franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hier heb ik totaal geen problemen met een ChromecastMetGoogleTV en de Wifi van de standaard Zyxel. Al kijk ik enkel Prime Video, Ziggo Sport Free en YouTube.kielkiel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:14:
Mijn Philips tv met Google tv erop heeft de laatste tijd kuren als ik verbonden met Odido k&k. Het duurt erg lang voor dat ik bijvoorbeeld een film kan kijken op Netflix of nlziet. Als ik de netwerk kabel op mijn youfone dsl modem aansluit werkt het als een trein. Is dit herkenbaar?
Nee, niet herkenbaar. Zowel beide Samsung tv’s als de Nvidia Shield Pro functioneren snel. Alleen HBO Max niet, maar dat is gewoon een ruk-app.kielkiel schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:14:
Mijn Philips tv met Google tv erop heeft de laatste tijd kuren als ik verbonden met Odido k&k. Het duurt erg lang voor dat ik bijvoorbeeld een film kan kijken op Netflix of nlziet. Als ik de netwerk kabel op mijn youfone dsl modem aansluit werkt het als een trein. Is dit herkenbaar?
De tv is bedraad verbonden met de Odido modem. Het wisselen is niet heel bijzonder. De tv ff uit, kabel ompluggen en de tv weer aan. Jammer dat (vooralsnog) niemand een oplossing heeft. Ga de tv maar eens rechtstreeks op modem aansluiten. Kijk of dat het probleem oplost. Misschien is de utp kabel niet helemaal goed meer.franssie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:22:
[...]
Valt weinig over te zeggen zonder je netwerk te kennen.
Als je een eigen backbone netwerk hebt dus zo makkelijk kan wisselen van ISP is het wel opmerkelijk.
Verbind je met het wifi van de Zyxel modem dan is het een wel hier bekend probleem dat die vaak instort.
MS Teams met video werkte niet echt fijn maar we konden wel doorwerken.
Sinds kort draai ik periodiek een speedtest "omdat dat kan" (om het uur, 165 tests met MySpeed via Cloudflare):
/f/image/1sz1Q5FyPtKWk0QeVo72rXGx.png?f=fotoalbum_large)
Mogelijk staat het modem niet op de beste plaats voor wat betreft het bereik.
Verbinden doe ik via eigen AP's via het bedrade netwerk naar het K&K modem.
Hier nog het stroomverbruik gemeten met een Shelly S Plug:
/f/image/iKknf61urhWU76dTse7qpFLB.png?f=fotoalbum_large)
Wat werkte er dan niet fijn? Met die gemiddelde waarden uit je screenshots moet toch goed teams kunnen worden gebruikt? Of valt het signaal aldoor kort weg oid?Red Boll schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:51:
MS Teams met video werkte niet echt fijn maar we konden wel doorwerken.
Ter leering ende vermaeck: daarna een uur gestoeid, geen internet meer.
Oh ja…. APN fwainternet was door de reset natuurlijk weg

Denk aan "hangende" video beelden en "slow network" meldingen. Toen zaten we ook nog direct op het WAP van het K&K modem.Palomar schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:40:
[...]
Wat werkte er dan niet fijn? Met die gemiddelde waarden uit je screenshots moet toch goed teams kunnen worden gebruikt? Of valt het signaal aldoor kort weg oid?
Dat zou waarschijnlijk door je ping komen, is best hoog.Red Boll schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:31:
[...]
Denk aan "hangende" video beelden en "slow network" meldingen. Toen zaten we ook nog direct op het WAP van het K&K modem.
En je stroomverbruik, wat is er veranderd vanaf 23 januari?
Toen ben ik denk ik met die speedtest begonnen. Al zie ik niet om het uur een spike.kadir76 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:54:
[...]
En je stroomverbruik, wat is er veranderd vanaf 23 januari?
Deze view van de afgelopen uren (komt uit Home Assistant btw) geeft minder spikes.
:strip_exif()/f/image/98cyX5uZIw7R4zs6frYoo27c.png?f=user_large)
Heeft iemand dit al eens overwogen?
Heeft standaard geen mogelijkheid voor een externe antenne.
[ Voor 33% gewijzigd door Harry720A op 03-02-2025 12:16 ]
Bij (video)bellen is het wel fijn als alle bitjes in de juiste volgorde over de lijn vliegen, het heeft weinig zin wanneer het woord 'vliegen' als 'nvlgiee' aan komt. Bij downloaden van data maakt het weinig uit in welke volgorde die data aan komt, dat wordt uiteindelijk wel weer gesorteerd. Om deze reden is bellen erg gevoelig voor verloren bitjes en de daarop volgende nieuwe poging om dat bitje nog een keer ter verzenden.Palomar schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:40:
[...]
Wat werkte er dan niet fijn? Met die gemiddelde waarden uit je screenshots moet toch goed teams kunnen worden gebruikt? Of valt het signaal aldoor kort weg oid?
Kan prima zijn dat je 300Mbit scoort met op de achtergrond nog eens 50Mbit aan re-transmits, maar dat een stabiele 10Mbit voor videobellen niet lukt.
Niet op een K&K, maar op bijv. een AVM FRITZ!Box 6850Harry720A schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:11:
Waar en hoe wil je die aansluiten bij standaard apparatuur K&K?
Heeft standaard geen mogelijkheid voor een externe antenne.
De 6850 is een 4x4 MIMO device, en heeft maar twee externe (5G) antennes.Dat betekend dat de andere twee intern zijn. Niet het meest geschikte device voor een outdoor antenne volgens mij.Einar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:23:
[...]
Niet op een K&K, maar op bijv. een AVM FRITZ!Box 6850
Hier vind je wat meer info,inclusief waarom een 2x2 antenne op een 4x4 device afgeraden word: https://www.waveform.com/...de#what-is-a-mimo-antenna
[ Voor 19% gewijzigd door Zer0 op 03-02-2025 12:36 ]
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Het was maar een voorbeeldZer0 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:33:
[...]
De 6850 is een 4x4 MIMO device, en heeft maar twee externe (5G) antennes.Dat betekend dat de andere twee intern zijn. Niet het meest geschikte device voor een outdoor antenne volgens mij.
Hier vind je wat meer info,inclusief waarom een 2x2 antenne op een 4x4 device afgeraden word: https://www.waveform.com/...de#what-is-a-mimo-antenna
Klinkt aannemelijk idd. Hebben meer mensen hier last van met videobellen? Of komt dit als je te ver van de mast zit?jadjong schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:12:
[...]
Bij (video)bellen is het wel fijn als alle bitjes in de juiste volgorde over de lijn vliegen, het heeft weinig zin wanneer het woord 'vliegen' als 'nvlgiee' aan komt. Bij downloaden van data maakt het weinig uit in welke volgorde die data aan komt, dat wordt uiteindelijk wel weer gesorteerd. Om deze reden is bellen erg gevoelig voor verloren bitjes en de daarop volgende nieuwe poging om dat bitje nog een keer ter verzenden.
Kan prima zijn dat je 300Mbit scoort met op de achtergrond nog eens 50Mbit aan re-transmits, maar dat een stabiele 10Mbit voor videobellen niet lukt.
Zoals eerder aangegeven krijg ik deze week ook de K&K thuisgestuurd en kan het dan zelf gaan proberen. Echter heb je met draadloos te maken met omgevingsfactoren, atmosferische omstandigheden etc. waardoor een testje van 2 weken wellicht niet representatief is voor hoe het op langere termijn presteert. Vandaar dat ik even extra geïnteresseerd ben in de verhalen dat het niet lekker werkt en wat daar dan de reden van is.
Las net dat glasvezel pas begin 2026 bij mij actief wordt, dus als ik Ziggo opzeg en K&K blijkt toch niet goed te werken dan kan ik alleen met hangende pootjes naar Ziggo terug gaan
Dan doe je toch gewoon een langere test dan 2 weken. Ik ben begin januari begonnen en mijn Ziggo abonnement loopt pas af op 6 mei. Extra kosten, 4 maanden Odido a 25 Euro. Daar heb ik wel honderd Euro voor over.Palomar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Klinkt aannemelijk idd. Hebben meer mensen hier last van met videobellen? Of komt dit als je te ver van de mast zit?
Zoals eerder aangegeven krijg ik deze week ook de K&K thuisgestuurd en kan het dan zelf gaan proberen. Echter heb je met draadloos te maken met omgevingsfactoren, atmosferische omstandigheden etc. waardoor een testje van 2 weken wellicht niet representatief is voor hoe het op langere termijn presteert. Vandaar dat ik even extra geïnteresseerd ben in de verhalen dat het niet lekker werkt en wat daar dan de reden van is.
Las net dat glasvezel pas begin 2026 bij mij actief wordt, dus als ik Ziggo opzeg en K&K blijkt toch niet goed te werken dan kan ik alleen met hangende pootjes naar Ziggo terug gaan
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Heeft iemand misschien een linkje want ik zoek mij rot op internet....
sebastius in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"pribo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:59:
Moi allemaal, ik heb laatst ergens gezien dat er ook beugels zijn voor het 5G modem van Odido......volgens mij was het een hobbyist die deze dingen maakt.
Heeft iemand misschien een linkje want ik zoek mij rot op internet....
Maar die moet je dan wel kunnen (laten) printen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:02:
[...]
sebastius in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Maar die moet je dan wel kunnen (laten) printen.
Heel keurig belletje, dat bij 10TB het wel een probleem word. Maar deze maand ook wel veel meer verbruikt dan andere maanden (volledige cloud-backup van de nas, Netflix de deur uit en een aantal grote game-downloads op meerdere PC's via Steam).
Wel netjes trouwens. Kreeg eerst een SMSje met een aankondiging van een telefoontje. En vervolgens een net gesprek met de mededeling en de vraag of ik wist waar het weg kwam. En de opmerking dat je vanaf 10TB "praktisch geen internet meer hebt" maar ook dat de maand bijna voorbij was.
Dus ze bellen wel bij veel gebruik. Heb ik ook weinig issue mee verder. Tot nu toe erg tevreden

Ik heb ze nu meerdere keren geprobeerd te bellen en de mensen aan de lijn hebben geen clue waar ze over praten. Mijn datalimiet volgens hun is 5g of '300mbps'.... Maar wat ik wil weten is naar welke snelheid het gaat als je boven die softcap van 2tb (of hoger) zit.
precies de post boven die van jou...iaxe393 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:24:
Weet iemand meer over het datalimiet hiervan? Ik zie in de op dat ze vanaf 2tb naar beneden schroeven (maar naar hoeveel dan?)
Ik heb ze nu meerdere keren geprobeerd te bellen en de mensen aan de lijn hebben geen clue waar ze over praten. Mijn datalimiet volgens hun is 5g of '300mbps'.... Maar wat ik wil weten is naar welke snelheid het gaat als je boven die softcap van 2tb (of hoger) zit.
Is al meerdere keren besproken in dit topic en je gaat een stapje omlaag in prio op de mast (stond wel ergens maar ik dacht noodverkeer, zakelijk verkeer, particulierverkeer, nog iets, K&K verkeer <2 TB en dan K&K verkeer > 2TB) . Maar zolang die mast genoeg bandbreedte heeft ga je dat niet merken, of nauwelijks (ping zal wel toenemen verwacht ik op een drukke mast).iaxe393 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:24:
Weet iemand meer over het datalimiet hiervan? Ik zie in de op dat ze vanaf 2tb naar beneden schroeven (maar naar hoeveel dan?)
Wat we nu dus weten is dat bij 10 TB ze je wel kunnen (en gaan?) knijpen tot wellicht whatsapp only edge snelheden
@Waah Leuk dat ze belden, denk dat zij ook wel benieuwd waren hoe je aan 5TB komt haha.
iaxe393 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:24:
Maar wat ik wil weten is naar welke snelheid het gaat als je boven die softcap van 2tb (of hoger) zit.
Kortom, er is geen "soft cap" op 2 TB, hoogstens een prioriteit daling op het netwerk waar je waarschijnlijk weinig van gaat zien. Wat er gebeurt bij 10 TB is niet duidelijk behalve wat Odido zelf zegt "praktisch geen internet meer hebt".Waah schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:14:
Belletje gehad over mijn verbruik5TB inderdaad, klopt ook volgens de router.
...
En de opmerking dat je vanaf 10TB "praktisch geen internet meer hebt" maar ook dat de maand bijna voorbij was.
Goede nieuws is dat je dus gebeld wordt, met een beetje mazzel voordat je de limiet van 10 TB bereikt hebt.
En kennelijk blijvend is. Ook de maanden daarna.Siira schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:07:
[...]Wat er gebeurt bij 10 TB is niet duidelijk behalve wat Odido zelf zegt "praktisch geen internet meer hebt"
Inderdaad, modem 'op z'n kop' en een ruime verdubbeling van de upload bij een gelijkblijvende download.
~ 580Mbit down en nét geen 50Mbit up.
Dat HF is inderdaad net magie....
Waar leidt jij dat uit af?Harry720A schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:40:
[...]
En kennelijk blijvend is. Ook de maanden daarna.
Is er ook ergens een mogelijkheid om te zien hoeveel GB je verbruikt hebt.?Siira schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:07:
[...]
[...]
Kortom, er is geen "soft cap" op 2 TB, hoogstens een prioriteit daling op het netwerk waar je waarschijnlijk weinig van gaat zien. Wat er gebeurt bij 10 TB is niet duidelijk behalve wat Odido zelf zegt "praktisch geen internet meer hebt".
Goede nieuws is dat je dus gebeld wordt, met een beetje mazzel voordat je de limiet van 10 TB bereikt hebt.
Inloggen op modem. Hamburgermenu, Systeemmonitor, Verkeersstatuspribo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:51:
[...]
Is er ook ergens een mogelijkheid om te zien hoeveel GB je verbruikt hebt.?
Is in Byte (ontvangen) dus even via google oid vertalen naar Gigabyte
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Inloggen op modem. Hamburgermenu, Systeemmonitor, Verkeersstatus
Waar richten jullie hem op uit....op de parameters (cijfers) van LTE of op de parameters van 5G.
Ik ben wat aan het draaien geweest en nu zijn de cijfers qua ontvangst van 5G verbeterd maar van LTE verslechterd.
Ik vind ook bij Odido nergens informatie terug op welke parameters je moet letten bij het richten van het modem voor het beste ontvangst.
NR5G-NSA Information:
RSSI -78
RSRP (dBm) -89
RSRQ (dBm) -11
SINR (dB) 23
LTE Information:
RSSI -88
RSRP (dBm) -100
RSRQ (dB) -11
SINR (dB) 6
[ Voor 3% gewijzigd door pribo op 03-02-2025 19:21 ]
Eerlijk gezegd vind ik het voor mijn gebruik boven de 100/50 een wat academische excercitie.
Gelukkig. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen.LooneyTunes schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:46:
Vandaag even uitgeprobeerd:
Inderdaad, modem 'op z'n kop' en een ruime verdubbeling van de upload bij een gelijkblijvende download.
~ 580Mbit down en nét geen 50Mbit up.
Dat HF is inderdaad net magie....
Voor een eigen router is geen bridge mode op je modem nodig.Palomar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:02:
... Want het modem kan zo te lezen ook niet in bridge modus worden gezet, zodat je er zelf een router achter kunt zetten.
Er is een niet officiële manier om de bridge modus wel te activeren. Moet je even zoeken in het topic op 'passthrough'.Palomar schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:02:
Ik lees in dit topic dat het meegeleverde modem/router maar 32 clients aan kan. Dat zijn dan dus 32 IP adressen? Ik ga daar met verschillende telefoons, tablets, Sonos speakers, smarthome etc ruim overheen. Heb ik dan een probleem? Want het modem kan zo te lezen ook niet in bridge modus worden gezet, zodat je er zelf een router achter kunt zetten.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81088632
Wel op eigen risico natuurlijk. Bij mij draait het al 44 dagen stabiel (zonder reboots).
[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 03-02-2025 20:14 ]
Met welk programma kom jij in je modem om dit aan te passen.BiG-GuY schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:11:
[...]
Er is een niet officiële manier om de bridge modus wel te activeren. Moet je even zoeken in het topic op 'passthrough'.
Wel op eigen risico natuurlijk. Bij mij draait het al 44 dagen stabiel (zonder reboots).
:strip_exif()/f/image/FBiEDSHTCf4tuUsug6Ij1g9Y.png?f=user_large)
Nu is dit zeker geen drukke mast. Rand van de "stad" (30K inwoners) met ik verwacht weinig K&K gebruikers. Dus kan best zijn dat ik een lagere prio heb nu maar het daardoor niet merk.
Dat blijvend verlagen heb ik niets over gehoord overigens.
Kijk eens hier:pribo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:54:
[...]
Met welk programma kom jij in je modem om dit aan te passen.
kadir76 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Het werkt bij mij al 7 dagen perfect.
[ Voor 6% gewijzigd door jamesbond007uk op 03-02-2025 21:53 ]
Jamesbond007uk
Maar met welk programma pas je dat menu aan....jamesbond007uk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:53:
[...]
Kijk eens hier:
kadir76 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"
Het werkt bij mij al 7 dagen perfect.
/f/image/5S1V9GKpDsuT92scXQRRgrfj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door pribo op 03-02-2025 22:28 ]
In je browser rechts klikken, meestal heb je dan een optie inspect o.i.d.pribo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:25:
[...]
Maar met welk programma pas je dat menu aan....
[Afbeelding]
Die kiezen.
In de menu's etcetera die je dan krijgt zoeken naar local storage (meestal bij storage
Die openen en dan achter login level op medium klikken en daar high van maken.
Browser venster refreshen.
Gewoon in je browser dus.
wvanommen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:44:
[...]
In je browser rechts klikken, meestal heb je dan een optie inspect o.i.d.
Die kiezen.
In de menu's etcetera die je dan krijgt zoeken naar local storage (meestal bij storage).
Die openen en dan achter login level op medium klikken en daar high van maken.
Browser venster refreshen.
Gewoon in je browser dus.
Ik had steeds band n78 ontvangst, dan leuke download, maar dramatische upload. Device kwartslag gedraaid, band n28 daardoor sterker waardoor hogere download en upload ok. en stabielere latency, geen band n78 meer maar prima zo.
Dank voor de tip. Klinkt goed, alleen ook wel weer een beetje 'garantie tot aan de voordeur' natuurlijkBiG-GuY schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:11:
[...]
Er is een niet officiële manier om de bridge modus wel te activeren. Moet je even zoeken in het topic op 'passthrough'.
Als ik in mijn Ziggo router kijk heb ik op dit moment 29 clients, maar het zal regelmatig de limiet van 32 gaan passeren. Weet iemand wat er dan gebeurt? Krijgen die geen ip adres oid?
Een stel dat ik een router met NAT achter het modem zet die in gewone bedrijfsmodus staat (dus geen bridge/passthrough), wat gaat er dan niet meer goed werken? File transfers in Teams bijvoorbeeld? Ik gebruik nu verder niks waarvoor ik specifiek poorten heb opengezet in de router.
Ik verwacht dat dat limiet alleen een limiet is voor directe clients. Als je er dus een router achter hangt die zelf gaat NATten ziet de K&K doos eigenlijk geen verschil, gewoon 1 client op het netwerk. Dan maakt het niet uit hoeveel apparaten je erachter hebt zitten.Palomar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Dank voor de tip. Klinkt goed, alleen ook wel weer een beetje 'garantie tot aan de voordeur' natuurlijkals op een dag je internet niet meer werkt is dit wel een usual suspect
Als ik in mijn Ziggo router kijk heb ik op dit moment 29 clients, maar het zal regelmatig de limiet van 32 gaan passeren. Weet iemand wat er dan gebeurt? Krijgen die geen ip adres oid?
Een stel dat ik een router met NAT achter het modem zet die in gewone bedrijfsmodus staat (dus geen bridge/passthrough), wat gaat er dan niet meer goed werken? File transfers in Teams bijvoorbeeld? Ik gebruik nu verder niks waarvoor ik specifiek poorten heb opengezet in de router.
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Ja klopt, maar ik wel in eerste instantie liever even niet gaan 'hacken' met die passthrough modus en dan is het kiezen tussen NAT achter NAT of de router van het modem gebruiken met die limiet van 32 devices.jk-5 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:28:
[...]
Ik verwacht dat dat limiet alleen een limiet is voor directe clients. Als je er dus een router achter hangt die zelf gaat NATten ziet de K&K doos eigenlijk geen verschil, gewoon 1 client op het netwerk. Dan maakt het niet uit hoeveel apparaten je erachter hebt zitten.
Was wel benieuwd wat van die 2 de minst slechte keus is
Volgens mij is het 32 devices per WLAN, dus 2,4 GHz en 5 GHz worden apart gerekend. Wat er gebeurt is dat het 33e device niet kan aanmelden op het draadloos netwerk. Je ziet hem verbinden en dat faalt. Windows blijft dat eeuwig proberen. Als je dan een ander device offline haalt en even geduld hebt (moet ook even verdwijnen uit de tabellen in het modem) dan lukt het verbinden weer.Palomar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:21:
[...]
By default is dat aantal overigens 64:
:strip_exif()/f/image/4OhQw5HF1xxIrTGLS7sZeUBb.png?f=user_large)
Bron
Odido heeft dat op 32 staan. Ik vermoed om de router 'stabiel' te houden.
Op het tweede deel van je vraag, als je zelf een accesspoint bedraad aan je modem hangt, heb je geen last van de 32 devices limiet volgens mij. DHCP geeft gewoon uit, het is puur om te voorkomen dat WLAN te vol wordt.
Oh aha dat verandert de zaak. Ik ga de wifi niet gebruiken (heb een TP-Link Deco systeem). Dan is er dus geen issue!Siira schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Volgens mij is het 32 devices per WLAN, dus 2,4 GHz en 5 GHz worden apart gerekend. Wat er gebeurt is dat het 33e device niet kan aanmelden op het draadloos netwerk. Je ziet hem verbinden en dat faalt. Windows blijft dat eeuwig proberen. Als je dan een ander device offline haalt en even geduld hebt (moet ook even verdwijnen uit de tabellen in het modem) dan lukt het verbinden weer.
By default is dat aantal overigens 64:
[Afbeelding]
Bron
Odido heeft dat op 32 staan. Ik vermoed om de router 'stabiel' te houden.
Op het tweede deel van je vraag, als je zelf een accesspoint bedraad aan je modem hangt, heb je geen last van de 32 devices limiet volgens mij. DHCP geeft gewoon uit, het is puur om te voorkomen dat WLAN te vol wordt.
Heel problematisch is dubbel NAT opzich ook niet. Poorten forwarden gaat hem toch niet echt worden met je dagelijks veranderende IP. Maar als je het echt nodig hebt kun je alsnog wel in beide routers een port forward regel maken. Qua performance maakt het niet zo heel veel uit. Ik heb dat in elk geval veel liever dan een DHCP pool die kunstmatig klein wordt gehouden om de hoeveelheid client apparaten klein te houden.Palomar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Ja klopt, maar ik wel in eerste instantie liever even niet gaan 'hacken' met die passthrough modus en dan is het kiezen tussen NAT achter NAT of de router van het modem gebruiken met die limiet van 32 devices.
Was wel benieuwd wat van die 2 de minst slechte keus is
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
De DHCP pool is niet beperkt. Alleen de WLAN device list is beperkt tot 32 en volgens mij per band, zie reactie hierbovenjk-5 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:25:
[...]
Ik heb dat in elk geval veel liever dan een DHCP pool die kunstmatig klein wordt gehouden om de hoeveelheid client apparaten klein te houden.
Verder mee eens dat dubbel NAT niet perse een probleem hoeft te zijn, al kan dat misschien nog anders zijn als je PlayStation of gaming aan de gang gaat. Ik heb zelf uPNP altijd uit staan, maar als je dat gebruikt gaat het wel fout bij dubbel NAT omdat alleen je eerste router die hij tegenkomt vanaf je client zal 'bijwerken'.
Je kan hem altijd resetten als dat wel een probleem zou worden. Het is geen permanente wijziging.Palomar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Dank voor de tip. Klinkt goed, alleen ook wel weer een beetje 'garantie tot aan de voordeur' natuurlijkals op een dag je internet niet meer werkt is dit wel een usual suspect
De MAC-tabel per radio van de Zyxel zal max 32 clients aan kunnen. Afhankelijk van de gebruikte wifi chip is de hardware limiet ergens tussen de 16 en 512 clients per radio. Of het op die limiet stabiel draait is een tweede.
32 per band lijkt correct als ik in het "garantie tot de deur menu" kijk. Bij WiFi Network Settings staat er Max Clients 32 per band.Siira schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:33:
[...]
De DHCP pool is niet beperkt. Alleen de WLAN device list is beperkt tot 32 en volgens mij per band, zie reactie hierboven
Dus 64 totaal 32 per band kan het alleen omlaag zetten niet verder omhoog. Als ik er wat vanaf snoep bijvoorbeeld een 30 / 34 verdeling werkt helaas niet. Dan krijg ik Warning Range is from 1~32 te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door jeroenjarino op 04-02-2025 19:45 ]
De installatie van Klik n Klaar was inderdaad simpel.
In mijn oude situatie had ik een Wireguard server. Deze liep over tcp: 51820
Juist vanwege de wireguard server wilde ik eigenlijk hier niet aan beginnen (maja reparatie duurt erg lang).
Ik lees echter hier en ook daar op internet dat het wel mogelijk moet wezen en ik moet bekennen dat de snelheid die ik haal OK is. Het is niet mega snel maar ook niet langzaam (rond de 100/30). KPN gaf mijn ongeveer 15 trager voor hoger bedrag. De ping is net niet helemaal gelijk. Odido is net iets hoger (maar ook maar net).
Nu lees ik geregeld dat je voor poort openen je soms je poort gewoon moet veranderen naar een van de toegestane poorten. Hier https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433 heeft iemand ook screens neergezet met daarbij de bewering dat die poorten gewoon vrij gebruikt kunnen worden.
Ik heb keurig meermaals een poort geprobeerd te openen maar ik krijg de gehele tijd met mijn Wireguard server geen verbinding. Ik heb bijvoorbeeld poort 2222 tcp geprobeerd.
Iemand een idee?
Ik heb getest met mijn mobiel met 5g. Dit is Ben. Deze gebruikte T-mobile (nu Odido). Is dit een probleem?
De laatste zin is je probleem. Sessies van Odido mobiel (Ben dus ook) naar K&K werken niet door wederzijds geblokkeerde poorten.Cave_Boy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:54:
Sinds vandaag heb ik een beetje noodgedwongen ook Klik n Klaar. Noodgedwongen omdat KPN zelf hier een kabel heeft geraakt en dit nu al enige tijd duurt om te maken....
De installatie van Klik n Klaar was inderdaad simpel.
In mijn oude situatie had ik een Wireguard server. Deze liep over tcp: 51820
Juist vanwege de wireguard server wilde ik eigenlijk hier niet aan beginnen (maja reparatie duurt erg lang).
Ik lees echter hier en ook daar op internet dat het wel mogelijk moet wezen en ik moet bekennen dat de snelheid die ik haal OK is. Het is niet mega snel maar ook niet langzaam (rond de 100/30). KPN gaf mijn ongeveer 15 trager voor hoger bedrag. De ping is net niet helemaal gelijk. Odido is net iets hoger (maar ook maar net).
Nu lees ik geregeld dat je voor poort openen je soms je poort gewoon moet veranderen naar een van de toegestane poorten. Hier https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433 heeft iemand ook screens neergezet met daarbij de bewering dat die poorten gewoon vrij gebruikt kunnen worden.
Ik heb keurig meermaals een poort geprobeerd te openen maar ik krijg de gehele tijd met mijn Wireguard server geen verbinding. Ik heb bijvoorbeeld poort 2222 tcp geprobeerd.
Iemand een idee?
Ik heb getest met mijn mobiel met 5g. Dit is Ben. Deze gebruikte T-mobile (nu Odido). Is dit een probleem?
Ah zoiets deed ik al vermoeden. Dan ga ik even morgen ergens anders testen die een andere provider heeft kijken of dat dan wel werkt.ernstoud schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:11:
[...]
De laatste zin is je probleem. Sessies van Odido mobiel (Ben dus ook) naar K&K werken niet door wederzijds geblokkeerde poorten.
Op een port scan zie ik niet dat de poort trouwens open is. Dit hoort dan wel toch?
Ik heb ook aan de hand van de informatie in dit topic gekeken met welke mast ik verbonden ben en ik ben verbaasd dat er letterlijk 3 masten dichter in de buurt staan en ook 5G etc bieden maar daar ben ik blijkbaar niet mee verbonden. Ja dit zijn ook Odido masten. Kan ik hier nog iets mee doen?
Edit:
OK ik ben iets verder.
Hieronder mijn eigen bevindingen:
Poort openen kan bij de poorten die eerder al staan aangegeven. Alleen de poort is niet direct open. Hier ging ik zelf de mist in. Als je een pakweg 10 a 15 min wacht zie je opeens dat de poort wel open is via de poortscanners die hier worden gegeven.
Wireguard heb ik dan soepel lopen.
Ik las ook een stukje over het apparaat op zijn kop zetten en draaien etc. Mijn snelheid is letterlijk ongeveer 5 keer zoveel geworden in de download (550Mbit/s). Upload is nu rond de 90Mbit/s.
Ik ben ook zo hoe ik zie nu ook met een mast dichterbij verbonden. Dus dat is waarschijnlijk ook een grote factor.
[ Voor 53% gewijzigd door Cave_Boy op 05-02-2025 08:21 . Reden: Toevoeging van Werkend Wireguard en poort openen is met vertraging? ]
Naast 91.141.x.y en 178.230, krijg ik nu ook een 178.231.x.y adres.
#metooSebasFM schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:48:
Ter info, per vannacht heb ik een IP adres in een 'nieuwe' reeks gekregen van Odido.
Naast 91.141.x.y en 178.230, krijg ik nu ook een 178.231.x.y adres.
[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 05-02-2025 15:03 ]
Ik verwachtte een Groenlands IP. Die Deense IP's van een tijdje terug waren natuurlijk al een voorproefje.Harry720A schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:02:
Ik ook. Ik had na alle Trump berichten al een Amerikaans IP verwacht.
Amerikaans?Harry720A schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:02:
Ik ook. Ik had na alle Trump berichten al een Amerikaans IP verwacht.
inetnum: 178.228.0.0 - 178.231.255.255
netname: Odido-Netherlands
descr: Pool for mobile users
Geregistreerd via RIPE, Amsterdam.
Ik denk dat het een grapje was, niet alles zo serieus nemenernstoud schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:36:
[...]
Amerikaans?
inetnum: 178.228.0.0 - 178.231.255.255
netname: Odido-Netherlands
descr: Pool for mobile users
Geregistreerd via RIPE, Amsterdam.
Gister rond 17 uur heb ik keurig een nieuw ip adres mogen ontvangen.
Niet erg ik heb via No-IP een adres lopen en die werd ook nog geen minuut later door de NAS die toch al draait geüpdatet.
Alleen de poort.... Ja op een magische manier dicht Zonder dat ik iets in de config aan mijn kant had veranderd).
Alle stapjes die ik eerder deed weer opnieuw gedaan... Poort blijft volgens de scanner dicht.
Hier wordt Tailscale ook al genoemd. Dit heb ik ook even getest en dit werkt inderdaad. Ook best makkelijk. Mijn voorkeur gaat alleen uit naar een eigen Wireguard server.
Wat ik heb ingevuld:
/f/image/Tkxe4LFobDaWHce1ztuNtsc0.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik momenteel de lijst die bij Odido com. staat. https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433
/f/image/cddN3ltRwBG4mpQbAk0zEbEm.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een stap voor stap suggestie?
Wireguard werkt niet met TCP. Wel met UDPCave_Boy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:24:
Ok ik dacht dat ik het port openen door had maar blijkbaar toch niet![]()
Gister rond 17 uur heb ik keurig een nieuw ip adres mogen ontvangen.
Niet erg ik heb via No-IP een adres lopen en die werd ook nog geen minuut later door de NAS die toch al draait geüpdatet.
Alleen de poort.... Ja op een magische manier dicht Zonder dat ik iets in de config aan mijn kant had veranderd).
Alle stapjes die ik eerder deed weer opnieuw gedaan... Poort blijft volgens de scanner dicht.
Hier wordt Tailscale ook al genoemd. Dit heb ik ook even getest en dit werkt inderdaad. Ook best makkelijk. Mijn voorkeur gaat alleen uit naar een eigen Wireguard server.
Wat ik heb ingevuld:
[Afbeelding]
Ik gebruik momenteel de lijst die bij Odido com. staat. https://community.odido.n...tten-klik-en-klaar-369433
[Afbeelding]
Heeft iemand een stap voor stap suggestie?
Ik heb hem vroeger altijd met TCP laten werken. Ik weet dat dit vroeger een punt was maar was niet in de veronderstelling dat dit nu weer iets is omdat ik bij mijn vorige provider keurig via TCP ging. Als ik thuis ben zal ik het weer testen.dunkiegaming schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:39:
[...]
Wireguard werkt niet met TCP. Wel met UDP
Alleen dan heb ik volgens mij het probleem van open poort nog niet opgelost. Die kijken namelijk naar het IP en een poort die jij opgeeft.
Kijkend naar de lijst die ik hierboven heb gepost... Daar staat volgens mij geen UDP poort bij. Hoe kan ik dan alsnog Wireguard doen?
[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 06-02-2025 07:48 . Reden: UDP poort gebruiken welke? ]
Wireguard kan ook over tcp @dunkiegamingCave_Boy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:45:
[...]
Ik heb hem vroeger altijd met TCP laten werken. Ik weet dat dit vroeger een punt was maar was niet in de veronderstelling dat dit nu weer iets is omdat ik bij mijn vorige provider keurig via TCP ging. Als ik thuis ben zal ik het weer testen.
Alleen dan heb ik volgens mij het probleem van open poort nog niet opgelost. Die kijken namelijk naar het IP en een poort die jij opgeeft.
Kijkend naar de lijst die ik hierboven heb gepost... Daar staat volgens mij geen UDP poort bij. Hoe kan ik dan alsnog Wireguard doen?
Maar dit is niet standaard
In het begin met het initiële wireguard ging did idd niet ..
UDP1194 voor OpenVPN is open. Probeer die eens voor je Wireguard server.Cave_Boy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:45:
[...]
Ik heb hem vroeger altijd met TCP laten werken. Ik weet dat dit vroeger een punt was maar was niet in de veronderstelling dat dit nu weer iets is omdat ik bij mijn vorige provider keurig via TCP ging. Als ik thuis ben zal ik het weer testen.
Let op dat je mobiel niet via het Odido netwerk moet lopen. Anders werkt het sowieso niet.
Alle simkaarten zitten in dezelfde laag in de firewall in het Odido mobiele netwerk. Er is daardoor geen verkeer mogelijk tussen simkaarten, omdat dit vanuit een mobiel netwerk normaal niet nodig is.
Odido is wel aan het kijken om dit om te gooien, maar daar gaat tijd overheen.
Volgens een mod hier op het forum is de check buggy geworden waar ze nog een oplossing voor zoeken.BiG-GuY schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:07:
Oh handig. Op mijn adres is inderdaad Odido Glasvezel actief, die gebruik ik namelijk als primaire verbinding met 2/2Gbps XGS-PON.
Nu zegt de postcode check voor mij:
Klik&Klaar Internet is niet beschikbaar op je adres. Gelukkig kun je wel supersnel Glasvezel bestellen.
Dus ze zijn wel gaan limiteren wie het kan afnemen. Denk dat ze onderschat hebben hoeveel mensen het zouden afsluiten en dat er niet ook mensen met een glasvezel aansluiting zouden overstappen.
Of ze er nu pas achter zijn gekomen of al een week bezig zijn is verder niet vermeld.
https://community.odido.n...skaart-zegt-anders-373291Op dit moment is er echter een euvel met de postcodecheck op onze website, waarbij het in sommige gevallen niet mogelijk is om de bestelling te plaatsen.
Dit leek makkelijk op 31 december, t/m de medewerker die vertelde dat ik een doos thuiskreeg om alles terug te sturen. Vandaag bleek echter dat die opzegging toch niet verwerkt is in het Ziggo systeem.
Doos zou eind januari komen, maar die was er niet, daarom vandaag gebeld.
Nu per vandaag beeindigt, 31 december kon volgens de medewerker niet, en abbonnementsgeld voor februari wordt teruggeboekt.
Medewerker vandaag kon geen nummer van de opzegging delen, daarom gesprek maar opgenomen.
Tips:
- Ik had nu binnen een uur een bevestiging email. Mocht je die niet krijgen, meteen bellen.
- Misschien al eerder in de maand opzeggen, dan heb je wat ruimte om fouten aan de Ziggo kant nog op tijd op te laten lossen.
Erg doorzichtige reclame spot inderdaad.Roy Tollenaar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:51:
Zag net ook een review (reclame spotje) van Bright voorbij komen YouTube: Overal snelle wifi, maandelijks opzegbaar: HOE DAN?
Dankjewel.BiG-GuY schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:19:
[...]
UDP1194 voor OpenVPN is open. Probeer die eens voor je Wireguard server.
Let op dat je mobiel niet via het Odido netwerk moet lopen. Anders werkt het sowieso niet.
Alle simkaarten zitten in dezelfde laag in de firewall in het Odido mobiele netwerk. Er is daardoor geen verkeer mogelijk tussen simkaarten, omdat dit vanuit een mobiel netwerk normaal niet nodig is.
Odido is wel aan het kijken om dit om te gooien, maar daar gaat tijd overheen.
Ik heb nu de poort 1194 ingesteld. Maar op de een of andere mannier... De poort is volgens poortscanners dicht en ook als ik test met een mobiel via KPN netwerk kom ik er niet op.
Het poort openen is een struikelblok. Ik lees ook dat dit best makkelijk gaat maar het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn. Zelf had ik in het begin ook via een portscanner uiteindelijk keurig een melding dat deze open was.. Toen later was het dicht... Reden? Een magisch iets.
Iets anders. Ik probeerde ook eens voor de grap na te kijken hoeveel data ik heb verbruikt. Welke is dat op het modem?
Cave_Boy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Iets anders. Ik probeerde ook eens voor de grap na te kijken hoeveel data ik heb verbruikt. Welke is dat op het modem?
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:37:
[...]
Inloggen op modem. Hamburgermenu, Systeemmonitor, Verkeersstatus
Mijn ervaringen zijn nu iets positiever
Er zijn diverse poortscan websites. Ik wil gerust geloven dat ze allemaal werken.. Maar in mijn geval werkten de hier eerder genoemde poortscanners die ik zag niet goed/ niet voldoende.
Ik kwam op deze uit: https://www.ipfingerprints.com/portscan.php
Op die website kan ik ook via advance wat meer opties instellen.
Zo kwam ik er dan ook achter dat waar ik eerder dacht dat een poort een openingstijden van tien minuten had dit ook vrij snel kan zijn (halve minuut). Hier zat denk ik een enorme factor het werkt niet/ irritant ik doe toch echt wat er staat/ vervolgens nogmaals aanpassen etc etc...

Ik deed op de ipfingerprints website mijn ip invullen met de poort (1194). En ik had dit keer een wat uitgebreider antwoord!
/f/image/80NiBex7PkUnFKd7XHVFjeAY.png?f=fotoalbum_large)
Ik had in het begin ook de TCP poort open. Toen zag ik ook keurig zowel TCP als UDP op open/ filtererd. Rare is ik deed toen ook met de eerdere poort scanners en die gaven de gehele tijd Closed aan.
Omdat ik telkens de tekst Closed had heb ik ook niet telkens getest met een apparaat of ik connectie kon maken (is dom maja na aardig wat probeersels...)
Bijzondere is wel dat ik via mijn mobiel op Wifi van thuis (zelfde wifi dus als de Wireguard server) direct verbinding kan maken. Doe ik een Tracert dan zie ik ook dat het eerst naar buiten gaat en dan weer naar binnen. Ga ik via 5G (Ben a la Odido netwerk) dan lukt de connectie zoals eerder gemeld niet).
Verder testen kan ik pas morgen maar dat ik nu zo al connectie heb.. Is hoopgevend.
Voor allen die mee hebben geholpen... Hartelijk dank.
Oja is het aan mij dat ik het wel behoorlijk ouderwets vind dat het verbruik nog in Byte is en niet in MegaByte of GigaByte is bijvoorbeeld?
Een poort is nooit open tenzij die in gebruik is doordat een server daar op luistert bijv dan showt die openCave_Boy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:17:
[...]
Dankjewel.
Ik heb nu de poort 1194 ingesteld. Maar op de een of andere mannier... De poort is volgens poortscanners dicht en ook als ik test met een mobiel via KPN netwerk kom ik er niet op.
Het poort openen is een struikelblok. Ik lees ook dat dit best makkelijk gaat maar het kan ook een behoorlijke uitdaging zijn. Zelf had ik in het begin ook via een portscanner uiteindelijk keurig een melding dat deze open was.. Toen later was het dicht... Reden? Een magisch iets.
Bijzondere is wel dat in alle gevallen de Wireguard server keurig aanstond en de Ipfingersite wel een duidelijke status bij mij weergeeft.boyette schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:14:
[...]
Een poort is nooit open tenzij die in gebruik is doordat een server daar op luistert bijv dan showt die open
Gebruik je die *knip* modem van odido? Dan zal die dat wel tegenhoudenCave_Boy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:22:
[...]
Bijzondere is wel dat in alle gevallen de Wireguard server keurig aanstond en de Ipfingersite wel een duidelijke status bij mij weergeeft.
[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 07-02-2025 07:56 ]
@Cave_Boy
Heb zelf geen Wireguard Server actief, maar UDP scans zijn sowieso moeilijker te doen en werken vaak niet goed is mijn ervaring. Heb OpenVPN via UDP 1194 wel in gebruik op andere routers op het Odido netwerk en dat werkt gewoon zonder problemen.
Heb zelf 4 TCP poorten open via mijn K&K verbinding zonder problemen. Zelfs PLEX en BT werken, als je niet de standaard poorten gebruikt.
[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 07-02-2025 07:57 ]
En vandaag weer geen connectie.. Niks aangepast... Iemand een idee waar het aan kan liggen?ThinkPad schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:59:
Wireguard reageert niet op poortscans. Je krijgt pas reactie van WG als hij de juiste data binnenkrijgt.
Omdat het nog vroeg is deze dooddoener. Nieuw wan ip ivm 24 uurs dhcp lease renew?Cave_Boy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:01:
[...]
En vandaag weer geen connectie.. Niks aangepast... Iemand een idee waar het aan kan liggen?
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Sorry heb ik inderdaad al naar gekeken. No-IP is keurig aangepast om 01:22.vdr01 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:04:
[...]
Omdat het nog vroeg is deze dooddoener. Nieuw wan ip ivm 24 uurs dhcp lease renew?
Ook op Nieuwe IP dus niet naam kan ik niet connecten en de poorten als ik nu poortscan doen... Zijn dicht.
Misschien zit er een bug in de firmware die ervoor zorgt dat je bij een nieuw wan ip niet de port forwards opnieuw opent.Cave_Boy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:18:
[...]
Sorry heb ik inderdaad al naar gekeken. No-IP is keurig aangepast om 01:22.
Ook op Nieuwe IP dus niet naam kan ik niet connecten en de poorten als ik nu poortscan doen... Zijn dicht.
Dat kan of je eigen modem gebruikenidef1x schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:07:
Zou het helpen/werken als je met een tijdklok oid dat ding gewoon herstart om een uurtje of 5 of iig na het verkrijgen van een nieuw IP? Beetje omslachtig dat wel....
Ik heb de opmerking van tijdklok een paar keer hier gelezen.
Voor een deel kan ik me hier wel in vinden. Dan heb je telkens om x uur bijvoorbeeld je herstart. Dit kan bijvoorbeeld om 01:00 als je aan het snurken bent.
Alleen op het moment dat je automatisch al een nieuw IP krijgt dan doet de DDNS service hoe ik het zie in dezelfde minuut al direct een update. En als ik dan kijk naar de verwerking dan is dat vrijwel direct.
Het zou inderdaad een bug in de firmware kunnen zijn. Alleen waarom lees ik dan hier niet meer problemen over?
@boyette Eigen modem zit ik over na te denken maar ik heb het net een 5G modem... Is ook niet goedkoop. Wil eigenlijk dan direct een buitenontvanger (net wat meer snelheid)
[ Voor 11% gewijzigd door Cave_Boy op 07-02-2025 09:43 ]
https://www.amazon.nl/MC889-T3000-ZTE/dp/B0C7D36QM7
De ervaringen op Amazon zijn blijkbaar geweldig, wel voornamelijk Italiaanse gebruikers blijkbaar maar je kunt het automatisch naar Engels laten vertalen.Einar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:19:
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de ZTE MC889/T3000?
Heb geen problemen met port forwards met de standaard Zyxel in bridge mode. Heb de firewall in de Zyxel uit staan. Voorheen had ik hem in DMZ staan naar mijn UDM-SE die als router fungeert voor mijn hele netwerk. Dit werkte voor de Port Forward ook gewoon.Cave_Boy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Ik heb de opmerking van tijdklok een paar keer hier gelezen.
Voor een deel kan ik me hier wel in vinden. Dan heb je telkens om x uur bijvoorbeeld je herstart. Dit kan bijvoorbeeld om 01:00 als je aan het snurken bent.
Alleen op het moment dat je automatisch al een nieuw IP krijgt dan doet de DDNS service hoe ik het zie in dezelfde minuut al direct een update. En als ik dan kijk naar de verwerking dan is dat vrijwel direct.
Het zou inderdaad een bug in de firmware kunnen zijn. Alleen waarom lees ik dan hier niet meer problemen over?
@boyette Eigen modem zit ik over na te denken maar ik heb het net een 5G modem... Is ook niet goedkoop. Wil eigenlijk dan direct een buitenontvanger (net wat meer snelheid)
Gebruik je de Zyxel ook als router?
Je bent beter af met puur de MC889: https://www.amazon.nl/ZTE...outer-MC889/dp/B0CT94ZDV6Einar schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:19:
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe met de ZTE MC889/T3000?
Dan kan je binnen een degelijke router gebruiken en gebruik je enkel het modem deel buiten.
Heb er overigens zelf geen ervaring mee en als ik er zelf eentje zou kopen voor buiten, zou ik waarschijnlijk voor de Zyxel NR7302 of FWA710 gaan.
Echter, deze kan denk ik enkel via POE stroom krijgen?
Ik heb geen POE en ook nooit iets mee gedaan... Maar amazon raad deze aan
https://www.amazon.nl/TP-...7&pd_rd_i=B001PS9E5I&th=1
Kan ik deze gebruiken? Of moet ik een ander type hebben om de NR7032 van stroom te voorzien en te verbinden met mijn router?
Je hebt minimaal een POE+ injector nodig. Op amazon die derde optie dus.Waah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:19:
Ik wil waarschijnlijk toch de NR7032 kopen zodat ik deze op het dak kan monteren.
Kan ik deze gebruiken? Of moet ik een ander type hebben om de NR7032 van stroom te voorzien en te verbinden met mijn router?
Hij kan toch met de normale firmware alleen in routermodus? Ik kan er wel zelf iets achter zetten eventueel.BiG-GuY schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Heb geen problemen met port forwards met de standaard Zyxel in bridge mode. Heb de firewall in de Zyxel uit staan. Voorheen had ik hem in DMZ staan naar mijn UDM-SE die als router fungeert voor mijn hele netwerk. Dit werkte voor de Port Forward ook gewoon.
Gebruik je de Zyxel ook als router?
Duidelijkdunkiegaming schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:35:
[...]
Je hebt minimaal een POE+ injector nodig. Op amazon die derde optie dus.

In de doos van mijn NR7302 die ik via Amazon had besteld zat een PoE injector meegeleverd.Waah schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:19:
Ik wil waarschijnlijk toch de NR7032 kopen zodat ik deze op het dak kan monteren.
:strip_exif()/f/image/N5wCbUwhd80KczTumyv4yAoL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door SebasFM op 07-02-2025 11:52 ]
Ah ik zie het. Ff een unboxing opgezocht en inderdaad, zit er allemaal bij.SebasFM schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:49:
[...]
In de doos van mijn NR7302 die ik via Amazon had besteld zat een PoE injector meegeleverd.
[Afbeelding]

Refurbished/repackaged model gescoord voor 149, ipv 179+12,99 verzendkosten.
Kijken of we de upload van ~20-30 mbit naar ~90mbit kunnen krijgen
[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 07-02-2025 12:04 ]
Waar het precies ligt is wel bekend hoorrens-br schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:56:
[mbr]De, waar ligt Taiwan precies discussie, is hier nogal offtopic en berichten zijn daarop dan ook aangepast.[/]
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.
Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.