[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:43:
Is aan de hand van deze informatie een beetje te achterhalen of hier een goede verbinding te verwachten is? Ik zie veel mensen die hun bandbreedte delen maar minder vaak de ping, hoe (in)stabiel is dit over het algemeen en van welke factoren is dit hier afhankelijk?
Niet echt. De masten staan relatief ver weg, zeker voor n78. Er is maar 1 manier om echt te ontdekken of het wat wordt en dat is het te nemen en uit te proberen. Je kan er altijd weer vanaf, het is maar een opzegtermijn van 1 maand.

Ik denk niet dat je aan 1 Gbps komt, maar het kan nog steeds best redelijk werken. Doorgaans is hoe hoger hoe beter, dus probeer zeker even op de bovenste verdieping van het huis en op verschillende plaatsen.

Mocht het 'matig' werken, kun je nog overwegen een buitenmodem aan te schaffen, hiervoor is Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router misschien behulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 00:41
rvk schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Waarschijnlijk wordt hier gewoon 192.168.178.x bedoeld.
(Ook te zien aan de tekst 192.178.200. Ik denk dat je hier dus de 178 op de verkeerde plaats herinnerd uit de oorspronkelijke post.)
Dank aan iedereen. Even daargelaten dat dit mijn kennis van netwerken niet beter maakt: ik vrees inderdaad dat ik me het getal '178' op de verkeerde plaats heb herinnerd. Hoewel ik geen Google problemen tegenkwam heb ik de adressen bliksemsnel aangepast naar 192.168.1.1. en 192.168.2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:50
jlaarts schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:58:

Dank aan iedereen.... Hoewel ik geen Google problemen tegenkwam heb ik de adressen bliksemsnel aangepast naar 192.1681.1. en 192.168.2.1.
Ik hoop niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersaturn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-07 19:25
Siira schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Niet echt. De masten staan relatief ver weg, zeker voor n78. Er is maar 1 manier om echt te ontdekken of het wat wordt en dat is het te nemen en uit te proberen. Je kan er altijd weer vanaf, het is maar een opzegtermijn van 1 maand.

Ik denk niet dat je aan 1 Gbps komt, maar het kan nog steeds best redelijk werken. Doorgaans is hoe hoger hoe beter, dus probeer zeker even op de bovenste verdieping van het huis en op verschillende plaatsen.

Mocht het 'matig' werken, kun je nog overwegen een buitenmodem aan te schaffen, hiervoor is Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router misschien behulpzaam.
De uitdaging hierin is dat ik nog niet de eigenaar ben, en als ik het eenmaal koop en het blijkt niet lekker te werken dan zit ik een beetje met de gebakken peren. Er is ook niet echt een bovenverdieping, het is een tiny house :P

Ik hoef echt geen super bandbreedte, ik ben met 100 Mbp/s echt wel zoet, ik vind de ping belangrijker.

Ik zal eens naar de buitenmodem kijken, dat ziet er ook interessant uit. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik ben aan het overwegen een huisje te kopen op een plek waar niks onder de grond mag gebeuren, dus K&K lijkt de enige goede oplossing te zijn voor een beetje redelijk internet. Ik zag dat je via Xipoconnect ook 5G internet kunt ontvangen, maar dat is ruim 4x zo duur en gaat ook via het netwerk van Odido.. dat lijkt me dus niet heel nuttig.

Nu geeft de website van Odido aan dat ik 55 Mbit/s down en 13 Mbit/s up kan verwachten, in een "Plus" gebied volgens de dekkingskaart. Niet erg aantrekkelijk, maar gezien de ervaringen van anderen ben ik nog hoopvol.

De 2 dichstbijzijnde zendmasten staan op ~700m, ~900m afstand, niet in direct zicht.

Die op ~700m (transmissie: Microwave):
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
20.2 m 110° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 110° n78 3600 MHz 22 dBW
20.2 m 230° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 230° n78 3600 MHz 22 dBW
20.2 m 350° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 350° n78 3600 MHz 22 dBW

Die op ~900m (transmissie: Glas 10Gbps):
39.2 m 0° n28 783 MHz 30.8 dBW
40.4 m 0° n78 3600 MHz 22 dBW
38.4 m 120° n28 783 MHz 30.8 dBW
39.6 m 120° n78 3600 MHz 22 dBW
38.4 m 240° n28 783 MHz 30.8 dBW
39.6 m 240° n78 3600 MHz 22 dBW

Het is niet in het buitengebied, maar ook geen dichtbevolkte stad. Rond de 40.000 inwoners.

Is aan de hand van deze informatie een beetje te achterhalen of hier een goede verbinding te verwachten is? Ik zie veel mensen die hun bandbreedte delen maar minder vaak de ping, hoe (in)stabiel is dit over het algemeen en van welke factoren is dit hier afhankelijk?
Wanneer je al een 5G telefoon hebt met een Odido-abonnement, raad ik je aan ter plaatste eens met die phone wat speedtestjes te doen. Als dit bevalt, dan is K&K waarschijnlijk alleen maar beter in de praktijk wat je dan hebt gemeten. Misschien een goede indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:48
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:06:
[...]

De uitdaging hierin is dat ik nog niet de eigenaar ben, en als ik het eenmaal koop en het blijkt niet lekker te werken dan zit ik een beetje met de gebakken peren. Er is ook niet echt een bovenverdieping, het is een tiny house :P

Ik hoef echt geen super bandbreedte, ik ben met 100 Mbp/s echt wel zoet, ik vind de ping belangrijker.

Ik zal eens naar de buitenmodem kijken, dat ziet er ook interessant uit. Bedankt!
Ik zit ruim 2 km. van de mast en heb met de NR7302:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ_h6WVXEuraPkbBfG8zGQIxu-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g3SscFlXfCYjvYfDrPW5mIeo.jpg?f=user_large

Zojuist gemeten. Prima ontvangst van de n28. Die band is disabled op de K&K NR5307 dus “your mileage may vary” maar gezien jouw afstanden denk ik dat met een goed geplaatste NR5307 je de n78 band wel zult ontvangen.

Kun je de makelaar niet vragen of je een meting mag doen? Maandje K&K kost je een paar tientjes.

Realiseer je wel dat zo’n mobiele verbinding nooit een constante snelheid geeft. Drukte op de mast, weersomstandigheden, bomen in blad etc. heeft allemaal invloed.

Optie is ook nog Starlink. Duurder maar dan heb je dus toch al twee opties.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RoRoNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:18:
[...]

Wanneer je al een 5G telefoon hebt met een Odido-abonnement, raad ik je aan ter plaatste eens met die phone wat speedtestjes te doen. Als dit bevalt, dan is K&K waarschijnlijk alleen maar beter in de praktijk wat je dan hebt gemeten. Misschien een goede indicatie.
Een smartphone zit niet op de APN fwainternet en kan andere banden selecteren en aggregeren. Dus of dat representatief is?

En een smartphone buiten is wat anders dan een NR5307 binnen. Maar het kan een ruwe indicatie geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Uit ervaring: die voorspellingen van de website slaan werkelijk nergens op. Meestal krijg je veel meer.

De beste manier is om iemand in je vriendenkring te vinden met een Odido abonnement en een keer langs die lokatie te gaan. Telefoon in de lucht en speedtesten maar!

Overigens, 50/10 is een snelheid is waar de meeste mensen prima prima mee uit de voeten kunnen. De hele coronaperiode heb ik met 2 personen vanuit huis gewerkt op een DSL-lijntje met die snelheid. Geen cent pijn. We zijn allen bandbreedte-fetishisten geworden omdat "groter getalletje is beter dan klein getalletje" toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Cybersaturn waar is het grofweg gelegen? Wellicht dat er een tweaker in de buurt zit die even wil testen.
Maar bijvoorbeeld in een stad waar ik geen zicht heb, haal ik vrij constant 150/50 op een mast op 500 meter afstand. Landelijk op een andere lokatie haal ik iets vergelijkbaars met een maart op 1200 meter, maar die kan ik zien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersaturn
@RoRoNL

Ik heb geen Odido abonnement, maar ik zou eens rond kunnen vragen.
ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Ik zit ruim 2 km. van de mast en heb met de NR7302:

[Afbeelding]

Zojuist gemeten. Prima ontvangst van de n28. Die band is disabled op de K&K NR5307 dus “your mileage may vary” maar gezien jouw afstanden denk ik dat met een goed geplaatste NR5307 je de n78 band wel zult ontvangen.

Kun je de makelaar niet vragen of je een meting mag doen? Maandje K&K kost je een paar tientjes.

Realiseer je wel dat zo’n mobiele verbinding nooit een constante snelheid geeft. Drukte op de mast, weersomstandigheden, bomen in blad etc. heeft allemaal invloed.

Optie is ook nog Starlink. Duurder maar dan heb je dus toch al twee opties.
Dat ziet er wel veelbelovend uit. Hou je 's avonds ook nog wat over? Veel verschil tussen weekend en doordeweeks?

Er zitten nogal wat haken en ogen aan het huisje, inclusief energieverbruik, dus ik denk dat ze dat niet zo fijn zouden vinden. Er is ook niet veel tijd tussen de bezichtigingen en de eindtijd van de biedingen, dus het word me niet makkelijk gemaakt zo.

Over energie gesproken. Hebben jullie enig idee hoe het zit met het energieverbruik (voor zowel de NR5307 en NR5302)?

*: Ik zie na wat zoeken rond de 10-20W voor de NR5307

Starlink ziet er inderdaad beter uit dan ik had verwacht, dat kan ik ook nog overwegen. Bedankt :)

@Keypunchie

Het is denk ik ook meer een luxeprobleem. Ik zit momenteel op 1000/1000 glasvezel, dus het wordt sowieso wel even wennen :P
Het is voornamelijk vervelend om weer lang te moeten wachten met het binnenhalen van grote hoeveelheden data.
franssie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:45:
@Cybersaturn waar is het grofweg gelegen? Wellicht dat er een tweaker in de buurt zit die even wil testen.
Maar bijvoorbeeld in een stad waar ik geen zicht heb, haal ik vrij constant 150/50 op een mast op 500 meter afstand. Landelijk op een andere lokatie haal ik iets vergelijkbaars met een maart op 1200 meter, maar die kan ik zien.
Heemskerk!

En bedankt voor de info :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:57:
@RoRoNL
Dat ziet er wel veelbelovend uit. Hou je 's avonds ook nog wat over? Veel verschil tussen weekend en doordeweeks?
Alleen tussen 00:00 en 06:00 is de snelheid lager omdat er dan door Odido energie bespaard wordt, minder sectoren, lager vermogen, minder banden, het plaatje van een de hele afgelopen week, download, upload, latency:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MURuIIDdtWjuZZPlk1KaL5ji2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTFz3GieDg1isBFyj7nxJG14.jpg?f=fotoalbum_large

Rare piek, niet op letten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QikXwV7wlGUxJ5m8CdzEL71lJ80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9OWXWdzb9QQJpSA7BwNaxVc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpTMN_f5eeKgJlDAOZigObRAtxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7IVtNdpmKwImhGys8Vro3zj.jpg?f=fotoalbum_large
Over energie gesproken. Hebben jullie enig idee hoe het zit met het energieverbruik (voor zowel de NR5307 en NR5302)?
De NR7302 wordt gevoed via een PoE adapter van 15 Watt. Maar Zyxel zal dan rekening houden met wat verliezen over de lange ethernet kabel en ook kan WiFi (is alleen voor beheer, niet voor internet!) uit. Ik denk in praktijk 8 - 10 Watt.

Zeg 10 Watt, dat is 240 Wh per dag, dus elke 4 dagen een kWh. 90 kWh per jaar, oftewel iets van 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik ben aan het overwegen een huisje te kopen op een plek waar niks onder de grond mag gebeuren, dus K&K lijkt de enige goede oplossing te zijn voor een beetje redelijk internet. Ik zag dat je via Xipoconnect ook 5G internet kunt ontvangen, maar dat is ruim 4x zo duur en gaat ook via het netwerk van Odido.. dat lijkt me dus niet heel nuttig.

Nu geeft de website van Odido aan dat ik 55 Mbit/s down en 13 Mbit/s up kan verwachten, in een "Plus" gebied volgens de dekkingskaart. Niet erg aantrekkelijk, maar gezien de ervaringen van anderen ben ik nog hoopvol.

De 2 dichstbijzijnde zendmasten staan op ~700m, ~900m afstand, niet in direct zicht.

Die op ~700m (transmissie: Microwave):
20.2 m 110° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 110° n78 3600 MHz 22 dBW
20.2 m 230° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 230° n78 3600 MHz 22 dBW
20.2 m 350° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 350° n78 3600 MHz 22 dBW

Die op ~900m (transmissie: Glas 10Gbps):
39.2 m 0° n28 783 MHz 30.8 dBW
40.4 m 0° n78 3600 MHz 22 dBW
38.4 m 120° n28 783 MHz 30.8 dBW
39.6 m 120° n78 3600 MHz 22 dBW
38.4 m 240° n28 783 MHz 30.8 dBW
39.6 m 240° n78 3600 MHz 22 dBW

Het is niet in het buitengebied, maar ook geen dichtbevolkte stad. Rond de 40.000 inwoners.

Alleen door het uit te proberen weet je het zeker. Wat er op de website staat is theorie. Alternatief kan Starlink (via satelliet) zijn maar dat kost wel iets meer.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
vdr01 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:24:
[...]

Alleen door het uit te proberen weet je het zeker. Alternatief kan Starlink (via satelliet) zijn maar dat kost wel iets meer.
Het dubbele, 50 euro p/m voor de mini kit. Dertig dagen trial, daarna jaarcontract. En wel 25 - 40 Watt energie gebruik. Dat gaat dan toch richting een tientje per maand voor elektra.

Ik zou het wel eens willen uitproberen maar zo’n antenne op het dak heeft een hele lage Wife Acceptance Factor ;) .

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 28-06-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Alleen door het uit te proberen weet je het zeker. Wat er op de website staat is theorie. Alternatief kan Starlink (via satelliet) zijn maar dat kost wel iets meer.
En, maar daar zullen de meningen over verschillen, zijn er niet-technische overwegingen waarom je geen StarLink zou willen. Van je mening over Elon Musk tot en met of het verstandig is om ook je infralaag van een Amerikaans tech-bedrijf afhankeljk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersaturn
ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 16:20:
[...]

Alleen tussen 00:00 en 06:00 is de snelheid lager omdat er dan door Odido energie bespaard wordt, minder sectoren, lager vermogen, minder banden, het plaatje van een de hele afgelopen week, download, upload, latency:

[Afbeelding]

Rare piek, niet op letten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

De NR7302 wordt gevoed via een PoE adapter van 15 Watt. Maar Zyxel zal dan rekening houden met wat verliezen over de lange ethernet kabel en ook kan WiFi (is alleen voor beheer, niet voor internet!) uit. Ik denk in praktijk 8 - 10 Watt.

Zeg 10 Watt, dat is 240 Wh per dag, dus elke 4 dagen een kWh. 90 kWh per jaar, oftewel iets van 40 euro.
Duidelijk, met deze resultaten zou ik persoonlijk heel tevreden zijn!

Het energieverbruik is voor mij interessant omdat het huisje off-grid is, dus ik moet van alles goed het verbruik in de gaten houden.

Heb je toevallig ook nog een grafiekje voor jitter? Als ik zo brutaal mag zijn :P

Wat Starlink betreft.. ja, ik denk dat ik liever ook voor een alternatief zou kiezen om alle redenen die tot nu toe genoemd zijn, maar als ik moest kiezen tussen geen internet en dat dan zet ik gewoon zo'n mini schoteltje op het dak :+
Nu moet ik zeggen dat Odido ook niet mijn eerste keuze zou zijn met hoeveel mensen ik over ze hoor klagen, en hoe ze recent in het nieuws waren

[ Voor 3% gewijzigd door Cybersaturn op 28-06-2025 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
RoRoNL schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:18:
[...]Wanneer je al een 5G telefoon hebt met een Odido-abonnement, raad ik je aan ter plaatste eens met die phone wat speedtestjes te doen. Als dit bevalt, dan is K&K waarschijnlijk alleen maar beter in de praktijk wat je dan hebt gemeten. Misschien een goede indicatie.
Ik zie deze suggestie vaker voorbij komen. @ernstoud gaf het al een beetje aan in zijn reactie hierboven.

Deze suggestie zegt zeer weinig. Je telefoon maakt gebruik van alle de meeste banden. De Klik en Klaar dienst met het standaard modem heeft een aantal banden uitgeschakeld. Op dit moment kun je die banden overigens wel gebruiken als je gebruik maakt van een ander modem zoals @ernstoud doet, maar of dat blijft werken in de toekomst is op z'n minst onzeker te noemen.

Er zijn hierdoor situaties waarbij je met je telefoon "5 streepjes" signaal hebt, terwijl Klik en Klaar totaal niet werkt. Een speedtest geeft iets meer aan, maar dan nog, als je gebruik maakt van de lage banden (lage frequentie = beter bereik) op je telefoon zal het acceptabel of zelfs goed zijn wat snelheid betreft, terwijl je met je NR5307 modem van Klik en Klaar amper verbinding krijgt.

Daarom ook het advies om het te proberen met een Klik en Klaar modem, zo dicht mogelijk naar de uiteindelijke situatie toe.
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:06:
[...]
Er is ook niet echt een bovenverdieping, het is een tiny house :P
Dan hangt het sterk af van de bouwmaterialen. Een metalen tiny house zal binnen niet veel signaal doorlaten, maar een tiny house van hout zal dan weer beter gaan. Ook de locatie zelf zegt veel, een bos om je huis heen met (soms natte) bladeren geeft een slechter signaal dan een open maaiveld.

Doorgaans zal Klik en Klaar prima werken, zelfs als het 'matig' is wat ontvangst betreft. Je hebt dan nog steeds zo'n 100 Mbit/s down bijvoorbeeld. Om de upload goed te krijgen, moet de mast je modem goed kunnen ontvangen, dat luistert wat nauwer. Vaak heb je wel 20 Mbit/s als minimum, maar in mijn huis haal ik boven op zolder 150 Mbit/s, terwijl beneden in de woonkamer ik niet veel hoger kom dan 30 Mbit/s upload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:05:
[...]
Heb je toevallig ook nog een grafiekje voor jitter? Als ik zo brutaal mag zijn :P
Ik houd dat niet in een grafiekje bij maar dit is met de CLI versie net gemeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDFYZAaJFMhivRMRb4V7FhNovJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTGOtLJWTKtaticg9fVhO1kV.jpg?f=fotoalbum_large

En dit met de Windows app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HFq67hFIzTNzYlhTLn6JlY5HpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJLkNVRLToDI356T2lCil9rD.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het gerapporteerde denk ik dat de app alleen de idle jitter weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersaturn
ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Ik houd dat niet in een grafiekje bij maar dit is met de CLI versie net gemeten:

[Afbeelding]

En dit met de Windows app:

[Afbeelding]

Gezien het gerapporteerde denk ik dat de app alleen de idle jitter weergeeft.
Dat is interessant, dat zie je inderdaad niet terug in de app/site.

Als ik het goed begrijp is dat de jitter tijdens het up/downloaden van data? Dus als ik bijvoorbeeld iets aan het downloaden ben en tegelijkertijd iets aan het doen ben wat gevoelig is voor hoge jitter zoals een game dan zal het niet zo lekker werken?

Ter vergelijking, dit is hoe het er bij mij op glasvezel van KPN uitziet:
Speedtest by Ookla

Server: KPN B.V. - Amstelveen (id: 61186)
ISP: KPN
Idle Latency: 1.56 ms (jitter: 0.19ms, low: 1.23ms, high: 1.68ms)
Download: 933.20 Mbps (data used: 430.2 MB)
17.71 ms (jitter: 0.53ms, low: 7.66ms, high: 19.87ms)
Upload: 940.51 Mbps (data used: 458.0 MB)
13.21 ms (jitter: 0.50ms, low: 3.51ms, high: 19.44ms)
Packet Loss: 0.0%
Result URL: https://www.speedtest.net...4c-4807-9a8e-9cf9ab257f22

[ Voor 21% gewijzigd door Cybersaturn op 28-06-2025 17:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
[...]

Dat is interessant, dat zie je inderdaad niet terug in de app/site.

Als ik het goed begrijp is dat de jitter tijdens het up/downloaden van data? Dus als ik bijvoorbeeld iets aan het downloaden ben en tegelijkertijd iets aan het doen ben wat gevoelig is voor hoge jitter zoals een game dan zal het niet zo lekker werken?

Speedtest by Ookla

Tja, glasvezel versus mobile radio. Dat is appels en peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:52:
[...]Als ik het goed begrijp is dat de jitter tijdens het up/downloaden van data? Dus als ik bijvoorbeeld iets aan het downloaden ben en tegelijkertijd iets aan het doen ben wat gevoelig is voor hoge jitter zoals een game dan zal het niet zo lekker werken?

Speedtest by Ookla

Jitter op zich zegt niet zo heel veel. Wat er gemeten wordt is:
  • Ping tussen jou en de server
  • Ping tussen jou en de server tijdens download
  • Ping tussen jou en de server tijdens upload
Het idee is dat tijdens de download de lijn op volle capaciteit is van de server naar jou en bij upload andersom.

De jitter is de afwijking tussen de laagste en hoogste ping tijd, al dan niet statistisch gewogen.

Als je op n78 (5G) zit met een goede verbinding, kom je op zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhk_1i6xjs3T8fiGv1v1J_WIf7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/REScbXcgeVdg3l0RUCQ2S5f6.png?f=user_large

Als je op 4G zit, kom je op zoiets uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wARRKf7vt-Odkr3R-SJEFvrC9rM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S6MdJIxGTGbZg4Ot2q0skvc4.png?f=user_large

Merk het verschil op bij download en upload. In de goede situatie:
(onbelast, download, upload)

29 - 159 - 35

In de voor mij slechtste situatie:
30 - 508 - 206

29 → 159 onder download of 30 → 508 onder download

Jitter is heel laag. Speedtest weegt de Jitter. Onder download is 159 ms mijn waarde, maar dat wisselt dus niet erg ondanks dat het een fors verschil is met onbelast (29 ms)

Nu zul je doorgaans niet aan het gamen zijn en tegelijkertijd je download op de volle capaciteit hebben of de upload, dus kun je je afvragen of het een probleem is.

Thuis draai ik sinds dat Klik en Klaar uit is uitsluitend met Klik en Klaar. Eerste maanden met het originele modem (NR5307) en daarna grotendeels met mijn MiFi.

Gamen via NVidia Geforce Now werkt prima, thuiswerken ook inclusief de Teams / Zoom calls.

Punt is wel, ik doe deze dingen in redelijk N78 bereik. Dat maakt het ook zo lastig, het is echt een YMMV kwestie. Ik doe bijvoorbeeld ook geen FPS of andere games waar latency super belangrijk is. Een product als Klik en Klaar kan natuurlijk nooit op tegen een glasvezel verbinding en een goede computer aangesloten via LAN direct op het modem/router. Het is en blijft een radioverbinding tussen modem en mast en er spelen dus een aantal factoren mee waaronder de belangrijkste het signaal tussen modem en mast. Dat kan ook elk moment veranderen.

Ik heb wel zo nu en dan eens een korte 'vertraging' gemerkt tijdens gamen, met name rond 20:00. Dan had ik een paar dropped frames in Geforce Now en stond het beeld eventjes stil.

Dat gezegd hebbende, ik heb dat voorheen ook wel eens op mijn KPN glasvezel gehad en het hoeft natuurlijk niet perse aan je verbinding met in dit geval Odido te liggen, er kan ook iets in het datacenter of onderweg zijn.

De kans van slagen is denk ik redelijk, maar zonder echt te testen (en dan bij voorkeur voor langere tijd) is het onmogelijk daar echt iets zinnigs over te zeggen. Kijk maar terug in dit topic, er zijn mensen (waaronder ikzelf) waar het uitstekend werkt, maar er zijn ook mensen waar het vrijwel niet te gebruiken is.

Ga je er sowieso wonen, ongeacht de internetverbinding, of hangt het af van of je een redelijke internet verbinding zult hebben? In dat eerste geval blijf ik bij mijn eerder advies, probeer het! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Cybersaturn
Starlink gebruikt overigens meer stroom dan 5G oplossingen.
De Mini tussen de 20-40W, de Standard tussen de 50-75W.

Afhankelijk van hoe groot de woning is, of je genoeg hebt aan de inbegrepen router voor de wifi. In het geval van de Mini zit het AP in de Mini zelf, dus je hebt dan waarschijnlijk binnen geen dekking van dat ingebouwde AP. Bij de Standard zit de Wifi in de router die je binnen plaatst, wat tevens de injector is.

Houdt er ook rekening mee, dat je op Starlink tegenwoordig wel een connectie houdt, maar dat er om de zoveel tijd wel een latency spike is. Dit is een vast patroon, doordat je steeds van satellieten wisselt. De consumenten dienst heb je ook alleen met CG-NAT, dus geen eigen Publiek IPv4 adres.

Dus samen met de andere nadelen, zou ik niet primair met Starlink willen werken, als je geen tweede verbinding hebt via 5G/4G. Zakelijk bieden we ook geen standalone Starlink aan om die reden, altijd samen met 5G en verspreid over de EU hebben we echt gemerkt dat dit nodig is om een constante connectie te hebben.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Cybersaturn schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:05:
[...]

Duidelijk, met deze resultaten zou ik persoonlijk heel tevreden zijn!

Het energieverbruik is voor mij interessant omdat het huisje off-grid is, dus ik moet van alles goed het verbruik in de gaten houden.

Wat Starlink betreft.. ja, ik denk dat ik liever ook voor een alternatief zou kiezen om alle redenen die tot nu toe genoemd zijn, maar als ik moest kiezen tussen geen internet en dat dan zet ik gewoon zo'n mini schoteltje op het dak :+
Nu moet ik zeggen dat Odido ook niet mijn eerste keuze zou zijn met hoeveel mensen ik over ze hoor klagen, en hoe ze recent in het nieuws waren
Off-grid, maar je wilt wel wifi beschikbaar hebben? Wat moeten we ons hierbij voorstellen? :P

Als je echt op de watts moet letten, is het dan niet energiezuiniger om een onbeperkt abonnement voor je mobiel te nemen?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersaturn
ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:13:
[...]

Tja, glasvezel versus mobile radio. Dat is appels en peren.
Ik begrijp natuurlijk dat dit geen eerlijke vergelijking is, dat was ook niet echt mijn intentie. Ik verwacht ook absoluut niet dezelfde stabiliteit en kwaliteit als bij glasvezel, dit was alleen om te zien hoe groot het verschil is
Siira schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Jitter is heel laag. Speedtest weegt de Jitter. Onder download is 159 ms mijn waarde, maar dat wisselt dus niet erg ondanks dat het een fors verschil is met onbelast (29 ms)
Ik snap nog niet helemaal wat je hiermee bedoelt

Verder snap ik wel wat je zegt, en het is goed om jouw ervaring met K&K te lezen! Ik speel zelf zo nu en dan nog wel eens games waar latency wel belangrijk is, maar zonder overleef ik het ook wel als dat niet meer zou werken ;)

Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar het hebben van degelijk internet weegt zeker mee in mijn besluit. Ik maak nu eenmaal best veel en intensief gebruik van het internet. Mocht dit idee toch niet doorgaan is het alsnog wel interessant voor andere ideeën waar ik mee speel, maar dat is voor een andere keer :9

De biedingen stoppen al komende dinsdagavond, dus ik heb niet echt genoeg tijd om het nog te bestellen, op te zetten, en langdurig te testen
BiG-GuY schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:17:
@Cybersaturn
Starlink gebruikt overigens meer stroom dan 5G oplossingen.
De Mini tussen de 20-40W, de Standard tussen de 50-75W.

Afhankelijk van hoe groot de woning is, of je genoeg hebt aan de inbegrepen router voor de wifi. In het geval van de Mini zit het AP in de Mini zelf, dus je hebt dan waarschijnlijk binnen geen dekking van dat ingebouwde AP. Bij de Standard zit de Wifi in de router die je binnen plaatst, wat tevens de injector is.

Houdt er ook rekening mee, dat je op Starlink tegenwoordig wel een connectie houdt, maar dat er om de zoveel tijd wel een latency spike is. Dit is een vast patroon, doordat je steeds van satellieten wisselt. De consumenten dienst heb je ook alleen met CG-NAT, dus geen eigen Publiek IPv4 adres.

Dus samen met de andere nadelen, zou ik niet primair met Starlink willen werken, als je geen tweede verbinding hebt via 5G/4G. Zakelijk bieden we ook geen standalone Starlink aan om die reden, altijd samen met 5G en verspreid over de EU hebben we echt gemerkt dat dit nodig is om een constante connectie te hebben.
Ik had inderdaad al even gegluurd naar het verbruik van de mini, maar de rest van wat je opnoemt wist ik nog niet. Ik denk dat ik Starlink toch niet echt meer wil overwegen. Bedankt voor de input!
Lrrr schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Off-grid, maar je wilt wel wifi beschikbaar hebben? Wat moeten we ons hierbij voorstellen? :P

Als je echt op de watts moet letten, is het dan niet energiezuiniger om een onbeperkt abonnement voor je mobiel te nemen?
Oké.. dus het is off-grid in de zin dat er 0 aansluitingen zijn voor gas, water, elektra, en internet. Er staan een paar mobiele tiny houses op een stukje grond waarop niets gebouwd mag worden en niet in gegraven mag worden i.v.m. de hoofdwaterleidingen die er lopen. Ik zie het dus als een uitdaging om hier iets van te kunnen maken waar mijn innerlijke nerd nog gelukkig van word terwijl ik deal met alle beperkingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 00:41
Keypunchie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:38:
Uit ervaring: die voorspellingen van de website slaan werkelijk nergens op. Meestal krijg je veel meer.

De beste manier is om iemand in je vriendenkring te vinden met een Odido abonnement en een keer langs die lokatie te gaan. Telefoon in de lucht en speedtesten maar!
(...)
Haha, dat heb ik vandaag gedaan op postcode 1241 NC. dat is vlak bij Ottenhome in Kortenhoef waar je wel supersnel internet zou hebben. Adres van vriendin zou helemaal geen dekking hebben, wat mij gezien afstand mast en sectorlayout van de antennes onwaarschijnlijk leek. Je raad het al: Odido modem lukraak neergezet, bloedsnel internet (ruim 750 down, bijna 100 up). Wel even wat anders dan het lousy adsl dat KPN daar aanbiedt. Weer iemand blij gemaakt! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:16

Gotez

42

Ik heb nu al 5 dagen hetzelfde ip adres. toeval? of hebben ze iets gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 23:19
Gotez schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:26:
Hier ook inderdaad! Na een reboot wel een vers IP nummer zie ik. Vind ik vanuit privacy standpunt eigenlijk wel een leuke feature ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vermoed dat het te maken heeft met de recente storing. Dat ze toen tijdelijk de DHCP timeout hebben verhoogd, om hun eigen servers niet te overbelasten.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Siira schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Punt is wel, ik doe deze dingen in redelijk N78 bereik. Dat maakt het ook zo lastig, het is echt een YMMV kwestie. Ik doe bijvoorbeeld ook geen FPS of andere games waar latency super belangrijk is. Een product als Klik en Klaar kan natuurlijk nooit op tegen een glasvezel verbinding en een goede computer aangesloten via LAN direct op het modem/router. Het is en blijft een radioverbinding tussen modem en mast en er spelen dus een aantal factoren mee waaronder de belangrijkste het signaal tussen modem en mast. Dat kan ook elk moment veranderen.
Mijn PC zit aan de Lan van de NR5207 en draait sinds oktober vorig jaar prima met 650mbps down en soms hoger tot 850mbps down, de upload snelheid is behoorlijk constant rond 80mbps. Ping tussen 14 en 18.

Het enorme probleem was de Wifi, wat nu opgelost lijkt, want mijn Samsung tab S10+ werkt op 2 meter afstand van de router nu met dezelfde snelheden als mijn desktop. Mijn oudere apparaten een stuk minder snelheid, maar altijd boven de 200mbps.

EDIT: Nu zonder de router elke dag een keer aan en uit te hoeven zetten.

Mijn conclusie is, dat als dit nu zo blijft ik geen glasvezel neem, want dit is een heel stuk beter dan mijn ADSL lijn, waarbij ik voor WiFi 3 versterkers in het huis nodig had. Kijken of ik er over een half jaar nog net zo over denk :)

Ter info, ik zit op ongeveer 600 meter van een paal die 10gb glas heeft en de NR5207 staat op de 2e etage in mijn kamer bij de computer. De Wifi is pas zo na de B17 firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ton14 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:09:
Mijn PC zit aan de Lan van de NR5207 en …

… en de NR5207 staat op de 2e etage in mijn kamer bij de computer.
NR5307.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-09 23:39
Ik weet niet of het al gedeeld was, maar viel mij op dat ik vanaf mijn Odido Sim Only, kan ik het K&K IP adres bereiken.

Overigens wel een flinke route

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBYLrQ4QiO37SNUUVGpnZIfrL9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McQG9fm0qfmBn26Z4lHvBTNt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatIns
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-08 13:24
Gotez schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:26:
Ik krijg elke dag een nieuw ip zonder reboot en laat een ddns record updaten met een ddclient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

PatIns schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Ik krijg elke dag een nieuw ip zonder reboot en laat een ddns record updaten met een ddclient.
Ik sinds gister ook weer. Blijkbaar toch bewust even tijdje niet gedaan vanuit odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:02
ikbenjoeri schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:57:
Ik weet niet of het al gedeeld was, maar viel mij op dat ik vanaf mijn Odido Sim Only, kan ik het K&K IP adres bereiken.

Overigens wel een flinke route

[Afbeelding]
Dat zijn inderdaad behoorlijk wat hops dat genomen moet worden zeg om intern in het Odido netwerk bij de andere kant te komen... Meestal verwacht je zulke aantal internet hops als je iets wilt bereiken aan de uiteinde van de wereld. Vaak "labelswitchen" ze dit meer om L3 overhead te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ik weet enigszins wat van netwerken, maar ben verre van een expert en zit toch met verbazing naar die traceroute te kijken. In principe zijn toch alle 10.x.x.x adressen onderdeel van een private range, dus die zouden *niet* naar het internet gerouteerd moeten worden? Hoezo krijg je die dan terug te zien in je traceroute? Of is dat gewoon wat traceroute doet (omdat ze iets doen met de TTL en dat is het laatste IP-adres dat is gezien?)

Geen van die adressen zou je direct moeten kunnen bereiken vanaf je laptop. (Dwz. je kunt niet 10.226.4.5 pingen, omdat je lokale router dat al niet naar zijn WAN-interface zou mogen sturen, tenzij er een *expliciete* route voor staat. En dat zou niet moeten mogen, want dan kun je in de problemen komen met bereikbaarheid van lokale apparaten*)

Ook zie je een hele hoop 10.226.4.x adressen. Je lijkt nogal raar gerouteerd te worden. Eerst intern netwerk, dan heel even het internet op en dan weer terug het eigen netwerk op.

*disclaimer: ik heb een basis-begrip van netwerken. Routing heb ik niet heel veel ervaring mee, dus misschien snap of interpreteer ik het verkeerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
Keypunchie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:53:
In principe zijn toch alle 10.x.x.x adressen onderdeel van een private range, dus die zouden *niet* naar het internet gerouteerd moeten worden? Hoezo krijg je die dan terug te zien in je traceroute?

Geen van die adressen zou je direct moeten kunnen bereiken vanaf je laptop. (Dwz. je kunt niet 10.226.4.5 pingen, omdat je lokale router dat al niet naar zijn WAN-interface zou mogen sturen, tenzij er een *expliciete* route voor staat. En dat zou niet moeten mogen, want dan kun je in de problemen komen met bereikbaarheid van lokale apparaten*)
Het is inderdaad een private range, er zijn er 3 in IPv4 land:
10./8
172.16/12
192.168/16

Verder klopt je bewering niet helemaal. Het feit dat deze ip nummers in de private range zijn gedefinieerd geeft simpelweg aan dat je deze veilig zelf kunt gebruiken voor lokale netwerken omdat ze niet publiekelijk uitgegeven zijn op internet. Dat geldt voor jou, voor mij, maar zeker ook voor Odido. Odido kan dus onderdelen van hun eigen netwerk prima in de 10.x range laten draaien en zo te zien doen ze dat ook.

Routing in IPv4 land werkt vrij eenvoudig. Als je een Klik en Klaar modem hebt, zit je modem op 192.168.1.1/24. De /24 geeft een uitgeschreven netmask van 255.255.255.0 aan, met andere woorden, alleen het laatste getal mag wisselen binnen het lokale subnet. Effectief is dat 192.168.1.1 - 192.168.1.255 (waarbij de .255 een broadcast adres is, dus niet gebruikt mag worden).

Alles buiten dit bereik is 'WAN' en je router zal dat dus het internet op sturen. In dit geval is 10.x dus ook WAN, net als 192.168.2.x, etc.

Dat is overigens de default route, in Windows en Linux te vinden als route 0.0.0.0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik weet enigszins wat van netwerken, maar ben verre van een expert en zit toch met verbazing naar die traceroute te kijken. In principe zijn toch alle 10.x.x.x adressen onderdeel van een private range, dus die zouden *niet* naar het internet gerouteerd moeten worden?
Je ziet het IP van de management interface van het desbetreffende apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@jadjong Helder. Ja, dan is het uiteraard niet zo gek dat het een lokaal adres is. Blijft dan wel curieus dat je op basis van die adressen wel gaat aannemen dat degene die adressen "naast elkaar" hebben, ook, op zijn minst bij wijze van spreken, dicht bij elkaar in het netwerk staan. En dat zijn dan wel heel veel handovers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Ook zie je een hele hoop 10.226.4.x adressen. Je lijkt nogal raar gerouteerd te worden. Eerst intern netwerk, dan heel even het internet op en dan weer terug het eigen netwerk op.
Die internetadressen zitten ook in een range van Odido, dus ik denk dat deze route geheel binnen het netwerk van Odido loopt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
inetnum:        84.241.240.0 - 84.241.247.255
netname:        Odido-Netherlands
descr:          UMTS/GPRS pool
country:        NL
admin-c:        AT13974-RIPE
tech-c:         AT13974-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         MNT-TMONL
mnt-lower:      MNT-TMONL
mnt-routes:     MNT-TMONL
created:        2010-03-30T09:33:43Z
last-modified:  2024-03-22T10:34:37Z
source:         RIPE

route:          84.241.224.0/19
descr:          Odido Netherlands
origin:         AS31615
mnt-by:         MNT-TMONL
created:        2011-08-10T13:12:14Z
last-modified:  2024-03-22T10:20:41Z
source:         RIPE

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominick11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:59
Is de zyxel NR5307 trouwens sim locked? Of kan je ook een andere data sim erin plaatsen als je bijv. naar buitenland gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

dominick11 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:55:
Is de zyxel NR5307 trouwens sim locked? Of kan je ook een andere data sim erin plaatsen als je bijv. naar buitenland gaat?
Voor zover bekend is hij niet sim locked. Maar de APN is officieel niet aan te passen, dus ook met andere Odido SIMs komt hij niet online als deze geen toegang krijgen via het fwainternet APN.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Voor zover bekend is hij niet sim locked. Maar de APN is officieel niet aan te passen, dus ook met andere Odido SIMs komt hij niet online als deze geen toegang krijgen via het fwainternet APN.
Volgens mij kon het met een truc via JavaScript wel in de oude b7 firmware. Nu niet meer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
BiG-GuY schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:03:
[...]

je kan toch gewoon een andere modem gebruiken en daarin kan je alles aanpassen naar wens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Met de oude cookie methode op high kon je wel bij een menu komen om de APN aan te passen. Maar dat is dus sowieso niet meer beschikbaar in de latere versies van de firmware.

Ook mis je b8, b20 en n28 in de latere firmware versies, afhankelijk van in welk land je bent of je daar wat aan hebt.

Zoals anderen ook aangeven, kan je het beste gewoon een ander modem gebruiken als je met een andere simkaart werkt buiten NL.

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 02-07-2025 22:27 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07
Om de NR5307 te kunnen rebooten vanaf een MikroTik, hierbij een klein scriptje om dit via de api uit te voeren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
:local ip 192.168.1.1
:local user admin
:local pass password

:local loginData [ :serialize to=json value={"Input_Account"="$user"; "Input_Passwd"=[ :convert $pass to=base64 ]; "currLang"="en"; "RememberPassword"="0"; "SHA512_password"="false"} ]
:local loginResponse [ /tool fetch "https://$ip/UserLogin" http-data=$loginData output=user-with-headers as-value]
:local cookie
:foreach v in=($loginResponse->"http-headers") do={:if ($v~"Set-Cookie:") do={:set cookie [ :pick $v 12 [ :find $v ";" 12 ] ]}}
:local sessionKey ([ :deserialize from=json value=($loginResponse->"data") ]->"sessionkey")
/tool fetch "https://$ip/cgi-bin/Reboot?sessionkey=$sessionKey" http-method=post http-header-field="Cookie:$cookie" output=none as-value

Dit kan bijv. in een scheduler gegoten worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/system scheduler add interval=1d name=reboot-zyxel on-event=":local ip 192.168.1.1\r\
    \n:local user admin\r\
    \n:local pass password\r\
    \n\r\
    \n:local loginData [ :serialize to=json value={\"Input_Account\"=\"\$user\"; \"Input_Passwd\"=[ :convert \$pass to=base64 ]; \"currLang\"=\"en\"; \"RememberPassword\"=\"0\"; \"SHA512_password\"=\"false\"} ]\r\
    \n:local loginResponse [ /tool fetch \"https://\$ip/UserLogin\" http-data=\$loginData output=user-with-headers as-value]\r\
    \n:local cookie\r\
    \n:foreach v in=(\$loginResponse->\"http-headers\") do={:if (\$v~\"Set-Cookie:\") do={:set cookie [ :pick \$v 12 [ :find \$v \";\" 12 ] ]}}\r\
    \n:local sessionKey ([ :deserialize from=json value=(\$loginResponse->\"data\") ]->\"sessionkey\")\r\
    \n/tool fetch \"https://\$ip/cgi-bin/Reboot\?sessionkey=\$sessionKey\" http-method=post http-header-field=\"Cookie:\$cookie\" output=none as-value" policy=read,test start-date=2025-07-04 start-time=04:00:00

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Zo zeg, andere pui in het huis "gekregen". Zowel download als upload gehalveerd in snelheid. De bouwboer zei nog dat ik dat pas in het najaar zou merken wat de betere isolatie doet :(

Mooi scriptje @nescafe , gelijk in de Mikrotik gezet hier!

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 04-07-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:06
Houtenklaas schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:09:
Zo zeg, andere pui in het huis "gekregen". Zowel download als upload gehalveerd in snelheid. De bouwboer zei nog dat ik dat pas in het najaar zou merken wat de betere isolatie doet :(

Tijd voor een buitenantenne ;)

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:34
Houtenklaas schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:09:

Mogellijk je modem van Odido even iets verplaatsen en dan haal je weer stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Cave_Boy schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Mogellijk je modem van Odido even iets verplaatsen en dan haal je weer stuk hoger.
Helaas. Gisteren als een soort nomade mijn huis doorgelopen ("Pa, wat ben je aan het doen?"), we zijn al een paar jaar puien aan het vervangen, de benedenverdieping was vorige week als laatste aan de beurt en dat was de nekslag. Isolatie is van geweldig niveau inmiddels wat voor het energielabel helemaal top is, maar niet hiervoor. In mijn hele huis zit de download tussen de 100-150Mb, de upload afhankelijk van de locatie tussen de 5 en 40Mb. En de 40Mb haalt hij op de plek met de laagste WAF score. Het is ook geen primaire internet verbinding, dus daar heb ik verder geen last van, maar toch maar eens kijken of ik zo'n NR7302 voor buiten ergens kan vinden voor weinig

Maar wel bizar wat zo'n onzichtbaar laagje doet met het signaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:10

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

hier ook regio noordlimburg, belabberde snelheden
Varierend van 80 mbits tot 2 mbits
eerste test 80 mbit downlaodm, 23 mbit uplaod, 2e test 10 seconden later 2 mbit download, en 0 upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

sander817 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:21:
hier ook regio noordlimburg, belabberde snelheden
Varierend van 80 mbits tot 2 mbits
eerste test 80 mbit downlaodm, 23 mbit uplaod, 2e test 10 seconden later 2 mbit download, en 0 upload
Het staat wat verscholen in de topic start maar dat kan je vinden met welke mast je bent verbonden een hoe je kan opzoeken waar deze straat. Een met welke banden je verbinding hebt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bons
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 15:02
Houtenklaas schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:16:
[...]

Helaas. Gisteren als een soort nomade mijn huis doorgelopen ("Pa, wat ben je aan het doen?"), we zijn al een paar jaar puien aan het vervangen, de benedenverdieping was vorige week als laatste aan de beurt en dat was de nekslag. Isolatie is van geweldig niveau inmiddels wat voor het energielabel helemaal top is, maar niet hiervoor. In mijn hele huis zit de download tussen de 100-150Mb, de upload afhankelijk van de locatie tussen de 5 en 40Mb. En de 40Mb haalt hij op de plek met de laagste WAF score. Het is ook geen primaire internet verbinding, dus daar heb ik verder geen last van, maar toch maar eens kijken of ik zo'n NR7302 voor buiten ergens kan vinden voor weinig

Maar wel bizar wat zo'n onzichtbaar laagje doet met het signaal!
Daarom is dat wij binnen het bedrijfsleven steeds meer leunen op "Wifi bellen", met moderne bouwmaterialen/isolate komt gewoon het mobiele signaal zeer slecht de panden in. Aangezien een interne DAS installatie een vermogen kost, is Wifi bellen dan de goedkopere alternatief. Maarja, het is zeker een ding bij nieuwbouw wat mensen wel over het hoofd zien. Je mobiele dekking lijd er soms fors onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 01:44
Ik haal hier rond de 700mbps doen en 30Mbps up met een ping rond de 20. En toch brand bij mij vaak het rode lampje maar werkt alles wel gewoon. Wat is evt een goede alternatief router met vergelijkbare chipset voor weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
fcnevland schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:14:
Ik haal hier rond de 700mbps doen en 30Mbps up met een ping rond de 20. En toch brand bij mij vaak het rode lampje maar werkt alles wel gewoon. Wat is evt een goede alternatief router met vergelijkbare chipset voor weinig
Zie deze: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router
Wordt hier door velen gebruikt. Ervaringen zijn postief.

Maar als alles gewoon werkt, waarom dan een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Laatst online: 12:36
Heb hier de b17 firmware, maar heb het idee dat de 5Ghz WiFi eerder NOG slechter geworden is dan beter.... AP is niet echt een optie in 2,5*2,5*2,5m cabine maar irritant is het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:03
Miglow schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:19:
Heb hier de b17 firmware, maar heb het idee dat de 5Ghz WiFi eerder NOG slechter geworden is dan beter.... AP is niet echt een optie in 2,5*2,5*2,5m cabine maar irritant is het wel
Heb je na de updata al een fabrieksreset uitgevoerd? Misschien helpt het bij jou ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
  • Laatst online: 12:36
kadir76 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Heb je na de updata al een fabrieksreset uitgevoerd? Misschien helpt het bij jou ook.
Kan ik wel eens proberen en dan daarna mijn SSID weer instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LazyDozzle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 11:27
Ik heb helemaal nog geen ervaring met Klik&Klaar van Odido, echter zit ik nu bij Ziggo (internet only) en daar ben ik wel klaar mee. Ik werk thuis voornamelijk met een desktop, welke ik nu dus in de modem heb. Maar zoals ik begrijp, heeft de Klik&Klaar module, welke je leent van Odido ook ethernet poorten zodat je nog steeds een internetkabel in kunt pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
LazyDozzle schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:15:
Ik heb helemaal nog geen ervaring met Klik&Klaar van Odido, echter zit ik nu bij Ziggo (internet only) en daar ben ik wel klaar mee. Ik werk thuis voornamelijk met een desktop, welke ik nu dus in de modem heb. Maar zoals ik begrijp, heeft de Klik&Klaar module, welke je leent van Odido ook ethernet poorten zodat je nog steeds een internetkabel in kunt pluggen.
Twee stuks, om precies te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Houtenklaas schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:23:
[...]

Twee stuks, om precies te zijn.
En als die vol zijn, koop je bij de Action een switch voor 10 euro en heb je er 4 poorten bij :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 11:50
Waah schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:54:
[...]

En als die vol zijn, koop je bij de Action een switch voor 10 euro en heb je er 4 poorten bij :+
drie !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobvG
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 20:07
Haha zit die fout van mensen diep bij je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenerator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:39
Opeens in spellen erg last met het verbinden naar andere spelers. Ik vermoed dat het wel echt aan de router moet liggen omdat het probleem niet meer speelt als ik tijdelijk mijn telefoon als hotspot gebruik. Al een paar keer de router uit en aan gezet, vanochtend nog fabrieksinstellingen teruggezet. Niets helpt. Internet algemeen doet het wel nog goed, snap er niks van. Odido gebeld omdat ik iets las over andere firmwares maar die zeiden dat ze niks van afstand kunnen doen :(
(Zit trouwens op de B7 firmware en heb de frequenties gesplitst, maar beide frequenties hebben dit probleem)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nou hier lijkt het simkaartslot van m'n NR5307 van Odido ineens overleden te zijn. Plots valt de verbinding weg (op een ander moment dan normaal) met een knipperend 5G lampje, dus even snel online gezocht of er meer mensen met het probleem zijn, maar dit blijkt niet het geval.
Simkaart uit het modem gehaald en in m'n iPhone gestopt, geen probleem, meteen verbinding, en na aanpassen van het APN ook een snelle verbinding. Wil ik hem terug doen in het Odido modem, blijft de veer niet meer zitten...
Hopelijk kunnen ze snel een nieuwe sturen. Ben wel bang dat ik nu dus m'n IP passthrough kwijt ben. :(

[edit]
Bijzonder hoe ze dit oplossen. Ze zeggen m'n huidige abonnement per direct op, en ik mag zo een nieuw modem gekoppeld aan een nieuw abonnement ophalen in de dichtstbijzijnde shop van ze. :+
Krijg ik terwijl ik nog met ze aan de lijn ben de bevestigingsmail binnen, staan daar activatiekosten van €20 op, die moet ik zo zelf aan iemand anders van de klantenservice terug vragen... 8)7
Het is dat ik hier vast zit aan Odido, maar anders...

Ik ben verhuisd, letterlijk naar de overkant van de straat, waar ik al glasvezel had, via Freedom, op het T-Mobile netwerk. Dus als je verhuist verwacht je zonder problemen opnieuw glasvezel te krijgen. Freedom zegt het niet meer te willen leveren op dit netwerk vanwege alle problemen, dus ik moet maar Odido afsluiten, de enige die nog wel wil leveren. Komen ze langs, nee, we gaan niet graven, te lange oprit. U wordt terug gebeld voor een afspraak. We zijn nu 8 maanden verder, en de status is nu dat ze helemaal geen glasvezel meer aan me leveren, en nu zit ik dus aan Klik & Klaar vast, want de coax is achter het pleister weg gewerkt...

Ik woon letterlijk op loopafstand van ASML en de High Tech Campus, maar kan geen glasvezel meer krijgen en zit nu met deze gare Odido service, met modems waar de simkaartsloten spontaan van opgeven. /rant off

[ Voor 57% gewijzigd door --MeAngry-- op 08-07-2025 15:24 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez

Gotez

42

Hier (groene hart) sinds een paar dagen de snelheid van 200 m/bit naar 80m/bit down. Heel vervelend. Was wel gewend aan iets hogere snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Gotez schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:52:
Hier (groene hart) sinds een paar dagen de snelheid van 200 m/bit naar 80m/bit down. Heel vervelend. Was wel gewend aan iets hogere snelheden.
Bij mij is het van 150 naar 60 gegaan, ik weet wel haast zeker dat het komt door de nattigheid en het overdadige bladerdak van alle bomen rond het huis. Het ging precies zondag naar beneden, kort na de regen. En sindsdien regent het elke dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHBP-qdmYcJrLJuF4RQmZdm2NzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSWR7KuzpFRKKK7GI9jpQ87t.jpg?f=fotoalbum_large

Ook Vodafone is een stuk slechter precies vanaf zondag, en dat is een eigen Vodafone mast, dichtbij maar overal ertussen bomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmT3LP84UXy5Fcary-f5PCwKIJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96a1aMSqsg9f3YCJjQR8Jb6T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:18
Hou dit maar op V&A.

[ Voor 93% gewijzigd door MisteRMeesteR op 10-07-2025 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-09 23:39
ernstoud schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:55:
[...]

Bij mij is het van 150 naar 60 gegaan, ik weet wel haast zeker dat het komt door de nattigheid en het overdadige bladerdak van alle bomen rond het huis. Het ging precies zondag naar beneden, kort na de regen. En sindsdien regent het elke dag:

[Afbeelding]

Ook Vodafone is een stuk slechter precies vanaf zondag, en dat is een eigen Vodafone mast, dichtbij maar overal ertussen bomen:

[Afbeelding]
Ze zijn nu de primair band 7 meer aan pushen met K&K mijn idee. Dat je alleen B7+B32+N78 krijgt. Puur om B1 en B3 zoveel mogelijk vrij te houden.

Onderstaande is van NR7302 met N78 uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-Ko-m8O4CxychbZDifiCIompy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjH0qh5sruM4WgvGy5OCnfsB.png?f=fotoalbum_large

N7302 op auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCch4JB-uuK0LCMzn_8S69Ofads=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmnSKA2UnTaJeoXsZRSEqQG9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ikbenjoeri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:39:
[...]
Ze zijn nu de primair band 7 meer aan pushen met K&K mijn idee. Dat je alleen B7+B32+N78 krijgt. Puur om B1 en B3 zoveel mogelijk vrij te houden.
Yep, dat is al een tijdje. Ik zie overigens zo nu en dan wel nog de oude configuratie (B3+B1+B7+B3) voorbij komen i.c.m. N78. Geen idee wat de reden daarvan is.

Veruit het meest zie ik inderdaad B7 + N78:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mu3VjGgwzovLEvl1E_yn8wOXwqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qq0EpD6I5tZOweIRvaaIk13F.png?f=fotoalbum_large

b8, b20 en b28 en n8, n20, n28 heb ik overigens uitstaan in mijn modem, dus die combinatie met n28 die jij laat zien, komt bij mij nooit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Siira op 09-07-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
  • Laatst online: 17-09 09:06
Iemand een idee hoe het komt dat de upload ver achter blijft? Ik kom sinds het weekend niet hoger dan 20 - schommelt meestal tussen 12 en 18.

Zowel op K&K als ook mijn gewone Odido Sim in mijn telefoon.

B3 & B7 & N1 zie ik meestal staan in NetMonster.
Regio Zuid Limburg.

De regen is inmiddels voorbij, en de locaties waarmee ik verbonden ben, zouden allemaal glas hebben. Dus daar kan het niet aan liggen. 🤷🏽‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By09G7hU13qzr1Gxl5CXQDt7dik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpAbI48GkVw4aLqna1FNKmfP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Dave1988 op 09-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
ikbenjoeri schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Onderstaande is van NR7302 met N78 uit
[Afbeelding]

N7302 op auto
[Afbeelding]
Doen ze ook voor mobiele telefoons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqR40JMz1dGWmeGaHgH4HURjLug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnIpdG5u4Ss2OuGb8O4Px1Dy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y228GMiJaC0y7tvcmyAkBoxdppI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrn8CC3p5nnMaIza5B7YTTCK.jpg?f=fotoalbum_large

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Dave1988 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:42:
Iemand een idee hoe het komt dat de upload ver achter blijft? Ik kom sinds het weekend niet hoger dan 20 - schommelt meestal tussen 12 en 18.

Zowel op K&K als ook mijn gewone Odido Sim in mijn telefoon.

B3 & B7 & N1 zie ik meestal staan in NetMonster.
Regio Zuid Limburg.

De regen is inmiddels voorbij, en de locaties waarmee ik verbonden ben, zouden allemaal glas hebben. Dus daar kan het niet aan liggen. 🤷🏽‍♂️

[Afbeelding]
Hmm, je zit in het 5G2100 testgebied dus dat zou invloed kunnen hebben, maar in je screenshot vind ik je signaalsterkte sowieso niet heel hoog. Weet je hoe dat voorheen was?

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Op het Italiaanse fibraclick forum is gemeld dat er wel degelijk nieuwe firmware is, versie 1.00(ACHA.5)b1_F0 en tot mijn verbazing staat die op mijn NR7302 met Odido K&K.

Zou die firmware de boosdoener zijn van de gehalveerde download snelheid? Ik zal maar eens de vorige versie 1.00(ACHA.4)b5_F0 terugzetten. Gelukkig heb ik die nog (staat hier: http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Het viel mij meerdere keren op dat in de ochtend kanaal b7 uitstond en het modem draaide op N78/b1/b3
Ik heb dit opgelost door elke ochtend om 8:15 uur mijn modem even automatisch opnieuw op te laten starten en het probleem is hier dus over.
Hier nog steeds tussen de 400-500 down en 80-110 up.
Misschien een optie om ook eens te proberen.........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
jk-5 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Hmm, je zit in het 5G2100 testgebied dus dat zou invloed kunnen hebben, maar in je screenshot vind ik je signaalsterkte sowieso niet heel hoog. Weet je hoe dat voorheen was?
Dat klopt inderdaad, de hogere frequenties komen natuurlijk niet zo goed het huis binnen. En heb het idee dat je hier nu juist langer op blijft hangen.

Voorheen toen er nog geen 5G2100 was, was het N78, of N28. N78 zorgde voor goede snelheid, en N28 voor de beste dekking (mobiel).

Ook werden toen op 4G lagere banden gekozen ipv B7. Toen was het vaker B3+B3 (dubbel) en B32, die laatste zie ik nu vrijwel niet meer.

Waarom zouden de lagere banden (700-800-900) zo 'ontlast' worden?

Ik zit op nog geen 500 meter van de mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
renskerenske schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:49:
Hoi allemaal!

Zo af en toe komt hier de Zyxel NR 7302 buitenrouter ter sprake. Ik heb hem zelf ook gekocht, maar niet meer nodig gehad, omdat ik sneller glasvezel had dan verwacht. Dus mocht iemand interesse hebben in een niet gebruikte NR 7302, kijk dan even hier voor mijn advertentie + foto's en stuur me een berichtje als je belangstelling hebt :) v&a aangeboden: Zyxel 5G Outdoor Router (NR 7302) (excl. kat ;-))
Ik heb ook al maanden KPN Glasvezel maar heb K&K (met NR7302) gehouden als Fallback verbinding want ik werk veel van thuis en dan is die € 20 per maand een koopje als Fallback.
Mijn router ondersteund de Fallback mogelijkheid dus dat maakte het nóg gemakkelijker.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Dave1988 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Dat klopt inderdaad, de hogere frequenties komen natuurlijk niet zo goed het huis binnen. En heb het idee dat je hier nu juist langer op blijft hangen.

Voorheen toen er nog geen 5G2100 was, was het N78, of N28. N78 zorgde voor goede snelheid, en N28 voor de beste dekking (mobiel).

Ook werden toen op 4G lagere banden gekozen ipv B7. Toen was het vaker B3+B3 (dubbel) en B32, die laatste zie ik nu vrijwel niet meer.

Waarom zouden de lagere banden (700-800-900) zo 'ontlast' worden?

Ik zit op nog geen 500 meter van de mast.
In dat geval... Ik zie dat je een Samsung telefoon hebt, dan kun je via *#0011# het servicemenu openen en daarbij je volledige CA combinatie zien. NetMonster kan eigenlijk alleen je primaire banden uitlezen. Het zou nog kunnen dat je n1 primair hebt als 5G, maar daarnaast ook wel n78 koppelt.

N28 is de laatste twee jaar vrijwel overal echt extreem zwaar belast. Voor de introductie van 3500MHz was dat heel erg voelbaar, en kon je op B20 vaak juist de volledige snelheid halen. Ze sturen dus een beetje met verkeer om n28 wat verder te ontlasten, tenzij je het echt nodig hebt.

Maar in het servicemenu zou wel meer duidelijk moeten worden. Als je nu door het zwakkere signaal van n78 op n1 terechtkomt en n78 niet secundair koppelt, en daardoor je snelheid lager is is dat een probleem. In dat geval kan ik wel een balletje opgooien ergens. N1 is daar een proef dus ze zitten nog een beetje te zoeken naar dit soort feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Update (op: ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"):

Vorige versie FW op de NR7302 terug gezet en nog steeds 60/25 down/up waar dit tot zondag 150/25 was. Die terugval in snelheid is precies vastgesteld in de eerste SpeedTest na afgelopen nacht zondag op maandag om iets over middernacht.

Ik heb sterk het vermoeden dat mijn abonnement nu gecapped is op 60 Mbps download. Banden en signaalsterktes ongewijzigd.

Deze mast heeft maar 300 Mbps. straalverbinding upstream, kan zijn dat daarom gebruikers op de mast gecapped worden? Odido is behoorlijk aan het adverteren met K&K, dat is leuk maar dan is 300 Mbps. upstream wel erg karig als er meerdere gebruikers zijn.

Het was leuk zo lang het duurde... er zijn als backup verbinding (voor mijn 2 Gbps. glasvezel) alternatieven. Dus als dit zo blijft gaan mijn beide Odido K&K abonnementen de deur uit.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 09-07-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zit ook op een microwave mast bij een station, en haal 70/60 tot 120/90 al test ik niet structureel zoals @ernstoud doet.
Ik lijk dus geen last te hebben van de cap, al weet ik niet wat de breedte van de straalverbinding daar is.
Gberuik nu weer het originele modem, het ebay modem had ik toch wat gezeur mee (niet kunnen bereiken interface etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

11 dagen geleden de B17 firmware gekregen. Probleem dat wifi ineens niet meer werkt hiermee bij mij opgelost. Maar gevoelsmatig werd de wifi wel minder snel na deze 11 dagen. Speedtest via bekabelde aansluiting niets aan de hand. Speedtest via wifi en de performance was zeer matig t.o.v. wat ik gewend was. Zyxel 5307 toch maar even opnieuw opgestart. Wifi performance weer goed. 8)7

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:18
snah001 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Ik heb ook al maanden KPN Glasvezel maar heb K&K (met NR7302) gehouden als Fallback verbinding want ik werk veel van thuis en dan is die € 20 per maand een koopje als Fallback.
Mijn router ondersteund de Fallback mogelijkheid dus dat maakte het nóg gemakkelijker.
Super! Ik ga gewoon mijn telefoon gebruiken voor fallback. Dat signaal is stabieler dan Klik&Klaar ondanks dat het allebei Odido is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
vdr01 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:59:
11 dagen geleden de B17 firmware gekregen. Probleem dat wifi ineens niet meer werkt hiermee bij mij opgelost. Maar gevoelsmatig werd de wifi wel minder snel na deze 11 dagen. Speedtest via bekabelde aansluiting niets aan de hand. Speedtest via wifi en de performance was zeer matig t.o.v. wat ik gewend was. Zyxel 5307 toch maar even opnieuw opgestart. Wifi performance weer goed. 8)7
wat zegt opensignal?

speedtest is afhankelijk van een heleboel factoren waardoor het resultaat vaak vervuild is

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oomho
  • Laatst online: 15-09 17:57
Vandaag eindelijk tijd gehad om mijn NR7302 in een hoge paal ( 5m ) te hangen.
Snelheid is van 120 down naar 330 down gegaan upload van 7 naar 22
Bij mij is het dus zeker hoe hoger hoe beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 09:58
Heb nu glasvezel buitengebied (ik woon dus ook buitenaf) met een vastrecht van euro 13.35 en een abbo bij Delta (was caiway) van euro 40 voor 100mbit.

Dus die klik en klaar is wel erg interessant als dit werkt bij mij. De postcode check geeft een verwachte snelheid tot 19 Mbit/s download en tot 7 Mbit/s upload. Dus lijkt niet erg top.

Ik heb ook een gsm abbo van odido en daar haal ik via een speedtest op 4g+ ongeveer 50mbit up en 4mbit up als ik buiten sta. Als ik in de woonkamer ben ook 4g+ en haal ik 30mbit down en 1mbit up.
Soms schakelt de verbinding naar 5G, maar ie dan snel weer terug naar 4G of 4G+, dus kan dit niet testen.

Heeft het voor mij zin om het te proberen? Uiteraard ga ik dan direct voor 7302 router, zodat de antenne buiten kan.
Maar lees hier dat de snelheid met de gsm niet zoveel zegt, en als die al slecht is.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
Ik zit nu een maand op NR53_b17D0430. Snelheid is nog steeds hetzelfde, dwz, erg goed. Afstand tot de mast is grofweg 100 meter (Wel in centrum van de stad, dus mast wordt relatief veel gebruikt). Deze was altijd 1Gbit, maar zie nu via antennekaart.nl dat deze ondertussen 10Gbit zou zijn. Mijn vermoeden is dat dit al langere tijd het geval was, maar de website is pas recent bijgewerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
   Speedtest by Ookla

Server: Odido - Amsterdam (id: 52365)
         ISP: Odido Netherlands
Idle Latency:    19.80 ms   (jitter: 2.28ms, low: 18.12ms, high: 22.02ms)
    Download:   935.92 Mbps (data used: 1.1 GB)
                246.39 ms   (jitter: 67.22ms, low: 18.25ms, high: 409.32ms)
      Upload:   120.05 Mbps (data used: 195.7 MB)
                 62.92 ms   (jitter: 35.69ms, low: 15.61ms, high: 1957.34ms)
 Packet Loss:     0.0%
  Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/aa7c8ac0-2d38-47a8-89e2-83ebbe11f4a4

Test gedaan via een 1Gbit USB netwerk adapter. Wifi van het modem is grofweg 100Mbit langzamer (Maar wel wat ik normaal gebruik).

[ Voor 21% gewijzigd door Xandrios op 11-07-2025 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
VivaAtloni schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:48:
Heb nu glasvezel buitengebied (ik woon dus ook buitenaf) met een vastrecht van euro 13.35 en een abbo bij Delta (was caiway) van euro 40 voor 100mbit.

Dus die klik en klaar is wel erg interessant als dit werkt bij mij. De postcode check geeft een verwachte snelheid tot 19 Mbit/s download en tot 7 Mbit/s upload. Dus lijkt niet erg top.

Ik heb ook een gsm abbo van odido en daar haal ik via een speedtest op 4g+ ongeveer 50mbit up en 4mbit up als ik buiten sta. Als ik in de woonkamer ben ook 4g+ en haal ik 30mbit down en 1mbit up.
Soms schakelt de verbinding naar 5G, maar ie dan snel weer terug naar 4G of 4G+, dus kan dit niet testen.

Heeft het voor mij zin om het te proberen? Uiteraard ga ik dan direct voor 7302 router, zodat de antenne buiten kan.
Maar lees hier dat de snelheid met de gsm niet zoveel zegt, en als die al slecht is.
Gewoon proberen. Maar hoopvol klink het niet. Hoe groot is de afstand naar de mast (zie www.antennekaart.nl)?

Buitengebied, laagbouw, veel bomen? Mogelijkheid plaatsen mastje op dak?

Hier ook buitengebied. NR7302 staat voor raam 1e verdieping. Hoge bomen rond het huis en van hier tot de mast op 2 km. ook. Ik heb rond de 160 Mbps. download en 25 Mbps. upload., volgens dekkingskaart is dat “plus”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Gewoon proberen. Maar hoopvol klink het niet. Hoe groot is de afstand naar de mast (zie www.antennekaart.nl)?

Hier ook buitengebied. NR7302 staat voor raam 1e verdieping. Hoge bomen rond het huis en van hier tot de mast op 2 km. ook. Ik heb rond de 160 Mbps. download en 25 Mbps. upload., volgens dekkingskaart is dat “plus”.
Volgens de dekkingskaart haal ik maximaal 50 Mbps download, "basis", maar ik zit nu op 900 Mbps.

/edit: oh nee, verkeerd gekeken, ik kan volgens de dekkingskaart geen verbinding maken met 5G :P

[ Voor 7% gewijzigd door Polyphemus op 11-07-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Ik zie 3 masten. 1 KPN mast die groen is, een vodafone mast die rood is en een odido mast die blauw is. Allen op iets meer dan 3km afstand, wel allemaal op verschillende plekken. Er is ook geen mast dichterbij voor 4G. Dit zijn dezelfde masten.
Is een huis met 3 verdiepingen en ik zou zeker een antenne op de gevel kunnen maken. Wel omzoomd door bomen.

Kan ik op zo'n modem wel aangeven dat hij de 5G verbinding gebruikt en alleen naar 4G switch als 5G niet werkr?

[ Voor 14% gewijzigd door VivaAtloni op 11-07-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
VivaAtloni schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Ik zie 3 masten. 1 KPN mast die groen is, een vodafone mast die rood is en een odido mast die blauw is. Allen op iets meer dan 3km afstand, wel allemaal op verschillende plekken. Er is ook geen mast dichterbij voor 4G. Dit zijn dezelfde masten.
Is een huis met 3 verdiepingen en ik zou zeker een antenne op de gevel kunnen maken. Wel omzoomd door bomen.
De kleuren zijn de kleuren voor de drie mobiele providers.

Drie km. is wel redelijk ver weg. Wat je ook nog even moet bekijken of er van de Odido mast een sector antenne (array) jouw kant op staat. Ik heb dat geluk.

Op lay-out klikken linksboven en dan sector lay-out aanklikken.
Kan ik op zo'n modem wel aangeven dat hij de 5G verbinding gebruikt en alleen naar 4G switch als 5G niet werkr?
Op de NR7302 in ieder geval. Dat is altijd vrij standaard, terugval naar 4G. Of vastzetten naar 4G kan ook nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:53:
[...]

De kleuren zijn de kleuren voor de drie mobiele providers.

Drie km. is wel redelijk ver weg. Wat je ook nog even moet bekijken of er van de Odido mast een sector antenne (array) jouw kant op staat. Ik heb dat geluk.

Op lay-out klikken linksboven en dan sector lay-out aanklikken.
Zie onderstaande afbeelding. Ik weet niet of dit goed of slecht is 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNoxmdtz8hDITfa1jLEYrJ2jZLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKniGBtAkU1pkCzJmEZdtmbM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
VivaAtloni schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Zie onderstaande afbeelding. Ik weet niet of dit goed of slecht is 8)

[Afbeelding]
Je kunt ook providers uit selecteren, deze mast doet zo te zien KPN (groen) en Odido (blauw). Dan staat de sector van Odido net niet jouw kant op, je zit op het randje. Niet gunstig.

Maar goed, gewoon proberen. Ik denk zelf dat als de kosten draaglijk zijn je met glasvezel altijd beter af bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Je kunt ook providers uit selecteren, deze mast doet zo te zien KPN (groen) en Odido (blauw). Dan staat de sector van Odido net niet jouw kant op, je zit op het randje. Niet gunstig.

Maar goed, gewoon proberen. Ik denk zelf dat als de kosten draaglijk zijn je met glasvezel altijd beter af bent.
Elke sector is 120 graden breed maar het wordt niet zo op Antennekaart gevisualiseerd. @jk-5 kan er meer over uitleggen waarom dat zo is.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
dunkiegaming schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Elke sector is 120 graden breed maar het wordt niet zo op Antennekaart gevisualiseerd. @jk-5 kan er meer over uitleggen waarom dat zo is.
Nee hoor. Ik heb dit voor Vodafone.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgP9_OQIrlFBtuckpxAEgmueaAo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dJZzOuTeAPdEAJJr5HLGYyOM.jpg?f=user_large

En die drie antennes staan echt zo. Met een dood gebied er rechts achter.

Drie sectoren geven geen 360 graden dekking dus. En overlap is ook niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
Sinds een aantal maanden klik en klaar. Altijd gebruik gemaakt van de wifi en goede download en upload (400/40?).
Sinds kort heb ik bedraad dit aangesloten aan mijn pc. Deze zitten op 50 cm van elkaar af.
Helaas krijg ik op mijn pc een erg lage upload. 400 down en maar 5-7 (mbps).

Ik heb klik en klaar al gereset. Een ander kabeltje geprobeerd, maar helaas geen effect. Heeft iemand van jullie hier ook al last van gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ernstoud schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Nee hoor. Ik heb dit voor Vodafone.

[Afbeelding]

En die drie antennes staan echt zo. Met een dood gebied er rechts achter.

Drie sectoren geven geen 360 graden dekking dus. En overlap is ook niet de bedoeling.
De visualisatie van de grootte van de sector klopt niet, dat is bekend. Ik zit precies tussen de opening van twee sectoren, maar haal op rustige momenten prima 600mbit down en 150mbit up. Mijn modem springt af en toe op en neer tussen beide zenders op dezelfde mast, en de snelheden zijn dan erg vergelijkbaar. Niet elke sector is uiteraard 120 graden zoals in jouw voorbeeld, maar de meesten komen daar echt wel dicht in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3qDwp3MAej7kz1UJXyrVS_vsu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qriVVLJzITCXxphXaEd3kVsf.png?f=fotoalbum_large
Ik woon namelijk bijna precies op de rode lijn hier ergens. Mijn modem pakt vrijwel altijd meteen deze mast, ondanks genoeg andere masten in de buurt.

[ Voor 19% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-07-2025 15:18 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
Jobjl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:56:
Sinds een aantal maanden klik en klaar. Altijd gebruik gemaakt van de wifi en goede download en upload (400/40?).
Sinds kort heb ik bedraad dit aangesloten aan mijn pc. Deze zitten op 50 cm van elkaar af.

Ik heb klik en klaar al gereset. Een ander kabeltje geprobeerd, maar helaas geen effect. Heeft iemand van jullie hier ook al last van gehad?
Hier hebben meerdere mensen last van, zie eerdere posts.

Woon je toevallig ook in Zuid-Limburg? Hier heeft Odido namelijk een maand geleden de N1 Band (2100) van 4G overgezet naar 5G.
Het lijkt erop dat sinds die tijd de upload ook beduidend lager ligt.
Is nog niet helemaal zeker, maar misschien ook even een melding maken hierover bij Odido, dan kan dit verder onderzocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
Dave1988 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:28:
[...]

Hier hebben meerdere mensen last van, zie eerdere posts.

Woon je toevallig ook in Zuid-Limburg? Hier heeft Odido namelijk een maand geleden de N1 Band (2100) van 4G overgezet naar 5G.
Het lijkt erop dat sinds die tijd de upload ook beduidend lager ligt.
Is nog niet helemaal zeker, maar misschien ook even een melding maken hierover bij Odido, dan kan dit verder onderzocht worden.
Ah heb ik dan gemist. Nee ik kom uit Den Haag...
Zal ook een melding maken bij Odido.

[ Voor 3% gewijzigd door Jobjl op 14-07-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Jobjl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:56:

En via WiFi nog steeds wel goede upload? Dan is de ethernet adapter in de PC verdacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:57
Heb de laatste weken ook een slechtere download gehad....was eerst rond de 960Mbps en nu kwakkelt het rond de 150Mbps/down en nog steeds een 120Mbps up....Toch maar eens gevraagd hoe dat komt. Moest even een modem factory default doen (paperclip in het reset gaatje proppen...Daarna helemaal niets meer, maar was even vergeten dat ik hem een ander IP had gegeven, dus even rechtstreeks op de laptop geprikt en prompt een download van rond de 650Mbps...nog wel een 300 minder dan eerder, maar niet verkeerd....Even her configureren en weer terug op de switch en....weer 150Mps down?? Hmmmmm Misschien toch ook mijn eigen configuratie maar eens checken :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De Deense reclames op youtube zijn weer terug hier *O*
Pagina: 1 ... 76 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.