Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
[...]Als ik het goed begrijp is dat de jitter tijdens het up/downloaden van data? Dus als ik bijvoorbeeld iets aan het downloaden ben en tegelijkertijd iets aan het doen ben wat gevoelig is voor hoge jitter zoals een game dan zal het niet zo lekker werken?
Ter vergelijking, dit is hoe het er bij mij op glasvezel van KPN uitziet:
Speedtest by Ookla
Server: KPN B.V. - Amstelveen (id: 61186)
ISP: KPN
Idle Latency: 1.56 ms (jitter: 0.19ms, low: 1.23ms, high: 1.68ms)
Download: 933.20 Mbps (data used: 430.2 MB)
17.71 ms (jitter: 0.53ms, low: 7.66ms, high: 19.87ms)
Upload: 940.51 Mbps (data used: 458.0 MB)
13.21 ms (jitter: 0.50ms, low: 3.51ms, high: 19.44ms)
Packet Loss: 0.0%
Result URL:
https://www.speedtest.net...4c-4807-9a8e-9cf9ab257f22
Jitter op zich zegt niet zo heel veel. Wat er gemeten wordt is:
- Ping tussen jou en de server
- Ping tussen jou en de server tijdens download
- Ping tussen jou en de server tijdens upload
Het idee is dat tijdens de download de lijn op volle capaciteit is van de server naar jou en bij upload andersom.
De jitter is de afwijking tussen de
laagste en
hoogste ping tijd, al dan niet statistisch gewogen.
Als je op n78 (5G) zit met een goede verbinding, kom je op zoiets uit:
Als je op 4G zit, kom je op zoiets uit:
Merk het verschil op bij download en upload. In de goede situatie:
(onbelast, download, upload)
29 - 159 - 35
In de voor mij slechtste situatie:
30 - 508 - 206
29 → 159 onder download of 30 → 508 onder download
Jitter is heel laag. Speedtest weegt de Jitter. Onder download is 159 ms mijn waarde, maar dat wisselt dus niet erg ondanks dat het een fors verschil is met onbelast (29 ms)
Nu zul je doorgaans niet aan het gamen zijn en tegelijkertijd je download op de volle capaciteit hebben of de upload, dus kun je je afvragen of het een probleem is.
Thuis draai ik sinds dat Klik en Klaar uit is uitsluitend met Klik en Klaar. Eerste maanden met het originele modem (NR5307) en daarna grotendeels met mijn MiFi.
Gamen via NVidia Geforce Now werkt prima, thuiswerken ook inclusief de Teams / Zoom calls.
Punt is wel, ik doe deze dingen in redelijk N78 bereik. Dat maakt het ook zo lastig, het is echt een YMMV kwestie. Ik doe bijvoorbeeld ook geen FPS of andere games waar latency super belangrijk is. Een product als Klik en Klaar kan natuurlijk nooit op tegen een glasvezel verbinding en een goede computer aangesloten via LAN direct op het modem/router. Het is en blijft een radioverbinding tussen modem en mast en er spelen dus een aantal factoren mee waaronder de belangrijkste het signaal tussen modem en mast. Dat kan ook elk moment veranderen.
Ik heb wel zo nu en dan eens een korte 'vertraging' gemerkt tijdens gamen, met name rond 20:00. Dan had ik een paar dropped frames in Geforce Now en stond het beeld eventjes stil.
Dat gezegd hebbende, ik heb dat voorheen ook wel eens op mijn KPN glasvezel gehad en het hoeft natuurlijk niet perse aan je verbinding met in dit geval Odido te liggen, er kan ook iets in het datacenter of onderweg zijn.
De kans van slagen is denk ik redelijk, maar zonder echt te testen (en dan bij voorkeur voor langere tijd) is het onmogelijk daar echt iets zinnigs over te zeggen. Kijk maar terug in dit topic, er zijn mensen (waaronder ikzelf) waar het uitstekend werkt, maar er zijn ook mensen waar het vrijwel niet te gebruiken is.
Ga je er sowieso wonen, ongeacht de internetverbinding, of hangt het af van of je een redelijke internet verbinding zult hebben? In dat eerste geval blijf ik bij mijn eerder advies, probeer het!