gaan wisselen bij Coolblue voor een nieuwe, kom ik nu natuurlijk niet verder dan het login scherm :D
Bedraad werkt die niet, geen alternatief liggen en on screen keyboard kan ik niet oproepen met alleen de muis op het login scherm.

Schitterende zet van mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ro_meo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:04:
... en als je nog even wacht is er de Mac Studio 😀
Haha. Die gaat sowieso te duur zijn. De mini M4 pro basis is al meer dan ik wil uitgeven eigenlijk.

Maar goed nu er blijkbaar geen voorraad meer is kan het nog wel wachten tot het najaar 2025 waarschijnlijk. Zonder vakantie heb ik weinig tijd om alles te installeren en macOS weer eigen te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Phusebox op 05-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
..volgens mij heb ik nu ook qua prijs een mac mini studio geconfigureerd :)
Maar ja ik wou niet nog langer wachten -> want dan ga ik die machine weer over-configureren en ben ik nog meer kwijt :(

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
PrettigGestoord schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:05:
[...]

I.v.m. de laatste zin van mezelf:

Ik heb me zonet buiten gesloten op mijn eigen mac (denk ik) 7(8)7
Mijn Logi MX Keys onder garantie gaan wisselen bij Coolblue voor een nieuwe, kom ik nu natuurlijk niet verder dan het login scherm :D
Bedraad werkt die niet, geen alternatief liggen en on screen keyboard kan ik niet oproepen met alleen de muis op het login scherm.

Schitterende zet van mezelf.
Naar de Action een keyboard van een tientje halen. Altijd handig als backup, zo zie je maar.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb een base M4 16/512 besteld. Mede vanwege levertijd. Een 24/512 ging me te lang duren en was weer 200 euro meer.

Aangezien het mijn eerste Mac in 10 jaar weer is, eerst maar eens kijken of me dit wel bevalt. Zo ja dan zal er wel een MacBook Pro volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:05
Phusebox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:30:
Ik heb een base M4 16/512 besteld. Mede vanwege levertijd. Een 24/512 ging me te lang duren en was weer 200 euro meer.

Aangezien het mijn eerste Mac ik 10 jaar weer is, eerst maar eens kijken of me dit wel bevalt. Zo ja dan zal er wel een MacBook Pro volgen.
Precies, dit model met 16/512 is ook echt een prima apparaat hoor! Ben benieuwd naar je ervaringen.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17

Aangezien het mijn eerste Mac ik 10 jaar weer is, eerst maar eens kijken of me dit wel bevalt. Zo ja dan zal er wel een MacBook Pro volgen.
Netjes, knoop doorgehakt.
ging sneller dan met de badkamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
SquareOne schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:55:
[...]

Netjes, knoop doorgehakt.
ging sneller dan met de badkamer :+
Voordeel is dat je dit kunt terug sturen. Een badkamer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antifon
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:15

Aangezien het mijn eerste Mac in 10 jaar weer is, eerst maar eens kijken of me dit wel bevalt. Zo ja dan zal er wel een MacBook Pro volgen.
Ik heb een paar dagen terug de base M4 besteld. Daar stond een levertijd van 10-12 december bij. Een dag later lag die al bij het afhaalpunt. Die geschatte levertijden zijn dus zeer ruim genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aloy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:56
Ik heb mijn (base model) M4 Mac Mini gisteren ontvangen. Erg fijn apparaat!

Tot mijn verbazing kon ik mij ook inschrijven voor de Apple Intelligence beta en werd ik ook nog eens toegelaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON8Hk8tFCJrotGXGrx4-3tYYp3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pJ3xcts9jTwFGG856cN446Hc.png?f=user_large

De region van de mac en mijn Apple ID staan overigens keurig op Nederland. Zijn er meer die dit ook konden doen? Ik kan er namelijk niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Ik wil heel graag een "clean desk" en eigenlijk alleen een KB en trackpad op het bureau.

Zijn er mede-tweakers die de mini onder zijn/haar bureau of achter de monitor gaan plaatsen ?
Zo ja welke oplossing heb je gebruikt ?

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Aloy schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:01:
Ik heb mijn (base model) M4 Mac Mini gisteren ontvangen. Erg fijn apparaat!

Tot mijn verbazing kon ik mij ook inschrijven voor de Apple Intelligence beta en werd ik ook nog eens toegelaten.

[Afbeelding]

De region van de mac en mijn Apple ID staan overigens keurig op Nederland. Zijn er meer die dit ook konden doen? Ik kan er namelijk niet veel over vinden.
Dit is/was een probleem op iOS niet op MacOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Ro_meo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:25:
Ik wil heel graag een "clean desk" en eigenlijk alleen een KB en trackpad op het bureau.

Zijn er mede-tweakers die de mini onder zijn/haar bureau of achter de monitor gaan plaatsen ?
Zo ja welke oplossing heb je gebruikt ?
Ik ben hetzelfde, alles clean en minimalistisch. Tijdens mijn zoektocht voor pre-aanschaf zag ik dit:
https://www.etsy.com/nl/listing/1810182162/

Zoek maar eens op Etsy met de term Mac Mini M4. Eindeloos en zal ook wel te vinden zijn als je eigen 3d-printer bezit.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloy
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:56
Greatsword schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:48:
[...]

Dit is/was een probleem op iOS niet op MacOS.
Aah ja ik zie het nu ook verstopt in de press release van Apple: https://www.apple.com/nl/...y-on-iphone-ipad-and-mac/
Mac-gebruikers in de EU hebben met macOS Sequoia 15.1 toegang tot Apple Intelligence in het Engels (VS).
Erg verwarrend wanneer je in 99% van de Google resultaten ziet staan (zonder dat iOS wordt benoemd) dat het in de EU in April uitgerold gaat worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Redondo1982 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:35:
[...]
Zoek maar eens op Etsy met de term Mac Mini M4. Eindeloos en zal ook wel te vinden zijn als je eigen 3d-printer bezit.
Dat is het net : ik heb geen (toegang tot een) 3D-printer

Maar ik ben ook benieuwd of het "werkt" - bijv. TB4 kabel naar monitor die dan langer moet worden en toch maar niet handig is... zoiets.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ro_meo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:44:
[...]

Dat is het net : ik heb geen (toegang tot een) 3D-printer

Maar ik ben ook benieuwd of het "werkt" - bijv. TB4 kabel naar monitor die dan langer moet worden en toch maar niet handig is... zoiets.
Daarom Etsy ;)

Ja, gewoon langere snoeren nemen. Zijn er zat te koop. Ik doe het op mijn eigen kantoor onderweg ook zo met een NUC, welke ook onder mn bureau zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vraag me af of je geen warmte issue krijgt zo. De case kan nu minder goed warmte kwijt aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Phusebox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:46:
Vraag me af of je geen warmte issue krijgt zo. De case kan nu minder goed warmte kwijt aan de bovenkant.
Lijkt me van niet. Onderkant zitten de ventilatiegaten.

Misschien geeft dit duidelijkheid:
https://www.macrumors.com...ini-thermal-architecture/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Redondo1982 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:54:
[...]

Lijkt me van niet. Onderkant zitten de ventilatiegaten.

Misschien geeft dit duidelijkheid:
https://www.macrumors.com...ini-thermal-architecture/
Volgens mij dient de case zelf toch ook om warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Phusebox schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:01:
[...]

Volgens mij dient de case zelf toch ook om warmte af te voeren.
Bericht je Apple even. Zij kunnen wel duidelijkheid geven. Laat je het hier weten? Zal veel mensen kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:21
Hoe gebruiken jullie de Mac Mini? Is het naast een laptop / iPad? Of is het jullie enige computer.

Ik moet zeggen dat ik het echt een vet apparaat vind en zeker de M4 zonder upgrades is gewoon echt een goede aankoop. Zodra het naast een laptop leeft is het alweer gelijk minder interessant en kun je volgens mij beter gewoon voor 1 device gaan, namelijk een vergelijkbaar presterende laptop.

Ik zie het voordeel nog niet zo t.o.v. bijv een MacBook Air, die als je eerlijk bent met 16GB ram eigenlijk ook gewoon een goede prijs kwaliteit verhouding heeft. Helemaal als deze begin 2025 nog ververst zou worden naar M4 zoals nu de roddels zijn, en zijn prijsniveau hetzelfde zou blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
ed14n schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:07:
Hoe gebruiken jullie de Mac Mini? Is het naast een laptop / iPad? Of is het jullie enige computer.

Ik moet zeggen dat ik het echt een vet apparaat vind en zeker de M4 zonder upgrades is gewoon echt een goede aankoop. Zodra het naast een laptop leeft is het alweer gelijk minder interessant en kun je volgens mij beter gewoon voor 1 device gaan, namelijk een vergelijkbaar presterende laptop.

Ik zie het voordeel nog niet zo t.o.v. bijv een MacBook Air, die als je eerlijk bent met 16GB ram eigenlijk ook gewoon een goede prijs kwaliteit verhouding heeft. Helemaal als deze begin 2025 nog ververst zou worden naar M4 zoals nu de roddels zijn, en zijn prijsniveau hetzelfde zou blijven.
Voor mij is het de pc naast mijn iPad en iPhone. En ik moet zeggen dat dat echt super werkt, ik kan doorgaan op de Mac waar ik gebleven was op mijn iPad/iphone. Ook gamen gaat prima met Crossover, ik ben tevreden.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
ed14n schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:07:

Het kan overal naast bestaan, het is maar wat je usecase -of je hebzucht- is haha. In jouw geval heb ik het idee dat je aan het zoeken bent naar een excuus om dat ding te kopen. Althans, ik herken het namelijk vanuit mezelf :+

Excuus als ik mis zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Over excuses gesproken :
Ik heb op de oudere mac mini (intel) een docker container draaien die via VNC een app beschikbaar stelt.
Waarom ? Nu kan ik die app gebruiken op mijn Intune company managed device zonder die software er op te installeren.

Nodig ? Vast niet. Leuk ? Jazeker.

Nog eentje :
- als je naar het stroomverbruik kijkt en je hebt meerdere rpi5's -> dan kan je net zo goed een mac mini nemen en dan heb je meer power (pun intended) dan die rpi5's bijelkaar opgeteld.

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Voor mij is het de enige Mac in huis straks, naast een game pc en Windows laptop. Heb geen iPhone en geen iPad.

Ga ook geen gebruik maken van iCloud of andere Apple software, dat knikker ik er als eerste af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:51

alienfruit

the alien you never expected

Apple Intelligence is wel een beetje stom dat het alleen werkt met Amerikaans en niet Brits Engels. Je zou denken dat het makkelijker te ondersteunen valt dan bijv. Nederlands of Duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Staat PostNL net op de stoep met mijn Mac mini, moet ik opeens iets van een code hebben om mijn pakketje in ontvangst te nemen.

Niks van een code gehoord, ook niet gehad. En nu is het pakketje als geweigerd gemarkeerd.

Top systeem dit. Ik sta op het adres waar het naar toe moet, heb een ID, heb de PostNL app met de tracking info, en dan zeggen ze dat je je eigen pakketje niet kunt krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door Phusebox op 07-12-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:21
Redondo1982 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:07:
[...]

Het kan overal naast bestaan, het is maar wat je usecase -of je hebzucht- is haha. In jouw geval heb ik het idee dat je aan het zoeken bent naar een excuus om dat ding te kopen. Althans, ik herken het namelijk vanuit mezelf :+

Excuus als ik mis zit ;)
Na eigenlijk niet hoor. Ik vroeg me gewoon af hoe het past tussen andere devices. Voor mij is gewoon een MacBook + iPhone alles wat nodig is. Met een beeldscherm, muis en toetsenbord functioneert dit in feite ook gewoon als een Mac Mini en het is nog portable ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:29
Phusebox schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:56:
Staat PostNL net op de stoep met mijn Mac mini, moet ik opeens iets van een code hebben om mijn pakketje in ontvangst te nemen.

Niks van een code gehoord, ook niet gehad. En nu is het pakketje als geweigerd gemarkeerd.
😂 zuur hoor.

Ik gister base model opgehaald in de Apple Store. Nu nog een usb-c/a switch om keyboard en speakers afwisselend over de pc en Mac te gebruiken. Had nog een Magic Mouse liggen van toen ik nog een MBP had (die ik goed om zeep heb geholpen met eerst scherm- en daarna waterschade). Mac is voor alledaagse dingen. Qua gamen doe ik niet meer dan FM24 en dat draait als een zonnetje.

Zou in de toekomst er mss een Mac keyboard bij willen met touchID zodat ik niet telkens het ww moet invullen. En een stand omdat ik onhandig ben en vaak mors (de omgekomen mbp was voor zijn final destination drie keer eerder gerepareerd aan waterschade. Voor de laatste keer had ik de verzekering opgezegd om de een of andere onbegrijpelijke reden). Externe storage en een scherm met een hogere refresh rate zou het plaatje afmaken.

[ Voor 0% gewijzigd door nwnc op 07-12-2024 18:38 . Reden: verzekering opgezegd ipv 'garantie' ]

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pff ja het lot wil dat ik geen Mac heb. Dan maar retour en geld terug.

Fijn dat de winkel ook even aangeeft dat ze het aangetekend versturen. En dat PostNL een nieuwe crap systeem heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:22:
Ik denk ook dat je het een beetje over je zelf hebt afgeroepen. Continue advies hier vragen en dan aangeven dat het hem toch niet gaat worden.

Vervolgens kom je erop terug en dan kies je toch een apparaat wat eigenlijk helemaal niet bij je gebruikersbehoefte past, alleen maar vanwege de snelle levertijd.

En tot slot dan ook nog eens roepen dat je helemaal geen iCloud gaat gebruiken terwijl dat juist één van de sterkste punten van het ecosysteem is.

Het leek voor mij dus sowieso al gedoemd om te falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:37:
[...]

Ik denk ook dat je het een beetje over je zelf hebt afgeroepen. Continue advies hier vragen en dan aangeven dat het hem toch niet gaat worden.

Vervolgens kom je erop terug en dan kies je toch een apparaat wat eigenlijk helemaal niet bij je gebruikersbehoefte past, alleen maar vanwege de snelle levertijd.

En tot slot dan ook nog eens roepen dat je helemaal geen iCloud gaat gebruiken terwijl dat juist één van de sterkste punten van het ecosysteem is.

Wat is er fijn aan iCloud als je verder geen enkel Apple device hebt en zelf een NAS hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ed14n schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:18:
[...]

Na eigenlijk niet hoor. Ik vroeg me gewoon af hoe het past tussen andere devices. Voor mij is gewoon een MacBook + iPhone alles wat nodig is. Met een beeldscherm, muis en toetsenbord functioneert dit in feite ook gewoon als een Mac Mini en het is nog portable ook.
Het past zoals het je past, zal ik dan maar zeggen. Dit kan je zelf wel invullen, toch? Ik snap echt het doel van je vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Greatsword schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:37:
[...]

Haha, twee vreemde eenden in de bijt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
ed14n schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:18:
[...]
Voor mij zijn mini's juist ideaal. Ik gebruik mijn prive computers nooit portable. Ik heb hier zat schermen en tobo/muis. Op andere plekken waar ik veel kom ook. Dus het heeft gewoon totaal geen zin om te betalen voor een toetsenbord, touchpad, scherm en accu die ik toch niet zal gebruiken. De mini is nog een stuk lichter dan een laptop ook (670 gram inclusief adapter!) dus lekker makkelijk meenemen.

Oh en als ik thuis ben zijn mijn computers 24/7 aan en het is heel slecht voor een accu om die continu op te laten laden, want met de staat van 100% vol veroudert hij snel.

[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 07-12-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Phusebox schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:51:
[...]

Wat is er fijn aan iCloud als je verder geen enkel Apple device hebt en zelf een NAS hebt staan?
iCloud is ook gewoon te benaderen via de webbrowser. Zo kan je dus ook vanaf een ander apparaat makkelijk bij dat soort zaken, daarnaast is het ook toekomstbestendig mocht je uiteindelijk toch nog over gaan naar een iOS apparaat dan is alles gelijk gesynchroniseerd.

Ik heb zelf ook een (Synology) NAS, maar die heeft toch echt een heel ander doel dan mijn Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Greatsword schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:07:
[...]

iCloud is ook gewoon te benaderen via de webbrowser. Zo kan je dus ook vanaf een ander apparaat makkelijk bij dat soort zaken, daarnaast is het ook toekomstbestendig mocht je uiteindelijk toch nog over gaan naar een iOS apparaat dan is alles gelijk gesynchroniseerd.

Ik heb zelf ook een (Synology) NAS, maar die heeft toch echt een heel ander doel dan mijn Mac.
Nou ja ik heb alles op mijn NAS staan en 5 TB Google Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:22:

Fijn dat de winkel ook even aangeeft dat ze het aangetekend versturen. En dat PostNL een nieuwe crap systeem heeft.
Dat is wel erg balen.. mijn ervaringen met PostNL en "informatie" is ook beneden laag (ze hadden op z'n minst in de track'n'trace kunnen neerzetten dat je een code nodig hebt, zodat je de winkel even kan bellen/mailen).
Misschien ligt het dus ook beetje aan de winkel waar je hebt besteld. Uiteindelijk is PostNL een doorgeefluik en als je er contact mee opneemt zeggen ze vaak 'neem contact op met de verzender'. Die kan dan weer verhaal halen bij PostNL.
Als consument in ieder geval frustrerend, want pot verwijt de ketel als je 1 van de 2 ergens op aanspreekt. Zodoende heb ik nog wel eens liever gewoon dingen online uitzoeken/bestellen, en dan kiezen voor ophaal optie. Wel herroepingsrecht vanwege internet aankoop, maar geen bemoeienis van PostNL of andere postcouriers.

Betreffende iCloud. Voor data sync'en is het niet nuttig nee.
Maar je hebt gratis wel 5GB storage. Kan handig zijn voor urgente zaken bij geval van diefstal o.i.d., zoals je eigen password keychain ofzo.
Apple levert met AppleID overigens wel meer zaken, zoals Passwords die je met andere AppleIDs kan delen. Kan erg handig zijn.. mits je in het ecosysteem zit.

Verder heb je nog iCloud+ voor e-mail op apple's domein en/of eigen domein, incl wegwerp mail addressen: https://www.apple.com/icloud/#compare-plans
Ik heb dat nog niet opgezet op mijn eigen domein, maar voor 1 euro per maand overwegen waard.

Google levert met hun cloud pakket nog hele andere zaken, zoals Google Drive. Loopt dus net langs elkaar heen, maar ze hebben ieder hun eigen voordelen zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 07-12-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Phusebox schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:13:
[...]

Nou ja ik heb alles op mijn NAS staan en 5 TB Google Cloud.
Totdat je er achter komt hoe het ecosysteem werkt en hoe naadloos Apple devices met elkaar samenwerken. Ik heb ook 2 Synology's (zie handtekening) voor Timemachine en de grotere bestanden (RAW foto's / video's / films / series)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
winwiz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:32:
[...]

Totdat je er achter komt hoe het ecosysteem werkt en hoe naadloos Apple devices met elkaar samenwerken. Ik heb ook 2 Synology's (zie handtekening) voor Timemachine en de grotere bestanden (RAW foto's / video's / films / series)
En dat niet alleen, enkel een NAS is in mijn ogen niet beter dan iCloud. Of iCloud beter dan een NAS.

Gebruik ze beiden. iCloud voor de naadloze integratie op macOS en de NAS als back-up.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Mee eens : 3-2-1 backup strategie - zeker voor al je data die je lief is...

voor de geinteresseerden die denken : "waar gaat het over..." (wat eigelijk zegt dat je ook een off-site backup moet hebben -> kan cloud zijn of een ander locatie/NAS/whatever)

https://www.backblaze.com/blog/the-3-2-1-backup-strategy/

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:48:
[...]

En dat niet alleen, enkel een NAS is in mijn ogen niet beter dan iCloud. Of iCloud beter dan een NAS.

Gebruik ze beiden. iCloud voor de naadloze integratie op macOS en de NAS als back-up.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn. :)
Mijn belangrijke data wordt gesynced met een tweede off-site NAS en Google Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag en gisteren voor het eerst een uurtje gebruikt. Ik ben gewaarschuwd voor de base m4, maar valt me dan toch een beetje tegen hoe vaak en snel ik al de gehate strandbal krijg en alles unresponsive is, zelfs muisbewegingen haperen dan.

Had ik niet verwacht, ok wat slowdown wel of gewoon wat trager maar dit niet.

Het is ook niet dat ik extreme dingen draai dan of dat iets aan het renderen of berekenen is. Merk het eerst aan de muis die hapert en in twee gevallen reageerde even daarna ruim 10 seconde niks meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Phusebox op 10-12-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Phusebox schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:47:
Vandaag en gisteren voor het eerst een uurtje gebruikt. Ik ben gewaarschuwd voor de base m4, maar valt me dan toch een beetje tegen hoe vaak en snel ik al de gehate strandbal krijg en alles unresponsive is, zelfs muisbewegingen haperen dan.

Had ik niet verwacht, ok wat slowdown wel of gewoon wat trager maar dit niet.

Het is ook niet dat ik extreme dingen draai dan of dat iets aan het renderen of berekenen is. Merk het eerst aan de muis die hapert en in twee gevallen reageerde even daarna ruim 10 seconde niks meer.
Kijk even terug hier in het topic, over de muis is al het een en ander gedeeld, dat is vaak oplosbaar.
Ik ben de strandbal nog bijna niet tegengekomen, ik vind het apparaat echt bloedsnel :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kassad schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:12:
[...]

Kijk even terug hier in het topic, over de muis is al het een en ander gedeeld, dat is vaak oplosbaar.
Ik ben de strandbal nog bijna niet tegengekomen, ik vind het apparaat echt bloedsnel :)
Kan daar niet echt iets over vinden, alleen mbt scrollen en ik gebruik sowieso al vanaf eerste moment de dongle en niet bluetooth.

Bij mij is het dus dat ik de muis beweegt en dat de cursor gewoon blijft staan en dan 1 a 2 sec later verder schiet.

Had dan toch de m4 pro moeten nemen denk ik, maar dan koop ik liever een MacBook voor iets meer dan die prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Phusebox op 10-12-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Phusebox schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:16:
[...]

Kan daar niet echt iets over vinden, alleen mbt scrollen en ik gebruik sowieso al vanaf eerste moment de dongle en niet bluetooth.

Bij mij is het dus dat ik de muis beweegt en dat de cursor gewoon blijft staan en dan 1 a 2 sec later verder schiet.

Had dan toch de m4 pro moeten nemen denk ik, maar dan koop ik liever een MacBook voor iets meer dan die prijs.
Toch best apart... Ik gebruik een Logitech Master 2S op dongle en heb echt nergens last van.
Misschien toch ander gebruik? Ik heb een beetje Slack/FireFox/Office programma's. Meest indrukwekkende is misschien Xcode of Infuse dat draait. Maar dan nog staat hij uit zijn neus te eten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kassad
Phusebox schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:16:
[...]

Ja ik denk ook dat als je een muis wilt gebruiken een gewone M4 niet genoeg is, goed punt. Als ik jou was zou ik idd voor Max gaan, de pro is met jouw gebruik ook niet voldoende denk ik. Muizen vragen enorme hoeveelheden resources tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kassad schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:57:
[...]

Ja ik denk ook dat als je een muis wilt gebruiken een gewone M4 niet genoeg is, goed punt. Als ik jou was zou ik idd voor Max gaan, de pro is met jouw gebruik ook niet voldoende denk ik. Muizen vragen enorme hoeveelheden resources tenslotte.
...

Dat de muis blijft hangen is een teken dat het systeem overbelast is. Niet dat ik beweer dat dit door de muis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Phusebox schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:59:
[...]

...

Dat de muis blijft hangen is een teken dat het systeem overbelast is. Niet dat ik beweer dat dit door de muis komt.
Volgens mij was het sarcasme :9

Maar is inderdaad niet 'normaal' dat het 2 seconden hangt, wat draai je allemaal?

[ Voor 13% gewijzigd door souljah1h op 10-12-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
souljah1h schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:02:
[...]

Volgens mij was het sarcasme :9

Maar is inderdaad niet 'normaal' dat het 2 seconden hangt, wat draai je allemaal?
Op dat moment Whatsapp, 5 chrome tabs en Photoshop, op de achtergrond zonder bestand open.

Heb net Geekbench gedraaid en scores lijken redelijk gemiddeld:
Single: 3916
Multi: 14777
GPU: 37931

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:11
Phusebox schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:59:
[...]

Op dat moment Whatsapp, 5 chrome tabs en Photoshop, op de achtergrond zonder bestand open.

Heb net Geekbench gedraaid en scores lijken redelijk gemiddeld:
Single: 3916
Multi: 14777
GPU: 37931
Dan is er iets anders aan de hand, want dit mag echt niet voor haperingen van het hele systeem zorgen. Dit doet zelfs een base M1 met 8GB RAM met twee vingers in z’n neus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kassad
Hathi schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:04:
[...]

Dan is er iets anders aan de hand, want dit mag echt niet voor haperingen van het hele systeem zorgen. Dit doet zelfs een base M1 met 8GB RAM met twee vingers in z’n neus.
Ja idd. Het zal misschien iets van interferentie oid zijn maar het klinkt mij in de oren dat Phuse dat niet gaat uitzoeken maar lekker gaat klagen over hoe alles het net niet is en dat alles niet werkt en verschrikkelijk is. We kennen hem langer dan vandaag tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kassad schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:15:
[...]

Ja idd. Het zal misschien iets van interferentie oid zijn maar het klinkt mij in de oren dat Phuse dat niet gaat uitzoeken maar lekker gaat klagen over hoe alles het net niet is en dat alles niet werkt en verschrikkelijk is. We kennen hem langer dan vandaag tenslotte.
Interferentie? Het systeem reageert op dit soort momenten nergens op. Toetsenbord en muis niet. Elen die strandbal komt ook door interferentie zeker?

Buiten dan is het over het algemeen prima, niet mega snel, maar het is ook een budget computer natuurlijk dus dat had ik ook niet verwacht. Snel genoeg, buiten die rare quirks dus.

Ik heb al een aantal dingen uitgeprobeerd maar nog niet gevonden wat het nu veroorzaakt. In de Activity Monitor zie ik geen uitschieters, RAM ziet niet vol en er is ook geen swap in gebruik. CPU was 80-85% idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Phusebox schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:22:
[...]

Interferentie? Het systeem reageert op dit soort momenten nergens op. Toetsenbord en muis niet. Elen die strandbal komt ook door interferentie zeker?

Buiten dan is het over het algemeen prima, niet mega snel, maar het is ook een budget computer natuurlijk dus dat had ik ook niet verwacht. Snel genoeg, buiten die rare quirks dus.

Ik heb al een aantal dingen uitgeprobeerd maar nog niet gevonden wat het nu veroorzaakt. In de Activity Monitor zie ik geen uitschieters, RAM ziet niet vol en er is ook geen swap in gebruik. CPU was 80-85% idle.
Breng die budget computer gewoon terug joh. Ben je er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:28:
[...]

Breng die budget computer gewoon terug joh. Ben je er vanaf.
Ik zeg toch niks geks. De base m4 is gewoon een budget computer. Prima voor basic use.

Ergens zal er dus software matig iets fout zitten bij mij aangezien ik, zoals ik al aangaf, wel normale benchmark scores haal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:02
Ik wil na ruim een maand gebruik toch nog even met jullie delen dat het base model echt fantastisch is. In dit draadje ook heel blij met de geboden oplossing om de Logitech MX Keys en MX Master 3 niet via Bluetooth maar via de meegeleverde dongle aan te sluiten. :) Ik dit sinds vorige week gedaan en het verschil in bizar. Het scrollen gaat op de 120Hz schermen nu zoveel beter. Alles voelt daardoor sneller aan.

Het zit nu aangesloten via deze USB-C 3.1 gen2 hub:
https://www.amazon.nl/UGR...el-MacBook/dp/B0BKRPFL23/
1x Samsung T7 2TB NVMe SSD
2x UGREEN Samsung 850 Pro 1TB SATA SSD's
1x Logitech Unifying Receiver

Werkt vlekkeloos en zonder onderbrekingen. Dit was nog weleens het geval met oude USB-C hubs op de Mac mini M1.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:07
Na de nodige reviews en youtube meningen het instapmodel besteld, 230 euro Apple tax voor de 256GB was me te gortig. Diverse reviews gezien met Thunderbolt 4 externe SSD’s die net zo snel of sneller zijn dan het interne geheugen. Verwacht in nabije toekomst wel 3rd party SSD’s voor de Mac mini, het wisselen lijkt goed te doen. ZikeTech M2 enclosure besteld, twijfel nog tussen WD sn770/850x of Samsung 980Evo+/ 990pro. Iemand hier ervaring of advies over?

Na bijna het “rabbit hole” ingezogen te zijn over 4K scaling issues etc. de LG32Q850V besteld, ook ideaal voor de werklaptops bij thuiswerk. Wacht wel even wat de diverse 5K schermen en hopelijk nieuwe grotere Apple studio monitoren gaan doen qua prijzen.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Weet iemand wat het voordeel is van een M2 SSD t.o.v. een externe NVME SSD (dus niet SATA)? Die enclosures zijn namelijk vrij prijzig of je moet zo'n hubje nemen en die halen volgens mij niet altijd 40Gbps over USB.
Ik denk dat ik in maart een Mac Mini ga aanschaffen. Zoals iemand hier ook al aangaf, het kost tijd om eraan te wennen en alles in te stellen en die tijd heb ik nu niet.

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@jhr27 Voor veel mensen is een externe SSD met 10Gbps meer dan voldoende. Moet jij echter wekelijks voor tientallen GB's aan fotos/videos verplaatsen, dan is het zinvol om voor een Thunderbolt 4/USB4 behuizing te gaan (of als je natuurlijk gewoon het snelste wilt/moet hebben).

• jhr27
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Het is als hoofd data schijf, daar het peperduur is om de ingebouwde SSD te upgraden. Maar ook ik verplaats niet dagelijks gigabytes. Ik importeer wel eens foto's vanaf een SD kaart maar daar ben ik weer gebonden aan de trage snelheid van zowel een kaartlezer als de SD kaart zelf. Dus dan wordt het denk ik een externe NVME SSD.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:07
jhr27 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:31:
Het is als hoofd data schijf, daar het peperduur is om de ingebouwde SSD te upgraden. Maar ook ik verplaats niet dagelijks gigabytes. Ik importeer wel eens foto's vanaf een SD kaart maar daar ben ik weer gebonden aan de trage snelheid van zowel een kaartlezer als de SD kaart zelf. Dus dan wordt het denk ik een externe NVME SSD.
Zie mijn vraag/opmerkingen net voor jou post 😉
https://youtu.be/CrogzqwtzwQ?si=xCQnxcBGQylmU_ly hier worden diverse externe enclosures met Thunderbolt 4 besproken, met juiste nvme ssd heb je identieke of snellere lees/schrijf acties dan de interne ssd.
Momenteel zijn er veel uitverkocht of langere levertijden.
Als je tot maart kunt wachten zijn er vast nieuwe mogelijkheden zoals dockingstations waar je de mini opzet, hier zitten ook SD kaart lezers en usb a aansluitingen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 15:33
jhr27 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:22:
Weet iemand wat het voordeel is van een M2 SSD t.o.v. een externe NVME SSD (dus niet SATA)? Die enclosures zijn namelijk vrij prijzig of je moet zo'n hubje nemen en die halen volgens mij niet altijd 40Gbps over USB.
Ik denk dat ik in maart een Mac Mini ga aanschaffen. Zoals iemand hier ook al aangaf, het kost tijd om eraan te wennen en alles in te stellen en die tijd heb ik nu niet.
Ik heb deze gekocht op Ali , voor iets van 55 Euro. https://tinyurl.com/hagibisnvmeenclosure
4TB Lexar NM790 erin. echt wel een stuk goedkoper dam de mac voorzien van een interne 4TB en de snelheid is echt meer dan prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F0En7tWyvgRjjzDBmeU_9P1yLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKXfnZsKJKBA8YXqCX56Pj93.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door djeck op 13-12-2024 10:23 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik heb zelf een Thunderbolt 5 enclosure bestelt en komt binnenkort aan:
https://www.acasis.com/pr...atible-with-thunderbolt-5
https://www.aliexpress.com/item/1005008180676172.html

[ Voor 57% gewijzigd door alienfruit op 13-12-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 15:33
Ja mooi maar voorlopig voor mij veel te duur 3300MB/s schrijven en lezen is voor mij meer dan voldoende

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Waar ik maar niet aan kan wennen op de Mac is hoe je accenten typt.

Ik ben gewend een ' te typen en dan een e voor é.

Op de Mac is er geen snelle manier voor, buiten alle shortcuts met soms wel 4 knoppen uit je hoofd leren? Of de letter ingedrukt houden en dan een selectie maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

option e en letter e werkt toch? Bijv. é ë

option u en letter => ë
option i en letter => ê
option c => ç
option ' => æ
option o => ø
option w => ∑
etc

[ Voor 10% gewijzigd door alienfruit op 14-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Phusebox schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:23:

Op de Mac is er geen snelle manier voor, buiten alle shortcuts met soms wel 4 knoppen uit je hoofd leren? Of de letter ingedrukt houden en dan een selectie maken...
Even de letter ingedrukt houden, dan krijge je en snelmenu waar je met een cijfer het juiste accent kan kiezen. Niet perse heel snel, toegegeven, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kassad schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:23:
[...]

Even de letter ingedrukt houden, dan krijge je en snelmenu waar je met een cijfer het juiste accent kan kiezen. Niet perse heel snel, toegegeven, maar het werkt.
Die had ik zelf ook al, stond ook al in mijn bericht. Zijn van die kleine dingetjes die nog even wennen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apacer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb net de Mac mini m4 16 gb / 512 gb binnen en die bevalt erg goed.

Ik heb een vraag over de F1 en F2 key (knop) op het Magic toetsenbord (zonder NumLock) silicon.

Op mijn andere iMac 27 inch met identiek toetsenbord (alleen geen silicon) is de F1 en F2 knop altijd al geactiveerd voor het instellen van de scherm helderheid (beeldscherm HP-OMen 244 FHD) en doet het goed.

Hoe kan ik onder macOS Sequoia 15.2 mijn Magic toetsenbord de F1 en F2 key activeren, zodat ik weer de schermhelderheid kan veranderen?

Ik heb meerdere berichten op internet hierover gelezen, maar krijg het niet veranderd.

Weet iemand raad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 09:22
https://github.com/MonitorControl/MonitorControl

OpenSource, gratis, werkt goed en heeft niet teveel features. Hiermee zorg je dat de helderheid knoppen weer werken. Mocht je monitor speakers hebben, dan werken de volumeknoppen weer.

Of bij een niet Apple scherm dat wel HDR ondersteunt kun je ook HDR inschakelen, dan werken de knoppen vanuit MacOS zelf, maar dat is volgens mij dan geen echte aanpassing van de helderheid.

[ Voor 0% gewijzigd door Malandro op 17-12-2024 07:39 . Reden: woordje vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Ik heb een kleine benchmark op mijn meest voorkomende workload gedaan omdat dit mij meer zegt en alleen zo kan bepalen of ik een goede aanschaf heb gedaan :

Hierbij heb ik mijn vorige m2 pro mac mini (8+4-core) vs deze m4 pro mac mini (10+4-core) afgezet hieronder.

Ik gebruik heel veel eigen tooling en waar nodig ffmpeg - omdat deze mooi schaalt met de cpu-cores.
Alhoewel de m4 slechts 2 extra performance cores heeft is het verschil toch "enorm" (ca. 45% sneller)

mini m4pro 14-core (10+4) :
frame=39412 fps=380 q=45.0 Lsize= 117405KiB time=00:27:22.12 bitrate= 585.7kbits/s speed=15.8x

real 1m44.376s
user 19m37.857s
sys 0m53.960s

mini m2pro (8+4)
frame=39412 fps=262 q=45.0 Lsize= 117399KiB time=00:27:22.12 bitrate= 585.7kbits/s speed=10.9x

real 2m30.554s
user 25m45.945s
sys 0m54.980s

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Sinds vandaag ook de Mac Mini M4 16gb/256

Vergelijkingen
Voorheen de Mac Mini M1 en M2 gehad, ook in de minimale variant 8gb/256
Overigens heb ik ook de Macbook Air m3, ook 8gb/256.
Ik had er niet zoveel van verwacht, maar ik merk wel een aanzienlijk snelheidsverschil, zelfs t.o.v de MacBook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

goodfella schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:28:
Sinds vandaag ook de Mac Mini M4 16gb/256

Vergelijkingen
Voorheen de Mac Mini M1 en M2 gehad, ook in de minimale variant 8gb/256
Overigens heb ik ook de Macbook Air m3, ook 8gb/256.
Ik had er niet zoveel van verwacht, maar ik merk wel een aanzienlijk snelheidsverschil, zelfs t.o.v de MacBook Air.
Waarin/Waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
Ik heb er maar anderhalf uur achter gezeten en voornamelijk mijn apps terug gezet. Chrome, Photos. Het is allemaal wat snappier. De hoeveelheid aantal openstaande applicaties vielen wel mee.

Ik ben sowieso een lichte gebruiker, met wat uitzonderingen daar: PHPStorm, WebStorm, IntellijIdea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCFS
  • Niet online
Mahoek schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:15:
[...]

Nieuwe al binnen? Hoe is die?

Ik ervaar hetzelfde met mijn M4 Mini helaas. Denk er ook over om hem te retourneren.
Wat heb je uiteindelijk gedaan? Of enigszins een oplossing gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MCFS schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:00:
[...]

Wat heb je uiteindelijk gedaan? Of enigszins een oplossing gevonden?
Nog niets 😅… twijfel nog steeds. Of een nieuwe bestellen kijken of die ‘t ook heeft en dan de huidige retourneren. En anders onder het bureau plaatsen met een mount.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het basismodel besteld, ik ben benieuwd. Heb nog nooit een mac gehad maar altijd Windows computers en af en toe een Linux avontuurtje gehad ;). Vind het basismodel vrij goed geprijsd, maar de upgrades vrij duur. Ik koop wel een externe schijf als het nodig is.

Ik hoop dat hij wel goed werkt, ik heb ook alleen ongeaarde stopcontacten. Het lijkt een C7 kabel, die zijn toch bjina nooit geaard? Het lijkt me ook niet echt nodig, hij pakt vrij weinig vermogen, mijn Toshiba is ook ongeaard met een C7 kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 19-12-2024 12:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro_meo
Marzman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:31:
Ik hoop dat hij wel goed werkt, ik heb ook alleen ongeaarde stopcontacten. Het lijkt een C7 kabel, die zijn toch bjina nooit geaard? Het lijkt me ook niet echt nodig, hij pakt vrij weinig vermogen, mijn Toshiba is ook ongeaard met een C7 kabel.
Ouderwetsch zonder aarde werkt... ook de oude mac mini's waren zo.

iOS N3rd

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ro_meo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:06:
[...]

Ouderwetsch zonder aarde werkt... ook de oude mac mini's waren zo.
Twee mensen hier zeggen dat hij dan een geluid kan maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ro_meo
heb je niet last van dit ? (aardlus of iets anders ? ben geen electronica expert)
PC aarden -> brom in het geluid

iOS N3rd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
Marzman schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:04:
[...]

Twee mensen hier zeggen dat hij dan een geluid kan maken.
als je daar gevoelig voor bent.. Diezelfde mensen horen ook coil wine bij andere apparaten, zoals ik het gelezen heb zit dit meer in het gehoor van deze mensen dan in de ongeaarde voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Phusebox schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:23:

Ik heb mijn toetsenbord ingesteld staan op 'VS (internationaal) - Pc' (Systeeminstellingen -> Toetsenbord -> Tekstinvoer) en dan werkt het precies zoals je beschrijft. Dus ' en dan e voor een é.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Phusebox
spone schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:39:
[...]

Ik heb mijn toetsenbord ingesteld staan op 'VS (internationaal) - Pc' (Systeeminstellingen -> Toetsenbord -> Tekstinvoer) en dan werkt het precies zoals je beschrijft. Dus ' en dan e voor een é.
Daar staat die van mij ook op, maar werkt toch niet zo.

Mijn Mac mini maakt ook wel een heel licht geluid maar ik hoor het zelf niet bij normaal gebruik en ben iemand die daar best gevoelig voor is.

Maak me meer zorgen om de fan die 24u per dag draait, ook in suspended mode.

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2024 14:43 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste