Scherp, ik heb het net bij Odido nagevraagdRoy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:20:
Odido heeft de prijs van Klik en Klaar vandaag met €1 verhoogd, op de bestelpagina zie ik het alleen nog niet terug. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel nu (dus tijdelijk) geen aansluitkosten a 20 euro. De afgelopen tijd werden die wel in rekening gebracht. Daarmee is dus deze verhoging voor 20 maanden gecompenseerd. Dan valt het mee voor nieuwe klanten. Bestaande iets minder. Het is naar mijn mening nog steeds een goed product.Roy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:20:
Odido heeft de prijs van Klik en Klaar vandaag met €1 verhoogd, op de bestelpagina zie ik het alleen nog niet terug. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Op 13 februari maaklt het CBS de inflatiecijfers bekend. Ik neem aan dat bestaande abonnees alleen met een inflatie correctie te maken krijgen, maar corrigeer me gerust als ik het verkeerd zie.
Het is natuurlijk een product met een maandcontract. Dus volgens mij zal de prijsverhoging voor iedereen gelden, we gaan het zien.Kyle schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:53:
Op 13 februari maaklt het CBS de inflatiecijfers bekend. Ik neem aan dat bestaande abonnees alleen met een inflatie correctie te maken krijgen, maar corrigeer me gerust als ik het verkeerd zie.
Ik vermoed dat Odido nu deze verhoging doorvoert, voor bestaande en nieuwe klanten. En dan niet naar aanleiding van de CBS cijfers in februari nog eens een keer de prijs verhoogt. 1 euro op 25 (of minder) is 4%, dat lijikt mij al meer dan de inflatie.Kyle schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:53:
Ze verhogen de prijs om onze ervaring te verbeteren. Uiteraard.
Als ze dat ook echt zouden doen dan is die ene euro wat mij betreft primaKeypunchie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:25:
Ze verhogen de prijs om onze ervaring te verbeteren. Uiteraard.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is de inflatie correctie zo te zien. Nieuwe klanten krijg de "oude" prijs.Roy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]
Dit lijkt juist voor nieuwe klanten bestaande klanten krijgen later nog de inflatiecorrectie.zx9r_mario schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Dat is de inflatie correctie zo te zien. Nieuwe klanten krijg de "oude" prijs.
In mijn Odido is het al met 1 euro verhoogt... geen bericht van gehad. PS. Ben al meer dan een jaar klant.Roy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:43:
[...]
Dit lijkt juist voor nieuwe klanten bestaande klanten krijgen later nog de inflatiecorrectie.
Edit gevonden op website Odido; Inflatie correctie per 1 januari 2026 is 3.1%. Echter dat is maar afgerond 78 euro cent.... maar Odido verhoogt het met 1 euro.. Is 22 cent te veel. Principe kwestie
[ Voor 23% gewijzigd door jamesbond007uk op 05-01-2026 21:27 ]
Jamesbond007uk
Het staat ook op de factuur van december 2025:jamesbond007uk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:15:
[...]
In mijn Odido is het al met 1 euro verhoogt... geen bericht van gehad. PS. Ben al meer dan een jaar klant.
Edit gevonden op website Odido; Inflatie correctie per 1 januari 2026 is 3.1%. Echter dat is maar afgerond 78 euro cent.... maar Odido verhoogt het met 1 euro.. Is 22 cent te veel. Principe kwestie
Aankondiging: aanpassing maandkosten door inflatie
Om je dezelfde kwaliteit en service te kunnen blüven bieden, voeren we in januari 2026 (op basis van onze afspraken) een inflatiecorrectie van 3,1% door op de maandkosten van je abonnement. Dit zie je terug op de factuur over de maand januari. Het percentage is bepaald door het CBS en geldt niet voor abonnementen die afgesloten zijn op of na 1-10-2025 of voor 6 december 2010. Meer weten: odido.nl/inflatiecorrectie.
Dank! Maar dan klopt de verhoging nietyeahbaby schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:37:
[...]
Het staat ook op de factuur van december 2025:
[...]
Jamesbond007uk
Odido bevestigt het inmiddels, ik heb er ook zojuist een artikel over geschrevenRoy Tollenaar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]
Nu wachten tot KPN met een soortgelijk product gaat komenHayte schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Odido bevestigt het inmiddels, ik heb er ook zojuist een artikel over geschrevenEr ontstaan dus straks drie situaties: je hebt vóór 1 oktober 2025 een abo afgesloten: dan ga je 25,78 euro per maand betalen. Je hebt tussen 1 oktober 2025 en 5 januari 2026 een abonnement afgesloten: je blijft 25 euro per maand betalen. Je hebt op of na 5 januari 2026 een abonnement afgesloten: je gaat 26 euro per maand betalen. Bedragen zijn exclusief Klantvoordeel van 5 euro.
Ik had dat al eerder verwacht eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt me dat het mobiele netwerk het prima aan zou moeten kunnen als ik zo op antennekaart kijk, ze hebben bijvoorbeeld ook best goede N78 dekking volgens mij. Misschien willen ze niet teveel concurreren met zichzelf?Roy Tollenaar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Nu wachten tot KPN met een soortgelijk product gaat komen
Ze hebben dit soort verbindingen al, alleen niet voor consumenten. Heb via via een KPN Sim geleend toen ik tijdelijk in een vakantiehuis woonde en daar zaten ook geen beperkingen op. Degene van wie ik hem geleend had vertelde me dat zijn telecom-werkgever de Sims gebruikte voor het aansluiten van filialen van bepaalde retail organisaties op nieuwe locaties waar het aanleggen van DSL of glasvezel lang ging duren waardoor ze toch open konden ook al hadden ze geen vaste aansluiting.Siira schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Ik had dat al eerder verwacht eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt me dat het mobiele netwerk het prima aan zou moeten kunnen als ik zo op antennekaart kijk, ze hebben bijvoorbeeld ook best goede N78 dekking volgens mij. Misschien willen ze niet teveel concurreren met zichzelf?
Dat kan of ze zijn nog aan het testen om er ook tv bij aan te bieden.Siira schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Ik had dat al eerder verwacht eerlijk gezegd. Mijn gevoel zegt me dat het mobiele netwerk het prima aan zou moeten kunnen als ik zo op antennekaart kijk, ze hebben bijvoorbeeld ook best goede N78 dekking volgens mij. Misschien willen ze niet teveel concurreren met zichzelf?
Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken.W1ck1e schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:23:
[...]
Wel nu (dus tijdelijk) geen aansluitkosten a 20 euro. De afgelopen tijd werden die wel in rekening gebracht. Daarmee is dus deze verhoging voor 20 maanden gecompenseerd. Dan valt het mee voor nieuwe klanten. Bestaande iets minder. Het is naar mijn mening nog steeds een goed product.
Voor documentatie doeleinden, kon het in dit topic zo snel niet vinden.
Om ICMP PING aan te zetten zodat je extern gepingd kan worden, moet je een nogal verstopte setting aanzetten. Dat is nodig voorbijvoorbeeld smokeping monitoring
[hamburger] [onderhoud] [externbeheer]
eerste tabblad, tweede regel, [PING] bij WAN aanzetten.
edit @marktweakt ben je er nog in dit topic? Zie dat TS nog wat achter loopt.
De monitoring link https://smokeping.hostio....et=nl_isp_client.odidofwa van @ikbenjoeri zou er ook wel in mogen lijkt mij?
Om ICMP PING aan te zetten zodat je extern gepingd kan worden, moet je een nogal verstopte setting aanzetten. Dat is nodig voorbijvoorbeeld smokeping monitoring
[hamburger] [onderhoud] [externbeheer]
eerste tabblad, tweede regel, [PING] bij WAN aanzetten.
edit @marktweakt ben je er nog in dit topic? Zie dat TS nog wat achter loopt.
De monitoring link https://smokeping.hostio....et=nl_isp_client.odidofwa van @ikbenjoeri zou er ook wel in mogen lijkt mij?
[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 06-01-2026 22:52 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is dan dubbele bof: geen prijsverhoging en geen aansluitkosten.dutchnltweaker schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken.
Hoezo dubbele bof?W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Dat is dan dubbele bof: geen prijsverhoging en geen aansluitkosten.
Je hebt toch geordend voor 25 euro en geen aansluitkosten.
Vergeleken met klanten van voor 1 oktober (in een periode dat er aansluitkosten waren), die dus wel inflatie correctie aan de broek krijgen.TvanW schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Hoezo dubbele bof?
Je hebt toch georderd voor 25 euro en geen aansluitkosten.
ik las de "Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken" van @dutchnltweaker als "Die tijdelijke aansluitkosten zijn al een paar weken gratis", gezien dat het een reactie is mijn bericht dat het eerder niet gratis was.
[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 06-01-2026 14:15 ]
Ik dacht dat ik in oktober K&K had genomen, maar het was nog net in september.W1ck1e schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Dat is dan dubbele bof: geen prijsverhoging en geen aansluitkosten.
Dubbele pech dan dus: en inflatiecorrectie en aansluitkosten betaald...
Oh nee! dan ga ik van 40 euro voor onbeperkt mobiel (15 via aanbieding) + thuisinternet naar 40,78 betalen!
Laat het Odido niet lezen, maar nog altijd een koopje. Het buitenmodem ligt ondertussen onder een laag sneeuw op het dak, maar werkt gewoon door. En haal nog steeds 700mbit down/130 up.
Laat het Odido niet lezen, maar nog altijd een koopje. Het buitenmodem ligt ondertussen onder een laag sneeuw op het dak, maar werkt gewoon door. En haal nog steeds 700mbit down/130 up.
Ik kijk er als volgt naar. Inflatiecorrectie voor bedrijven is noodzakelijk en helaas gebruikelijk. Als werknemer wil ik zelf ook graag gecompenseerd worden voor inflatie. En nog liever opslag erbij ook.
Als Odido indexeert met 3 procent op een bedrag van E. 25,-- is dat een verhoging van E. 0,75. Heb je een ander abonnement, van bijvoorbeeld E. 60,--, gaat de prijs met dezelfde inflatiecorrectie omhoog met E. 1,80.
Het duurdere abonnement gaat iedere inflatiecorrectie (1 jaar) met een groter bedrag omhoog dan K&K. Dan mopper ik niet en zit ik goed bij K&K als prijsbewuste consument.
Als Odido indexeert met 3 procent op een bedrag van E. 25,-- is dat een verhoging van E. 0,75. Heb je een ander abonnement, van bijvoorbeeld E. 60,--, gaat de prijs met dezelfde inflatiecorrectie omhoog met E. 1,80.
Het duurdere abonnement gaat iedere inflatiecorrectie (1 jaar) met een groter bedrag omhoog dan K&K. Dan mopper ik niet en zit ik goed bij K&K als prijsbewuste consument.
[ Voor 20% gewijzigd door vdr01 op 06-01-2026 17:47 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Sinds vandaag heb ik de Klik&Klaar ook in huis, ter vervanging van een Deco X50-5G met een normale unlimited sim.
Nu vraag ik me een beetje af hoe ik het netwerk het beste inricht.
De situatie in huidige vorm is:
Deco X50-5G als hoofd-deco/router
3x Deco X60 als mesh verspreid door het huis.
De X50 gaat er tussenuit want die heeft TP link echt gesloopt met hun firmware updates, nu heb ik 1 van de X60's als hoofd-deco/router ingesteld, deze een static IP gegeven en in de DMZ van de Odido Zyxel gezet, en vervolgens op de Odido router alle dhcp/wifi/firewall/etc uitgeschakeld.
Kijkend naar de specs echter zie ik dat de Zyxel een veel sterkere CPU heeft dan de Deco (2,2Ghz mediatek T680 quad vs een Qualcomm 1ghz quad) en twijfel ik om dat ding als router in te zetten, en de deco's als Access Point only mode te configureren.
Wat zijn jullie ervaringen met dit modem als router? Kan hij een beetje workload aan?
En tenslotte - Odido heeft het over een limiet van 32 clients. Zijn dit wifi clients, of überhaupt devices op de Zyxel als deze als router fungeert (dus ook als ze verspreid zijn over een aantal Deco's)?
Nu vraag ik me een beetje af hoe ik het netwerk het beste inricht.
De situatie in huidige vorm is:
Deco X50-5G als hoofd-deco/router
3x Deco X60 als mesh verspreid door het huis.
De X50 gaat er tussenuit want die heeft TP link echt gesloopt met hun firmware updates, nu heb ik 1 van de X60's als hoofd-deco/router ingesteld, deze een static IP gegeven en in de DMZ van de Odido Zyxel gezet, en vervolgens op de Odido router alle dhcp/wifi/firewall/etc uitgeschakeld.
Kijkend naar de specs echter zie ik dat de Zyxel een veel sterkere CPU heeft dan de Deco (2,2Ghz mediatek T680 quad vs een Qualcomm 1ghz quad) en twijfel ik om dat ding als router in te zetten, en de deco's als Access Point only mode te configureren.
Wat zijn jullie ervaringen met dit modem als router? Kan hij een beetje workload aan?
En tenslotte - Odido heeft het over een limiet van 32 clients. Zijn dit wifi clients, of überhaupt devices op de Zyxel als deze als router fungeert (dus ook als ze verspreid zijn over een aantal Deco's)?
@ShadowLabs vast IP via DHCP op de Zyxel, niet in je tweede router.
Zyxel heeft aangepaste firmware van Odido en die hebben geen idee hoe dat moet dus zou ik zo min mogelijk vertrouwen.
Dus je opzet lijkt me prima, de tweede router in de Zyxel in DMZ zetten/houden is prima te doen.
ik las ook ooit in de handleiding dat de Zyxel maar 32 clients via DHCP ondersteund, dan is ééntje gewoon beter.
Zyxel heeft aangepaste firmware van Odido en die hebben geen idee hoe dat moet dus zou ik zo min mogelijk vertrouwen.
Dus je opzet lijkt me prima, de tweede router in de Zyxel in DMZ zetten/houden is prima te doen.
ik las ook ooit in de handleiding dat de Zyxel maar 32 clients via DHCP ondersteund, dan is ééntje gewoon beter.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.