Ik gebruik ook de app, maar op de Windows desktop via de browser.W1ck1e schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:37:
[...]
Mijn vpn is een rpi2 die thuis staat. Vanaf ziggo werkt het wel.
Browser ? Ik gebruik de F1 app.
Zijn er onlangs (afgelopen week) bepaalde wijzigingen gedaan aan de K&K dienstverlening dat er bepaalde instellingen zijn veranderd?
Heb sinds eind maart een K&K simkaart ingebruik met een war oude T-Mobile AF-55 outdoor modem (5G versie), en dat heeft afgelopen weken eigenlijk perfect gewerkt. Ondanks de afstand tot mast, ruim 500+ mbit download, en het modem achter een UniFi router (DMZ) was altijd stabiel gebleven.
Nu had ik echter sinds afgelopen week dat de modem niet meer op het 5G netwerk was aangemeld. Herstarten, power cycles, etc, geen effect, maakt geen verbinding, ook handmatig verbinden had geen effect.
Uitgebreid met de klantenservice gebeld, was niets mis met het abonnement, maar de ondersteuning stopt hierbij, omdat ik niet de meegeleverde modem in gebruik had.
Afin, simkaart even getest in het meegeleverde modem, en hij komt online 😳.
Simkaart weer terug in de AF-55 outdoor, en ook deze komt weer online, alles werkt weer zoals afgelopen weken.
Echter, bijna 48 uur later, weer hetzelfde probleem, geen connectie met netwerk. Simkaart terug in de meegeleverde Zyxel en is weer online.
Nu heb ik weinig zin om steeds de outdoor unit van het dak te halen, vroeg me af wat hier de reden van kan zijn.
Iemand een idee ?
(AF-55 outdoor unit is ingesteld op fwainternet als APN, verder geen username/pass ingevoerd)
Heb sinds eind maart een K&K simkaart ingebruik met een war oude T-Mobile AF-55 outdoor modem (5G versie), en dat heeft afgelopen weken eigenlijk perfect gewerkt. Ondanks de afstand tot mast, ruim 500+ mbit download, en het modem achter een UniFi router (DMZ) was altijd stabiel gebleven.
Nu had ik echter sinds afgelopen week dat de modem niet meer op het 5G netwerk was aangemeld. Herstarten, power cycles, etc, geen effect, maakt geen verbinding, ook handmatig verbinden had geen effect.
Uitgebreid met de klantenservice gebeld, was niets mis met het abonnement, maar de ondersteuning stopt hierbij, omdat ik niet de meegeleverde modem in gebruik had.
Simkaart weer terug in de AF-55 outdoor, en ook deze komt weer online, alles werkt weer zoals afgelopen weken.
Echter, bijna 48 uur later, weer hetzelfde probleem, geen connectie met netwerk. Simkaart terug in de meegeleverde Zyxel en is weer online.
Nu heb ik weinig zin om steeds de outdoor unit van het dak te halen, vroeg me af wat hier de reden van kan zijn.
Iemand een idee ?
(AF-55 outdoor unit is ingesteld op fwainternet als APN, verder geen username/pass ingevoerd)
n28 uitgezet op de AF-55? Vanaf de netwerkkant kunnen ze zien op welke banden je connectie maakt en met welk modem. De 5G/4G banden 28/20/8 zijn niet toegestaan om te gebruiken, altijd al niet. Misschien dat ze zijn gaan handhaven op de voorwaarden. Ze staan in de nieuwere firmware voor de NR5307 al uit.Madshark schreef op zondag 4 mei 2025 @ 06:04:
Zijn er onlangs (afgelopen week) bepaalde wijzigingen gedaan aan de K&K dienstverlening dat er bepaalde instellingen zijn veranderd?
Iemand een idee ?
Heb hier nog NR5307 met de oudste firmware die nog wel op de oude firmware draait en daarmee nog wel connectie maakt op n28+n78, maar op mijn afstand voegt n28 weinig toe.
Ik wil binnenkort K&K nemen maar dan met een eigen wifi router. Waar moet ik voor uitkijken? Liefst wifi 7 router
NR7302 met een apart accesspoint er achter? Afhankelijk van je budget. 5G routers met Wifi7 zijn denk ik erg prijzig anders.Sharule schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:58:
Ik wil binnenkort K&K nemen maar dan met een eigen wifi router. Waar moet ik voor uitkijken? Liefst wifi 7 router
Noem eens een bron? Over welke voorwaarden heb je het? In mijn contract e.d. lees ik niets over “verboden” banden.BiG-GuY schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:30:
[...]
De 5G/4G banden 28/20/8 zijn niet toegestaan om te gebruiken, altijd al niet. Misschien dat ze zijn gaan handhaven op de voorwaarden.
Of een normale router maar dan als accesspoint aangesloten. Zijn vaak goedkoper. En meer keuze.ernstoud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:14:
[...]
NR7302 met een apart accesspoint er achter? Afhankelijk van je budget. ...
@Sharule En misschien heb je er al een.
Kan ook, met de NR7302 in passthrough (bridge).W1ck1e schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:19:
[...]
Of een normale router maar dan als accesspoint aangesloten. Zijn vaak goedkoper. En meer keuze.
Dat gaat met de laatste firmware update blijkbaar niet meer. DMZ instellen kan wel nog? Afaik heeft dat geen nadelen mits je router een firewall heeft maar correct me if I'm wrong.ernstoud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Kan ook, met de NR7302 in passthrough (bridge).
Wat voor een voordelen heeft het aanschaffen van een 5g modem? Ik vraag dit omdat er best nog wel een prijskaartje aan zo'n ding hangt en ik liever bestaande hardware (=eigen asus router) wil gebruiken als ik daarmee kan voorzien in mijn eisen (=hosten van een nextcloud en home assistant server)
[ Voor 30% gewijzigd door stimpyMGS op 04-05-2025 12:37 ]
Dacht dat ik het gezien had in de voorwaarden van de consumenten dienst bij gebruik eigen router. Maar in die voorwaarden staat niks beschreven over een eigen router behalve het volgende:ernstoud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:17:
[...]
Noem eens een bron? Over welke voorwaarden heb je het? In mijn contract e.d. lees ik niets over “verboden” banden.
De simkaart behorende bij de Dienst is alleen bedoeld voor internetgebruik binnen (Europees) Nederland en
niet voor roaming, bel of SMS-diensten en internetgebruik buiten Nederland. Ook mag de simkaart alleen
gebruikt worden in combinatie met een CE-gecertificeerd modem, welke voldoet aan de relevante ETSI en
3GPP standaarden
Bij de 5G voor bedrijven dienst linken ze wel naar de volgende voorwaarden. Op deze voorwaarden wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen de consumenten of zakelijke versie.
Bij zakelijk staat het er inderdaad wel. Nu heb ik mijn NR3702 de banden die zakelijk niet mogen ook uitgezet, ik kan met N78 voldoende snelheid behalen.
Bij de NR5307 staan die standaard al uit in de firmware natuurlijk.
Vraagje van mijn kant, ik heb een NR3702 in passthrough, en een NR5307 met DMZ op een andere locatie. Achter beide hangt een Unifi Express als router. Wireguard en andere services krijg ik echter bij beide iet aan de praat - zal zal 99% liggen aan het feit dat de standaard poort bij Odido niet openstaat wat ik uit dit topic begrijp.
Echter als ik de zoek functie gebruik lees ik ergens erover heen welke poorten wél werken, of komt dat niet zo nauw?
Vraagje van mijn kant, ik heb een NR3702 in passthrough, en een NR5307 met DMZ op een andere locatie. Achter beide hangt een Unifi Express als router. Wireguard en andere services krijg ik echter bij beide iet aan de praat - zal zal 99% liggen aan het feit dat de standaard poort bij Odido niet openstaat wat ik uit dit topic begrijp.
Echter als ik de zoek functie gebruik lees ik ergens erover heen welke poorten wél werken, of komt dat niet zo nauw?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Laatste bericht vanuit Odido was het volgende:franssie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:57:
Bij zakelijk staat het er inderdaad wel. Nu heb ik mijn NR3702 de banden die zakelijk niet mogen ook uitgezet, ik kan met N78 voldoende snelheid behalen.

Al weet ik dat UDP 1194 ook werkt (OpenVPN default port).
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 04-05-2025 15:04 ]
Niet zakelijk, standaard modem. Werkt voor mij op lokatie (zelf ziggo) bij een Odido klant poortfranssie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:57:
...
Members only:
wel. Alleen niet vlekkeloos.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wireguard als client werkt prima vanaf elk device dat dit ondersteunt.
Als server (op mijn router) heb ik het nooit aan het werk gekregen met de 5307, wel met de 7302 met de achterliggende router in de DMZ zone.
Als server (op mijn router) heb ik het nooit aan het werk gekregen met de 5307, wel met de 7302 met de achterliggende router in de DMZ zone.
[ Voor 4% gewijzigd door snah001 op 04-05-2025 15:06 ]
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Inderdaad, dat had ik ook gelezen maar verder dus geen beperkingen in banden.BiG-GuY schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Dacht dat ik het gezien had in de voorwaarden van de consumenten dienst bij gebruik eigen router. Maar in die voorwaarden staat niks beschreven over een eigen router behalve het volgende:
De simkaart behorende bij de Dienst is alleen bedoeld voor internetgebruik binnen (Europees) Nederland en
niet voor roaming, bel of SMS-diensten en internetgebruik buiten Nederland. Ook mag de simkaart alleen
gebruikt worden in combinatie met een CE-gecertificeerd modem, welke voldoet aan de relevante ETSI en
3GPP standaarden
Nee, maar alleen 5G voor bedrijven (https://www.odido.nl/zakelijk/oplossingen/5g-internet) linkt naar die voorwaarden, K&K (https://www.odido.nl/shop/internet/product/klik-en-klaar) dus niet. Ook niet als je K&K hebt besteld. In de dan ontvangen twee e-mails met voorwaarden en het contract staat geen link naar deze technische voorwaarden.Bij de 5G voor bedrijven dienst linken ze wel naar de volgende voorwaarden. Op deze voorwaarden wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen de consumenten of zakelijke versie.
We gaan het zien, vraag me af of - volgens mij is deze vraag al eerder gesteld - het netwerk, als je de APN fwainternet gebruikt, banden kan blokkeren. Uiteindelijk bepaalt de zendmast, maar kan dat op basis van APN of SIM, IMEI e.d.?
In het nabije verleden was er ook onderscheid in 4G / 5G op je mobiel met een wat hoger prijskaartje voor de 5G variant. Daarom denk ik dat inderdaad op basis van IMEI/APN er selectief zaken kunnen worden uitgezet in het netwerk. Ik zou als leverancier óók niet afhankelijk willen zijn van de klanten hoe de vulling van het netwerk verloopt, daar wil je zelf op kunnen sturen.ernstoud schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:43:
[...]
Inderdaad, dat had ik ook gelezen maar verder dus geen beperkingen in banden.
[...]
Nee, maar alleen 5G voor bedrijven (https://www.odido.nl/zakelijk/oplossingen/5g-internet) linkt naar die voorwaarden, K&K (https://www.odido.nl/shop/internet/product/klik-en-klaar) dus niet. Ook niet als je K&K hebt besteld. In de dan ontvangen twee e-mails met voorwaarden en het contract staat geen link naar deze technische voorwaarden.
We gaan het zien, vraag me af of - volgens mij is deze vraag al eerder gesteld - het netwerk, als je de APN fwainternet gebruikt, banden kan blokkeren. Uiteindelijk bepaalt de zendmast, maar kan dat op basis van APN of SIM, IMEI e.d.?
Het voordeel is dat je zelf instellingen kunt veranderen, nadeel is dat je nog steeds gebonden bent aan hoe Odido het netwerk inricht, dus CG-NAT en verandering van ip elke 24 uur. Maakt het niet heel simpel om bij je servers te komen zonder ddns services.stimpyMGS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Dat gaat met de laatste firmware update blijkbaar niet meer. DMZ instellen kan wel nog? Afaik heeft dat geen nadelen mits je router een firewall heeft maar correct me if I'm wrong.
Wat voor een voordelen heeft het aanschaffen van een 5g modem? Ik vraag dit omdat er best nog wel een prijskaartje aan zo'n ding hangt en ik liever bestaande hardware (=eigen asus router) wil gebruiken als ik daarmee kan voorzien in mijn eisen (=hosten van een nextcloud en home assistant server)
Ja dat wil ik graag. Wifi 7 routers zijn diur maar wil eigenlijk ook geen wifi 6 om dan na een jaar toch een w7 router te kopen.W1ck1e schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:19:
[...]
Of een normale router maar dan als accesspoint aangesloten. Zijn vaak goedkoper. En meer keuze.
Heb je dan over 1 jaar wel al w7 clients ?Sharule schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:08:
[...]
Ja dat wil ik graag. Wifi 7 routers zijn duur maar wil eigenlijk ook geen wifi 6 om dan na een jaar toch een w7 router te kopen.
Vaak is het alleen een kwestie van het netwerkkaartje vervangen in de laptop, dat valt wel mee.
Niet alle wifi 7 schijnt 6Ghz te ondersteunen.
Zelf vind ik het prijsverschil voor mij nog te groot, mocht ik in een een druk complex wonen (redelijk druk) een hoge snelheden met weinig latency belangrijk vinden (ik niet) dan is het wel een overweging voor @Sharule wellicht.
Edit, we gaan wel wat off topic. Al schijnt het standaard modem wel iets van wifi 7 te ondersteunen maar staat dat uit in de firmware.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 04-05-2025 19:33 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat niet alleen maar WiFi 7 biedt volgens testen die ik gezien heb niet veel voordeel. De genoemde snelheden zijn vooral marketing, je weet wel, gelegaliseerd liegen.
Ik heb net mijn k&k modem voor het eerst opgestart en kon met succes het script uitvoeren. Het modem staat nu in passthrough mode! *grote blij*
Welke firmware draait je modem?stimpyMGS schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:33:
Ik heb net mijn k&k modem voor het eerst opgestart en kon met succes het script uitvoeren. Het modem staat nu in passthrough mode! *grote blij*
Als je daar het extra geld voor over hebt, vooral doen.
Beetje off-topic dit, maar ik heb thuis uiteindelijk niet voor Wifi 7 gekozen.
Ja, dan ben je iets minder future-proof, maar de praktijk is dat Wifi 6 / Gigabit voor elke toepassing op dit moment meer dan voldoende bandbreedte is: Mijn glasvezel is 400/400 en K&K iets van 300/50. Op het interne netwerk doen de clients minimaal verkeer met elkaar (hooguit streamen).
Dan kom je bij het grote nadeel van Wifi 7: Duurder in de aanschaf en nog een hoger stroomverbruik erbovenop.
En wat is mijn winst? Die snelheden zie ik op de korte termijn (5 jaar) niet als bottleneck…
Ja, dan ben je iets minder future-proof, maar de praktijk is dat Wifi 6 / Gigabit voor elke toepassing op dit moment meer dan voldoende bandbreedte is: Mijn glasvezel is 400/400 en K&K iets van 300/50. Op het interne netwerk doen de clients minimaal verkeer met elkaar (hooguit streamen).
Dan kom je bij het grote nadeel van Wifi 7: Duurder in de aanschaf en nog een hoger stroomverbruik erbovenop.
En wat is mijn winst? Die snelheden zie ik op de korte termijn (5 jaar) niet als bottleneck…
Kleine sturing: laten we het vanaf nu weer hebben over klik&klaar
[ Voor 8% gewijzigd door Yariva op 05-05-2025 12:11 ]
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Sinds verhuizing perioden met hoge ping van een paar minuten (700+ms). Daarna weer normaal. Iemand ook dit ervaren en enig idee waarom?
700 ms = 0,700 sGrotbewoner schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 01:00:
Sinds verhuizing perioden met hoge ping van een paar minuten (700+ms). Daarna weer normaal. Iemand ook dit ervaren en enig idee waarom?
Dan ben je mogelijk verhuisd naar een gebied waar er meer gebruikers op dezelfde Odiodo zendmast zitten.Grotbewoner schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 01:00:
Zonet met een medewerker van de helpdesk gebeld. Zij vertelde mij dat de simkaarten voor K&K alleen in de mee geleverde router werkt.
Ik heb zelf een pepwave max Mobile router en die wil ik liever gebruiken.
Heeft er iemand van jullie de K&K simkaart in een eigen router gezet? Zo ja, hoe kan ik dat ook doen?
Mvg,
Adrian
Heeft er iemand van jullie de K&K simkaart in een eigen router gezet? Zo ja, hoe kan ik dat ook doen?
Mvg,
Adrian
Kijk eens in de Topic Start. Of gebruik de zoekfunctie. Ik schat 100 posts in deze 🧵 over eigen apparatuur.Cameradrian schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:10:
Zonet met een medewerker van de helpdesk gebeld. Zij vertelde mij dat de simkaarten voor K&K alleen in de mee geleverde router werkt.
Mvg,
Adrian
Kortom… een helpdesk medewerker die op dit punt fout zit.
Mijn dank is groot!ernstoud schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Kijk eens in de Topic Start. Of gebruik de zoekfunctie. Ik schat 100 posts in deze 🧵 over eigen apparatuur.
Kortom… een helpdesk medewerker die op dit punt fout zit.
Enige aanpassing is dat je als APN dus “fwainternet” moet configureren.
Zou ook in strijd zijn met de vrije modemkeuze.
[ed. hoewel ik niet helemaal zeker ben of die strikt gesproken opgaat voor 5G]
[ Voor 46% gewijzigd door Keypunchie op 06-05-2025 14:35 ]
Ik zou zelf eigenlijk niet inzien waarom niet. Het draag medium is anders maar meer ook niet.Keypunchie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:33:
Zou ook in strijd zijn met de vrije modemkeuze.
Misschien een beetje raar maar ik vroeg me wel het volgende af:
Omdat Odido in het contract een vaste waarde met data verbruik heeft staan (ook al zijn ze naar hoe ik het hier en andere forums lees erg soepel met 4x tot 5x de waarde). Moet Odido dan ook niet op een makkelijke plek een totaal verbruik neerzetten?
Ik kan mij herinneren dat vroeger met dataverbruik op mobieltjes providers een sterke aanbeveling kregen of verplichting dat de klant hun data verbruik wel in moet kunnen zien.
Op mijn modem zie ik wel een verbruik maar die wordt geregeld (rond de 2 a 3 dagen en niet door mij) gereset. Dat is dus niet betrouwbaar voor een maandrapport in verbruik.
Op de website van Odido zag ik niet een data verbruikpagina (wat je wel met mobiel hebt bijvoorbeeld).
Je betaalt 25 euro ongeacht je verbruik. Na 2TB in een maand kan je geknepen worden / minder prioriteit krijgen. Bij een veelvoud van 2TB nemen ze contact op. Je zult niet onbewust 60 GB per dag verbruiken.Cave_Boy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:55:
...
Omdat Odido in het contract een vaste waarde met data verbruik heeft staan (ook al zijn ze naar hoe ik het hier en andere forums lees erg soepel met 4x tot 5x de waarde). Moet Odido dan ook niet op een makkelijke plek een totaal verbruik neerzetten?
...
Wat wil je nog meer ? Het zal het product vast duurder maken
[ Voor 39% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2025 17:03 ]
Op zich zou een verbruiksmetertje leuk zijn, al is het maar om het inzicht te hebben.
Maar eerst maar eens de facturen in de app :-/
Maar eerst maar eens de facturen in de app :-/
Niet onbewust? Er zijn genoeg mensen die hun tablet of zelfs computer lange tijd of zelfs continu aanlaten. Als deze besmet is met een niet merkbaar virus.. Dan kun je aardig wat data doorpompen. Zeker als deze gebruikt wordt voor DDOS of iets vergelijkbaars. En ja zoals ik al aangaf is het een veelvoud van wat in hun contract staat maar het zou wel fijn zijn om zelf inzicht te hebben in het daadwerkelijke verbruik.W1ck1e schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:01:
[...]
Je betaalt 25 euro ongeacht je verbruik. Na 2TB in een maand kan je geknepen worden / minder prioriteit krijgen. Bij een veelvoud van 2TB nemen ze contact op. Je zult niet onbewust 60 GB per dag verbruiken.
Wat wil je nog meer ? Het zal het product vast duurder maken
Ik denk dat - als daar vanuit de ACM verplichtingen zijn - dat het dan vooral gaat over het beschermen tegen het ongemerkt hoge kosten maken (roaming in buitenland bijvoorbeeld). Bij K&K is dat niet het geval.Cave_Boy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:55:Moet Odido dan ook niet op een makkelijke plek een totaal verbruik neerzetten?
Ter verdediging van Odido: bij welke vaste internetboer krijg je inzicht in je verbruik? Ik heb het altijd vanaf/op mijn router bijgehouden en redelijk wat ISP's versleten.
(En daar was ook sprake van FUPs, waar het bij K&K in principe gewoon op neer komt)
(En daar was ook sprake van FUPs, waar het bij K&K in principe gewoon op neer komt)
[ Voor 20% gewijzigd door Keypunchie op 06-05-2025 17:51 ]
Ik ken in Nederland alleen maar thuis internet providers die een FUP hanteren. Er staan naar mijn weten geen harde getallen in hun contract. In België is dit bij thuis internet wel het geval en een paar jaar terug zag ik ook bij een kennis dat ze haar verbruik via de site kon bekijken.Keypunchie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:50:
Ter verdediging van Odido: bij welke vaste internetboer krijg je inzicht in je verbruik? Ik heb het altijd vanaf/op mijn router bijgehouden en redelijk wat ISP's versleten.
Een FUP is niet helemaal hetzelfde als wat K&K heeft. k&K doet echt een hard getal neerzetten. Dat ze zelf erg soepel zijn is eigenlijk erg coulant. Hierdoor krijg je wel deels het effect van FUP.
??Cave_Boy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 06:11:
[...]
Ik ken in Nederland alleen maar thuis internet providers die een FUP hanteren.
Je bedoelt op het mobiele netwerk toch?
Geen enkele vaste provider heeft een FUP.
Nee bedoelde de vaste providers zoals Delta, Ziggo, KPN etc. Mobiele providers hebben wel vaak nog een datalimiet.dunkiegaming schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:07:
[...]
??
Je bedoelt op het mobiele netwerk toch?
Geen enkele vaste provider heeft een FUP.
Iemand enige ervaring met dit 5G modem van Strong.??
uitvoering: Strong 5G Router AX3000
Aangezien Odido zijn modem helemaal heeft dichtgetimmerd ben je helemaal overgelaten aan de instellingen die Odido denkt dat goed voor ons moet zijn.....ik ben dus opzoek naar een leuk alternatief en stuitte op deze 5g modem.
Aangezien Odido zijn modem helemaal heeft dichtgetimmerd ben je helemaal overgelaten aan de instellingen die Odido denkt dat goed voor ons moet zijn.....ik ben dus opzoek naar een leuk alternatief en stuitte op deze 5g modem.
Wow die lijkt wel erg veel op het modem van Odido. Zou me niks verbazen als dit voor het grootste deel eigenlijk hetzelfde apparaat is.pribo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:04:
Dit lijkt mij meer een nieuwe branding van de achterban van Huawei. Lijkt veel op de Huawei 5G CPE routers.pribo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:04:
Review bij bol.com over de router is ook niet positief
[ Voor 7% gewijzigd door ikbenjoeri op 07-05-2025 10:45 ]
De reacties bij Bol.com neem ik met een hele dikke korrel zout....vaak staan er reacties bij van een heel ander artikel en dat is bij dit artikel ook zo.ikbenjoeri schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:43:
[...]
Dit lijkt mij meer een nieuwe branding van de achterban van Huawei. Lijkt veel op de Huawei 5G CPE routers.
Review bij bol.com over de router is ook niet positief
NPO Start of Plus live tv kijken gaat hier (100mb download) prima, terugkijken geeft veel haperingen. Hebben jullie ook deze ervaring?
YouTube gaat dan weer zónder haperingen.
@RolandSmit hier hetzelfde, maar daar had ik ook last van toen ik nog glas had.
NPO Start is helaas geen schoolvoorbeeld van een partij die z'n netwerk of app's goed op orde heeft. Maar het kan ook met de afhandeling door Odido te maken hebben. Ik had, destijds met adsl van T-Mobile, regelmatig problemen met Amazon Prime en Geforce Now werkte simpelweg niet.
Ik hoor zelf geregeld over dit onderdeel dat er haperingen zijn (niet altijd). Dit maakt naar hoe ik het hoor en ervaren heb niet uit of je bij Ziggo, KPN of Odido een verbinding hebt.RolandSmit schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:43:
NPO Start of Plus live tv kijken gaat hier (100mb download) prima, terugkijken geeft veel haperingen. Hebben jullie ook deze ervaring?
Inderdaad een rechtopstaand wit ding. Voor de rest totaal verschillend.Cave_Boy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:11:
[...]
Wow die lijkt wel erg veel op het modem van Odido. Zou me niks verbazen als dit voor het grootste deel eigenlijk hetzelfde apparaat is.
In de handleiding lees ik niets over band selectie. Zou niet mijn keus zijn.
https://www.strong-eu.com/downloads/product/5g-router-ax3000
[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 07-05-2025 12:20 ]
5G-Leistung Bis zu 3,2 Gbit/sernstoud schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:15:
[...]
Inderdaad een rechtopstaand wit ding. Voor de rest totaal verschillend.
In de handleiding lees ik niets over band selectie. Zou niet mijn keus zijn.
https://www.strong-eu.com/downloads/product/5g-router-ax3000
Netzwerktyp 5G NR: n1/n3/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/
n71/n75/n77/n78
3GPP Release 16, CAT 19
LTE FDD: B1/B3/B7/B8/B20/B28/B71
LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43
/f/image/r83qfgrkzINcFNdn6I25AAjQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door pribo op 07-05-2025 12:43 ]
Ik bedoelde het zelf kunnen selecteren van welke banden gebruikt worden. Hier is b3 zwaar overbelast. Laat ik die in de NR7302 geselecteerd heb ik een upload van 1 Mbps., disable ik deze band heb ik iets lagere download maar wel bijna 30 Mbps. upload.pribo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:41:
[...]
5G-Leistung Bis zu 3,2 Gbit/s
Netzwerktyp 5G NR: n1/n3/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/
n71/n75/n77/n78
3GPP Release 16, CAT 19
LTE FDD: B1/B3/B7/B8/B20/B28/B71
LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43
[Afbeelding]
Dat kun je zo te zien met deze Strong router dus niet instellen. Heb overigens verder niet van dit merk gehoord.
Ik wil graag mijn zyxel router 5307 in Bridge modes plaatsen op firmare b11. Is het iemand al gelukt?
Heb poging gedaan met een script hier eerder aangegeven in het topic maar dat wil dus niet meer werken. Als iemand het voor elkaar heeft gekregen op firmware b11 hoor ik het graag.
Heb poging gedaan met een script hier eerder aangegeven in het topic maar dat wil dus niet meer werken. Als iemand het voor elkaar heeft gekregen op firmware b11 hoor ik het graag.
Nee, Odido heeft de firmware nog meer dichtgetimmerd. Enige oplossing is eigen modem kopen.dominick11 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:56:
Ik wil graag mijn zyxel router 5307 in Bridge modes plaatsen op firmare b11. Is het iemand al gelukt?
Vandaar ook mijn vraag omtrent dit 5G modem in de hoop dat iemand WEL ervaring heeft met dit ding......Strong is wel een bekend merk in de satelliet ontvanger wereld.ernstoud schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Ik bedoelde het zelf kunnen selecteren van welke banden gebruikt worden. Hier is b3 zwaar overbelast. Laat ik die in de NR7302 geselecteerd heb ik een upload van 1 Mbps., disable ik deze band heb ik iets lagere download maar wel bijna 30 Mbps. upload.
Dat kun je zo te zien met deze Strong router dus niet instellen. Heb overigens verder niet van dit merk gehoord.
Ik heb overigens kanaal 1 uitgeschakeld en dit is nog steeds zo na de firmware update van Odido.
[ Voor 7% gewijzigd door pribo op 07-05-2025 13:35 ]
Ik ken de naam Strong ook van youtube video's over hun routers.pribo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:34:
...
Strong is wel een bekend merk in de satelliet ontvanger wereld.
...
Ik ben druk zoekende over eventuele instelling qua 5G.....kan alleen daar niets over vinden.W1ck1e schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:39:
[...]
Ik ken de naam Strong ook van youtube video's over hun routers.
Voor de rest ziet hij er bijna net zo uit als dat ding van Odido en hij heeft een USB aansluiting dat heeft die van Odido ook niet.
Ik hoop dat iemand iets vind over 5G band instellingen en dergelijke.
Wel een uitgebreid filmpje gevonden over dit modem, maar ook daar word niet ingegaan over de 4 of 5G instellingen.
Deze Oppo 5G valt binnen hetzelfde budget en werkt prima, veel klanten van mij gebruiken het. Beschikt over bridge mode.pribo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:34:
[...]
Vandaar ook mijn vraag omtrent dit 5G modem in de hoop dat iemand WEL ervaring heeft met dit ding......Strong is wel een bekend merk in de satelliet ontvanger wereld.
Ik heb overigens kanaal 1 uitgeschakeld en dit is nog steeds zo na de firmware update van Odido.
> https://www.bol.com/nl/nl...wi-fi-6/9300000144510074/
Er lijkt bijzonder weinig instelbaar in de AX3000 het is LTE of NSA en een AUTO moduspribo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:52:
[...]
Ik ben druk zoekende over eventuele instelling qua 5G.....kan alleen daar niets over vinden.
Voor de rest ziet hij er bijna net zo uit als dat ding van Odido en hij heeft een USB aansluiting dat heeft die van Odido ook niet.
Ik hoop dat iemand iets vind over 5G band instellingen en dergelijke.
Wel een uitgebreid filmpje gevonden over dit modem, maar ook daar word niet ingegaan over de 4 of 5G instellingen.
:strip_exif()/f/image/OleCTdSMlgEiKKsC5stfLTmZ.png?f=user_large)
https://support-strong-eu...oduct-and-app-user-guide/
Dan is dit modem dus ook niet interessant voor ons....jeroenjarino schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Er lijkt bijzonder weinig instelbaar in de AX3000 het is LTE of NSA en een AUTO modus
[Afbeelding]
We moeten wachten op een knappe kop die een foefje heeft gevonden om weer in het uitgebreide menu te komen van het Odido modem.
[ Voor 9% gewijzigd door pribo op 07-05-2025 14:18 ]
Voor minder geld een NR7302 kopen via Amazon, heb je gelijk een buitenunit en genoeg kabel om te verbinden met de PPPoE converter/voeding waarop je je eigen router kunt aansluiten.ikbenjoeri schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:58:
[...]
Deze Oppo 5G valt binnen hetzelfde budget en werkt prima, veel klanten van mij gebruiken het. Beschikt over bridge mode.
Gaf bij mij bijna een verdubbeling van de up/download snelheid t.o.v. de standaard Odido ontvanger/router.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ja, goed ding en kan in bridge. Ik heb er nog 1 staan. Nieuw. Doe maar een PB. Zie v&a aangeboden: Oppo T1a 4G/5G routerikbenjoeri schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:58:
[...]
Deze Oppo 5G valt binnen hetzelfde budget en werkt prima, veel klanten van mij gebruiken het. Beschikt over bridge mode.
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 07-05-2025 17:20 ]
Wat gebeurt er als je op Band Lock Enable klikt? Staat onder netwerk modus.jeroenjarino schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:10:
[...]
Er lijkt bijzonder weinig instelbaar in de AX3000 het is LTE of NSA en een AUTO modus
[Afbeelding]
Jup, draait naar volle tevredenheid, apn instellen was alles wat nodig is. (en een herstart, soms worden wijzigingen aan de sim instellingen pas aktief na een herstart)dunkiegaming schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:49:
Iemand al een GL.iNet GL-X3000 geprobeerd icm Klik&Klaar?
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Dat is een heel mooi modem. Ik vind de prijs wel een beetje aan de hoge kant.dunkiegaming schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:42:
[...]
Wat gebeurt er als je op Band Lock Enable klikt? Staat onder netwerk modus.
Zelf wil ik niet teveel hierin investeren. Ooit wil ik namelijk toch richting glasvezel. Maar aangezien hier nu niks beters is... Het werkt wel goed. En misschien... Als de prijs van glasvezel te hoog is blijf ik bij dit systeem.
Wat wel mooi is .. De externe antenne optie.
Of deze: v&a aangeboden: Oppo T1a 4G/5G routerCave_Boy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Dat is een heel mooi modem. Ik vind de prijs wel een beetje aan de hoge kant.
Zelf wil ik niet teveel hierin investeren. Ooit wil ik namelijk toch richting glasvezel. Maar aangezien hier nu niks beters is... Het werkt wel goed. En misschien... Als de prijs van glasvezel te hoog is blijf ik bij dit systeem.
Wat wel mooi is .. De externe antenne optie.
Volgens mij heeft hij er nog geen…dunkiegaming schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:42:
[...]
Dat is niet helemaal duidelijk daar staat niets over in de handleiding. Maar het lijkt mij dat je een voorkeurs band kan instellen qua terminologie. Maar gedraagt zich nogal eigenzinnig als ik deze amazon review zie:dunkiegaming schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:42:
[...]
https://www.amazon.com.be...=all_reviews&pageNumber=33.0 out of 5 stars Lack of LTE +NSA band selection
Reviewed in Italy on 17 October 2024
Verified Purchase
It is a nice router with a very powerful and simple to use WiFi.. Beautiful as aesthetics unfortunately it has a big flaw, which is the lack of choice of bands (you can choose only LTE for 4G thus eliminating 5G).. at least for me it persists in connecting band 20 which is the weakest of band 1 with windtre.. If I choose band 1 manually it goes faster than band 20 but it totally eliminates the 5g bands with the manual choice.. if they solve this problem with a firmware update and a router that deserves 5 stars
Lijkt er op dat alleen de upload LTE band in te stellen is. En inderdaad kan het dan zijn dat de carrier aggregatie je geen 5G geeft. Ik heb dat ook met de Huawei H122, als ik een andere upload dan b3 kies, krijg ik geen 5G meer (n28) en blijft hij op 900 MHz. down- en upload hangen.jeroenjarino schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:29:
[...]
Dat is niet helemaal duidelijk daar staat niets over in de handleiding. Maar het lijkt mij dat je een voorkeurs band kan instellen qua terminologie. Maar gedraagt zich nogal eigenzinnig als ik deze amazon review zie:
[...]
https://www.amazon.com.be...=all_reviews&pageNumber=3
De Zyxel N7302 doet dat veel beter.
Duimen maar, want het is de laatste 2 weken alleen maar slechter geworden bij mij. Na een reset is het echter weer loeisnel. Zonder dit probleem is het voor mij een super oplossing, geen kabels in huis.
Hoe accuraat is de dekkingskaart? Hoe kan het dat er bij het ene huis snel internet zou zijn en dat er bij het volgende huis geen beschikbaarheid zou zijn?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Zoals je aangeeft… onbetrouwbaar.wallah schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:58:
Hoe accuraat is de dekkingskaart? Hoe kan het dat er bij het ene huis snel internet zou zijn en dat er bij het volgende huis geen beschikbaarheid zou zijn?
Ehrm, als ik zo kijk in de WebIf van de AF55 zie ik nergens een mogelijkheid om banden te selecteren, of kan dit alleen via een backdoor danwel een custom firmware waarvan ik het bestaan (nog) niet weet ?BiG-GuY schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:30:
[...]
n28 uitgezet op de AF-55? Vanaf de netwerkkant kunnen ze zien op welke banden je connectie maakt en met welk modem. De 5G/4G banden 28/20/8 zijn niet toegestaan om te gebruiken, altijd al niet.
Waarom is de N28 band niet meer toegestaan? Lijkt mij eerder ideaal om nog enige goede connectie te maken over wat langere (~2.5km afstand) dan de N78 die een veel hogere frequentie gebruikt.
Vind het opvallend dat de AF55 vanaf halverwege Maart 2025 tm begin Mei 2025 eigenlijk een 100% uptime heeft gehad, en nu ongeveer per 2 dagen niet meer op het netwerk kan aanmelden tenzij de simkaart voor heel even in de meegeleverde Zyxel is geweest.
Wellicht ben ik dan beter af met een ander 5G modem.
Dan zou ik echter willen kiezen voor een modem met SMA aansluitingen zodat ik mijn oorspronkelijk aangeschafte Pyonting 5G MiMo richtantenne zou kunnen gebruiken.
Voor een 'normaal' bedrag (als in <€250) heb ik die echter nog niet kunnen vinden.
GL-X3000, heeft sma antenne aansluitingen en band locking maar hij kost €385 bij Amazon. Vrijwel elke 5G router is duur nu.Madshark schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 01:16:
[...]
Ehrm, als ik zo kijk in de WebIf van de AF55 zie ik nergens een mogelijkheid om banden te selecteren, of kan dit alleen via een backdoor danwel een custom firmware waarvan ik het bestaan (nog) niet weet ?
Waarom is de N28 band niet meer toegestaan? Lijkt mij eerder ideaal om nog enige goede connectie te maken over wat langere (~2.5km afstand) dan de N78 die een veel hogere frequentie gebruikt.
Vind het opvallend dat de AF55 vanaf halverwege Maart 2025 tm begin Mei 2025 eigenlijk een 100% uptime heeft gehad, en nu ongeveer per 2 dagen niet meer op het netwerk kan aanmelden tenzij de simkaart voor heel even in de meegeleverde Zyxel is geweest.
Wellicht ben ik dan beter af met een ander 5G modem.
Dan zou ik echter willen kiezen voor een modem met SMA aansluitingen zodat ik mijn oorspronkelijk aangeschafte Pyonting 5G MiMo richtantenne zou kunnen gebruiken.
Voor een 'normaal' bedrag (als in <€250) heb ik die echter nog niet kunnen vinden.
Bij GL.iNet zelf kost die Usd 359,90:dunkiegaming schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 02:18:
[...]
GL-X3000, heeft sma antenne aansluitingen en band locking maar hij kost €385 bij Amazon. Vrijwel elke 5G router is duur nu.
https://store.gl-inet.com...te&utm_medium=productpage
Vandaag toch wel extreem gerommel op het ODIDO 5G netwerk. N78 de hele tijd droppen, en snelheden gehad afgelopen paar uur schommeld tussen 2 - 30 mbit ongeveer, waar het normaal gezien... 1300+ is...
Ook op allestoringen zichtbaar trouwens...
Sinds 13:09 gaat het goed mis.
:strip_exif()/f/image/lHWn3YpIhUBitBOegY22Rjog.png?f=user_large)
[ Voor 29% gewijzigd door menonv op 08-05-2025 15:29 ]
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Hier op 2 mobiele abonnement ook last vanmenonv schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:27:
Vandaag toch wel extreem gerommel op het ODIDO 5G netwerk. N78 de hele tijd droppen, en snelheden gehad afgelopen paar uur schommeld tussen 2 - 30 mbit ongeveer, waar het normaal gezien... 1300+ is...
[Afbeelding]
In ieder geval hebben ze zojuist wat aangepast...
:strip_exif()/f/image/BtafVPxkrF3R0y61e6Xiw20G.png?f=user_large)
Alleen blijft de upload nog achter, die is normaal gezien ook dik 100+
:strip_exif()/f/image/BtafVPxkrF3R0y61e6Xiw20G.png?f=user_large)
Alleen blijft de upload nog achter, die is normaal gezien ook dik 100+
:strip_exif()/f/image/NxVgQYcRwBbcMojuDlgJ9LIX.png?f=user_large)
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Lijkt inderdaad wel iets aan de hand. Ik heb zelf ook geen 5G meer, maar draai nog wel 80/80 op LTE dus heb er verder geen last van.
https://allestoringen.nl/storing/odido/kaart/
https://allestoringen.nl/storing/odido/kaart/
Was niet K&K-specifiek, op mobiel hetzelfde probleem. Inmiddels hier in Eindhoven alles weer normaal.menonv schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:27:
[Afbeelding]
In Arnhem is een grote glasvezelbreuk: https://www.eurofiber.com/incidents
Odido heeft in Arnhem een grote corelocatie zitten, zal me niks verbazen als dat met elkaar te maken heeft
Odido heeft in Arnhem een grote corelocatie zitten, zal me niks verbazen als dat met elkaar te maken heeft
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
weet iemand waar ik op de NR7302 de bridge mode (passtrough) kan vinden?
Via GUI inloggen. Network Setting -> Broadband -> Cellular APN -> Modify :Brentjuh2000 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:40:
weet iemand waar ik op de NR7302 de bridge mode (passtrough) kan vinden?
/f/image/LZ5VUhoAe7EWKpS7Tl0jgN8y.png?f=fotoalbum_large)
Tweede vanaf onderaf. Hele onlogische plek. Bij oudere versies FW zat de keuze direct in het broadband menu.
[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 08-05-2025 20:51 ]
Die discussie is al gevoerd vanaf hier: BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"jamesbond007uk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:27:
Ik kwam het volgende tegen. Het is niet voor K&K, maar je ziet hier ook dat bijv. Band N28 niet gebuikt mag worden.
[Afbeelding]
Nergens in het K&K bestelproces, contract met aanhangsels (algemene voorwaarden, K&K voorwaarden) wordt dit genoemd, dus niet van toepassing.
Bij het zakelijke FWA product staat wel een link naar deze technische eisen.
Dat klopt, de eerdere topics heb ik ook gelezen, maar niet op de links geklikternstoud schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:38:
[...]
Die discussie is al gevoerd vanaf hier: BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Nergens in het K&K bestelproces, contract met aanhangsels (algemene voorwaarden, K&K voorwaarden) wordt dit genoemd, dus niet van toepassing.
Bij het zakelijke FWA product staat wel een link naar deze technische eisen.
Of het niet van toepassing is, betwijfel ik. Het is immers een maandelijks contract en men mag de voorwaarde dan ook aanpassen.
Jamesbond007uk
Juridisch is het niet van toepassing aangezien het niet gecommuniceerd is. En voorwaarden eenzijdig aanpassen mag, maar dan mag de klant het contract ontbinden.jamesbond007uk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:42:
Of het niet van toepassing is, betwijfel ik. Het is immers een maandelijks contract en men mag de voorwaarde dan ook aanpassen.
Bron: https://www.mkbrecht.nl/b...-van-contractvoorwaarden/
Zo staat het in de AV van Odido:
:strip_exif()/f/image/lGbssFeXRPTWGGGargLVKf8T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door ernstoud op 08-05-2025 22:07 ]
Dat klopt. Maar dat geef ik ook aan. Je contract is maandelijks opzegbaar, dus ontbinden is geen probleem. Echter voor mij is het een mooie goedkope oplossing.ernstoud schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:04:
[...]
Juridisch is het niet van toepassing aangezien het niet gecommuniceerd is. En voorwaarden eenzijdig aanpassen mag, maar dan mag de klant het contract ontbinden.
Bron: https://www.mkbrecht.nl/b...-van-contractvoorwaarden/
Zo staat het in de AV van Odido:
[Afbeelding]
Juridisch is na een maand ook niet van toepassing. Ben met je eens dat men dit wel netjes moet communiceren en niet zomaar de firmware aanpassen.
Ik ben echt benieuwd of men nog mijn firmware kunnen aanpassen omdat de tweede APN / beheer APN is uitgeschakeld
Jamesbond007uk
Ik denk dat het met die FW anders ligt. De router is eigendom van Odido. Dan denk ik dat ze altijd de FW mogen aanpassen. Juridisch schemergebied vermoed ik omdat daardoor ook de kwaliteit van de dienst verandert.jamesbond007uk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:17:
Juridisch is na een maand ook niet van toepassing. Ben met je eens dat men dit wel netjes moet communiceren en niet zomaar de firmware aanpassen.
Ik denk het wel. Als ze het slim aangepakt hebben gaat FW update niet via de beheer APN maar doordat het device in de nacht kijkt naar een bepaalde URL of er updates zijn. En dat kun je niet uitzetten.Ik ben echt benieuwd of men nog mijn firmware kunnen aanpassen omdat de tweede APN / beheer APN is uitgeschakeld. We gaan het wel zien.
Zet ik in mijn eigen Zyxel NR7302 automatische updates aan dan haalt hij die van een site van de Duitse Telekom op. En er is geen beheer APN in dat device gespecificeerd. Zo zal het ook wel bij Odido werken.
Nouja wel eens eerder gezien dat een firmware update server alleen binnen een bepaald netwerk te bereiken is.ernstoud schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:45:
[...]
Ik denk dat het met die FW anders ligt. De router is eigendom van Odido. Dan denk ik dat ze altijd de FW mogen aanpassen. Juridisch schemergebied vermoed ik omdat daardoor ook de kwaliteit van de dienst verandert.
[...]
Ik denk het wel. Als ze het slim aangepakt hebben gaat FW update niet via de beheer APN maar doordat het device in de nacht kijkt naar een bepaalde URL of er updates zijn. En dat kun je niet uitzetten.
Zet ik in mijn eigen Zyxel NR7302 automatische updates aan dan haalt hij die van een site van de Duitse Telekom op. En er is geen beheer APN in dat device gespecificeerd. Zo zal het ook wel bij Odido werken.
De NR7302 haalt ze hier vandaan: http://fw-acs.telekom.de/...R7302WZ/100ACHA4b5_F0.bin waaraan te zien is dat deze grote partij op Amazon en eBay oorspronkelijk voor de Duitse Telekom bedoeld was.dunkiegaming schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:40:
[...]
Nouja wel eens eerder gezien dat een firmware update server alleen binnen een bepaald netwerk te bereiken is.
[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 08-05-2025 23:51 ]
Die van mij had bij de aanschaf ook een T-Mobile sticker op de doos (Amazon)
gevonden! thanks!ernstoud schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:46:
[...]
Via GUI inloggen. Network Setting -> Broadband -> Cellular APN -> Modify :
[Afbeelding]
Tweede vanaf onderaf. Hele onlogische plek. Bij oudere versies FW zat de keuze direct in het broadband menu.
Ja, nu je het zegt. Inderdaad, mijn twee dozen ook. Overheen gekeken.Bakkertje_01 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:29:
Die van mij had bij de aanschaf ook een T-Mobile sticker op de doos (Amazon)
Niet helemaal het juiste topic, maar zit hier wel een hoop kennis kwa 5G (outdoor) cellular routers. Een heel eigen topic is misschien weer wat overdreven.
Ik zoek er 1 maar vooral om te gebruiken voor vakanties in het buitenland. Wat is volgens jullie kenners hier de beste bang for buck. Ik zag de Zyxel NR7302 al langs komen. Klinkt interessant helemaal voor die relatief lage prijs. Verder kwam ik de GL-X3000 tegen, kwa config en vrijheid denk ik wel echt de betere van de 2. Maar vindt hem ook aardig aan de prijs. Het outdoor stuk van de zyxel spreekt me ook wel aan.
Hoop hier eigenlijk een advies te vinden waarvan jullie zeggen dat is echt prima. Eventueel wil ik hem later thuis inzetten voor klik&klaar. Maar zit nu nog bijna een jaar aan het glasvezel contract. Dus dat is toekomst.
Ik zoek er 1 maar vooral om te gebruiken voor vakanties in het buitenland. Wat is volgens jullie kenners hier de beste bang for buck. Ik zag de Zyxel NR7302 al langs komen. Klinkt interessant helemaal voor die relatief lage prijs. Verder kwam ik de GL-X3000 tegen, kwa config en vrijheid denk ik wel echt de betere van de 2. Maar vindt hem ook aardig aan de prijs. Het outdoor stuk van de zyxel spreekt me ook wel aan.
Hoop hier eigenlijk een advies te vinden waarvan jullie zeggen dat is echt prima. Eventueel wil ik hem later thuis inzetten voor klik&klaar. Maar zit nu nog bijna een jaar aan het glasvezel contract. Dus dat is toekomst.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.