[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Cave_Boy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:33:
Probleem met snelheid bij Purmerend heb ik weer/ nog steeds. Nog geregeld een plots enkele seconden rode led bij signaal.

Laatste paar testen:

Download: rond de 30Mbit/s
Upload : rond de 110Mbit/s

Odido erover gesproken. Ze gaan onderzoek starten (was telefonisch)
Onderzoek bij hun is echt waardeloos.
Ondergeschikte KS die totaal niet weten waarover ze praten.
Laatste medewerker wilde met alle geweld mijn 2.4 en 5G resetten ondanks dat ik zei dat ik geen wifi gebruik.
Ze gaan gewoon een lijstje afwerken.
Om over de winkel maar te zwijgen.

Ben hier al toe aan mijn 3e modem.
Upload ook rond de 100.
Download was bij aanvang rond de 650
Nu al mooi poosje rond de 40.

Kan de zendmast zien vanuit mijn raam.
Hemelsbreed rond de 200 mtr.

En avonds nog lager......
Vette ondercapaciteit !

Het is gewoon de oude Tele2 shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steenwijkerland schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Onderzoek bij hun is echt waardeloos.
Ondergeschikte KS die totaal niet weten waarover ze praten.
Laatste medewerker wilde met alle geweld mijn 2.4 en 5G resetten ondanks dat ik zei dat ik geen wifi gebruik.
Ze gaan gewoon een lijstje afwerken.
Om over de winkel maar te zwijgen.

Ben hier al toe aan mijn 3e modem.
Upload ook rond de 100.
Download was bij aanvang rond de 650
Nu al mooi poosje rond de 40.

Kan de zendmast zien vanuit mijn raam.
Hemelsbreed rond de 200 mtr.

En avonds nog lager......
Vette ondercapaciteit !

Het is gewoon de oude Tele2 shit.
Gelukkig kan je gewoon opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

franssie

Save the albatross

W1ck1e schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Dat is helaas bij hun wel het enige alternatief.
T-Mobile is nu Odido (investeringsmij) en beide hebben nooit echt geïnvesteerd in support of onderhoud, laat staan communicatie.
Dus is opzeggen en overstappen helaas wel de enige optie als je problemen ervaart met Odido. Dat heb ik met 4gvt moeten doen en wellicht als de service achteruit blijft lopen ga ik dat weer doen.
Ja het is een low C low C low C budgetmerk (als profileren ze zichzelf als "A merk want beursgang)."

Voor nu profiteer ik van de lage prijs en voor mij is 50/50 ruim voldoende, maar gezien de storingen die ze altijd hebben maak ik geen gebruik van de combi-kortingen, mobiel lekker via KPN en dat is nu wel een goed netwerk, waar t-mobile dat 10 jaar geleden (toen er nog in geïnvesteerd werd ipv uitgemolken) wel werkte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:37
franssie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Dat is helaas bij hun wel het enige alternatief.
T-Mobile is nu Odido (investeringsmij) en beide hebben nooit echt geïnvesteerd in support of onderhoud, laat staan communicatie.
Dus is opzeggen en overstappen helaas wel de enige optie als je problemen ervaart met Odido. Dat heb ik met 4gvt moeten doen en wellicht als de service achteruit blijft lopen ga ik dat weer doen.
Ja het is een low C low C low C budgetmerk (als profileren ze zichzelf als "A merk want beursgang)."

Voor nu profiteer ik van de lage prijs en voor mij is 50/50 ruim voldoende, maar gezien de storingen die ze altijd hebben maak ik geen gebruik van de combi-kortingen, mobiel lekker via KPN en dat is nu wel een goed netwerk, waar t-mobile dat 10 jaar geleden (toen er nog in geïnvesteerd werd ipv uitgemolken) wel werkte.
Nou, ik vind je wel heel erg negatief. Is dit gebaseerd op je eigen ervaring alleen, of weet je zeker dat dit voor ‘heel Nederland’ geldt?

Als ik zie wat T-Mobile/Odido afgelopen jaren heeft vervangen aan apparatuur lijkt het me niet echt een bedrijf dat het maar op zijn beloop laat. Je hebt het over storingen en over KPN, maar ik heb totaal geen last van storingen bij Odido. En KPN kan ik me recent heugen dat zij veel problemen hadden met IPhones. Ikzelf ben een jaar bij KPN geweest maar ben meteen terug gegaan naar Odido. Snelheden (hier in Limburg dan) kan KPN echt niet aan tippen ten opzichte van Odido.

Dus oprecht nieuwsgierig waar je negativiteit richting Odido vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Incognitum schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:09:
[...]

<>
Dus oprecht nieuwsgierig waar je negativiteit richting Odido vandaan komt.
Als het werkt, werkt het.

Maar lees vooral even dit topic door, en het 4gvt topic over de afwezigheid van enige vorm van support bij T-Bobile en Odido?

Dus dat het bij jou altijd goed werkt - gefeliciteerd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
franssie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:18:
[...]

Als het werkt, werkt het.

Maar lees vooral even dit topic door, en het 4gvt topic over de afwezigheid van enige vorm van support bij T-Bobile en Odido?

Dus dat het bij jou altijd goed werkt - gefeliciteerd.
Nou ik lees al heel lang dit topic mee en zoals in elk topic zitten er mensen met goede en slechte ervaringen.

Maar gezien je ‘volwassen’ afsluiting zal ik geen onderbouwing van je krijgen, dus trek ik dan wel mijn conclusies uit. Bedankt voor je onderbouwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Incognitum schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:26:
[...]

Nou ik lees al heel lang dit topic mee en zoals in elk topic zitten er mensen met goede en slechte ervaringen.

Maar gezien je ‘volwassen’ afsluiting zal ik geen onderbouwing van je krijgen, dus trek ik dan wel mijn conclusies uit. Bedankt voor je onderbouwingen.
doe niet zo zuur, het werkt als het werkt maar de support is slecht - trek het je niet persoonlijk aan, je bijdragen worden gewaardeerd, Odido is gewoon een B product en dat is vwb prijs prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
franssie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:35:
[...]

doe niet zo zuur, het werkt als het werkt maar de support is slecht - trek het je niet persoonlijk aan, je bijdragen worden gewaardeerd, Odido is gewoon een B product en dat is vwb prijs prima toch?
Tsja. 1e lijns bij Ziggo heeft me vaker teleurgesteld hoor. Odido kun je erg ver mee komen als ze weten dat jij weet wat je doet. Zo heeft de monteur nu bij mij aantekeningen achtergelaten dat als ik bel over een storing dat niet is omdat de stekker scheef zit, maar dat de boel echt niet werkt omdat er geen licht op ‘t glas staat.

Een dergelijke aantekeningensysteem heb ik bij Ziggo nog nooit
gezien en we zijn daar toch echt zo’n 10 jaar lang klant geweest.

De dingen die je beschrijft heb ik geen enkel issue mee en ik draai hier productie voor een aantal chatbots. Zaken die je niet zomaar offline moet trekken, want dat hebben mensen door.

Met custom DNS heb ik eigenlijk nergens last van gehad bij Odido de afgelopen 5 jaar. 1 keer een kapotte poort gehad in wijkcentrale en 1 keer een dynDNS issue, maar ja toen lag half Cloudflare eruit en was het internet aan deze zijde van de oceaan praktisch stuk. Daar kon Odido weinig aan doen.

Ook mijn ouders draaien nu al 4 jaar met een uptime van praktisch 100%.

Enige waarom ik Klik en Klaar zou willen doen is voor een mobile streaming rig. Als back-up thuis schiet het niet echt oo aangezien de boel toch niet achter UPS hangt oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
W1ck1e schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Deze opmerking maakte ik omdat je bij dit product elke maand kan opzeggen. Omdat je geen langere contract periode hebt.

Naar aanleiding van de er op volgende berichten, even mijn mening:

Op basis van mijn eigen test periode eind 2024 vind ik dat Odido met Klik & Klaar voor de doelgroep een prima product in de markt heeft gezet.

De beoogde doelgroep bestond volgens mij uit consumenten op locaties binnen de witte vlekken in Nederland waar geen breedband voorhanden was.

Extra doelgroepen zijn zij die zich realiseren dat voor hen regulier breedband (glasvezel of kabel) niet nodig is. En dan goedkoper uit zijn met OKK.

Voor mij had Odido (en zijn voorgangers) niet zo'n beste naam, maar met dit product is wat mij betreft niks mis. Het werkte meteen, en goed. Slechts een paar keer voor een aantal uren minder snelheid gehad.

Opzeggen (want ik wilde het alleen maar testen) ging ook goed. Ik moest alleen het teveel geinde geld storneren. Support heb ik niet nodig gehad.

Volgens mij is het product een succesnummer. Maar niet voor iedereen (locatie, drukte op de mast).
Als je OKK nodig hebt (je had geen alternatief) en het werkt: helemaal goed.
Als het niet werkt, jammer, maar niet meer dan dat. Dat maakt het niet een slecht product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcokuup
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 11:58
Beste lezers,

Even een vraagje vanuit mijn kant.
Wij zijn ook gebruikers van Klik en Klaar al vanaf het begin. Echter gebeurd er sinds enige tijd iets vreemds.
Dagelijks rond 11:42 uur klapt de verbinding eruit wanneer wij via een VPN aan het werk zijn vanuit huis.
Zou dit te maken kunnen hebben met de firewall instellingen? Deze hebben wij op Medium staan of is hier een andere verklaring voor….

Volgens Odido klantenservice was een reset van het modem de oplossing. Maar ik vraag mij af is dit gaat werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat klinkt gewoon als de dagelijkse IP-wissel. Probeer vanavond eens voor het slapen gaan het ding uit/aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicex
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-07 19:54
Ik heb een aanbod gekregen bij een provider die 5G via het netwerk van Odido kan leveren, maar volgens eigen zeggen met een betere verbinding. Hun verhaal:
Het verschil zit hem voornamelijk in de frequenties die u kunt gebruiken en de rechten die de simkaart heeft.
Bij ons krijgt u 2 TB per maand. Bij Odido weet ik zo niet wat de fair use policy (FUP) is.
Wel weet ik dat u bij ons niet gecapt bent op de 3,5 GHz-frequentie, een band die vaak voorkomt maar ook snel overbelast kan raken.
Daarnaast is er een kans dat deze frequentie bij u in de buurt niet beschikbaar is, en dan heeft u pech bij Odido.

Onze simkaarten zijn niet gecapt op de 3,5 GHz-frequentie en u kunt gebruikmaken van alle beschikbare banden.
Ook zit Odido op de derde prioriteitslaag, wat het een stuk minder betrouwbaar maakt.
Bij netwerkdrukte bent u dan een van de eersten die van het netwerk wordt verwijderd.
Bij het verhaal over "prioriteitslaag" verwijzen ze naar dit artikel: https://devopedia.org/5g-quality-of-service

Ik kan er eerlijk gezegd geen soep van maken, is er een expert in de zaal die hier een mening over kan geven _/-\o_ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
Ze 'misbruiken' normale unlimited sims (Bedoeld voor mobiel gebruik) waarschijnlijk voor 'vast internet'. Welke provider is dit? Zal wel een reseller zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22
supersnathan94 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 02:21:
[...]

Tsja. 1e lijns bij Ziggo heeft me vaker teleurgesteld hoor. Odido kun je erg ver mee komen als ze weten dat jij weet wat je doet. Zo heeft de monteur nu bij mij aantekeningen achtergelaten dat als ik bel over een storing dat niet is omdat de stekker scheef zit, maar dat de boel echt niet werkt omdat er geen licht op ‘t glas staat.

Een dergelijke aantekeningensysteem heb ik bij Ziggo nog nooit
gezien en we zijn daar toch echt zo’n 10 jaar lang klant geweest.

De dingen die je beschrijft heb ik geen enkel issue mee en ik draai hier productie voor een aantal chatbots. Zaken die je niet zomaar offline moet trekken, want dat hebben mensen door.

Met custom DNS heb ik eigenlijk nergens last van gehad bij Odido de afgelopen 5 jaar. 1 keer een kapotte poort gehad in wijkcentrale en 1 keer een dynDNS issue, maar ja toen lag half Cloudflare eruit en was het internet aan deze zijde van de oceaan praktisch stuk. Daar kon Odido weinig aan doen.

Ook mijn ouders draaien nu al 4 jaar met een uptime van praktisch 100%.

Enige waarom ik Klik en Klaar zou willen doen is voor een mobile streaming rig. Als back-up thuis schiet het niet echt oo aangezien de boel toch niet achter UPS hangt oid.
En zo heeft iedereen hier wel een negatieve ervaring met een provider. Odido heeft voor zover ik kan zien veel masten naar 10Gb connectivity gebracht, veel straalverbindingen aangepast naar een betere bandbreedte. Dat kost vast wel een paar knaken, daar is echt wel geld in gestoken. Met @W1ck1e ben ik het eens dat ze met K&K een schot in de roos hebben gedaan, wat gezien de berichtgeving van 50K abonnees erbij dankzij K&K ook door meer mensen zo wordt ervaren. Elke provider laat weleens wat steken vallen, Odido staat niet zo heel bekend om de fantastische klantenservice, maar goed, als prijsvechter kan je ook niet overal in uitblinken. En bij de meeste geldt: Als het werkt en iedereen blijft er met zijn poten vanaf ... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicex
Xandrios schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:48:
Ze 'misbruiken' normale unlimited sims (Bedoeld voor mobiel gebruik) waarschijnlijk voor 'vast internet'. Welke provider is dit? Zal wel een reseller zijn?
Dat vind ik niet zo netjes om meteen publiek te delen - misschien zegt een helpdesk medewerker hier even iets stoms en dat wil ik niet meteen het hele bedrijf aanrekenen (dan zal ik ze eerst zelf even benaderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Juicex
Klinkt als een MVNO, die gewoon groots bij Odido heeft ingekocht en nu een wauwelverhaaltje ophangt.

"Simkaarten cappen op een frequentie" is een uitdrukking die ik niet ken, iig. En volgens mij hebben we hier intussen voldoende vastgesteld dat op de SIM van Odido zelf geen beperking zit. Gebruikte banden worden wel in de firmware van de Zyxel geregeld.

En die prioriteitslagen, die bestaan, maar lijkt me sterk dat Odido een MVNO voorrang over eigen klanten gaat geven, tenzij daar grif voor betaald wordt door die MVNO. En als die MVNO een hack heeft bedacht om het eigen verkeer voorrang te geven, dan zal het doorgaans niet heel lang duren voordat de provider hun op de vingers gaat tikken.

[ed. toevoeging]
Die 2TB van hun is wel lekker duidelijk, maar hier in-thread is ook vastgesteld dat Odido pas ruim daarboven eens gaat waarschuwen/knijpen. (En voor de meesten is het ook godsgruwelijk meer dan nodig).

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 24-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
Juicex schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:45:
Ik heb een aanbod gekregen bij een provider die 5G via het netwerk van Odido kan leveren, maar volgens eigen zeggen met een betere verbinding. Hun verhaal:

[...]

Bij het verhaal over "prioriteitslaag" verwijzen ze naar dit artikel: https://devopedia.org/5g-quality-of-service

Ik kan er eerlijk gezegd geen soep van maken, is er een expert in de zaal die hier een mening over kan geven _/-\o_ ?
Alleen al de opmerking: "Daarnaast is er een kans dat deze frequentie bij u in de buurt niet beschikbaar is, en dan heeft u pech bij Odido."
Maar die partij geeft toch zelf aan ook het netwerk van Odido te gebruiken en als die frequentie dus niet aanwezig c.q. beschikbaar is, is die toch ook niet aanwezig/beschikbaar voor hun????

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:14
snah001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:19:
[...]

Alleen al de opmerking: "Daarnaast is er een kans dat deze frequentie bij u in de buurt niet beschikbaar is, en dan heeft u pech bij Odido."
Maar die partij geeft toch zelf aan ook het netwerk van Odido te gebruiken en als die frequentie dus niet aanwezig c.q. beschikbaar is, is die toch ook niet aanwezig/beschikbaar voor hun????
Ik neem aan dat ze bedoelen dat Odido op K&K de n28 band disabled heeft op de NR5307 en zij geen of een andere 5G router aanbieden, met wel die band.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 21:56
ernstoud schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Ik neem aan dat ze bedoelen dat Odido op K&K de n28 band disabled heeft op de NR5307 en zij geen of een andere 5G router aanbieden, met wel die band.
Zo staat het er echter niet.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicex
snah001 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Zo staat het er echter niet.
Ik heb het nagevraagd (plus nog wat kritische vragen o.b.v. ieders feedback), ben benieuwd! als ik reactie heb post ik het hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Via onze Zakelijke data simkaart leverancier kan ik gewoon verschillende soorten Odido simkaarten krijgen. Allen met eigen voorwaarden.

Odido K&K Zakelijk wordt specifiek aangegeven dat je inderdaad b8/b20/n28 in je modem uit moet zetten, anders wordt je simkaart geblokkeert. FUP is van toepassing, effectief 2TB per maand. Dynamisch publiek IPv4.

Odido Unlimited Zakelijk die 3x meer kost mag op alle banden connectie maken, zelfde FUP verder. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.

Odido Unlimited Backup kost dan weer een fractie van K&K, maar mag niet als actieve SIM gebruikt worden, enkel als Fail-over voor backup van een vaste verbinding. Uiteindelijk ook een FUP van 2TB, maar als je lange tijd achter elkaar data blijft pompen, wordt je SIM geblokkeerd, tenzij je kan aantonen dat je vaste verbinding daadwerkelijk een lange tijd storing heeft. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.

Dus afhankelijk van je gebruik welke beter aansluit. Deze types bieden ze overigens niet aan consumenten aan, daar hebben ze andere types voor met weer eigen voorwaarden en bundels.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 24-06-2025 13:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:13:
Via onze Zakelijke simkaart leverancier kan ik gewoon verschillende soorten Odido simkaarten krijgen. Allen met eigen voorwaarden.

Odido K&K Zakelijk wordt specifiek aangegeven dat je inderdaad b8/b20/n28 in je modem uit moet zetten, anders wordt je simkaart geblokkeert. FUP is van toeassing, effectief 2TB per maand. Dynamisch publiek IPv4.

Odido Unlimited Zakelijk die 3x meer kost mag op alle banden connectie maken, zelfde FUP verder. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.
Odido Unlimited Backup kost dan weer een fractie van K&K, maar mag niet als actieve SIM gebruikt worden, enkel als Fail-over voor backup van een vaste verbinding. Uiteindelijk ook een FUP van 2TB, maar als je lange tijd achter elkaar data blijft pompen, wordt je SIM geblokkeerd, tenzij je kan aantonen dat je vaste verbinding daadwerkelijk een lange tijd storing heeft. Standaard Dynamisch publiek IPv4, Statisch IP mogelijk voor hoger tarief.

Dus afhankelijk van je gebruik welke beter aansluit.
Maar die zakelijke unlimited abonnementen zijn dus voor mobiel, niet voor FWA. Dus enige abonnement voor FWA is K&K zakelijk of consument.

Geen idee of Odido (moet wel van ACM) actief controleert op gebruik van 06 nummers voor routers, M2M e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

ernstoud schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Maar die zakelijke unlimited abonnementen zijn dus voor mobiel, niet voor FWA. Dus enige abonnement voor FWA is K&K zakelijk of consument.

Geen idee of Odido (moet wel van ACM) actief controleert op gebruik van 06 nummers voor routers, M2M e.d.
Nee, heb het hier over enkel data kaarten, dus FWA. Juist niet voor mobiel gebruik, ze bieden Data Only 097 simkaarten. We werken al zeker 2,5 jaar met ze en hebben in de drukke tijden tegen de 250 actieve datasimkaarten gehad via hun. (Deel Odido, deel Vodafone).

Ja, er bestaan cowboys die de normale "Unlimited" kaarten doorverkopen, dan loop je dus tegen de dag limieten aan en je wordt snel gebanned met die 06 nummers.

Grap is overigens, toen we in 2016 begonnen met tijdelijk internet via T-Mobile 4G, waren dat nog 06 kaarten van T-Mobile zelf via ons contract direct met T-Mobile. Uiteindelijk is dat allemaal overgegaan naar 097 data only kaarten.

[ Voor 37% gewijzigd door BiG-GuY op 24-06-2025 13:30 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicex
Juicex schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Ik heb het nagevraagd (plus nog wat kritische vragen o.b.v. ieders feedback), ben benieuwd! als ik reactie heb post ik het hier.
Reactie kwam snel (mede dankzij ChatGPT zo te zien):
Dank voor je vragen en opmerkingen. Ik waardeer je betrokkenheid en wil graag de punten die je hebt aangekaart verder verduidelijken.

3,5 GHz Frequentie: Wat ik bedoelde met de 3,5 GHz frequentie is dat odido SIM-kaarten een blokkade hebben en alleen deze frequentie gebruiken. Dit betekent dat ze alleen verbinding kunnen maken met een mast die deze frequentie ondersteunt. Bepaalde hardware, zoals de "Klik en Klaar" oplossingen, hebben ook deze blokkade ingebouwd. Zelfs als je een odido klik en klaar SIM-kaart in een niet-geblokeerde router plaatst, kan de SIM-kaart geblokkeerd worden voor het overtreden van de gebruiksvoorwaarden. Dit is een maatregel van Odido om misbruik te voorkomen. Het is dus belangrijk om te weten dat niet alle apparatuur deze frequenties kan gebruiken, wat invloed kan hebben op je verbinding. heeft u een odido simkaart en een router die 3,5Ghz niet ondersteunt werkt uw router dus gewoon niet.

Prioriteitsniveau: Je hebt gelijk dat Odido verschillende producten aanbiedt. Onze service is echter gepositioneerd op de tweede prioriteitslaag, wat betekent dat we een betere service kunnen bieden dan Odido zelf. Deze afspraak is gemaakt om klanten zoals jij te ondersteunen die behoefte hebben aan een betrouwbare verbinding. Odido richt zich op een breder publiek, en daarom hebben ze ervoor gekozen om deze specifieke groep klanten niet te bedienen, wat ons in staat stelt om een meer gerichte en efficiënte service te bieden.

Ik hoop dat deze uitleg helpt om de verschillen en voordelen van onze service ten opzichte van Odido te verduidelijken.
Via een mede tweaker begreep ik dat de desbetreffende partij (Evenwifi) pooled sims levert.
NB: Ze kunnen ook een fixed IP adres aanbieden, en schijnbaar makkelijk switchen naar ander netwerk (Vodafone).

Al met al ben ik onvoldoende overtuigd van de meerwaarde (ze zijn 2x zo duur, excl. modem). Dus ik ga aan de slag met K&K i.c.m. NR7302 (mijn uitdaging is slecht 4G/5G bereik in buitengebied, hopelijk acceptabel met buitenantenne).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Juicex schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Reactie kwam snel (mede dankzij ChatGPT zo te zien):

[...]

Via een mede tweaker begreep ik dat deze partij (Evenwifi) pooled sims levert.
NB: Ze kunnen ook een fixed IP adres aanbieden, en schijnbaar makkelijk switchen naar ander netwerk (Vodafone).

Al met al ben ik onvoldoende overtuigd van de meerwaarde (ze zijn 2x zo duur, excl. modem). Dus ik ga aan de slag met K&K i.c.m. NR7302 (mijn uitdaging is slecht 4G/5G bereik in buitengebied, hopelijk acceptabel met buitenantenne).
Evenwifi haalt de simkaarten via dezelfde partij als waar wij ze zakelijk halen. Zie nu dat hun Consumenten aanbod gelijk is aan Evenwifi, niet zo gek natuurlijk. Wij werken enkel met het Zakelijke aanbod, omdat we enkel B2B diensten leveren.

K&K blijft de goedkoopste optie ja.

De NR7302 zou wel een uitkomst kunnen bieden, aangezien het actieve component inlcusief de buiten antenne in de buiten unit zit. Hierdoor heb je minimaal verlies in het signaal en zou je in theorie een veel sterker signaal kunnen halen.

Vooralsnog blokkeert Odido op K&K consumenten abo n28 niet op SIM niveau, dus met de NR7302 kan je daar nog steeds gebruik van maken.

[ Voor 25% gewijzigd door BiG-GuY op 24-06-2025 16:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Nee, heb het hier over enkel data kaarten, dus FWA. Juist niet voor mobiel gebruik, ze bieden Data Only 097 simkaarten. We werken al zeker 2,5 jaar met ze en hebben in de drukke tijden tegen de 250 actieve datasimkaarten gehad via hun. (Deel Odido, deel Vodafone).
Ik zie het, EUR 20,80 excl BTW. Goede deal. 20 Gb. per dag met daarna aanvullers.
Ja, er bestaan cowboys die de normale "Unlimited" kaarten doorverkopen, dan loop je dus tegen de dag limieten aan en je wordt snel gebanned met die 06 nummers.
Ik lees nooit wat over handhaving op gebruik 06 nummers voor data. De ACM eist dat providers daarop acteren maar een kennis van mij gebruikt al jaren een Vodafone Red Unlimited SIM in een router. Controle is ook niet zo gemakkelijk, je zult als provider via de IMEI moeten achterhalen of het een router is, bijvoorbeeld via https://www.imei.info/.

Er is overigens een truc. Dual SIM nemen en de tweede SIM in een hele oude Nokia. Het netwerk ziet dan voor telefonie en SMS de IMEI van die Nokia en geen IMEI van de router. Dan zul je als provider weer moeten concluderen dat 20 Gb. dat per dag via een Nokia 3310 uit het jaar kruik wel heel bijzonder is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:46
ernstoud schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:46:
[...]

Ik zie het, EUR 20,80 excl BTW. Goede deal. 20 Gb. per dag met daarna aanvullers.

[...]

Ik lees nooit wat over handhaving op gebruik 06 nummers voor data. De ACM eist dat providers daarop acteren maar een kennis van mij gebruikt al jaren een Vodafone Red Unlimited SIM in een router. Controle is ook niet zo gemakkelijk, je zult als provider via de IMEI moeten achterhalen of het een router is, bijvoorbeeld via https://www.imei.info/.

Er is overigens een truc. Dual SIM nemen en de tweede SIM in een hele oude Nokia. Het netwerk ziet dan voor telefonie en SMS de IMEI van die Nokia en geen IMEI van de router. Dan zul je als provider weer moeten concluderen dat 20 Gb. dat per dag via een Nokia 3310 uit het jaar kruik wel heel bijzonder is :) .
Gebruik hier al sinds mei 2024 een odido unlimited abonnement in een 5G router en nog nooit wat gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Roy Tollenaar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Gebruik hier al sinds mei 2024 een odido unlimited abonnement in een 5G router en nog nooit wat gehoord.
Dat bedoel ik. In mijn zakelijke kringen hoor ik dit veel. Dan noem ik K&K als oplossing en hoor ik dat ze al jaren 06 nummers in routers op diverse al dan niet tijdelijke locaties gebruiken.

En doe ik via de genoemde link een check dan blijkt mijn Zyxel NR7302 router een”phone” te zijn ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 24-06-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:49
BiG-GuY schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Evenwifi haalt de simkaarten via dezelfde partij als waar wij ze zakelijk halen. Zie nu dat hun Consumenten aanbod gelijk is aan Evenwifi, niet zo gek natuurlijk. Wij werken enkel met het Zakelijke aanbod, omdat we enkel B2B diensten leveren.

K&K blijft de goedkoopste optie ja.

De NR7302 zou wel een uitkomst kunnen bieden, aangezien het actieve component inlcusief de buiten antenne in de buiten unit zit. Hierdoor heb je minimaal verlies in het signaal en zou je in theorie een veel sterker signaal kunnen halen.

Vooralsnog blokkeert Odido op K&K consumenten abo n28 niet op SIM niveau, dus met de NR7302 kan je daar nog steeds gebruik van maken.
Je hebt waarschijnlijk over Internet on demand welke is gericht op partners en grote zakelijke klanten. Evenwifi is ook van hun maar meer gericht op eindklanten. Zelf ook partner bij IOD en goed contact met Jacques. (Ook op technisch gebied)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:34
Ben opeens achter iets achter van iets dat ik niet had verwacht. Waar ik altijd eerder een hogere snelheid deed behalen als het modem op zijn kop stond (wat ook eerder geregeld is gemeld met zelfs print beugels) haal ik nu juist weer een hogere snelheid als ik hem op dezelfde plek heb staan maar dan gewoon staand. Het is niet de oude snelheid nog maar het verschil van rond de 30Mbit/s download naar 125Mbit/s is een merkbaar verschil. Upload zit op ongeveer dezelfde snelheid. Heb nu dus globaal gezien een synchrone verbinding. Stiekem hoop ik dat Odido nog iets doet waardoor ik mijn eerdere snelheid (650Mbit/s+ download) terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cave_Boy Niet synchroon maar symmetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Oeps ja dat was het woord waar ik even niet opkwam. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cave_Boy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:04:
[...]

Oeps ja dat was het woord waar ik even niet opkwam. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1eeP7gRTLTp0f44-CdEJdH6Yec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hqfcRYYum9yM4N0E8P5WoEVp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

netblade

Sunrise

Hmm geen service hier in Alphen aan den Rijn, of enkel 3g waar geen data doorheen gaat. Hebben meer mensen last van dit probleem?

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
netblade schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:31:
Hmm geen service hier in Alphen aan den Rijn, of enkel 3g waar geen data doorheen gaat. Hebben meer mensen last van dit probleem?
Op Frontapge hier lee sik net: nieuws: Odido heeft storing op mobiele netwerk
Mogelijk hiermee last?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Lijkt er inderdaad wel op, op mn mobiel iig weer hsdpa en wat data. Klik en klaar is nog stuk

edit ; opgelost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:06

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ligt er nog steeds uit bij mij (omgeving Utrecht)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Laatst online: 12:36
Bij mij zojuist ook verbinding kwijt. K&K app krijgt ook geen verbinding met het modem terwijl er wel een WiFi verbinding met uitroepteken is. Eigenlijk geen zin om het modem te resetten ivm aanpassen ssid en wachtwoord.

[ Voor 21% gewijzigd door Miglow op 25-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Miglow schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:38:
Bij mij zojuist ook verbinding kwijt. K&K app krijgt ook geen verbinding met het modem terwijl er wel een WiFi verbinding met uitroepteken is. Eigenlijk geen zin om het modem te resetten ivm aanpassen ssid en wachtwoord.
Altijd eerst even hier kijken: https://allestoringen.nl/storing/odido/

60.000 meldingen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Landelijke storing bij Odido.

https://community.odido.n...met-mobiel-netwerk-377041
[Update 10:30 uur] De oorzaak is gevonden. Op dit moment speelt er een probleem in de systemen die mobiel internet mogelijk maken. Hierdoor kun je mogelijk minder tot geen bereik ervaren met als gevolg beperkt toegang tot mobiel internet. Nooddiensten blijven uiteraard gewoon bereikbaar. We werken nog hard aan een oplossing. Zodra er een update is, laten we het je weten in dit topic.

[Update 11:13 uur] De problemen zijn opgelost! Mocht je nog problemen ervaren met je mobiele netwerk dan dien je je toestel te herstarten. Nogmaals onze excuses voor het ongemak en dank voor jullie geduld.

[Update 12:30] Op dit moment speelt er opnieuw een probleem in de systemen die mobiel internet mogelijk maken. Hierdoor kun je mogelijk minder tot geen bereik ervaren met als gevolg beperkt toegang tot mobiel internet. Nooddiensten blijven uiteraard gewoon bereikbaar. We werken nog hard aan een oplossing. Zodra er een update is, laten we het je weten in dit topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Keypunchie op 25-06-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
netblade schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Lijkt er inderdaad wel op, op mn mobiel iig weer hsdpa en wat data. Klik en klaar is nog stuk

edit ; opgelost
K&K ook opgelost? Ligt er bij mij nu uit ...ook omgeving Alphen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@idef1x dubbele storing, lijkt, zie boven (toegevoegd uit community bericht van Odido)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

idef1x schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:51:
[...]

K&K ook opgelost? Ligt er bij mij nu uit ...ook omgeving Alphen....
Is weer stuk, nu zelfs geen enkel bereik meer en mn hotspot ZTE 5120 vind het ook niet grappig meer, die reboot steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
netblade schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:53:
[...]

Is weer stuk, nu zelfs geen enkel bereik meer en mn hotspot ZTE 5120 vind het ook niet grappig meer, die reboot steeds
dacht ik al...mijn K&K modem krijgt niet eens een verbinding momenteel..Misschien toch mijn glas aansluiting maar houden...die gaat er in principe over 2 weken uit, maar heb daar nog nooit zo'n storing meegmaakt....hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Mijn mobiel is sinds 12:45-13:00 ergens geheel de connectie kwijt geraakt ook...
K&K ligt er hier uit sinds 12:29, volgens mn UCG-Fiber erachter.

Ben gelukkig thuis via Odido glas zonder problemen...

[ Voor 18% gewijzigd door BiG-GuY op 25-06-2025 13:07 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
K&K doet het bij mij, Odido mobiel ligt er uit. (Zoetermeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
K&K is weggeweest en weer terug, Odido zakelijke mobiel is nog offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ah, K&K op mijn desktop die aan de kabel zit werkt, maar op de mobiel niet, heel vreemd.

EDIT. Wifi op mijn mobiel werkt ook weer. mobiel nog steeds niet.

[ Voor 28% gewijzigd door ton14 op 25-06-2025 13:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
Nou hoop ik niet dat alle 62000 melders op allestoringen.nl ook hier allemaal komen melden dat het bij hun niet werkt.

;)

Relax. Het komt goed. Echt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Na een herstart heb ik wel weer internet. Maar blij dat ik voor mobiel een ander netwerk heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:54:
Maar blij dat ik voor mobiel een ander netwerk heb.
Dat is ook wel een overweging bij het overschakelen naar Klik en Klaar thuis. Als je mobiel gebruik maakt van Odido, is de kans vrij groot dat het beide op hetzelfde moment kapot gaat. Ik zit mobiel bij KPN en Klik en Klaar bij Odido. Beetje spreiden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:41
Hier werkt alles weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:39

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Na een herstart heb ik wel weer internet. ........
Bedankt voor de tip. Ik zat te wachten tot de verbinding automatisch weer internet kreeg maar vanwege uw bericht toch maar even een reboot K&K router gedaan en het werkte weer.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Hier beide K&K abonnementen nog steeds down.

Een 4GvT abonnement doet het wel weer. Is dus specifiek de fwainternet APN.

Meerdere restarts gedaan.

Geduld dan maar. Relax, komt goed :*) .

Update 16:32… werkt weer.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 25-06-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Tweakers heeft om 15:30 een update geplaatst. Tweede storing vandaag was dus een door Odido zelf gecreëerd probleem ;) nieuws: Odido laat gebruikers 'gefaseerd' weer toe op mobiel netwerk na stori...

[ Voor 31% gewijzigd door vdr01 op 25-06-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
vdr01 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:44:
Tweakers heeft om 15:30 een nieuw artikel geplaatst.
nieuws: Odido laat gebruikers 'gefaseerd' weer toe op mobiel netwerk na stori...

Tweede storing vandaag was dus een door Odido zelf gecreëerd probleem ;)
Nou ja, de herroutering ging fout. Dat heb ik wel meer gehoord. Vaak omdat die exercitie niet goed getest is. Er hoeft dan maar ergens een routing tabel verkeerd te staan en je krijgt packet storms e.d.

Maar goed, aanname. Wellicht was het wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

ernstoud schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Nou ja, de herroutering ging fout. Dat heb ik wel meer gehoord. Vaak omdat die exercitie niet goed getest is. Er hoeft dan maar ergens een routing tabel verkeerd te staan en je krijgt packet storms e.d.

Maar goed, aanname. Wellicht was het wat anders.
Of ergens een Barry Eunhaas die zijn schep verkeerde in de grond zette. Hier lag het er 5 minuten uit (tijdens een Teams vergadering..), gelukkig met de KPN sim er na 30 seconden weer in. Kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renetje6
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-09 13:06
Ik ben op vakantie en kan de router niet op afstand resetten. Gaat hij dit automatisch nog doen of verbinding met het netwerk zoeken? Nu kan ik geen verbinding krijgen met Hue etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Na een herstart heb ik wel weer internet. Maar blij dat ik voor mobiel een ander netwerk heb.
bedankt voor de tip!

Eerste keer herstart en inderdaad ook in 1x alles weer up and running

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
Ik had geen restart nodig om alles weer werkend te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Idem, werkte gewoon toen ik thuiskwam, verder nog niet gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariop
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-07 12:14
Vrees dat het voor mij een ritje gaat worden naar een remote K&K die niet meer online wil komen, offline sinds gisteren 12:31.

Best jammer dat netwerk-recovery niet in orde is op Odido's K&K router/modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mariop schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:22:
Vrees dat het voor mij een ritje gaat worden naar een remote K&K die niet meer online wil komen, offline sinds gisteren 12:31.

Er was een grote storing. Ik moest inderdaad daarna mijn router herstarten om deze weer online te krijgen. Dat doet me wel weer denken aan dat ik eens moet kijken of het mogelijk was om vanaf het LAN een reboot te geven, zodat ik een watcher in kan stellen die dat voor me doet, als ik op vakantie ben. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 26-06-2025 08:45 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariop
Room42 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:44:
[...]
Dat doet me wel weer denken aan dat ik eens moet kijken of het mogelijk was om vanaf het LAN een reboot te geven, zodat ik een watcher in kan stellen die dat voor me doet, als ik op vakantie ben. :)
Ja precies dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekiteu
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08 12:34
Kunnen we dus concluderen dat het probleem zichzelf oploste via ODIDO zelf, tenzij er een router achter hing?

Ik moest namelijk mijn K&K kastje resetten, die geen internet naar mijn router doorgaf. Na een reset van enkel het K&K modem, werkt mijn WIFI direct weer. Op het K&K modem brandde netjes de 2 groene en 2 blauwe leds.

(Ook weet ik exact wanneer het wel en niet werkt, want ik krijg een melding zodra de beveiligingscamera's offline gaan, en deze kwamen niet meer online na gister middag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Een snelle test/zoekactie met ChatGPT geeft niet veel hoop.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Schakelklok ertussen die je modem elke dag even opnieuw uitzet en een paar minuten later weer aanzet.....het leven kan soms voor 5 euro heel simpel wezen.
Ik laat sowieso elke dag mijn modem opnieuw opstarten en dat doe ik al zolang ik internet heb ongeachte welke provider dat ook is opdat moment. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
pribo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Schakelklok ertussen die je modem elke dag even opnieuw uitzet en een paar minuten later weer aanzet.....het leven kan soms voor 5 euro heel simpel wezen.
Ik laat sowieso elke dag mijn modem opnieuw opstarten en dat doe ik al zolang ik internet heb ongeachte welke provider dat ook is opdat moment. d:)b
Ja, dat zie ik dus absoluut niet zitten. Ik wil hem alleen resetten als het nodig is, wat 99 van de 100 dagen niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mariop schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:22:

De gemiddelde gebruiker van Odido Klik & Klaar is minstens regelmatig in de buurt van het modem. Dat wordt namelijk door hen gebruikt op het woonadres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
mekiteu schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:41:
Kunnen we dus concluderen dat het probleem zichzelf oploste via ODIDO zelf, tenzij er een router achter hing?
Nope. Zelf heb ik er een ubiquiti achter en bij thuiskomst deed het gewoon (mijn mobiel was wel uitgevallen die dag, maar ik was op kantoor). Denk dat het gewoon beetje pech/geluk is, eerlijk gezegd, of hij vanzelf weer opkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mariop
Had op onze vorige kantoor locatie waar we afhankelijk waren van een Ziggo "Zakelijk" Modem uiteindelijk een automatisering in HomeAssistant gemaakt die op basis van een timeout van 5 minuten op 3 verschillende eindpoints (1.1.1.1, 8.8.8.8, 9.9.9.9) een slimme plug uitzette op de modem en deze na 2 minuten weer aanzette. Wel een afkoelings periode erin gezet na de PTP zodat ie niet de hele tijd aan en uit gaat.

Je zou dit ook met een CronTab kunnen oplossen en wat bash scripting, maar we hadden HA toch al lopen toen. Misschien weer tijd om dit weer in ere te herstellen, heen en weer rijden kost ook tijd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

In de Home Assistant integratie voor Zyxel die hier eerder gepost werd zit ook de optie om een Restart aan te roepen. Ik heb hem nog niet getest, maar dan kun je het zonder power plug doen, en met een soft reboot. Misschien wel een minder goede oplossing voor mocht het modem zijn vastgelopen. Maar dat is via dezelfde integratie ook wel te zien aan het gebrek aan nieuwe statistieken.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Room42 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Ja, dat zie ik dus absoluut niet zitten. Ik wil hem alleen resetten als het nodig is, wat 99 van de 100 dagen niet zo is.
Ik heb het over opnieuw opstarten niet over resetten....resetten en opnieuw opstarten zijn 2 compleet verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergenfietsen
mekiteu schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:41:
Ik heb ook een router achter de K&K en heb gisteren niet hoeven te herstarten.
Alles werkte gewoon in een keer. Dus zowel aan het modem en router niets gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Room42 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Er was een grote storing. Ik moest inderdaad daarna mijn router herstarten om deze weer online te krijgen. Dat doet me wel weer denken aan dat ik eens moet kijken of het mogelijk was om vanaf het LAN een reboot te geven, zodat ik een watcher in kan stellen die dat voor me doet, als ik op vakantie ben. :)
Via Home Assistant kan het. Eerder in het topic voorbij gekomen dat er nu een HACS integratie is die de Zyxel kan uitlezen en ook een Reboot commando kan geven.

Dan moet je binnen je Home Assistant op het lokale netwerk erachter de Automatisering inrichten wanneer je de reboot knop wilt indrukken.

Wel heb ik ervaren dat met Bridge mode aan, of het nou Dynamic of Static configuratie is, dat ik nooit internet heb op de NR5307 na een reboot. Tot ik Bridge weer uit/aan zet... Dit is niet nieuw en heeft die altijd al gedaan. Maar reboot hem zelden, uptime tot gisteren was meer dan een maand. Wanneer ik eenmaal wel de nieuwere firmware ga ontvangen, ga ik wel gewoon terug naar DMZ, want dat werkte wel automatisch na elke reboot.

Wacht vooralsnog nog steeds op de nieuwe Unifi 5G opties, die zijn al laten zien, maar nog geen releasedate, specs of prijzen bekend. Tot die tijd blijf ik gewoon lekker met de NR5307 werken.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
pribo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb het over opnieuw opstarten niet over resetten....resetten en opnieuw opstarten zijn 2 compleet verschillende dingen.
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde ook rebooten. :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
BiG-GuY schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Via Home Assistant kan het. Eerder in het topic voorbij gekomen dat er nu een HACS integratie is die de Zyxel kan uitlezen en ook een Reboot commando kan geven.
[...]
Bedankt voor deze referentie! Daarmee de post van XhaiKhaL in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" gevonden, welke ik even ga testen!

edit:
Update: Dat werkt! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 26-06-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nou, nou, niet zo fel over iets dat in dagelijks taalgebruik gewoon door elkaar wordt gehaald en dan ook vaak last heeft van "nederengels".

(Ik bespaar iedereen hier een klein mini-college over wat de definitie van een "reset" is. Van simpelweg in een OS klikken op "opnieuw opstarten" tot en met "terug naar de fabrieksinstellingen en alles ertussen).

Wat Room42 domweg zegt is dat hij het niet dagelijks wil doen, maar op basis van specifieke randvoorwaarde (ik neem aan: dat het internet niet behoorlijk werkt).

Zelf zou ik overigens ook voor de domme oplossing gaan. Die werken vaak het beste. En zijn zeker het meest voorspelbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Room42 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:18:
[...]

Bedankt voor deze referentie! Daarmee de post van XhaiKhaL in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie" gevonden, welke ik even ga testen!
Doelde op deze HACS integratie: https://github.com/zulufoxtrot/ha-zyxel
Dan krijg je ook allemaal sensoren erbij met misschien handige informatie voor je Automations.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

BiG-GuY schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Wel heb ik ervaren dat met Bridge mode aan, of het nou Dynamic of Static configuratie is, dat ik nooit internet heb op de NR5307 na een reboot. Tot ik Bridge weer uit/aan zet... Dit is niet nieuw en heeft die altijd al gedaan. Maar reboot hem zelden, uptime tot gisteren was meer dan een maand. Wanneer ik eenmaal wel de nieuwere firmware ga ontvangen, ga ik wel gewoon terug naar DMZ, want dat werkte wel automatisch na elke reboot.

Wacht vooralsnog nog steeds op de nieuwe Unifi 5G opties, die zijn al laten zien, maar nog geen releasedate, specs of prijzen bekend. Tot die tijd blijf ik gewoon lekker met de NR5307 werken.
Ik heb de laatste firmware draaien en ken die problemen niet. Ik kan me ook niet herinneren dat ik de problemen met eerdere firmwares gehad heb, waarbij ik alleen echt de allereerste volgens mij gemist heb, waar alle banden nog ingeschakeld waren.

Ik doe overigens hetzelfde, ben ook op Unifi's 5G aanbod aan het wachten, en hang hem dan hier mooi buiten aan de dakkapel. ODIDO heeft besloten hier in de straat geen glasvezel meer aan te sluiten, geen idee hoe dat zit, maar het scheelt dat dit maar €25 per maand kost en 99% van de tijd prima werkt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ktkaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:12

ktkaas

Mobile netwerk fixer

Ben benieuwd hoe het nu loopt op de plekken waar grote festivals nu bezig zijn. Zijn er bijvoorbeeld mensen uit de buurt van Biddinghuizen, waar nu Defqon.1 is. Of mensen uit de buurt van Concert at sea?

Field Service Engineer Mobile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

ktkaas schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:32:
Ben benieuwd hoe het nu loopt op de plekken waar grote festivals nu bezig zijn. Zijn er bijvoorbeeld mensen uit de buurt van Biddinghuizen, waar nu Defqon.1 is. Of mensen uit de buurt van Concert at sea?
Bij grote evenementen worden normaliter tijdelijk extra mast(en) geplaatst. Ik woon zelf ergens waar bij mooi weer veel toeristen komen. Tot op heden weinig van gemerkt qua performance van mijn K&K. Tot mijn eigen verbazing kan ik u zeggen. Dacht zelf als de terrassen vol zijn en er volop bootjes varen wordt het druk op de mast en zal mijn performance wel inzakken. Niets van gemerkt tot nu toe.

[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 26-06-2025 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
ktkaas schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:32:
Afgelopen weekend Pinkpop hier gehad met gemiddeld 45000 bezoekers per dag. Geen enkel probleem gehad met streamen en gamen. Uiteraard was er wel extra capaciteit geplaatst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:50
Odido heeft weer een update geplaatst die nu zichtbaar is op de Antennekaart. Het meest interessante is dat ze nu in heel Zuid-Limburg 5G hebben aangezet op een extra frequentie, 2100MHz. Zonder DSS, dus 4G op 2100MHz is uit.

Zie hier: https://antennekaart.nl/k...2.12337138&lng=5.69091796

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

jk-5 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:51:
Odido heeft weer een update geplaatst die nu zichtbaar is op de Antennekaart. Het meest interessante is dat ze nu in heel Zuid-Limburg 5G hebben aangezet op een extra frequentie, 2100MHz. Zonder DSS, dus 4G op 2100MHz is uit.

Zie hier: https://antennekaart.nl/k...2.12337138&lng=5.69091796
Ze gaan dus toch meer spectrum naar 5G overzetten. Lijkt me nu enkel in die regio als test en mogelijk dat ze het landelijk gaan uitrollen daarna? KPN heeft het zo te zien al praktisch landelijk omgezet van 4G b1 naar 5G n1.

Ben wel benieuwd hoe de 5G modems/telefoons hiermee om zullen gaan, of ze dan CA kunnen op n78+n1+n28+b3 .

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 27-06-2025 11:24 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:50
BiG-GuY schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:21:
[...]

Ze gaan dus toch meer spectrum naar 5G overzetten. Lijkt me nu enkel in die regio als test en mogelijk dat ze het landelijk gaan uitrollen daarna? KPN heeft het zo te zien al praktisch landelijk omgezet van 4G b1 naar 5G n1.

Ben wel benieuwd hoe de 5G modems/telefoons hiermee om zullen gaan, of ze dan CA kunnen op n78+n1+n28+b3 .
Klopt inderdaad. Het zal vast wel even duren voor ze dit landelijk gaan doen. Eerst even data verzamelen in die regio.

Ik was toevallig in Zuid-Limburg nadat dit was geactiveerd. Ik zag vrij consistent dat n1+n78 of n78+n1 werden gebruikt. N28 ernaast gebeurt eigenlijk niet omdat je signaal sterk genoeg is. Wanneer je op 5G n28 primair hebt kan hij wel n78 ernaast koppelen, dus mogelijk ook n1. Ik heb bij Odido nog geen 3 5G banden tegelijk actief gezien op de telefoons

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Overv
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-08 20:02
Tip voor mensen die in hoogbouw wonen en dan in het speciaal ongeveer op de hoogte van de zendmasten zelf: bij mij heeft de modem een significant betere ontvangst als ik hem liggend plaats. Deze resultaten zijn representatief voor meerdere tests (rond dezelfde tijd):

Staand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cTj8XDM0YTI058uc7dJNaCYk8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOhgOvUYcWGaE5brz68SvgX5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tdEg4-KbVsUdOJhnKuwnydT75s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XZAQZLkyiH4SqC6Waaa6PRjY.png?f=fotoalbum_large

Liggend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-aqvyfb6RC2n7udygsy3KajW88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvziwJjeHbS6Zr3df4VxOGTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1PtDn_mSdWNveo4nAYK681bcoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qyfZaFNdbIRhp4wrnfoNcOlR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Overv schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:32:
Tip voor mensen die in hoogbouw wonen en dan in het speciaal ongeveer op de hoogte van de zendmasten zelf: bij mij heeft de modem een significant betere ontvangst als ik hem liggend plaats. Deze resultaten zijn representatief voor meerdere tests (rond dezelfde tijd):

Staand

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Liggend

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bijzonder want de antennes wijzen nu naar het plafond.

Komt natuurlijk door die space shuttle ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Overv schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:32:

Staand

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Liggend

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Best mooie tip maar zoals velen hier ook al aangeven is het handig en slim om eerst een fijne positie te vinden en vanaf die positie kleine veranderingen uit te proberen om te kijken of het een betere snelheid of niet oplevert. Bij sommigen kan het gewoon rechtop zijn, bij anderen misschien op zijn kop en liggend is dan ook een leuke optie. Ook een paar graden draaien kan soms erg veel uitmaken.

(Mooie shuttle trouwens)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

@ernstoud & @Cave_Boy
Jullie missen het internationale space station links op de foto :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbQmiGHdacohtsspweRuGF_7J2Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J54hMWphoWnxCImmeev3r2ky.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlaarts
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 00:41
Bruldoge schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:54:
Hier ook een tevreden gebruiker van K&K vanaf het eerste begin.

Ik heb poort 443 geforwarded naar mijn Synology NAS, dit werkt perfect, maar nu kan ik de modem niet meer bereiken op http://192.168.1.1. Als ik het adres intyp in mijn browser zie ik even heel kort het inlogscherm van Zyxel maar schiet dan door naar https://192.168.1.1 met onderstaande melding:

Unable to connect

Firefox can’t establish a connection to the server at 192.168.1.1.

Hoe kan ik zo instellen dat ik de modem nog wel kan bereiken?
Wellicht mosterd na de maaltijd. Maar misschien is het volgende dan nog nuttig voor anderen. Ik heb zelf nu een Zyxel NR 7302 in passthrough modus draaien. Er zit een Fritzbox achter die mijn interne netwerk verzorgt. Daarvóór had ik in een soortgelijke constructie het Odido modem (= Zyxel NR5307) met een DMZ draaien, waarin de Fritzbox was opgenomen Ik weet - bij gebrek aan kennis van zaken helaas niet - of de 'truc' die ik hierna beschrijf) in dat geval óók werkt.

De Zyxel modems zijn te bereiken op het adres 192.168.1.1. Dat kun je veranderen, maar ik heb het zo gelaten. Helaas maakt ook de Fritzbox gebruik van 192.168.1.1. Dat had in mijn geval tot gevolg dat ik niet op beide modems kon inloggen. De praktijk wees uit dat ik bij mijn inlogpogingen altijd bij de Fritzbox uitkwam. Het was onmogelijk is om de Zyxel modem/ router vanaf je PC te benaderen.
Iemand anders (ik kan zijn post niet meer vinden, maar de credits horen bij hem) heeft uitgedacht dat je de tweede router een ander ip adres kunt toewijzen.Niet 192.168.1.1. maar b.v. 192.178.1.1. die je vervolgens als DHCP server laten werken. Bij mijn Fritzbox ziet dat er dan als volgt uit: IPv4 adres: 192.178.1.1, subnetmasker 255.255.255.0. De DHCP-server van de Frtizbox deelt adressen uit binnen de range van 192.178.1.20 tot 192.178.200. De Fritzbox verzorgt dus het lokale netwerk en is zelf bereikbaar op 192.178.1.1. De Zyxel NR7302 blijft voor onderhoud bereikbaar op 192.168.1.1.maar heeft binnen mijn netwerk geen andere functie dan er voor te zorgen dat de Fritzbox op het internet is aangesloten. DHCP en NAT staan op de Zyxel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
jlaarts schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:29:
[...]

Wellicht mosterd na de maaltijd. Maar misschien is het volgende dan nog nuttig voor anderen. Ik heb zelf nu een Zyxel NR 7302 in passthrough modus draaien. Er zit een Fritzbox achter die mijn interne netwerk verzorgt. Daarvóór had ik in een soortgelijke constructie het Odido modem (= Zyxel NR5307) met een DMZ draaien, waarin de Fritzbox was opgenomen Ik weet - bij gebrek aan kennis van zaken helaas niet - of de 'truc' die ik hierna beschrijf) in dat geval óók werkt.

De Zyxel modems zijn te bereiken op het adres 192.168.1.1. Dat kun je veranderen, maar ik heb het zo gelaten. Helaas maakt ook de Fritzbox gebruik van 192.168.1.1. Dat had in mijn geval tot gevolg dat ik niet op beide modems kon inloggen. De praktijk wees uit dat ik bij mijn inlogpogingen altijd bij de Fritzbox uitkwam. Het was onmogelijk is om de Zyxel modem/ router vanaf je PC te benaderen.
Iemand anders (ik kan zijn post niet meer vinden, maar de credits horen bij hem) heeft uitgedacht dat je de tweede router een ander ip adres kunt toewijzen.Niet 192.168.1.1. maar b.v. 192.178.1.1. die je vervolgens als DHCP server laten werken. Bij mijn Fritzbox ziet dat er dan als volgt uit: IPv4 adres: 192.178.1.1, subnetmasker 255.255.255.0. De DHCP-server van de Frtizbox deelt adressen uit binnen de range van 192.178.1.20 tot 192.178.200. De Fritzbox verzorgt dus het lokale netwerk en is zelf bereikbaar op 192.178.1.1. De Zyxel NR7302 blijft voor onderhoud bereikbaar op 192.168.1.1.maar heeft binnen mijn netwerk geen andere functie dan er voor te zorgen dat de Fritzbox op het internet is aangesloten. DHCP en NAT staan op de Zyxel uit.
Zeer onverstandig want 192.178.1.1 is een op internet routeerbaar adres: https://www.ip2location.com/demo/192.178.1.1
Dit kan leiden tot grote routing issues.

Alleen 192.168.x.y is aangewezen als niet routeerbaar.

Wat je moet doen is 192.168.1.x en 192.168.2.x gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:52:

Zeer onverstandig want 192.178.1.1 is een op internet routeerbaar adres: https://www.ip2location.com/demo/192.178.1.1
Dit kan leiden tot grote routing issues.
...
Gelukkig waarschijnlijk alleen binnen het eigen netwerk, niet aan de wan kant richting de provider.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
In plaats van 192.178.1.1, liever op 192.168.2.1,

dan heb je namelijk een gereserveerde local range te pakken.

Wikipedia: Reserved IP addresses

Ook supermakkelijk te subnetten. (2x een /24)

Maar sowieso de moeite waard als je dit soort dingen doet om eens in netwerken te verdiepen.

[ed.] zie nu pas dat @ernstoud precies dit advies al heeft gegegeven.

(Aan de “buitenkant”, dus vanaf het internet gaat dit trouwens nooit grote problemen geven, omdat voor routing daar gebruik wordt gemaakt van andere protocollen, zoals BGP)

Intern is het gewoon niet handig. Het werkt wel, omdat Fritz dit herkent als zijn “eigen” IP, maar in de toekomst kan het voor problemen zorgen.

[ Voor 36% gewijzigd door Keypunchie op 28-06-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keypunchie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 08:51:
...
Intern is het gewoon niet handig. Het werkt wel, omdat Fritz dit herkent als zijn “eigen” IP, maar in de toekomst kan het voor problemen zorgen.
Nou, als je naar het echte 192.178.x.y adres de echte 192.178.x.y adressen wil gaan (geen idee welke dns naam namen daar bij hoort horen) dan lukt dat niet, want dat wordt die worden alleen lokaal gezocht.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 28-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
W1ck1e schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:03:
[...]

Nou, als je naar het echte 192.178.x.y adres wil gaan (geen idee welke dns naam daar bij hoort) dan lukt dat niet, want dat wordt alleen lokaal gezocht.
Alleen kun je dus geen enkel 192.178.x.y IP adres op internet meer benaderen. En dat hele blok is grotendeels Google begrijp ik. Kan me voorstellen dat je dan raar opkijkt als opeens Gmail niet werkt bijvoorbeeld. Hoe dan ook, onverstandig om een routeerbaar IP segment op je LAN te gebruiken. Misschien werkt het nu, maar opeens ergens in de toekomst wil je iets benaderen en werkt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:19:

Alleen kun je dus geen enkel 192.178.x.y IP adres op internet meer benaderen. ...
Dat bedoelde ik inderdaad (maar schreef ik totaal niet) ;)

van hier

NetRange: 192.178.0.0 - 192.179.255.255
CIDR: 192.178.0.0/15
NetName: GOOGLE

Als je die niet meer kan benaderen dan ben je volgens mij "ONTGOOCHELD".

@rvk Er is een berichtje met 192.178.1.1
Maar of dat de bron is ?

Van chatgpt leer ik dat een Fritzbox vaak 192.168.178.1 als default lan adres heeft

[ Voor 51% gewijzigd door W1ck1e op 28-06-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:33

rvk

jlaarts schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 01:29:
[...]
Iemand anders (ik kan zijn post niet meer vinden, maar de credits horen bij hem) heeft uitgedacht dat je de tweede router een ander ip adres kunt toewijzen.Niet 192.168.1.1. maar b.v. 192.178.1.1. die je vervolgens als DHCP server laten werken. Bij mijn Fritzbox ziet dat er dan als volgt uit: IPv4 adres: 192.178.1.1, subnetmasker 255.255.255.0. De DHCP-server van de Frtizbox deelt adressen uit binnen de range van 192.178.1.20 tot 192.178.200.
Waarschijnlijk wordt hier gewoon 192.168.178.x bedoeld.
(Ook te zien aan de tekst 192.178.200. Ik denk dat je hier dus de 178 op de verkeerde plaats herinnerd uit de oorspronkelijke post.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersaturn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-07 19:25
Ik ben aan het overwegen een huisje te kopen op een plek waar niks onder de grond mag gebeuren, dus K&K lijkt de enige goede oplossing te zijn voor een beetje redelijk internet. Ik zag dat je via Xipoconnect ook 5G internet kunt ontvangen, maar dat is ruim 4x zo duur en gaat ook via het netwerk van Odido.. dat lijkt me dus niet heel nuttig.

Nu geeft de website van Odido aan dat ik 55 Mbit/s down en 13 Mbit/s up kan verwachten, in een "Plus" gebied volgens de dekkingskaart. Niet erg aantrekkelijk, maar gezien de ervaringen van anderen ben ik nog hoopvol.

De 2 dichstbijzijnde zendmasten staan op ~700m, ~900m afstand, niet in direct zicht.

Die op ~700m (transmissie: Microwave):
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
20.2 m 110° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 110° n78 3600 MHz 22 dBW
20.2 m 230° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 230° n78 3600 MHz 22 dBW
20.2 m 350° n28 783 MHz 22 dBW
20.2 m 350° n78 3600 MHz 22 dBW

Die op ~900m (transmissie: Glas 10Gbps):
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
39.2 m 0° n28 783 MHz 30.8 dBW
40.4 m 0° n78 3600 MHz 22 dBW
38.4 m 120° n28 783 MHz 30.8 dBW
39.6 m 120° n78 3600 MHz 22 dBW
38.4 m 240° n28 783 MHz 30.8 dBW
39.6 m 240° n78 3600 MHz 22 dBW

Het is niet in het buitengebied, maar ook geen dichtbevolkte stad. Rond de 40.000 inwoners.

Is aan de hand van deze informatie een beetje te achterhalen of hier een goede verbinding te verwachten is? Ik zie veel mensen die hun bandbreedte delen maar minder vaak de ping, hoe (in)stabiel is dit over het algemeen en van welke factoren is dit hier afhankelijk?
Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.