Ja, weet ik. Ik heb vier Mac Mini’s. Eentje er van is de M4 ProGreatsword schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:20:
[...]
TB5 is nice, maar je M4 heeft geen TB5 hé, alleen de M4 Pro.
2 Thunderbolt 4 ssd in raid 0 en 6000mb/s is mogelijk op base model https://youtu.be/1-Ybfg7Wn_U?si=f7hmUZc-9911jKZE.
Hij heeft ook een erg goede uitleg hoe je de home folder van de users op een externe Ssd kunt zetten.
Werkt als een speer, haal hier 3150 mb/s met een ziketech en WD sn850x.
Hij heeft ook een erg goede uitleg hoe je de home folder van de users op een externe Ssd kunt zetten.
Werkt als een speer, haal hier 3150 mb/s met een ziketech en WD sn850x.
Misschien is dit een optie voor je:TopGun2010 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:30:
[...]
Voor mij geen optie, alles op een stekker en stroom eraf als ik klaar ben. Zal wel ouderwets zijn 😉🤪
https://www.marktplaats.n...p-power-button-3d-printed
Ondersteuning komt in Maart volgens de lokale computerboer hier in Shenzhen. Dus nog even wachten voor de M4 Pro ondersteuning
Ik verwacht mijn base model 1 dezer dagen, en ben ook op zoek naar een 5k scherm maar zit toch wat aan te hikken tegen 1800 euros voor het studio display. Hopelijk komen er wat meer compatibele modellen op de markt die me wat minder diep in de portefeuille raken. Lijkt ook een aardige mismatch om een 599 mac mini te pairen met een 1799 display..
Welke releases kijken jullie naar uit? Of komen er nog discounts aan op de studio diplays waar iemand weet van heeft?
Welke releases kijken jullie naar uit? Of komen er nog discounts aan op de studio diplays waar iemand weet van heeft?
Voor 5k monitoren is het nog afwachten .
Zo is er de ASUS ProArt Display 5K PA27JCV voor 799 Dollar, maar die is nog niet in Europa beschikbaar.
Dan komt er nog de BenQ PD2730S , maar daar is nog niet veel over bekend.
Zo is er de ASUS ProArt Display 5K PA27JCV voor 799 Dollar, maar die is nog niet in Europa beschikbaar.
nvmSoulshaker schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:04:
[ Voor 19% gewijzigd door Kakaroto op 24-01-2025 14:18 ]
Test met deze gedaan maar het is helaas niets, knop blijft zitten, veert niet terug.BitByBit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:19:
[...]
Misschien is dit een optie voor je:
https://www.marktplaats.n...p-power-button-3d-printed
Dat is al te zien op de foto's. Belachelijk slechte print. Dat men daar € 6,= voor is wel gedurfd.TopGun2010 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Test met deze gedaan maar het is helaas niets, knop blijft zitten, veert niet terug.
Leuk voor jezelf maar om het zo te koop aan te bieden.
[ Voor 8% gewijzigd door trinity999 op 24-01-2025 18:21 ]
Ik ga MS Windows verlaten en kijk nu naar de Apple mini met 32gb ram en 1 TB ssd. Doe er geen zware taken op, maar wil gewoon niet de komende jaren tegen geheugen problemen oplopen. (Mijn surface werd al na drie jaar niet meer geüpdatet, dus ben helemaal klaar met MS).
Kan ik aan de mini gewoon een Logitech toetsenbord en trackball via Bluetooth aankoppelen? En is een LG scherm een goede combinatie met de mini? Iemand een goed advies, ben niet thuis in Macs (ben wel al jaren apple iPad/iphone/ iWatch fan).
Wil ook (eigen) muziek van de mini naar een speaker kunnen streamen ( nu via NAS synology en Denon, maar is al 15 jaar oud dus toe aan vervanging). Lukt dat en wat heb ik dan nodig?
Kan ik aan de mini gewoon een Logitech toetsenbord en trackball via Bluetooth aankoppelen? En is een LG scherm een goede combinatie met de mini? Iemand een goed advies, ben niet thuis in Macs (ben wel al jaren apple iPad/iphone/ iWatch fan).
Wil ook (eigen) muziek van de mini naar een speaker kunnen streamen ( nu via NAS synology en Denon, maar is al 15 jaar oud dus toe aan vervanging). Lukt dat en wat heb ik dan nodig?
Waarom niet voor het base model gaan? 32 gb ram is voor basis taken echt zonde van je geld.
1 TB is erg duur door de apple tax.
Thunderbolt 4 case met 1 of 2 tb nvme ssd kost een fractie.
Je kunt er eventueel je home folder erop zetten, draait als een malle.
https://youtu.be/EBbOOlNJmGI?si=PEtDIy_I50s5txb2 en https://youtu.be/RlVEOw7WLtM?si=IaIPWZYcKkp4z8vp
Welke LG monitor heb je?
Apple werkt al jaren samen met ze, mijn LG wordt direct herkent en diverse opties kan ik vanaf m’n toetsenbord bedienen.
https://youtu.be/EBbOOlNJmGI?si=PEtDIy_I50s5txb2 en https://youtu.be/RlVEOw7WLtM?si=IaIPWZYcKkp4z8vp
Welke LG monitor heb je?
Apple werkt al jaren samen met ze, mijn LG wordt direct herkent en diverse opties kan ik vanaf m’n toetsenbord bedienen.
[ Voor 16% gewijzigd door Jeweetje op 26-01-2025 16:45 ]
16GB base model met 256GB SSD + eventueel een externe TB schijf is veel praktischer als ik je verhaal zo lees.Pimirene schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:33:
Ik ga MS Windows verlaten en kijk nu naar de Apple mini met 32gb ram en 1 TB ssd. Doe er geen zware taken op, maar wil gewoon niet de komende jaren tegen geheugen problemen oplopen. (Mijn surface werd al na drie jaar niet meer geüpdatet, dus ben helemaal klaar met MS).
Ik moet alles nog aanschaffen. Ook het beeldscherm. Dus alle advies is welkom. Ruim budget.Jeweetje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:42:
Waarom niet voor het base model gaan? 32 gb ram is voor basis taken echt zonde van je geld.
Welke LG monitor heb je?
qua beeldscherm zou ik zoveel mogelijk pixels kiezen, hoe hoger de resolutie hoe beter MacOS eruit ziet. Je toetsenbord en trackball gaan gewoon werken. Ik ben het verder met bovenstaanden eens, de base met een externe schijf is je beste optie. En dan je geld naar een 5k schermPimirene schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:48:
[...]
Ik moet alles nog aanschaffen. Ook het beeldscherm. Dus alle advies is welkom. Ruim budget.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Hier staat veel info over monitoren, https://gathering.tweaker...ist_messages/2274906/last blijft lastige keus. Niets gaat boven het beeld van een 5k monitor met de afwerking van apple.
Komen op korte termijn wat 5k schermen van andere merken beschikbaar en mogelijk nieuwe display van Apple later dit jaar. You tube is veel vergelijkingsmateriaal en info te vinden.
Komen op korte termijn wat 5k schermen van andere merken beschikbaar en mogelijk nieuwe display van Apple later dit jaar. You tube is veel vergelijkingsmateriaal en info te vinden.
Bij het testen van de firewall op grc.com zijn alle service Ports dicht maar zegt de site dat mijn pc wel reactie geeft op ping, geen idee wat ik nu moet doen. Mac is dus zichtbaar op internet.
Kan iemand anders een test doen?
www.grc.com onderdeel Shields up en dan all service ports
[ Voor 7% gewijzigd door TopGun2010 op 27-01-2025 09:22 ]
Kan de Mini dienen als muziekserver? Wil mijn verzameling muziek van de synology (is aan vervanging toe na 15 jaar) naar de mini overbrengen en dan streamen via AirPlay of Bluetooth naar een luidspreker. Lukt dat? En met welke software ?
Hangt jouw mac direct aan internet dan? Meestal hangt er een router tussen die NAT en dus op de ping reageert op grc.com (wat goed trouwens, die site gebruikte ik heel lang gelee ook).TopGun2010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:20:
Bij het testen van de firewall op grc.com zijn alle service Ports dicht maar zegt de site dat mijn pc wel reactie geeft op ping, geen idee wat ik nu moet doen. Mac is dus zichtbaar op internet.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Zit gewoon een Ziggo router tussen met firewall, ook de Mac heeft een firewall daarom begrijp ik het niet. Wat zegt de site bij jouw Mac?Kassad schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:52:
[...]
Hangt jouw mac direct aan internet dan? Meestal hangt er een router tussen die NAT en dus op de ping reageert op grc.com (wat goed trouwens, die site gebruikte ik heel lang gelee ook).
De firewall van de Mac wordt niet gebruikt bij een ping test op het internet maar die van de router, die heeft immers het IP adres op internet, niet je Mac. Het IP adres van je router wordt gepinged.TopGun2010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:05:
[...]
Zit gewoon een Ziggo router tussen met firewall, ook de Mac heeft een firewall daarom begrijp ik het niet. Wat zegt de site bij jouw Mac?
Het is geen probleem, je hebt gewoon een router die reageert op ping requests, zolang de rest dicht staat is er weinig aan de hand. Alleen jammer dat dat je dat niet kan controleren of aanpassen bij een Ziggo routerTopGun2010 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:28:
Het blijkt een Ziggo probleem te zijn, pc geeft zelfde resultaat. Volgens de experts geen probleem. Iets met deurbel maar verder geen toegang geven.
Ik gebruik mijn Mac mini M4 ook als muziekserver met Roon.Pimirene schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:43:
Kan de Mini dienen als muziekserver? Wil mijn verzameling muziek van de synology (is aan vervanging toe na 15 jaar) naar de mini overbrengen en dan streamen via AirPlay of Bluetooth naar een luidspreker. Lukt dat? En met welke software ?
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
De PA27JCV is mondjesmaat wel leverbaar geweest. Ik heb hem sinds begin december in gebruik en hij bevalt prima (stock alert en hij was direct leverbaar bij redshell).Soulshaker schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:04:
Sinds een paar dagen ook in combinatie met de Mac Mini M4.
Verschillende webshops hebben inderdaad de PA27JCV beschikbaar gehad, heb hem zelf sinds ~20 december via Megekko, en heb de monitor volgens mij ook bij Azerty op voorraad gezien in het verleden.
Zeker een aanrader, fijne monitor i.c.m. de Mac Mini M4 (en evengoed andere Mac/Windows computers).
Zeker een aanrader, fijne monitor i.c.m. de Mac Mini M4 (en evengoed andere Mac/Windows computers).
Weinig reacties op gehad, voor diegene die dat wel deden, mijn dank.Pimirene schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:33:
Inmiddels contact met Apple zelf gehad en zij hebben uitgelegd wat ik kan met eigen muziek streamen en hoe dat werkt (met thuisdeling en muziek in de Muziek bibliotheek zetten en dan via iPhone bedienen), en ik heb het eea besteld.
Toch voor de Mac mini met 32gb RAM en 1TB ssd gegaan en een Apple scherm en toetsenbord, gewoon omdat het kan. Neem wel een trackball van Logitech, want de muis vind ik niet prettig.
Mss nog een goede AirPlay box erbij, want de mijne ondersteund alleen Bluetooth. Maar daar moet ik mij nog in verdiepen.
Je hebt 3 mensen gehad die reageerden op een compleet off-topic vraag waar je gerust zelf wel een half uur opzoekwerk in had kunnen steken...Pimirene schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:31:
Weinig reacties op gehad, voor diegene die dat wel deden, mijn dank.

Ben al weken aan het inlezen, maar hoor graag reacties van ervaringsdeskundigen, met name over de muziekstreaming van de mini omdat ik wil stoppen met de synology icm denon.Slonzo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Je hebt 3 mensen gehad die reageerden op een compleet off-topic vraag waar je gerust zelf wel een half uur opzoekwerk in had kunnen steken...
Deze topic gaat toch over de mini?
[ Voor 3% gewijzigd door Pimirene op 30-01-2025 13:48 ]
Lijkt me dat dit wel kan, alleen ga je allemaal verloopjes nodig hebben voor alles wat niet usb-c isPimirene schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:33:
Voor de speaker, een bluetoothspeaker?
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 01-02-2025 18:12 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik wil toetsenbord en trackball draadloos. Heb inmiddels wel een aantal verloopjes gekocht, voor oa.printer en scanner. Mac Mini zit levertijd op dus de rest bestel ik pas als ik weet wanneer de Mini komt. Inderdaad op zoek naar een goede speaker, met AirPlay en Bluetooth. De reacties van de werking van de apps van de boxen zoals van sonos , denon e.d. zijn niet best. Misschien toch ook maar een Apple HomePod. Wat gebruik jij?
Ik heb geen ervaring met airplay of waarom dat handig is dus iemand anders kan je daar beter in adviseren als je het nog moet kopen. Ik zou denk ik een bluetoothspeaker aansluiten (heb nog een anker soundcore wat voorlopig wel voldoende is. Als je een stereo koopt met bluetooth (zal alles tegenwoordig wel hebben? bij mij is het ook oud spul) kun je het daar naartoe sturen.
/▌
@Pimirene De speakers uit mijn Studio Display, de HomePods gebruik ik alleen voor muziek en i.c.m. de Apple TV.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Waar sla je je eigen muziek op? Op de mini of op een NAS ?
Heb al mijn “eigen” muziek geüpload naar de Cloud van Apple Music. Op mijn NAS staan vooral foto’s, films en series.Pimirene schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:13:
Waar sla je je eigen muziek op? Op de mini of op een NAS ?
Ik gebruik mijn AirPods Pro en een JBL Flip 6 op mijn Mac, werkt uiteraard prima. Alles op Bluetooth gaat gewoon werken.Pimirene schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:28:
Ik wil toetsenbord en trackball draadloos. Heb inmiddels wel een aantal verloopjes gekocht, voor oa.printer en scanner. Mac Mini zit levertijd op dus de rest bestel ik pas als ik weet wanneer de Mini komt. Inderdaad op zoek naar een goede speaker, met AirPlay en Bluetooth. De reacties van de werking van de apps van de boxen zoals van sonos , denon e.d. zijn niet best. Misschien toch ook maar een Apple HomePod. Wat gebruik jij?
Ik maak nog gebruik van mijn "oude" Harman / Kardon Soundsticks ||| en die aangesloten via de jackplug. Mac mini 4 zit onder het bureau geplaatst, dus die aansluiting is goed te gebruiken.Pimirene schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:28:
:strip_exif()/f/image/Bu6agJLnK6tIopYL5O2DAX35.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke monito is dat?pjotrski71 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:42:
[...]
Ik maak nog gebruik van mijn "oude" Harman / Kardon Soundsticks ||| en die aangesloten via de jackplug. Mac mini 4 zit onder het bureau geplaatst, dus die aansluiting is goed te gebruiken.[Afbeelding]
Awaken
Zo nostalgie, had die ook vroeger met mijn iMac uit 2011 volgens mij. Leuke dingen.pjotrski71 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:42:
[...]
Ik maak nog gebruik van mijn "oude" Harman / Kardon Soundsticks |||
Dat is een LG 34WL850-W aangesloten via USB-C op de MM4. Wel blij mee, doet wat het moet doen en sinds die aan de MM4 hangt via USB-C en samen met Betterdisplay tool een mooi beeld. (hiervoor via HDMI aan een MM1) Heb deze al een paar jaar in gebruik, denk rond 2020 gekocht tijdens BlackFriday.
Satechi heeft ook zijn hub online te koop staan. Eerst maar even wat reviews afwachten.
https://satechi.net/produ...nd-hub-with-ssd-enclosure
Mooi ding maar om volle SSD snelheid te krijgen moet je toch 40gbps Thunderbolt connectie hebben? Dit geeft geen meerwaarde tov een 3.2 usb ssd drive.pjotrski71 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:54:
Satechi heeft ook zijn hub online te koop staan. Eerst maar even wat reviews afwachten.
Mini plus Apple display ontvangen, alles aangesloten, Geen reactie op beeldscherm. Kon dus niets doen. Apple gebeld, uur aan de lijn, conclusie wrsch een mismatch tussen software van beeldscherm en mini. Bestel je alles nieuw voor zo’n 3800 euro!
Heb alles ingepakt, gaat retour. Als er niet zonder problemen een beeldscherm van 1800 gekoppeld kan worden doet mij dat huiveren voor compatibiliteit in toekomst.
Nu bedenken wat we dan wel gaan aanschaffen, mss een MacBook .
Heb alles ingepakt, gaat retour. Als er niet zonder problemen een beeldscherm van 1800 gekoppeld kan worden doet mij dat huiveren voor compatibiliteit in toekomst.
Als je zo huiverig bent voor de compatibiliteit van Apple spullen, waarom ben je dan van plan om alsnog een MacBook aan te schaffen?Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:42:
Mini plus Apple display ontvangen, alles aangesloten, Geen reactie op beeldscherm. Kon dus niets doen. Apple gebeld, uur aan de lijn, conclusie wrsch een mismatch tussen software van beeldscherm en mini. Bestel je alles nieuw voor zo’n 3800 euro!
Have you tried turning it off and on again?
Ik wilde eerst alles apart zodat ik onderdelen kon vervangen in toekomst, dit als voordeel ten opzichte van een notebook. Maar als ik blijkbaar al tegen firmware problemen aanloop bij nieuwe aankoop, hoe dan bij vervanging van onderdelen in toekomst. Dus dan maar weer een notebook. Maar het kan ook zomaar een goedkope Windows notebook worden ipv dure apparatuur die na 3 jaar niet meer wordt ondersteund.
Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:42:
Sorry maar je bent wel heel erg negatief.Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:46:
Ik wilde eerst alles apart zodat ik onderdelen kon vervangen in toekomst, dit als voordeel ten opzichte van een notebook. Maar als ik blijkbaar al tegen firmware problemen aanloop bij nieuwe aankoop, hoe dan bij vervanging van onderdelen in toekomst. Dus dan maar weer een notebook. Maar het kan ook zomaar een goedkope Windows notebook worden ipv dure apparatuur die na 3 jaar niet meer wordt ondersteund.
Ik ga het probleem niet goed praten want het is inderdaad een flinke smak geld maar problemen bestaan er in elke categorie, nieuwe auto's en zelfs nieuwbouwhuizen worden ook niet altijd perfect afgeleverd en dat is een factor 10-100 qua aanschafprijs.
Het gaat juist om de service van hoe bedrijven met dat soort situaties omgaan en die lijkt me gewoon prima op orde in deze situatie.
Ik neem verder aan dat je wel de bijgeleverde Thunderbolt kabel hebt gebruikt en de juiste poort op de Mini gebruikt, want op de M4 (non Pro) zijn niet allemaal poorten geschikt voor het scherm.
Ik heb zelf de combi van een Studio Display en MacBook Pro en vind het echt fantastisch. Mijn vrouw heeft juist een Mini i.c.m. een Studio Display en die werkt er ook al jaren zonder problemen mee, zelfs haar windows laptop van werk kan ze er op aansluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 13-02-2025 10:57 ]
Ja, loop ook te balen. Display was ook niet werkend te krijgen aan mijn oude laptop . Kabels ook goed aangesloten, alles onder begeleiding van Apple, zij wisten het ook niet meer. Vermoeden een firmware mismatch.
Advies van Apple was om ermee naar een winkel te gaan voor een firmware update, maar wij zitten ver van de steden af en wie weet waar het probleem ligt. Heb ik geen zin in met nieuwe apparatuur, moet gewoon werken. Dus alles retour.
Advies van Apple was om ermee naar een winkel te gaan voor een firmware update, maar wij zitten ver van de steden af en wie weet waar het probleem ligt. Heb ik geen zin in met nieuwe apparatuur, moet gewoon werken. Dus alles retour.
[ Voor 16% gewijzigd door Pimirene op 13-02-2025 11:03 ]
Nou ik had dus wel naar de Applestore gegaan, alles neergezet en "maak het maar werkend" zo niet laat ik het hier achter.... Kost misschien een beetje tijd, dat wel.Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:02:
Ja, loop ook te balen. Display was ook niet werkend te krijgen aan mijn oude laptop . Kabels ook goed aangesloten, alles onder begeleiding van Apple, zij wisten het ook niet meer. Vermoeden een firmware mismatch.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ach dit soort problemen heb je overal. Ik snap dat je baalt, maar volgens mij is Apple een van de weinige partijen die er echt alles aan doet om de klant tevreden te houden.
- iPhone problemen, stuur maar op, terwijl je de nieuwe al in huis hebt ontvangen van ze.
- Mac Problemen? Maak even een reservekopie, wij zorgen dat je een nieuwe ontvangt en je de oude retour kunt sturen als je de nieuwe hebt ontvangen
enz.enz.enz.
Ik neem aan dat je de juiste poorten op je Mini hebt geprobeerd?
- iPhone problemen, stuur maar op, terwijl je de nieuwe al in huis hebt ontvangen van ze.
- Mac Problemen? Maak even een reservekopie, wij zorgen dat je een nieuwe ontvangt en je de oude retour kunt sturen als je de nieuwe hebt ontvangen
enz.enz.enz.
Ik neem aan dat je de juiste poorten op je Mini hebt geprobeerd?
Misschien gewoon een kapotte display. Ik heb ook een minischerm (mobiel scherm) en zowel met usb c als met hdmi werkt die op mijn mac mini. Heb er ook een hubje bij gekocht voor ethernet, usb c en usb a dan hoef ik maar een kabel aan te sluiten op de mini.
/▌
Bij het aansluiten op stroom liet het scherm drie oplichtende puntjes zien en daarna werd het scherm zwart en gebeurde er niets meer. Ook niet na verschillende toetscombinaties.
Mag aannemen dat Apple dan wel weet wat er aan de hand is. Hij had het niet over een kapotte display maar over firmware probleem. De mini was apart samengesteld (32 gb ram en 1 tb) en kwam rechtstreeks van Apple uit China.
Mag aannemen dat Apple dan wel weet wat er aan de hand is. Hij had het niet over een kapotte display maar over firmware probleem. De mini was apart samengesteld (32 gb ram en 1 tb) en kwam rechtstreeks van Apple uit China.
Het klinkt idd als een defecte display. Om dan meteen alles retour te doen en er niets meer van te willen weten, wow. Als je alles weg doet wat niet direct werkt ga je een hoop leuke dingen missen.
Maar goed, zelf weten
Maar goed, zelf weten
[ Voor 6% gewijzigd door Kassad op 13-02-2025 11:40 ]
Wat ik zo vreemd vind, is dat Apple service aan de telefoon niet direct reageerde met iets in de trant als: “Klinkt als een fabrieksfout in het display, we sturen je er direct een nieuwe ter vervanging op.” Dan kon je laten weten dat het daarmee wel werkte en hoefde je enkel het defecte display kosteloos te sturen. Begrijp niet dat het niet zo gelopen is..Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:42:
Ik was zo dom , omdat op de mini een levertijd zat van twee weken , om niet alles tegelijk bij Apple te bestellen. Wilde alles tegelijk binnen krijgen. Heb het beeldscherm, muis en toetsenbord dus later bij coolblue besteld vlak voor de levering van de mini. Niet verwacht dat het niet zou werken.
[ Voor 7% gewijzigd door Pimirene op 13-02-2025 12:26 ]
bel CB dan, dan sturen zij je een ander display op, hoe moeilijk is dat? Soms werkt iets gewoon niet als je het ontvangt, DOA heet dat, is heel jammer maar oplosbaar.Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:25:
Ik was zo dom , omdat op de mini een levertijd zat van twee weken , om niet alles tegelijk bij Apple te bestellen. Wilde alles tegelijk binnen krijgen. Heb het beeldscherm, muis en toetsenbord dus later bij coolblue besteld vlak voor de levering van de mini. Niet verwacht dat het niet zou werken.
Kan me alleen indenken dat je gewoon pech hebt met het scherm, de mini al op tv of ander scherm geprobeerd? Zodat je kunt updaten naar laatste versies?
Nee, verder nergens anders aan gekoppeld. Ben helemaal nog niet thuis in de Macs. Is mijn eerste uitstapje na ca 40 jaar Windows.
Maar is wel een goede tip, had Apple moeten voorstellen.
Heeft niet met een Mac te maken, dit is gewoon common sense. Als een gekochte pc geen beeld geeft probeer je toch ook een ander scherm als je die hebt of desnoods de TV via HDMI?Pimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:48:
Nee, verder nergens anders aan gekoppeld. Ben helemaal nog niet thuis in de Macs. Is mijn eerste uitstapje na ca 40 jaar Windows.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Heb alles weer uitgepakt 😄 , mini op de tv aangesloten.
Contact met Apple gehad. Heb beeld, dus ligt niet aan de mini.
Dus scherm omruilen, en hopelijk opgelost.
Bedankt voor de tips, was ik zelf niet opgekomen.
Contact met Apple gehad. Heb beeld, dus ligt niet aan de mini.
Dus scherm omruilen, en hopelijk opgelost.
Bedankt voor de tips, was ik zelf niet opgekomen.
Nou mooi zo. Nu even wennen aan MacOS en heel veel plezier ermee.
Scherm nu bij Apple besteld, de andere gaat terug naar coolblue. Makkelijker voor de support straks 😄. Morgen weer verder spelen.
Ik ben erg tevreden over de Mini M4 basis model, perfect voor mijn gebruik. Maar, het blijft wel lang wachten op meer 5k monitor opties zeg... ik zag dat de Studio Display $1299 is op amazon.com maar hier issie nog steeds eur 1600. The ASUS ProArt reviews zijn slecht, de LG 5k optie lees ik ook slechte verhalen over, BENQ 5k laat maar op zich wachten... zucht.. misschien toch 4k dan?
Ook recent een Mini M4 gekocht, erg blij mee - vorm factor was toch klein beetje wow nadat ik al jaren naar een 2014 Mini keek naast m'n scherm.
En daarmee komen we op het volgende punt - het scherm. Nog steeds een 27'' Cinema Display in gebruik, was eerst even kutten want kan de USB-A kabel niet aansluiten waarmee je normaal helderheid en geluid aanpast. Uiteindelijk gelukt met Monitor control, gevoelsmatig is het scherm nog ietsje minder helder dan voorheen maar meer dan werkbaar. Kijk wel met smart uit naar een 5K, 27'' Display die goed werkt met de Mini, maar met alle hardnekkige upgrade geruchten is het moeilijk om nu het huidige model te verantwoorden..
En daarmee komen we op het volgende punt - het scherm. Nog steeds een 27'' Cinema Display in gebruik, was eerst even kutten want kan de USB-A kabel niet aansluiten waarmee je normaal helderheid en geluid aanpast. Uiteindelijk gelukt met Monitor control, gevoelsmatig is het scherm nog ietsje minder helder dan voorheen maar meer dan werkbaar. Kijk wel met smart uit naar een 5K, 27'' Display die goed werkt met de Mini, maar met alle hardnekkige upgrade geruchten is het moeilijk om nu het huidige model te verantwoorden..
Op Amazon.com zit er nog geen sale tax bij de prijs. Verschilt per staat.nel!s schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:28:
Ik ben erg tevreden over de Mini M4 basis model, perfect voor mijn gebruik. Maar, het blijft wel lang wachten op meer 5k monitor opties zeg... ik zag dat de Studio Display $1299 is op amazon.com maar hier issie nog steeds eur 1600. The ASUS ProArt reviews zijn slecht, de LG 5k optie lees ik ook slechte verhalen over, BENQ 5k laat maar op zich wachten... zucht.. misschien toch 4k dan?
Lastig, mogelijk nieuwe Apple schermen dit jaar, dan is het balen.
Zelf een betaalbaar 4K LG scherm gekocht en wacht wel even af tot er meer 5k keuze is.
Hier al gekeken? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2274906
@Jeweetje ik zie net de vooraankondiging van het nieuwe Studio Display op de frontpage, maakt het extra lastig om nu de 2022 versie te kopen
Ik heb inderdaad dat topic dat je linkt goed bekeken, ik word niet zo enthousiast van de opties daar. Misschien beter om daar de discussie voort te zetten vwb schermen, inderdaad
we hebben het toch over de apple display? De laatste firmware update was van de voorloper van sequoia daar zag je dan bij installatie dat er ook een update wasPimirene schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:02:
Bij sequoia heb ik dat niet gezien
Ja, was de Apple display. Is retour gegaan. Vandaag een nieuwe via Apple ontvangen, en die werkt perfect. Ik denk dat er een defect was aan het eerste scherm.frenkied schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:40:
[...]
we hebben het toch over de apple display? De laatste firmware update was van de voorloper van sequoia daar zag je dan bij installatie dat er ook een update was
Bij sequoia heb ik dat niet gezien
Hoi,
Weet iemand een winkel waar 40 inch ultrawide monitors zoals de dell u4025 of de lg 40 wp te bezichtigen zijn als demo? Heb wel interesse in een ultrawide monitor maar ben in tilburg bij de mediamarkt en coolblue gaan kijken en nergens hebben ze zoiets in de showroom staan om een goede indruk te krijgen.
Thanks voor de info
Weet iemand een winkel waar 40 inch ultrawide monitors zoals de dell u4025 of de lg 40 wp te bezichtigen zijn als demo? Heb wel interesse in een ultrawide monitor maar ben in tilburg bij de mediamarkt en coolblue gaan kijken en nergens hebben ze zoiets in de showroom staan om een goede indruk te krijgen.
Thanks voor de info
@Drummer38 Ik zou hier eens een belletje aan wagen;
https://www.hellotv.nl/winkels/hellotv-tilburg
EDIT: ach, stom. negeer dit bericht; ik had het zo gelezen dat je een TV zocht, en ik was daar laatst goed geslaagd, maar je zoekt een monitor. Excuus.
https://www.hellotv.nl/winkels/hellotv-tilburg
EDIT: ach, stom. negeer dit bericht; ik had het zo gelezen dat je een TV zocht, en ik was daar laatst goed geslaagd, maar je zoekt een monitor. Excuus.
[ Voor 43% gewijzigd door RoRoNL op 15-02-2025 12:53 ]
Ik heb vandaag deze upgrade ook uitgevoerd. Werkt perfect! Was een kwartiertje werk. Heel simpel om zelf uit te voeren. Leessnelheid is 2950MB/s en schrijfsnelheid is 4300MB/salienfruit schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 02:06:
De Mac Mini M4 2TB SSD Kits beginnen beter verkrijgbaar te worden, zie ook: https://www.aliexpress.com/item/1005008351841618.html
Ik heb zelf gisteren mijn M4 geüpgraded naar 2TB voor £200 bij de lokale computerboer in hier in Hong Kong. Werkt prima. Hoe lang het werk geen idee. Maar volgens mij is Sandisk wel een goed merk.
In totaal 212€ betaald voor een 2TB Sandisk ssd.
Hier gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005008365877246.html Prijs is intussen heel wat gestegen. Met wat coupons kan je de prijs wel wat verlagen.
:strip_exif()/f/image/x3q6SgPCHHuumUifItjQP2uh.png?f=user_large)
De oude SSD kan ik zo terug plaatsen ivm garantie.
Denk dat ik mijn base mac mini te koop ga zetten. Zit een maand na gebruik weer in zijn verpakking aangezien ik toch veel meer game (op de pc) dan bijv productiviteit. Dacht hem veel meer te gebruiken icm de iphone (agenda) maar echt veel afspraken heb ik niet gehad de afgelopen tijd. Kan het geld wel gebruiken voor een upgrade van mijn 3060.
Ik wacht momenteel op een variant wat werkt met de M4 Pro zou komende maand moeten uitkomen.kdhoe schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:01:
Ik heb vandaag deze upgrade ook uitgevoerd. Werkt perfect! Was een kwartiertje werk. Heel simpel om zelf uit te voeren. Leessnelheid is 2950MB/s en schrijfsnelheid is 4300MB/s
elke keer weer genieten van mijn mac m4,
alleen iets wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is het regelen van het volume via mijn apple keyboard (desktop f3 en launchpad f4 werken wel). mijn boxen zijn via mijn monitor aangesloten (hdmi). maar het geluid reageert dus niet op mute, volume up/down (f10, f11, f12).
ik heb "brighter display" draaien en ook even naar "monitorcontrol" gekeken, maar die programma's moet je volledig controle geven over keyboard input.
iemand een tip hoe het binnen macOS geregeld kan worden.
alleen iets wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is het regelen van het volume via mijn apple keyboard (desktop f3 en launchpad f4 werken wel). mijn boxen zijn via mijn monitor aangesloten (hdmi). maar het geluid reageert dus niet op mute, volume up/down (f10, f11, f12).
ik heb "brighter display" draaien en ook even naar "monitorcontrol" gekeken, maar die programma's moet je volledig controle geven over keyboard input.
[ Voor 6% gewijzigd door ikke4 op 04-03-2025 12:40 ]
Niet.... zoals zoveel dingen met geluid is het op MacOS slecht geregeld zodra je buiten hun eigen spullen komt, en soms dan ook.ikke4 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:38:
Meest domme vindt ik persoonlijk dat er niet automatisch bitperfect wordt afgespeeld, via USB, op MacOS/Apple Music terwijl ze dat op IOS wel fatsoenlijk doen.
[ Voor 21% gewijzigd door TweakGP op 04-03-2025 13:17 ]
Ik krijg volume control ook niet aan de praat bij gebruik van ingebouwde speakers in mijn ultrawide monitor. Ik heb de Logitech MX Keys S keyboard in gebruik.ikke4 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:38:
Zit eerlijk gezegd niet te wachten op een 3rd-party software oplossing die elke keer weer automatisch moet worden opgestart bij een reboot.
Dus mocht iemand een andere mogelijk hebben gevonden om het aan de praat te krijgen...
Tot die tijd maar behelpen met het geluid uit de Mac mini.
Nu ook een week in het bezit van een m4 mini basismodel. Leuk ding! Tevreden mee.
Ik vind alleen de letters tijdens het browsen erg korrelig/onscherp.
Resolutie van het scherm staat op 1440P (LG 27GN800P), Maar ook op mijn HyperX Armada 1080P scherm, ervaar ik hetzelfde. Beide schermen zijn gewoon scherp in Windows.
Iemand enig idee?
Resolutie van het scherm staat op 1440P (LG 27GN800P), Maar ook op mijn HyperX Armada 1080P scherm, ervaar ik hetzelfde. Beide schermen zijn gewoon scherp in Windows.
Iemand enig idee?
Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra
:strip_exif()/f/image/42Gw4FgzqGMFTJs6GnbOf28v.jpg?f=fotoalbum_large)
Een USB-DAC aansluiten kan een oplossing zijn om weer volume te kunnen regelen met het toetsenbord. Ik heb het zelf opgelost door de KEF LSX II LT set via USB-C aan te sluiten.
[ Voor 17% gewijzigd door Haas op 05-03-2025 15:56 ]
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Ja, een 5k schermm kopen. Apple scaled gewoon niet zo goed met 1080/1440p. ik vind het trouwens acceptabel op mijn ultrawede 3440 x 1440, maar wil je hagelscherpe tekst/fonds dan zul je moeten overstappen naar een 5k scherm.charlie7 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:51:
Nu ook een week in het bezit van een m4 mini basismodel. Leuk ding! Tevreden mee.
Iemand enig idee?
Hmm, zoveel last heb ik er ook niet van. Ik houd graag mijn schermen aangezien ik natuurlijk ook nog mijn normale computer er naast heb. Hier game ik op.WouterL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Ja, een 5k schermm kopen. Apple scaled gewoon niet zo goed met 1080/1440p. ik vind het trouwens acceptabel op mijn ultrawede 3440 x 1440, maar wil je hagelscherpe tekst/fonds dan zul je moeten overstappen naar een 5k scherm.
Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra
Strak plan.... duizend euro extra uitgeven omdat in MacOS de volume functie ontbreekt :-).Haas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:55:
[Een USB-DAC aansluiten kan een oplossing zijn om weer volume te kunnen regelen met het toetsenbord. Ik heb het zelf opgelost door de KEF LSX II LT set via USB-C aan te sluiten.
De mensen hier die het opmerken hebben al gewoon prima werkende speakers en schermen en vast niet heel veel behoefte om nog een extra bak geld uit te geven. Als je met meerdere pc's/mac's werkt dan is geluid via je beeldscherm en een KVM gewoon de standaard oplossing. Alleen daar faalt MacOS nog flink, net zoals met andere opties voor geluid.
[ Voor 22% gewijzigd door TweakGP op 05-03-2025 14:44 ]
Mijn Dell 4k U2723 is op 1920x1080 gewoon meer dan prima om naar te kijken.....charlie7 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:51:
Je zou eens wat met BetterDisplay kunnen spelen of je het wat beter kunt krijgen. Zie https://github.com/waydab...-HiDPI,-LoDPI-explanationcharlie7 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:02:
[...]
Hmm, zoveel last heb ik er ook niet van. Ik houd graag mijn schermen aangezien ik natuurlijk ook nog mijn normale computer er naast heb. Hier game ik op.
ik gebruik hier monitorcontrol.app voor en hij doet wat het moet doen en zit geduldig in de menubalk.Ethernety schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:42:
[...]Ik krijg volume control ook niet aan de praat bij gebruik van ingebouwde speakers in mijn ultrawide monitor. Ik heb de Logitech MX Keys S keyboard in gebruik.
iOS N3rd
Oke hierbij een budget alternatiefTweakGP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:29:
[...]
Strak plan.... duizend euro extra uitgeven omdat in MacOS de volume functie ontbreekt :-).
De mensen hier die het opmerken hebben al gewoon prima werkende speakers en schermen en vast niet heel veel behoefte om nog een extra bak geld uit te geven. Als je met meerdere pc's/mac's werkt dan is geluid via je beeldscherm en een KVM gewoon de standaard oplossing. Alleen daar faalt MacOS nog flink, net zoals met andere opties voor geluid.
https://www.amazon.nl/UGR...cBook/dp/B082WG5VTK/?th=1
Getest en werkt ook prima met volumeregeling via toetsenbord.
Die was ik inderdaad al tegen gekomen. Vanavond als ik thuis ben eens proberen! Thx!biobak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:42:
[...]
Je zou eens wat met BetterDisplay kunnen spelen of je het wat beter kunt krijgen. Zie https://github.com/waydab...-HiDPI,-LoDPI-explanation
Leuk ding... maar dat was niet het probleem. Op een Mac mini zit ook gewoon een hoofdtelefoon uitgang die hetzelfde doet. Probleem ontstaat met geluid uit naar monitor/speakers.Haas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Oke hierbij een budget alternatief, USB-C DAC:
Maar wellicht dat bovengenoemde app het kan oplossen. Blijft dom dat het nodig is.
[ Voor 8% gewijzigd door TweakGP op 05-03-2025 15:55 ]
Je kan ook naar het kleurprofiel kijken, dat heeft bij mij ook iets geholpen. Maar macOS schaalt helaas slechter dan Windows..charlie7 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:51:
Iemand enig idee?
Ik had 'm na ontvangst beneden op een 1080P dell scherm aangesloten, hier was wel alles scherp. Maar op mijn computer boven is het dramatisch (slechter, dramatisch is overdreven).Kassad schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:07:
[...]
Je kan ook naar het kleurprofiel kijken, dat heeft bij mij ook iets geholpen. Maar macOS schaalt helaas slechter dan Windows..
Ja, ik gebruik deze app ook en werkt prima. Het ziet er stukken beter uit. Nu wacht ik natuurlijk nog steeds op de Asus 32" monitor die dit jaar moet uitkomen.charlie7 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:53:
[...]
Die was ik inderdaad al tegen gekomen. Vanavond als ik thuis ben eens proberen! Thx!
Het is nog niet zo schep als in Windows. Maar met BetterDisplay is het wel beter geworden.
Dankjewel!
Dankjewel!
Haas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Oke hierbij een budget alternatief, USB-C DAC:
:strip_exif()/f/image/5Cu1gVwcgyuQrN3UEjk0MC1a.jpg?f=fotoalbum_large)
deze net bij de action gekocht voor 4 euro gekocht en die werkt ook met volume knoppen op het toestenbord.
Leuk, maar aangezien er al een 3,5jack op een M4 Mac mini zit nogal overbodig?ikke4 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:04:
[...]
deze net bij de action gekocht voor 4 euro gekocht en die werkt ook met volume knoppen op het toestenbord.
Ik denk dat het meer voor mensen is die liever de aansluiting aan de voorkant niet permanent aangesloten wil hebben.TweakGP schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Leuk, maar aangezien er al een 3,5jack op een M4 Mac mini zit nogal overbodig?
Ik heb mijn oog laten vallen op https://www.rtings.com/mo...s/msi/mpg-341cqpx-qd-oled.
Helaas nog geen ervaringen van deze monitor met mac mini m4 kunnen vinden.
Heeft iemand meer info over deze combinatie?
Wat denk je zelf..... scherm met een forse afmeting en een flink lage resolutie. Dan kan je toch zelf bedenken dat het er niet heel fraai gaat uitzien, met de MacMini heeft het verder weinig te maken.doggy1 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:42:
Ik heb mijn oog laten vallen op https://www.rtings.com/mo...s/msi/mpg-341cqpx-qd-oled.
Ik heb de voorganger en op zich werkt het prima en ziet het er qua kleuren en helderheid goed uit, ook HDR. Ook de KVM switch werkt prima (inclusief keyboard, muis en externe camera).doggy1 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:42:
Voor office werk kan ik het echt niet aanraden, de alternatieve RGB led setup (triangular) zorgt ervoor dat de letters er slecht uitzien, ik vind het echt niet prettig. Met Windows heb ik er minder last van dan in MacOS.
Voor gaming in Windows is het een fantastische monitor, 10bit HDR is echt
[ Voor 11% gewijzigd door Radiodurans op 08-03-2025 12:54 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Tjonguh, ik probeer al een tijdje mijn oude M2 Pro Mac mini te verkopen.
Maar bij Apple en andere partijen krijg je bar weinig voor terug. Op eBay loopt het ook nog niet echt storm. Het is een M2 Pro (8 performance and 4 efficiency) met 32GB geheugen. Apple wilt er maar 190euro voor geven.
Maar bij Apple en andere partijen krijg je bar weinig voor terug. Op eBay loopt het ook nog niet echt storm. Het is een M2 Pro (8 performance and 4 efficiency) met 32GB geheugen. Apple wilt er maar 190euro voor geven.
Volgens mij doet MacOS dit wel goed, mits er een juiste kabel wordt gebruikt zodat HiDPI kan worden ingeschakeld.WouterL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Ja, een 5k schermm kopen. Apple scaled gewoon niet zo goed met 1080/1440p. ik vind het trouwens acceptabel op mijn ultrawede 3440 x 1440, maar wil je hagelscherpe tekst/fonds dan zul je moeten overstappen naar een 5k scherm.
Dit gaat niet altijd goed, ik heb een Samsung 34" scherm met 3440*1440, aangesloten met usb-c maar krijg HiDPI nog niet aan de praat. Ik vind het minder dringend omdat het er voor nu prima uit ziet maar HiDPI kan ik niet simuleren, ook niet via BetterDisplay.Purejet schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:24:
[...]
Volgens mij doet MacOS dit wel goed, mits er een juiste kabel wordt gebruikt zodat HiDPI kan worden ingeschakeld.