Alleen met de originele b7 firmware heb je nog n28 met het originele modem. Op de latere versies zijn n28, b20 en b8 uit.IJsbeer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Hier doet B1 het nog gewoon (ook nog geen N28)
Niet dat je die wilt gebruiken, tenzij je ver van de mast af bent.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 08-10-2025 21:09 ]
Dat is zachtjes uitgedrukt ja. Ik gooi er hele blurays op. Met een nette internetverbinding is dat tegenwoordig geen enkel probleem, vaak zelfs niet met UHD-blurays. Inderdaad, als dit huis doorgaat wordt dat een kwestie van proberen. Transcoden kan natuurlijk altijd nog.ADSL van 1 of 2 Mbps is uiteraard geen optie als je jellyfin servertje gaat draaien. Dan zit je upload gelijk vol
Fair point!ernstoud schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:56:
[...]
Als je het K&K device hebt dan zal n28 nooit werken, die band is daarop disabled.
Bedolede N1.. .haalde ze door elkaar...
Kan een beperking zijn van het modem in je router. Met de originele Zyxel heb ik connectie op n78+n1+b7+b3.djmaster329 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:42:
Hey, ik zie op mijn GL.iNet GL-X3000 nu ook ineens band N1. Het site ID kun je van hex naar decimalen halen en dan komt er site 23657 uit. Helaas is de snelheid nu nog maar 1/4e van wat het is met N78.
[Afbeelding]
n78 heeft sowieso veel meer bandbreedte dan n1 of n28.
Als het mogelijk is in de configuratie, kan je nog proberen n1 uit te zetten, om te zien of hij dan weer n78 pakt.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 08-10-2025 22:03 ]
op zich wel maar dat kunnen ze uitzetten op de mast denk ik dus ik zou er geen lange termijn plannen op maken.SterkeYerke schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:14:
Werkt N28 wel als je een ander modem gebruikt dan het originele?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het modem is een Quectel RM520N-GL. Voor zover ik kan zien zou carrier aggregation ondersteund moeten zijn. Kan overigens ook zijn dat ik te ver van de mast ben, de afstand is ruim een kilometer zonder direct zicht. Binnenkort maar even van dichterbij testenBiG-GuY schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:02:
[...]
Kan een beperking zijn van het modem in je router. Met de originele Zyxel heb ik connectie op n78+n1+b7+b3.
n78 heeft sowieso veel meer bandbreedte dan n1 of n28.
Als het mogelijk is in de configuratie, kan je nog proberen n1 uit te zetten, om te zien of hij dan weer n78 pakt.
Met N78 haal ik 350-400Mbit down en 15-20Mbit up, met N1 70-100Mbit down en <5Mbit up.
Volgens het modem doet 'ie "PCC" en "SCC" op LTE band 3, en "SCC" op NR5G band 1.
Ik heb een band filter aan staan met het volgende:
LTE bands: B1, B3, B7 en B38
5G NSA: N1, N78
5G SA: N1, N78
Ik kan prima N1 weer weghalen, maar het zou wel tof zijn als het werkt natuurlijk.
b1 kan je dus uitzetten, als je mast omgezet is naar n1, wordt er niet meer op b1 uitgezonden.
b38 wordt ook nog zelden ingezet en kan volgens mij niet gecombineerd worden met 5G banden, dus heb je ook niet veel aan.
b32 kan in veel modems ook niet gecombineerd worden met 5G banden.
5G SA wordt vooralsnog nog niet gebruikt binnen Nederland. Bij geen van de providers. De omschakeling van b1 naar n1 zal wel een voorbode zijn daarvoor.
De Quectel die je noemt kan volgens mij wel 2CA op 5G banden. Ligt alleen ook aan de FW die de router fabrikant gebruikt, welke banden en combinaties dan werken.
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 08-10-2025 22:50 ]
[...] band B1 weg./quote]
Als ik in deze lijst van de NR7302 geen B1 zie staan dan is de band niet beschikbaar?
/f/image/wwgk66sIvZ5G50wqyfp4ZVac.png?f=fotoalbum_large)
Niet beschikbaar in de zin dat de NR7302 op dat moment deze band niet toegewezen heeft gekregen. Of de NR7302 deze band gevraagd heeft kun je zien bij Network Settings -> Broadband -> Bands. Als je daar tenminste niet “Auto” gekozen hebt.MartinPTweak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:30:
Als ik in deze lijst van de NR7302 geen B1 zie staan dan is de band niet beschikbaar?
[Afbeelding]
Staat er “Auto” dan weet je eigenlijk niets.
[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 09-10-2025 11:52 ]
Niets weten bevalt me niet zo :-). Dus B1 aangezet. Gaat al beter, zal het forum nog even doorlezen op preferred banden. Testje voor het aanzetten was 217/29Mbit. Ik hou het in de gaten, thanks!ernstoud schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:51:
[...]
Staat er “Auto” dan weet je eigenlijk niets.
Kan dit dan komen door de drukte op de mast, dat ik geen B1 "automatisch" meer krijg?
/f/image/idceIUPLgGfOLojbpDkb3wP0.png?f=fotoalbum_large)
Door het groeiende dataverbruik (vooral door de 4G-signaling die nodig is bij 5G NSA) worden veel toestellen tegenwoordig naar B7 gepusht. Dat zorgt voor een betere balans over de beschikbare 4G frequenties.MartinPTweak schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:44:
[...]
Niets weten bevalt me niet zo :-). Dus B1 aangezet. Gaat al beter, zal het forum nog even doorlezen op preferred banden. Testje voor het aanzetten was 217/29Mbit. Ik hou het in de gaten, thanks!
Kan dit dan komen door de drukte op de mast, dat ik geen B1 "automatisch" meer krijg?
[Afbeelding]
Vroeger gebruikte je telefoon meestal B1 of B3 als hoofdband. Omdat B1 is omgezet naar N1 bij 5G NSA, neemt de hoeveelheid 4G-signaling daar af. Daardoor raakt B3 juist zwaarder belast, waardoor B7 meer als hoofdband wordt gebruikt.
Bij FWA-oplossingen (zoals 5G-routers) probeert Odido sowieso te sturen richting B7+N78 voor hogere capaciteit. Zelfs als ik N78 uitschakel, blijf ik meestal op B7 alleen hangen soms met B32 erbij. Als je toegang hebt tot alle bands waaronder low bands en je gaat flink downloaden zal de persoon die alleen low band heeft ook merken als die actief data gebruikt.
Kakt dan de performance in of heb je helemaal geen verbinding bij een rood lampje? Keep on truckingMiglow schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:39:
Aangezien ik door NL rijd, kan ik soms wel eens dingen testen en het valt me op dat ik veel vaker een rood 5G lampje heb dan in het begin.
Wat mij bevreemd in de situatie hier thuis is dat een speedtest dezelfde resultaten geeft ongeacht of het lampje blauw of groen is. Download +900 mbps, upload 100 tot 130 mbps. Ca. 1 km. van de mast met alleen laagbouw die in de weg staat.
[ Voor 4% gewijzigd door vdr01 op 09-10-2025 14:55 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Als het 5G ledje groen is i.p.v. blauw zal denk ik de B32 reserve download band in actie komen om de mindere 5G DL capaciteit te compenseren en daarom zullen de cijfers ongeveer gelijk blijven. Just my 2 cents.vdr01 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Kakt dan de performance in of heb je helemaal geen verbinding bij een rood lampje? Keep on truckingZonder logistiek staat alles stil.
Wat mij bevreemd in de situatie hier thuis is dat een speedtest dezelfde resultaten geeft ongeacht of het lampje blauw of groen is. Download +900 mbps, upload 100 tot 130 mbps. Ca. 1 km. van de mast met alleen laagbouw die in de weg staat.
En rood is helemaal geen 5G dan?Kyle schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Als het 5G ledje groen is i.p.v. blauw zal denk ik de B32 reserve download band in actie komen om de mindere 5G DL capaciteit te compenseren en daarom zullen de cijfers ongeveer gelijk blijven. Just my 2 cents.
Heb ff KPN glas losgekoppeld om de snelheid van de NR7302 te testen (fall-back verbinding) en hier is ook B7 actief.ernstoud schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:50:
Hier sinds gisteren doet B1 vrijwel niets meer. Wellicht toch - het is nog een Huawei installatie - voorbereiding voor n1?
Ik heb nu B7 toegevoegd. Behoorlijk meer download (170 naar 220 Mbps.), maar ook behoorlijk minder upload (30 naar 12 Mbps.).
Download is iets lager geworden 421 Mbps maar de upload hoger 124 Mbps en die laatste was rond de 80 de laatste paar keer dat ik die controleerde.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Als het 5G signaal te zwak en/of te instabiel is dan zal alleen 4G mogelijk zijn voor zoverre de provider dat in de firmware ter beschikking stelt voor data/internet.
Het is door Zyxel nergens gedocumenteerd hoe ze de kleur van dat lampje (LED) bepalen. Op mijn Zyxel NR7302 heb ik betere download en upload als het lampje oranje is dan als hij groen is.Miglow schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:39:
Aangezien ik door NL rijd, kan ik soms wel eens dingen testen en het valt me op dat ik veel vaker een rood 5G lampje heb dan in het begin.
Ik ontvang nu vier banden. Dus wat geeft dat lampje aan? Het gemiddelde? Alleen de sterkte van de 5G banden?
Uit het handboek:
Green On : The cellular signal strength is excellent.
Amber On : The cellular signal strength is fair.
Red On : The cellular signal strength is weak.
Red Blinking : There is no cellular signal, or signal strength is below the weak level.
Wat is “the cellular signal”, wat zijn de niveaus voor excellent, fair en weak? Nergens benoemd.
Kortom… dat lampje is een vrij slechte indicatie. Beter is in de GUI naar SINR en RSRP kijken.
Over het algemeen is mijn internet ook gewoon prima, maar waar ik wel de lampjes kan zien tijdens het rijden, is het wat lastig om de GUI in te duiken 😇ernstoud schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Het is door Zyxel nergens gedocumenteerd hoe ze de kleur van dat lampje (LED) bepalen. Op mijn Zyxel NR7302 heb ik betere download en upload als het lampje oranje is dan als hij groen is.
Ik ontvang nu vier banden. Dus wat geeft dat lampje aan? Het gemiddelde? Alleen de sterkte van de 5G banden?
Uit het handboek:
Red Blinking : There is no cellular signal, or signal strength is below the weak level.
Wat is “the cellular signal”, wat zijn de niveaus voor excellent, fair en weak? Nergens benoemd.
Kortom… dat lampje is een vrij slechte indicatie. Beter is in de GUI naar SINR en RSRP kijken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
/f/image/0GQnUONT5KXlpwq7yiT2Lchp.png?f=fotoalbum_large)
Test van 7 oktober overdag kan je negeren (storing)
/f/image/MNhiGB2WkodcSqmFTBpPpVf8.png?f=fotoalbum_large)
Update na restart heb ik nu wel N78 en B3 (wellicht zometeen niet meer). Ik gebruik de ZTE 5G Max
/f/image/66Q3VfL1FyOot3cWyeSQcpOb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kTupNTOOEpiQeCxfjXkYhJIg.jpg?f=fotoalbum_large)
Update
/f/image/Qc5o7VDWQ5X3XmZiYGYnTRMR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door ikbenjoeri op 11-10-2025 01:07 ]
Bij Odido wordt n78 nooit in cell sleep gezet. Deze band blijft dag en nacht actief, ook als het heel erg rustig is. Echter zie ik sinds de introductie van n1 dat wanneer je op de tweede baseband zit (waar b7, b8, b20 en b32 op zijn aangesloten) 5G soms niet meer gekoppeld wordt. Contact bij Odido kan dit reproduceren en ze zijn bezig met een oplossing. Waarschijnlijk zie jij hier hetzelfde probleem. Ik kan je dus geruststellen dat n78 in de nacht niet uit gaatikbenjoeri schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:43:
Viel mij voor het eerst op dat bij mij N78 op powersave staat. Jammer dat ik dan niet N1 krijg nu allen B7 en B32. (ook niet tijdens speedtest of 5 minuten lang iets groots downloaden)
[Afbeelding]
Test van 7 oktober overdag kan je negeren (storing)
[Afbeelding]
Update na restart heb ik nu wel N78 en B3 (wellicht zometeen niet meer). Ik gebruik de ZTE 5G Max
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update
[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Zendmast: N46, Westerseweg, Zuidwolde
De aanbieding op Amazon van de ZTE G5 Max is verdwenen, maar ik zie wel verschillende varianten elders online komen. Zo zou er een MC7510 variant zijn met een Mediatek modem (G5F) verkocht in Finland, en dan de 7520/7530 met Snapdragon X75 modem. Op Galaxus en Satshop wordt deze nu aangeboden, al is het onduidelijk of dit een 'open' firmware is of de Odido firmware. Daarnaast las ik op https://bbs.io-tech.fi/th...ax-5g-reitittimet.545949/ dat de G5 Max onder de MC889A Pro gepositioneerd zou zijn, maar dat lijkt me vreemd gezien de upgrade van X65 naar X75 modem.
Kortom, er lijkt inmiddels aardig wat keuze te zijn in buitenrouters met een X65 of zelfs X75 modem, de vraag is welke de beste optie is. Hogere prijs maakt me weinig uit, al is beste bang for the buck altijd prettig :-)
Ik zit op ongeveer 1,3Km van de zendmast af en vanaf het dak moet een line of sight zonder obstakels mogelijk zijn – hoogstens wat blaadjes van een grote boom. Van 5G worden de banden N28 en N78 uitgezonden volgens antennekaart.nl, maar mijn Oneplus laat in NetMaster recent ook N1 zien. B1, B3, B7, B8, B20 en B32 zijn op 4G beschikbaar. Naast een hoge download-snelheid vind ik ook een hoge uploadsnelheid belangrijk en een zo toekomstbestendig mogelijke router (voornamelijk wat betreft CA-opties). De Mikrotik ATL 5G R16 is al afgevallen ivm de 1Gbps Ethernet-poort en bijzonder slechte verkrijgbaarheid. De ZTE G5 Max lijkt me het meest interessant ivm de carrier aggregation banden, maar het verschil tussen de versies die overal aangeboden worden is nog niet geheel duidelijk.
Wat denken jullie? Zijn er wellicht al meer ervaringen met de verschillende ZTE modellen?
Edit: inmiddels een review van de G5F beschikbaar door 5G Benchmark https://www.youtube.com/watch?v=DBg-mQWrd_s, maar de onduidelijkheid over het gebruikte modem blijft. Iemand die weet welk modem de door Odido verkochte variant gebruikt? In ieder geval lijkt de G5 Max momenteel de beste optie.
[ Voor 6% gewijzigd door vincentbosch op 11-10-2025 14:26 ]
Bedankt voor je tip!Polyphemus schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:43:
[...]
Heb je al geprobeerd in MijnOdido je Ben abonnement te koppelen/toe te voegen? Zo kreeg ik wel mijn 5 euro klantvoordeel en extra GB's op mijn Ben databundel.
Ik heb net nog geprobeerd wat je hier aangeeft, op twee verschillende manieren, maar mijn 06-nummer wordt of niet geaccepteerd of geeft een foutmelding op de website.
Ik zal het komende week moeten proberen te regelen via de helpdesk van Ben.
Ik heb vrijdag een Ben sim only aangevraagd voor mijn vriendin omdat die elke keer loopt te eikelen met haar UK Vodafone en de data-only eSIM elke keer problemen geeft als ze Frankrijk in komt en ben benieuwd of ik die Ben eSIM ook kan koppelen zo.
Trouwens niet perse Ben voor het voordeeltje, maar omdat andere budgetproviders je een app laten installeren om de eSIM te installeren maar die niet beschikbaar is in haar regio en ze haar telefoon compleet moet omgooien om het wel te kunnen. Bij Ben krijg ik per post een kaartje met QR code die zij dan kan gebruiken om te installeren.
[/lichtelijk offtopic]
Bedankt voor de tip om dat via de helpdesk te regelen, zodra ik het 06-nummer ken zal ik daar ook eens achteraan gaan.
Update: heb wat geëxperimenteerd en bij mijn NR7302 lijkt het er sterk op dat de LED de “sterkte” aangeeft van de primaire band, bij mij nu B3. Die band is vrij zwak t.o.v. N28 en de LED brandt dan ook oranje. Dat betekent zoals de omschrijving ook aangeeft “the cellular strength” niet eens persé de sterkte van 5G aangeeft!ernstoud schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Het is door Zyxel nergens gedocumenteerd hoe ze de kleur van dat lampje (LED) bepalen. Op mijn Zyxel NR7302 heb ik betere download en upload als het lampje oranje is dan als hij groen is.
Uit het handboek:
:strip_exif()/f/image/9MQrhSZWJLP7nZpudfs5pDgD.jpg?f=fotoalbum_large)
B3 duidelijk zwakker dan N28.
Hoi, ik vroeg me af of dat zichtbaar is op antennekaart? Lijkt van niet. Tenzij nog niet ge-update?pribo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:38:
N1 nu ook actief in Zuidwolde Groningen.
Zendmast: N46, Westerseweg, Zuidwolde
Maar jij ziet n1 wel connected in het modem dus?
N46, Westerseweg, Zuidwolde Provider Odido Plaats Groningen Gemeente Groningen Postcode 9738AH Site ID 3058 Type Vakwerkmast Transmissie Microwave Beschrijving De twee zuidelijke sectoren hebben een AIR3218 antenne en géén 2600MHz. Het noordelijke sector heeft een passieve 2L5H antenne zonder 3500MHz, maar met 2600MHz. In deze antenne zijn wel clusterpoorten vrij voor 8T8R 3500MHz dus misschien wordt dat in de toekomst nog toegevoegd. De aanwezigheid van 2600MHz vult het gebrek aan 3500MHz dus op. Hoogte Hoek Frequentie Vermogen 38.3 m 30° n28783 MHz 22 dBW 38.5 m 120° n28783 MHz 22 dBW 38.5 m 120° n783600 MHz 22 dBW 38.5 m 240° n28783 MHz 22 dBW 38.5 m 240° n783600 MHz 22 dBW |
Ja....N1 is toegevoegd en b1 is bij mij verdwenen en dat b1 verdwenen is vind ik prima want de upload zonder b1 is stukken sneller.MartinPTweak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:51:
[...]
Hoi, ik vroeg me af of dat zichtbaar is op antennekaart? Lijkt van niet. Tenzij nog niet ge-update?
N46, Westerseweg, Zuidwolde
Provider Odido
Plaats Groningen
Gemeente Groningen
Postcode 9738AH
Site ID 3058
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Beschrijving
De twee zuidelijke sectoren hebben een AIR3218 antenne en géén 2600MHz. Het noordelijke sector heeft een passieve 2L5H antenne zonder 3500MHz, maar met 2600MHz. In deze antenne zijn wel clusterpoorten vrij voor 8T8R 3500MHz dus misschien wordt dat in de toekomst nog toegevoegd. De aanwezigheid van 2600MHz vult het gebrek aan 3500MHz dus op.
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
38.3 m 30° n28783 MHz 22 dBW
38.5 m 120° n28783 MHz 22 dBW
38.5 m 120° n783600 MHz 22 dBW
38.5 m 240° n28783 MHz 22 dBW
38.5 m 240° n783600 MHz 22 dBW
Het lijstje gaan ze vast wel eens updaten denk ik en dan zal N1 vast toegevoegd worden aan de lijst.
Snelheid aan de kabel.
621mbps down en 58 up. Niet sneller dan ik had.
Wifi met mijn Samsung A56 op 2 meter van de router,
145mbps down en 12mbps up. Zo langzaam heb ik het nog niet gehad.
Edit: met mijn Samsung tablet S10+:
160mbps down en 56mbps up. Ook heel anders dan 700mbps+ down wat ik had.
[ Voor 19% gewijzigd door ton14 op 12-10-2025 21:22 ]
Het is zichtbaar, mits gescand door iemand met NetMonster. Scannen van 5G data is alleen iets vrij specifieks wat niet iedereen lukt (Kort gezegd moet je op een Samsung Qualcomm telefoon locken op n1, dan krijg je deze 5G cellen mogelijk in NetMonster). Zie hieronder. Maar pas wanneer Odido de volgende update in Antenneregister/Antennekaart plaatst zal deze 5G2100 data zichtbaar zijnMartinPTweak schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:51:
[...]
Hoi, ik vroeg me af of dat zichtbaar is op antennekaart? Lijkt van niet. Tenzij nog niet ge-update?
N46, Westerseweg, Zuidwolde
Provider Odido
Plaats Groningen
Gemeente Groningen
Postcode 9738AH
Site ID 3058
Type Vakwerkmast
Transmissie Microwave
Beschrijving
De twee zuidelijke sectoren hebben een AIR3218 antenne en géén 2600MHz. Het noordelijke sector heeft een passieve 2L5H antenne zonder 3500MHz, maar met 2600MHz. In deze antenne zijn wel clusterpoorten vrij voor 8T8R 3500MHz dus misschien wordt dat in de toekomst nog toegevoegd. De aanwezigheid van 2600MHz vult het gebrek aan 3500MHz dus op.
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
38.3 m 30° n28783 MHz 22 dBW
38.5 m 120° n28783 MHz 22 dBW
38.5 m 120° n783600 MHz 22 dBW
38.5 m 240° n28783 MHz 22 dBW
38.5 m 240° n783600 MHz 22 dBW
:strip_exif()/f/image/i0Dd5R3eDhi1yBiq03HRBlUQ.png?f=user_large)
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Batch 9. Interessant! Ik ben niet helemaal bekend met deze nummering. Voor zover ik weet op volgorde (op basis van mensen die wat aan hebben zien gaan, vast niet nauwkeurig):torretje2012 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:41:
nacht van 10/10 is batch9 uitgerolt dus op veel meer locaties zal je nu andere dingen zien
- Stukje Brabant & Zuid-Holland
- De rest van Zuid-Holland
- Zeeland, Utrecht, Flevoland
- Groot deel van Gelderland (of helemaal?)
- Afgelopen week: Groningen, Drenthe, Overijssel
- ...
- ...
- ...
- ... Iets dus op de 10e?
Om deze reden heb ik wat posts verwijderd die echt niet kunnen dan wel off-topic waren.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Dus als ik in Netmonster 5G NSA zie staan als connected dan is n1 actief op die mast? Of is dat niet correct?jk-5 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:57:
[...]Het is zichtbaar, mits gescand door iemand met NetMonster.
:strip_exif()/f/image/3KtowvfPVjbxl1dmN8N8gSoN.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet per definitie. In de titel (achter NSA) laat hij soms een frequentie zien. Je kunt hieruit niet opmaken welke frequentie 5G gebruikt. Ergens in het midden staat nog een secundaire cell met 4G op 2100MHz (cell ID 81-83). Dit betekent dat het helaas nog niet live is en 4G2100 nog draaitMartinPTweak schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:54:
[...]
Dus als ik in Netmonster 5G NSA zie staan als connected dan is n1 actief op die mast? Of is dat niet correct?
[Afbeelding]
Wat een gedoe, wat een gedoe. Bij Ben nemen ze tot 5 werkdagen de tijd om uit te zoeken waarom ik mijn Klik&Klaar niet kan zien (De erg traag pratende mevrouw die ook voor PostNL en andere helpdesks lijkt te werken vroeg een momentje om 2 minuten later terug te komen met "Ik krijg inderdaaaad dezelfde foutmelding" duhhhh!) Dan maar via Ododo, maar daar moet ik het 097 nummer ingeven om te kunnen koppelen. Dat ligt thuis! In de vuilnisbak! Waarom zou ik dat moeten hebben als ik er niets mee kan? En ik maak een account met hetzelfde e mailadres als waar jullie de melding van een klaarstaande factuur heen sturen elke maand, hoezo moet ik dan een 097-nummer gaan achterhalen?Polyphemus schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:43:
[...]
Heb je al geprobeerd in MijnOdido je Ben abonnement te koppelen/toe te voegen? Zo kreeg ik wel mijn 5 euro klantvoordeel en extra GB's op mijn Ben databundel.
Echt kansloos allemaal dit. Dit is blijkbaar de prijs van goedkoop.
Mee eens dat het bizar is dat ze het niet zelf kunnen vinden maar soit, inderdaad de prijs is er naar
je kan het nummer toch gewoon uitlezen van je sim?Miglow schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:31:
[...]
Wat een gedoe, wat een gedoe. Bij Ben nemen ze tot 5 werkdagen de tijd om uit te zoeken waarom ik mijn Klik&Klaar niet kan zien (De erg traag pratende mevrouw die ook voor PostNL en andere helpdesks lijkt te werken vroeg een momentje om 2 minuten later terug te komen met "Ik krijg inderdaaaad dezelfde foutmelding" duhhhh!) Dan maar via Ododo, maar daar moet ik het 097 nummer ingeven om te kunnen koppelen. Dat ligt thuis! In de vuilnisbak! Waarom zou ik dat moeten hebben als ik er niets mee kan? En ik maak een account met hetzelfde e mailadres als waar jullie de melding van een klaarstaande factuur heen sturen elke maand, hoezo moet ik dan een 097-nummer gaan achterhalen?
Echt kansloos allemaal dit. Dit is blijkbaar de prijs van goedkoop.
Hoe dan? Ik probeerde nog te bellen naar Odido, maar die werken maar tot 18. En ik langer.boyette schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:47:
[...]
je kan het nummer toch gewoon uitlezen van je sim?
Je zou de 097 sim even in je mobieltje kunnen plaatsen, naar instellingen gaan en bij info telefoon zou je het o97 nummer moeten kunnen uitlezen.Miglow schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:34:
[...]
Hoe dan? Ik probeerde nog te bellen naar Odido, maar die werken maar tot 18. En ik langer.
Just give it a try. succes !
Ja, dat is het probleem, ik heb geen mijn Odido aangemaakt dus kan mijn factuur niet inzien.franssie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:13:
@Miglow je 097 nummer staat ook in de factuur die je elke maand ontvangt. Bovenin, Mijn Nummer
Die kun je alsnog aanmaken dan kun je ze inzien.Miglow schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 05:04:
[...]
Ja, dat is het probleem, ik heb geen mijn Odido aangemaakt dus kan mijn factuur niet inzien.
En het gaat om fysiek adres die hetzelfde moet zijn, email is irrelevant.
Dit blijft een goede optie of is dat ook problematisch? Als ik zoek op odido contract heb ik 'm zo te pakken hier. Het 097 nummer staat onder het kopje JE ABONNEMENT gespecificeerd als Data only nummer.franssie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:46:
@Miglow dat 097 nummer zou in je contract moeten staan. Als je die pdf ergens in je email kan vinden.
Mee eens dat het bizar is dat ze het niet zelf kunnen vinden maar soit, inderdaad de prijs is er naar
Overigens het is vandaag een jaar geleden dat Klik&Klaar verkijgbaar werd en dit topic startte!
Mijn eigen beschouwing na een jaartje Klik&Klaar: Odido heeft een hit in handen, die hun ook nog eens positief differentieert van KPN en (met name) ZiggoVF.jeroenjarino schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:57:
[...]
Overigens het is vandaag een jaar geleden dat Klik&Klaar verkijgbaar werd en dit topic startte!
Het is zeer makkelijk: geen monteurs over de vloer. Gewoon simkaart erin duwen en gaan.
Het is snel genoeg: Meeste gebruikers hebben ruim meer dan 100/30 (en dat is voor de overgrote meerderheid ook echt voldoende). De upload lijkt soms een beperkende factor.
En vooral: het is goedkoop. Alleen DSL-lijntjes (steeds minder beschikbaar) zijn goedkoper. Maar ze verslaan met twee vingers in de neus de aanbiedingen van Ziggo.
Dus, mooie oplossing in het portfolio van Odido, die met name een goede match is voor de onderkant van de markt en het is zo na een jaar wel duidelijk een blijvertje.
Overigens is het ook een dilemma voor KPN en Ziggo. Geen alternatief neerzetten geeft vrij spel aan Odido. Wel een alternatief neerzetten betekent dat je moet investeren om te concurreren in het minst rendabele segment en zal de eigen ARPU omlaag gaan brengen.
[ Voor 11% gewijzigd door Keypunchie op 14-10-2025 11:32 ]
Dat ga ik opzoeken. Daar kan ik tenslotte direct bij. Tnx!nautaonline schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:55:
En anders vind je het ook terug op je rekeningafschrift.. daar staat het keurig bij in de omschrijving!
Ik heb nog geen logica in gebieden kunnen ontdekken, de afgelopen keren dat ik keek waren het aldoor maar enkele masten door geheel nld. Zo heb ik hier in de omgeving van zernike geen n1, wat maar een 3km verderop is vanaf zuidwoldejk-5 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:03:
[...]
Batch 9. Interessant! Ik ben niet helemaal bekend met deze nummering. Voor zover ik weet op volgorde (op basis van mensen die wat aan hebben zien gaan, vast niet nauwkeurig):Mijn nummering zal vast niet kloppen. Vul graag aan
- Stukje Brabant & Zuid-Holland
- De rest van Zuid-Holland
- Zeeland, Utrecht, Flevoland
- Groot deel van Gelderland (of helemaal?)
- Afgelopen week: Groningen, Drenthe, Overijssel
- ...
- ...
- ...
- ... Iets dus op de 10e?
Sims na mid sept hebben geen eigen 097 nummer meer, word gedaan om klanten te beschermen tegen hoge kosten als ze toch bellen/smsen.Kyle schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Je zou de 097 sim even in je mobieltje kunnen plaatsen, naar instellingen gaan en bij info telefoon zou je het o97 nummer moeten kunnen uitlezen.
Just give it a try. succes !
[ Voor 18% gewijzigd door torretje2012 op 14-10-2025 13:06 ]
Daarin wordt de Cudy P5 besproken te koop via Amazon. Wellicht is dat een goede optie als alternatief voor de standaard hardware. Volgens mij is de software gebaseerd op OpenWrt.
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 14-10-2025 13:19 ]
Dat maakt het dus minder geschikt voor een aantal doelgroepen, denk aan:
* zeer serieuze gamers
* full-time videobewerkers
* professionele livestreamers
* hardcore filesharers
Al deze dingen *kun* je op een 5G verbinding wel doen, maar het is niet de beste match. Je loopt kans om tegen de grenzen aan te komen vs. een glasvezel. Voor de gamers kan de latency ze parten spelen, voor de andere use cases mogelijk ook de upload, of de datalimiet.
En ja, afstand tot de mast maakt dan inderdaad verschil, maar dat is het punt: Tweakers boeit hun afstand tot de mast, voor de meeste toepassingen is het "zolang het maar lekker werkt". En dat doet het... meestal.
[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 14-10-2025 13:20 ]
Dat is dus een probleem dat je zelf gecreëerd hebt dus ook eenvoudig op te lossen.Miglow schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 05:04:
[...]
Ja, dat is het probleem, ik heb geen mijn Odido aangemaakt dus kan mijn factuur niet inzien.
En dan zeker niet klagen als je het 06 nummer van je K&K sim niet meer weet.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Kan dat, een SIM zonder telefoonnummer? Of zit er gewoon nog steeds een nummer aan vast, wordt het alleen niet meer gecommuniceerd met de consument?torretje2012 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:03:
Sims na mid sept hebben geen eigen 097 nummer meer, word gedaan om klanten te beschermen tegen hoge kosten als ze toch bellen/smsen.
Nou ja, ik heb toen ik K&K afsloot nooit gerealiseerd dat ik in de toekomst een extra telefooncontract af zou sluiten en al helemaal niet via een Odido-dochter. De factuur inzien heb ik geen behoefte aan dus was er tot nu geen noodzaak om een mijn Odido aan te maken.snah001 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Dat is dus een probleem dat je zelf gecreëerd hebt dus ook eenvoudig op te lossen.
En dan zeker niet klagen als je het 06 nummer van je K&K sim niet meer weet.
Het is trouwens een 097-nummer omdat het data-only is.
Kreeg ook een email dat het een en ander nu gekoppeld is en klant voordeel wordt toegepast. Eind goed, al goed.
Op zich moet dat kunnen? Dan laat je puur en alleen op basis van IMSI iemand op je netwerk toe en moet je ook op basis daarvan routeren? (En control messages sturen).Kan dat, een SIM zonder telefoonnummer? Of zit er gewoon nog steeds een nummer aan vast, wordt het alleen niet meer gecommuniceerd met de consument?
Lijkt me wel moeite gaan doen, terwijl je ook gewoon alle uitgaande dingen kunt blokkeren...
[ Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 14-10-2025 15:31 ]
Een SIM kan dacht ik zonder telefoonnummer. Toen ik een maand onbeperkt had via SimWallet van Odido kreeg het toestel ook geen 097 nummer. Een simkaart heeft namelijk een eigen serienummer waar een 06 of 097 telefoonnummer softwarematig aan gekoppeld wordt.Siira schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:14:
[...]
Kan dat, een SIM zonder telefoonnummer? Of zit er gewoon nog steeds een nummer aan vast, wordt het alleen niet meer gecommuniceerd met de consument?
Maar goed voor je dat het nu opgelost is en daar gaat het uiteindelijk om.Miglow schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:18:
[...]
Nou ja, ik heb toen ik K&K afsloot nooit gerealiseerd dat ik in de toekomst een extra telefooncontract af zou sluiten en al helemaal niet via een Odido-dochter. De factuur inzien heb ik geen behoefte aan dus was er tot nu geen noodzaak om een mijn Odido aan te maken.
Het is trouwens een 097-nummer omdat het data-only is.
Kreeg ook een email dat het een en ander nu gekoppeld is en klant voordeel wordt toegepast. Eind goed, al goed.
:strip_exif()/f/image/qriQkuOzCZHXQiti5e0xCFtw.png?f=user_large)
Ik heb al geprobeerd:
- pingen van printer via de webinterface: dat werkt
- wifi devices elkaar pingen: dat werkt
- 'Multi AP isolation' uitgezet onder wifi 'Main SSID'
- 'Completely Isolated' uitgezet onder wifi 'Basic Settings'
- MAC/IP/Port filtering uitgezet onder security
- Modem stroom eraf en erop
- Andere Ethernet poort (modem heeft er 2)
- Gecheckt dat ik op het main SSID zit en niet het gastnetwerk
interessant genoeg heb ik ook via ethernet een deurbel (Reolink) aangesloten, en die werd wél gevonden door de app op mijn telefoon op wifi, maar ook die is niet vanaf wifi te pingen (maar wel via de modem webinterface). Dus mDNS wordt misschien wel doorgelaten..? Ik weet niet hoe Reolink devices op het netwerk herkent.
Kan zijn dat je misschien static IP hebt ingesteld op de printer/reolink en wellicht de gateway mist?BlikRembrand schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:07:
Iemand ervaring hier met client isolation tussen Wifi en Ethernet op een Odido K&K ZTE G5 pro? Ik kom er niet uit. Clients op wifi kunnen elkaar pingen, en clients op ethernet zijn vanaf het modem te pingen via de webinterface, maar vanaf wifi kan ik ethernet devices niet bereiken.
[Afbeelding]
Ik heb al geprobeerd:
interessant genoeg heb ik ook via ethernet een deurbel (Reolink) aangesloten, en die werd wél gevonden door de app op mijn telefoon op wifi, maar ook die is niet vanaf wifi te pingen (maar wel via de modem webinterface). Dus mDNS wordt misschien wel doorgelaten..? Ik weet niet hoe Reolink devices op het netwerk herkent.
Nope, dat IP komt van DHCP. En de deurbel die op ethernet zit vertoont hetzelfde gedrag: die kan prima bij het internet, maar is niet vanaf wifi rechtstreeks te benaderen.ikbenjoeri schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:14:
[...]
Kan zijn dat je misschien static IP hebt ingesteld op de printer/reolink en wellicht de gateway mist?
Waarom hebben we dan die 097 reeks eigenlijk? Data only sim is dan eigenlijk onzin, tenzij je er misschien SMS op moet ontvangen ofzo.franssie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:31:
[...]
Een SIM kan dacht ik zonder telefoonnummer. Toen ik een maand onbeperkt had via SimWallet van Odido kreeg het toestel ook geen 097 nummer. Een simkaart heeft namelijk een eigen serienummer waar een 06 of 097 telefoonnummer softwarematig aan gekoppeld wordt.
Kan zijn dat in de tijd van 097 nummers 'bedacht' zijn, dit technisch nog niet kon?Siira schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Waarom hebben we dan die 097 reeks eigenlijk? Data only sim is dan eigenlijk onzin, tenzij je er misschien SMS op moet ontvangen ofzo.
Zit je niet toevallig op het gastnetwerk? Die mag niet bij je LAN.BlikRembrand schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:07:
Iemand ervaring hier met client isolation tussen Wifi en Ethernet op een Odido K&K ZTE G5 pro? Ik kom er niet uit. Clients op wifi kunnen elkaar pingen, en clients op ethernet zijn vanaf het modem te pingen via de webinterface, maar vanaf wifi kan ik ethernet devices niet bereiken.
[Afbeelding]
Ik heb al geprobeerd:
Goede vraag. Werkelijk geen idee of de AIVD afluisterapparatuur was nog niet in staat af te luisteren zonder nummer? En wellicht is het wel nodig voor roaming (wat bij Odido K&K en SimWallet niet kan)?Siira schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Waarom hebben we dan die 097 reeks eigenlijk? Data only sim is dan eigenlijk onzin, tenzij je er misschien SMS op moet ontvangen ofzo.
Prijzig en er zit slechts een Quectel RM505 in, dat is al een wat ouder 5G modem, 3GPP release 15. De NR7302 bevat een RM520 met release 16, met betere aggregatie e.d.W1ck1e schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:18:
Ik stuitte op een video van ExplainingComputers
Daarin wordt de Cudy P5 besproken te koop via Amazon. Wellicht is dat een goede optie als alternatief voor de standaard hardware. Volgens mij is de software gebaseerd op OpenWrt.
Voor die prijs zou ik hem laten staan.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.