Klopt, al heb ik sinds 2 weken een nieuwe die geen fibreglass bovenste deel van de cabine heeft maar all steel en dat scheelt wel. Desondanks nog steeds 200-500Mbit down en 150Mbit up. Wat waarschijnlijk ook scheelt dat ik het niet echt als thuis verbinding gebruik en ook niet de hele dag speedtesten doe. Tot nu toe 1x een 30Mbit cap gezien.Keypunchie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:20:
@sander817 Geen probleem. Zelf wel eens in het OV getest, een andere mede-Tweaker (@Miglow) heeft hem in zijn vrachtwagen ingebouwd, dus gewoon meenemen naar de camping geen probleem. Let wel: je blijft afhankelijk van hoe de dekking ter plaatse is.
Ik heb vorige maand de 2 die ik had teruggestuurd en MESH uitgeschakeld, waarna ik een goede verbinding in het hele huis heb, de wifi punten hebben nooit iets toegevoegd bij mij. Verder is vorige week wel de dagelijkse wifi download dip weer gestart, van helemaal prima naar 2mbps. Wifi upload blijft prima circa 75mbps.Sier schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:30:
Ik heb sinds een tijdje K&K. In eerste instantie met 1 Wifipunt, maar laatst een extra Wifipunt bijbesteld. Sindsdien is het internet niet echt stabiel meer. Alsof het overschakelen van het ene Wifipunt naar het andere Wifipunt niet automatisch gebeurt of zoiets. Ik moet m’n Wifi op m’n telefoon dan uit- en inschakelen handmatig om het weer te laten werken. Hebben meer mensen daar last van, en is hier iets tegen te doen? Ik heb al gezocht in dit forum, maar kon het niet vinden.
Alles liep een maand of 2 prima, geen uit en aanzetten meer nodig gehad, maar dat is weer over.
Ook de apparatuur maakt verschil, zonet had de Samsung 21FE weer 2mbps down en 75mbps up, maar mijn Samsung Tab 10+ had 103mbps down en 92,5mbps up.
Na uit en aanzetten heeft de Samsung 21FE nu 692mbps down en 95,1 up.
Dit allemaal op 3 meter afstand van de router.
Ik hoop dat Odido een keer definitief iets aan de WiFi gaat doen.
PS mijn PC aan de kabel heeft altijd 700 tot 800mbps down, ping 14, dus dat werkt geweldig.
Vanmorgen Wifi 568mbps down 25mbps up met mijn Samsung Tab s10 + , wie weet misschien is er iets opgelost, afwachten hoe het gaat.
Mijn schoonvader had voor zijn vakantiehuisje een Klik en klaar genomen. Werkte prima, maar opeens niet meer. Ik heb er even naar gekeken en het 5g lampje blijft blauw knipperen. Volgens de documentatie betekent dat dat er iets is met de simkaart. Heb die er uit en weer in gedaan, maar zie geen bijzonderheden. Is dit een bekend probleem dat evt zelf is op te lossen of moeten we hiervoor de klantenservice-molen in?
Ik denk de klantenservice bellen.Palomar schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:46:
Mijn schoonvader had voor zijn vakantiehuisje een Klik en klaar genomen. Werkte prima, maar opeens niet meer. Ik heb er even naar gekeken en het 5g lampje blijft blauw knipperen. Volgens de documentatie betekent dat dat er iets is met de simkaart. Heb die er uit en weer in gedaan, maar zie geen bijzonderheden. Is dit een bekend probleem dat evt zelf is op te lossen of moeten we hiervoor de klantenservice-molen in?
Ff met de boot weg. Werkt prima voor tv kijken
/f/image/ceFREcxc42HkdbziDgmPOc3x.png?f=fotoalbum_large)
3 uurtjes later en nog 86% van de powerbank over
/f/image/ceFREcxc42HkdbziDgmPOc3x.png?f=fotoalbum_large)
3 uurtjes later en nog 86% van de powerbank over
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 27-04-2025 16:18 ]
Uiterst tevreden nog steeds over K&K van Odido, hier lijkt het steeds sneller te gaan ook;
/f/image/NdU7XviBcpbTwnb4Swdb9CMq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m0MLA9xl5Gf4qPNipPzDQRIi.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit hemelsbreed, nog geen 200m van een 10gbit site. Wel echt midden in de 'stad'. Locatie Almelo centrum.
Upload heb ik wel eens hoger gezien, maar nog nooit 1gbit+ downstream.
/f/image/NdU7XviBcpbTwnb4Swdb9CMq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m0MLA9xl5Gf4qPNipPzDQRIi.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit hemelsbreed, nog geen 200m van een 10gbit site. Wel echt midden in de 'stad'. Locatie Almelo centrum.
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenT op 28-04-2025 01:58 ]
Hoe kan ik zien waar een mast van Odido staat? Ik kan alleen de dekkingskaart van Odido zien waar het bereik "snel" is op mijn adresJeroenT schreef op maandag 28 april 2025 @ 01:34:
Uiterst tevreden nog steeds over K&K van Odido, hier lijkt het steeds sneller te gaan ook;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gezocht op dekkingskaart, gevonden. Oudste bericht binnen antwoord.buakaw schreef op maandag 28 april 2025 @ 07:54:
[...]
Hoe kan ik zien waar een mast van Odido staat? Ik kan alleen de dekkingskaart van Odido zien waar het bereik "snel" is op mijn adres
Het schijnt nu opgelost te zijn lees ik in de community maar ik kan het zelf niet uitproberen. Mischien kan jij ff kijken of het nu werkt via een ander odido SIM?Gotez schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:03:
[...]
Hebben ze voor zakelijk het al opgelost dat een verbinding vanaf een ander odido SIM niet kan? Want voor zakelijke toepassingen lijkt me dat wel heel erg nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroenjarino op 28-04-2025 16:46 ]
/f/image/ZaL7YncX8zOI9gr3liBTzOVP.png?f=fotoalbum_large)
Voor de experts: Is dit het proberen waard? Ik zit op ongeveer 1000m van de mast (rechtsonder) en ik woon bij het rode puntje. Wat voor snelheid kan ik verwachten als ik mijn modem niet direct die richting op kan richten? Ik kan het naar het zuid-west of noord-oost richten i.v.m. beschikbare ramen.
Edit: Ik zie nu dat de mast op het westen ook een 5G mast is. Die zit een stukje dichterbij en richt volgens mij ook richting mijn huis.
Gegevens mast:
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
25.9 m 90° n28 783 MHz 22 dBW
25.9 m 90° n78 3600 MHz 22 dBW
25.9 m 240° n28 783 MHz 22 dBW
25.9 m 240° n78 3600 MHz 22 dBW
26.2 m 0° n28 783 MHz 22 dBW
[ Voor 22% gewijzigd door buakaw op 28-04-2025 18:16 ]
Ik ben in shock. Maar het lijkt te werken. Wat fijn! Top.jeroenjarino schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:43:
[...]
Het schijnt nu opgelost te zijn lees ik in de community maar ik kan het zelf niet uitproberen. Mischien kan jij ff kijken of het nu werkt via een ander odido SIM?
Het proberen waard, ik zit op 1300 m en haal 260/50buakaw schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:12:
[Afbeelding]
Voor de experts: Is dit het proberen waard? Ik zit op ongeveer 1000m van de mast (rechtsonder) en ik woon bij het rode puntje. Wat voor snelheid kan ik verwachten als ik mijn modem niet direct die richting op kan richten? Ik kan het naar het zuid-west of noord-oost richten i.v.m. beschikbare ramen.
Edit: Ik zie nu dat de mast op het westen ook een 5G mast is. Die zit een stukje dichterbij en richt volgens mij ook richting mijn huis.
Gegevens mast:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik denk dat je een redelijke kans van slagen hebt. Er staat bij die westelijke site een antenne redelijk mooi naar je toe, op een mooie hoogte. Als het niet lukt, plaats het modem bij het raam en speel een beetje met de richting (voorkant/achterkant modem). Ik denk dat je gerust een paar honderd Mbps gaat halen. En anders kun je altijd binnen een maand alles terug sturen en ben je maar zo'n 20 tot 25eu kwijt. In elk geval lijken de meeste masten daar op een glasvezelverbinding te zitten, wat erg positief is.buakaw schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:12:
[Afbeelding]
Gegevens mast:
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ja beetje jammer van die activatiekosten. Die waren er begin dit jaar nog niet dacht ik. Wilde het ook eens een keer proberen maar zo ben je al 2x maandkosten kwijt om alleen al te beginnen.
En dan maar eindeloos betalen voor een duurdere oplossing ?addictive_rhymz schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:11:
Ja beetje jammer van die activatiekosten. Die waren er begin dit jaar nog niet dacht ik. Wilde het ook eens een keer proberen maar zo ben je al 2x maandkosten kwijt om alleen al te beginnen.
En inderdaad, eerder waren er geen activatiekosten, en zelfs cashback acties.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 28-04-2025 19:17 ]
Mwah heb nu glasvezel voor 30p/m dus scheelt inderdaad een tientje. Maar wel altijd stabiel, weer of geen weer. Maargoed ik twijfel dus nog want toch een tientje per maand. Maar zit hier 1,5 km van de mast. Dus die activatiekosten helpen niet bij het twijfelen.W1ck1e schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:15:
[...]
En dan maar eindeloos betalen voor een duurdere oplossing ?
En inderdaad, eerder waren er geen activatiekosten, en zelfs cashback acties.
Ik zou dan glas houden. Bij mij thuis is het aanleggen al 700 euro en lijken de kosten p per maand naar de vijftig te gaan. Op de tweede lokatie heb ik glas maar dat begin ook bij vijftig euro. Dus voor mij niet lang nadenken, maar voor een tientje extra zou k graag glas hebben.addictive_rhymz schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:29:
[...]
Mwah heb nu glasvezel voor 30p/m dus scheelt inderdaad een tientje. Maar wel altijd stabiel, weer of geen weer. Maargoed ik twijfel dus nog want toch een tientje per maand. Maar zit hier 1,5 km van de mast. Dus die activatiekosten helpen niet bij het twijfelen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Eens met @franssie. Ook al ben ik oprecht enthousiast over K&K, er zijn wat momenten geweest waar het net even niet lekker ging qua bandbreedte. Het blijft radio en daarmee fluctueert het wat, dat is inherent aan het medium. In die zin is het geen vervanger voor glas, maar meer voor lagere bandbreedte op koper, waarvan er ook nog zat is in NL. Of wel als vervanger voor glas met de wetenschap dat er heel af en toe een hik in het beeld kan zitten. En dat laatste zal ook sterk afhankelijk zijn van de aanvoer op glas of microwave op "jouw" mast, inclusief het normale gebruik op de mast. Die van mij bedient ook een tweetal snelwegen ...addictive_rhymz schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:29:
[...]
Mwah heb nu glasvezel voor 30p/m dus scheelt inderdaad een tientje. Maar wel altijd stabiel, weer of geen weer. Maargoed ik twijfel dus nog want toch een tientje per maand. Maar zit hier 1,5 km van de mast. Dus die activatiekosten helpen niet bij het twijfelen.
Mocht je in de buurt wonen, mag je die K&K van mij wel even vasthouden om mee te testen, DM maar als je wil weten waar ik ergens woon.
Ik heb sinds vandaag ook het K&K pakket maar ik wacht nog even met installeren omdat ik de overlap met mijn huidige aanbieder (Ziggo) wil minimaliseren. Dat scheelt in de kosten. Ik lees dat er een nieuwe FW is. Heeft deze invloed op de mogelijkheid om de bridge mode te activeren? En stel dat bridge mode niet werkt, is DMZ passthrough naar mijn asus wrt-merlin router die ook een firewall heeft, een passend alternatief?
Ik draai een server met o.a. nextcloud en home assistant die ik via een ddns van buitenaf kan benaderen. Ik moet nog ff uitzoeken hoe ik dat aanpak ivm het dagelijks wisselende IP adres..
Ik draai een server met o.a. nextcloud en home assistant die ik via een ddns van buitenaf kan benaderen. Ik moet nog ff uitzoeken hoe ik dat aanpak ivm het dagelijks wisselende IP adres..
Gaan de kosten niet gewoon in op het moment dat je de SIM krijgt?
Ik heb ook NC en HA draaien. Wel alles in bridge modus gezet, omdat het anders met NC niet werkt ivm hairpin NAT. Ik gebruik DDNS die ik elk uur laat updaten door mijn NAS. Zo werkt IP altijd. 1 keer modem herstarten aan het einde van de dag als niemand er last van heeft.stimpyMGS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:18:
Ik heb sinds vandaag ook het K&K pakket maar ik wacht nog even met installeren omdat ik de overlap met mijn huidige aanbieder (Ziggo) wil minimaliseren. Dat scheelt in de kosten. Ik lees dat er een nieuwe FW is. Heeft deze invloed op de mogelijkheid om de bridge mode te activeren? En stel dat bridge mode niet werkt, is DMZ passthrough naar mijn asus wrt-merlin router die ook een firewall heeft, een passend alternatief?
Nee, dat heb ik expliciet nog nagevraagd. Als ik inlog bij mijn odido, dan moet ik daar mijn k&k activeren. Zo lang ik dat niet doe, wordt er nog niks gefactureerd.Keypunchie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:27:
Gaan de kosten niet gewoon in op het moment dat je de SIM krijgt?
Ik ben niet uitgebreid thuis in netwerken en begrijp niet wat hairpin nat is. Als ik DMZ gebruik, zou ik met een DDNS die automatisch update, wel nog mijn lokale services kunnen benaderen (zowel lokaal als van buitenaf)? Momenteel draai ik Nginx proxy manager en heb ik 80 en 443 naar nginx geforward.Gotez schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:35:
[...]
Ik heb ook NC en HA draaien. Wel alles in bridge modus gezet, omdat het anders met NC niet werkt ivm hairpin NAT. Ik gebruik DDNS die ik elk uur laat updaten door mijn NAS. Zo werkt IP altijd. 1 keer modem herstarten aan het einde van de dag als niemand er last van heeft.
Mijn ziggo modem staat in bridge en de router handelt al het lokale verkeer af.
Dagelijks (nachtelijks?) het modem herstarten is idd een goeie gezien de vele reacties die ik hier lees over inkakkende snelheden.
[ Voor 58% gewijzigd door stimpyMGS op 29-04-2025 09:48 ]
@stimpyMGS
Houd er alleen rekening mee dat je niet vanaf het mobiele Odido netwerk connectie kan maken met het publieke IP-adres van je K&K modem. Dit is een bekend probleem en niet gelimiteerd tot K&K, zoek maar terug in het topic.
Dit is blijkbaar ondertussen opgelost. Werkt hier nu ook vanaf een Odido Unlimited Abonnement
.
Ongeacht of je modem in DMZ of bridge zou staan. Heb hem nu wel in bridge, zolang het nog kan.
Bij mij werkte de DMZ prima vanaf het originele Zyxel naar een UDM-SE en nu UCG-Fiber. De Unifi doet het hele lokale netwerk en gebruikt primair de Odido glasvezel en secundair de Odido K&K dienst.
In de lokale Unifi DNS server heb ik de verwijzingen toegevoegd naar de verschillende adressen die ik vie NGINX Reverse Proxy heb ingesteld voor o.a. Home Assistant en PLEX. Geen Hairpin NAT nodig voor dat dus, al werkt dat wel in bridge mode.
Port Forwards werken in beide situaties, zolang je poorten gebruikt die open staan.
Houd er alleen rekening mee dat je niet vanaf het mobiele Odido netwerk connectie kan maken met het publieke IP-adres van je K&K modem. Dit is een bekend probleem en niet gelimiteerd tot K&K, zoek maar terug in het topic.
Dit is blijkbaar ondertussen opgelost. Werkt hier nu ook vanaf een Odido Unlimited Abonnement
Ongeacht of je modem in DMZ of bridge zou staan. Heb hem nu wel in bridge, zolang het nog kan.
Bij mij werkte de DMZ prima vanaf het originele Zyxel naar een UDM-SE en nu UCG-Fiber. De Unifi doet het hele lokale netwerk en gebruikt primair de Odido glasvezel en secundair de Odido K&K dienst.
In de lokale Unifi DNS server heb ik de verwijzingen toegevoegd naar de verschillende adressen die ik vie NGINX Reverse Proxy heb ingesteld voor o.a. Home Assistant en PLEX. Geen Hairpin NAT nodig voor dat dus, al werkt dat wel in bridge mode.
Port Forwards werken in beide situaties, zolang je poorten gebruikt die open staan.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 29-04-2025 10:57 ]
Zou nu wel moeten werken dat je vanaf odido mobiel naar k&k kan verbindenBiG-GuY schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:51:
@stimpyMGS
Gotez schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:15:
[...]
Ik ben in shock. Maar het lijkt te werken. Wat fijn! Top.
[ Voor 7% gewijzigd door dunkiegaming op 29-04-2025 10:13 ]
Ik hoop dat je niet fout voorgelicht bent. Want dit is m.i. echt niet waar. Uit mijn contract:stimpyMGS schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:42:
[...]
Nee, dat heb ik expliciet nog nagevraagd. Als ik inlog bij mijn odido, dan moet ik daar mijn k&k activeren. Zo lang ik dat niet doe, wordt er nog niks gefactureerd.
:strip_exif()/f/image/PSnkvf3xlJdxsZDqq5krAoZB.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is hier in deze lange thread nog nooit opgemerkt dat je het abonnement moet activeren. Gaat gewoon in na levering van het modem.
[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 29-04-2025 10:18 ]
Dat is deze week opgelost zag ik in de community @Gotez heeft het gister met succes uitgeprobeerd!BiG-GuY schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:51:
@stimpyMGS
Gotez schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:15:
Ik ben in shock. Maar het lijkt te werken. Wat fijn! Top.
[ Voor 15% gewijzigd door jeroenjarino op 29-04-2025 10:40 ]
@dunkiegaming @jeroenjarino
Heb het zojuist hier ook getest en werkt inderdaad hier nu ook
.
Met een recente update van Unifi kon ik nu ook dezelfde DDNS provider instellen op beide WANs. Dus nu heeft mijn DDNS naam bij OVH automatisch beide publieke IP-adressen meegenomen.
Ook de Fiber verbinding heeft technisch gezien een DHCP adres, maar die veranderd enkel als mijn MAC-adres veranderd.
Heb het zojuist hier ook getest en werkt inderdaad hier nu ook
Met een recente update van Unifi kon ik nu ook dezelfde DDNS provider instellen op beide WANs. Dus nu heeft mijn DDNS naam bij OVH automatisch beide publieke IP-adressen meegenomen.
Ook de Fiber verbinding heeft technisch gezien een DHCP adres, maar die veranderd enkel als mijn MAC-adres veranderd.
[ Voor 60% gewijzigd door BiG-GuY op 29-04-2025 11:04 ]
Ik heb (gelukkig) nog niet de nieuwe firmware ontvangen voor de K&K modem. Remote beheer heb ik vrijwel vanaf toen we de cookie hack hadden al uitgeschakeld. Zit nog steeds op de eerste firmware.
Hebben jullie al de nieuwe firmware ontvangen? Ik gebruik namelijk veel N28 omdat N78 zwakker is en dan soms uitvalt naar 4G.
Hebben jullie al de nieuwe firmware ontvangen? Ik gebruik namelijk veel N28 omdat N78 zwakker is en dan soms uitvalt naar 4G.
Jamesbond007uk
Vanaf het begin toen K&K net begon zit ik op deze versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.jamesbond007uk schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:46:
Ik heb (gelukkig) nog niet de nieuwe firmware ontvangen voor de K&K modem. Remote beheer heb ik vrijwel vanaf toen we de cookie hack hadden al uitgeschakeld. Zit nog steeds op de eerste firmware.
Ik heb ook dusver wat ik zelf ervaar alleen maar versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806Houtenklaas schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:06:
[...]
Vanaf het begin toen K&K net begon zit ik op deze versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b9D0806.
gehad.
De mijne werd 15 oktober geleverd met B7 en zat na twee dagen op B9. En nu sinds 22 april de B11 versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b11D0326
[ Voor 11% gewijzigd door jeroenjarino op 30-04-2025 10:02 ]
Gebruik je IP Passthrough Modus? En zo ja, werkt dat nog met deze update?jeroenjarino schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:01:
De mijne werd 15 oktober geleverd met B7 en zat na twee dagen op B9. En nu sinds 22 april de B11 versie: V1.00(ACJG.0)NR53_b11D0326
------------------------------x
Nee nooit gebruik van gemaakt ik zie de optie ook niet meer via de cookie aanpassing. Maar ik neem aan dat het wel nog via het script kan want er lijken aardig wat menu items verborgen. En er heeft nog geen tweaker moord en brand geroepen dus dat stemt hoopvol. Maarja het blijft een aanname...SleutelBos schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
[...]
Gebruik je IP Passthrough Modus? En zo ja, werkt dat nog met deze update?
Ik zit op versie: NR53_B7D0528
Daarbij gebruik ik IP Passthrough mode.
Als dat weg gaat bij B11 update, zal ik een eigen router kopen.
Daarnaast is N78 met mooi weer prima, maar met slecht weer valt het terug naar 4G.
(N28 modus moet ik dan uitschakelen, anders blijft ie alleen op N28 staan).
Remote beheer heb ik uitgeschakeld.
Daarbij gebruik ik IP Passthrough mode.
Als dat weg gaat bij B11 update, zal ik een eigen router kopen.
Daarnaast is N78 met mooi weer prima, maar met slecht weer valt het terug naar 4G.
(N28 modus moet ik dan uitschakelen, anders blijft ie alleen op N28 staan).
Remote beheer heb ik uitgeschakeld.
[ Voor 6% gewijzigd door jamesbond007uk op 30-04-2025 16:35 ]
Jamesbond007uk
Ergens rond 01:00 vannacht is deze versie verschenen: V1.00(ACJG.0)NR53_b11D0326. Ookla speedtest laat dezelfde download/upload zien als ik gewend ben rond dit tijdstip (750Mb down nu, 63Mb up). Ik gebruik het ding standaard - bedraad - uit de doos, geen spannende dingen.
[ Voor 16% gewijzigd door Houtenklaas op 30-04-2025 16:04 ]
Vandaag Klik & Klaar opgehaald en geinstalleerd. Snelheid zit rond de 750Mbit/s down 100Mbit/s up (ong. 700m van de mast hemelsbreed)
De verwachte snelheid was "tot 122 Mbit/s download en tot 19 Mbit/s upload".
De verwachte snelheid was "tot 122 Mbit/s download en tot 19 Mbit/s upload".
:strip_exif()/f/image/cqmybQHFp1EO0BWHVM2Jv2xH.png?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door lightningdev1 op 30-04-2025 17:09 . Reden: woordje vergeten ]
Bij mij is de laatste versie B11 ook verschenen, ergens in de nacht doorgevoerd.
Was al op IP Passthrough ingesteld; is keurig zo gebleven.
Geen idee of het via het script nog zou werken; ben niet thuis en neem maar geen risico.
Tot nu toe merk ik geen verschil.
Was al op IP Passthrough ingesteld; is keurig zo gebleven.
Geen idee of het via het script nog zou werken; ben niet thuis en neem maar geen risico.
Tot nu toe merk ik geen verschil.
Hier een derde Odido slachtoffer. Eerst mijn ouders, toen ikzelf.... En nu mijn schoonouders ook voor besteld.
Nu betalen ze 85 euro voor tv/internet/bellen bij Ziggo. En jaarlijks 180 euro voor Digitenne voor op de boot.
Als het goed werkt, betalen ze straks 20 euro voor internet, 10 euro voor NLZiet en.... Zijn ze klaar. Huistelefoon gaat er dan uit, ze hebben beide gewoon mobiele telefoons.
Scheelt toch 70 euro per maand. Voor dat geld gaan ze nog 2x dezelfde Thomson android tv kopen als in de boot. Schoonmoeder heeft moeite met techniek, en die tv snapt ze (dedicated knop voor NlZiet in te stellen... En nlziet gaat direct naar de live tv. Dus net alsof ze via een decoder kijkt).
In 6 maanden hebben ze de twee tv's terugverdient.
Heb mijn modem al ff bij ze neergezet en dat werkte goed. En ook op de boot + powerbank gebruikt en werkte ook goed voor live tv. Beter dan Digitenne.
Nu betalen ze 85 euro voor tv/internet/bellen bij Ziggo. En jaarlijks 180 euro voor Digitenne voor op de boot.
Als het goed werkt, betalen ze straks 20 euro voor internet, 10 euro voor NLZiet en.... Zijn ze klaar. Huistelefoon gaat er dan uit, ze hebben beide gewoon mobiele telefoons.
Scheelt toch 70 euro per maand. Voor dat geld gaan ze nog 2x dezelfde Thomson android tv kopen als in de boot. Schoonmoeder heeft moeite met techniek, en die tv snapt ze (dedicated knop voor NlZiet in te stellen... En nlziet gaat direct naar de live tv. Dus net alsof ze via een decoder kijkt).
Heb mijn modem al ff bij ze neergezet en dat werkte goed. En ook op de boot + powerbank gebruikt en werkte ook goed voor live tv. Beter dan Digitenne.
Ben ook voor een oudere naar hetzelfde aan het kijken. Welke Thomson heb je?Waah schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:37:
Hier een derde Odido slachtoffer. Eerst mijn ouders, toen ikzelf.... En nu mijn schoonouders ook voor besteld.
Stel je de dedicated knop in in het android menu?
Hoe gaat NLZiet direct naar livetv?
Werken de cijferknoppen voor de zenders? Zoals in deze Faq
24HA2S14C Maar die zou ik enkel kiezen als je echt niet groter dan 24 inch wil. De 32 inch en 40 inch modellen zijn praktisch dezelfde prijs volgens mij, en zijn full HD ipv HD ready... Maar kon ze niet zover krijgen om voor de 32 inch te gaan. De FG-serie is full HD en nieuwer. Bijv: https://www.mediamarkt.nl...g2s14-2023-145882100.htmlyeahbaby schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:14:
[...]
Ben ook voor een oudere naar hetzelfde aan het kijken. Welke Thomson heb je?
Stel je de dedicated knop in in het android menu?
Hoe gaat NLZiet direct naar livetv?
Werken de cijferknoppen voor de zenders? Zoals in deze Faq
https://www.mediamarkt.nl...g2s14-2024-139451984.html
De dedicated knop stel je inderdaad in het Android menu in. Je kunt met een app altijd al knoppen anders toewijzen, maar in dit android menu zit een daadwerkelijke optie om het sterretje (Favorites) toe te wijzen aan een app
NlZiet heeft op Android in het settings menu een optie voor "ga door naar laatst bekeken kanaal" of iets in die trant. Ik heb thuis LG en daar zit die optie niet in helaas. Maar op Android werkt die.
Cijferknoppen werken inderdaad in NLZiet. Dus het is echt net als normale tv. Alleen je moet niet op de back-knop drukken want dan kom je wel im het NlZiet hoofdmenu.
Nummer en verbinding kunnen ze ook nog overzetten naar bijv. CheapConnect. Ook wel grappig om op de boot (of waar ter wereld) ook op je thuisnummer bereikbaar te zijn.Waah schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:37:
Huistelefoon gaat er dan uit, ze hebben beide gewoon mobiele telefoons.
CC kost weinig en is prepaid.
Dank voor de informatie.Waah schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:53:
[...]
24HA2S14C Maar die zou ik enkel kiezen als je echt niet groter dan 24 inch wil. De 32 inch en 40 inch modellen zijn praktisch dezelfde prijs volgens mij, en zijn full HD ipv HD ready... Maar kon ze niet zover krijgen om voor de 32 inch te gaan. De FG-serie is full HD en nieuwer. Bijv: https://www.mediamarkt.nl...g2s14-2023-145882100.html
https://www.mediamarkt.nl...g2s14-2024-139451984.html
De dedicated knop stel je inderdaad in het Android menu in. Je kunt met een app altijd al knoppen anders toewijzen, maar in dit android menu zit een daadwerkelijke optie om het sterretje (Favorites) toe te wijzen aan een app
NlZiet heeft op Android in het settings menu een optie voor "ga door naar laatst bekeken kanaal" of iets in die trant. Ik heb thuis LG en daar zit die optie niet in helaas. Maar op Android werkt die.
Cijferknoppen werken inderdaad in NLZiet. Dus het is echt net als normale tv. Alleen je moet niet op de back-knop drukken want dan kom je wel im het NlZiet hoofdmenu.
Ik dacht even dat je een android tv box bedoelde, maar hier kan ik wel wat mee. Ik zit bij een android box nog naar een launcher te kijken die direct NLZiet opstart, maar zo’n dedicated knop instelken is natuurlijk ook prima.
Ik heb een stabielere connectie als ik 2.4G aan en 5G uit zet. Meerdere die dezelfde ervaring hebben?
[ Voor 33% gewijzigd door Tahref op 01-05-2025 00:41 ]
@Tahref Ik had de omgekeerde ervaring.
Maar nu ik de Wifi helemaal uit heb staan en er dedicated apparaten achter heb gehangen is het helemaal verbeterd.
Maar nu ik de Wifi helemaal uit heb staan en er dedicated apparaten achter heb gehangen is het helemaal verbeterd.
De B11 firmware heeft het 9 dagen volgehouden tot het wifi probleem er weer was. Terwijl de B9 zich weleens 45 dagen stabiel heeft gehouden.
Ik heb dit inmiddels hier vaker gelezen maar heb nu zelf eens uitgetest. Normaal heb ik mijn wifi op het modem uit maar ik deed hem nu aan en ik haalde duidelijk een stukje lager dan zonder wifi aan. Had meermaals getest en ik was vlak bij het modem.Keypunchie schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:10:
@Tahref Ik had de omgekeerde ervaring.
Doe ik wifi via mijn eigen router had ik rond de 500Mbit/s
Doe ik wifi via Odido modem dan had ik rond de 400Mbit/s
(bovenstaande waarden waren gebaseerd op 4 a 5 testen met tussenposen van enkele minuten).
Ik laat mijn modem elke dag automatisch opnieuw opstarten en dan heb je ook geen problemen......schakelklokje ertussen en klaar is Kees.jeroenjarino schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:14:
De B11 firmware heeft het 9 dagen volgehouden tot het wifi probleem er weer was. Terwijl de B9 zich weleens 45 dagen stabiel heeft gehouden.
Ik laat mijn modem elke dag automatisch opnieuw opstarten en dan heb je ook geen problemen......
That didn't age wellpribo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:11:
vannacht de nieuwe firmware gekregen en de instellingen zijn nog zoals ze waren.......alleen heeft Odido de boel met de nieuwe firmware wel helemaal dichtgetimmerd.....geen idee waarom????

Ik heb er juist geen klokje tussen zitten en laat het modem fijn zelf bepalen wanneer het gaat updaten. Even afkloppen maar het is hier echt al maanden stabiel.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
het heeft niets met updaten te maken, maar hij krijgt even een kleine reset en de cache word geleegd voor een stabielere werking en dat scheelt een hoop ellende.Ventieldopje schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:07:
[...]
[...]
That didn't age well
Ik heb er juist geen klokje tussen zitten en laat het modem fijn zelf bepalen wanneer het gaat updaten. Even afkloppen maar het is hier echt al maanden stabiel.
yeahbaby schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:45:
[...]
Dank voor de informatie.
Ik dacht even dat je een android tv box bedoelde, maar hier kan ik wel wat mee. Ik zit bij een android box nog naar een launcher te kijken die direct NLZiet opstart, maar zo’n dedicated knop instelken is natuurlijk ook prima.
offtopic:
ook dat is een optie in die tv. Dat die de laatste app start die je open had als je de tv aan zet. Als dat NLZiet is, zorgt die er vervolgens voor dat de laatste livestream geladen wordt.
Hoe het exact zit weet ik ff niet meer. Maar binnenkort mag ik het waarschijnlijk nog 2x instellen
dus als je over een week nog vragen hebt, stuur maar een DM en dan kan ik je wel wat delen hoe het werkt icm een video oid.
Maar ter verduidelijking: als ze nu live tv kijken met NLZiet en ze zetten de tv uit... Dan zal, als ze de tv weer aanzetten met de gewone aanknop, je direct NLZiet geopend zien worden en overschakelen naar live tv. Op Android kan dat sowieso met third party apps altijd wel, maar deze tv heeft er dus gewoon settings voor
ook dat is een optie in die tv. Dat die de laatste app start die je open had als je de tv aan zet. Als dat NLZiet is, zorgt die er vervolgens voor dat de laatste livestream geladen wordt.
Hoe het exact zit weet ik ff niet meer. Maar binnenkort mag ik het waarschijnlijk nog 2x instellen
Maar ter verduidelijking: als ze nu live tv kijken met NLZiet en ze zetten de tv uit... Dan zal, als ze de tv weer aanzetten met de gewone aanknop, je direct NLZiet geopend zien worden en overschakelen naar live tv. Op Android kan dat sowieso met third party apps altijd wel, maar deze tv heeft er dus gewoon settings voor
Ik laat de boel eigenlijk uit nieuwschierigheid lopen tot het mis gaat het is immers zo gefixed. Maar ik heb er nog geen kaas van kunnen maken...pribo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:09:
[...]
Ik laat mijn modem elke dag automatisch opnieuw opstarten en dan heb je ook geen problemen......schakelklokje ertussen en klaar is Kees.
Sterker nog 1 periode was mijn wifi de hele week echt bar slecht. Sindsdien draai ik het liefst op DFS kanaal 116 maar daar is de router het soms niet mee eens en kiest een ander kanaal.
Denk dat de NATO radar verderop dan een rondje heeft gedaan en ik moet moven van 116. Maar ik heb daar wel de beste verbinding.
:strip_exif()/f/image/NG7LkMak8pThr2QylCOmOQAB.png?f=user_large)
Ik heb vannacht de nieuwe firmware gekregen maar ik moet nog even afwachten of ik hier blij me ben.
De download lijkt iets gestegen te zijn van van 570 naar 670 Mbps en de ping lijkt wat verbeterd van rond de 30 naar nu 22 ms.
Maar de upload is dramatisch gezakt van ruim 65 naar 11 Mbps, dat is dus geen feest.
Meerdere malen getest vandaag en alles vanochtend opnieuw opgestart.
De tests zijn gedaan op mijn eigen router die bekabeld aan het modem hangt en met mijn telefoon via de wifi van mijn router.
Update:
Nog een keer het modem opnieuw opgestart en de upload is weer tegen normaal aan, 52 Mbps.
De download lijkt iets gestegen te zijn van van 570 naar 670 Mbps en de ping lijkt wat verbeterd van rond de 30 naar nu 22 ms.
Maar de upload is dramatisch gezakt van ruim 65 naar 11 Mbps, dat is dus geen feest.
Meerdere malen getest vandaag en alles vanochtend opnieuw opgestart.
De tests zijn gedaan op mijn eigen router die bekabeld aan het modem hangt en met mijn telefoon via de wifi van mijn router.
Update:
Nog een keer het modem opnieuw opgestart en de upload is weer tegen normaal aan, 52 Mbps.
[ Voor 9% gewijzigd door ratzz op 01-05-2025 14:47 ]
Ja, blijft werken.....alleen na een gehele reset ben je het kwijt en kan je het ook niet meer veranderen......tenzij je een backup hebt gemaakt.SleutelBos schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:23:
[...]
Gebruik je IP Passthrough Modus? En zo ja, werkt dat nog met deze update?
Weet iemand welke aggregaties van banden bij Odido K&K mogelijk zijn?
Met de Zyxel NR7302 merk ik dat als ik b3 (upload op 1800 MHz.) disable ik geen n78 meer heb. En zo te zien is b3 hier nu zwaar overbelast op de mast. De mast staat in de buurt van een recreatieplas en groot wellness center. Dus met b3 voor upload krijg ik n28 en n78 en heb ik op 2 km. afstand redelijke download (150 - 200 Mbps.) maar is de upload af en toe rond de 1 Mbps.
Dat werkt dus niet goed. Disable ik b3 dan heb ik dus geen n78 meer, gaat upload naar b1 of b8 en die is dan redelijk (rond de 10 Mbps.) maar zakt download naar beneden de 100 Mbps. Ik zie zelfs af en toe 30/1 (!), onwerkbaar.
De mast heeft 300 Mbps. uplink dus dat, samen met 2 km. afstand, lijkt in de zomermaanden een showstopper te worden.
Merkwaardig is dat de Huawei H122 die er naast staat met b3 en n28 iets van 150/10 geeft.
Ik zie met SpeedTest kort na elkaar op beide modem/routers enorme verschillen. Heel bijzonder.
Met de Zyxel NR7302 merk ik dat als ik b3 (upload op 1800 MHz.) disable ik geen n78 meer heb. En zo te zien is b3 hier nu zwaar overbelast op de mast. De mast staat in de buurt van een recreatieplas en groot wellness center. Dus met b3 voor upload krijg ik n28 en n78 en heb ik op 2 km. afstand redelijke download (150 - 200 Mbps.) maar is de upload af en toe rond de 1 Mbps.
Dat werkt dus niet goed. Disable ik b3 dan heb ik dus geen n78 meer, gaat upload naar b1 of b8 en die is dan redelijk (rond de 10 Mbps.) maar zakt download naar beneden de 100 Mbps. Ik zie zelfs af en toe 30/1 (!), onwerkbaar.
De mast heeft 300 Mbps. uplink dus dat, samen met 2 km. afstand, lijkt in de zomermaanden een showstopper te worden.
Merkwaardig is dat de Huawei H122 die er naast staat met b3 en n28 iets van 150/10 geeft.
Ik zie met SpeedTest kort na elkaar op beide modem/routers enorme verschillen. Heel bijzonder.
BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"ernstoud schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:57:
Weet iemand welke aggregaties van banden bij Odido K&K mogelijk zijn?
Had je deze toevallig gezien, weliswaar van voor n78, mogelijk geeft wat meer duiding.
Dank. Die was ik vergeten.stormfly schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:20:
[...]
BiG-GuY in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Had je deze toevallig gezien, weliswaar van voor n78, mogelijk geeft wat meer duiding.
Uit deze post: “Let op dat de eerste 4G band gebruikt wordt voor upload, bij Odido heb je dus op papier de meeste snelheid als je b3 als eerste 4G band hebt.”
Dat ervaar ik dus, maar dan moet b3 wel nog capaciteit hebben. Op mijn Huawei H122 wordt als ik alle banden enable b3 niet eens meer in de aggregatie opgenomen, dus lage download. En op de NR7302 dus geen n78 zonder b3. Erg verwarrend allemaal.
@ernstoud
Lage 4G band samen met een 5G band heb ik voor de n78 uitrol nooit werkend gehad. Kan zijn dat de NR7302 daar een limitatie heeft met het oudere modem type, de modems in onze dure zakelijke routers zijn zelfde generatie als in die NR7302 volgens mij.
Om n28 te kunnen gebruiken, moet ik daar altijd b8 en b20 uitzetten op plekken waar het signaal zwakker is. b32 moet ook uit staan, want die werkt enkel samen met 4G banden, maar die vang je niet op die afstand denk ik.
Ik kan hier thuis n78 gebruiken zonder b3. n78+b1+b7 werkt ook op de NR5307 op grofweg 300m van de mast af.
Lage 4G band samen met een 5G band heb ik voor de n78 uitrol nooit werkend gehad. Kan zijn dat de NR7302 daar een limitatie heeft met het oudere modem type, de modems in onze dure zakelijke routers zijn zelfde generatie als in die NR7302 volgens mij.
Om n28 te kunnen gebruiken, moet ik daar altijd b8 en b20 uitzetten op plekken waar het signaal zwakker is. b32 moet ook uit staan, want die werkt enkel samen met 4G banden, maar die vang je niet op die afstand denk ik.
Ik kan hier thuis n78 gebruiken zonder b3. n78+b1+b7 werkt ook op de NR5307 op grofweg 300m van de mast af.
Vannacht is de B11 firmware uitgerold hier.
Snelheid is de helft van wat het was. Hopelijk is het tijdelijk.
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik weer met b3+b1+b7+b32+n28 goede download en aanvaardbare upload.BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:35:
@ernstoud
Ik ben erg aan het rommelen geweest met uitlezen van settings, bandgegevens (rsrp, sinr e.d.) via SSH, SCP e.d., waardoor er denk ik wat fout is gegaan in het OS van de NR7302 (Linux met busybox). Een factory reset gaf direct weer goede resultaten. Bijzonder.
Welke banden was je op verbonden voor de update en welke banden na de update?albino71 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:51:
Vannacht is de B11 firmware uitgerold hier.
Enkel als je gebruik maakt van een band die je nu niet meer kan gebruiken, zou de nieuwe firmware een verschil maken daarin. Het kan wel zijn dat je überhaupt op andere banden verbonden bent nu, dat kan bij elke reboot anders zijn.
Zit hier nog steeds op V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 overigens.
Alle banden werken hier nog op
[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 02-05-2025 18:14 ]
Voor zover ik heb gezien, is b32 niet te combineren met n28 of n78 banden. Dit komt doordat b32 een SDL band is, die enkel extra download kan leveren samen met een b band.ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik weer met b3+b1+b7+b32+n28 goede download en aanvaardbare upload.
Ik ben erg aan het rommelen geweest met uitlezen van settings, bandgegevens (rsrp, sinr e.d.) via SSH, SCP e.d., waardoor er denk ik wat fout is gegaan in het OS van de NR7302 (Linux met busybox). Een factory reset gaf direct weer goede resultaten. Bijzonder.
Ook als ik bij mij thuis op de NR5307 op b32 connectie heb, krijg ik geen n28/n78 connectie. Zodra ik b32 uit forceer, heb ik dan gelijk wel 5G connectie. De 'Auto' stand kiest deze band normaal gesproken niet als n78 sterk genoeg is.
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 02-05-2025 18:19 ]
Wat mij opvalt is dat mijn ping de laatste dagen lager is dan ik gewend was. Ik zit nu geregeld rond de 9 a 10ms. Zelfs met KPN koperlijn zat ik rond de 18 (dubbele dus). Ik heb op mijn modem geen update nog gehad).
En weer 75 Mbps. down en 1 Mbps. (!) up. Ik geef het op, geen idee wat hier aan de hand is.ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:58:
[...]
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik weer met b3+b1+b7+b32+n28 goede download en aanvaardbare upload.
Dit zegt de NR7302 nu:BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:18:
[...]
Voor zover ik heb gezien, is b32 niet te combineren met n28 of n78 banden. Dit komt doordat b32 een SDL band is, die enkel extra download kan leveren samen met een b band.
:strip_exif()/f/image/C6df4xOX0AjOVJh3LFFWI955.jpg?f=fotoalbum_large)
b3 disabled, dan wordt het b20, b1, b7, n28 : 184/29 down/up. Hopelijk stabiel, het lijkt er op dat b3 zwaar belast is of dat de zendmast er een probleem mee heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 02-05-2025 19:27 ]
Heb jij toevallig ook de remote beheer uitgeschakeld?BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:04:
[...]
Welke banden was je op verbonden voor de update en welke banden na de update?
Enkel als je gebruik maakt van een band die je nu niet meer kan gebruiken, zou de nieuwe firmware een verschil maken daarin. Het kan wel zijn dat je überhaupt op andere banden verbonden bent nu, dat kan bij elke reboot anders zijn.
Zit hier nog steeds op V1.00(ACJG.0)NR53_b7D0528 overigens.
Alle banden werken hier nog op.
Jamesbond007uk
Nope. Sinds laatste full reset van een week geleden nog niet uitgezet.jamesbond007uk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:36:
[...]
Heb jij toevallig ook de remote beheer uitgeschakeld?
Wifi uit, DHCP aangepast, Firewall uit en vervolgens Bridge mode aangezet via de Cookie op High methode.
Dan donders snel een backup maken, want zodra b11 komt ben je bridge (pass through) kwijt begrijp ik.BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:56:
[...]
Nope. Sinds laatste full reset van een week geleden nog niet uitgezet.
Wifi uit, DHCP aangepast, Firewall uit en vervolgens Bridge mode aangezet via de Cookie op High methode.
Werkt het dan wel als je een backup terugzet van de oudere versie? Heb hem maar voor de zekerheid gemaakt. Had toch het plan om uiteindelijk een ander 5G modem te halen, liefst geheel zonder router functie.ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:06:
[...]
Dan donders snel een backup maken, want zodra b11 komt ben je bridge (pass through) kwijt begrijp ik.
Unifi gaat met meerdere modellen komen, maar nog geen prijzen of specs bekend behalve '5G' erin.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 02-05-2025 20:12 ]
Iemand meldde dat een paar pagina’s terug : pribo in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:10:
[...]
Werkt het dan wel als je een backup terugzet van de oudere versie? Heb hem maar voor de zekerheid gemaakt.
Verifiëren kan ik het niet, ik gebruik geen NR5307.
Een backup maakt geen backup van de firmware. Het maakt alleen backup van de instellingen. Ben benieuwd of de restore dan wel werkt. Voor de zekerheid ook maar ff een backup gemaaktBiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:10:
[...]
Werkt het dan wel als je een backup terugzet van de oudere versie? Heb hem maar voor de zekerheid gemaakt. Had toch het plan om uiteindelijk een ander 5G modem te halen, liefst geheel zonder router functie.
Unifi gaat met meerdere modellen komen, maar nog geen prijzen of specs bekend behalve '5G' erin.
Jamesbond007uk
Dat was ook mijn gedachte ja. Dus zou niet weten wat een backup moet doen.jamesbond007uk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Een backup maakt geen backup van de firmware. Het maakt alleen backup van de instellingen. Ben benieuwd of de restore dan wel werkt. Voor de zekerheid ook maar ff een backup gemaakt
Tenzij die setting alsnog toegepast wordt, ook als hij niet meer beschikbaar is in de interface.
De passthrough is denk ik ook een instelling ergens in de config. Aan de firmware zal die beperking wel niet liggen hoop ik voor degenen die het gebruiken.jamesbond007uk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Een backup maakt geen backup van de firmware. Het maakt alleen backup van de instellingen. Ben benieuwd of de restore dan wel werkt. Voor de zekerheid ook maar ff een backup gemaakt
Als iemand met de oude firmware een backup maakt met en zonder die passthrough ... Zou dat terug te vinden zijn?ernstoud schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:24:
[...]
De passthrough is denk ik ook een instelling ergens in de config. Aan de firmware zal die beperking wel niet liggen hoop ik voor degenen die het gebruiken.
Zei Houtenklaas met firmware B11 heel zachtjes

Vink, had ik natuurlijk eerst zelf even moeten checken, my bad. In de hex editor begint dat bestand ook met de hoopgevende kreet "Salted". En door ...BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:35:
De backupfile is een binary file. Dus daar kan je niks in uitlezen.
Gek genoeg ook geen file extensie.
Nee, helaas. Heb ook al paar tools op losgelaten. Iemand met firmware versie 11 die een test willen doen met een restore van firmware B7? Bestand wil ik wel delen.BiG-GuY schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:35:
De backupfile is een binary file. Dus daar kan je niks in uitlezen.
Gek genoeg ook geen file extensie.
Jamesbond007uk
Ja hoor, maar dan ben ik bang dat je wel even je admin password mag delen, of blijft die overeind?jamesbond007uk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:58:
[...]
Nee, helaas. Heb ook al paar tools op losgelaten. Iemand met firmware versie 11 die een test willen doen met een restore van firmware B7? Bestand wil ik wel delen.
Dan zal je router even moeten resetten naar standaard instellingHoutenklaas schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:06:
[...]
Ja hoor, maar dan ben ik bang dat je wel even je admin password mag delen, of blijft die overeind?
Of ik pas het even naar een makkelijke wachtwoord
Jamesbond007uk
Testopstelling staat klaarjamesbond007uk schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:16:
[...]
Dan zal je router even moeten resetten naar standaard instelling. Daarna weer je eigen backup terug zetten.
Of ik pas het even naar een makkelijke wachtwoord
:strip_exif()/f/image/mhxhhoZZAnWSAnJEkzPbN3Ck.png?f=user_large)
Voor het nageslacht. B7 configuratie van @jamesbond007uk gepoogd te uploaden in mijn B11 firmware met ietwat teleurstellend gevolg. Vraag is of het een ander MAC adres is waar hij over struikelt, maar gezien de melding vermoed ik dat niet. Na de upgrade naar B11 nog een keer een backup maken aangezien passthrough dan nog werkt. En die kan ik dan ook nog wel testen ...
Had even wat gedoe met een kabeltje die het net opgaf, alles even overnieuw getest.
- Direct foutmelding (zie boven)
- Oude config blijft gewoon staan, niks aan de hand
[ Voor 63% gewijzigd door Houtenklaas op 02-05-2025 23:25 ]
Dank voor de update. Wel jammer dat het niet werkt, echter had ik al verwacht.Houtenklaas schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:33:
[...]
Testopstelling staat klaarAls je DHCP hebt aanstaan, werkt het gelijk en heb ik geen password nodig, kan alleen verder niks zien dan. [Afbeelding]Je hebt een DM waar het bestand naartoe mag
Voor het nageslacht. B7 configuratie van @jamesbond007uk gepoogd te uploaden in mijn B11 firmware met ietwat teleurstellend gevolg. Vraag is of het een ander MAC adres is waar hij over struikelt, maar gezien de melding vermoed ik dat niet. Na de upgrade naar B11 nog een keer een backup maken aangezien passthrough dan nog werkt. En die kan ik dan ook nog wel testen ...
Had even wat gedoe met een kabeltje die het net opgaf, alles even overnieuw getest.
- Direct foutmelding (zie boven)
- Oude config blijft gewoon staan, niks aan de hand
Jamesbond007uk
Mijn schoonzus heeft sinds een paar dagen Odido Klik & Klaar. Met daarbij "veilig online", dat kost 2,50 euro per maand en werkt op het modem.
Bij gebruiken van mijn tablet, voorzien van een wireguard client, om te verbinden met mijn eigen netwerk, achter een ziggo verbinding, merk ik dat de verbinding niet lekker is. Zo stopt opeens het kijken via de F1TV app. Komt dit omdat de "veilig online" software de versleutelde data wantrouwt ?
Toen mijn schoonzus nog de ziggo verbinding gebruikte werkte mijn vpn verbinding zonder problemen.
Bij gebruiken van mijn tablet, voorzien van een wireguard client, om te verbinden met mijn eigen netwerk, achter een ziggo verbinding, merk ik dat de verbinding niet lekker is. Zo stopt opeens het kijken via de F1TV app. Komt dit omdat de "veilig online" software de versleutelde data wantrouwt ?
Toen mijn schoonzus nog de ziggo verbinding gebruikte werkte mijn vpn verbinding zonder problemen.
Ik heb toevallig ook met de f1 app vaak problemen op een vpn. Dus misschien ligt het wel aan die app.W1ck1e schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:43:
Mijn schoonzus heeft sinds een paar dagen Odido Klik & Klaar. Met daarbij "veilig online", dat kost 2,50 euro per maand en werkt op het modem.
Dat denk ik niet, want het gaat dus goed over een ziggo verbinding aan de kant van mijn schoonzus.addictive_rhymz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:48:
[...]
Ik heb toevallig ook met de f1 app vaak problemen op een vpn. Dus misschien ligt het wel aan die app.
Ik heb nu meer dan 1 maand KPN glas (1/1) en K&K als backup verbinding.
Werk voor 95% van thuis uit met veel Teams meetings dus een backup verbinding is geen luxe.
Mocht KPN super betrouwbaar blijken dan kan K&K altijd nog vervallen echter kost maar €20 pmnd.
Eerste plaatje is de speedtest van KPN en de 2de met K&K.
:strip_exif()/f/image/YZWU48qPjXyc2kSO3UaqrG77.jpg?f=fotoalbum_large)
Werk voor 95% van thuis uit met veel Teams meetings dus een backup verbinding is geen luxe.
Mocht KPN super betrouwbaar blijken dan kan K&K altijd nog vervallen echter kost maar €20 pmnd.
Eerste plaatje is de speedtest van KPN en de 2de met K&K.
:strip_exif()/f/image/YZWU48qPjXyc2kSO3UaqrG77.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xRUemPi964eYxVCbUjYX5N6Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Bij mij werkt F1 niet als ik VPN aan heb. Ik gebruik Vivaldi als browser met de ingebouwde VPN.addictive_rhymz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 14:48:
[...]
Ik heb toevallig ook met de f1 app vaak problemen op een vpn. Dus misschien ligt het wel aan die app.
Mijn vpn is een rpi2 die thuis staat. Vanaf ziggo werkt het wel.ton14 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:26:
[...]
Bij mij werkt F1 niet als ik VPN aan heb. Ik gebruik Vivaldi als browser met de ingebouwde VPN.
Browser ? Ik gebruik de F1 app.
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 03-05-2025 17:38 ]
Kan de K&K modem ook op een ander adres aangesloten worden? Of is het adres afhankelijk?
Ja,Sharule schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:04:
Kan de K&K modem ook op een ander adres aangesloten worden? Of is het adres afhankelijk?
Neen, @Miglow gebruikt hem onderweg. Hij is chauffeur.
Interessant! Ook in Europa? Buiten Europa? 😅W1ck1e schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Ja,
Neen, @Miglow gebruikt hem onderweg. Hij is chauffeur.
Alleen binnen Nederland, maar dat wordt ook vrij duidelijk door Odido gezegd.
Vrij praktisch: het is gewoon een SIM-kaart met een 097 nummer. Je kunt er ook sms-berichten naar sturen als je het leuk vind. (niet bellen)
Vrij praktisch: het is gewoon een SIM-kaart met een 097 nummer. Je kunt er ook sms-berichten naar sturen als je het leuk vind. (niet bellen)
[ Voor 48% gewijzigd door Keypunchie op 03-05-2025 20:44 ]
Ok kon het niet vinden thanksKeypunchie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:43:
Alleen binnen Nederland, maar dat wordt ook vrij duidelijk door Odido gezegd.
Het is de tweede vraag van de FAQ:
Kan ik Klik&Klaar Internet ook meenemen naar het buitenland?
Nee, je kan Klik&Klaar Internet niet buiten Nederland gebruiken. Het werkt thuis, op een binnenlandse camping of waar dan ook in Nederland.
Kan ik Klik&Klaar Internet ook meenemen naar het buitenland?
Nee, je kan Klik&Klaar Internet niet buiten Nederland gebruiken. Het werkt thuis, op een binnenlandse camping of waar dan ook in Nederland.
Goedenavond, sinds de nieuwe firmware in het modem zit is het niet meer mogelijk om wat dieper in de firmware te graven en wat andere settings te veranderen.
Wat is een goed modem waarbij dit nog wel kan.....laatst was er een 5g storing bij Odido en toen heb ik intern het modem op 4g gezet en toen had ik gelukkig gewoon internet.....voor dit soort dingen zou ik graag wat meer vrijheid hebben om dingen te veranderen. Hopelijk komt er iemand met een oplossing zodat dit weer mogelijk is met het originele klik en klaar modem.
Maar mijn vraag blijft staan......wat zou een goede hobby modem zijn waarbij jezelf de baas bent over de instellingen.
Wat is een goed modem waarbij dit nog wel kan.....laatst was er een 5g storing bij Odido en toen heb ik intern het modem op 4g gezet en toen had ik gelukkig gewoon internet.....voor dit soort dingen zou ik graag wat meer vrijheid hebben om dingen te veranderen. Hopelijk komt er iemand met een oplossing zodat dit weer mogelijk is met het originele klik en klaar modem.
Maar mijn vraag blijft staan......wat zou een goede hobby modem zijn waarbij jezelf de baas bent over de instellingen.
Een NR7302pribo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:22:
Goedenavond, sinds de nieuwe firmware in het modem zit is het niet meer mogelijk om wat dieper in de firmware te graven en wat andere settings te veranderen.
De Zyxel NR7302. Zoek maar hier in de thread met de zoekfunctie en hier alle info: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA routerpribo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:22:
Zal niet beweren dat het de allerbeste is maar wel goedkoop. Geschikt voor buiten. Bevat geen accesspoint.
een buitenopstelling is voor mij niet nodig.....ik vind het wel klote dat we nu zelf niets meer kunnen veranderen. We kunnen niet meer handmatig kanalen uitzetten enz enz enz.....ernstoud schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 21:36:
[...]
De Zyxel NR7302. Zoek maar hier in de thread met de zoekfunctie en hier alle info: Ervaringen en discussie m.b.t de Zyxel NR7302 FWA router
Zal niet beweren dat het de allerbeste is maar wel goedkoop. Geschikt voor buiten. Bevat geen accesspoint.
Misschien is de 7302 wel een optie.....even kijken wat anderen te melden hebben qua idee.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.