Het gaat mij niet om de ervaringen op Amazon (ik spreek een aardig woordje Italiaans/Engels) maar van leden in dit forum. Ik ben benieuwd naar de ervaringen i.c.m. K&KMiglow schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:28:
[...]
De ervaringen op Amazon zijn blijkbaar geweldig, wel voornamelijk Italiaanse gebruikers blijkbaar maar je kunt het automatisch naar Engels laten vertalen.
Zoekfunctie?Einar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:18:
[...]
Het gaat mij niet om de ervaringen op Amazon (ik spreek een aardig woordje Italiaans/Engels) maar van leden in dit forum. Ik ben benieuwd naar de ervaringen i.c.m. K&K
[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
Ik vind dit device wel erg prijzig. Zeker gezien de prijs van de NR7302 op eBay of Amazon.
https://www.ebay.nl/itm/286102583547
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 07-02-2025 12:24 ]
Redelijk budget kun je natuurlijk op 2 manieren opvatten, redelijk goedkoop, of redelijk wat geldernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Zoekfunctie?
[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
Ik vind dit device wel erg prijzig. Zeker gezien de prijs van de NR7302 op eBay of Amazon.
https://www.ebay.nl/itm/286102583547

Voordeel van die MC889 is wel dat, als je buiten al een stroompunt hebt, je geen kabels naar binnen hoeft te leggen maar via WIFI een Mesh-netwerk kan opzetten.
Zoek even terug in het topic. Heb dit deze week al nog een keer gepost. Er is een niet officiële methode om het aan te zetten. Zoek even op Passthrough of Bridge in het topic.Cave_Boy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:39:
[...]
Hij kan toch met de normale firmware alleen in routermodus? Ik kan er wel zelf iets achter zetten eventueel.
DMZ werkt sowieso met de Odido firmware zonder aanpassingen.
De M889 biedt toch geen WiFi? Alleen RJ45 naar de T3000 router. En die zou ik niet buiten neerzetten, is voor binnen.Waah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Redelijk budget kun je natuurlijk op 2 manieren opvatten, redelijk goedkoop, of redelijk wat geld![]()
Voordeel van die MC889 is wel dat, als je buiten al een stroompunt hebt, je geen kabels naar binnen hoeft te leggen maar via WIFI een Mesh-netwerk kan opzetten.
Rare combi trouwens. De MC889 biedt 2.5 Gbps ethernet, de T3000 alleen 1 Gbps.
De MC889 is enkel het ODU gedeelte wat je buiten plaatst. https://www.ztedevices.co...nternet/5g-fwa/MC889.htmlWaah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:27:
[...]
Redelijk budget kun je natuurlijk op 2 manieren opvatten, redelijk goedkoop, of redelijk wat geld![]()
Wordt nergens Wifi genoemd. De Wifi zit alleen op de binnen router die je als set kan kopen of een willekeurige andere router kan gebruiken.
Concept is hetzelfde als de NR7302/FWA710 en andere buiten 5G modems, dus PoE gevoed via injector en dan binnen de Data kant van de injector aansluiten op je WAN poort. Antenne in de ZTE is wel een stuk zwakker.
De NR7302 die hier vaker voorbij komt is een restpartij. Normaal wordt de NR7302 niet via retail kanalen verkocht. De prijs is absurd laag voor de hardware die erin zit en zal dus verkocht worden, zolang die reseller voorraad heeft.
Enkel de losse 5G modem chips (op M.2) zitten al op €230-400 per stuk.
BiG-GuY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:02:
[...]
De NR7302 die hier vaker voorbij komt is een restpartij. Normaal wordt de NR7302 niet via retail kanalen verkocht. De prijs is absurd laag voor de hardware die erin zit en zal dus verkocht worden, zolang die reseller voorraad heeft.
Ik vermoed dat ergens in Duitsland buitengebied een project niet doorgegaan is.
Inderdaad mooie prijs en hij werkt goed. Zodra de Odido mast meer dan 300 Mbps. biedt ga ik hem buiten ophangen. Heeft nu niet veel nut.
Precies de reden dat ik geneigd ben om voor het ODU-gedeelte van de ZTE MC889 te gaan (ik ga deze dan i.c.m. met een Fritx!Box 4060 gebruiken)BiG-GuY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:02:
[...]
[...]
Mijn Klik&Klaar gisteren binnengekregen. Bevalt vooralsnog goed. Heb hem op een plek gezet waar ik van te voren al had gezien op de antennekaart dat er vrij goed zicht was op de dichtstbijzijnde 5G-mast. Na het opstarten had ik eerst een paar minuten maar +- 80Mbit, wat natuurlijk een beetje laag was waardoor ik dacht dat de unit niet op een goede plek stond. Maar later was het opeens wel 300 tot 500Mbit en 100Mbit up. Dus dikke prima, vooral vergeleken met het Ziggo abo dat ik nu nog heb met 200Mbit down, 30 up voor het driedubbele van de prijs. Heb hem op mijn werkkamer ingeprikt op een van de TP-link deco's (in AP mode) en het Ziggo modem beneden uit de andere deco gehaald. Bijna alle apparaten schakelden direct over naar de Odido-verbinding. En het draait nu al een dag zonder problemen
Ga zo mooi even een paar weken proefdraaien om te kijken of het Ziggo kan vervangen. Wat zal moeten blijken is of de service ook zo goed is als Ziggo, want met thuiswerken enzo heb ik geen zin in gekke problemen of downtime. Al is het voordeel dat er minder mogelijke points of failure zijn dan bij kabel-internet, waar overal kabels liggen, wijkkastjes, kabel van wijkkastje naar je huis, bedrading binnen in je huis etc. Bij K&K is een GSM-mast en een klik en klaar ontvanger en that's it. Als die GSM-mast eruit ligt hebben veel mensen er last van en zullen ze er vast snel iets aan doen. Bovendien heb je dan nog signaal van GSM-masten die iets verder weg staan. En als de klik en klaar ontvanger bij je thuis niet meer werkt zul je moeten wachten op een vervangend exemplaar, maar voor nood kun je de simkaart ook vast in een oude mobiel drukken om nog internet te hebben. We zullen het zien..
Een dingetje wat me nu opvalt is als ik naar de router webinterface ga (192.178.1.1) dat er een certificaat foutmelding in je browser optreedt. Daardoor kan ik het wachtwoord niet opslaan. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft?
Ga zo mooi even een paar weken proefdraaien om te kijken of het Ziggo kan vervangen. Wat zal moeten blijken is of de service ook zo goed is als Ziggo, want met thuiswerken enzo heb ik geen zin in gekke problemen of downtime. Al is het voordeel dat er minder mogelijke points of failure zijn dan bij kabel-internet, waar overal kabels liggen, wijkkastjes, kabel van wijkkastje naar je huis, bedrading binnen in je huis etc. Bij K&K is een GSM-mast en een klik en klaar ontvanger en that's it. Als die GSM-mast eruit ligt hebben veel mensen er last van en zullen ze er vast snel iets aan doen. Bovendien heb je dan nog signaal van GSM-masten die iets verder weg staan. En als de klik en klaar ontvanger bij je thuis niet meer werkt zul je moeten wachten op een vervangend exemplaar, maar voor nood kun je de simkaart ook vast in een oude mobiel drukken om nog internet te hebben. We zullen het zien..
Een dingetje wat me nu opvalt is als ik naar de router webinterface ga (192.178.1.1) dat er een certificaat foutmelding in je browser optreedt. Daardoor kan ik het wachtwoord niet opslaan. Als iemand daar nog een goede tip voor heeft?
Ga eens naar incognito modusPalomar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:48:
Mijn Klik&Klaar gisteren binnengekregen. Bevalt vooralsnog goed. Heb hem op een plek gezet waar ik van te voren al had gezien op de antennekaart dat er vrij goed zicht was op de dichtstbijzijnde 5G-mast. Na het opstarten had ik eerst een paar minuten maar +- 80Mbit, wat natuurlijk een beetje laag was waardoor ik dacht dat de unit niet op een goede plek stond. Maar later was het opeens wel 300 tot 500Mbit en 100Mbit up. Dus dikke prima, vooral vergeleken met het Ziggo abo dat ik nu nog heb met 200Mbit down, 30 up voor het driedubbele van de prijs. Heb hem op mijn werkkamer ingeprikt op een van de TP-link deco's (in AP mode) en het Ziggo modem beneden uit de andere deco gehaald. Bijna alle apparaten schakelden direct over naar de Odido-verbinding. En het draait nu al een dag zonder problemen![]()
Of clear je cache
Ziggo certificaten werken niet op de *knip* odido modem
Die land aanvullingen zijn nergens voor nodig.
[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 07-02-2025 14:41 ]
het is een ander IP-adres dan de webinterface van Ziggo.boyette schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Ga eens naar incognito modus
Of clear je cache
Ziggo certificaten werken niet op de *knip*
odido modem
Krijgen jullie dan niet een certificaatfout in de browserbalk bij het bezoeken van de webinterface van het K&K modem?
[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 07-02-2025 14:42 ]
Dus een mooie aanbieding van een bewezen goed werkende NR7302 laat je aan je voorbij gaan?Einar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:33:
[...]
Precies de reden dat ik geneigd ben om voor het ODU-gedeelte van de ZTE MC889 te gaan (ik ga deze dan i.c.m. met een Fritx!Box 4060 gebruiken)
De MC889 (https://www.proshop.nl/Ro...r-Wireless-router/3320632) is meer dan 2,5 keer duurder.
boyette schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Ga eens naar incognito modus
Of clear je cache
Ziggo certificaten werken niet op de
*knip*
odido modem
*knip* alleen een TR is voldoende.
[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 07-02-2025 14:43 ]
Het certificaat in het modem is self-signed. Dat is niet ongebruikelijk bij dit soort apparatuur. In Edge kun je het gewoon accepteren, al is dat maar voor een beperkte duur heb ik gemerkt. Ik kan het wachtwoord wel opslaan, maar ik gebruik dan ook 1Password.Palomar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:01:
[...]
het is een ander IP-adres dan de webinterface van Ziggo.
Krijgen jullie dan niet een certificaatfout in de browserbalk bij het bezoeken van de webinterface van het K&K modem?
De webinterface van de Zyxel staat standaard enkel aan op HTTPS met een selfsigned certificaat. Dat is bij heel veel routers het geval. Als je dat zou willen kan je ook HTTP aanzetten voor de webinterface, maar volgens mij slaan moderne browsers ook geen wachtwoorden op voor HTTP sites.Palomar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:01:
[...]
het is een ander IP-adres dan de webinterface van Ziggo.
Nu heb ik de webinterface zelf via een lokale NGINX Reverse Proxy toegankelijk gemaakt voor mijn lokale netwerk, waarmee je dus wel een geldig certificaat hebt. Maar ook dan kan ik het wachtwoord in de browser niet opslaan in o.a. Safari en Microsoft Edge. Het lijkt erop alsof het wachtwoord veld niet goed in de web interface als wachtwoord veld wordt herkend.
[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 07-02-2025 14:56 ]
Ik heb het ook met de NR7302. Ik vermoed dat het issue de laatste zin van je post is.BiG-GuY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:54:
[...]
De webinterface van de Zyxel staat standaard enkel aan op HTTPS met een selfsigned certificaat. Dat is bij heel veel routers het geval. Als je dat zou willen kan je ook HTTP aanzetten voor de webinterface, maar volgens mij slaan moderne browsers ook geen wachtwoorden op voor HTTP sites.
Nu heb ik de webinterface zelf via een lokale NGINX Reverse Proxy toegankelijk gemaakt voor mijn lokale netwerk, waarmee je dus wel een geldig certificaat hebt. Maar ook dan kan ik het wachtwoord in de browser niet opslaan in o.a. Safari en Microsoft Edge. Het lijkt erop alsof het wachtwoord veld niet goed in de web interface als wachtwoord veld wordt herkend.
oh idd, nu je het zegt, dat wachtwoordveld is gewoon helemaal niet goed. Het toetsenbord op mijn telefoon vult in de autocorrect ook het wachtwoord aan wat ie geleerd heeft van mijn vorige invoer, wat natuurlijk ook niet de bedoeling isBiG-GuY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:54:
[...]
De webinterface van de Zyxel staat standaard enkel aan op HTTPS met een selfsigned certificaat. Dat is bij heel veel routers het geval. Als je dat zou willen kan je ook HTTP aanzetten voor de webinterface, maar volgens mij slaan moderne browsers ook geen wachtwoorden op voor HTTP sites.
Vandaag een GL.iNet Spitz AX (GL-X3000NR) binnen gekregen, en daar de sim van K&K in geplaatst.
Eerste indruk, iets snellere verbinding (van 250 naar 300 mbit) maar vooral een lagere latency. De locatie is nog niet ideal, gewoon in de vensterbank gezet, waar de K&K modem ook stond.
Als ik wat tijd heb zal ik dit weekeinde even wat vergelijkende tests doen.
Eerste indruk, iets snellere verbinding (van 250 naar 300 mbit) maar vooral een lagere latency. De locatie is nog niet ideal, gewoon in de vensterbank gezet, waar de K&K modem ook stond.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Leuk ding, kunnen geloof ik 2 SIMs in met fail over. Zag een review op YT laatst. Wel prijzig (Amazon EUR 405).Zer0 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:50:
Vandaag een GL.iNet Spitz AX (GL-X3000NR) binnen gekregen, en daar de sim van K&K in geplaatst.
Ik heb deze ook sinds een maand of twee. Op zo'n 150 meter van een 10Gbit mast haalde ik 1300Mbit down en 150 up. Not badZer0 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:50:
Ik merk wel dat mijn exemplaar wat problemen heeft met het aanpassen van de APN en band settings. Na het aanpassen doet de router geen reconnect om de nieuwe settings toe te passen en handmatig de 5G connectie uit en aanzetten werkt ook niet. Ik moet de router echt rebooten om de settings toe te passen. Ben benieuwd of jij dit ook hebt.
Hallo iedereen vandaag de odido klik en klaar binnen gehad echter werkt de simkaart (NOG) niet.
Is het nog steeds zo dat het minimaal 2 dagen duurt.
Nee, sim erin, stroom erop, gaan.tweebsm schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:07:
Hallo iedereen vandaag de odido klik en klaar binnen gehad echter werkt de simkaart (NOG) niet.
De meegeleverde Nano Sim uit de Multi simkaart gedrukt, en deze in de simkaarthouder van het modem geplaatst of...tweebsm schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:07:
@tweebsmBoulaMouzer schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:21:
De meegeleverde Nano Sim uit de Multi simkaart gedrukt, en deze in de simkaarthouder van het modem geplaatst of...
Het gat in de houder voor de nano sim zit namelijk niet op dezelfde plek als het gat in de micro sim uit de simkaart. Waardoor uiteindelijk de nano sim geen goed contact maakt met het modem. Ik zou dat een ontwerp fout willen noemen. Het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn om een standaard micro naar nano sim adapter ook te laten passen.
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 08-02-2025 09:43 ]
Het is zo een beetje de goedkoopste optie als je eventueel een losse externe antenne aan wil sluiten. En hij kan met 12 volt gevoed worden, wat gebuitk in mn caravan een stuk handiger maakt.ernstoud schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Leuk ding, kunnen geloof ik 2 SIMs in met fail over. Zag een review op YT laatst. Wel prijzig (Amazon EUR 405).
Daar ben ik inderdaad ook tegenaan gelopen,djmaster329 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:00:
[...]
Ik merk wel dat mijn exemplaar wat problemen heeft met het aanpassen van de APN en band settings. Na het aanpassen doet de router geen reconnect om de nieuwe settings toe te passen en handmatig de 5G connectie uit en aanzetten werkt ook niet. Ik moet de router echt rebooten om de settings toe te passen. Ben benieuwd of jij dit ook hebt.
Pff lijkt dan nu toch .. mijn wireguard goed te werken. Ik deed alles goed maar heb het idee dat het modem even opnieuw laten herstarten wel nut heeft.
Vandaag mn spul van Odido binnen gekregen. In 5 minuten geïnstalleerd en up and running. Heeft veel meer tijd gekost om m’n Sonos om te zetten naar het signaal van Odido dan al m’n andere gear. Verbinding is ook beter dan m’n Odido via de adsl wat ik hiervoor had en een stuk goedkoper. One happy camper hierzo.
Het enig wat ik nog graag zou willen is dat ie mee kan op vakantie naar Italië voor op de camping. Maar dat zal wel een brug te ver zijn.
Ben ook benieuwd naar de ervaringen qua stabiliteit met slecht weer. Maar dat komt vanzelf.
Het enig wat ik nog graag zou willen is dat ie mee kan op vakantie naar Italië voor op de camping. Maar dat zal wel een brug te ver zijn.
Ben ook benieuwd naar de ervaringen qua stabiliteit met slecht weer. Maar dat komt vanzelf.
@Gieter Ik dacht dat roaming buiten NL niet is toegestaan. Of het modem een simlock heeft en je dus een niet Odido Kaartje in IT kan gebruiken heb ik nog niet getest.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Gieter
Zoals in de voorwaarden staat, is het Odido K&K pakket enkel in NL te gebruiken. Roaming is niet toegestaan. Zou ook echt niet uit kunnen, roaming kosten zijn veel hoger dan op hun eigen netwerk.
Technisch kan er een andere simkaart in, maar je kan officieel de APN niet aanpassen en ook de roaming niet aanzetten in de firmware.
Zoals in de voorwaarden staat, is het Odido K&K pakket enkel in NL te gebruiken. Roaming is niet toegestaan. Zou ook echt niet uit kunnen, roaming kosten zijn veel hoger dan op hun eigen netwerk.
Technisch kan er een andere simkaart in, maar je kan officieel de APN niet aanpassen en ook de roaming niet aanzetten in de firmware.
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 08-02-2025 19:46 ]
Naar Italie nog wel. Dat wordt een hele lange netwerkkabel. Maar kop op, u spaart voor 25 Euro per maand genoeg uit om de wifi van de camping te betalen. Of is de snelheid van de wifi daar het probleem? Hotspot telefoon gebruiken dan maar of gewoon even hardcore vakantie vieren zonder internetverbinding.Gieter schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:21:
Vandaag mn spul van Odido binnen gekregen. In 5 minuten geïnstalleerd en up and running. Heeft veel meer tijd gekost om m’n Sonos om te zetten naar het signaal van Odido dan al m’n andere gear. Verbinding is ook beter dan m’n Odido via de adsl wat ik hiervoor had en een stuk goedkoper. One happy camper hierzo.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Hehe idd bij mij was Sonos ook de enige die tegenstribbelde. En de Ikea dirigera hub wellicht ook, maar die heb ik direct maar van het stroom gehaald, waarna die wel werkte. Bij Sonos heb ik dat uiteindelijk een dag later ook gedaan toen de speakers nog steeds niet in de app stonden.Gieter schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:21:
Sonos aankoppelen ging normaal bij mij. Alleen de LG tv deed moeilijk.
2 weken geleden zijn er werkzaamheden aan de Odido mast geweest en sindsdien is de snelheid gehalveerd. Nu had ik gemiddeld 250, nu mag ik blij zijn met 125 down en 150 up. Vreemde is dat de waarden in de Zyxel app niet anders zijn. Modem wordt elke 2 dagen uit / aan gezet. Snelheden zijn bedraad uitgevoerd. Enig idee hoe dit kan?
- door de werkzaamheden, lijkt me niet maar ook niet uit te sluitenkielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:11:
2 weken geleden zijn er werkzaamheden aan de Odido mast geweest en sindsdien is de snelheid gehalveerd. Nu had ik gemiddeld 250, nu mag ik blij zijn met 125 down en 150 up. Vreemde is dat de waarden in de Zyxel app niet anders zijn. Modem wordt elke 2 dagen uit / aan gezet. Snelheden zijn bedraad uitgevoerd. Enig idee hoe dit kan?
- speedtest terwijl per ongeluk vpn aanstaat
- Odido modem iets verschoven, dat luistert bij mij erg nauw, soms heb ik maar 1 blauw lampje branden, draai ik hem 1 mm. en dan zijn het er twee
- er staat een object tussen modem en mast dat er eerder niet stond
- Odido mast heeft het ineens veel drukker gekregen qua verkeer, onwaarschijnlijk
- Er staat een ander apparaat te downloaden in uw netwerk, maar duurt geen 2 weken mag ik hopen
[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 09-02-2025 13:26 ]
Klinkt bekend, alleen dat het lijkt alsof heel N78 hier sinds de werkzaamheden vrijdag niet meer acrief lijkt te zijn. Het modem koppelt deze blijkbaar nu wel van de mast even verderop, maar de download is minder stabiel en de upload komt over 5g niet meer boven de 100 uit.kielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:11:
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Heb je het modem al even van het stroom afgehaald....ik laat het modem elke nacht even opnieuw opstarten net als de router die erachter zit.kielkiel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:11:
Ik heb het modem op zolder staan en ben wel een uur bezig geweest om daar het beste plekje te vinden.....net wat een ander forum zegt, 1mm verschuiven kan ineens een heel slechte verbinding geven.
Ik zag de reclame van klik en klaar voorbij komen en eerste wat ik dacht is wow dat is wel lekker goedkoop.
Vandaag maar eens langs geweest bij de Odido winkel en gelijk mee genomen.
Ik ben 350 meter hemelsbreed verwijderd van een N28/N78 mast.
Zal een Speedtest doen op mijn telefoon zonder verbonden te zijn met de modem en een test met modem. Ik zal de resultaten hier posten later als ik het volledig geïnstalleerd heb.
Heb zelf nu Ziggo internet Start maar als dit werkt voor mij is dit ideaal.
Ik ga 1 van de LAN-poorten aansluiten met mijn netgear router en kijken of alles nog werkt zoals wat nu is want alles in huis is verbonden aan de netgear (bekabeld en Wi-Fi)
Vandaag maar eens langs geweest bij de Odido winkel en gelijk mee genomen.
Ik ben 350 meter hemelsbreed verwijderd van een N28/N78 mast.
Zal een Speedtest doen op mijn telefoon zonder verbonden te zijn met de modem en een test met modem. Ik zal de resultaten hier posten later als ik het volledig geïnstalleerd heb.
Heb zelf nu Ziggo internet Start maar als dit werkt voor mij is dit ideaal.
Ik ga 1 van de LAN-poorten aansluiten met mijn netgear router en kijken of alles nog werkt zoals wat nu is want alles in huis is verbonden aan de netgear (bekabeld en Wi-Fi)
Gebruik daar de wan poort van je netgear router voor (dan hoef je eigenlijks niets te wijzigen) en doe vervolgens op een bekabeld aangesloten apparaat een speedtest (op speedtest.net). Dat is de snelheids indicatie waar je het meeste aan hebt.illy1982 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:00:
...
veel succes !
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 09-02-2025 17:09 ]
Hahaha. Tja misschien moet ik niet zeuren over het wifi in Italië. Maar had afgelopen jaar met het gezin net iets te veel mb bij moeten kopen voor het mooie. Misschien gewoon lokaal een data kaartje in de modem proberen. Of eerst m’n eigen uit m’n telefoon thuis als test of het überhaupt wel werkt.
Verder ben ik toch wel onder de indruk van de snelheid van de verbinding. Zelfs op de tweede door een betonvloer en een houten balkenvloer haal ik nog makkelijk 50 mbit bij speedtestjes. En de kids en m’n vrouw hebben ook nog geen wanklank gegeven! Tegen de twijfelaars zeg ik ; proberen!
Verder ben ik toch wel onder de indruk van de snelheid van de verbinding. Zelfs op de tweede door een betonvloer en een houten balkenvloer haal ik nog makkelijk 50 mbit bij speedtestjes. En de kids en m’n vrouw hebben ook nog geen wanklank gegeven! Tegen de twijfelaars zeg ik ; proberen!
Ik kan ook niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben, 650MB down en 90 MB up. Ik had van odido eerst een vaste internet verbinding met 100 MB down en 30 MB up....er is nog geen glasvezel hier. Dus dit is een perfecte oplossing. Mijn internet opgezegd mijn tv opgezegd ( ik kijk op een andere manier ) gamen etc alles gaat prima 🙂 en ben nu per maand voor 27 euro klaar.
[ Voor 4% gewijzigd door dave1972 op 09-02-2025 20:42 ]
Samsung Flip 7
Okay.
De volgende resultaten na installatie gemeten met Speedtest.net. Ik heb 3 keer gemeten. Wat jullie zien is dus het gemiddelde
Eigen telefoon netwerk 5G Vodafone:
U: 47Mbps U: 27
Modem Odido:
D: 178Mbps U: 27
Odido aangesloten op eigen netgear router:
U: 92Mbps U: 44Mbps
Na het aansluiten op me eigen router werkte vrijwel alles ook de streamingdiensten zoals Netflix Sky etc. Echter is er iets wat niet werkt bij mij en als ik het me router aansluit op me ziggo modem werkt het wel.
Ik krijg dus me IPTV niet aan de praat.
Weet iemand misschien wat ik er aan moet veranderen aan de Odido modem?
Adres netgear router: 192.168.2.1
Adres Odido: 192.168.1.1
Ik heb er niet zo veel verstand van maar als iemand weet wat ik aan de Odido modem veranderen moet hoor ik het graag.
De volgende resultaten na installatie gemeten met Speedtest.net. Ik heb 3 keer gemeten. Wat jullie zien is dus het gemiddelde
Modem Odido:
Na het aansluiten op me eigen router werkte vrijwel alles ook de streamingdiensten zoals Netflix Sky etc. Echter is er iets wat niet werkt bij mij en als ik het me router aansluit op me ziggo modem werkt het wel.
Ik heb er niet zo veel verstand van maar als iemand weet wat ik aan de Odido modem veranderen moet hoor ik het graag.
Jazeker ook hier om de 2 of 3 dagen modem uit en aan. Heb de modem nog ff gedraaid maar geen verbetering. Schoot me nog te binnen dat ik vanochtend meerdere keer 260 download en nu zit weer op 100. Blijft vreemd, morgen maar eens contact zoeken met Odido.pribo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:59:
[...]
Heb je het modem al even van het stroom afgehaald....ik laat het modem elke nacht even opnieuw opstarten net als de router die erachter zit.
Ik heb het modem op zolder staan en ben wel een uur bezig geweest om daar het beste plekje te vinden.....net wat een ander forum zegt, 1mm verschuiven kan ineens een heel slechte verbinding geven.
[quote]illy1982 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:27:
nvm
nvm
[ Voor 42% gewijzigd door dave1972 op 09-02-2025 21:47 ]
Samsung Flip 7
Wat bedoel je precies met IPTV? Toch niet ZiggoGo hoop ik want dat werkt alleen als je over het Ziggo netwerk verbinding maakt. Disclaimer: en via sommige VPN verbindingen maar niet allemaalilly1982 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:27:
Door juiste plaatsing modem valt er bij u nog wel wat snelheidswinst te behalen als ik het zo lees. Ik zit een kilometer van de mast met bedraad een download > 900 mbps. en upload rond de 100 mbps. Ben wel lang op zoek geweest naar beste plekje, optimaal uitrichten, weinig hoge bebouwing tussen modem en mast en modem staat te shinen achter enkelglas. En van isolatie hier ook geen 'last'.
[ Voor 95% gewijzigd door vdr01 op 09-02-2025 21:57 ]
Welk router heb je erachter staan? Je haalt bijna de max van 100Mbit/s dit kan een limiet zijn.illy1982 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:27:
Okay.
Modem Odido:
Heb je toevallig nog een QOS aanstaan van die waarde?
Zojuist wat reacties verwijderd, ik herinner iedereen er graag even aan dat discussies rondom illegale aanbieders van IPTV diensten niet zijn toegestaan. Algemene discussies rondom internet snelheden etc. zijn uiteraard wel toegestaan.
Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply
Ik lees in dit topic wel vaker dergelijke snelheden van 500Mbit en hoger. Ik zit volgens de kaart ook op een supersnel gebied en zit op zo'n 600 meter van een Odido mast met redelijk vrij zicht zonder hoge gebouwen ertussen. Het modem staat voor het raam op de eerste etage. Ik haal met speedtest gemiddels zo'n 350Mbit down en 80Mbit up. Als ik het modem op de kop zet (wat soms wordt gezegd) dan merk ik wel iets hogere snelheid (+- 20Mbit hoger).dave1972 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:39:
Ik kan ook niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben, 650MB down en 90 MB up. Ik had van odido eerst een vaste internet verbinding met 100 MB down en 30 MB up....er is nog geen glasvezel hier. Dus dit is een perfecte oplossing. Mijn internet opgezegd mijn tv opgezegd ( ik kijk op een andere manier ) gamen etc alles gaat prima 🙂 en ben nu per maand voor 27 euro klaar.
Ik vind dit prima waarden, maar zijn er nog truukjes om het hoger te krijgen? Bijv. modem bepaalde kant op richten? Of is dit gezien de afstand het best haalbare?
Achterkant (met de aansluitingen en simkaartje) naar de mast richten zou het beste resultaat geven.Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Ik lees in dit topic wel vaker dergelijke snelheden van 500Mbit en hoger. Ik zit volgens de kaart ook op een supersnel gebied en zit op zo'n 600 meter van een Odido mast met redelijk vrij zicht zonder hoge gebouwen ertussen. Het modem staat voor het raam op de eerste etage. Ik haal met speedtest gemiddels zo'n 350Mbit down en 80Mbit up. Als ik het modem op de kop zet (wat soms wordt gezegd) dan merk ik wel iets hogere snelheid (+- 20Mbit hoger).
Ik vind dit prima waarden, maar zijn er nog truukjes om het hoger te krijgen? Bijv. modem bepaalde kant op richten? Of is dit gezien de afstand het best haalbare?
Met een vergelijkbare afstand haalde ik normaal meer dan 800 Mbit down en tegen de 90 Mbit up.
[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 10-02-2025 10:09 ]
Dit is geen truc maar ik kijk zelf naar de waarde SIGNAALSTERKTE onder kopje MOBIELE INFORMATIE dat te zien is op de pagina die opent als u inlogt op uw Zyxel router. Hoe lager hoger, bedankt @Siira , die waarde is hoe sneller de verbinding werkt bij mij. Lager dan -83 heb ik hem hier niet kunnen krijgen maar daar haal ik prima snelheden mee. Zoals u zelf al aangeeft inderdaad door te testen op meerdere plekken en precies goed uitrichten.Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Ik lees in dit topic wel vaker dergelijke snelheden van 500Mbit en hoger. Ik zit volgens de kaart ook op een supersnel gebied en zit op zo'n 600 meter van een Odido mast met redelijk vrij zicht zonder hoge gebouwen ertussen. Het modem staat voor het raam op de eerste etage. Ik haal met speedtest gemiddels zo'n 350Mbit down en 80Mbit up. Als ik het modem op de kop zet (wat soms wordt gezegd) dan merk ik wel iets hogere snelheid (+- 20Mbit hoger).
[ Voor 5% gewijzigd door vdr01 op 10-02-2025 11:19 ]
Dank. Geprobeerd, maar merk geen verschil.W1ck1e schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Achterkant (met de aansluitingen en simkaartje) naar de mast richten zou het beste resultaat geven.
Met een vergelijkbare afstand haalde ik normaal meer dan 800 Mbit down en tegen de 90 Mbit up.
Ik vroeg me idd al af of ik uberhaupt kon zien of ik verbonden ben met een snelle mast, maar daar toont ie bij mij idd ook -83.vdr01 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Dit is geen truc maar ik kijk zelf naar de waarde SIGNAALSTERKTE onder kopje MOBIELE INFORMATIE dat te zien is op de pagina die opent als u inlogt op uw Zyxel router. Hoe lager die waarde is hoe sneller de verbinding werkt bij mij. Lager dan -83 heb ik hem hier niet kunnen krijgen maar daar haal ik prima snelheden mee.
Het 5G+ icoontje in de webinterface toont overigens 4 van de 5 streepjes.
Dan laat ik hem gewoon even zo. Ben ook dik tevreden met de huidige snelheid
Je kunt zeker niet zien met welke specifieke mast je verbonden bent? Ik ga er nu vanuit dat ie verbindt met de dichtsbijzionde mast die het minste gebouwen e.d. er tussen heeft. Precies aan de andere kant van mijn huis zit op een wat verdere afstand nog een mast, maar dan moet het signaal eerst door mijn huis en door andere hogere bebouwing heen. Ik verwacht dat die mast lagere snelheden geeft (maar wellicht nog wel goed als backup als de dichtsbijzijnde eruit ligt).
[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 10-02-2025 10:15 ]
-83 zegt niets over de snelheid van de mast maar alleen over de sterkte van het signaal tussen mast en modem. M.b.t. uw laatste alinea. Dat kan allemaal en staat ook benoemd in deze discussie. Ik weet het zelf alleen niet omdat ik zeker weet welke mast ik gebruik en dat deze snel is. Dus geen behoefte gehad er in te duiken.Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Dank. Geprobeerd, maar merk geen verschil.
[...]
Ik vroeg me idd al af of ik uberhaupt kon zien of ik verbonden ben met een snelle mast, maar daar toont ie bij mij idd ook -83.
Dan laat ik hem gewoon even zo. Ben ook dik tevreden met de huidige snelheid
[ Voor 21% gewijzigd door vdr01 op 10-02-2025 10:17 ]
Moderne ramen met coating kunnen soms meer demping hebben op een signaal dat een (bakstenen) muur. Meerdere plaatsen proberen kan een betere snelheid opleveren.Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Het modem staat voor het raam op de eerste etage.
Wat tot nu toe algemene wijsheid is:
* hoger is beter (zolder vs. kelder/meterkast)
* kies een slecht geisoleerde plek of raam, dan heb je zo min mogelijk demping door je buitenschil
Voor het Oddido modem specifiek:
* ethernet-poorten richting de mast
* ondersteboven lijkt vaak ook te helpen.
Ergens in deze thread hadden ook nog mensen wat experimenten met radio-reflecterend materiaal (zilverpapiertje) geprobeerd, maar weet niet helemaal wat daar uit is gekomen.
Overigens zou ik voor 350/80 tekenen, maar dat terzijde.
* hoger is beter (zolder vs. kelder/meterkast)
* kies een slecht geisoleerde plek of raam, dan heb je zo min mogelijk demping door je buitenschil
Voor het Oddido modem specifiek:
* ethernet-poorten richting de mast
* ondersteboven lijkt vaak ook te helpen.
Ergens in deze thread hadden ook nog mensen wat experimenten met radio-reflecterend materiaal (zilverpapiertje) geprobeerd, maar weet niet helemaal wat daar uit is gekomen.
Overigens zou ik voor 350/80 tekenen, maar dat terzijde.
Vraagje,
Ik ben aan het kijken of dit mijn huidige Ziggo lijn kan vervangen, om zo de maandelijkse kosten te verlagen.
Ik zit +/- 900 meter van de antenne.
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
27.8 m 20° n28 783 MHz 22 dBW
27.8 m 20° n78 3600 MHz 22 dBW
27.8 m 120° n28 783 MHz 22 dBW
27.8 m 260° n28 783 MHz 22 dBW
27.8 m 260° n78 3600 MHz 22 dBW
Er zitten naast een paar bomen geen gebouwen tussen mij en de antenne.
Ik kan hem eenvoudig bij het (dubbel) glas zetten op de BG.
volgens de odiddo chat kan ik de volgende snelheid halen: 64 Mbit/s download en tot 14 Mbit/s upload
Dat lijkt me redelijk laag, wat zijn jullie ervaringen?
zal ik mijn Ziggo lijn kunnen vervangen? en dan wel een lijn die stabiel genoeg is voor teams meetings & VPN?
Ik ben aan het kijken of dit mijn huidige Ziggo lijn kan vervangen, om zo de maandelijkse kosten te verlagen.
volgens de odiddo chat kan ik de volgende snelheid halen: 64 Mbit/s download en tot 14 Mbit/s upload
zal ik mijn Ziggo lijn kunnen vervangen? en dan wel een lijn die stabiel genoeg is voor teams meetings & VPN?
Kant met de ethernetpoorten naar de mast toe richten.Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
@marktweakt
Niemand kan voorspellen hoe de ontvangst op jouw specifieke lokatie is en of dit jouw specifieke gebruik mogelijk maakt. Er zijn wel genoeg Tweakers die intussen overgeschakeld zijn op K&K om te zeggen dat onder de meeste omstandigheden het doorsnee huishoudelijk gebruik, inclusief streamen, thuiswerken met VPN & videobellen en zelfs gamen mogelijk is.
Dingen om op te letten: het blijft draadloos, dus performance heeft een variantie. De wifi van het standaard K&K-modem is niet bij iedereen solide en zeker voor grotere huizen is een eigen wifi-setje geen overbodige luxe
De enige manier om het echt vast te stellen is om het te proberen: Leen een K&K van een kennis, vriend of collega en probeer het uit. Alternatief: de opzegtermijn van K&K is per maand, dus het is een kleine investering. Let wel op: de ervaringen zijn dat opzeggen soms tegen administratieve hobbels bij Odido oploopt, wees daar op voorbereid.
(Noot: voor Utrecht-stad, stuur maar een DM als je mijn K&K een paar dagen wilt lenen)
Deze kan ook wel in de FAQ denk ik, met misschien dit als antwoord:zal ik mijn Ziggo lijn kunnen vervangen? en dan wel een lijn die stabiel genoeg is voor teams meetings & VPN?
Niemand kan voorspellen hoe de ontvangst op jouw specifieke lokatie is en of dit jouw specifieke gebruik mogelijk maakt. Er zijn wel genoeg Tweakers die intussen overgeschakeld zijn op K&K om te zeggen dat onder de meeste omstandigheden het doorsnee huishoudelijk gebruik, inclusief streamen, thuiswerken met VPN & videobellen en zelfs gamen mogelijk is.
Dingen om op te letten: het blijft draadloos, dus performance heeft een variantie. De wifi van het standaard K&K-modem is niet bij iedereen solide en zeker voor grotere huizen is een eigen wifi-setje geen overbodige luxe
De enige manier om het echt vast te stellen is om het te proberen: Leen een K&K van een kennis, vriend of collega en probeer het uit. Alternatief: de opzegtermijn van K&K is per maand, dus het is een kleine investering. Let wel op: de ervaringen zijn dat opzeggen soms tegen administratieve hobbels bij Odido oploopt, wees daar op voorbereid.
(Noot: voor Utrecht-stad, stuur maar een DM als je mijn K&K een paar dagen wilt lenen)
Ik gebruik op dit moment een eigen mailserver (Synology) voor 2 domeinen en ook een webserver met een paar redirects. Niks spannends en ik gebruik ze eigenlijk alleen als afvangadres als ik me weer een keer ergens moet registreren.
K&K zal zo'n €20,- per maand goedkoper zijn en ik neig om daarnaartoe over te stappen, alleen zit ik met dynamisch ip. Wat adviseren jullie in deze?
- domein onderbrengen bij een webhoster die DDNS ondersteunt zodat de DNS-records automatisch worden geupdated, of via Cloudfare oid (ik heb al DDNS via synology).
- webhostingpakket afnemen en email bij webhoster laten (stukje duurder).
- niet overstappen naar K&K
- iets anders
Alvast dank.
K&K zal zo'n €20,- per maand goedkoper zijn en ik neig om daarnaartoe over te stappen, alleen zit ik met dynamisch ip. Wat adviseren jullie in deze?
- domein onderbrengen bij een webhoster die DDNS ondersteunt zodat de DNS-records automatisch worden geupdated, of via Cloudfare oid (ik heb al DDNS via synology).
- webhostingpakket afnemen en email bij webhoster laten (stukje duurder).
- niet overstappen naar K&K
- iets anders
Alvast dank.
[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 10-02-2025 10:38 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
64Mbit lijkt wel wat weinig. Natuurlijk wel een prima snelheid voor de meeste doeleinden, maar kennelijk zit je dan zo ver van de mast af dat de ping misschien ook wel omhoog schiet. En geen idee of videobellen dan nog lekker gaat.tam!r schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:16:
Vraagje,
BIj mij geeft de site van Odido aan dat dit mijn verwachte snelheid is: 300 Mbit/s download en tot 42 Mbit/s upload. Zoals een paar posts hierboven genoemd zit ik daar nog wel wat boven, maar het klopt wel redelijk dus. Zou er dus vanuit gaan dat de indicatie die jij hebt gekregen dan ook is wat je kunt verwachten.
Het beste is om het gewoon te proberen. Ik heb nu ook een paar dagen de K&K in huis en volledig in gebruik genomen op mijn thuisnetwerk (ziggo kabel eruit, K&K erin). Alleen dan merk je of het voldoet. Vooralsnog geen enkel probleem gehad. En het is nog aldoor sneller geweest dan mijn Ziggo abo (200Mbit/30Mbit).
Enige dingetje is dat je elke dag een nieuw IP-adres krijgt. Voor thuiswerken heb ik voor bepaalde applicaties een IP-adres whitelisting nodig en dat kan nu niet meer (of ik moet de whitelist elke dag aanpassen).
[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 10-02-2025 10:49 ]
Ik heb 4 ubiquiti AP's draaien, voor het wifi gedeelte dus dat komt wel goed.Keypunchie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:32:
@marktweakt
[...]
Deze kan ook wel in de FAQ denk ik, met misschien dit als antwoord:
met name de latency is iets waar ik persoonlijk wat zorgen mee heb.
Utrecht is redelijk uit de route maar ty
Toegevoegd, maar ik heb de vraag iets veralgemeniseerd naar "Hoe stabiel is Klik&Klaar in de praktijk?"Keypunchie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:32:
@marktweakt
[...]
Deze kan ook wel in de FAQ denk ik, met misschien dit als antwoord:
We zijn toch Tweakers hier? Ik snap wel wat je bedoelt, maar het klopt niet wat je schrijft...vdr01 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Hoe lager die waarde is hoe sneller de verbinding werkt bij mij. Lager dan -83 heb ik hem hier niet kunnen krijgen maar daar haal ik prima snelheden mee.
-79 is HOGER dan -83. Kijk maar:
-100, -90, -80, -70 .... -10, 0, +10, +20, etc
Hoe HOGER de RSRP, hoe meer signaal je modem ontvangt wat in theorie een hogere snelheid oplevert.
Zelf heb ik primair naar Hamburgermenu → Systeemmonitor → Mobiele WAN status gekeken.
Als je n78 in het lijstje hebt, is dat de primaire band die je zo goed mogelijk wilt krijgen. Je kunt bovenaan een refresh interval van 5 seconden instellen en vervolgens naar beneden scrollen waar n78 staat:
NR5G-NSA Information
Band
N78
RFCN
637440
UL Bandbreedte (MHz)
100M
DL Bandbreedte (MHz)
100M
RSSI
-61
RSRP (dBm)
-72
RSRQ (dB)
-11
SINR (dB)
23
EcNo
0
CQI
0
PMI
0
RI
0
MCS
0
Ik heb daarbij eerst naar RSRP gekeken, die is de signaalsterkte van het ontvangen signaal in jouw modem van de mast.
Daarna heb ik door middel van wat draaien op dezelfde plek RSRQ zo hoog mogelijk gekregen, ik ging van -12 dB naar -11 dB.
Bij mij is de beste plek in de hoek van het huis, zo dicht mogelijk bij de mast en dan helemaal op zolder, recht tegen een muur aan (geen raam in de buurt). Het is feitelijk de kortste route naar de mast met zo min mogelijk rommel ertussen in mijn geval.
Er zijn genoeg voorbeelden op dit forum die aangeven dat de indicatie veel en veels te laag is .Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:43
Zou er dus vanuit gaan dat de indicatie die jij hebt gekregen dan ook is wat je kunt verwachten.
Bij mij b.v. wordt als indicatie 26 Mbit/s download- en 1 Mbit/s uploadsnelheid aangegeven.
De werkelijkheid is, tot nu toe, +/- 480 Mbit/s downloaden -en +/- 150 Mbit/s upload snelheid.
Dus , gewoon proberen en zelf kijken wat je waarden zijn
Je hebt helemaal gelijk. Er zat nog niet genoeg koffie in bij mij. Ik heb sowieso een hekel aan negatieve getallen. Vooral op mijn bankrekeningSiira schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:01:
[...]
We zijn toch Tweakers hier? Ik snap wel wat je bedoelt, maar het klopt niet wat je schrijft...
-79 is HOGER dan -83. Kijk maar:
-100, -90, -80, -70 .... -10, 0, +10, +20, etc
Hoe HOGER de RSRP, hoe meer signaal je modem ontvangt wat in theorie een hogere snelheid oplevert.
Belangrijkste waardes die de kwaliteit van het signaal aangeven zijn SINR en RSRP. Bij SINR (signaal/ruisverhouding) geldt wel dat deze bij 4G/5G minder kritisch is maar hoe hoger hoe beter.vdr01 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Dit is geen truc maar ik kijk zelf naar de waarde SIGNAALSTERKTE onder kopje MOBIELE INFORMATIE dat te zien is op de pagina die opent als u inlogt op uw Zyxel router. Hoe lager hoger, bedankt @Siira , die waarde is hoe sneller de verbinding werkt bij mij. Lager dan -83 heb ik hem hier niet kunnen krijgen maar daar haal ik prima snelheden mee. Zoals u zelf al aangeeft inderdaad door te testen op meerdere plekken en precies goed uitrichten.
Voor RSRP (Reference Signals Received Power) geldt hoe dichter bij 0 hoe beter. Dus bovenstaande klopt niet (update: is gecorrigeerd); deze waarde moet voor goede ontvangst zo hoog mogelijk zijn. De naam zegt het al; het is een maat voor de ontvangen signaalsterkte.
Ruwweg geldt:
:strip_exif()/f/image/8XZ5LV3MAyOId4EVQ24PtH5t.jpg?f=fotoalbum_large)
En bedenk dat elke 3 dB meer signaal een verdubbeling is.
@Siira en @ernstoud Bedankt voor de uitleg. Weer wat bijgeleerd en de ochtend is nog niet eens om. Enige nadeel is dat ik nu, n.a.v. jullie berichten, weer ga kijken of er nog iets te optimaliseren valt.ernstoud schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Belangrijkste waardes die de kwaliteit van het signaal aangeven zijn SINR en RSRP. Bij SINR (signaal/ruisverhouding) geldt wel dat deze bij 4G/5G minder kritisch is maar hoe hoger hoe beter.
Voor RSRP (Reference Signals Received Power) geldt hoe dichter bij 0 hoe beter. Dus bovenstaande klopt niet (update: is gecorrigeerd); deze waarde moet voor goede ontvangst zo hoog mogelijk zijn. De naam zegt het al; het is een maat voor de ontvangen signaalsterkte.
Ruwweg geldt:
[Afbeelding]
En bedenk dat elke 3 dB meer signaal een verdubbeling is.
Wij hebben sinds vorige week donderdag Odido klik en klaar ontvangen maar dat werkte niet direct. Na het installeren van de simkaart en het aanzetten van de ZYXEL NR5307 5G NR Indoor Router bleef het lampje van internet rood branden.
We hebben uiteindelijk vorige vrijdag contact opgenomen met de de Odidio klantenservice en die legde uit dat de DHL een aantal batches van leveringen nog niet had afgemeld en dat dit tot 2 werkdagen kon duren.
Inmiddels is het maandag en zijn we enkele dagen / een werkdag verder het het internet lampje brand nu groen en we hebben internet. Hieronder de resultaten van een eerste speedtest meeting.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cEOoB5fAxPE0SIoYKucy945H.jpg?f=user_large)
De afstand van de Odido 5g mast en onze woning is hemelsbreed 555mtr.
Nu hebben we onlangs een UniFi Cloud Gateway Max met 512GB SSD gekocht en willen deze aansluiten op de ZYXEL NR5307 5G NR Indoor Router
:strip_exif()/f/image/suJjLDy9OkCE0ZfdzhlFzZkb.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar op welke manier kunnen we de ZYXEL NR5307 5G NR Indoor Router instellen op bridge modus?
We hebben al telefonisch contact opgenomen met de Odido klantenservice maar die geven aan geen antwoord te weten op deze vraag en de 2e lijn zou dit ook niet weten. De enige manier om op die vraag antwoord te krijgen volgens de Odido medewerker was een melding te maken op https://community.odido.nl/
Zijn er nog andere Tweakers die mogelijk antwoord hebben op deze vraag over bridge modus?
We hebben uiteindelijk vorige vrijdag contact opgenomen met de de Odidio klantenservice en die legde uit dat de DHL een aantal batches van leveringen nog niet had afgemeld en dat dit tot 2 werkdagen kon duren.
Inmiddels is het maandag en zijn we enkele dagen / een werkdag verder het het internet lampje brand nu groen en we hebben internet. Hieronder de resultaten van een eerste speedtest meeting.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cEOoB5fAxPE0SIoYKucy945H.jpg?f=user_large)
Nu hebben we onlangs een UniFi Cloud Gateway Max met 512GB SSD gekocht en willen deze aansluiten op de ZYXEL NR5307 5G NR Indoor Router
:strip_exif()/f/image/suJjLDy9OkCE0ZfdzhlFzZkb.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar op welke manier kunnen we de ZYXEL NR5307 5G NR Indoor Router instellen op bridge modus?
We hebben al telefonisch contact opgenomen met de Odido klantenservice maar die geven aan geen antwoord te weten op deze vraag en de 2e lijn zou dit ook niet weten. De enige manier om op die vraag antwoord te krijgen volgens de Odido medewerker was een melding te maken op https://community.odido.nl/
Zijn er nog andere Tweakers die mogelijk antwoord hebben op deze vraag over bridge modus?
Het geleverde K&K modem/router/ap device heeft standaard geen passthrough (bridge) maar een echte Tweaker hier heeft wel een mogelijkheid gevonden om dit te enablen, zie: Dani_! in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"lexen schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:37:
Wij hebben sinds vorige week donderdag Odido klik en klaar ontvangen maar dat werkte niet direct. Na het installeren van de simkaart en het aanzetten van de ZYXEL NR5307 5G NR Indoor Router bleef het lampje van internet rood branden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vereist wel wat IT kennis maar vanaf die post goed lezen en je komt een eind.
Ook zijn er 5G gateways die wel standaard bridge kennen zoals de Oppo T1a en geschikt voor buiten de Zyxel NR7302 die op Amazon en eBay voor rond de EUR 160 te koop is. In deze thread genoeg over te vinden.
Antenne naar buiten brengenPalomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Maar ga eerst eens buiten staan met dat ding maakt dat een groot verschil?
Het kan ook best zijn dat het gewoon niet sneller is en het niet in het bereik zit waar je je 100% op focussed
Het richten is inderdaad een beetje proberen. Kijk naar hoeveel ontvangst er is en soms helpt het om inderdaad het apparaat even een paar graden te draaien of zelfs op zijn kop te zetten.Palomar schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Ik quote mezelf maar even, probleem lag hier aan het omswitchen van patchpoort.netblade schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:38:
[...]
Klinkt bekend, alleen dat het lijkt alsof heel N78 hier sinds de werkzaamheden vrijdag niet meer acrief lijkt te zijn. Het modem koppelt deze blijkbaar nu wel van de mast even verderop, maar de download is minder stabiel en de upload komt over 5g niet meer boven de 100 uit.
N78 is weer actief alleen de patchpoort daar is omgezet van 1gbit naar 10gbit, dus dat merk je direct

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Geen idee of dit al is ontdekt. Maar mijn upload valt signifikant hoger uit als ik de router met de voorkant naar de Odido 5G mast richt. Hiermee werd mijn 5G ledje ook eindelijk pas groen.
Ik woon 1.2 km van de mast (geen line of sight) en haal nu 600mbit down en 35 mbit up.
Ik woon 1.2 km van de mast (geen line of sight) en haal nu 600mbit down en 35 mbit up.
Je zit dan op een andere mast, je straalt nu namelijk de compleet andere kant op. Zoals wel vaker genoemd in dit topic, zijn er veel factoren die het signaal beïnvloeden en het is dus echt per locatie verschillend wat het beste resultaat levert.mortal schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:29:
Geen idee of dit al is ontdekt. Maar mijn upload valt signifikant hoger uit als ik de router met de voorkant naar de Odido 5G mast richt. Hiermee werd mijn 5G ledje ook eindelijk pas groen.
De upload zit vooral in de 4G band, dus als je 4G signaal zwak is de ene kant op en sterk de andere kant op. Verklaart dat het verschil dat je merkt.
Ik heb maar 1 odido 5g mast in de buurt en ben nog altijd met het zelfde cell-id verbonden. Maar je hebt gelijk, het loont enorm door je router in elke hoek van het huis te testen in alle mogelijk posities, de verschillen zijn enorm.BiG-GuY schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:30:
[...]
Je zit dan op een andere mast, je straalt nu namelijk de compleet andere kant op. Zoals wel vaker genoemd in dit topic, zijn er veel factoren die het signaal beïnvloeden en het is dus echt per locatie verschillend wat het beste resultaat levert.
De upload zit vooral in de 4G band, dus als je 4G signaal zwak is de ene kant op en sterk de andere kant op. Verklaart dat het verschil dat je merkt.
Verbinden met je WiFi netwerk?Errieseeka schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:17:
Hoe kunnen we er voor zorgen dat we onze telefoon gewoon als afstandbediening kunnen gebruiken voor Google Chromecast with Google tv?
Chromecast worden wel gezien in Home, ik kan ze wel aan- en uitzetten. Maar krijg meestal foutmelding dat ik [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie niet hoe dit verder te maken heeft net Odido Klik en Klaar. Ik heb het op twee sites draaien zonder problemen met welke thuis automatisering dan ook.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Was het maar zo makkelijk. Maar bedankt voor je input.franssie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:25:
[...]
Verbinden met je WiFi netwerk?
Ik zie niet hoe dit verder te maken heeft net Odido Klik en Klaar. Ik heb het op twee sites draaien zonder problemen met welke thuis automatisering dan ook.
Uiteraard met wifi verbonden. Probleem doet zich voor bij 3 huishoudens sinds K&K
[ Voor 10% gewijzigd door Errieseeka op 11-02-2025 19:35 ]
@Errieseeka Zonder dat je zaken expliciet benoemt moeten we een hoop zaken aannemen. Dat werkt niet.
Controleer of beide apparaten op dezelfde wifi zitten. Zonder vpn en dat soort fratsen.
Gebruik je de wifi van je odido klik en klaar modem ?
Hoeveel apparaten zitten er al op dat modem ?
Graag iets meer info over
Controleer of beide apparaten op dezelfde wifi zitten. Zonder vpn en dat soort fratsen.
Gebruik je de wifi van je odido klik en klaar modem ?
Graag iets meer info over
Uiteraard met wifi verbonden. Probleem doet zich voor bij 3 huishoudens sinds K&K
[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 11-02-2025 19:44 ]
Nou here we go,
Huishouden 1: uiteraard op hetzelfde wifi netwerk, zelfde band zelfs. Geen vpn, geen fratsen.
Huishouden 2: klik&klaar modem wifi uitgeknikkerd, bedraad met Deco mesh netwerk station 1 en 2, station 3 draadloos. Alles uiteraard met hetzelf mesh netwerk verbonden
Huishouden 3: zie huishouden 2
Huishouden 1: uiteraard op hetzelfde wifi netwerk, zelfde band zelfs. Geen vpn, geen fratsen.
Huishouden 2: klik&klaar modem wifi uitgeknikkerd, bedraad met Deco mesh netwerk station 1 en 2, station 3 draadloos. Alles uiteraard met hetzelf mesh netwerk verbonden
Vreemd, op mijn beide sites werken alle chromecasts, Hue en Tradfri producten. Wel gebruik ik op beide sites een eigen backbone (ene Omada, andere Unifi) en met de standaard Odido Modems zo ingesteld dat mijn eigen routers in de DMZ staan (Zie OP/TS)Errieseeka schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:01:
Nou here we go,
Zijn de ssid's in huishouden 1, 2 & 3 verschillend ? Of dacht je, ik maak dat allemaal hetzelfde ? (lekker makkelijk voor de chromecast ?) Of heb je meerdere chromecast exemplaren (1 per huishouden) ?Errieseeka schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:01:
Nou here we go,
Huishouden 2: klik&klaar modem wifi uitgeknikkerd, bedraad met Deco mesh netwerk station 1 en 2, station 3 draadloos. Alles uiteraard met hetzelfde mesh netwerk verbonden
[ Voor 16% gewijzigd door W1ck1e op 11-02-2025 22:23 ]
@W1ck1e op zich zou eenzelfde SSID op meerdere sites geen probleem moeten zijn, ik draai al jaren zo.
@Errieseeka maar inderdaad hoeveel devices en welke backbone wordt er gebruikt als het wifi uit staat, de router van de Odido kan maar een beperkt aantal klanten aan.
@Errieseeka maar inderdaad hoeveel devices en welke backbone wordt er gebruikt als het wifi uit staat, de router van de Odido kan maar een beperkt aantal klanten aan.
Ik weet niet of dat ook geldt wanneer je met hetzelfde device van het ene naar het andere huishouden gaat. Het kan zo maar zijn dat het device weigert te verbinden omdat alleen het ssid gelijk is maar andere zaken afwijken. Maar laten we even wachten op antwoord ...franssie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:27:
@W1ck1e op zich zou eenzelfde SSID op meerdere sites geen probleem moeten zijn, ik draai al jaren zo.
...
Haha huh? Lekker makkelijk voor de chromecast? Het is niet 1 chromecast op 3 verschillende huishoudens.W1ck1e schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:14:
[...]
Zijn de ssid's in huishouden 1, 2 & 3 verschillend ? Of dacht je, ik maak dat allemaal hetzelfde ? (lekker makkelijk voor de chromecast ?) Of heb je meerdere chromecast exemplaren (1 per huishouden) ?
Ik heb bij elk huishouden sinds begin februari geen KPN glasvezel meer maar K&K. Waarbij ik bij huishouden 2&3 dus een meshnetwerk heb en heel makkelijk de KPN router kon uitwisselen voor de K&K router. Qua setup is er dus 0,0 veranderd behalve de provider/manier van internet. Werkte allemaal naadloos. Zie hieronder een screenshot van huishouden 2 (waar 2 chromecasts perfect werkte op KPN) waarbij ik nu 2 wedstrijden kijken op de chromecasts maar toch worden ze als offline weergegeven.
:strip_exif()/f/image/uE9f4U2eCVddFS1v1hUbHiPu.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij huishouden 1 is er geen mesh aanwezig dus alles overgezet naar de orginele Odido SSID + ww. Niks lopen vrummelen in de admin webpage. Wel ff geprobeerd met de chromecast op dezelfde band.
Daarnaast de hoeveelheid devices...
1: Max 4.
2: Max 12
3: Max 14
Beetje vijandige omgeving hier
[ Voor 15% gewijzigd door Errieseeka op 11-02-2025 22:44 ]
We proberen je te helpen met de beperkte info die je deelt, ik zou dat eerder bestempelen als vriendelijk ...
Maar ik stel voor dat je een eigen topic start, er zit iets fout in je drie netwerken vermoed ik, aangezien het bij anderen, waaronder mijzelf, prima werkt.
Dus ik ben bang dat het niet K&K gerelateerd is.
Wat ik niet kan uitsluiten, mogelijk een rol speelt en jij niet expliciet noemt moet ik even vragen. Het had ook kunnen zijn dat jij op 3 lokaties woont en maar 1 chromecast hebt.Errieseeka schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:41:
[...]
Haha huh? Lekker makkelijk voor de chromecast? Het is niet 1 chromecast op 3 verschillende huishoudens.
Ik heb bij elk huishouden sinds begin februari geen KPN glasvezel meer maar K&K. Waarbij ik bij huishouden 2&3 dus een meshnetwerk heb en heel makkelijk de KPN router kon uitwisselen voor de K&K router. Qua setup is er dus 0,0 veranderd behalve de provider/manier van internet. Werkte allemaal naadloos. Zie hieronder een screenshot van huishouden 2 (waar 2 chromecasts perfect werkte op KPN) waarbij ik nu 2 wedstrijden kijken op de chromecasts maar toch worden ze als offline weergegeven.
[Afbeelding]
Bij huishouden 1 is er geen mesh aanwezig dus alles overgezet naar de orginele Odido SSID + ww. Niks lopen vrummelen in de admin webpage. Wel ff geprobeerd met de chromecast op dezelfde band.
Daarnaast de hoeveelheid devices...
1: Max 4.
2: Max 12
3: Max 14
Beetje vijandige omgeving hier
Die vijandige omgeving is jouw beeld. Jij hebt een vraag en wij proberen je te helpen.
Ik had zelf ook problemen met het aanmelden van Chromecast via QR code met de Zyxel. Uiteindelijk handmatig aangemeld.
Daarna geen problemen ervaren.
Daarna geen problemen ervaren.
Hier de NR7302 binnen, voor buitengebruik.
Snelheid NR5703:
/f/image/VR9jQeoGpvq1vu7ymVfEo10z.png?f=fotoalbum_large)
Snelheid NR7302 binnen (wel paar uur later, dus niet helemaal appels met appels):
/f/image/Ft2gm3zHp0SxXEXyYMjkKCsA.png?f=fotoalbum_large)
Snelheid buiten (dakraam opengedaan en er tussen geklemd)
:strip_exif()/f/image/g8YPNysnQj4Jov3u1FG9zswo.png?f=user_large)
Vooral de upload ging het me om en dat werkt top. Maakt streamen van thuis naar telefoon een stuk makkelijker.
Alleen Synology Photos blijft traag bij het bekijken van video's. Maar dat is volgens mij meer een Synology-issue
Snelheid NR5703:
/f/image/VR9jQeoGpvq1vu7ymVfEo10z.png?f=fotoalbum_large)
Snelheid NR7302 binnen (wel paar uur later, dus niet helemaal appels met appels):
/f/image/Ft2gm3zHp0SxXEXyYMjkKCsA.png?f=fotoalbum_large)
Snelheid buiten (dakraam opengedaan en er tussen geklemd)
:strip_exif()/f/image/g8YPNysnQj4Jov3u1FG9zswo.png?f=user_large)
Vooral de upload ging het me om en dat werkt top. Maakt streamen van thuis naar telefoon een stuk makkelijker.
Alleen Synology Photos blijft traag bij het bekijken van video's. Maar dat is volgens mij meer een Synology-issue
Ik heb momenteel voor de eerste keer iets vreemds aan de hand met Klik&Klaar.
Verbinding via AF55;
Online zoals altijd, geen knipperend lampje.
Wifi:
Via UniFi ap’s, up and running.
Netflix en HBO via tv app werkend. Ook via iPhone. Dus er is verbinding.
Speedtest-app geeft aan geen internet te hebben. Kan geen Speedtest doen (via iPhone).
IPTV op TV werkt niet, geen verbinding. Beiden apps hiervoor. IPTV op iPhone werkt wel (zelfde account en server).
Kan wel gewoon surfen en dit bericht via Wifi plaatsen.
Ik snap even niet waar ik dit moet zoeken? Alles via zelfde wifi en netwerk en toch op het ene device wel werkend en het andere niet werkend!?
Edit: alles werkt opeens weer zoals vanouds. Zie wel een storing bij Odido voorbij komen (allestoringen), maar dan blijft het vreemd dat ik op tv met sommige apps geen verbinding had en met de iPhone wel. Apart.
Edit 2:
Niet alles is weer 100%. Blijft onstabiel een voor de ander. Blijft vreemd, ene device geen probleem, op het andere wel.
Verbinding via AF55;
Wifi:
Speedtest-app geeft aan geen internet te hebben. Kan geen Speedtest doen (via iPhone).
IPTV op TV werkt niet, geen verbinding. Beiden apps hiervoor. IPTV op iPhone werkt wel (zelfde account en server).
Ik snap even niet waar ik dit moet zoeken? Alles via zelfde wifi en netwerk en toch op het ene device wel werkend en het andere niet werkend!?
Edit: alles werkt opeens weer zoals vanouds. Zie wel een storing bij Odido voorbij komen (allestoringen), maar dan blijft het vreemd dat ik op tv met sommige apps geen verbinding had en met de iPhone wel. Apart.
Edit 2:
Niet alles is weer 100%. Blijft onstabiel een voor de ander. Blijft vreemd, ene device geen probleem, op het andere wel.
[ Voor 19% gewijzigd door Incognitum op 12-02-2025 01:05 ]
mmm vreemd. ik kan sommige sites niet bereiken. zoals opendata.blender.org downforeveryoneorjustme.com of www.crunchyroll.com
via een http tunnel met mijn server in duitsland zijn deze sites wel te bereiken. dns werkt. maar krijg gewoon geen verbinding.
edit downforeveryoneorjustme.com doet het weer en meld storingen. zelfde voor opendata.blender.org maar crunchyroll blijft vervelend doen.
via een http tunnel met mijn server in duitsland zijn deze sites wel te bereiken. dns werkt. maar krijg gewoon geen verbinding.
edit downforeveryoneorjustme.com doet het weer en meld storingen. zelfde voor opendata.blender.org maar crunchyroll blijft vervelend doen.
[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 12-02-2025 00:55 ]
ora et labora
Ik heb net mijn abonnement opgezegd en hebben afgesproken dat mijn abonnement per 1 maart stopt. Een keer raden wat er gebeurt...
Juist Modemverbinding houdt op, teruggebeld en blijkt het abonnement toch per direct stopgezet te zijn. Het enige wat nog kon was een nieuw abonnement afsluiten en dan heb ik per morgen weer Internet met een nieuwe simkaart én een nieuwe modem.
Wat slecht....gelukkig heb ik mijn DSL verbinding nog
Juist Modemverbinding houdt op, teruggebeld en blijkt het abonnement toch per direct stopgezet te zijn. Het enige wat nog kon was een nieuw abonnement afsluiten en dan heb ik per morgen weer Internet met een nieuwe simkaart én een nieuwe modem.
[ Voor 5% gewijzigd door kielkiel op 12-02-2025 11:06 ]
*knip*. Wannabe mod en op de man.kielkiel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:05:
Ik heb net mijn abonnement opgezegd en hebben afgesproken dat mijn abonnement per 1 maart stopt. Een keer raden wat er gebeurt...
[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 12-02-2025 12:59 ]
Het moraal van het verhaal had ik er nog bij moeten zetten: Als je van plan bent om K&K op te zeggen, stem goed af wanneer je het abonnement opzegt. Er is namelijk geen sprake van op een maand opzegtermijn, het wordt a la minuut beëindigd.
[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 12-02-2025 13:00 ]
Inderdaad goed om te weten voor opzeggers, dat Odido nogal assertief de verbinding deactiveert!
[ Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 12-02-2025 12:27 ]
Lijkt me dat TCP werkt maar UDP niet.Incognitum schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:48:
Ik heb momenteel voor de eerste keer iets vreemds aan de hand met Klik&Klaar.
Verbinding via AF55;
Wifi:
Edit 2:
Dat is dan nieuw(s), ik had wel een maand opzegtermijn.kielkiel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:27:
Het moraal van het verhaal had ik er nog bij moeten zetten: Als je van plan bent om K&K op te zeggen, stem goed af wanneer je het abonnement opzegt. Er is namelijk geen sprake van op een maand opzegtermijn, het wordt a la minuut beëindigd.
Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.