franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is geen ramp, heb al een travel router van gl-inet. Dus daar kan ik eventueel zo in prikken.franssie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:24:
@g00gle let wel dat de NR7302 alleen WiFi heeft voor beheer, je zal dus nog een accespoint moeten toevoegen. Verder zijn er hierboven nog een aantal besproken.
Wat wil je precies? Ik heb zelf een uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi gekocht voor Klik en Klaar. Hij gaat onderandere mee op vakantie (binnen Nederland, Klik en Klaar werkt niet in het buitenland!!), maar ik gebruik hem thuis ook en ik neem hem vrijwel altijd mee als we met z'n allen met de auto weg gaan. Deze ondersteund de n78 band, evenals de 4G banden. Een dergelijk apparaat is 'mobiel' in de zin van dat er een accu in zit en je hem makkelijk mee kunt nemen. Het nadeel van deze formfactor is dat er wat minder ruimte is voor de antenne's en je dus minder profijt hebt van de 4x4 MIMO.g00gle schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:20:
Hoop hier eigenlijk een advies te vinden waarvan jullie zeggen dat is echt prima. Eventueel wil ik hem later thuis inzetten voor klik&klaar. Maar zit nu nog bijna een jaar aan het glasvezel contract. Dus dat is toekomst.
Meer info over deze MiFi kun je vinden in een oudere post van mij in dit topic:
Ik had een ZTE in bestelling staan, maar na het lezen van problemen of eigenlijk het ontbreken van ondersteuning kwa firmware en dergelijke toch de keuze gemaakt deze te annuleren. Ik had deze besteld: https://amzn.eu/d/2S6pGyd ook omdat deze de mogelijkheid heeft voor externe antennes. Maar het ontbreken van ondersteuning vanuit de fabrikant heeft me doen besluiten deze te cancelen. Ik kon in iedergeval geen enkele firmware update of support pagina van de fabrikant vinden.Siira schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:54:
[...]
Wat wil je precies? Ik heb zelf een uitvoering: ZTE MU5120 5G MiFi gekocht voor Klik en Klaar. Hij gaat onderandere mee op vakantie (binnen Nederland, Klik en Klaar werkt niet in het buitenland!!), maar ik gebruik hem thuis ook en ik neem hem vrijwel altijd mee als we met z'n allen met de auto weg gaan. Deze ondersteund de n78 band, evenals de 4G banden. Een dergelijk apparaat is 'mobiel' in de zin van dat er een accu in zit en je hem makkelijk mee kunt nemen. Het nadeel van deze formfactor is dat er wat minder ruimte is voor de antenne's en je dus minder profijt hebt van de 4x4 MIMO.
Meer info over deze MiFi kun je vinden in een oudere post van mij in dit topic:
Afhankelijk van de banden die je wilt gebruiken, heeft een externe antenne wel/geen nut. Voor n78 gaat het je niet veel opleveren omdat de demping van de kabel te groot is. Daarom zie je modems die het actieve deel buiten hebben inclusief antennes en dan een UTP verbinding naar binnen hebben.g00gle schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:10:
[...]Ik had deze besteld: https://amzn.eu/d/2S6pGyd ook omdat deze de mogelijkheid heeft voor externe antennes.
Er zit een "Check for updates" feature in de webinterface. Hij zegt bij mij dat er geen updates zijn. Dat gezegd hebbende, het werkt prima, dus ik heb ook geen behoefte aan een update. Zelfs de uptime is geen issue, geen WiFi problemen zoals met de NR5307 van Zyxel die Odido meelevert. De ZTE app (op Android) werkt prima, hij wordt herkend als een U50 pro.Maar het ontbreken van ondersteuning vanuit de fabrikant heeft me doen besluiten deze te cancelen. Ik kon in iedergeval geen enkele firmware update of support pagina van de fabrikant vinden.
Ik neig ook hiernaar en dan gebruiken icm m'n GL-MT3000 die ik toch al heb. Hoe zit het nou met die update van die Zyxel en het uitschakelen van bepaalde banden? Dat is iets wat je niet wil lijkt me, dus moet die update geblokkeerd worden. Of heb ik iets niet gelezen / begrepen?Brentjuh2000 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:12:
ik gebruik de NR7302 i.c.m. een losse RT86AC router van Asus en daar draait mn vpn naar huis op. werkt perfect ( ook in frankrijk op de camping)
Dat betreft een ander type modem, zie TS.g00gle schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:21:
[...]
Ik neig ook hiernaar en dan gebruiken icm m'n GL-MT3000 die ik toch al heb. Hoe zit het nou met die update van die Zyxel en het uitschakelen van bepaalde banden? Dat is iets wat je niet wil lijkt me, dus moet die update geblokkeerd worden. Of heb ik iets niet gelezen / begrepen?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
dat geld alleen voor het K&K modem wat je van odido krijgt. de NR7302 is het buiten modem.g00gle schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:21:
[...]
Ik neig ook hiernaar en dan gebruiken icm m'n GL-MT3000 die ik toch al heb. Hoe zit het nou met die update van die Zyxel en het uitschakelen van bepaalde banden? Dat is iets wat je niet wil lijkt me, dus moet die update geblokkeerd worden. Of heb ik iets niet gelezen / begrepen?
daarin kan je overigens alles instellen banden , bridge ect
Niets. En als het niet bevalt zullen er geïnteresseerden zijn t.z.t. omdat de voorraad op Amazon en eBay beperkt is, een week of wat geleden zei de leverancier dat er nog 800 waren.g00gle schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:33:
[...]
Mooi! Heb een 2e kans via Amazon gepakt voor 159,- wat kan er nou mis mee zijn zou je denken.
Heb ik ook zo gekocht vorig jaar november.ernstoud schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:39:
[...]
Niets. En als het niet bevalt zullen er geïnteresseerden zijn t.z.t. omdat de voorraad op Amazon en eBay beperkt is, een week of wat geleden zei de leverancier dat er nog 800 waren.
Echter bleek dat hij nog origineel verpakt was, dus was het wellicht een retour exemplaar maar nog niet gebruikt.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Haal 770 mbit, heb hem geplaatst op zolder. Hier lag gelukkig al een ethernet kabel richting mijn zonnepanelen. Van mijn vorige installatie had ik nog twee decos liggen (x50). De ene deco in de cv kast geplaatst (dus bedraad) andere onder de tv die draadloos verbinding maakt. Beneden haal ik nu +-700mbit.
Mijn ziggo gaat de deur uit, want voor tv gebruik ik iets met ip ofzo 😉
Bij mij zo rond de 11 a 15 Gb per dag, al kijk ik ook veel NED123 via DVB-T.migeye schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:16:
Misschien een domme vraag, er is een soort van 2TB grens. Wat trekt eigenlijk zeg maar dagelijks tv kijken via bv canal+ en netflix etc? Of is dat verwaarloosbaar?
Netflix 4K is variabel tussen 4-16Mbps, max 18Mbps.migeye schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:16:
Misschien een domme vraag, er is een soort van 2TB grens. Wat trekt eigenlijk zeg maar dagelijks tv kijken via bv canal+ en netflix etc? Of is dat verwaarloosbaar?
Netflix 1080p is variabel tussen 1-4Mbps, max 8Mbps.
Canal+ en NLZiet zijn constant zolang je afspeelt.
https://help.nlziet.nl/hc...360038840052-Dataverbruik
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 10-05-2025 19:15 ]
Sommige Netflix films in 4K en DV halen met gemak 25Mbps en ook nog eens met af en toe een uitschieter er boven, afhankelijk van de scene.BiG-GuY schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:11:
[...]
Netflix 4K is variabel tussen 4-16Mbps, max 18Mbps.
Netflix 1080p is variabel tussen 1-4Mbps, max 8Mbps.
Canal+ en NLZiet zijn constant zolang je afspeelt.
https://help.nlziet.nl/hc...360038840052-Dataverbruik
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Wacht maar tot je AppleTV+ aanzet dan is 30 Mbps de lijn met uitschieters tot 35.snah001 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Sommige Netflix films in 4K en DV halen met gemak 25Mbps en ook nog eens met af en toe een uitschieter er boven, afhankelijk van de scene.
Gisteren een hele normale serie gekeken zonder special effects. Geel is incomming wat links een legenda heeft in Mbps.
/f/image/SIQMkFKxFNRPzFT9GaCpvbDp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 10-05-2025 20:16 ]
Je kan trouwens op deze website je dataverbruik globaal schatten. https://www.rekenapp.nl/dataverbruik-berekenen/ (ik weet niet welke bandbreedte ze als gemiddelde nemen).
In extreme modus zou je per maand 744 uur hebben (31 dagen).
Als je alleen streamt in HD kwaliteit (niet gamen, browsen en videobellen) komt de teller op 2,1TB.
Let hierbij op dat dit extreme is. Bij veel mensen staat de een scherm namelijk ook wel eens even uit.
Doe je bijvoorbeeld 8 uur per dag (248 uur per maand). Dan kom je volgens die website op 1,69TB in 4K modus en 0,73GB in HD modus.
Hier kijken we allen in 4K en er wordt ook behoorlijk wat van het internet gebruik gemaakt.
Nu is Odido (op dit moment) erg soepel. Op dit moment zijn er zo meen ik mij te herinneren pas berichten vanuit Odido over dataverbruik naar voren gekomen in de buurt van 6TB en hoger.
Toen ik de bovenstaande rekensommen deed maken zat ik wel al vrij snel van ik hoop dat ik een rekenfout heb gemaakt (kan iemand dat bevestigen en uitleggen?). Nu is 8 uur per dag nog best veel al kan ik mij best veel situaties bedenken dat dit geregeld wel gehaald wordt. Zeker met een paar kinderen die ook op hun eigen apparaat lekker hun serie kijken. Al mijn berekeningen waren namelijk telkens voor 1 apparaat.
Aan de ene kant zou ik best wel ergens een goede datateller willen zien. Aan de andere kant hoe Odido nu ermee omgaat bevalt mij momenteel goed. Op het moment dat een goede Datateller aanwezig is heb je ook meer kans dat Odido hier meer op gaat letten.
(Overigens zou het voor mij aan de andere kant ook een goeie reflectie op onze levensstijl zijn, als we uit de bundel knallen door teveel video streamen: misschien een teken om iets vaker naar buiten toe te gaan om te ontpluggen, of dat we samen een bordspel kunnen spelen…)
Helemaal mee eens.Keypunchie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:04:
Als je met je huisgenoten (partner /kinderen) allemaal vele uren individueel streams kijkt, dan kan het qua verbruik oplopen en is 5G waarschijnlijk niet de beste oplossing, maar een vaste lijn meer geschikt.
(Overigens zou het voor mij aan de andere kant ook een goeie reflectie op onze levensstijl zijn, als we uit de bundel knallen door teveel video streamen: misschien een teken om iets vaker naar buiten toe te gaan om te ontpluggen, of dat we samen een bordspel kunnen spelen…)
In veel gevallen is die vaste lijn niet aanwezig of een flinke degradatie in snelheid waardoor het kijken in 4K zelfs een probleem kan zijn.
Ik moet toegeven dat ik in het begin dacht 2TB is een lekkere hoeveelheid. Je kan van alles doen. Ja dat is op je mobiel. Maar aan de andere kant omdat je zoveel extra snelheid vaak krijgt etc. maak je er ook meer gebruik van. Nu ik eigenlijk voor het eerst zo grof heb berekend was het wel een klein wakker wordt momentje.
Nogmaals op dit moment is Odido erg coulant. Ik wil dan ook niet iets naars naar Odido hier neerzetten. Het is echt een stukje bewustwording.
Maar waarom zou er dan op ogenschijnlijk random momenten korte periodes van 600+ ping zijn (1-2 minuten)?stormfly schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 06:51:
[...]
Dan ben je mogelijk verhuisd naar een gebied waar er meer gebruikers op dezelfde Odiodo zendmast zitten.
En dat is ook uitstekend van Apple TV+. Zij bieden standaard voor ieder programma of film een mooie 4K-stream. En dat is te zien in kwaliteit.stormfly schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:16:
[...]
Wacht maar tot je AppleTV+ aanzet dan is 30 Mbps de lijn met uitschieters tot 35.
Gisteren een hele normale serie gekeken zonder special effects. Geel is incomming wat links een legenda heeft in Mbps.
[Afbeelding]
Ik zie nu hoe ik jouw berichtje moet lezenGrotbewoner schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:03:
Maar waarom zou er dan op ogenschijnlijk random momenten korte periodes van 600+ ping zijn (1-2 minuten)?
Sinds verhuizing perioden van een paar minuten met hoge ping (700+ms).Sinds verhuizing perioden met hoge ping van een paar minuten (700+ms).
Downloads van andere gebruikers, mobiel of overige K&K gebruikers? Klik & Klaar heeft een hele lage prio op het netwerk, de duurdere mobiele telefoon abonnementen krijgen meer airtime.Grotbewoner schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Maar waarom zou er dan op ogenschijnlijk random momenten korte periodes van 600+ ping zijn (1-2 minuten)?
[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 11-05-2025 14:54 ]
Woon je toevallig in de buurt van een station? En hoe ver zit je van de mast af?Grotbewoner schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Houd er verder rekening mee dat een enkele mast gedeeld is met vele gebruikers, dus heel erg afhankelijk hoeveel er per gebruiker overblijft als iedereen tegelijk bezig is.
Aan de andere kant, als er n28/n78 ontvangst is dan is ons altijd verteld dat met name latency op 5G altijd - ook bij belasting - laag blijft.BiG-GuY schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Woon je toevallig in de buurt van een station? En hoe ver zit je van de mast af?
Houd er verder rekening mee dat een enkele mast gedeeld is met vele gebruikers, dus heel erg afhankelijk hoeveel er per gebruiker overblijft als iedereen tegelijk bezig is.
Nou weet ik wel dat marketing gelegaliseerd liegen is maar ik zie hier overdag op drukke momenten wel daling van snelheid maar latency blijft toch wel goed rond de 15 ms. (gerapporteerd door SpeedTest).
Het is echt om te janken sinds de b11 update. Dagelijks moet ik het modem herstarten om de ingekakte snelheid en hoge ping ongedaan te maken. Soms wel tweemaal op 1 dag. Hoop dat Zyxel en Odido snel met een goeie update komen want dit is niet te doen. Kan wel eigen mesh setje aansluiten maar dit is niet hoe het hoort….Miglow schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:14:
Merken mensen sinds recente updates ook dat met name 5Ghz WiFi vaak wegvalt? Voor mij maakt het niet de wereld verschil omdat ik niet veel last heb van verstoringen onderweg, maar merk vaak dat de werktelefoon (Samsung A02) op 2,4Ghz gewoon verbinding heeft waar mijn eigen telefoons, tablet en laptop soms gewoon de 5Ghz WiFi kwijt zijn.
Morgen komt een eigen 5G modem binnen, dit stuk vuilnis van Zyxel houdt het ongeveer 30 minuten vol voordat ik weer een hard reset moet doorvoeren. Heel veel packet loss en spikes. Onbruikbaar.Nico0nTour schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:18:
[...]
Het is echt om te janken sinds de b11 update. Dagelijks moet ik het modem herstarten om de ingekakte snelheid en hoge ping ongedaan te maken. Soms wel tweemaal op 1 dag. Hoop dat Zyxel en Odido snel met een goeie update komen want dit is niet te doen. Kan wel eigen mesh setje aansluiten maar dit is niet hoe het hoort….
Ik gebruik de versterkers van Odido welke de 5ghz als backhaul gebruikt, dus deze uitzetten is geen optie… ik blijf voorlopig maar herstarten als workaround.Miglow schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:59:
Voor mij is het vooral de 5Ghz die wegvalt, de 2,4Ghz rammelt gewoon door.
Ik ben inmiddels zo ver dat ik mijn apparaten maar op 2,4Ghz laat draaien. Voor de laptop neem ik volgende week wel een netwerkkabeltje mee en rol die maar uit en op elke keer dat ik hem gebruik. WiFi versterkers of überhaupt AP zijn wat overkill in een vrachtwagen cabine van 2,5*2*2 meter 😇Nico0nTour schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:09:
[...]
Ik gebruik de versterkers van Odido welke de 5ghz als backhaul gebruikt, dus deze uitzetten is geen optie… ik blijf voorlopig maar herstarten als workaround.
Even naar gekeken, maar ik erger me nog niet genoeg aan een kabeltje in mijn cabine om ruim €350 uit te geven, maar toch bedankt.franssie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:23:
@Miglow dan is een GL I.NET wellicht nog te overwegen, draait ook prima op USBC en scheelt struikelen en irriteren aan een losse kabel in je cabine?
Ik bedoelde deze bijvoorbeeld, heb ik altijd bij me op reis voor als ik ergens slechte dekking heb, gebruik m dan als repeater, maar werkt ook prima als stand alone AP.Miglow schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:28:
[...]
Even naar gekeken, maar ik erger me nog niet genoeg aan een kabeltje in mijn cabine om ruim €350 uit te geven, maar toch bedankt.
uitvoering: GL.iNet Opal (GL-SFT1200)
I zou nog wachten met het kopen van een 5G modem, niet met 5ghz wifi Travel ap.Miglow schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:56:
Ik zit even te kijken, maar hebben ze helemaal geen 5G routers? Beste wat ik zie is 4G LTE Cat4-Cat6. Niet echt snel volgens mij. Even kijken hoe het ook alweer zat.
Er komt een Travel 5G router later dit jaar op de markt, moet dat topic even opzoeken.
Advies nieuwe mifi-router
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 13-05-2025 17:03 ]
....
Deze zogenoemde Klik&Klaar-dienst is volgens Poulus een behoorlijk succes. De provider heeft al rond de 50.000 Klik&Klaar-abonnementen verkocht, schat Telecompaper.
https://www.nu.nl/economi...-naar-odido-en-delta.html
Niet zo heel gek. Glasvezel is op instapprijs zo rond de 40 euro per maand voor 50Mbit. Als je enigszins een goede Odido-antenne in de buurt hebt, zit je zo op tien keer de snelheid voor zo ongeveer de helft van de prijsHarry720A schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:28:
Hogere internetprijzen bij KPN en Ziggo jagen klanten naar Odido en Delta.
....
Deze zogenoemde Klik&Klaar-dienst is volgens Poulus een behoorlijk succes. De provider heeft al rond de 50.000 Klik&Klaar-abonnementen verkocht, schat Telecompaper.
https://www.nu.nl/economi...-naar-odido-en-delta.html

De glasvezelboeren zullen toch fiks moeten gaan concurreren op prijzen om hun product aantrekkelijker te maken, of de basissnelheid fiks verhogen. Dus ja, ze moeten dan ofwel die 50Mbit-abonnementjes voor 25 euro per maand gaan aanbieden, of ze moeten voor die 40 euro per maand toch echt een snelheid van 500Mbit gaan aanbieden.
(En ja, voor Tweakers zal het Klik&Klaar-lijntje eigenlijk nooit volstaan, maar voor grofweg de rest van de Nederlandse populatie, is dit echt een prima deal.)
V1.18(ACGC.4)C0) buiten in passthrough mode.
Deze maakt verbinding met een Ubiquiti EdgeRouter 6P (Firmware v2.0.9-hotfix.7).
Met enige regelmaat op het moment van de DHCP Renew krijg ik geen nieuwe IP adres. Dat blijft het geval tot 24 uur later wanneer de volgende renew zou moeten plaatsvinden, dan kan het automatisch herstellen. Als ik in de Edge Router een DHCP Release/Renew doe op de interface heeft dat geen effect. Het tijdelijk disconnecten van de verbinding fysiek of softwarematig tussen de EdgeRouter en FWA710 is genoeg om alsnog een IP adres te krijgen. Het kan soms dagen na elkaar goed gaan en soms ook meerdere dagen na elkaar verkeerd.
Ik weet niet of het probleem in het modem of de router zit. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of die wel succesvol deze setup draaien (Zyxel en EdgeRouter)?
[ Voor 0% gewijzigd door cyspoz op 13-05-2025 20:56 . Reden: Typo ]
Same! Ik had een bestelling staan voor een 400/400 abbonement bij Delta voor iets van 50euro. Nu met K&K haal ik 900/120 voor 20euro, een no brainer voor mij. Draait alweer sinds dag 1 van de launch als een zonnetje.Intercity schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:43:
[...]
Niet zo heel gek. Glasvezel is op instapprijs zo rond de 40 euro per maand voor 50Mbit. Als je enigszins een goede Odido-antenne in de buurt hebt, zit je zo op tien keer de snelheid voor zo ongeveer de helft van de prijs
Vind het een beetje spannend om van router/modem met glasvezel op korte afstand, dus ERG stabiele connectie met 1Gb) over te stappen naar een veredelde 5G Hotspot, en compleet kabelloos zowel buiten als binnen te gaan.
Ik game en stream films. Downloaden doe ik vrijwel nooit behalve een FullHD stream, dus gaat mij vooral om latency met een (degelijke) downloadsnelheid om in ieder geval geen blokjes te zien op het beeld of constante buffering te zien. Zal ook wel erg afhangen van de mast in de buurt en wat voor plek je woont, natuurlijk.
Om de thread samen te vatten: Hoe valt deze oplossing bij ieder met dergelijke use case in de smaak tot noch toe? Ik ben er huiverig voor maar het is toch wel 10 euro minder dan mijn huidige abo.
[ Voor 5% gewijzigd door Meneer UYL op 14-05-2025 18:18 ]
[IMG]https://card.psnprofiles.com/2/Meneer_UYL.png[/IMG]
Neem je ze toch beide voor korte tijd?Meneer UYL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:06:
Dit is een behoorlijke thread. Ik was hier niet op de hoogte van maar ben zojuist door Odido gebeld met de optie om hiernaar te "upgraden".
Vind het een beetje spannend om van router/modem met glasvezel op korte afstand, dus ERG stabiele connectie met 1Gb) over te stappen naar een veredelde 5G Hotspot, en compleet kabelloos zowel buiten als binnen te gaan.
Ik game en stream films. Downloaden doe ik vrijwel nooit behalve een FullHD stream, dus gaat mij vooral om latency met een (degelijke) downloadsnelheid om in ieder geval geen blokjes te zien op het beeld of constante buffering te zien. Zal ook wel erg afhangen van de mast in de buurt en wat voor plek je woont, natuurlijk.
Om de thread samen te vatten: Hoe valt deze oplossing bij ieder met degelijke use case in de smaak tot noch toe? Ik ben er huiverig voor maar het is toch wel 10 euro minder dan mijn huidige abo.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Bijzonder dat Odido belt, ik neem aan glasvezel van een andere aanbieder?Meneer UYL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:06:
Dit is een behoorlijke thread. Ik was hier niet op de hoogte van maar ben zojuist door Odido gebeld met de optie om hiernaar te "upgraden".
Ik ben geneigd te zeggen niet doen. Latency is veel hoger op 5G dan glasvezel. Bij gamen begrijp ik belangrijk.Vind het een beetje spannend om van router/modem met glasvezel op korte afstand, dus ERG stabiele connectie met 1Gb) over te stappen naar een veredelde 5G Hotspot, en compleet kabelloos zowel buiten als binnen te gaan.
Maar je kunt het een maand proberen natuurlijk.
De optie voor uitproberen die ik kreeg voorgeschoteld is als mijn huidige abo wordt stopgezet, een nieuw abo met K&K afsluit, en het in de bedenktermijn uitprobeer. Als het niets is, en ik terug wil, krijg ik weer een nieuwe router e.d. want dan wordt het een nieuw abo.
Nu zit ik in maandelijks opzegbaar afgelopen abo. Die flexibiliteit opofferen om het alleen uit te proberen vind ik niet zo interessant.
Je kan mits je op je telefoon ook Odido hebt even een speedtest je doen en je zou zelfs even kunnen gamen op de hotspot om het te ervaren.Meneer UYL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:22:
[...]
De optie voor uitproberen die ik kreeg voorgeschoteld is als mijn huidige abo wordt stopgezet, een nieuw abo met K&K afsluit, en het in de bedenktermijn uitprobeer. Als het niets is, en ik terug wil, krijg ik weer een nieuwe router e.d. want dan wordt het een nieuw abo.
Nu zit ik in maandelijks opzegbaar afgelopen abo. Die flexibiliteit opofferen om het alleen uit te proberen vind ik niet zo interessant.
Daar had ik nog niet aan gedacht! Al is wel af te vragen of dat een realistische vergelijking is gezien mijn iPhone 13 Modem anders is dan zo een dedicated K&K. Zou dan verwachten dat K&K het beter doet.Roy Tollenaar schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Je kan mits je op je telefoon ook Odido hebt even een speedtest je doen en je zou zelfs even kunnen gamen op de hotspot om het te ervaren.
Ik ga het alsnog wel even uitproberen. Misschien als het teveel problemen creeert dan zeg ik gelijk al nee.
Die is inderdaad al beter, maar als dit prima werkt (wat het waarschijnlijk doet) is het Klik en Klaar modem alleen maar beter. Als je nu al hoge ping hebt gewoon lekker bij glas blijven.Meneer UYL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:28:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht! Al is wel af te vragen of dat een realistische vergelijking is gezien mijn iPhone 13 Modem anders is dan zo een dedicated K&K. Zou dan verwachten dat K&K het beter doet.
Ik ga het alsnog wel even uitproberen. Misschien als het teveel problemen creeert dan zeg ik gelijk al nee.
Wat @franssie al zegt, voor die 10 euro geef je wel wat op ... Glas is per definitie uiterst betrouwbaar en stabiel. Draadloos is afhankelijk van externe factoren. Weer, drukte op de mast, aantal K&K gebruikers in de buurt, hoe is de mast aangesloten ... Je maakt je meer afhankelijk van die factoren. Ik zou ook het ernaast testen. Is het niks, dan kost je dat 20-25 euro. Let ook op dat de WiFi van de K&K router niet bekend staat om de immense stabiliteit. Ik zou in ieder geval niet het glas de deur uitdoen alleen om te testen, dat zou hier parallel gebeuren. Succes met de keuze!Meneer UYL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:06:
Om de thread samen te vatten: Hoe valt deze oplossing bij ieder met dergelijke use case in de smaak tot noch toe? Ik ben er huiverig voor maar het is toch wel 10 euro minder dan mijn huidige abo.
Heb jij met instellen van dirigera in de app verder geen probleem? Ik heb nu de tradfri en op de iphone heb ik wel problemen de apparaten van ikea te benaderen. Beetje een hit and miss. Ik hoopte dat een firmware update het eruit zou halen, maar nu langzamerhand misschien sowieso slim dat ik de overstap naar dirigera eens ga maken.Palomar schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:52:
[...]
Hehe idd bij mij was Sonos ook de enige die tegenstribbelde. En de Ikea dirigera hub wellicht ook, maar die heb ik direct maar van het stroom gehaald, waarna die wel werkte. Bij Sonos heb ik dat uiteindelijk een dag later ook gedaan toen de speakers nog steeds niet in de app stonden.
youtube.com/@hisrep
Meer die last hebben?
Wel gek, mijn mobiel heeft wel verbinding.
Reboot haalt niets uit helaas
Simpel voorbeeld suggestie: oude situatie had ik daling van 50Mbit/s en in nieuwe situatie is mijn piek download ongeveer met 150Mbi's een stuk hoger maar daalt de download ook vrij snel met een totale daling van ongeveer 250Mbit/s a 300Mbit/s. Er blijft ongeveer 450Mbit/s a 500Mbit/s aan download over wat gewoon prima is.
De sterke daling valt mij wel op.
Misschien niet de goede reactie na alle berichten, maar ben ook net geabonneerd op Odido Klik&klaar 5G (mobiel internet) en loop steeds vast met personeel van Odido die er eigenlijk geen verstand van hebben. Ik heb nu een maand sinds april 2025, Odido Klik&Klaar. Ik heb geen 5G ontvangst, geen 5G en maar beperkt 4G ontvangst. Tevens staan de IP adressen op een zwarte lijst bij TransIP, wat weer voor andere problemen zorgt. Ik heb diverse malen gebeld met Odido en langs geweest in de winkel. Ik krijg steeds dezelfde reacties als hieronder beschreven. En zelfs reacties om het abonnement maar op te zeggen. Nu betaal ik wel al een tijdje voor 5G en heb dit ook nodig. Ik heb een expert (uit eigen gelederen) hier naar laten kijken, hij zegt dat het modem van Odido een goedkoop model is en veel te zwak is. Odido kan het beste deze zwakke modem vervangen voor een betere en sterkere en evt. met buitenantenne. Bij het afsluiten van het abonnement zou het signaal bij mij thuis goed moeten zijn, dit was ook door Odido zelf nagekeken. Buiten geprobeerd en toen net 5G gehaald de downloadsnelheid ging van 40 naar 300.Binnen achter dubbelglas of half binnen in de deuropening al geen 5G meer. Buiten dat wij betalen voor 5G en Odido niet levert, hebben wij 5G nodig (10 snelwegen ipv 1 landweggetje). 5G heeft ongeveer 10x meer capaciteit dan 4G plus en i.c.m. een hogere snelheid 300/40=7,5 keer 10 is een factor 75 aan meer capaciteit/snelheid. Mijn mobile telefoon heeft wel gewoon 5G ontvangst binnen!! Dus ligt gewoon aan goedkope en slechte modem.
Dit is wat ik hiervan heb begrepen, ben zelf leek en wil gewoon goed en snel internet.
Het Klik&Klaar (5G!) product is een handige oplossing, alleen het modem is veel te zwak en zou moeten worden vervangen door Odido inclusief eventueel een losse buiten antenne.
Ik hoop op een serieuze reactie van Odido en niet weer een reactie van je abonnement maar opzeggen, rondlopen met je modem, bij het raam zetten (dan ramen zonder glas), aan- en uitzetten, raam open zetten, buiten neer zetten, geen dekking e.d. Het is gewoon een technisch probleem Odido levert niet waar je voor betaalt en houdt je aan het lijntje. Wees eens een sterk bedrijf wat waarmaakt waar je voor betaald en probeer de kwaliteit hoog te houden, de basis was al gelegd door T-mobile nu even goed doorpakken en mensen niet aan het lijntje houden, er zijn hier duizenden klachten over!
De oplossing is hier al vaker aan de orde geweest:FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:42:
GEEN 5G ONTVANGS MET KLIK&KLAAR (mobiel internet)
Misschien niet de goede reactie na alle berichten, maar ben ook net geabonneerd op Odido Klik&klaar 5G (mobiel internet) en loop steeds vast met personeel van Odido die er eigenlijk geen verstand van hebben. Ik heb nu een maand sinds april 2025, Odido Klik&Klaar. Ik heb geen 5G ontvangst, geen 5G en maar beperkt 4G ontvangst. Tevens staan de IP adressen op een zwarte lijst bij TransIP, wat weer voor andere problemen zorgt. Ik heb diverse malen gebeld met Odido en langs geweest in de winkel. Ik krijg steeds dezelfde reacties als hieronder beschreven. En zelfs reacties om het abonnement maar op te zeggen. Nu betaal ik wel al een tijdje voor 5G en heb dit ook nodig. Ik heb een expert (uit eigen gelederen) hier naar laten kijken, hij zegt dat het modem van Odido een goedkoop model is en veel te zwak is. Odido kan het beste deze zwakke modem vervangen voor een betere en sterkere en evt. met buitenantenne. Bij het afsluiten van het abonnement zou het signaal bij mij thuis goed moeten zijn, dit was ook door Odido zelf nagekeken. Buiten geprobeerd en toen net 5G gehaald de downloadsnelheid ging van 40 naar 300.Binnen achter dubbelglas of half binnen in de deuropening al geen 5G meer. Buiten dat wij betalen voor 5G en Odido niet levert, hebben wij 5G nodig (10 snelwegen ipv 1 landweggetje). 5G heeft ongeveer 10x meer capaciteit dan 4G plus en i.c.m. een hogere snelheid 300/40=7,5 keer 10 is een factor 75 aan meer capaciteit/snelheid. Mijn mobile telefoon heeft wel gewoon 5G ontvangst binnen!! Dus ligt gewoon aan goedkope en slechte modem.
Dit is wat ik hiervan heb begrepen, ben zelf leek en wil gewoon goed en snel internet.
Het Klik&Klaar (5G!) product is een handige oplossing, alleen het modem is veel te zwak en zou moeten worden vervangen door Odido inclusief eventueel een losse buiten antenne.
Ik hoop op een serieuze reactie van Odido en niet weer een reactie van je abonnement maar opzeggen, rondlopen met je modem, bij het raam zetten (dan ramen zonder glas), aan- en uitzetten, raam open zetten, buiten neer zetten, geen dekking e.d. Het is gewoon een technisch probleem Odido levert niet waar je voor betaalt en houdt je aan het lijntje. Wees eens een sterk bedrijf wat waarmaakt waar je voor betaald en probeer de kwaliteit hoog te houden, de basis was al gelegd door T-mobile nu even goed doorpakken en mensen niet aan het lijntje houden, er zijn hier duizenden klachten over!
Koop een NR7302 buitenunit! (o.a. te koop op Amazon).
De platte dunne PPPoE kabel is aardig lang en gemakkelijk naar binnen te leggen.
In combinatie met een eigen router zou dit de oplossing moeten zijn gezien je met de Odido unit, als je die buiten zet, wel acceptabele snelheden haalt en dat zal met de NR7302 alleen maar nóg beter zijn.
Je mobiel maakt waarschijnlijk connectie met n28, die wel door je isolatie lagen heen komt en ook een grotere afstand kan afleggen.
Deze banden mogen niet meer gebruikt worden via het originele modem, maar worden vooralsnog wel toegestaan voor gebruik in eigen apparaten bij de K&K Consumenten dienst.
Je enige oplossing is dus een ander modem kopen die wel geschikt is voor je locatie. Door een buiten model te kopen zoals de NR7302 die hier vaker voorbij komt, ga je mogelijk ook n78 kunnen gebruiken, omdat het modem en de antennes dan buiten zijn. De kabel naar buiten levert de data en stroom via PoE, dus binnen sluit je de injector op een eigen router/wifi aan.
Deze is voor een in verhouding lage prijs te vinden is op eBay/Amazon.
Odido K&K is een standaard dienst die voor vele voldoende biedt, maar niet voor iedereen. Voor gebieden waar de n78 ontvangst goed is, presteert hij beter dan vele andere 5G routers/modems die veel duurder zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 15-05-2025 11:55 ]
Ik denk dat jij beter af bent met een klein glasvezel lijntje, je stelt erg veel eisen aan de goedkoopste vorm van internet in Nederland. Jij/je expert onderschat de variatie in radiodekking, dat is met geen enkele tool te voorspellen hoe het bereik is in jouw woning, de bouwmaterialen van een woning staan niet als data in de radioplanning van providersFreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:42:
GEEN 5G ONTVANGS MET KLIK&KLAAR (mobiel internet)
Stuur is een plaatje van de klik en klaar radio dekking tool, dat is een andere dekkingstooi dan de reguliere dekkingspool van Odido. Zit je dan direct op de grens van snel/langzaam? Hoeveel streepjes heeft jouw telefoon binnen 1 van 5 of 5 van 5?
De NR7302 routeert in de standaard setup. Dus een eenvoudige switch er achter is voldoende. Kost een paar tientjes. En eventueel als WiFi nodig is, een accesspoint in bridge.snah001 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 11:49:
[...]
De oplossing is hier al vaker aan de orde geweest:
Koop een NR7302 buitenunit! (o.a. te koop op Amazon).
De platte dunne PPPoE kabel is aardig lang en gemakkelijk naar binnen te leggen.
In combinatie met een eigen router zou dit de oplossing moeten zijn gezien je met de Odido unit, als je die buiten zet, wel acceptabele snelheden haalt en dat zal met de NR7302 alleen maar nóg beter zijn.
De TP-Link SG105PE (https://www.routershop.nl/p/tp-link-tl-sg105pe-72585) is dan een goede keuze, deze kan de NR7302 direct via ethernet voeden.
Super bedankt voor jullie reactie, ik ben niet zo'n techneut om het allemaal uit te zoeken en alles door te lezen, dan raak ik helemaal de weg kwijt. Dus heel erg bedankt voor jullie snelle en duidelijke reactie waar ik gelijk wat mee kan. Ik vind het alleen jammer dat Odido hier niet mee komt. Ik had nog een leken vraag en mag ik nog gebruik maken van jullie expertise? Kan ik de simkaart gewoon overzetten in de andere nieuwe modem en kan ik de 2 wifi versterkers nog gebruiken. Ik wil denk ik naar twee punten in het huis bekabeld naar wifi versterker en/of dataswitch/hub
Ja, de simkaart kan in elk ander (unlocked) modem. Enige wat je moet doen in het modem is de APN instellen op fwainternet (zie TS). De Wifipunten kun je niet gebruiken zonder Zyxel modem, het modem is de 'master' in het netwerk.FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:03:
Kan ik de simkaart gewoon overzetten in de andere nieuwe modem en kan ik de 2 wifi versterkers nog gebruiken. Ik wil denk ik naar twee punten in het huis bekabeld naar wifi versterker en/of dataswitch/hub
Ik heb geen vaste verbinding, ik zit ongeveer 150m vanaf de weg en wel glasvezel aangevraagd bij glasdraad (oid) maar komt pas over 1,5 of 2 jaar, voorheen bij T-mobile 4G (was ook niet heel goed) modem buiten gezet toen wel net 5G en gelijk hogere snelheid. Dus een sterkere modem lijkt mij wel goede oplossing, die wil ik centraal plaatsen bij voordeur en dan met 2 kabel intern naar 2 wifi versterkers (2x maximaal 15 meter van de voordeur, alles gelijkvloers, huis wel geisoleerd wanden en dak met isolatie (2 kanten alum folie), maar zelfs in deuropening nog net geen 5G.
Hier alle info van de NR7302, een erg goede 5G router geschikt voor buiten montage (zie foto’s bij de laatste berichten): Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA routerFreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:11:
En bedankt ook stormfly en ernstoud,
Ik heb geen vaste verbinding, ik zit ongeveer 150m vanaf de weg en wel glasvezel aangevraagd bij glasdraad (oid) maar komt pas over 1,5 of 2 jaar, voorheen bij T-mobile 4G (was ook niet heel goed) modem buiten gezet toen wel net 5G en gelijk hogere snelheid. Dus een sterkere modem lijkt mij wel goede oplossing, die wil ik centraal plaatsen bij voordeur en dan met 2 kabel intern naar 2 wifi versterkers (2x maximaal 15 meter van de voordeur, alles gelijkvloers, huis wel geisoleerd wanden en dak met isolatie (2 kanten alum folie), maar zelfs in deuropening nog net geen 5G.
Welkom op tweakers! Weinig toe te voegen aan de suggesties die gedaan zijn, hopelijk blijft het niet alleen bij de forumposts hier maar blijf je ook hangen als je probleem is opgelost 👍🏼FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:11:
Hebben jullie nog suggesties voor de wifi versterkers. Sirra of anderen, wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
Dat werkte niet, maar ik lees net hier dat ik dan fwainternet moet instellen op de telefoon?
Ze sturen al een nieuwe sim op...maar dan gaat dat wellicht niet de oplossing zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door albino71 op 15-05-2025 12:41 ]
Indien je bij het typen van de naam begint met een @ dan valt het de genoemde ook op. @MiglowFreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:50:
Beste Miglow, bedankt ook. Laat het nog weten als het allemaal gelukt is
btw : ik had niet verwacht dat dit rijtje berichtjes zo goed zou verlopen. Ik heb gelukkig gewacht met mijn reactie. Weer wat geleerd.
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 15-05-2025 12:54 ]
Toevallig net achtergekomen dat in de buurt van de mast een stroomstoring is.
Zal dan wellicht daarmee te maken hebben
Ik wil je niet ontmoedigen maar zoveel sterker is het andere modem niet, je kunt dan wel band n28 gebruiken maar dat kunnen ze in de toekomst misschien wel afdwingen dat je hier niet meer op mag joinen als ze het netwerk willen vrijspelen voor de mobiele telefoon gebruikers die meer betalen.FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:11:
Als ik zo je woning beschouw en je zelf aangeeft dat je op een grens 4G/5G zit zou ik eerst meer onderzoek doen via antennekaart.nl en de Odido klik en klaar dekkingskaart en dan pas investeren in een ander modem. Als je ver weg zit, dan zit je gewoon ver weg van een mast
In de modems zitten nagenoeg gelijke chipsets, de marges ontstaan dan in een fractie betere antennes (?) en het gebruik van band n28. Waarbij dat laatste door Odido wordt ontmoedigd, ze blokkeren dit in hun eigen modems.
Hoiii! 👋🏼W1ck1e schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:52:
[...]
Indien je bij het typen van de naam begint met een @ dan valt het de genoemde ook op. @Miglow
btw : ik had niet verwacht dat dit rijtje berichtjes zo goed zou verlopen. Ik heb gelukkig gewacht met mijn reactie. Weer wat geleerd.
Misschien moet ik dan maar genoegen nemen met alleen maar 4G. De buitenantenne werkt ook weer niet samen met de modem en wifi versterkers van Okido. Bij Odido hebben ze ook een abonnement (mobiel) heb ik begrepen wat weer wel gebruikt maakt van ik denk ook n28 (in de winkel hadden ze het over ik dacht mobiel en onbeperkt, ik denk voor mobiele telefoons, dit was maar 2 euro duurder en ook onbeperkt. Dan kan ik dat misschien beter doen, dan lopen knoeien met Klik&Klaar spullen? Mogelijk met de Zyxel 5G NR Outdoor Router - NR7302? Mag ik vragen wat je dan binnen nodig hebt (WAN + wifi?) + 2x wifi versterkers?
Zet je huidige modem eens op de beoogde locatie en deel eens de dBm waardes vanuit het WAN overzicht, dat zijn er 3 totaal screenshots is misschien wel gemakkelijker.FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:34:
@stormfly Bedankt, interessant, ik heb gekeken naar de kaart en op ongeveer 400m (in woonwijk tussen ons) staat een zendmast met 5G 28 en 78 van Odido en verder op misschien wel 700m nog een (vrij gebied).
Misschien moet ik dan maar genoegen nemen met alleen maar 4G. De buitenantenne werkt ook weer niet samen met de modem en wifi versterkers van Okido. Bij Odido hebben ze ook een abonnement (mobiel) heb ik begrepen wat weer wel gebruikt maakt van ik denk ook n28 (in de winkel hadden ze het over ik dacht mobiel en onbeperkt, ik denk voor mobiele telefoons, dit was maar 2 euro duurder en ook onbeperkt. Dan kan ik dat misschien beter doen, dan lopen knoeien met Klik&Klaar spullen? Mogelijk met de Zyxel 5G NR Outdoor Router - NR7302? Mag ik vragen wat je dan binnen nodig hebt (WAN + wifi?) + 2x wifi versterkers?
Voorbeeldje:
/f/image/ITjmVbRVw7VqnKkmObszzDxR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 15-05-2025 14:26 ]
Met een sim die voor mobiel bedoeld is moet je na 20GB per dag sms-jes sturen voor steeds 2GB.FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:34:
@stormfly Bedankt, interessant, ik heb gekeken naar de kaart en op ongeveer 400m (in woonwijk tussen ons) staat een zendmast met 5G 28 en 78 van Odido en verder op misschien wel 700m nog een (vrij gebied).
Succes met uitleggen alvast 👍🏼stormfly schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Zet je huidige modem eens op de beoogde locatie en deel eens de dBm waardes vanuit het WAN overzicht, dat zijn er 3 totaal screenshots is misschien wel gemakkelijker.
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Dit is ook goed, misschien wel makkelijker. Buiten 3 streepjes is niet overmatig sterk, dan zal het binnen minder zijn. De conclusie is dat je met n28 theoretisch wel wat winst hebt. Je kan zelf de keuze maken of je wilt investeren voor een beter signaal, als techneut ben ik wel benieuwd wat de netto winst gaat worden.FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:19:
Dat is ook niet handig, hier een foto van de waarden toen we het modem buiten hebben uitgeprobeerd:
[Afbeelding]
Je eerste post bevatte veel letters maar geen speedtest toch, wat haal je nu, waar praten we over?
Vrij levendig forum dit. Dus als je iets nieuws meldt bij een vorig bericht is het nuttig dat je even refereert aan dat vorige bericht. Je kunt niet van iedereen hier verwachten dat we terug gaan bladeren om uit te zoeken wat ook alweer je probleem was.albino71 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:41:
Net aan de helpdesk aan de telefoon gehad. Die vroegen mij om de sim in een telefoon te doen.
Dat werkte niet, maar ik lees net hier dat ik dan fwainternet moet instellen op de telefoon?
Ze sturen al een nieuwe sim op...maar dan gaat dat wellicht niet de oplossing zijn.
En ja, je zult fwainternet moeten instellen als APN als je de K&K SIM ergens anders in gebruikt.
Heeft het eerder wel gewerkt in de K&K router?
Zoek voor de lol het odido modem eens op qua specs. Goedkoop ding is niet echt van toepassing.FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:03:
Beste snah001 en BiG-Guy,
Super bedankt voor jullie reactie, ik ben niet zo'n techneut om het allemaal uit te zoeken en alles door te lezen, dan raak ik helemaal de weg kwijt. Dus heel erg bedankt voor jullie snelle en duidelijke reactie waar ik gelijk wat mee kan. Ik vind het alleen jammer dat Odido hier niet mee komt. Ik had nog een leken vraag en mag ik nog gebruik maken van jullie expertise? Kan ik de simkaart gewoon overzetten in de andere nieuwe modem en kan ik de 2 wifi versterkers nog gebruiken. Ik wil denk ik naar twee punten in het huis bekabeld naar wifi versterker en/of dataswitch/hub
Ik woon 6.5km van de masten af en haal 240mbit en 70mbit up met het odido modem en mn buitenmodem en 5g staat uit omdat ik dat toch niet stabiel kan ontvangen.
Je zult echt een betere plek moeten zoeken voor het ding of ook een buitenmodem via amazon erbij scoren.
https://makerworld.com/en...ll-mount#profileId-687549

Mocht je hem printen, plaats ook even een review/boost bij Makerworld aub.
[ Voor 23% gewijzigd door sebastius op 16-05-2025 10:30 ]
Dit is een mooie beugel. Ik kan hem gemakkelijk ergens opzetten.sebastius schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:57:
Even een reminder voor alle K&K gebruikers die hun modem graag netjes willen ophangen: ik heb een tijd terug een muurbeugel ontworpen die je kunt (laten) 3d printen.
https://makerworld.com/en...ll-mount#profileId-687549
[Afbeelding]
Mocht je hem printen, plaats ook even een review/boost bij Makerworld aub.
Ik vind alleen zo bijzonder dat het apparaat op zijn kop vaak net iets beter werkt.
We kunnen daar niet zo heel veel aan zien (alleen de balkjes, maar die zeggen niet heel veel). In plaats daarvan zou je wellicht het modem buiten kunnen zetten en dan op "Mobiele informatie" klikken in de webinterface:FreddeVries1998 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:19:
Dat is ook niet handig, hier een foto van de waarden toen we het modem buiten hebben uitgeprobeerd:
:strip_exif()/f/image/dnCpRLHJWaCCl5F4nXxgl26V.png?f=user_large)
Een andere optie is via het hamburgermenu rechts bovenin en dan Systeemmonitor → Mobiele WAN Status. Je krijgt dan een overzicht zoals dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
| NR5G-NSA Information Band N78 RFCN 637440 UL Bandbreedte (MHz) 100M DL Bandbreedte (MHz) 100M RSSI -64 RSRP (dBm) -75 RSRQ (dB) -11 SINR (dB) 22 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 Service-informatie Band B1 RFCN 300 UL Bandbreedte (MHz) 20M DL Bandbreedte (MHz) 20M Cell-ID 1372497 Fysieke Cell-ID 311 RSSI -68 RSRP (dBm) -78 RSRQ (dB) -10 SINR (dB) 21 RSCP 0 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 SCC Informatie # 1 Band B3 RFCN 1800 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 20M RSSI -67 RSRP (dBm) -83 RSRQ (dB) -9 SINR (dB) 16 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 # 2 Band B7 RFCN 3300 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 20M RSSI -74 RSRP (dBm) -82 RSRQ (dB) -8 SINR (dB) 21 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 # 3 Band B3 RFCN 1656 UL Bandbreedte (MHz) N.v.t. DL Bandbreedte (MHz) 10M RSSI -70 RSRP (dBm) -81 RSRQ (dB) -8 SINR (dB) 17 EcNo 0 CQI 0 PMI 0 RI 0 MCS 0 |
Hieraan kunnen we zien op welke banden je bent verbonden voor zowel 5G als 4G en wat de signaalwaarden zijn. Met name RSRP, RSRQ en SINR zijn van belang.
Een andere, in sommige opzichte betere test is gewoon een speedtest draaien, echter moet je daar wel even goed opletten hoe je dat doet. Het mooiste is met een laptop met 1 Gbps netwerkverbinding (of 2,5 Gbps) aan de kabel, maar via WiFi kan het ook, echter moet je dan wel op de 5 GHz frequentie zijn verbonden. De 2,4 GHz frequentie heeft zelf al veel te weinig bandbreedte voor wat Klik en Klaar kan leveren.
Uit mijn overzicht destileer ik:
5G: N78
4G: b1+b3+b7+b3
De primaire band voor download bij mij is N78, daar heb ik een SINR van 21. Grof genomen kun je deze waarden als volgt indelen:
RSRP: (dBm)
Zeer goed: >= -80
Goed: -80 tot -90
Matig: -90 tot -100
Slecht: <= -100
RSRQ: (dB)
Zeer goed: >= -10
Goed: -10 tot -15
Matig: -15 tot -20
Slecht: <= -20
SINR: (dB)
Zeer goed: >= 20
Goed: 13 tot 20
Matig: 0 tot 13
Slecht: <= 0
Merk hierbij op dat RSRP en RSRQ negatieve waarden zijn, waarbij -70 dus slechter is dan -50 bijvoorbeeld.
Tot slot, wellicht overbodig omdat anderen dat ook al hebben gemeld hier, de Zyxel NR5307 is niet 'zwak' te noemen. Het is een best goed modem zelfs met zeer goede performance. Het zal vast beter kunnen, maar dit zijn geen goedkope modems en afgaande op wat velen van ons hier ervaren kun je rustig stellen dat er niet veel mis is met het modem wat snelheid / sterkte betreft.
Wel zijn er wat problemen met de interne WiFi voor sommigen, al is er inmiddels ook bekend dat Odido er met Zyxel achter is wat waarschijnlijk de oorzaak daarvan is. Er wordt gewerkt aan een oplossing, al moeten we daar nog even op wachten. Voor jouw tests heeft dat niet heel veel invloed, mits je wel oplet dat je op de 5 GHz band verbonden bent als je via WiFi test. Het is meer een probleem als je langer online bent.
Persoonlijk heb ik geen problemen aan mijn kant. Ik wissel de Zyxel NR5307 af met een eigen modem (mobiele variant), de performance is gelijkwaardig, al zie ik dat de NR5307 iets stabieler en ook een heel klein beetje sneller is, maar dat komt waarschijnlijk hoofdzakelijk omdat de antennes in de NR5307 heel wat meer ruimte hebben dan in mijn MiFi waar alles zo compact mogelijk moet blijven.
Succes!
Bedankt voor jullie vele technische reacties en ook 3d ophangbeugel. Het wordt voor mij heel erg ingewikkeld omdat ik geheel niet in deze richting kennis heb en gaat ook boven mijn pet, ik zie wel heel veel richtingen waar we in kunnen kijken, dus bedankt daarvoor. Een goede vriend van ons heeft wel de kennis, en zal hem vragen of hij een keer tijd heeft hier naar te kijken. Ik had het idee om een buitenantenne toe te voegen en dan klaar te zijn, want buiten wel 5G ontvangst, maar dit schijnt niet te kunnen. Ik laat het hier wel even bij om te reageren en wil jullie bedanken voor jullie zeer gewaardeerde technische hulp.
Klik op "Quote" om te refereren.FreddeVries1998 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:25:
...
verder geen ervaring met forums en weet niet hoe ik kan refereren aan een vorig bericht, sorry daar voor.
...
/f/image/LHb8fIRnjsUXx1LA0HydYa2V.png?f=fotoalbum_large)
Gebruik iets als @FreddeVries1998 om te taggen. Maar dan niet je eigen naam.
Buiten antenne wordt afgeraden ivm demping door kabel. Ik zou eerder een buitenmodem 5g modem nemen.FreddeVries1998 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:25:
Beste Allen en specifiek ook Ernstoud. Ik ben net nieuw op dit forum (en Odido community), verder geen ervaring met forums en weet niet hoe ik kan refereren aan een vorig bericht, sorry daar voor.
Bedankt voor jullie vele technische reacties en ook 3d ophangbeugel. Het wordt voor mij heel erg ingewikkeld omdat ik geheel niet in deze richting kennis heb en gaat ook boven mijn pet, ik zie wel heel veel richtingen waar we in kunnen kijken, dus bedankt daarvoor. Een goede vriend van ons heeft wel de kennis, en zal hem vragen of hij een keer tijd heeft hier naar te kijken. Ik had het idee om een buitenantenne toe te voegen en dan klaar te zijn, want buiten wel 5G ontvangst, maar dit schijnt niet te kunnen. Ik laat het hier wel even bij om te reageren en wil jullie bedanken voor jullie zeer gewaardeerde technische hulp.
Nu is de vraag: ondersteunt het abonnement dit? Ik las op de fp dat je de sim kunt overzetten naar een andere router zolamg je het apn goed insteld, maar de rest?
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Welke “rest” bedoel je dan?shure-fan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:55:
Een vriend van me zit op de camping met de klik en klaar router, maar aangezien het signaal slecht is wil hij graag overstappen naar een ubiquiti lte modem / router (4G) zodat ie naar buiten kan en eventueel op een paal gemonteerd kan worden.
Nu is de vraag: ondersteunt het abonnement dit? Ik las op de fp dat je de sim kunt overzetten naar een andere router zolamg je het apn goed insteld, maar de rest?
Waarom niet de veel goedkopere NR7302?
De vraag is dan of de 5g simkaart gewoon gaat werken in een 4g router,ernstoud schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:57:
[...]
Welke “rest” bedoel je dan?
Waarom niet de veel goedkopere NR7302?
Hij heeft thuis een unifi netwerk, en gaat op de camping ook een unifi netwerk aanleggen (in zijn camper) en hij wil graag een unifi LTE modem kopen om bij 1 merk te blijven
2de positief punt voor die unifi lte modems is dat je er via sma een externe antenne aan kunt koppelen
Omdat vrijwel overal, zeker in NL, 5G NSA is (not stand alone) werkt 5G alleen als er ook 4G is. Dus er bestaat niet zoiets als “5G only”. Met andere woorden, de K&K SIM werkt ook in een 4G device.shure-fan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:02:
[...]
De vraag is dan of de 5g simkaart gewoon gaat werken in een 4g router,
Hij heeft thuis een unifi netwerk, en gaat op de camping ook een unifi netwerk aanleggen (in zijn camper) en hij wil graag een unifi LTE modem kopen om bij 1 merk te blijven
2de positief punt voor die unifi lte modems is dat je er via sma een externe antenne aan kunt koppelen
Perfect, dank je wel, dan kunnen we het gewoon proberenernstoud schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:06:
[...]
Omdat vrijwel overal, zeker in NL, 5G NSA is (not stand alone) werkt 5G alleen als er ook 4G is. Dus er bestaat niet zoiets als “5G only”. Met andere woorden, de K&K SIM werkt ook in een 4G device.
Houdt er verder rekening mee, dat die Unifi LTE erg antiek is qua modem chip. 4G CAT4 met maar 1 band dus.shure-fan schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:02:
[...]
De vraag is dan of de 5g simkaart gewoon gaat werken in een 4g router,
Dus als je perfect signaal hebt, kan je max iets van 50-75Mbps halen op LTE band 3. En binnen de Unifi kan je geen band kiezen, dus hij kiest lekker zelf wat die wilt.
Er is wel een 5G variant die gaat komen, maar geen release date of prijs bekend nog.
:strip_exif()/f/image/HaBGJfvJ8RnkJQ4hROYo75n3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Sier op 20-05-2025 11:21 ]
Apple iPhone 16 Pro - HP Envy x360.
Ik dacht de brakke wifi?
Het is voor mij ook gissen er zit geen topic link bij, met de laatste firmware is de WiFi dus niet beter geworden? Ze zouden er goed aan doen om de kritische WiFi gebruikers in een beta groepje te zetten en hun feedback te gebruiken om de oorzaak te vinden en aan te pakken.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.