franssie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:09:
[...]
Maar het ging er dacht ik om of deze binnen minder zou presteren dan een binnenmodel. Dat zou mij verbazen. Elke 5G modem zal buiten beter presteren immers (minder reflecties en demping) - totdat het gaat regenen of erger ... mist.
Radiosignalen hebben vele voodoo trekjes, zeker op hogere frequenties, maar dat een antenne
te efficiënt is, is mij onbekend. Wel bekend is dat hoge dBi antenne's een kleine(re) aanstralingshoek hebben dan de lagere (de beroemde doughnut)
Heeft iemand de handleiding kunnen vinden behalve een Quick Start Guide? ik kan er niks over vinden.
Als er echt een richtantenne in de buitenversie zit, kan het wel degelijk slechter presteren binnen (en soms zelfs buiten wellicht). Zeker binnen zijn er diverse reflecties van bijvoorbeeld ramen en muren. Die
vang je allemaal niet op als je maar 1 kant gericht luistert. In de 5G techniek zitten er diverse van dat soort truukjes waardoor het signaal beter wordt bij omnidirectionele antennes zoals in je telefoon.
Daar staat tegenover dat een richtantenne, zeker buiten minder last heeft van storingen die ergens anders vandaan komen dan waar de mast staat. Daarom ziet @
BiG-GuY buiten wel een echt voordeel, maar binnen juist niet.
Verder is het natuurlijk een kwestie van smaak. Ik zou persoonlijk toch echt even kijken waar ik hem wil laten. Als hij buiten kan en het (semi) permanent is, zou de buitenversie perfect zijn. Als hij toch binnen komt te staan en misschien wat vaker wordt opgepakt, is de binnenversie wel zo prettig, zelfs als je zoals @
ernstoud een mooie standaard erbij fabriceert of koopt. De buitenversie is toch groter, zwaarder en misschien iets minder handig voor binnen.
Ik werk hier doorgaans ook met een MiFi op het bureau naast mijn computer, terwijl er een NR5307 op zolder staat op de meest ideale locatie. Scheelt iets in snelheid, maar het is ook een kwestie van gemak. De MiFi gaat regelmatig met me mee, ik heb geen zin om steeds de SIM te wisselen. Dus ook in dit geval, kan het eigenlijk beter, ja, wil ik dat, nou, niet echt