[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 50 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:51
yannienl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:26:
Dus voor degene die twijfelen of gamen mogelijk is, jep!
Elke situatie is verschillend. Dus algemene uitspraken zijn er niet te doen. Met name gamers die gewend zijn aan de latency van glasvezel (5 ms. bijvoorbeeld naar google) zouden met K&K teleurgesteld kunnen worden (pieken tot 60 ms. naar google, gemiddeld 21 ms.).

Er wordt ons beloofd dat met 5G SA in de toekomst die latency flink naar beneden gaat. Zal nog wel even duren.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Elke situatie is verschillend. Dus algemene uitspraken zijn er niet te doen. Met name gamers die gewend zijn aan de latency van glasvezel (5 ms. bijvoorbeeld naar google) zouden met K&K teleurgesteld kunnen worden (pieken tot 60 ms. naar google, gemiddeld 21 ms.).

Er wordt ons beloofd dat met 5G SA in de toekomst die latency flink naar beneden gaat. Zal nog wel even duren.
Oh dat komt nog?
Voor mij is dit overigens voldoende hoor, gemiddeld 20ms en wat ik zei, tov ziggo toch gek genoeg een verbetering ondanks hogere ping..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
yannienl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Oh dat komt nog?
Voor mij is dit overigens voldoende hoor, gemiddeld 20ms en wat ik zei, tov ziggo toch gek genoeg een verbetering ondanks hogere ping..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEC7MnnOqpSjheRS0nDCCOsv4bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8UgJw4G4joF8hlqQ60l2Eu5.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: review: Hekkensluiter Nederland heeft 'echt 5G' - Wat kunnen jij en je smartp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:
Dit lijkt mij tegen de voorwaarden van Odido in te gaan en derhalve van het best wel stricte beleid van Tweakers niet toegestaan om hier te bespreken?
Inmiddels al een bron gevonden die dit onderbouwt?

Graag delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Inmiddels al een bron gevonden die dit onderbouwt?

Graag delen.
Nee, ga er ook niet veel energie in stoppen, dat mag Odido doen. Ik vind het niet in de geest van de FUP om bandbreedte hieraan te verspillen, maar jij denk daar anders over. Prima.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik schrok vanochtend even toen ik wat moest downloaden. Waar ik vorige week nog snelheden haalde van 200mbit/s down en iets van 40/50 mbit/s up, haalde ik nu ineens iets binnen met 60-70 MB/s.

Doe ik nu een speedtest dan haal ik snelheden afhankelijk van de server tusen de 500mbit/s tot 1000mbit/s down en 90mbit/s tot 100 mbit/s up.

Ik vermoed dat er hier een mast in de buurt een upgrade heeft gehad van 1gbit glas naar 10gbit glas.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siira
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Nee, ga er ook niet veel energie in stoppen, dat mag Odido doen. Ik vind het niet in de geest van de FUP om bandbreedte hieraan te verspillen, maar jij denk daar anders over. Prima.
In de voorwaarden van Odido Klik en Klaar:
Wat houdt redelijk gebruik in
• Met de Dienst kun je gebruik maken van onbeperkte data op basis van normaal en persoonlijk datagebruik.
Dat noemen wij ‘redelijk gebruik’ van ons mobiele netwerk: wel zo eerlijk tegenover al onze klanten, die zo
ook kunnen blijven genieten van de best mogelijke gebruikerservaring. Maak je – misschien onbedoeld –
geen redelijk gebruik van de Dienst? Dan zullen wij natuurlijk eerst contact met je opnemen en je hierover
informeren. Helpt dat niet, dan kunnen wij uiteindelijk de levering van de Dienst beperken, de Dienst
opschorten, opzeggen en/ of andere maatregelen treffen.
Voorbeelden van onredelijk gebruik:
• Gebruik voor zakelijke en/of commerciële doeleinden, zoals het doorverkopen van de Dienst.
• De Dienst delen met meerdere huishoudens.
• Gebruik dat een abnormale belasting voor ons mobiele netwerk vormt of de ervaring van de andere klanten
negatief kan beïnvloeden.
• Gebruik van robots of scripting.
Voorbeelden van gebruik dat leidt tot een abnormale belasting voor ons
mobiele netwerk of de ervaring van andere klanten negatief kan beïnvloeden:
• Het gebruik van permanent openstaande verbindingen, zoals verbindingen zonder menselijke tussenkomst
voor bewakingscamera’s en gateway apparaten.
• Het downloaden en/ of uploaden van veel zeer grote bestanden, zoals intensief gebruik van nieuwsgroepen en
torrentwebsites. Twijfel je of je datagebruik valt onder ‘redelijk gebruik’, neem dan contact met onze Service:
www.odido.nl/service.
Mijns inziens valt een speedtest niet aan te merken als "onredelijk gebruik". Het wordt in ieder geval niet genoemd in de bovenstaande tekst. Een speedtest is gewoon een download, gevolgd door een upload.

Wel interessant blijft de:
Het gebruik van permanent openstaande verbindingen, zoals verbindingen zonder menselijke tussenkomst
voor bewakingscamera’s en gateway apparaten.
Toen ik de test deed om voor een week het hele netwerk op Klik en Klaar te laten draaien, was ik formeel in overtreding, aangezien ik een Google Nest camera heb hangen die continu streamt.

Ik vermoed dat dit soort "kleine lettertjes" pas echt een rol gaan spelen als er al sprake is van een afwijkende situatie. Zo noemde iemand eerder in deze thread een verbruik van 8 TB in een maand.

Ik behandel Klik en Klaar als een gewone internetverbinding. Ik doe op internet wat ik altijd doe, inclusief een paar uur gamen via Geforce Now in het weekend. Dat is een vrij zware belasting (ca. 40 Mbit/s continu), maar ik heb er geen problemen mee gekregen tot op heden. Uiteindelijk betalen we voor het verplaatsen van bits tussen onze apparatuur en elders op internet, doet het er werkelijk toe wat het doel precies is van die bits? Ik denk van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:59
Siira schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:59:
Ik vermoed dat dit soort "kleine lettertjes" pas echt een rol gaan spelen als er al sprake is van een afwijkende situatie. Zo noemde iemand eerder in deze thread een verbruik van 8 TB in een maand.
Dat is exact waarom ze er in staan. Op het moment dat je het te gortig maakt, zijn dit de regels die tot ontbinding van het contract leiden. Maar dan sta je al met één been buiten zeg maar. Veel datagebruik in de spits zal men vervelender vinden dan datagebruik 's avonds laat. Gewoon een beetje nadenken en niet te gek doen, dan loopt dat wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Siira schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:59:

Ik behandel Klik en Klaar als een gewone internetverbinding. Ik doe op internet wat ik altijd doe, inclusief een paar uur gamen via Geforce Now in het weekend. Dat is een vrij zware belasting (ca. 40 Mbit/s continu), maar ik heb er geen problemen mee gekregen tot op heden. Uiteindelijk betalen we voor het verplaatsen van bits tussen onze apparatuur en elders op internet, doet het er werkelijk toe wat het doel precies is van die bits? Ik denk van niet.
Doe ik ook, het is gewoon internet, zo verkopen ze het ook aan je. Het is niet meer het 'voor buitengebied' abonnement maar kabel en glasvervanger.

Net als anderen ook zeggen, er is eerst een 2tb grens waar je eventueel wat lagere prio krijgt op het net en een 8tb waar je misschien een keer een melding krijgt..

Ik heb ooit 4g voor thuis gehad met een 500gb bundel, daar ging ik vaak overheen (ruim het dubbele), maar heel veel meer dan dat haal ik bijna nooit en dan doe ik veel streamen, gamen en hier en daar nieuwsgroepen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-10 09:24
ernstoud schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Helaas is die lage latency niet altijd en overal zo.

De optimalisaties in latency waar ze in de 5G spec over praten komen namelijk door de mogelijkheid voor locale breakout. Het stukje van de 5G core waarlangs je verkeer het mobiele netwerk verlaat en het grote boze internet op gaat (of een ander besloten netwerk) (dit heet de UPF) kan dan lokaal worden neergezet bij een bedrijf of in een regio van het land.

Bijvoorbeeld: Schiphol wordt klant bij Odido voor al hun interne 5G verbindingen. Odido zet lokaal een UPF component neer op de luchthaven waaruit het verkeer rechtstreeks naar het Schiphol netwerk kan. Het verkeer hoeft dus niet meer helemaal via Odido's core om vervolgens weer terug bij de luchthaven te komen.

Ander voorbeeld: Het havenbedrijf in de Rotterdamse haven. Ze willen door de hele haven 5G kunnen gebruiken en met vrij lage latency het netwerk op kunnen. De UPF wordt daar ergens neergezet waardoor het verkeer niet helemaal via Odido's core hoeft te lopen.

Door het verkeer super lokaal te houden bespaar je veel latency. De masten sturen het verkeer rechtstreeks naar dit component toe waarlangs het het internet op zal gaan. Maar dit betekent niet dat de latency altijd overal veel lager gaat worden.

In de 5G modulatie zitten wat optimalisaties voor de scheduling, waardoor deze iets vaker kan plaatsvinden. Dit al misschien wel 1 tot 2 ms opleveren op een normale verbinding, maar dat is zo weinig dat het eigenlijk niet noemenswaardig is.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:16:
[...]

Helaas is die lage latency niet altijd en overal zo.

De optimalisaties in latency waar ze in de 5G spec over praten komen namelijk door de mogelijkheid voor locale breakout. Het stukje van de 5G core waarlangs je verkeer het mobiele netwerk verlaat en het grote boze internet op gaat (of een ander besloten netwerk) (dit heet de UPF) kan dan lokaal worden neergezet bij een bedrijf of in een regio van het land.

Bijvoorbeeld: Schiphol wordt klant bij Odido voor al hun interne 5G verbindingen. Odido zet lokaal een UPF component neer op de luchthaven waaruit het verkeer rechtstreeks naar het Schiphol netwerk kan. Het verkeer hoeft dus niet meer helemaal via Odido's core om vervolgens weer terug bij de luchthaven te komen.

Ander voorbeeld: Het havenbedrijf in de Rotterdamse haven. Ze willen door de hele haven 5G kunnen gebruiken en met vrij lage latency het netwerk op kunnen. De UPF wordt daar ergens neergezet waardoor het verkeer niet helemaal via Odido's core hoeft te lopen.

Door het verkeer super lokaal te houden bespaar je veel latency. De masten sturen het verkeer rechtstreeks naar dit component toe waarlangs het het internet op zal gaan. Maar dit betekent niet dat de latency altijd overal veel lager gaat worden.

In de 5G modulatie zitten wat optimalisaties voor de scheduling, waardoor deze iets vaker kan plaatsvinden. Dit al misschien wel 1 tot 2 ms opleveren op een normale verbinding, maar dat is zo weinig dat het eigenlijk niet noemenswaardig is.
Dank voor de uitleg. In de marketing rond 5G wordt niet duidelijk gemaakt dat die lage latency dus voor de consument niet geldt.

Ik zie overigens tussen Odido 4GvT en K&K 5G wel een klein verschil in latency, over lange tijd gemeten 21 versus 19 ms., niet baanbrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:46

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

N.v.t. excuses.

[ Voor 103% gewijzigd door vdr01 op 08-01-2025 11:08 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 22:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jk-5 @ernstoud

n78 zorgt wel voor een lagere latency, zolang het signaal sterk is. Wat op grotere afstanden sowieso niet lukt dus.

Mijn latency schommelt tussen de 14-18ms op 300m van de mast met n78 op -82dBm. Op 4G schommelt het hier tussen de 25-35ms. Dat noem ik wel een aanzienlijk verschil.

Wat ik wel gemerkt heb, als ik de K&K in 'failover' zet, zodat hij alleen wat doet als de primaire verbinding eruit ligt. Gaat hij terug naar een low prio mode lijkt het. Want de verbinding ziet er qua signaalwaardes hetzelfde uit, maar de latency gaat alle kanten op, alsof alle 5G banden uit staan.

Maar de stap naar 5G SA is dus niet zoveel beter dan je met n78 via 5G NSA kan halen? Gaat het niet beter worden als je straks n78 only kan doen? Denk dat de 4G banden over het algemeen voller zitten. Zeker in deze nieuwbouw wijk, omdat als je verder van de mast raakt n78 wegvalt binnen.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 07-01-2025 16:35 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave22
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-08 15:54
Sinds eind december heb ik K&K in gebruik, waar we alleen KPN als optie hebben met een ADSL lijntje (120/15Mbit) leek me dit perfecte vervanger.

Na installatie kreeg ik direct top snelheden van 950/150Mbit over 5G, omdat de mast nog geen 500mtr verder staat. Wel liep ik tegen het probleem op met dubbele NAT. Daarom meteen de Zyxel FWA710 (Goedkoopste bij Amazon) besteld en dat werkt top! Geen gezeur met lokale ip's en blokkades intern met externe DDNS.

Wel heb ik al een aantal nadelen ervaren: Zoals verwacht krijg je elke dag een ander ip adres, zo ver ik nu kan zien gebeurt dit elke 24uur. Dus ik heb nu in de vroege ochtend de router opnieuw opgestart en krijgt de router elke dag op hetzelfde tijdstip een nieuw ip adres. Dus geen downtime door de dag heen. (Want ja er zit een aantal seconden tussen de nieuwe lease.

Speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDSGsqLW9Z3RcHcnJ-ZIEeYeF8Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fS0UPj0w6HoZfyyMNBu7jJUn.png?f=user_large

Ping is uiteraard ook hoger dan vaste verbinding: KPN 5ms, Odido tussen 15 - 25ms

Verder nog geen downtime ervaren, en ben benieuwd hoe stabiel dit blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3DpPUFcSbfU6guQRn-vUOCnFAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jQ3AXJZTtQJV9hNCWjG4VXix.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ao-fEf2pvsFg9EmxlQBAkGybaw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JZUwQdarAnJOsQbOGbQV1q56.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Dave22 op 07-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jk-5
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:31:
@jk-5 @ernstoud

n78 zorgt wel voor een lagere latency, zolang het signaal sterk is. Wat op grotere afstanden sowieso niet lukt dus.

Mijn latency schommelt tussen de 14-18ms op 300m van de mast met n78 op -82dBm. Op 4G schommelt het hier tussen de 25-35ms. Dat noem ik wel een aanzienlijk verschil.

Wat ik wel gemerkt heb, als ik de K&K in 'failover' zet, zodat hij alleen wat doet als de primaire verbinding eruit ligt. Gaat hij terug naar een low prio mode lijkt het. Want de verbinding ziet er qua signaalwaardes hetzelfde uit, maar de latency gaat alle kanten op, alsof alle 5G banden uit staan.

Maar de stap naar 5G SA is dus niet zoveel beter dan je met n78 via 5G NSA kan halen? Gaat het niet beter worden als je straks n78 only kan doen? Denk dat de 4G banden over het algemeen voller zitten. Zeker in deze nieuwbouw wijk, omdat als je verder van de mast raakt n78 wegvalt binnen.
Jou lagere latency is te verklaren doordat de n78 band veel minder belast is. De bestaande 4G banden zitten overal al relatief vol. De LTE (en ook 5G) scheduling gaat per subcarrier per 1ms. Moet je 10 timeslots wachten in een bepaalde subcarrier dan kost dat dus al 10ms.

In de n78 band zijn de subcarriers breder (30kHz vs 15kHz) en doen ze daardoor de scheduling per 0.5ms. Dat scheelt iets aan tijd natuurlijk. Maar doordat die band zo veel breder is (een volle 100MHz breed) is er altijd wel een subcarrier vrij, en kan je dus vrijwel altijd instant gescheduled worden. Daarom is de latency dicht bij de mast lager. Maar veel lager dan dit gaat het bij standalone 5G niet worden

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 07:55
Is dit gerelateerd aan het gebruik van FDD vs TDD? Want FDD wordt nog best veel gebruikt, zeker voor LTE. Ik weet niet wat Odido specifiek doet, maar in het algemeen zie ik meer FDD dan TDD in het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 22:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Enkel b38 en n78 zijn TDD. b32 is SDL. Alle andere banden in EU zijn FDD.

TDD is een stuk efficiënter is het verdelen van bandbreedte.

Gallery V&A

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jk-5
Xandrios schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:56:
Is dit gerelateerd aan het gebruik van FDD vs TDD? Want FDD wordt nog best veel gebruikt, zeker voor LTE. Ik weet niet wat Odido specifiek doet, maar in het algemeen zie ik meer FDD dan TDD in het veld.
Niet helemaal. Vrijwel al het spectrum in NL is FDD. De enige TDD banden zijn b38 (2600MHz) en n78 (3500MHz). Het gebruik van TDD is een must voor beamforming technologie (FDD beamforming bestaat maar is onpractisch). Want doordat de upload op dezelfde frequentie plaatsvindt als het downloadsignaal kan de antenne van de provider inschatten hoe jou signaal bij de antenne aankomt, en het signaal op precies dezelfde manier naar je toesturen. Dat is dus beamforming.

Met FDD is een vorm van beamforming ook mogelijk, maar je zult hierbij altijd een aantal fixed beams hebben. De telefoon rapporteert dan aan het netwerk welke beam het sterkste is, en het netwerk zal voornamelijk hierlangs het verkeer sturen.

Beide technieken maken voor de latency niet uit. Je zou zelfs kunnen stellen dat de latency met FDD theoretisch iets lager zou kunnen zijn omdat je niet hoeft te wachten op de scheduling van de upload.

Overigens is het met TDD belangrijk dat alle masten op precies hetzelfde moment downloadverkeer zenden en luisteren naar uploadverkeer. De signalen die je telefoon terugstuurt naar de mast zijn erg zwak. Als een andere mast in de buurt op dat moment zijn downloadverkeer aan het versturen is overstuurt hij jou zwakke uploadsignaal, waardoor jou mast je niet kan horen. Hiervoor zijn de klokken van alle masten onderling gesynchroniseerd. KPN heeft hiervoor GPS antennes aanwezig bij elke mast. Odido en Vodafone doen de synchronisatie van de klokken via het netwerk (PTP en SyncE).

Deze synchronisatie van klokken gebeurt zelfs tussen de providers. Je hebt namelijk hetzelfde probleem als een KPN antenne in een mast aan het zenden is terwijl de Odido antenne in dezelfde mast aan het luisteren is. Om deze storing te voorkomen zou je anders flinke guard bands tussen de providers nodig hebben (in feite ongebruikte frequentieruimte om stilte te creëeren in de ontvangstantenne). Dat is door de kloksynchronisatie dus niet nodig.

De framestructuur voor 5G in de 3500MHz TDD band is wettelijk vastgelegd. Een van de beloftes van TDD in het verleden (begin van het 4G tijdperk) was dat afhankelijk van de verhouding download/upload het netwerk dynamisch meer tijd kan toekennen aan upload of download in de TDD band. Maar om de hierboven uitgelegde redenen is dat onpraktisch en wordt dit vrijwel niet toegepast. In nederland staat de framestructuur dus vast.

In Oekraïne doen ze het heel anders in de 2600MHz TDD band. Daar verdelen ze het spectrum (50MHz totaal in die band) namelijk niet op basis van frequentie, maar op basis van zendtijd. Er zijn twee providers met een vergunning in deze band, de ene provider mag 60% van de tijd gebruikmaken van het spectrum, de andere provider mag dit 40% van de tijd. Beide gebruiken dan dus de hele 50MHz brede band. In dit geval kunnen beide providers wel een verschillende framestructuur gebruiken, omdat je geen last hebt van storing. Ook hier is kloksynchronisatie tussen de netwerken enorm belangrijk, want anders storen de netwerken op elkaar.
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:16:
Enkel b38 en n78 zijn TDD. b32 is SDL. Alle andere banden in EU zijn FDD.

TDD is een stuk efficiënter is het verdelen van bandbreedte.
Precies, SDL betekent download-only, maar in de lucht ziet het er precies hetzelfde uit als FDD. De reden dat in de 1400MHz band geen upload zit is dat GPS ook werkt rond de 1400MHz. Als je telefoon terug zou moeten zenden op deze band zal de zendantenne in je telefoon storen op de ingebouwde GPS ontvanger. Daardoor is deze band download-only. Het heeft een voordeel dat een telefoon niet terug hoeft te zenden, de netwerken zenden daarom vrij hard op 1400MHz om extra capaciteit te creëeren op plekken waar de dekking slecht is.

Overigens is het niet zo dat TDD per definitie efficiënter is. Tussen het downloaden en uploaden zitten ook guard periodes om te voorkomen dat dingen op elkaar storen, waardoor redelijk wat bandbreedte verloren gaat. Maar de winsten van beamforming compenseren weer voor een aantal verliezen die je hebt bij TDD.

Het is een aantal van jullie vast wel eens opgevallen dat de 6GHz wifi band in de USA groter is dan in Europa en eigenlijk de rest van de wereld. In Europa is maar ongeveer de helft van de 6GHz band vrijgegeven voor publiek gebruik (wifi). De andere helft zal over een aantal jaar zeer waarschijnlijk ook worden geveild als extra 5G spectrum, net zoals de 3500MHz band dus. Ik verwacht persoonlijk niet binnen 5 jaar de eerste ontwikkelingen. Misschien leven we dan zelfs wel al in het 6G tijdperk, maar de tijd zal het leren. mmWave is ook nog een ontwikkeling, maar de ervaringen ermee zijn gemixt positief en negatief. In Nederland wordt de 26GHz band wel al vrijgemaakt voor eventuele inzet bij 5G, maar er zijn nu nog geen concrete plannen voor een veiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jk-5 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:46:
[...]

Niet helemaal. Vrijwel al het spectrum in NL is FDD. De enige TDD banden zijn b38 (2600MHz) en n78 (3500MHz). Het gebruik van TDD is een must voor beamforming technologie (FDD beamforming bestaat maar is onpractisch). Want doordat de upload op dezelfde frequentie plaatsvindt als het downloadsignaal kan de antenne van de provider inschatten hoe jou signaal bij de antenne aankomt, en het signaal op precies dezelfde manier naar je toesturen. Dat is dus beamforming.

Met FDD is een vorm van beamforming ook mogelijk, maar je zult hierbij altijd een aantal fixed beams hebben. De telefoon rapporteert dan aan het netwerk welke beam het sterkste is, en het netwerk zal voornamelijk hierlangs het verkeer sturen.

Beide technieken maken voor de latency niet uit. Je zou zelfs kunnen stellen dat de latency met FDD theoretisch iets lager zou kunnen zijn omdat je niet hoeft te wachten op de scheduling van de upload.

Overigens is het met TDD belangrijk dat alle masten op precies hetzelfde moment downloadverkeer zenden en luisteren naar uploadverkeer. De signalen die je telefoon terugstuurt naar de mast zijn erg zwak. Als een andere mast in de buurt op dat moment zijn downloadverkeer aan het versturen is overstuurt hij jou zwakke uploadsignaal, waardoor jou mast je niet kan horen. Hiervoor zijn de klokken van alle masten onderling gesynchroniseerd. KPN heeft hiervoor GPS antennes aanwezig bij elke mast. Odido en Vodafone doen de synchronisatie van de klokken via het netwerk (PTP en SyncE).

Deze synchronisatie van klokken gebeurt zelfs tussen de providers. Je hebt namelijk hetzelfde probleem als een KPN antenne in een mast aan het zenden is terwijl de Odido antenne in dezelfde mast aan het luisteren is. Om deze storing te voorkomen zou je anders flinke guard bands tussen de providers nodig hebben (in feite ongebruikte frequentieruimte om stilte te creëeren in de ontvangstantenne). Dat is door de kloksynchronisatie dus niet nodig.

De framestructuur voor 5G in de 3500MHz TDD band is wettelijk vastgelegd. Een van de beloftes van TDD in het verleden (begin van het 4G tijdperk) was dat afhankelijk van de verhouding download/upload het netwerk dynamisch meer tijd kan toekennen aan upload of download in de TDD band. Maar om de hierboven uitgelegde redenen is dat onpraktisch en wordt dit vrijwel niet toegepast. In nederland staat de framestructuur dus vast.

In Oekraïne doen ze het heel anders in de 2600MHz TDD band. Daar verdelen ze het spectrum (50MHz totaal in die band) namelijk niet op basis van frequentie, maar op basis van zendtijd. Er zijn twee providers met een vergunning in deze band, de ene provider mag 60% van de tijd gebruikmaken van het spectrum, de andere provider mag dit 40% van de tijd. Beide gebruiken dan dus de hele 50MHz brede band. In dit geval kunnen beide providers wel een verschillende framestructuur gebruiken, omdat je geen last hebt van storing. Ook hier is kloksynchronisatie tussen de netwerken enorm belangrijk, want anders storen de netwerken op elkaar.

[...]

Precies, SDL betekent download-only, maar in de lucht ziet het er precies hetzelfde uit als FDD. De reden dat in de 1400MHz band geen upload zit is dat GPS ook werkt rond de 1400MHz. Als je telefoon terug zou moeten zenden op deze band zal de zendantenne in je telefoon storen op de ingebouwde GPS ontvanger. Daardoor is deze band download-only. Het heeft een voordeel dat een telefoon niet terug hoeft te zenden, de netwerken zenden daarom vrij hard op 1400MHz om extra capaciteit te creëeren op plekken waar de dekking slecht is.

Overigens is het niet zo dat TDD per definitie efficiënter is. Tussen het downloaden en uploaden zitten ook guard periodes om te voorkomen dat dingen op elkaar storen, waardoor redelijk wat bandbreedte verloren gaat. Maar de winsten van beamforming compenseren weer voor een aantal verliezen die je hebt bij TDD.

Het is een aantal van jullie vast wel eens opgevallen dat de 6GHz wifi band in de USA groter is dan in Europa en eigenlijk de rest van de wereld. In Europa is maar ongeveer de helft van de 6GHz band vrijgegeven voor publiek gebruik (wifi). De andere helft zal over een aantal jaar zeer waarschijnlijk ook worden geveild als extra 5G spectrum, net zoals de 3500MHz band dus. Ik verwacht persoonlijk niet binnen 5 jaar de eerste ontwikkelingen. Misschien leven we dan zelfs wel al in het 6G tijdperk, maar de tijd zal het leren. mmWave is ook nog een ontwikkeling, maar de ervaringen ermee zijn gemixt positief en negatief. In Nederland wordt de 26GHz band wel al vrijgemaakt voor eventuele inzet bij 5G, maar er zijn nu nog geen concrete plannen voor een veiling.
Ik dacht iets te weten van hoogfrequent als (gewezen) zendamateur maar het is me nu wel duidelijk dat 4G/5G erg complex is. Vooral die tijd synchronisatie, dat dit werkt bij deze division duplex technologie snelheden is toch wel mooie engineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
Raam dicht vs raam open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQHveIQ6TpWKP25qrjrtxbov_DA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R34BCMs3fzHLnb8YzyNGaMjM.png?f=fotoalbum_large

van 8-25mbit/s naar 95mbit/s :X

moet wel zeggen dat dit enkel zo is op zolder. Zal wel line of sight zijn.

Des te meer jammer dat je geen externe antenne kan aansluiten. Dat had hier een prima oplossing kunnen zijn voor het trage upload. Komende weken maar ff kijken of de upload gelijk blijft en niet verder zakt.

Heb het modem nu ook op een iets andere plek. Powerbank (met PD) + odido modem = echt draadloos internet :+ ideaal om even door het huis te lopen en ondertussen te kijken naar het signaal op het modem. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:38:
Raam dicht vs raam open.
[Afbeelding]

Des te meer jammer dat je geen externe antenne kan aansluiten. Dat had hier een prima oplossing kunnen zijn voor het trage upload. Komende weken maar ff kijken of de upload gelijk blijft en niet verder zakt.

Heb het modem nu ook op een iets andere plek. Powerbank (met PD) + odido modem = echt draadloos internet :+ ideaal om even door het huis te lopen en ondertussen te kijken naar het signaal op het modem. :D
Voor dit soort dingen is USB-C met PD echt een zegen. Of je nu je router of je laptop meeneemt op reis, powerbank en gaan! Mijn atandenborstel werkt nog met USB-A maar dat komt vast ook wel snel goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:07
Waah schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:38:
Raam dicht vs raam open.
[Afbeelding]

Wie was ook alweer die held die zijn Klik & Klaar modem op het dak van zijn schuurtje had gehangen? Ideetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Dennisweb schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:12:
[...]
Wie was ook alweer die held die zijn Klik & Klaar modem op het dak van zijn schuurtje had gehangen? Ideetje?
topaj in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-10 15:35
Stom vraagje maar als Tweaker toch nieuwsgierig.

Kan je in het standaard geleverde Zyxel modem van Odido trouwens ieder willekeurig simkaartje stoppen van bv Vodafone en het werkt?

Nieuwsgierig naar de snelheden van Vodafone en KPN 5G op mijn adres.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbreet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-05 18:40
Ik weet niet of iemand zoiets al heeft gepost, maar dit is het zyxel modem van binnen.
Draak van een ding, continu uitval. Nu op dezelfde plek een Teltonika RUTX50 met standaard meegeleverde antennes, geen problemen meer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMTwADCD-ZjQhm9STFWhnegvt6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZROT3SyomfnMSUa5brlqN1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WZQUgebSnuSDPTVTb7_NsDSgbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0y7TxGzkJ73Cxbg7TYWVrKv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY353kvAl91fDZ5QunjM8vSkbng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHiDo2CSRhQBr3KeHZAIqqve.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbDDMnKd2_x6BBnZP2o_b6bu6NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fmthofnert2frhcCqqjSbl3M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9kt2yXc1s6fivuo600F40FDrW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRmpuQddA4RZcqV2Kjx8XlVq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVsJrjRw_X_K3YDaFg6rWx1jOzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFcGb7L5A67FRIqQv1AAerzI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door mbreet op 08-01-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Laatst online: 12:23
mbreet schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:40:
Ik weet niet of iemand zoiets al heeft gepost, maar dit is het zyxel modem van binnen.
Interessant. Denk ik.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:58

mwa

Het wisselen van IP adres gebeurd nu steeds rond mijn daily standup call, wat natuurlijk irritant is (VPN raakt er ook van slag). Nu is het handig om dit s'nachts te laten doen. Is het nog steeds zo dat het ongeveer na 24 uur gebeurd? Dus dat wanneer je rond 00:00 te router reset, je de komende tijd 'save' zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:32
mwa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:28:
Het wisselen van IP adres gebeurd nu steeds rond mijn daily standup call, wat natuurlijk irritant is (VPN raakt er ook van slag). Nu is het handig om dit s'nachts te laten doen. Is het nog steeds zo dat het ongeveer na 24 uur gebeurd? Dus dat wanneer je rond 00:00 te router reset, je de komende tijd 'save' zit?
Ja dat klopt.

Dus als je de router reboot om 00:00 s'nachts dan haalt ie de volgende dag ook een nieuw ip-adres om 00:00 s'nachts

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
Draak van een ding, continu uitval. Nu op dezelfde plek een Teltonika RUTX50 met standaard meegeleverde antennes, geen problemen meer. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar zit een stuk minder in dan ik had gedacht. Al had ik er ook niet echt over nagedacht :+
Zijn een deel van die gekleurde draden, antennes? Een deel is voor verbinding tussen de verschillende chips natuurlijk. Maar sommige lijken nergens heen te gaan. Maar dat kan optisch bedrog zijn natuurlijk.
Wat een geweldig idee @topaj _/-\o_ Al de nieuwe omkasting en bevalt het nog?

Zou moeten kijken hoe ik de LAN/USB-C kabel het beste "door" het dak krijg. Maar is wel een serieuze optie.... want een upload van 50+ geeft wel echt meer mogelijkheden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uLrykMZgALgzYdrWyCCTZb5MXI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gXYaL3znsHOzmKt83cdkFY6B.png?f=user_large
WiFi staat uit, bedraad al 48 dagen stabiel als backupline inclusief monitoring. Een mooi product voor deze prijs.

[ Voor 35% gewijzigd door stormfly op 08-01-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Otto Jans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:21:

Kan je in het standaard geleverde Zyxel modem van Odido trouwens ieder willekeurig simkaartje stoppen van bv Vodafone en het werkt?

Volgens mij staat de APN (fwainternet) vast geconfigureerd in de NR5307 van Odido. Staat in ieder geval niet in de SIM. En ik kan me wel herinneren hier een post gezien te hebben van iemand die beweerde dat je de APN in de NR5307 met de Zyxel Air app op Auto kunt zetten. Moet je wel de oude apk van die app installeren. Misschien dat dan een SIM van een andere provider werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kadir76
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:06
Otto Jans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 06:21:

Ja dat kan, maar je mag in theorie niet 06 simkaartjes in dit soort 5G modems gebruiken waarbij je geen bel functie hebt.

Als je APN moet aanpassen, dan heb je 2 opties:
1- Of de oude Zyxel air app installeren (hierin kan je de APN aanpassen)
2- via je browser aanmelden en login niveau (via inspector en dan je cookies) op high zetten ipv medium (vervolgens in de breedband instellingen APN tabje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Draak van een ding, continu uitval. Nu op dezelfde plek een Teltonika RUTX50 met standaard meegeleverde antennes, geen problemen meer. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie je ergens een uart poort op het PCB? Daar zou dan tx, rx, vcc, gnd bij moeten staan. Kun je die zwarte ommanteling eenvoudig verwijderen om bij het PCB te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mwa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:28:
Ja, maar verloopt wel elke dag een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Waah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Daar zit een stuk minder in dan ik had gedacht. Al had ik er ook niet echt over nagedacht :+
Zijn een deel van die gekleurde draden, antennes? Een deel is voor verbinding tussen de verschillende chips natuurlijk. Maar sommige lijken nergens heen te gaan. Maar dat kan optisch bedrog zijn natuurlijk.
De draden zijn niet de antennes. Die zie je vrijwel niet, zitten in het zwarte plastic verborgen. Stel je overigens bij antenne bij deze frequenties niet veel voor. Voor n78 zal de antenne zelf een paar cm. groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
yannienl schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Ssid had ik ook gesplitst maar maakt bij mij geen verschil..
Wifi signaal is goed, ik zit 1,5 meter van de modem af zonder obstructies..
Ik laat voor nu wel gewoon 2.4 aan staan, probleem opgelost..
Helaas toch weer dat mijn werklaptop een halve minuut/minuut de verbinding kwijt raakt..
Dit terwijl ik op mn pc (ethernet) gewoon constante verbinding heb want ik heb constant youtube aan met een buffer van 10-14 seconden..

Dit is dan oa wat hij in de log zegt: dnsmasq-dhcp: Ignoring domain

Gebeurt ook niet op zelfde tijdstip en ik had gisteravond de modem gereboot rond 2100 voor de 24 uurs cycle..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
kadir76 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:27:
[...]

Ja dat kan, maar je mag in theorie niet 06 simkaartjes in dit soort 5G modems gebruiken waarbij je geen bel functie hebt.
Beetje off-topic maar ik heb eigenlijk nog nooit gelezen of gehoord dat een provider hierop ingrijpt. De ACM heeft het wel heel strikt verwoord (https://www.acm.nl/sites/...omaanbieders-20160701.pdf, blz. 8 bovenaan).

Er zijn trucs bedacht om IMEI van een router te veranderen naar de IMEI van een oude smartphone e.d., maar gezien de lage “pakkans” vrij zinloos denk ik.

Met een Vodafone duo SIM zag ik dat SMS en spraak naar mijn oude Nokia feature phone ging en data naar de router. Vroeg me dan af wat voor IMEI de provider in een dergelijke opstelling zou zien. Ik vermoedde van de phone dus oneigenlijk gebruik van een 06 SIM is dan toch voor een provider moeilijk te detecteren. Als ze dat al doen. Geen idee of een IMEI database zoals https://www.imei.info/ compleet en up-to-date is.

In theorie zou een provider regelmatig de IMEI die ze zien van de gebruiker kunnen matchen met zo’n database. Zien ze dan van een 06 nummer dat de IMEI bijvoorbeeld van een Zyxel router is zouden ze de gebruiker kunnen/moeten informeren.

Maar wat als er op die router maar 1 gebruiker actief is? Die de router alleen voor SMS verkeer gebruikt? Dat mag nl., dus dit is voor een provider moeilijk sluitend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valerie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 16:56
Markajansen schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:53:
Ik heb Klik & Klaar van Odido nu bijna 1 maand in gebruik. Snelheid is zoals beloofd. Ik woon in een stedelijk gebied dichtbij een mast, en volgens de vooraf gecheckte Odido kaart zou ik de hoogste snelheid moeten kunnen halen. Stabiliteit is ook goed, ik heb nog geen hiccups ervaren met videostreamen en videobellen. Gamen doe ik niet online, ik heb begrepen dat je de latency van Klik & Klaar daar niet geschikt voor is.

Iets wat goed is om te realiseren eer ge begint en ik was vergeten: het modem moet op een plek staan waar de verbinding goed is. Meestal is dat een raam, en niet de meterkast. Maar die meterkast is nou juist wel de plek van allerlei bekabelde (smart home)netwerkapparaten zoals Sonos Boost en Philips Hue bridge. Dit heb op kunnen lossen met een wifipunt in de meter kast, via netwerkkabel verbonden met een netwerkswitch waar die apparaten dan weer op zitten.

Nadeel is dat de 2 wifipunten die ik erbij heb besteld, vergeleken met de KPN superwifi punten die tot onlangs had, wat minder slim lijken in het wisselen van punt naar gelang je met je apparaat door het huis verplaatst. Ik heb het gevoel dat het apparaat dan blijft plakken op een wifipunt wat niet langer het dichtste bij is. Dit is op te lossen met wifi even- en uit doen, maar dat is wel irritant.
Ik had vanwege gemopper van medegebruikers toch maar de zyxel modem in de meterkast geplaatst en desondanks haal ik toch 805 Mb/s download maar wel maar 14 Mb/s upload. Bij de raam had ik hem ook kort getest en kwam ik op 100 Mb/s upload voor de download was de snelheid ongeveer even groot testend met speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbreet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-05 18:40
ernstoud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:32:
[...]

De draden zijn niet de antennes. Die zie je vrijwel niet, zitten in het zwarte plastic verborgen. Stel je overigens bij antenne bij deze frequenties niet veel voor. Voor n78 zal de antenne zelf een paar cm. groot zijn.
De draden gaan naar de antennes die op de schuine hoeken zitten en aan de voor en achter kant onder. Er staat witte tekst op de antennes die aangeeft waarvoor ze zijn. Het zwarte kunststof kan er makkelijk af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:40
De laatste regel toch wel, anders begrijp ik je vraag wellicht verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:58

mwa

ernstoud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Ja, maar verloopt wel elke dag een beetje.
Is daar iets over te zeggen (minuten bijvoorbeeld) of is dat gewoon random?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Beetje off-topic maar ik heb eigenlijk nog nooit gelezen of gehoord dat een provider hierop ingrijpt. De ACM heeft het wel heel strikt verwoord (https://www.acm.nl/sites/...omaanbieders-20160701.pdf, blz. 8 bovenaan).
In mijn herinnering heb ik in de tijd van Tele2 hier een waarschuwingsbrief van ze voor gekregen, toen de ACM hierop bij hun ging handhaven. Geen idee of ze ook zouden doorbijten, of dat het een brief was die ze aan iedereen stuurden (betwijfel het), heb het maar verder niet meer gebruikt en weer terug naar telefoon tetheren.

Ik gebruikte destijds een Tele2 SIM in een TP-Link mifi-routertje. Verdere details staan me nog vaag bij. Het is niet helemaal een papieren tijger, wil ik maar zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Keypunchie op 08-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakandel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-07 23:32
Ik lees goeie ervaringen op dit forum met de NR7302. Ik heb voor mijn ouders, in het buitengebied, een exemplaar via eBay besteld. Ik ga 'm komend weekend daar installeren. Ik heb wel wat ervaring met het instellen van routers, maar niet specifiek met GSM signalen enzo. Zijn er settings die ik niet moet overslaan om het goed werkend te krijgen? Of werkt het out-of-the-box al goed en is de rest voor optimalisatie vooral?
Kortom: is er een generieke instelling voor K&K op deze router of luistert het heel nauw mbt de beschikbare zendmast?

Dit wordt de zendmast: https://antennekaart.nl/k...0.92841185&lng=6.04076385

Welke tips hebben jullie uit je eigen ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
I-King schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:26:
[...]

De laatste regel toch wel, anders begrijp ik je vraag wellicht verkeerd.
Ik stelde geen vraag, ik gaf een antwoord.

De vraag die gesteld was (Otto Jans in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"), was of in de Zyxel van Odido de SIM van een andere provider zou werken. Het antwoord dat gegeven werd (I-King in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie") door jou ging of je de Odido SIM in een andere router zou kunnen plaatsen.

Vandaar mijn reactie (ernstoud in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie").

Helder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-10 14:58
Waah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:15:
[...]

[...]

Wat een geweldig idee @topaj _/-\o_ Al de nieuwe omkasting en bevalt het nog?

Zou moeten kijken hoe ik de LAN/USB-C kabel het beste "door" het dak krijg. Maar is wel een serieuze optie.... want een upload van 50+ geeft wel echt meer mogelijkheden :D
Jazeker!
topaj in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Werkt nog steeds mega-stabiel, echt zeer tevreden mee. Goede snelheden en betrouwbaar.
Met deze kast ben ik niet meer zenuwachtig dat de constructie naar beneden kan waaien of dat er water in komt. Wbt. warmte, dit is noordzijde van het dak, en als de zon hoog staat heeft deze hoek schaduw van het huis.

Moet ik wel eerlijk zeggen, ik gebruik een Ubiquiti Cloud Gateway Max als router, met de 5G als WAN1 en een 4G abonnementje van Youfone (KPN) op WAN2. Mijn mobiele abbo is ook Odido, dus als er storing is kan ik niet snel mijn laptop even op een mobiel hotspotje zetten, wat voorheen mijn backup was. Vandaar dat ik een tweede WAN heb, puur omdat ik 4 dagen per week thuis werk.

In de praktijk zie ik dat ongeveer 1 promille van de data maandelijks over de Youfone gaat; dus weinig te klagen. Mijn ADSL was minder stabiel iig.
Jawel, heb ik ook al gedaan. Hier een link naar mijn teardown:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80505938

[ Voor 14% gewijzigd door topaj op 08-01-2025 14:55 ]

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
mwa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Is daar iets over te zeggen (minuten bijvoorbeeld) of is dat gewoon random?
Iets van een minuut verloop, maar in mijn logs zie ik ook wel IP refresh na 22 uur, dus dan heb je opeens een verloop van 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
freakandel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:38:
Ik lees goeie ervaringen op dit forum met de NR7302. Ik heb voor mijn ouders, in het buitengebied, een exemplaar via eBay besteld. Ik ga 'm komend weekend daar installeren. Ik heb wel wat ervaring met het instellen van routers, maar niet specifiek met GSM signalen enzo. Zijn er settings die ik niet moet overslaan om het goed werkend te krijgen? Of werkt het out-of-the-box al goed en is de rest voor optimalisatie vooral?
Kortom: is er een generieke instelling voor K&K op deze router of luistert het heel nauw mbt de beschikbare zendmast?

Ik zou eerst kijken zonder de outdoor unit. Ik heb met mn telefoon midden op de heide nog bereik, dus misschien is het helemaal niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door ozzynator op 08-01-2025 15:45 ]

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
freakandel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:38:

SIM er in (micro, dus niet de nano SIM uitdrukken uit de card). Voeding in stopcontact, van voeding ethernet naar NR7302 en van voeding ethernet naar een switch. Router heeft POE dus slechts 1 kabel er naartoe.

De LAN kabel naar PC, access point of switch gaat in de POE adapter (is dus tevens splitter).

En uitrichten/plaatsen voor optimale ontvangst.
Snelheid meten met SpeedTest (wel even aan @franssie vragen of dit mag voor dit doel :) ) en ook zijn uiteraard de signaal waardes die in de GUI te zien zijn indicatief. SINR en met name RSRP zo hoog mogelijk zien te krijgen.

Bijgeleverd wordt bevestigingsmateriaal voor op paal, muur en glas (plakken, dat lijkt me niks).

Bij buiten installatie platte ethernet kabel gebruiken, de doorvoer onderop is daarvoor gemaakt volgens mij. Anders wat aftapen of zo.

Realiseer je dat de WiFi in de 7302 alleen voor management is. En hij heeft maar 1 ethernet poort. In de standaard instelling doet hij DHCP en routeert hij naar die poort. Wil je meer ethernet poorten een switch plaatsen, wil je WiFi dan uiteraard accesspoint(s) plaatsen.

Handleiding: https://spdl.zyxel.com/NR..._V1.00_Ed5_2023-09-25.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Waarom DM? Tips kunnen voor meer Tweakers toch nuttig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
ernstoud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Waarom DM? Tips kunnen voor meer Tweakers toch nuttig zijn?
Klopt. Niet aan gedacht eerlijk gezegd.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakandel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-07 23:32
ernstoud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:15:
[...]

SIM er in (micro, dus niet de nano SIM uitdrukken uit de card). Voeding in stopcontact, van voeding ethernet naar NR7302 en van voeding ethernet naar een switch. Router heeft POE dus slechts 1 kabel er naartoe.

De LAN kabel naar PC, access point of switch gaat in de POE adapter (is dus tevens splitter).

En uitrichten/plaatsen voor optimale ontvangst.
Snelheid meten met SpeedTest (wel even aan @franssie vragen of dit mag voor dit doel :) ) en ook zijn uiteraard de signaal waardes die in de GUI te zien zijn indicatief. SINR en met name RSRP zo hoog mogelijk zien te krijgen.

Bijgeleverd wordt bevestigingsmateriaal voor op paal, muur en glas (plakken, dat lijkt me niks).

Bij buiten installatie platte ethernet kabel gebruiken, de doorvoer onderop is daarvoor gemaakt volgens mij. Anders wat aftapen of zo.

Realiseer je dat de WiFi in de 7302 alleen voor management is. En hij heeft maar 1 ethernet poort. In de standaard instelling doet hij DHCP en routeert hij naar die poort. Wil je meer ethernet poorten een switch plaatsen, wil je WiFi dan uiteraard accesspoint(s) plaatsen.

Handleiding: https://spdl.zyxel.com/NR..._V1.00_Ed5_2023-09-25.pdf
Dank je voor de tips. Weet je toevallig ook of het nodig is om op basis van de antennemast nog specifieke instellingen aan te passen voor een maximaal signaal?

Ik ben van plan de Zyxel in bridge modus te zetten omdat ik er een Asus router achter heb voor het thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
freakandel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Dank je voor de tips. Weet je toevallig ook of het nodig is om op basis van de antennemast nog specifieke instellingen aan te passen voor een maximaal signaal?
Zo hoog en vrij mogelijk. En uiteraard met voorzijde gericht op de mast.

Je kunt ook gewoon eerst binnen voor het raam proberen, wellicht goed genoeg.

Andere mogelijke instellingen allemaal in de GUI. Je kunt banden aan/uit zetten e.d., maar dat is moeilijk vooraf aan te geven wat in dit geval optimaal zal zijn. Hoe ver is de mast?

Voorbeeld: als ik n78 krijg (door wat meer optimale weersomstandigheden) op mijn Huawei router is de upload minimaal. Dus ik heb n78 uitgezet. Dan maar wat minder download. Dit soort zaken zou jij ook kunnen ervaren.
Ik ben van plan de Zyxel in bridge modus te zetten omdat ik er een Asus router achter heb voor het thuisnetwerk.
Ok. Wel dan in de Asus router de firewall aanzetten als dat niet al zo is. Misschien een standje strakker als de Asus router ooit achter een ISP router stond. Met bridge zit je rechtstreeks op internet, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-10 07:55
jk-5 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:46:
[...]

[...]

Thanks! Je had het initieel over scheduling in 1ms timeslots, wat dus een vorm van time-devision is - vandaar dat ik me afvroeg of dit TDD gerelateerd was. Maar zo te horen is dit niet hetzelfde.

De 1ms vertraging/delay die geintroduceerd wordt per timeslot (bij drukte), welke (beperkte) resource is dat? Vind dat namelijk wel een interessante opmerking als latency een directe correlatie heeft met queing op de enb (of UE wellicht..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Laatst online: 07:12
Vandaag was hier onderhoud op de 5G volgens de Odido site, en opeens had ik een uitschieter naar 600Mbit/s op de speedtest, om snel terug te keren op de redelijk constante 220Mbit/s die ik al dagen heb. Misschien heeft mijn modem even aan de n78 mogen snuffelen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
Xandrios schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Thanks! Je had het initieel over scheduling in 1ms timeslots, wat dus een vorm van time-devision is - vandaar dat ik me afvroeg of dit TDD gerelateerd was. Maar zo te horen is dit niet hetzelfde.

De 1ms vertraging/delay die geintroduceerd wordt per timeslot (bij drukte), welke (beperkte) resource is dat? Vind dat namelijk wel een interessante opmerking als latency een directe correlatie heeft met queing op de enb (of UE wellicht..).
Je moet het zien als een grid. Horizontaal heb je je frequentieruimte (100MHz) opgedeeld in subcarriers van 30kHz (voor n78). 12 van die subcarriers (360kHz breed dus) maken dan een PRB. Verticaal heb je de tijd. De toekenning van een PRB aan een bepaalde UE (= eindapparaat) verandert per 0.5ms (bij 30kHz subcarriers, per 1ms bij 15kHz subcarriers).

Als jij bijvoorbeeld 1KB wil versturen is het aan de mast of hij jou in de breedte alle PRBs toekent en daarmee de data snel kan versturen, of je maar een paar PRB's geeft maar voor een langere tijd. Aangezien de n78 band zo breed is (100MHz) zijn er heel veel PRB's toe te kennen, dus hoeft het netwerk niet alles na elkaar te versturen maar kan het dat gewoon naast elkaar doen.

Maar als de mast nu erg druk is zal hij alle gebruikers misschien maar 1 PRB toekennen, en dan meerdere gebruikers om en om daar gebruik van laten maken. Omdat die toekenning altijd per 0.5ms geregeld wordt kan dat een beetje extra latency toevoegen. Met draadloze technieken heb je snel hogere latency wanneer je dit moet verdelen over meerdere gebruikers.

Als je dit dan uittekent in een tabel krijg je zo'n plaatje, die je op het internet hier en daar ook zult zien. Groen is dan dus ruimte voor gebruikersverkeer (de PDSCH frames). Je hebt allerlei soorten verschillende frames. Dat is ook hoe bijvoorbeeld cell broadcast werkt (de maandelijkse NL alert berichten). 4G doet het vrijwel op dezelfde manier.

Maar goed, ik zal niet heel 4G/5G uitleggen, dan hebben we nog even nodig ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcqmNA1VPUVEn4TFpF86aaKLAD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kBOkqFgWhQuKhvcckLE6N5br.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Polyphemus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:04:
Vandaag was hier onderhoud op de 5G volgens de Odido site, en opeens had ik een uitschieter naar 600Mbit/s op de speedtest, om snel terug te keren op de redelijk constante 220Mbit/s die ik al dagen heb. Misschien heeft mijn modem even aan de n78 mogen snuffelen ;)
Weet je zo welke mast dat is? Mag uiteraard ook in PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
jk-5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Weet je zo welke mast dat is? Mag uiteraard ook in PM
DM, dan val ik de rest niet lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor de Zyxel NR7302 gebruikers,Deze lijkt netjes 802.3af te zijn, dus (ben er nog niet aan toegekomen om een dag alleen thuis te zijn zodat vrouwlief geen last heeft van migraties) dus die moet zo aan mijn Omada te hangen zijn, nog POE budget genoeg over. Morgen maar een spelen met dat ding. Omdat ie geen wifi heeft moet ie direct aan de eigen backbone, of moet ergens een apart router wifi ding vinden voor test doeleinden.

edit: @Polyphemus Dat is wel heel weinig! Morgen even testen.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 08-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
franssie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:28:
Voor de Zyxel NR7302 gebruikers,Deze lijkt netje 802.3af te zijn, dus (ben er nog niet aan toegekomen om een dag alleen thuis te zijn zodat vrouwlief geen last heeft van migraties) dus die moet zo aan mijn Omada te hangen zijn, nog POE budget genoeg over. Morgen maar een spelen met dat ding. Omdat ie geen wifi heeft moet ie direct aan de eigen backbone, of moet ergens een apart router wifi ding vinden voor test doeleinden.
De mijne trekt ongeveer 3 Watt van de PoE.

edit: @franssie Dat vind ik ook, ik weet ook niet wat het doet als je de volle bandbreedte gaat gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Polyphemus op 08-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Polyphemus schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:34:
[...]

De mijne trekt ongeveer 3 Watt van de PoE.
Dat is weinig… de meegeleverde adapter levert 56v, 250 mAh, dus 15,4 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Dat is weinig… de meegeleverde adapter levert 56v, 250 mAh, dus 15,4 Watt.
Misschien is mijn Unifi switch niet zo nauwkeurig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:16

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

stormfly schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:21:
[Afbeelding]
WiFi staat uit, bedraad al 48 dagen stabiel als backupline inclusief monitoring. Een mooi product voor deze prijs.
Tot je een klant bent die niet net naast (of in de buurt) van een fijne OdiDo mast woont die al is geupgrade.
Ik was klant vanaf de eerste dag maar het werkte voor geen meter (zie mijn eerdere posts) en heb binnen 2 weken opgezegd (dat heeft me aardig wat uurtjes van mijn leven gekost).

Inmiddels vele brieven en loze beloftes door OdiDo medewerkers verder inclusief een volledige juridisch correcte ingebreke stelling (die ik tot 2 maal toe heb verstuurd), geen enkele inhoudelijke reactie gekregen hierop (wel ontvangst bevestigingen) en .. u raadt het al :

Dreigementen van een incasso bureau in mijn brievenbus.

Mensen leuk als het werkt voor u maar zodra er issues zijn of u iets nodig hebt van Odiido wordt u kei maar dan ook keihard genaaid.

Iets met een gewaarschuwd mens.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:15:
[...]Ik was klant vanaf de eerste dag maar het werkte voor geen meter (zie mijn eerdere posts) en heb binnen 2 weken opgezegd (dat heeft me aardig wat uurtjes van mijn leven gekost).
Inmiddels vele brieven en loze beloftes door OdiDo medewerkers verder inclusief een volledige juridisch correcte ingebreke stelling (die ik tot 2 maal toe heb verstuurd), geen enkele inhoudelijke reactie gekregen hierop (wel ontvangst bevestigingen) en .. u raadt het al :
Klinkt als Tele2, https://www.tele2.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDGrVGMh4Wk3ufLzDYQ7F4YXjGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ev1Kpu8iEYlrI7KPcg3EdQkD.png?f=fotoalbum_large

Dezelfde minachting voor haar klanten.
Dat blijft hetzelfde

Feit dat je als bedrijf niet eens een e mail adres ter beschikking stelt, maar enkel een contact forumulier waarbij je nota bene ontvangst van het bericht bevestigd en beloofd inhoudelijk te reageren in 10 werkdagen maar dat niet honoreert vind ik kwalijk en onbetrouwbare bedrijfsvoering.

Feit dat ik nu 3 keer gebeld ben door OdiDo mensen die zeggen dat het nu ECHT opgelost is.
Waarbij de laatste 2 de vraag "Ja dat beloofde uw collega in het vorige gesprek ook al dus wat heeft u nu anders gedaan en waarom sprak uw vorige collega dan niet de waarheid / Wat is er dan nog meer mis gegaan" ?
Niet kunnen beantwoorden en ze met niets anders kunnen komen, "Geen idee maar NU is het ECHT opgelost" en ik 3 dagen later WEER een brief met een incasso dreigement in de bus heb.

Dus ik heb er 0 vertrouwen meer in en verwijs inmiddels OdiDo indien men nog wat te communiceren heeft naar mijn rechtsbijstand verzekering.

Blijft wel fukkin irritant dat iedere medewerker die ik spreek mij telkens volledig gelijk geeft en het allemaal heel vervelend vindt maar NIEMAND binnen deze organisatie bij machte is om daadwerkelijk ook zaken netjes in de juiste banen kan leiden en de eigen fouten op te lossen.

Sneu en triest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
cyclone schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]

Dezelfde minachting voor haar klanten.
Dat blijft hetzelfde

Feit dat je als bedrijf niet eens een e mail adres ter beschikking stelt, maar enkel een contact forumulier waarbij je nota bene ontvangst van het bericht bevestigd en beloofd inhoudelijk te reageren in 10 werkdagen maar dat niet honoreert vind ik kwalijk en onbetrouwbare bedrijfsvoering.

Feit dat ik nu 3 keer gebeld ben door OdiDo mensen die zeggen dat het nu ECHT opgelost is.
Waarbij de laatste 2 de vraag "Ja dat beloofde uw collega in het vorige gesprek ook al dus wat heeft u nu anders gedaan en waarom sprak uw vorige collega dan niet de waarheid / Wat is er dan nog meer mis gegaan" ?
Niet kunnen beantwoorden en ze met niets anders kunnen komen, "Geen idee maar NU is het ECHT opgelost" en ik 3 dagen later WEER een brief met een incasso dreigement in de bus heb.

Dus ik heb er 0 vertrouwen meer in en verwijs inmiddels OdiDo indien men nog wat te communiceren heeft naar mijn rechtsbijstand verzekering.

Blijft wel fukkin irritant dat iedere medewerker die ik spreek mij telkens volledig gelijk geeft en het allemaal heel vervelend vindt maar NIEMAND binnen deze organisatie bij machte is om daadwerkelijk ook zaken netjes in de juiste banen kan leiden en de eigen fouten op te lossen.

Sneu en triest
Waarom lukte het opzeggen bij anderen wel en bij jou niet? Je was mogelijk een van de eerste die wilde opzeggen en het proces nog niet juist geïmplementeerd.

Was wachten, en een maand 25e extra betalen, niet een veel comfortabele oplossing dan strijden?

De vraag die ik nu wel heb, wat is de juiste manier om op te zeggen vandaag de dag? Is daar een link voor?

https://www.odido.nl/serv...en/klik-en-klaar-internet

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-01-2025 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Waarom lukte het opzeggen bij anderen wel en bij jou niet? Je was mogelijk een van de eerste die wilde opzeggen en het proces nog niet juist geïmplementeerd.

Was wachten, en een maand 25e extra betalen, niet een veel comfortabele oplossing dan strijden?

De vraag die ik nu wel heb, wat is de juiste manier om op te zeggen vandaag de dag? Is daar een link voor?
Uw eerste vraag kan niemand beantwoorden, ik heb 2 uur (net als vele anderen) in de wacht gestaan telefonisch waarna mij mondeling bevestigd werd dat ik netjes op tijd had opgezegd, ik idd in "niet gedekt gebied woon" waarvoor excuses en ik geen kosten verschuldigd was (wet koop op afstand).

Dan mag ik er toch ten goeder trouw van uitgaan dat een bedrijf doet wat het beloofd en zich hierbij gewoon aan de Nederlandse wet houdt ?

De suggestie om dan maar 25E extra (dus in totaal 50 euro) te betalen omdat OdiDo zijn zaken niet op orde heeft vind ik zeer bijzonder (zal het netjes houden) en ga in niet verder op in.

Feitelijk gezien houdt OdiDo zich niet aan de Nederlandse wet hier he, deze wet wordt u en ik (en de rest van Nederland) geacht zich aan te voldoen.
Dus ook OdiDo.

Zo moelijk is het toch niet ?

[ Voor 10% gewijzigd door cyclone op 09-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
cyclone schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Uw eerste vraag kan niemand beantwoorden, ik heb 2 uur (net als vele anderen) in de wacht gestaan telefonisch waarna mij mondeling bevestigd werd dat ik netjes op tijd had opgezegd, ik idd in "niet gedekt gebied woon" waarvoor excuses en ik geen kosten verschuldigd was (wet koop op afstand).

Dan mag ik er toch ten goeder trouw van uitgaan dat een bedrijf doet wat het beloofd en zich hierbij gewoon aan de Nederlandse wet houdt ?

De suggestie om dan maar 25E extra (dus in totaal 50 euro) te betalen omdat OdiDo zijn zaken niet op orde heeft vind ik zeer bijzonder (zal het netjes houden) en ga in niet verder op in.

Feitelijk gezien houdt OdiDo zich niet aan de Nederlandse wet hier he, deze wet wordt u en ik (en de rest van Nederland) geacht zich aan te voldoen.
Dus ook OdiDo.

Zo moelijk is het toch niet ?
Soms worden dingen een principe kwestie :*)

https://www.odido.nl/serv...en/klik-en-klaar-internet ze hebben nu een knop, ik durf er niet op te klikken als actieve klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Kennelijk bestaat het probleem nog.
Misschien naar https://community.odido.nl/community (Klik&Klaar) gaan en het daar voorleggen.
Moderators kunnen vaak het één en ander wel fiiksen.
Anders voor laten komen. Dat gaat meestal schriftelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

stormfly schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Soms worden dingen een principe kwestie :*)
Je aan de wet houden is geen principe maar feit dat je dit zegt doet mij vermoeden dat wij hier structureel verschillen over de interpretatie van wat er verwacht mag worden van een bedrijf / burger.
Die discussie is hier niet de juiste plek voor.
https://www.odido.nl/serv...en/klik-en-klaar-internet ze hebben nu een knop, ik durf er niet op te klikken als actieve klant.
LMFTFY

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4TFO_qaGAGgZbkWtlhQEsPRSsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSUyhO09zl820SEEYSHWEuyJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus binnen 15 dagen opgezegd. En de rest kunt u als u even op mijn berichtjes zoekt hier in het topic helemaal terug lezen :-)

Veel plezier !
Harry720A schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:57:
Moderators kunnen vaak het één en ander wel fiiksen.
Anders voor laten komen. Dat gaat meestal schriftelijk.
Heb er meerdere aangeschreven, 0 reactie (en ik heb echt nette berichten gestuurd overigens) forum waar jij naar refereert heb ik overigens maar 1 geval kunnen herleiden waarbij een Mod het gefixed had (heb haar toen ik dat las namelijk ook direct aangeschreven maar dus nooit reactie gehad).

Ik heb een ingebreke stelling waarbij OdiDo nooit inhoudelijk binnen de redelijke termijn van 3 weken op heeft gereageerd. Ze hebben uberhaupt nergens schriftelijk inhoudelijk op gereageerd.
Wel de ontvangst bevestigd, dus dat is appeltje eitje en dat hoef ik niet voor te laten komen zodra er een deurwaarder zich meldt en ik het dossier overhandig zal deze man terug gaan naar de klant en dan zal het waarschijnlijk wel opgelost zijn.

Vraag overigens ook niet om sympathie oid hier maar wil wel mijn ervaring met iedereen hier delen zodat iedereen een weloverwogen keuze kan maken of je zaken wilt doen / diensten wilt afnemen bij een bedrijf dat zo met haar betalende klanten omgaat.

[ Voor 35% gewijzigd door cyclone op 09-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@cyclone Niemand die zal betwijfelen dat je een slechte ervaring hebt gehad. De Odido "klantenservice" heeft mij ook wel eens het bloed onder de nagels vandaan weten te halen.

Wel kom je over als iemand die zich buitensporig druk maakt over (max) 25 euro/maand, die je aan het eind van de rit *echt* terug gaat krijgen*.

Uiteraard gaat het om principe, maar denk ook om je bloeddruk.

*zelf zou ik nooit hier gaan storneren of de moeite gaan doen om in gebreke te stellen, want dat creeert vaak meer problemen dan het oplost. So what als het een maandje langer duurt en ik nog een paar keer aan de lijn moet zitten. Krijg ik later 50 euro teruggestort, ipv. 25.

Overigens mijn excuses als je echt op het bestaansminimum zit/uitkering hebt, want dan kan 25 euro veel zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 09-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:59:
[...]Wel de ontvangst bevestigd, dus dat is appeltje eitje en dat hoef ik niet voor te laten komen zodra er een deurwaarder zich meldt en ik het dossier overhandig zal deze man terug gaan naar de klant en dan zal het waarschijnlijk wel opgelost zijn.
Zo is dat. Een incassobureau kan vrijwel niets zonder een deurwaarder en rechtbank. Rustig je tijd afwachten en doorgaan met ademhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
Keypunchie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:08:
zelf zou ik nooit hier gaan storneren of de moeite gaan doen om in gebreke te stellen, want dat creeert vaak meer problemen dan het oplost. So what als het een maandje langer duurt en ik nog een paar keer aan de lijn moet zitten. Krijg ik later 50 euro teruggestort, ipv. 25.[/small]
Niet zo'n goed advies. Ze kunnen beter geld van jou krijgen. Als je al betaald hebt moet jij in de benen om het te krijgen.
Ga je dan een rechtszaak beginnen om bijv. 5 tientjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Keypunchie @Harry720A

Mijn financiele positie doet niet ter zake, gaat hier om een basis afspraak namelijk feit dat iedereen (ook bedrijven) zich aan de Nederlandse Wet moeten houden.
Op basis van die afspraak kun je namelijk ter goeder trouw met elkaar handelen, en als vertrouwen niet wordt gehonoreerd hebben spelregels met elkaar afgesproken om dat op te lossen.

En even he, we hebben over een basis handeling namelijk opzeggen van een dienst.

Feit dat ik hier zo vocaal over ben is niet dat ik me er perse druk over maak (heb al hele tijd hiet niets meer over gepost hier) maar het niet rechtvaardig is hoe OdiDo hier handelt.
Dat stel ik graag publiekelijk aan de kaak.

En of dit nou over 1 euro of 10.000 euro gaat dat maakt mij niet uit, ik weet alleen wel dondersgoed hoe de spelregels zijn en laat me niet met een kluitje in het riet sturen.
Qua uren had ik beter niet op kunnen zeggen want als ik alleen het minimum uurloon reken maakt dat het 2 uur in de wacht staan voor ik iemand aan de lijn krijg bij OdiDo al te duur :-)

Vermoed ook dat er lelijkerds binnen OdiDo zijn (in het management) die daar op anticiperen en niet genoeg mensen inzetten op hun call center.

Oohja for the record ACM dicteerd dat je een dienst op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat je hem aanvraagt.
Ergo als jij je dienst digitaal kunt afsluiten (zonder te hoeven bellen) dan moet je hem ook digitaal kunnen opzeggen.
Zoals je kunt zien in het screenshot handelt Odido al niet conform de wet door te zeggen dat je als je binnen 15 dagen opzegt je moet bellen.

Kortom het gaat niet op 1 vlak mis bij Odido maar op vele vlakken waar dit bedrijf zich niet aan de wet houdt.

Dit in acht genomen maakt dat ik dus ongeacht hoe dit gaat lopen volledig in mijn recht sta en daarmee niet de route van maar even extra 25 euro betalen kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:46

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Weet niet of het helpt maar ik snap jullie allebei. Odido moet deze problemen als de donder oplossen om vertrouwen te herstellen. Stap naar de rechter zal Odido niet snel zetten. Dan gaan ze nat als een krant en mogen ze opdraaien voor de proceskosten. Die zijn geen 25 of 50 Euro. Lossen ze het helemaal niet op kunnen we nog altijd een class-action lawsuit (sorry, weet Nederlandse woord niet) starten. Je zou maar op de helpdesk werken daar. Gok dat het verloop aan personeel erg hoog is momenteel.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
@cyclone
Tip: Schrijf een review op https://nl.trustpilot.com/review/odido.nl
Zie dat er dan plotseling wel zaken opgelost worden.
Lucht je hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Niet zo'n goed advies. Ze kunnen beter geld van jou krijgen.
Ik zou er een stuk slechter van slapen. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Als zo'n organisatie vanwege hoe hun processen nou eenmaal werken een BKR registratie doet, ben je helemaal zuur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
BKR? Ik zou er niet zo bang voor zijn. Je hebt met K&K bijv. geen toestel gekocht met een afbetaling in termijnen ( € 250 of meer).
Het apparaat heb je in bruikleen en die is - volgens mij- in dit geval netjes al retour gegaan.
Lijkt mij dat als Odido toch een BKR melding doet ze buiten haar boekje gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Op https://community.odido.nl/search?q=klik+klaar 511 topics, waarvan er 150 gaan over opzeggen. En een hoop daar weer van gaan over problemen bij opzeggen.

Het lijkt me toch echt niet dat dat nou zo ingewikkeld hoeft te zijn. Gewoon wettelijk regels, consumentenrecht is stabiel. Dus als je zo’n dienst bouwt kun je dat ook realiseren.

En maar adverteren met “persoonlijke aandacht” en “we zijn er voor je” (https://www.odido.nl/daarom-service).

Misschien helpt een klacht: https://www.odido.nl/zoek...ion=Particulier&entsp=ksp

Ik heb gezocht of Odido gecertificeerd is conform ISO 9001 (kwaliteitszorg), lijkt van niet. Dat is jammer want een klacht bij de certificerende instelling kan dan ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Harry720A schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:14:
BKR? Ik zou er niet zo bang voor zijn. Je hebt met K&K bijv. geen toestel gekocht met een afbetaling in termijnen ( € 250 of meer).
Het apparaat heb je in bruikleen en die is - volgens mij- in dit geval netjes al retour gegaan.
Inderdaad: “Het BKR noteert leningen van meer dan €250 die langer dan 1 maand lopen.” (Bron: https://www.wijzeringeldz...n%20de%20rente%20betaalt.)

Daar is hier geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Nu online
Wanbetalingen worden toch ook geregistreerd bij BKR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
karakedi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:38:
Wat registreert het BKR niet?
Uw financiële gegevens, zoals inkomen of omzet
Schulden bij het CJIB of de Belastingdienst
Studieschuld bij DUO
Huurachterstand bij een woningbouwcorporatie
Huurschuld of andere schulden bij bedrijven die geen bank of kredietverstrekker zijn
Schulden zoals een huurschuld, belastingschuld of onbetaalde rekeningen bij bedrijven
Betalingsachterstand bij een energieleverancier
Betalingsachterstand bij uw zorgverzekering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Het gaat er al goed fout, he! Het is overigens voorlopig allemaal hypothetisch, want ik houd mijn K&K nog eventjes aan. Het ging ook meer om in het algemeen. Ik waag liever er een paar belletjes aan om de boel te fixen, dan dat ik direct in het storneren en in gebreke stellen duik.

Soms kost het even (heb het een keer met een energiemaatschappij gehad waar een grove fout was gemaakt twv. >300 euro in mijn nadeel, dat hun uiteindelijk 4 maanden kostte om te fixen), maar in mijn ervaring fixen ze het wel. Het is alleen iets dat doorgaans *buiten* de gewone facturatie loopt, dus mijn ervaring is dat je het vooral de tijd moet geven, maar helaas wel veel bellen voor voor statusupdates.

We raken wel heel erg off-topic verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 09-01-2025 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Keypunchie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:49:
[...]

We raken wel heel erg off-topic verder.
Nee hoor dit is keihard on topic, dit is mijn ervaring met Odido Klik&Klaar.

Van mij mogen ze me richting het BKR gaan hoor dan gaan we full blown richting de rechter (en ja een rechtsgang is duurder dan het bedrag wat er nu open staat) Griffie kost dan alleen al 331 euro (die je overig netjes vergoed krijgt van de tegenpartij als je wint).

Ik heb 1 maal een puntje gehad met de belastingdienst waarbij het tot aan het inbrengen van de stukken bij de rechtbank (die dan direct ook worden doorgestuurd aan de tegenpartij).
Zo kom je dan opeens WEL in contact met een partij (in dit geval de belastingdienst) die hing direct aan de lijn (juriste) die mij verzocht om de zaak in te trekken omdat ze mij geheel gelijk gaf en ze ook niet snapte wat voor een clusterfuk er gebeurd was.
Issue die bijna 3 jaar voortsleepte werd binnen 30 dagen opgelost.

Nogmaals zo ver komt dit niet, een deurwaarde / extern incasso bureau zal bij inzien van mijn dossier direct terug gaan naar zijn klant en deze op haar fouten wijzen omdat deze wel juridisch toetsen alvorens ze tot invordering over gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
karakedi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:38:
Alleen als het wanbetalingen zijn van een krediet dat je terug moet betalen, dus van een lening of hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 01:43
ernstoud schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Alleen als het wanbetalingen zijn van een krediet dat je terug moet betalen, dus van een lening of hypotheek.
In eerste instantie maar het e.a. kan wel leiden tot een schuld maar dan ben je een tijd verder ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
boyette schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:39:
[...]

In eerste instantie maar het e.a. kan wel leiden tot een schuld maar dan ben je een tijd verder ..
:?

Per definitie heb je schuld als je een lening hebt of een hypotheek.

Als je bedoelt dat langere tijd K&K niet betalen leidt tot een schuld, dan registreert BKR dat niet. Je hebt dan wel een schuld bij een bedrijf die gevorderd gaat worden.

Volgens mij is dit onderwerp nu wel uitgekauwd. Next.

[ Voor 27% gewijzigd door ernstoud op 09-01-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjarino
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:19
ernstoud schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:24:
Ik heb gezocht of Odido gecertificeerd is conform ISO 9001 (kwaliteitszorg), lijkt van niet. Dat is jammer want een klacht bij de certificerende instelling kan dan ook nog.
Odido is toch gewoon T-mobile Nederland onder een andere merknaam of gaat de vlieger dan niet meer op?
31 maart 2022

Video: Gecombineerde certificering ISO 9001, 14001 en 27001 bij T-Mobile

In drie maanden tijd naar hercertificering voor de normen ISO 9001 (kwaliteit), ISO 14001 (milieu) en ISO 27001 (informatiebeveiliging). Dat kregen Kiwa en T-Mobile Nederland onlangs voor elkaar in een compact traject waarbij hercertificering tegen deze drie standaarden werd gecombineerd.
https://www.kiwa.com/nl/n...01-en-27001-bij-t-mobile/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
jeroenjarino schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Odido is toch gewoon T-mobile Nederland onder een andere merknaam of gaat de vlieger dan niet meer op?
“Sinds maart 2022 zijn de investeringsfondsen APAX en Warburg Pincus gezamenlijk eigenaar van het voormalige T-Mobile Nederland en het huidige Odido Nederland. De merknaam T-Mobile werd nog een jaar van Deutsche Telekom gehuurd.”

Bron: Google.

T-Mobile bestaat dus niet meer.
Goed gevonden! Vraag is of de nieuwe eigenaren de certificering doorgezet hebben. Bij verandering van juridische entiteit is hercertificering nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harry720A
  • Niet online
ernstoud schreef:
O-) _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nee hoor dit is keihard on topic, dit is mijn ervaring met Odido Klik&Klaar.
Nou, succes met de strijd tegen de bureaucratische windmolen, don @cyclone !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ernstoud schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:44:
[...]

:?

Per definitie heb je schuld als je een lening hebt of een hypotheek.

Als je bedoelt dat langere tijd K&K niet betalen leidt tot een schuld, dan registreert BKR dat niet. Je hebt dan wel een schuld bij een bedrijf die gevorderd gaat worden.

dat bedoel ik idd
maar is idd offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
jeroenjarino schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:00:
[...]

[...]

https://www.kiwa.com/nl/n...01-en-27001-bij-t-mobile/
Duits en Amerikaans beleid wijkt zeer van elkaar af

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:00
Beetje offtopic, en niet bedoeld als een aan val ofzo hoor, maar heb je dit soort dingen vaker? Want zulks ge-eikel heb ik in mijn leven nog niet gehad met klantenservices. Krijg eigenlijk altijd wel voor elkaar wat ik wil bij ze. Zelfs KPN opzeggen, de moederdraak van alle slechte callcenters, opgezegd zonder geklooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Doesnotcompute schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 06:48:
Beetje offtopic, en niet bedoeld als een aan val ofzo hoor, maar heb je dit soort dingen vaker? Want zulks ge-eikel heb ik in mijn leven nog niet gehad met klantenservices. Krijg eigenlijk altijd wel voor elkaar wat ik wil bij ze. Zelfs KPN opzeggen, de moederdraak van alle slechte callcenters, opgezegd zonder geklooi.
Sinds odido in Amerikaanse handen is is het allemaal verloederd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hoewel opzeggen van Odido zeker een ervaring is met Odido, is het hele process en verhalen rondom BKR registraties wel een beetje ver van de kern van het topic af. Gelieve vanaf nu weer ontopic.

@cyclone mocht je hulp willen bij het opzeggen of andere juridische hulp, maak dan gerust even een nieuw topic aan en plaats dan (eventueel) een samenvatting van je verhaal in dit topic als ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-10 16:18

kujinshi

seven heroes

Odido nieuws, het is erg druk met bestellingen zeggen ze. Ik heb 6 januari besteld. En ze zeggen binnen 10 normale dagen te leveren nu voor alle bestellingen voor 8 januari. Tijdens bestellen was het 2 werkdagen maar dat komt niet uit.

In plaats van deze week geleverd te krijgen wordt het volgende week. Mevrouw van Odido meldde dat elke voorraad die binnenkomt sinds 2025, meteen weer weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:42
kujinshi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:22:
Odido nieuws, het is erg druk met bestellingen zeggen ze. Ik heb 6 januari besteld. En ze zeggen binnen 10 normale dagen te leveren nu voor alle bestellingen voor 8 januari. Tijdens bestellen was het 2 werkdagen maar dat komt niet uit.

In plaats van deze week geleverd te krijgen wordt het volgende week. Mevrouw van Odido meldde dat elke voorraad die binnenkomt sinds 2025, meteen weer weg is.
Dan lijkt mij dat ze de teruggestuurde modems ook weer inzetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jk-5
Odido heeft een update in het Antenneregister geplaatst waardoor de kaart op Antennekaart.nl nu ook weer is bijgewerkt met actuele data. Hier kun je zien wat er de laatste twee maanden allemaal is veranderd: https://antennekaart.nl/k...1.98149694&lng=5.91613769

Pagina: 1 ... 50 ... 84 Laatste

Let op:
Voordat je een vraag stelt in dit topic graag eerst in de Topic FAQ in de openingspost kijken of je vraag daar al is beantwoord.

Verder gelieve niet elke DHL status update te posten in dit topic, is nogal irrelevant voor de rest van de mensen.