[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:21

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Dacht dat mijn snelheid ingekakt was van 600Mbps naar 150Mbps (al meer dan een half jaar). Wat blijkt, het is gekomen met een firmware update die niet goed samenwerkt met mijn TP-Link managed switch (TL-SG105E).
  • Desktop computer via managed switch: 150Mbps
  • Desktop computer via UTP connector: 400Mbps
  • Desktop computer via switch en tweede UTP K&K aangesloten: 400Mbps
Mijn K&K staat helemaal op zolder en geeft daar WiFi en sluit een paar apparaten aan waaronder een desktop PC.
Probleem doet zich niet voor met twee andere unmanaged switches (TP-Link LS1005G van de Action en een HP switch). Met de TL-SG105E gaat het ook weer snel werken op het moment dat de tweede UTP aansluiting van de Klik en Klaar modem gebruikt wordt (dus beiden aangesloten).
De TL-SG105E heeft een webinterface waar van alles en nog wat ingesteld kan worden. Ik heb denk ik alle opties geprobeerd maar kreeg het niet op volle snelheid.
Van telefoon (WiFi) naar desktop PC krijg ik overigens wel 900Mbps (iperf). Dus de LAN kant is blijkbaar niet het probleem.

Firmware: V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430

[ Voor 5% gewijzigd door xah5kiDe op 17-10-2025 22:21 . Reden: bit/Byte ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:09
xah5kiDe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:38:
Dacht dat mijn snelheid ingekakt was van 600Mbps naar 150Mbps (al meer dan een half jaar). Wat blijkt, het is gekomen met een firmware update die niet goed samenwerkt met mijn TP-Link managed switch (TL-SG105E).
  • Desktop computer via managed switch: 150Mbps
  • Desktop computer via UTP connector: 400MBps
  • Desktop computer via switch en tweede UTP K&K aangesloten: 400Mbps
Mijn K&K staat helemaal op zolder en geeft daar WiFi en sluit een paar apparaten aan waaronder een desktop PC.
Probleem doet zich niet voor met twee andere unmanaged switches (TP-Link LS1005G van de Action en een HP switch). Met de TL-SG105E gaat het ook weer snel werken op het moment dat de tweede UTP aansluiting van de Klik en Klaar modem gebruikt wordt (dus beiden aangesloten).
De TL-SG105E heeft een webinterface waar van alles en nog wat ingesteld kan worden. Ik heb denk ik alle opties geprobeerd maar kreeg het niet op volle snelheid.
Van telefoon (WiFi) naar desktop PC krijg ik overigens wel 900Mbps (iperf). Dus de LAN kant is blijkbaar niet het probleem.

Firmware: V1.00(ACJG.1)NR53_b17D0430
Staan de poorten van de SG105E op full duplex 1000 Mbps., dus zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYBaaiOsP5Cn9i4ly8-wkwL0NB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0ocAZIj35tIIHBl4pAUUn7J.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt een update op de TP-Link gehad begrijp ik? Dan de vorige versie misschien terugzetten?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:10
Siira schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

142 ms onbelast? Dat is wel extreem hoog.
Heb ik uitgerekend die printscreen gebruikt...
Gelukkig zit het gemiddeld een stuk lager, veelal rond de 25 a 30 ms.

Wat de beugel betreft inderdaad een goed idee om, zodra ik deze heb, eerst even 'de beste' plek te zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Kwandoerie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Heb ik uitgerekend die printscreen gebruikt...
Gelukkig zit het gemiddeld een stuk lager, veelal rond de 25 a 30 ms.

Wat de beugel betreft inderdaad een goed idee om, zodra ik deze heb, eerst even 'de beste' plek te zoeken :)
Ik heb laatst hier een behuizing laten printen:

https://link.marktplaats.nl/m2257659378

Hier staat het benodigde bestand: https://github.com/sebastius/klikenklaaraandemuur

ToxiNL kan het voor je printen, goedkoop en goed. Verder heb ik er geen band mee, ben alleen tevreden klant van deze aardige man.

[ Voor 15% gewijzigd door ernstoud op 17-10-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:21

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

ernstoud schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

Staan de poorten van de SG105E op full duplex 1000 Mbps., dus zo:

[Afbeelding]

Je hebt een update op de TP-Link gehad begrijp ik? Dan de vorige versie misschien terugzetten?
Nee klik en klaar update. Ik las deze afhankelijkheid in K&K forum: https://community.odido.n...377827?tid=377827&fid=592
En inderdaad ik heb dus hetzelfde probleem.
Ja poorten staan of full-duplex. De snelheid tussen twee clients is gewoon ook 1Gbs. Maar richting het netwerk van Odido is het een ander verhaal. De snelheden meet ik met speedtest.net. Tussen clients test ik met iperf.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
xah5kiDe schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Nee klik en klaar update. Ik las deze afhankelijkheid in K&K forum: https://community.odido.n...377827?tid=377827&fid=592
En inderdaad ik heb dus hetzelfde probleem.
Ja poorten staan of full-duplex. De snelheid tussen twee clients is gewoon ook 1Gbs. Maar richting het netwerk van Odido is het een ander verhaal. De snelheden meet ik met speedtest.net. Tussen clients test ik met iperf.
Bijzonder probleem en je bent niet de enige dus. En reproduceerbaar. Als we in een ideale wereld leefden dan was Odido en Zyxel hierin geïnteresseerd. De oorzaak lijkt me met goede tooling te achterhalen, zeker door de fabrikant. Maar helaas leven we niet in die ideale wereld. Ik heb een Zyxel NR7302 met daarachter een TP-Link SG-105E en dat werkt prima, is dus echt een NR5307 probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ervaar dat ook. Als ik mijn Omada switch direct naar de Zyxel modem hang heb ik max iets van 150Mbs. Ik had nog een oud hubje liggenm die tussen de Omada switch en modem gehangen en volle bak...
Dus wellciht een oplossng door gewoon een cheap ass hubje ertussen.. zonde van het verbruik, dat dan weer wel...
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.