franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Plop, neerzetten, simkaart er in. aanzetten en het werkte. Klik en Klaar.
verademend hoe makkelijk het was. was in 10 min klaar en internet werkte.
Alleen upload fluctueert wel heel erg, haal nu maar 15mbps en 500mbps down.
Normaal zit de upload op zo een 25 a 35
Dat klopt in principe als je op de laatste firmware zit. Hoewel ik het idee heb dat na een week of 4 uptime van mijn zyxel alle devices op 2.4 Ghz gaan draaien. En pas na een reset die op 5 Ghz horen te zitten dat dan ook weer doen.franssie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:49:
Ik lees weinig meer over WiFi problemen, klopt dat?
Nu hou ik dat in gaten om een melding te maken als dit echt het geval lijkt om mijn log na te laten kijken. Echter heeft de router een reset van buitenaf gehad want mijn uptime staat nu pas op 7 dagen...
Zou met recente firmware moeten zijn opgelost. Ikzelf heb nog de oude, om onduidelijke redenen, maar gelukkig lost een kabeltje naar Ubiquiti spul het meeste wel opIk lees weinig meer over WiFi problemen, klopt dat?
Zo draai ik het zelf ook, met action switch ertussen, maar bij schoonmoeders is hoe simpeler hoe beter.Keypunchie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:52:
[...]
Zou met recente firmware moeten zijn opgelost. Ikzelf heb nog de oude, om onduidelijke redenen, maar gelukkig lost een kabeltje naar Ubiquiti spul het meeste wel op
Wat @jeroenjarino schrijft zou een probleempje kunnen worden, al weet ik niet of ze veel 2,4 spul heeft (ik vermoed niets) dus wellicht toch gescheiden SSID's instellen.
Ze woont (net opgezocht) 100 meter van een mast maar op de begaande grond, dus het gezegde "onder de vuurtoren is het donker" zou van toepassing kunnen zijn, we gaan het merken.
edit: en anders het Omada AP er aanhangen en de WiFi uitzetten, kan ook. Ik zal haar ervaringen delen zodra ik ze heb.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 09-02-2026 20:01 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/bb7Sapl044P5po6sSqULgiQI.png?f=user_large)
Al mijn apparatuur staat in de meter kast
- Synology
- Desktop (proxmox)
- Desktop (Home Assistant)
- TP Link Deco
- Switch
Nu neig ik over te stappen op klik en klaar, Odido geeft aan dan er +- 300 Mbit/s Down en 60 Up.
zou ik de router in de meterkast kunnen laten staan en dan no steeds een snellere/stabielere verbinding hebben dan de 30mbit's die ik nu heb?
Dat zou zo maar kunnen. Echter, als er een netwerkkabel van de meterkast naar een andere ruimte gaat kan je het modem ook in die andere ruimte zetten.Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:01:
Momenteel heb ik een DSL lijntje van Odido 30 Mbit:
[Afbeelding]
- Synology
- Desktop (proxmox)
- TP Link Deco
- Switch
Nu neig ik over te stappen op klik en klaar, Odido geeft aan dan er +- 300 Mbit/s Down en 60 Up.
zou ik de router in de meterkast kunnen laten staan en dan no steeds een snellere/stabielere verbinding hebben dan de 30mbit's die ik nu heb?
Je kan het proberen maar een meterkast is voor 5G apparatuur zelden een goede plek vanwege alleen al alle kabels etc die er radiostoring veroorzaken, en ook je apparatuur die er al staat helpt niet.Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:01:
Momenteel heb ik een DSL lijntje van Odido 30 Mbit:
[Afbeelding]
- Synology
- Desktop (proxmox)
- TP Link Deco
- Switch
Nu lees ik dat je een switch hebt, dus zet het modem ergens neer waar de ontvangst goed is en sluit het dan bekabeld aan op je switch. Vandaar blijft je TP link spul gewoon werken (als het bedraad is aangesloten tenminste).
Zo heb ik het ook, K&K Modem staat op een kast in de slaapkamer, WiFi uit.
op dit moment ziet het er zo uit:franssie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:05:
[...]
Je kan het proberen maar een meterkast is voor 5G apparatuur zelden een goede plek vanwege alleen al alle kabels etc die er radiostoring veroorzaken, en ook je apparatuur die er al staat helpt niet.
Nu lees ik dat je een switch hebt, dus zet het modem ergens neer waar de ontvangst goed is en sluit het dan bekabeld aan op je switch. Vandaar blijft je TP link spul gewoon werken (als het bedraad is aangesloten tenminste).
Zo heb ik het ook, K&K Modem staat op een kast in de slaapkamer, WiFi uit.
:strip_exif()/f/image/TmfDf06rovnMVmV5YNT3ENB6.png?f=user_large)
Op elke switch zit een Deco TP-Link aangesloten.
In de Woonkamer heb ik een schuifpui dus waarschijnlijk het beste ontvangst.
Zou in theorie dus het beste het klik en klaar punt daar zetten i.p.v. in de meterkast.
yup. Al kan je het natuurlijk in de meterkast proberen, maar waar je in je switchnetwerk je router inplugt maakt over het algemeen niet veel uit (tenzij je een managed netwerk hebt met toegewezen poorten, maar dan weet je wel waar je mee bezig bent dus moet ook dat goed komen)Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:49:
[...]
op dit moment ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Op elke switch zit een Deco TP-Link aangesloten.
In de Woonkamer heb ik een schuifpui dus waarschijnlijk het beste ontvangst.
Zou in theorie dus het beste het klik en klaar punt daar zetten i.p.v. in de meterkast.
Het zijn redelijk simpele switches (ubiquiti flex mini) zijn wel managed maar doe verder niks speciaals ermee.franssie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:55:
[...]
yup. Al kan je het natuurlijk in de meterkast proberen, maar waar je in je switchnetwerk je router inplugt maakt over het algemeen niet veel uit (tenzij je een managed netwerk hebt met toegewezen poorten, maar dan weet je wel waar je mee bezig bent dus moet ook dat goed komen)
Ga dus eerst proberen in de Meterkast en dan kan ik nog altijd verplaatsen.
Mocht resultaat tegenvallen in de meterkast kun je ook tijdelijk een USB-C PD powerbank aansluiten op de router. Kun je ermee door het huis wandelen om de beste plek qua ontvangst te vinden.Merkelbeek schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:58:
[...]
Het zijn redelijk simpele switches (ubiquiti flex mini) zijn wel managed maar doe verder niks speciaals ermee.
Ga dus eerst proberen in de Meterkast en dan kan ik nog altijd verplaatsen.
Update: en meteen even buiten kijken wat het verschil is met binnen. Nuttig? Nee, niet echt maar ik wilde het verschil toch graag even met eigen ogen zien.
[ Voor 13% gewijzigd door vdr01 op 10-02-2026 17:18 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Even een klein Nextcloud schopje, het lijkt mij wel interessant dit zelf op te zetten in het licht van de huidige politieke ontwikkelingen, maar als ik dit zo lees wordt dat dus toch wel lastig omdat het IP van de router elke 24 uur refresht?Miglow schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:20:
[...]
Het voordeel is dat je zelf instellingen kunt veranderen, nadeel is dat je nog steeds gebonden bent aan hoe Odido het netwerk inricht, dus CG-NAT en verandering van ip elke 24 uur. Maakt het niet heel simpel om bij je servers te komen zonder ddns services.
Zijn er hier sowieso mensen met Nextcloud ervaring en do's / dont's hebben?
youtube.com/@hisrep
Je kunt natuurlijk gebruik maken van een Dynamic DNS dienst (DDNS). Zodra je externe IP wordt gewijzigd, wordt de verwijzing van bijvoorbeeld voorbeeld.duckdns.org ook meteen gewijzigd naar het nieuwe IP adres toe. Ik gebruik de meegeleverde K&K modem/router niet meer, maar zit dit tegenwoordig niet in de firmware ingebakken?DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:39:
[...]
Even een klein Nextcloud schopje, het lijkt mij wel interessant dit zelf op te zetten in het licht van de huidige politieke ontwikkelingen, maar als ik dit zo lees wordt dat dus toch wel lastig omdat het IP van de router elke 24 uur refresht?
Ik heb het al een tijdje draaien. Via DeSec / strato een domein met dynamic dns. En thuis een mini-pc met docker Nextcloud-AIO. Moest volgens mij wel het modem in bridge zetten ivm hairpin NAT. Maar geen idee of dat nog speelt. Hij rest snachts het IP, dus ik heb er eigenlijk geen last van. Heb ook Immich, booklore, Authentik, Komga en stapeltje andere dockers draaien.DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:39:
[...]
Even een klein Nextcloud schopje, het lijkt mij wel interessant dit zelf op te zetten in het licht van de huidige politieke ontwikkelingen, maar als ik dit zo lees wordt dat dus toch wel lastig omdat het IP van de router elke 24 uur refresht?
Dat heb ik opgelost met een lokale dhcp en dns (pi-hole) die drie maal dezelfde dns server meegeeft. Dat voorkomt dat de cliënt toch nog mogelijk ziet een andere dns server te gebruiken dan de pi-hole. Klinkt complex, maar hairpin NAT was een complexe noot om te kraken. Heel vaak werkte het goed en dan weer geen verbinding. En dat dan voor alle mobiele (Android) devices. Dat wil je niet als je je partner wilt overhalen om naar nextcloud over te stappen 🤗
Theo
Je kunt het voor weinig uitproberen bij: https://www.hetzner.com/storage/storage-share/DeNachtwacht schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:39:
[...]
Er is elke keer wel iets met het netwerk van Odido... toch maar eens een KPN simkaart bestellen, kan ik ook gelijk op een mast die iets dichterbij staat.
KPN heb je wel het daglimiet van 20GB maar de ping is meestal wel lager dan Odido.BeOnFilms schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:18:
Mijn ping is de afgelopen dagen steeds verder aan het oplopen... Vorige week nog 30, afgelopen weekend 35 en vandaag zit ik op 40, gaat niet lager.
Er is elke keer wel iets met het netwerk van Odido... toch maar eens een KPN simkaart bestellen, kan ik ook gelijk op een mast die iets dichterbij staat.
[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 13-02-2026 19:44 ]
Als ping & jitter voor jou zo belangrijk zijn dan moet je je afvragen of je niet beter een vaste lijn kunt nemen? Via 4 of 5G heb je altijd meer last van invloeden van je omgeving waardoor de ping minder stabiel is dan bij een vaste lijn.BeOnFilms schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:18:
Mijn ping is de afgelopen dagen steeds verder aan het oplopen... Vorige week nog 30, afgelopen weekend 35 en vandaag zit ik op 40, gaat niet lager.
Ik ben me bewust van de stabielere en snellere opties, maar dat is helaas niet beschikbaar voor mij. Ik ben al blij dat Klik&Klaar er is, qua bandbreedte zit het wel snor.Aalard99 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:39:
[...]
Als ping & jitter voor jou zo belangrijk zijn dan moet je je afvragen of je niet beter een vaste lijn kunt nemen? Via 4 of 5G heb je altijd meer last van invloeden van je omgeving waardoor de ping minder stabiel is dan bij een vaste lijn.
Ping is inderdaad wel een ding, en starlink ik ook niet heel veel snellerBeOnFilms schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Ik ben me bewust van de stabielere en snellere opties, maar dat is helaas niet beschikbaar voor mij. Ik ben al blij dat Klik&Klaar er is, qua bandbreedte zit het wel snor.
Dit is bijvoorbeeld mijn K&K site https://smokeping.hostio....isp_client.odidofwa.fwa11
Geen contact opgenomen met Odido, tot het afgelopen zaterdagavond weer zover was. Nog geen 5 minuten normaal op het web kunnen browsen, websites die niet eens laadden.
Leek in eerste instantie zondagochtend opgelost, toch contact opgenomen, niks te zien maar op aandringen toch (nogmaals) factory reset. Zodra ik opgehangen had begon het euvel weer. Nogmaals contact "een scan" uitgevoerd, zou weer helemaal moeten werken. Heeft vrijwel de hele zondag niet gewerkt.
Werd bij de helpdesk nog wel xDSL aangeraden, waarvan ik weet op deze locatie echt maximaal 30mbit te kunnen krijgen, geen goed alternatief. Zou wel liggen aan het feit dat er maar 1 zendmast in de buurt staat, dan kan dit rond 20:00-21:00 gebeuren (duidelijk niet het geval).
Nog even goed WAN status in de gaten gehouden in het modem, ging van alles schijnbaar goed op 5G+, naar alleen B3/B7, mobiele status down, tot zelfs SIM card status geen. Elke minuut down, elke 5 minuten wel een keer de SIM card status naar geen.
Device/reboots/factory resets maakten allemaal niet uit, SIM in telefoon en het werkt zonder problemen. Inmiddels toch maar een FWA505 besteld, gezien Odido modem het ook weer normaal doet lastig om te zeggen of dat het direct op gaat lossen, was al wat langer aan het kijken voor vervanging om toch gewoon de volle features/controle te hebben.
Over het algemeen nog steeds tevreden maar altijd wel frustrerend om dergelijke problemen te hebben en hier geen erkenning van te krijgen, niet dat het bij Ziggo beter ging..
Helaas was dit het probleem ook niet, minstens 3 keer in mijn telefoon gestopt, probleem daarna weer terug als hij in het modem zat.franssie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:02:
@WinterEFG aangezien ie het weer doet na de simkaart eruit en erin gehaald te hebben, zat deze waarschijnlijk scheef?
Problemen verdwenen ook zonder aan de SIM te zitten of enige andere (duidelijke) actie te ondernemen. Rond een uur of 20:00 begon het weer te werken, eerst browsen weer een beetje normaal, half uur later ook andere services weer helemaal stabiel. Geen instellingen gewijzigd, geen reboots/resets, niks.
Edit: inmiddels fwa505 binnen, voor mensen die dit ook overwegen, gebruikt micro- ipv nano-SIM. Dus bestel/regel hier iets voor als het originele kaartje van de Odido SIM weg gegooid is.
[ Voor 12% gewijzigd door WinterEFG op 17-02-2026 20:57 ]
Bij mij is deze zowel in als uitgaand dichtGotez schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:54:
Ik wilde, om te leren, voor mezelf een mock-up mailservertje instellen. Kan het zijn dat ik op port 25 ook geen inkomende mails/smtp kan ontvangen? Ik dacht dat deze port alleen dicht stond voor uitgaand verkeer.
Op de vaste lijn heb ik bij Odido altijd een inkomende mailserver op poort 25 gehad. Volgens mij is dat bij K&K niet anders. Hoe heb je getest?Gotez schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:54:
Ik wilde, om te leren, voor mezelf een mock-up mailservertje instellen. Kan het zijn dat ik op port 25 ook geen inkomende mails/smtp kan ontvangen? Ik dacht dat deze port alleen dicht stond voor uitgaand verkeer.
Poort 25 staat ook in dit lijstje met toegestane poorten op K&K.
https://community.odido.n...ostid=1826609#post1826609
[ Voor 29% gewijzigd door rvk op 20-02-2026 11:48 ]
Dank je wel. Misschien doe ik het verkeerd. Modem is bridge. Toen in opnsense de poorten doorgelaten in firewall. En via portforward naar mijn stalwart. Via online check zag ik port 993 en 465 open staan. Port 25 bleef dicht. Ik ga alles nog een keer goed nalopen.rvk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:43:
[...]
Op de vaste lijn heb ik bij Odido altijd een inkomende mailserver op poort 25 gehad. Volgens mij is dat bij K&K niet anders. Hoe heb je getest?
Exact hetzelfde gedrag op locatie A en locatie B, 500 meter van elkaar verwijderd (dus andere mast, stedelijk gebied). Het is ook echt vrijwel precies 48-52 seconden wel verbinding, 7-8 seconden niet. In een structurele loop. Met verbinding haal ik zo 300mbit (RSSI -74). Ook even factory reset geprobeerd (just in case).1 Feb 20 23:25:21 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 2 connection ready
2 Feb 20 23:25:21 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
3 Feb 20 23:25:21 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
4 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: ipv6PDNInfo[1].addr:
5 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: ipv4PDNInfo[1].addr:100.85.221.135
6 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: tac:262
7 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: physicalCellID:95
8 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: cellID:2647397
9 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: 3GPPGeneration:NR5G-NSA
10 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: APN successfully connected, inform backend.
11 Feb 20 23:25:20 user notice cellwan CM: APN disconnected, inform backend.
12 Feb 20 23:25:17 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 1 connection ready
13 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: ipv6PDNInfo[1].addr:
14 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: ipv4PDNInfo[1].addr:178.227.191.6
15 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: tac:262
16 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: physicalCellID:95
17 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: cellID:2647397
18 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: 3GPPGeneration:NR5G-NSA
19 Feb 20 23:25:16 user notice cellwan CM: APN successfully connected, inform backend.
20 Feb 20 23:25:15 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
21 Feb 20 23:25:15 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"89652\",\"mac\":\"9e:30:f7:d2:da:c1\",\"ip\":\"192.168.1.42\",\"host\":\"MacBookPro\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:9e:30:f7:d2:da:c1\",\"ifname\":\"br0\"}
22 Feb 20 23:25:15 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
23 Feb 20 23:25:13 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3292) Set radio on
24 Feb 20 23:25:13 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3296) Set radio off(CFUN=0)
25 Feb 20 23:25:11 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 2 connection lost
26 Feb 20 23:25:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
27 Feb 20 23:25:11 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
28 Feb 20 23:25:11 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3292) Set radio on
29 Feb 20 23:25:10 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 1 connection lost
30 Feb 20 23:25:10 user notice cellwan CM: mtkSetRadio(3296) Set radio off(CFUN=0)
31 Feb 20 23:25:10 user notice cellwan CM: APN disconnected, inform backend.
32 Feb 20 23:24:30 user notice system zcmdModuleCfg: System: Wan interface Cellular WAN 2 connection ready
Iemand enig idee?
Je had inderdaad gelijk. Met wat kleine aanpassingen aan instellingen werkte server prima met port 25 voor inkomende mails. Leuk om keer gedaan te hebben. Veel geleerd.rvk schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:43:
[...]
Op de vaste lijn heb ik bij Odido altijd een inkomende mailserver op poort 25 gehad. Volgens mij is dat bij K&K niet anders. Hoe heb je getest?
Had deze week hetzelfde gedrag bij een nieuwe installatie (iedere minuut disconnect + reconnect). Opgelost door het modem aan de andere kant van de kamer te plaatsen (midden in huis).GREENSKiN schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:27:
Iemand enig idee?
Waarom de router zo dendert is onduidelijk, ik had de sim nog even in een ander LTE-modem geplaatst en had daar op die plek geen problemen. Maar ik plaats bij voorkeur het door de provider geleverde apparaat.
Snelheid bij raam (met stuiteren): 400 Mbit/s
Snelheid centraal in woning (zonder stuiteren): 300 Mbit/s - prima
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Vanochtend kwam ik er achter dat de internetverbinding eruit lag.
21.02.26 - 01:55:18 - Internetverbinding is mislukt: foutoorzaak: 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)
21.02.26 - 01:48:59 - Internetverbinding is losgekoppeld.
Herstart K&K gedaan en toen werkte internet weer, maar....
Als ik probeer in te loggen op de Zyxel, krijg ik deze melding:
Maximum number of login account has been reached.
Iemand zoiets al eens gehad en waar heeft dit mee te maken?
edit: na deze post te hebben geplaatst, kom ik er wel weer in.
Lijkt opgelost dus..
[ Voor 8% gewijzigd door albino71 op 21-02-2026 10:13 ]
Guess what. Sim er uit en er weer in. Probleem opgelost. Ik denk dat hij matig contact maakt, of iets dergelijks.
Volgens mij weer uitgezet. Want ik haal nog maar heel weinig down en upload. 130 en 30. Dat was altijd het dubbele. Vreemd. Gelukkig komt glaspoort binnenkort glasvezel aanleggen als het goed is. Want dit is jammer.Gotez schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:52:
Volgens mij hebben ze bij mij n78 erbij gezet sinds vanochtend. Opvallend, alle speedtesten naar odido servers gaan nu 440 mbit. Speedtest naar niet-odido servers blijven steken op 180 mbit. Eerst haalde ik voor beide gelijk op ongeveer 200mbit. Upload is bij alle servers gehalveerd naar 30 mbit.
Je kunt toch zien welke banden gebruikt worden en wat de kwaliteit is?Gotez schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Volgens mij weer uitgezet. Want ik haal nog maar heel weinig down en upload. 130 en 30. Dat was altijd het dubbele. Vreemd. Gelukkig komt glaspoort binnenkort glasvezel aanleggen als het goed is. Want dit is jammer.
Ik heb sinds een reset vandaag hetzelfde probleem. Werkte altijd prima, maar sinds een factory reset elke minuut uitval voor een paar seconden. Sim er uit helpt niet.GREENSKiN schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:48:
> ik had de sim nog even in een ander LTE-modem geplaatst
Guess what. Sim er uit en er weer in. Probleem opgelost. Ik denk dat hij matig contact maakt, of iets dergelijks.
Hebben anderen dit probleem?
edit: Handmatig instellen van 2e router als AP werkt alles weer prima.
[ Voor 6% gewijzigd door We.are.cake op 22-02-2026 23:45 ]
Ik moet vanwege een aankomende verhuizing misschien ook aan de Klik en Klaar. Kan ik deze makkelijk gebruiken met opnsense? Opnsense hoeft alleen maar als router te dienen, niet als modem (dus zorgen dat alles het goede IP adres heeft).Gotez schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:40:
[...]
Dank je wel. Misschien doe ik het verkeerd. Modem is bridge. Toen in opnsense de poorten doorgelaten in firewall. En via portforward naar mijn stalwart. Via online check zag ik port 993 en 465 open staan. Port 25 bleef dicht. Ik ga alles nog een keer goed nalopen.
Ja, bij mij draait het als een zonnetje. Ik heb dus wel bijgeleverde modem in bridge, maar dmz zou volgens mij ook moeten werken. Als je dan instellingen in modem goed zet.Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:55:
[...]
Ik moet vanwege een aankomende verhuizing misschien ook aan de Klik en Klaar. Kan ik deze makkelijk gebruiken met opnsense? Opnsense hoeft alleen maar als router te dienen, niet als modem (dus zorgen dat alles het goede IP adres heeft).
Over welk modem heb jij het? De klik en klaar modem? Moet die in bridge modus?Gotez schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:33:
[...]
Ja, bij mij draait het als een zonnetje. Ik heb dus wel bijgeleverde modem in bridge, maar dmz zou volgens mij ook moeten werken. Als je dan instellingen in modem goed zet.
Sorry. Ja, het Zyxel klik en klaar modem. Die mag volgens mij dan niet zelf wifi/dhcp doen. Dat uitzetten en het liefst opnsense in DMZ of modem in bridge.Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:34:
[...]
Over welk modem heb jij het? De klik en klaar modem? Moet die in bridge modus?
Dus dat wordt DMZ, als je er een router achter plaatst.
Het is niet anders. Ik zal straks even nog zelf goed zoeken maar is er een tutorial oid beschikbaar hoe dit te doen?BiG-GuY schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:20:
Bridge mode kan niet meer met het originele modem, als je een nieuwere firmware hebt dan aan het begin. Kans is nu 0% dat je nog de oude firmware krijgt als je nu klant wordt.
Dus dat wordt DMZ, als je er een router achter plaatst.
Als je dit moet navragen is het de vraag of je dit moet willen instellen. Kijk uit met deze settings.Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Het is niet anders. Ik zal straks even nog zelf goed zoeken maar is er een tutorial oid beschikbaar hoe dit te doen?
Netwerkinstellengen -> NAT -> DMZ
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 24-02-2026 19:45 ]
Dat verklaart waarom ik ook ineens prijzen in Deense kronen zie.franssie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:44:
Geinig, sinds lange tijd weer een Deens 178.225.24.x IP adres. Heel mijn Google is van slag
Handleiding: Odido Klik en Klaar (Zyxel NR5103E) i.c.m. OPNsense
Wanneer je de Odido Klik en Klaar modem aansluit op een bestaande OPNsense-installatie (bijvoorbeeld na een overstap van Glasvezel), moet je rekening houden met een IP-conflict en een eventuele oude VLAN-configuratie.
1. Het IP-conflict oplossen
Beide apparaten gebruiken standaard 192.168.1.1. Je moet een van de twee verhuizen.
Optie A: Het IP van de Klik en Klaar modem aanpassen (Aangeraden)
Sluit een laptop direct aan op de modem en log in op 192.168.1.1. Ga naar Netwerkinstellingen, dan Thuisnetwerk en verander het IP-adres naar bijvoorbeeld 192.168.10.1. Hierdoor blijft je interne OPNsense-netwerk op 192.168.1.x gewoon werken zonder dat je al je apparaten opnieuw hoeft in te stellen.
Optie B: OPNsense aanpassen (LAN-zijde)
Wijzig het LAN IP van OPNsense naar bijvoorbeeld 192.168.2.1. Tip: Doe dit via het console-menu (optie 2). De web-interface weigert vaak de DHCP-range aan te passen zolang de interface zelf nog in het oude subnet zit. Via de console kun je het interface-IP en de DHCP-pool in één keer goedzetten.
VLAN 300 verwijderen
De Klik en Klaar modem werkt via 5G en gebruikt geen VLAN tags. Als je WAN-poort nog op VLAN 300 staat van je vorige glasvezelverbinding, krijg je geen verbinding.
• Ga in OPNsense naar Interfaces, dan Assignments.
• Zet de WAN interface terug op de fysieke poort (bijvoorbeeld re1 of igb0) in plaats van de VLAN-koppeling.
• Verwijder daarna de oude VLAN-configuratie onder Interfaces, Other Types, VLAN.
Statisch IP en DMZ instellen op de Odido-modem
Omdat IP Passthrough op de Zyxel vaak niet goed werkt of geblokkeerd is, gebruik je de DMZ-methode om Double NAT-problemen te voorkomen.
• MAC-adres: Zoek het MAC-adres van je fysieke WAN-poort op in OPNsense bij Interfaces, Overview.
• Static Lease: Ga in de Odido-modem naar de DHCP-instellingen en reserveer een vast IP (bijvoorbeeld 192.168.10.2) voor het MAC-adres van je OPNsense WAN-poort.
• DMZ: Ga naar Netwerkinstellingen, Firewall, DMZ. Schakel dit in voor het IP-adres dat je net gereserveerd hebt.
OPNsense WAN-beveiliging aanpassen
Omdat de Odido-modem een lokaal IP uitdeelt aan de WAN-kant van OPNsense, moet je de standaard blokkade opheffen:
• Ga naar Interfaces en klik op WAN.
• Vink onderaan de optie Block private networks (RFC 1918) UIT.
• Als je dit niet doet, blokkeert OPNsense al het verkeer vanaf de modem.
Hardware setup
Gebruik de LAN 1 (2.5G) poort op de Odido-modem voor de verbinding met je OPNsense-router. 5G-snelheden kunnen bij Klik en Klaar boven de 1 Gbps uitkomen; met de 2.5G poort voorkom je een snelheidsbeperking tussen de modem en je eigen router.
Kreeg ook opeens weer standaard de Deense versie van de website te zien. Ook prijzen waren in de Deense valuta.franssie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:44:
Geinig, sinds lange tijd weer een Deens 178.225.24.x IP adres. Heel mijn Google is van slag
Goed verhaal. Dank! Ik had inderdaad mijn opnsense al draaien op 192.168.68.1. Hoe bevalt K&K? Ik heb ingestorte verbinding hier, van 200 mbit twee dagen naar 400 en nu naar 110 mbit. En signaalsterkte echt minimaal.Muncher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:05:
@Gotez @BiG-GuY @IJsbeer Het is gelukt om Klik en Klaar te laten samenwerken met opnsense. Ik deel hier even de stappen die ik heb gezet zodat andere er mogelijk ook wat aan hebben. Ik kwam van een "originele" T-Mobile/Odido glasvezel aansluiting, inclusief vlan tagging. Ik heb de DHCP range van het Klik & Klaar modem aangepast, omdat het teveel gedoe opleverde om de DHCP range aan te passen op opnsense icm een aantal services die draaien (zowel de DHCP range van het Klik en Klaar modem als mijn opnsense was 192.168.1.1/24). Met dank aan Gemini voor het helpen met opschrijven (zelfs het DMZ stuk staat er in):
Handleiding: Odido Klik en Klaar (Zyxel NR5103E) i.c.m. OPNsense
Wanneer je de Odido Klik en Klaar modem aansluit op een bestaande OPNsense-installatie (bijvoorbeeld na een overstap van Glasvezel), moet je rekening houden met een IP-conflict en een eventuele oude VLAN-configuratie.
1. Het IP-conflict oplossen
Beide apparaten gebruiken standaard 192.168.1.1. Je moet een van de twee verhuizen.
Optie A: Het IP van de Klik en Klaar modem aanpassen (Aangeraden)
Sluit een laptop direct aan op de modem en log in op 192.168.1.1. Ga naar Netwerkinstellingen, dan Thuisnetwerk en verander het IP-adres naar bijvoorbeeld 192.168.10.1. Hierdoor blijft je interne OPNsense-netwerk op 192.168.1.x gewoon werken zonder dat je al je apparaten opnieuw hoeft in te stellen.
Optie B: OPNsense aanpassen (LAN-zijde)
Wijzig het LAN IP van OPNsense naar bijvoorbeeld 192.168.2.1. Tip: Doe dit via het console-menu (optie 2). De web-interface weigert vaak de DHCP-range aan te passen zolang de interface zelf nog in het oude subnet zit. Via de console kun je het interface-IP en de DHCP-pool in één keer goedzetten.
VLAN 300 verwijderen
De Klik en Klaar modem werkt via 5G en gebruikt geen VLAN tags. Als je WAN-poort nog op VLAN 300 staat van je vorige glasvezelverbinding, krijg je geen verbinding.
• Ga in OPNsense naar Interfaces, dan Assignments.
• Zet de WAN interface terug op de fysieke poort (bijvoorbeeld re1 of igb0) in plaats van de VLAN-koppeling.
• Verwijder daarna de oude VLAN-configuratie onder Interfaces, Other Types, VLAN.
Statisch IP en DMZ instellen op de Odido-modem
Omdat IP Passthrough op de Zyxel vaak niet goed werkt of geblokkeerd is, gebruik je de DMZ-methode om Double NAT-problemen te voorkomen.
• MAC-adres: Zoek het MAC-adres van je fysieke WAN-poort op in OPNsense bij Interfaces, Overview.
• Static Lease: Ga in de Odido-modem naar de DHCP-instellingen en reserveer een vast IP (bijvoorbeeld 192.168.10.2) voor het MAC-adres van je OPNsense WAN-poort.
• DMZ: Ga naar Netwerkinstellingen, Firewall, DMZ. Schakel dit in voor het IP-adres dat je net gereserveerd hebt.
OPNsense WAN-beveiliging aanpassen
Omdat de Odido-modem een lokaal IP uitdeelt aan de WAN-kant van OPNsense, moet je de standaard blokkade opheffen:
• Ga naar Interfaces en klik op WAN.
• Vink onderaan de optie Block private networks (RFC 1918) UIT.
• Als je dit niet doet, blokkeert OPNsense al het verkeer vanaf de modem.
Hardware setup
Gebruik de LAN 1 (2.5G) poort op de Odido-modem voor de verbinding met je OPNsense-router. 5G-snelheden kunnen bij Klik en Klaar boven de 1 Gbps uitkomen; met de 2.5G poort voorkom je een snelheidsbeperking tussen de modem en je eigen router.
Ik heb exact dit probleem, om gek van te worden. Gaat om een zakelijk abonnement, hetzelfde modem. Met geen mogelijkheid lukt het om een bekabelde printer te benaderen vanaf een apparaat verbonden met Wifi.BlikRembrand schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:07:
Iemand ervaring hier met client isolation tussen Wifi en Ethernet op een Odido K&K ZTE G5 pro? Ik kom er niet uit. Clients op wifi kunnen elkaar pingen, en clients op ethernet zijn vanaf het modem te pingen via de webinterface, maar vanaf wifi kan ik ethernet devices niet bereiken.
[Afbeelding]
Ik heb al geprobeerd:
- pingen van printer via de webinterface: dat werkt
- wifi devices elkaar pingen: dat werkt
- 'Multi AP isolation' uitgezet onder wifi 'Main SSID'
- 'Completely Isolated' uitgezet onder wifi 'Basic Settings'
- MAC/IP/Port filtering uitgezet onder security
- Modem stroom eraf en erop
- Andere Ethernet poort (modem heeft er 2)
- Gecheckt dat ik op het main SSID zit en niet het gastnetwerk
Laptop via netwerkkabel en geen probleem om te printen.
Iemand een idee?
Pay peanuts get monkeys !
De eerste 24 uur zijn mwoah. Ik ga van 50 mbit naar max 150 mbit. Videobellen via Zoom kan eigenlijk niet. Ik heb de K&K app gebruikt om een betere plek te vinden voor het modem maar dit lijkt toch echt de optimale plek. Maar goed, het is bedoeld als tijdelijke verbinding dus het is afdoende voor nu.Gotez schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:45:
[...]
Goed verhaal. Dank! Ik had inderdaad mijn opnsense al draaien op 192.168.68.1. Hoe bevalt K&K? Ik heb ingestorte verbinding hier, van 200 mbit twee dagen naar 400 en nu naar 110 mbit. En signaalsterkte echt minimaal.
[ Voor 96% gewijzigd door SebasFM op 25-02-2026 17:02 . Reden: foutje bedankt ]
Daarnaast kan ik dan de wifi op Odido modem uitzetten en gebruik maken van de Unifi Wi-Fi.
Heb weinig verstand van netwerk maar zou zelfs mij moeten lukken, toch?
Ik heb een unmanaged action switch van 10 EUR achter het zyxel modem moeten hangen, managed switches/routers/gateways en de Zyxel gaan niet altijd goed samen (is vaker voorbij gekomen in dit topic, de snelheid blijft dan hangen op 120/50 oid), flow control instellingen hielpen bj mij niet.
Ik heb mijn Unifi in de Zyxel in de DMZ gezet, en zo kan ik ook gebruik maken van de WireGuard server in de Unifi.
Kan dus prima en met je eigen wifi netwerk zet je inderdaad de Wifi van de Zyxel uit.
De Zyxel zit op 192.168.1.1 dus voor je thuis netwerk, de Unifi, moet in een andere range staan, bijvoorbeeld 192.168.2.1 Je kan dan nog steeds inlogggen in je modem via 192.168.1.1
Veel plezier.
edit: De Fritz optie van @Keypunchie is ook een optie (hou dan ookk met de DHCP ranges) je zou zelfs alleen een access point van Fritz, Omada of Unifi direct in de Zyxel kunnen aansluiten, even instellen via de app. Dan blijft de Zyxel de primaire router maar alleen zonder wifi.
[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 27-02-2026 17:04 ]
Voor de rest, hele goeie tips van @franssie
[ Voor 11% gewijzigd door Keypunchie op 27-02-2026 14:53 ]
Maar als ik er een action switch achterzet, dan heb ik niets aan de 2,5 gbps toch? En daar gaat het me ook om. Verplaats nogal wat bestanden tussen Mac en opslag (omv) en dan is het zeer prettig om een wat hogere kopieersnelheid te hebben.franssie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:50:
@Hazalnootpuur Ik heb het met een Unifi Express (6).
Ik een action switch van 10 EUR achter het zyxel modem moeten hangen, managed switches/routers/gateways en de Zyxel gaan niet altijd goed samen (is vaker voorbij gekomen in dit topic, de snelheid blijft dan hangen op 120/50 oid), floodcontrol instellingen hielpen bj mij niet.
Ik heb mijn Unifi in de Zyxel in de DMZ gezet, en zo kan ik ook gebruik maken van de WireGuard server in de Unifi.
Kan dus prima en met je eigen wifi netwerk zet je inderdaad de Wifi van de Zyxel uit.
De Zyxel zit op 192.168.1.1 dus voor je thuis netwerk, de Unifi, moet in een andere range staan, bijvoorbeeld 192.168.2.1 Je kan dan nog steeds inlogggen in je modem via 192.168.1.1
Veel plezier.
Wat ik wel merk, met een Unifi Flex switch (2,5 Gbps) is dat WOL het bij het ene apparaat wel doet, en het andere niet. Das ook ruk.
Heb je 1 bepaalde in gedachten? Gaat mij vooral om de 2,5 gbps snelheid van de ethernetpoorten. De Fritz Fritz!Box 4690 is net zo duur, maar als die geen problemen geeft, kan ik die overwegen.Keypunchie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:51:
Ubiquiti is wel iets meer gericht op degene die met hun netwerk bezig willen zijn. Dan kun je misschien net een tandje goedkoper of minder prosumer mikken. AVM Fritz is een heel goed alternatief dan.
Voor de rest, hele goeie tips van @franssie
Die switch zit tussen modem en router, dus bij downloads ga je de 1 Gbps+ niet halen bij downloads van internet. Je interne netwerk werkt dan prima op 2,5.Hazalnootpuur schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:03:
[...]
Maar als ik er een action switch achterzet, dan heb ik niets aan de 2,5 gbps toch? En daar gaat het me ook om. Verplaats nogal wat bestanden tussen Mac en opslag (omv) en dan is het zeer prettig om een wat hogere kopieersnelheid te hebben.
Wat ik wel merk, met een Unifi Flex switch (2,5 Gbps) is dat WOL het bij het ene apparaat wel doet, en het andere niet. Das ook ruk.
Vwb WOL heb ik geen ervaring, dat zou je in het Unifi topic kunnen vragen.
Nu weet ik eindelijk waardoor mijn probleem werd veroorzaakt toen ik net K&K had. K&K -> PfSense -> Fritz = slechte performance t.o.v. alleen K&K. Nu werkt alleen K&K router prima met mijn netwerk en is de wifi ook voldoende maar ik snapte niet waarom de performance zo inzakte met de PfSense en Fritz ertussen. Nu wel, bedankt!franssie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:06:
[...]
Die switch zit tussen modem en router, dus bij downloads ga je de 1 Gbps+ niet halen bij downloads van internet. Je interne netwerk werkt dan prima op 2,5.
Vwb WOL heb ik geen ervaring, dat zou je in het Unifi topic kunnen vragen.
Zou je weer met Pfsense willen experimenteren, als die een optie flow control heeft kan dat ook werken ipv de action switch, maar bij mijn Unifi haalde dat niets uit helaas.vdr01 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:42:
[...]
Nu weet ik eindelijk waardoor mijn probleem werd veroorzaakt toen ik net K&K had. K&K -> PfSense -> Fritz = slechte performance t.o.v. alleen K&K. Nu werkt alleen K&K router prima met mijn netwerk en is de wifi ook voldoende maar ik snapte niet waarom de performance zo inzakte met de PfSense en Fritz ertussen. Nu wel, bedankt!
Maar hierboven ging het ook over een intern 2,5 Gbps netwerk, daar moet sowieso een switch bij.
Ook kan de Zyxel het lastig krijgen bij meer dan 32 of 64 WiFi clients (daar zit ergens een beperking dacht ik).
ook verschilt het nogal per woning of je de Zyxel kan plaatsen op een plek waar én de 5G ontvangst goed is én de WiFi afstraling ook goed is (ook naar de Odido Wifipunten als die niet bedraad aangesloten kunnen worden). Dat is bij miij bijvoorbeeld niet zo.
Maar als jouw opzet werkt bij jou is dat natuurlijk prima.
Maar zoals vaker in dit en andere netwerk topics gezgd, bij een andere provider is het simpel modem wisselen (of zelfs geeneens hun modem gebruiken, mijn experia zit nog in de doos met seal) en gaan - niemand of iets in het huishouden merkt iets van een SSID/PW change.
De K&K router werkt prima hier met als bonus wifi 6. Ik zie daardoor geen noodzaak om er nog twee stroomverbruikende apparaten tussen te zetten die (voor mij) niets toevoegen.franssie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:06:
[...]
Zou je weer met Pfsense willen experimenteren, als die een optie flow control heeft kan dat ook werken ipv de action switch, maar bij mijn Unifi haalde dat niets uit helaas.
Verbinding die er altijd 's avonds uitklapt. En dat terwijl het modem 's nachts herstart is om dan een ander ip-adres te krijgen. Doordat K&K eruitklapt stoort ook mijn muziek/filmserver. Ondanks dat dat lokaal werkt. Apple TV werkt natuurlijk niet lokaal, en die gebruik ik (infuse) icm OMV. Dus daarom dacht ik, router ertussen en probleem opgelost. Maar helaas werkt dat ook weer niet zo simpel. Heb inderdaad ook geen zin om er dan ook nog een extra switch tussen te zetten. Dat kost weer allemaal extra stroom.waltervl schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:29:
Ik had moeten toevoegen dat het mij ging om de reactie op de vraag van @Hazalnootpuur om een aparte (het leek mij een nieuwe, niet bestaande) router achter het Klik en klaar modem te zetten. Ik heb op het modem mijn oude SSID en wachtwoord ingesteld ook alle apparaten werkte gewoon vrolijk verder ... :-) Als hetl Klik en Klaar modem niet doet wat je wenst dan prima maar voor normaal gebruik lijkt het mij niet nodig er een eigen dure router met mesh achter te zetten.
Ben over het algemeen zeer tevreden over K&K, op de hickups van de laatste tijd na. Afijn, dank voor jullie comments. Ik kijk het denk ik nog maar eens ff aan.
Nee da voegt het niets toe. Op de site waar ik K&K gebruik wil ik VPN toegang, monitoring, en een goed setje bedrade AP's (veel M2 binnen en buiten) en toen kwam ik op Unifi uit. Maar als het werkt zoals gebruikt dan werkt het natuurlijk. Moet ik wel zeggen dat ik vanaf dag twee gebruiker ben, en toen was de WiFi niet stabiel, maar dat schijnt gelukkig nu opgelost te zijn.vdr01 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:25:
[...]
De K&K router werkt prima hier met als bonus wifi 6. Ik zie daardoor geen noodzaak om er nog twee stroomverbruikende apparaten tussen te zetten die (voor mij) niets toevoegen.
Wil het bij mijn schoonmoeder installeren en die heeft denk ik aan alleen het modem genoeg (klein appartement).
Ik woon ook klein dus moet voor schoonmoeder ook prima zijn. Ik heb de dagelijkse reset omdat wifi het niet meer deed ook nog meegemaakt. Maar toen kwam er een firmware update en was het probleem weg. Sindsdien stabiel hier als er aan Odido kant niets gebeurt.franssie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Nee da voegt het niets toe. Op de site waar ik K&K gebruik wil ik VPN toegang, monitoring, en een goed setje bedrade AP's (veel M2 binnen en buiten) en toen kwam ik op Unifi uit. Maar als het werkt zoals gebruikt dan werkt het natuurlijk. Moet ik wel zeggen dat ik vanaf dag twee gebruiker ben, en toen was de WiFi niet stabiel, maar dat schijnt gelukkig nu opgelost te zijn.
Wil het bij mijn schoonmoeder installeren en die heeft denk ik aan alleen het modem genoeg (klein appartement).
En, is het wat die Deense vrouwen? Ik heb het (helaas) nog niet.
Types als Greta Thunberg - weliswaar Zweeds - hoeven voor mij nietvdr01 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:41:
[...]
En, is het wat die Deense vrouwen? Ik heb het (helaas) nog niet.
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Odido heeft een paar blokken Deense IP adressen gekocht en ik meen ook van Oekraiéne.SambalBij schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:36:
Hmm ik ben niet de enige blijkbaar? Ineens denken Google en Youtube dat ik in Denemarken zit. Geen idee waar het vandaan komt, alle geoip databases lijken toch echt gewoon Nederland te zeggen... (178.225.216.x)
Verbinding met wat klapt er uit? Met internet in het algemeen? Wifi? Bedraad? Op een vast moment?Hazalnootpuur schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Verbinding die er altijd 's avonds uitklapt. En dat terwijl het modem 's nachts herstart is om dan een ander ip-adres te krijgen. ....
Ik heb wel onlangs gehad dat het modem door Odido vanwege onderhoud op een onhandige tijd gerestart was en ik daardoor de normale nachtelijke IP wisseling weer opnieuw moest instellen.
Ik moet met enige urgentie internet regelen voor mijn vader in het verzorgingstehuis. Hij gebruikt het vooral op zijn laptop/telefoon voor wat simpel surfen en mailen.
Voor nu wil ik geen vaste aansluiting, dus het Odido Klik & Klaar Internet via 5G lijkt een perfecte oplossing.
Volgens de Odido‑website is dit op zijn adres beschikbaar:
Tot 30 Mbit/s download
Tot 8 Mbit/s upload
Mijn vragen:
Is dit voldoende voor basisgebruik (surfen, mailen) op zijn laptop?
Ik zou via hetzelfde systeem ook graag Viaplay op zijn TV bedienen, zodat hij Formule 1 kan kijken.
Dus werkt Viaplay (F1) soepel met 30 Mbit/s?
Alle ervaringen of tips zijn welkom!
Maar zoals in dit topic heel erg veel benoemd, de snelheden van de site zijn indicatief en geen enkele weergave van behaalde resultaten, die ook erg afhangen van de plaatsing van het modem.
Dus bestellen en proberen is eigenlijk de enige manier om erachter te komen of het werkt, of lenen van iemand die het heeft.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Berichten over de recente hack mogen in: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)