PC aarden -> brom in het geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 05:53
Tja omdat ik geen aarding op m'n kamer heb :( heb ik nu zelf een draadje van de kast naar een verwarmingsbuis gemaakt :) Alleen geeft me versterker nu een brom als ie op aux staat omdat ie aan me pc is aangesloten. Als ik het draadje niet aansluit doet ie dat niet. :?

Zal ik hem nu wel of niet aarden? Ik ben ook wel een beetje bezorgd over me versterker.. Ik web liever niet dat die naar de $%^$&*@$ gaat :) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pcs aarden via de verwarming is niet verstandig.
Als je gaat aarden doe het dan degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Maar waaraan dan wel :? M'n stopcontacten hebben nl geen randaarde :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 23 maart 2002 15:57 schreef kutkip het volgende:
Maar waaraan dan wel :? M'n stopcontacten hebben nl geen randaarde :(
Dan niet aarden.
of een aarde lijn laten trekken en geaarde stopcontacten bouwen.

zal even een stukkie tekst opzoeken waar het instond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
En als ik het toch zo laat is het dan eventueel schadelijk voor mijn boxen/versterker :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 23 maart 2002 16:06 schreef kutkip het volgende:
En als ik het toch zo laat is het dan eventueel schadelijk voor mijn boxen/versterker :?
het lijkt me iig niet echt gezond, maar of het echt kwaad kan.

sorry, maar ben de txtfile kwijt (klote hdd crash :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 20:40

Smarron

The bend

Ik hoor ook veel dat via de verwarming aarden niet verstandig is, waarom is dat zo ?!

edit:

Ik las net via de Search :z dat aarden via de verwarming bij plotselinge inslag negative gevolgen kan hebben voor de CV-ketel ofzo. Diegene wist het alleen niet helemaal zeker.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33714

ff een suggestie: het wil nog weleens eens voorkomen dat het aarde-draadje wel in het stopcontact zit, maar alleen niet aangesloten is. Het enige wat je dan hoeft te doen is een geaard-stopcontact te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 23 maart 2002 16:15 schreef Smarron het volgende:
Ik hoor ook veel dat via de verwarming aarden niet verstandig is, waarom is dat zo ?!
omdat de verwarming niet een constant contact heeft met de aarde (is mogelijk dat deze losstaat) en dat het daardoor gevaarlijk wordt.
je moet gewoon zorgen voor geaarde stopcontacten.
Iemand die de verwarming dan vastpakt kan dan nog wel eens een optater krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Op zaterdag 23 maart 2002 16:21 schreef Oracle het volgende:
ff een suggestie: het wil nog weleens eens voorkomen dat het aarde-draadje wel in het stopcontact zit, maar alleen niet aangesloten is. Het enige wat je dan hoeft te doen is een geaard-stopcontact te kopen. :)
Dat is bij mij niet zo, had ik al gecontroleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33714

Op zaterdag 23 maart 2002 19:13 schreef kutkip het volgende:

[..]

Dat is bij mij niet zo, had ik al gecontroleerd :)
aha, we hebben hier te maken met een echte prutser, like me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:15

Tarin

Just plain weird.

Heb je een kabel (tv/radio) in je pc of boxen (geluid via stereo oid) hangen?
Dan heb je namelijk kans dat je een aardlus geklust hebt.. daarom is een televisie of een stereoinstallatie ook nooit geaard.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zaterdag 23 maart 2002 15:29 schreef kutkip het volgende:
Tja omdat ik geen aarding op m'n kamer heb :( heb ik nu zelf een draadje van de kast naar een verwarmingsbuis gemaakt :) Alleen geeft me versterker nu een brom als ie op aux staat omdat ie aan me pc is aangesloten. Als ik het draadje niet aansluit doet ie dat niet. :?

Zal ik hem nu wel of niet aarden? Ik ben ook wel een beetje bezorgd over me versterker.. Ik web liever niet dat die naar de $%^$&*@$ gaat :) :D
probeer niet je tv te aarden, maar alleen een draadje te trekken van de pc kast naar de versterker kast. goede kans dat je dan geen last meer hebt van brom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Let erop dat je bij het aarden, alleen bepaalde componenten aard.

Niet aarden (ivm Coaxiale Aarde van de CAI):
- TV
- Video
- Radio

Wel aarden:
- PC
- Monitor
- Versterker
- Jezelf als je aan de PC knutseld :)

En altijd van aardpunt naar object aarden, NOOIT van aardpunt naar object naar volgend object.

Ik heb ooit eens geexperimenteerd met een hele zware weerstand tussen de aardleiding en het aardpunt en dat hielp ook aardig tegen brom (ivm TVkaart in de PC). Alleen of dat technisch verantwoord is weet ik zo 123 niet. :D

Aarden aan een kachel/CV moet je nooit doen, ten eerste zit er tussen elk koppelstuk isolatiemateriaal (gastape) ten tweede vind hetzij je PC danwel je CV-ketel dat niet fijn.

Praxis/Gamma etc verkopen electra installatie draad in een grote kartonnen doos (2.5 kwadraat doorsnede) net zoals die nu al vanaf je meterkast naar je stopcontacten lopen, even met een trekveer een extra geel-groene draad trekken en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 16:51

Diamon

The Weird One

Staat de CV ketel niet op zolder.
Heb een gat in het plafond geboord, en daar de aardedraad verlengd.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
Op zondag 24 maart 2002 08:05 schreef euss het volgende:
Let erop dat je bij het aarden, alleen bepaalde componenten aard.

Niet aarden (ivm Coaxiale Aarde van de CAI):
- Radio

Wel aarden:
- Versterker
Dat is bij mij 2in1 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47482

Door AlienZombie - zondag 17 maart 2002 03:52

Als je een geaard stopcontact op de plaats van een niet geaard stopcontact aan wilt leggen, moet je dat als volgt doen:
Kijk of het oude stopcontact een opzet- of een inbouwstopcontact is. Koop dan zo'n zelfde, maar dan geaard. Ken je iemand, die een trekveer heeft, leen hem dan even. Zoniet: ze zijn niet zo duur en in verschillende lengtes in de meeste bouwmarkten te koop. Tenslotte koop je een aarddraad (geel met groen) van een bepaalde lengte (neem voor de zekerheid een stuk extra. Kijk verderop van waar tot waar je moet meten).
Heb je de spullen gekocht, sluit dan voor je gaat beginnen de stroom af.
In de meeste kamers eindigt in de plafonddoos een aarddraad, die van de meterkast af komt (tegenwoordig herken je ze aan de geel met groene kleur). Haal het deksel van die doos eraf en kijk of je de aarddraad ziet. Als aan zo'n doos een lamp hangt, moet je die er even af halen. Zit er geen aarddraad in dezelfde kamer als waar het stopcontact moet komen, kijk dan of er een in een andere plafonddoos in een andere ruimte (liefst op dezelfde verdieping) zit.
Duw de trekveer in een leiding van de plafonddoos naar het gewenste stopcontact (je hebt dat er dus eerst afgehaald. Je kunt nu zien of de veer er daar uitkomt, zoniet moet je de veer in een andere leiding stoppen, even proberen). Maak dan de gekochte aarddraad aan de trekveer in de plafonddoos vast en trek de trekveer voorzichtig uit het stopcontact (niet te ver, voor je de aarddraad helemaal door de leiding trekt, moet je hem natuurlijk wel eerst vast maken aan de aarddraad die al in de plafonddoos zit. Hier zijn speciale bevestigingen voor, misschien zit er een in de plafonddoos). Laat in de plafonddoos voor de zekerheid een stukje aarddraad over (niet helemaal strak in de leiding trekken dus). Bij het stopcontact knip je de aarddraad op lengte (ook iets over laten, anders loop je het risico, dat je later bij vervanging van het stopcontact net een stukje tekort komt en moet je weer alles opnieuw doen). Sluit de aarddraad aan op het stopcontact. Andere draden aansluiten, stopcontact op de muur, deksel van plafonddoos of lamp weer aan het plafond en klaar is . . . (vul je naam maar in)!
Normaal zijn er alleen randaarde-stopcontacten in ruimtes waar vocht en electriciteit in dezelfde ruimte aanwezig zijn (keuken). In badkamers komt er zoveel vocht vrij, dat zelfs randaarde-stopcontacten niet veilig genoeg zijn. Daar tref je dan ook helemaal geen stopcontact aan. De wasautomaat moet zelfs aan een trekschakelaar, hoog boven de wasmachine, aangesloten zijn.
De computer genereert tijdens het werken statische electriciteit (o.a. door de ventilators), die bij een ontlading funest is voor bepaalde tere onderdelen. Als hij op randaarde aangesloten is, wordt die statische electriciteit constant afgevoerd en dus niet opgebouwd.
Een ander punt voor aansluiting op randaarde is het volgende: als je de (stalen) kast openmaakt om bijvoorbeeld de batterij (voor het geheugen en de klok) te vervangen, ben jij de statische electriciteit die je eventueel opgelopen hebt (bijvoorbeeld door lopen op tapijt), al kwijt als je de kast aangeraakt hebt. Wel dan voor je verdergaat de kast even van de stroom afhalen.
[Dit bericht is gewijzigd door AlienZombie op 17-03-2002 03:59]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51691

Wees wijs een aard alles ook je randapparatuur! :)
Als een monteur aan je CV of buizen zou gaan werken, zou hij bij verbreking tussen 2 buizen een doods klap kunnen krijgen:(
Misschien kun je voor de zekerheid beneden wel een echte aard draad aan de verwarming buizen leggen, dan ben je zeker dat ie ook geaard is :)

O,ja de brom krijg je weg door je versterker ook te aarden, nu loopt er een aard lus door je bekabeling.
Meeste speakers hebben een klein"schroefje"hiervoor, steek daar een stuk draad tussen.
Verbind deze draad met aarden :)
Pagina: 1