Jaloers! Ik ben momenteel Brabo zie ik
Via WiFi nog steeds ja. Mijn PC heb ik 2 maanden geleden voor t laatst aan gehad en toen in een andere woning (ook bedraad). Toen kreeg die wel hogere upload snelheiden.ernstoud schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:51:
[...]
En via WiFi nog steeds wel goede upload? Dan is de ethernet adapter in de PC verdacht.
Zal het bedraad ook even met de laptop testen, dan kan ik dingen uitsluiten.
Ik denk erover om over te stappen van Ziggo naar Klik&Klaar in combinatie met NLZiet, in elk geval voor 6 maanden i.v.m. de stijgende prijzen van Ziggo en het uitblijven van goede verlengaanbiedingen. Verder heb ik geen glasvezel, maar wel mobiel internet via Odido waar ik tevreden mee ben.
Nu heb ik een paar vraagjes over het eventuele overstappen naar Klik&Klaar.
1) Ik woon in een appartement op zo'n 450 meter van de dichtstbijzijnde mast (n28/n78), op mast hoogte. Mijn ping/jitter met speedtest is 21 ping, 6 jitter en ongeveer 2-5% packet loss. Zou het goed te doen zijn om hiermee te gamen of is het daarvoor te instabiel?
2) Vaak ben ik tot laat wakker en ik las in dit topic dat Odido de n78 band tussen 0:00 en 6:00 vaak lager zet vanwege stroombesparing. Is het de moeite waard om voor zo'n 90 euro een Zyxel NR7302 aan te schaffen om zo de n28 band te kunnen gebruiken?
1) Ik woon in een appartement op zo'n 450 meter van de dichtstbijzijnde mast (n28/n78), op mast hoogte. Mijn ping/jitter met speedtest is 21 ping, 6 jitter en ongeveer 2-5% packet loss. Zou het goed te doen zijn om hiermee te gamen of is het daarvoor te instabiel?
2) Vaak ben ik tot laat wakker en ik las in dit topic dat Odido de n78 band tussen 0:00 en 6:00 vaak lager zet vanwege stroombesparing. Is het de moeite waard om voor zo'n 90 euro een Zyxel NR7302 aan te schaffen om zo de n28 band te kunnen gebruiken?
Ik zou absoluut niet online gamen met zulke packet loss. Jitter is prima maar packet loss is killing (pun intended)BinaryRun schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:46:
Ik denk erover om over te stappen van Ziggo naar Klik&Klaar in combinatie met NLZiet, in elk geval voor 6 maanden i.v.m. de stijgende prijzen van Ziggo en het uitblijven van goede verlengaanbiedingen. Verder heb ik geen glasvezel, maar wel mobiel internet via Odido waar ik tevreden mee ben.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Daar zit ook mijn twijfel inderdaad. Bij oudere tests is packetloss vaak 0%, soms tussen 0 en 3%, maar toen ik vandaag keek schoot het omhoog.Ecological schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Ik zou absoluut niet online gamen met zulke packet loss. Jitter is prima maar packet loss is killing (pun intended)
Dan bedoel je deze: https://ebay.us/m/v3iMRw ?BinaryRun schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:46:
Is het de moeite waard om voor zo'n 90 euro een Zyxel NR7302 aan te schaffen om zo de n28 band te kunnen gebruiken?
Bedenk wel dat er dan geen montagemateriaal en geen PoE adapter bij zit. Dan moet je deze bijvoorbeeld zeker ook bestellen: https://www.wifishop.nl/p...e-802-3af-compliant-25833 en bij buitenmontage moet je iets bedenken om de kabeldoorvoer waterdicht te maken.
Ik zou hem wel binnen plaatsen ivm huurhuis.ernstoud schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:11:
[...]
Dan bedoel je deze: https://ebay.us/m/v3iMRw ?
Bedenk wel dat er dan geen montagemateriaal en geen PoE adapter bij zit. Dan moet je deze bijvoorbeeld zeker ook bestellen: https://www.wifishop.nl/p...e-802-3af-compliant-25833 en bij buitenmontage moet je iets bedenken om de kabeldoorvoer waterdicht te maken.
Buiten antenne binnen plaatsen zorgt ervoor dat je meer ruis versterkt dan signaal, dus effectief krijg je daar een slechter signaal mee. Heb tot nu toe nog geen enkele installatie gehad waar een buiten antenne binnen plaatsen zorgde voor beter signaal of snelheid, zeker op kortere afstand.BinaryRun schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:19:
[...]
Ik zou hem wel binnen plaatsen ivm huurhuis.
n28 is op zo'n afstand niet heel nuttig, b7 en b32 zullen meer snelheid leveren, die beiden ondersteund worden door het originele modem en op die afstand nog gevangen moeten kunnen worden zonder buiten antenne.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 16-07-2025 00:02 ]
Uitgebreid getest de Huawei H122 en de Oppo T1a routers voor binnen. Dan doet de NR7302 het binnen toch echt beter.BiG-GuY schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:01:
[...]
Buiten antenne binnen plaatsen zorgt ervoor dat je meer ruis versterkt dan signaal, dus effectief krijg je daar een slechter signaal mee. Heb tot nu toe nog geen enkele installatie gehad waar een buiten antenne binnen plaatsen zorgde voor beter signaal of snelheid, zeker op kortere afstand.
Mwa, het ligt er een beetje aan welke games je speelt. Ik game er ook mee en dat gaat prima eigenlijk.Ecological schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Ik zou absoluut niet online gamen met zulke packet loss. Jitter is prima maar packet loss is killing (pun intended)
Kleine side note wel, ik speel regelmatig een potje Call of duty MW II / MW III en die net code van dat spel is gewoon één drama. Of je nou een vaste verbinding hebt of via K&K verbonden bent, als je pech hebt dan heb je rondes lang packet bursts en weet ik het wat.
Maar speel je op hoog niveau Counter-Strike, ja dan zou ik niet voor K&K gaan

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Dan vermoed ik dat je een minder geïsoleerd pand hebt, HR+++ glas en modernere isolatie matten in de buiten muren zorgen voor heel veel demping en reflecties in de radiogolven.ernstoud schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:37:
[...]
Uitgebreid getest de Huawei H122 en de Oppo T1a routers voor binnen. Dan doet de NR7302 het binnen toch echt beter.
Enige reden dat ik binnen nog dekking heb in mijn huis uit 2019, is doordat we nog houten kozijnen hebben met HR++ glas. En voor 5G/4G heb ik vanuit werk vooral ervaring met bedrijfspanden waar in de nieuwere panden zeer veel isolatie zit, waar je binnen praktisch geen dekking kan krijgen en de enige oplossing een buiten antenne daadwerkelijk buiten plaatsen is. Heb in die situatie binnen betere ontvangst met de kleine 3dB spriet antennes dan met een buiten antenne met 9-12dB versterking.
Jij mag nooit meer raden.BiG-GuY schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Dan vermoed ik dat je een minder geïsoleerd pand hebt, HR+++ glas en modernere isolatie matten in de buiten muren zorgen voor heel veel demping en reflecties in de radiogolven.
Boerderij uit 1913. Isolatie? Nope. HR glas? Nope.
Dat zal het dan wel zijn. Blijft opvallend dat de NR7302 het van de twee andere geteste routers wel het beste doet. En root access maakt tweaken van de settings e.d. mogelijk.
Deels waar, als je de datasheet van de antennes erbij pakt is dat 65 graden, wat ook exact is wat is afgebeeld. Opzich werken ze 120gr breed prima, maar het sterkste signaal heb je wel binnen die 65 graden. Het maakt wel echt uit waar ze de antennes naartoe richten.dunkiegaming schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:42:
[...]
Elke sector is 120 graden breed maar het wordt niet zo op Antennekaart gevisualiseerd. @jk-5 kan er meer over uitleggen waarom dat zo is.
Er zijn ook plekken waar Vodafone of Odido antennes van 33gr breed gebruiken, vooral langs spoorwegen/snelwegen. Zie in de screenshot hieronder.
/f/image/fZqfJ4R7xCusMs6uyhDufrOS.png?f=fotoalbum_large)
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Bedankt voor alle reacties, ook van @BiG-GuY over het modem. Het lijkt mij inderdaad beter om eerst het meegeleverde modem te testen en mocht het niet voldoen dan is het altijd nog mogelijk om ander aan te schaffen.Ventieldopje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:52:
[...]
Mwa, het ligt er een beetje aan welke games je speelt. Ik game er ook mee en dat gaat prima eigenlijk.
Kleine side note wel, ik speel regelmatig een potje Call of duty MW II / MW III en die net code van dat spel is gewoon één drama. Of je nou een vaste verbinding hebt of via K&K verbonden bent, als je pech hebt dan heb je rondes lang packet bursts en weet ik het wat.
Maar speel je op hoog niveau Counter-Strike, ja dan zou ik niet voor K&K gaanMaar met veel andere games gaat het prima hoor.
Gelukkig speel ik niet op een hoog niveau counterstrike, eerder Conan Exiles, FiveM (GTA multiplayer prive servers), SWTOR etc.
Overigens vandaag getest via packetloss.com en 0% packetloss, wellicht was er gisteravond iets aan de hand ofzo. Toen via de speedtest.com app gemeten.
Afijn, nu moet ik alleen nog de knoop doorhakken of ik inderdaad Klik & Klaar ga proberen in combinatie met NLZiet of dat ik een Ziggo "nieuwe klant" ga worden.
Voordeel van Ziggo is hogere downloadsnelheid en stabiliteit, maar de portemonnee wilt ook wat.
(Helaas geen glasvezeloptie i.v.m. onderburen die constant aansluiting weigeren)
Het probleem met 4G/5G is dat het wispelturiger is, en niet alleen qua drukte op de mast. Ook externe stoorzenders kunnen roet in het eten gooien, of het weer, bladgroei aan de bomen, noem het maar op.BinaryRun schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:47:
[...]
Bedankt voor alle reacties, ook van @BiG-GuY over het modem. Het lijkt mij inderdaad beter om eerst het meegeleverde modem te testen en mocht het niet voldoen dan is het altijd nog mogelijk om ander aan te schaffen.
Gelukkig speel ik niet op een hoog niveau counterstrike, eerder Conan Exiles, FiveM (GTA multiplayer prive servers), SWTOR etc.
Overigens vandaag getest via packetloss.com en 0% packetloss, wellicht was er gisteravond iets aan de hand ofzo. Toen via de speedtest.com app gemeten.
Afijn, nu moet ik alleen nog de knoop doorhakken of ik inderdaad Klik & Klaar ga proberen in combinatie met NLZiet of dat ik een Ziggo "nieuwe klant" ga worden.![]()
Voordeel van Ziggo is hogere downloadsnelheid en stabiliteit, maar de portemonnee wilt ook wat.![]()
(Helaas geen glasvezeloptie i.v.m. onderburen die constant aansluiting weigeren)
Ik ben helaas ook overgeleverd aan K&K voor nu, en gezien wat je betaalt vind ik het prima. Maar als ik competitief zou gamen zou ik dit niet geschikt vinden. Met de games die jij noemt komt dat wel goed. (Ik speel zelf nu BAR op laag niveau, en dat gaat prima.)
Om even een praktisch voorbeeld te geven. Dit is de reference power vandaag:
/f/image/6B5ZC53uN5DO2tjsP28wCHbp.png?f=fotoalbum_large)
Rond 5u 's nachts wordt mijn IP ververst, hij heeft toen besloten aan de andere kant van de mast te verbinden voor NSA (niet voor LTE), dus initieel was m'n bereik beter, maar nu langzaam begint het weer hier slechter te worden, en wordt m'n bereik dus ook steeds slechter.
[ Voor 18% gewijzigd door --MeAngry-- op 16-07-2025 14:53 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Dat wispelturige klopt zeker. Zo is de snelheid mobiel op dit moment 2 maal hoger dan 5 uur geleden, beide momenten zou ik niet classificeren als piekuren op het mobiele netwerk.--MeAngry-- schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Het probleem met 4G/5G is dat het wispelturiger is, en niet alleen qua drukte op de mast. Ook externe stoorzenders kunnen roet in het eten gooien, of het weer, bladgroei aan de bomen, noem het maar op.
Ik ben helaas ook overgeleverd aan K&K voor nu, en gezien wat je betaalt vind ik het prima. Maar als ik competitief zou gamen zou ik dit niet geschikt vinden. Met de games die jij noemt komt dat wel goed. (Ik speel zelf nu BAR op laag niveau, en dat gaat prima.)
Ik heb een nieuwbouwwoning van 2024. Hr +++. Geen pakketverlies en snel internet via K&K. Overal bereik.BiG-GuY schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
[...]
Dan vermoed ik dat je een minder geïsoleerd pand hebt, HR+++ glas en modernere isolatie matten in de buiten muren zorgen voor heel veel demping en reflecties in de radiogolven.
Enige reden dat ik binnen nog dekking heb in mijn huis uit 2019, is doordat we nog houten kozijnen hebben met HR++ glas. En voor 5G/4G heb ik vanuit werk vooral ervaring met bedrijfspanden waar in de nieuwere panden zeer veel isolatie zit, waar je binnen praktisch geen dekking kan krijgen en de enige oplossing een buiten antenne daadwerkelijk buiten plaatsen is. Heb in die situatie binnen betere ontvangst met de kleine 3dB spriet antennes dan met een buiten antenne met 9-12dB versterking.
Flinke buien vandaag veroorzaken halvering van de snelheid. Vooral 2600 MHz (band 7) is dan weg.BinaryRun schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:53:
[...]
Dat wispelturige klopt zeker. Zo is de snelheid mobiel op dit moment 2 maal hoger dan 5 uur geleden, beide momenten zou ik niet classificeren als piekuren op het mobiele netwerk.
Het was toen nog droog, maar afijn, mocht ik voor klik&klaar kiezen dan hoop ik gebruik te maken van de 3600Mhz band (n78). Als 0 graden het noorden is, dan woon ik op 170 graden, 450meter.ernstoud schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Flinke buien vandaag veroorzaken halvering van de snelheid. Vooral 2600 MHz (band 7) is dan weg.

Aan de klik en klaar dekkingskaart heb je trouwens niet veel. Die geeft alleen aan dat ik in "snel" gebied zit.
[ Voor 29% gewijzigd door BinaryRun op 16-07-2025 15:37 ]
Zal ook te maken hebben met je locatie, omgeving, drukte op en afstand tot de mast.Sharule schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:02:
[...]
Ik heb een nieuwbouwwoning van 2024. Hr +++. Geen pakketverlies en snel internet via K&K. Overal bereik.
Mijn snelheid op 250m van de mast zonder zichtlijn verschilt enorm van de plek in de woning.
Beste plek voor het modem haal ik ook een prima en stabiele snelheid. Tussen de 550-750Mbps Download en 55-75Mbps Upload.
Terwijl het op de slechtste plek tussen de 100-150Mbps Down en 5-10Mbps Up is doordat n78 en b7 dan niet sterk genoeg binnen komen. Verschilt al snel 20-25dB in signaal sterkte wat een mega verschil is.
Met de nadruk op "kan". Bij mij is het namelijk helemaal niet wispelturig. Met het modem op zolder, redelijk dicht bij de mast en goed n78 bereik, heb ik een stabiele snelheid en is de latency zeer acceptabel.--MeAngry-- schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:50:
[...]
Het probleem met 4G/5G is dat het wispelturiger is, en niet alleen qua drukte op de mast. Ook externe stoorzenders kunnen roet in het eten gooien, of het weer, bladgroei aan de bomen, noem het maar op.
Ook met de mifi op een vakantiepark uitstekend en met een ping aldaar naar Odido van 37 ms, is er ook goed mee te gamen.
Ook op het vakantiepark is het stabiel in de zin van dat ik geen lagspikes zie en op verschillende momenten speedtestjes heb gedraaid, terwijl ze allemaal consequent zijn zoals bovenstaande.
Alles valt of staat met het bereik naar het Odido netwerk en indien van toepassing je eigen WiFi netwerk thuis.
Ze leggen toch altijd "gratis" tot in de meterkast aan?BinaryRun schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:47:
[...]
Of zit jij in een VVE die dat weigeren?
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
VVE keurt het goed, maar KPN wil het doortrekken via de meterkasten. Het wordt dan zonder overleg ingepland en wanneer één van de onderburen niet kan of niet wilt wordt het meteen voor minstens een jaar uitgesteld voordat ze weer een brief sturen met een willekeurige datum.snah001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:24:
[...]
Ze leggen toch altijd "gratis" tot in de meterkast aan?
Of zit jij in een VVE die dat weigeren?
Niet iedereen is gelijk, zelf zou ik het niet doen. Ik vind een stabiel netwerk erg belangrijk, jij blijkbaar wat minder, maar dat is het leuke, iedereen mag zelf weten wat die doet. Daarom zei ik ook "ik zou"Ventieldopje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:52:
[...]
Mwa, het ligt er een beetje aan welke games je speelt. Ik game er ook mee en dat gaat prima eigenlijk.
Maar speel je op hoog niveau Counter-Strike, ja dan zou ik niet voor K&K gaanMaar met veel andere games gaat het prima hoor.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Iemand een idee wat die router op jaarbasis aan stroom verbruikt als ie continue aanstaat?
ca. €40 /jaarkoektrommeltje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:47:
Iemand een idee wat die router op jaarbasis aan stroom verbruikt als ie continue aanstaat?
Uitgaande van 15 Watt en een stroomprijs van € 0.30 / Kw/u
(0.015 x 24 x 365 x 0.30)
Mijne niets aangezien hij op de stroom van de truck draait. En feitelijk komt dat dus uit de diesel maar dusdanig weinig dat het niet daadwerkelijk te herleiden is tot de router. Waarschijnlijk trekt de magnetron meer in 1 opwarm beurt als de router in een dag. En de standairco/standkachel al helemaal.koektrommeltje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:47:
Elke watt continu verbruik is +- 8,5 kWh op jaarbasis.
Ik heb het nog niet gemeten maar 15 Watt is dacht ik het maximum dus door zal wel kloppen.Keypunchie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:41:
Elke watt continu verbruik is +- 8,5 kWh op jaarbasis.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Toevallig heb ik op mijn modem al even een energiemeter aangesloten. Ik wil best geloven dat het iets afwijkt maar ik heb als waarden ongeveer 9,7W. Moet wel zeggen dat ik wifi uit heb staan.franssie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Ik heb het nog niet gemeten maar 15 Watt is dacht ik het maximum dus door zal wel kloppen.
Is dat gemeten bij het 230V stopcontact of vanaf de adapter ?Cave_Boy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:34:
[...]
Toevallig heb ik op mijn modem al even een energiemeter aangesloten. Ik wil best geloven dat het iets afwijkt maar ik heb als waarden ongeveer 9,7W. Moet wel zeggen dat ik wifi uit heb staan.
Ik ben trouwens zelf eerder ca. 13 Watt tegengekomen, maar dat zal dan waarschijnlijk met WiFi aan geweest zijn, wat denk ik bij de meesten het geval is.
Ik heb de wattmeter er ook maar even tussengestopt. 5.5W aan de 230V kant gemeten. Wifi staat uit (zal ik later vandaag even aanzetten om het verschil te zien) en de mast op directe zichtafstand zonder obstakels ertussen. Dat zal wellicht ook nog uitmaken. Valt mij reuze mee eigenlijk. Wel HR+++ glas ertussen.
O ja ... Default Odido router, B17 firmware, out of the box met alleen WiFi uit.
Met wifi aan, beide banden, zit hij rond de 9.3W.
Wat wel aardig is, het schommelt wat. Met wifi zit het tussen de 8.5 en 9.3W, zonder wifi tussen de 5.5 en 6.2W.
O ja ... Default Odido router, B17 firmware, out of the box met alleen WiFi uit.
Met wifi aan, beide banden, zit hij rond de 9.3W.
Wat wel aardig is, het schommelt wat. Met wifi zit het tussen de 8.5 en 9.3W, zonder wifi tussen de 5.5 en 6.2W.
[ Voor 32% gewijzigd door Houtenklaas op 18-07-2025 15:56 ]
Dank voor het delen...Zou zoiets ook gebruikt kunnen worden om de trafficstatus uit te lezen?XhaiKhaL schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:21:
Mocht iemand er wat aan hebben, hier een simpel Bash reboot scriptje voor de Zyxel NR5307:
code:
1 2 zyxel_session_key=$(curl 'https://192.168.1.1/UserLogin' -X POST --insecure --data-raw '{"Input_Account":"admin","Input_Passwd":"BASE64_ENCODED_PASSWORD","currLang":"en","RememberPassword":0,"SHA512_password":false}' --cookie-jar /tmp/zyxel_modem_cookie.txt 2> /dev/null | jq '.sessionkey') curl "https://192.168.1.1/cgi-bin/Reboot?sessionkey=${zyxel_session_key}" -X POST --insecure --cookie /tmp/zyxel_modem_cookie.txt
Requirements zijn dus: curl en jq. En je moet het admin wachtwoord base64 encoden en op de plek van BASE64_ENCODED_PASSWORD zetten.
Ik draai hem zelf elke nacht om 04:00 via een Home Assistant automation (kan natuurlijk ook via crontab o.i.d.) zodat ik overdag nooit last heb van downtime door de IP wissel. Ongeveer 1,5 minuut later heeft mijn eigen router die achter de Zyxel staat weer een internetverbinding en een nieuw IP. Die router werkt vervolgens mijn DNS records bij en die zijn ongeveer een minuut later weer bereikbaar volgens de externe monitoring die ik gebruik. Totale downtime is dan dus minder dan 3 minuten en dan zijn alle diensten die ik thuis draai weer te bereiken.
Mij lukt dat in ieder geval niet, maar het zal dan ook wel niet een simpele url verandering in /TrafficStatus zijn ;-)
Ik krijg iig een sessionkey :-)
Hey, na een fikse tijd naar volle tevredenheid met Klik&Klaar loop ik nu toch tegen iets raars aan. Ineens was vanmidag mijn internet weg, maar na een reboot van de router was het gelukkig snel terug. Mooi, dacht ik maar helaas: paar uur later valt het weer weg.
Na wat rondzoeken en resetpogingen zonder resultaat viel mij op dat op de LAN2 poort waar de pc aan zit geen lichtje brandt, maar op de LAN1 met oa apple tv wel. Ik even de tv opstarten natuurlijk en voila, gewoon internet. Vervolgens de kabels even gewisseld en nu zit ik te typen op de pc terwijl de apple tv geen internet heeft. Kortom; het lijkt alsof de LAN2 netwerkpoort defect is geraakt ineens?
Half uurtje later brandt het lampje weer en werkt alles weer, maar de vraag is natuurlijk voor hoe lang. Heeft iemand wel eens iets vergelijkbaars gehad, en/of een goede oplossing?
Na wat rondzoeken en resetpogingen zonder resultaat viel mij op dat op de LAN2 poort waar de pc aan zit geen lichtje brandt, maar op de LAN1 met oa apple tv wel. Ik even de tv opstarten natuurlijk en voila, gewoon internet. Vervolgens de kabels even gewisseld en nu zit ik te typen op de pc terwijl de apple tv geen internet heeft. Kortom; het lijkt alsof de LAN2 netwerkpoort defect is geraakt ineens?
Half uurtje later brandt het lampje weer en werkt alles weer, maar de vraag is natuurlijk voor hoe lang. Heeft iemand wel eens iets vergelijkbaars gehad, en/of een goede oplossing?
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 19-07-2025 17:52 ]
youtube.com/@hisrep
Ik zou even contact opnemen met Odido. Klinkt alsof ze je een nieuwe moeten opsturen. Als je een switch of een router hebt dan zou je die tijdelijk aan de goede poort kunnen hangen.DeNachtwacht schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:51:
Hey, na een fikse tijd naar volle tevredenheid met Klik&Klaar loop ik nu toch tegen iets raars aan. Ineens was vanmidag mijn internet weg, maar na een reboot van de router was het gelukkig snel terug. Mooi, dacht ik maar helaas: paar uur later valt het weer weg.
Dank voor snelle reactie, ik vreesde inderdaad al dat het die kant op zou gaan, maar voordat ik die kant op wilde leek me hier vragen toch wel handig. Zodra het zich weer/vaker voor gaat doen, maar even langs Odido fietsen.
youtube.com/@hisrep
Als je toch op de fiets zit, de Action heeftt een prima gb switch voor tien euro., vijf poorten dus vier erbij.DeNachtwacht schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:53:
Dank voor snelle reactie, ik vreesde inderdaad al dat het die kant op zou gaan, maar voordat ik die kant op wilde leek me hier vragen toch wel handig. Zodra het zich weer/vaker voor gaat doen, maar even langs Odido fietsen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb het switchje hier al liggen hoor, dus praktisch gezien is er vooralsnog ook geen probleem. Het is natuurlijk alleen geen best signaal als zoiets uitvalt, vandaar dat ik hem wel ga laten fixen als het zich opnieuw voordoet.franssie schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:27:
[...]
Als je toch op de fiets zit, de Action heeftt een prima gb switch voor tien euro., vijf poorten dus vier erbij.
youtube.com/@hisrep
Ff hardop rekenen. Je hebt 2 poorten, 1 offer je op voor een switch met 5 poorten maar 1 gebruik je voor de "voeding" dus 4. Samen met de ene poort op het modem die nog vrij is heb je dan dus 5 poorten, 3 meer dan oorspronkelijk.
Ter info dus voorgerekend dat het klopt.
Meer dan genoeg dan
Bedankt voor het nameten van het verbruik. Ik heb nog niet besloten wat het gaat worden: BudgetMobiel of Odido.
Zijn er weleens aanbiedingen waarbij er bijv een cashback of korting vastzit als je bijv. een 2-jaarscontract afsluit?
Zijn er weleens aanbiedingen waarbij er bijv een cashback of korting vastzit als je bijv. een 2-jaarscontract afsluit?
Mijn indruk is dat Klik&Klaar op dit moment boven de verwachtingen van Odido heeft verkocht, dus op korte termijn extra aanbiedingen/akties lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik denk niet dat er een 2-jaarscontract actie gaat komen, dat strookt niet met het "maandelijks opzegbaar" waarmee odido adverteert om duidelijk te maken dat je er niet lang aan vast zit.koektrommeltje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:54:
Bedankt voor het nameten van het verbruik. Ik heb nog niet besloten wat het gaat worden: BudgetMobiel of Odido.
:strip_exif()/f/image/yGPGGrUfGIQzwEqe1sKCTcfB.png?f=user_large)
echter 6 maanden gratis videoland is misschien ook wel wat waard.
daarnaast wat @Keypunchie schrijft.
Heeft iemand hier ook problemen met latency?
Met een ping van 20ms is K&K prima om online casual een beetje te gamen (Rocket League bijv.), maar af en toe verlies ik het signaal vrijwel compleet met lag tot 400ms tot gevolg. Dit gebeurd consistent elke <5 minuten, bij RL dus elk spelletje wel een keer en soms vaker. Dat maakt het vrij irritant om te spelen.
Met een ping van 20ms is K&K prima om online casual een beetje te gamen (Rocket League bijv.), maar af en toe verlies ik het signaal vrijwel compleet met lag tot 400ms tot gevolg. Dit gebeurd consistent elke <5 minuten, bij RL dus elk spelletje wel een keer en soms vaker. Dat maakt het vrij irritant om te spelen.
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Ik heb dat probleem niet, maar dat zegt natuurlijk niet zo heel veel.jevin20 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:18:
Heeft iemand hier ook problemen met latency?
Speel je via WiFi of rechtstreeks met een kabel tussen je computer en modem?
Kijk ook even naar de kleuren van de lampjes (vooral als dit gebeurt), wellicht wissel je van n78 5G naar 4G door bijvoorbeeld storingen of een zwak signaal?
Wat zijn de waarden in de webinterface → Mobiele Informatie?
Ter referentie, bij mij:
N78: RSRP: -75 dBm, SINR: 22
B7: RSRP: -85 dBm, SINR: 25
Vrijwel zonder uitzondering is dit wat ik zie (maar dus vol op n78 met prima signaal):
Pinging tweakers.net [2.16.6.12] with 32 bytes of data:
Reply from 2.16.6.12: bytes=32 time=29ms TTL=53
Reply from 2.16.6.12: bytes=32 time=22ms TTL=53
Reply from 2.16.6.12: bytes=32 time=30ms TTL=53
Ping statistics for 2.16.6.12:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 22ms, Maximum = 30ms, Average = 25ms
Thanks voor je hulp.Siira schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:06:
[...]
Ik heb dat probleem niet, maar dat zegt natuurlijk niet zo heel veel.
Speel je via WiFi of rechtstreeks met een kabel tussen je computer en modem?
Kijk ook even naar de kleuren van de lampjes (vooral als dit gebeurt), wellicht wissel je van n78 5G naar 4G door bijvoorbeeld storingen of een zwak signaal?
Wat zijn de waarden in de webinterface → Mobiele Informatie?
Ter referentie, bij mij:
N78: RSRP: -75 dBm, SINR: 22
B7: RSRP: -85 dBm, SINR: 25
Vrijwel zonder uitzondering is dit wat ik zie (maar dus vol op n78 met prima signaal):
Pinging tweakers.net [2.16.6.12] with 32 bytes of data:
Reply from 2.16.6.12: bytes=32 time=29ms TTL=53
Reply from 2.16.6.12: bytes=32 time=30ms TTL=53
Ping statistics for 2.16.6.12:
Minimum = 22ms, Maximum = 30ms, Average = 25ms
Kleuren ga ik op letten, wat zou er moeten gebeuren ? 5G lampje andere kleur of uit?
N78: RSRP -93 dBm SINR 6 dB
B7: RSRP -98 dBm SINR 4 dB
Pinging tweakers.net [2.18.244.95] with 32 bytes of data:
Reply from 2.18.244.95: bytes=32 time=21ms TTL=52
Reply from 2.18.244.95: bytes=32 time=22ms TTL=52
Reply from 2.18.244.95: bytes=32 time=19ms TTL=52
Ping statistics for 2.18.244.95:
Minimum = 19ms, Maximum = 22ms, Average = 21ms
Ik zal proberen eens te pingen zodra ik lag heb in RL
[ Voor 14% gewijzigd door jevin20 op 23-07-2025 11:06 ]
DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8
Niet specifiek naar jou toe, maar voor eenieder die meeleest en/of dezelfde vragen stelt. Zoek even in het topic. Het is al zo vaak langsgekomen. Hier zijn de betekenissen van de lampjes:jevin20 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Kleuren ga ik op letten, wat zou er moeten gebeuren ? 5G lampje andere kleur of uit?
ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Bij mij is het van boven naar onder Groen, Blauw, Blauw, Groen. Het gaat dan om de middelste 2 leds, de eerste geeft aan dat ik op 5G verbonden ben, de tweede (3e led van boven) geeft met blauw aan dat het signaal goed is.
SINR van 6 dB is niet echt goed. Je zit op de rand van de ontvangst. Daar zou je probleem wel eens kunnen zitten. Ik denk dat jouw lampjes groen, blauw, groen, groen zijn, klopt dat? (Wel 5G, matig signaal)N78: RSRP -93 dBm SINR 6 dB
B7: RSRP -98 dBm SINR 4 dB
Voor SINR in het algemeen (niet exacte waarden / harde grenzen, maar dat je een idee hebt):
Zeer goed: >= 20
Goed: 13 tot 20
Matig: 0 tot 13
Slecht: <= 0
Je pingtijden zijn nu normaal. Als ik je waarden zo zie, zit je normaliter op n78 (de band die de meeste bandbreedte / snelheid heeft), maar is je SINR (Signaal/Ruisverhouding) dusdanig laag dat het niet heel moeilijk is je voor te stellen dat als het nog een heel klein beetje slechter is, deze band niet meer werkt bij jou.Pinging tweakers.net [2.18.244.95] with 32 bytes of data:
Reply from 2.18.244.95: bytes=32 time=21ms TTL=52
Reply from 2.18.244.95: bytes=32 time=19ms TTL=52
Ping statistics for 2.18.244.95:
Minimum = 19ms, Maximum = 22ms, Average = 21ms
Ik zal proberen eens te pingen zodra ik lag heb in RL
Je 4G signaal op B7 is zelfs nog slechter met maar 4 dB. Een fallback daarheen zal dus niet heel veel opleveren.
Misschien kun je proberen het modem toch nog beter uit te richten. Bij de meeste tweakers lijkt het zo te zijn dat als de achterkant (waar de kabels uit komen) gericht wordt op de mast, het signaal het beste is. Verder geldt eigenlijk altijd in de radio techniek, hoe hoger hoe beter, dus bovenste verdieping van je huis voor zover mogelijk. Tot slot even rekening houden met dingen die je signaal kunnen blokkeren zoals isolatie, maar bijvoorbeeld ook sommige ramen.
Je zou even een verlengsnoer (of goede powerbank) aan je modem kunnen hangen, rustig op laten starten en dan naar https://192.168.1.1/CellWanStatus gaan en de Refresh op 5 seconden zetten. Hij gaat die pagina met statistieken dan elke 5 seconden opnieuw inladen. Scroll dan naar beneden naar waar NR5G-NSA information staat en probeer 2 waarden zo goed mogelijk te krijgen door je modem te verplaatsen en als je de beste plaats hebt gevonden, wat te draaien:
- RSRP: Hoe hoger dit getal, hoe sterker je het signaal van de mast ontvangt **
- SINR: Hoe hoger dit getal, hoe "beter" je het signaal ontvangt
Het beste gebruik je een netwerkkabel tussen modem en laptop, zo ben je niet afhankelijk van WiFi. Ik heb het wel met WiFi gedaan, maar let dan extra op dat je op de 5 GHz band op WiFi bent verbonden en niet op de 2,4 GHz band. Vanzelfsprekend moet je dan ook redelijk dicht bij je modem zijn tijdens het testen.
In mijn ervaring is SINR belangrijker dan RSRP. Als je dus een hogere SINR kunt krijgen door te draaien bijvoorbeeld, maar daardoor de RSRP wat omlaag gaat, heb je daar toch de beste verbinding.
Uiteindelijk kun je natuurlijk ook nog wat speedtestjes draaien op verschillende plaatsen en kijken waar het 't best is.
Ik heb mijn modem in een normaal rijtjeshuis met 2 verdiepingen op zolder staan en dan specifiek in een bepaalde hoek van de zolder, wel het dichtst naar de mast toe waar ik mee verbind.
Succes!
[ Voor 3% gewijzigd door Siira op 23-07-2025 11:55 ]
Dergelijke tabellen - overal op internet vind je dezelfde achterhaalde tabel - stammen uit de begintijd van GSM.Siira schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:49:
[...]
SINR van 6 dB is niet echt goed. Je zit op de rand van de ontvangst. Daar zou je probleem wel eens kunnen zitten. Ik denk dat jouw lampjes groen, blauw, groen, groen zijn, klopt dat? (Wel 5G, matig signaal)
Voor SINR in het algemeen (niet exacte waarden / harde grenzen, maar dat je een idee hebt):
De huidige modulatie en errorcorrectie technieken maken het mogelijk om met hele lage signaal/ruis verhoudingen nog een acceptabele verbinding te maken. Ik heb op ruim 2 km. van de mast op de hoge frequentiebanden een SNR van net boven nul en een RSRP van beneden de -110 en haal toch gewoon rond de 180 Mbps. download.
Uiteraard geldt hoe beter de waarden zijn, hoe groter de kans op een goede verbinding.
En RSRP is de belangrijkste waarde.
Ik ben het grotendeels met je eens. Het 4G en 5G protocol is best complex wat dat betreft en puur een goed signaal is maar een deel van de vergelijking. Let ook op dat je kijkt naar de ontvangst van de zendmast in het modem en er dus ook nog een retourkanaal is. De zendmast moet ook jou kunnen horen. Dat is niet alleen belangrijk voor Upload (uiteraard), maar ook voor de rest van de communicatie, omdat er ook ACK pakketjes verzonden moeten worden bijvoorbeeld tijdens downloaden.ernstoud schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:06:
[...]
Dergelijke tabellen - overal op internet vind je dezelfde achterhaalde tabel - stammen uit de begintijd van GSM.
[...]
En RSRP is de belangrijkste waarde.
In mijn ervaring (n=1) is e.e.a. stabieler en sneller als ik mijn modem zo draai dat de SINR waarde hoger is in tegenstelling tot de RSRP. Feitelijk ontvangt mijn modem dus het signaal iets minder hard, maar kennelijk wel 'beter'. Ik kan dat ook aantonen met speedtests, het scheelt ca. 50 Mbit/s in download en vrijwel niets in upload. Dat laatste kan ik dan wel weer verklaren, de vraag is tot in hoeverre de positionering van mijn modem bijdraagt aan een beter signaalpad van mijn modem naar de zendmast in verhouding van het totaal.
Best cool trouwens als je je een beetje inleest in het 5G radio gedeelte. Hoop te leren en echt fors complexer dan een AM radiosignaaltje oppikken op je transistorradiootje op batterij
Sinds eind mei mijn enigzins problematische AF55 buitenantenne vervangen voor een Zyxel NR7302. Deze zit in een bridge mode, met een UniFi router hierachter.
Heeft prima gewerkt sindsdien. Echter nu, sinds vanochtend, geen internet meer.
Wat basis trouble shooting gedaan zoals 15 minuten stroomloos maken van de outdoor unit (en ook maar even de router hierin meegenomen)
Nu valt me op dat ik ipv een echt WAN IP, een intern IP krijg, in de 100 reeks.
Heb nog niet gebeld met de helpdesk (die zeggen waarschijnlijk direct, sluit eerst maar eens de meegeleverde modem aan).
Wellicht een bekend probleem?
System Info
Model Name
NR7302
Firmware Version
1.00(ACHA.5)b1_F0
System Uptime
0 days 0 hours 29 mins 1 secs
LAN MAC Address
78:C5:7D:49:D0:xx
Cellular WAN
Cellular Info
Mode
IP Passthrough Mode
Status
Up
IP Address
100.84.36.118
Primary DNS server
62.58.153.200
Access Technology
NR5G-NSA
Signal Strength
-107
Heeft prima gewerkt sindsdien. Echter nu, sinds vanochtend, geen internet meer.
Wat basis trouble shooting gedaan zoals 15 minuten stroomloos maken van de outdoor unit (en ook maar even de router hierin meegenomen)
Nu valt me op dat ik ipv een echt WAN IP, een intern IP krijg, in de 100 reeks.
Heb nog niet gebeld met de helpdesk (die zeggen waarschijnlijk direct, sluit eerst maar eens de meegeleverde modem aan).
Wellicht een bekend probleem?
System Info
Model Name
NR7302
Firmware Version
1.00(ACHA.5)b1_F0
System Uptime
0 days 0 hours 29 mins 1 secs
LAN MAC Address
78:C5:7D:49:D0:xx
Cellular WAN
Cellular Info
Mode
IP Passthrough Mode
Status
Up
IP Address
100.84.36.118
Primary DNS server
62.58.153.200
Access Technology
NR5G-NSA
Signal Strength
-107
@Madshark Dat modem heeft een eigen topic. Daarin las ik dat bij meerderen, er via een firmware update, het APN is aangepast. Controleer dat even.
edit: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 23-07-2025 16:32 ]
Oh, even gechecked, en inderdaad, APN was gewijzigd!franssie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:27:
@Madshark Dat modem heeft een eigen topic. Daarin las ik dat bij meerderen, er via een firmware update, het APN is aangepast. Controleer dat even.
APN weer handmatig aangepast, en weer online.
Bedankt voor de gouden tip 👍
Ben ik de enige die alleen maar B7/B32 banden ziet en geen N28/N78 meer in Zoetermeer (Driemandpolder id 6441) ?
update: lijkt weer te verbeteren nu
[ Voor 15% gewijzigd door geraroz op 23-07-2025 19:54 ]
Uitstekende informatie allemaal.Siira schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Niet specifiek naar jou toe, maar voor eenieder die meeleest en/of dezelfde vragen stelt. Zoek even in het topic. Het is al zo vaak langsgekomen. Hier zijn de betekenissen van de lampjes:
ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Bij mij is het van boven naar onder Groen, Blauw, Blauw, Groen. Het gaat dan om de middelste 2 leds, de eerste geeft aan dat ik op 5G verbonden ben, de tweede (3e led van boven) geeft met blauw aan dat het signaal goed is.
[...]
SINR van 6 dB is niet echt goed. Je zit op de rand van de ontvangst. Daar zou je probleem wel eens kunnen zitten. Ik denk dat jouw lampjes groen, blauw, groen, groen zijn, klopt dat? (Wel 5G, matig signaal)
[...]
Je pingtijden zijn nu normaal. Als ik je waarden zo zie, zit je normaliter op n78 (de band die de meeste bandbreedte / snelheid heeft), maar is je SINR (Signaal/Ruisverhouding) dusdanig laag dat het niet heel moeilijk is je voor te stellen dat als het nog een heel klein beetje slechter is, deze band niet meer werkt bij jou.
Je 4G signaal op B7 is zelfs nog slechter met maar 4 dB. Een fallback daarheen zal dus niet heel veel opleveren.
Misschien kun je proberen het modem toch nog beter uit te richten. Bij de meeste tweakers lijkt het zo te zijn dat als de achterkant (waar de kabels uit komen) gericht wordt op de mast, het signaal het beste is. Verder geldt eigenlijk altijd in de radio techniek, hoe hoger hoe beter, dus bovenste verdieping van je huis voor zover mogelijk. Tot slot even rekening houden met dingen die je signaal kunnen blokkeren zoals isolatie, maar bijvoorbeeld ook sommige ramen.
Je zou even een verlengsnoer (of goede powerbank) aan je modem kunnen hangen, rustig op laten starten en dan naar https://192.168.1.1/CellWanStatus gaan en de Refresh op 5 seconden zetten. Hij gaat die pagina met statistieken dan elke 5 seconden opnieuw inladen. Scroll dan naar beneden naar waar NR5G-NSA information staat en probeer 2 waarden zo goed mogelijk te krijgen door je modem te verplaatsen en als je de beste plaats hebt gevonden, wat te draaien:** Let op, RSRP is een negatieve waarde, -76 is dus slechter dan -70.
- RSRP: Hoe hoger dit getal, hoe sterker je het signaal van de mast ontvangt **
- SINR: Hoe hoger dit getal, hoe "beter" je het signaal ontvangt
Het beste gebruik je een netwerkkabel tussen modem en laptop, zo ben je niet afhankelijk van WiFi. Ik heb het wel met WiFi gedaan, maar let dan extra op dat je op de 5 GHz band op WiFi bent verbonden en niet op de 2,4 GHz band. Vanzelfsprekend moet je dan ook redelijk dicht bij je modem zijn tijdens het testen.
In mijn ervaring is SINR belangrijker dan RSRP. Als je dus een hogere SINR kunt krijgen door te draaien bijvoorbeeld, maar daardoor de RSRP wat omlaag gaat, heb je daar toch de beste verbinding.
Uiteindelijk kun je natuurlijk ook nog wat speedtestjes draaien op verschillende plaatsen en kijken waar het 't best is.
Ik heb mijn modem in een normaal rijtjeshuis met 2 verdiepingen op zolder staan en dan specifiek in een bepaalde hoek van de zolder, wel het dichtst naar de mast toe waar ik mee verbind.
Succes!
Ondanks dit signaal haal ik ruim 700 mbps download en 300 mbps download. Ik heb geprobeerd de modem op verschillende plekken op de bovenverdieping te plaatsen, en dat leek, qua down/uploadsnelheid allemaal niks uit te maken. Ik heb tevens geprobeerd hem op de vliering te plaatsen, dat was sowieso al de plek die ik oorspronkelijk bedacht had, maar ook daar veranderde de speedtest resultaten niet. Ik heb echter niet gekeken naar de signaalsterktes, ik zal dat nog eens doen.
Het is wel zo dat ik twee N78 masten op ongeveer gelijke afstand tot ons huis heb, in tegengestelde richting. Dus ik vraag me af of de modem soms wisselt van mast.
Zoals te verwachten kon ik gister het probleem niet recreëren, maar het was dan ook wel eind van de ochtend, dus minder druk op het net dan in de avond wanneer ik de problemen had in het verleden.
Zou inderdaad kunnen. Normaal gesproken hoeft dat geen probleem te zijn, mits de masten voor jou vergelijkbaar zijn wat werking betreft.jevin20 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:39:
[...]
Het is wel zo dat ik twee N78 masten op ongeveer gelijke afstand tot ons huis heb, in tegengestelde richting. Dus ik vraag me af of de modem soms wisselt van mast.
Weet je of de masten die jij gebruikt aangesloten zijn met glasvezel of microwave? Dat laatste kan ook een sterke beperkende factor zijn. We zien gevallen van mensen die een best aardige verbinding met de mast hebben, maar dan vervolgens tegen bandbreedteproblemen aanlopen tussen de mast en het netwerk van Odido. Daar kun je zelf echter helaas niets aan doen.Zoals te verwachten kon ik gister het probleem niet recreëren, maar het was dan ook wel eind van de ochtend, dus minder druk op het net dan in de avond wanneer ik de problemen had in het verleden.
Ik stuur je een PB.Siira schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:12:
[...]
Zou inderdaad kunnen. Normaal gesproken hoeft dat geen probleem te zijn, mits de masten voor jou vergelijkbaar zijn wat werking betreft.
[...]
Weet je of de masten die jij gebruikt aangesloten zijn met glasvezel of microwave? Dat laatste kan ook een sterke beperkende factor zijn. We zien gevallen van mensen die een best aardige verbinding met de mast hebben, maar dan vervolgens tegen bandbreedteproblemen aanlopen tussen de mast en het netwerk van Odido. Daar kun je zelf echter helaas niets aan doen.
Idd microwave voor beide masten.
Wat bedoel je met bandbreedte problemen? Op het moment dat er veel mensen online zijn op het netwerk bedoel je dan?
Ik ben dan ook wel regelmatig een grootverbruiker als het gaat om data...
[ Voor 14% gewijzigd door jevin20 op 24-07-2025 09:26 ]
Net gekeken, ping 21, download 665mbps, upload 100mbps.geraroz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:29:
Ben ik de enige die alleen maar B7/B32 banden ziet en geen N28/N78 meer in Zoetermeer (Driemandpolder id 6441) ?
N78, RSRP -96, SINR 13
B7, RSRP -92, SINR 20
B32, RSRP -89, SINR 15
Mijn PC zit aan de kabel.
Mast Alexanderstraat, Driemanspolder.
Volgens mij is dat ook ID 6441.
Ik check nauwelijks meer, want we zijn nu zonder onderbreking 28 dagen online met deze snelheden, dus ik heb eigenlijk niks meer te klagen. Wifi in het hele huis werkt ook prima, download vanaf 150 - 650mbps.
[ Voor 8% gewijzigd door ton14 op 24-07-2025 09:58 ]
Als je een 400 Mbit/s Microwave hebt op de mast, kan de totale mast niet meer dan 400 Mbit/s. Je bent niet de enige gebruiker op de mast, je deelt de bandbreedte met de andere gebruikers. Dus het kan zomaar zijn dat je daar dan last van hebt bij drukte.jevin20 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Idd microwave voor beide masten.
Wat bedoel je met bandbreedte problemen? Op het moment dat er veel mensen online zijn op het netwerk bedoel je dan?
Ik ben dan ook wel regelmatig een grootverbruiker als het gaat om data...
Dat heb je met een 10 Gb/s glasvezel ook wel, maar dat is wel een factor 25 meer capaciteit.
Ik denk dat dat niet zo is, gezien ik 700+ mbps haal; ik neem aan dat de modem niet data uit twee masten tegelijkertijd kan halen?Siira schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:54:
[...]
Als je een 400 Mbit/s Microwave hebt op de mast, kan de totale mast niet meer dan 400 Mbit/s. Je bent niet de enige gebruiker op de mast, je deelt de bandbreedte met de andere gebruikers. Dus het kan zomaar zijn dat je daar dan last van hebt bij drukte.
Dat heb je met een 10 Gb/s glasvezel ook wel, maar dat is wel een factor 25 meer capaciteit.
Ik begreep van @jk-5 dat dat wel een mogelijkheid is en Odido daar ook mee aan het testen (is geweest), maar daar weet ik het fijne niet van.jevin20 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:27:
[...]
Ik denk dat dat niet zo is, gezien ik 700+ mbps haal; ik neem aan dat de modem niet data uit twee masten tegelijkertijd kan halen?
Ik kijk overigens meer naar upload snelheid, omdat in mijn ervaring die veel kritischer is wat betreft plaatsing van het modem enzo. Anders gezegd, als de upload snelheid in een speedtest goed is, is mijn download altijd goed.
Dit werkt eigenlijk alleen wanneer een mast een bepaalde frequentieband niet uitzendt. Als je dichtbij een site hebt die geen 5G heeft kun je 5G koppelen van een mast in de buurt. Maar wanneer je lokale mast wel n28 heeft en n78 mist zul je primair op n28 komen en dan kun je al niet meer n78 koppelen van de site veraf. Het is in elk geval niet zo dat je tegelijk data van meerdere sites tegelijk binnenkrijgt. CoMP constructies zijn wel onderdeel van de 4G/5G spec alleen is het in de praktijk super complex en waarschijnlijk levert het weinig opSiira schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:27:
[...]
Ik begreep van @jk-5 dat dat wel een mogelijkheid is en Odido daar ook mee aan het testen (is geweest), maar daar weet ik het fijne niet van.
Ik kijk overigens meer naar upload snelheid, omdat in mijn ervaring die veel kritischer is wat betreft plaatsing van het modem enzo. Anders gezegd, als de upload snelheid in een speedtest goed is, is mijn download altijd goed.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Yep, hier ook in Arnhemthomastvd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:44:
Meer mensen last van een slechte verbinding? Ik zie op 3 locaties deze meldingen voorbij komen:
Ja hier in Eemnes ook, klappert sinds 12:00 ongeveer, ook volgens Unifi. Heb voor de grap een storingsmelding aangemaakt.thomastvd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:44:
Meer mensen last van een slechte verbinding? Ik zie op 3 locaties deze meldingen voorbij komen:
[Afbeelding]
Heb het idee dat het verkeer binnen het Odido netwerk niet helemaal lekker loopt. Verbinding is prima, snelheden ook, maar klapt er om de paar minuten voor een aantal seconden (10~30) uit. Ook even verschillende DNS gebruikt maar geen verschil.thomastvd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:44:
[Afbeelding]
👋
[ Voor 10% gewijzigd door NewDust op 24-07-2025 15:18 ]
Ik zie in mijn unifi logs op mijn beide sites dit ook gebeuren.
edit: Leek gisteren ook al te spelen zie ik nu.
edit: Leek gisteren ook al te spelen zie ik nu.
code:
1
2
3
4
5
6
| Your primary internet Odido Netherlands was disconnected and has been restored multiple times in last 24h. If this persists, please try restarting your ISP Modem. Today at 15:45 Your primary internet Odido Netherlands was disconnected and has been restored multiple times in last 24h. If this persists, please try restarting your ISP Modem. Jul 23, 2025, 17:28 |
[ Voor 91% gewijzigd door franssie op 24-07-2025 15:47 ]
Hier in Landgraaf ook alweer. Ga toch maar eens overwegen terug naar Ziggo te gaan.
Ik ervaar hier in Arnhem ook problemen, verbinding lijkt steeds weg te vallen en als er verbinding is is de snelheid niet geweldig
Welke firmware hebben we inmiddels? Ik sta hier op 1.00 zag ik net...
Oh, b17. Had al eerder een tijd niet ingelogd en was ff in de war.
Oh, b17. Had al eerder een tijd niet ingelogd en was ff in de war.
[ Voor 33% gewijzigd door Miglow op 24-07-2025 17:08 ]
Allestoringen.nl ? Loosdrecht geen problemen.
Update 25-7: nu hier ook problemen.
Update 25-7: nu hier ook problemen.
[ Voor 30% gewijzigd door vdr01 op 25-07-2025 12:10 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Hier in De Meern ook sinds een uur of 12:30 behoorlijke problemen, vooral met het initiëel verbinden van zaken... als het eenmaal is opgestart werkt het prima, maar aanmelden bij de playstation server duurt een minuut of 5, en een speedtest draaiend krijgen kan ook zomaar 20 seconden duren
.
Daarna, op magische wijze, 800mb/s download en 90mb/s upload met een prima ping. Sja.
Daarna, op magische wijze, 800mb/s download en 90mb/s upload met een prima ping. Sja.
Wat joriannn beschrijft ervaar ik vandaag ook. Bijvoorbeeld op telefoon laden van zaken als nieuwsberichten duurt initieel allemaal vrij lang. Als er eenmaal een verbinding is, gaat het daarna wel snel. Idem voor de speedtest: duurt allemaal erg lang, maar als de test dan eenmaal gestart is haal ik makkelijk 275-400/111 Mbpsjoriannn schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:21:
Hier in De Meern ook sinds een uur of 12:30 behoorlijke problemen, vooral met het initiëel verbinden van zaken... als het eenmaal is opgestart werkt het prima, maar aanmelden bij de playstation server duurt een minuut of 5, en een speedtest draaiend krijgen kan ook zomaar 20 seconden duren.
Hier (omgeving Alkmaar) ook problemen met verbining.
Ik ben geen expert maar het lijkt wel weer een DNS probleem. Intieel duurt het heel lang voordat een website laad, maar dan opeens is ie daar. Zelfde op speedtest, duurt eeuwig voordat een test start, maar als hij eenmaal gaat meet hij 500MB/s.
Ik ben geen expert maar het lijkt wel weer een DNS probleem. Intieel duurt het heel lang voordat een website laad, maar dan opeens is ie daar. Zelfde op speedtest, duurt eeuwig voordat een test start, maar als hij eenmaal gaat meet hij 500MB/s.
Verschilt heel erg van plaats tot plaats bij mij. Vanmiddag in Tilburg ook zoiets, maar later in Roosendaal op zich niets aan de hand, maar vanwege veel beton en metaal een rood lampje voor 5G, tablet gaf relatief veel meldingen dat de werkapp niet verbonden was met de server om vervolgens aan te geven dat de verbinding weer hersteld was. Telefoon deed het gewoon.
Ja ik heb het ook, het is vandaag erg instabiel met veel time-outs. Nu ben ik op vakantie en kreeg het door vanuit de monitoring thuis. Is er al een Odido topic voor? Volgens mij nog geen generiek topic alleen wat losse klachten zoals deze https://community.odido.n...-opeens-onwerkbaar-377878thomastvd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:44:
[Afbeelding]
Die laatste zin heeft denk ik uitleg nodig…franssie schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:47:
Het zou toch niet?
Starlink klapt eruit sinds wij op 5G sinds gistermiddag last hebben van gek gedrag?
[Afbeelding]
ze hebben T-Mobile toegevoegd
5g van T-mobile in de US was het plan
https://www.t-mobile.com/coverage/satellite-phone-service
https://www.t-mobile.com/coverage/satellite-phone-service
edit: Starlink dus.T-Satellite is here. Never miss a message.
Stay in touch almost anywhere you go.
With 650+ satellites, the largest satellite-to-mobile constellation is ready to keep you connected in places no carrier towers can reach.
Join now
Texting & select satellite-optimized apps with compatible device in most outdoor areas in the U.S. where you can see the sky. Satellite service, including text to 911, may be delayed, limited, or unavailable. Included with Experience Beyond plans or $10/mo.; auto renews monthly. Cancel anytime in T-Life App.
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt in relatie tot Klik&Klaar.
DNS zou wel verklaren waarom ik het alleen op mijn telefoon en niet op mijn K&K ervaar. Daar heb ik een routertje erachter en dns4eu ingesteld.Martijn0070 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:57:
Hier (omgeving Alkmaar) ook problemen met verbining.
[ed.] Oops, niet gezien dat er alweer een hele pagina bij was
Het is hier nog steeds (of alweer) zo traag als dikke stront. Sites laden ontzettend traag. Snelheid is, wanneer de speedtest eenmaal gestart is, rond de 600/100.
Hier hetzelfde probleem.
TCP-connection heeft een initial connection time (browser devtool) van 5 seconden.
UDP presteert net zo matig (IPSEC tunnel geeft meer dan 50% packet loss)
Wat wel werkt: een TCP-VPN (SSTP) opzetten en alles daarover tunnelen.
Het lijkt wel een soort van throttling / (connection based) rate limiting.
TCP-connection heeft een initial connection time (browser devtool) van 5 seconden.
[ Voor 13% gewijzigd door nescafe op 25-07-2025 12:08 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans
Sinds gisteren 12:00 is het ook slecht geworden.
https://smokeping.hostio....nl_isp_client.odido.fwa03
/f/image/3Ay9itYn5nw1tqUbs8YLzqoe.png?f=fotoalbum_large)
Ook op gewone data only simkaart problemen
https://smokeping.hostio....nl_isp_client.odido.fwa03
/f/image/3Ay9itYn5nw1tqUbs8YLzqoe.png?f=fotoalbum_large)
Ook op gewone data only simkaart problemen
Dat lost het inderdaad op hier. Via VPN snelle respons en laadtijden.nescafe schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:05:
Hier hetzelfde probleem.
Als ik een speedtest probeer via cli krijg ik ook eerst error's welke ik niet eerder heb gezien.
:strip_exif()/f/image/1ckuKybeCXhcBDHY5EAbIrWJ.png?f=user_large)
En ook bij mij is het weer waardeloos. Gisteren overdag was de verbinding erg slecht, maar in de avond leek het probleem opgelost te zijn.
Helaas is het nu dus weer terug.. pff
Helaas is het nu dus weer terug.. pff
Ping werkt ook niet goed, MTR weer wel
root@pi0008:~# ping 1.1.1.1
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=52 time=29670 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=2 ttl=52 time=29715 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=17 ttl=52 time=14571 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=3 ttl=52 time=29574 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=32 ttl=52 time=36.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=18 ttl=52 time=14867 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=33 ttl=52 time=28.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=4 ttl=52 time=29645 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=19 ttl=52 time=14712 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=5 ttl=52 time=29471 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=34 ttl=52 time=23.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=35 ttl=52 time=29.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=21 ttl=52 time=14810 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=36 ttl=52 time=22.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=7 ttl=52 time=29585 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=22 ttl=52 time=14878 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=37 ttl=52 time=20.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=8 ttl=52 time=29644 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=23 ttl=52 time=14712 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=38 ttl=52 time=20.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=9 ttl=52 time=29705 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=24 ttl=52 time=14766 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=39 ttl=52 time=34.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=10 ttl=52 time=29756 ms
^C
--- 1.1.1.1 ping statistics ---
39 packets transmitted, 24 received, 38.4615% packet loss, time 38686ms
rtt min/avg/max/mdev = 20.309/15429.032/29755.915/12447.790 ms, pipe 30
root@pi0008:~#
root@pi0008:~# ping 1.1.1.1
PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=52 time=29670 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=2 ttl=52 time=29715 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=17 ttl=52 time=14571 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=3 ttl=52 time=29574 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=32 ttl=52 time=36.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=18 ttl=52 time=14867 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=33 ttl=52 time=28.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=4 ttl=52 time=29645 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=19 ttl=52 time=14712 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=5 ttl=52 time=29471 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=34 ttl=52 time=23.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=35 ttl=52 time=29.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=21 ttl=52 time=14810 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=36 ttl=52 time=22.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=7 ttl=52 time=29585 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=22 ttl=52 time=14878 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=37 ttl=52 time=20.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=8 ttl=52 time=29644 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=23 ttl=52 time=14712 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=38 ttl=52 time=20.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=9 ttl=52 time=29705 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=24 ttl=52 time=14766 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=39 ttl=52 time=34.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=10 ttl=52 time=29756 ms
^C
--- 1.1.1.1 ping statistics ---
39 packets transmitted, 24 received, 38.4615% packet loss, time 38686ms
rtt min/avg/max/mdev = 20.309/15429.032/29755.915/12447.790 ms, pipe 30
root@pi0008:~#
/f/image/2npzLGPzOZ5ybP8dYtUlokKq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door ikbenjoeri op 25-07-2025 12:22 ]
Dit is echt slechte reclame voor Odido, waar ze op radio en tv druk aan het adverteren zijn met K&K. Ik hoop dat ze het snel op de rit krijgen en niet de druk op hun infrastructuur onderschat hebben...
Oh my, ik ben ergens blij dat het voor mij alleen maar ma-vr in de vrachtwagen is en thuis glasvezel heb van glasnet en niet perse afhankelijk ben van internet voor mijn werk behalve dat het heel onhandig zou zijn.
Sterkte voor iedereen die dat wel is.
Sterkte voor iedereen die dat wel is.
Wat is er toch de laatste maanden bij hun aan de hand, het lijkt niet zo stabiel als vroeger te zijn.
Zijn ze bezig met een zomer migraties waardoor storingen meer getriggerd worden.
Zijn ze bezig met een zomer migraties waardoor storingen meer getriggerd worden.
De onderhoudsploeg bij Odido is met vacantie inclusief supervisor en nu draaien de stagiaires aan de knoppenbons schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:48:
Wat is er toch de laatste maanden bij hun aan de hand, het lijkt niet zo stabiel als vroeger te zijn.

Hoi, ik wil ook graag mijn ervaringen delen.
Ik woon in Amsterdam, ik heb recent een Klik & Klaar systeem geinstalleerd want ik heb geen glasvezel, alleen nog ADSL of Ziggo. ADSL is traag en Ziggo is belachelijk duur.
De snelheid van het systeem is echt fantastisch, tussen de 800-1000 Mbit down en 120 Mbit up. Ik zit dan ook vrij dicht bij een toren. Ook is het vrij stabiel en heb geen last van uitval. Ik haal op mijn iPhone 16 pro max via 5g dezelfde snelheden ongeveer, dus lijkt allemaal goed te werken.
Nu wil ik mijn wifi uitbreiden naar de woonkamer. Ik heb een Ubiquiti u7 Lite en switch gehaald. Ik had verwacht dat de snelheid ongeveer even goed zou zijn, maar dit blijkt niet zo te zijn. De verbinding is instabiel, en de downloadsnelheid een heel stuk trager. Vaak valt hij weg.
Er van uitgaande dat de Ubiquiti gewoon vergelijkbare performance zou moeten hebben, lijkt het erop dat de LAN verbinding geknepen wordt. Beide op 5ghz, 180hz en zelfde kanaal (alleen andere SSID). Ook gebrobeerd met de Wifi Uit van de K&K, zelfde probleem.
Iemand anders die hier last van heeft?
/f/image/IOgJXlgneLW8amYJCeuel30U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L7sN1aTtwhKzBsVUO25wRCIp.png?f=fotoalbum_small)
Ik woon in Amsterdam, ik heb recent een Klik & Klaar systeem geinstalleerd want ik heb geen glasvezel, alleen nog ADSL of Ziggo. ADSL is traag en Ziggo is belachelijk duur.
De snelheid van het systeem is echt fantastisch, tussen de 800-1000 Mbit down en 120 Mbit up. Ik zit dan ook vrij dicht bij een toren. Ook is het vrij stabiel en heb geen last van uitval. Ik haal op mijn iPhone 16 pro max via 5g dezelfde snelheden ongeveer, dus lijkt allemaal goed te werken.
Nu wil ik mijn wifi uitbreiden naar de woonkamer. Ik heb een Ubiquiti u7 Lite en switch gehaald. Ik had verwacht dat de snelheid ongeveer even goed zou zijn, maar dit blijkt niet zo te zijn. De verbinding is instabiel, en de downloadsnelheid een heel stuk trager. Vaak valt hij weg.
Er van uitgaande dat de Ubiquiti gewoon vergelijkbare performance zou moeten hebben, lijkt het erop dat de LAN verbinding geknepen wordt. Beide op 5ghz, 180hz en zelfde kanaal (alleen andere SSID). Ook gebrobeerd met de Wifi Uit van de K&K, zelfde probleem.
Iemand anders die hier last van heeft?
/f/image/IOgJXlgneLW8amYJCeuel30U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L7sN1aTtwhKzBsVUO25wRCIp.png?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/MHsz7AqCXJE7KTXx6iUM4G2R.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.