Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:05:
Ik lees hier super veel verhalen over (problemen) met Logitech muizen. Wat is eigenlijk de reden dat jullie geen Magic Trackpad gebruiken? Dat ding werkt fantastisch, MacOS heeft er super handige gestures voor gemaakt en als je hem gebruikt met BetterTouchTool kan je er nog veel meer mee doen.
Simpelweg omdat ik al 30 jaar een muis gewend ben. Nu net over gestap ben van een Windows machine naar een Mac en deze muis nog had liggen.
Om even 160,- aan een stuk glas te betalen terwijl je nog nooit zo iets hebt gebruikt om te gebruiken ipv een muis is nogal heftig.
(En die magic muis heb ik 10 jaar geleden gebruikt, wat een onding, nergens ergonomie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:02
in mijn geval :
Trackpad: handig met gestures icm als je bijv. in office applicaties shortcuts uit je hoofd weet en dus sneller kan zijn. Meestal op de laptop de trackpad en geen muis (1 apparaat minder)
muis: handig als je bijv. in een terminal copy/paste moet doen, toch al mee werkt en bijv. op je kantoorwerkplek.

Wat ik slecht vind is de muis-ondersteuning van Apple (ik verdenk ze er van dat dit expres is)
En ja : beste is de trackpad - ware het niet dat ik vaak lappen tekst van de ene venster naar het andere wil hebben en dan is een muis toch handiger : dus hier staan beide op mijn bureau.

iOS N3rd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
Greatsword schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Omdat Apple juist de beste trackpad ervaring bied zoals ik net heb omschreven.

Ik heb daardoor ook geen andere muis in huis en over dit soort bedragen hoef ik niet 2x na te denken.

Daarnaast hoef je de trackpad ook niet fysiek te verplaatsen dus sneller en accurater valt te betwisten, het ligt er denk een beetje aan wat je er dagelijks mee moet doen. En voor de keren dat ik game op een Mac gebruik ik gewoon een PS4/5 Controller.

Qua shortcuts ben ik ervan overtuigd dat je icm BetterTouchTool meer kan dan de standaard functies die op een muis / Logitech software zitten.
Ik heb persoonlijk een hekel aan trackpads, gebruik ze op de laptop ook liever niet. En gamen met een controller? Dan had ik wel een console gekocht. En zo heeft iedereen zijn/haar eigen voorkeur.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zoals op een laptop? Nee dat hoeft voor mij ook niet, ik heb altijd een draadloze ontvanger in de laptop zitten en ergens binnen een paar meter van de laptop een muis liggen ;)

Enige verschil is dat die van glas misschien wat beter neergezet kan worden, die op de laptop moet je je hand in een rare kronkel houden om te gebruiken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb gisteren mijn Mac Mini M4 opgehaald. Mijn eerste Mac dus wist niet zo goed wat te verwachten en doen. Heb er maar even mee kunnen spelen, Windows spelletje geprobeerd, dat werkt vrij simpel en ook erg vlot. Misschien zelfs beter dan op een Windows PC van dezelfde prijs?

Verder niet zo veel geprobeerd, ik moest eerst een update installeren die vrij groot was, een apple id aanmaken en daarna heb ik vooral de browser gebruikt omdat de rest me niet zo veel zegt. Ik moet ook nog kijken of en hoe ik dingen kan installeren op een externe ssd, omdat ik voor de 256 GB versie ben gegaan. Wat me wel opviel is dat scrollen irritant is, als het scherm niet gemaximaliseerd is weet de Mac niet wat het verschil is tussen naar beneden en naar boven scrollen is. Daar hoor ik dan nooit mensen over met een mac, dus misschien dat ik zelf wat fout doe. Ook op de kvm switch reageert hij niet goed, ik kan hem daarmee niet ui slaapstand krijgen zonder de usb uit en terug in te pluggen. Dan is het minder werk gewoon het keyboard steeds over te pluggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 07-01-2025 07:27 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:24
Marzman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:26:
Ik heb gisteren mijn Mac Mini M4 opgehaald. Mijn eerste Mac dus wist niet zo goed wat te verwachten en doen. Heb er maar even mee kunnen spelen, Windows spelletje geprobeerd, dat werkt vrij simpel en ook erg vlot. Misschien zelfs beter dan op een Windows PC van dezelfde prijs?

Verder niet zo veel geprobeerd, ik moest eerst een update installeren die vrij groot was, een apple id aanmaken en daarna heb ik vooral de browser gebruikt omdat de rest me niet zo veel zegt. Ik moet ook nog kijken of en hoe ik dingen kan installeren op een externe ssd, omdat ik voor de 256 GB versie ben gegaan. Wat me wel opviel is dat scrollen irritant is, als het scherm niet gemaximaliseerd is weet de Mac niet wat het verschil is tussen naar beneden en naar boven scrollen is. Daar hoor ik dan nooit mensen over met een mac, dus misschien dat ik zelf wat fout doe. Ook op de kvm switch reageert hij niet goed, ik kan hem daarmee niet ui slaapstand krijgen zonder de usb uit en terug in te pluggen. Dan is het minder werk gewoon het keyboard steeds over te pluggen.
Je kunt de scrollrichting in de instellingen aanpassen (natuurlijk scrollen).

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mh29222/mac

Hierdoor scrollt hij op de manier zoals je op Windows gewend bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:53

alienfruit

the alien you never expected

Mooi stijlvol nieuw scherm van LG met 6K resolutie en 32" inch:
https://www.ces.tech/ces-...6k-monitor-model-32u990a/

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 07-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopGun2010
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 16:52
Basis Mac Mini M4 geïnstalleerd, alles loopt goed. Ook Logitech muis en toetsenbord via Bluetooth geeft geen vertraging. Ik vind wel dat Office 365 een lange laadtijd heeft, Outlook, Word en Excel hebben echt tijd nodig om te laden, daarna is het ok. Mijn 7 jaar oude i7 pc laad sneller. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Externe Samsung T9 2TB loopt ook goed, snel genoeg, rond de 900mb lezen en schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
TopGun2010 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:35:
Basis Mac Mini M4 geïnstalleerd, alles loopt goed. Ook Logitech muis en toetsenbord via Bluetooth geeft geen vertraging. Ik vind wel dat Office 365 een lange laadtijd heeft, Outlook, Word en Excel hebben echt tijd nodig om te laden, daarna is het ok. Mijn 7 jaar oude i7 pc laad sneller. Iemand tips?
Office apps hebben altijd moeite met laden op MacOS. Zodra ze zijn geladen gaan ze als een trein, maar het laden....... Als je naar de Apple Store gaat en op verschillende Mac's de Office apps start dan zul je hetzelfde meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:30
Wauw. Mooi scherm.
Benieuwd wat zoiets moet gaan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:38
Morgen krijg ik de M4 mini binnen (base model met 256gb). Ben benieuwd hoe die het gaat doen. Zodra de Satechi M4 Hub op de markt komt ga ik die gebruiken voor extra opslag. (ssd) Zal medio Maart zijn hier in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Hele avond lopen spelen met de Mini, ik vind de scaling echt onbegrijpelijk, 4k afspelen op een 32 inch monitor is praktisch onmogelijk. Alle menu's worden zo klein dat het niet meer te lezen is, dit heeft W11 toch echt beter voor elkaar. Ook heel irritant vind ik dat het full screen tonen van apps elke keer weer opnieuw moet worden aangeklikt, Mac OS bewaard de laatste instelling niet. Ben bang dat dit geen vervanger gaat worden voor mijn W11 pc maar een leuk extra speeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
TopGun2010 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:08:
Hele avond lopen spelen met de Mini, ik vind de scaling echt onbegrijpelijk, 4k afspelen op een 32 inch monitor is praktisch onmogelijk. Alle menu's worden zo klein dat het niet meer te lezen is, dit heeft W11 toch echt beter voor elkaar. Ook heel irritant vind ik dat het full screen tonen van apps elke keer weer opnieuw moet worden aangeklikt, Mac OS bewaard de laatste instelling niet. Ben bang dat dit geen vervanger gaat worden voor mijn W11 pc maar een leuk extra speeltje.
Niet alles fullscreen was ik zeer snel aan gewend. Maar het scaling is echt onmogelijk.
4K op 32" is niet te doen met hoe klein alles is. Mijn vrouw zit dan op FullHD op 32" wat weer enorm groot is. En ik zit dan op een resolutie ertussin wat ook niet ideaal is.
Ik twijfel enorm om weer terug te gaan naar 27", dan wel een 4K scherm maar alles op FullHD. Jammer van het LG Ultrafine Ergo monitor, maar die hebben ze ook in een kleiner maatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
pjotrski71 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:04:
Morgen krijg ik de M4 mini binnen (base model met 256gb). Ben benieuwd hoe die het gaat doen. Zodra de Satechi M4 Hub op de markt komt ga ik die gebruiken voor extra opslag. (ssd) Zal medio Maart zijn hier in de EU.
Nice, heb gisteren de OWC 1M2 binnengekregen. Twijfel of ik misschien beter kan wachten op die Satechi. Alhoewel deze ook praktisch kan zijn als ik in de toekomst een MBP aanschaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:18
De OWC 1M2 is TB4 en dat is die hub niet met "maar" 10 Gbps.

En waarom heeft die hub nou niet een paar poorten aan de achterkant om m'n webcam en bolt receiver aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je Steam en games in Steam emuleert, kan Steam dan ook Steamsaves over zetten? Ik zie ze niet, of kun je ze handmatig overzetten? Of moet je gewoon opnieuw beginnen omdat het een ander platform is?

Ik ben gewoon voor een losse samsung ssd gegaan en niet voor een hub. Het werkt hetzelfde denk ik met wat voor en nadelen (voordeel ik kan de ssd ook voor andere pc's gebruiken, nadeel, het is een los ding maar ook klein dus tja. Ik zou niet alleen naar de snelheid kijken, maar ook even naar de reviews in de prijswatch. Want theoretisch snellere ssd's daar klaagden mensen over dat de snelheid inkakt (vaak met een mac).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JPtjeeNL schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Nice, heb gisteren de OWC 1M2 binnengekregen. Twijfel of ik misschien beter kan wachten op die Satechi. Alhoewel deze ook praktisch kan zijn als ik in de toekomst een MBP aanschaf.
Ik heb die ook en i.c.m. bijvoorbeeld een uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB is die echt ruim 3x zo snel dan mijn uitvoering: Samsung Portable SSD T7 2TB Grijs

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:13
TopGun2010 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:08:
k vind de scaling echt onbegrijpelijk, 4k afspelen op een 32 inch monitor is praktisch onmogelijk. Alle menu's worden zo klein dat het niet meer te lezen is, dit heeft W11 toch echt beter voor elkaar. Ook heel irritant vind ik dat het full screen tonen van apps elke keer weer opnieuw moet worden aangeklikt,
Die laatste stoor ik me ook enorm aan.... maar het went.

De scaling is allemaal niet zo spannend. Je past er de UI componenten mee aan dus kies gewoon een instelling die je lekker vindt werken. Met een fatsoenlijk beeldscherm is er amper kwaliteitsverlies tussen de meest gebruikte instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Ik heb een 43" 4K scherm met de scaling in het midden en dat werkt perfect (voor mij) Dit komt redelijk overeen met 4K 125% met mijn PC

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
winwiz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:08:
Ik heb een 43" 4K scherm met de scaling in het midden en dat werkt perfect (voor mij) Dit komt redelijk overeen met 4K 125% met mijn PC
In het midden is 1920x1080? Das full hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Klopt het dat Safari sneller op de M4 is dan Chrome? Zelfde zie ik bij Numbers vs Excel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-07 14:06

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

TopGun2010 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:01:
Klopt het dat Safari sneller op de M4 is dan Chrome? Zelfde zie ik bij Numbers vs Excel.
Ja dit klopt de apps van apple zelf worden geopimaliseerd voor apple devices. ;)

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

En binnen?

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
TopGun2010 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:00:
[...]

In het midden is 1920x1080? Das full hd
Nope. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1q5KrQbimaYJOJtCzFeaBjr9ZGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LkSLi84DV1JgdhsZgN9YKy2z.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
De SSD is "maar" 10 Gb maar dat is snel zat voor bijna alle toepassingen. Wel op letten dat WiFi niet geblokkeerd wordt met die aluminium behuizing. De antennes in de MM zitten onderin! Ze zeggen wel wireless signal integrity maar dat moet in de praktijk natuurlijk blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jared9
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06 15:28
Waarom zou Coolblue zo weinig Mac Mini M4's op voorraad hebben? Houden ze een minimale voorraad aan vanwege de kosten of krijgen ze er niet meer van Apple?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

winwiz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:47:
[...]

De SSD is "maar" 10 Gb maar dat is snel zat voor bijna alle toepassingen.
Er zijn straks 10 van die dingen met allemaal dezelfde snelheid op de markt dus het is gewoon zonde dat ze zichzelf niet onderscheiden, met de prijzen die zij voor hun producten vragen zou dat juist een USP zijn.

Ik heb jarenlang de Samsung T3,5,7 en recent zelfs de T9 gehad maar ik wil echt niet meer terug naar max 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
jared9 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:49:
Waarom zou Coolblue zo weinig Mac Mini M4's op voorraad hebben? Houden ze een minimale voorraad aan vanwege de kosten of krijgen ze er niet meer van Apple?
Ik moest 3 weken wachten op de MMM4 basis via Apple, er is onvoldoende voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 10:50
Gisteren ook besteld via Apple base model met edu korting en levertijd is ook 1,5 week. Jammer dat ze er niet genoeg op voorraad hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door knny op 09-01-2025 09:48 ]

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:18
Wie issues heeft met de resolutie/refreshrate van z'n beeldscherm moet BetterDisplay eens proberen. En daarnaast niet aansluiten via de HDMI-aansluiting, maar via USBC naar DP of USBC naar HDMI via een actieve adapter. Dat heeft bij mij veel problemen opgelost.

Alleen de maximale resolutie op HiDPI (3480x1600 keer 2) van mijn beeldscherm werkt (nog) niet omdat er schijnbaar een issue is met de M4 Mac's. Maar op 80% van deze resolutie (want dat is nu het maximum) is alles ook net lekkerder leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heegie612
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 14:11
Na 5 weken wachten op mijn bestelling van de Mac Mini M4 pro snelste uitvoering bij Amac maar geannuleerd. Ze konden nog niet aangeven wanneer het bezorgd zou worden. Had ik maar gelijk bij Apple besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Maakt de basis of de pro versie een groot verschil in basis gebruik? Dus geen zware taken oid. Heb een usb c naar usb c 8k videokabel besteld, ben benieuwd wat het verschil is met hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
ok, ik ben het hele instellingenmenu nu meerdere keren langs geweest maar deze optie kan ik niet vinden... Waar kan ik scaling vinden met deze slider?

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotrski71
Helaas wilde UPS niet meewerken, waardeloos bedrijf is dat trouwens. Slechte app en berichtgeving over je pakket. Kan het morgen ophalen bij een UPS afhaal punt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:45
Kassad schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:57:
[...]

ok, ik ben het hele instellingenmenu nu meerdere keren langs geweest maar deze optie kan ik niet vinden... Waar kan ik scaling vinden met deze slider?
Kijk onder "Beeldschermen" en vervolgens "Geavanceerd...." of je de eerste slider (Toon resoluties als lijst) hebt uitgezet. Dan zou je dit scherm wel moeten kunnen zien. Als de slider aan staat zie je de individuele resoluties in een lijst vermeld staan.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
MichelKlok schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Kijk onder "Beeldschermen" en vervolgens "Geavanceerd...." of je de eerste slider (Toon resoluties als lijst) hebt uitgezet. Dan zou je dit scherm wel moeten kunnen zien. Als de slider aan staat zie je de individuele resoluties in een lijst vermeld staan.
Dank, ik heb gekeken, ik heb die slider uitstaan maar zie het scaling scherm nergens, moet dat onder Beeldschermen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Kassad schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Dank, ik heb gekeken, ik heb die slider uitstaan maar zie het scaling scherm nergens, moet dat onder Beeldschermen staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyeQC3sdsLEjAC_PSGsuEjYzbHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2boargJo6sYfWLCjPDJvg8M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-06 19:13
Ik vermoed dat hij gewoon een dropdown list heeft met resoluties om te selecteren?
Niet iedere config zal die scaling slider tonen, beetje zoals de 2de afbeelding hier: https://imgur.com/a/3TkZKTy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
PrettigGestoord schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:06:
Ik vermoed dat hij gewoon een dropdown list heeft met resoluties om te selecteren?
Niet iedere config zal die scaling slider tonen, beetje zoals de 2de afbeelding hier: https://imgur.com/a/3TkZKTy
Dat is dan in hetzelfde scherm naar "Geavanceerd..." en de optie aanvinken genaamd "Toon resoluties als lijst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrettigGestoord
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-06 19:13
Xavier schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Dat is dan in hetzelfde scherm naar "Geavanceerd..." en de optie aanvinken genaamd "Toon resoluties als lijst".
Aha ok, nvm dan :P

Heb er ook mee zitten klooien om het zo perfect mogelijk te krijgen op mijn Philips widescreen, maar je krijgt het toch nooit zoals een built in scherm vind ik. Tenzij je een 5K monitor hebt, dan zit het qua scaling / grootte van tekst / resolutie goed denk ik.

De mini M4 heb ik alvast retour gedaan, ik zat nog net in mijn 60 dagen bij Apple en ga later dan een Air M4 aanschaffen, de mobiliteit is toch wel degelijk enkele centen meer waard in mijn gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
PrettigGestoord schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:06:
Ik heb inderdaad niet de slider maar een lijst met resoluties, dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
Xavier schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Ook zonder dat die optie is aangevinkt heb ik een lijst met resoluties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjotrski71
Mac Mini M4 binnen, setup met een kleine 30 minuten klaar, eerste indruk, lekker snel :-) Van het weekend maar eens verder mee spelen. Maar nu al blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

.

[ Voor 99% gewijzigd door t.w.e.a.k.e.r op 10-01-2025 16:57 ]

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jared9
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06 15:28
Zijn er hier mensen in de groep met hoortoestellen? Weet iemand of je hoortoestellen direct via Bluetooth kunt koppelen aan een Mac Mini? Ik kan de mijne wel verbinden met mijn iPhone, maar rechtstreeks koppelen aan een Mac Mini zou erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Ik heb geen gehoortoestel.

Heb je wat aan de volgende 2 supportpagina's ?

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Is er een betaalbaar pdf bewerk programma voor de Mac? Ik wil tekst kunnen wissen en aanpassen. Voor Windows zijn er genoeg betaalbare opties te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb PDFGear.
Gebruik het heel af en toe. Toevallig vorige week voor een subsidieverantwoording van onze sportvereniging nog een bankafschrift ontdaan van overtollige informatie. Dus tekst wissen werkt gewoon.

En wat is betaalbaar? PDFGear is gratis in elk geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
B-Real schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:05:
Ik heb PDFGear.
Gebruik het heel af en toe. Toevallig vorige week voor een subsidieverantwoording van onze sportvereniging nog een bankafschrift ontdaan van overtollige informatie. Dus tekst wissen werkt gewoon.

En wat is betaalbaar? PDFGear is gratis in elk geval :P
Top, thx! Werkt inderdaad. Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Ik merk dat de vertoning en export op mijn m4 pro....toch wel wat donkerder is, dan op mijn oudere iMac...

nu dacht ik ik kijk eens bij beeldschermen...bij kleurprofiel
en de iMac, staat op iMac, wat een stuk lichter is...maar bij m4 zie ik niet een m4 kleurenprofiel

hoe hebben jullie dit staan?

ik heb nu het gevoel dat ik op de exports op mijn iMac moet doen, om lekkerdere kleuren te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Uiteraard heeft de M4 geen profiel omdat het geen beeldscherm heeft. Het profiel van de iMac behoort bij het scherm van de iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
haha...klinkt logisch

maar ik zou mijn output wel wat frisser willen dan dat er nu uitkomt

welke profiel gebruik jezelf?

o, ik zie dat de instelling P3 een veel gebruikte is en die zit er ook een stuk frissen uit dan apple RGB

[ Voor 30% gewijzigd door wwwmarcel op 13-01-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
wwwmarcel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:18:
haha...klinkt logisch

o, ik zie dat de instelling P3 een veel gebruikte is en die zit er ook een stuk frissen uit dan apple RGB
Welk profiel kan je scherm aan? Zelf heb ik m’n MSI MAG 34’’ ultra wide OLED op 10bit, HDR en display P3 staan.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antifon
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:59
wwwmarcel schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:18:
haha...klinkt logisch

Hoe heb je de mini aangesloten? Hdmi geeft bij mij een veel donkerder beeld dan usb-c. Usb-c geniet dus de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13:58
Ik zie her en der al de eerste videotjes verschijnen waar ze de Mini 4 een SSD upgrade geven. Dit is er 1 van:

vind nog wel dat het beetje te duur voor een 2TB stickie :/ (Is mijn mening :))

[ Voor 3% gewijzigd door Veli_kavlak op 14-01-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro_meo
Mijn mening:

Ik zou wachten totdat er meerdere opties/partijen zijn en dus meer keuze.
Ondertussen kan je via USB-C en TB4/TB5 ook externe SSD's koppelen met diverse prijs/prestaties.

Waar ik huiverig ben van dit soort partijen : geen EU garantie en/of reputatie. Koop ik liever vanaf de pricewatch en als ze al wat langer bestaan.

iOS N3rd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:13
Antifon schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:14:
[...]
Hoe heb je de mini aangesloten? Hdmi geeft bij mij een veel donkerder beeld dan usb-c. Usb-c geniet dus de voorkeur.
Ik neem aan dat je zelf ook snapt dat dit gewoon een instelling is..... het videosignaal is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antifon
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:59
TweakGP schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Ik neem aan dat je zelf ook snapt dat dit gewoon een instelling is..... het videosignaal is identiek.
Er is wel het een en ander te vinden online over Macs en problemen met HDMI aansluitingen. Geloof dat het probleem meestal is dat je Mac via HDMI een YCbCr signaal uitstuurt ipv RGB. Dat zorgt voor verkeerde contrasten. Dit kun je weer overrulen door EDID settings aan te passen, maar een usb-c kabeltje aansluiten is een simpeler oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Veli_kavlak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:02:
Ik zie her en der al de eerste videotjes verschijnen waar ze de Mini 4 een SSD upgrade geven. Dit is er 1 van:

[YouTube: M4 Mac Mini SSD Upgrade 256GB to 2TB Internal SSD Upgrade]

Ik gebruik wel een losse SSD, over thunderbold is dat denk ik snel zat.

Heb je de filmpjes gezien van een geheugen upgrade? Dat is niet te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 14-01-2025 20:21 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Veli_kavlak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:02:

[YouTube: M4 Mac Mini SSD Upgrade 256GB to 2TB Internal SSD Upgrade]

Het is dan ook geen normale 2TB SSD, wat lekker sluw is van Apple.

Maar Apple vraagt €920 voor een upgrade naar 2TB, dus dan is €300 een relatief koopje :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:47
Die ssd past trouwens alleen maar in de Mac Mini M4.
In de Mac mini M4 pro is de SSD anders van formaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKLC_W7Qi7aEMRtlnCYdnbYf2r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agXyi2iGhZCa1CZslgZO0o90.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55
Hard over aan het nadenken om mijn vaste pc (windows) te vervangen door een base mac mini m4.

Draai nu een custom build pc met 16gb ram, amd ryzen 5 3600 en een gtx 3070.
Vroeger speelde ik wel eens graag een spelletje maar nu eigenlijk enkel nog maar Dota.

Zijn er mac mini m4 base model Dota spelers en is het goed te doen?

Voor de rest develop ik nog hier en daar. (.net / react / angular)

Reden van switch: windows-moe en het (fijne) eco-systeem. (iphone, apple tv, ipad pro, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Soulshaker schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:54:
Die ssd past trouwens alleen maar in de Mac Mini M4.
In de Mac mini M4 pro is de SSD anders van formaat

[Afbeelding]
Wat dom zeg, dus ze doen wel usb c maar elke andere standaard gebruiken ze niet. Ook lekker als je ssd na 4 jaar stuk gaat.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-07 09:57
Ik heb nog steeds een Imac 2011(met besturing op externe ssd) en het beeldscherm is nog uitstekend.
Is het mogelijk dat ik de"oude" Imac als beeldscherm kan gebruiken voor de mac mini?
Zo ja, kan de audio dan ook via de Imac afgespeeld worden?
Blijkbaar willen meer mensen dit weten https://9to5mac.com/2024/...-as-display-for-mac-mini/ , maar is het niet altijd even duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 11:09
Als ik dit artikel van Apple lees dan lijkt dat niet te kunnen met de Mac Mini M4. De iMac zou zo te zien Target Display Mode ondersteunen, maar Mac's vanaf 2019 kunnen er schijnbaar geen gebruik meer van maken.
Daarnaast moet je je afvragen of je dat wel wil doen; om van die functie gebruik te maken moet de iMac aanstaan als computer, dus verbruik je best veel energie voor monitor functionaliteit.

Edit: er zijn nog wel andere opties:
1. Optie die je zelf gelinkt hebt; dat gebruikt een capture card om de video output van de Mac als het ware op te nemen en weer te geven op de iMac. Zelf nooit geprobeerd, maar lijkt mij best wat lag te introduceren, en opnieuw moet je de hele iMac aan hebben staan om als 'monitor' te gebruiken.
2. Kijken of je een controller board kan vinden voor de iMac. Idee hierbij is dat je de computer onderdelen uit de iMac behuizing haalt en vervangt met een controller board die de aansturing van het scherm regelt, en het daarmee omtovert naar een normale monitor. Dit heeft weer als nadeel dat die controller boards misschien lastig te vinden zijn (worden volgens mij voornamelijk voor 5K iMacs gemaakt) en dat het lastig zal zijn om in te bouwen.

[ Voor 46% gewijzigd door Goudstalen op 15-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Wel jammer, want beeld en geluid van de oude Imac zijn nog steeds prima(voor mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:15
Goudstalen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:54:
Als ik dit artikel van Apple lees dan lijkt dat niet te kunnen met de Mac Mini M4. De iMac zou zo te zien Target Display Mode ondersteunen, maar Mac's vanaf 2019 kunnen er schijnbaar geen gebruik meer van maken.
Daarnaast moet je je afvragen of je dat wel wil doen; om van die functie gebruik te maken moet de iMac aanstaan als computer, dus verbruik je best veel energie voor monitor functionaliteit.

Edit: er zijn nog wel andere opties:
1. Optie die je zelf gelinkt hebt; dat gebruikt een capture card om de video output van de Mac als het ware op te nemen en weer te geven op de iMac. Zelf nooit geprobeerd, maar lijkt mij best wat lag te introduceren, en opnieuw moet je de hele iMac aan hebben staan om als 'monitor' te gebruiken.
2. Kijken of je een controller board kan vinden voor de iMac. Idee hierbij is dat je de computer onderdelen uit de iMac behuizing haalt en vervangt met een controller board die de aansturing van het scherm regelt, en het daarmee omtovert naar een normale monitor. Dit heeft weer als nadeel dat die controller boards misschien lastig te vinden zijn (worden volgens mij voornamelijk voor 5K iMacs gemaakt) en dat het lastig zal zijn om in te bouwen.
Optie 2 is de mooiste oplossing maar inderdaad alleen voor de handige Harry’s. Heb het ooit overwogen om te doen en veel onderzoek naar gedaan. Uiteindelijk ben je een hoop stappen en werk aan het verrichten. Uiteindelijk toch geen zin in gehad.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
al gevonden!

[ Voor 95% gewijzigd door doggy1 op 15-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 10:40
-

[ Voor 100% gewijzigd door derhenno op 15-01-2025 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knny
Heb het base model maar geannuleerd bij Apple vanwege de langere levertijd en nu de 512Gb versie besteld via Amazon.de voor €850,- en morgen in huis :)

Wilde toch de gok niet nemen om 256GB te nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door knny op 16-01-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Nu enige tijd onderweg, ik kan mij voor een groot deel vinden in Mac OS icm de Mac Mini M4 in vergelijk met mijn W11 pc. Wat ik alleen echt vervelend vind is dat ik Excel bestanden niet echt scherp krijg in Excel of Numbers. Dit ziet er op mijn pc veel beter uit. Ben al overgegaan van hdmi naar usb c maar nog steeds niet tevreden. Ik lees dat het iets te maken heeft met ppi? Die is hoger in Windows. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TopGun2010 5K Monitor aanschaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
Hmm ik gebruik een Dell U2723QE 4k monitor. Dan zal ik ook tegen dezelfde problemen aan gaan lopen neem ik aan? Ik vind een Apple Display heel erg mooi, maar net te gek qua prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
TopGun2010 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:43:
Nu enige tijd onderweg, ik kan mij voor een groot deel vinden in Mac OS icm de Mac Mini M4 in vergelijk met mijn W11 pc. Wat ik alleen echt vervelend vind is dat ik Excel bestanden niet echt scherp krijg in Excel of Numbers. Dit ziet er op mijn pc veel beter uit. Ben al overgegaan van hdmi naar usb c maar nog steeds niet tevreden. Ik lees dat het iets te maken heeft met ppi? Die is hoger in Windows. Iemand tips?
heb je BetterDisplay al geprobeerd? Daar kan je wat instellingen aanpassen die je in MacOS niet kan aanpassen. Het is er bij mij wat beter van geworden maar scaling is onder Windows echt veel beter. MacOS is duidelijk niet gemaakt voor andere monitoren dan die van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Kassad schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:53:
[...]

heb je BetterDisplay al geprobeerd? Daar kan je wat instellingen aanpassen die je in MacOS niet kan aanpassen. Het is er bij mij wat beter van geworden maar scaling is onder Windows echt veel beter. MacOS is duidelijk niet gemaakt voor andere monitoren dan die van Apple.
Thx, ga ik proberen! Ik heb een LG 32 inch 4K monitor, die loopt erg mooi op W11 maar met de Mac Mini moet ik beduidend afschalen in resolutie anders is het niet te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 11:09
Apart, ik gebruik een Dell U3223QE scherm (ook 32 inch 4K) en dat geeft gewoon een scherp beeld. Dat is dan wel zonder scaling, gebruik op volledige 2160p resolutie in de settings van de Mac.
Moet zeggen dat mijn Asus PA27JCV (5K 27 inch) wel een stuk scherper is, maar de Dell is zeker niet onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Goudstalen schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:24:
Apart, ik gebruik een Dell U3223QE scherm (ook 32 inch 4K) en dat geeft gewoon een scherp beeld. Dat is dan wel zonder scaling, gebruik op volledige 2160p resolutie in de settings van de Mac.
Moet zeggen dat mijn Asus PA27JCV (5K 27 inch) wel een stuk scherper is, maar de Dell is zeker niet onscherp.
Niet scherp is ook een beetje overdreven, alles ziet er prima uit maar Excel ziet er gewoon echt minder uit dan via mijn pc. Met betterdisplay wel wat kunnen verbeteren. De scaling is gewoon niet top van de Mac, 4k is op mijn pc helemaal top en via de Mini niet werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 09:45
@TopGun2010 wel verbetering waar te nemen nadat je de monitor via usb c gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TopGun2010
Jeweetje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:10:
@TopGun2010 wel verbetering waar te nemen nadat je de monitor via usb c gebruikt?
Ja, zeker iets beter, heb een 8k usb c gekocht van goede kwaliteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:40
Ik heb mijn Raycue dock ontvangen, Achteraf past ie niet helemaal in mijn setup. Voor de liefhebbers: v&a aangeboden: Raycue M4 Mac mini dock

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
djeck schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:36:
Ik heb mijn Raycue dock ontvangen, Achteraf past ie niet helemaal in mijn setup. Voor de liefhebbers: v&a aangeboden: Raycue M4 Mac mini dock
Ik ben wel heel benieuwd wat je ervoor in de plaats neemt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
Beïnvloedt deze dock de WiFi ontvangst ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
Kassad schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Beïnvloedt deze dock de WiFi ontvangst ook?
Ehh geen idee, waarom zou dat het geval zijn

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
djeck schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Ehh geen idee, waarom zou dat het geval zijn
Dat speelde enige tijd geleden hier op het forum, dat met gelijksoortige dock's de WiFi ontvangst verslechterde vanwege de plaatsing van de WiFi antenne in de Mac Mini.

Edit, dat ging hierover:
mprkooij schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:46:
Voor iedereen die een Dock overweegt. Pas op met deze modellen. WiFi is compleet onbruikbaar zodra hij erop staat.

[Afbeelding]

[ Voor 41% gewijzigd door Kassad op 21-01-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
Kassad schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Dat speelde enige tijd geleden hier op het forum, dat met gelijksoortige dock's de WiFi ontvangst verslechterde vanwege de plaatsing van de WiFi antenne in de Mac Mini.

Edit, dat ging hierover:

[...]
Ahh, nou heeft er blijkbaar geen last van in deze minimale test YouTube: Raycue Dock for 2024 Mac Mini M4 (Review)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:48

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Wat paste er precies niet aan?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
Tomba schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:41:
[...]

Wat paste er precies niet aan?
Ik heb een smalle ruimte waar precies mijn mac mini onder past, met dock is ie te hoog

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
Hoe zit het met de aan uit knop met die dock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TopGun2010 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:52:
Hoe zit het met de aan uit knop met die dock?
Gewoon in slaap/sluimer zetten. Is geen Windows dat je elke dag opnieuw wilt / moet opstarten vanwege updates :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TopGun2010
Greatsword schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Gewoon in slaap/sluimer zetten. Is geen Windows dat je elke dag opnieuw wilt / moet opstarten vanwege updates :+
Voor mij geen optie, alles op een stekker en stroom eraf als ik klaar ben. Zal wel ouderwets zijn 😉🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-07 09:45
TopGun2010 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Voor mij geen optie, alles op een stekker en stroom eraf als ik klaar ben. Zal wel ouderwets zijn 😉🤪
In energie settings kun je automatisch op laten starten na powerdip aanzetten.
Printer, monitor en Mac mini zitten bij mij op verdeelstekker met schakelaar, klik en alles start op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

De Mac Mini M4 2TB SSD Kits beginnen beter verkrijgbaar te worden, zie ook: https://www.aliexpress.com/item/1005008351841618.html

Ik heb zelf gisteren mijn M4 geüpgraded naar 2TB voor £200 bij de lokale computerboer in hier in Hong Kong. Werkt prima. Hoe lang het werk geen idee. Maar volgens mij is Sandisk wel een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010
alienfruit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 02:06:
De Mac Mini M4 2TB SSD Kits beginnen beter verkrijgbaar te worden, zie ook: https://www.aliexpress.com/item/1005008351841618.html

Ik heb zelf gisteren mijn M4 geüpgraded naar 2TB voor £200 bij de lokale computerboer in hier in Hong Kong. Werkt prima. Hoe lang het werk geen idee. Maar volgens mij is Sandisk wel een goed merk.
Ja, leuk. Ik zit te wachten op een module van Samsung of een van de andere betere merken. Moet zeggen dat de externe T9 SSD heel goed werkt, merk eigenlijk geen vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TopGun2010

Dit is een antwoord op de reactie mbt stroom, sorry verkeerde aangeklikt.

Dat werkt alleen als je hem niet afsluit, vraag mij af of het niet slecht is om een mmm4 van het stroom te halen in bedrijf en dat vele keren.

[ Voor 6% gewijzigd door TopGun2010 op 22-01-2025 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat zijn je lees/schrijfsnelheden en is hiermee nu ook je garantie komen te vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nee, oude kan er zo weer in. Ik heb het alleen geprobeerd in mijn M4 (niet Pro) Mini. Het is mij niet helemaal duidelijk of het werkt in de M4 Pro.
Ik wil nog naar Shenzhen om een TB5 enclosure te halen dus zal dan wel vragen als ik een toko kan vinden die ze ook verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

alienfruit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:19:
Nee, oude kan er zo weer in. Ik heb het alleen geprobeerd in mijn M4 (niet Pro) Mini. Het is mij niet helemaal duidelijk of het werkt in de M4 Pro.
Ik wil nog naar Shenzhen om een TB5 enclosure te halen dus zal dan wel vragen als ik een toko kan vinden die ze ook verkopen
TB5 is nice, maar je M4 heeft geen TB5 hé, alleen de M4 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:28
frye schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:00:
Hard over aan het nadenken om mijn vaste pc (windows) te vervangen door een base mac mini m4.

Draai nu een custom build pc met 16gb ram, amd ryzen 5 3600 en een gtx 3070.
Vroeger speelde ik wel eens graag een spelletje maar nu eigenlijk enkel nog maar Dota.

Zijn er mac mini m4 base model Dota spelers en is het goed te doen?

Voor de rest develop ik nog hier en daar. (.net / react / angular)

Reden van switch: windows-moe en het (fijne) eco-systeem. (iphone, apple tv, ipad pro, ...)
Ikzelf heb bij de launch de switch gemaakt van custom build Windows naar de Mac mini M4 (512 GB). Nog geen seconde spijt gehad.

Er zijn welgeteld 3 programma's die ik niet kan draaien omdat er geen Windows alternatief is. Hiervoor heb ik een Parallels licentie aangeschaft en draai ik Windows 11 in een VM. Integratie gaat naadloos. Ik kies gewoon het icoontje van het programma dat ik moet hebben en op de achtergrond wordt Windows opgestart, merk je niets van.

Ook spellen spelen op die manier gaat naadloos. Ik heb zelfs afscheid genomen van MS Office ;)

Kortom....met de m4 geen reden om nog op Windows te blijven voor dat ene stukje software.

ps. ga je Windows in Parallels draaien...zorg dan dat je minimaal de 512GB versie koopt. Windows eet toch al gauw zo'n 50GB - 75GB aan opslag tijdens gebruik. Dat hakt er flink in!

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 22-01-2025 11:37 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Panzer_V schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:36:
[...]

ps. ga je Windows in Parallels draaien...zorg dan dat je minimaal de 512GB versie koopt. Windows eet toch al gauw zo'n 50GB - 75GB aan opslag tijdens gebruik. Dat hakt er flink in!
Ook dit werkt gewoon prima op een externe SSD ;)

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste