[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_wgCjAG4bYwQHo0Bun-iZdz3nk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WG7x0JNeX6g2wLbH1Uk6Hzw.png?f=fotoalbum_large
@jk-5 Site ID 1197 heeft zo te zien ook 10Gbit verbinding ondertussen. Vond gek dat alleen deze mast nog op gigabit stond, dus even langs gereden om te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-06 17:09
Ook maar de zyxel buitenrouter gekocht. Nog even uitvogelen hoe en wat, maar het werkt. Merk niet echt snelheidsverschil, hoop dat dat komt wanneer ik hem goed op de mast kan richten. Hij pakt nu steeds een mast die verderweg ligt, de andere kant op van wat ik had geplanned. Kun je dat forceren?

En als ik IP Passthrough aanzet, moet ik herstarten, en na de herstart is de wijziging ongedaan gemaakt en staat hij weer op router mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:12
Doesnotcompute schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 06:17:
Ook maar de zyxel buitenrouter gekocht. Nog even uitvogelen hoe en wat, maar het werkt. Merk niet echt snelheidsverschil, hoop dat dat komt wanneer ik hem goed op de mast kan richten. Hij pakt nu steeds een mast die verderweg ligt, de andere kant op van wat ik had geplanned. Kun je dat forceren?

En als ik IP Passthrough aanzet, moet ik herstarten, en na de herstart is de wijziging ongedaan gemaakt en staat hij weer op router mode.
Er is volgensmij wel een optie om de zyxel te locken op een specifieke mast

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Ja kan het zo ff niet terugvinden. Heb het gisteren uitgepakt en nu hoop ik dat het gestotter af en toe bij videocalls wat minder is. Zelf geen last van, maar de vrouw werkt thuis. (+-90%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:51
kadir76 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:18:
[Afbeelding]
@jk-5 Site ID 1197 heeft zo te zien ook 10Gbit verbinding ondertussen. Vond gek dat alleen deze mast nog op gigabit stond, dus even langs gereden om te testen :P
Dank! Staat genoteerd

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:38

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Een hele goedemorgen Odido's. Ik ga zo mijn Ziggo verbinding opzeggen en heb nu al zin in het telefoongesprek. Moet nog even geduld opbrengen tot 08:00. Jullie zijn er vroeg bij vanmorgen. Fijne dag allemaal.

@kadir76 woensdag 22 januari 2025 22:18 Gaaf dat je dat even hebt gedaan. The power of Tweakers. _/-\o_

[ Voor 116% gewijzigd door vdr01 op 23-01-2025 09:52 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-06 12:22
ook hier klik en go geprobeerd.
Onregelmatig viel de verbinding weg gedurende 3 tot 5 sec.
Funest voor gaming dus maar weer opgezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Raafje68 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:11:
ook hier klik en go geprobeerd.
Onregelmatig viel de verbinding weg gedurende 3 tot 5 sec.
Funest voor gaming dus maar weer opgezegd.
Maar dan heb je je niet vooraf ingelezen want voor gaming is de ping ook veel te hoog, lijkt me. Volgens mij was het redelijk bekend dat dit abonnement voor gaming niet geschikt is. :)

edit:
@vdr01 Beetje verwarrend als je retrospectief gaat reageren op mensen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 23-01-2025 09:49 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Room42 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Maar dan heb je je niet vooraf ingelezen want voor gaming is de ping ook veel te hoog, lijkt me. Volgens mij was het redelijk bekend dat dit abonnement voor gaming niet geschikt is. :)

edit:
Ping is bij mij redelijk constant 15 tot 17 Ms, scheelt weinig tot niets met Ziggo. Maar dat is uiteraard geen garantie hoe het bij anderen werkt. Online gamen heb ik niet getest. Maar op zich logisch, serieuze gamers gebruiken ook geen wifi maar een netwerkkabel. Dat hetzelfde geldt voor de internetverbinding klinkt dan wel logisch.

Voor mij komt de lakmoesproef pas op een mooie zomerse zondag. Het is hier nu stil in het dorp maar dan zitten de terrassen vol en varen er veel bootjes en die willen allemaal op 'mijn' mast :P

Overigens, ik dacht juist dat het handig was om retrospectief te reageren. Bedankt voor de tip en het nieuwe woord in mijn collectie. Ik vind het leuk om nieuwe Nederlandse woorden te leren en retrospectief ontbrak nog in mijn woordenschat.

[ Voor 12% gewijzigd door vdr01 op 23-01-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:09
[...]

edit:
Mijn ping bij Odido was ongeveer 25 ms. Bij ziggo is die ongeveer 20 ms. Zit de grens van wel en niet online kunnen gamen daar dan tussen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Mijn ping bij Odido was ongeveer 25 ms. Bij ziggo is die ongeveer 20 ms. Zit de grens van wel en niet online kunnen gamen daar dan tussen ?
Ik denk dat het vooral de instabiele ping is. Hier schommelt ie tussen 15 en 27. Maar ik ben geen online gamer, dus ik heb er geen last van. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

[...]

edit:
Online gamen gaat anders prima hoor :? Maar ik zit dan wel op een locatie met zeer goed bereik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ventieldopje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Online gamen gaat anders prima hoor :? Maar ik zit dan wel op een locatie met zeer goed bereik.
Maar zijn punt lijkt mij valide. De ping moet stabiel zijn en het liefst zo snel mogelijk voor online gamen. Weet het nog wel van de tijd dat ik fanatiek GT7 online reed. Dan ben je niet blij als de ping hoger wordt en al helemaal niet als de verbinding instabiel wordt als je een keer vooraan kan meekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
vdr01 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Maar zijn punt lijkt mij valide. De ping moet stabiel zijn en het liefst zo snel mogelijk voor gamen. Weet het nog wel van de tijd dat ik fanatiek GT7 online reed. Dan ben je niet blij als de ping hoger wordt en al helemaal niet als de verbinding instabiel wordt als je een keer vooraan kan meekomen.
Waarom zou een ping die wisselt binnen 10 en 15 slechter zijn dan een constante ping van 20 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

W1ck1e schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Waarom zou een ping die wisselt binnen 10 en 15 slechter zijn dan een constante ping van 20 ?
Ik zie beide als stabiel maar ben ook maar een eenvoudige gebruiker. Volgens mij dwalen we af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

vdr01 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Maar zijn punt lijkt mij valide. De ping moet stabiel zijn en het liefst zo snel mogelijk voor online gamen. Weet het nog wel van de tijd dat ik fanatiek GT7 online reed. Dan ben je niet blij als de ping hoger wordt en al helemaal niet als de verbinding instabiel wordt als je een keer vooraan kan meekomen.
Maar hij zegt zelf al dat hij niet gamed, ik wel. Maar goed zoals ik zei maakt het misschien uit waar je precies zit.

Zelf geen enkele problemen met online gaming en het is net zo stabiel als mijn voormalige Ziggo verbinding. Enige wat je een beter ping oplevert is een glasvezel en dat is fijn voor als je echt op hoog niveau gamed en een 500Hz monitor hebt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nog even een feelgood update: ik heb op dag 1 (maandag 14 oktober) in de lokale Odido-shop K&K aangeschaft. Ik game niet, heb wel wat sporadisch Teams-gebruik, verder surf ik op het web, luister Spotify en internet-radio, en kijk films/series/YouTube via een 'Chromecast met Google TV' op mijn TV. Ik gebruik de Wifi van de orginele Zyxel-modem, met de verfoeide laatste firmware. Ik heb ooit toen ik vroeg wakker te als de Zyxel om 5 uur s'ochtends gereset om te voorkomen dat ik overdag of in de avond een hiccup van het internet krijg. Ik zit gelukkig op een paar honderd meter van een mast, met helaas een behoorlijke sporthal tussen mij en de mast.
De overgang van mijn oude aansluiting ging naadloos, er zijn geen extra of dubbele kosten afgeschreven, en ook mijn kortingen verliepen vlekkeloos, ik betaal vanaf dag 1 €20 voor K&K, en €27 (€25 plus inflatiecorrectie) voor mijn Odido Unlimited mobiele abo.

Ik ben opgehouden met snelheden meten, want: het werkt simpelweg allemaal prima. Ik ben uitermate tevreden. Het kan dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met dat gamen: let wel op, of het issue de 5G is, of de Wifi (van het standaard K&K modem)

Ik heb de 2.4 Ghz van het apparaat uitgeschakeld en pas daarmee werkte voor mij de Wifi stabiel. Ik heb in het algemeen slechte ervaring met de Wifi van Odido/T-mobile&Zyxel, maar kan dit niet goed wetenschappelijk onderbouwen. (En ook kan ik niet onderbouwen waarom of zelfs dat mijn oplossing werkt. Ik weet alleen: voor ik dit deed was het bagger, nu is het stabiel).

Zeker voor gaming, zou ik absoluut een manier vinden om danwel bedraad, danwel via een andere Wifi-router die bedraad met het K&K-modem is verbonden te gamen...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25
Hier ook een Klik&Klaar gebruiker, maar dan mobiel. Ik ben vrachtwagenchauffeur en ook al blijf ik in Nederland, ik overnacht wel in de vrachtwagen dus KPN unlimited met hun onbetrouwbare verbinding eruit, Youfone terug en Klik&Klaar in de vrachtwagen. Waar ik ook in Nederland speedtestjes doe, ik zit vaker boven de 300Mbit downloadsnelheid dan eronder. Upload varieert van 100-150Mbit. En voor wie zich afvraagt hoe dan: Ik heb gewoon een omvormer die 230V levert met 2 wandcontactdozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ong5iFQHTbdF7WFwIq67Vzur398=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suuCUtup7BSDjaVSLHAuiHhe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miglow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZCWCxHDGCfQ_sHHjvnxcyMbDAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzqKxlvr9WTS09WVI8eNhJDI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is in Oss naast de Agrifirm op de Waalkade.

[ Voor 6% gewijzigd door Miglow op 23-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:32
Miglow schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:34:
dus KPN unlimited met hun onbetrouwbare verbinding eruit, Youfone terug
En dat is beter kwa netwerkverbinding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Miglow Deze toepassing vind ik echt heel erg leuk en slim gevonden. "mobile fixed wireless"!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Miglow schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:37:
[Afbeelding]

speedtest.net tests zijn realistischer.
Op mijn gigabit pc kreeg ik bij fast snelheden ruim boven de gigabit.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 23-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
Miglow schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:37:
[Afbeelding]

Snelheidstesten met fast.com is reine fantasie.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Snelheidstesten met fast.com is reine fantasie.
Oneens. Relatief ten opzicht van zichzelf is het prima te gebruiken. Dus een hoger of lager getalletje komt wel degelijk overeen met een snellere of langzamere verbinding. Het getalletje zelf is alleen geen meting, maar een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Miglow Je kan 'm ook aan een USB-C 12V/24V PD lader hangen overigens, maar als je al een omvormer hebt is dat wellicht een omweg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
ozzynator schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:41:
[...]

En dat is beter kwa netwerkverbinding?
Ja, erg. Mijn telefoon begon ineens vaak verbinding te verliezen, andere telefoon geprobeerd, maakte allemaal niets uit.

Voor anderen even een speedtest.net van iets eerder op dezelfde plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj5W_xGF9y4hePmZA-kHPZuFVFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4eALZBQbW5aB4wWkDAKkgqr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Keypunchie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:43:
@Miglow Deze toepassing vind ik echt heel erg leuk en slim gevonden. "mobile fixed wireless"!
Ja, min of meer ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Miglow schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Ja, erg. Mijn telefoon begon ineens vaak verbinding te verliezen, andere telefoon geprobeerd, maakte allemaal niets uit.

Voor anderen even een speedtest.net van iets eerder op dezelfde plek.

[Afbeelding]
Het punt van @ozzynator is (denk ik) dat youfone ook van hetzelfde KPN netwerk gebruik maakt

Ik snap ‘m wel, in theorie zou het niks uit mogen maken.

Maar die K&K is wel leuk in te zetten zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
krakendmodem schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Het punt van @ozzynator is (denk ik) dat youfone ook van hetzelfde KPN netwerk gebruik maakt

Ik snap ‘m wel, in theorie zou het niks uit mogen maken.

Maar die K&K is wel leuk in te zetten zo.
Dat snap ik wel, maar dat gebruik ik nu dus nauwelijks meer. Waar ik eerst hele dagen data gebruikte voor Spotify/videobellen, gaat dit nu via Odido. Tevens ligt mijn telefoon niet meer een paar keer per dag aan de snellader omdat een langzame lader niet genoeg vermogen leverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Keypunchie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Oneens. Relatief ten opzicht van zichzelf is het prima te gebruiken. Dus een hoger of lager getalletje komt wel degelijk overeen met een snellere of langzamere verbinding. Het getalletje zelf is alleen geen meting, maar een indicatie.
Tijd terug dacht ik dat fast.com een mooi alternatief was voor de ookla speedtest gezien de reclames op die site, maar toen fast.com 1.5 Gbps. aangaf op mijn gigabit glasvezel was dat gauw bekeken.

Je weet niet wat je meet met testen in een browser. Allerlei processen, extensies, html5 rendering, de sandbox in moderne browsers, adblocker etc.

De SpeedTest CLI, zeker op Linux, is een stuk beter maar de bezetting van de servers is de grote onbekende factor.

Ik draai een eigen VM met een iPerf3 server met 4 Gbps. naar internet. Met firewall rules beschermd, alleen mijn eigen iPerf3 client kan die benaderen. Werkt prima. Kost ook niets want Oracle free tier. Staat in een DC in Amsterdam. Pad ernaartoe kent weinig routering. Mooi stabiel.

Dus fast.com en speedtest.net zijn inderdaad louter indicatief. Meet je vandaag 1.2 Gbps. en morgen 800 Mbps. wat weet je dan? Niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:21:
[...]

<>
Dus fast.com en speedtest.net zijn inderdaad louter indicatief. Meet je vandaag 1.2 Gbps. en morgen 800 Mbps. wat weet je dan? Niets.
Wat je ook gebruikt, sowieso weet je de overboeking van de mast niet op een enkel moment. Het blijft een gedeelde radio verbinding.

Ik heb nu twee sites op Odido K&K en beide werken goed genoeg voor mijn dagelijks gebruik.

Moet alleen nog weer eens aan de gang met dat buitenmodem, krijg die niet goed in Bridge.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:00:
@Miglow Je kan 'm ook aan een USB-C 12V/24V PD lader hangen overigens, maar als je al een omvormer hebt is dat wellicht een omweg.
Inderdaad, altijd best bijzonder van 24 Volt zo'n 220/230 Volt maken, om vervolgens naar zo'n 5 Volt te transformeren. Over Rome naar Parijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Harry720A schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:13:
[...]
Inderdaad, altijd best bijzonder van 24 Volt zo'n 220/230 Volt maken, om vervolgens naar zo'n 5 Volt te transformeren. Over Rome naar Parijs.
15 Volt. De K&K adapter levert 15 Volt, max. 3A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Dat schreef ik, zo'n 5 Volt. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Ach, scheelt niets. Totdat je 15 Volt op je 5 volt device zet en de magic smoke zichtbaar wordt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met PD kan je makkelijk 15 V of hoger maken over USB - C

echt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:51:
Met PD kan je makkelijk 15 V of hoger maken over USB - C

echt ...
Zeker. Dat was het punt niet. Er werd (via een omweg) gezegd dat de Zyxel 5 Volt nodig zou hebben, dat kan een lezer hier die hem ook in de auto wil gebruiken op het verkeerde been zetten. Vandaar mijn opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miglow
Harry720A schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:13:
[...]
Wel een nadeeltje: 24V sigarettenaansteker gaat uit als het contact uit gaat, omvormer blijft aan. Ik videobel 's nachts met mijn vriendin, dus dan is wifi wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Miglow schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 05:19:
[...]

Wel een nadeeltje: 24V sigarettenaansteker gaat uit als het contact uit gaat, omvormer blijft aan. Ik videobel 's nachts met mijn vriendin, dus dan is wifi wel handig.
dat kun je aanpassen
moet ie geloof ik op een andere zekering

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 24-01-2025 05:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:21:
[...]

Tijd terug dacht ik dat fast.com een mooi alternatief was voor de ookla speedtest gezien de reclames op die site, maar toen fast.com 1.5 Gbps. aangaf op mijn gigabit glasvezel was dat gauw bekeken.

Je weet niet wat je meet met testen in een browser. Allerlei processen, extensies, html5 rendering, de sandbox in moderne browsers, adblocker etc.

De SpeedTest CLI, zeker op Linux, is een stuk beter maar de bezetting van de servers is de grote onbekende factor.

Ik draai een eigen VM met een iPerf3 server met 4 Gbps. naar internet. Met firewall rules beschermd, alleen mijn eigen iPerf3 client kan die benaderen. Werkt prima. Kost ook niets want Oracle free tier. Staat in een DC in Amsterdam. Pad ernaartoe kent weinig routering. Mooi stabiel.

Bekend met https://librespeed.org/? En https://speed.cloudflare.com/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
boyette schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 05:19:
[...]

dat kun je aanpassen
moet ie geloof ik op een andere zekering
Ja, dat zou kunnen, maar er zit zoveel elektronica in zo'n vrachtwagen tegenwoordig en in de nieuwe die ik volgende maand (ter beschikking) krijg al helemaal dat er volgens mij niet eens zoveel fysieke zekeringen in zitten en er heel veel geprogrammeerd word. Dus omvormer met adapter is voor mij nu prima. Ook omdat de router in een bovenkastje staat naast de magnetron en de sigarettenaansteker ergens beneden. Uit mijn hoofd heb ik 6 USB-A aansluitingen in de nieuwe, maar geen enkele in de bovenkastjes en al helemaal geen USB-PD met genoeg vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PDL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-04 01:20

PDL

Eergister heb ik klik en klaar besteld en de leveringsdatum op 3 februari gezet. Ik woon 300 meter van de dichtstbijzijnde mast. Ik ben zeer benieuwd maar houd uit voorzorg mijn dure Ziggo abbo nog even achter de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Dank. Ga er naar kijken. Maar draaien in een browser :F en resultaten overhalen naar eigen tooling vereist dan wel trucs.

Update: Librespeed heeft dus ook een client: https://github.com/libres...st-cli?tab=readme-ov-file, net geprobeerd. Er zijn maar twee servers in Nederland. De resultaten lijken betrouwbaar maar eerste test upload zoals verwacht 930 Mbps., tweede test kort daarna zelfde server geeft 730 Mbps., iPerf3 naar eigen VM in de cloud 939 Mbps.

Dus tja :?

[ Voor 36% gewijzigd door ernstoud op 24-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

PDL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:52:
Eergister heb ik klik en klaar besteld en de leveringsdatum op 3 februari gezet. Ik woon 300 meter van de dichtstbijzijnde mast. Ik ben zeer benieuwd maar houd uit voorzorg mijn dure Ziggo abbo nog even achter de hand.
Dat is de juiste aanpak als je het mij vraagt. Zolang er geen hoge flat tussen de mast en uw woning staat zou ik me geen zorgen maken en kunt u er, afhankelijk van de snelheid van uw Ziggo verbinding, qua up- en downloadsnelheid behoorlijk op vooruit gaan. Rest alleen nog even na te denken welk TV abonnement, bijvoorbeeld NLZiet, u gaat afsluiten nadat u afscheid hebt genomen van Ziggo. Voor mij persoonlijk niet nodig want Nederlandse TV kan mij gestolen worden en NPO 1/2/3 kun je sowieso 'gratis' zien. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Miglow schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:32:
[...]Uit mijn hoofd heb ik 6 USB-A aansluitingen in de nieuwe, maar geen enkele in de bovenkastjes en al helemaal geen USB-PD met genoeg vermogen.
Maar je vrachtwagen accu's hebben dat wel.
Daarom vreemd om over Rome te gaan. 24 V gelijkstroom naar 230 V wisselstroom en dan weer naar 15 V gelijkstroom. Hoop verlies tijdens transformeren en een hoop geld voor de apparatuur. Los van kans op storingen of uitval, zoveel omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Maar je vrachtwagen accu's hebben dat wel.
Daarom vreemd om over Rome te gaan. 24 V gelijkstroom naar 230 V wisselstroom en dan weer naar 15 V gelijkstroom. Hoop verlies tijdens transformeren en een hoop geld voor de apparatuur. Los van kans op storingen of uitval, zoveel omvormers.
Ik vermoed dat @Miglow geen storingen of uitval heeft ervaren. En die apparatuur zal er wel standaard in zitten. Dus volgens mij geen reden om het beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:24:
[...]Ik vermoed dat @Miglow geen storingen of uitval heeft ervaren. En die apparatuur zal er wel standaard in zitten. Dus volgens mij geen reden om het beter te doen.
Ik sloeg meer aan op
helemaal geen USB-PD met genoeg vermogen
De vrachtwagen accu's hebben dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Harry720A schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:27:
...
De vrachtwagen accu's hebben dat wel.
Ik heb dan ook geen verstand van vrachtwagens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:29:
[...]Ik heb dan ook geen verstand van vrachtwagens.
Genoteerd. Ik wel.
Alle rijbewijzen. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Harry720A op 24-01-2025 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miglow
W1ck1e schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed dat @Miglow geen storingen of uitval heeft ervaren. En die apparatuur zal er wel standaard in zitten. Dus volgens mij geen reden om het beter te doen.
Klopt, tegenwoordig wordt door veel werkgevers standaard geïnstalleerd voor magnetron/laptop/tv aan te sluiten. Dit alles is veel goedkoper te realiseren dan speciale magnetrons op 24V, laptopvoedingen op 24V of TV's op 24V. Storing en uitval niet nee. Ik vermoed dat de standkachel/standairco/koelkast meer stroom vragen dan de router. Kan zelfs k&k het weekend over (bij mij vanaf vrijdag rond 12u tot maandagochtend 6/7u) aan laten, maar ik wil niet het risico nemen om te moeten bellen "dattie ut niet meer doet".

Daarbij heb ik specifiek nog een dashcam met parkeerbewaking, TomTom met 24/7 verbinding voor opdrachten, tachograaf, koelkast en andere dingen die continu aan staan. De koelkast zou uit kunnen, maar ik ben gewoon te lui om elke maandag de koelkast leeg te halen en droog te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Harry720A schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Genoteerd. Ik wel.
Alle rijbewijzen. _/-\o_
Offtopic: Ik mis nog D en DE, maar heb dan wel weer LZV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
W1ck1e schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Gebeld, mijn verhaal is bevestigd. Teveel gefactureerde bedrag wordt teruggeboekt. Kan even duren, is gelukkig niet veel geld.
Wat wel goed is gegaan is het uitkeren van de cashback van Breedbandwinkel :)
@man-o-script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
W1ck1e schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:00:
[...]

@man-o-script
Kan ik ook beamen hoewel zij dat nooit van odido gecompenseerd zullen krijgen
Maar dan was jij er ook vroeg bij want dat kon maar heel even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
bij kameraad leek het 1st goed te gaan, maar na het verplaatsen en wps ingedrukt te hebben werd de modem niet meer gezien door pc en telefoon. Verschillende dingen geprobeerd maar hij gaat worden teruggebeld door technische afdeling. Wel apart in 1x. Sim uit/in, reset modem niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Help, ontvangst van n78 doet het om de een of andere reden vandaag en gisteren erg goed ondanks de regen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecx-t5047QgMhtthfePn_HW-Zaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaySJ0fC4vMSLxuYyB1RjguX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar omdat de mast een uplink heeft van 300 Mbps. en met mijn speedtest dan die capaciteit dus bijna gebruikt wordt, is de upload bagger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1EfFZx55JX198l4aPKlKsnPj3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYOHpMXprUpaGJtlh2mFgBFI.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar eens n78 in de router disablen. Maar an sich vind ik die snelheid zo hoog zien op meer dan 2 km. van de mast zonder buitenantenne wel grappig. Ik hoop op spoedige upgrade van die uplink naar glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
boyette schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:39:
[...]

Kan ik ook beamen hoewel zij dat nooit van odido gecompenseerd zullen krijgen
Maar dan was jij er ook vroeg bij want dat kon maar heel even
Kan je mij uitleggen hoe jij dat weet, want ik heb niet eens een idee hoe de geldstromen lopen of wat het verdienmodel is van BBW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:48
[...]

@man-o-script
Had je het ook via Scoupy gedaan? Cashback van BBW zelf heb ik ook ontvangen, maar cashback van Scoupy wacht nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
kadir76 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Had je het ook via Scoupy gedaan? Cashback van BBW zelf heb ik ook ontvangen, maar cashback van Scoupy wacht nog steeds.
Neen, alleen BBW. Ik wist niet van andere opties, maar 21 euro vond ik ook wel weer genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Ik heb de zyxel buitenrouter nu eens aan de andere kant gezet. Ik ging er vanuit dat ik wel met de dichtsbijzijnd emst op 6km zou verbinden, maar hij pakt telkens een andere mast iets verder weg, zonder 10gbit lijn.

Toch ben ik hier best content mee. Achter de zyxel zit mijn eigen asus router, en ben ik met 5g wifi verbonden. Zyxel geeft aan dat ik -93dB haal voor 5G. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4TrM4cFU3skE3etgh4_gupEEM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pNxXWLIa7lLdfNPvXI3wbitp.png?f=user_large

Geeft trouwens dit aan als combinatie van frequenties, al zegt mij het totaal niets, miss interessant voor de geleerden onder ons.

"BC3,BC1,BC3,N28"

[ Voor 12% gewijzigd door Doesnotcompute op 25-01-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:57
[...]

@man-o-script
Klik en klaar zie ik nergens staan bij breedband winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dutchnltweaker schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Klik en klaar zie ik nergens staan bij breedband winkel?
Dat was bij de introductie/lancering van k&k. Volgens mij nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-06 16:48

Saninl

Hier alles vandaag ingesteld, ziggo de deur uit gedaan. Na het opzetten van een goedkoop mesh systeem (Deco M4) iets minder hoge snelheid, maar wel een breder bereik; prima!
Echter, mijn deurbel van Aqara kan maar geen verbinding maken met het netwerk. Iemand met dezelfde deurbel wel gelukt?

Het netwerk van het kastje van Odido staat uit ivm interference, maar wellicht kent iemand eenzelfde soort netwerk en zijn er tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:45
Saninl schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:29:
Na het opzetten van een goedkoop mesh systeem (Deco M4) iets minder hoge snelheid, maar wel een breder bereik; prima!
Echter, mijn deurbel van Aqara kan maar geen verbinding maken met het netwerk. Iemand met dezelfde deurbel wel gelukt?
Ik heb niet dezelfde deurbel, maar wel gemerkt dat veel smarthome-devices niet goed samen gaan met gecombineerde 2.4ghz/5ghz netwerken, die ook nog eens je devices laten hoppen over verschillende accesspoints. In mijn geval heb ik het guest-network vd deco-set ingesteld op 2.4ghz-only (via de app/web-interface van de hoofd-deco) en daar ook evt geavanceerde functies voor uitgezet. Lastige smarthome-apparaten verbinden vervolgens probleemloos via dat netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 10:25

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Gisteren mijn 5G modem van Odido binnen gekregen, alles werkte binnen een paar minuten.
Ik heb het modem op zolder staan met daaraan gekoppeld een losse router die via utp-kabel bevestigd is.
Ondanks dat ik in een zwaar geïsoleerde woning zit haal ik toch nette cijfers van 300+ down en 80+ up, met Ziggo was dat 100/25........al met al ben ik er op vooruit gegaan, sneller voor minder geld en Ziggo stopt per 1 maart.
Wel jammer dat er geen losse buitenantennen op aan gesloten kan worden.....misschien een eigen 5G modem kopen waar deze optie wel op zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
pribo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:41:
Gisteren mijn 5G modem van Odido binnen gekregen, alles werkte binnen een paar minuten.
Ik heb het modem op zolder staan met daaraan gekoppeld een losse router die via utp-kabel bevestigd is.
Ondanks dat ik in een zwaar geïsoleerde woning zit haal ik toch nette cijfers van 300+ down en 80+ up, met Ziggo was dat 100/25........al met al ben ik er op vooruit gegaan, sneller voor minder geld en Ziggo stopt per 1 maart.
Wel jammer dat er geen losse buitenantennen op aan gesloten kan worden.....misschien een eigen 5G modem kopen waar deze optie wel op zit.
Er zijn heel weinig (geen?) 5G routers met aansluitingen voor externe antennes. De reden is dat op de n78 band (3500 MHz.) en hogere banden (in NL toekomstmuziek) de demping in coax kabel zo hoog wordt dat je of hele dure en vooral dikke coax kabel nodig hebt en een meter of 2, 3 zelfs dan wel het maximum is.

Voor de 5G n28 band (800 700 MHz.) zou het nog wel kunnen maar producenten bieden natuurlijk geen routers aan alleen voor de lage banden met externe antenne aansluitingen.

Oplossing is bijvoorbeeld de hier wel genoemde NR7302 buiten unit; antenne en router in 1 apparaat voor buiten montage. Voeding via POE. En ethernet kabel kan met gemak 30 meter of langer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:12
ernstoud schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Er zijn heel weinig (geen?) 5G routers met aansluitingen voor externe antennes. De reden is dat op de n78 band (3500 MHz.) en hogere banden (in NL toekomstmuziek) de demping in coax kabel zo hoog wordt dat je of hele dure en vooral dikke coax kabel nodig hebt en een meter of 2, 3 zelfs dan wel het maximum is.

Voor de 5G n28 band (800 MHz.) zou het nog wel kunnen maar producenten bieden natuurlijk geen routers aan alleen voor de lage banden met externe antenne aansluitingen.

Oplossing is bijvoorbeeld de hier wel genoemde NR7302 buiten unit; antenne en router in 1 apparaat voor buiten montage. Voeding via POE. En ethernet kabel kan met gemak 30 meter of langer zijn.
Correctie: 5g n28 = 700MHz, niet B20 (800MHz)

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:06
pribo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:41:.
Dan raad ik je de AF55 router aan. Deze heeft een buitenantenne en ik haal hier snelheden mee van 600-800 down en 150-180 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 08:51
Gl iNet X3000 is een 5G router die het mogelijk maakt om externe antenne's aan te sluiten. Nog steeds geen goed idee om met lange kabels aan de gang te gaan, maar er wordt tenminste gebruikt gemaakt van standaard connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Incognitum schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Dan raad ik je de AF55 router aan. Deze heeft een buitenantenne en ik haal hier snelheden mee van 600-800 down en 150-180 up.
De AF55 bevat antennes en een 4G/5G modem. De erbij horende router plaats je binnen.

Waarom raad je die aan? Goede ervaringen mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M19r73psBLYvvGMQCravibSOJM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w02U4Dd0QjitjiUrPkfCLa39.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 26-01-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 10:25

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Incognitum schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb het G5 modem op zolder staan, FTP kabel getrokken van 15 meter en aangesloten op een TP-Link AX55 router.
Snelheid schommelt tussen 250 en 350 download en tussen 50 en 80 upload.......stukken sneller dan ik met Ziggo had. (100/25)
Misschien in de zomer even testen om het modem in het blokhut te zetten en dan vandaar uit een FTP kabeltje trekken, maar tot nu zeer tevreden en erg stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 10:50
Sinds begin januari K&K van odido. (was even wachten tot het 4G (Hello Data Only, 20/10 Mbit) abo was afgelopen.)

Ik zit gemiddeld iets van 2,5 km van de palen (3 in zicht) en de download speed is (zeer) goed.
ergens tussen de 500 en 700. Alleen de upload...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djpb58gSenNHL_AXPjeQT5BkhfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqvVtEL2R8j1ISAPNOhPO7Ab.png?f=fotoalbum_large

En dit was nog een "hoge" upload, meestal kom ik niet boven de 10Mbit.
Wel al lopen spelen met de plaatsing van het modem, maar dan wordt de download alleen maar minder.
Is dit iets wat normaal is? Want ik zie bijna overal mensen 'pochen' met veel hogere upload snelheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Laatst online: 22:42
LooneyTunes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:15:
Sinds begin januari K&K van odido. (was even wachten tot het 4G (Hello Data Only, 20/10 Mbit) abo was afgelopen.)

Ik zit gemiddeld iets van 2,5 km van de palen (3 in zicht) en de download speed is (zeer) goed.
[Afbeelding]

Wel al lopen spelen met de plaatsing van het modem, maar dan wordt de download alleen maar minder.
Is dit iets wat normaal is? Want ik zie bijna overal mensen 'pochen' met veel hogere upload snelheden. ;)
Als je 2,5 km vanaf de zendmasten af zit, dan ben je waarschijnlijk enkel met 4G verbonden. Zie je een blauw lampje branden op je modem? Of brandt alles nu groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
krakendmodem schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:17:
Als je 2,5 km vanaf de zendmasten af zit, dan ben je waarschijnlijk enkel met 4G verbonden. Zie je een blauw lampje branden op je modem? Of brandt alles nu groen?
Ik zie in de webinterface dat zowel 4G als 5G actief zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNN13CV7yCJj7kb7L9lJRIqfn9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4hvFvMyxf84pAzfQpypqu1XE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wegens een verbouwing van ons huis gaan we binnenkort tijdelijk ergens anders verblijven. Dat wordt een zolderetage bij familie waar internet slecht is (alleen powerline). Voor thuiswerken heb ik wel een stabiele verbinding nodig. Ethernetkabels trekken in iemand anders huis vind ik ook geen optie. Toen kwam ik klik en klaar van Odido tegen. Dit lijkt mij de ideale oplossing. Lage maandelijkse kosten en ook nog eens per maand opzegbaar. Als ik de ervaringen hier zo lees is dit prima geschikt voor mij. Sterker nog. Ik betaal nu 70 euro bij ziggo voor een 200/30 verbinding met TV. Ik zit er serieus aan te denken om ook voor thuis helemaal over te stappen als dit goed bevalt. En dan neem ik voor tv wel NLZiet erbij.

Zit er verder nog een 'catch' aan dit abonnement van Odido? Bijvoorbeeld voor mij als tijdelijke oplossing, waarbij ik het na een maand of 4 wellicht weer opzeg? Ik lees nergens verder bijkomende kosten of dat je bijv. minimaal een jaar moet afnemen. Ik gebruik verder niet extreem veel data.

Dezelfde vraag voor als je het als 'hoofdinternetverbinding' thuis gaat gebruiken. Ik kan nergens een nadeel hiervoor vinden. Mss iets hogere latency, maar online gamen doen we in ons gezin niet (wellicht als de kinderen iets ouder zijn, maar dat zien we dan wel weer). Vnl. streamingdiensten naast het standaard internet/socials en dus thuiswerken. Enige nadeel dat ik lees is dat je geen vast IP meer hebt (is voor bepaalde toepassingen bij thuiswerken wel handig), maar daar is omheen te werken.
Ik zou het modem dan bekabeld willen aansluiten aan mijn TP Link Deco's die ik de wifi laat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Palomar schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:49:
Wegens een verbouwing van ons huis gaan we binnenkort tijdelijk ergens anders verblijven. Dat wordt een zolderetage bij familie waar internet slecht is (alleen powerline). Voor thuiswerken heb ik wel een stabiele verbinding nodig. Ethernetkabels trekken in iemand anders huis vind ik ook geen optie. Toen kwam ik klik en klaar van Odido tegen. Dit lijkt mij de ideale oplossing. Lage maandelijkse kosten en ook nog eens per maand opzegbaar. Als ik de ervaringen hier zo lees is dit prima geschikt voor mij. Sterker nog. Ik betaal nu 70 euro bij ziggo voor een 200/30 verbinding met TV. Ik zit er serieus aan te denken om ook voor thuis helemaal over te stappen als dit goed bevalt. En dan neem ik voor tv wel NLZiet erbij.

Zit er verder nog een 'catch' aan dit abonnement van Odido? Bijvoorbeeld voor mij als tijdelijke oplossing, waarbij ik het na een maand of 4 wellicht weer opzeg? Ik lees nergens verder bijkomende kosten of dat je bijv. minimaal een jaar moet afnemen. Ik gebruik verder niet extreem veel data.

Dezelfde vraag voor als je het als 'hoofdinternetverbinding' thuis gaat gebruiken. Ik kan nergens een nadeel hiervoor vinden. Mss iets hogere latency, maar online gamen doen we in ons gezin niet (wellicht als de kinderen iets ouder zijn, maar dat zien we dan wel weer). Vnl. streamingdiensten naast het standaard internet/socials en dus thuiswerken. Enige nadeel dat ik lees is dat je geen vast IP meer hebt (is voor bepaalde toepassingen bij thuiswerken wel handig), maar daar is omheen te werken.
Ik zou het modem dan bekabeld willen aansluiten aan mijn TP Link Deco's die ik de wifi laat regelen.
Gewoon proberen. Je zit er maximaal twee maanden aan vast, de maand na de twee weken (waarin je kosteloos kunt opzeggen) en de opzegtermijn is 1 maand.

Heb je een idee hoe ver de zendmast is? Odido mobiel beschikbaar en daarmee een idee over de ontvangst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Gewoon proberen. Je zit er maximaal twee maanden aan vast, de maand na de twee weken (waarin je kosteloos kunt opzeggen) en de opzegtermijn is 1 maand.

Heb je een idee hoe ver de zendmast is? Odido mobiel beschikbaar en daarmee een idee over de ontvangst?
Dank voor je reactie. Ik heb zelf een Ben abonnement en dat is volgens mij hetzelfde netwerk als Odido. Daarmee haal ik op mijn telefoon dik 200Mbit (limiet van mijn abo). Zal dat op ons tijdelijks adres ook eens proberen idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15

[Afbeelding]

Een lage upload was bij mij te wijten aan een meer dan uitstekende isolatie van het raam waar hij achter stond. Probeer eens om de Zyxel unit even neer te zetten zonder muur/raam ervoor. Mocht dat ineens spectaculair veel beter zijn, dan is jouw huis fijn geisoleerd, wat hier net wat minder fijn uitpakt. Oplossing is dan een buitenunit wellicht ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow

[Afbeelding]

Mijn hogere upload is waarschijnlijk te danken aan het feit dat het bovenste deel van mijn cabine van minimaal geïsoleerd glasvezel gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 23:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
LooneyTunes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt in ieder geval de nieuwere firmware. Dus b8, b20 en n28 zijn uitgeschakeld. Waardoor je enkel gebruik kan maken van de mid banden. Nu ben je over het algemeen afhankelijk van de b3 of b1 band voor upload, waar het meeste in de b3 band zit bij Odido. Door de afstand zal het signaal van n78 zwak zijn, dus niet veel uploadsnelheid kunnen leveren.

Een 5G buiten modem/router zal de enige echte oplossing zijn, ligt wel heel erg aan de locatie hoeveel je ermee kan winnen. Maar heb op veel locaties een verschil van 5-10Mbps naar 40-50Mbps gezien op b3 met een buiten antenne op 1,5-2km afstand van de mast.

Vanwege n78 moet je wel echt een modem/router hebben waarvan het actieve component buiten is. En je dus met een UTP kabel aansluit naar binnen. Zodat je geen verlies op de kabel hebt via Coax wat je met normale buiten antennes zou hebben.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 08:37
LooneyTunes schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Hier op 4,5 km van de mast haal ik 60 Mbps structureel met een FWA710 van Zyxel die buiten is gemonteerd en op de mast is gericht. De Zyxel geeft aan op 4G en 5G verbonden te zijn maar die upload zal voornamelijk 4G zijn. Dat modem van K&K zelf kwam misschien net aan de 10 Mbps op de juiste plek en kan niet buiten staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Even afgezien van K&K, toch echt respect voor mobiele technologie dat mensen over 4 tot 5 km een stabiele, bruikbare verbinding weten te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Ik heb het vorig jaar, voor op het Odido forum, eens uitgezocht, maar toen hing ik nog aan een 4G verbinding (vandaar de 4G in de linker kolom)

De 3 masten in de buurt zijn op 2,1 - 2,7 en 4.1 kilometer afstand. (De 4.1, langs de A7, kan ik met een verrekijker zien , plaatje op Odido forum))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSIkUfuxVPa1y9bB7VMX0N2-WEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzyNsfQvIjTdqgNkGQBS1hgg.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar de oriëntatie van het modem lijkt-ie te verbinden met de paal in Edam (ethernet kabel wijst daar naartoe). Daardoor moet-ie wel door 3 (baksteen) muren te gaan.
Draai ik 'm richting de mast in Purmerend (2 gipswandjes een een houten constructie en dakpannen) duikt de download tot ongeveer de helft (< 300).

Maar deze hele exercitie is maar tijdelijk. (huis staat inmiddels te koop ;) ) en ga dus daar niets meer aan doen. De volgende bewoners kunnen gewoon aan het glas en/of coax. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
BiG-GuY schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:39:
@stormfly De Zyxel kan gewoon CA toepassen op de verschillende banden, het ligt er wel aan welke banden überhaupt zijn toegestaan en welke combinaties de hardware/software van de Zyxel aankan.

CA wordt enkel toegepast op download overigens, upload is altijd maar 1 band. De modems kunnen wel CA op upload, maar geen van de providers in NL heeft dat actief in hun netwerken. Dus wanneer je een zwak signaal hebt, zal voor je upload instorten.

Ligt uiteraard aan veel factoren, maar in de 4G banden zit ook veel bandbreedte. Voor n78 was geactiveerd zat er meer bandbreedte in 4G dan in de 5G banden. Wel verschilt het heel erg per modem chip en firmware welke combinatie van banden mogelijk is.

Hebben verspreid over het land hele wisselende resultaten gezien, juist vaak in buiten wijken hele hoge snelheden gezien met enkel B1+B3+B8+B20 actief op de mast.

De volgende 4G banden worden door Odido gebruikt:
BandFrequentieTypeBandbreedte
b12100MhzFDD50-100Mbps
b31800MhzFDD50-100Mbps
b72600MhzFDD50-200Mbps
b8900MhzFDD10-50Mbps
b20800MhzFDD10-50Mbps
b28700MhzFDD10-50Mbps
b321400MhzSDL50-200Mbps
b382600MhzTDD50-200Mbps

De volgende 5G banden worden door Odido gebruikt:
BandFrequentieTypeBandbreedte
n28700MhzFDD50-100Mbps
n783500MhzTDD1000Mbps+

b38 is enkel nog actief op Huawei masten. De nieuwere hebben ze praktisch overal n78 op geplaatst i.p.v. b38. Nu was b38 ook een lastigere band voor veel apparaten, waardoor hij heel weinig gebruikt werd.

Normaal gesproken is het zo des te hoger de frequentie des te minder ver het signaal komt. Tegelijkertijd zit de meeste bandbreedte in de hoogste frequenties. Nu is n78 een bijzondere band, omdat ze daarin Beamforming gebruiken om het signaal te sturen en zo veel sterker te kunnen maken. Hierdoor presteert de dekking van deze band tussen b1 en b7 in qua signaalsterkte.
Wellicht kun jij en/of @jk-5 mij met het volgende helpen.

Als ik op mijn Huawei H122 de standaard instellingen gebruik (upload staat dan op b3 en alle andere banden zijn voor CA beschikbaar) dan haal ik met n28 rond de 200 Mbps. download en rond de 15 Mbps. upload. Prima voor bijna 2 km. van de mast en een mast met microwave 300.

Echter, vaak ontvangt de router de laatste tijd ook n78. Voor download is dat mooi, die gaat dan naar 250-280 Mbps., echter de upload is dan slechts 1-2 Mbps. :( .

Hoe kan dat nou? Die standaard instelling is b3 voor upload, daar verandert niets aan.

Disable ik n78 in de router dan heb ik weer 200/15. Zo heb ik dat nu maar ingesteld en dat is prima maar ik wil begrijpen waarom die upload zo bijzonder laag wordt als ik n78 enable.

Zo werkt het dus prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocSj7JdSaTttxp-YeE7gwWo2QHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HtZhr10PitbYfCAmHjg3KOv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar enable ik het dus zo dan heb ik een hele lage upload:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvgvkK7Yze4Ge-EJgijmYlAMQ6U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wmaul9ulOyyACnmHSibS647D.jpg?f=user_large

Ik heb ook al voor upload de b8 band ingesteld, dat leek goed te gaan maar het lijkt wel of de mast dan bepaalt hoe en wat want na een korte onderbreking in de SpeedTest, waardoor upload test faalt, staat er weer b3 bij upload.

Kort ook getest met de (standaard instellingen) Zyxel NR7302, die lijkt een hogere upload te geven als n78 actief is, wellicht dus een H122 dingetje.

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Wellicht kun jij en/of @jk-5 mij met het volgende helpen.

Als ik op mijn Huawei H122 de standaard instellingen gebruik (upload staat dan op b3 en alle andere banden zijn voor CA beschikbaar) dan haal ik met n28 rond de 200 Mbps. download en rond de 15 Mbps. upload. Prima voor bijna 2 km. van de mast en een mast met microwave 300.

Echter, vaak ontvangt de router de laatste tijd ook n78. Voor download is dat mooi, die gaat dan naar 250-280 Mbps., echter de upload is dan slechts 1-2 Mbps. :( .

Hoe kan dat nou? Die standaard instelling is b3 voor upload, daar verandert niets aan.

Disable ik n78 in de router dan heb ik weer 200/15. Zo heb ik dat nu maar ingesteld en dat is prima maar ik wil begrijpen waarom die upload zo bijzonder laag wordt als ik n78 enable.

Zo werkt het dus prima:

[Afbeelding]

Maar enable ik het dus zo dan heb ik een hele lage upload:

[Afbeelding]

Ik heb ook al voor upload de b8 band ingesteld, dat leek goed te gaan maar het lijkt wel of de mast dan bepaalt hoe en wat want na een korte onderbreking in de SpeedTest, waardoor upload test faalt, staat er weer b3 bij upload.

Kort ook getest met de (standaard instellingen) Zyxel NR7302, die lijkt een hogere upload te geven als n78 actief is, wellicht dus een H122 dingetje.

:?
Ik verwacht dat hij voorheen dan b3+n28 deed voor de upload en nu b3+n78, wat je door de hogere frequentie flink tegenzit.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Ik verwacht dat hij voorheen dan b3+n28 deed voor de upload en nu b3+n78, wat je door de hogere frequentie flink tegenzit.
Dat is zeker zo, blijkt ook uit de plaatjes, b3+n28 wordt b3+n78. Maar als download relatief zo hoog kan zijn, dus router vindt de signaalwaardes SINR rond de +7 en RSRP rond de -109 goed genoeg, waarom zou dat dan voor upload een beperking zijn?

Dat deel begrijp ik dus niet. Je ziet bij iedereen dat upload minder hoog is dan download maar dit is wel heel extreem.

Bij b3+n28 is SINR +10 en RSRP -92, dus uiteraard aanzienlijk beter.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 28-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Dat is zeker zo, blijkt ook uit de plaatjes, b3+n28 wordt b3+n78. Maar als download relatief zo hoog kan zijn, dus router vindt de signaalwaardes SINR rond de +7 en RSRP rond de -109 goed genoeg, waarom zou dat dan voor upload een beperking zijn?

Dat deel begrijp ik dus niet. Je ziet bij iedereen dat upload minder hoog is dan download maar dit is wel heel extreem.

Bij b3+n28 is SINR +10 en RSRP -92, dus uiteraard aanzienlijk beter.
In de n78 situatie zie ik geen b3+n28 meer staan, maar b3+n78, Kortom, even los van b3 die in beide situaties actief is, verruil je n28 voor n78.

n28 zit op 700 MHz
n78 zit op 3600 MHz

Aangezien je redelijk ver van de mast zit zoals je zelf aangeeft, kan ik me goed voorstellen dat op n28 de mast je modem nog enigszins kan horen, maar op n78 er zoveel demping is dat er eigenlijk niets overblijft.

Dat zou verklaren waarom in de n78 situatie je vrijwel geen upload meer overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
  • Laatst online: 22-05 19:16
Vandaag ook een Zyxel 7302 geïnstalleerd, bij het instellen zag ik dat wij hier in Delft ook een N1 band hebben.
Daar heb ik eigenlijk nog niet veel over gehoord. Is dat nieuw? Bij mij blijkt de combinatie B1,B3,B7,B32 en N1,N78 een mooie down en upload te geven. Een stuk beter dan het standaard modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Oomho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:43:
Vandaag ook een Zyxel 7302 geïnstalleerd, bij het instellen zag ik dat wij hier in Delft ook een N1 band hebben.
Daar heb ik eigenlijk nog niet veel over gehoord. Is dat nieuw? Bij mij blijkt de combinatie B1,B3,B7,B32 en N1,N78 een mooie down en upload te geven. Een stuk beter dan het standaard modem.
Odido is in Delft aan het testen met 5G op 2100MHz. KPN en Vodafone hebben al een derde 5G frequentie live (respectievelijk 2100MHz en 1800MHz). Volgens mij heeft Odido deze band nu in DSS draaien, waarmee de 2100MHz band dus beschikbaar is voor 4G én 5G tegelijk, afhankelijk van de vraag.

Zie je nu dan ook echt n1+n78 tegelijk? In de rest van het land hebben ze de 5GCA trial weer deels teruggedraaid. Volgens mij is het in testgebied Almere nog wel live. Maar mogelijk dus ook in Delft.

Edit: Volgens mij hebben ze om beter te kunnen testen n28 tijdelijk uitgezet in Delft. Zie hier alle locaties waar n1 actief is: https://antennekaart.nl/k...&providers=odido&bands=98

[ Voor 11% gewijzigd door jk-5 op 28-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
ernstoud schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Voor de 5G n28 band (800 700 MHz.) zou het nog wel kunnen maar producenten bieden natuurlijk geen routers aan alleen voor de lage banden met externe antenne aansluitingen.
Misschien begrijp ik je verkeerd maar ik gebruik een Peplink BR1 Pro 5G router en die heeft 4 losse antenneaansluitingen voor een 4x4 MiMo antenne.

En onlangs installeerde ik een Draytek 5G Vigor 2927L router met eveneens 4 losse antenneaansluitingen en hierop aangesloten een Stigwize 4x4 Mimo buitenantenne met 4 low loss coaxkabels van 5 meter lang.
In combinatie met een Odido/It-Wizzard sim 5G snelheden tot 300mbps down, tot grote vreugde van de klant.

Enige tijd geleden overwoog ik een Huawei 5G CPE Pro router, met maar 2 externe antenneaansluitingen en dat genoot niet de voorkeur.

Andere merken 5G routers met externe antenneaansluitingen zijn Teltonika, Ericsson en bijvoorbeeld Mikrotik.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Theo74 Die kabel heeft toch nog best wel wat demping, weet je nog op welke band(en) je zat?
https://www.koax24.de/sto...113_Datenblatt_Clf200.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Siira schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:57:
[...]

In de n78 situatie zie ik geen b3+n28 meer staan, maar b3+n78, Kortom, even los van b3 die in beide situaties actief is, verruil je n28 voor n78.

n28 zit op 700 MHz
n78 zit op 3600 MHz

Aangezien je redelijk ver van de mast zit zoals je zelf aangeeft, kan ik me goed voorstellen dat op n28 de mast je modem nog enigszins kan horen, maar op n78 er zoveel demping is dat er eigenlijk niets overblijft.

Dat zou verklaren waarom in de n78 situatie je vrijwel geen upload meer overhoudt.
Dat begrijp ik ook allemaal maar is geen antwoord op mijn vraag waarom de download b3+n78 prima is, de signaalwaardes zijn klaarblijkelijk daarvoor goed genoeg, maar met b3+n78 is de upload dus juist erg slecht. En dat begrijp ik niet. Wat is er anders aan upload t.o.v. download? Minder spectrum ter beschikking?

Blijft een beetje voodoo dat 4G/5G NSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
franssie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:28:
@Theo74 Die kabel heeft toch nog best wel wat demping, weet je nog op welke band(en) je zat?
https://www.koax24.de/sto...113_Datenblatt_Clf200.pdf
Ik heb werkelijk geen idee op welke banden de 5G verbindingen doorgaans zijn, heel eerlijk kijk ik naar het eindresultaat. Wellicht worden de 'lastige' banden niet/minimaal gebruikt i.v.m. de genoemde demping.
De fabrikant van de externe antenne claimt low loss coaxkabel te gebruiken en deze is ca. 4-5mm dun. Er staat geen type op afgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Dat begrijp ik ook allemaal maar is geen antwoord op mijn vraag waarom de download b3+n78 prima is, de signaalwaardes zijn klaarblijkelijk daarvoor goed genoeg, maar met b3+n78 is de upload dus juist erg slecht. En dat begrijp ik niet. Wat is er anders aan upload t.o.v. download? Minder spectrum ter beschikking?

Dat Chinees modempje is heel wat minder krachtig dan een 5g zendmast..

Dus dat verklaart het verschil ook onder andere

En van boven naar beneden iets sturen of van beneden naar boven geeft ook al een hele andere interferentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Theo74 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee op welke banden de 5G verbindingen doorgaans zijn, heel eerlijk kijk ik naar het eindresultaat. Wellicht worden de 'lastige' banden niet/minimaal gebruikt i.v.m. de genoemde demping.
De fabrikant van de externe antenne claimt low loss coaxkabel te gebruiken en deze is ca. 4-5mm dun. Er staat geen type op afgedrukt.
Op de site van de jouw gelinkte antenne stond het kabeltype dat er origineel (5m) aanzit vermeld.
Maar, het eindresultaat telt natuurlijk voorop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
ernstoud schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Het zendvermogen van je telefoon is nogal lager dan het vermogen waarmee zo'n mast zendt. Formaat van de antenne en kwaliteit van de RF hardware is ook aardig minder. Daardoor heb je erg veel last van de demping over de afstand bij zo'n hoge frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Theo74 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd maar ik gebruik een Peplink BR1 Pro 5G router en die heeft 4 losse antenneaansluitingen voor een 4x4 MiMo antenne.

En onlangs installeerde ik een Draytek 5G Vigor 2927L router met eveneens 4 losse antenneaansluitingen en hierop aangesloten een Stigwize 4x4 Mimo buitenantenne met 4 low loss coaxkabels van 10 meter lang.
In combinatie met een Odido/It-Wizzard sim 5G snelheden tot 300mbps down, tot grote vreugde van de klant.

Enige tijd geleden overwoog ik een Huawei 5G CPE Pro router, met maar 2 externe antenneaansluitingen en dat genoot niet de voorkeur.

Andere merken 5G routers met externe antenneaansluitingen zijn Teltonika, Ericsson en bijvoorbeeld Mikrotik.
Ok. Genoeg aanbod dus van routers met antenne aansluitingen, maar zoals je ziet, de CLF200 coax heeft met een diameter van 5 mm. op 3500 MHz. bij een 10 meter al een demping van meer dan 6 dB. Zit je ver van de mast moet je met een dergelijke lengte kabel - wil je nut hebben van een buitenantenne - voor 5G n78 al een betere antenne hebben dan die Stigwize met 5 dbi “versterking”.

Je ontkomt bij dergelijk lengtes tussen router en antenne niet aan nog betere coax of Yagi richtantennes.

Maar 5 dBi winst van de antenne en 6 dB verlies zal het altijd nog beter werken dan een router binnen achter HR glas, in de meterkast, op zolder achter de zonnepanelen e.d.

Als zendamateur me ook weleens verkeken in de demping door coax. Dure antenne op het dak deed het nauwelijks beter met 30 meter RG-8 coax (bijna een centimeter diameter) dan een groundplane antenne op het balkon met 3 meter RG-58 coax (5 mm. diameter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Theo74 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:47:
[...]

Low loss bij dergelijk dunne kabel (zonder type aanduiding is al verdacht) moet je dan met een kilopak zout nemen.

5G zit in NL op n28 (700 MHz.) en n78 (3500 MHz.) en juist die laatstgenoemde band biedt de enorme voordelen van 5G. Ruwweg met n28 en redelijk ontvangst is 300 Mbps. goed haalbaar. Met n78 komt gigabit binnen bereik.

Maar goed, uiteraard telt het resultaat meer dan de cijfertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
boyette schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Dat Chinees modempje is heel wat minder krachtig dan een 5g zendmast..
Heel sterk argument! Dank daarvoor, @boyette en @jk-5 !

Op n78 zegt 3GPP (de standaard commissie) 23 dBm transmit power voor een dergelijk device, dat is 0,2 Watt. De antennes in een router zullen nog wel wat gain geven maar een ERP van meer dan 1 dBW zal het niet worden.

De ERP van “mijn” zendmast is volgens antennekaart.nl 22 dBW.

Dus je hebt helemaal gelijk. Mijn upload signaal op n78 komt 2 tot de macht 22/3, dus rond de 130 keer zwakker aan bij de mast dan andersom.

Dat verklaart de boel. Had ik zelf ook kunnen bedenken O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
ernstoud schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:19:
[...]
Low loss bij dergelijk dunne kabel (zonder type aanduiding is al verdacht) moet je dan met een kilopak zout nemen.

5G zit in NL op n28 (700 MHz.) en n78 (3500 MHz.) en juist die laatstgenoemde band biedt de enorme voordelen van 5G. Ruwweg met n28 en redelijk ontvangst is 300 Mbps. goed haalbaar. Met n78 komt gigabit binnen bereik.

Maar goed, uiteraard telt het resultaat meer dan de cijfertjes.
Nieuwsgierig geworden ben ik de specs even ingedoken en er blijkt CLF200 Low Loss kabel aan de antenne gebruikt te worden. En via deze link vind je de specificaties van de antenne.

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.